اخبار خراسان جنوبی

هفته‌ای برای مادر در مرکز فرهنگی و هنری کانون پرورش فکری سرایان

هفته‌ای برای مادر در مرکز فرهنگی و هنری کانون پرورش فکری سرایان

مرکز فرهنگی و هنری کانون در شهرستان سرایان همزمان با میلاد حضرت فاطمه (س) و هفته بزرگ‌داشت مقام مادر ویژه‌برنامه‌های مختلفی اجرا کرد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی،  بازدید دانش آموزان کم توان ذهنی و جسمی مرکز آموزشی نیلوفر از مرکز و اجرای برنامه، برگزاری کارگاه‌های معرفی شخصیت حضرت فاطمه زهرا(س)، معرفی کتاب‌های مادرمادراست، دخترآسمانی، من معذرت نمی خواهم، برگزاری کارگاه سفالگری ویژه روز مادر، کارگاه ادبی با عنوان برای مادرم می نویسم و ویژه برنامه مادرانه، از برنامه‌های شاخص مرکز در این هفته بود.

 

 

کتاب “به بهای تو” رونمایی شد

    
کتاب "به بهای تو" رونمایی شد
کتاب «به بهای تو»، به قلم جملیه رضازاده ورقچی، پنجشنبه ۷ بهمن ماه جاری با حضور جمعی از مسئولین استانی و فرهیختگان خراسان جنوبی رونمایی شد.
به گزارش امروز خراسان جنوبی، ناصر نبی زاده مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی در این مراسم با بیان این که برنامه رونمایی از کتاب «به بهای تو» در راستای برپایی دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران انجام گرفت، ادامه داد: خوشبختانه با فراهم شدن امکان برگزاری این نمایشگاه در بستر فضای مجازی، نمایشگاه کتاب تهران به نمایشگاه کتاب ایران تبدیل شده است و تمامی علاقه مندان به کتاب از سراسر کشور می توانند به کتب مورد نظر خود دسترسی پیدا کنند.
وی با اشاره به این که کتاب «به بهای تو» بر اساس واقعیتی در خصوص آسیب های اجتماعی نوشته شده است، اضافه کرد: نگارنده کتاب کسی است که کاملا حرفه ای با آسیب های اجتماعی استان آشناست و امیدواریم شاهد کتب دیگر ایشان نیز در این زمینه باشیم.
نبی زاده چاپ و انتشار این کتاب ها را موثر در معطوف شدن توجه جامعه به موضوع آسیب های اجتماعی دانست و افزود: امیدواریم سایر فرهیختگان، هنرمندان و نویسندگان استان نیز در این زمینه گام بردارند و شاهد جریان سازی فرهنگی در خراسان جنوبی باشیم.
نیاز جامعه امروز در حوزه آسیب های اجتماعی، فرهنگ سازی است
علی عرب نژاد مدیر کل بهزیستی خراسان جنوبی نیز با اشاره به این که «به بهای تو» اولین کتاب جمیله رضا زاده نیست و بارها به تناسب نیاز جامعه دست به قلم شده است، ادامه داد: این رمان در کنار اندیشه ها و ذوق نویسنده، ماحصل تجربیات کاری او به عنوان معاون مور توانبخشی اداره کل بهزیستی است.
وی با بیان این که امیدواریم شاهد آثار فاخر دیگر او و تداوم نویسندگی درخصوص آسیب های اجتماعی در سطح جامعه باشیم، خاطرنشان کرد: نیاز جامعه امروز در حوزه آسیب های اجتماعی، فرهنگ سازی است و کتاب به عنوان یکی از عناصر اصلی فرهنگی می تواند موثر عمل کند.
هدایت فعالیت های فرهنگی و هنری به سمت آسیب های اجتماعی
عباسعلی بهاری مدیر کل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان جنوبی نیز به آمار ارسال شده از سوی نهاد کتابخانه های عمومی کشور اشاره کرد و افزود: بیشترین موضوعاتی که امروز مردم به آن علاقه مند هستند رمان است و امیدواریم کتاب دکتر رضا زاده نیز با توجه به محتوای داستان گونه ای که دارد، مورد اقبال عمومی قرار بگیرد.
وی با اعتقاد بر این که هر چه ‌کتاب های نوشته شده، با نیاز روز جامعه متناسب باشند، موجب گشایش فکر، اندیشه و کار مردم می شود، اضافه کرد: کتابی که در قفسه بماند، تاثیر گذار نخواهد بود؛ لذا اولین حرکت ما، باید فرهنگ سازی مطالعه باشد.
بهاری ضمن درخواست از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان برای قرار دادن کتاب «به بهای تو» در لیست شورای خرید، عنوان کرد: امیدواریم با همکاری اداره کل بهزیستی، توزیع این کتاب نیز هدفمندانه انجام گیرد.
وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان این که ظرفیت هایی همانند سینما، تئاتر، شعر و کتاب می توانند به کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی کمک کنند، یادآور شد: ریشه تمامی آسیب های اجتماعی همانند اعتیاد و کودک همسری و حتی بخشی از معلولیت ها، مسائل فرهنگی است.
مدیر کل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری از اداره کل بهزیستی استان درخواست کرد تا با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، ریشه آسیب های اجتماعی استان را احصاء و رصد کرده کارهای فرهنگی را به این سمت هدایت کنند.
بهاری با بیان این که برخی از آسیب های اجتماعی در استان، در وضعیت بدی قرار دارند، اضافه کرد: امیدوارم روزی برسد که حوزه آسیب های اجتماعی با فرهنگ ‌پیوند محکم تری داشته باشد و فعالیت های فرهنگی و هنری بر اساس نیاز مردم در این خصوص پیش بروند.
نگارش مطالب علمی در قالب رمان
جمیله رضا زاده، نویسنده کتاب «به بهای تو» نیز در این مراسم عنوان کرد: معتقدم تمام انسان ها بر زندگی یکدیگر تاثیرگذارند، برخی محسوس و برخی نامحسوس؛ چقدر خوب است اگر این تاثیر مثبت باشد‌‌ و بتوانیم آن را گسترده تر کنیم.
وی رمان را یکی از بهترین روش ها برای نفوذ بر افراد دانست و افزود: سخنرانی ها و کتب علمی منتشر شده مخاطب خاص خود را دارند و ممکن است تاثیر عمیقی که رمان بر فرد میگذارد را نداشته باشند. رمان مقوله ای است که اکثر افراد علاقه مند به دنبال کردن ماجرای آن هستند و زمینه را برای استفاده از تجارب زندگی دیگران فراهم می کند.
وی خاطرنشان کرد: به همین جهت تصمیم گرفتم در قالب رمان، مطالب علمی و فرهنگی را به اشتراک بگذارم تا همه مردم خصوصا نسل جوان از آن استفاده کنند.
رضازاده درخصوص نحوه نگارش کتاب نیز توضیح داد: از سال ۹۴ تا ۹۵ که در مرکز ترک اعتیاد بهزیستی مشغول فعالیت بودم، روشی را برای درمان انتخاب کردم که روش خاطره نویسی و خاطره گویی نام دارد. در این روش افرادی که مرحله حاد را پشت سر گذاشته اند و در وضعیت پایدار تری قرار دارند، برای پیشگیری از لغزش بعدی، تجربیات خودشان، آنچه که باعث شد دچار اعتیاد شوند و آنچه که ممکن است منجر به لغزش آن ها شود را در قالب خاطرات می نویسند و یا تعریف می کنند.
وی اضافه کرد: حمید خسروی که کتاب بر اساس زندگی او نوشته شده است نیز یکی از همین افراد بود. زمانی که وارد مرکز ترک اعتیاد شد هیچ امیدی به زندگی نداشت، پس از مدتی که روحیه بهتری پیدا کرد برای درمان با خاطره نویسی انتخاب شد و نکته قابل توجه اینجاست که او از دوران کودکی خود شروع به نوشتن کرد.
نویسنده کتاب «به بهای تو» ادامه داد: زمانی که توانایی او در بیان تمامی رخدادهای زندگیش را دیدم، از او درخواست کردم تا با هدف آگاه سازی جامعه و پیشگیری از اعتیاد افرادی که دچار این مشکل می شوند و کوچکترین امیدی به زندگی و برگشت ندارند، از این تجربیات استفاده کنیم و آن ها را در قالب رمان به چاپ برسانیم.
جمیله رضازاده با اشاره به این که تمامی شخصیت های کتاب واقعی بوده و در زندگی حمید خسروی تاثیر داشتند، بیان کرد: هر کدام از ما ممکن است شخصیت اثرگذار بعدی در زندگی این افراد باشد و باید تاثیر مثبت بگذاریم و برای ارتقا آن ها و نجات زندگیشان کمک کنیم.
در پایان، حمید خسروی گیوشاد فردی که کتاب «به بهای تو» بر اساس داستان زندگی او نوشته شده است، نیز از زحمات تمامی کسانی که در نگارش کتاب تلاش کرده اند قدردانی کرد و گفت: اگر این کتاب بر زندگی حتی یک نفر تاثیر داشته باشد، به آرزوی خود رسیده ام.

 

بازدید اعضای کانون کارآفرینی دانشگاه بیرجند، از مرکز تخصصی نساجی سنتی بیرجند

اعضای کانون کارآفرینی دانشگاه بیرجند، از مرکز تخصصی نساجی سنتی شهرستان بیرجند بازدیدنمودند.

