گزارش/

چرا آمریکا قابل اعتماد نیست؟/ نگاهی به خلف‌وعده‌های تاریخی کاخ سفید

نمونه‌های متعددی وجود دارد که دولت آمریکا بانی یک توافق شده ولی مدتی بعد از سوی همان دولت یا دولت بعدی نقض و یا ابطال شده است. مثال‌های فراوانی از این رویه در تاریخ روابط واشنگتن – تهران و نیز سایر کشورها با آمریکا وجود دارد.

چرا آمریکا قابل اعتماد نیست؟/ نگاهی به خلف‌وعده‌های تاریخی کاخ سفید

فارس پلاس: سیاست خارجی آمریکا رویه‌ای مشخصی به خود گرفته است. بدین معنا که دموکرات‌های آمریکا توافقی را امضاء و دولت جمهوری‌خواه بعدی آن را باطل می‌کند! امّا نکته اصلی این است: در صورت “بازگشت دموکرات‌ها به کاخ سفید” هم آمریکا به آن توافق بازنمی‌گردد!

معاهده آسمان‌های باز (OST) با حضور ۳۴ کشور جهان و توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ میان ایران و ۵+۱ نمونه از این رویه است. این رویه نشان می‌دهد که یک اصول ثابت در هرم قدرت آمریکا مبنی بر «نقض سیستماتیک تعهدات بین‌المللی» پس از بی مصرف شدن آن برای واشنگتن وجود دارد. (بیشتر بخوانید + +)

بحران گروگان‌گیری در لبنان 

ماجرای موسوم به «بحران گروگان‌گیری در لبنان» بحرانی‌ترین شرایط سیاست خارجی وقت آمریکا در دهه ۸۰ میلادی (۶۰ شمسی) بود. بوش پدر ناگزیر دست به دامان جمهوری اسلامی ایران شد.

«جیان دومینیکو پیکو» معاون سیاسی دبیر کل سازمان ملل در این موضوع واسط و رابط ایران و آمریکا شد. پیکو مدعی می‌شود در جلسه سری با هاشمی رفسنجانی به رئیس جمهور وقت ایران گفته: «رئیس جمهور بوش تقاضا کرده به آزادی گروگان‌ها در بیروت کمک کنید و این کمک شما بدون اجر نمی‌ماند.»

ایران تلاش می‌کند تا آزادی گروگان‌ها انجام شود و در عمل بزرگترین بحران وقت سیاست خارجی آمریکا را در بازه زمانی ۲ ساله به پایان رساند و همه گروگان‌ها آزاد شدند.

امّا دولت آمریکا در پاسخ به حسن نیت ایران «اموال بلوکه شده کشورمان را آزاد نکرد» و حتی پارا فراتر گذاشت و ایران را به نوعی مسئول گروگان‌گیری لبنان معرفی کرد!

همکاری بی سابقه تهران – واشنگتن در سال ۲۰۰۱

«سید حسین موسویان» معاونت وقت شورای عالی امنیت ملی ایران در زمان حمله آمریکا به افغانستان گفت: در سال ۲۰۰۱ مذاکراتی جدی و پر محتوا بین دولت‌های ایران و آمریکا برای یافتن راه‌های همکاری بین دو کشور در افغانستان آغاز گردید.

موسویان در ادامه به نقل از «رایان کراکر» معاون دستیار وزیر امور خارجه وقت آمریکا در بنیاد کارنگی پیرامون همکاری تهران و واشنگتن گفت: «حرف ایرانی‌ها بر این بود که شما چه اطلاعاتی لازم دارید که سر آنها را به سنگ بکوبید. شما آرایش جنگی آنها را می‌خواهید؟ نقشه‌اش اینجاست. می‌خواهید بدانید از نظر ما نقاط ضعف آنها کجاست؟ اینجا، اینجا و اینجا. می‌خواهید بدانید ما فکر می‌کنیم آنها به حملات هوائی چگونه واکنش نشان می‌دهند؟… از ما بپرسید، ما جوابش را داریم… این دوران بی‌سابقه‌ای در روابط ایران و آمریکا از زمان انقلاب بود. مذاکره بین ایرانی‌ها و آمریکائی‌ها بر روی موضوعی خاص که هر دو در آن منافع مشترک داشتند»

موسویان در این رابطه گفت: «اما ناگهان، به معنای واقعی کلمه بمبی منفجر شد.»

جرج بوش پسر طی سخنان سالیانه‌اش در ژانویه ۲۰۰۲ تنها چند هفته بعد از کنفرانس بن، ایران را بخشی از «محور شرارت» خطاب کرد. موسویان به نقل از  «محمد خاتمی» رئیس جمهور وقت کشورمان گفت: «من مطمئنم که بوش میخ آخر را به تابوت رابطه ایران و آمریکا زد.»

برجام 

سال ۲۰۱۵ توافق هسته‌ای میان ایران و ۱+۵ منعقد شد. ایران دی ۱۳۹۴ طبق برجام بزرگ‌ترین عملیات تخریب هسته‌ای جهان را با تزریق بتن به محورهای مرکزی رآکتور اراک تکمیل کرد!

اکنون نوبت آمریکا بود که تعهدات اقتصادی خود را انجام دهد. امّا اینگونه نشد. «حمیدرضا آصفی» سفیر اسبق ایران در فرانسه و آلمان گفت: «نقض برجام از زمان بایدن(در سمت معاون رئیس جمهور) و اوباما شروع شد. آمریکا در زمان اوباما و معاون اولی بایدن به تعدات مالی، بانکی، بیمه ای و کشتیرانی خودش در چارچوب برجام پایبند نبود و از همانجا نقض تعهدات را شروع کرد.»

دست آخر، مسیری را که اوباما شروع کرد، ترامپ با خروج از برجام به پایان رساند. بایدن در حال حاضر کلیه ۱۷۰۰ تحریم‌ اعمالی علیه ایران از دوران اوباما و ترامپ را حفظ کرده است.

پاره کردن توافقنامه تاریخی کوبا و آمریکا 

کوبا و آمریکا روز ۱۷ دسامبر ۲۰۱۴ توافقنامه جامعی را با یکدیگر در دوران اوباما منعقد کردند. توافق با وارثان «فیدل کاسترو» در کوبا یک واقعه ی مهم در تاریخ روابط واشنگتن و هاوانا محسوب می‌شد.

کوبا نماد مبارزه با امپریالیسم آمریکا در آمریکای لاتین بود. این فرآیند با سفر رئیس جمهور وقت آمریکا به هاوانا به اوج خود رسید. سفر اوباما اولین سفر رئیس جمهور آمریکا به کوبا پس از سال ۱۹۲۹ بود.

امّا این توافق چندان دیری نپایید. تحریم‌ها علیه کوبا باقی ماند و واشنگتن طبق معمول از عملکرد حقوق بشری هاوانا انتقاد می‌کرد. در نهایت، ترامپ سال ۲۰۱۷ رئیس جمهور آمریکا شد و توافق واشنگتن و هاوانا بدون هیچ دستاوردی برای کوبا ابطال شد.

آمریکا معاهده ۳۰ ساله با روسیه را پاره کرد!

معاهده منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد (INF) بین «گورباچف» آخرین رئیس شوروی و «ریگان» رئیس‌جمهوری وقت آمریکا در سال ۱۹۸۷ امضا شد.

طبق این معاهده، واشنگتن و مسکو از تولید موشک‌های میان‌برد اتمی و غیر اتمی با برد بین ۵۰۰ تا ۵۵۰۰ کیلومتر منع شدند. معاهده INF در راستای به اصطلاح خلع سلاح هسته‌ای جهان منعقد شد و مانعی دربرابر مسابقه تسلیحاتی آمریکا و روسیه بود.

دولت آمریکا در اقدامی ناگهانی  پس از ۳۰ سال در  فوریه ۲۰۱۹ میلادی رسماً از معاهده INF خارج شد. ظاهر امر این بود که ترامپ جمهوری‌خواه از این معاهده خارج شد امّا با گذشت یک سال از دولت دموکرات بایدن، اقدامی در جهت احیاء پیمان صورت نگرفت.

معاهده آسمان‌های باز (OST)

معاهده موسوم به «آسمان‌های باز» میان ۳۴ کشور جهان منعقد شد. هدف از این معاهده “پرواز غیرمسلح شناسایی بر فراز خاک کشورهای دیگر (با اطلاع قبلی) به منظور گردآوری اطلاعات درباره نیروها و فعالیت‌های نظامی” کشورهای عضو به قصد “اعتمادسازی” بود.

نکته ماجرا این است که آمریکا خود بانی این معاهده‌ بود و ناقض آن نیز واشنگتن بود. اولین بار «آیزنهاور» رئیس جمهور وقت آمریکا بود که در سال ۱۹۵۵ پیشنهاد انعقاد این معاهده را به اتحاد جماهیر شوروی داد.

«جورج بوش» پدر رئیس جمهور وقت آمریکا نیز در سال ۱۹۸۹ این پیشنهاد را دوباره مطرح کرد. این معاهده سرانجام در سال ۱۹۹۲ به امضاء رسید و از سال ۲۰۰۲ اجرایی شد.

ایالات متحده آذر ۱۳۹۹ رسماً از معاهده آسمان‌های باز خارج شد. دولت بایدن نیز اعلام کرد که قصد تمدید معاهده آسمان‌های باز با روسیه را ندارد!

استدلال رهبر انقلاب برای عدم مذاکره با آمریکا چیست؟

رهبر انقلاب در روز ۲۲ مرداد ۱۳۹۷ درباره مذاکره با آمریکا فرمودند:

” حالا ما چرا مذاکره نمیکنیم؟ گوش کنید، خیلی حرفهای زیادی در این زمینه هست؛ چرا مذاکره نمیکنیم؟ علّت، این است: آمریکایی‌ها فرمول مذاکراتی‌شان این است که میگویم؛ با این فرمول و با این طرف، آدم عاقل ببینید مذاکره میکند یا نمیکند.

مذاکره اوّلاً در عرف سیاسی به‌معنای نشستن و حرف زدن و احوالپرسی کردن که نیست، مذاکره یعنی دادوستد، یعنی بنشینید دو طرفِ میز؛ شما یک چیزی بدهید، یک چیزی بگیرید؛ معنای مذاکره‌ی سیاسی این است. خب، آمریکایی‌ها چون متّکی هستند به قدرت نظامی و قدرت پولی و قدرت رسانه‌ای وقتی‌که با یک طرفی میخواهند مذاکره کنند، اهداف اصلی خودشان را قبلاً برای خودشان مشخّص میکنند؛ حالا بعضی از آن اهداف را به زبان هم می‌آورند، بعضی را هم نمیگویند؛ در اثنای کار مرتّب دبّه میکنند، مرتّب اضافه میکنند، مرتّب چانه میزنند، امّا اهداف اصلی برای خودشان مشخّص است؛ این یک.

دوّم، از این اهداف اصلی یک قدم عقب نمی‌نشینند. بله، اهداف فرعی و چیزهای بیخودیِ کم‌ارزش را در حاشیه گاهی می‌آورند و از آنها صرفِ‌نظر میکنند که بظاهر یک نوع عقب‌نشینی است، امّا از مقصود اصلی و اهداف اصلی‌شان مطلقاً عقب‌نشینی نمیکنند، امتیاز اصلاً نمیدهند.

