گزارش/ درصد معوقات بانکی در ایران بسیار بالاتر از استانداردهای جهانی است

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس:

درصد معوقات بانکی در ایران بسیار بالاتر از استانداردهای جهانی است/ اعتبارسنجی بانک‌ها از مشتریان قابل اصلاح است

درصد معوقات بانکی در ایران بسیار بالاتر از استانداردهای جهانی است/ اعتبارسنجی بانک‌ها از مشتریان قابل اصلاح است

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار داشت: در کشورمان متاسفانه نسبت مطالبات معوق بانک‌ها بسیار بالا است و واقعیت این است که بسیاری از مشتریان بانک‌ها تمایلی به بازپرداخت دیون خود ندارند و در ایران درصد مطالبات معوق نسبت به استانداردهای جهانی بسیار بالاتر است. بنابراین در این شرایط به بانک‌ها باید حق بدهیم که نگران عدم بازپرداخت اقساط وام های بدون ضامن باشند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، هفته گذشته شرایط پرداخت وام بدون ضامن به تا سقف ۵۰ و ۱۰۰ میلیون تومان به ۱۳ بانک وابسته به دولت ابلاغ شد و براساس توافق وزارت اقتصاد با هیات مدیره بانک‌ها پرداخت این وام‌ها به افراد واجد شرایط باید در همین کمتر از دو ماه منتهی سال شروع شود.

یکی از مهم‌ترین شروط پرداخت وام ۵۰ و ۱۰۰ میلیون تومانی بدون ضامن داشتن رتبه اعتباری مناسب A-B-C است و تنها دارندگان این رتبه‌ها یعنی افراد خوش حساب بانکی می‌توانند از شرایط آسان سازی پرداخت وام‌های خرد بهره‌مند شوند و بدون ضامن و تنها با برگه کسر از حقوق (تا سقف ۵۰ میلیون تومان) و با برگه کسر از حقوق و چک یا سفته (تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان) وام بگیرند.

در این بین عده‌ای به این رتبه بندی‌ها اعتراض دارند و می‌گویند تنها با معوقات کمتر از ۱۰۰ هزار تومان در رتبه‌های پایین تر از C  قرار گرفته‌اند یا رتبه های Aو Bرا حائز نشده‌اند.

«غلامرضا مرحبا» سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا با اشاره به این اعتراضات مردمی درباره نحوه اعتبارسنجی بانک‌ها اظهار داشت: بحثی در بانکداری و نظام بانکی متداول است تحت عنوان اعتبار سنجی. به این معنا که بانک‌ها مشتریان خود را براساس عملکرد در حوزه‌های مختلف مورد ارزیابی قرار می‌دهند و نسبت به این عملکرد مشتریان را رتبه‌بندی می‌کنند. این ارزیابی با بررسی مواردی از جمله داشتن یا نداشتن چک برگشتی، گردش حساب، میزان سپرده افراد نزد همان بانک، نحوه عملکرد حساب جاری افراد، نحوه بازپرداخت اقساط مشتری و … انجام می‌شود و افراد براین اساس رتبه‌بندی می‌شوند.

وی ادامه داد: برخی از مشتریان کارمند هستند و از حقوق پایدار برخوردارند و این حقوق از چندین سال گذشته در یک حساب مشخص از بانک واریز و برداشت می‌شود و بانک از گردش مالی و واریز پول در این حسابها مطمئن است. این افراد هم نزد بانک‌ها رتبه مشخصی دارند.

مرحبا تاکید کرد: البته در کشورمان متاسفانه نسبت مطالبات معوق بانک‌ها بسیار بالا است و واقعیت این است که بسیاری از مشتریان بانک‌ها تمایلی به بازپرداخت دیون خود ندارند و در ایران درصد مطالبات معوق نسبت به استانداردهای جهانی بسیار بالاتر است. بنابراین در این شرایط به بانک‌ها باید حق بدهیم که نگران عدم بازپرداخت اقساط وام های بدون ضامن باشند. باید توجه داشته باشیم که در شرایط سختگیرانه که سه ضامن از فرد وام گیرنده مطالبه شده و بانک‌ها وثایق مورد اطمینانی از وام گیرنده دریافت کرده‌اند، این میزان مطالبات معوق به بار آمده است و حتی در این شرایط سختگیرانه هم نتوانسته‌اند پول خود را پس بگیرند.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به پرداخت وام بدون ضامن به کارمندان گفت: اما برخی از اقشار درآمد پایدار دارند و با تعاملی که سازمان‌ها با بانک مورد نظر داشته و دارد، شعب می‌توانند برای این افراد برگه کسر از حقوق را به عنوان وثایق در نظر بگیرند که این موضوع  از بهترین معاملات برای بانک‌ها خواهد بود چراکه با افرادی وارد معامله شده‌اند که می‌دانند دیون ها به موقع وصول می‌شود.

وی ادامه داد: باید انگیزه‌ای ایجاد شود که تمام اقشار جزو خوش حسابان بانکی شوند و معتقدم پرداخت وام‌های بدون ضامن به خوش حسابان بانکی می‌تواند این انگیزه را در بین سایر افراد ایجاد کند.

