گزارش / آغاز واکسیناسیون گروه سنی ۵ تا ۱۲ سال در سراسر کشور به صورت پلکانی و با رضایت والدین

در ستاد ملی مقابله با کرونا به تصویب رسید

آغاز واکسیناسیون گروه سنی ۵ تا ۱۲ سال در سراسر کشور به صورت پلکانی و با رضایت والدین

نکته قابل توجه در این میان، منتشر نشدن تصمیمات گرفته شده در نشست امروز ستاد ملی از زبان رئیس جمهور، رئیس این ستاد ملی در پایگاه اطلاع رسانی دولت است که موجب بروز ابهاماتی شده؛ این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که هفته گذشته رئیس جمهور موکدا تاکید کرده بود که مرجع اطلاع رسانی در خصوص تصمیمات ستاد ملی، سخنگوی این ستاد است.

بعد از مدت‌ها بحث و بررسی در ستاد ملی مقابله با کرونا و در شرایطی که کمیته علمی کرونا از مدتی پیش نظرش را در این باره اعلام کرده بود، واکسیناسیون کودکان زیر ۱۲ سال در ستاد ملی مقابله با کرونا تغیین تکلیف شد.

به گزارش «تابناک»؛ ستاد ملی مقابله با کرونا، واکسیناسیون گروه سنی ۵ تا ۱۲ سال را با رعایت نکاتی به تصویب رساند. این خبری است که محمد هاشمی، سرپرست مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت اعلام کرده و افزود: ستاد مصوب کرد که واکسیناسیون این گروه سنی در سراسر کشور، پلکانی و با رضایت والدین آغاز شود.

آغاز واکسیناسیون گروه سنی ۵ تا ۱۲ سال در سراسر کشور به صورت پلکانی و با رضایت والدینوی در خصوص پیشنهادهای مطرح در نشست امروز ستاد ملی گفت: با توجه به لزوم آمادگی کامل مراکز درمانی مقابله با کرونا، اجرای ماده ۲۷ قانون جمعیت مبنی بر به کارگیری خانم‌های پزشک دارای فرزند در محل سکونت به مدت ۶ ماه به تعویق می‌افتد و مطابق روال قبلی وزارت بهداشت خدمت می‌کنند.

سرپرست مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت در خصوص فعالیت مدارس گفت: فعالیت مدارس نیز به قوت خود باقی بوده و تعطیل نیستند و چنانچه ستاد ملی کرونا تصمیمات جدید بگیرند، اعلام خواهد شد.

این در حالی است که پیش از این، محسن منصوری، استاندار تهران در حاشیه نشست امروز ستاد ملی از تصویب کاهش سن واکسیناسیون در کشور از ۱۲ سال به ۹ سال خبر داده و تاکید کرده بود: این واکسیناسیون کاملا داوطلبانه و با رضایت والدین کودکان انجام می‌شود.

نکته قابل توجه در این میان، منتشر نشدن تصمیمات گرفته شده در نشست امروز ستاد ملی از زبان رئیس جمهور، رئیس این ستاد ملی در پایگاه اطلاع رسانی دولت است که موجب بروز ابهاماتی شده؛ این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که هفته گذشته رئیس جمهور موکدا تاکید کرده بود که مرجع اطلاع رسانی در خصوص تصمیمات ستاد ملی، سخنگوی این ستاد است؛ سخنگویی که هنوز تعیین نشده و در نتیجه موجبات سردرگمی بسیاری را فراهم آورده است.

سید حسین موسوی فر دادرس شعبه اول دادگاه عمومی حقوقی صومعه سرا با ازدواج دختر ۱۳ ساله به دلیل سن پایین، کودک بودن وعدم تکامل شخصیت دختربرای ازدواج مخالفت کرد.

                                                   یک قاضی اجازه ازدواج دختر ۱۳ ساله را صادر نکرد

به گزارش سایت کلانشهر، براساس رای منتشر شده، خواستگار این دختر مردی ۲۵ ساله است که به دلیل سن پایین دختر، خانواده او برای ثبت ازدواج به حکم قاضی نیاز داشتند.

مطابق قانون مدنی ایران، عقد نکاح دختر قبل از رسیدن به سن ۱۳ سال تمام شمسی و پسر قبل از رسیدن به سن ۱۵ سال تمام شمسی منوط به اذن ولیّ به شرط رعایت مصلحت با تشخیص دادگاه صالح است.

حالا سید حسین موسوی‌فر قاضی فعال در صومعه سرا که پیش از این هم چند حکم مترقی برای رعایت حقوق شهروندی صادر کرده بود با استناد به درخواست ازدواج برای یک دختر دانش آموز ۱۳ ساله، آمادگی روحی و عاطفی او را برای پذیرش نقش همسری و احتمالا مادری تشخیص نداده است.

براساس گزارش مرکز آمار ایران، در سال گذشته ۳۱ هزار و ۳۷۹ دختر ۱۰ تا ۱۴ ساله ازدواج کرده‌اند. این آمار در مقایسه با سال ۹۸ رشد ۱۰.۵ درصدی ازدواج دختران در این رده سنی را نشان می‌دهد.

براساس آمار‌های رسمی طلاق هم بین افراد ازدواج کرده در این سن بالا است.

 

 

 

بازداشت سازنده دوربین مخفی جنجالی

چند روز قبل انتشار کلیپی در فضای مجازی با عنوان دوربین مخفی و پاشیدن خامه به‌صورت مردم در خیابان با واکنش‌های زیادی از سوی کاربران همراه شد. به‌دنبال این ماجرا پلیس فتا از بستن صفحه سازنده این کلیپ و بازداشت وی با دستور مقام قضایی خبر داد.
در حالی که این روزها ساخت چنین کلیپ‌هایی در کشور با محتوای توهین‌آمیز، رعب‌آور و تشویش اذهان عمومی و انتشار آن در فضای مجازی به‌عنوان دوربین مخفی افزایش یافته است برای بررسی این موضوع و چگونگی برخورد قانونی و یا پیشگیرانه با آن به سراغ یکی از قضات دادگستری و کارشناس حوزه جرایم سایبری و رایانه‌ای رفته و با وی گفت‌و‌گویی انجام دادیم. قاضی عصمت‌الله جابری در این باره گفت: در کشور ما نخست باید فرهنگ ساخت دوربین مخفی جا بیفتد یعنی کسانی که دست‌اندرکار امور فرهنگی هستند در این زمینه فرهنگ‌سازی کنند و قانونگذاران به هرکسی که قصدش فقط جذب فالوور و کسب درآمد است اجازه ساخت دوربین مخفی با هر سوژه‌ای و با یک دوربین تلفن همراه ندهند تا به این به بهانه حریم خصوصی مردم در جامعه نقض شود. البته ساخت دوربین مخفی با محتوای انساندوستانه و تشویق مردم به انجام کارهای نیک عمل پسندیده‌ای است و کسی با آن مخالفتی ندارد. به‌عنوان مثال وقتی در مترو و اتوبوس یک فرد سالمند یا مادری باردار ایستاده و از فرد دیگری که نشسته درخواست می‌کند جای خود را به او بدهد و واکنش افراد به تصویر کشیده می‌شود این یعنی دعوت به کار نیک و رفتار حسنه که باعث می‌شود فرد از آن به بعد وقتی با چنین موردی رو به رو شد به تصور اینکه شاید مقابل دوربین مخفی قرار دارد سعی می‌کند کار درست را انجام دهد اما در مقابل برخی دوربین مخفی‌ها نقض حریم خصوصی، تشویق به رفتار مجرمانه و تشویش اذهان عمومی است و می‌تواند به عاملی برای سوءاستفاده تبدیل شود. ما بارها دیده‌ایم که در خیابان جیب مردم را می‌زنند یا به‌صورت دیگران خامه می‌کوبند و وقتی طرف مقابل را عصبی کرده و باعث واکنش‌های پرخاشگرانه در وی می‌شوند با این ادعا که شما مقابل دوربین مخفی قرار دارید می‌ خواهند رفتار غیراخلاقی و حتی مجرمانه خود را توجیه کنند در صورتی که این کار جرم است و در قانون مجازات اسلامی نقض حریم خصوصی افراد به‌عنوان جرم تلقی شده و حتی پخش تصاویر بدون اجازه این افراد در آن حالت عصبی و غیرعادی در فضای مجازی نیز جرم است. اینجاست که پلیس و قاضی می‌تواند وارد شود و با سازندگان این کلیپ‌ها برخورد کند که نمونه آخر آن هم بستن صفحه اینستاگرامی و بازداشت فردی بود که در خیابان به‌صورت مردم خامه می‌کوبید و باعث عصبانیت و ایجاد حس ناامنی بین مردم شده بود.

