گزارش/  پرداخت وام‌های بدون ضامن آغاز شد

 پرداخت وام‌های بدون ضامن آغاز شد

سید احسان خاندوزی، در توئیتر نوشت: الوعده وفا با بخشنامه وزارت اقتصاد و پیرو جلسه هفته قبل آقای رئیس‌جمهور، بانک‌های زیرمجموعه این وزارت مکلف شدند، تسهیلات زیر ۱۰۰ میلیون تومان افراد حقوق‌بگیر و مستمری‌بگیر دارای رتبه اعتباری مناسب (از بانک محل دریافت حقوق خود) را “بدون ضامن” انجام دهند.

آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور هفته گذشته در نشست با تیم اقتصادی دولت و مدیران ارشد بانک‌های دولتی و خصوصی به بانک‌ها دستور داد که نوع وثیقه‌گذاری وام‌های زیر ۱۰۰ میلیون تومان را به‌ گونه‌ای تغییر دهند تا مردم بتوانند بر مبنای اعتبارسنجی تسهیلات خُرد را آسان‌تر دریافت کنند.

 

 

کره جنوبی بدهی ایران به سازمان ملل را پرداخت کرد

کره جنوبی از پرداخت حق عضویت معوقه ایران به سازمان ملل از محل دارایی‌های بلوکه شده کشورمان خبر داد. 

باشگاه خبرنگاران جوان – وزارت اقتصاد کره جنوبی اعلام کرد بدهی ۱۸ میلیون دلاری ایران بابت حق عضویت در سازمان ملل را از محل دارایی‌های بلوکه شده کشورمان پرداخت کرده است.

به گزارش بلومبرگ، پیشتر به دلیل تحریم‌های آمریکا و عدم پرداخت حق عضویت، حق رای ایران در این نهاد به حال تعلیق درآمده بود. با این حال، مقامات سئول اکنون می‌گویند این پول را از محل دارایی‌های بلوکه شده تهران پرداخت کرده‌اند.

هفته گذشته، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در نامه‌ای اعلام کرد با توجه به اینکه ۱۱ کشور بدهی خود را به این سازمان پرداخت نکرده اند، حق رای ۸ کشور از جمله ایران به حالت تعلیق درخواهد آمد.

سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امورخارجه کشورمان در پاسخ به این خبر گفت ایران یکی از اعضای فعال سازمان ملل است و خود را متعهد به پرداخت حق عضویت خود می‌داند، اما تحریم‌های آمریکا سبب شده است پرداخت‌های بین‌المللی ایران با مشکل رو به رو شود، اما ایران منابع لازم برای پرداخت این حق عضویت را فراهم آورده و در حال رایزنی برای حل این مسئله است.

گفتنی است پس از خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵، تحریم‌های بیشتری علیه کشورمان اعمال شد. کره‌جنوبی نیز به بهانه تحریم‌های آمریکا تا کنون ۷ میلیارد دلار از دارایی‌های ایران که مربوط به فروش نفت می‌شود را مسدود کرده است.

 

ابهام در ماجرای گندم‌های آلوده و سکوت استاندارد

ابهام در ماجرای گندم‌های آلوده و سکوت استاندارد

با وجود ایجاد موج نگرانی نسبت به سلامت مواد غذایی در کشور، پیگیری‌های مکرر از سازمان ملی استاندارد درباره موضوع گندم‌های آلوده به سرب درنهایت به هیچ پاسخ روشنی ختم نشد.

به گزارش ایسنا، اخیرا اظهاراتی مبنی آلوده بودن بخشی از گندم وارداتی از روسیه به سرب بالا از سوی یک مقام رسمی سازمان غذا و دارو و همچنین یک فعال صنایع غذایی منتشر شده بود که خیلی زود از منبع منتشرکننده حذف شد، این در حالی است که این ماجرا ابهامات بسیاری دارد که نیازمند پاسخگویی شفاف دستگاه‌های مسئول است.

شفاف‌سازی در این ماجرا از آن جا ضرورت بیشتری پیدا می‌کند که در ماه‌های اخیر برگشت خوردن محصولات کشاورزی صادرات ایران از کشورهای همسایه نیز افکار عمومی را نسبت به سلامت محصولات غذایی روزمره نگران کرده است. در این رابطه سازمان استاندارد به این پاسخ اکتفا کرد که محصولات کشاورزی مشمول مقررات استاندارد اجباری نیست و سازمان ملی استاندارد نظارتی بر آن‌ها ندارد.

اولین اظهارنظر رسمی بعد از این ماجرا به سازمان غذا و دارو مربوط بود که بر اساس آن، از پنج کشتی حامل گندم وارداتی نمونه‌برداری شده و به آزمایشگاه‌های معاونت غذا و دارو در اهواز ارسال شده است؛ نمونه‌های دو کشتی مورد تائید بوده و سه نمونه دیگر طبق آئین نامه برای آنالیز مجدد به سه آزمایشگاه دیگر ارسال می‌شوند که یکی از آن‌ها آزمایشگاه مرجع سازمان غذا و دارو است.

همچنین سازمان ملی استاندارد طی نامه‌ای به مدیر غله و خدمات بازرگانی خوزستان، تایید کرده که این محموله از نظر کیفیت و سلامت مطابق با استانداردهای ملی ایران است. در این میان گمرک ایران نیز اعلام کرده که محموله‌های گندم وارداتی از روسیه را بر اساس تائید سیستمی و مجوزهای صادره از سازمان‌های مربوطه مبنی بر تائید سلامت ترخیص کرده است.

اما این ماجرا هنوز مبهم است و مشخص نیست که اگر محموله‌ها مطابق استاندارد بوده چرا سازمان غذا و دارو در حال آنالیز مجدد آن‌هاست. اظهارنظر سازمان غذا و دارو مبنی بر بررسی مجدد محموله در کنار نامه تایید محموله و سپس بی‌پاسخ گذاشتن سوالات رسانه‌ها می‌تواند عملکرد سازمان ملی استاندارد به عنوان یکی از متولیان سلامت در کشور را زیر سوال ببرد. همچنین به نظر می‌رسد لازم است برای آرامش افکار عمومی، نتایج آزمایش این گندم‌ها از سوی استاندارد و سازمان غذا و دارو منتشر شود.

موضوع دیگر، اشاره سازمان غذا و دارو به ارجاع آزمایش به معاونت اهواز و همچنین نامه سازمان ملی استاندارد به مدیر غله و خدمات بازرگانی خوزستان است. این در حالی است که طبق اعلام گمرک، واردات از روسیه از دریا و بنادر شمالی انجام می‌شود و ارتباطی با بنادر جنوبی ندارد. بنابراین مشخص نیست که آیا محموله دیگری با مبدا متفاوت موضوع بحث مسئولان است یا ماجرا چیز دیگری است.

در این شرایط پیگیری‌های مکرر از سازمان ملی استاندارد بعد از اظهارات ضد و نقیض مسئولان این سازمان، در نهایت به هیچ پاسخ روشنی ختم نشد.

گفتنی است در ۹ ماهه امسال، بیش‌ از  پنج میلیون تن واردات گندم صورت گرفته که سهم روسیه با ۱.۹ میلیون تن بیش از ۳۷ درصد است.

 

 

 

 

مدیرعامل منطقه آزاد چابهار بازداشت شد

مدیرعامل منطقه آزاد چابهار بازداشت شد

زاهدان – مدیرعامل منطقه آزاد چابهار توسط پاسداران گمنام امام زمان (عج) در سازمان اطلاعات سپاه سیستان وبلوچستان بازداشت شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی سازمان اطلاعات سپاه سیستان وبلوچستان؛ در پی گزارشات متعدد واصله از سوی شهروندان سیستان وبلوچستان به ویژه مردم فهیم و بصیر جنوب استان، رسیدگی به پرونده شکایات و تخلفات احتمالی عبدالرحیم کردی؛ مدیرعامل منطقه آزاد چابهار به قید فوریت در دستور کار قرار گرفت.

