حوادث/ امام جمعه تفرش عزل شد

عرضه برنج با قیمت ۳۲ و ۴۲ هزار تومان آغاز می‌شود

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران گفت: از امروز عرضه دو قلم برنج شیرودی ممتاز با قیمت ۴۲ هزار تومان و فجر با قیمت ۳۲ هزار تومان در سامانه بازرگام آغاز می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان –  اسماعیل قادری‌فر گفت: ذخایر راهبردی برنج در شرکت بازرگانی دولتی بیش از ۴۰۰ هزار تن است و علت کمبود وجود واسطه‌های غیرضروری در بازار است.

به گفته او، موضوع تزریق ۲۰۰ هزار تن برنج خارجی هندی و پاکستانی به بازار و استان‌های شمالی در دستور کار است، اما صرفا به صورت اینترنتی و هوشمند آغاز می‌شود. متاسفانه امسال به دلیل خشکسالی، تولید برنج داخلی ۳۰ درصد کمتر بوده است.

ذخایر برنج در شرکت بازرگانی دولتی ایران را ۴۰۰ هزار تن است.

در روزهای گذشته با التهاب بازار برنج ایرانی، نرخ این قلم کالا تا هر کیلو ۹۰ هزار تومان هم رسید که با ورود وزارت جهاد و سازمان تعاون روستایی عرضه های مستمر این کالا آغاز شد.

 

 

 

جراحی‌های لاغری؛ تب اجتماعی یا نیاز واقعی

تهران- ایرنا- بخشی از افراد جامعه در سال‌های اخیر به تقلید از الگوهای غربی دست به انواع جراحی‌های لاغری می‌زنند، موضوعی که این پرسش را در اذهان جامعه به وجود می‌آورد که آیا این افراد از تب اجتماعی برای زیبایی و مانکن شدن الگو می‌گیرند یا به سلامتی خود اهمیت می‌دهند.

در عصر جدید برخی از انواع وجوه ظاهری و کردارهای بدنی اهمیتی خاص یافته‌اند. توجه به اندام در متون جامعه‌شناسی در دو دهه گذشته مباحث گسترده‌ای را حول موضوعاتی نظیر هویت، مصرف، سبک زندگی و زیبایی در نظریه‌پردازی‌های اجتماعی برانگیخته و الگوهای دخیل در مدیریت بدن را همچون دیگر حوزه‌های زندگی آدمی تحت سلطه قرار داده است. امروزه طبقات مختلف جامعه به اندام و ظاهر بیرونی توجه فزاینده‌ای دارند، به گونه‌ای که همگان به خصوص بانوان چهره و فیزیک ظاهری خود را مطابق با الگوهای زیبایی مورد تبلیغ و پذیرش جامعه تغییر می‌دهند.

کنترل بر توده‌های بدنی و توجه به ترکیب، تزئین و شکل ظاهری و بیرونی آن، ابزاری است که به جوانان به ویژه دختران امکان می‌بخشد تا روایت مشخصی از هویت شخصی را حفظ کنند و آن را در معرض قضاوت دیگران قرار دهند. شواهد موجود نشان‌گر تغییر فرهنگی در ایران و ترجیح اندام لاغر در میان بانوان است. متخصصان در خصوص چرایی وقوع این پدیده یا اینکه چه پیامدهایی برای افراد به همراه دارد، توافق کاملی ندارند. قدر مسلم این است که سبک‌های نوین زندگی که در جامعه ایران تحت تاثیر جهانی شدن گسترش یافته در تغییر رفتارهای عادتی زنان اثر قاطعی داشته‌اند. به نظر می‌رسد که مفهوم زیبایی در ایران در حال دگرگونی و زیبایی اندام با لاغری در حال مترادف شدن است. مسأله زیبابودن یا زیباشدن در جوامع گوناگون از مسائل جدی و تأمل برانگیز بوده و در فرایند انتخاب‌های مردم نقشی مهمی داشته است. این مسأله مرتبط با دوران جدید نیست، بلکه معنای آن و البته شکل و ابزارهای آن دگرگون شده است.

سال‌هاست که تب انجام عمل‌های لاغری در میان مردم افزایش یافته و توجه به ظاهر و زیبایی‌های اندام تا حدی اهمیت یافته است که حتی برخی از افراد که زیاد هم چاق نیستند در صف عمل‌های لاغری دیده می‌شوند.

 

‌لاغری با بایکوت معده

چاقی و اضافه وزن در دنیای کنونی و در بیشتر جوامع به یکی از معضلات افراد تبدیل شده است، به‌گونه‌ای که افراد دیگر توان گرفتن رژیم‌های طولانی و سخت را ندارند و ترجیح می‌دهند با روش‌های ساده‌تری مانند جراحی لاغری به اندام دلخواه خود برسند، گرچه در برخی موارد این‌گونه عمل‌ها، خطراتی دارد اما گزینه جذابی برای بسیاری از مردم محسوب می‌شود. طبق یافته‌های پزشکی در حال حاضر دو و نیم میلیون مرگ در سال در سراسر دنیا در افراد چاق تحت تأثیر بیماری‌های مختلف اتفاق می‌افتد. در همین زمینه دانشمندان حوزه علوم پزشکی با پیشرفت علم نوین به روش‌های جراحی موثری برای کاهش وزن دست یافته‌اند و با جراحی‌های بسیاری در این زمینه اطمینان لازم را برای رفع نگرانی افراد به وجود آورده‌اند.

در همین راستا به سراغ «سعید محبوبی» متخصص جراحی‌های عمومی و فلورشیب فوق تخصصی جراحی لاپاراسکوپی، رفتیم تا درباره عوارض و آثار جراحی‌های لاغری و میزان تأثیر آن‌ها بر جلوگیری از چاقی اطلاعاتی به دست آوریم. این متخصص با بیان این موضوع که همه افراد دوست دارند با استفاده از روش‌های گوناگون به اندامی ایده‌آل و زیبا برسند و این موضوع در افرادی که دچار اضافه وزن هستند با شدت بیشتری دیده می‌شود، توضیح می‌دهد: از میان بردن چربی‌های اضافه بدن با روش‌های مختلف یکی از مهمترین دغدغه‌های افراد چاق به شمار می‌رود. اصولا افراد با اضافه وزن بالا همواره در زندگی خود به دنبال راه‌حل‌هایی هستند تا به وزن دلخواه برسند اما گاهی دیده می‌شود، روش‌های غیراصولی و مضرر آسیب‌هایی را متوجه این افراد می‌کند که دیگر جای جبران و مداوا ندارد. در واقع سلامتی مهمترین بحث لاغری است و این روزها مدام توصیه می‌شود که افراد برای داشتن سلامتی و دوری از بیماری‌های مختلف وزن خود را کنترل کنند. در این میان جراحی‌های لاغری می‌تواند به سلامت افرادی که با بیماری‌های مختلفی مانند مشکلات قلبی، دیابت و فشار خون دست و پنجه نرم می‌کنند، مفید باشد.