سوّم، از طرفِ مقابلِ مذاکره امتیاز نقد میخواهند، از او وعده قبول نمیکنند؛ میگویند ما اطمینان نداریم، امتیاز نقد از او مطالبه میکنند؛ کمااینکه ما در برجام این را تجربه کردیم، در جاهای دیگر هم [تجربه شد]. اگر چنانچه طرف مقابل از دادن امتیاز نقد امتناع بکند، هوچیگری تبلیغاتی و رسانه‌ای و هیاهو در سطح دنیا راه می‌اندازند که بله، اینها مذاکره نمیکنند، اینها به میز مذاکره باید برگردند، اینها چنین میکنند. یک هیاهوی عظیمی که معمولاً طرف مقابل کم می‌آورد در مقابل این هیاهو؛ معمولاً طرف مقابل منفعل میشود، دچار انفعال میشود؛ در مقابل این جنجال و هوچیگری و هیاهویی که اینها میکنند، معمولاً کم می‌آورند، منفعل میشوند.

و مرحله‌ی چهارم، خودش به جای اینکه در مقابل آنچه از او نقد میگیرد چیز نقدی به او بدهد، مثل هر معامله‌ای که شما پول میگیرید و جنس باید بدهید، جنس نمیدهد؛ نقد را میگیرد، در مقابلش وعده میدهد، امّا وعده‌های قرص‌ومحکم: مطمئن باشید، تردید نکنید، شک نکنید؛ با وعده دل طرف مقابل را خوش میکند و طرف مقابل [هم] میبیند دارد وعده میدهد با این قرصی و با این محکمی.

مرحله‌ِی آخر؛ بعد که قضیّه تمام شد و کارش گذشت، زیر همین وعده هم میزند، این وعده‌ی قرص‌ومحکم را هم مثل باد هوا فراموش میکند!

روش مذاکره‌ی آمریکایی‌ها این است.”

 

 

 

شوک به پرسپولیس؛ گل محمدی استعفا کرد

سرمربی تیم فوتبال پرسپولیس امروز با ارسال نامه ای به مدیرعامل باشگاه، از سمت خود استعفا کرد.

شوک به پرسپولیس؛ گل محمدی استعفا کرد

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، امروز قرار بود تمرینات پرسپولیس آغاز شود اما بازیکنان در حالی که در محل تمرین حاضر شدند، به دلیل بدقولی باشگاه برای پرداخت مطالبات تمرین نکردند.

یحیی گل محمدی که پیش از این گفته شده بود بعد از بازی با فولاد در هفته شانزدهم لیگ به دلیل شرایط مالی قصد دارد استعفا کند، سرانجام امروز بعد از اینکه بازیکنان حاضر به تمرین نشدند، با ارسال نامه ای به رضا درویش مدیرعامل باشگاه و افشین پیروانی سرپرست تیم، استعفای خود را اعلام کرد.

باید دید مدیریت باشگاه در خصوص این تصمیم یحیی گل محمدی چه واکنشی نشان می دهد.

 

 

 

با تصویب کمیسیون تلفیق بودجه، حق تأهل دو برابر شد

عضو کمیسیون تلفیق بودجه گفت: با مصوبه امروز کمیسیون تلفیق حق تأهل دو برابر و حق اولاد سه برابر شد.

با تصویب کمیسیون تلفیق بودجه، حق تأهل دو برابر شد

کیومرث سرمدی نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، با اشاره به نشست امروز عصر کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۱ گفت: در جلسه امروز با تصویب اعضای کمیسیون حق تاهل برای سال آینده دو برابر و حق اولاد سه برابر شد.

وی افزود: همچنین بر اساس مصوبه امروز کمیسیون دریافتی جانبازان معسر از ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان افزایش یافت.

عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۱ اظهار داشت: علاوه بر این طبق مصوبه کمیسیون دریافتی رزمندگان معسر برای سال آینده ۳ میلیون تومان در ماه تعیین شد.

عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۱ خاطرنشان کرد: همچنین بر اساس مصوبه کمیسیون تلفیق پرداختی به والدین شهدا به ۵ میلیون تومان در ماه برای سال آینده افزایش یافت.

 

 

 

اشاره رئیسی به امکان توافق با غرب؛ کانون توجه رسانه‌های جهان

تهران – ایرنا – گفت و گوی زنده تلویزیونی سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری ایران در رسانه های غربی بازتاب داشت و این رسانه ها به سخنان رئیس جمهوری در مورد امکان توافق با غرب در صورت لغو تحریم ها اشاره داشتند.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی نوشت: ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری ایران گفت که زمینه توافق با آمریکا درمورد مساله هسته ای وجود دارد، مشروط بر اینکه تحریم های ایران لغو شود.

آسوشیتدپرس در ادامه اینگونه آورد: سخنان رئیسی یک روز پس از اشاره حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران در مورد تمایل تهران به تعامل مستقیم با آمریکا در مذاکرات هسته ای در صورت لزوم به دستیابی به توافقی رضایت بخش بیان شد.

رئیسی گفت: در صورتی که طرف ها آماده باشند تحریم های ظالمانه علیه ملت ایران را لغو کنند، زمینه برای هر گونه توافق کاملا وجود دارد.

آسوشیتدپرس در ادامه این گزارش نوشت: ایران و قدرت های جهانی دور دیگری از مذاکرات هسته ای را در وین آغاز کرده اند. در این جلسات همه امضاکنندگان باقی مانده توافق شامل ایران، انگلیس، فرانسه، آلمان، روسیه و چین حضور دارند. آمریکا به طور غیرمستقیم در مذاکرات جاری مشارکت داشته است زیرا در سال ۲۰۱۸ از توافق خارج شد.

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا سیگنال داده که خواستار پیوستن مجدد به توافق است و واشنگتن اعلام کرده است که برای مذاکرات مستقیم با تهران در زمینه هسته ای آمادگی دارد.

ند پرایس سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا به خبرنگاران گفت: ما همواره این موضع را داشته ایم که تعامل مستقیم با ایران در مورد مذاکرات (توافق هسته ای) و موضوعات دیگر، بسیار سازنده تر خواهد بود.

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا نیز هفته گذشته اعلام کرد که مذاکرات با ایران، در مرحله حساسی قرار دارد.

خبرگزاری رویترز نیز با بازتاب گفت و گوی زنده تلویزیونی رئیس جمهوری در گزارشی آورد: ابراهیم رئیسی رئیسی جمهوری ایران احیای توافق هسته ای را ممکن دانست، چنانچه آمریکا تحریم ها را لغو کند.

رئیسی به  تلویزیون دولتی ایران گفت: در صورتی که طرف دیگر تحریم ها را بردارد، امکان احیای توافق وجود دارد.

رویترز اضافه کرد که تهران و واشنگتن از ماه آوریل (فروردین) مذاکرات غیرمستقیمی را در وین برای محفوظ داشتن توافق هسته ای انجام داده اند.

نشریه نشنال نیز برنامه زنده تلویزیونی رئیس جمهوری را بازتاب داد و در گزارشی آورد: ابراهیم رئیسی رئیسی جمهوری ایران به تلویزیون دولتی این کشور گفت توافق هسته ای با غرب امکان پذیر است، در صورتی که تحریم ها برداشته شود.

نشنال نوشت: سخنان رئیسی اندکی پس از آن بیان شد که حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران در را برای احتمال تعامل مستقیم ایران با آمریکا گشود، درصورتی که مذاکرات مستقیم به همه طرف ها امکان دهد تا توافقی خوبی حاصل شود.

دیگر مقام های ارشد دولت ایران نیز تمایلات مشابهی را نشان داده اند. رئیس شورای عالی امنیت ملی ایران گفت مذاکرات مستقیم با آمریکا می تواند روی میز قرار گیرد، اگر توافق خوبی در دسترس باشد.

خبرگزاری آناتولی نیز برنامه زنده تلویزیونی رئیسی جمهوری را بازتاب داد و در گزارشی نوشت: ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری ایران پیشنهاد داد که دریچه مذاکرات مستقیم با آمریکا در مورد توافق هسته ای به طور کامل بسته نشده است.

رئیسی با اعلام اینکه درخواست مذاکراه مستقیم از سوی آمریکا بارها مطرح شده، افزود: تاکنون هیچ مذاکرات مستقیم (با آمریکا) انجام نشده است، اما اکنون اعلام می کنیم چنانچه طرف مقابل خواستار لغو تحریم های ظالمانه باشد، فضا برای مذاکره وجود دارد.

وی تاکید کرد که برخی کشورها از طرف واشنگتن این پیام را به ایران رسانده و پیشنهاد مذاکرات مستقیم را مطرح کرده اند.

رئیسی در حالی به این مساله اشاره داشت که علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران گفت که تماس ها بین دو طرف تاکنون به مبادلات کتبی غیررسمی محدود شده است.

وی در عین حال اضافه کرد که روش ارتباطی می تواند از غیررسمی به رسمی تغییر کند، زمانی که توافق خوبی (در وین) در دسترس باشد.

خبرگزاری آناتولی در ادامه آورد: سخنان شمخانی به عنوان تائید ضمنی مذاکرات مستقیم احتمالی بین تهران و واشنگتن تلقی می شود.

ماراتن مذاکرات برای نجات توافق هسته ای، پس از یک وقفه پنج ماهه از سر گرفته شد.

دولت جدید ایران به ریاست ابراهیم رئیسی، برداشتن تحریم ها و همچنین راستی آزمایی و تضمین دهی در مورد موضوعات دیگر را در اولویت قرار داده است.

در حالی که هر دو طرف به پیشرفت در دور هشتم مذاکرات اشاره داشته اند، بسیاری اختلافات جدی برای جلوگیری از پیشرفت یا دستکم به تاخیر انداختن آن ادامه دارد.

 

 

 

لنگراندازی کالاهای ممنوعه در گمرک!

چرا بوش، یاماها و … ایران را ترک نمی‌کنند؟!

چرا بوش، یاماها  و ... ایران را ترک نمی‌کنند؟!

عدم تعیین تکلیف کالاهای ممنوع‌الورود بخشی از ماجرای این حدود ۸۰ میلیون دلار کالا از سال ۱۳۹۷ است، اما بخش دیگر عدم اقدام برای کالاهایی است که حتی تکلیف‌شان مشخص است و باید مرجوع شده و یا درنهایت به نفع دولت ضبط شوند، ولی از مهلت‌های قانونی آن هم گذشته و مشخص نیست به چه امیدی همچنان در گمرک باقی مانده است.

به گزارش ایسنا، چهار سال از اعلام ممنوعیت واردات بخشی از کالاها و به طور ویژه کالاهای گروه چهار با توجه به شرایط ارزی و مصرفی بودن آنها گذشته است اما تبعات یک تصمیم یک باره برای اعلام ممنوعیت این کالاها همچنان ادامه دارد، این در حالی است که قبل از  ممنوعیت، بخشی از کالاها توسط واردکنندگان به گمرک و بنادر رسیده که حتی در مواردی دارای ثبت سفارش یعنی مجوز دولت برای واردات بود ولی با توقف واردات، این اقلام در گمرک و بنادر دپو باقی ماند. در همین رابطه طی مصوباتی که در هیات دولت گذشت زمانی برای تعیین تکلیف کالاهای گروه چهار در اختیار  صاحب کالا قرار گرفت ولی آنقدر موانع در این بین وجود داشت که بعد از پایان زمان، باز هم بخش عمده‌ای از این اقلام امکان ترخیص پیدا نکرد؛ به طوری که گزارش گمرک نشان داده که از حدود ۸۰ میلیون دلار کالای گروه چهار دپو شده،‌ بخش عمده‌ای تعیین تکلیف نشد و باید مرجوع شود و یا درنهایت به ضبط دولت درآید.