بر اساس این گزارش؛ پس از بررسی و کارشناسی از پرونده‌های موجود در سازمان منطقه آزاد چابهار، وجود برخی تخلفات عمده و کلان تشخیص داده شد که با دستور و ورود جدی دادستان جهادی و انقلابی دادسرای عمومی و انقلاب مرکز سیستان و بلوچستان، مدیرعامل منطقه آزاد چابهار احضار و هم اکنون در بازداشت موقت است.

 

 

بانک مرکزی اخذ سود از جرائم دیرکرد وام‌ها را ممنوع قطعی اعلام کرد

بانک مرکزی اخذ سود از جرائم دیرکرد وام‌ها را ممنوع قطعی اعلام کرد

تهران-ایرنا- مدیرکل روابط عمومی بانک مرکزی گفت: بانک مرکزی به دنبال تدابیری برای اجرای کامل ابلاغیه ممنوعیت قطعی اخذ سود از جرائم دیرکرد تسهیلات است.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا مصطفی قمری وفا در صفحه شخصی خود در صفحه اجتماعی تویتر نوشت: پیرو سوالات مختلف و با عنایت به ممنوعیت قطعی اخذ سود از جرائم دیرکرد تسهیلات و ابلاغ رسمی این موضوع به شبکه بانکی، بانک مرکزی بدنبال تدابیری است که از اجرای کامل این ابلاغیه در شبکه بانکی اطمینان حاصل کند.

به گزارش ایرنا،‌ در سال‌های اخیر مراجع عظام تقلید همواره در دیدارها با مسئولان نظام بانکی دولت قبل خواستار لغو اخذ سود از دیرکرد اقساط وام‌ها می‌شدند و آن را جایز نمی‌دانستند. اکنون در دولت سیزدهم با توجه ویژه بانک مرکزی به حفظ احکام شرعی در مسائل نظام بانکی، قرار است این خواسته دیرینه مراجع عظام اجرایی شود.

دکتر صالح‌آبادی رئیس‌کل بانک مرکزی هم هفته گذشته در جمع اعضای «کارگروه تخصصی فقهی بانک مرکزی» گفت: در راستای نظارت بر اجرای مصوبات شورای فقهی در نظام بانکی کشور، ناظران شرعی به کمیته تطبیق بانک‌ها اضافه خواهند شد.

وی با بیان اینکه تحول نظام بانکی بر اساس تطبیق با اصول فقهی و شرعی در این دوره با جدیت پیگیری خواهد شد، گفت: در این راستا و در مرحله نخست حوزه نظارت بانک مرکزی موظف شده است عملکرد بانک‌ها در اجرای اصول شرعی را در قالب فرم‌های مشخص به طور مستمر مورد بررسی قرار دهد.

 

 

۷۸۰ روستا برای نخستین بار به اینترنت متصل شدند

تهران- ایرنا- وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: امروز و با ساخت ۵۰۰ سایت، ۷۸۰ روستای کشور برای نخستین بار به اینترنت متصل شدند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «عیسی زارع‌پور» امروز (یکشنبه) در مراسم اتصال یک‌هزار روستا به شبکه ملی ارتباطات پایدار و پرسرعت افزود: در افتتاح امروز با احداث ۵۰۰ سایت ارتباطی، ۷۸۰ روستا برای نخستین بار به اینترنت پرسرعت متصل شدند و ۲۵۰ روستا نیز ارتقای کیفیت داشتند.

وی بیان‌داشت: درخواستی که از روستاییان دارم این است که همچنان که تاکنون همراهی کردند، پس از این نیز همراه باشند تا بتوانیم زیرساخت‌های ارتباطی‌شان را توسعه بدهیم.

زارع‌پور خاطرنشان‌کرد: تاکنون همکاری خوبی وجود داشته است، اما از ان‌جایی که دولت سیزدهم قصد دارد تا پایان ۱۴۰۱ همه روستاها را به شبکه ارتباطی کشور متصل کند، این همراهی باید بیشتر شود.

وزیر ارتباطات تاکید کرد: امروزه تمام ابعاد زندگی مردم تحت تاثیر فناوری اطلاعات قرار گرفته است. از حوزه آموزش گرفته تا اقتصاد و فرهنگ به فناوری گره‌ خورده‌اند. امروزه تصور کردن زندگی بدون فناوری اطلاعات و ارتباطات برای مردم ترسناک است.
وزیر ارتباطات تاکید کرد: در برخی روستاها، مردمی که حتی جاده و برق ندارند می گویند ما بیش از این‌ها نیاز به اینترنت داریم. البته پیش نیاز رساندن اینترنت رساندن برق و کشیدن جاده است.
زارع پور افزود: ۴۰ هزار روستا در کشور وجود دارد. در ابتدای دولت برداشت ما این بود که چهار هزار روستای فاقد ارتباط در کشور هستند که باید برای آن برنامه ریزی کنیم. اما متوجه شویم که سه هزار و ۵۰۰ روستا نیز وجود دارند که ارتباطات آن‌ها با کیفیت مناسبی همراه نیست.
وی تاکید کرد: از ابتدای ورود به وزارت ارتباطات، اتصال چهار هزار روستا در دستور کار قرار گرفت و تعدادی از روستاهایی که امروز افتتاح کردیم جزو روستاهایی هستند که کار اتصال آن‌ها به اینترنت در دولت قبل آغاز شده و اکنون به پایان رسیده است.
زارع‌پور تصریح کرد: تمام بخش‌های دولت و نظام باید پای کار بیایند تا زیرساخت ارتباطی کشور برای توسعه استفاده کنیم. یکی از دغدغه‌های ما حفاظت از حریم خصوصی خانواده‌ها و توسعه اقدامات فرهنگی است. چندین پروژه در نظر داریم که در روزهای آتی بهمن رونمایی خواهد شد.

اتصال همه روستاها به شبکه ارتباطی کشور تا پایان ۱۴۰۱

به گزارش ایرنا، بر اساس آخرین گزارشی که مجری توسعه ارتباطات روستایی وزارت ارتباطات در گفت‌وگو با ایرنا ارائه داد، اکنون حدود ۸۰ درصد از روستاهای بالای ۲۰ خانوار کشور به اینترنت متصل هستند و تا پایان ۱۴۰۱ همه روستاهای ایران به شبکه ارتباطی پایدار و پرسرعت کشور متصل خواهند شد.

طبق آخرین آمار، سه‌هزار و ۵۰۰ روستا دارای ارتباطات حداقلی هستند و چهار هزار روستای کشور هیچ ارتباط اینترنتی ندارند. وزارت ارتباطات برای حذف این شکاف اجتماعی مکلف است که همه این هفت هزار و ۵۰۰ روستا را به شبکه ارتباطی پایدار و پرسرعت متصل کند. امروز یک‌هزار روستا با حضور وزیر ارتباطات و معاونان وی در استان‌های فارس و اردبیل به شبکه ارتباطی کشور متصل شدند.

 

 

 

 

 

 

پرداخت صدها سکه طلا به ۱۹۸ نفر از کارکنان گمرک

فولادی گفت: لیست هدایای پرداختی به کارکنان گمرک در سال ۹۵ شامل ۱۰۵ سکه تمام بهار آزادی، ۱۷۹ نیم سکه و ۱۲۴ ربع سکه است.

 

به گزارش مرکز رسانه قوه قضائیه دومین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده شرکت کروز امروز در شعبه ۴ دادگاه ویژه مفاسد اقتصادی به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد.

در ابتدای جلسه قاضی صلواتی از فولادی نماینده دادستان خواست در جایگاه قرار بگیرد و ادامه کیفرخواست را قرائت کند.