مرحبا با اشاره به تفاوت افراد با رتبه‌های مختلف تاکید کرد: این رتبه‌ها ارتباط مستقیمی با نرخ تسهیلات دارند. برای مثال فردی که حائز رتبه A است می‌تواند تسهیلات را با نرخ سود کمتری نسبت به سایر رتبه‌ها دریافت کند. بنابراین رتبه بندی‌ها به این معنا نیستند که فردی با رتبه C امکان دریافت وام را نخواهد داشت اما فردی با رتبه E دیگر نمی‌تواند تسهیلات و امتیازات افراد با رتبه A را داشته باشند.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی درباره اصلاح رتبه بندی‌ها گفت: به هر حال در بانکداری و نظام اعتبارسنجی بانک‌های ایران هم استانداردهایی وجود دارد که باید رعایت شود و اینگونه نیست که هر بار بخواهی این شاخص‌ها را مورد دستکاری قرار دهیم اما رتبه‌ها براساس عملکرد مشتریان تغییر می‌کنند.

تبعات جبران‌ناپذیر چند همسری بر خانواده

مقوله چند همسری صرفاً یک موضوع قانونی نیست که منعی در بر داشته یا نداشته باشد. ترویج این رویه در شرایطی که ازدواج جوانان روز به روز با چالش های متعدد رو به رو می شود چندان نسبتی با واقعیت های موجود در جامعه‌مان ندارد. از طرفی به گفته کارشناسان، چند همسری می تواند تبعات مخربی برای تحکیم خانواده در بر داشته باشد.

گروه ایرنا زندگی – «انسیه خزعلی» معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری چند روز اخیر در گفت‌وگو با یک رسانه به موضوع چند همسری اشاره کرد و گفت تعدد زوجات با اجازه همسر اول، امری قانونی است. این گفته «دکتر خزعلی» ممکن است منع قانونی نداشته باشد اما می توانیم بگوییم این رویه آسیبی برای خانواده در بر ندارد؟برای پاسخ به این سوال با «حجت الاسلام احمد رضا دهقان »کارشناس ازدواج و خانواده گفتگو کردیم.

***حکمت و مصلحت را دریابید!

اگرچه در آیاتی از قرآن کریم به تعدد زوجات اشاره شده و چند همسری در اسلام امری پذیرفته شده است اما این به معنای جواز تعدد زوجات برای همه مردان و در همه شرایط نیست. حجت الاسلام احمدرضا دهقان، کارشناس ازدواج و خانواده و استاد دانشگاه هنر تهران دراین باره می‌گوید: « در نظام فکری شیعه، احکام وضع شده و توجه به برخی از اولویت‌های سبک زندگی نشأت گرفته از حکمت و مصلحت است. دین اسلام پاسخگوی همه نیازهای بشری است و به روزترین مسائل را هم در نظر می‌گیرد به همین خاطر ما نظاره گر برخی گفتمان‌ها از جمله چند همسری در جامعه هستیم به گونه‌ای که انسان احساس می‌کند لزوماً باید به همه احکام اسلامی بدون توجه به حکمت و مصلحت آن در جامعه عمل کند.»

 *** پرهیز از دامن زدن به مشکلات خانوادگی

«حکمت چند همسری که در قرآن به آن اشاره صریح شده است نشأت گرفته از توجه به برخی از شرایط خاص است.»حجت الاسلام دهقان با بیان این مطلب می گوید برخی می خواهند از دین و شریعت برای رسیدن به مقاصد و امیال خود استفاده کنند بدون این که بدانند ذات دین چرا چنین توصیه‌ای در شرایطی خاص داشته است: « هیچ کس حق ندارد به بهانه‌های واهی و غلط از جمله‌ عدم سازگاری با همسر، تعهد به دختران مجرد، پاک کردن جامعه از فساد، رفع نیاز انسان‌ها و نگاه پیامبرگونه، به مشکلات خانوادگی دامن بزند.پیش رفتن به سوی چند همسری ممکن است تبعاتی مانند از هم پاشیده شدن ازدواج اول و آسیب به فرزندان آن خانواده داشته باشد و این از نظر اسلام و اخلاق و دین پسندیده نیست.»

چند همسری به کانون خانواده صدمه می‌زند؟

***هر زنی می‌خواهد برای همسرش اولویت باشد

این استاد دانشگاه با اشاره به ترویج فرهنگ چند همسری از طریق تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی و برگزاری کارگاه‌های آموزشی ادامه می دهد: «آن دسته از افرادی که دَم از تبلیغ چند همسری می‌زنند و حتی یک جاهایی عقد موقت، یا دیدگاه درستی نسبت به فلسفه، حکمت و مصلحت الهی ندارند و یا در عملی کردن آموزه‌های دینی مهارت درست و عدالت کافی را ندارند؛ به همین خاطر تعارض بین دیدگاه و عمل باعث می‌شود که جوان‌ها در اصل مسئله ازدواج به شک و تردید بیفتند و ترس از آینده داشته باشند.»

حجت الاسلام دهقان می‌گوید این با ذات و طبیعت زن همخوانی دارد که نتواند رقیب عاطفی را تاب بیاورد. در واقع هر زنی میل به این دارد که برای همسرش اولویت اول و آخر باشد و از این طریق از او توجه عاطفی دریافت کند: «به لحاظ روانشناختی ساختار عاطفی خانم‌ها به گونه‌ای است که وقتی پیوند و تعهد عقد با کسی برقرار می‌کنند، دیگران را رقیب عاطفی خود می‌دانند و دوست دارند احساس نفر اول بودنِ عاطفی در زندگیشان سرمایه‌ای برای حفظ زندگی، عشق ورزی و تحمل سختی‌ها و فشارهای زندگی باشد؛ به همین خاطر چندهمسری می‌تواند آن‌ها را از لحاظ روحی و روانی دچار مشکلات جبران‌ناپذیری کند.»