وضعیت گروه چهار در دو گروه خودرویی و غیرخودرویی

گزارش ارونقی- معاون پیشین فنی گمرک- در آبان امسال به وزارت اقتصاد در رابطه با وضعیت کالاهای ممنوعه گروه چهار موجود در گمرک و بنادر از این حکایت داشت که در حال حاضر دو دسته شامل خودروهای سواری و کالاهای غیرخودرویی وجود دارد که در مورد خودروها که حدود ۲۲۵۰ دستگاه بود، پیش نویسی هم جهت تعیین تکلیف این اقلام به هیات وزیران ارائه شد، اما در مورد کالاهای غیرخودرویی گروه چهار موجود در گمرک و بنادر نیز اعلام شده بود که باید زمانی دیگر از سوی هیات دولت تعیین تا بتوانند کالای خود را تعیین تکلیف کنند ، هرچند که تاکید شده بود تمامی این اقلام تحت عنوان متروکه در اختیار سازمان اموال تملیکی قرار گرفته و باید براساس ماده ۱۰۵ قانون امور گمرکی نسبت به آن اقدام شود.

برخی ممنوعه‌ها حتی تا پارسال اظهار شد!

اما جدای از خودروها که ماجرای خاص خود را دارند، در کنار کالاهایی که قبل از ممنوعیت سال ۱۳۹۷ به بنادر رسیده و یا ثبت سفارش شده بودند، برخی اقلام هستند که با  وجود ثبت سفارش قبلی،‌ زمان اظهار آنها به همین چند ماه تا یک سال پیش برمی‌گردد که صاحب کالا خواستار ترخیص آن است،  نمونه آن می‌توان به محموله پرحاشیه ۴۲۰ کانتینری لوازم خانگی بوش اشاره کرد که حتی بعد از ممنوعیت واردات، صاحب کالا طی رایزنی‌های صورت گرفته توانسته بود مجوزهایی را برای ترخیص به دست بیاورد که در آبان‌ماه پارسال نسبت به اظهار کالای ممنوع‌الورود خود به گمرک اقدام کرده بود ولی درنهایت به دلیل برخی موانع که اهم آن “منشاء ارز” بود، امکان ترخیص پیدا نکرد و دستگاه‌های مربوطه به توافقی در این رابطه نرسیدند و  باید بر اساس قانون امور گمرکی اقدام می‌شد.

محموله بوش تنها کالای با این شرایط نبود و کالاهایی دیگری نیز در بین اقلام گروه چهار هستند که چنین وضعی دارند مانند محموله آلات موسیقی برند  یاماها که چندی پیش حاشیه‌ساز شد و حتی تا در خروج گمرک هم با وجود ممنوعیت واردات پیش رفت اما ترخیص آن متوقف شد، درحالی که امکان ورود این اقلام در حال حاضر  وجود ندارد.

شرط ترخیص گروه ۴ را همه ندارند

در این بین مصوبه‌ای در بهمن ماه پارسال صادر شد که طبق آن کالاهای گروه چهار با ثبت سفارش بانکی که قبل یا بعد از ممنوعیت وارد شده باشد، امکان ترخیص دارد ولی ثبت سفارش بدون انتقال ارز چنین امکانی نداشته و تنها مشروط به مجوز هیات دولت برای تعیین مهلت است.

بخشنامه حقوقی برای عدم مشمولیت ماده ۱۰۵ قانون امور گمرکی

اما جریان اجرای ماده ۱۰۵ قانون امور گمرکی در مورد کالاهای ممنوعه، در ماه‌های اخیر با صدور بخشنامه‌ای از سوی خدرویسی- مدیر کل دفتر حقوقی گمرک ایران- همراه بود که طی آن در مورد تشخیص نوع کالا از حیث ممنوعیت قانونی یا دولتی اعلام کرد که نمی‌توان مواردی که به موجب صلاحیت اختیاری هیات وزیران به تصویب می‌رسد، در شمول کالاهای ممنوعه قانونی دانست و مشمول مجازات کیفری نخواهد شد.

در این بخشنامه تاکید شده بود که “از مصادیق کالاهای ممنوع قانونی و تسری آن به کالاهایی که به صورت موقت و مقطعی برای رعایت مصلحت‌های دوره‌ای توسط مقامات اداری یا هیات وزیران ممنوع اعلام می‌شود، خلاف اصول و قواعد حقوقی و منطق قانونی است و این‌گونه کالاها در دسته ممنوع قانونی نبوده و مشمول مقررات کیفری قاچاق کالا نمی‌شود،  براین اساس با توجه به عدم وصف کیفری کالاهای ممنوع دولتی ماده ۱۰۵ قانون امور گمرکی و ۳۵ آن مشمول مقررات کالاهای ممنوع قانونی نیست.”

ماده ۱۰۵ را اجرا کنید:اظهار شده مرجوع شود

با این حال  مدتی بعد و به دنبال دستور معاون اول رئیس جمهوری برای بررسی و اقدام قانونی لازم درباره کالاهای ممنوعه موجود در گمرک،  طی بخشنامه دیگر از سوی معاون فنی وقت گمرک بر اجرای ماده ۱۰۵ قانون امور گمرکی در مورد کالاهای دارای اولویت گروه چهار تاکید شد.

تاکید بر این بود که طبق ماده ۱۰۵ قانون امور گمرکی‌، هر گاه کالایی که ورود آن ممنوع است با نام و مشخصات کامل و صحیح اظهار شود، گمرک باید از ترخیص آن خودداری و به صاحب کالا یا نماینده قانونی وی به طور مکتوب اخطار دهد که حداکثر ظرف سه ماه نسبت به عبور خارجی یا مرجوع کردن کالا با رعایت ضوابط اقدام کند. در صورت عدم اقدام در زمان تعیین شده، گمرک کالا را ضبط و مراتب را به صاحب آن یا نماینده آن ابلاغ کرده و صاحب کالا حق دارد از تاریخ ابلاغ ضبط تا دو ماه اعتراض را به دادگاه تسلیم و مراتب را حداکثر ظرف ۱۵ روز از تاریخ مراجعه به دادگاه به گمرک اعلام کند، در غیر این صورت کالا به ضبط قطعی دولت در خواهد آمد.

طبق اعلام ارونقی کالایی که وارد کردن آن جرم شناخته می‌شود، از این موضوع مستثنی بوده و طبق مقررات و قوانین با آن برخورد می‌شود.

اظهار شده‌ها مانده و مرجوع نشده است؛ بوش در اهم آن!

بر این اساس در حال حاضر اقلامی در گروه چهار هستند که از زمان اظهارشان به گمرک حتی بیش از یکسال گذشته و باید تکلیف آنها مشخص شود، مثلا اقلامی مانند محموله بوش که ثبت سفارشی بانکی و تامین ارز بانکی آن هیچگاه به صراحت از سوی بانک مرکزی تائید نشده که با مصوبه موجود قرار بر ترخیص آن باشد و از سویی مدت‌ها از زمان اظهار آن گذشته و اکنون مشمول ماده ۱۰۵ قانون امور گمرکی شده‌ است، در حالی که مدت‌هاست این کالاها در گمرک باقی مانده و هر بار رایزنی تازه‌ای برای ورود آنها به کشور صورت می‌گیرد و هنوز اقدامی در این رابطه صورت نگرفته است.

در مجموع آنچه در این سال‌ها گذشته همواره با جنجال برای ورود کالاهایی همراه بوده که در حال حاضر واردات ممنوع هستند و دولت یکبار تکلیف آنها را مشخص نمی‌کند که در کنار برداشته شدن بساط رایزنی‌های خاص برای دور زدن قوانین و ورود کالا، صاحب آن نیز تکلیف سرمایه خود را دانسته و نسبت به تعیین تکلیف آن اقدام کند.

 

 

 

 

میلیاردر آمریکایی سقوط امپراتوری آمریکا و رشد چین را پیش بینی کرد

میلیاردر آمریکایی و موسس بزرگ ترین صندوق پوشش ریسک جهان، گفت، چین در حال برنده شدن رقابت اقتصادی با آمریکاست.

میلیاردر آمریکایی سقوط امپراتوری آمریکا و رشد چین را پیش بینی کرد

به گزارش گروه اقتصاد بین الملل فارس، ری دالیو، میلیاردر آمریکایی و موسس بزرگ ترین صندوق پوشش ریسک جهان، «بریج واتر اسوسیتس» (Bridgewater Associates)، گفت، چین در حال برنده شدن رقابت اقتصادی با آمریکاست.

دالیو در مصاحبه با بلومبرگ، توضیح داد: «آمریکا در یک «نزول نسبی» به سر می برد درحالی که چین در حال رشد است.»

وی با تاکید اینکه فدرال رزرو آمریکا با سیاست های پولی اش در «پشت منحنی» قرار دارد، افزود: «افزایش نرخ بهره بانکی به این معناست که تمام دارایی های دیگر باید تعدیل شوند.»

این میلیاردر آمریکایی، خطرات سیاسی در آمریکا را با رشد اقتصادی اخیر چین مقایسه کرد و گفت یک «احتمال معقولی» وجود دارد که هیچ یک از احزاب سیاسی بزرگ آمریکا نتایج انتخابات (ریاست جمهوری) ۲۰۲۴ را نپذیرند.

این میلیاردر آمریکایی، پیش از این پیش بینی کرده بود که اندازه اقتصاد چین از آمریکا پیشی بگیرد و بسیار قدرتمندتر شود.

دالیو در اوایل ماه جاری میلادی، تلاش چین برای ایجاد رفاه مشترک را ستود و در عین حال از سایر کشورها از جمله آمریکا خواست تا شکاف ثروت را کاهش دهند.

 

 

 

 

صاحبان بیش از یک خودرو بخوانند

صاحبان بیش از یک خودرو بخوانند

شما علاوه بر اینکه اگر یک خودرو به ارزش بالای یک میلیارد تومان داشته باشید، مشمول پرداخت مالیات بر خودروهای لوکس می‌شوید، چنانچه بیش از یک خودرو داشته باشید و مجموع آن‌ها بیش از یک میلیارد شود هم باید مالیات بپردازید.

مالیات خودروهای لوکس یا به عبارت خودروهای با ارزشی بیش از یک میلیارد تومان فقط صاحبان این قبیل خودروها را دربرنمی‌گیرد، بلکه اگر فردی ارزش مجموع خودروهای خود و افراد تحت تکفلش بیش از یک میلیارد تومان شود نیز باید مالیات بپردازند.

افرادی که باید تا پایان بهمن ماه امسال مالیات متعلقه را بپردازند، می‌توانند به سامانه سازمان امور مالیاتی به نشانی  https://www.intamedia.ir/ مراجعه کنند و همه اقلام خودروی خود را مشاهده کنند و مالیات تعلق گرفته به خودروی خود را نقدی پرداخت کنند.

در این بین، هر فردی می‌تواند با شماره ملی و شماره موبایل به نام خود وارد سامانه ذکر شده شود و پس از احراز هویت خود، از خودروهای به نامش و ارزش آن‌ها آگاه شود. علاوه بر این، از میزان مالیات تعلق گرفته به خودرو یا خودروهای خود نیز می‌تواند اطلاع یابد.

پیش از این، محمود علیزاده معاون سابق سازمان امور مالیاتی، درباره چگونگی ارزش گذاری خودروهای بالای یک میلیارد به ایسنا توضیحاتی ارائه کرد که طبق آن، ارزیابی ارزش هر دستگاه خودرو داخلی و خارجی معمولا برمبنای سال ساخت خودرو با اعمال ضریبی روی ارزش تعیین شده خودرو به استناد ماده ۴۲ قانون مالیات بر ارزش افزوده ارزش‌گذاری صورت می‌گیرد.

از سوی دیگر، از آنجا که ۹۰ تا ۹۵ درصد قیمت واقعی خودرو مبنای ارزش‌گذاری قرار می‌گیرد، اگر در این موضوع به هر دلیلی ارزش تعیین شده برای خودروهای موردنظر بیشتر از ارزش واقعی آن‌ها باشد، همانطور که در  آیین‌نامه اجرایی این بند از تبصره ۶ و ۷ بودجه مشخص شده است، مشمولان می‌توانند با مراجعه، ارائه مدارک و مستندات مستدل به اداره امور مالیاتی محل سکونت‌شان نسبت به رقم ارزش گذاری شده برای خودروی مشخص متعرض شوند.

