گزارش/

 

 

 

آزادی جاسوس‌ها؛ پیش‌شرط جدید آمریکا برای بازگشت به برجام!

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران مدعی شد تا زمانی که تهران چهار شهروند آمریکایی را آزاد نکند واشنگتن هیچ اقدامی برای احیای برجام نخواهد کرد.

 همزمان با تداوم هشتمین دور از مذاکرات وین با محوریت احیای توافق برجام، رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران مدعی شد: «درست است که دو موضوع زندانیان آمریکایی در ایران و توافق هسته‌ای جدا از یکدیگر هستند، ولی تصور رسیدن به توافق هسته‌ای در حالی که چهار شهروند آمریکایی در ایران زندانی هستند برای مقامات ما کمی دور از ذهن است».

به گزارش رویترز، نماینده آمریکا در امور ایران در ادامه مدعی شد که واشنگتن به طور غیرمستقیم در حال مذاکره با ایران در مورد آزادی این چهار شهروند آمریکایی است.

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران که پیشتر اعلام کرده بود موضوع چهار شهروند آمریکایی زندانی در ایران ارتباطی با مسئله مذاکرات هسته‌ای ندارد در بخش دیگری از اظهاراتش گفت با «بری روزن» دیپلمات سابق آمریکایی که در محل انجام مذاکرات هسته‌ای در وین برای آزادی زندانیان آمریکایی دست به اعتصاب غذا زده، صحبت کرده و به او اطمینان داده که هیچ توافقی با ایران پیش از آزادی شهروندان آمریکایی صورت نخواهد گرفت.«بری روزن» از جمله اتباع آمریکایی است که در جریان تسخیر لانه جاسوسی در ۱۲ آبان ۱۳۵۸ دستگیر شد.

چهار شهروند آمریکایی که در ایران زندانی هستند پیشتر به دلیل جاسوسی برای دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا و رژیم صهیونیستی بازداشت شده‌اند.

ادعای مقامات آمریکایی درخصوص تلاش برای آزادی جاسوسان این کشور در حالی صورت می‌گیرد که دو سال پیش محمد جواد ظریف، وزیر خارجه وقت ایران خواستار تبادل زندانیان با آمریکا شده بود اما دولت ترامپ مانع این کار شد.

هم‌اکنون شهروندان ایرانی زیادی در آمریکا تنها به بهانه دور زدن تحریم‌های غیرقانونی این کشور علیه ایران زندانی هستند. این در حالی است که شهروندان آمریکایی بازداشت شده در ایران متهم به جاسوسی و جرائم امنیتی هستند.

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان امروز در واکنش به اظهارات رابرت مالی، ضمن رد هرگونه پیش‌شرط برای مذاکرات، گفت: ایران به دلایل انسان‌دوستانه آماده تبادل زندانیان با آمریکا است و اگر آمریکا به توافقات قبلی پایبند باشد این موضوع در کمترین زمان قابل‌حل است.

 

 

 

اینجا بوی گُل می‌دهد

 شایع‌ترین مواد روانگردان را که امروز در کشور مطرح است، گُل دانسته و می‌گوید که این ماده مخدر در میان نوجوانان مصرف بیشتری دارد و به دلیل ارزان بودن و دسترسی آسان، نخستین ماده مصرفی آنهاست.

ماده مخدر گُل از مشتقات «ماری‌جوانا» و زیر دسته «کانابیس‌ها» یا همان گیاه شاهدانه است که سده‌ها برای مصرف‌های صنعتی و طبی و به سبب اثرات روانگردان یا برانگیختگی ذهنی حاصل از آن کشت می‌شده است. گل به سبب تشابه علایم و حالت‌های آن به عنوان یک ماده توهم‌زا نیز معرفی می‌شود که این روزها در ایران مصرف بی‌رویه‌ای پیدا کرده است. ماده‌ای که در میان جوانان و جامعه کارگری کشور نیز رواج گسترده‌ای دارد. سعید صفاتیان کارشناس اعتیاد در گفت‌وگو با پژوهشگر ایرنا گل را یکی از شایع‌ترین مواد روانگردان در کشور می‌داند و می‌گوید که ماده «تی اچ سی» در گُل از موادی همچون حشیش بیشتر است. به همین دلیل عوارض شدیدتری در بدن افراد ایجاد می‌کند. میزان مصرف ماده گُل در کشورهای مختلف متفاوت است و در ایران هم تقریباً بعد از ماده مخدر تریاک، بالاترین مصرف به خود اختصاص داده است و به ویژه در گروه نوجوانان مصرف بیشتری دارد؛ یعنی گُل اولین ماده مصرفی آنها است.

 میزان مصرف ماده گُل در کشورهای مختلف متفاوت است و در ایران هم تقریباً بعد از ماده مخدر تریاک، بالاترین مصرف به خود اختصاص داده است.

 

گُل در حجم زیادی تولید می‌شود

امروزه دسترسی به گُل در ایران بسیار آسان شده است و حجم زیادی از آن در کشور وجود دارد و این میزان نشان‌دهنده حجم تولید زیاد آن است. صفاتیان به تولید این ماده مخدر اشاره و بیان می‌کند که این ماده قبلاً در کشورهای همسایه تولید می‌شد اما چند سالی است که این ماده در کشور تولید می‌شود و حجم زیادی را به خود اختصاص داده است. تولید آن در کشور به گونه‌ای شده که حتی برخی در گلدان‌های خانگی هم این ماده مخدر را پرورش می‌دهند.