فولادی با بیان اینکه در جلسه گذشته متهمان پرونده معرفی و اقدامات مجرمانه آن‌ها تشریح شد، گفت: امروز ادله انتصابی به متهمان قرائت می‌شود.

نماینده دادستان در خصوص ادله انتصابی به متهم ناصر عبدالحسینی سخا مدیر عامل شرکت کروز و متهم ردیف سوم پرونده، گفت: طبق اعترافات متهمان میرآقایی و طاهری دستور پرداخت هدایا به افراد متخلف را از آقای سخا می‌گرفتند.

نماینده دادستان گفت: متهم رنجبر در خصوص اعطای خودرو به کرمخانی مسئول گمرک فرودگاه امام خمینی (ره) گفته است که کرمخانی برای رفت و آمد‌های روزانه درخواست خودرو کرده بود که این موضوع با آقای سخا مطرح و تائید شد و یک دستگاه خودروی مزدا ۳ به کرمخانی تحویل داده شد.

به گفته نماینده دادستان  متهم رنجبر در مورد عیدی‌های سالیانه به کارمندان دولت گفته است که لیست عیدی‌ها هر ساله تهیه و پس از تائید میرآقایی مدیر خرید‌های خارجی و آقای سخا پرداخت می‌شد، بدون تائید آن‌ها پرداخت هدیه به کارکنان گمرک بندر شهید رجایی ممکن نبود.

فولادی گفت: متهم طاهری در پاسخ به این سوال که چه کسانی اسناد خرید‌های خارجی شرکت را تهیه می‌کردند؟ گفته است که مدیران بخش خرید خارجی اسناد را تهیه می‌کردند.

فولادی گفت: متهم رنجبر درباره ساز و کار پرداخت هدایا گفته است به دلیل تعداد زیاد مراجعه به گمرک، هدایا پرداخت می‌شد و چون پرداخت هدیه به یک عرف تبدیل شده بود، در صورت عدم پرداخت هدیه کار‌های شرکت کروز به کندی انجام میشده است. هدایا در قالب کارت هدیه، سکه، خودرو و قطعات خودرو پرداخت می‌شد.

نماینده دادستان گفت: متهم غریب در پاسخ به این سوال که هدایا به مدیران کدام سازمان‌ها پرداخت می‌شده است؟ گفته است که هدایا به وزارت صمت دفتر نیرو محرکه خودرو، دفتر برق و الکترونیک، دفتر ستاد تسهیل، صنایع استان تهران، پشتیبانی گمرک ایران خیابان ولیعصر، پشتیبانی توسعه تجارت، سازمان استاندارد ونک، سازمان استاندار پونک، بانک مرکزی شامل دفتر تخصیص ارز، کارشناس تخصیص ارزو دفتر مقررات و سیاست‌ها پرداخت شده است.

وی افزود: لیست پرداخت هدیه‌ها از سیستم‌های شرکت، استخراج و به متهم غریب داده شده است که وی پرداخت هدیه به ۳۰۶ نفر را تایید کرده است.

نماینده دادستان بیان کرد: متهم رنجبر پرداخت هدیه به لیست ۱۹۸ نفره از کارکنان کمرگ را نیز تائید کرده است.

نماینده دادستان ادامه داد: طبق گفته متهمان، مواقعی که در زمان ترخیص کالا از گمرک اختلاف وزن بین کالا و اظهار نامه‌ها پیش می‌آمد، دستور پرداخت هدیه داده می‌شد.

وی گفت: متهم مومنی در اعترافات خود گفته است که لیست هدایا از سال ۹۶ وجود داشته و بسته به پست فرد میزان هدایا مشخص می‌شد.

وی افزود: متهم مومنی علت پرداخت هدایا را تسریع در انجام کار‌ها و ترخیص کالاها، چشم پوشی از مغایرات‌ها و نمک‌گیر کرده آن‌ها مطرح کرده است.

نماینده دادستان بیان کرد: متهم غریب گفته است که اگر هدایا به افراد مختلف در ادارات پرداخت نمی‌شد بعد از چند ماه کار‌ها به کندی پیش می‌رفت و رفتار آن‌ها نشان می‌داد که هدیه‌ای از سمت شرکت دریافت نکرده‌اند و مکاتبات را به تاخیر می‌انداختند. سال ۹۸ یک ساعت مچی به معاونت ارزی شعبه مرکزی یکی از بانک‌ها به عنوان هدیه نوروزی و تشکر داده شد.

فولادی بیان کرد: متهم غریب در پاسخ به این سوال که پرفورم‌های خرید خارجی توسط چه کسانی انجام می‌شد؟ گفته است کارشناسان خرید خارجی شرکت این کار را انجام می‌دادند و شرکت‌های خارجی از این موضوع خبر نداشتند. مقدار کالا و ارزش آن توسط مدیران شرکت تعیین می‌شد و از سال ۹۲ روال جعل اسناد برای ترخیص کالا وجود داشته است.

نماینده دادستان بیان کرد: متهم غریب گفته است که میرآقایی به او دستور داده که به کارمند درب خروج گمرک بابت ۱۰ سند، مبلغی پرداخت کند. لیست هدایای پرداختی به کارکنان گمرک در سال ۹۵ شامل ۱۰۵ سکه تمام بهار آزادی، ۱۷۹ نیم سکه، ۱۲۴ ربع سکه، صد‌ها کارت هدیه با مبالغ مختلف، هدایای نفیس و گوشی‌های تلفن همراه را شامل می‌شد. حدود ۵۱ سکه تمام بهار و چندین نیم سکه و ربع سکه نیز به مدیران ارزی بانک‌های عامل داده شده است.

وی ادامه داد: در بازرسی انجام شده از دفتر کار میرآقایی، ۳ مهر مربوط به شرکت خارجی در گاوصندوق کشف شده است که طبق قانون مطابق جعل سند است و متهم غریب گفته است که بار‌ها مشاهده کرده است اسناد و فرم‌های ترخیص در دفتر آقای میرآقایی مهر می‌شود.

نماینده دادستان بیان کرد: نوید غریب از سال ۹۵ در واحد خرید خارجی شرکت کروز مشغول به کار شده و از سال ۹۷ مسئول ثبت سفارش شرکت بوده است.

وی در اعترافات اعلام کرده که تا سال ۹۷ متوجه نشده که پرفورم‌های ثبت سفارش جعلی هستند، زیرا قبل از آن به اسناد توجه نمی‌کرده و به امضا‌ها اعتماد داشته است و هیچگونه دخل و تصرفی در جعل نداشته است.

نماینده دادستان بیان کرد: در بازرسی‌ها از دفتر شرکت، ته چکی به مبلغ یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان در سال جاری در وجه نوید غریب برای پرداخت هدایا صادر شده است.

نوید غریب در اعترافات گفته است: زمانی که اختلاف وزن در کالا‌ها در زمان ترخیص پیش می‌آمد کارت هدیه به کارکنان پرداخت شده است.

نماینده دادستان بیان کرد: متهم رنجبر به صراحت دستکاری در پرفورم‌ها را تائید کرده است.

در انتهای این جلسه از دادگاه و پس از قرائت بخش دیگری از کیفرخواست توسط نماینده دادستان، قاضی صلواتی گفت: جلسه بعدی دادگاه فردا چهارم بهمن‌ماه برگزار می‌شود.

 

 

 

 

 

سناتور آمریکایی: خروج از برجام، احمقانه‌ترین تصمیم ۵۰ سال اخیر است

«کریس مورفی» نماینده ایالت کنتیکت در مجلس سنای آمریکا معتقد است، تصمیم رئیس‌جمهور سابق این کشور برای خروج از برجام، احمقانه‌ترین تصمیم در حوزه سیاست خارجی طی ۵۰ سال اخیر است.