علاوه بر این، مبنای ارزش‌گذاری خودروهای بالای یک میلیارد تومان چه تصادفی و چه غیرتصادفی طبق نوع خودرو، سال ساخت، برند سازنده خودرو محاسبه می‌شود. گفتنی است که نرخ مالیات سالانه خودروهای بالای یک میلیارد به شرح ذیل تعیین شده است:

۱- تا مبلغ ۱.۵ میلیارد تومان نسبت به مازاد یک میلیارد تومان معادل یک درصد

۲- تا مبلغ سه میلیارد تومان نسبت به مازاد ۱.۵ میلیارد تومان معادل دو درصد

۳- تا مبلغ ۴.۵ میلیارد نسبت به مازاد سه میلیارد تومان معادل سه درصد

۴- نسبت به مازاد ۴.۵ میلیارد معادل چهار درصد

ایران -عراق با حضور ۱۰ هزار تماشاگر/ بانوان هم به ورزشگاه می‌آیند

ایران -عراق با حضور ۱۰ هزار تماشاگر/ بانوان هم به ورزشگاه می‌آیند

دیدار دو تیم ملی فوتبال ایران و عراق با حضور ۱۰ هزار تماشاگر در ورزشگاه آزادی برگزار می‌شود. از این جمع دو هزار نفر را بانوان علاقمند به فوتبال تشکیل خواهند داد.

به گزارش خبرنگار مهر، تیم‌های ملی فوتبال ایران و عراق ساعت ۱۸ فردا پنجشنبه در دیدار برگشت مسابقات انتخابی جام جهانی در ورزشگاه آزادی به مصاف هم خواهند رفت.

پیش از این مقرر شده بود که این مسابقه با حضور تماشاگران برگزار شود. احمد وحیدی وزیر کشور هم از صدور مجوز حضور تماشاگران در ورزشگاه خبر داده بود اما از صبح امروز چهارشنبه خبرهایی از احتمال لغو حضور تماشاگران منتشر شد.

با این حال ظهر امروز به صورت رسمی مشخص شد که با مجوز دولت، ۱۰ هزار تماشاگر می‌توانند در ورزشگاه آزادی حاضر شوند و تیم ملی ایران را از نزدیک تشویق کنند. از این تعداد، ۲ هزار بلیت به بانوان اختصاص دارد.

 

 

 

افزایش ۲برابری حق عائله‌مندی همسر و ۳برابری فرزند درکمیسیون تلفیق

افزایش ۲برابری حق عائله‌مندی همسر و ۳برابری فرزند درکمیسیون تلفیق

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه گفت: حق عائله‌مندی برای بازنشستگان، شاغلان و مستمری بگیران در ازای همسر دو برابر و در ازای فرزند سه برابر شد.

رحیم زارع در جمع خبرنگاران با اشاره به نشست عصر امروز کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱، گفت: کمیسیون تلفیق تصویب کرد که حقوق جانبازان معسر فاقد درآمد غیر حالت اشتغال در سال آینده ماهیانه ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان شود.

وی بیان کرد: براساس مصوبه دیگر کمیسیون تلفیق، حق عائله‌مندی برای بازنشستگان، شاغلان و مستمری بگیران در ازای همسر دو برابر و در ازای فرزند سه برابر شد که در مجموع ماهیانه حدود یک میلیون و دویست هزارتومان می‌شود.

 

 

ماههای پرهزینه در راه است/ از عدم درج قیمت مصرف کننده تا افزایش پلکانی قبوض برق

بهمنِ پرهزینه در راه است/ از عدم درج قیمت مصرف کننده تا افزایش پلکانی قبوض برق

عدم درج قیمت مصرف کننده روی کالاهای اساسی، مالیات بر ارزش افزوده برای تمام خوراکی‌ها و نیازهای ضروری خانوار و در نهایت، افزایش قبوض برق براساس الگوی مصرف اعلامی؛ همین سه مولفه که در قالب آیین نامه‌های دولتی به تدریج و آهسته و البته ناخواسته وارد میدان زندگی کارگران شده اند، تا پایان بهمن ماه، چقدر هزینه‌های واقعی زندگی را افزایش خواهند داد؟

به گزارش خبرنگار ایلنا، تب خزنده و نامحسوسِ گرانی‌های بیشتر، مدتهاست که تن رنجورِ مزدبگیران به خصوص کارگران شاغل و بازنشسته را به لرز انداخته است؛ تورم گاهی آهسته و گاهی تند به پیش می‌رود اما کاهش عددی و حساب شده‌ی برخی مولفه‌های تورمی به معنای بازایستادن موج گرانی‌ها نیست. چیدمان مولفه‌های تورمی مرکز آمار ایران، به گونه‌ای است که می‌توان ادعا کرد تورم «کنترل» شده است اما آیا واقعاً هزینه‌های ضروری و ملموس زندگی کارگران کاهش یافته است؟

تورم دیماه: بازهم بالای ۴۰ درصد

آمارهای رسمی تورمی گرچه چندان گویا نیستند و با هزینه‌های واقعی زندگی مردم تطابق روشنی ندارند، بازهم نشان می‌دهند که تورم بالای ۴۰ درصدی در دیماه همچنان تداوم داشته است و البته علائم روشن اقتصادی که برآمده از سیاست‌گذاری‌های قیمتی اخیر هستند، از صعود بیشتر این نرخ‌ها خبر می‌دهند.

براساس اعلام رسمی مرکز آمار ایران، نرخ تورم سالانه دی ماه ۱۴۰۰ برای خانوارهای کشور به ۴۲.۴ درصد رسیده که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل، ۱ واحد درصد کاهش نشان می‌دهد. نرخ تورم نقطه‌ای در دی ماه ۱۴۰۰ به عدد ۳۵.۹ درصد رسیده است؛ یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین ۳۵.۹ درصد بیشتر از دی ۱۳۹۹ برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده‌اند. نرخ تورم نقطه‌ای دی ماه ۱۴۰۰ در مقایسه با ماه قبل ۰.۷ واحد درصد افزایش یافته است. نرخ تورم نقطه‌ای گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» با افزایش ۱.۱ واحد درصدی به ۴۲.۶ درصد و گروه «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» با افزایش ۰.۶ واحد درصدی به ۳۲.۴ درصد رسیده است.

همین داده‌های رسمی نشان از تورم سرسام‌آوری دارند که به یک «ابرتورمِ آشکار» پهلو می‌زند اما چند اتفاق به ظاهر ساده در عرصه اقتصاد، پیش درآمدی شده است بر بالا رفتن هزینه‌های واقعی و عینی زندگی مردمِ فرودست و متعلق به دهک‌های کم درآمد، چند تصمیم‌گیری اقتصادی که از ابتدای دیماه کلید خورده و قرار است لرز ناشی از تب گرانی‌ها را در بهمن ماه تشدید کند.

مالیات بر ارزش افزوده برای تمام کالاها

اول از همه، افزایش نرخ مالیات بر ارزش افزوده از راه رسید؛ گمرک ایران اعلام کرد: «واردات تخم ماکیان، انواع گوشت، آرد و نان، شیر، پنیر، ماست، برنج و حبوبات، سویا و انوع روغن‌های خوراکی، همچنین شیر خشک مخصوص تغذیه کودکان از تاریخ ۱۳ دی ماه مشمول ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده خواهد شد.» به این ترتیب، کارگران نیز مانند همه گروه‌ها باید برای تقریباً تمام کالاهای خوراکی و اساسی زندگی، ۹ درصد بیشتر از قیمت کالاها پرداخت کنند و این مالیات بر ارزش افزوده‌ی همه گیر و گسترده، علاوه بر مالیات بر درآمدی است که تا همین امروز، علیرغم اعتراضات بسیار، سقف معافیت آن برای سال آینده فقط ۵ میلیون تومان است.

دیگر درج قیمت مصرف کننده نداریم!

جلوتر آمدیم؛ تخریب کنترل قیمت‌ها با در دستور قرار گرفتن سیاست‌های تنظیم بازارِ تعدیلی و دلبخواهیِ فروشندگان خرد، قرار است اوضاع را به مراتب بدتر کند. طبق طرح جدید قرار است از اول بهمن ماه دیگر کارخانجات تولیدی، قیمت مصرف کننده را روی مواد مصرفی درج نکنند بلکه تنها قیمت تولید را روی کالاها درج نمایند. یعنی کارخانجات تولیدی می‌گویند ما این کالا را با فلان قیمت به بازار داده‌ایم و دیگر کاری نداریم که به چه قیمتی به دست مصرف کننده می‌رسد. همزمان قرار است تا پایان دی ماه، تمامی دستگاههای کارتخوان به سیستم مالیاتی وصل شوند و برای هر مقدار تراکنش مالی ۹ درصد مالیات اضافه شود. همچنین به مغازه‌های خرده فروشی اعلام شده که شما علاوه بر اینکه سود خود را به قیمت تولیدی اضافه می‌کنید ۹ درصد هم مالیات به قیمت‌ها بیافزایید.

در روزهای پایانی آذرماه، محسن حسینلویی، مدیرکل نظارت بر خدمات عمومی و شبکه‌های توزیعی و اقتصادی سازمان حمایت در پاسخ به سؤالات مردمی گفت: «بین ۲۰ تا ۳۰ درصد هزینه‌هایی که مردم برای خرید یک کالا می‌دهند به‌صورت مستقیم وارد حساب واسطه‌ها می‌شود، این یعنی آنکه پول وارد جیب تولیدکنندگان نمی‌شود و از جیب مردم خارج می‌شود؛ لذا برای پایان دادن به این مقوله دولت سیزدهم تصمیم گرفت این بخش را ساماندهی کند؛ ساماندهی این موضوع از طریق درج قیمت تولیدکننده روی کالا دنبال خواهد شد.»

اما سود فرضی تولیدکنندگان، قرار است به زیان قطعی مصرف کنندگان تمام شود. اگر قیمت مصرف کننده روی کالا نباشد، فروشنده با دست باز، کالا را به هر قیمتی که بخواهد، می‌فروشد و هرچقدر جامعه‌ی خریداران او تاب آوری داشته باشند، قیمت‌ها را افزایش خواهد داد و البته ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده را نیز برای «همه کالاها» به قیمت نهایی خواهد افزود.

بنابراین در این اقتصاد متورم، بازهم قرار است همه کالاهای اساسی مصرف کنندگان با قیمت بالاتر در بازار عرضه شود و تشتت قیمتی به نفع تولیدکنندگان و خرده فروشان، هزینه‌های زندگی مزدبگیران با درآمد ثابت را به شدت افزایش دهد و البته این گرانی، هنوز تمام ماجرا نیست؛ یک عاملِ گرانی ساز دیگر قرار است به همه‌ی این عوامل افزوده شود: افزایش پلکانی قیمت برق از ابتدای بهمن ماه.

افزایش پلکانی قیمت برق و ضرر قطعی خانوارهای پرجمعیت

مصوبه دولت در خصوص اجرای بند «ی» تبصره ۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ درباره آیین‌نامه تعرفه برق از اول بهمن اجرا می‌شود که بر اساس آن یارانه انرژی برق از این پس عادلانه و هدفمند خواهد بود.

پنجم دی‌ماه هیئت وزیران با استناد به حکم مندرج در بند (ی) تبصره (۸) قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور، نحوه محاسبه تعرفه برق مصرفی مشترکان را تعیین و اجرای آن از اول بهمن را به وزارت نیرو ابلاغ کرده است. طبق این آیین‌نامه، مشترکانی که زیر الگوی مصرف تعیین شده برای هر منطقه برق مصرف می‌کنند، مشمول هیچ افزایش قیمتی نشده و همچنان برق را به قیمت یارانه‌ای استفاده می‌کنند؛ اما مشترکانی که بیشتر از الگو برق مصرف می‌کنند به صورت پلکانی و در سطوح ۱.۵، ۲ و بیش از دو برابر الگو، یارانه ایشان کاهش یافته و حذف می‌شود.