با حضور کارشناس فرهنگی، دبیر کانون، نائب دبیر کانون و جمعی از اعضای کانون کارآفرینی دانشگاه بیرجند، از مرکز تخصصی نساجی سنتی شهرستان بیرجند بازدید به عمل آمد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی در این بازدید که به مناسبت فرارسیدن دهه مبارک فجر انقلاب اسلامی و در راستای حمایت از رونق تولید ملی و حمایت از کارآفرینان استان خراسان جنوبی برگزار شد، سیف الهی مقدم کارشناس فرهنگی دانشگاه بیرجند، ضمن تقدیر و تشکر از خانم ذاکریان، مدیرعامل و بانوی کارآفرین برتر بیرجند و ایران، اشتغال زایی بیش از سیصد نفر و آموزش بیش از هزاران نفر در سراسر کشور بر لزوم همکاری و تعامل بیشتر دانشگاه و این مرکز تخصصی تاکید و این وعده را داد که در آینده ای نزدیک و با حضوری شدن دانشگاه ­ها، دوره های تخصصی پارچه بافی و توبافی برای دانشجویان علاقمند به این حوزه، با حضور این بانوی توانمند برگزار گردد.

فاطمه ذاکریان، مدیر عامل شرکت تعاونی روستایی زنان خراشاد بیرجند نیز ضمن بیان بخشی از خاطرات خود گفت: من تمام تلاش خود را برای اشتغال زایی زنان در روستای خراشاد انجام دادم و با وجود تمام سختی هایی که در این راه متحمل شدم، مانع مهاجرت روستائیان به شهر شدم، به طوری که امروزه بیش از سیصد نفر به صورت مستقیم در شرکت تعاونی زنان روستایی خراشاد بیرجند مشغول به کار هستند و هنر پارچه بافی سنتی خراشاد را پس از سال ها احیا و ثبت ملی و جهانی کردیم. 

افشین ابراهیم آبادی، دبیر کانون کارآفرینی دانشگاه بیرجند نیز در پایان این بازدید ضمن تقدیر و تشکر از همه اعضای کانون کارآفرینی و مرکز تخصصی نساجی سنتی شهرستان بیرجند بابت همکاری در جهت برگزاری این رویداد، آینده این صنعت را بسیار روشن توصیف کرد و خواهان معرفی بیش از پیش این هنر و صنعت در جهان شد.

حضور تیم اسکواش خراسان جنوبی در لیگ برتربانوان کشور

 تیم اسکواش بانوان باشگاه کویران شهرستان طبس نماینده خراسان جنوبی مسابقات خود را در لیگ برتر اسکواش بانوان کشور آغاز کرد

تیم اسکواش بانوان باشگاه کویران شهرستان طبس نماینده خراسان جنوبی مسابقات خود را در لیگ برتر اسکواش بانوان کشور برگزار کرد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی ، تیم اسکواش بانوان کویران طبس که به نمایندگی از استان خراسان جنوبی در رقابت های لیگ برتر اسکواش بانوان کشور در مازندران شرکت کرده است متشکل از سه بانوی ملی پوش در اولین دیدار موفق شد با اقتدار و با نتیجه سه بر صفر تیم پارس اسکواش نماینده استان فارس را شکست دهد .

برگزاری مراسم ورزش صبحگاهی ویژه بانوان شاغل دستگاه های اجرایی خراسان جنوبی

برگزاری مراسم ورزش صبحگاهی ویژه بانوان شاغل دستگاه های اجرایی خراسان جنوبی

مراسم ورزش صبحگاهی ویژه بانوان شاغل دستگاه های اجرایی خراسان جنوبی برگزار شد .

به گزارش امروز جوانان خراسان جنوبی ، با هماهنگی و برنامه ریزی معاونت ورزش بانوان اداره کل ورزش و جوانان استان و به مناسبت گرامیداشت ولادت با سعادت حضرت فاطمه زهرا (س) و روز زن ، مراسم ورزش صبحگاهی با حضور بانوان شاغل دستگاه های اجرایی خراسان جنوبی در سالن ورزشی عفاف بیرجند برگزار شد .

 

لزوم گفتمان‌سازی ۱۱ محصول مزیت‌دار بخش کشاورزی/ عسل خراسان جنوبی برند می‌شود
جعفری گفت: ۱۱ محصول کشاورزی ویژه و مزیت دار خراسان جنوبی باید در کشور گفتمان سازی شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، «مهدی جعفری» شامگاه (۶ بهمن) در نشست هم اندیشی با خبرنگاران و فعالان فضای مجازی اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین برنامه‌های دولت در جهاد کشاورزی امنیت غذایی است و باید با رشد امنیت غذایی به اقتدار غذایی در غرب آسیا برسیم.

 

رئیس جهاد کشاورزی خراسان‌ جنوبی با اشاره به حوزه گسترده بخش کشاورزی، گفت: این بخش به عنوان یکی از پایه های اقتصادی،۲۸ درصد سهم اشتغال استان را به خود اختصاص داده است.

 

جعفری بر ضرورت برنامه ریزی منسجم در بخش کشاورزی برای رسیدن به نتیجه مطلوب در تولید محصولات تأکید کرد و افزود: ۱۱ محصول کشاورزی ویژه و مزیت دار خراسان جنوبی باید در کشور گفتمان سازی شود.

 

وی تصریح کرد: محصولات کشاورزی ویژه خراسان جنوبی تنها در زرشک، عناب، زعفران خلاصه نمی شود بلکه گل نرگس خوسف، پنبه بشرویه، خرمای طبس، انار فردوس، زیتون نهبندان، عسل و بز کرکی سربیشه و شتر هم جزو محصولات ویژه خراسان جنوبی است که مردم انتظار دارند این محصولات کشاورزی ویژه استان گفتمان سازی شود.

 

رئیس جهاد کشاورزی خراسان‌ جنوبی در ادامه بیان کرد: عسل نیز یکی از محصولات ویژه و مرغوب استان است که به زودی پس از دریافت گواهینامه، عسل این منطقه تبدیل به یک برند کشوری خواهد شد.

 

وی با تأکید بر برپایی میز خدمت و حضور میدانی برای بررسی مشکلات کشاورزان، گفت: همه همکارانم باید نهایت تلاش خود را برای پاسخگویی و کاهش نارضایتی در جامعه هدف انجام دهند و هیچکس برای پیگیری حل مشکل خود نباید پشت در اتاق رئیس و مدیر و معاونان سازمان جهاد کشاورزی معطل بماند.

 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی:

عسل خراسان جنوبی برند می‌شود/۲۸ درصد اشتغال وابسته به کشاورزی است

عسل خراسان جنوبی برند می‌شود/۲۸ درصد اشتغال وابسته به کشاورزی است

بیرجند-رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه ۲۸ درصد اشتغال استان وابسته به بخش کشاورزی است، گفت: عسل خراسان جنوبی برند می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، مهدی جعفری، چهارشنبه شب در نشست هم اندیشی با خبرنگاران و فعالان فضای مجازی اظهار کرد: هدف وزارت جهاد کشاورزی در دولت سیزدهم این است که ایران به اقتدار غذایی در غرب آسیا برسد.

رئیس جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه ما به عنوان متولیان بخش کشاورزی و هشت مجموعه مرتبط با جهاد کشاورزی در استان نیز باید در راستای رسیدن به این هدف تلاش کنیم، بیان‌کرد: در خراسان‌جنوبی ۲۸ درصد اشتغال و ۲۹ درصد اقتصاد را بخش کشاورزی تشکیل می‌دهد.

جعفری ادامه‌داد: گوشت موجود در بازار حاصل یک برنامه‌ریزی یک ساله، نان و گندم نتیجه تلاش یک سال زراعی و گوشت مرغ در بازار ماحصل یک برنامه‌ریزی ۴۵ روزه است و از این جهت معتقدیم بدون برنامه بخش کشاورزی به نتیجه مطلوب نمی‌رسد.

وی افزود: یکی از نکات مهم و اساسی این است که محصولات خاص و ویژه خراسان‌جنوبی تنها زرشک، زعفران و عناب نیست بلکه ما ۱۱ محصول ویژه در استان داریم که بخش مهمی از اشتغال و اقتصاد خانوارهای روستایی در خراسان‌جنوبی را تشکیل می‌دهد.

رئیس جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی گفت: شاید برای برخی از افراد این نکته جالب باشد که عسل نیز یکی از محصولات ویژه و مهم استان است که به زودی پس از دریافت گواهینامه، عسل این منطقه تبدیل به یک برند کشوری می‌شود.

جعفری با اشاره به حضور بسیار کشاورزان و فعالان بخش کشاورزی در برنامه‌های نیز خدمت سازمان یادآور شد: به همه همکاران تأکید کرده‌ام که نهایت تلاش خود را برای پاسخگویی و کاهش نارضایتی در جامعه هدف داشته باشیم و هیچکس برای حل مشکل خود نباید پس در اتاق رئیس و مدیر و معاونان سازمان معطل بماند.