سناتور آمریکایی: خروج از برجام، احمقانه‌ترین تصمیم ۵۰ سال اخیر است

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، در شرایطی که مذاکرات در وین برای رفع تحریم‌های ایران در جریان است، یک سناتور ارشد عضو کمیته روابط خارجی سنای آمریکا به مواضع و عملکرد دونالد ترامپ در قبال برجام تاخت.

«کریس مورفی» نماینده ایالت کنتیکت در مجلس سنای آمریکا در صفحه توییتر خود درباره مذاکرات پیش رو در وین و مواضع دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق این کشور درباره این توافق اظهارنظر کرد.

این سناتور دموکرات و عضو شناخته شده کمیته روابط خارجی سنای امریکا نوشت: «خروج ترامپ از برجام، تصمیمی که وزیر امور خارجه و دفاع خود وی با آن مخالفت کردند، به عنوان یکی از احمقانه‌ترین و خطرناک‌ترین تصمیمات سیاست خارجی ۵۰ سال اخیر تلقی خواهد شد».

اظهارنظر این قانونگذار ارشد کنگره آمریکا در شرایطی مطرح شده که مذاکرات در وین به منظور رفع تحریم‌های ایران در این شهر اتریش در جریان است.

مذاکرات وین در دولت آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی،  هشتم آذر ماه آغاز و ۱۲ آذر برای مشورت‌ طرف‌های اروپایی درباره دو پیشنهاد طرف ایرانی با تنفسی چند روزه متوقف شد و دوباره ۱۸ آذر ماه از سر گرفته شد. نیمه دوم مذاکرات نیز از ۱۸ آذر ماه آغاز و جمعه ۲۶ آذر ماه با برگزاری نشست اختتامیه کمیسیون مشترک برجام پایان یافت و مقرر شد که هیأت‌ها به پایتخت‌ها مراجعت کنند و بزودی به وین بازگردند.


کریس مورفی نفر اول از سمت چپ تصویر

دور هشتم مذاکرات نیز ششم دی ماه شروع و تا نهم دی ماه ادامه یافت و بعد از تنفسی سه روزه به مناسبت سال نو میلادی مجددا روز دوشنبه ۱۳ دی ماه از سر گرفته شد و کماکان در وین در جریان است البته ۲۴ دی ماه براساس توافق حاصله روسای هیأ‌ت‌های مذاکره کننده ایران و سه کشور اروپایی برای مشورت‌ها به پایتخت‌ها مراجعت کردند و دوشنبه ۲۷ دی ماه دوباره مذاکرات از سرگرفته شد که در سطوح مختلف کماکان در پایتخت اتریش جریان دارد.

جمهوری اسلامی ایران و کشورهای موسوم به گروه ۱+۵ در سال ۲۰۱۵ به توافق هسته‌ای برجام دست پیدا کردند. علی‌رغم اذعان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به پایبندی ایران به تمامی تعهداتش، دولت «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا در تاریخ هجدهم اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ به صورت یکجانبه از این توافق بین‌المللی که مورد تایید شورای امنیت سازمان ملل بود، خارج شد.

دونالد ترامپ پیش از خارج کردن آمریکا از برجام، بارها مدعی شده بود که این توافق، «توافقی فاجعه بار» بوده و خواهان مذاکره و دیدار با مقام‌های ایران به منظور رسیدن به یک «توافق بهتر» شده بود.

رئیس‌جمهور سابق آمریکا بعد از خروج از برجام، «کارزار فشار حداکثری» علیه ایران را اعمال کرد تا به گفته خود، ایران را سر میز مذاکره ببرد اما به خواسته خود نرسید و بعد از شکست در انتخابات ریاست جمهوری، جو بایدن سر کار آمد.

جو بایدن که در زمان توافق سال ۲۰۱۵ ایران و گروه ۱+۵ در دولت باراک اوباما، معاون رئیس‌جمهور آمریکا بود، بارها از ترامپ بابت خروج از برجام انتقاد کرد و در زمان کارزار انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ گفته بود، آمریکا را به برجام برمی‌گرداند.

رئیس‌جمهور آمریکا به رغم تکرار چند باره وعده بازگرداندن این کشور به توافق هسته‌ای برجام، از زمان آغاز ریاست جمهوری خود در این کشور تا کنون همچنان کارزار فشار حداکثری دولت ترامپ را ادامه داده و از آن به عنوان ابزار چانه زنی جهت گرفتن امتیاز از ایران بهره برده است.

طی هفته‌های اخیر مقام‌های ارشد دولت دموکرات جو بایدن بارها از تصمیم دولت جمهوری‌خواه دونالد ترامپ برای خروج از توافق هسته‌ای برجام انتقاد داشته‌اند اما اشاره‌ای به تداوم کارزار فشار حداکثری دولت سابق آمریکا علیه ایران نکرده‌اند.

 

 

سقف معافیت مالیاتی خانه‌های لوکس افزایش پیدا کرد

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ گفت: نرخ مالیات بر دارایی سالانه خانه‌های گران قیمت و باغ ویلاهای گران قیمت تغییر پیدا کرد؛ بنابراین، خانه هایی با ارزش روز تا سقف ۲۰ میلیارد تومان معاف از مالیات شدند. معافیت مالیاتی خانه و باغ ویلاهای گران قیمت نسبت به مازاد ۲۰ تا ۲۵ میلیارد تومان یک در هزار و نسبت به مازاد ۲۵ تا ۳۵ میلیارد تومان دو در هزار نسبت به مازاد ۳۵ تا ۵۰ میلیارد تومان سه در هزار نسبت به مازاد ۵۰ تا ۷۰ میلیارد تومان چهار در هزار و نسبت به مازاد ۷۰ میلیارد تومان پنج در هزار مالیات بر دارایی سالانه آنهاست.

 

 

تمام روستاهای بالای ۲۰ خانوار در ایران تا یک‌ سال و نیم آینده ارتباط پرسرعت خواهند داشت

وزیر ارتباطات گفت: وقتی کار را آغاز کردیم تصور می‌کردیم از ۴۰ هزار روستای کشور فقط ۴ هزار روستا فاقد ارتباطات هستند، اما در عمل دیدیم ارتباطات در ۳۵۰۰ روستا هم به قدری بی‌کیفیت است که گویا اصلاً ارتباطات ندارند اما تا یک‌ سال و نیم آینده همه روستاهای بالای ۲۰ خانوار ارتباط پرسرعت خواهند داشت.

تمام روستاهای بالای 20 خانوار در ایران تا یک‌ سال و نیم آینده ارتباط پرسرعت خواهند داشت

به گزارش خبرنگار گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس،‌ عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مراسم اتصال یک‌هزار روستا به شبکه پایدار و پرسرعت اظهار داشت: دولت سیزدهم اراده کرده که تا یک‌سال و نیم آینده همه روستاهای بالای بیست خانوار کشور ارتباط پرسرعت داشته باشند. امروز می‌بینیم که زندگی بشر با حضور فناوری اطلاعات زیر و رو شده است و آموزش مجازی یکی از ابعاد جدانشدنی زندگی این روزها است که در اینجا از مدیران اپراتورها که برای راه‌اندازی پلتفرم‌های آموزشی شاد و داناپلاس زحمت کشیدند تشکر می‌کنم.

وی گفت: امروزه تصور زندگی بدون فناوری اطلاعات وحشتناک شده است و داشتن زیرساخت ارتباطی مناسب برای مردم تبدیل به ضرورت شده است.

وی ادامه داد: وقتی که به وزارت ارتباطات آمدیم تصور می‌کردیم که از ۴۰ هزار روستای کشور فقط ۴ هزار روستا فاقد ارتباط هستند، اما وقتی کار را آغاز کردیم متوجه شدیم که برخی از روستاها هم به قدری ارتباطات بی‌کیفیتی را دارند که گویا اصلاً ارتباط ندارند، مثلاً یک نقطه ارتباط با یک مودم بیرونی وجود دارد و همچنین در دوران کرونا با بازگشت به روستاها نیاز به ارتباطات بیشتر شده است.