اما «پرمصرف‌های برق» چه گروههایی هستند؛ ثروتمندانی که خانه‌های بزرگ دارند و اصولاً به «الگوی مصرف» هیچ اعتقادی ندارند و البته هر میزان گرانی قبض برق برایشان هیچ اهمیتی ندارد یا فقرا و دهک‌های فرودستی که به اجبار و به خاطر گرانی اجاره خانه، در سال‌های اخیر مجبور شده‌اند در واحدهای مسکونی کوچک‌تر به صورت جمعی و اشتراکی زندگی کنند؛ آیا وقتی ۷ یا ۸ نفر در یک آپارتمان ۶۰ یا ۷۰ متری زندگی کنند، مصرف برقشان به اجبار افزایش نمی‌یابد؟

نادر مرادی (فعال کارگری) منتقدِ افزایش بطئی و آیین نامه- محورِ هزینه‌های زندگی است؛ او می‌گوید: هنوز از تبِ مالیات بر ارزش افزوده‌ی ۹ درصدی برای تمام کالاهای خوراکی فارغ نشدیم که تب نگران کننده‌ی جدیدی از راه رسید و تن‌مان را به لرز انداخت؛ افزایش قیمت برق که البته در زرورقِ خوشرنگِ «حذف یارانه‌ی پرمصرف‌ها» پیچیده‌اند و مقابل‌مان گذاشته‌اند!

او نیز بر این باور است، تصمیم به حذف یارانه برق و پلکانی کردن آن، بدون توجه به متراژِ سرانه‌ی زندگی کارگران، تنها به ضرر گروه‌های کم درآمد است؛ گروههای کم درآمدی که با جمعیت زیاد در خانه‌هایی با متراژ پایین زندگی می‌کنند و الگوی مصرفِ اعلامی برای واحدهای زیستی آن‌ها بسیار کمتر از میزان واقعی مصرف‌شان است:

چند مولفه را کنار هم بچینیم…

حالا این چند مولفه را کنار هم می‌چینیم؛ عدم درج قیمت مصرف کننده روی کالاهای اساسی، مالیات بر ارزش افزوده برای تمام خوراکی‌ها و نیازهای ضروری خانوار و در نهایت، افزایش قبوض برق براساس الگوی مصرف اعلامی؛ همین سه مولفه که در قالب آیین نامه‌های دولتی به تدریج و آهسته و البته ناخواسته وارد میدان زندگی کارگران شده اند، تا پایان بهمن ماه، چقدر هزینه‌های واقعی زندگی را افزایش خواهند داد؛ آیا این صعود عینی و ملموس هزینه‌های زندگی، در سبدِ تورمیِ مرکز آمار ایران، اساساً به حساب می‌آید؟

 

افزایش قیمت خودروهای داخلی؛ این بار بخاطر مالیات

افزایش قیمت خودروهای داخلی؛ این بار بخاطر مالیات

در پی اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده خودروهای داخلی، این مالیات از ۱۳ دی‌ماه در طرح‌های جدید فروش خودروسازان نیز اعمال شده و براساس آن قیمت‌های جدید مشخص شده است.

به گزارش ایسنا، به استناد ماده ۲۸ و ۳۰ قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده (مصوبه خرداد امسال)، از ۱۳ دی ماه امسال، انتقال سند خودرو از شرکت خودروساز به خریداران مشمول مالیات تحت عنوان “مالیات سبز” شده است. این مالیات و عوارض شماره گذاری خودروهای داخلی، براساس رتبه‌بندی انرژی محصولات که به تایید سازمان ملی استاندارد ایران رسیده است، از صفر تا پنج درصد برای خودروهای سواری و وانت دوکابین محاسبه می‌شود.

اما اصل ماجرا…

سال گذشته دولت تصمیم گرفت جزئیاتی را در بودجه سال ۱۴۰۰ بگنجاند که از طریق اخذ مالیات از خودروهای لوکس، به نحوی کسری بودجه را جبران و کسب درآمد کند. حال دولت سیزدهم در نظر گرفته است که از سمت و سوی خودروهای تولید داخل نیز اخذ مالیات داشته باشد. براین اساس طبق تصمیم اخیر دولت، حسب قانون در هنگام انتقال سند از خودروساز به خریدار، مالیات بر ارزش افزوده (از مشتری) اخذ خواهد شد.

این مالیات بر ارزش افزوده یک تا پنج درصدی در زمان ثبت‌نام طرح‌های فروش دو خودروساز بزرگ و سایر شرکت‌های خودروساز داخلی، روی قیمت خودرو اعمال خواهد شد و براین اساس بر قیمت خودرو افزوده می‌شود. این مالیات سبز براساس میزان آلایندگی خودروها و متناسب با میزان آلایندگی هر خودرو تعیین می‌شود؛ به طوری‌که هر خودرو که آلایندگی بیشتری تولید کند، درصد اضافه‌تری مالیات خواهد پرداخت.

لازم به یادآوری است که این مبلغ مازاد که بر قیمت محصولات خودروسازان داخلی در طرح‌های فروش فوق‌العاده‌شان اعمال شده است، ارتباطی با خودروسازان ندارد و متعلق به سازمان امور مالیاتی است.

پیش‌تر اعلام شده بود که خودروسازان و مونتاژکنندگان داخلی، مسئول پرداخت مالیات هنگام نخستین انتقال به خریداران هستند. براین اساس خودروسازان دریافت مالیات از خریداران را شروع کرده‌اند. محصولات عرضه شده در سی‌امین طرح فروش فوق‌العاده سه محصول ایران‌خودرو که از روز گذشته (سه‌شنبه) آغاز شده و در طرح جدید فروش فوق‌العاده شش محصول سایپا که ثبت‌نام آن از فردا (پنجشنبه) آغاز خواهد شد، با احتساب مالیات بر ارزش افزوده بر قیمت مصوب خودروها قیمت‌گذاری و در بخشنامه‌های فروش ارائه شده‌ است.

براین اساس، با توجه به طرح‌های فروش فوق‌العاده این هفته دو خودروساز، بررسی تغییرات قیمت محصولات عرضه شده به شرح زیر است:

در سی‌امین طرح فروش فوق‌العاده محصولات ایران‌خودرو سه محصول پارس بنزنی، پژو ۲۰۷ دستی پانوراما و دناپلاس توربوشارژر اتوماتیک عرضه شده است.

پس از اعمال افزایش قیمت‌های مصوب محصولات خودروسازان داخلی (از ۱۷ آذرماه)، براساس قیمت‌های مصوب، پارس بنزینی ۱۶۴ هزار و ۹۰۷ هزار و ۷۰۰ تومان، پژو ۲۰۷ دستی با سقف شیشه‌ای (پانوراما) ۲۳۳ میلیون و ۵۰۳ هزار و ۷۰۰ تومان و دنا پلاس توربوشارژر اتوماتیک ۳۹۳ میلیون و ۹۵۶ هزار و ۱۰۰ تومان تعیین قیمت شده‌اند؛ اما با اعمال مالیات بر ارزش افزوده جدید، قیمت این محصولات به ترتیب چهار میلیون و ۳۰۰ هزار تومان بر پارس بنزینی، دو میلیون و ۱۰۰ هزار تومان بر پژو ۲۰۷ پانوراما دستی و سه میلیون و ۴۰۰ هزار تومان بر دناپلاس توربوشارژر اتوماتیک افزایش پیدا کرده است.

بدین ترتیب مشتریان منتخب طرح‌های فروش در زمان پرداخت وجه خودرو برنده شده بایستی قیمت‌های جدید را واریز کنند.

طبق اعلام گروه صنعتی ایران‌خودرو، میزان افزایش قیمت و قیمت‌های جدید سایر محصولات نیز به زودی اعلام خواهد شد.

گروه خودروسازی سایپا نیز از فردا (پنجشنبه ۷ بهمن ماه) طرح جدید فروش فوق‌العاده شش محصول خود را با قیمت‌های مصوب به انضام مبلغ مازاد مالیات بر ارزش افزوده به مرحله اجرا در خواهد آورد که براساس آن قیمت محصولات با قیمت‌های جدید ارائه شده است. بطور مثال وانت پراید (سایپا ۱۵۱) که پس از افزایش قیمت‌های مصوب ۱۳۱ میلیون و ۷۱۵ هزار و ۷۰۰ قیمت‌گذاری شده بود در طرح فروش فردا با قیمت ۱۴۶ میلیون ۹۰۱ هزار تومان عرضه شده است یا تیبا که پس از افزایش قیمت مصوب ۱۰۲ میلیون و ۴۲۱ هزار و ۵۰۰ قیمت داشت با احتساب مالیات بر ارزش افزوده به ۱۱۸ میلیون و ۱۲۹ هزار تومان قیمت‌گذاری و عرضه شده است.

در رابطه با موضوع مالیات بر ارزش افزوده خودروهای داخلی، محمد مسیحی- معاون سازمان امور مالیاتی کشور- نیز اعلام کرده است: مالیات خودرو هنگام اولین انتقال به خریداران، توسط مونتاژکننده و کارخانه پرداخت می‌شود. علاوه‌براین مالیات نقل‌ و انتقال خودرو طبق قانون دائمی مالیات بر ارزش افزوده، اخذ خواهد شد. از سوی دیگر هرگونه انتقال به صورت صلح و هبه، به نفع دولت نیز در نظر گرفته شده است.

 

 

 

 

جاساز هروئین در معده قاچاقچی

قاچاقچی مواد مخدر که با بلعیدن بسته‌های هروئین آنها را از شرق کشور به پایتخت منتقل می‌کرد در عملیات ویژه پلیس دستگیر شد.
به گزارش خبرنگار حوادث «ایران»، از چندی قبل مأموران پلیس مبارزه با مواد مخدر تهران بزرگ با دریافت گزارش‌ها و شکایت‌های مردمی در جریان فعالیت مجرمانه یک قاچاقچی قرار گرفتند و رسیدگی به موضوع در دستور کار مأموران معاونت عملیات ویژه این پلیس قرار گرفت. با شروع بررسی‌ها و دریافت اطلاعات گسترده‌تر مشخص شد متهم در پوشش مسافر با بلعیدن مقادیر قابل توجه‌ای هروئین این مواد را از استان‌های شرقی کشور وارد پایتخت کرده و سپس اقدام به توزیع آن در بین مشتریان خود می‌کند.
سرهنگ «عبدالوهاب حسنوند» رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر تهران بزرگ در تشریح جزئیات این خبر گفت: با توجه به حساسیت موضوع مأموران اقدامات لازم را برای شناسایی و دستگیری سوژه انجام دادند و موفق شدند متهم را در محدوده جنوب پایتخت دستگیر کنند پس از انتقال وی به بیمارستان مشخص شد یک کیلو و ۱۰۰گرم هروئین در معده وی جاساز شده که مواد خارج و کشف شد.
وی با بیان اینکه در بازجویی‌های پلیسی، متهم به همدستی خود با یکی از قاچاقچیان مواد مخدر شرق پایتخت اعتراف کرد و افزود: به‌دنبال این موضوع مأموران با انجام تحقیقات گسترده پلیسی مخفیگاه متهم دیگر پرونده را در شرق پایتخت شناسایی و کلیه فعالیت‌های وی را نیز تحت رصد لحظه به لحظه قرار دادند.
مأموران چندین روز پیاپی و بدون وقفه در حال رصد این متهم بودند تا بتوانند در زمان و مکان مناسب وی را دستگیر کنند، تا اینکه در نهایت صبح روز دوشنبه با هماهنگی مقام قضایی مأموران این پلیس به مخفیگاه متهم رفته و در عملیاتی ضربتی این قاچاقچی سابقه‌دار و حرفه‌ای را دستگیر کردند. در بازرسی‌های به عمل آمده از مخفیگاه متهم، ۴کیلو و ۳۲۰ گرم هروئین کشف شد.
رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر تهران بزرگ در پایان خاطرنشان کرد: متهمان به همراه مواد مکشوفه به مقر پلیس منتقل و پس از انجام تحقیقات تکمیلی و بازجویی‌های پایانی برای سیر مراحل قانونی به مقام قضایی ارجاع شدند.