محبوبی: نمی‌توان گفت که جراحی لاغری تنها برای زیبایی بدن است بلکه گاهی این عمل‌ها موضوع درمانی دارند، گرچه هدف رسیدن به اندام لاغر و رفع برخی بیماری‌هاست.

این متخصص در ادامه می‌گوید: عمل‌های لاغری در چند روش گوناگون انجام می شود. اسلیو معده که شامل برداشتن قسمتی از معده است و در آن فرد احساس سیری می‌کند. بای‌پس که در آن روده کوچک از زیر معده بریده شده و به فضای کوچک بالای معده متصل می‌شود و با خوردن مقداری کمی از غذا به شخص احساس سیری مضاعفی می‌دهد و همچنین گذاشتن حلقه دور قسمت بالای معده سبب می‌شود تا غذای کمتری وارد آن شود.

همچنین «ابراهیم سلیمی» متخصص تغذیه درباره اینگونه عمل‌های لاغری که در دسته زیبایی قرار دارند به ایرنا می‌گوید: اصولا افرادی را که شاخص توده بدنی آنها(BMI) بالاتر از ۴۰ باشد چاق می‌نامند. البته در چند سال اخیر می‌بینیم که بسیاری از این افراد تحت تأثیر تبلیغات یا فضای جامعه علاقه دارند با روش‌های مختلف به اندام دلخواه برسند. در جراحی‌های لاغری، جراح متخصص با معاینه و مشاوره درمی‌یابد که هدف فرد از تصمیم به جراحی لاغری چیست و تاکنون چه روش‌هایی را برای لاغری انجام داده است. البته نباید فراموش کرد که تب تند جراحی‌های لاغری در میان تمامی سنین بُعد روانی دارد و فرد برای اینکه به زیبایی مطلوب برسد، دست به چنین رفتارهای پرخطری می‌زند.

در این میان «مهران خودکامه» روانشناس بالینی نیز در گفت‌وگو با ایرنا معتقد است که نوع نگاه به افراد چاق سبب می‌شود که آنان تصمیم بگیرند که عمل‌های لاغری انجام دهند. او یادآور می‌شود: متأسفانه چند سالی است که در جامعه ما لاغری مُد شده و هر فردی که لاغرتر باشد مورد توجه و تحسین قرار می‌گیرد. البته نباید فراموش کرد که توجه به لاغری به علت تبلیغات گسترده در خصوص شیوه‌های لاغری در شبکه‌های ماهواره‌ای، فضای مجازی یا حتی در برخی شبکه‌های تلویزیونی صدا و سیما است. این مسأله مختص به افراد عادی جامعه نیست، بلکه هنرمندان، افراد صاحبنظر و مسؤولان نیز طرفدار لاغری با روش‌های مختلف به خصوص جراحی شده‌اند.

 

آیا جراحی‌های لاغری خطرناک هستند؟

در مورد عوارض جراحی لاغری می‌توان گفت خطرات چاقی بیشتر و جدی‌تر از عوارض جراحی لاغری است، این گونه جراحی‌ها تاکنون نتایج بسیار مثبتی از خود به جای گذاشته‌ و در مقایسه با روش‌های غیرجراحی، بسیار موثرتر ظاهر شده‌اند.طبق تحقیقاتی که روی ۶۰ هزار بیمار پس از جراحی لاغری انجام شد، نشان داد که احتمال مرگ و میر طی ۳۰ روز پس از جراحی لاغری ۰.۱۳ درصد است یعنی حدود یک بیمار به ازای هر ۱۰۰۰ بیمار، در حالی که این آمار کمتر از مرگ و میر حاصل از جراحی‌های دیگری است.

در واقع طبق این مطالعات، آمار مرگ و میر به هر دلیلی پس از جراحی لاغری در مقایسه با آمار مرگ و میر افراد مبتلا به چاقی مفرط بسیار کمتر است.

محبوبی اعتقاد دارد که منظور از عوارض بعد عمل این نیست که هر فردی که تحت عمل لاغری قرار بگیرد، حتما علائمی مانند خونریزی، بیهوشی و…را تجربه می‌کند، بلکه از میان تمام افرادی که این عمل را انجام داده‌اند، ممکن است برخی از آنان، یک یا چند عارضه ساده را تجربه کنند. متاسفانه برخی افراد سودجو نیز هستند که بدون داشتن علم کافی در این زمینه در کلینیک‌های زیبایی اقدام به جراحی‌های مختلف می‌کنند مانند عمل‌های لاغری تحت عنوان لیپوماتیک که برخی متخصصان زیبایی با خارج کردن چربی‌های بدن به دیگر قسمت‌ها آسیب می‌زنند که در بلند مدت شاهد برخی بیماری‌هایی مانند سرطان در نقاط مختلف بدن هستیم. همچنین خطر آمبولی، عفونت ریه، رفلاکس معده و… از شایع‌ترین عوارض جراحی لاغری به خصوص در اسلیو معده و بای‌پس اتفاق می‌افتد که وقوع این اتفاقات بستگی به جراح و تخصص او دارد.

در همین ارتباط سلیمی می‌گوید که جراحی‌های چاقی به دوگونه است، که یک نوع آن جراحی‌های محدودکننده است که اسلیو معده نام دارد. در این عمل قسمتی از معده برداشته می‌شود تا دیگر فرد نتواند مانند سابق غذا بخورد یا جذب مواد غذایی کاهش می‌یابد. دسته دیگر جراحی‌های لاغری به پیکرتراشی نام دارند که در این نوع جراحی با زیباسازی قسمت‌هایی از بدن، فرد به فرم مورد نظر می‌رسد. در هر عمل جراحی، عفونت و خونریزی و حرکت چربی‌ها می‌تواند باعث بروز سکته، آمبولی یا مرگ شود. طبق نتایج در هر جراحی لاغری پنج تا ۱۰ درصد خطر مرگ وجود دارد.

خودکامه نیز در همین ارتباط بر این باور است که یکی از مهمترین علل چاقی بحث ارث و هرمونی بودن آن است. برخی از افراد از همان ابتدای تولد چاق به دنیا می‌آیند. در صورتی که عامه مردم تصور می‌کنند که فرد به دلیل بی‌ارادگی و پرخوری چاق شده است. اما روانشناسان و متخصصان تغذیه معتقدند که چاقی یکی از عوارض اختلال روانی خوردن بیش از حد مواد غذایی است. ورزش و رژیم لاغری تنها روش‌های سالم برای کاهش وزن است اما تنها راه کاهش وزن سالم نیست. برای بسیاری از افراد رژیم لاغری و ورزش موثر نیست و آنها علت عدم کاهش وزن خود را نمی‌دانند. پس جراحی لاغری می‌تواند ایده‌آل‌ترین روش برای کاهش وزن باشد.