 

 

در دیدار استاندار با رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور عنوان شد

تسهیلات بلاعوض مسکن به خراسان جنوبی اختصاص یابد

مقدمات مسکن گروهی برای خبرنگاران فراهم شود

وام ۲۰۰ میلیون تومانی برای ساخت مسکن روستایی پرداخت می‌شود

برگزاری جشن مقاوم سازی مسکن روستایی کشور در۱۴۱۰

 

استاندار خراسان جنوبی بر نگاه ویژه بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با افزایش کمک های بلاعوض به استان تأکید کرد.
به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ قناعت با تأکید بر این مطلب در جلسه دیدار نیکزاد رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور که به استان سفر کرده، خاطرنشان کرد: با عنایت به حجم محرومیت خراسان جنوبی، می طلبد بنیاد مسکن انقلاب اسلامی از هر محلی که مقدور است نسبت به تزریق کمک های بلاعوض به این استان اقدام نماید.
وی ادامه داد: در برخی مناطق، مردم در تأمین نیازهای اولیه خود با مشکل مواجهند لذا امکان دریافت تسهیلات و پرداخت اقساط را ندارند لذا با تأمین این کمک های بلاعوض می توانیم بخش عمده ای از مشکلات شان را در تأمین مسکن مرتفع کنیم.
استاندار ضمن تشکر از بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به جهت نگاه مثبتی که در رفع محرومیت دارد، تصریح نمود: یکی از موضوعاتی که در سفر آقای عسکری معاون اجتماعی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی(ره) مطرح شد و در این جلسه هم مصداق دارد، ضرورت تغییر رویکردهاست.
دکتر قناعت اظهار داشت: این موضوع که برخی نهادها مثل ستاد اجرایی و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی مابه ازای اعتبارات استانی، منابع مالی مورد نیاز را تأمین می کنند، برای مناطقی مثل خراسان جنوبی نیاز به بازنگری دارد.
وی تأکید کرد: با عنایت به اعتبارات اندک خراسان جنوبی، لحاظ این قاعده، ما را از دریافت خدمات بنیاد و دیگر نهادها محروم می کند.
به گفته وی؛ ساخت مسکن در مناطق مرزی استان نیز نگاه ویژه بنیاد مسکن انقلاب اسلامی را می طلبد.
استاندار با اشاره به نقش خبرنگاران در انعکاس مشکلات جامعه خاطرنشان کرد: خبرنگاران، مشکلات همه اقشار را پیگیری می کنند اما متأسفانه در رفع نیازها و مسایل خود با مشکل مواجهند.
دکتر قناعت از رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور خواست؛ موضوع احداث مسکن خبرنگاران را در اولویت برنامه های استان قرار دهد و با تأمین زمین و تسهیلات ویژه ، در رفع این مشکل جامعه خبری استان همکاری نماید.
وی به مشکلات امیرآباد اشاره کرد و ضمن درخواست از آقای نیکزاد برای بازدید از این روستا، ورود جدی بنیاد مسکن به رفع مسایل این منطقه در حاشیه مرکز استان را مطالبه نمود.
سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری نیز با اشاره به محرومیت منطقه، از قداست بنیاد مسکن در نزد مردم گفت.
عباس زاده با مطلوب خواندن اقدامات بنیاد مسکن در اجرای طرح هادی و مقاوم سازی مسکن روستایی، اظهار داشت: ما در خراسان جنوبی ۳ هزار واحد نیازمند بازسازی داریم که متأسفانه به علت عدم تمکن مالی مالکین، نه تنها از مقاومت لازم برخوردار نیستند که قابلیت سکونت هم ندارند.
وی تأکید کرد: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی می بایست در یک اقدام جهادی نسبت به ساخت سه هزار واحد مسکونی ویژه این افراد اقدام نماید.
رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور هم با ارائه گزارش جامعی از وضعیت استان، گفت: در بحث مقاوم سازی مسکن روستایی میانگین کشوری ۵۰ درصد است که این رقم در استان ۵۴ درصد می باشد.
نیکزاد از تلاش های بنیاد برای افزایش سقف تسهیلات مسکن تا ۲۰۰ میلیون تومان گفت و اظهار داشت: با اقداماتی که در زمینه بهسازی مسکن روستایی صورت گرفته، در سال ۱۴۱۰ جشن مقاوم سازی مسکن روستایی در کشور برگزار خواهد شد.
وی با اشاره به وضعیت مسکن شهری در سطح شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت استان ، از اقدامات صورت گرفته در زمینه اجرای طرح های هادی گفت و تصریح نمود: علاوه بر تمامی ۹۱۸ روستای بالای ۲۰ خانوار خراسان جنوبی، برای ۱۹۳ روستای زیر ۲۰ خانوار جمعیت هم تهیه طرح شده است.
به گفته وی؛ با عنایت به افق ۱۰ ساله طرح های هادی، موضوع بازنگری طرح ها به طور ویژه دنبال می شود.
شایان ذکر است؛ در این دیدار رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور در زمینه رفع مشکل مسکن خبرنگاران قول مساعد داد.

 

 

نمازگزاران خراسان جنوبی  جنایات آل سعود را محکوم کردند

نمازگزاران خراسان جنوبی با سر دادن شعارهای کوبنده « آل سعود ننگت باد»،«مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل» انزجار و نفرت خود را از جنایتکاران آل سعود و هم پیمانانش در منطقه و آمریکا و اسرائیل اعلام کردند.

نمازگزاران همچنین در شعارهایی از ملت مظلوم یمن دفاع کردند و دفاع آنان در برابر سعودی ها را برگرفته از قیام عاشورا و امام حسین(علیه السلام) دانستند.

مردم مرکز استان خراسان جنوبی همچنین با شعارهای«مرگ بر منافق» اقدام روز گذشته منافقین در هک کردن چند شبکه تلویزیونی را محکوم کردند.

 

 

رکورد زنی کرونا با شناسایی ۴۳۲ مبتلا در خراسان جنوبی/۲-۳

در شبانه روز گذشته ۴۳۲ مبتلای جدید در استان شناسایی شدند.

 دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در استان گفت : روز گذشته ۹۳۷ آزمایش تشخیص مولکولی و سریع کرونا در استان انجام شد که در مجموع ۴۳۲ بیمار جدید شناسایی شد که نسبت به آمار روز گذشته ۷۸ نفر افزایش دارد.

شریف زاده با بیان اینکه بیشترین آمار مبتلایان مربوط به شهرستان بیرجند با ۱۶۰ مبتلاست ، افزود : در شهرستان بشرویه  نیز ۱۲ نفر، خوسف ۲ نفر، زیرکوه ۹ نفر، سرایان ۴۴ نفر، سربیشه ۱۲ نفر، طبس ۷۹ نفر ، فردوس ۸۹ نفر، قاین ۱۹ نفر و نهبندان نیز ۶ نفر شناسایی شده و در شهرستان درمیان مورد جدیدی از بیماری گزارش نشده است.

به گفته دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در استان در حال حاضر ۹۵ بیمار با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که ۳۰ نفر کرونا مثبت هستند.

شریف زاده گفت : از این تعداد ۵ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند که حال عمومی ۱ نفر نامساعد است.

وی افزود : خوشبختانه مورد فوتی جدیدی گزارش نشده و تعداد جان باختگان این بیماری همچنان هزار و ۲۸۳ نفر باقی مانده است.

 

 

بالا رفتن تب کرونا با قرمز شدن فردوس/۲

بر اساس آخرین نقشه کرونایی کشور، شهرستان فردوس در وضعیت قرمز کرونا قرار گرفت.

بر اساس آخرین بروزرسانی نقشه کرونایی کشور اعلام شده از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، شهرستان فردوس که در وضعیت نارنجی(پُرخطر) قرار داشت به وضعیت قرمز(خیلی پُرخطر) کرونایی تغییر رنگ داد.

بر این اساس شهرستانهای بیرجند، سرایان، درمیان، سربیشه و طبس در وضعیت زرد کرونایی با خطر متوسط و سایر شهرهای استان در وضعیت آبی با خطر کم شیوع کرونا قرار دارند.

احتمال تغییر روزانه این نقشه با توجه به میزان بیماران با نشانه‌های حاد تنفسی در شهرستان‌ها ممکن است.

 

 

 

 

برگزاری مسابقات قهرمانی تکواندوی بانوان در بیرجند/۷

اولین دوره مسابقات قهرمانی استان بخش پومسه تکواندو بانوان در بیرجند برگزار شد.

نائب رئیس هیات تکواندوی استان گفت: اولین دوره مسابقات قهرمانی  بخشبرگزاری اولین دوره مسابقات قهرمانی پومسه تکواندوی بانوان پومسه تکواندو بانوان به مناسبت گرامیداشت هفته مقام زن و ایام الله دهه فجر در محل خانه تکواندو استان برگزار شد.
جوادی با بیان اینکه در این دوره از مسابقات ۶۰ بازیکن پومسه  با هم به رقابت پرداختند، افزود:  این مسابقات در شش رده سنی و دو رده کمربندیِ سبز_ آبی و قرمز _مشکی برگزار شد.
در پایان این دوره از مسابقات خانم‌ها نسیم حاجی‌آبادی، الناز آهنی، فاطمه زهرا ساربان، مهلا الوانی راحله شهابی، عارفه کاووسی، محدثه رضایی، فاطمه رمضانی، فائزه دستگردی سهیلا غلامی، ریحانه شبان، الناز اژگان. زهرا سنجری، بهنوش عباسی، فاطمه جوهر، نرگس رون، فاطمه شمس آبادی، منور مینایی، فرحانه چهکندی، مهتاب مودی، پریسا شجاعی، زینب شهابادی، نعیمه سریخانی مقام‌های اول تا سوم این رقابت‌ها را از آن خود کردند.