اینجا بوی گُل می‌دهد

 

مصرف گُل چه عوارضی دارد؟

از مشخص‌ترین علایم مصرف گُل تغییر رفتار فرد در طول روز است. به طوری که فرد مصرف‌کننده وقتی صبح‌ها از خواب بیدار می‌شود و ساعت‌های طولانی از زمان مصرف می‌گذرد، عصبی، بی‌قرار و پرخاشگر می‌شود و همواره به دنبال راهی برای ترک خانه است. بنابراین مصرف گُل باعث فاصله گرفتن فرد از خانواده‌اش می‌شود و تغییرات قابل توجهی در میزان تشنگی، اشتها و خواب بسته به شرایط جسمی فرد، ایجاد می‌کند. این افراد به طور معمول پس از مصرف تمایل زیادی به خوابیدن دارند و در زمانی که احساس خماری می‌کنند، بی‌خواب می‌شود. صفاتیان مصرف گُل را دارای تبعات کوتاه مدت و بلندمدت می‌داند که بر جسم و روان افراد تاثیر می‌گذارد که عوارض روانی آن بسیار بیشتر از عوارض جسمی است؛ یعنی وقتی افرادی که گُل مصرف می‌کنند دچار افسردگی و اضطراب می‌شوند، این بیماری قابل درمان نیست و حتی افرادی وجود دارند که با سابقه چند سال مصرف گُل به بیمارستان‌های روانی مراجع کرده‌ و چندین ماه تحت درمان قرار گرفته‌اند.

 

ترک گُل درمان روان-درمانی دارد

ترک مصرف گُل در ایران با روش‌های مختلف از بستری تا روش‌های مشاوره‌ای انجام می‌گیرد اما این روش‌ها هم همیشه موفقیت‌آمیز نیست. صفاتیان در مورد دارو برای ترک ماده گُل می‌گوید: برای ماده‌ای مانند گُل در هیچ کجای جهان دارویی وجود ندارد که توصیه شود. این ماده در همه جا با اسم‌های مختلف مصرف می‌شود و چون دارویی برای ترک آن وجود ندارد درمان هم بسیار سخت است. فقط یک درمان روان-درمانی دارد که به روند آن ماتریکس می‌گویند که ۳ تا ۶ ماه طول می‌کشد که متاسفانه بسیاری از افراد در این درمان نمی‌مانند چراکه این نوعی روند است که باید طی شود اما مصرف‌کنندگان چند روز باقی می‌مانند و ادامه نمی‌دهند.

 

دلایل افزایش مصرف گُل

صفاتیان در پاسخ به این پرسش که چه چیزی باعث شده که ماده مخدر گُل اینقدر در جامعه رشد پیدا کند؟ اظهار می‌کند: یکی از مهمترین دلایل، دسترسی آسان به این ماده مخدر و دیگری قیمت ارزان آن است. همچنین گروه‌های همسالان که خودشان گُل مصرف می‌کنند هم تاثیرگذار هستند، یعنی تبلیغات. به این صورت که اول خود قاچاقچیان تبلیغ می‌کردند که این ماده اعتیادآور نیست و بعد هم در میان دیگران این امر شایع شد که گُل اعتیادآور نیست اما این نادرست است زیرا این ماده مخدر اعتیاد روانی دارد. بعضی از تحقیقات هم نشان می‌دهد که مصرف یک یا دو بار هم ممکن است باعث شود که فرد برای همیشه به این ماده مخدر وابسته شود.

 

اینجا بوی گُل می‌دهد

 

راهکارهای پیشگیری از مصرف گُل

صفاتیان در خصوص راهکارهای پیشگیری از مصرف مواد مخدر گُل بیان می‌کند که در این زمینه برنامه‌هایی صورت گرفته اما مشخص است که این برنامه‌ها آنگونه که باید تاثیرگذار نبوده است زیرا مصرف این ماده مخدر در حال افزایش است. در حوزه مقابله هم کشفیات زیادی انجام می‌گیرد اما اینقدر تولید و ورود آن به کشور زیاد است که کارساز نیست. در اینجا وظیفه دستگاه‌های آموزشی مانند آموزش و پرورش و آموزش عالی مهم می‌شود؛ یعنی باید سعی کنیم در کتاب‌های درسی و آموزشی به آسیب‌های اجتماعی و مهارت‌های زندگی بپردازیم. اگر آموزش و پرورش به عنوان یک سازمان دولتی در خصوص مواد مخدر به نوجوانان آموزش ندهد این فرد اطلاعات خود را در این زمینه از قاچاقچیان دریافت می‌کند و به دلیل اطلاعات غلطی که به او می‌رسد، به سمت مصرف این ماده مخدر سوق پیدا می‌کند.

 

 

 

خانواده ایرانی چند فرزند می‌خواهد؟

برای دسترسی به آمار دقیق‌تر، نهادها و مراکز متعددی پای کار این تحقیق میدانی آمدند. پیمایش زندگی خانوادگی در ایران با همکاری سازمان برنامه و بودجه، وزارت بهداشت، سازمان بهزیستی، شورای فرهنگ عمومی، معاونت زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری، معاونت پیشگیری از جرم و وزارت علوم انجام شده است. فصل ششم این پیمایش به طور ویژه به مسئله فرزندآوری می‌پردازد.