درخواست دیه پدر و مادربزرگ از بیت المال

دختر جوانی که پدر و مادربزرگش به قتل رسیده‌اند با توجه به اینکه متهم از کشور فرار کرده به دادگاه کیفری رفت و خواهان دریافت دیه از بیت‌المال شد.
به گزارش «ایران»، رسیدگی به این پرونده از سال ۹۱ با شکایت دختری جوان به‌ نام سحر مبنی بر ناپدید شدن مادربزرگش آغاز شد. او در توضیح به مأموران گفت: چند ماه قبل عمویم خسرو به ایران آمد و در خانه مادربزرگم ساکن شد. از یک هفته پیش هرچقدر با مادربزرگم تماس گرفتم موفق نشدم با او صحبت کنم و هربار هم که سراغ مادربزرگم را از عمویم گرفتم او با بهانه‌های مختلف من را دست به سر می‌کرد. وقتی متوجه رفتارهای مشکوک عمویم شدم به او شک کردم و حالا فکر می‌کنم شاید اتفاقی برای مادربزرگم افتاده و عمویم آن را از من مخفی می‌کند.
پس از این شکایت مأموران با حکم قضایی وارد خانه مادربزرگ شدند اما خبری از زن سالمند نبود. در ادامه بررسی‌ها مأموران در گوشه‌ای از خانه با سکویی مواجه شدند که روی آن خزه بسته بود. سحر با دیدن این سکو به مأموران گفت تا چند وقت پیش چنین سکویی در خانه وجود نداشت. وضعیت سکو نشان می‌داد که بتازگی ساخته شده و با عجله نیز روی آن را پوشانده‌اند. پس از آن مأموران محل را کندند و در کمال ناباوری دو جسد در آنجا کشف و به پزشکی قانونی منتقل شد.
سحر پس از رؤیت اجساد تأیید کرد که یکی از آنها جسد مادربزرگش است و جسد دیگر هم به پدرش تعلق دارد. او به مأموران گفت: من فکر می‌کردم پدرم از ایران مهاجرت کرده است چرا که او سال‌ها قبل به بلاروس رفته بود و از او بی‌خبر بودم. به همین خاطر هم اصلاً نمی‌دانستم که به ایران آمده اما مطمئنم عمویم دست به این جنایت زده است.
در ادامه پلیس به سراغ همسایه‌ها رفت اما همه همسایه‌ها مدعی بودند که زن سالمند هیچ مشکلی با فرزندانش نداشته است.
به این ترتیب بازداشت متهم با دستور بازپرس در دستور کار پلیس قرار گرفت ولی بعد از چند روز مشخص شد که وی از کشور خارج شده و به بلاروس رفته است. از آنجایی که ایران و بلاروس قرارداد استرداد مجرمان ندارند بنابراین تلاشی برای بازگرداندن او از سوی پلیس بلاروس انجام نگرفت. هرچند هشدار قرمز همچنان درباره این متهم از سوی پلیس ایران به پلیس بین‌الملل صادر شده است.  با گذشت ۹ سال از این جنایت سحر با مراجعه به دادگاه خواستار پرداخت دیه مقتولان از صندوق بیت‌المال شد. این درخواست به شعبه ۱۰ دادگاه کیفری استان تهران ارسال شد و بزودی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

زنان با چه چیزهایی خوشحال می‌شوند؟ / ۴ هدیه ارزان، ولی ارزشمند برای روز «مادر»

در این نوشتار سعی شده چند روش ارزان (با توجه به وضعیت اقتصادی) ولی در عین حال ارزشمند را برای تکریم مادران و زنان جامعه پیشنهاد کنیم.

زنان با چه چیزهایی خوشحال می‌شوند؟ / 4 هدیه ارزان، ولی ارزشمند برای روز «مادر»

روز ولادت حضرت زهرا(س) بهانه خوبی است تا از زحمات مادران و زنان جامعه تقدیر کنیم؛ البته امروز که دشمن، خوب نقش کلیدی و محوری زنان جامعه را درک کرده و به اعتراف خودشان نشانه‌گیری بسیاری از هجمه‌های رسانه‌ای‌شان، به سوی زنان ایرانی است؛ در چنین شرایطی تکریم مادران و زنان جامعه باید بیشتر در دستور کار قرار بگیرید و ویژه‌تر از شرایط عادی به این موضوع پرداخته شود.

در این نوشتار سعی شده چند روش ارزان (با توجه به وضعیت اقتصادی) ولی در عین حال ارزشمند را برای تکریم مادران و زنان جامعه با هم مرور کنیم.

معجزه بوسیدن

دست‌بوسی یا بوسیدن پیشانی و حتی پای والدین به خصوص مادران، هم توصیه شده توسط شریعت و هم جزوی از منش بزرگان است؛ این سنت حسنه آنقدر ارزشمند است که در روایات آمده اگر کسی پدر و مادرش در قید حیات نیست، می‌تواند سنگ قبر پدر و مادرش را ببوسد؛ روز مادر فرصت مناسبی است که انسان با بوسیدن دست مادرش هم دل مادر را جلب کند و هم روح خود را تعالی بخشد.

 

قبول مسئولیت امور داخلی منزل

نداشتن فهم درست از مسایل، نقش‌ها و مسئولیت‌های زن و مرد از یکدیگر یکی از دلایل وجود اختلاف در خانواده است، یکی از مواردی که مردان خانه می‌توانند هم از همسرشان دلجویی کنند و هم با سختی و مشقت‌های خانه‌داری آشنا شوند، به عهده گرفتن برخی از امور منزل برای یک روز است؛ در چند که کمک کردن مستمر زن و شوهر به یکدیگر هم توصیه اسلام و هم مشاوران خانواده است.