 

 

 

اگر این علائم را دارید تا ۲ هفته واکسن نزنید

عضو کمیته علمی کشوری کووید گفت: افرادی که دچار علائم سرماخوردگی نظیر عطسه، سرفه، بدن درد، آبرزیش بینی، سوزش گلو و… هستند حداقل باید تا ۲ هفته از تزریق واکسن خودداری کنند.

به گزارش میزان، محمدرضا صالحی  در پاسخ به این سوال که چه افرادی نباید دز سوم واکسن کرونا را تزریق کنند، گفت: همه افراد جامعه باید دز سوم را دریافت کنند و هیچ فردی نیست که از این قاعده مستثنی باشد و ابتلا به بیماری‌های زمینه‌ای نه تنها موجب نمی‌شود که افراد این اقدام را انجام ندهند بلکه این بیماران باید نسبت به دریافت دز سوم واکسن هر چه زودتر اقدام کنند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران ضمن اشاره به اینکه تنها افرادی باید در تزریق دز سوم واکسن کرونا احتیاط کنند که در گذشته سابقه واکنش بسیار شدید پس از تزریق واکسن را داشته اند و این افراد باید پروتکل‌های بهداشتی را بیش از سایر افراد جدی بگیرند، ادامه داد: البته افرادی که دچار علائم سرماخوردگی نظیر عطسه، سرفه، بدن درد، آبرزیش بینی، سوزش گلو و… هستند حداقل باید تا ۲ هفته از تزریق واکسن خودداری کنند.

این متخصص عفونی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه اگر فردی دچار این علائم شد، ولی نتیجه تست کرونایش منفی بود باز هم باید تا ۲ هفته از تزریق واکسن خودداری کند، اظهار کرد: داشتن علائم معیار است و حتی اگر فردی با وجود داشتن علائم سرماخوردگی نتیجه آزمایشش منفی شد باز هم باید بعد از گذشت ۱۴ روز نسبت به دریافت واکسن اقدام کند.

عضو کمیته علمی کشوری کووید در پاسخ به این سوال که تزریق واکسن‌های از نوع وکتور و پروتئین نوترکیب برای چه افرادی توصیه نمی‌شود، افزود: توصیه خاصی برای عدم تزریق این واکسن‌ها وجود ندارد و به کلی تفاوت چندانی بین عملکرد و تاثیرگذاری واکسن‌ها وجود ندارد، اما به طور کلی اگر فردی در گذشته نسبت به نوع خاصی از واکسن واکنش بسیار شدیدی نشان داده است ترجیحا بهتر است این نوع واکسن را دریافت نکند.

 

 

رتبه ایران در بین کشورهای «مهاجر» فرست

کارشناس تحولات جمعیت ایران و جهان با بیان اینکه از جمعیت ۸۵ میلیون نفری ایران، قریب به چهار میلیون نفر «مهاجرفرستی» رخ داده است، گفت: حدود ۴۷ درصد این افراد در آمریکای شمالی، ۲۹ درصد در اروپا، ۱۴ درصد در کشورهای آفریقایی و عربی و ۱۰ درصد در کشورهای آسیا و اقیانوسیه ساکن شده‌اند.

 رتبه ایران در بین کشورهای «مهاجر» فرست به گزارش «تابناک»، صالح قاسمی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به وضعیت «مهاجرت» در دنیا می‌گوید: مهاجرت امری کاملا طبیعی است که در دنیا اتفاق می‌افتد؛ جمعیتی از یک کشور به کشوری دیگر مهاجرت می‌کند و اساسا این موضوع مسئله نامطلوبی به شمار نمی‌آید.

بیش از ۹۰ درصد مهاجرت‌های جهان «اختیاری» است

وی با استناد به آمارهای جهانی و اطلاعات منابعی از سازمان ملل متحد، صندوق جمعیت سازمان ملل متحد (UNFBA) و سالنامه آماری مهاجرت ایران، به ارائه آماری از وضعیت «مهاجرت» در دنیا و ایران می‌پردازد و می‌افزاید: در مجموع بیش از ۲۶۰ میلیون «مهاجر» در دنیا زندگی می‌کنند؛ به این معنی که ۲۶۰ میلیون نفر از جمعیت دنیا خارج از کشور خود زندگی می‌کنند که از این میزان حدود ۹۱ درصد را مهاجرت‌های «اختیاری و خودخواسته» و حدود ۹ درصد را مهاجرت‌های «اجباری یا پناه‌جویی» شامل می‌شود.

بیش از ۳۰ درصد مهاجران جهان، تحصیلات دانشگاهی دارند

به گفته دبیر مرکز مطالعات جمعیت، بیش از ۳۰ درصد مهاجران در سطح بین‌المللی، دارای مهارت‌های بالا و تحصیلات دانشگاهی هستند و با هدف تحصیلات، کسب زندگی و شرایط بهتر از کشور خود به کشوری دیگر مهاجرت می‌کنند.

میل ۱۵ درصد مردم دنیا به مهاجرت

همچنین بنابر اظهارات قاسمی و براساس آخرین آمارها، حدود ۱۵ درصد مردم دنیا تمایل به مهاجرت دارند.

دبیر مرکز مطالعات جمعیت در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به «کشورهای مهاجرپذیر» در جهان بیان می‌کند: ایالات متحده، روسیه، عربستان سعودی، آلمان، انگلستان، امارات متحده عربی، فرانسه، کانادا، استرالیا، اسپانیا، ایتالیا و هند کشورهایی هستند که بیشترین مهاجرپذیری در جهان را به خود اختصاص داده‌اند.

وی می‌افزاید: در واقع امروز حدود ۱۵.۵ میلیون نفر مهاجر خارجی در ایالات متحده زندگی می‌کنند و حکایت از آن دارد که ایالات متحده سیاست‌های بسیار مدون و دقیقی در جذب مهاجران جهانی دارد و آن را اجرا می‌کند.

«ایرانی‌ها» بیشتر به چه کشورهایی «مهاجرت» می‌کنند؟

وی در ادامه به وضعیت مهاجرپذیری و مهاجرفرستی در ایران اشاره می‌کند و یادآور می‌شود: درخصوص وضعیت مهاجرت آمار و ارقام متعددی گفته می‌شود؛ اما از جمعیت ۸۵ میلیون نفری فعلی کشور، حدود چهار میلیون نفر «مهاجرفرستی» رخ داده است؛ به این معنی که حدود چهار میلیون نفر ایرانی، خارج از ایران زندگی می‌کنند که حدود ۴۷ درصد آنها در آمریکای شمالی، ۲۹ درصد در اروپا، ۱۴ درصد در کشورهای آفریقایی و عربی و ۱۰ درصد در کشورهای آسیا و اقیانوسیه ساکن شده‌اند.

دبیر مرکز مطالعات جمعیت با اشاره به کشورهایی که بیشترین مهاجر از ایران را به خود اختصاص داده‌اند، ادامه می‌دهد: بیشترین مهاجران ایرانی که مقیم خارج از ایران هستند به ترتیب در کشورهای ایالات متحده، قطر، کانادا، کویت و آلمان ساکن هستند.

پاسخ «مثبت» ۴۱ درصد دانشجویان ایرانی مقیم خارج از کشور به «بازگشت به ایران»
رتبه ایران در بین کشورهای مهاجر فرست

قاسمی خاطرنشان می‌کند: یکی از سوالاتی که از دانشجویان ایرانی مقیم خارج از کشور سوال شده و گویای حس وطن‌دوستی و تعصب به ایران است، این است که؛ آیا پس از اتمام تحصیلات، تصمیم شما، بازگشت به ایران است؟ که در این راستا ۴۱ درصد پاسخ «بله» و ۱۳ درصد پاسخ «خیر» را داده‌اند و ۴۶ درصد هم گفته‌اند که فعلا تصمیمی ندارند. لذا از این باب هم وضعیت مهاجرفرستی تحصیلی ایران در مقیاس جهانی وضعیت مطلوبی است.

وی با بیان اینکه ایران در مقایسه با آمار جهانی در بین کشورهای مهاجرفرست دنیا رتبه ۵۴ را دارد، گفت: بیشترین کشورهای مهاجرفرست در دنیا به ترتیب مربوط به کشورهای بوسنی، هرزگوین، کاپورت، آلبانی، پرتقال، گرجستان، بلغارستان، لهستان و مکزیک است.

کشورهای «مهاجرفرست» به «ایران»

دبیر مرکز مطالعات جمعیت در ادامه با اشاره به کشورهای مهاجرفرست به ایران، بیان می‌کند: کشورهایی که بیشترین مهاجر را به ایران فرستاده‌اند عبارت از افغانستان، عراق، پاکستان، آذربایجان و ترکیه هستند.

وی این را هم می‌گوید که نکته‌ای که درمورد مهاجرفرستی در کشور باید موردتوجه قرار داد این است که باید راهبرد مشخص و سیاست کلان دقیقی در این زمینه داشته باشیم؛ اما متاسفانه نداریم. علی‌رغم وجود مجموعه‌هایی مانند شورای اجتماعی وزارت کشور و رصدخانه مهاجرت که مشغول رصد موضوع مهاجرت هستند، اما مدیریت مسئله مهاجرت، متولی و مدیریت مشخصی ندارد و این درحالیست که مسئله مهاجرت بر روی شاخص‌های جمعیتی به لحاظ کیفی بسیار اثرگذار است.

قاسمی با اشاره به اینکه تاثیر «مهاجرت» روی شاخص‌های جمعیتی بیشتر از آن که روی کمیت جمعیت اثرگذار باشد بر روی کیفیت جمعیت اثر می‌گذارد، ادامه می‌دهد: در حوزه مهاجرفرستی، بیش از ۵۵ درصد ایرانیانی که از ایران به کشورهای دیگر مهاجرت می‌کنند، تحصیلات دانشگاهی دارند اما در مقابل کمتر از ۵ درصد از اتباع بیگانه‌ای که به ایران مهاجرت می‌کنند و در ایران ساکن می‌شوند، دارای تحصیلات دانشگاهی هستند و این به معنی آن است که ما راهبرد مشخصی در این رابطه نداریم.

ایران؛ سکوی پرتاب جوانان افغانستانی

دبیر مرکز مطالعات جمعیت تصریح می‌کند: علاوه بر این، «مهاجرپذیری» در حوزه نیروی کار ساده نیز که در کشور اتفاق می‌افتد مدیریت نمی‌شود به طوریکه جوان‌های افغانستانی که وارد ایران می‌شوند به جهت نداشتن هویت، ندادن تابعیت مضاعف و ندادن خدمات و سرویس‌های اجتماعی، ایران را سکوی پرتابی کرده‌اند که در ایران مهارت‌آموزی کرده و انواع و اقسام مهارت‌های فنی و شغلی را کسب کرده و در مهاجرت دوم از ایران به سوی کشورهای غربی مهاجرت می‌کنند؛ در واقع ایران، سکوی پرتاب جوانان افغانستانی و نیروی کار ساده‌ای شده است که به ایران مهاجرت می‌کنند.

