گزارش/ سرانه مطالعه و غفلت از «انگیزش و احساس نیاز»

خاکریزی که آب‌بند هیرمند شد

چندی پیش وزارت انرژی و آب طالبان در بیانیه‌ای تاکید کرد که طالبان به معاهده آب هیرمند پایبند است اما در حال حاضر وجود یک خاکریز در ایران، مانع اصلی رسیدن آب هیرمند به هامون است.

در حالیکه وزارت انرژی و آب طالبان در بیانیه‌ای تاکید کرده که طالبان به معاهده آب هیرمند پایبنده، و از سه هفته پیش هم، آب سد کمال خان را به سمت ایران باز کرده، حالا مشخص شده، وجود یک خاکریز در ایران، مانع اصلی رسیدن آب هیرمند به هامون است.

خاکریزی که به گفته آقای محسن اسلام زاده، مستندساز، تابستان امسال برای جلوگیری از قاچاق در داخل کشور ایجاد شده …

البته خبر رهاسازی آب رودخانه هیرمند به سوی سیستان و بلوچستان و دریاچه مشترک هامون بین ایران و افغانستان در هفته‌های گذشته طوری بود که حتی مقامات ارشد کشورمان نیز آن را اقدام مثبت از طرف طالبان عنوان کردند.

 

 

اسفند پر بارشی در راه است

میزان بارش‌ها ۱۰ درصد زیر نرمال است، اما پیش بینی می‌شود که تا پایان سال شاهد بارش برف و باران در کشور باشیم.

سحر تاجبخش گفت: پیش بینی شده که در اسفند، بارش بیشتر از نرمال داشته باشیم و هم اکنون میزان بارش‌ها ۱۰ درصد زیر نرمال است که تا پایان سال این میزان بارش‌ها  افزایش می‌یابد و شاهد بارش برف و باران خواهیم بود.

به گفته رئیس سازمان هواشناسی کشور  در اسفند و بهار سال آینده شاهد افزایش حجم بارش‌ها خواهیم بود و در اسفند به دلیل تغییر دمایی و در حال گذر بودن فصل سرما و همچنین تغییرات اقلیمی شاهد افزایش حجم بارش‌ها خواهیم بود.

پیش از این اعلام شده بود که ۲۹ بهمن  تا ۴ اسفند موج هوای سرد در کشور حاکم خواهد شد، به طوری که می‌تواند به محصولات کشاورزان لطمه وارد کند؛ در همین رابطه سازمان هواشناسی کشور اعلام کرد که وظیفه این سازمان آن است که برای کاربران تخصصی کشور از جمله کشاورزان پیش بینی‌های  دقیقی کنند تا کاربران بتوانند برنامه ریزی دقیق انجام دهند.

 

 

ناگفته‌هایی درباره بادیگاردهای شخصی

ناگفته‌هایی درباره بادیگاردهای شخصی

«گاهی اوقات افراد به تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی و صفحه‌های شخصی افرادی که خودشان را بادیگارد و محافظ شخصی معرفی کرده‌اند، اعتماد کرده و آنان را استخدام کرده‌اند و بعد از چند روز توسط همان بادیگارد خِفت شده‌اند.»

«مجتبی پرهیزکار» که ۱۸ سال سابقه فعالیت در نیروی انتظامی دارد و ۶ سالی هم می‌شود به صورت تخصصی در حفاظت و حراست از مجتمع‌های تجاری، مسکونی و اداری فعالیت دارد، درخواست‌های زیادی برای معرفی بادیگارد دارد.

او درباره مشکلات بادیگاردهای شخصی در فضای مجازی‌ می‌گوید: «متاسفانه  یک عده اراذل یا افرادی با هیکل‌های درشت در اینستاگرام صفحه ساخته‌اند و در مراسمی که هنرپیشه‌ها حضور داشته‌اند درخواست کرده‌اند تا با آنان همراه شوند و بعد هم عکس انداخته‌اند و موقعیت خودشان را به عنوان بادیگارد تثبیت کرده‌اند.»

پرهیزکار تاکید می‌کند: «تخصص تیم ما تامین نگهبانان محله‌ها و مجتمع‌های تجاری و اداری است؛ گرچه برای حفاظت و برقراری نظم کنسرت‌ها، همایش‌ها و مراسم‌ خاص در هتل‌ها هم از ما درخواست تیم حفاظتی و مراقبتی می‌شود. عملا کار بادیگاردی در ایران قانونی نیست به همین دلیل هم ما بیشتر تمرکزمان را روی حفاظت از اماکن گذاشته‌ایم. ممکن است شخصی در یک فروشگاه فروش بالایی داشته باشد و نیازمند افرادی باشد که نظم آنجا را تامین کنند که به همین دلیل سراغ ما می‌آید.»

او درباره حقوق نیروهای حفاظتی به ایسنا می‌گوید: «معمولا حقوق نیروهای حفاظتی ساعتی پرداخت می‌شود؛ از ساعتی ۲۵۰ تا ۸۰۰ هزار تومان که بر اساس توافق پیش می‌رود. این قیمت به چهره‌بودن و شهرت هم بستگی دارد؛ بویژه اگر فرد در دو سکانس فیلم هم بازی کرده باشد اما مبنای حقوق ما ساعتی بین ۲۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان است چون ممکن است یک نیرو مجبور باشد ۱۲ ساعت یک جای ثابت بایستد به همین دلیل در یک روز فشار زیادی را متحمل می‌شود.»

پرهیزکار اضافه می‌کند: «هر کسی به واسطه ظاهر و قد و قواره‌ای که دارد در این حوزه ورود می‌کند. مرجعی که به این افراد آموزش دهد یا آنان را تربیت کند وجود ندارد. از طرفی یک نهادی باید مسئولیت این حوزه را به عهده بگیرد و به شرکت‌ها و موسسات حفاظتی و مراقبتی رسمیت ببخشد تا اگر روزی مشکلی پیش آمد دست کارفرماها برای طرح دعوا به جایی بند باشد. چون ما مجوز مرکز انتظام نیروی انتظامی را داریم افراد با اطمینان به ما مراجعه می‌کنند.»

او اظهار می‌کند: «چون حرفه بادیگاردی در ایران قانونی نیست آمار مشخصی مبنی بر اینکه چه تعداد در حال حاضر به عنوان بادیگارد مشغول به کار هستند وجود ندارد اما در بحث موسسات حفاظتی یکسری بازنشستگان نیروی انتظامی که افسر ارشد بوده‌اند بعد از آنکه سن خدمتی‌شان تمام می‌شود مجوز می‌گیرند و موسسات حفاظتی – مراقبتی را تاسیس می‌کنند. گرفتن مجوزهای این‌چنینی هم بسیار سخت است و حتی به هر کسی حتی هر فرد شاغل در نیروی انتظامی هم داده نمی‌شود.»

او به درخواست مشتریان در دوران قبل از کرونا هم اشاره می‌کند: «قبل از کرونا درخواست‌ها برای بادیگار بیشتر بود. مثلا کسی می‌خواست برای افتتاح طلافروشی‌اش از هنرمندان کشور دعوت کند و از ما می‌خواست که هر فرد را از داخل پارکینگ تا پایان مراسم همراهی کنیم تا از هنرمندان هنگام عکس و امضاگرفتن مراقبت شود. مواردی هم داشتیم که درخواست بادیگارد برای رفتن به مراسم ختم یا تولد داشتند اما من ترجیح می‌دهم بیشتر مسئولیت حفاظت از فیزیک مجموعه و نظم‌دادن به آن را بپذیرم.»

پرهیزکار درباره تفاوت بادیگارد سلبریتی و شخصیت‌های سیاسی هم توضیحاتی می‌دهد: «خودم یک سال دوره حفاظت از شخصیت‌ها را در یکی از پادگان‌های نظامی گذرانده‌ام. شخصیت‌های سیاسی  بر اساس نوع فعالیت‌ها و حساسیت‌های شغلی‌شان رتبه‌بندی می‌شوند که نوع مراقبت خاص خود را می‌طلبند. ممکن است یک قاضی دادگستری یک محافظ داشته باشد که ترجیحا به سلاح گرم هم مجهز باشد اما ممکن است یک وزیر چندین محافظ داشته باشد و چند ماشین اسکورتش کنند. بحث حفاظت از شخصیت‌های هنری با شخصیت‌های سیاسی کاملا متفاوت است. البته همه این موارد بسته به صلاحدید دستگاه‌های حفاظتی و نظارتی آن مجموعه است. حفاظت از شخصیت‌های هنری، ظاهری است و بیشتر جنبه نمایش دارد به همین دلیل هم  در تشریفات حفاظت از سلبریتی‌ها بیشتر هیکل و جثه مهم است. هنرپیشه‌هایی بیشتر از بادیگارد استفاده می‌کنند که به نحوی خودشان شاخ مجازی هم به حساب می‌آیند و شناخته‌شده هستند. البته تعداد این افراد محدود است و این کار را برای آنکه بیشتر مورد توجه قرار بگیرند، انجام می‌دهند.»

او می‌گوید: «در زمان شروع جشنواره‌های سینمایی درخواست برای تیم حفاظتی و همراه بیشتر می‌شود. معمولا برای محافظت در این مراسم از تیم‌های تشریفات خود مجموعه‌های استفاده می‌شود چون عموم مردم مجوز ورود به کاخ جشنواره‌ای مثل جشنواره فیلم  فجر را ندارند اما در محل نمایش سینماهای مردمی درخواست برای این کار وجود دارد. از طرفی چون تیم حفاظت مجبور است از جلوی در خودرو تا سر صحنه، هنرمند را همراهی کند مردم فکر می‌کنند آن هنرپیشه بادیگارد شخصی دارد در حالی که چنین نیست و محافظ، او را تا جایی که برایش تعریف شده همراهی می‌کند.»

از پرهیزکار می‌پرسم آیا تا کنون برای نیروهای حفاظتی تیم شما در حین انجام ماموریت مشکلی به وجود آمده؟ جواب می‌دهد: «بیشتر آسیب‌دیدگی‌ها در کنسرت‌ها اتفاق می‌افتد. ازدیاد جمعیت موجب می‌شود لباس نیروی حفاظتی پاره شود یا زیر فشار جمعیت آسیب‌هایی ببیند اما با توجه به اینکه خودمان در نیروی انتظامی فعالیت کرده‌ایم آموزش‌های لازم را به این افراد می‌دهیم که هم فرد سلبریتی یا هنرپیشه آسیب نبیند و هم خود بادیگارد مشکل کمتری داشته باشد و به مردم حاضر در آن صحنه هم آسیبی نرسد.»