فرزندان هم می‌توانند برای قدردانی از زحمات مادری، یک یا چند روز به بهانه روز مادر، به مادرشان مرخصی دهند و امورات منزل را خودشان به دست بگیرند.

 

نامه محبت آمیز بنویسید

می‌گویند ابراز عشق و علاقه دروازه فتح قلوب است؛ نوشتن نامه یکی از روش‌های تاثیرگذار برای بیان احساسات آدمی است؛ در نوشتن نامه برخی از پارامترهایی مانند خجالت، حذف می‌شود و صراحت کلام بیشتر خود را بروز می‌دهد، و لذا بیان احساسات با نگارش متن، در مواردی بیشتر از ابراز کلامی است. نامه حضرت امام (ره) را به همسرشان یکی از مواردی است که می‌تواند الگوی مناسبی برای افرادی باشد که گمان می‌کنند چون سنی از آنان گذشته حتما برای چنین ابراز محبت‌هایی دیر شده است.

 

به رخ کشیدن نقش همسری یا مادری

باغبانی را تصور کنید که در جوانی نهالی کاشته و سال‌ها عمر و سرمایه خود را ذره ذره، پای این نهال ریخته است؛ به نظر شما چه جیزی این باغبان را بسیار خوشحال می‌کند؟ همین حس را صدها برابر بزرگتر کنید، شاید بتوانید حس مادرانه یک زن را درک کنید وقتی که فرزندش قد کشیده و اکنون این فرزند می‌خواهد روز مادر را به او تبریک بگوید.

به نظر شما چه چیزی بیشتر از همه چیز می‌تواند این مادر را خوشحال کند؟ حتما یک زن، وقتی به صراحت از فرزندش بشنود که موفقیت‌های امروز این فرزند مدیون زحمات مادرانه بوده، مانند آن باغبانی که ثمره زحماتش را می‌بیند، بسیار حس خوشحال‌کننده‌ای خواهد بود.

 

 

 

 

روز زن را با این روش ها برای همسرتان ماندگار کنید؟/ فریب تبلیغات فروش ویژه روز زن را نخورید

همین امروز و فرداست که فضای مجازی پر شود از عکس هدیه های بلاگرها. هدیه هایی که بیشتر از آنکه نماد عشق و صمیمت باشند به منظور چشم و هم چشمی و گاهی به زور و اجبار خریداری می‌شوند! آن وقت است که شما به عنوان یک خانم می‌نشینید و حسرت زندگی مرفه کسانی را می‌خورید که فقط ظاهر زندگی شان را برایتان به نمایش می‌گذارند.

روز زن را با این روش ها برای همسرتان ماندگار کنید؟/ فریب تبلیغات فروش ویژه روز زن را نخورید

گروه زندگی؛ زینب نادعلی: اگر شما از آن دسته آقایانی هستید که دغدغه روز زن و تبریک و هدیه آن را دارید اما شرایط مالی‌تان به شما این اجازه را نمی‌دهد که کادوی مناسبی برای همسرتان تهیه کنید در این گزارش به شما راهکار هایی  پیشنهاد خواهیم داد که بتوانید این روز را به همسرتان بسیار متفاوت تر و زیباتر تبریک بگویید.

فریب تبلیغات را نخورید!

قطعا مناسبت ها و اعیاد، فرصت مناسبی برای فروشندگان است. فرقی هم نمی‌کند که فروشنده چه کالایی باشند. فروشنده دمپایی روفرشی یا طلا و اشیا قیمتی؟! هرچه که باشند و هرچه که داشته باشند سعی می‌کنند با استفاده از ترفند تبلیغات شما را قانع کنند که بهترین کادو برای مناسبتِ پیشرو کالایی است که آنها عرضه می‌کنند. آنقدر که شاید در همان لحظه تصمیم عجولانه ای بگیرید و خرید نامناسبی کنید. از طرفی یکی از روش های آنها در فروش ویژه در ایام خاص و اعیاد این است که  طوری رفتار کنند که شما با خود گمان کنید خرید کادو در این مناسبت ها یک امر واجب و حتمی است و اگر شما به هر دلیلی نتوانید هدیه ای تهیه کنید از قافله انسان های مهربان، مسئولیت پذیر و عاشق پیشه جامانده اید!

 

کافی است در این ایام سری به فروشگاه های اینترنتی، فضای مجازی و حتی بازارچه های خرید محلی بزنید آنوقت است که متوجه می‌شوید همه این مراکز خرید فارغ از  کالایی که عرضه می‌کنند فروش ویژه روز زن گذاشتند و تبلیغات آنها در اقناع کردن مردم به قدری موفق بوده که مشتری های زیادی به خود جلب کرده اند. البته ما مخالف فروش محصولات نیستیم بلکه در این متن فقط قصد داریم شما را از  پشت پرده این تبلیغات آگاه کنیم تا اگر به هر دلیلی نتوانستید برای همسرتان هدیه ای بخرید شرمنده نشوید و احساس سرشکستگی نداشته باشید.

بلاگرها را معیار زندگی تان قرار ندهید!

همین امروز و فرداست که فضای مجازی پر شود از عکس هدیه های  بلاگرها. هدیه هایی که بیشتر از آنکه نماد عشق و صمیمت باشند به منظور چشم و هم چشمی و گاهی به زور و اجبار خریداری می‌شوند! آن وقت است که شما به عنوان یک خانم می‌نشینید و حسرت زندگی مرفه کسانی را می‌خورید که فقط ظاهر زندگی شان را برایتان به نمایش می‌گذارند. مطمئنا هدیه گران قیمت بلاگر ها ارزش کادوی ساده ای که همسرتان با عشق برایتان تهیه کرده را از چشم تان می‌اندازد.بارها گفتیم که بلاگر ها الگوهای مناسبی برای شما نیستند. پس علاوه بر اینکه سعی می‌کنید حسرت خوشی‌های ساختگی و ظاهری‌شان را نداشته باشید برای سلامت زندگی‌تان دست از دنبال کردن شان هم  بردارید!

 

دوست داشتن را شرطی نکنید!

اینکه شما نتوانید برای همسرتان در یک مناسبت خاص برخلاف دیگر مردان هدیه ای تهیه کنید به این معنی نیست که شما به همسرتان علاقه ندارید! پیشنهاد می‌کنیم این مفهوم را به همسرتان هم منتقل کنید. با او صحبت کنید وبگویید که چقدر دوستش دارید! چند دقیقه ای را اختصاص بدهید به توصیف دوست داشتن تان و به همسرتان این اطمینان را بدهید که چیزی از علاقه شما به او کم نشده. بعد هم علت هدیه نخریدن تان را برایش شرح دهید مثلا بگویید شرایط اقتصادی این امکان را به شما نداده که برای او کادویی تهیه کنید و پول تان را صرف چیز های ضروری تری برای زندگی مشترک‌تان کرده اید. مطمئنا شریک زندگی شما شرایط را درک می‌کند و ازینکه برایش هدیه ای تهیه نکردید ناراحت نمی‌شود. به شرطی که  از چند روز قبل در یک محیط صمیمیانه با اوصحبت کنید و شرایط را برایش توضیح بدهید. حواستان باشد توصیف دوست داشتن تان فراموش نشود.