وی معتقد است که باید به سرعت برای موضوع مهاجرت متولی تعیین شود؛ چه بسا تشکیل ستاد ملی جمعیت چنانچه در قانون جوانی جمعیت تصریح شده، هنوز تشکیل نشده و این درحالیست که تشکیل چنین ستادی می‌تواند کمک زیادی به مدیریت مسئله مهاجرت داشته باشد.

 

 

 

پرسپولیس با اعتصاب بازیکنان تعطیل شد

بازیکنان تیم پرسپولیس با وجود حضور در ورزشگاه شهید کاظمی حاضر به تمرین کردن نشدند.

به گزارش تابناک ورزشی، تمرینات پرسپولیس پس از سه روز تعطیلی قرار بود از روز (چهارشنبه) در ورزشگاه شهید کاظمی برگزار شود اما بازیکنان این تیم به دلیل بدقولی مدیران باشگاه حاضر به تمرین نشدند.

طبق وعده مدیران باشگاه پرسپولیس قرار بود حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد از مبلغ قرارداد بازیکنان روز شنبه به حساب آنها واریز شود اما تاکنون این اتفاق نیفتاده و همین موضوع باعث ناراحتی و گلایه شدید بازیکنان شده است.

بازیکنان پرسپولیس که باید خود را برای دیدار سوپرجام با فولاد که ۱۸ بهمن برگزار می‌شود، آماده کنند امروز با وجود حضور در ورزشگاه شهید کاظمی حاضر نشدند تمرین کنند.

 

 

 

کد خبر:۱۱۰۱۲۷۱
تاریخ انتشار:۰۶ بهمن ۱۴۰۰ – ۱۲:۳۵۲۶ January 2022

به نقل کانال نامه‌های حوزوی ، ولی‌الله لونی، رئیس مجمع عمومی جامعه مدرسین در نامه‌ای به ابراهیمرئیسی رئیس‌جمهور، با ورود زنان به ورزشگاه مخالفت کرده و نوشت که طرح چنین موضوعی «موجب شگفتی بدنه انقلابی و متدین جامعه که حامی شما»ست.

نامه‌ جامعه مدرسین به رئیسی: مانع ورود زنان به ورزشگاه شوید، رهبری و مراجع مخالفند

متن این نامه به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

محضر مبارک حضرت آیت الله دکتر رئیسی ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران -دام عزه-

سلام علیکم

تصدی سمت ریاست جمهوری توسط حضرت عالی، بارقه‌های امید را در دل دلسوزان نظام بالا برد. روحیه جهادی و تلاش‌های شبانه روزی جناب عالی در این مدت کوتاه، جهت برطرف کردن مشکلات مردم، نگرش قاطبه مردم به حاکمیت دینی را که در سالهای گذشته به شدت خدشه دار شده بود، تا حدود زیادی ترمیم کرده است. با این وجود در مواردی اندک، تصمیمات حاشیه‌ساز در مجموعه دولت گرفته می‌شود که با رویکرد و منش حضرت عالی مطابقت ندارد. مسئله اجازه ورود بانوان گرامی به ورزشگاه‌ها از آن جمله است.

مستحضرید این مسئله که مورد مخالفت صریح رهبر معظم انقلاب، مراجع عظام تقلید و بزرگان حوزه نیز قرار گرفته، نه تنها در ردیف مشکلات و مسائل دارای اولویت بانوان جامعه نیست بلکه اساساً برخلاف ارزش‌های اسلامی ایرانی بوده و در راستای نگاه ابزار محور غرب به زن است.

پرداختن به چنین موضوعاتی در زیر مجموعه دولت حضرت عالی، موجب شگفتی بدنه انقلابی و متدین جامعه که حامی شما بوده و هستند، می‌شود.

از وزارت ورزش تحت مدیریت مستطاب‌عالی انتظار می‌رود تا در راستای دیدگاه‌های جنابعالی سیاست گذاری و اقدام فرمایند.

دلسوزان کشور و مردم از دولت حضرت عالی انتظار دارند علاوه بر رفع مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم که اولویت امروز کشور است، در راستای اصلاح سیاست‌ها و عملکرد مخرب فرهنگی که در دولت قبل شدت یافت نیز گام‌های اساسی و بزرگی بردارد.

از این رو با توجه به استقامتی که از حضرت عالی در دفاع از ارزش‌ها سراغ داریم انتظار این است ضمن جلوگیری از اجرایی شدن این تصمیم، بخش‌های مختلف دولت را از هرگونه اقدام حاشیه ساز و برخلاف اولویت‌های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی کشور منع و برحذر دارید.

منتظر تصمیم انقلابی و شرعی وزارت ورزش و جوانان هستیم.

 

 

 

مرگ قهرمان المپیکِ مخالف واکسیناسیون در اثر کرونا

مرگ سیلوستر سولانی اتفاق تلخی در ورزش این کشور بود طوری که ویکتور اوربان نخست وزیر مجارستان، جزو کسانی بود که با خانواده سیلوستر همدردی کرد و یاد این ورزشکار محبوب را گرامی داشت.

 مرگ قهرمان المپیکِ مخالف واکسیناسیون در اثر کرونا به گزارش تابناک به نقل از همشهری، وزشکار المپیکی مجارستان و کسی که مخالف واکسن زدن بود، در اثر ابتلای شدید به کرونا از دنیا رفت.

برنده مدال طلای ژیمناستیک المپیک ۲۰۰۰ سیدنی در ۵۱ سالگی بعد از بیش از یک ماه مبارزه با کووید-۱۹ جان خود را در بیمارستان از دست داد.

مرگ سیلوستر سولانی اتفاق تلخی در ورزش این کشور بود طوری که ویکتور اوربان نخست وزیر مجارستان، جزو کسانی بود که با خانواده سیلوستر همدردی کرد و یاد این ورزشکار محبوب را گرامی داشت.

سولانی جزو کسانی بود که پیش از این در مکان‌های عمومی از بدبینی خود به واکسن‌های کرونا حرف زده بود. این ورزشکار مجارستانی از یک ماه و نیم پیش در بیمارستان در بخش مراقبت‌های ویژه بستری بود و دوستان، خانواده و هوادارانش برای بهبود هرچه سریعتر او دعا می‌کردند.

رسانه‌های مجارستانی با ذکر این نکته نوشتند که او یک دوز واکسن کرونا را دو هفته قبل از این اتفاق تزریق کرده است.

پزشکان در این مدت از دستگاه ونتیلاتور و ریه آهنی برای بهبود شرایط تنفسی این قهرمان جهان استفاده کردند تا زندگی او را نجات دهند، اما هیچکدام از این تدابیر پزشکی جواب نداد.

نخست وزیر لهستان در مورد مرگ این ورزشکار نوشت: «خدا به همراهت، قهرمان.»

 

 

 

دستبرد ۷۰۰ میلیونی ۲ برادر به خانه همسایه

شیشه یکی از اتاق خواب‌ها شکسته بود و تنها راه ورود به این اتاق، از خانه همسایه بود.

 دستبرد ۷۰۰ میلیونی ۲ برادر به خانه همسایه به گزارش همشهری، تحقیقات پلیس آگاهی درباره سرقت ۷۰۰ میلیون تومانی به خانه‌ای در شرق تهران به دستگیری ۲ برادر که در همسایگی مالباخته زندگی می‌کردند منجر شد.

چند روز قبل مردی به کلانتری ۱۲۶ تهرانپارس رفت و مدعی شد سارقان به خانه‌اش دستبرد زده‌اند. به گفته او، زمانی که او و اعضای خانواده‌اش در خانه حضور نداشتند، سارقان با تخریب شیشه وارد آنجا شده و مقدار زیادی طلا به ارزش ۷۰۰ میلیون تومان سرقت کرده‌اند. در این شرایط بود که رسیدگی تخصصی به این پرونده به پایگاه چهارم پلیس آگاهی تهران سپرده شد.

کارآگاهان آگاهی با حضور در محل وقوع سرقت، به بازبینی آنجا پرداخته و با بررسی فرضیه‌های مختلف پی بردند که به‌احتمال زیاد این سرقت از سوی همسایگان ساختمان کناری انجام شده است. شیشه یکی از اتاق خواب‌ها شکسته بود و تنها راه ورود به این اتاق، از خانه همسایه بود.

از سوی دیگر مأموران با تحقیق درباره ساکنان خانه مجاور دریافتند که آن‌ها ۲ برادر سابقه دار هستند که پیش‌تر به اتهام سرقت منزل دستگیر شده‌اند و ممکن است این سرقت نیز کار آن‌ها باشد. درحالی‌که این ۲ برادر، مهم‌ترین مظنونان پرونده بودند، حکم جلب‌شان صادر و در عملیاتی غافلگیرانه دستگیر شدند. مأموران وقتی در بازرسی از خانه متهمان بخشی از اموال مسروقه را کشف کردند، دیگر تردیدی نداشتند که سارقان ۷۰۰ میلیونی آن‌ها هستند. به این ترتیب متهمان به پلیس آگاهی منتقل شده و تحت بازجویی قرار گرفتند.

سرهنگ سعید مجیدی، رئیس پایگاه چهارم پلیس آگاهی تهران بزرگ در این‌باره گفت: متهمان در بازجویی‌های مقدماتی به سرقتی که مرتکب شده بودند اعتراف کردند و با صدور قرار قانونی روانه زندان شدند.

 

 

میرزایی در نطق میان دستور:

نماینده مردم اصفهان از وضعیت بانک ها و رباخواری در کشور انتقاد کرد و از رئیس جمهور خواست این مسئله را حل کند.

کد خبر:۱۱۰۱۳۱۲
تاریخ انتشار:۰۶ بهمن ۱۴۰۰ – ۱۵:۳۷۲۶ January 2022
 جلوی ظلم رباخواری را بگیرید
به گزارش تابناک، خبرگزاری خانه ملت، حسین میرزائی در نشست علنی امروز( چهارشنبه ۶ بهمن ماه) مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود گفت: همکاران گرامی در تفقدی که در حوزه های انتخابیه خود می کنید آیا به قبرستان ها هم سری زده اید؟ قبرهای قدیمی و جدید را مشاهده کرده اید؟ با گوش دل سخن ایشان را شنیده اید؟ آیا احوال رباخواران ایشان را از صاحبدلان عالم رسول خدا و ائمه (ع) جویا شده اید؟ آیا شنیده اید که این شکم گنده ها چگونه زمین گیر شده اند و چگونه دیوانه وار وارد صحرای محشر می شوند.نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: همانی طور که در دنیا دیوانه وار اقتصاد فردی، اجتماعی، ملی و جهانی را با جنون شان به آتش رباخواری کشیده اند و لقمه‌های مؤمنین را به حرام الهی مخلوط کرده‌اند. مرگ نزدیک است پس اجازه دهید عرض کنم کسانی که می توانستند جلوی ظلم رباخواری را بگیرند و نگرفتند با رباخواران هم سرنوشت هستند.

عضو کمیسیون فرهنگی در مجلس بیان کرد: “اسم افهم یا محمد باقر ابن حسین، اسم افهم یا سید ابراهیم ابن سید حاجی، اسم افهم یا غلامحسن ابن اسماعیل” و بشنوید و بفهمید که این حال ما مجلسیان و دولتی ها است. اگر شهید رجایی در اثر قصور احتمالی مکانی به شدت عذاب ۳۶ میلیون نفر را برای خود تصور می‌کردیم ما بر اثر تقصیر قطعی مکانی به شدت عذاب بیش از ۸۵ میلیون نفر را برای خود در حساب داریم.

وی ادامه داد: ما کاخ و کوخ انفعال مردم و دین خدا ستم می کنیم، ما که نام دولت و مجلس متدین و انقلابی را یدک می کشیم نباید خطای گذشتگان را تکرار کنیم، اما چه بگویم “دلم از این حرفای تکراری گرفته است از این حرفت محض و سکوت اکراهی، به حق ثانیه هایی که بی ثمر رفتند، دریغ و درد از وعده های تو خالی چنانچه که آیینه گوید حکایت فردا نه حق مسلم که ظلم تکراری”.