او درباره اینکه یک بادیگارد باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد، توضیح می‌دهد: «افکار عمومی تصور می‌کنند که همه بادیگاردها اراذل و اوباش هستند یا به اصطلاح بزرگ‌شده محله‌هایی‌اند که چندان اسم و رسم خوبی ندارند. این موارد به کم‌کاری و نبود آگاهی رسانه‌ها و همچنین عدم اطلاع‌رسانی آنها برمی‌گردد. اگر تعریف دقیقی از نوع کار این افراد داشته باشیم به مراتب سطح آگاهی مردم هم بالاتر می‌رود. اولین ویژگی برای کسی که می‌خواهد حفاظت و مراقبت را به عهده بگیرد، داشتن آی‌کیو و ایکیوی مناسب است. ویژگی بعدی قد است که باید بالای ۱۹۰ سانتی‌متر باشد. یک محافظ حتما باید در یکی از رشته‌های ورزشی بخصوص دفاع شخصی دوره دیده باشد. همچنین باید درباره آنان از مراجع قانونی استعلام شود و گواهی سوءپیشینه بگیرند. نیروی انتظامی دستورالعملی برای استفاده از نیروها در قالب تشریفات، حفاظت و نگهبانی با مدرک تحصیلی دیپلم به بالا را در نظر گرفته است.»

وی در پاسخ به اینکه شما از نیروهایی که جذب می‌کنید تست آی‌کیو یا ایکیو هم می‌گیرید، می‌گوید: «با توجه به تجربه‌ای که در نیروی انتظامی داشتم با داوطلبان این کار مصاحبه و آنان را گزینش می‌کنم.»

پرهیزکار با گشت‌زنی در سطح حوزه استحفاظی در شیفت کاری‌اش همیشه دغدغه حفاظت از پروژه‌ها و ساختمان‌ها را داشته چرا که نیروهای فعال در این اماکن آموزش‌های لازم را نمی‌بینند به همین دلیل موسسه‌ای راه‌اندازی می‌کند که در حال حاضر ۱۰۰ نیرو دارد که همگی بیمه شده‌اند و در هر پروژه سه خانواده امرار معاش می‌کنند.

او معتقد است با افزایش تورم و ایجاد سطح طبقاتی برای دهک‌ها، طبیعتا آمار جرم و سرقت هم بالاتر می‌رود و منجر به آسیب‌های اجتماعی می‌شود. به همین دلیل مجتمع‌های تجاری و مسکونی نیاز به حفاظت بیشتری دارند.

حسین رحیمی، فرمانده انتظامی تهران بزرگ پیش از این اعلام کرده بود چیزی به نام «بادیگارد» نداریم و در بخش خصوصی هم چنین چیزی مطرح نیست. شرکت‌هایی هم دارای مجوز قانونی هستند مثل مراکز انتظام که برای امنیت محلات و اماکن عمومی به پلیس و کلانتری‌ها کمک می‌کنند اما اینکه چیزی به نام بادیگارد شخصی داشته باشیم درست نیست و چنین چیزی نداریم. اما همچنان عده‌ای در فضای مجازی در این زمینه مشغول به کار هستند و از این راه درآمد دارند و تا کنون هیچ نهادی متولی آن نشده است.

 

 

سرخابی‌ها ارزش‌گذاری شدند

پرسپولیس ۱۴ درصد گران‌تر از استقلال!

پرسپولیس ۱۴ درصد گران‌تر از استقلال!

رئیس سازمان خصوصی سازی از ارزشگذاری دو باشگاه پرسپولیس و استقلال خبر داد.

به گزارش ایسنا، حسین قربانزاده در حساب شخصی خود در توییتر اعلام کرد: ارزش‌گذاری کارشناسی سرخابی ها، امروز در هیات واگذاری مصوب شد.

وی با اشاره به اینکه  پرسپولیس: ۳۲۰۰ میلیارد تومان و ‌استقلال: ۲۸۰۰ میلیارد تومان ارزشگذاری شده‌اند اعلام کرد: ‌بزودی عرضه در بازار پایه فرابورس.

به گفته وی، ‌انضباط مالی، شفافیت، رعایت قواعد حاکمیت شرکتی مشارکت مردم و حل برخی مسائل مالی مهم‌ترین دستاورد این مرحله خواهد بود.

بر اساس این گزارش طبق وعده مسئولان قرار است سهام این دو باشگاه تا پایان ماه جاری در بازار سرمایه عرضه شود.

سرپرست فدراسیون ژیمناستیک:

ارتقای مربیگری و داوری در دستور کار فدراسیون ژیمناستیک است

ارتقای مربیگری و داوری در دستور کار فدراسیون ژیمناستیک است

 سرپرست فدراسیون ژیمناستیک گفت: ارتقای مربیگری و داوری در دستور کار فدراسیون است و آماده برگزاری دوره‌های آموزشی در خراسان جنوبی هستیم.

حمید احمدی روز شنبه در مجمع عمومی انتخاب رییس هیات ژیمناستیک استان خراسان جنوبی افزود: در خراسان جنوبی ۱۷۳ مربی درجه سه ژیمناستیک داریم که باید ارتقا پیدا کنند و با توجه به تعداد زیادی مربی در خراسان جنوبی ما آمادگی برگزاری دوره برای ارتقای مربیان در شهر بیرجند را داریم.

وی گفت: ورزش ژیمناستیک در کشور و خراسان جنوبی رو به رشد بوده است و باید تلاش‌ها به‌گونه‌ای باشد که بهتر از گذشته عمل شود.

سرپرست فدراسیون ژیمناستیک اظهار داشت: مشکلاتی که در این نشست مطرح شد فقط مربوط به خراسان جنوبی نیست و در همه استان‌ها وجود دارد؛ به عنوان مثال از مجموع پنج میلیارد تومان اعتبار فدراسیون ژیمناستیک تاکنون یک میلیارد تومان تخصیص یافته و نسبت به حجم فعالیت‌ها پایین است.

وی با اشاره به اینکه در برخی استان‌ها برای توسعه ورزش از ظرفیت موجود آن استان استفاده شده است گفت: باید در خراسان جنوبی هم روی این موضوع کار و تلاش و ارتباط‌گیری شود لذا برای توسعه ورزش ژیمناستیک در استان باید از ظرفیت امکانات ورزشی مجموعه سپاه، آموزش و پرورش و سایر دستگاه‌ها بهره گرفت.

دبیر فدراسیون ژیمناستیک هم گفت: در مجموعه فدراسیون جهانی ژیمناستیک ۱۵۰ کشور عضو رسمی هستند و سال ۹۶ در ارزیابی جهانی رتبه فدراسیون ایران ۶۹ بود که در پایان سال ۹۹ به رتبه ۲۴ جهانی صعود کردیم و فدراسیون ژیمناستیک ایران ۲ حق رای در فدراسیون جهانی دارد.

محسن سلیمانی بیان کرد: ۶۵ مدال در مسابقات بین‌المللی و آسیایی در چهار سال گذشته کسب شده که ۹ مدال مربوط به مسابقات آسیایی است و از سال ۱۳۹۵ تا پایان سال ۹۸ حدود ۱۰۰ هزار نفر افزایش جمعیت در خانواده ژیمناستیک داشتیم و در حال حاضر ۲۷۰ هزار ژیمناستیک کار در کشور داریم.

وی افزود: فدراسیون کشور هفت شاخه و زیرمجموعه دارد که در تمامی استان‌ها فعال است اما توان مالی لازم را نداریم که به استان‌ها کمک کنیم و از ابتدای امسال یک میلیارد تومان تخصیص اعتبار به این فدراسیون بوده که هیات خراسان جنوبی تنها هشت میلیون تومان دریافتی داشته است.

دبیر فدراسیون ژیمناستیک گفت: اما همه اقدامات و مسابقات باعث شده که در چند سال اخیر جمعیت ورزشکاران این رشته افزایش یابد و شاهد افزایش ورزشکاران این رشته در خراسان جنوبی هم بوده‌ایم.

مجمع انتخاباتی هیات ژیمناستیک خراسان جنوبی امروز به ریاست سرپرست فدراسیون ژیمناستیک و با حضور ۳۱ نفر از اعضای مجمع برگزار شد که پس از رای‌گیری حسین بیابانی با کسب ۳۱ رای به مدت چهار سال به عنوان رییس این هیات انتخاب شد.

همچنین با رای اعضای مجمع، مرضیه حسینی به عنوان نایب رییس، مهدیه محمدی‌پور خزانه‌دار، محمداسماعیل افضل‌پور کارشناس خبره، غلامحسین حسینی عضو هیات رییسه، راضیه نصرآبادی عضو هیات رییسه و رقیه بهاری به عنوان بازرس هیات انتخاب شدند.

 

واردات و ذخیره سازی دو میلیون تن شکر و روغن خام

واردات و ذخیره سازی دو میلیون تن شکر و روغن خام

شرکت بازرگانی دولتی ایران اعلام کرد: تا پایان دی‌ماه بیش از دو میلیون تن روغن و شکر خام از بنادر شمالی و جنوبی وارد کشور شده است.

 به گزارش روابط عمومی شرکت بازرگانی دولتی ایران، براساس این گزارش، میزان روغن وارد شده از آغاز سال تا پایان دی‌ماه به بیش از یک میلیون و ۱۵۹ هزار تن رسیده است.

بر اساس برنامه‌ریزی‌هایی که از سال گذشته انجام شده  در طی ۱۰ ماه، ۵۹۸ هزار تن روغن خام تامین و خریداری شده است و برای تنظیم بازار این کالای اساسی طی مدت ۹۶۱ هزار تن  برای تصفیه در کارخانجات روغن‌کشی و عرضه در شبکه‌های توزیع، به فروش رفته است.

در بخش تامین روغن مصرفی کشور، همچنین از تولیدات داخلی، بیش از ۱۰۰ هزار تن دانه‌ی روغنی کلزا و ۷۷۰۰ دانه روغنی سویا برای استحصال روغن به کارخانجات روغن‌کشی فروخته شده است.

بر اساس برنامه‌ریزی‌هایی که از سال گذشته انجام شده است برای تأمین شکر کشور نیز،  در ۱۰ ماه امسال ۸۴۳ هزار تن شکر خام وارد شده و میزان تأمین و خرید در همین مدت  به ۲۸۶ هزار تن رسیده است.

برای تنظیم بازار شکر تا پایان دی‌ماه،بیش از ۴۷۸ هزار تن شکر خام برای تصفیه در اختیار کارخانجات شکر قرار داده شده که پس از تصفیه در شبکه‌های عرضه، توزیع شده است.