همه چیز از اظهارات رییس مجلس شورای  اسلامی در نشست علنی روز سه شنبه ۱۱ آبان ماه درباره تعداد فرزندان دلخواه زنان متاهل شروع شد. محمدباقر قالیباف پیش از هر چیز از میدانی بودن پیمایشی گفت که در آن تعداد مطلوب فرزندان در خانواده های ایرانی عددی نزدیک به ۳ فرزند عنوان شده است. سپس اشاره کرد که نظرسنجی در این زمینه با حضور تعداد زیادی از زنانی که در سن باروری بین ۱۵ تا ۴۹ سال هستند انجام شده است. در گزارش پیش رو جزییات این پیمایش که اما و اگر های زیادی را به دنبال داشت را مورد بررسی قرار داده‌ایم.

*** مطالعه‌ای با پشتوانه دقیق میدانی

داده‌های آماری این پیمایش نشانگر این هستند که تحقیق انجام شده با پشتوانه دقیق مطالعاتی صورت گرفته است. دکتر محزون از کارشناسان مرکز آمار ایران با بیان این که آمارهای موجود در این پیمایش حقیقی و میدانی هستند به مشارکت نهادهای مختلف در تهیه و تدوین این اطلاعات اشاره می‌کند: « تا به حال تحقیقات مختلفی در زمینه نگرش خانواده‌ها به مسئله فرزند پروری انجام شده است. آخرین این پیمایش‌ها مربوط به پژوهشکده آمار وابسته به مرکز آمار ایران بوده است. جامعه آماری این پژوهش از میان جوانان در آستانه ازدواج، زوج‌های جوان بدون فرزند، زوج‌های صاحب فرزند و زنانی که در سن باروری (۱۵ تا ۴۹ سال) انتخاب شده‌اند.ژ

 

*** مشارکت برای حصول نتیجه واقعی تر

برای دسترسی به آمار دقیق‌تر، نهادها و مراکز متعددی پای کار این تحقیق میدانی آمدند. پیمایش زندگی خانوادگی در ایران با همکاری سازمان برنامه و بودجه، وزارت بهداشت، سازمان بهزیستی، شورای فرهنگ عمومی، معاونت زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری، معاونت پیشگیری از جرم و وزارت علوم انجام شده است. فصل ششم این پیمایش به طور ویژه به مسئله فرزندآوری می‌پردازد. داده‌های این تحقیق می‌تواند به مثابه مشاوری مجرب برای سیاستمداران و قانون‌گذاران فعال در حوزه خانواده باشد. برنامه‌ریزی برای از میان برداشتن موانع ازدیاد جمعیت در دستور کار دولت قرار گرفته است و دسترسی به داده‌های این نوع پیمایش‌ها برای مسئولان ضروری به نظر می‌رسد.

 *** تعداد فرزند دلخواه مجهول بود

تمایل به فرزندآوری، محدودیت‌ها و موانع بچه‌دار شدن، تعداد فرزند دلخواه و مسائلی در زمینه بارداری از جمله سرفصل هایی است که در این پیمایش به آن ها پرداخته شده است. پیش از این تعداد فرزندان دلخواه در خانواده‌های ایرانی مجهول بود. کارشناس مرکز آمار در این باره می‌گوید: «داده‌های به دست آمده در این پیمایش‌ها نسبی هستند اما عددی نزدیک به ۳ فرزند از بطن این پیمایش به طور تقریبی مطرح شده است. به طور میانگین و نسبی از جمعیت آماری مشارکت کننده در این پیمایش ۸/۷ دهم درصد ۵ فرزند و بیشتر را عنوان کرده اند و ۲/۷ دهم درصد یک فرزند را به عنوان تعداد دلخواه فرزند مطرح کرده‌اند.

خانواده ایرانی چند فرزند می‌خواهد؟

*** وقتی هنوز ترکیب جنسیت فرزندان مهم است

برای بیشتر افراد نظر دهنده در این پیمایش مطلوب در این بوده است که داشتن فرزند دختر و پسر را تجربه کنند.۳۱ درصد از افراد حاضر در این جامعه آماری ترکیب یک پسر و یک دختر را انتخاب کرده‌اند و در بیشترین تعداد فرزندان دلخواه ۲۲ درصد از این جامعه آماری تعداد و ترکیب و جنسیت فرزندان دلخواه را ۲ پسر و ۲ دختر بیان کرده‌اند.

*** زیر ذره‌بین با سابقه‌ترین ها

داده‌های به دست آمده از این جامعه آماری که در بیش از ۲۰ استان پراکنده بوده‌اند زیر نظر با سابقه‌ترین کارشناسان مرکز آمار ایران تدوین و گردآوری شده است. مراکز و نهاد های بسیاری در این پیمایش مشارکت داشته‌اند. اما در نهایت این اطلاعات در اختیار با سابقه‌ترین ناظران فنی مرکز آمار ایران قرار گرفته است. تدوینگر فنی این پیمایش به دقیق‌ترین شکل ممکن آمار خروجی این پیمایش را از دل نظرسنجی‌ها بیرون آورده و به این شکل منتشر کرده است. در همه کشورهای پیشرفته دنیا این نوع پیمایش ها سرآغازی برای حرکت در راستای مانع‌زدایی هستند و امید است که مسئولان با تکیه بر این داده‌های میدانی اقدام به برنامه ریزی و اجرای برنامه های لازم برای دستیابی خانواده‌های ایرانی به تعداد دلخواه فرزندان کنند.