***به این جهاد مقدس بپیوندید

حجت الاسلام دهقان، کارشناس مسائل ازدواج و خانواده می‌گوید ایجاد عشق و علاقه در کانون خانواده جهاد امروز زن و شوهر هاست و نباید از آن غافل بود. چرا که از هم پاشیده شدن خانواده تبعات بسیار بدی برای اجتماع به دنبال دارد: «در عصر کنونی حفظ نظام خانواده جهاد مقدسی است. اگر کسی بتواند فضای خانواده را تبدیل به محور عشق‌ورزی و بروز محبت کند، این انسان در پیشگاه الهی محبوب خواهد بود اما اولین آسیبی که نگاه به چند همسری در زندگی ایجاد می‌کند همین فاصله گرفتن از آن وظایف و اولویت‌های اصلی درایجاد آرامش و عشق‌ورزی میان زن و شوهر است.»

چند همسری به کانون خانواده صدمه می‌زند؟

*** آفتی به نام تنوع‌طلبی!

تنوع طلبی در برخی از مردان آن ها را به چند همسری سوق می‌دهد. رویه‌ای که خیری در آن نیست و از آفت های شخصیتی به حساب می‌آید: «متأسفانه برخی افراد به محض اینکه نقطه ضعفی از همسرشان ببینند به جای اینکه خانواده را محل ریاضت و رشد اخلاقی و کسب کمالات در پرتو تحمل، گذشت و نادیده گرفتن برخی اشکالات قرار دهند، به ذهنشان خطور می‌کند که بدون توجه به اصول اخلاقی برای گریز از نقطه ضعف‌ها و پر کردن خلأها با شخص دیگری مسئله‌شان را برطرف کنند؛ به همین خاطر به سمت دو همسری و چند همسری گرایش پیدا می‌کنند. عده‌ای از افراد هم با این استدلالِ غلط که من در پرتو چند همسری می‌خواهم سنت رسول اکرم (ص) را پیاده کنم، اقدام به این کار می‌کنند و این حکم شرعی را بدون توجه به اقتضائات و استثنائات دستخوش سوءاستفاده هوسرانان و دشمنان می کنند.»

***فرزندانی که سرخورده می شوند

اگر پای صحبت فرزندانی که پدرشان به دلایل غیر محکم همسران دیگرانی اختیار کرده بنشینید در رفتار آن ها نوعی سرخوردگی را مشاهده خواهید کرد. برخی از آن ها در ازدواج نیز دچار مشکل می‌شوند. حجت الاسلام دهقان خاطره ای در این باره دارد: «در بحث ازدواج مشاور جوان های زیادی بوده‌ام. یکی از دختر خانم هیچ مشکلی با آقا پسر نداشت. با این حال با شک و تردید زیادی به ما مراجعه کرده بود و نیاز به مشورت پیش از ازدواج داشت. پدر آن آقای داماد تعدد زوجات داشت و این خانم نگران از این بود که پسر ایشان هم به او وفادار نماند و همین اتفاق در زندگی مشترک آن ها هم رخ بدهد.» این کارشناس مسائل خانواده ادامه می دهد: «در خانواده چند همسری، تعامل سازنده بین همسران که توأم با نشاط و سرزندگی و الگوسازی برای آینده فرزندان باشد، کمتر دیده می‌شود چون اصولاً خیلی‌ها در این روابط، ضوابط درستِ اخلاقی، عدالت و اولویت‌سنجی در ارتباطات را رعایت نمی‌کنند و این بسیار کار دشواری نیز هست.»

***مرد سنگربان خانواده است

پدر و مادرها باید قابلیت‌های همسرداری  و ایجاد آرامش و نشاط در خانواده را به رخ فرزندانشان بکشند. اگر زن و مرد به هم احترام بگذارند و با همدیگر رفاقت‌گونه رفتار کنند، دلنشینی ازدواج و شوق تشکیل خانواده در وجود جوان‌ها شکل خواهد گرفت اما اگر فرزندان احساس کنند که یکی از والدین یا هر دو خودخواهی می‌کنند و دنبال منافع خودشان هستند، احساس امنیت روحی و روانی از آن‌ها سلب خواهد شد.حجت الاسلام دهقان در این باره می گوید:« مرد سنگربان یک خانواده است و باید به گونه‌ای عمل کند که هیچ مسئله و مشکلی در زندگی وجود نداشته باشد و همه اطرافیان از جمله همسر و فرزندان بهره‌مند از مدیریت درست و صحیح او باشند اما اگر مرد برای جبران برخی خلأها و نیازها دیگری را وارد زندگی کرد، فرزندان هم در این میدان آسیب خواهند دید. بنابراین طبق آیات قرآن کریم که فرمود: «وَمِنْ آیَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ أَزْوَاجًا لِتَسْکُنُوا إِلَیْهَا» پرشکوه‌ترین جلوه توحید و خداشناسی ازدواج است و رسیدن به قداست ازدواج در پرتو تک همسری دیده خواهد شد و اوج دلدادگی و عشق‌ورزی و کسب رضای الهی نیز در این ماجرا تجلی خواهد کرد. »

 

 

 

مخالفت حداکثری توئیتری‌ها با خرید خدمت سربازی

تهران- ایرنا- انتشار خبر طرح خرید خدمت سربازی از سوی کمیسیون تلفیق واکنش منفی کاربران توئیتر را به دنبال داشت. به طوری که ۹۲ درصد کاربران رویکرد منفی به این طرح داشته و مخالفت حداکثری خود را با این طرح بیان کردند.