 

 

 

چین از بسته پیشنهادی ایران در مذاکرات وین خبر داد

چین از بسته پیشنهادی ایران در مذاکرات وین خبر داد

 رئیس هیات چین در مذاکرات رفع‌تحریم‌ها در وین از بسته پیشنهادی جدید ایران خبر داد.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایرنا، وانگ کوان عصر شنبه پیش از ورود به هتل کوبورگ محل برگزاری مذاکرات رفع تحریم ها به خبرنگاران گفت: همه اتفاق نظر داریم که به مرحله نهایی رسیده‌ایم به ویژه اینکه همکاران ایرانی بسته نهایی خود را ارائه دادند.

وی درباره برخی حرف و حدیث‌ها پیرامون برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام گفت: به نظرم هنوز چنین جلسه‌ای در برنامه نیست اما جلسات در قالب‌های مختلف به صورت دو و سه جانبه جریان دارد.

گفتنی است تبادل پیشنهاد بین هیات‌ها یکی از مولفه‌های مذاکرات چندجانبه و طبیعت چنین گفت‌وگوهایی است. در مواردی طی یک روز چندین بار پیشنهادهای مختلف بین طرف‌های مذاکراتی رد و بدل شده و این امر نشانه پویایی مذاکرات و جدیت‌ طرف‌ها برای رسیدن به تفاهم نهایی است.

از ابتدای گفت‌وگوها بارها در مورد مسائل مختلف پیشنهادات و ابتکاراتی مطرح شده و مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. نکته قابل توجه آنکه تاکنون اغلب ایده‌های تازه و ساز و کارهای ابتکاری در موضوعات مختلف از جمله راستی‌آزمایی تعهدات طرف مقابل از سوی هیأت ایرانی مطرح شده و یکی از انتقادات به جا از طرف غربی عدم ارائه پیشنهادات و ابتکارات برای حل مسائل باقی‌مانده بوده است.

دور هشتم مذاکرات از ۶ دی ماه در وین آغاز شده و یکی از طولانی‌ترین دورهای مذاکرات است. شرکت‌کنندگان این روزها سرگرم تکمیل پیش‌نویس متن توافق و تصمیم‌گیری در مورد برخی موضوعات اختلافی هستند. قریب به اتفاق هیات‌ها اذعان دارند که گفت‌وگوها به رغم پیچیدگی برخی مسائل رو به جلو و در مسیر پیشرفت است.

 

ارسال ۱۲۰ پرونده فساد مدیران دولت قبل به مراجع قضایی/هزار مدیر ناکارآمد در وزارت کار برکنار می‌شوند

تهران- ایرنا- وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با حضور در خبرگزاری جمهوری اسلامی در مصاحبه ای با ایرنا به سوالات مختلفی پیرامون عملکرد این وزارتخانه پاسخ داد.

حجت عبدالملکی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با حضور در خبرگزاری جمهوری اسلامی ضمن بازدید از بخش های مختلف در مصاحبه ای با خبرنگاران ایرنا و ایران به سوالات مختلفی پاسخ داد.

برخورد جدی با فساد در وزارت کار، ایجاد سازوکاری برای برون رفت صندوق های زیر مجموعه از بحران و برنامه های آینده وزارتخانه از مهم ترین محورهای این مصاحبه است.

مشروح این مصاحبه به شرح زیر است:

«حجت‌الله عبدالملکی» وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به بررسی‌های دقیقی که از عملکرد مدیران این وزارتخانه در دولت قبل صورت گرفته و احصاء تخلفات در این زمینه، اظهار داشت: بعضی از این افراد کارهای فساد انگیزشان را به صورت تمیز انجام داده‌اند، این افراد آشنا به مسائل حقوقی و قانوندان بوده‌اند، در این میان افرادی بودند که ناشیانه کار انجام دادند.

وی ادامه داد: چندین کمیته بازرسی، حقوقی و حراستی به صورت نظام واره در این زمینه تشکیل شده است که منجر به تشکیل ۱۲۰ پرونده شده که برخی از آنها تکمیل شده و آماده ارسال به دستگاه قضایی است و در آینده به اطلاع مردم می‌رسانیم و با هماهنگی مقام قضایی اسامی این افراد و پرونده‌های فساد را رسانه‌ای می‌کنیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیاناتشان فرمودند که «با آغاز مبارزه جدی با فساد اقتصادی و مالی یقیناً زمزمه‌ها و به تدریج فریادها و نعره‌های مخالفت با آن بلند خواهد شد». هنوز به آن مرحله نرسیده‌ایم که به زودی به این مرحله خواهیم رسید به نمایندگان مجلس شورای اسلامی و رئیس‌جمهوری قول داده‌ایم که در مبارزه با فساد هیچ ملاحظه‌ای با کسی نخواهیم داشت.

 

یک هزار مدیر ناکارآمد در وزارت کار برکنار می‌شوند

وی با اشاره به اینکه یک هزار مدیر در مجموعه وزارت کار برکنار می‌شوند، گفت: ۲ هزار مدیر در این مجموعه داریم که پیش‌بینی ما این است که یک هزار مدیر دست‌پاک و کارآمد همچنان به کار خود ادامه خواهند داد و یک هزار دیگر باید برکنار شوند که از این تعداد ۳۵۰ نفر برکنار شده و مابقی در حال انجام است.

عبدالملکی خاطرنشان کرد: تمام افرادی که ما عذر آنها را خواستیم یا بازنشست شدند یا از سازمان‌های دیگر به وزارت کار مأمور شده بودند و یا یکی از معیارها پنجگانه انتصاب رئیس‌جمهور را نداشتند.

وی با تاکید بر مبارزه با مفاسد در زیرمجموعه‌های وزارت کار گفت: سالم‌سازی نظام مدیریت مالی و شناسایی مجاری فساد از مهمترین اقدامات در این زمینه بود. حدود سه هزار و ۵۰۰ نفر را برای انتصاب در سمت‌های مدیریتی ارزیابی کردیم بسیاری از این افراد نخبه و باتجربه بودند که رزومه ارائه کردند ولی از همه این افراد استفاده نشد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ابراز داشت: ۱۲ کارگروه تخصصی در حوزه انتصاب‌ها با لحاظ معیارهای رئیس‌جمهوری فعالیت می‌کنند.

 

 

ارسال ۱۲۰ پرونده فساد مدیران دولت قبل به مراجع قضایی/هزار مدیر ناکارآمد در وزارت کار برکنار می‌شوند

 

انتصاب‌های پرحاشیه دولت گذشته در وزارت کار

وی در خصوص انتصاب‌های گذشته در وزارت کار گفت: در گذشته نوع نگاه به صندوق‌های زیرمجموعه این وزارتخانه متفاوت بوده و به نفع اعضای بازنشستگان و بیمه‌شدگان نبوده است متاسفانه انتصاب‌های سیاسی، سفارشی و جریان سازی رسانه‌ای را شاهد بوده‌ایم.

عبدالملکی اضافه کرد: از همان روزهای اول انتصابم، فهرست‌هایی از سوی نهادهای امنیتی رسید که در آن اسامی افرادی که در چارچوب زد و بندهای سیاسی و سفارشی، پست‌های مدیریتی را اشغال کرده بودند، مطرح شد تا نسبت به وضعیت آنها رسیدگی شود به عنوان مثال فردی که یک سابقه خبری را داشت با رشته علوم سیاسی عضو هیات مدیره یک شرکت بزرگ صنعتی شده بود.

به گفته وی، تنها در یک لیست از سوی نهاد امنیتی، حدود ۱۰۰ نفرکه جزو فعالان رسانه‌ای و توئیتری بودند در واحدهای اقتصادی و صنایع در سطح عضو هیات مدیره و مدیرعامل مشغول به کار بودند؛ همچنین انتصاب‌های مسئله‌دار حقوقی و فامیلی را داشتیم به عنوان مثال محکومان دستگاه قضایی و یا کارمند سازمان‌های خارجی و یا افرادی که وابسته به رجال سیاسی بودند را داشتیم.

 

هیچ انتصاب فامیلی در دولت سیزدهم نداشته‌ایم

وی با انتقاد از انتصاب‌های فامیلی در دولت قبل گفت: زمانی که با انتصاب‌های گذشته و جریان‌ها برخورد کردیم افرادی که دسترسی به رسانه داشتند اطلاعات درست و غلط را به مخاطبان ارائه کردند و نقاط قوت این دولت را به عنوان نقاط ضعف مطرح کردند.

عبدالملکی بیان داشت: وزارت کار در دولت سیزدهم به هیچ عنوان حتی یک مورد انتصاب فامیلی نداشته است این در حالی است که بعضی از افراد فهرست‌هایی با انتصاب‌های فامیلی از این وزارتخانه را منتشر کردند که برای دولت قبل بوده است.

وی با بیان اینکه وزارت کار در دولت سیزدهم ۳۵۰ انتصاب انجام داده گفت: این افراد بر اساس پنج معیار انقلابی، کارآمدی، فساد ستیزی، دست‌پاکی و مردمی بودن مدنظر رئیس‌جمهوری انتصاب شدند. آیت‌الله رئیسی از همه اعضای دولت تعهد و امضا گرفتند که در انتصاب‌ها این ملاک و معیارها باید در نظر گرفته شود.

 

ارسال ۱۲۰ پرونده فساد مدیران دولت قبل به مراجع قضایی/هزار مدیر ناکارآمد در وزارت کار برکنار می‌شوند

 

داستان فیش‌های حقوقی نجومی در وزارت تعاون
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، یکی از مجاری فساد را در حوزه فیش‌های حقوقی نجومی عنوان کرد و گفت: در ابتدای شروع به کار دولت سیزدهم، به همه صندوق‌ها و شرکت‌های زیرمجموعه این وزارتخانه اعلام کردیم که تمام فیش‌های حقوقی در سطوح مدیریتی را برای بررسی ارائه کنند، در همین زمینه بررسی‌ها شروع شد در مرحله اول پرداختی‌ها در فیش‌ها بر اساس قواعد و چارچوب‌ها بود و حقوق نامتعارف نبود اما بررسی‌های بعدی نشان داد که بخش زیادی از پرداختی‌ها، از وجوهی خارج از فیش حقوقی و از طریق سکه و کارت هدیه بود.

وی گفت: به عنوان مثال حقوق فردی ۲۰ میلیون تومان بود اما با کارت هدیه ۵۰ میلیون تومانی در ماه حدود ۷۰ میلیون تومان پول حقوق می‌گرفت و یا بخش از این پرداختی‌ها در حوزه بودجه‌های محرمانه بود که این مجاری‌ها را بستیم و به همه زیرمجموعه‌های این وزارتخانه بخشنامه کردیم که تدوین بودجه‌های محرمانه، خرید کارت هدیه و سکه ممنوع است.