 

انتخاب هوشمندانه پزشک؛ تضمینی بر پرداخت هزینه

بیمه‌های درمانی در قبال هزینه‌های جراحی‌های زیبایی تعهدی ندارند و تنها برای عمل‌هایی که برای سلامتی ضروری هستند، هزینه می‌کنند. از این رو همانند بیمه‌های تکمیلی نیاز است که شخص بیمه‌گذار توسط پزشک معتمد معاینه شود و آزمایشات گوناگون انجام دهد. چنانچه فرد بیمه‌گذار شاخص توده بدنی بالای ۴۰ داشته باشد و پزشک بیمه تشخیص دهد که این چاقی سلامتی بیمار را به شدت تهدید می‌کند، بیمه موظف است که هزینه عمل جراحی بیمه‌گذار را تقبل کند. در همین ارتباط اعظم همتی کارشناس بیمه با اشاره به این موضوع که افراد چاق باید تحت معاینه پزشک معتمد قرار گیرند، بیان می‌کند: توده بدنی فرد چاق باید ۴۰ یا بیشتر از آن باشد. در این صورت تمام اعمال جراحی فرد با در نظر داشتن سقف مسؤولیت های مالی بیمه گذار تحت پوشش بیمه قرار می گیرد. چنانچه فرد واجد شرایط باشد در بیمارستان دولتی عمل می‌شود و تحت پوشش بیمه می‌تواند جهت کاهش هزینه جراحی بهره ببرد اما چنانچه فرد در بیمارستان خصوصی عمل شود نمی‌تواند به صورت مستقیم هزینه‌های خود را کاهش دهد.

همتی: بیمه‌های عمل‌های جراحی تنها در بیمارستان‌ها و مراکز دولتی کارایی دارند. اگر فردی در اثر چاقی به بیماری‌هایی مانند دیسک کمر، کبد چرب، فشار خون و … دچار شود می‌تواند با تجویز و تأیید پزشک تمام اعمال جراحی لاغری خود را تحت پوشش بیمه انجام دهد.

سلیمی نیز با بیان اینکه امروزه چاقی در میان افراد مسأله جدی تلقی می‌شود و حدود ۳۰ درصد از افراد جامعه به‌خصوص بانوان از این موضوع رنج می‌برند، اظهار می‌کند که ۱۰میلیون در کشور دارای چاقی و اضافه وزن و نیازمند راه‌حل‌هایی برای جلوگیری از این معضل هستند. در مورد جراحی‌های لاغری اگر فرد بیمار شناخته شود می‌تواند از شرایط و ضوابط بیمه استفاده کنند. همچنین اگر بیمار دارای بیماری‌های زمینه‌ای و خاص باشد نیز بیمه هزینه‌های آنها را متقبل می‌شود، ناگفته نماند اگر بیماری این ویژگی‌ها را داشته باشد می‌تواند در بیمارستان‌های دولتی تحت عمل جراحی قرار بگیرد.

 

 

تبعات جبران‌ناپذیر چند همسری بر خانواده

مقوله چند همسری صرفاً یک موضوع قانونی نیست که منعی در بر داشته یا نداشته باشد. ترویج این رویه در شرایطی که ازدواج جوانان روز به روز با چالش های متعدد رو به رو می شود چندان نسبتی با واقعیت های موجود در جامعه‌مان ندارد. از طرفی به گفته کارشناسان، چند همسری می تواند تبعات مخربی برای تحکیم خانواده در بر داشته باشد.

گروه ایرنا زندگی –  طی چند روز گذشته اظهارنظرهایی پیرامون چند همسری و قانونی بودن آن، بحث های مختلفی را در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی به همراه داشت؛ برخی تاکید داشتند که تعدد زوجات با اجازه همسر اول، امری قانونی است. حال با توجه به این اظهارنظرها آیا می توانیم بگوییم این رویه آسیبی برای خانواده در بر ندارد؟برای پاسخ به این سوال با «حجت الاسلام احمد رضا دهقان »کارشناس ازدواج و خانواده گفتگو کردیم.

***حکمت و مصلحت را دریابید!

اگرچه در آیاتی از قرآن کریم به تعدد زوجات اشاره شده و چند همسری در اسلام امری پذیرفته شده است اما این به معنای جواز تعدد زوجات برای همه مردان و در همه شرایط نیست. حجت الاسلام احمدرضا دهقان، کارشناس ازدواج و خانواده و استاد دانشگاه هنر تهران دراین باره می‌گوید: « در نظام فکری شیعه، احکام وضع شده و توجه به برخی از اولویت‌های سبک زندگی نشأت گرفته از حکمت و مصلحت است. دین اسلام پاسخگوی همه نیازهای بشری است و به روزترین مسائل را هم در نظر می‌گیرد به همین خاطر ما نظاره گر برخی گفتمان‌ها از جمله چند همسری در جامعه هستیم به گونه‌ای که انسان احساس می‌کند لزوماً باید به همه احکام اسلامی بدون توجه به حکمت و مصلحت آن در جامعه عمل کند.»

 *** پرهیز از دامن زدن به مشکلات خانوادگی

«حکمت چند همسری که در قرآن به آن اشاره صریح شده است نشأت گرفته از توجه به برخی از شرایط خاص است.»حجت الاسلام دهقان با بیان این مطلب می گوید برخی می خواهند از دین و شریعت برای رسیدن به مقاصد و امیال خود استفاده کنند بدون این که بدانند ذات دین چرا چنین توصیه‌ای در شرایطی خاص داشته است: « هیچ کس حق ندارد به بهانه‌های واهی و غلط از جمله‌ عدم سازگاری با همسر، تعهد به دختران مجرد، پاک کردن جامعه از فساد، رفع نیاز انسان‌ها و نگاه پیامبرگونه، به مشکلات خانوادگی دامن بزند.پیش رفتن به سوی چند همسری ممکن است تبعاتی مانند از هم پاشیده شدن ازدواج اول و آسیب به فرزندان آن خانواده داشته باشد و این از نظر اسلام و اخلاق و دین پسندیده نیست.»

چند همسری به کانون خانواده صدمه می‌زند؟

***هر زنی می‌خواهد برای همسرش اولویت باشد

این استاد دانشگاه با اشاره به ترویج فرهنگ چند همسری از طریق تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی و برگزاری کارگاه‌های آموزشی ادامه می دهد: «آن دسته از افرادی که دَم از تبلیغ چند همسری می‌زنند و حتی یک جاهایی عقد موقت، یا دیدگاه درستی نسبت به فلسفه، حکمت و مصلحت الهی ندارند و یا در عملی کردن آموزه‌های دینی مهارت درست و عدالت کافی را ندارند؛ به همین خاطر تعارض بین دیدگاه و عمل باعث می‌شود که جوان‌ها در اصل مسئله ازدواج به شک و تردید بیفتند و ترس از آینده داشته باشند.»