 

 

 

 

 

امام جمعه بیرجند

غرب ، بزرگترین قانون شکن در جهان/۲-۳

امام جمعه بیرجند گفت : غرب برای سلطه بر کشور‌های مختلف بدنبال دلیل نیست بلکه آن‌ها با قانون شکنی، وارد کشور‌ها می‌شوند.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بیرجند  در خطبه‌های نماز جمعهغرب، بزرگترین قانون شکن در جهان با بیان این مطلب گفت: غرب برای سلطه بر کشور‌های مختلف بدنبال دلیل نیست بلکه آن‌ها با قانون شکنی، وارد کشور‌ها می‌شوند و با کشتن مردم بی دفاع و ایجاد ناامنی، منافع شان را تامین می‌کنند.
آیت الله عبادی با بیان اینکه شرایطی که در عراق، سوریه، فلسطین و کشوریچون یمن ایجاد شده ، بدلیل قانون شکنی مستکبرانِ آمریکایی و اروپایی است، افزود: سازمان ملل متحد در برابر این قانون شکنی ها سکوت کرده است.
خطیب نماز جمعه افزود: تبلیغات دشمن به گونه‌ای است که سازمان ملل مدافع حقوق بشر است، اما در حقیقت این گونه نیست.
خطیب نماز جمعه بیرجند یکی دیگر از اهداف غربی‌ها را ایجاد اختلاف مابین کشور‌های مسلمان دانست و افزود: در برابر دشمنی‌های غربی‌ها باید هوشیار بود و دشمن شناسی را مورد توجه قرار داد.

همچنین مردم نمازگزار بیرجند در صف های نماز جمعه با سردادن شعارهای مرگ بر آمریکا، مرگ بر آل سعود، مرگ بر منافق و مرگ بر ضد ولایت فقیه ، اقدامات اخیر دشمنان  و آل سعود را در کشتار مردم مظلوم یمن ، محکوم کردند.

 

 

 

 

 

 

 

 

کاهش دمای هوا در خراسان جنوبی/۲

دمای هوا در خراسان جنوبی به صورت قابل ملاحظه‌ای کاهش می‌یابد و هوا سردتر می‌شود.

زارعی کارشناس هواشناسی خراسان جنوبی گفت: مطابق با الگوی نقشه‌های پیش یابی هواشناسی، توده هوای ناپایدار تا اوایل وقت امشب در منطقه  سبب وزش باد شدید، خیزش گرد و خاک، کاهش کیفیت هوا و گاهی افزایش ابر می‌شود.

او گفت: از ظهر امروز تا صبح فردا شنبه نهم بهمن ماه کاهش دمای هوا نیز در استان قابل ملاحظه است و همچنین سرما و یخبندان در منطقه فراگیر می‌شود.

 

 

 

 

 

 

برگزاری رزمایش امنیتی و تهاجمی سپاه در خراسان جنوبی/۷

برگزاری رزمایش امنیتی و تهاجمی سپاه در خراسان جنوبی

مرحله نهایی رزمایش امنیتی و تهاجمی نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در خراسان جنوبی در شهرستان زیرکوه برگزار شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، مرحله نهایی رزمایش مهم ترکیبی- امنیتی قرارگاه ثامن الائمه (ع) نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با رمز مقدس یا فاطمه الزهرا (س)، در منطقه عمومی و مرزی شاهرخت خراسان جنوبی برگزار شد.

هدف برگزاری این رزمایش تقویت و ارتقای آمادگی‌های رزمی و دفاعی یگان‌های نیرو برای مقابله با تهدیدات احتمالی و مقابله با گروهک‌های تروریستی- تکفیری و همچنین انتقال تجربه به نسل جدید نیروهای سپاه پاسداران عنوان شده است.

برگزاری رزمایش امنیتی و تهاجمی سپاه در خراسان جنوبی

 

این رزمایش هفت روزه در منطقه ای به وسعت تقریبی ۵۰۰ کیلومترمربع برگزار شد و واحدهای پهپادی، هوانیروز، زرهی، توپخانه و فاوا و یگان‌های پیاده و تکاوری همراه با واحدهای جنگ الکترونیک، عملیات ترکیبی مقابله با تهدیدات تروریستی احتمالی را تمرین کردند.

در این رزمایش که با بهره‌گیری از آخرین تاکتیک های رزمی و استفاده از مهمات ویژه و بر اساس سریال های جنگی و کاملا شبیه سازی شده با محیط و شرایط محتمل تهدیدات انجام شد، هماهنگی و همپوشانی سیستم های مختلف مورد توجه جدی فرماندهان و رزمندگان شرکت کننده قرار گرفت.

از ویژگی های ممتاز این رزمایش می توان به روحیه و توانمندی بالای رزمندگان شرکت کننده از یک سو و استقبال پرشور مردمی از واحدهای گوناگون نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در منطقه عمومی رزمایش یاد کرد که بی تردید مهم ترین عامل تحقق اهداف از پیش تعیین شده در این رزمایش نیز بود.

فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حاشیه برگزاری مرحله نهایی رزمایش امنیتی و تهاجمی نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که با رمز مقدس یا فاطمه الزهرا (س) در منطقه عمومی و مرزی شاهرخت خراسان جنوبی انجام شد، افزود: موضوع دیگر اینکه ترکیبی از برخی تجهیزاتی داشتیم که بتازگی در سازمان رزم نیروی زمینی سپاه وارد شده و همان تجهیزات مورد ارزیابی قرار گرفت و در این میدان رزمایش پاسخ خوبی دادند.

سردار محمد پاکپور اظهار داشت: رزمایش امنیتی نیروی زمینی سپاه در خراسان جنوبی به اهداف از پیش تعیین‌شده دست یافت و برنامه‌های جانبی این رزمایش نیز در یک هفته اخیر با رویکرد مردم‌یاری، محرومیت‌زدایی و تقویت وحدت اجرا شد که مورد استقبال مردم منطقه هم قرار گرفت.

 

 

فاز اول پروژه آب‌درمانی در بیرجند آماده بهره‌برداری است/۲-۳

فاز اول پروژه آب‌درمانی در بیرجند آماده بهره‌برداری است

 مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی گفت: همزمان با دهه فجر امسال فاز اول پروژه آب‌درمانی ویژه بیماران و معلولان در بیرجند افتتاح می‌شود.

علی عرب‌نژاد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: ۲۳ میلیارد ریال تاکنون برای اجرای این پروژه در موسسه خیریه توانبخشی حضرت علی اکبر (ع) بیرجند از محل اعتبارات استانی هزینه شده است.

وی افتتاح پنج واحد مسکونی ویژه خانوارهای دارای ۲ عضو معلول و بیشتر در شهرستان سربیشه را از دیگر برنامه‌های دهه فجر امسال برشمرد و افزود: احداث واحد مسکونی ۲ معلولیتی و تک معلولیتی شهر حاجی‌آباد و روستای استند، کلنگ‌زنی چهار واحد مسکن برای بیماران خاص و افتتاح ساختمان کمپ آرام از دیگر پروژه‌های اداره کل بهزیستی در دهه فجر است.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی گفت: خانه‌های کوچک نگهداری معلولان در شهرستان‌های درمیان و قاینات نیز همزمان با دهه فجر به بهره‌برداری می‌رسد.

وی بیان کرد: چند طرح اشتغالزایی ویژه معلولان و مددجویان در استان آماده افتتاح است که با بهره‌برداری از آنها برای ۲۴۰ نفر به‌صورت مستقیم و ۲۷۰ نفر غیرمستقیم اشتغال ایجاد شده است.

عرب‌نژاد از برنامه ویزیت رایگان غربالگری ژنتیک در بیرجند و قاین همزمان با دهه فجر خبر داد و افزود: یک روز در این ایام غربالگری شنوایی در بیمارستان‌های دارای زایشگاه انجام می‌شود و پایگاه‌های غربالگری بینایی نیز در تمامی روزهای دهه فجر به‌صورت رایگان کار غربالگری را انجام خواهند داد.

 

 

 

 

 

 

درخشش صداوسیمای خراسان جنوبی در اجلاس فناوری رسانه/۲

صداوسیمای مرکز خراسان جنوبی در هجدهمین اجلاس فناوری رسانه به عنوان مرکز برتر انتخاب شد.

 صداوسیمای مرکز خراسان جنوبی در هجدهمین اجلاس فناوری رسانه‌ به عنوان مرکز برتر فنی انتخاب و لوح برگزیده و تندیس اجلاس به آینه دار مدیر کل صدا و سیمای استان اهداء شد.

در این اجلاس مرکز خراسان جنوبی موفق به کسب پنج تندیس و لوح برگزیده برتر مراکز شد.

لوح برگزیده و تندیس مرکز برتر اجلاس در واحد پشتیبانی فنی به موسوی نژاد، لوح برگزیده و تندیس مرکز برتر اجلاس در واحد ساختمان و تاسیسات به فوداجی، لوح برگزیده و تندیس مرکز برتر اجلاس در واحد ارتباطات زمینی و ماهواره‌ای به زراعتگر و لوح برگزیده و تندیس برتر اجلاس معاونین فنی مراکز به نظیف کار اهدا شد.

 

 

 

 

 

افتتاح نمایشگاه خوشنویسی در بیرجند/۲-۳

نمایشگاه خوشنویسی سه تن از اساتید برتر کشور در بیرجند افتتاح شد.