عبدالملکی خاطرنشان کرد: موارد خاص را تنها با مسئولیت بالاترین مقام مسئول مجاز اعلام کردیم بعد از این بخشنامه مشخص شد که یکی از مجموعه‌ها درخواست حدود یک هزار و ۲۰۰ قطعه سکه را داده است که به سرعت با آن مجموعه برخورد کردیم و مدیر مربوطه تعویض شد و یک بازرسی قوی در مجموعه‌ها صورت گرفت.

وی با اشاره به اینکه یکی از مصادیق فساد، ارتزاق وزارت کار از صندوق‌های زیرمجموعه بود گفت: در روزهای اول فعالیت در این وزارتخانه خودروهای خارجی را دیدم که از سوی صندوق‌ها در اختیار این سازمان‌ها قرار گرفته است که شرعاً و قانونا غیرمجاز است چراکه این صندوق‌ها دولتی نیستند و متعلق به مردم هستند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان داشت: در گذشته این نوع فساد در این وزارتخانه یک رویه بوده است حتی در مواردی که وزارتخانه قدرت هزینه کرد نداشته است از منابع صندوق‌های زیرمجموعه این وزارتخانه دریافت می‌کرده است در همین راستا بخشنامه کردیم ارتزاق وزارتخانه از صندوق‌ها ممنوع است و باید هزینه‌ها در قالب بودجه مشخصی تعیین شود.

وی به اجرای عدالت اداری در وزارت کار از زمان استقرار دولت سیزدهم اشاره کرد و گفت: سقف و کف حقوق افراد در وزارتخانه را تعیین کردیم، حدود سه میلیون تومان ماهانه از حقوق معاونت‌ها را کم کردیم و به حقوق خدماتی‌ها حدود یک و نیم میلیون تومان اضافه کردیم تا این عدالت در بین کارکنان ایجاد شود.
عبدالملکی گفت: همچنین متناسب کردن خدمات رفاهی در راستای خانواده محور و تشویق کارکنان به تشکیل خانواده از دیگر اقدامات است.

 

نظارت بر قراردادهای شرکت‌های زیرمجموعه وزارت کار

وی ورود به موضوع قراردادهای ۶۰۰ شرکت زیرمجموعه این وزارتخانه اشاره کرد و گفت: این شرکت‌ها ۱۳ تا ۱۵ درصد اقتصاد کشور را تشکیل می‌دهند و حدود هشت درصد از بازار سرمایه کشور در این مجموعه‌ها است. از این رو بازرسی ویژه و کمیته را تشکیل دادیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد: درنتیجه یکی از بلوک‌های بازرسی در ۱۶ شرکت، ۹۲ نفر از مدیران شناسایی شدند که ۱۲ عنوان اتهام ازجمله تضییع اموال عمومی، دریافت و پرداخت غیرقانونی از منابع دولتی، سندسازی، پول‌شویی، تبانی در معامله‌های دولتی، تحصیل مال از طریق نامشروع، اعمال نفوذ برخلاف مقررات غیرقانونی، اختلاس و سایر موارد داشتند.

 

ارسال ۱۲۰ پرونده فساد مدیران دولت قبل به مراجع قضایی/هزار مدیر ناکارآمد در وزارت کار برکنار می‌شوند

 

چهار کلان پروژه در وزارت کار

وزیر کار در ادامه گفت‌وگو به برنامه‌های اصلاحی در این وزارتخانه اشاره کرد و گفت: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را در دولت سیزدهم به عنوان وزارت مردم معرفی کردیم زیرا حدود ۶۵ میلیون نفر از افراد جامعه از طریق بازنشستگی، بیمه و معیشت با این وزارتخانه در ارتباط هستند که سطح وسیعی از خدمات به مردم ارائه می‌شود.

عبدالملکی ابراز داشت: وزارت کار در دولت سیزدهم ۲۰۰ اقدام اساسی را در ۱۰ محور اصلی اجرایی کرده، روزشمار خدمت وزارت کار در دولت سیزدهم از سوم شهریور آغاز شده است که این اقدام‌ها در ذیل چهار کلان پروژه اصلاح نظام بازنشستگی و تأمین اجتماعی، تحول در نظام مدیریت واحدهای اقتصادی تابع این وزارتخانه، زیست‌بوم ملی اشتغال و رفع فقر مطلق است.

وی ابراز داشت: این چهار کلان پروژه به صورت مستمر در این وزارتخانه دنبال خواهد می‌شود و اختصاص به زمان خاصی نخواهد داشت و در سال ۱۴۰۱ فضای بهتری خواهیم داشت و مردم این وضعیت بهبود شرایط را حس خواهند کرد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اولین کلان پروژه در وزارت کار اصلاح نظام بازنشستگی و تأمین اجتماعی است گفت: این صندوق‌ها با بحران کسری و ناترازی روبرو هستند در این راستا طرحی با مشارکت تمام متخصصان طراحی کردیم که به یک مدل رسیدیم که بر روی آن کار می‌شود که با همراهی مجلس می‌تواند بحران بازنشستگی کشور را حل کند.

وی دومین کلان پروژه را تحول در نظام مدیریت واحدهای اقتصادی تابع این وزارتخانه اعلام کرد و گفت: پنج صندوق متعلق به بیمه پردازان و ۶۰۰ شرکت زیرمجموعه وزارت کار هستند که در بخش‌های مختلف مانند گردشگری، نفت و گاز، پتروشیمی، فولاد، سیمان و سایر موارد مدیریت می‌شوند.

عبدالملکی افزود: پراکندگی و فقدان یک نظام یکپارچه برای مدیریت اینها باعث شده است که محلی برای مفاسد باشند ضمن اینکه کارایی پایینی نیز دارند در همین راستا یک مدل متفاوت برای مدیریت یکپارچه این مجموعه‌ها طراحی شده است که از اول سال ۱۴۰۱ اجرایی می‌شود.

وی سومین کلان پروژه این وزاتخانه را زیست‌بوم ملی اشتغال و چهارمین کلان پروژه را رفع فقر مطلق عنوان کرد.

 

سیاست‌های هشت ساله گذشته، جمعیت زیر خط فقر را افزایش داد

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه رفع فقر مطلق یکی از آرمان‌های انقلاب اسلامی است گفت: سیاست‌هایی که در هشت سال گذشته اتفاق افتاده باعث شده که جمعیت زیر خط فقر افزایش پیدا کنند.

وی ادامه داد: در راستای رفع فقر مطلق، ۲ محور اصلی از جمله اصلاح نظام یارانه‌ها و اصلاح عملکرد بخش حمایتی کشور در حال تدوین است که بخش حمایتی شامل نهادهای کمیته امداد امام خمینی، بهزیستی، موسسه‌های خیریه و بیمه‌ها متجلی شده است که در چینش جدید قرار گرفته و هم‌افزایی بین این مجموعه‌ها ایجاد می‌شود.

عبدالملکی تاکید کرد: این طرح تا اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ به اتمام خواهد رسید.

 

ارسال ۱۲۰ پرونده فساد مدیران دولت قبل به مراجع قضایی/هزار مدیر ناکارآمد در وزارت کار برکنار می‌شوند

 

تعهدات مالی دولت به صندوق‌های زیرمجموعه وزارت کار

عبدالملکی با اشاره به رسیدگی وضعیت صندوق‌های زیرمجموعه این وزارتخانه گفت: در جلسه کمیسیون تخصصی سران قوا مباحث را مطرح کردیم که در بعضی از قسمت‌ها اختلاف‌نظرهایی وجود دارد که تا جلسه بعد این کمیسیون درصدد رفع این موارد و جبران آن هستیم در این راستا نیاز به همراهی قوا داریم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد: مباحث اقتصادی یکی از ابر پروژه‌های نظام است و تنها کار یک وزارتخانه به تنهایی نیست بلکه باید تمام ارکان نظام اتفاق نظر داشته باشند.

وی به نظم و انضباط مالی دولت در قبال صندوق‌های زیرمجموعه وزارت کار اشاره و بیان کرد: دولت تعهدات قانونی را در قبال صندوق‌ها داشته است که بدهی قابل ملاحظه و دیون جاری است، دولت نیز بر روی این موضوع اتفاق نظر دارد و سازمان برنامه و بودجه پذیرفت که در ۲ محور عملیاتی، دولت هر سال دیون و مطالبات جاری صندوق‌ها را پرداخت و مطالبات گذشته را نیز در دوره زمانی چهار تا پنج ساله تسویه کند.

عبدالملکی بیان داشت: ارقام بدهی به خاطر نحوه محاسبه بین دولت و صندوق‌ها متفاوت است که بر اساس مصوبه‌ای، کمیته‌ای با حضور نمایندگان صندوق‌ها، سازمان برنامه و بودجه و حسابرسی تشکیل شود تا بر روی رقم این مطالبه‌ها جمع‌بندی صورت گیرد و رقم نهایی اعلام شود.

به گفته وی، تضمین حقوقی اجرایی این نظم و انضباط مالی دولت در کمیسیون تخصصی سران قوا مورد بحث و بررسی قرار گرفته است تا بر اساس ضمانت اجرایی عمل شود.

 

ایجاد بحران صندوق‌های بازنشستگی در دولت گذشته
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه نرخ بازدهی شرکت‌ها و صندوق‌های زیرمجموعه وزارتخانه پایین است گفت: بخش زیادی از دارایی‌های این شرکت‌ها دارایی‌های مولد و زاینده نبوده است از این رو اصلاح نظام مدیریت مالی این مجموعه‌ها پیگیری می‌شود. اجرای روش‌هایی در طرح تحول صندوق‌ها مطرح است تا سالانه ۲۵ درصد بازدهی صندوق‌ها را بالا ببرد.

وی خاطرنشان کرد: تقریباً تا سال ۱۳۹۱ و ۱۳۹۲ بحران صندوق‌ها را نداشته‌ایم ولی در سال‌های گذشته بازدهی صندوق‌ها چندان رشد نکرد و تعهداتی به صندوق‌ها تحمیل شد که منابع آن‌ها تأمین نشد. در صندوق‌ها مواردی داریم که بر اساس نامه یک مقام دولتی، هزینه‌های پرداخت شده است، نامه‌ای که اعتبار قانونی نداشته اما صندوق‌ها به آن ترتیب اثر داده‌اند که اکنون بین حساب و کتاب ارکان مالی دولت و صندوق‌ها با چالش روبرو شده‌ایم.

عبدالملکی با اشاره به کسری ۲۰۰ هزار میلیاردی صندوق‌های زیر نظر این وزارتخانه گفت: پیش‌بینی ما این است که کسری این صندوق‌ها به ترتیب در سال ۱۴۰۵ به بیش از ۸۰۰ هزار میلیارد تومان و در سال ۱۴۲۰ به ۴۳ هزار هزار میلیارد تومان خواهد رسید.