حجت الاسلام دهقان می‌گوید این با ذات و طبیعت زن همخوانی دارد که نتواند رقیب عاطفی را تاب بیاورد. در واقع هر زنی میل به این دارد که برای همسرش اولویت اول و آخر باشد و از این طریق از او توجه عاطفی دریافت کند: «به لحاظ روانشناختی ساختار عاطفی خانم‌ها به گونه‌ای است که وقتی پیوند و تعهد عقد با کسی برقرار می‌کنند، دیگران را رقیب عاطفی خود می‌دانند و دوست دارند احساس نفر اول بودنِ عاطفی در زندگیشان سرمایه‌ای برای حفظ زندگی، عشق ورزی و تحمل سختی‌ها و فشارهای زندگی باشد؛ به همین خاطر چندهمسری می‌تواند آن‌ها را از لحاظ روحی و روانی دچار مشکلات جبران‌ناپذیری کند.»

***به این جهاد مقدس بپیوندید

حجت الاسلام دهقان، کارشناس مسائل ازدواج و خانواده می‌گوید ایجاد عشق و علاقه در کانون خانواده جهاد امروز زن و شوهر هاست و نباید از آن غافل بود. چرا که از هم پاشیده شدن خانواده تبعات بسیار بدی برای اجتماع به دنبال دارد: «در عصر کنونی حفظ نظام خانواده جهاد مقدسی است. اگر کسی بتواند فضای خانواده را تبدیل به محور عشق‌ورزی و بروز محبت کند، این انسان در پیشگاه الهی محبوب خواهد بود اما اولین آسیبی که نگاه به چند همسری در زندگی ایجاد می‌کند همین فاصله گرفتن از آن وظایف و اولویت‌های اصلی درایجاد آرامش و عشق‌ورزی میان زن و شوهر است.»

چند همسری به کانون خانواده صدمه می‌زند؟

*** آفتی به نام تنوع‌طلبی!

تنوع طلبی در برخی از مردان آن ها را به چند همسری سوق می‌دهد. رویه‌ای که خیری در آن نیست و از آفت های شخصیتی به حساب می‌آید: «متأسفانه برخی افراد به محض اینکه نقطه ضعفی از همسرشان ببینند به جای اینکه خانواده را محل ریاضت و رشد اخلاقی و کسب کمالات در پرتو تحمل، گذشت و نادیده گرفتن برخی اشکالات قرار دهند، به ذهنشان خطور می‌کند که بدون توجه به اصول اخلاقی برای گریز از نقطه ضعف‌ها و پر کردن خلأها با شخص دیگری مسئله‌شان را برطرف کنند؛ به همین خاطر به سمت دو همسری و چند همسری گرایش پیدا می‌کنند. عده‌ای از افراد هم با این استدلالِ غلط که من در پرتو چند همسری می‌خواهم سنت رسول اکرم (ص) را پیاده کنم، اقدام به این کار می‌کنند و این حکم شرعی را بدون توجه به اقتضائات و استثنائات دستخوش سوءاستفاده هوسرانان و دشمنان می کنند.»

***فرزندانی که سرخورده می شوند

اگر پای صحبت فرزندانی که پدرشان به دلایل غیر محکم همسران دیگرانی اختیار کرده بنشینید در رفتار آن ها نوعی سرخوردگی را مشاهده خواهید کرد. برخی از آن ها در ازدواج نیز دچار مشکل می‌شوند. حجت الاسلام دهقان خاطره ای در این باره دارد: «در بحث ازدواج مشاور جوان های زیادی بوده‌ام. یکی از دختر خانم هیچ مشکلی با آقا پسر نداشت. با این حال با شک و تردید زیادی به ما مراجعه کرده بود و نیاز به مشورت پیش از ازدواج داشت. پدر آن آقای داماد تعدد زوجات داشت و این خانم نگران از این بود که پسر ایشان هم به او وفادار نماند و همین اتفاق در زندگی مشترک آن ها هم رخ بدهد.» این کارشناس مسائل خانواده ادامه می دهد: «در خانواده چند همسری، تعامل سازنده بین همسران که توأم با نشاط و سرزندگی و الگوسازی برای آینده فرزندان باشد، کمتر دیده می‌شود چون اصولاً خیلی‌ها در این روابط، ضوابط درستِ اخلاقی، عدالت و اولویت‌سنجی در ارتباطات را رعایت نمی‌کنند و این بسیار کار دشواری نیز هست.»

***مرد سنگربان خانواده است

پدر و مادرها باید قابلیت‌های همسرداری  و ایجاد آرامش و نشاط در خانواده را به رخ فرزندانشان بکشند. اگر زن و مرد به هم احترام بگذارند و با همدیگر رفاقت‌گونه رفتار کنند، دلنشینی ازدواج و شوق تشکیل خانواده در وجود جوان‌ها شکل خواهد گرفت اما اگر فرزندان احساس کنند که یکی از والدین یا هر دو خودخواهی می‌کنند و دنبال منافع خودشان هستند، احساس امنیت روحی و روانی از آن‌ها سلب خواهد شد.حجت الاسلام دهقان در این باره می گوید:« مرد سنگربان یک خانواده است و باید به گونه‌ای عمل کند که هیچ مسئله و مشکلی در زندگی وجود نداشته باشد و همه اطرافیان از جمله همسر و فرزندان بهره‌مند از مدیریت درست و صحیح او باشند اما اگر مرد برای جبران برخی خلأها و نیازها دیگری را وارد زندگی کرد، فرزندان هم در این میدان آسیب خواهند دید. بنابراین طبق آیات قرآن کریم که فرمود: «وَمِنْ آیَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ أَزْوَاجًا لِتَسْکُنُوا إِلَیْهَا» پرشکوه‌ترین جلوه توحید و خداشناسی ازدواج است و رسیدن به قداست ازدواج در پرتو تک همسری دیده خواهد شد و اوج دلدادگی و عشق‌ورزی و کسب رضای الهی نیز در این ماجرا تجلی خواهد کرد. »

انتهای پیام/

 

 

 

یارانه ۸۰۰ هزار تومانی به بایگانی رفت

یارانه ۸۰۰ هزار تومانی به بایگانی رفت

با وجود تمام هیاهوی مربوط به پرداخت یارانه ۸۰۰ هزار تومانی، شرط اجرای آن یعنی حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی فعلا منتفی شده و همین موجب عدم پرداخت یارانه های ۸۰۰ هزار تومانی وعده داده شده می‌شود؛ مگر آنکه دولت در فرصت باقی مانده برنامه‌ای ارائه کند که پاسخگوی تمامی ابهامات حذف ارز ترجیحی بوده و مدیریت بعد از آن را تضمین کند.

به گزارش ایسنا، آنچه که در ماه‌های اخیر در مورد افزایش مبلغ یارانه نقدی مطرح بود، به این موضوع برمی گشت که دولت در صورت حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بتواند بخشی از منابع ناشی از آن را جهت پرداخت یارانه های نقدی اختصاص دهد که در این صورت مبلغ یارانه نیز افزایش پیدا می کرد.