وزیر ارتباطات گفت: با این حساب در واقع باید بگوییم که ۴ هزار روستا اصلاً ارتباط ندارند (ارتباط به شبکه پرسرعت) و ۳۵۰۰ روستا را هم نمی‌توانیم بگوییم ارتباط مناسب دارند.

زارع‌پور گفت: امروز ۷۸۰ روستا برای اولین‌بار به شبکه پرسرعت متصل شد و ۲۵۰۰ روستا هم که از قبل ارتباط داشتند، مشمول ارتقای کیفیت و ارتباطات شدند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: پس از این باید سراغ افزایش خدمات برویم که باعث افزایش جذابیت و توسعه آبادانی روستاها شود. همچنین در مباحث فرهنگی، حفاظت از حریم خانواده را در دستورکار داریم و اقدامات متعددی با کمک دیگر دستگاه‌ها آغاز و یک روز به عنوان روز خانواده و فضای مجازی را طراحی کرده‌ایم.

وی اظهار کرد: اگر نماینده‌های مجلس با پیشنهاد وزارت ارتباطات در بودجه ۱۴۰۱ موافقت کنند، تا پایان سال ۱۴۰۱ همه روستاهای بالای ۲۰ خانوار را می‌توانیم به شبکه ملی اطلاعات متصل کنیم، زیرا این اقدام نیازمند کمک همه‌جانبه در کشور است.

زارع‌پور گفت: پنجره واحد دولت الکترونیک و ایجاد فیبر نوری نقاط از دیگر پروژه‌های در دست اجرای وزارت ارتباطات است که به زودی نهایی و راه‌اندازی می‌شود.

 

 

 

تحقیق و تفحص از اتاق بازرگانی در کمیسیون اقتصادی مطرح است

نماینده اراک در مجلس گفت که بیش از چهل نماینده طرح تحقیق و تفحص از اتاق بازرگانی امضا کردند که در حال حاضر در کمیسیون اقتصادی مطرح است.

محمدحسن آصفری در جلسه علنی امروز یکشنبه در تذکری گفت: تحقیق و تفحص از اتاق بازرگانی در کمیسیون اقتصادی مطرح است که بیش از چهل نماینده آن را امضا کردند، منتهی هنوز به صحن علنی نیامده است. وی گفت: اگر تحقیق و تفحص به صحن می آمد و موضوع بررسی درآمدها و هزینه های اتاق بازرگانی مطرح می‌شد، شاید دیگر شاهد بیان چنین صحبت هایی از سوی مسئولان اتاق بازرگانی نبودیم.

 

رئیس سازمان سنجش: کنکور را حذف شده در نظر بگیرید

عبدالرسول پورعباس در مورد کنکور و مصوباتی در خصوص کاهش سهم آن در نظام سنجش آموزش کشور گفت:طی سال‌های آینده، ما دیگر کنکور به شیوه سابق نخواهیم داشت، بلکه یک نظام سنجش ورود به دانشگاه را که شامل دو بخش است، اجرایی خواهیم کرد.وی ادامه داد: نظام سنجش دو مرحله‌ای را آزمون‌های یکپارچه کشوری در آموزش و پرورش و آزمون‌های کشوری در سنجش تشکیل خواهد داد، ملاک پذیرش و ورود به دانشگاه نیز این دو سنجش خواهد بود، از این رو کنکور را حذف شده در نظر بگیرید، سوابق تحصیلی و آزمون سنجش به شکل هوشمند و در تعدد قابل قبول از سوی آموزش و پرورش و سازمان سنجش در راستای تقویت این دو سازمان طراحی خواهد شد.

پیش‌نویس باقری هیچ فرقی با پیش‌نویس عراقچی ندارد

غلامعلی جعفرزاد ایمن آبادی در گفت‌وگو با نامه نیوز درباره روند گفت‌وگوهای وین گفت: ترامپ با خروج از برجام مشکل بزرگی را برای آمریکا و ایران ایجاد کرد. ما از اول معتقد بودیم که برجام باید احیا شود، چرا در دو سال گذشته این همه کارشکنی انجام شد تا این اتفاق نیفتد؟ در مجلس فحش پدر به آقای ظریف دادند، او جرأت نداشت که پایش را به مجلس بگذارد.وی افزود: سند پیش نویس آقای عراقچی موجود است، بالاخره سند توافقی هم بیرون می آید، آن زمان مشخص می شود آنها هیچ تفاوتی با هم ندارند. تا همین امروز مذاکرات مطابق همان پیش نویس آقای عراقچی جلو رفته است و همه نظارت ها و محدودیت های قبلی باقی خواهد ماند و هیچ اتفاق عجیب و غریبی هم نیفتاده است. اگر قرار بر این بود چرا زودتر از این گفتگوها انجام نشد.این فعال سیاسی یادآور شد: وضع اقتصادی کشور فاجعه است. مردم دارند تلف می شوند. روی کره جنوبی متمرکز نباشیم، عراق، افغانستان، پاکستان، ترکیه، روسیه و چین هیچ یک پول ما را نمی دهند. امیدواریم با توافق وین، پول های ایران آزاد شود و وضعیت بازار ارز، رسیدگی به پروژه های عمرانی، اشتغال و معیشت مردم سامان بگیرد.

 

 

 

چرا پوتین به استقبال رئیسی نرفت؟

سفیر اسبق جمهوری اسلامی ایران در روسیه، ضمن تشریح پروتکل‌های دیپلماتیک کشور روسیه برای استقبال از روسای جمهوری میهمان، تاکید کرد: عده‌ای با جوسازی می‌خواهند موفقیت‌های سفر رئیس جمهور کشورمان به روسیه را تحت الشعاع ببرند و بپوشانند.سیدمحمودرضا سجادی سفیر اسبق کشورمان در روسیه در خصوص جریان‌سازی برخی رسانه‌های وابسته به دولت سابق در خصوص عدم استقبال رئیس‌جمهور روسیه از رئیس جمهور کشورمان در جریان سفیر اخیر آیت‌الله رئیسی به این کشور، اظهار داشت: پروتکل‌های استقبال از رؤسای جمهوری خارجی در روسیه به این صورت است که معاون منطقه‌ای وزارت امور خارجه این کشور به فرودگاه می‌رود و از رئیس جمهور کشور دیگر استقبال می‌کند و بعد از اینکه میهمان وارد کاخ کرملین می‌شود، رئیس جمهور روسیه از او استقبال می‌کند که این استقبال از آقای رئیسی نیز صورت گرفت.وی ادامه داد: زمانی که به عنوان سفیر در روسیه بودم، اوباما رئیس جمهور اسبق آمریکا به روسیه آمد و آقای ریابکوف معاون آمریکای وزارت امور خارجه روسیه برای استقبال از وی به فرودگاه رفت و حتی در فرودگاه گارد تشریفات نیز حضور نداشت، ولی برای رئیس جمهور ما هم گارد تشریفات در فرودگاه مستقر شد و استقبال کرد و هم وزیر انرژی روسیه به عنوان رئیس کمیسیون مشترک همکاری‌های دوجانبه به استقبال آیت الله رئیسی آمد.سفیر اسبق کشورمان در روسیه خاطرنشان کرد: روس‌ها خیلی بر روی پروتکل‌های استقبال حساس هستند و به آن متعهدند، چون اگر این پروتکل‌ها به هم بخورد، به نوعی بدهکار بقیه میهمانان خارجی می‌شوند که چرا مثلا در سفر رئیس جمهور ایران در سطح وزیر در فرودگاه از وی استقبال شد، بنابراین از جهت عرف دیپلماتیک روسیه، کار بسیار مهمی انجام شده است.