 

 

بازگشت دراماتیک تیم ملی هندبال برابر کویت/ ایران جهانی شد

 تیم ملی هندبال کشورمان با یک پیروزی ارزشمند برابر کویت موفق شد به مسابقات جهانی صعود کند.

به گزارش ایرنا، تیم ملی هندبال کشورمان امروز (دوشنبه) از ساعت ۱۴:۳۰ و در دومین دیدار خود از دور اصلی مسابقات قهرمانی آسیا به مصاف کویت رفت و در نهایت این بازی با نتیجه ۲۷ بر ۲۶ به سود ایران به پایان رسید تا ایران برای دومین بار به مسابقات جهانی صعود کند.

شاگردان «مانوئل مونتایا فرناندز» در نیمه نخست این دیدار توانستند شوت‌های خوبی روانه دروازه حریف کنند اما دروازه‌بان کویت با درخشش خود اجازه نداد ایران به گل‌های بیشتری دست یابد و در نهایت نیمه اول با تساوی ۱۱ بر ۱۱ به پایان رسید.

بازگشت دراماتیک تیم ملی هندبال برابر کویت/ جهان، ایران را می‌خواند

تیم ایران در ابتدای نیمه دوم نتوانست عملکرد خوبی داشته باشد و از تیم کویت عقب افتاد اما محمد سیاوشی دروازه بان تیم ایران با چند سیو دیدنی، تیم کشورمان را به بازی برگرداند. در دقایق پایانی این دیدار تیم کویت با دو گل از ایران پیش بود اما باز هم هندبالیست های ایرانی توانستند به خوبی نتیجه را عوض کنند.

در انتهای بازی در حالی که نتیجه مساوی بود، سجاد استکی در ثانیه پایانی با یک شوت بسیار زیبا موفق شد ایران را به یک پیروزی دراماتیک برساند. ایران با این پیروزی ۴ امتیازی شد و به مسابقات جهانی صعود کرد.

دیگر دیدار این گروه بین تیم های بحرین و عراق از ساعت ۱۶:۳۰ دقیقه امروز آغاز می‌شود.

تیم ملی هندبال کشورمان در دیدار آخر خود از دور اصلی این مسابقات باید روز چهارشنبه ۶ بهمن‌ماه از ساعت ۱۶:۳۰ به مصاف بحرین برود.

 

تیم ایران پیش از این تنها در سال ۲۰۱۵ در مسابقات جهانی حضور پیدا کرده بود و صعود ایران در این رقابت‌ها می‌تواند جهش بسیار خوبی در هندبال ایران باشد.

تیم ملی ایران در دور اول این رقابت‌ها با تیم‌های عربستان، هند و استرالیا همگروه شد و توانست در این سه دیدار پیروز شوند و به عنوان صدرنشین به دور اصلی صعود کنند.

بیستمین دوره مسابقات هندبال قهرمانی مردان آسیا با شرکت ۱۷ تیم از ۲۸ دی‌ماه به میزبانی عربستان در شهر دمام در حال برگزاری است و پنج تیم برتر این رقابت‌ها به مسابقات جهانی ۲۰۲۳ که به میزبانی لهستان و سوئد برگزار می‌شود، صعود خواهند کرد.

 

 

 

 

 

آجرهای مهربانی در دستان ۱.۵ میلیون ایرانی/ تعهد ۳ هزار میلیاردی خیرین برای ساخت مدرسه

در طرح ملی آجر به آجر که بر جمع سپاری تأکید دارد، تاکنون تعداد ۱.۵ میلیون نفر از مردم نوع‌دوست کشورمان در قالب پویش‌های «مهر را با محرم آغاز کنیم»، «من مادرم، بچه‌های ایران فرزند من»، «آجرهای مهربانی» و «به رنگ مدرسه» در امر مدرسه‌سازی مشارکت داشته‌اند.

آجرهای مهربانی در دستان 1.5 میلیون ایرانی/ تعهد 3 هزار میلیاردی خیرین برای ساخت مدرسه

خبرگزاری فارس ـ گروه تعلیم و تربیت: جامعه خیرین مدرسه‌ساز کشور بزرگترین تشکل مردم نهاد کشور محسوب می‌شود که در ۱۵ بهمن ۱۳۷۷ در جوار حرم امام رضا (ع) تشکیل شد و فعالیت آن بر جذب مشارکت خیرین برای ساخت و توسعه فضاهای آموزشی متمرکز است.

این نهاد «مردمی»، در سطح کشور ۳۱ مجمع استانی و ۴۰۰ مجمع شهرستانی دارد که خود نشانگر گسترش فرهنگ مدرسه‌سازی در تمام کشور است؛ رویکرد جامعه خیرین مدرسه‌ساز بر اساس تعامل و هم‌اندیشی با نهادها و دستگاه‌های مرتبط پی‌ریزی شده است، لذا جامعه خیرین مدرسه‌ساز همکاری تنگاتنگ با وزارت آموزش و پرورش و سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور دارد.