 به گزارش گروه داده‌کاوی ایرنا،  رسانه‌ها روز دهم بهمن خبری مبنی بر خرید سربازی در جریان بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ در کمیسیون تلفیق بودجه منتشر کردند. خبری که از قول رحیم زارع سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۱ نقل شده است: «به موجب این مصوبه، دارندگان مدرک تحصیلی کاردانی و کمتر از آن با پرداخت ۲۵۰ میلیون تومان، دارندگان مدرک تحصیلی کارشناسی و کارشناسی ارشد با پرداخت مبلغ ۴۰۰ میلیون تومان و دارندگان مدرک پزشکی عمومی و دکترای تخصصی و بالاتر از آن در تمامی رشته‌ها با پرداخت مبلغ ۶۰۰ میلیون تومان به حساب خزانه کل کشور قادر به خرید سربازی خود خواهند بود.»

به بهانه موجی که این خبر در فضای مجازی و به خصوص توئیتر فارسی به وجود آورد، گروه داده‌کاوی ایرنا به واکاوی ابعاد مختلف این موج و تحلیل کیفی و کمّی نظرات کاربران پرداخت. این پژوهش از زمان انتشار  خبر ۱۰ بهمن ماه ۱۴۰۰ تا ۱۱ساعت ۱۲ ظهر روز ۱۱ بهمن ماه  انجام شده است که در مجموع ۱۷۵۴ پست منتشر شده است. در این داده‌کاوی روش تحلیل مضمون، متد اصلی تحلیل و دسته‌بندی اطلاعات بوده است. همچنین رویکرد، مضامین پرتکرار، گرایش کاربران و تلفیق این مقوله‌ها بر اساس نمونه‌گیری آماری مشخص، تعییین و نتایج داده‌کاوی در قالب این گزارش آمده است.

رویکرد کاربران توئیترفارسی به خبر طرح خرید خدمت سربازی  

داده‌کاوی ایرنا نشان داد که حدود ۹۲ درصد محتوای منتشر شده در این موضوع، از رویکرد منفی و مخالفت توئیتری‌ها به این طرح  حکایت دارد و رتبه دوم و سوم به رویکرد مثبت و خنثی به صورت برابر بوده است.

 

مخالفت حداکثری توئیتری‌ها با خرید خدمت سربازی

کدام محورها و مضامین از سوی کاربران توئیتر پرتکرار و پراهمیت شد؟

بررسی توئیت‌ها در بازه زمانی ۱۰تا ۱۱ بهمن‌ماه نشان داد محتوای منتشرشده از سوی کاربران با گرایش‌های مختلف سیاسی و غیرسیاسی در ۸  مقوله کلی قابل استخراج و جمع‌بندی است:

مخالفت حداکثری توئیتری‌ها با خرید خدمت سربازی

۱.تبعیض‌آمیز بودن و ایجاد نابرابری و بی عدالتی: این مضمون با حدود ۴۶ درصد(نزدیک به نیمی ) تولیدمحتوای منتشرشده از سوی کاربران، پرتکرارترین مقوله‌ای بود که کاربران توئیترفارسی در ارتباط با موضوع خرید خدمت سربازی اعلام نظر کردند. این مضمون بیشترین فراوانی را به خود اختصاص داده است و  محتوای آن با رویکردی منفی منتشر شده است .

۲. بالابودن هزینه خرید خدمت: این مضمون با حدود ۱۶درصد کل محتوا، دومین مضمون پرتکرار کاربران توئیتر فارسی در واکنش به خبر طرح خرید خدمت سربازی بوده است. این مضمون بیشتر با رویکردی منفی منتشر شده و تعداد توئیت‌هایی که  رویکردی مثبت به این مضمون داشتند،‌ اندک بوده است.

۳. راهی برای کسب درآمد دولت: از دیگر موضوعاتی‌که کاربران توئیتر با آن واکنش منفی خود را به طرح خرید خدمت سربازی نشان دادند که با (۹.۲ درصد) در رتبه سوم دسته‌بندی قرار گرفته است. کاربران طرح خرید خدمت سربازی را عاملی برای کسب درآمد دولت و مجلس دانستند. رویکرد کاربران به این موضوع بیشتر منفی بوده است و  خیلی کم با رویکردی  مثبت به این موضوع نگاه کردند.

۴. انتقاد به نمایندگان و کمیسیون تحقیق: برخی از کاربران در بین انتقادهای خود به این طرح نمایندگان مجلس و کمیسیون تلفیق را به صورت مستقیم  خطاب قرار دادند که «قانونی به نفع ثروتمندان وضع می‌کنند». این مضمون حدود ۸ درصد از مضامین را شامل شده است که کاملاً رویکرد منفی داشته است.

۵. توهین به قشر ضعیف: حدود ۶ درصد کاربران  اظهار داشتند که این طرح  با توجه به اعلام هزینه‌ها بخصوص بخش تخفیف به خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد نوعی توهین به قشر ضعیف بوه است. این مضمون با رویکردی کاملاً منفی همراه بوده است.

۶. ایجاد سرخوردگی در جوانان و تحصیلکرده‌ها: برخی کاربران توئیتری (۵.۱ درصد) این طرح را علاوه بر تبعیض‌آمیز بودن، عاملی در سرخوردگی جوانان و قشر تحصیلکرده دانسته و رویکردی منفی به این موضوع داشتند. این دسته از کاربران معتقدند این طرح می‌تواند آثار مخرب اجتماعی به دنبال خود داشته باشد.