 

در فرصت مناسبی جبران کنید

در قید و بند مناسبت ها نباشید اینکه حتما در یک مناسبت خاص باید هدیه خریداری شود یک باور اشتباه است. مهم عشق، صمیمت و شادی در آن روز و در آن لحظات است. گران ترین و ارزشمند ترین هدایا بدون محبت و عشق نمی‌توانند شادی را مهمان دلتان کند. قرار نیست هدیه دادن  فقط مخصوص اعیاد و ایام خاص باشد. می‌توانید خودتان مناسبت های مختلفی در زندگی مشترکتان ایجاد کنید. مثلا به بهانه اینکه یک مسیر سخت را با همکاری هم پشت سر گذاشتید جشن بگیرید و به هم کادو بدهید. یا هر زمان که شرایط مالی تان این مکان را به شما داد بدون مناسبت برای هم هدیه بخرید. پس اگر نتوانستید در روز زن برای همسرتان کادو تهیه کنید نگران نباشید. در طول زندگی مشترکتان فرصت های زیادی است که بی بهانه و با بهانه او را خوشحال کنید و به او هدیه بدهید. فقط یادتان باشد هر بار که این امکان را داشتید دریغ نکنید و برای خوشحالی همسرتان تلاش کنید.

 

هدیه های معنوی را جایگزین کنید!

قصد ما این نیست که شما هدیه دادن را از زندگی تان حذف کنید. نه! فقط قرار است در این مطلب راهکار هایی را به شما پیشنهاد دهیم که اگر به هر دلیلی نتوانستید برای همسرتان کادویی بخرید سلامت زندگی مشترک تان به خطر نیفتد و سوتفاهم برای همسرتان پیش نیاید! یکی از این راهکار جایگزین کردن هدیه های معنوی است. هدیه های معنوی معمولا از هدیه های مادی ارزش بیشتری دارند و ماندگار خواهند شد. به عنوان یک خانم می‌گویم وقتی همسرتان ببیند شما علی رغم شرایطی که دارید برای اثبات دوست داشتن تان تلاش می‌کنید. بی تفاوت از کنار این روز عبور نمی‌کنید و برای تبریک این مناسبت به او هر چه که در توان  دارید را خرج می‌کنید برایش ارزشمند تر است و شیرینی این رفتار شما بیشتر در کامش می‌ماند!

 

 دستخطی به یادگار بنویسید

روی یک کاغذ که به سلیقه خودتان تزئین شده یا روی یک کارت پستال جملاتی برای همسرتان بنویسد و این روز را به او تبریک بگویید. نیاز نیست حتما متن ادبی سنگینی را روی کاغذ بنویسید و یا شعر بگویید البته اگر می‌توانید که خیلی خوب است اما سعی کنید نوشته های روی کاغذ،همه و همه حرف های دلتان باشد. شروع کنید و بگویید چقدر همسرتان را دوست دارید، نقاط مثبت‌اش را بگویید و از آرامشی که کنارش دارید صحبت کنید. حتما خاطره‌های خوب‌تان را در نامه بنویسید و روزهای شیرین زندگی را در خاطر همسرتان تازه کنید. به گذشته اکتفا نکنید و تاکید کنید که هنوزهم مانند گذشته به او علاقه دارید. مطمئن باشید همسرتان پس از خواندن این کلمات احساس بهتری نسبت به زندگی خواهد داشت. این هدیه معنوی شما تا سالیان سال ماندگار می‌شود و هر بار که همسرتان به آن نگاه کند احساس شیرین این روزها برایش تازه خواهد شد.

 

برای سلامتی همسرتان روزه بگیرید!

یکی از هدیه های معنوی که می‌توانید پیشکش همسرتان کنید و حسابی از آن دل ببرید. این است که در روز میلاد حضرت زهرا(س) که مصادف با روز زن می باشد برای سلامتی همسرتان روزه بگیرید. با این کار هر دویتان هم از ثواب اخروی روزه گرفتن در این عید عزیز بهرمند شده اید و هم آثار و برکات آن را در زندگی دنیوی خواهید دید.از طرفی این عمل شایسته می‌تواند علاقه شما را بیش از هرچیزی به همسرتان اثبات کند. در احادیث و روایات ائمه روزه گرفتن در میلاد با سعادت حضرت زهرا یکی از اعمال مستحبی است که ثواب و فضیلت بسیاری دارد.

وقت بیشتری را کنار همسرتان بگذرانید!

سعی کنید کمی زودتر از محل کارتان به خانه برگردید. خستگی هایتان را پشت در بگذارید و پر انرژی وارد خانه شوید. به همسرتان بگویید که به خاطر او  امروز کمی زودتر از محل کار برگشته اید تا در کنار او  باشید. کارهایی که همسرتان دوست دارد را انجام دهید. بیشتر وقت تان را به صحبت کردن با هم اختصاص دهید. فیلم های مورد علاقه او را ببینید. دو فنجان چای بریزید و آلبوم عکس های یادگاری تان را ورق بزنید. سعی کنید خاطره هر عکس و حس و حال آن زمان تان را دوباره برای همسرتان بازگو کنید.

ماجرایی که باید بخوانید!

یکی از مشاوران می‌گوید گاهی خانمی برای مشاوره مراجعه می‌کند که وضع مالی بسیار خوبی هم دارد؛ می‌گوید: من از طلا و جواهر متنفرم. وقتی دلیل آن را می‌پرسی خانم جواب می‌دهد: روز تولد من می‌شود، همسرم سرویس طلا می‌خرد؛ سالگرد ازدواج مان می‌شود سرویس طلا می‌خرد. روز عید فطر سرویس طلا. سالگرد عقد سرویس طلا و… دیگر از طلا خسته شدم. طلا می‌خرد اما برای من وقت ندارد دلم می‌خواست هدایای متنوع و ساده می‌خرید ولی برای من وقت می‌گذاشت!

 

 

 

افزایش سن بازنشستگی منتفی شد

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ از مخالفت این کمیسیون با افزایش سن بازنشستگی خبر داد.

رحیم زارع با اعلام این خبر گفت که خرید خدمت سربازی مشمولان خارج از کشور هم پیشنهاد یکی از نمایندگان بوده که نهایی نیست و باید نظر ستاد کل نیروهای مسلح هم دریافت شود.

کمیسیون تلفیق اعلام کرده دولت برنامه‌ای درباره خرید سربازی ارائه نداده بود و از آنجا که نظر نیروهای مسلح در این مورد گرفته نشده، تأکید شده این مصوبه با رعایت اصل ۱۱۰ قانون اساسی باشد.

مصوبات کمیسیون تلفیق بودجه باید در صحن علنی و شورای نگهبان بررسی شود.

همچنین پیشنهاد خرید سربازی مشمولان داخلی به علت هزینه بالا، رأی نیاورد.

کمیسیون تلفیق مصوب کرد کارگاه‌های مشمول قانون معافیت از پرداخت سهم بیمه کارفرمایانی که حداکثر ۵ نفر کارگر دارند و ۵ سال و کمتر از آن از فعالیتشان می‌گذرد، مشمول معافیت بیمه ۲۰ درصدی باشند.

این مصوبه برای کارگاه هایی که بیش از ۵ سال و ۵ یا بیشتر کارگر دارند، این معافیت ۳ درصد کمتر است.