این نماینده مجلس بیان کرد: روزها و شب‌ها می‌آیند و می‌روند و ما تماشاگر یکی از مهلک‌ترین حرام‌های الهی یعنی نزول‌خواری در کشور هستیم. این چه نظام بانکداری شرعی، اسلامی و بدون ربایی است که بعضی از مراجع عظام اغلب فرآیندهای آن را حرام و نامشروع می‌دانند. این چه نظام بانکداری بدون ربایی است که بسیاری از آثار رباخواری را در جامعه به منصه ظهور رسانده است.

میرزایی افزود: وصف حال مدافعان سیستم نزول خواری در سوره بقره اینگونه آمده است که می گویند نزول خواری مانند خرید و فروش است این اظهار نظر به دلیل آن است که شیطان بر سر آنها دست کشیده و عقل از سر آنان ربوده است. امروز عده ای با انواع حیله های شرعی و قانونی ماجرا را می‌آرایند اما در ماهیت و حقیقت همان را رباخواری را سامان می دهند.

این نماینده مجلس عنوان کرد: آمریکا که هیچ غلطی نمی‌تواند بکند با این حال وقتی می‌گوید گزینه نظامی روی میز است بعضی‌ها می‌ترسند اما خداوند متعال برای سیستم رباخواری گزینه نظامی را روی میز قرآن کریم قرار داده و ماها باور نداریم. بنده خودم و شما را از مشارکت در جنگ با خدا و رسولش بیم می دهم.

وی تاکید کرد: آیت الله رئیسی اگر بند ریال را از دلار و باقی ارزهای اعتباری نبریدید و ریال را به طلا میخکوب نکردید اگر موازنه بازارهای پولی و اعتباری و سرمایه ای یا همان قمارخانه ها و رباخوارهای مدرن را به نفع بازارهای کالا و خدمات یا همان اقتصاد واقعی تغییر ندادید، که جامعه ای که د رآن پول کار می کند و مردمش بیکارند از فساد از خواهد مرد، اگر رباخواری در بانک ها و سایر جاهای کشور را جمع نکردید اگر جلوی خلق پول بانک ها را نگیرید اگر بنگاه داری بانک ها و سایر موسسات پولی و مالی را حذف نکردید اگر شرکت های دولتی را به دستگاه های اجرایی تبدیل نکردید اگر شرکت های خصولتی و خصوصی با مدیریت دولت را ۱۰۰ درصد خصوصی نکردید و مانند گذشتگان به دور زدن سیاست های کلی اصل ۴۴ اقدام کردید سرنوشت شما با روسای جمهوری قبلی، قبلی، قبلی و قبلی در حوزه اقتصاد تفاوت نخواهد کرد که بزرگان فرمودند اول کار را ببین آخر آن را بخوان. اگر این اقدامات را انجام دادید شما از پر افتخارترین روسای جمهوری کشور خواهید شد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: ملت شریف ایران به یاری خداوند در ۴۳ سال پیش فرعون زمان را به زیر کشیدند و امروز وقت آن رسیده است که قارون و هامان زمان را به زیر بکشیم و انقلاب خود را تکمیل کنیم./

 

 

گلنسا مبارکی بخشدار پیشین لاشار که با ارتقای این بخش به شهرستان به عنوان سرپرست فرمانداری لاشار منصوب شده بود اینک با صدور حکمی از سوی وزیر کشور به عنوان فرماندار شهرستان منصوب شد.

 انتصاب نخستین فرماندار زن در دولت رئیسی به گزارش تابناک به نقل از ایرنا، مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری سیستان و بلوچستان اظهارداشت: گلنسا مبارکی بخشدار پیشین لاشار که با ارتقای این بخش به شهرستان به عنوان سرپرست فرمانداری لاشار منصوب شده بود اینک با صدور حکمی از سوی وزیر کشور به عنوان فرماندار شهرستان منصوب شد.

زهرا ابراهیمی افزود: اعتماد استاندار به بانوان توانمند سیستان و بلوچستان، موجب امید اجتماعی و توسعه متوازن به ویژه در حوزه سیاسی و اجتماعی خواهد شد.

 

 

 

 

 

 

به همان روال همیشگی و با همان اشکالات قبلی

بازگشت رنگ قرمز به نقشه کرونایی کشور با بروزرسانی زودتر از موعد!

نقشه رنگ بندی کرونایی که هر هفته روزهای شنبه منتشر می‌شد، یک ماه منتشر نشد و حالا انتشارش از سر گرفته شده است؛ با این یادآوری که به فاصله دو روز، به روز شده تا مشخص شود هم سرعت سرایت اومیکرون چقدر بالاست و هم چقدر شعارهای مسئولان برای رفع ایرادات این نقشه، پوچ بوده است!

 

نقشه رنگ بندی کرونایی کشورمان که بعد از مدتی وقفه به روز شده بود و رنگ هایش از آبی و زرد فراتر رفته بود، حالا به فاصله دو روز باز بروز شده و رنگ دیگری به آن افزوده شده است؛ وضعیتی که نشان می‌دهد اومیکرون با سرعت در حال تکثیر در کشورمان است.

به گزارش «تابناک»، این را می‌شود از بازگشت رنگ نارنجی به نقشه رنگ بندی کرونایی کشورمان در ابتدای هفته جاری دریافت که حالا ۴۸ ساعت از انتشارش نگذشته، به روز شده و یک شهر قرمز هم به آن افزوده شده است. اتفاقی که در ۴۷ روز اخیر رخ نداده بود و حالا با قرار گرفتن شهرستان اردکان در استان یزد، رقم خورده است.

اوضاع زمانی ترسناک می‌شود که بدانیم جز ظهور رنگ قرمز در نقشه در دو روز، اوضاع با سرعت زیاد در چندین شهر دیگر کشورمان هم به سمت بحرانی شدن پیش می‌رود تا جایی که دو روز پیش، تنها یک شهر نارنجی در نقشه رنگ بندی کرونایی کشورمان به چشم می‌خورد و حالا شمار شهر‌های نارنجی به هشت شهرستان رسیده است.

بر اساس نقشه، شهرستان‌های کاشان (اصفهان)، فردوس (خراسان جنوبی)، تربت حیدریه (خراسان رضوی)، بستک (هرمزگان)، ابرکوه، خاتم، مهریز، میبد (یزد)، هشت شهرستانی هستند که در وضعیت نارنجی قرار گرفته‌اند و باید با تدابیری ویژه (مثل محدودیت در تردد یا کنترل رعایت پروتکل‌های بهداشتی و مراقبتی) مانع از وخامت اوضاع در آن‌ها و قرمز شدنشان شد.

این در حالی است که در دو روز اخیر، شمار شهر‌های زرد هم افزایش چشمگیری داشته و از ۴۴ به ۱۱۴ شهرستان رسیده که نشانه آشکاری بر شروع وضعیتی توفانی است که اکنون در ابتدای آن قرار داریم و اگر به سرعت دست به کار نشویم، به سرعت همه جای کشور را در بر خواهد گرفت، به ویژه وقتی که می‌دانیم اوضاع در مراکز استان‌ها که شهر‌های پرجمعیت هستند با سرعت در حال تغییر است.

به عنوان مثال می‌شود به شهرستان‌های تبریز، ارومیه، اصفهان، کرج، بوشهر، تهران، بیرجند، مشهد، زنجان، سمنان، شیراز، قم، کرمان، رشت، خرم‌آباد، ساری، اراک، بندرعباس و یزد اشاره کرد که از جمله مراکز استان‌هایی هستند که تازه از وضعیت آبی خارج شده و در وضعیت زرد قرار گرفته‌اند. شهر‌هایی که سوای جمعیت زیاد، به دلیل قرار گرفتن در کانون ارتباطات دیگر شهرستان ها، افزایش شیوع ویروس در آن‌ها نگران کننده‌تر است.

نکته جالب توجه در این میان، تداوم وضعیت سابق در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشورمان است که از متولیان اصلی مقابله با کرونا در کشور است. وزارت خانه‌ای که موظف به رصد دائمی وضعیت کرونایی شهرستانی کشور و به روزرسانی نقشه رنگ بندی است، اما نیم نگاهی به نقشه فوق کافی است تا دریابیم چقدر در انجام این مهم ناتوان بوده است.

این را توقف انتشار نقشه رنگ بندی به مدت یک ماه نشان می‌دهد که استدلال وزارت بهداشت برایش، ضرورت تغییر روند تعیین رنگ شهرستان‌ها بود که از ابتدا مورد انتقاد عده‌ای قرار داشت و با شیوع اومیکرون در جهان و شناسایی آن در ایران، خود وزارت بهداشت هم به ناکارآمدی آن اذعان و تاکید کرد که سازوکار جدیدی برای تعیین رنگ شهر‌ها به کار خواهد بست.

اتفاقی که البته رخ نداد و حالا می‌بینیم که انتشار نقشه رنگ بندی با روال سابق در دستور کار قرار گرفته است؛ همان نقشه‌های ایرادداری که نمی‌توانند مانع از بحرانی شدن اوضاع در شهری شده و جلوی وخامت اوضاع را بگیرند و به رغم شعار‌ها برای تغییر این نقشه ها، قرار است تهیه و منتشر شوند؛ نقشه‌هایی که به باور برخی منتقدان، تنها به درد اعمال جریمه خودرو‌های ورودی و خروجی به/از شهر‌های نارنجی و قرمز می‌خورند!

 

 

 

دو سوم مبتلایانِ اُمیکرون سابقه ابتلا به کووید داشته اند

مطالعات در انگلیس نشان داد: دو سوم افرادی که به سویه امیکرون آلوده شده اند می گویند که قبلا سابقه ابتلا به کووید-۱۹ را داشته اند.

به گزارش ایسنا، همزمان با گسترش سویه امیکرون اگرچه برای آگاهی از تعداد دقیق عفونت‌های مجدد لازم است آزمایشات بیشتری انجام شود اما نتایج نشان می‌دهد که در برخی گروه‌ها احتمال ابتلای مجدد به بیماری کووید-۱۹ بیشتر است.

نتایج این مطالعه بر اساس انجام آزمایش روی هزاران داوطلب در انگلیس بدست آمده است.

به گفته پزشکان و متخصصان، این گروه ها شامل کادر درمان، خانواده های دارای کودک یا خانواده هایی با تعداد اعضای بیشتر هستند.

ابتلای مجدد یا ویروس به جامانده از ابتلای قبلی

به گزارش ایسنا به نقل از شبکه خبری بی بی سی، آخرین یافته ها که مربوط به دو هفته اول سال ۲۰۲۲ بر اساس ۱۰۰ هزار تست PCR بوده، نشان داد که حدود ۴۰۰۰ مورد آن مثبت بوده است.

همچنین هنگامی که تعدادی از آنها برای بررسی نوع کرونا مورد آزمایش قرار گرفتند مشخص شد تقریبا همه آنها کرونای اُمیکرون بوده اند.

متخصصان انگلیسی اظهار داشتند: از هر سه داوطلب آلوده به اُمیکرون دو نفر اعلام کرده اند که پیش از این نتیجه تست کووید-۱۹ آنها مثبت بوده است.

به گفته آنها، بسیاری از نتایج مثبت تست ها ممکن است ابتلای مجدد باشد هرچند در برخی موارد، آخرین تست PCR امکان دارد که مقادیری از ویروس به جامانده از ابتلای قبلی را شناسایی کند.

برآوردهای دیگر حاکی از آن است که از هر ۱۰ مورد ابتلا به سویه اُمیکرون یک مورد عفونت مجدد محتمل است.

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*