۷. مخالفت با طرح فروش خدمت: برخی دیگر از کاربران اظهار داشتند که این طرح با مخالفت ستاد کل نیروهای مسلح مواجه خواهد شد با توجه به ابراز مخالفت خود با این موضوع رویکردی خنثی به این موضوع داشتند.

۸. نگاه طنز به طرح خرید خدمت سربازی: همواره در بین واکنش‌های کاربران به موضوعات مختلف، افرادی  وجود دارند که مطالب خود را با قلمی طنز یا گاهی خارج از قالب طنز به شیوه تمسخرآمیز مطرح می‌کنند. حدود ۴ درصد از واکنش های کاربران به این موضوع  در قالب طنز  و کلا با رویکردی منفی بیان شده است.

کدام گرایش‌های سیاسی در تولیدمحتوای توئیتری فعال‌تر و پررنگ‌تر بودند؟

در این موج ، شاهد حضور پررنگ کاربران غیرسیاسی و روزمره‌نویس‌های توئیتر فارسی بودیم که بیشترین حجم تولیدمحتوا به آنها اختصاص داشت. بعد از کاربران روزمره‌نویس، اصولگرایان  و پس از این طیف، براندازها بیشترین حجم تولیدمحتوا در این موضوع را منتشر کردند و کاربران اصلاح‌طلب و میانه‌رو کمترین سهم را در انتشار توئیت‌های موافقت، مخالفت یا رویکرد خنثی در این موضوع از خود به جای گذاشته‌اند.

مخالفت حداکثری توئیتری‌ها با خرید خدمت سربازی

رویکرد توئیتری‌ها به مضامین پرتکرار این پژوهش چگونه بوده است؟

در بخش‌های قبل رویکرد کلی کاربران و مقوله‌های پرتکرار استخراج‌شده در توئیت‌ها مورد تحلیل و بررسی قرارگرفت و در این بخش تلفیقی از دو گراف رویکردها و تگ‌های پرتکرار ارائه شده است.

در  نگاه کلی به رویکرد کاربران توئیتر به مقولات استخراج شده، رویکرد منفی و اعلام نارضایتی و مخالفت توئیتری‌ها از موضوع طرح خرید خدمت سربازی وجود دارد به طوری که در مضامینی چون « تبعیض آمیز بودن و ایجاد نابرابری و بی عدالتی»،

«انتقاد به نمایندگان و کمیسیون تحقیق» ، «توهین به قشر ضعیف»، «ایجاد سرخوردگی در جوانان و تحصیلکرده»،«نگاه طنز به طرح خرید خدمت سربازی« تمامی محتوای منتشر شده منفی بوده است.

محتوای منتشر شده در مضامین « بالابودن هزینه خرید خدمت» و «راهی برای کسب درآمد دولت» علاوه بر رویکرد منفی ،با رویکرد مثبت کاربران نیز همراه بوده است.

مقوله پرتکرار «مخالفت با طرح فروش خدمت»  با رویکرد خنثی کاربران همراه بوده است و بیشتر جنبه خبری و اطلاع رسانی داشته است.

مخالفت حداکثری توئیتری‌ها با خرید خدمت سربازی

گراف کلمات پرتکرار مرتبط با خبر طرح خرید خدمت سربازی  

#خرید_خدمت_سربازی با ۴۶۷ مورد ، #سربازی با ۷۳ مورد، #خدمت_سربازی با ۶۱ مورد و #خرید_سربازی با ۶۰ مورد چهار هشتگ پرتکرار بوده که کاربران توئیتر برای واکنش خود به موضوع طرح خرید خدمت سربازی استفاده کرده اند.

مخالفت حداکثری توئیتری‌ها با خرید خدمت سربازی

جمع بندی 

اگرچه طرح خرید خدمت سربازی فی نفسه می‌تواند برای برخی از  خانواده‌ها خوشایند باشد اما ارقامی که برای فروش خدمت اعلام می‌شود نیاز به کارشناسی بیشتری دارد تا موجب نابرابری نشود.  تحقیق و بررسی بیشتر قبل از ارائه طرح‌ها می تواند جلوی موج واکنش‌ها و هزینه‌هایی را که به جامعه تحمیل می‌کند، بگیرد.

 

 

 

 

زالی: اعمال محدودیت ها مانع گسترش اُمیکرون نمی شود

تهران- ایرنا- فرمانده ستاد مقابله با کرونای تهران با بیان اینکه اعمال محدودیت ها، مانند سویه های سابق مانع گسترش اُمیکرون نمی شود، گفت: بهترین اقدام برای جلوگیری از شیوع این ویروس، واکسیناسیون، رعایت فاصله گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک است.

به گزارش ایرنا، علیرضا زالی روز شنبه در ستاد استانی مقابله با کرونای استان تهران با اشاره به سرعت شیوع سویه اُمیکرون، شکل گیری هرنوع تجمع را فرصتی برای تشدید ابتلای به آن خواند و افزود: تا حد امکان باید از شکل گیری تجمعات تحت هر شرایطی جلوگیری کرد چرا که امیکرون امکان شیوع بالایی در این وضعیت را دارد.

وی با بیان اینکه بر اساس آمار اعلام شده شاهد افزایش تعداد مبتلایان و بستری شدگان هستیم اظهار داشت: دامنه پیک ششم شکل گرفته و در کشورهای اروپایی نیز تعداد افراد بستری شده نسبت به پیک قبل بیشتر است و نباید نسبت به افت تعداد فوتی ها و حال مبتلایان ساده انگاری کرد.