رهبر معظم انقلاب در ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۳ در دیدار اعضای هیأت مدیره جامعه خیرین مدرسه‌ساز کشور فرمودند: «حضور مجموعه خیرین مدرسه‌ساز یکی از پدیده‌های مبارک انقلاب و کشور ماست. اینجا خیر مدرسه‌ساز، بدون هیچ‌گونه انگیزه‌ای جز خدمت و جز انجام یک کار خوب و یک حسنه، می‌آید این پول را در میان می‌گذارد. بنابراین ما اگر آنچه توانستیم با مردم تفاهم کنیم و خوبی یک کار را و درستی یک راه را نشان بدهیم، اینها حاضرند هزینه‌های سنگین آن را بپردازند، بدون اینکه انسان از آنها بخواهد. نمونه‌های قبلی آن را هم در دوره‌ دفاع مقدس و در قضایای گوناگون دیده‌ایم».

* سند تحول بنیادین آموزش ‌و پرورش

سند تحول بنیادین آموزش ‌و پرورش، در پاسخ به نیازهای زمان و مبتنی بر فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی برای دستیابی به آموزش و پرورش در طراز جمهوری اسلامی ایران، تدوین و تصویب شده است. زیرنظام «تأمین فضا، تجهیزات و فناوری» یکی از شش زیرنظام اصلی نظام تربیت رسمی عمومی است که مأموریت اصلاح و ایجاد تحول در حوزه‌ فضا، تجهیزات و فناوری در آموزش و پرورش را عهده‌دار است.

این سند به عنوان مهم‌ترین سند بالادستی دستگاه تعلیم و تربیت اسلامی اهتمام ویژه‌ای به جذب مشارکت‌های اجتماعی در فراهم آوردن بستر مناسب تحصیل برای آینده سازان میهن عزیز اسلامی تعریف و تبیین نموده است. همراهی «نهاد مردمی خیرین مدرسه‌ساز» با نظام آموزشی کشور طی دو دهه گذشته، یک تجربه موفق و اثربخش را در اختیار وزارت آموزش و پرورش قرار داده است.

تأکید سند تحول بنیادین آموزش و پرورش (زیرنظام تأمین فضا، تجهیزات و فناوری) بر حفظ و ارتقای مستمر سطح مشارکت خیرین مدرسه‌ساز، بیانگر توجه ویژه وزارت آموزش و پرورش به اهمیت نقش خیرین مدرسه‌ساز در رشد شاخص‌های تعلیم و تربیت است.

* نقش خیرین مدرسه‌ساز در توسعه فضاهای آموزشی کشور

تعهدات خیرین مدرسه‌ساز طی دو دهه اخیر روند صعودی چشمگیری داشته است؛ به طوری‌که رقم این تعهدات از ۱۶۹ میلیارد ریال در جشنواره اول به رقم ۳۳۳۵۲ میلیارد ریال در جشنواره بیست و سوم (سال۱۴۰۰) رسیده است. به عبارت دیگر در آخرین دوره از این جشنواره‌ها، روزانه بیش از ۹۱ میلیارد ریال تعهد ایجاد شده است.

در حال حاضر ۳۰ درصد مدارس موجود کشور با همت و مشارکت خیرین احداث شده است. روند رو به رشد سال‌های اخیر نتیجه سرمایه‌گذاری بیست ساله وزارت آموزش و پرورش در حوزه خیرین است و استمرار و ارتقای این روند از استراتژی‌های حوزه توسعه مشارکت‌ها است.

مهراله رخشانی‌مهر رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با بیان اینکه میزان تعهد خیرین در سال‌های اخیر افزایش قابل ملاحظه‌ای داشته است، اظهار کرد: در سال‌ ابتدایی که جامعه خیرین مدرسه ساز شکل گرفت، حدود ۱۷ میلیارد تومان مجموع تعهدات خیرین در کشور بود و از آن تاریخ به بعد، این تعهدات کم‌کم افزایش پیدا کرد.

وی با اشاره به اینکه در چهار سال اخیر منحنی رشد تعهدات خیرین کاملا افزایش قابل ملاحظه‌ای داشته است، افزود: تعهدات خیرین در سال ۱۴۰۰ به بیش از ۳ هزار میلیارد تومان رسیده است که نشان می‌دهد حضور مردم و خیرین نیک اندیش در این عرصه قابل توجه است.

 

به گزارش فارس، ۴۹ درصد کلاس‌های مدارس بهره‌برداری شده در ۵ سال اخیر با مشارکت خیرین مدرسه‌ساز ساخته شده است؛ که از این مقدار ۱۷ درصد تماما توسط خود خیرین مدرسه‌ساز و ۳۲ درصد آن با مشارکت دولت ساخته شده است.

یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش درباره خیرین مدرسه‌ساز گفت: خیرین انسان‌های نیک‌اندیشی هستند و امر خیر مدرسه‌سازی، کاری بی بدیل است.

وی با تاکید بر اینکه جامعه مسقل خیرین مدرسه ساز به عنوان یک نهاد قدیمی خدمات زیادی را به وزارت آموزش و پرورش ارائه کرده است، افزود: اگر خیرین مدرسه ساز نبودند، مشکلات زیادی در آموزش و پرورش و جامعه داشتیم، مجامع خیرین مدرسه‌ساز ظرفیت بسیار ارزشمندی برای رفع کمبود فضاهای آموزشی هستند.