وی بیان داشت: این شکاف متناسب با رشد تورم نیست بلکه چندین برابر رشد تورم است این در حالی است که با اجرای طرح تحول صندوق‌ها، در سال ۱۴۰۶ شاهد تراز وضعیت صندوق‌ها خواهیم بود و از آن سال به بعد هیچ کسری در صندوق‌ها نخواهیم داشت.

به گفته وی، منابع مالی این طرح در دولت دیده شده و بر روی آن توافق صورت گرفته است.

 

ارسال ۱۲۰ پرونده فساد مدیران دولت قبل به مراجع قضایی/هزار مدیر ناکارآمد در وزارت کار برکنار می‌شوند

 

فروش کالاهای تولیدی، خارج از بورس کالا را ممنوع کردیم

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه مبادلات کالاها در بورس کالا با شفافیت همراه می‌شود، گفت: این مسئله را در هیات امنای سازمان تأمین اجتماعی مصوب کرده‌ایم تا به‌جز کالاهایی که به موجب قانون استثنا شده‌اند، باقی کالاها و محصولات هر چه قابلیت عرضه در بورس کالا دارند دیگر اجازه فروش در خارج از بورس را نداشته باشند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: برخی از کالاها وجود دارند که ستاد تنظیم بازار به موجب قوانین دیگر الزام کرده است تا به صورت سهمیه‌ای فروخته یا واگذار شوند، خارج از آن، هر کالا یا محصولی که بتواند وارد بورس شود ما شرکت‌ها را موظف کرده‌ایم تا وارد بورس شوند و اگر خارج از این اقدام فعالیتی را انجام دهند درواقع تخلف کرده‌اند و با آن‌ها برخورد خواهد شد.

عبدالملکی به عرضه سیمان در بورس کالا اشاره کرد و گفت: در هفته‌های نخست آغاز به کار دولت سیزدهم، قیمت سیمان با افزایش شدید همراه شد و به هر کیسه حدود ۱۰۰ هزار تومان رسید در همان اوایل ابلاغ کردیم تا حداکثر میزان عرضه سیمان که می‌تواند اتفاق بیفتد را وارد بورس کنیم که این اتفاق رخ داد و در همان زمان بیش از ۹۰ درصد کل سیمان عرضه‌شده در بورس کالا از محصولات شرکت‌های سیمانی ما بود؛ همین رویداد عامل اصلی کاهش قیمت سیمان و بازگشت این محصول به قیمت‌های قبل از التهاب بود.

وی اظهار داشت: ما معتقدیم که باید جهش در تولید محقق شود و عرضه و فروش هم باید به طور حتم با شفافیت همراه شود که این شفافیت از طریق بورس کالا رخ می‌دهد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: ورود کالاها به بورس کالا، سیاست ما است اما باز هم تاکید می‌شود به استثنای کالاهایی که ستاد تنظیم بازار آن‌ها را مشخص می‌کند، سایر کالاها در بورس کالا به فروش خواهد رسید.

وی همچنین از رشد واحدهای صنعتی و صدها محصول جدید در شرکت‌های زیرمجموعه این وزارتخانه خبر داد و گفت: جهش جدی در حوزه تولید داشته‌ایم ضمن اینکه در گذشته در شرکت ملی نفت‌کش جهت حمل نفت و فراورده‌ها مشکل داشتیم که با انتصاب افراد شایسته مشکل حمل نفت حل شد و در این باره وزیر نفت تشکر کرد.

 

پرداخت به‌موقع حقوق بازنشستگان و بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی

وزیر کار پرداخت به‌موقع حقوق بازنشستگان را یکی از مهمترین دستاوردهای این وزارتخانه در دولت سیزدهم عنوان کرده و بیان داشت: در گذشته چندین روز حقوق این افراد به خاطر معیوب بودن سیستم حساب و کتاب مالی به عقب می‌افتاد و حجم زیادی از این پرداخت ها از طریق استقراض و وام گرفتن از بانک‌ها بوده است که در این دولت به این موضوع نظم دادیم.

عبدالملکی تاکید کرد: در طول این چند ماه دولت سیزدهم خیلی سختی کشیدیم تا پرداخت حقوق بازنشستگان حتی یک ساعت به عقب نیفتاد، کل حقوق پرداختی دولت به بیش از ۲ میلیون کارمند حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان است در حالی که حقوق پرداختی به بازنشستگان و بیمه‌شدگان حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان است که ۶۰ درصد کل حقوق دولت می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس منابع و مصارف سازمان بازنشستگی و تأمین اجتماعی ماهانه حدود پنج تا ۶ هزار میلیارد تومان کسری داشت که بخش زیادی از آن را وام می‌گرفت که با ایجاد انضباط مالی و افزایش درآمدها این میزان کسری را کم کردیم تا در ۲ ماه گذشته به صفر رساندیم و برای تأمین مالی برای پرداختی‌ها در این ۲ ماه هیچ وامی از بانک نگرفته‌ایم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی عنوان کرد: پرداخت حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران سازمان تأمین اجتماعی هر ماه از ۲۰ بهمن آغاز و تا ۳۰ بهمن بر اساس حروف الفبا واریز می‌شود. بنده، رئیس سازمان تأمین اجتماعی و مدیرعامل صندوق بازنشستگی در ماه یک روز را راحت می‌خوابیم که آن هم در ۳۰ هر ماه بعد از پرداخت کامل حقوق بازنشستگان و بیمه‌شدگان است.

وی با بیان اینکه سازمان تأمین اجتماعی ۵۰ درصد از حق بیمه تکمیلی بازنشستگان را می‌پردازد گفت: پیش از این حق بیمه تکمیلی ۳۰ درصد بود که افزایش یافت و به‌تبع سقف تعهدات خدمات درمانی در مقایسه با سال گذشته افزایش یافت.

 

زیست‌بوم ملی اشتغالی با تعامل بیش از ۷۰ دستگاه اجرایی

وی زیست‌بوم ملی اشتغال را بستر اصلی فعالیت‌های اشتغال‌زا عنوان کرد و گفت: طراحی‌های این زیست‌بوم تمام‌شده و در مرحله اجراست، در اولین جلسه شورای عالی اشتغال با حضور رئیس‌جمهور رونمایی و تصویب شد که یک بستر برای تعامل بیش از ۷۰ دستگاه اجرایی و بخش‌های مختلف حاکمیتی در کنار تشکل‌های مردمی و بخش خصوصی است.

عبدالملکی بیان داشت: در این زیست‌بوم ۱۸۰ طرح اشتغال‌زا به عنوان اطلس اشتغال برای سراسر کشور تدوین شده است که عملیات اجرایی آن برای پایان سال ۱۴۰۱ یک میلیون و ۸۵۰ فرصت شغلی جدید ایجاد خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: این زیست‌بوم یک طرح هماهنگ بین دستگاه‌ها و متولیان در قالب ارتباط سیستماتیک است پیش از این فعالیت‌های دستگاه‌ها در حوزه اشتغال به صورت جزیره‌ای و پراکنده صورت می‌گرفت به عنوان مثال سازمان فنی و حرفه‌ای متولی آموزش‌ها، اصناف متولی مجوزها و بانک‌ها متولی ارائه تسهیلات بودند که بدون هیچ هماهنگی خدمات را ارائه می‌کردند.

به گفته عبدالملکی، زیست‌بوم ملی اشتغال مانند یک ساعت تمام این قطعات رها شده را در کنار هم قرار می‌دهد و موتور آن به کار می‌افتد از این رو وظایف دستگاه‌ها در حوزه اشتغال تعریف شده و در یک نظام سیستمی به هم وابسته قرار گرفته است، نظارت‌ها نیز به صورت مستمر از عملکرد دستگاه‌ها صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه پیش از این فعالیت‌ها در حوزه اشتغال کور بود گفت: وام‌های چند هزار میلیاردی و مجوزها هر کدام به صورت جداگانه ارائه می‌شد و هماهنگی لازم نداشت اما در دومین جلسه شورای عالی اشتغال ۳۴ مصوبه به تصویب رسید که بستر حقوقی اجرایی این زیست‌بوم را فراهم کرد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ابراز کرد: زیست‌بوم ملی اشتغال یک اکوسیستمی است که در فضای گلخانه‌ای خاص ایجاد می‌شود و فرصت را برای رشد و نمو طرح‌های اشتغال فراهم می‌کند برای این زیست‌بوم توافقی میان شرکت رایتل، سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای، بانک رفاه کارگران و معاونت اشتغال وزارت کار با ۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات صورت گرفته است و تا نیمه ۱۴۰۱، ۵۰ هزار فرصت شغلی جدید ایجاد می‌شود.

وی هم‌افزایی دستگاه‌های مختلف را در فراهم‌سازی بسترهای اشتغال مثبت ارزیابی کرد و گفت: این همکاری‌ها منجر به حل مسئله می‌شود البته حل این مسئله، نیازمند برنامه بلندمدت است اکنون در کشورمان میلیون‌ها افراد به خاطر نداشتن شغل شایسته و یا اشتغال ناقص مشکل اشتغال دارند.

عبدالملکی تاکید کرد: دولت در این زیست‌بوم تعهد بسترسازی اشتغال برای بیش از یک میلیون نفر را طراحی کرده است این در حالی است که هدف‌های بالاتر را در اشتغال دنبال می‌کنیم تا شاهد شتاب در بهبود وضعیت اشتغال باشیم.

صدور مجوزهای سه‌روزه آموزشگاه‌های آزاد فنی و حرفه‌ای و مشاغل خانگی

وی از صدور مجوزهای آموزشگاه‌های آزاد فنی و حرفه‌ای و مشاغل خانگی در سه روز خبر داد و گفت: یکی از ارکان اشتغال آموزش‌های فنی و حرفه‌ای است که صدور مجوزهای آزاد را از هشت ماه به سه روز در قالب الکترونیکی رساندیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ابراز داشت: در حدود چهار ماه، سه هزار و ۵۰۰ مجوز برای آموزشگاه‌های آزاد فنی و حرفه‌ای صادرشده که یک هزار آموزشگاه مشغول به کار شدند این در حالی است که در ابتدای امسال و قبل از استقرار این دولت، ۲۰ تا ۳۰ مورد مجوز صادر و صدور مجوزها تبدیل به رانت شده بود و در بعضی موارد مجوزها حدود ۲ میلیارد خرید و فروش می‌شد.