شرط یارانه جدید حذف ارز ۴۲۰۰ است که برنامه نداشت و نشد

اگرچه دولت در لایحه بودجه سال آینده پیش بینی در مورد ادامه روند پرداخت ارز ۴۲۰۰ نداشت و تصور می کرد که این موضوع در مجلس نیز رای آورد اما بررسی های کمیسیون تلفیق با عدم موافقت با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی مواجه شده است چراکه نمایندگان معتقدند دولت برنامه مدون و مشخصی برای حذف ارز ترجیحی از واردات کالاهای اساسی و مدیریت تبعات تورمی آن ارائه نکرده و در نهایت با حذف مخالفت کرده‌اند.

آن طور که مسئولان سازمان برنامه و بودجه پیش از این اعلام کرده بودند قرار بود بین ۹۰ تا ۱۲۶ هزار تومان بین جمعیت یارانه بگیران معیشتی که به حدود ۶۰ میلیون  نفر می رسند، از محل حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی کالاهای اساسی پرداخت کنند، اما با توجه به این که حذف ارز ۴۲۰۰ منتفی اعلام شده است، در نهایت موضوع پرداخت یارانه های جدید نیز فعلا منتفی خواهد شد، چراکه دیگر منابع جدیدی ایجاد نمی شود که دولت بخواهد از محل آن یارانه اضافه ای پرداخت کند و پرداخت از محل دیگر نیز امکان ندارد مگر یارانه‌ پنهان دیگری حذف شود.

دولت فکر می کرد از اول دی یارانه جدید می‌دهد 

وعده پرداخت یارانه نقدی جدید زمانی جدی تر شد که معاون اقتصادی رئیس جمهور اواخر آذرماه اعلام  کرد که یارانه جدید را از اوایل دی ماه پرداخت خواهند کرد و حتی افزایش مبلغ  تا ۸۰۰ هزار تومان را هم تخمین زده بود. این وعده نیز نه تنها در دی ماه بلکه در بهمن هم محقق نشد و با این مصوبه تلفیق به نظر می رسد فعلا  هم برنامه ای برای اجرای آن نباشد چراکه اگر دولت بخواهد در این رابطه اقدام کند، باید منابع جدیدی پیش بینی کند که بعید به نظر می رسد چنین منابع مازادی در اختیار داشته باشد.

این موضوع البته در اظهارات اخیر سخنگوی کمیسیون تلفیق نیز قابل تائید است؛ به طوری که زارع اعلام کرده، با مخالفت مجلس با حذف ارز ترجیحی و پیش بینی منابع ۹ میلیاردی ارز ۴۲۰۰ برای واردات کالای اساسی در سال آینده، یارانه  نقدی با همان مبلغ قبلی پرداخت خواهد شد.

بر این اساس مبلغ یارانه در سال آینده همان ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان یارانه نقدی است که از سال ۱۳۸۹ تاکنون به ازای هر نفر و برای جمعیت ۷۸ میلیون تومانی پرداخت می شود و از سوی دیگر یارانه های معیشتی که در نتیجه افزایش قیمت بنزین در آبان ۱۳۹۸ با مبلغ متغیر ۵۰ تا ۲۰۵ هزار تومان به حدود ۶۰ میلیون نفر از جمعیت یارانه بگیران اختصاص پیدا می کند.

از اول هم قرار نبود مبلغ ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان تغییر کند

منابع پیش بینی شده در لایحه بودجه ۱۴۰۱ برای این دو یارانه نیز حدود ۷۰ هزار میلیارد تومان است که از ابتدا هم قرار نبود تغییری در این مبالغ ایجاد شود،  فقط پیش بینی این بود که در صورت حذف ارز ترجیحی،  منابع جدیدی ایجاد و به این یارانه‌ها اضافه شود که در مجموع می توانست مبلغ یارانه یک خانوار را به حدود ۸۰۰ هزار تومان افزایش دهد.

باید منتظر صحن و برگ برنده دولت بود

با این حال اینکه با ورود لایحه بودجه به صحن علنی مجلس چه تغییری در مورد روند پرداخت ارز ۴۲۰۰ تومانی ایجاد می‌شود و آیا دولت برنامه کارآمدی جهت مدیریت حذف ارز ترجیحی از اقلام اساسی ارائه کرده و بازی ارز ۴۲۰۰ را به نفع خود تمام می‌کند و یا در نهایت به همین روال تمام می‌شود، باید منتظر کنش‌ها و واکنش‌های بین دولت و مجلس بود.

 

 

 

 

آخرین اخبار از همسان سازی عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی

آخرین اخبار از همسان سازی عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی

یک فعال حوزه کار از ارسال طرح پیشنهادی همسان سازی عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی به وزارت کار توسط کمیسیون اجتماعی مجلس خبر داد.

رحمت الله پورموسی در گفت وگو با ایسنا، اظهار کرد: پیرو ماده واحده‌ای که قبلا در خصوص همسان سازی عیدی و پاداش پایان سال بازنشستگان تامین اجتماعی به مجلس داده بودیم، به ما اعلام کردند که این طرح باید به قانون تبدیل شود و لذا این طرح پیشنهادی را به کمیسیون اجتماعی بردیم و طی مکاتبه و مذاکره پیگیری کردیم تا به لایحه تبدیل شود.

وی ادامه داد: بر اساس آخرین اخبار و اطلاعات و پیگیری های صورت گرفته از سوی اعضای کمیسیون اجتماعی و نمایندگان محترم مشهد و کلات، مطلع شدیم که کمیسیون به دلیل آنکه تصمیم گیری در خصوص حقوق و دستمزد شاغلان تامین اجتماعی برعهده شورای عالی کار است، این طرح را به وزارت کار ارسال کرده است تا از سوی شرکای اجتماعی و اعضای شورای عالی کار مورد بررسی قرار گیرد.

این پیشکسوت کارگری تصریح کرد: برابر مصوبه ۱۳۷۰ مجلس،کارگران باید حداقل دو ماه پایه حقوق را به عنوان عیدی دریافت کنند ولی وقتی بازنشسته می شوند عیدی آنها کارمندی می شود و زمانی که از سازمان تامین اجتماعی در این باره توضیح خواستیم، اعلام کردند که در قبال مواردی که کسر بیمه صورت گیرد، خدمات ارائه می شود و چون از عیدی و پاداش پایان سال حق بیمه کسر نمی شود نمی توان به بازنشستگان عیدی کارگری داد.

پورموسی تصریح کرد: بر همین اساس پیشنهاد کردیم با توجه به آنکه ۱۴ میلیون کارگر شاغل تامین اجتماعی داریم که به سازمان بیمه پردازی می کنند، از میران عیدی و پاداش آنها ۲۰ درصد حق بیمه کسر شود که ۱۳ درصد آن سهم کارفرما و ۷ درصد سهم کارگر است و اگر کارگران بدانند که در دوران بازنشستگی عیدی کارگری می گیرند قطعا از این طرح استقبال می کنند.