زالی با اشاره به اعلام آماده باش به ۱۰۸ رئیس بیمارستان استان تهران گفت: نکته مهم بحث گسترش تعداد تخت های مربوط به بستری کودکان است که به سرعت پیش می رود و باید برای مقابله با وخامت اوضاع آمادگی لازم را داشت.

فرمانده ستاد مقابله با کرونای تهران خاطرنشان کرد: تجربه کشورهای موفق در زمینه کاهش مرگ و میر نیز نشان میدهد که ارزانترین و آسانترین راه  برای مقابله با اومیکرون ترغیب مردم برای دریافت دُز یادآور واکسن کروناست.

وی با بیان اینکه در استان تهران تاکنون برای سه میلیون و ۶۰۰ هزار نفر دُز سوم واکسن کرونا تزریق شده است، اعلام کرد: این میزان تزریق فاصله قابل توجهی نسبت به تعداد ۱۰ میلیون نفری برای دُز اول و ۹ میلیون و ۳۰۰ هزار نفری دُز دوم دارد.

فرمانده ستاد مقابله با کرونای استان تهران گفت: طی ۱۰ روز گذشته با توجه به استقبال مردم نسبت به تزریق دُز سوم واکسن، روزانه ۱۰ هزار نفر تعداد تزریق کنندگان نسبت به روز قبل افزایش دارد و تا دیروز (جمعه) رقم ۱۱۰ هزار نفری نیز به ثبت رسیده است.

وی با تاکید بر لزوم تداوم فعالیت مراکز تجمیعی واکسیناسیون اضافه کرد: باید نسبت به استمرار واکسیناسیون از طریق مشارکت سایر دستگاه ها اقدام شود.

زالی ادامه داد: در این مدت تنوع واکسن به افزایش رغبت شهروندان برای دریافت آن نیز کمک کرده و در روزهای پیش رو نیز تعداد جدیدی از واکسن های تولید داخل برای دُز سوم افزایش می یابد.

 

 

 

آمریکا تولید مواد مخدر در افغانستان را ۵۰ برابر کرد

دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا، گفت: آمریکایی‌ها نه‌تنها امنیت و اقتصاد را برای کشور افغانستان در طول اشغال آن به ارمغان نیاوردند، بلکه کسب و تولید مواد مخدر را ۵۰ برابر کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری مهر، سرلشکر سید یحیی صفوی دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا در جمع اعضا، معاونین و مدیران ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به پشتوانه مردمی انقلاب اسلامی ایران اظهار داشت: حضرت امام خمینی (ره) با پشتوانه مردم انقلاب و جنگ را به پیروزی رساند و پس از انقلاب، در فتنه‌های اتفاق افتاده، حضور مردم فتنه‌ها را خاموش و سرکوب کرد.

وی افزود: انقلاب ما یک انقلاب مکتبی و مردمی است و بیشترین کلمه‌ای که حضرت امام (ره) در سخنرانی‌های خود به کار می‌بردند، عبارت «مردم» بود و پس از حضرت امام (ره) نیز بیشترین غم و نگرانی مقام معظم رهبری، حضرت آیت‌الله العظمی امام خامنه‌ای عزیز از حال و وضع مردم است.

سرلشکر صفوی در ادامه به مقایسه انقلاب کبیر اسلامی ایران با انقلاب‌های فرانسه، انقلاب بلشویکی روسیه و انقلاب کمونیستی چین پرداخت و گفت: مهم‌ترین وجه تمایز انقلاب کبیر اسلامی ایران با سایر انقلاب‌ها در درصد مشارکت مردم، هندسه و چارچوب یا اصول اساسی و آرمان‌های آن‌ها و شخصیت، تفکر و اندیشه و اخلاق و عملکرد رهبران آن‌ها و پایبندی به ارزش‌ها و عدم انحراف از اصول انقلاب‌هاست؛ لذا باید قدر مردم را بدانیم و مشکلات آن‌ها را بفهمیم و حل کنیم.

وی در بخش دیگر از سخنان خود با اشاره به آثار مخرب مواد مخدر بر سلامت، اقتصاد و امنیت بیان کرد: مواد مخدر از نوع صنعتی و سنتی آن برای سلامتی و نشاط جامعه – حفظ بنیان خانواده‌های ایرانی – اقتصاد خانواده و اقتصاد ملی، اشتغال و تولید تهدید جدی است و در مسیر انحطاط جوانان و فریب فرهنگی آن‌ها و جلوگیری از پیشرفت ملت و کشور عزیزمان ایران قرار دارد و بایستی همانند مسئله مقابله با ویروس کرونا، با موضوع مواد مخدر نیز با یک عزم ملی برخورد کنیم.

مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا در بیان این موضوع که در برابر تهدید مواد مخدر چه باید کرد، اظهار داشت: در سطح جهانی دولت‌های آسیب‌پذیر غربی و شرقی و منطقه‌ای بایستی برای انهدام مراکز کشت مواد مخدر و منشأ کشت یک ائتلاف جهانی و منطقه‌ای تشکیل دهند.

وی افزود: متأسفانه آمریکایی‌ها نه‌تنها امنیت و اقتصاد را برای کشور افغانستان در طول اشغال آن به ارمغان نیاوردند، بلکه کسب و تولید مواد مخدر را ۵۰ برابر کرده‌اند.