وی خاطرنشان کرد: در همین مدت برای توسعه آموزش‌های مهارتی برای نیروی کار مورد نیاز کارخانه‌ها، ۵۵۵ آموزشگاه جوار کارگاهی تأسیس شده است که بستر اشتغال هزاران نفر را فراهم می‌کند ضمن اینکه در گذشته تنها ۶۰۰ آموزشگاه جوار کارگاهی وجود داشت.

عبدالملکی با اشاره به صدور مجوزهای مشاغل خانگی گفت: با هماهنگی متولیان صدور مجوزها، مجوز مشاغل خانگی ظرف سه روز صادر از زمان ثبت درخواست افراد صورت می‌گیرد.

 

خدمات بیمه‌ای خانواده محور و زوجین نابارور
وی پوشش بیمه ناباوری را یکی از مهمترین اقدام‌ها عنوان کرد و اظهار داشت: صدها هزار زوج نابارور داریم که به خاطر هزینه‌های بالا اقدام نمی‌کردیم در این دولت مصوب و اجرایی شد که با همکاری وزارت بهداشت، اکنون زوج‌ها تشکیل پرونده می‌دهند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خاطرنشان کرد: افراد با مراجعه به سامانه تأمین اجتماعی می‌توانند از روند این نوع بیمه و مراکز اطلاع پیدا کنند همچنین بیمه خانواده ایرانی برای زنان خانه‌دار از دیگر اقدامات است که زنان با پرداخت ۱۲، ۱۴ و ۱۸ درصد می‌توانند بیمه و سابقه بازنشستگی داشته باشند.

وی، پوشش بیمه‌ای عمده هزینه‌های بیماران خاص را از دیگر اقدامات این وزارتخانه در دولت سیزدهم عنوان کرد.

 

تعیین دستمزد کارگران قبل از ۲۹ اسفندماه

عبدالملکی در خصوص فعالیت کمیته حقوق و دستمزد کارگران گفت: این کمیته در ذیل شورای کار است که درباره وضعیت سبد معیشتی کارگران بحث می‌کنند که یکی از فاکتورهای اصلی دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۱ است این وزارتخانه به عنوان دولت در این کمیته ناظر است تا در یک فضای عادلانه دستمزد تعیین شود.

وی اضافه کرد: نمایندگی کارگران و کارفرمایان منهای بخش دولت به بحث و بررسی می‌نشینند که امیدواریم قبل از ۲۹ اسفندماه این توافق حاصل شود.

 

واگذاری سرخابی‌ها به شکل تعاونی

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی یکی از بخش‌های جدی این وزارتخانه را حوزه تعاون عنوان کرد و بیان داشت: طبق قانون ۲۵ درصد اقتصاد کشور باید در حوزه تعاون شکل بگیرد این تعاون در همه حوزه‌ها می‌تواند، مثمر مفید واقع شود.

وی به موضوع شکل تعاونی سرخابی‌ها نیز در این زمینه پرداخت.

نگاهی به فروش بالای کتاب­‌های کمک­‌آموزشی؛

سرانه مطالعه و غفلت از «انگیزش و احساس نیاز»

دکتر محمدرضا رئیسی _ روانشناس
سرانه مطالعه و غفلت از «انگیزش و احساس نیاز»

نزدیک به دو دهه است که داده­‌های آماری حوزه نشر نشان می­‌دهد، با وجود افت تیراژ و کاهش اقبال مردم به کتاب­‌های متنوع دیگر (علمی، ادبی، اجتماعی، سیاسی، هنری و …)، اما فروش و تنوع کتاب­‌های کمک­‌درسی، به‌گونه‌ای عجیب، رشد دارند و هر سال به تیراژ و قیمت­‌شان افزوده می­‌شود.

با پایان نمایشگاه مجازی کتاب تهران و اعلام میزان فروش ناشران، بار دیگر مباحث مربوط به وضعیت کتاب در ایران و سرانه مطالعه مورد توجه قرار گرفته و در این مباحث، انبوه دلایل و ریشه­‌های میزان پایین مطالعه در کشور گفته می­‌شود؛ گاه از گرانی کاغذ و لوازم نشر سخن به میان می­‌آید؛ گاه از ضعف فرهنگ­‌سازی و یا مشکلات کتابخانه­‌ها، شیوه­‌های آموزشی (در منزل و مدرسه) و گاه از مشکل دولتی­‌بودن اقتصاد نشر و یا حتی تاثیر میزان ممیزی در انتشار و میزان مطالعه یاد می­‌شود.
در این میان، دیدگاهی هم وجود دارد که ایرانیان را متمایل به «فرهنگ شفاهی» می­‌داند نه مکتوب، که البته بی­‌اساس است زیرا بررسی آمار مطالعه منابع مکتوب (کتاب و روزنامه) در آغاز پیروزی انقلاب و دوره‌ای در دهه ۷۰ شمسی، رد این نظر را ثابت می­‌کند.

در این نوشتار ضمن تائید عوامل متعدد پایین­‌بودن سرانه مطالعه در ایران، با مقایسه وضعیت فروش کتاب­‌های کمک­‌درسی (و کنکوری)، نگاهی اجتماعی _ روانشناختی انداخته­‌ام به دلیل اصلی کم­‌رغبتی یا کم­‌خوانی کتاب در جامعه که البته دنباله آن، به مباحث کلان اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ختم خواهد شد؛ به عبارت دیگر با پذیرش اینکه دلایلی چون گرانی کتاب، معضل معیشت و گرانی نیازهای اولیه زندگی، اقتصاد دولتی نشر، ممیزی، نقض حق مالکیت فکری و معنوی مولفان و ناشران، مشکلات آموزشی در مدارس و دانشگاه­‌ها و… همگی بر سرانه کتابخوانی در کشور ما تاثیرگذارند، اما اصل ماجرا به عاملی به نام «انگیزش و احساس نیاز» مربوط است.

اجازه دهید خلاصه­‌وار به تیراژ انبوه و خرید حیرت­‌انگیز کتاب­‌های کم‌ک­درسی و کنکوری بپردازیم که با وجود تورم­‌ و جهش قیمتی کتاب، همچنان سال­‌هاست در رتبه نخست استقبال مخاطبان قرار دارند.

از نگاه روان‌شناختی، عامل گرایش به کتاب­‌های کمک‌درسی، «انگیزش و احساس نیاز» است؛ در واقع این انگیزه و نیاز به موفقیت تحصیلی، کسب نمره و قبولی در امتحانات و کنکور است که فرد و خانواده را به سمت خرید کتاب­‌های گران­‌قیمت کمک‌درسی سوق می­‌دهد.استقبال بی‌سابقه از کتاب‌های کمک‌درسی
برخی آمارها نشان می­‌دهد در دوره زمانی اخیر، سهم کتاب­‌های کمک درسی حدود ۳۰ درصد کل کتاب­‌های منتشر شده در ایران بوده­‌اند. یعنی از نزدیک به هر سه کتاب، یک کتاب کم‌ک­درسی بوده؛ به طور نمونه فروش این کتاب‌ها از ۲۵ میلیون نسخه در سال ۱۳۹۳، به حدود ۴۳ میلیون در سال ۹۴ افزایش یافته آن هم در حالی که کل کتاب­‌های منتشره در آن سال، ۱۵۰ میلیون نسخه بوده است!

این وضعیت در سال­‌های بعد نیز با شدتی مشابه تکرار شده؛ در سال ۱۳۹۶ شمارگان کتاب کمک­‌درسی، نزدیک به ۱۲۶ میلیون بوده که حدود ۳۴ درصد از کل شمارگان کتاب در ایران را شامل می­‌شد؛ همچنین در سال ۹۸ که (هم‌زمان بود با نخستین سال تاثیر موج دوم گرانی­‌های تحریم و گرانی ارز) بسیاری افراد از ورشکستگی حوزه نشر سخن می­‌گفتند اما آمارهای موسسه خانه کتاب نشان می­‌دهد بالاترین میزان عناوین منتشر شده، به کتاب‌های کمک­‌درسی و کمک­‌آموزشی اختصاص داشته و فقط در هفت ماهه نخست آن سال، ۹ هزار و ۶۴۲ «عنوان» کتاب کمک­‌درسی منتشر شده است.

با این حساب، پرسش­‌های از این­‌دست مطرح می­‌شود که چرا خانواده­‌ها با وجود تمکن مالی پایین، از کتاب کمک­‌درسی فرزندشان نمی­‌کاهند؟ و یا اگر گرانی کاغذ و نشر عامل گرانی کتاب و مطالعه پایین است، چرا آمار فروش و قیمت سرسام­‌آور کتاب­‌های کمک­‌درسی کنکوری همچنان بالاست؟

آن­هایی که با نظام آموزشی ایران آشنایی داشته باشند، به خوبی می­‌دانند که سهم محفوظات و اطلاعات کنکوری (و تستی) در موفقیت دانش­‌آموزان موثر است و نه تنها برای کنکور کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا، بلکه برای کسب نمره قبولی در دوران متوسطه اول و دوم نیز بهترین و مطمئن­‌ترین منبع، کتاب­‌های کمک درسی هستند که گاهی حتی پرسش‌های مشابه با سوالات امتحانی پایان سال را تشربح می­‌کنند و معلمان بسیاری ناگزیرند این منابع را برای دانش­‌آموزان معرفی کنند.

از نگاه روان‌شناختی، عامل گرایش به این کتاب­‌ها، «انگیزش و احساس نیاز» نام دارد؛ در واقع این انگیزه و نیاز به موفقیت تحصیلی، کسب نمره و قبولی در امتحانات و کنکور است که فرد و خانواده را به سمت خرید کتاب­‌های گران­‌قیمت کمک‌درسی سوق می­‌دهد؛ در واقع به همین دلیل است که در اوضاع اقتصادی ناگوار کنونی، کتاب­‌های ترجمه­‌ای زرد، بی­‌محتوا، آسیب­‌رسان و بی­‌پایه­‌ای که برای کسب موفقیت جادویی و یک­شبه پولدارشدن تبلیغ می­‌شوند، تا این حد پرفروش­ هستند.

اما پرسش بعدی این است که «اگر دانش­‌آموزان و دانشجویان برای رسیدن به مدرک، نمره، قبولی و موفقیت، کتاب­‌های کمک­‌درسی می­‌خرند، چرا اقشار دیگر و نیروی کار جوان و پرشمار در ایران، تمایلی به مطالعه کتاب برای رشد در شغل و حرفه و درآمد خود ندارند»؟

رابطه انگیزش و عوامل اقتصادی _ اجتماعی
در سیستم­‌های اقتصادی _ اجتماعی سالم و پویا، بین دانایی (مطالعه و کسب مهارت و دانش) و توانایی (و رشد و درآمد) نسبت مستقیم برقرار است؛ چیزی که در اقتصادهای ناسالم و به طور عمده دولتی یا شبه­‌دولتی غایب است.اینجاست که موضوع «انگیزش و احساس نیاز» به عوامل اقتصادی و اجتماعی پیوند می­‌خورد؛ به این شکل که در سیستم­‌های اقتصادی _ اجتماعی سالم و پویا، بین دانایی (مطالعه و کسب مهارت و دانش) و توانایی (و رشد و درآمد) نسبت مستقیم برقرار است؛ چیزی که در اقتصادهای ناسالم و به طور عمده دولتی یا شبه­‌دولتی غایب است.