 ۴۵ اثر خوشنویسی (خطوط نستعلیق و شکسته نستعلیق) از استادان بزرگ کشور آقایان مهدی فانی و علی طوسی از خراسان رضوی و استاد اسماعیلی مود از خراسان جنوبی در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شده است.

این نمایشگاه تا  ۱۰ بهمن، صبح‌ها از ساعت ۹ تا ۱۱ و عصرها از ساعت۱۷ تا ۱۹ به روی علاقه‌مندان باز است.

معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی در حاشیه مراسم افتتاح این نمایشگاه از برگزاری هجدهمین جشنواره خوشنویسی رضوی، اسفند ماه در بیرجند خبر داد گفت: امسال خراسان جنوبی میزبان این دوره از جشنواره است.

زمزم افزود:هنرمندان کشور تا ۱۰ بهمن فرصت دارند آثار خود را به این جشنواره ارسال کنند.

وی گفت:این جشنواره با همکاری معاونت امور هنری وزارت فرهنگ ارشاد اسلامی و بنیاد بین المللی امام رضا(ع) برگزار می شود.

 

 

 

پراید حامل مواد مخدر در نهبندان توقیف شد/۴

ماموران پلیس خراسان جنوبی، در بازرسی از یک پراید در نهبندان ۴۸ کیلو و ۷۰۰ گرم تریاک و ۳۹ کیلو و ۳۰۰ گرم حشیش کشف کردند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، فرمانده انتظامی استان گفت: ماموران انتظامی استان با دریافت اخباری مبنی بر 

این که سوداگران مرگ قصد جابه جایی محموله موادمخدر را به شهر‌های مرکزی کشور دارند و تیم‌های عملیات مبارزه با موادمخدر استان جهت بررسی موضوع وارد عمل شدند.

سردار فرشید افزود: در این عملیات ماموران هنگام گشت زنی در محور‌های فرعی این شهرستان به یک خودروی پراید که با سرعت بالایی در حرکت بود مشکوک و به راننده دستور ایست دادند.

وی گفت: راننده پراید به محض مشاهده پلیس متواری شده که ماموران خودرو را تعقیب کردند که پس از طی مسافتی با برتری عملیاتی پلیس، قاچاقچی موادمخدر عرصه را بر خود تنگ دیده و با رها کردن خودرو با استفاده از تاریکی شب از محل متواری شد.

فرمانده انتظامی استان افزود: در بازرسی از این خودرو ۴۸ کیلو و ۷۰۰ گرم تریاک و ۳۹ کیلو و ۳۰۰ گرم حشیش کشف شد و تحقیقات پلیس برای دستگیری متهم متواری ادامه دارد.

 

 

 

 

 

تشییع پیکر جانباز سرافراز وطن محمد رازی/۲

پیکر جانباز محمد رازی امروز بر دستان مردم شهیدپرور حاجی آباد تشییع شد.

 جانباز محمد رازی متولد اول فروردین ۱۳۴۰ و اهل روستای کریزان شهرستان زیرکوه تشییع پیکر جانباز سرافراز وطن محمد رازیاست که روز گذشته پس از سال‌ها تحمل رنج بیماری دعوت حق را لبیک گفت و امروز در آرامستان شهر حاجی آباد به خاک سپرده شد.

مرحوم جانباز محمد رازی، سال ۱۳۶۷ در عملیات پدافندی منطقه ماووت شیمیایی شد.

 

 

 

 

 

 

 

اهدای جهیزیه به نوعروسان نیازمند در آرین شهر/۲

۱۵ سری جهیزیه به نوعروسان زیر پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) آرین شهر اهداء شد.

رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) آرین شهر گفت: همزمان با ایام ولادت حضرت اهدای جهیزیه به نوعروسان نیازمند در آرین شهرزهرا (س) و گرامیداشت روز زن و مادر، ۱۵ سری اقلام ضروری جهیزیه شامل یخچال، اجاق گاز، ماشین لباسشویی، جاروبرقی و تلویزیون در مجموع به ارزش تقریبی ۳۰۰ میلیون تومان به نوعروسان نیازمند در آرین شهر اهداء شد.

اطلسی افزود: از ابتدای سال جاری تا کنون ۳۰ سری جهیزیه با مشارکت خیران و نیکوکاران به ارزش ۵۵۰میلون تومان بین نوعروسان تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی (ره) آرین شهر توزیع شده است.

 

 

 

 

 

 

اجرای طرح سراسری پویش ملی ایران سبز در بیرجند/۲-۳

طرح سراسری پویش ملی ایران سبز در ارتفاعات کوه باقران بیرجند اجرا شد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز خراسان جنوبی، مدیرکل منابع طبیعی خراسان‌جنوبی گفت:مناسبت سالروز ولادت حضرت فاطمه اجرای طرح سراسری پویش ملی ایران سبز در بیرجندزهرا (س) و هفته زن و با حضور ۱۳۰ تن از خادم یاران حرم رضوی  درختان بادام و بادامشک در ارتفاعات کوه باقران بیرجند کاشته شد.

 

نصرآبادی افزود: در راستای سیاست‌های سازمان جنگل‌ها و مراتع و آبخیزداری کشور احیا، اصلاح و توسعه فضای سبز کشور حرکت جمعی و مشارکتی با آحاد جامعه در سنوات گذشته انجام‌شده که طرح هرساله جنگلبانی با همکاری سازمان‌های مردم‌نهاد و طرح پویش جنگل‌کاری که سال گذشته انجام شد از جمله آنهاست.

 

وی گفت: امسال هم همایش ملی پویش ایران سبز به یاد هم شهید هزار اصله نهال در کشور برنامه‌ریزی‌شده که یک برنامه بلندمدت است.

 

مدیرکل منابع طبیعی خراسان‌جنوبی گفت:این طرح در همه شهرستان‌های خراسان‌جنوبی با مشارکت خیران، نهاد‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد، ادارات دولتی و سازمان‌های نظامی و انتظامی انجام  و انواع درختان کاج، گز ، بنه و بادامشک  کاشته می شود.

 

وی گفت:این طرح از آذرماه امسال آغاز شده و تا پایان اسفند ادامه دارد.

 

 

 

کشف ۱۵ کیلوگرم هروئین در”نهبندان”/۴

 

فرمانده انتظامی”نهبندان” از کشف ۱۵ کیلوگرم هروئین در بازرسی از یک سواری پژو در این شهرستان خبر داد و گفت: در این رابطه یک متهم نیز دستگیر شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ”احسان رحیمی” اظهار داشت: مأموران انتظامی شهرستان نهبندان هنگام کنترل خودروهای عبوری به یک سواری پژو مشکوک شدند و خودرو را جهت بررسی بیشتر متوقف کردند.

فرمانده انتظامی شهرستان نهبندان بیان داشت: مأموران پس از هماهنگی با مقام قضائی در بازرسی از سواری پژو، ۱۵ کیلوگرم هروئین که به طرز ماهرانه ای در خودرو جاساز شده بود کشف کردند.

وی افزود: مأموران در این رابطه یک خودرو توقیف و یک متهم دستگیر کردند که متهم دستگیر شده به همراه پرونده جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی و روانه زندان شد.

 

 

در شورای فرهنگ عمومی سرایان مطرح شد؛
رشد ۱۰۰ درصدی طلاق در سرایان/۲

فرمانده سپاه سرایان از رشد صد درصدی طلاق و کاهش ۳۱ درصدی ازدواج به عنوان زنگ خطری در شهرستان یاد کرد.

به گزارش  شبستان حجت الاسلام «غلامرضا مرتضوی نیا» در جلسه شورای فرهنگ عمومی این شهرستان با اشاره به مصوبات قبلی، احیای بحث مشاوره دینی را مورد تاکید قرار داد و گفت: باید مشاوره دینی و خانوادگی در شهرستان گسترش و زمینه ورود افرادی آموزش دیده با هدف آموزش خانواده ها قبل از ارجاع پرونده ها به دادگستری مهیا شود.

 

امام جمعه سرایان در ادامه ضرورت برخورد با آسیب های مباحث کلامی شهرستان را متذکر شد و ترویج این مسایل را زیبنده شهرستان ندانست.

 

وی به برخورد یک رستوران با طلاب میهمان شهرستان در خصوص امر به معروف اشاره و خواستار تشکیل کارگروه ویژه این موضوع شد و اظهار کرد: باید محکم و باقوت در برابر این ناهنجاری ها ایستاد.

 

امام جمعه سرایان افزود: رستوران های ورودی شهر باید تزریق کننده فرهنگ عمومی حاکم بر شهر باشند.

 

«حسین خدادادی» فرمانده سپاه سرایان هم از رشد صد درصدی طلاق  و کاهش ۳۱ درصدی ازدواج  به عنوان زنگ خطر ی در شهرستان یاد کرد و گفت: این موضوعات به کار و تلاش بیشتر نیازمند است و مسایل فرهنگی نیازمند مشارکت، همکاری و تعامل همه دستگاه ها است.

 

مسئول دادگستری سرایان نیز در ادامه جلسه ریشه اکثر جرایم و آسیب های اجتماعی را رعایت نکردن عفت کلام و بی حرمتی‌ها دانست و از دستگاه های مسئول خواست تا تلاش بیشتری در خصوص این موضوع داشته باشند.

 

«مهدی سودمند» گفت: از ابتدای سال تا اول دی ماه ۲۰۷ پرونده اختلافات خانوادگی به دادگستری سرایان رسیدگی و مطرح شده است که بالغ بر ۷۶ مورد آن درخواست طلاق بوده است.