وزارت نیرو مکلف شد متوسط بهای انرژی برق تحویلی به صنایع فولادی، آلومینیوم، مس، فلزات اساسی و کانی‌های فلزی، واحدهای پالایشگاهی و پتروشیمی را بر مبنای متوسط نرخ خرید انرژی برق از نیروگاه های دارای قرارداد تبدیل انرژی محاسبه و دریافت کند.

منابع درآمدی ۳۱ واحد تابعه استانی صندوق پیشرفت و عدالت ایرانیان از محل ردیف ها و جداول بودجه سنواتی از جمله فروش اموال منقول و غیرمنقول مازاد سهم استان‌ها، حقوق دولتی معادن، ۲۰ درصد از اعتبارات قانون متوازن و قانون هدفمندی یارانه‌ها در راستای حمایت از تولید به عنوان کمک بلاعوض بخش غیر دولتی تأمین می‌شود.

به رؤسای دستگاه های ملی و استانداران اجازه داده شد اموال و دارایی های منقول و غیر منقول و مازاد دولتی خود را که در اختیار دستگاه‌های دولتی و مؤسسات تابعه است، پس از تأیید کارگروه های استانی و مصوبه هیئت وزیران، از طریق مزایده عمومی در بورس کالا به صورت الکترونیک در سامانه بفروشند تا در صندوق عدالت و پیشرفت واریز شود.

به دولت اجازه داده شد تا سقف ۳۵ هزار میلیارد تومان از سهام و سهم‌الشرکه خودش را در شرکت های دولتی و همچنین اموال منقول و غیرمنقول به فروش برسانند تا سرمایه بانک‌ها و صندوق پیشرفت و عدالت افزایش یابد.

سه برابر سرمایه از این محل باید از طریق بانک‌ها در راستای حمایت از تولید و اشتغال تسهیلات ارائه دهند.

به دولت اجازه داده شد با درخواست دستگاه‌های اجرایی از جمله صندوق های بازنشستگی، از طریق شرکت ملی نفت نسبت به تحویل نفت خام و میعانات گازی صادراتی به اشخاص معرفی شده از سوی دستگاه‌های اجرایی و پس از تأیید اشخاص از سوی وزارت نفت، بر اساس قیمت روز صادراتی اقدام کنند.

 

 

«از برج خلیفه چه می‌دانید»، تهدیدی که اگر عملی شود اقتصاد امارات نابود می‌شود

پس از حملات ائتلاف متجاوز علیه غیرنظامیان یمنی، مقامات این کشور تهدید کردند مراکز تجاری دبی را هدف قرار می‌دهند.

 

پس از حملات ائتلاف متجاوز به سرکردگی عربستان و امارات به مناطق مسکونی یمن که  حمله‌ای تلافی جویانه در پی اصابت موشک‌ها و پهپاد‌های نیرو‌های یمنی به چندین نقطه از امارات بود، «احمد حامد» مدیر دفتر دولت نجات ملی در صنعا در توییتر خود به کنایه نوشت: «از برج خلیفه چه می‌دانید؟»

کارشناسان تهدید پشت این توییت را به خوبی درک کرده‌اند. موشک‌های کروز و پهپاد‌های بدون سرنشین یمن که توانستند به ابوظبی برسند به راحتی مراکز تجاری و تفریحی دبی که یکی از قطب‌های اقتصاد امارات است را می‌توانند هدف قرار دهند.

پیش از این نیز «یحیی سریع» سخنگوی نیرو‌های مسلح یمن در بیانیه‌ای اعلام کرد: «پس از جنایات تجاوزکارانه امروز آمریکا، عربستان و امارات علیه مردم عزیزمان، به شرکت‌های خارجی در امارات توصیه می‌کنیم که از امارات خارج شوند و در کشوری ناامن سرمایه‌گذاری نکنند.»

در همین راستا مرکز مطالعات امنیتی و اطلاعاتی آمریکایی «استراور» (که نزدیک به سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا موسوم به سیا است) اعلام کرد ممکن است دبی با یک سری از حملات روبه‌رو شود، اما این حملات به اعتبار امارات که به عنوان کشوری مناسب برای سرمایه‌گذاری معرفی می‌شود، ضربه می‌زند.

امارات که از سال ۲۰۱۹ سعی داشت نقش خود را در جنگ علیه مردم یمن کم‌رنگ و این اقدام را با خارج کردن نیرو‌های خود از برخی از مناطق یمن آغاز کرد به تازگی و با فشار آمریکا، عربستان و رژیم صهیونیستی مزدوران وابسته به خود را که «العمالقه» شهرت دارند و در امارات آموزش دیده‌اند را به استان شبوه اعزام کرد تا بتواند نقش خود را بنابر خواسته‌های آمریکا در یمن فعال‌تر نشان دهد.

مقامات ابوظبی ادعا کردند حق انتقام را برای خود محفوظ می‌دانند در همین راستا ائتلاف متجاوز عربی با بمباران مناطق مختلف و مسکونی یمن تا کنون طی روز‌های گذشته بیش از ۸۰ تن از مردم این کشور را کشته‌اند که براساس گزارش سازمان بین‌المللی «کودکان را نجات دهید» چندین تن از این جان باختگان کودک هستند.

با وجود تهدید مستقیم یمنی‌ها، امارات از برانگیختن یک رویارویی نظامی که ممکن است گردشگران، شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران که ستون‌های کلیدی استراتژی توسعه اقتصادی آن هستند را به وحشت بیاندازد، می‌ترسد. ابوظبی همچنین به تازگی سعی کرده است روابط خود را با همسایه شمالی خود یعنی ایران تقویت کند، به همین دلیل اگر به اقدامات خصمانه خود علیه یمن ادامه دهد و به متحدان تهران در یمن آسیب بزند مشخص نیست که روابط امارات با ایران به کجا برسد. علاوه بر روابط استراتژیک میان امارات و ایران، شرکت‌های سرمایه‌گذاری بسیاری با ملیت ایرانی در دبی فعال هستند که نقش به سزایی در بهبود اقتصاد امارات دارند.

یمنی‌ها با تغییر ادبیات خود در خصوص امارات در چند روز اخیر تاکید کرده‌اند ائتلاف باید دست از حمله و تهدید بردارد و به این فکر کند که اگر اوضاع همینطور پیش برود وضعیت به بدترین حالت ممکن خود می‌رسد و شهر‌های مهمی، چون دبی هدف‌هایی خواهند بود که با تجهیزات مختلف مورد هدف قرار خواهند گرفت.

«از برج خلیفه چه می‌دانید»، تهدیدی که اگر عملی شود اقتصاد امارات نابود می‌شود

بنابر گزارش روزنامه الاخبار به نظر می‌رسد که وضعیت وحشت اکنون در امارت بر دبی متمرکز شده است، به ویژه پس از قرار گرفتن برج خلیفه در دایره اهدافی که انتظار می‌رود یمنی‌ها در پاسخ به جنایات امارات در کشورشان، قصد دارند به آن‌ها حمله کنند.