کارمندی را در اداره دولتی در نظر بگیرید؛ در یک سیستم پویا و سالم، یک کارمند برای ارتقای سمت و درآمد خود (عامل انگیزش و نیاز) تلاش می­‌کند با مطالعه کتاب­‌های حوزه تخصصی خود و نیز کتاب­‌های رشد فردی و اطلاع ار شیوه رفتار سازمانی و شرکت در کارگاه­‌های آمورشی مربوطه و افزودن بر تجربه تخصصی، به مشاغل بالاتر (در اداره خود) دست یابد؛ اما می­‌دانیم در سیستم اداری موجود، تخصص، دانش، تجربه و در یک کلمه دانایی، منتهی به توانایی نمی­‌شود و فرد برای رشد شغلی خود، گاهی نیازمند متغیرهای دیگری همچون روابط سیاسی، شخصی و توانایی تعامل با رئیس یا مدیر ارشد در آن اداره است.

این وضعیت برای فعالان غیردولتی عرصه اقتصاد نیز تا حدودی صادق است؛ در اقتصادی که بخش عمده آن آلوده به تورم، احتکار، گرانی، دلال­‌بازی، شوک­‌های مختلف ارزی و ریالی، فساد و تعارض منافع و سوءاستفاده است، کمتر کارآفرینی نیاز پیدا می­‌کند اطلاعات و دانش تخصصی در حوزه شغلی خود را با مطالعه کناب بالا ببرد و به رشد خود و شرکت مورد نظر برسد؛ در این شرایط یک کارکن (کارمند یا کارآفرین)، بیشتر از اینکه در کمین انتشار کتاب­‌ها و منابع جدید در حوزه کاری خود باشد، در کمین قیمت ارز، سکه، خانه و زمین است.

خلاصه اینکه عامل «انگیزشی» برای رشد فردی و «احساس نیاز» به نمره و قبولی در کنکور است که رشد بالای کتاب­‌های کمک­‌درسی و کمک­‌آموزشی را در شرایط تورمی بالای ۵۰ درصد هم، توجیه می­‌کند، نه کسب دانش­‌های عمیق نظری!
اگر خواهان رشد سرانه کتاب و مطالعه در ایران هستیم، پایدارترین راه، برقراری پیوندی سیستماتیک بین «دانایی» فرد با «توانایی» و درآمد و رشد (مادی و معنوی) اوست.

فعالان بازار ارز در اولین روز هفته شاهد رشد شاخص ارزی بودند. این در حالی است که در هفته های اخیر نرخ دلار با کاهش نسبی همراه شده بود.

فعالان بازار ارز در اولین روز هفته شاهد رشد شاخص ارزی بودند. این در حالی است که در هفته های اخیر نرخ دلار با کاهش نسبی همراه شده بود.

به گزارش تابناک اقتصادی؛ بر این اساس در معاملات امروز (شنبه ۲۳ بهمن ماه ۱۴۰۰) بازار ارز، هر اسکناس دلار آمریکا در صرافی‌های بانکی و مجاز سطح کشور به نرخ ۲۵۰۰۷ تومان از مردم خریداری و در مقابل به قیمت ۲۵۲۵۸ تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته می شود که نسبت به روز پنجشنبه، ۷۳ تومان گران تر شده است.

همچنین امروز هر اسکناس یورو در این صرافی‌ها به قیمت ۲۸۶۰۶ تومان از مردم خریداری و در مقابل، با ۱۹۸ تومان افزایش نسبت به روز کاری قبل، به نرخ ۲۸۸۹۴ تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته می شود.

حمید سجادی در مورد خبرهایی که پیرامون  عزل عزیزی خادم مطرح می‌شود گفت: ما هم این موضوع را شنیدیم و چیزی رسمی و کتبی به ما اعلام نشده است. در هر صورت هر فدراسیونی برای خودش اساسنامه و هیات رئیسه با حدود اختیارات دارد. ما هم منتظریم به ما منعکس شود تا ببینیم ما هم چه وظایف نظارتی داریم.

وی در مورد اینکه آیا انتصاب‌های عزیزی خادم برای وزارت ورزش هم جای سوال داشت یا خیر، عنوان کرد: در حال بررسی هستیم و باید گزارش رسمی بیاید. ما ۵۲ فدراسیون ورزشی داریم و در زمان علی نژاد هم که معاون وزیر بود، اساسنامه جدید فدراسیون‌ها ابلاغ شد. وقتی این کارهای حقوقی انجام شده  ما هم به مجامع و اساسنامه‌ها احترام می‌گذاریم تا خود فدراسیون ها روی پای خود بایستند و فضای حقوقی محکمی را دنبال کنند.

وزیر ورزش و جوانان در مورد سفرش به پکن و اینکه چرا با توماس باخ دیدار نکرد، گفت: خیلی علاقمند بودیم که با باخ دیدار کنیم اما به دلیل محدودیت های کرونایی که کشور میزبان تعریف کرده بود، وقتی وارد شدیم، فرودگاه را تعطیل دیدیم و فقط با پروازهای ورودی و خروجی برای شرکت کنندگان در المپیک زمستانی همکاری می‌کردند، بنابراین امکان تردد به صورت عادی و روزانه نبود.

سجادی تاکید کرد: اینطور نبود که یک روز از برنامه را تغییر دهیم و در حداقل زمان ممکن پرواز جور کنیم.  قرار ملاقات ما با باخ روز سه شنبه بود، اما دوستان در کمیته ملی المپیک خواهش کردند که دیدار روز دوشنبه برگزار شود، اما همان روز پرواز بازگشت به ایران را داشتیم و اگر قرار بود آن پرواز را از دست دهیم، باید تا پنجشنبه در پکن می‌ماندیم. حساب که کردیم دیدیم حدود ۸ روز خارج از ایران بودیم. بنابراین وقتی با آنها طرح موضوع کردیم امکان تغییر برنامه برایشان نبود و برای ما هم امکان تغییر پرواز و به همین دلیل فرصت دیدار نشد.

 

چه کسانی یارانه ۱۰۰ هزار تومانی گرفتند؟

با دستور رئیس جمهور و برای حمایت از اقشار آسیب‌پذیر، سازمان هدفمندی یارانه‌ها شب گذشته(۲۱ بهمن) نسبت به واریز رقم ۱۰۰ هزار تومانی برای برخی گروه‌های هدف اقدام کرد، این پرداخت جدای از یارانه‌های نقدی ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی نقدی و یارانه معیشتی و به مناسبت ۲۲ بهمن ماه انجام شد.بررسی ها نشان می‌دهد که جمعیت گروه هدفی که برای آنها پرداخت ۱۰۰ هزار تومانی صورت گرفته، حدود ۳۲ میلیون نفر بوده است؛ یعنی حدود نصف جمعیت یارانه بگیران معیشتی این مبلغ را دریافت کرده‌اند؛ بنابراین، هزینه پرداخت یارانه ۱۰۰ هزار تومانی که شب گذشته واریز شده، حدود ۳۲۰۰ میلیارد تومان بوده است، در حالی که دولت در هر ماه از جمعیت ۷۸ میلیونی یارانه بگیران با حذف سه دهک اول، برای ۶۰ میلیون نفر دیگر یارانه معیشتی پرداخت می کند که ظاهرا از بین همین تعداد هم برای چهار دهک، پرداخت ۱۰۰ هزار تومانی انجام شده است.هزینه پرداخت کمک معیشتی در سال حدود ۳۲ هزار میلیارد تومان است که ماهانه به حدود ۲۷۰۰ میلیارد تومان می‌رسد و مبلغی متغیر بین ۵۰ تا ۲۰۵ هزار تومان برای خانوارها است. همچنین هزینه پرداخت یارانه نقدی ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی برای ۷۸ میلیون نفر در هر ماه، حدود ۳۵۰۰ میلیارد تومان است؛ بنابراین، دولت در بهمن ماه فقط برای این دو یارانه به همراه یارانه ۱۰۰ هزار تومانی اخیر، حدود ۹۰۰۰ میلیارد تومانی پرداخت نقدی داشته است.

باغ‌های ایرانی، شکوه بهشت

تاکنون حدود هزار باغ ایرانی شناسایی شده که بیش از ۵۰ مورد آن ظرفیت ثبت جهانی دارد. در این میان ۹ مجموعه از باغ‌های ایرانی ثبت جهانی شده‌اند، باغ‌هایی که تجسم عینی از باغ‌های بهشت بر روی زمین و در نوع خود پدیده هستند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، باغ‌های ایرانی با طراحی و معماری و آب‌نماها و پوشش گیاهان خاص در جهان زبان‌زد هستند و در طول تاریخ همواره الگوی معماری کاخ‌های پادشاهان و بزرگان در سراسر جهان بوده است. باغ‌ یکی از عناصر ذاتی فرهنگ سکونت ایرانیان است که پیوند عمیقی با اعتقادات مذهبی مردم قبل و پس از اسلام و مردم کنونی ایران دارد و به باغ‌هایی گفته می‌شود که پایه معماری و عناصر تشکیل دهنده آن از جمله ساختار هندسی، آب و درختان و کوشک به‌طور عمده در فلات ایران و مناطق پیرامونی متأثر از فرهنگ آن رواج داشته است.

تا کنون حدود یکهزار باغ ایرانی شناسایی شده که بیش از ۵۰ مورد آن ظرفیت ثبت جهانی دارد. در این میان ۹ باغ از مجموعه باغ‌های ایرانی، شامل: باغ پاسارگاد در مرودشت فارس، باغ ارم شیراز، باغ چهل‌ستون اصفهان، باغ فین کاشان، باغ عباس‌آباد بهشهر، باغ شاهزاده کرمان، باغ اکبریه بیرجند، باغ دولت‌آباد یزد، باغ پهلوان‌پور مهریز یزد در سال ۱۳۹۰ (٢٠١١ میلادی) به‌عنوان سیزدهمین پرونده ایران در فهرست جهانی یونسکو ثبت شد. در زنجیره این باغ‌ها، سه باغ تاج‌محل در آگرا و آرامگاه همایون در دهلی‌نو در هندوستان و باغ شالیمار در لاهور پاکستان نیز قرار دارند.