 

در ادامه سه نفر از مشاورین به بیان پیشنهادات و راهکارها عملی در مبارزه با آسیب های اجتماعی پرداختند و تهیه و تدوین منشور اخلاقی کسب یکی از مصوبات پایانی در این شورا بود و فعال شدن یک روزه مرکز مشاوره سرایان نیز نوید داده شد.

 

 

 

مدیر تولید کارخانه اکسید منیزیم سربیشه:
محصولات اکسید منیزیم سربیشه قابل رقابت با شرکت‌های اروپایی است
هاشم آبادی گفت: محصولات کارخانه اکسید منیزیم سربیشه هم اکنون با شرکت‌های چند ملیتی اروپایی قابل رقابت است و آنها را از چرخه خارج کرده است.

«سید مجید هاشم‌آبادی» امروز(۷ بهمن) در جریان بازدید استاندار خراسان جنوبی از کارخانه اکسید منیزیم سربیشه با بیان اینکه شرکت تهیه و تولید مواد نسوز کشور در سال ۱۳۵۵ به منظور تامین مواد اولیه صنعت فرآورده های دیرگداز کشور، تاسیس شد، در این راستا، در سال ۱۳۶۸، عملیات احداث کارخانه تولید اکسید منیزیم سینتره در سربیشه آغاز شد و در سال ۱۳۷۲ این کارخانه با تولید سالانه ۳۰ هزار تن اکسید منیزیم سینتره در عیارهای مختلف به بهره برداری رسید.

وی با بیان اینکه این کارخانه در سال ۱۳۸۳ به منظور ثبات کیفی محصولات و حداکثر استفاده از ذخایر معدنی منیزیت، یک واحد گندله سازی کلینکرهای پایه منیزیایی احداث و راه اندازی کرد، گفت: همچنین در سال ۱۳۹۳به منظور ایجاد ارزش افزوده در پاسخ به نیازهای مشتریان محصولات مرغوب منیزیایی، یک واحد تولید منیزیای ذوبی احداث و به بهره برداری رسید.

مدیر تولید کارخانه اکسید منیزیم سربیشه اظهارداشت: با راه اندازی این واحدها، ظرفیت تولید سالانه شرکت تهیه و تولید مواد نسوز کشور، بالغ بر ۵۲ هزار تن انواع منیزیای سینتره، ۷۵۰۰ تن انواع منیزیای ذوبی و ۱۷ هزار و ۵۰۰ تن منیزیای کلسینه افزایش یافت.

هاشم آبادی با بیان اینکه سال ۹۵ تصمیم گرفته شد که سبد محصولات خود را تکمیل کنیم لذا واحد تولید جرم های قلیایی را هم را راه اندازی کردیم، گفت: این محصولات مورد استفاده صنایع فولاد است و مستقیم با مشتری نهایی سرکار داریم.

وی با بیان اینکه سال قبل با توجه رغبت بازار به محصولات کارخانه اکسید منیزیم سربیشه افزایش ظرفیت داده شد، گفت: در این راستا شرکت تولید مواد نسوز خراسان را در شهرک صنعتی بیرجند با ظرفیت اشتغال ۱۸ نفر راه اندازی کردیم.

مدیر تولید کارخانه اکسید منیزیم سربیشه با بیان اینکه این شرکت علاوه بر اینکه تامین کننده جرم های فولاد است، در کارخانه ذوب آهن اصفهان ۶۹ نفر بیمه شده دارد و اجرا و نصب این ها تاسیسات هم بر عهده شرکت اکسید منیزیم است، گفت: کوره شماره سه این کارخانه نیز در راستای افزایش ظرفیت در سال ۹۹ با ظرفیت ۳۰ هزار تن و اشتغال ۲۰ نفر به بهره برداری رسید.

هاشم آبادی با اشاره به اینکه بمنظور افزایش تولید و تکمیل کامل سبد محصولات آجرهای نسوز است، واحد جدیدی در این مجموعه ابتدای امسال به بهره برداری رسیده است، گفت: ظرفیت ۱۸تولید آجر نسوز با این راه اندازی به ۱۸ هزار تن انواع آجر نسوز قلیایی و ۹۰ هزار تن جرم های بی گداز رسید که در این زمینه ۱۴۵ نفر اشتغال ایجاد شده است.

وی با اشاره به اینکه کارخانه اکسید منیزیم سربیشه سال ۸۴ حدود ۳۸۵ نفر نیرو داشته است، اما این تعداد امروز به ۹۴۹نفر رسیده است، گفت: با راه اندازی پروژه های در حال احداث که بدلیل مشکل مالی مقداری کار کند شده است، تعداد نیروهای این کارخانه در سال آینده به ۱۰۷۵ نفر خواهد رسید.

مدیر تولید کارخانه اکسید منیزیم سربیشه با اشاره به اینکه محصولات کارخانه با دانش فنی بالا، توان رقابتی خیلی خوبی با محصولات خارجی را دارد، گفت: محصولات کارخانه اکسید منیزیم سربیشه هم اکنون با شرکت‌های چند ملیتی اروپایی قابل رقابت است و آنها را از چرخه خارج کرده است.

هاشم آبادی در پایان خاطرنشان کرد: بیشترین درخواست اکسید منیزیم سربیشه از مسئولان در رابطه با تسهیلات است که می تواند بسیار در رابطه با بهره برداری از واحدهای جدید موثر باشد.

نشست قناعت با روحانی در مرز ماهیرود عنوان شد؛

بررسی راهکار‌های افزایش تعاملات دو سویه تجاری با افغانستان/۴-۷

 استاندار خراسان جنوبی گفت: این استان برای احداث خط انتقال و تامین برق مورد نیاز ولایت فراه افغانستان و مناطق هم‌مرز با استان آماده همکاری با این کشور است.

جواد قناعت در نشست مشترک با “ملانور محمد روحانی” والی ولایت فراه افغانستان که در محل مرز ماهیرود خراسان جنوبی برگزار شد، افزود: همچنین برای احداث مخازن و صادرات سوخت از طریق خط لوله در سایت مرزی ماهیرود آمادگی داریم.

وی افزود: راهبرد‌های ایران کمک به بازسازی زیرساخت‌های اقتصادی و تجاری افغانستان، تقویت شبکه‌های حمل و نقل و ترانزیت، حمایت از همکاری بخش خصوصی، همکاری در بخش آموزش نیروی انسانی متخصص و توسعه فن‌آوری اطلاعات، توسعه ولایت‌های افغانستان نزدیک مرز ایران، امنیت در مرز‌های مشترک، مشارکت در طرح‌های آموزشی و بهداشتی و همکاری‌های علمی و فرهنگی است.
وی با بیان اینکه مرز رسمی ماهیرود، مهم‌ترین گذر مرزی در استان خراسان جنوبی و طلایی‌ترین موقعیت در جهت ارتباط حمل و نقل به افغانستان و کشور‌های آسیای میانه است، گفت: انتقال کالا از مرز ماهیرود باعث کاهش مسافت حدود ۵۰۰ کیلومتری در ترانزیت کالا از بندر عباس و بندر چابهار به افغانستان و کشور‌های آسیای میانه و اقتصادی کردن ترانزیت کالا از مسیر ایران و در نتیجه رونق اقتصادی منطقه می‌شود.
استاندار خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه خراسان جنوبی آمادگی و درخواست فعال شدن و رونق همه بازارچه‌های مشترک مرزی استان با کشور افغانستان را دارد، گفت: علاوه بر بازارچه مرزی ماهیرود، دو بازارچه مرزی دوکوهانه و گلورده یا میل ۷۳ که با ولایت فراه هم مرز هست نیز درخواست داریم فعال شود.

آقای قناعت با اشاره اینکه همچنین در خواست همکاری لازم جهت احداث مسیر باقیمانده راه میل ۷۸ تا ولایت فراه افغانستان را داریم، افزود: این محور ۱۲۰ کیلومتر است که ۶۵ کیلومتر آن آسفالت شده و پروژه از قلعه کاه تا فراه با پیشرفت حدود ۴۰ درصد در حال انجام است.

وی با بیان اینکه دفتر صدور روادید در مرز ماهیرود و مرکز ولایت فراه افغانستان به منظور تسهیل و تسریع در صدور ویزا و انجام امور تجار و سرمایه گذاران مورد انتظار است، گفت: راه اندازی کنسولگری افغانستان در بیرجند و کنسولگری ایران در استان فراه از دیگر خواسته‌ها و انتظارات است که به آسان سازی تجارت کمک می‌کند.
استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه استان برای برگزاری مستمر نشست‌های دو طرف در بیرجند، مرز ماهیرود و ولایت فراه جهت بررسی راهکار‌های توسعه همکاری‌ها آمادگی دارد، گفت: برای افزایش ساعت کاری در مرز ماهیرود و ارائه خدمات و انجام امور تجاری در روز‌های تعطیل با هماهنگی دستگاه‌های اجرایی ذیربط دوطرف آمادگی کامل وجود دارد.
آقای قناعت با اشاره به اینکه خراسان جنوبی آمادگی خود را جهت واردات کالا از افغانستان بویژه مواد معدنی و اقلام کشاورزی با استقرار قرنطینه جهت کمک به برقراری توازن نسبی تجاری با ایران اعلام می‌کند، گفت:همچنین برای ارائه خدمات بهداشتی و درمانی در مرز ماهیرود و خراسان جنوبی به اتباع افغانستان و توسعه و تسهیل توریسم درمانی آمادگی کامل داریم.