اما از برج خلیفه چه می‌دانیم؟ برج خلیفه آسمان‌خراشی در شهر دبی است که ارتفاع آن به ۸۲۸ متر می‌رسد و دارای ۱۶۳ طبقه است. این برج در ژانویه سال ۲۰۱۰ افتتاح شده و سالانه قریب به ۳۰ میلیون نفر از آن بازدید می‌کنند. پس از سخنان نیرو‌های یمنی درخصوص این برج واکنش‌های زیادی برانگیخته شده است و برخی از کاربران در شبکه های اجتماعی برج العرب و جزیره نخل الفجیره را نیز از اهدافی معرفی می‌کردند که یمن می‌تواند برای انتقام شهدای خود آن‌ها را هدف قرار دهد.

 

 

 

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۱ خبر داد

مخالفت کمیسیون تلفیق با خرید خدمت سربازی برای مشمولین داخل کشور

مخالفت کمیسیون تلفیق با خرید خدمت سربازی برای مشمولین داخل کشور

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۱ ضمن تشریح مذاکرات کمیسیون متبوع خود گفت که پیشنهادی در خصوص خرید خدمت سربازی برای مشمولین داخل کشور مطرح شد که در مذاکرات رای نیاورد.

به گزارش ایسنا، رحیم زارع در نشست خبری صبح امروز در خصوص مصوبات اخیر کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۱ در جمع خبرنگاران گفت: در خصوص موضوع خرید خدمت سربازی برای مشمولان داخل کشور در کمیسیون تلفیق پیشنهادی ارائه شد که به دلیل بالا بودن مبالغ رای نیاورد برای مثال در این پیشنهاد برای دیپلم ۲۰۰ میلیون تومان، برای کارشناسی ۲۵۰ میلیون تومان، برای کارشناسی ارشد ۳۰۰ میلیون تومان، برای دکترای عمومی ۴۰۰ میلیون تومان و برای دکترای تخصصی ۵۰۰ میلیون تومان  در نظر بود.

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۱ گفت: در زمینه پرداخت سهم بیمه کارفرمایان برای کارگاه‌هایی که حداکثر پنج کارگر دارند و پنج سال یا کمتر از فعالیت آنها می‌گذرد معافیت بیمه ۲۰ درصدی در نظر گرفته شده است. همچنین برای کارگاه‌هایی که بیش از پنج سال و از پنج کارگر بیشتر کارگر دارند سه درصد کمتر مشمول معافیت بیمه در سال ۱۴۰۱ خواهند شد. همچنین وزارت نیرو مکلف شد متوسط بهای انرژی برق تحویلی به صنایع فولادی، آلومینیوم، مس و فلزات اساسی و کانی‌های فلزی و واحدهای پالایشگاهی و پتروشیمی را بر مبنای متوسط نرخ خرید انرژی برق از نیروگاه‌های دارای قرارداد تبدیل انرژی محاسبه و دریافت کند.

زارع عنوان کرد: در خصوص صندوق کارآفرینی امید که با عنوان صندوق پیشرفت عدالت ایرانیان تغییر نام داده بود ۳۱ واحد تابع استانی منابع درآمدی را از محل درآمد ردیف‌ها و جداول بودجه سنواتی و همچنین فروش اموال منقول و غیرمنقول مازاد سهم استان‌ها، حقوق دولتی معادن ۲۰ درصد از اعتبارات قانون متوازن و همچنین قانون هدفمندی یارانه‌ها در راستای حمایت از تولید به عنوان کمک‌های بلاعوض بخش غیردولتی، منابع صندوق پیشرفت عدالت ایرانیان تامین شود. در این خصوص به روسای دستگاه‌ها و استانداران اجازه داده شد که اموال منقول و غیرمنقول مازاد دولتی خود را که در اختیار دستگاه‌های دولتی و موسسات تابع آن می‌باشند پس از تایید کارگروه‌های استانی و مصوبات هیات وزیران از طریق مزایده عمومی در بورس کالا و به صورت الکترونیک در سامانه به فروش برسانند و منابع را به صندوق پیشرفت واریز کنند.

سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: همچنین به دولت اجازه داده شد تا سقف ۳۵ هزار میلیارد تومان از سهام و سهم‌الشرکه خود را در شرکت‌های دولتی و اموال منقول و غیرمنقول به فروش برساند این اقدام با هدف افزایش سرمایه بانک‌ها و صندوق کارآفرینی امید بود. سه برابر آن باید توسط بانک‌ها برای تسهیلات حوزه حمایت از تولید و اشتغال ارائه شود.

وی ادامه داد: کمیسیون تلفیق با درخواست دولت در خصوص افزایش سن بازنشستگی مستخدمین کشوری، لشکری و تامین اجتماعی مخالفت کرد. کمیسیون همچنین با محاسبه پاداش بازنشستگی در تمام صندوق‌های بازنشستگی اعم از لشکری و کشوری و سازمان تامین اجتماعی براساس حقوق سه سال آخر موافقت نکرد. همچنین به دولت اجازه داده شد که با درخواست دستگاه‌های اجرایی همچون صندوق‌های بازنشستگی کشوری و لشکری و سازمان تامین اجتماعی از طریق شرکت ملی نفت نسبت به تحویل  نفت خام و میعانات گازی صادراتی به اشخاص معرفی شده توسط دستگاه های اجرایی پس از تایید اشخاص توسط وزارت نفت براساس قیمت روز صادراتی اقدام نماید.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره ارز ترجیحی در لایحه بودجه ۱۴۰۱ عنوان کرد: قرار شده بود که برای بررسی این موضوع کمیته‌ای میان مجلس شورای اسلامی و دولت به بررسی این موضوع بپردازند. اگرچه تکلیف نرخ محاسبه ارز براساس ای تی اس مشخص شده است اما این‌که چه میزان از ارز ترجیحی در جهت تامین کالاهای اساسی و نهاده های دامی و دارو هزینه شود، هنوز تصمیم گیری نشده است، پس از تشکیل کارگروه و بررسی این موضوع و تصویب در کمیسیون تلفیق اطلاع رسانی می‌شود. درباره نرخ ارز ترجیحی نیز هنگام بررسی بخش هزینه ای لایحه بودجه تصمیم گیری خواهد شد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر این‌که گفته می‌شود برخی نهادهای امنیتی به موضوع ارز ترجیحی ورود کرده‌اند آیا چنین موضوعی صحت دارد گفت: من هم این موضوع را در رسانه‌ها شنیده‌ام اما جلسه‌ای در کمیسیون در این باره برگزار نشده است.

زارع همچنین درباره رفع مشکل صندوق‌های بازنشستگی در لایحه سال ۱۴۰۱ اظهار کرد: مصوب کردیم که حدود ۹۰ هزار میلیارد تومان از محل فروش سهام شرکت‌های بورسی و غیربورسی به این صندوق‌ها اختصاص پیدا کند همچنین صندوق بازنشستگی کشوری و لشکری نزدیک به ۱۳۰ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است. در مجموع در لایحه سال ۱۴۰۱ حدود ۲۱۹ هزار میلیارد تومان برای حمایت از این صندوق‌های بازنشستگی مورد توجه می‌باشد.