 

 

 

 

چه کسانی می‌توانند وام بدون ضامن بگیرند؟

شاغلان، بازنشستگان، مستمری‌بگیران دستگاه‌های اجرایی، اعم از وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، شرکت‌های دولتی و نهادهای عمومی غیردولتی و شرکت‌های بزرگ بخش خصوصی که از شعب بانک‌های ذی‌ربط حقوق پرداخت می‌کنند، در صورتی که در رتبه اعتباری A، B و C باشند، می‌توانند بدون ضامن تسهیلات دریافت کنند.

 چه کسانی می‌توانند وام بدون ضامن بگیرند؟ به گزارش خبرآنلاین، معاون وزیر اقتصاد جزئیات پرداخت وام بدون ضامن را تشریح کرد و گفت: در مرحله اول شامل کارکنان و بازنشستگان و مستمری بگیران دستگاه‌های اجرایی، ‌شرکت‌های دولتی، نهادهای عمومی غیر دولتی و شرکت‌های بزرگ خصوصی را شامل می‌شود.

سید عباس حسینی در مورد جزئیات پرداخت وام خرد بدون ضامن اظهار داشت: پیرو جلسه‌ای که خدمت رئیس جمهور و نمایندگان ارشد بانکی داشتیم، با توجه به تاکید رئیس جمهور مبنی بر آسان‌سازی پرداخت تسهیلات به آحاد جامعه روز چهارشنبه با مدیران بانکی تابع وزارت اقتصاد جلسه داشتیم و محورهای جلسه با رئیس جمهور بررسی شد.

معاون وزیر اقتصاد اعلام کرد: در مرحله اول شرایط دریافت وام خرد برای شاغلان، بازنشستگان، مستمری‌بگیران دستگاه‌های اجرایی، اعم از وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، شرکت‌های دولتی و نهادهای عمومی غیردولتی و شرکت‌های بزرگ بخش خصوصی که از شعب بانک‌های ذی‌ربط حقوق پرداخت می‌کنند، در صورتی که در رتبه اعتباری A، B و C باشند، می‌توانند بدون ضامن تسهیلات دریافت کنند.

حسینی افزود: بخشنامه و مصوبات اجرایی شدن این موضوع در حال اجرا و ابلاغ است. مصوبات هیات مدیره‌ها اخذ شده، بر این اساس تسهیلات تا ۵۰ میلیون تومان تسهیلات بدون ضامن و با نامه کسر از حقوق (شخص وام گیرنده) و همچنین از ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان بدون ضامن و با کسر از حقوق (شخص وام گیرنده) به همراه چک یا سفته حسب مورد (امکان پرداخت دارد) به بانک ارائه می‌دهند.

 

گران‌ترین خرید‌های تاریخ فوتبال چه سرنوشتی پیدا کردند؟ + تصاویر

بررسی گران‌ترین خرید‌های فوتبال نشان می‌دهد بیشتر بازیکنان با وجود ارقام نجومی‌ که برای آن‌ها پرداخت شده نتوانسته‌اند انتظارات را برآورده کنند.

 

باشگاه خبرنگاران جوان ـ پیش از شیوع کرونا، قیمت بازیکنان فوتبال در تیم‌های اروپایی به طرز عجیبی درحال رشد بود و اعداد و ارقامی که باشگاه‌ها برای خرید ستاره‌های دنیای فوتبال می‌پرداختند به‌گونه‌ای افسارگسیخته از کنترل خارج شده بود. در این شرایط پرداخت ارقام بالای ۱۰۰ میلیون‌یورو دیگر طبیعی شده بود و کسی از این جابه‌جایی‌ها تعجب نمی‌کرد، اما شیوع کرونا باعث شد باشگاه‌ها با توجه به بحران مالی‌ای که گرفتارش شده بودند با احتیاط بیشتری دست به خرید زده و پول کمتری را برای خرید‌های خود هزینه کنند. با این حال در تابستان گذشته دوباره شاهد افزایش هزینه‌های تیم‌ها برای خرید بازیکنان جدید بودیم.

در این شرایط بررسی گران‌ترین خرید‌های تاریخ فوتبال نشان می‌دهد بیشتر این بازیکنان با وجود ارقام نجومی‌ که برای آن‌ها پرداخت شده نتوانسته‌اند انتظارات را برآورده کرده و کمتر در باشگاه‌های خود موفق بوده‌اند. تازه‌ترین نمونه این بازیکنان که ممکن است به‌زودی به قیمتی بسیار کمتر از آنچه برای خرید او پرداخت شده باشگاه خود را ترک کند، عثمان دمبله است که مذاکرات برای تمدید قراردادش ظاهرا به بن‌بست خورده و شاید در همین ژانویه راهی تیم جدیدی شود. در ادامه به بررسی سرنوشت گران‌ترین خرید‌های تاریخ فوتبال می‌پردازیم.


بیشتربخوانید


نیمار (۲۲۲ میلیون‌یورو)

ستاره برزیلی در سانتوس و سپس در بارسلونا نامش را به‌عنوان یکی از تکنیکی‌ترین بازیکنان فوتبال در سال‌های اخیر مطرح کرد و شاید با ماندن در بارسلونا می‌توانست موفقیت‌های بیشتری را کسب کند، اما ترجیح داد برای خارج‌شدن از زیر سایه لئو مسی و همچنین تبدیل‌شدن به گران‌ترین انتقال تاریخ راهی پاری‌سن‌ژرمن شود. در فرانسه اگرچه کار برای او راحت‌تر و قهرمانی در رقابت‌های داخلی تقریبا تضمین شده بود، اما نه در لیگ قهرمانان توانست جام دیگری را تصاحب کند و نه در فهرست بهترین بازیکنان دنیا توانست رقیبی جدی برای مسی، رونالدو و لواندوفسکی باشد. او به‌تدریج سیر نزولی را در رای‌گیری‌ها طی کرده و دیگر به‌عنوان یک ستاره قابل‌اتکا مطرح نیست. با این حال هنوز هم یکی از ستاره‌های تیم پاریسی محسوب می‌شود و نمی‌توان انتقالش را ناکام دانست، اما آن‌طور که انتظار می‌رفت هم در تیم جدیدش درخشش فوق‌العاده‌ای نداشت.

گران‌ترین خرید‌های تاریخ فوتبال چه سرنوشتی پیدا کردند؟ + تصاویر

کیلیان امباپه (۱۸۰ میلیون‌یورو)

یکی از معدود خرید‌های موفق گرانقیمت که در این سال‌ها به یکی از نفرات مهم پاری‌سن‌ژرمن تبدیل شده و البته در همان زمان هم گفته می‌شد می‌تواند در سال‌های بعد جای مسی و رونالدو را به‌عنوان ستاره نسل جدید فوتبالیست‌های دنیا پر کند. امباپه به همراه تیم ملی کشورش قهرمانی در جام جهانی را نیز جشن گرفت و اگرچه او به همراه نیمار با وجود هزینه هنگفتی که برای خریدشان انجام شده نتوانسته قهرمانی در اروپا را تجربه کند، اما یکی از ستاره‌های تاثیرگذار تیم فرانسوی به شمار می‌رود. در سال‌های اخیر بار‌ها بحث انتقالش به رئال‌مادرید مطرح بوده است و به‌خصوص در این ماه‌ها با توجه به نزدیک‌شدن به پایان قراردادش، شایعات مربوط به جدایی‌اش از پی‌اس‌جی قوت گرفته است، اما مالکان متمول باشگاه در تلاشند با ارائه پیشنهادی وسوسه‌کننده و همچنین خرید بازیکنان باکیفیت جدید او را برای تمدید قرارداد متقاعد کنند. این حربه البته هنوز نتیجه نداده، اما در هفته‌های اخیر شایعاتی درباره احتمال ماندن او در پاریس به گوش می‌رسد.