وی با اشاره به لزوم فعال شدن اتاق مشترک ایران و افغانستان با محوریت استان خراسان جنوبی و همچنین اتاق مشترک ولایت فراه، افزود: خراسان جنوبی آماده برای احداث خط انتقال و تأمین برق مورد نیاز ولایت فراه و مناطق مرزی هم مرز با خراسان جنوبی و همچنین صادرات سوخت به افغانستان و تأمین بخشی از سوخت مورد نیاز ولایت فراه و ساکنان مناطق و روستا‌های مرزی افغانستان است.

والی فراه: کشورهای همسایه اولین هدف اقتصادی افغانستان است

والی ولایت فراه افغانستان نیز در این جلسه گفت: هر برنامه‌ای که داریم به‌خصوص برنامه اقتصادی، اولین هدف ما با کشورهای همسایه است که در این زمینه روابط خوبی داشته باشیم.

“ملانور محمد روحانی” روز پنجشنبه در نشست مشترک با “جواد قناعت” استاندار خراسان جنوبی که در محل مرز ماهیرود خراسان جنوبی برگزار شد، اظهار داشت: بسیار از دیدن شما خوشحال شدیم و امیدواریم که بتوانیم ملاقات‌های بعدی را هم داشته باشیم و با یکدیگر روابط دوستی و برادری داشته باشیم.

وی اظهار داشت: کشورهای کفر می‌خواهند هرجا کشور اسلامی باشد، دست‌درازی کنند، اخلال و امنیت‌شان را خراب کنند و بر هم‌ بزنند؛ خدا را شکر امروز بعد از ۲۰ سال پیروز شدیم و کشور ما امنیت دارد.

مولوی روحانی گفت: ما به دنبال روابط خوب تجاری و اجتماعی با کشور جمهوری اسلامی ایران هستیم و در قدم اول آمادگی را از لحاظ امنیتی داریم.

وی افزود: ولایات ما از استان‌های خراسان رضوی و سیستان و بلوچستان برق دارند و شما هم با ما همکاری کنید که به چه نحو برق به استان فراه متصل خواهد شد.

والی فراه افغانستان گفت: مساله دوم درخصوص راه‌ است که کار می‌کنند ولی کاری که خواست تجار و مردم باشد تا روابط را هرچه نزدیکتر کند، به کندی انجام می‌شود و باید سرعت بگیرد.

وی همکاری دوجانبه در زمینه صادرات سوخت با کیفیت از مرز ماهیرود را خواستار شد و افزود: از شما درخواست همکاری داریم که اگر تاجر دو کشور سوخت بی‌کیفیت وارد کرد و خودروهایی که برگشت می‌خورد، مشخص شود.

استان خراسان‌ جنوبی ۳۳۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور افغانستان دارد و ولایت فراه و گمرک ابونصر فراهی در افغانستان هم‌مرز با شهرستان سربیشه در خراسان‌ جنوبی است.

 

 

 

 

 

 

تیم فوتبال توان ایساتیس یزد بر ستاره‌ساز بیرجند غلبه کرد/۷

تیم فوتبال نوجوانان زیر۱۶ سال توان ایساتیس یزد پنجشنبه شب در دیدار خانگی با نتیجه یک بر صفر بر تیم ستاره‌ساز بیرجند مرکز استان خراسان جنوبی غلبه کرد.

این مسابقه در چارچوب هفته اول دور رفت مسابقه فوتبال قهرمانی مناطق کشور در مجموعه شهید پاکنژاد شهر یزد برگزار شد.

تنها گل این مسابقه از سوی امیرحسین شیخ علی‌شاهی در دقیقه ۶۷ برای نماینده فوتبال یزد به ثمر رسید و نتیجه تا پایان دیدار تغییری نکرد.

مسابقه‌های فوتبال قهرمانی مناطق کشور با حضور ۳۲ تیم در هشت منطقه زیرنظر فدراسیون به صورت رفت و برگشت پیگیری می‌شود.

 

 

 

 

کامیون حامل مرغ زنده در خوسف متوقف شد/۴

کامیون حامل مرغ زنده در خوسف متوقف شد

فرمانده انتظامی شهرستان خوسف گفت: ماموران انتظامی در بازرسی از یک کامیون ۲ هزار و ۴۳۲ قطعه مرغ غیرمجاز و بدون مجوز بهداشتی را در این شهرستان کشف کردند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ محمدحسن اکبری اظهار داشت: ماموران انتظامی پاسگاه “خور” شهرستان خوسف در راستای اجرای طرح مبارزه با قاچاق کالا و طیور، هنگام کنترل خودروهای عبوری در محورهای مواصلاتی به یک کامیون باری مشکوک شدند و برای بررسی بیشتر خودرو را متوقف کردند.

وی افزود: ماموران در بازرسی از کامیون، ۲ هزار و ۴۳۲ قطعه مرغ زنده فاقد مجوز بهداشتی را کشف کردند که ارزش ریالی طیور قاچاق کشف شده بنا بر نظریه کارشناسان مربوطه بیش از یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال برآورد شد.

 

 

 

نمایشگاه خوشنویسی اساتید کشوری در بیرجند گشایش یافت/۲-۳

نمایشگاه خوشنویسی اساتید کشوری در بیرجند گشایش یافت

 نمایشگاه آثار خوشنویسی سه تن از اساتید برجسته کشوری با حضور جمعی از مسوولان استانی و هنرمندان در بیرجند گشایش یافت.

معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی روز پنجشنبه در آیین افتتاح این نمایشگاه در نگارخانه استاد مهدی اسماعیلی‌ مود گفت: ۴۵ اثر خوشنویسی (خطوط نستعلیق و شکسته نستعلیق) از استادان بزرگ کشور شامل مهدی فانی و علی طوسی از خراسان رضوی و استاد اسماعیلی مود از خراسان جنوبی در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شده است.

علی زمزم با اشاره به این که نمایشگاه در راستای هجدهمین دوره جشنواره ملی خوشنویسی رضوی برپا شده است افزود: امسال به عنوان سومین سال، خراسان جنوبی میزبان این دوره از جشنواره است و اختتامیه آن اسفند ماه برگزار خواهد شد.

 

 

 

 

استاندار خراسان جنوبی: بخش خصوصی برای دولت مهم است

استاندار خراسان جنوبی: بخش خصوصی برای دولت مهم است

 استاندار خراسان جنوبی گفت: بخش خصوصی و صنعت برای دولت بسیار مهم است از این رو مسائل و مشکلات واحدهای تولیدی استان با جدیت پیگیری می‌شود.

جواد قناعت روز پنجشنبه در بازدید از کارخانه اکسید منیزیم سربیشه افزود: اینکه استاندار وقت می‌گذارد و تک تک واحدهای صنعتی و معدنی را از نزدیک بازدید می‌کند، نشانه اهمیت بخش خصوصی و صنعت برای دولت است.

وی تصریح کرد: استانداری با همه توان پیگیر مشکلات واحدهای صنعتی و معدنی استان است، واحدهای صنعتی، معدنی و خصوصی خراسان جنوبی نیز باید پای کار بیایند و نقدینگی خود را در بانک‌های داخل استان متمرکز کنند.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی نیز از این کارخانه به عنوان بزرگترین واحد تولید اکسید منیزیم کشور یاد کرد.

عباس جرجانی گفت: این واحد صنعتی بزرگ در سال ۱۳۷۳ به عنوان اولین و بزرگترین کارخانه تولید اکسید منیزیم در کشور به بهره‌برداری رسید و با راه‌اندازی خطوط تولید جدید و اجرای طرح‌های توسعه در حال حاضر با سرمایه‌گذاری بیش از ۵ هزار میلیارد ریال در حال فعالیت است.

وی اظهار داشت: کارخانه اکسید منیزیم سربیشه در حال حاضر ظرفیت تولید سالانه حدود ۲۱۳ هزار تن انواع محصولات نسوز را دارد که بیش از ۵۰ درصد نیاز کشور به مواد نسوز منیزیتی را تامین می‌کند.

استاندار خراسان جنوبی: بخش خصوصی برای دولت مهم است

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: این کارخانه توانسته زمینه اشتغالزایی مستقیم و پایدار حدود ۶۰۰ نفر را که از افراد بومی شهرستان و استان هستند، فراهم کند.

اکسید منیزیم، منیزیای ذوبی، محصولات سرامیکی نسوز، اجرام نسوز کوره و آجرهای نسوز قلیایی از جمله محصولات تولیدی در این کارخانه است.

با بهره‌برداری از واحد تولید اجرام نسوز این کارخانه زنجیره تولید و فرآوری منیزیت در استان کامل شده است و محصولات تولیدی کارخانه در تولید اجرام و پروفیل‌های نسوز، کوره‌ها و تجهیزات خطوط ذوب و ریخته‌گری و مواردی که نیاز به مقاومت در برابر حرارت باشد، کاربرد دارد.

استاندار خراسان جنوبی که امروز به مرز ماهیرود رفته بود در ادامه از کارخانه تولید اکسید منیزیم در شهرستان سربیشه بازدید کرد.

این بازدید به منظور اطلاع از روند فعالیت این مجموعه و نحوه اجرای طرح‌های توسعه‌ای در دست اقدام انجام شد.