باغ‌های اروپایی و ژاپنی با طبیعت مناسب آن قبل از باغ‌های ایرانی ثبت جهانی شده بودند؛ اما در مورد باغ‌هایی ایرانی چون فلات ایران در منطقه گرم و خشک بوده و توانسته چنین باغ‌هایی به عنوان نمود عینی باغ‌های بهشت بر روی زمین را به بار آورد، قابل اهمیت و در نوع خود یک پدیده است.

 

باغ‌های ایرانی، شکوه بهشت

باغ اکبریه ، زمرد سبز در کویر

باغ و عمارت تاریخی اکبریه به عنوان زمرد سبز در کویر مجموعه ارزشمندی با قدمت بیش از یک قرن به زمانی باز می‌گردد که اکبریه روستایی در سه کیلومتری جنوب‌شرقی بیرجند بوده است. حاکمان شهر بیرجند در آن دوران‌ مقر حکومتی خود را در این باغ بنا نهادند و اکبریه پذیرای دوران افرادی چون امیر علم خان حشمت الملک، محمدابراهیم خان شوکت الملک و اسدالله علم بوده است.

مجموعه اکبریه دارای عناصر معماری نظیر سردر ورودی، عمارت، انبار، باغ، فضای بارانداز (اصطبل) ،مسجد، استخر و حصار است که تا سال ۱۳۵۵ هجری شمسی در مالکیت خاندان علم بود ولی در این سال از سوی اسدالله علم برای احداث موزه، وقف آستان قدس رضوی شد. اتاق‌های متعدد، شاه نشین، هشتی‌ها، حوض‌خانه، گنبدخانه (معروف به کلاه فرنگی) و اتاق آیینه از بخش‌های این عمارت تاریخی است و در ضلع جنوبی عمارت مرکزی حیاط اندرونی قرار دارد که حوض ذخیره آب باغ در آن ایجاد شده است.

وجود انبوهی از درختان غیرمثمر همچون کاج با قدمتی بیش از ۱۰۰ سال در کنار درختان مثمر نظیر پسته و انار، همچنین درختچه‌هایی مانند رز، گل محمدی و بوته‌ها و گل‌های فصلی، تنوع مطلوبی از گونه‌های گیاهی را پدید آورده است. در قسمت جنوبی این باغ شگفت‌انگیز عمارتی وجود دارد که در زمان امیرعلم خان حشمت الملک بنا شده و در ۲ طبقه است که با دالان‌هایی بخش‌های مختلف آن به هم راه دارد.

قنات اکبریه در قدیم مامور آب‌رسانی به باغ عریض و طویل اکبریه بوده که آب از طریق کانال و لوله‌های زیرزمینی به استخر جنوبی عمارت وارد می‌شود و پس از آن از طریق جوی‌های سرپوشیده و از زیر عمارت به فضای باغ می‌رود. طراحی باغ اکبریه پیروی از اسلوب باغ ایرانی است، این را در طراحی چهارباغ می‌توان دید به طوری که با توجه به نظام هندسی موجود در کرت‌بندی، انطباق خیابان مرکزی بر محور تقارن کوشک و بنای سردر ورودی، دارای ‏هندسه‌ای خالص و نظام‌مند و نشانگر یک نمونه برجسته باغ ایرانی است.

بازی حقوقی برای حذف امضاکنندگان نامه معروف

پشت پرده ورود کمیته اخلاق به ماجرای عزل رئیس فدراسیون فوتبال؛ نقش بهاروند چیست؟

حیدر بهاروند آخرین تیر ترکش عزیزی خادم برای بقا در فدراسیون فوتبال است؛ زمانی که هیات رییسه عزل موقت او را تصویب کند و کار برای رد یا پذیرش این تصمیم به رای مجمع عمومی بکشد.

در حالی که اعضای هیات رئیسه فدراسیون فوتبال در روندی قانونی و منطبق با اساسنامه فعلی این تشکیلات، اقدام به درخواست جلسه برای عزل عزیزی خادم کرده‌اند، ناگهان دخالت عجیب کمیته اخلاق و صدور حکم محرومیت شش ماهه برای یکی از امضاکنندگان این درخواست، تحولات فدراسیون فوتبال را دارای ابعاد جدید و فراقانونی کرده است.

به گزارش تابناک ورزشی، البته این کمیته قضایی که از انتخابات اسفند ماه سال گذشته با ورود هیات رئیسه جدید، هنوز پروسه مشروعیت خود را طی نکرده است، بعداز این اقدام عجیب و شتابزده، طی حکمی دیگر مشاور عالی رئیس فدراسیون یعنی غلامرضا رفیعی را نیز بیست روز با دستور موقت محروم اعلام کرد تا به خیال خودش موازنه و عدالت را برای دو طرف اجرا کرده باشد!

اما سوال اینجاست که کمیته اخلاق چه پشت پرده‌ای دارد و پشتوانه تصمیم عجیبش چه کسی است؟ ادامه این گزارش به شما جواب این پرسش را خواهد گفت.

 

پشت پرده ورود کمیته اخلاق به ماجرای عزل رئیس فدراسیون فوتبال؛ نقش بهاروند چیست؟

مهره همیشگی یک دهه اخیر فوتبال ایران!

نه قانون منع به کارگیری بازنشستگان، نه ماجرای جنجالی پرونده ویلموتس و نه بسیاری از اتفاقات مشکوک و سوال برانگیز همچنین پرونده‌های متعدد مرتبط با حوزه فوتبال و خصوصا سازمان لیگ، نتوانست سرپرست موقت و غیر قانونی فعلی این سازمان را از میز محبوبش دور کند.

حیدر بهاروند از دوره علی کفاشیان، تا مهدی تاج، تا سرپرستی غیر قانونی خودش که مورد اعتراض سازمان بازرسی قرار گرفت و تا همین امروز دست بردار قدرت در فدراسیون فوتبال نیست.

دل بسته به خدمت و نه دلداده قدرت در انتخابات قبلی اسفند ۱۳۹۹ رد صلاحیت شد، اما در شایعات گفته می‌شد، در صورتی که یار و همشهری نزدیکش عزیزی خادم تایید صلاحیت نشود، حاضر به برگزاری انتخابات نیست. بر اساس توافق او و اعضای مجمع هر یک از دو گزینه که تایید می‌شد، به سنت پوتین مدودوف قدرت را تقسیم می‌کرد و به همین دلیل، بعد از تایید ناپلئونی عزیزی خادم، کرسی‌های نایب اول و دوم خالی ماند چون نوابش از جمله بهاروند رد صلاحیت شده بودند.

بهاروند نه قانون منع به کارگیری بازنشستگان را پذیرفت که از سمت خودش کناره‌گیری کند، نه در ماجرای قرارداد ویلموتس و پس از استعفای تاج حاضر به پذیرش تقصیر شد، نه پس از رد صلاحیت خدمت در فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ نگونبخت را رها کرد و نه حالا که گفته می‌شود از دادگاه حکم گرفته، حاضر است دست از مبارزه برای حفظ این کرسی بردارد.

سرپرست موقت سازمان لیگ که دوره سرپرستی اش هم بر اساس قانون گذری شده و با توجه به رد صلاحیت در انتخابات امکان ادامه فعالیت در این جایگاه را ندارد، عضو قانونی هیات رئیسه هم نیست و رای اعضای مجمع را هم کسب نکرده که بتواند از رفیق شفیقش در این ماجرا حمایت کند؛ اما آخرین راهکار از نگاه او، توسل به نفوذ در کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال است؛ همان ابزاری که پیش از این برای دور نگاه داشتن کفاشیان از بازگشت به فدراسیون مورد استفاده قرار گرفت و البته همان کمیته‌ای که سه سال پیش و در دوره ریاست تاج به منظور اعمال فشار بر بهاروند او را از فعالیت فوتبالی محروم کرده بود!

سرپرست سازمان لیگ حالا به شیوه قدیمی رفیق سابقش متوسل شده و برای مقابله به تصمیم قانونی هیات رئیسه به همان ابزار متوسل می‌شود؛ حکم کمیته اخلاق. این بار البته ماجرا جدی‌تر از توسل به این بازی‌های حقوقی است و بهاروند بدون رای اعضای مجمع و کرسی قانونی در هیات رئیسه توان ایستادن در برابر قانون را نخواهد داشت.

او همچنان به هر ابزاری متوسل می‌شود حتی اگر کاظم طالقانی را همچون سال‌های گذشته در کنار خودش نداشته باشد، یا مجیزگویان و مصاحبه کنندگان همیشگی که رنگی بر حنای‌شان نمانده، بالاخره به نقطه‌ای می‌رسد که راهی جز تسلیم برابر قانون ندارد.

حیدر بهاروند آخرین تیر ترکش عزیزی خادم برای بقا در فدراسیون فوتبال است؛ زمانی که هیات رییسه عزل موقت او را تصویب کند و کار برای رد یا پذیرش این تصمیم به رای مجمع عمومی بکشد. آنجاست که بار دیگر سبد آرای حیدر بهاروند به کار خواهد آمد. شاید رئیس فدراسیون روی آن رای‌گیری حساب باز کرده است.

 

 

 

پرچمدار ایران از المپیک زمستانی چین اخراج شد!

چهارشنبه‌شب و در جریان بازی‌های المپیک زمستانی ۲۰۲۲ پکن خبر تلخی از کاروان اعزامی ایران به گوش رسید، تست دوپینگ حسین ساوه شمشکی ملی‌پوش رشته آلپاین ایران به‌دلیل استفاده از ماده ممنوعه استروئید مثبت شد تا حضور او در مسابقات این دوره به حالت تعلیق دربیاید؛ خبری که از سوی آژانس بین‌المللی تست‌گیری (ITA) اعلام شد.

پس از انتشار این خبر، ساوه شمشکی که نمونه تست دوپینگش پیش از اعزام به پکن منفی شده بود، اعتراض کرد و خواستار نمونه‌گیری B شد.

این اتفاق روز پنج‌شنبه صورت گرفت و مسئولان تست‌گیری، از نماینده ایران یک‌بار دیگر تست دوپینگ گرفتند، پاسخ تست B امروز مشخص کرد که جواب آن نیز همچون تست اول مثبت است.

طبق قوانین مرتبط با بازی‌ها، ساوه شمشکی اخراج و مجبور به ترک محل برگزاری این رویداد طی ۲۴ ساعت خواهد بود، البته او می‌تواند به CAS اعتراض کند، اما به‌نظر نمی‌رسد به نتیجه خاصی برسد؛ چرا که جواب هر دو نمونه قبلی مثبت شده و این به‌منزله دوپینگ قطعی است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*