گران‌ترین خرید‌های تاریخ فوتبال چه سرنوشتی پیدا کردند؟ + تصاویر

فیلیپه کوتینیو (۱۴۵ میلیون‌یورو)

گران‌ترین خرید تاریخ بارسلونا به یکی از بدترین ورودی‌های این باشگاه تبدیل شد و روز‌های کابوس‌واری را در نوکمپ پشت‌سر گذاشت. کوتینیو در لیورپول ستاره‌ای تاثیرگذار و یک هافبک تمام‌عیار بود و به همین دلیل بارسا با پولی که از فروش نیمار به دست آورده بود به سراغ خرید این ستاره برزیلی رفت. او قرار بود جای خالی هموطنش در این تیم را پر کند، اما با گذشت زمان مشخص شد او برای فوتبال اسپانیا ساخته نشده است و در آنجا نمی‌تواند درخشش خود در لیگ جزیره را تکرار کند. کوتینیو با امید‌های زیادی راهی نوکمپ شد، اما عملکرد ضعیفش باعث شد خیلی زود نیمکت‌نشین شود و کار تا جایی پیش رفت که بارسا برای فرار از دستمزد بالای او مجبور شد این هافبک طراح را به‌صورت قرضی راهی بایرن‌مونیخ کند تا شاید این باشگاه آلمانی درنهایت او را بخرد.

البته این اتفاق رخ نداد و فقط کوتینیو در فصل ۲۰-۲۰۱۹ زمینه حذف بارسا را از لیگ قهرمانان فراهم کرد؛ چراکه در ترکیب باواریایی‌ها برابر رقیب اسپانیایی حتی گلزنی کرد تا مشخص شود که فقط در بارسا نمی‌تواند آن‌طور که باید بدرخشد. کاتالان‌ها که برای خرید او هم دست به ولخرجی بیش از اندازه‌ای زده بودند درنهایت نتوانستند بهره لازم را از پولی که برایش هزینه کرده بودند، ببرند و حالا در ژانویه جاری به استون‌ویلا منتقل شد تا شاید در آنجا و زیرنظر همبازی سابقش یعنی استیون جرارد بتواند فوتبالش را احیا کند. شروع او در این تیم انگلیسی که خوب پیش رفت و با یک گل و یک پاس گل برابر منچستریونایتد نشان داد شاید لیگ ایده‌آل برایش فوتبال جزیره است.

گران‌ترین خرید‌های تاریخ فوتبال چه سرنوشتی پیدا کردند؟ + تصاویر

ژوائو فلیکس (۱۲۶ میلیون‌یورو)

درخشش این ستاره پرتغالی در بنفیکا خیلی زود نظرات را به سمت او جلب کرد و باعث شد بسیاری او را یکی از پدیده‌های آینده‌دار فوتبال اروپا معرفی کنند. عملکرد عالی فلیکس جوان در گلزنی و ارسال پاس گل سبب شد دیه‌گو سیمئونه به سرعت برای خرید او دست به جیب شده و ۱۲۶ میلیون‌یورو برایش پرداخت کند؛ اتفاقی که از باشگاهی همانند اتلتیکومادرید دور از انتظار بود؛ چراکه معمولا این باشگاه خرید‌های اقتصادی انجام می‌داد و با به خدمت گرفتن بازیکنان مستعد و آینده‌دار آن‌ها را به باشگاه‌های دیگر می‌فروخت، اما این‌بار سنت‌شکنی کرد و چهارمین بازیکن گرانقیمت تاریخ را به ترکیب خود اضافه کرد. البته سیمئونه انتظار داشت با درخشش فلیکس نه‌تن‌ها بتواند موفقیت‌های بیشتری کسب کند بلکه شاید بتواند او را با قیمت بالاتری هم به‌فروش برساند، اما در طول این دو سال این جوان پرتغالی نتوانسته در حد و اندازه‌های یک ستاره مطرح و مهم برای تیمش ظاهر شود. روخی‌بلانکو اگرچه فصل پیش به خوبی از افت رئال و بارسا استفاده کرد و جام قهرمانی در لالیگا را بالای سر برد، اما فلیکس جزء نفرات بدون جانشین و سرنوشت‌ساز تیمش نبود. او در طول دوران حضورش در وندا متروپولیتانو ۹۵ بازی انجام داده که حاصل آن ۲۲ گل و ۱۲ پاس گل بوده است، درحالی که در بنفیکا در کمتر از این تعداد بازی تقریبا مشابه این آمار (۲۰ گل و ۱۱ پاس گل در ۴۳ مسابقه) را از خود به‌جای گذاشته بود. اگرچه فلیکس را نمی‌توان یک خرید مطلقا ناکام دانست، اما مسلما از بازیکنی که ۱۲۶ میلیون‌یورو برای خریدش پرداخت شده انتظار به‌مراتب بیشتری می‌رود که فعلا نتوانسته آن را برآورده کند.

گران‌ترین خرید‌های تاریخ فوتبال چه سرنوشتی پیدا کردند؟ + تصاویر

آنتون گریزمان (۱۲۰ میلیون‌یورو)

اتلتیکو‌مادرید درحالی فلیکس را به خدمت گرفت که می‌دانست آنتون گریزمان روز‌های آخر حضورش در این باشگاه را می‌گذراند و قرار است به‌زودی راهی بارسلونا شود. بارسا مبلغ حق فسخ او را پرداخت کرد تا این ستاره فرانسوی را به نوکمپ ببرد، اما او هم مثل چند خرید گرانقیمت دیگر این باشگاه نتوانست چندان موفق باشد و یک ناکام بزرگ لقب گرفت. شرایط برای این ستاره فرانسوی چندان خوب پیش نرفت، به‌خصوص که درست یک‌سال قبل از این انتقال به نظر می‌رسید با این تیم به توافق رسیده است، اما ناگهان در یک پیام ویدئویی اعلام کرد می‌خواهد در اتلتیکو بماند که این اتفاق با واکنش منفی بزرگان بارسا نظیر مسی و پیکه روبه‌رو شد. به همین دلیل وقتی حضورش در این باشگاه رسمی شد بسیاری معتقد بودند با توجه به رابطه نه‌چندان خوبش با ستاره آرژانتینی شاید نتواند در این تیم موفق شود. شاید حتی او را بتوان یکی از بدترین خرید‌های تاریخ فوتبال دانست؛ چراکه تنها دو سال پس از اینکه این تیم هزینه‌ای سه‌رقمی را برای خرید او انجام داد مجبور شد به‌دلیل مشکلات مالی و البته عدم‌توفیق این ملی‌پوش فرانسوی در تیم خود او را با انتقالی قرضی و بند خرید ۴۰ میلیون‌یورویی به تیم سابقش برگرداند. به این ترتیب آن‌ها نه‌تن‌ها به‌دلیل مشکلات مالی که یکی از دلایل آن خرید گریزمان بود، یکی از بهترین بازیکنان تاریخ را از دست دادند و ناباورانه شاهد انتقال مسی به پاری‌سن‌ژرمن بودند بلکه درنهایت مجبور شدند با ضرری ۸۰ میلیون‌یورویی تنها طی دوسال خود گریزمان را هم به اتلتیکو برگردانند.

گران‌ترین خرید‌های تاریخ فوتبال چه سرنوشتی پیدا کردند؟ + تصاویر

جک گریلیش (۱۱۷ میلیون‌یورو)

منچسترسیتی نخستین باشگاهی بود که پس از دوران کرونا به سراغ خرید‌های گرانقیمت رفت و ستاره تکنیکی و ملی‌پوش استون‌ویلا را به‌عنوان گران‌ترین خرید تاریخ لیگ جزیره به خدمت گرفت. شاید با گذشت تنها یک نیم‌فصل از حضورش در ورزشگاه اتحاد کمی زود باشد که بخواهیم عملکرد او را قضاوت کنیم، اما در همین مدت مشخص است که نتوانسته انتظارات پپ گواردیولا را برآورده کند و پس از حضور در ترکیب اصلی در هفته‌های ابتدایی و عملکرد پرنوسانش حالا کمتر این فرصت نصیبش می‌شود. با این حال گریلیش نشان داده بازیکنی است که می‌تواند در ترکیب تیم‌های خود موثر باشد و شاید با گذشت زمان بتواند عملکرد بهتری در جمع سیتیزن‌ها داشته باشد، اما فعلا که به‌جز سه گل چیز خاصی از او دیده نشده است.