سرلشکر صفوی اضافه کرد: مقابله با شبکه‌های مافیایی مواد مخدر و انهدام آنها نیازمند شبکه‌های اطلاعاتی و عملیاتی و ائتلاف بین‌المللی است.

وی با اشاره به ضرورت فهم مشترک در بعد داخلی در مقابله با مواد مخدر، عنوان کرد: فهم مشترک فی‌مابین قوای سه‌گانه و نیروهای مسلح از خطر و تهدید همه‌جانبه انواع مواد مخدر که جوانان و امنیت ملی و پیشرفت آینده کشور را هدف قرار داده است، بایستی شکل بگیرد و عزم و اراده ملی ملت و دولت و قوا برای ایجاد دغدغه و حساسیت مستمر برای ورود همه دستگاها در موضوع پیشگیری لازم است.

دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا ادامه داد: مهم‌ترین اقدام در پیشگیری از آثار سوء مواد مخدر جهاد تبیینی برای عموم مردم است و در این حرکت بایستی از ظرفیت یک میلیون معلم و کارمند و حدود ۱۳ میلیون دانش‌آموز و صد هزار عضو هیأت علمی دانشگاه‌ها و وزارت بهداشت و چهار میلیون دانشجو بهره برد.

وی ظرفیت بخش خصوصی و دولتی و کارگاه‌ها و به‌ویژه خانواده‌ها را در پیشگیری از آسیب‌های مواد مخدر مؤثر دانست و به تشریح ظرفیت دستگاه‌ها و رسانه‌ها خصوصاً شبکه‌های اطلاع‌رسانی و مجازی در جهاد تبیینی پرداخت.

سرلشکر صفوی با اشاره به لزوم اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر، از به‌روزرسانی و اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر در مجلس شورای اسلامی به‌عنوان یک ضرورت نام برد و با اشاره به ایفاء نقش جوامع بین‌المللی در مسئولیت‌های خود، تصریح کرد: ایران در خط مقدم مبارزه جهانی با مواد مخدر قرار دارد و دفتر مقابله با مواد مخدر سازمان ملل بایستی به مسئولیت‌های بین‌المللی خود در رفع تحریم‌های آمریکایی در تجهیزات مرتبط با کشف و مبارزه با مواد مخدر اقدام کند.

وی با بیان ضرورت ایفاء نقش مؤثرتر کشورهای همسایه در مبارزه با مواد مخدر، افزود: کشورهای همسایه شرقی ایران نسبت به ایفای نقش مؤثر در انهدام کشتزارهای مواد مخدر و ترانزیت مواد مخدر اقدام و به مسئولیت‌های خود عمل کنند.

دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا سپس به ضرورت جریان‌سازی رسانه‌ای در خصوص ارتقاء سطح آگاهی‌ها و مهارت جامعه در برابر آسیب‌های مواد مخدر اشاره کرد و گفت: بایستی جریان‌سازی رسانه‌ها به‌منظور ارتقاء سطح آگاهی‌ها و مهارت و دانش آحاد جامعه در برابر آسیب‌ها، عوارض و پیامدهای مصرف مواد مخدر به‌صورت مستمر شکل گیرد.

سردار صفوی تقویت دیپلماسی منطقه‌ای و بین‌المللی را یکی دیگر از راه‌های مقابله با مواد مخدر دانست و تأکید کرد: تقویت دیپلماسی منطقه‌ای و بین‌المللی به‌منظور مطالبه‌گری در ایفاء نقش و مسئولیت مشترک مبارزه با مواد مخدر بسیار مؤثر است و ایران باید در این زمینه دیپلماسی فعالی با کشورها داشته باشد.

 

 

 

 

از افت تحصیلی تا پرخاشگری، مشکلات آموزش مجازی

با ادامه روند شیوع کرونا در کشور و عدم بازگشایی کامل مدارس، آموزش مجازی همچنان پیشتاز است؛ آموزشی که نمی‌تواند جایگزین مطلوبی برای آموزش حضوری باشد.

به گزارش خبرنگار مهر، با شیوع ویروس کرونا و اعمال محدودیت‌های سراسری، مدارس و دانشگاه‌ها نیز به اجبار تعطیل شدند. با گذشت زمان و درک این موضوع که ویروس کرونا به سادگی پایان نخواهد یافت؛ نظام آموزشی کشور تلاش کرد به آموزش غیرحضوری روی آورد. توسعه اینترنت، گسترش فضای دیجیتال و دسترسی مطلوب به تجهیزات الکترونیکی مناسب همچون گوشی‌های موبایل و لپ‌تاپ موجب شد آموزش غیرحضوری به عنوان یک پدیده اجتماعی مختص به کرونا گسترش یابد.

آموزش غیرحضوری اگر چه به عنوان یک راه حل کوتاه مدت کارساز بود؛ در طولانی مدت معایب خود را نشان داد. مشکلات سخت افزاری و نرم افزاری در آموزش غیرحضوری، ضعف در آموزش مجازی و افت تحصیلی ناشی از آن از مهم‌ترین دلایل ضعف آموزش غیرحضوری بود. علاوه بر این‌ها پرخاشگری و وجود رفتار ناسازگارانه از جمله مواردی بود که در رفتار کودکان متأثر از آموزش مجازی دیده شده بود. محققان دانشگاه هاروارد، در یک مطالعه با پرسش از ۴۰۵ نفر از والدین دانش آموزان به نتایجی مهمی دست یافتند؛ از جمله این نتایج می‌توان به افزایش موارد پرخاشگری در رفتار، ناسازگاری در برخورد با والدین و انجام ندادن تکالیف درسی اشاره کرد.