به گفته وی اگر کسر حق بیمه از مبلغ عیدی و پاداش پایان سال کارگران تصویب شود، بودجه ای در حساب جداگانه به سازمان تامین اجتماعی وارد می شود که سازمان می تواند با این مبلغ و به اضافه یک سومی که بابت عیدی همه ساله به بازنشستگان تامین اجتماعی می پردازد، دو ماه عیدی کامل را به بازنشستگان پرداخت کند و دیگر نیازی به تامین اعتبار یا پرداخت بدهی دولت برای این طرح نیست.

این پیشکسوت کارگری در پایان تاکید کرد: در صورت نظر مثبت شورای عالی کار و تصویب آن، طرح برای تصویب نهایی به مجلس بازگشته و تبدیل به قانون خواهد شد و کارگرانی که بازنشسته می شوند با توجه به کسر مبلغ حق بیمه از عیدی و پاداش دوران خدمت خود از مزایای آن در زمان بازنشستگی بهره مند خواهند شد.

 

 

 

 

 

چطور به برنج ۸۰ هزار تومانی رسیدیم؟

چطور به برنج ۸۰ هزار تومانی رسیدیم؟

مشاهدات میدانی حاکی از افزایش مجدد قیمت برنج است. افزایشی که نگرانی های بسیاری را در سطح جامعه ایجاد کرده و این سوال برای افراد بسیاری پیش آمده که چرا برنج گران شده است؟

به گزارش ایسنا، اگر چه قیمت برنج ایرانی از ابتدای سال چندین بار دستخوش تغییرات جزیی شده بود، اما شاید بتوان گفت جهش اصلی قیمت آن در نیمه دوم سال ۱۴۰۰ و در پاییز و زمستان اتفاق افتاد؛ به طوری که بر اساس مشاهدات میدانی ایسنا از بازار، قیمت برنج در پاییز امسال از کیلویی حدودا ۴۰ هزار تومان به ۵۰ تا ۷۰ هزار تومان و در زمستان نیز به کیلویی حدودا ۷۰ تا ۹۰ هزار تومان رسید.

افزایش قیمتی که منجر به حذف این کالای استراتژیک از سفره برخی خانواده‌ها شد و این نگرانی را در میان مردم ایجاد کرد که چگونه قرار است برنج مورد نیاز خود را با قیمت هر کیلو ۸۰ هزار تومان خریداری کنند، در حالی که حتی یارانه ۴۵هزار و۵۰۰ تومانی آنها کفاف خرید یک کیلو برنج را هم نمی‌دهد.

اگر چه طی این مدت کارشناسان دلایل متعددی برای افزایش قیمت برنج مطرح کرده‌اند، مثلا اینکه خشکسالی باعث کاهش ۲۰ درصدی تولید برنج شده است و دلالان از شرایط پیش آمده سو استفاده می‌کنند و یا اینکه به دلیل کمبود برنج خارجی در بازار، قیمت برنج ایرانی بالا رفته است،  اما در نهایت سوال اصلی که در اینجا مطرح می شود این است که چطور به برنج ۸۰ هزارتومانی رسیدیم و اگر قرار است خشکسالی و دلالان و… به راحتی بازار را تغییر دهند و تهدیدی برای قوت غالب مردم باشند، پس اساسا نقش دستگاه‌های متولی در این میان کجاست؟

برنج خارجی تهدیدی برای برنج ایرانی نبود

مسیح کشاورز_ دبیرانجمن واردکنندگان برنج _ در پاسخ به این سوال که علت افزایش چشمگیر قیمت برنج در نیمه دوم سال چیست؟ به ایسنا گفت: به دولت سیزدهم اعلام کردیم که اگر قرار است دوره ممنوعیت واردات برنج در کشور با هدف حمایت از تولید داخل برقرار شود دقیقا مشخص شود که آیا برنج ایرانی نیاز به حمایت دارد یا خیر. اگر ضرورت دارد و برنج خارجی تهدیدی برای برنج ایرانی است واردات ممنوع شود و اگر تهدیدی نیست لزومی به اجرا ندارد.

وی ادامه داد: در حال حاضر در شرایطی هستیم که نه از نظر وزنی و نه ارزشی برنج خارجی تهدیدی برای برنج ایرانی به حساب نمی آید.  بنابراین اعلام کردیم که نیازی به ممنوعیت واردات نیست، ولی این ممنوعیت اجرا شد. از طرفی ذخایر برنج بخش خصوصی هم کافی نبود. همین امر سبب شد که برنج خارجی در بازار کم و قیمت آن افزایش یابد و به تبع آن قیمت برنج ایرانی هم بالا برود.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج تصریح کرد:بعد از اتمام دوره ممنوعیت واردات، برنج وارد کشور شد، ولی این واردات زمانی بود که برنج ایرانی دچار ۱۰۰ درصد افزایش قیمت شده بود و دیگر در کاهش قیمت ها تاثیری نداشت.

کشاورز همچنین به موضوع احتکار و دلالی نیز اشاره کرد و گفت: وقتی بازار به هم می ریزد کشاورز نیز اقدام به فروش برنج نمی کند و دلالان نیز از شرایط استفاده و اقدام به احتکار برنج می کنند. متاسفانه در برنج موضوع احتکار داخلی هم پیش آمده است.

باید قیمت مصوب برای برنج تعیین می شد

در این راستا سید تقی جعفریان _رئیس اتحادیه شالیکوبی داران استان مازندران – نیز به ایسنا، گفت: وقتی دولت می‌دانست که با کسری برنج مواجه است چرا دوره ممنوعیت واردات برنج خارجی را برنداشت که با واردات برنج بازار به تعادل برسد؟

وی ادامه داد: بازار باید رصد و کنترل و قیمت مصوب برای برنج تعیین می‌شد تا هر کس با هر قیمت دلخواه اقدام به خرید و فروش آن نکند. ولی متاسفانه این اتفاق نیفتاد.

جعفریان با بیان اینکه وقتی بازار به هم می ریزد عده ای از شرایط استفاده و اقدام به احتکار می کنند، گفت: متولی بحث برنج در کشور چه کسی است؟ دقیقا چه کاری انجام می دهد؟ چرا نظارتی در این بخش صورت نمی گیرد؟ ما از شهریورماه هشدار دادیم ولی متاسفانه به حرف‌های بخش خصوصی  توجهی نمی شود.

۳۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل واردات برنج بیشتر شده 

در پاسخ به این چرایی افزایش قیمت برنج در بازار، ابراهیم زارع_مدیرکل دفتر بازرگانی داخلی کالاهای کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی – نیز به ایسنا، گفت:بهتر است نگوییم قیمت برنج به ۸۰ هزار تومان رسیده، بلکه بگوییم قیمت مرغوب ترین نوع برنج ۸۰ هزار تومان است. زیرا در حال حاضر برنج با قیمت‌های پایین تر در سطح بازار و در مغازه ها وجود دارد و این قیمت ها مربوط به انواع درجه یک و مرغوب این کالاست.