زارع در خصوص چگونگی و میزان درآمد دولت از محل فروش نفت به افراد عنوان کرد: در این باره ۴.۵ میلیارد یورو برای پرداخت بدهی دستگاه‌های اجرایی و برای حمایت از تولید خود مجلس شورای اسلامی نیز ۵.۵ میلیارد یورو مشخص کرده است که ۴۰ درصد سهم صندوق توسعه ملی، ۱۴.۵ درصد در حوزه نفت و ۴۵ درصد هم در حوزه حمایت از زیرساخت‌های توسعه اقتصادی کشور می‌باشد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق همچنین درباره اینکه آیا فرمان ده گانه دولت برای رفع مشکلات بازار سرمایه در لایحه بودجه ۱۴۰۱ و در بررسی های کمیسیون تلفیق مورد توجه بوده است یا خیر؟ گفت: در برخی موارد در قسمت هزینه‌ای تاکیداتی بر تقویت موضوع بورس وجود دارد، جمع بندی ما در جهت حمایت از تولید است و برای حمایت از بورس هم تمرکز داریم، همکاران در قسمت مصارف هم پیشنهاداتی دارند که موجب تقویت بورس خواهد شد، در مجموع می گویم مصوبات کمیسیون تلفیق در جهت تقویت بورس و احقاق حق سهامداران خواهد بود،دو یا سه مورد از آن ۱۰ مورد مورد توجه بوده است ولی هر ۱۰ مورد دیده نشده است.

وی در خصوص زمان بررسی لایحه در صحن مجلس شورای اسلامی گفت: فکر می کنم هفته سوم بهمن ماه به بررسی لایحه بودجه در صحن خواهیم پرداخت، بررسی قسمت مصارف بیشتر از درآمدی است و ممکن است به بیشتر از دوهفته زمان نیاز داشته باشد.

زارع درباره امکان تغییر سقف بودجه نسبت لایحه پیشنهادی دولت گفت: طبیعی است که همیشه سه یا چهار درصد تفاوت داشته باشد، امسال با وجود این موضوع واردات خودرو شاید بیش از این پنج یا شش درصد باشد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر این‌که مبنای تصمیم کمیسیون در خصوص خرید خدمت سربازی برای مشمولان غایب خارج از کشور چه بود، اظهار کرد: این پیشنهاد یکی از همکاران بود اگرچه هیچ برنامه‌ای از سوی دولت در این باره ارائه نشده بود، اما چون هنوز نظر نیروهای مسلح گرفته نشده این موضوع نهایی نیست و ممکن است یک رای‌گیری مجدد در این باره انجام شود. اگرچه در رای‌گیری اولیه اکثریت اعضاء به آن رای دادند. تاکید می‌کنم این موضوع هنوز نهایی نشده باید نظر نیروهای مسلح گرفته شود در صحن بررسی شود و به تایید شورای نگهبان هم برسد.

زارع در پایان اضافه کرد: موضوع خرید خدمت سربازی مشمولان خارج از کشور بیش از دو سوم در کمیسیون رای آورد؛ البته این موضوع نهایی نیست، این کار باید با رعایت اصل ۱۱۰ قانون اساسی درخصوص  اختیارات رهبری معظم انقلاب و رعایت پیشنهاد نیروهای کل مسلح انجام شود و شاید یک رای گیری مجدد دراین خصوص شاهد باشیم.

 

 

 

 

 

 

احسان به والدین در کلام صدیقه طاهره (س) / راهی برای جلوگیری از خشم خدا

حضرت زهرا (س) نیکی به پدر و مادر را وسیله‌ای برای حفظ و در امان ماندن از عذاب خداوند معرفی کرده، می‌فرمایند: خداوند نیکی به والدین را برای جلوگیری از خشم خودش قرار داد.

فرزندان به طور معمول تابع والدین خود بودند و کمتر تضادی در سبک زندگی و عقاید میان اعضای خانواده وجود داشت. به مرور افکار و سبک زندگی‌ها دستخوش تغییر شد، جوانان به سمت مد‌های جدید روی آورده و با سنت‌های پدر و مادر خود مخالفت کردند.

به مناسبت میلاد صدیقه طاهره و روز مادر، نگاهی خواهیم داشت به راهبرد حضرت زهرا (س) که مادر معنوی و دینی تمام مسلمانان است، برای جوان مؤمنی که خانواده اش با عقاید و ایمان او مخالفت می‌کنند.

حجت‌الاسلام محمد سفرکرده کارشناس خانواده و مسائل مذهبی با اشاره به وظایف سخت جوانان با توجه به شرایط امروز جهان گفت: در چند سال اخیر، سرعت تغییرات و تحولات اتفاق تازه‌ای را رقم زده است و مشاهده می‌کنیم برخی فرزندان بیشتر از والدین خود پایبند سنت‌ها و ارزش‌های دینی هستند. وظیفه جوان مؤمنی که به دنبال پیروی از دین خداست، اما والدینش مخالف او هستند، امروز سخت‌تر از گذشته شده است. فشار والدین بر یک جوان مؤمن ادامه مسیر را برای او با سختی و دشواری بسیاری همراه کرده است.

وی ادامه داد: بدون شک احترام و نیکی به والدین یکی از مهم‌ترین دستورات دین اسلام است و مادر، دلسوزترین فرد برای انسان به شمار می‌رود. اما دلسوزتر از مادر نسبی و ژنتیکی و همچنین آگاه‌تر به مصالح و مفاسد انسان، مادر معنوی و حقیقی انسان مؤمن است.

اهمیت نیکی به پدر و مادر و برخورد مناسب آن‌ها

حجت‌الاسلام سفرکرده احسان به والدین را خصوصیت مشترک انبیاء و اولیای الهی برشمرد و گفت: یکی از صفات نیکویی که خداوند برای حضرت یحیی در کنار درک حکمت و معارف الهی از آن نام می‌برد، احسان به والدین است: «ما او را در حال کودکى حکمت عطا کردیم… و نیز نیکوکار به پدر و مادر بود‏.» (سوره مریم، آیه۱۴)

وی ادامه داد: در قرآن تعبیر جالبی نسبت به سخن گفتن با پدر و مادر آمده که نشان‌دهنده اهمیت و جایگاه آنان و لزوم برخورد مناسب با ایشان است. خداوند در مورد سخن گفتن با والدین خطاب به انسان می‌فرماید: «به آنان افّ مگو و بر آن‌ها فریاد مزن و سخن درشت مگو و با آنان سخن کریمانه بگوى.» (سوره اسراء، آیه۲۳) این همه تأکیدات و سفارشات قرآن نشان می‌دهد که انسان به هیچ عنوان جواز برخورد نامناسب و غیرمحترمانه با والدین خود را ندارد.

نیکی به پدر و مادر در کلام حضرت زهرا (س)

این کارشناس مذهبی نیکی، احترام و عشق به والدین را از خصوصیات مهم حضرت زهرا (س) دانست و گفت: صدیقه طاهره (س) هم‌راستا با قرآن، شیعیان و دوستداران خود را به احسان و خوبی به والدین تشویق می‌کند. حضرت، نیکی به پدر و مادر را وسیله‌ای برای حفظ و در امان ماندن از عذاب خداوند معرفی کرده، می‌فرمایند: «خداوند نیکی به والدین را برای جلوگیری از خشم (خودش) قرار داد.» (من لایحضره الفقیه، ج۳، ص۵۶۸) بنابراین نباید با رفتار نامناسب نسبت به پدر و مادر خشم و سخط خداوند را برای خود حاصل کنیم.