والدین حاضر در این تحقیقات اعلام کردند کودکانشان در مقایسه با زمانی که به مدرسه می‌رفتند، بیشتر رفتارهای ناخواسته را از خود نشان می‌دهند و رفتار عمومی آنها در کل بدتر شده است.

 

از افت تحصیلی تا پرخاشگری، مشکلات آموزش مجازی

بهترین آموزش، آموزش حضوری است

حسین خنیفر رئیس دانشگاه فرهنگیان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر بهترین آموزش را آموزش حضوری دانست و گفت: دنیای مجازی نمی‌تواند بدیلی برای آموزش حضوری باشد. به عقیده تمامی سازمان‌های ملی و بین المللی آموزشی، آخرین مکانی که در هر بحران باید تعطیل شود، مدرسه است و اولین مکان هم که باید بعد از رفع کامل یا رفع موقتی محدودیت‌ها مجدداً آغاز به کار کند مدرسه و دانشگاه است.

خنیفر در تشریح این موضوع که آموزش‌های مجازی تا چه میزان ممکن است آسیب‌زا باشند؛ افزود: مادر عصر منابع انسانی هستیم. این منابع انسانی اگر از طریق فضای مجازی به شکل ناقص آموزش ببینند، نمی‌توانند آیندگان را به خوبی تربیت کنند.

با بررسی آمارهای موجود در وزارت آموزش و پرورش و مقایسه ارزشیابی دانش‌آموزان در سال جاری با سال‌های پیش از شیوع کرونا می‌توان به راحتی به اثر ناکافی آموزش مجازی در تحصیل دانش‌آموزان رسید.

صادق ستاری فرد، معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش، در ۳۰ دی ماه سال جاری و در ارتباط زنده با شبکه خبر سیما، گفت: شرایط آموزش غیر حضوری دانش آموزان، باعث افت تحصیلی ۵۰ تا ۶۰ درصدی بچه‌ها شده است. این وضعیت به ویژه در مقطع ابتدایی بیشتر مشهود است.

علت ضعف عمده آموزش مجازی در مقطع ابتدایی عدم آموزش حضوری حروف الفبا و عدم یادگیری عملی مداد دست گرفتن و نوشتار فارسی است. کودک در سال اول و دوم ابتدایی لازم است در آموزش حضوری و در کنار معلم نحوه نوشتن حروف الفبا را فرا بگیرد و همراه با معلم بنویسد. از این جهت آموزش از راه دور بیشترین ضربه را به دانش آموزان سال اول و دوم ابتدایی زده است.

رضوان حکیم زاده معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار مهر در خصوص لزوم توجه به جبران افت و ضعف دانش آموزان گفت: تمرکز اصلی بر مهارت نوشتن دانش‌آموزان است.

از سخنان این معاون وزارت آموزش و پرورش هم می‌توان دریافت ادامه روند آموزش غیرحضوری و جدی نگرفتن لزوم بازگشایی صددرصدی مدارس تا چه اندازه می‌تواند بر وضع سواد و خواندن و نوشتن کودکان امروز اثر منفی بگذارد.

از سوی دیگر علی باقرزاده مسئول سامانه شاد در گفت‌وگو با خبرنگار مهر در پاسخ به این سوال که دانش آموزان کدام مقطع تحصیلی بیشتر از شاد استفاده می‌کنند؛ گفت: بیشترین استفاده از شبکه شاد توسط دانش آموزان مقطع متوسطه است و دانش آموزان ابتدایی استفاده کمتری از شاد دارند.

در مجموع به نظر می‌رسد اگر چه شبکه شاد و آموزش مجازی توانسته است برای دانش آموزان مقطع متوسطه تا حدودی جایگزین آموزش حضوری باشد؛ در مقطع ابتدایی و مخصوصاً برای دانش آموزان اول و دوم ابتدایی به هیچ عنوان جایگزین مطلوبی نیست و ادامه محدودیت‌ها در بازگشایی صد در صدی مدارس ممکن است به آسیب جدی در سواد دانش آموزان منجر شود.

کد خبر ۵۴۱۵۱۹۰

 

 

سیاست فشار حداکثری ترامپ، فاجعه‌بار بود/ ایران قوی‌تر شد

«کریس مورفی» سناتور ایالت «کنتیکت» در پیامی اذعان کرد: سیاست فشار حداکثری ترامپ، فاجعه‌بار بود؛ زیرا بعد از اینکه ما از توافق خارج شدیم، ایران قوی‌تر شد.

 «کریس مورفی» سناتور ایالت «کنتیکت» در پیامی توییتری اذعان کرد: تنها نکته مثبت سیاست فاجعه‌بار فشار حداکثری ترامپ علیه ایران این بود که قطعاً ثابت کرد تحریم های یکجانبه اوضاع را بدتر می کند، نه بهتر.

این سناتور آمریکایی در این باره اضافه کرد: بعد از اینکه ما از توافق خارج شدیم، ایران قوی‌تر شد.

وی پیشتر نیز در پیامی توییتری اذعان کرده بود: آمریکا چیزی از فشار حداکثری از تحریم ها علیه ایران به دست نیاورد. در واقع اوضاع بدتر شده است؛ حملات بیشتری به نیروهای آمریکایی انجام می شود و برنامه هسته ای (ایران) بزرگ‌تر شده است. ما باید آماده باشیم تا در ازای بازگشت ایران به پایبندی به توافق (برجام)، این تحریم ها را برداریم.

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*