 

* طرح تحولی مشارکت‌های مردمی “آجر به آجر”

  با توجه به بند (۳) اهداف و بند (۷) سیاست‌های اجرایی برنامه زیرنظام «تأمین فضا، تجهیزات و فناوری» که بر جذب مشارکت حداکثری سازمان‌ها و نهادهای دولتی و غیردولتی و کمک‌های مردمی و همچنین تنوع بخشی و توسعه روش‌های مشارکت خیرین تأکید دارد، طرح اجرایی تحولی «آجر به آجر» در دستور کار سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس و جامعه خیرین مدرسه‎ساز کشور قرار گرفت.

 رخشانی‌مهر با بیان اینکه طرح «آجر به آجر» یکی از بسته‌های تحولی وزارت آموزش و پرورش در دو سال اخیر است، گفت: در این طرح، شرایط مشارکت افرادی که دوست داشتند با مبالغ کم در ساخت مدارس حتی با یک آجر کمک کنند، فراهم شد تا با حداقل مبالغ و حداقل هزینه بتوانند در این عرصه حضور پیدا کنند.

وی اضافه کرد: با طرح آجر به آجر، تعداد قابل ملاحظه‌ای از مردم نوع دوست کشورمان توانستند مشارکت داشته باشند و چیزی حدود ۱.۵ میلیون نفر با پرداخت هزینه‌های اندک در این امر مشارکت کردند و بیش از ۸.۵ میلیارد تومان از این محل جمع آوری شد ضمن اینکه طرح ملی آجر به آجر همچنان ادامه دارد و در روزهای آتی با پویش جدیدتری ادامه خواهد داشت.

به گزارش فارس، در طرح ملی آجر به آجر که بر جمع سپاری تأکید دارد، تاکنون تعداد ۱.۵ میلیون نفر از مردم نوع‌دوست کشورمان در قالب پویش‌های «مهر را با محرم آغاز کنیم»، «من مادرم، بچه‌های ایران فرزند من»، «آجرهای مهربانی» و «به رنگ مدرسه» در امر مدرسه‌سازی مشارکت داشته‌اند و مبلغ مشارکت‌های خرد بالغ بر ۸۹ میلیارد ریال بوده است. این کمک‌های مردمی در قالب ۳۱ پروژه با ۷۷ کلاس درس در هر ۳۱ استان کشور ساماندهی شده است.

فاطمه مهاجرانی معاون برنامه‌ریزی و توسعه مشارکت‌های سازمان نوسازی و تجهیز مدارس کشور در این خصوص گفت: خیرین کسانی هستند که به معنای واقعی به دل سفر کردند و عشق را معنا کردند. تپیدن دل را برای بچه‌های این کشور معنا کردند؛ شوخی نیست حدود ۱۳۵ هزار کلاس درس در طول این سال‌ها ساختند و خیرین چنین کاری را کردند.

 

 

وزیر ارتباطات: برای ارتقای کیفیت اینترنت ثابت و ۵G، با چین همکاری می کنیم

عیسی زارع پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات عیسی زارع پور امروز در حاشیه برنامه اتصال هزار روستا به شبکه ارتباطات پایدار و پرسرعت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا در توافق ایران و چین همکاری‌هایی در حوزه فناوری ارتباطات مثل ۵G پیش بینی شده است، گفت: بله، ما در همکاری هایی که با کشورهای مختلف از جمله چین داریم، توسعه فناوری‌های لازم برای هم حوزه ۵G و هم کیفیت بخشی ارتباطات ثابت را در دستور کار قرار داده‌ایم.

 

 

 

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی: تا قبل از پایان سال توافق می‌شود

محمود عباس زاده مشکینی به خبرآنلاین توضیح می‌دهد: «به اعتراف خود غربی‌ها ما از تحریم‌ها عبور کرده‌ایم و برگه‌های طلایی و خوبی برای بازی در میدان مذاکرات در دست داریم. رسیدن به یک توافق خوب و برد _ برد را قابل تحقق می‌دانیم؛ هر چند ‌غربی‌ها به ویژه آمریکایی‌هایی به دنبال این هستند که یک توافق بد را به ما تحمیل کنند، این واقعیت غربی هاست و واقعیت جمهوری اسلامی هم این است که ایران به هیچ وجه زیر توافق بد نمی‌رود. توافق بد به این معناست که آنها به هدف خود برسند و ما به هدف نرسیم.»این نماینده مجلس درباره احتمال به نتیجه رسیدن مذاکرات در سال جاری می‌گوید: «قبل از پایان سال ۱۴۰۰ به نتیجه می‌رسیم و توافق می شود. البته مهم نیست چه زمانی به نتیجه می‌رسیم بلکه این موضوع اهمیت دارد که به نتیجه خوب برسیم و بر همین مبنا ابتکار عمل در دست ماست و ما مذاکرات را مدیریت می‌کنیم.»

 

 

 

نیکزاد: شافعی گنده‌تر از دهانش حرف زده است

علی نیکزاد، نائب رئیس مجلس در پاسخ به تذکر زنگنه نماینده تربت حیدریه درباره اینکه چرا هیات رئیسه واکنشی به اظهارات اخیر رئیس اتاق بازرگانی نداشته است، گفت: مجلس عکس العمل نشان داد، شأن مجلس، نماینده و رئیس اتاق بازرگانی مشخص است.وی افزود: آقای شافعی در قد و قواره ای نیست که بگوید از مجلس پشتیبانی می کند. آقای شافعی حرفی زده که گنده تر از دهانش است.نایب رئیس مجلس ادامه داد: صحبتهای آقای شافعی در زمان تعطیلات مجلس بود، همان زمان ما عکس العمل نشان دادیم و این اظهارات تکذیب شد، دیدگاه مجلس و کمیسیونهای اقتصادی درباره بخش خصوصی آشکار است.وی گفت: اتاق بازرگانی این اظهارات را تکذیب کرده است، البته من باور ندارم که آقای شافعی چنین حرفی زده که اگر هم گفته باید بداند شأن او و شأن مجلس و نمایندگان مشخص است.