وی ادامه داد: نرخ ارز، قیمت‌های جهانی و هزینه‌های تولید کشاورزان امسال افزایشی بوده است. از طرفی امسال به دلیل خشکسالی در شمال و مناطق مرکزی کاهش تولید داشتیم.

زارع اضافه کرد: دولت تاکنون۳۸۰هزار تن برنج خارجی با قیمت های ۱۲هزار و۵۰۰ تا ۱۸ هزار و۵۰۰ تومان در کشور توزیع کرده است. همچنین در نظر دارد تا پایان سال ۲۰۰ هزار تن دیگر برنج خارجی نیز توزیع کند. در بحث کاهش هزینه های بازاررسانی نیز اقداماتی انجام داده است؛ به طوری که در حال حاضر برنج از طریق  استارت اپ ها به صورت هوشمند توزیع می شود. از طرفی امسال نسبت به سال های قبل برنج بیشتری وارد کرده‌ایم و تاکنون نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۰ درصد افزایش واردات داشتیم.

مدیرکل دفتر بازرگانی داخلی کالاهای کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد:اینکه قیمت برنج افزایش یافته است غیرقابل انکار نیست. ولی دولت هم در این بین منفعل نبوده است. یعنی هر کالایی که در بازار دچار نوسان شود دولت وارد می‌شود و اقدامات لازم را انجام می‌دهد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر برنج از دست کشاورزان خارج شده است، گفت: بحث نظارت و بازرسی در دستور کار است و قطعا بیشتر از گذشته به این بخش ورود خواهیم کرد. اگر تخلف و احتکاری هم باشد، قطعا با آن برخورد خواهد شد. البته در حال حاضر دستگاه‌های نظارتی هم در بازار  حضور دارند و رصد می‌کنند.

زارع در پاسخ به این سوال که گفته می شود ممنوعیت واردت برنج خارجی به افزایش قیمت برنج داخلی دامن زده است و آیا چنین موضوعی صحت دارد یا خیر؟  گفت: اگر ممنوعیت چهارماهه باعث کاهش واردات شده بوده این حرف درست بود. اما قبل از ممنوعیت و بعد از آن آنقدر برنج وارد شد  که نسبت به مدت مشابه سال قبل تاکنون حتی ۳۰ درصد هم بیشتر بوده است. از طرفی این دوره ممنوعیت واردات برنج، قانون است و قانونگذار باید در خصوص حذف یا کاهش دوره آن تصمیم بگیرد.

 

 

 

 

 

امام جمعه تفرش عزل شد

پنجشنبه گذشته، پسر یازده ساله امام جمعه تفرش در جریان رانندگی در جاده تفرش- قم و تصادف با یک خودرو پرشیا موجب مرگ سه نفر و مجروح شدن چهار تن شد.

مسئول شورای سیاست گذاری ائمه جمعه استان مرکزی گفت: حجت‌الاسلام حسین حاجی لری امام جمعه تفرش عزل و در چند روز آینده امام جمعه جدید این شهرستان معرفی می‌شود.

حجت‌الاسلام هادی میرزایی روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: آیین معرفی امام جمعه جدید شهرستان تفرش به زودی در روزهای آینده در شورای اداری شهرستان تفرش برگزار می‌شود.

پنجشنبه گذشته پسری یازده ساله امام جمعه تفرش در جریان رانندگی در جاده تفرش- قم و تصادف با یک خودرو پرشیا موجب مرگ سه نفر و مجروح شدن چهار نفر شد.

سیدمحمد میرهادی رئیس شورای اسلامی روستای کهک و ۲ دختر جوان افرادی بوده‌اند که در این تصادف مرگبار جان خود را از دست دادند.

گفتنی است علت این حادثه تجاوز به چپ توسط خودروی سمند اعلام شده است و بنا بر بازنشر مطالبی در فضای مجازی، راننده خودروی سمند، پسر بچه‌ای ۱۱ ساله، فرزند امام جمعه تفرش بوده است.

 

دستگیری زن کلاهبردار بعد از ۱۰ سال

زن جوان که به بهانه فروش اتوبوس از ۲۰ نفر بیش از ۵۵ میلیارد تومان کلاهبرداری کرده بود، پس از ۱۰  سال شناسایی و دستگیر شد.
به گزارش «ایران»، چندی قبل پرونده‌ای مبنی بر بازداشت یک زن کلاهبردار و شناسایی مخفیگاه متهم به قرارگاه جلب پلیس پیشگیری تهران بزرگ رسید و بررسی موضوع در دستور کار مأموران این پلیس قرار گرفت.
سردار حمید هداوند جانشین پلیس تهران بزرگ  در تشریح جزئیات خبر فوق اظهار داشت: در بررسی‌های اولیه مشخص شد که متهم در سال ۱۳۹۱ تحت پوشش شرکت فروش اتوبوس اقدام به تأسیس شرکت خصوصی در شهر تهران کرده و با تبلیغ اینکه در دستگاه‌های اجرایی نفوذ و توانایی واگذاری اتوبوس با برند شرکت‌های معروف جهانی را دارد، اقدام به جذب مشتری و دریافت مبالغ هنگفتی از شهروندان کرده بود.
این مقام ارشد پلیس با اشاره به اینکه متهم پس از کلاهبرداری با هویت جعلی به زندگی مخفیانه پرداخته و به طور مرتب محل سکونتش را تغییر می‌داد، گفت: مأموران انتظامی با تحقیقات دقیق‌تر موفق به شناسایی مخفیگاه متهم در محله بریانک شدند و او را دستگیر کردند. در حال حاضر متهم با ۲۰ شاکی روانه مرجع قضایی شد و کارشناسان ارزش کلاهبرداری انجام شده را ۵۵۰ میلیارد ریال محاسبه کرده‌اند.

سرقت با شگرد آش نذری

روزی که برادرم پیشنهاد سرقت از منازل را مطرح کرد، خیلی ترسیدم اما وقتی برای اولین بار سهم مرا از پول های فروش لوازم سرقتی پرداخت کرد دیگر وسوسه شدم و…

به گزارش تابناک، این ها بخشی از اظهارات زن ۵۲ ساله ای است که به اتفاق برادرش و به اتهام سرقت توسط ماموران گشت انتظامی دستگیر شده بود. این زن میان سال با اعتراف به همدستی با برادرش برای دستبرد به منازل به مشاور و مددکار اجتماعی کلانتری سپاد مشهد گفت: سال ها قبل از همسر معتادم طلاق گرفتم تا زندگی خوبی را شروع کنم اما خودم نیز به مصرف موادمخدر آلوده شدم و برای تامین هزینه های زندگی تصمیم گرفتم در بیرون از منزل کار کنم تا بتوانم کمک خرجی برای مادرم باشم که به بیماری سرطان مبتلاست و هزینه های درمانی زیادی دارد. این گونه بود که در یک کارگاه قنادی مشغول کار شدم و با درآمدم روزگار می گذراندم از سوی دیگر برادر کوچک ترم به مواد مخدر صنعتی آلوده شده بود و برای تامین هزینه های اعتیادش دست به سرقت می زد.