گران‌ترین خرید‌های تاریخ فوتبال چه سرنوشتی پیدا کردند؟ + تصاویر

روملو لوکاکو (۱۱۵ میلیون‌یورو)

چلسی هم در این تابستان دوباره دست به جیب شد و برای دومین‌بار لوکاکو را به خدمت گرفت. ستاره بلژیکی که در اینترمیلان فصلی عالی را پشت‌سر گذاشته بود امیدوار بود این‌بار بازگشت بهتری به لیگ برتر داشته باشد، اما این‌بار هم اگرچه در ۱۵ بازی ۵ گل زده، اما مصدومیت، ابتلا به کرونا و البته برخی حواشی باعث شده نتواند به گلزنی موثر در ترکیب تیمش تبدیل شود. مصاحبه اخیر او که برای بازگشت به اینتر ابراز تمایل کرده بود نشان می‌دهد چندان از شرایطش در لندن راضی نیست و شاید این‌بار هم خیلی زود از جمع آبی‌ها جدا شود. چلسی به‌خصوص در هفته‌های اخیر نتوانسته نتایج خوبی در لیگ کسب کند و عملا از کورس قهرمانی این فصل جا مانده تا اوضاع برای توماس توخل و شاگردانش سخت‌تر شود. به این ترتیب انتقاد‌ها از لوکاکو و عملکرد نه‌چندان خوبش هم بالا گرفته است، اما او هم مانند گریلیش نیاز به زمان دارد تا در تیم جدیدش و سیستم سرمربی آلمانی جا بیفتد.

گران‌ترین خرید‌های تاریخ فوتبال چه سرنوشتی پیدا کردند؟ + تصاویر

عثمان دمبله (۱۰۵ میلیون یورو)

بارسا پس از جدایی نیمار، بودجه خوبی برای خرید بازیکنان جدید داشت، اما ترجیح داد این پول را برای خرید تنها دو بازیکن هزینه کند: کوتینیو و دمبله. وینگر فرانسوی در دورتموند نمایشی فوق‌العاده داشت و از او به‌عنوان رقیب امباپه برای تبدیل شدن به ستاره‌ای تاثیرگذار در دنیای فوتبال یاد می‌شد. بارسا هم تصمیم گرفت سراغ او برود و با پرداخت ۱۰۵ میلیون یورو این بازیکن جوان را به خدمت گرفت. دمبله در بازی‌هایی که در ترکیب تیمش به میدان می‌رفت نمایش قابل‌قبولی داشت و می‌توانست به یکی از نفرات اصلی تبدیل شود، اما مشکل اینجا بود که او آنقدر درگیر مصدومیت می‌شد که کمتر فرصت بازی پیدا می‌کرد. در این سال‌ها بار‌ها دمبله با مصدومیت‌های طولانی‌مدت مواجه شده و بیشتر از آنکه در زمین مسابقه حاضر باشد در کلینیک باشگاه مشغول درمان بوده است.

گران‌ترین خرید‌های تاریخ فوتبال چه سرنوشتی پیدا کردند؟ + تصاویر

جالب اینکه دمبله در این فصل شرایط بهتری پیدا کرده و یکی از بازیکنانی است که ژاوی به استفاده از او اعتقاد زیادی دارد، اما در این شرایط مشکل دیگری برای باشگاه ایجاد کرده که ممکن است به فروش او طی روز‌های آینده منجر شود. قرارداد این بازیکن تکنیکی در انتهای فصل به پایان می‌رسد، اما بارسا هنوز نتوانسته او و مدیربرنامه‌هایش را برای تمدید قرارداد متقاعد کند. آن‌ها اصلا دوست ندارند در چنین شرایط بد اقتصادی، این بازیکن را نیز بدون دریافت هیچ پولی از دست بدهند و به همین دلیل اگر دمبله راضی به تمدید قرارداد نشود، در ژانویه او را به تیم دیگری واگذار خواهند کرد. البته بارسا بعید است بتواند بیش از یک‌سوم مبلغ را که برای خرید او پرداخته از این انتقال به دست آورد.

پل پوگبا (۱۰۵ میلیون یورو)

منچستریونایتد شاید در پایان این فصل برای دومین‌بار ستاره فرانسوی‌اش را بدون دریافت هیچ پولی از دست بدهد. پوگبا در سال ۲۰۱۲ با امتناع از تمدید قراردادش به‌عنوان بازیکن آزاد راهی یوونتوس شد، اما ۴ سال بعد ژوزه مورینیو که در آن زمان هدایت یونایتد را برعهده داشت، ۱۰۵ میلیون یورو پرداخت تا او را به اولدترافورد برگرداند. حالا در شرایطی که این هافبک ملی‌پوش به روز‌های پایانی قراردادش نزدیک می‌شود باز هم قصد ندارد آن را تمدید کند و این‌طور که از شواهد مشخص است باز هم قرار نیست از جدایی او پولی نصیب این باشگاه انگلیسی شود. پوگبا در یونایتد بسیار پرنوسان ظاهر شده و یکی از هافبک‌های برتر فوتبال اروپا در سال‌های اخیر بوده؛ اما حواشی و مصدومیت‌هایش باعث شده کمتر بتواند برای تیمش مفید باشد و به همین دلیل او را می‌توان یکی از انتقال‌های نه‌چندان موفق ارزیابی کرد.

گران‌ترین خرید‌های تاریخ فوتبال چه سرنوشتی پیدا کردند؟ + تصاویر

ادن آزارد (۱۰۰ میلیون یورو)

ملی‌پوش بلژیکی برخلاف دوران موفقی که در چلسی داشت با حضور در رئال‌مادرید به خریدی ناکام تبدیل شد. اضافه‌وزن، مصدومیت و انتظارات بالایی که از او می‌رفت، باعث شد نتواند در برنابئو همان ستاره تکنیکی و درخشان سال‌های اخیر تیم ملی بلژیک و چلسی باشد. رئالی‌ها پس از جدایی کریس رونالدو به‌دنبال گزینه‌های مختلفی برای جانشینی او رفتند، اما به نظر فلورنتینو پرس، رئیس این باشگاه بهترین گزینه آزارد بود. او یک سال بعد از رفتن رونالدو، آزارد را خرید، آن هم درحالی‌که اگر یک سال دیگر صبر می‌کرد می‌توانست این بازیکن را بدون پرداخت هیچ پولی به خدمت بگیرد، چون قرارداد او رو به اتمام بود. بااین‌حال خرید ۱۰۰ میلیونی پرس در فصل اول فقط یک گل زد و درمجموع دوران حضورش در این باشگاه هم فقط ۶ بار دروازه رقبا را گشود تا به‌عنوان یکی از خرید‌های ناکام تاریخ رئال معرفی شود. هواداران باشگاه از این ستاره ۳۰ ساله که گفته می‌شود هفته‌ای ۴۰۰ هزار پوند دستمزد دریافت می‌کند، اصلا راضی نیستند و شاید رئالی‌ها مجبور شوند در انتهای فصل او را دوباره به چلسی برگردانند و البته این‌بار انتقال او احتمالا حدود یک‌چهارم قبلی ارزش خواهد داشت.

گران‌ترین خرید‌های تاریخ فوتبال چه سرنوشتی پیدا کردند؟ + تصاویر

منبع: روزنامه فرهیختگان

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*