 

 

 

 

 

 

معاون بیمه و خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت جزئیات برقراری پوشش بیمه‌ای مناطق محروم حاشیه شهرها را تشریح کرد.

 ۶ تا ۸ میلیون نفر فاقد بیمه درمانی در کشور مهدی رضایی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره برقراری پوشش بیمه‌ای برای حاشیه‌نشینان شهرها، گفت: حدود ۲۰۲۰ منطقه در کشور تحت عنوان حاشیه شهرها شناسایی کردیم که این مناطق کم‌ برخوردار بوده و دارای محدودیت‌های نسبی هستند. یکی از خدمات مهم مورد نظر برای این افراد، حوزه سلامت است که گام اول دستیابی راحت به خدمات با بیمه کردن افراد محقق می‌شود.

وی افزود: علی‌رغم اینکه در قوانین بالا دستی تمهیداتی اندیشیده شده بود که این افراد می‌توانستند خود را بیمه کنند، اما متاسفانه از خدمات استفاده نکرده بودند. یکی از ویژگی‌های این طرح در این است که ما به صورت فعال به مناطق می‌رویم و افراد فاقد بیمه را با کمک سایر دستگاه‌های اجتماعی یا امدادرسان شناسایی می‌کنیم و در همان محل افراد را تحت پوشش بیمه می‌بریم.

او ادامه داد: در گام دوم با همکاری دانشگاه‌های علوم پزشکی برای این افراد در آن نقطه‌ حاشیه‌ای پزشک محله و پزشک خانواده تعیین می‌کنیم تا بتوانند حداقلِ خدمات را دریافت کنند و سپس بتوانند با ارجاع پزشک خانواده در سطوح بعدی هم خدمت دریافت کنند.

رضایی، تاکید کرد: این طرح کشوری است و در محلات کم برخوردار اجرایی می‌شود. در پایتخت نیز ۲۴۳ محله کم برخوردار برای برقراری پوشش بیمه افراد درنظر گرفته شده است. از جمعیت افراد بیمه نشده کشور آمار متفاوتی ارائه می‌شود؛ پیش‌بینی ما این است که بین ۶ تا ۸ میلیون نفرِ فاقد بیمه، جزو همین جمعیت حاشیه نشین شهرها باشند.

او ادامه داد: این افراد هم مانند سایر بیمه‌شدگان با داشتن یک کد ملی بیمه می‌شوند. اتباع رسمی نیز با داشتن شماره‌ای که وزارت کشور در اختیارشان گذاشته است مشمول برقراری بیمه رایگان خواهند بود. طرح مورد نظر با همکاری وزارت کشور و استانداری‌ها صورت می‌گیرد و هر فردی که از سوی وزارت کشور به رسمیت شناخته شود، بیمه خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه افراد مشمول در طرح کاملا رایگان بیمه خواهند شد، اظهار کرد: همچنین این افراد بر اساس قواعد بیمه پایه فرانشیز پرداخت می‌کنند یعنی در بخش بستری ۱۰ درصد و در بخش سرپایی ۳۰ درصد ملزم به پرداخت فرانشیز هستند.

 

 

 

الکسی رزنیکوف، وزیر دفاع اوکراین روز یکشنبه اعلام کرد که این کشور دومین محموله سلاح از آمریکا را به عنوان بخشی از کمک‌های نظامی واشنگتن به ارزش ۲۰۰ میلیون دلار دریافت کرده است.

 دومین محموله سلاح آمریکا وارد اوکراین شد به گزارش “رویترز” آمریکا اعلام کرده است که در میان نگرانی‌ها از حضور ده‌ها هزار نیروی روسیه در مرزهای اوکراین به حمایت از کی یف ادامه خواهد داد.

وزیر دفاع اوکراین در حساب توییتری خود نوشت: دومین محموله ۸۰ تنی برای تحکیم توانایی‌های دفاعی اوکراین را از دوستان آمریکایی دریافت کردیم. این پایان کار نیست.

آمریکا روز گذشته نیز یک محموله ۹۰ تنی سلاح و مهمات را به اوکراین ارسال کرده بود.

قرار است آمریکا چندین محموله تسلیحاتی به اوکراین بفرستد که جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا آن را در ماه دسامبر سال ۲۰۲۱ تایید کرد.

به گزارش ایرنا، سال گذشته، آمریکا به ارزش ۶۵۰ میلیون دلار سلاح و تجهیزات نظامی به اوکراین ارسال کرد که از زمان آغاز کمک‌های نظامی این کشور به اوکراین در سال ۲۰۱۴ بالاترین رقم دریک سال بوده است.