او یک روز با اصرار و حیله گری مرا با خودش همراه کرد تا به یک منزل دستبرد بزند وقتی به خانه بازگشتیم او پیشنهاد همراهی اش در سرقت ها را با من مطرح کرد. ابتدا خیلی ترسیدم و حیرت زده به او می نگریستم اما وقتی برادرم پول زیادی از فروش اموال سرقتی به من داد دیگر وجدانم را زیر پا گذاشتم و با وسوسه پول ها تصمیم گرفتم با او همکاری کنم. نقشه سرقت را برادرم طراحی کرده بود.

بدین ترتیب ابتدا خودرویی را دربست اجاره می کردیم و به منازل آپارتمانی می رفتیم. من به عنوان خانم همسایه و با این بهانه که آش نذری آورده ام زنگ یک واحد آپارتمانی را به صدا درمی آوردم، وقتی در مجتمع باز می شد برادرم به داخل ساختمان می رفت و لوازم قابل حمل را از پارکینگ یا انباری سرقت می کرد سپس آن ها را درون خودروی اجاره ای می گذاشت و از محل می گریختیم تا این که آخرین بار وقتی به یک مجتمع مسکونی در خیابان صدف دستبرد زدیم و در حال انتقال به منزلمان بودیم ناگهان نیروهای گشت کلانتری سپاد به ما مشکوک شدند و از درون خودرو مقداری لوازم سرقتی به همراه شیلنگ فشار قوی آتش نشانی را کشف کردند.

این گونه بود که با لو رفتن ماجرای سرقت، من و برادرم دستگیر شدیم

زن، گردن شوهر معتادش را خرد کرد

ساعت ۱۰:۱۲ شامگاه جمعه ۱۵ بهمن مأموران کلانتری ۱۷۹ خلیج فارس در تماس با بازپرس محمد وهابی، از مرگ مشکوک مرد میانسالی خبر دادند.

به گزارش ایران، دقایقی بعد تیم جنایی برای بررسی صحنه جرم به محل حادثه که طبقه سوم یک ساختمان بود رفتند و با جسد مرد ۶۳ ساله به نام بختیار داخل حمام خانه رو به رو شدند در حالی که چند روزی از مرگ وی گذشته بود.

در معاینات اولیه متخصصان پزشکی قانونی زمان مرگ را حدود ۵ روز قبل اعلام کردند، اما وجود شیار و آثار کبودی روی گردن مرد میانسال فرضیه قتل را قوت بخشید.

همسر بختیار که موضوع را به پلیس اعلام کرده بود در تحقیقات مدعی شد ۲۵ سال قبل با بختیار ازدواج کرده و فرزندی هم ندارند.

زن میانسال گفت: من معاون دبیرستان دخترانه هستم، اما شوهرم معتاد بود و کار خاصی نداشت. همیشه با همسرم اختلاف داشتم، چون او مدام مرا کتک می‌زد. آخرین بار که با هم درگیر شدیم، او مرا کتک زد و آثار کبودی‌اش روی صورتم با گذشت چند روز دیده می‌شود. گاهی اوقات که مرا کتک می‌زد و بدن درد می‌گرفتم، خودش قرصی به من می‌داد تا دردهایم تسکین پیدا کند. اما آخرین بار که قرص را خوردم بی‌هوش شدم و بعد از چند روز که به هوش آمدم هر چه دنبال همسرم گشتم اثری از او پیدا نکردم. اما بوی بدی از خانه به مشام می‌رسید. به‌دنبال بوی بد به حمام رفته و با جسد همسرم مواجه شدم. وحشت کردم و موضوع را به پلیس خبر دادم.

از آنجا که اظهارات زن میانسال برای بازپرس جنایی قابل قبول نبود دستور تحقیق و بازجویی بیشتر از وی صادر شد، اما این بار زن میانسال ادعای تازه‌ای را مطرح کرد و گفت: همسرم خودکشی کرده است، اما از آنجایی که ترسیدم حرفم را باور نکنید، به دروغ گفتم که جسدش را در حمام پیدا کرده ام. نمی‌دانم چه بلایی سر همسرم آمده است.

زن میانسال ادامه داد: بعد از خوردن قرص‌ها بی‌هوش شدم و مدتی که گذشت، به هوش آمدم. اما حال خوبی نداشتم و نیمه هوش به اطراف نگاه کردم. ناگهان بختیار را دیدم که از لوله گاز نزدیک آشپزخانه خود را حلق آویز کرده است. او چادرم را به لوله گاز وصل کرده بود. با دیدن این صحنه بسیار شوکه شدم و در همان حالت نیمه هوشیار، گره چادر را باز کرده و همسرم را از لوله گاز جدا و به حمام منتقل کردم. می‌ترسیدم اگر کسی او را حلق آویز ببیند باورش نشود که او دست به خودکشی زده و من در این ماجرا متهم شوم به همین دلیل هم بود چنین فرضیه‌ای را مطرح کردم.

اما ادعای خودکشی نیز خیلی زود از سوی بازپرس رنگ باخت، چرا که باتوجه به جثه و قد مرد میانسال و ارتفاع پایین لوله گاز، او نمی‌توانست خود را از لوله گاز حلق آویز کند، چرا که قد مرد میانسال از ارتفاع لوله گاز بیشتر بود.

زن میانسال زمانی که متوجه شد، ادعای خودکشی نیز از سوی بازپرس جنایی رد شد، این بار ادعا کرد همسرش با قرص خودکشی کرده است. او گفت: بعد از اینکه من قرص‌ها را خوردم نیمه هوش روی زمین افتادم و همسرم را دیدم که او نیز قرص‌هایی را که من خورده بودم، خورد و به سمت حمام رفت. بختیار بعد از بی‌هوش شدن من، فوت کرد و به زندگی‌اش پایان داد.

در حالی که اظهارات ضد و نقیض زن میانسال و ادعای وی در مورد مرگ همسرش یکی پس از دیگری رد می‌شد متخصصان پزشکی قانونی اعلام کردند که مرد میانسال بر اثر شکستگی گردن جان باخته است؛ بنابراین فرضیه قتل پررنگ‌تر شد و به همین دلیل بازپرس شعبه دوم دادسرای امور جنایی پایتخت، دستور بازداشت همسر بختیار را صادر کرد.

در ادامه بررسی‌ها تیم جنایی دو فرضیه را در مرگ بختیار مورد بررسی قرار داد؛ نخست اینکه زن میانسال با خوراندن قرص به همسرش او را بی‌هوش کرده و به قتل رسانده است. دومین فرضیه نیز این بود که با توجه به ضعیف بودن جثه زن میانسال او با همدستی شخص دیگری شوهرش را به قتل رسانده است.

بدین ترتیب با انتقال زن میانسال به اداره دهم پلیس آگاهی تهران تحقیقات برای رازگشایی از مرگ مرموز مرد میانسال به دستور بازپرس جنایی ادامه دارد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*