پدر حقیقی امت اسلامی

وی ادامه داد: در روایت متعددی پیامبر، خود و امیرالمؤمنین را پدران امت اسلامی معرفی کرده‌اند؛ حضرت خطاب به امام علی (ع) می‌فرمایند: «ای علی همانا من و تو پدران این امت هستیم.» (الأمالی (للصدوق)، ص۶۵۷)

راهبرد حضرت زهرا برای جلب رضایت پدر و مادر

حجت‌الاسلام سفرکرده با بیان اینکه پدران و مادران معنوی حق بر گردن ما دارند گفت: طبق حدیثی که در بالا بیان کردیم پیامبر و امیرالمؤمنین (ع) پدران دینی ما هستند چرا که حق تربیت معنوی و دینی بر گردن ما دارند. گاهی اگر بخواهیم رضایت پدران معنوی خود را حاصل کنیم، به ناچار ناراحتی والدین نسبی را فراهم می‌کنیم. در اینجا چه باید بکنیم؟ حق با چه کسی است؟ حضرت زهرا (س) در کلامی نورانی با راهبردی مناسب، تکلیف ما را روشن کرده‌اند؛ حضرت در این باره می‌فرمایند: «پدران دینى خود، محمّد و علی (ع) را خشنود کن گر چه با خشم پدران نژادیت باشد، مبادا پدران نسبی و نژادى را به قیمت خشم پدر و مادر دینی خشنود کنى.» (تفسیر منسوب به امام حسن عسکری، ص۳۳۴) بنابراین انسان هرگز نباید به خاطر افکار و اخلاق پدر و مادرش، از اطاعت اهل بیت (ع) دست بردارد.

این کارشناس مذهبی افزود: دلیلی که صدیقه طاهره (س) برای این سخن خود می‌آورند بسیار قابل توجه است. حضرت بیان می‌کنند که پدران معنوی می‌توانند پدران نسبی را راضی کنند، اما عکس آن امکان‌پذیر نیست. حضرت در ادامه کلام‌شان می‌فرمایند: «زیرا اگر پدر و مادر نژادیت خشمگین شوند محمّد و علی (ع) آن‌ها را راضى مى‌کنند به ثواب یک میلیونیُم از یک ساعت اطاعت کردن تو محمّد و علی (ع) را؛ اما اگر پدر و مادر دینى خشمگین شوند پدر و مادر نژادیت نمی‌توانند آن‌ها را خشنود کنند؛ زیرا تمام ثواب اطاعت کردن اهل دنیا برابر با خشم محمّد و على علیهما‌السّلام نمى‌شود.» (تفسیر منسوب به امام حسن عسکری، ص۳۳۴)

وی ادامه داد: استدلال حضرت بسیار راه‌گشا و روشن است. حتی اگر تمام دنیا هم ثواب تمام کار‌های خود را جمع کنند، ذره‌ای نمی‌تواند با ناخشنودی و ناراحتی پیامبر و جانشین حضرت امام علی (ع) برابری کند. با توجه به تحولات گوناگون امروزی، یک جوان مؤمن و دیندار ممکن است برای انتخاب مسیر درست، اقدامی مخالف رأی و نظر والدین خود انجام دهد. آنچه اسلام و صدیقه طاهره (س) در این مواقع از ما می‌خواهد قدم گذاشتن در مسیر درست، همراه با حفظ احترام و جایگاه پدر و مادر است.

 

 

 

 

 

 

رئیس سازمان سنجش: کنکور را حذف شده در نظر بگیرید/ سنجش دو مرحله‌ای جایگزین کنکور می‌شود

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور گفت: ما دیگر کنکور نخواهیم داشت بلکه یک نظام سنجش ورود به دانشگاه دو مرحله‌ای را اجرایی خواهیم کرد.

رئیس سازمان سنجش: کنکور را حذف شده در نظر بگیرید/ سنجش دو مرحله‌ای جایگزین کنکور می‌شود

به گزارش میزان رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در مورد کنکور و مصوباتی در خصوص کاهش سهم آن در نظام سنجش آموزش کشور گفت: طی سال‌های آینده ما دیگر کنکور به شیوه سابق نخواهیم داشت بلکه یک نظام سنجش ورود به دانشگاه که شامل دو بخش است را اجرایی خواهیم کرد.

عبدالرسول پورعباس ادامه داد: نظام سنجش دو مرحله‌ای را آزمون‌های یکپارچه کشوری در آموزش و پرورش و  آزمون‌های کشوری در سنجش تشکیل خواهد داد، ملاک پذیرش و ورود به دانشگاه نیز این دو سنجش خواهد بود،   از این رو کنکور را حذف شده در نظر بگیرید، سوابق تحصیلی و آزمون سنجش به شکل هوشمند و در تعدد قابل قبول از سوی آموزش و پرورش و سازمان سنجش در راستای تقویت این دو سازمان طراحی خواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا با افزایش سهم سوابق تحصیلی به عدالت آموزشی نزدیک خواهیم شد، گفت: برای رسیدن به عدالت آموزشی باید بتوانیم امتحانات هوشمند را در این کشور برگزار کنیم آنچه آن روز‌ها تحت عنوان امتحانات متعدد می‌گفتیم امروز عملیاتی خواهد شد، چرا که امروزه نیز فناوری آن در کشور موجود است و در آینده در مورد جزییات آن بیشتر صحبت خواهیم کرد.

پورعباس ضمن ابراز امیدواری در خصوص اجرای طرح امتحانات هوشمند ظرف دو و نهایت سه سال آینده گفت: با تکرار، تعدد و تنوع آزمون ها هم کیفیت آموزش بالا خواهد رفت و این موضوع اثر مثبت بر روی آموزش داشته و هم مافیای کنکور حذف خواهد شد.

رئیس سازمان سنجش در مورد تعارضات پیش آمده در سال جاری در مورد تفاوت اهداف آموزشی آموزش و پرورش و سازمان سنجش گفت: درجلسه ای که با وزیر آموزش و پرورش داشته ایم بر این نکته تاکید شد که در راستای هم سو کردن هر دو سازمان در جهت ارائه خدمات بهتر و برجسته تر به دانش آموزان گام برداریم.

وی در مورد جزییات این همراهی و هم سویی گفت: مهمترین امر بیشتر در مسیر محتوا سازی و اجر است اگر محتواسازی را به شکلی پیش بریم که سوالات ما درچارچوب کتاب‌های آموزش و پرورش باشد این تعارضات پایان خواهد یافت.

رئیس سازمان سنجش گفت: ما برای سال ۱۴۰۱ این کار را شروع کرده ایم و به امید خدا با طرح سوالات مفهومی، محتوایی و در واقع متکی به محتوای کتاب‌های درسی و نه خارج از آن باید هم زمان در آموزش و پرورش و سنجش تلاش کنیم.

وی در پایان با اشاره به این موضوع که باید فاصله خود را با سوالات کلیشه‌ای زیاد کنیم بر این نکته تاکید کرد که باید به نقطه‌ای برسیم که صد در صد سوالات ما محتوایی و متکی به کتب درسی باشد که این موضوع به طور طبیعی تعارضات موجود را از میان خواهد برد.

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*