برخی دیگر از کشورها روند انتقال سلاح به اوکراین را آغاز کرده‌اند. روز دوشنبه انگلیس اعلام کرد سلاح‌های دفاعی و سبک را برای اوکراین ارسال خواهد کرد و تعداد اندکی نیرو نیز برای ارائه آموزش‌های لازم به این کشور اعزام می‌کند.

انگلیس در ماه نوامبر، همچنین قراردادی با دولت کی یف برای تولید هشت ناو جنگی جدید، از جمله ناوهای شکار مین برای نیروی دریایی اوکراین امضا کرد.

غرب روسیه را متهم به دخالت در اوضاع داخلی اوکراین کرده است. مسکو این ادعا غرب را رد می‌کند. در ماه‌های اخیر نیز به دلیل ادعای غرب درباره صف آرایی نظامی روسیه در مرزهای اوکراین روابط ناتو و روسیه دچار تنش شده است.

روابط آمریکا و غرب با روسیه از سال ۲۰۱۴ به دنبال الحاق شبه جزیره کریمه به آن کشور متشنج شد.

منطقه دونباس با ساکنان روس تبار در شرق اوکراین واقع شده است و از سال ۲۰۱۴ میلادی روس‌های این منطقه دو جمهوری خودخوانده دونتسک و لوگانسک تاسیس کرده و دولت‌های محلی مستقل از دولت اوکراین تشکیل داده‌اند.

 

 

 

 

رییس سابق اتاق بازرگانی ایران و آذربایجان اظهار داشت:‌ تهاتر با جمهوری آذربایجان در حال حاضر انجام نمی‌شود اما مذاکراتی بین دو کشور در حالی انجام است.

کد خبر:۱۱۰۰۸۲۲
تاریخ انتشار:۰۴ بهمن ۱۴۰۰ – ۰۸:۲۲۲۴ January 2022

 از سرگیری صادرات محصولات کشاورزی ایران به روسیه به گزارش «تابناک»، بهروز پورسلیمان در گفتگو با ایلنا در مورد خبر امحای برخی کالا‌های کشاورزی ایران در جمهوری آذربایجان اظهار کرد: موضوع تنها در مورد دو ماشین سیب زمینی بوده که امحا هم نشده و به کشور بازگشت خورده است، اما دلیل آن نیز سموم خطرناک نبوده و دلایل دیگری در میان بود. الان هیچ مشکلی وجود ندارد و از ابتدای بهمن‌ماه همه مشکلات حل شده و صادرات ادامه پیدا می‌کند. در ۳ تا ۴ ماه گذشته تنها دو کامیون سیب‌زمینی داشتیم که به کشور عودت داده شده است. صادرات محصولات به روسیه هم از اول بهمن‌ماه شروع می‌شود.

این عضو اتاق بازرگانی ایران افزود: صادرات ایران به آذربایجان در سال ۹۹ حدود ۳۰۷ میلیون دلار بوده و واردات حدود ۶۰ میلیون دلار بوده است. تراز تجاری ما با این کشور مثبت است و نسبت به سال گذشته رشد داسته است. همه مسائل در روال طبیعی خود پیش می‌رود و امیدواریم که مناسبات ما بیشتر توسعه پیدا کند. ما در صادرات به این کشور در حال حاضر هیچ مشکل خاصی نداریم.

پورسلیمان در ادامه در پاسخ به سوالی در مورد امکان ایجاد مکانیسم تهاتر بین ایران و جمهوری آذربایجان بیان کرد: از طرف دولت ایران صحبت‌هایی در مورد تهاتر کالا، ایجاد مکانیسمی برای تسهیل انتقال ارز حاصل از صادرات و عقد نهایی تعرفه ترجیحی با آذربایجان مطرح شده و در شرف مطالعه و انجام است و امیدواریم که در آینده نزدیک به نتیجه نهایی برسد و توسعه مناسبات با آذربایجان بیش از پیش انجام شود. تهاتر با این کشور در حال حاضر انجام نمی‌شود و نهایی نشده است، اما مذاکراتی در حالی انجام است.

نایب رییس اتاق بازرگانی اردبیل و رییس سابق اتاق مشترک بازرگانی ایران و جمهوری آذربایجان بیان کرد: کمیسیون اقتصادی دو کشور در شرف تشکیل است، مقدمات برگزاری آن درحال انجام است و این مذاکرات در این کمیسیون پیش گرفته می‌شود.

 

 

 

نماینده مجلس: پیشنهاد کارت خرید نان توهین به ملت ایران است

حسین گودرزی در جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خطاب به رئیس جمهور گفت: مبارزه با فساد مالی، اداری و اقتصادی – که وعده جدی شما به ملت بوده است – نیازمند اصلاح ساختاری بخش‌های مختلف و تدوین نقشه راهی مشترک و هم‌افزا در سه قوه است. صادقانه باید گفت که فساد پنهان و آشکار در سطوح مختلف، پیچیده‌تر از آن است که با اقدامات قضائی و نظارتی معمول قابل مهار باشد. نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس حذف ارز ترجیحی اقدامی راهبردی برای نجات اقتصاد ایران دانست و تأکید کرد: جامعه ایران در حال حاضر تحمل هیچ تنش اقتصادی جدیدی را ندارد. پس این اقدام مهم را باید تدریجی اجرا کرد؛ چنانکه ارائه پیشنهادهایی چون کارت خرید نان و ارزاق، توهین به هویت، عزت و کرامت یک ملت بزرگ، انقلابی و تاریخ ساز است.

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*