کارخانه تولید اکسید منیزیم سال ۱۳۷۲ با ظرفیت تولید سالانه ۳۰ هزار تن اکسید منیزیم سینتره در عیارهای مختلف به بهره‌برداری رسید و محصولات این کارخانه در صنعت فولادسازی کشور قابلیت استفاده دارد.

مرکز شهرستان مرزی سربیشه در ۶۵ کیلومتری بیرجند است.

 

 

 

 

 

 

هنرنمایی ورزشکاران خراسان‌جنوبی در مسابقات کشور/۷

رئیس هیأت اتومبیلرانی و موتورسواری خراسان‌جنوبی گفت: موتورریس‌سوران استان در تهران شگفتی‌ساز می‌شوند.

هنرنمایی ورزشکاران خراسان‌جنوبی در مسابقات کشور

«سامان اکبرپور» رئیس هیأت اتومبیلرانی و موتور سواری خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از بیرجند اظهارداشت: در سومین دوره مسابقات موتور ریس باشگاه‌ها و دستجات آزاد کشور ورزشکاران استان  هنرنمایی می‌کنند.

وی افزود: سعید قربان‌زاده، سیدحسین برومند، هانیه شکیبی، حسین رنجکارمقدم، حمید باوقار، سید هامون احمدی، میلاد پیلتن، سید محمود مهاجران، یاسر حیدری نماینده‌های خراسان‌جنوبی  در این ماراتن ملی هستند.

رئیس هیأت اتومبیلرانی و موتورسواری خراسان‌جنوبی تصریح کرد: سومین دوره مسابقات موتور ریس باشگاه‌ها و دستجات آزاد کشور روز جمعه ۸ بهمن‌ماه در تهران برگزار و سرپرستی و مربیگری تیم موتورریس استان را قربان‌زاده و برومند برعهده دارند.

 

 

کمک ۱۵۰ میلیون تومانی استانداری به جشن گلریزان/۲-۳

استاندار خراسان جنوبی از کمک ۱۵۰ میلیون تومانی استانداری به جشن گلریزان خبر داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، قناعت در جلسه دیدار اعضای ستاد مردمی جشن گلریزان، گفت: ما امسالکمک ۱۵۰ میلیون تومانی استانداری به جشن گلریزان نیز در حد سال قبل و در صورت امکان با رقمی بیشتر به این جشن کمک می‌ کنیم.

وی با اشاره به توان محدود دولت‌ها در پوشش دادن همه مشکلات و کاستی‌ها افزود: به همت بخش خصوصی و غیر دولتی است که با انجام این اقدامات حسنه و نیکو، کمک کار دولت می‌شوند که بسیار قابل تحسین است.

آقای قناعت افزود: کار شما از آنجا که در آستانه سال انجام شود، ستودنی است چرا که بخشی از نیازمندی‌های افراد مستمند را مرتفع می‌کنید.

استاندار اظهار امیدواری کرد: به مرحله‌ای برسیم که شاهد هیچ گونه کم و کاستی در بین مردم استان و کشور  نباشیم.

زورخانه قدیمی امیر عرب که سال هاست جشن گلریزان را میزبانی می‌کند، به عنوان اولین میراث فرهنگی پهلوانی کشور، ثبت آثار غیر ملموس جمهوری اسلامی ایران شده است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

رئیس حوزه هنری خراسان جنوبی خبر داد؛
برگزاری مراسم بزرگداشت حماسه هفتم بهمن ماه ۵۷ در بیرجند
کریمیان گفت: مراسم بزرگداشت حماسه هفتم بهمن ماه ۵۷ بیرجند با حضور خانواده شهدای «سندروس» و «سورگی» در گلزار شهدای بیرجند برگزار می شود.

«مجید کریمیان» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در بیرجند اظهار داشت: هفتم بهمن یادرآور سالروز حماسه عظیمی است که در شهرستان بیرجند در سال ۵۷ رقم خورد.

رئیس حوزه هنری خراسان جنوبی با بیان اینکه در هفتم بهمن ۵۷ مردم بیرجند دست به تظاهرات علیه رژیم پهلوی زدند، افزود: در این روز بزرگ ۲ نفر از دانش آموز انقلابی بیرجند به نام های «علی سندروس» و «محمود سورگی» به شهادت رسیدند و خونشان خاک خراسان جنوبی را رنگین کرد.

وی با اشاره به برنامه های حوزه هنری خراسان جنوبی برای بزرگداشت حماسه هفتم بهمن ماه، گفت: حوزه هنری اقدام به تهیه ویژه نامه ای برای بزرگداشت یاد و خاطره شهدای هفتم بهمن ۵۷ کرده است که در آن به نحوه رخ دادن این حماسه اشاره شده است.

کریمیان در ادامه به برگزاری مراسم گرامیداشت حماسه ۷ بهمن اشاره کرد و افزود: این مراسم به یاد ۲شهید بزرگوار این حماسه بزرگ در محل گلزار شهدای بیرجند با حضور خانواده شهدای سندروس و سورگی به همت حوزه هنری استان برگزار می شود.

رئیس حوزه هنری خراسان جنوبی در پایان گفت: در حاشیه برگزاری این مراسم مقرر شده است تا از مستند «شهیدی که می خندید» روایتگر زندگی شهید شریفی پناه یکی از معلمان و فرهنگیان بااخلاق خراسان جنوبی رونمایی به عمل آید.

 

 

۱۲۱ پروژه روستایی در خراسان جنوبی آماده افتتاح است

۱۲۱ پروژه روستایی در خراسان جنوبی آماده افتتاح است

 مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری خراسان جنوبی گفت: ۱۲۱ پروژه روستایی استان با اعتبار ۱۶ میلیارد و ۳۰۴ میلیون تومان آماده افتتاح در دهه فجر است.

عالیه خواجوی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این پروژه‌ها که ۵۹ هزار و ۵۷۶ نفر در روستاهای استان از مزایای آنها بهره‌مند می‌شوند، در سرفصل‌های بهسازی معابر (جدول‌گذاری، زیرسازی و آسفالت)، جمع‌آوری و دفع آب‌های سطحی، اجرای دیوار حفاظتی، تکمیل ساختمان پایگاه آتش‌نشانی، توسعه پارک‌ها و فضای سبز و بهسازی و ساماندهی آرامستان‌ها بوده است.

وی گفت: تعداد کل پروژه‌های افتتاح شده با مشارکت دهیاری‌ها در سال جاری ۳۰۸ پروژه با اعتبار بیش از ۳۶ میلیارد و ۹۸۹ میلیون تومان بوده که در روستاها اجرا شده است.

مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری خراسان جنوبی ادامه داد: در ۹ ماه ابتدای امسال ۶۹ میلیارد و ۹۶۷ میلیون تومان اعتبار به حساب دهیاری‌های استان واریز شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۷ درصد رشد دارد.

وی گفت: همچنین ۵۲ روستای بالای ۲۰ خانوار دارای شورا با تایید وزیر کشور در سال جاری مجوز تاسیس دهیاری را دریافت کردند که با این تعداد مجوز صادره، خراسان جنوبی دارای ۹۴۹ دهیاری فعال است.

خواجوی با اشاره به تسهیلات پرداختی به روستاییان از محل منابع مختلف افزود: از محل جزء (۳) بند (و) تبصره (۱۶) قانون بودجه کل کشور مبلغ ۱۱ میلیارد و ۷۲۴ میلیون تومان به هزار و پنج نفر در حوزه‌های انشعابات و تاسیسات، حمایتی و معیشتی، توانمندسازی و اشتغال پرداخت شده است.

وی اظهار داشت: یک میلیارد و ۶۷۲ میلیون تومان از تسهیلات مذکور به ۱۱۵ نفر برای ایجاد طرح‌های اشتغالزایی پرداخت شده است.

مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری خراسان جنوبی گفت: ۳۰۹ هزار و ۹۲۳ نفر براساس سرشماری سال ۱۳۹۵ در مناطق روستایی استان خراسان جنوبی زندگی می‌کنند که بیش از ۴۰ درصد جمعیت این استان مرزی را تشکیل می‌دهند.

خراسان جنوبی هزار و ۷۸۰ آبادی دارای سکنه دارد که ۹۴۹ روستا دارای دهیاری و بقیه فاقد دهیاری هستند.

 

رونمایی از مستند «آئینه‌ای که می‌خندید» در بیرجند + فیلم

 

رونمایی از مستند «آئینه‌ای که می‌خندید» در بیرجند + فیلم

 مستند «آئینه ای که می خندید» روایتگر قسمتی از زندگی شهید«غلامرضا شریفی پناه» است که توسط حوزه هنری خراسان جنوبی تهیه و تولید شده است و این مراسم  در جوار گلزار شهدای بیرجند رونمایی شد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم ازبیرجند، مراسم گرامیداشت حماسه هفتم بهمن ماه به همراه رونمایی از مستند «آئینه ای که می خندید» برگزار شد.

مستند «آئینه ای که می خندید» روایتگر قسمتی از زندگی شهید«غلامرضا شریفی پناه» است که توسط حوزه هنری خراسان جنوبی تهیه و تولید شده است و این مراسم  در جوار گلزار شهدای بیرجند  رونمایی شد.

شهیدی که می خندید

شهید «غلامرضا شریفی پناه» سال ۱۳۲۳ در مود یکی از روستاهای اطراف بیرجند، دیده به جهان گشود؛ پدرش «محمد حسین شریفی پناه» از تجار معروف فرش شهر بیرجند و در عین حال فردی مومن و مذهبی بود و از این روهمان دوران کودکی او را با قرآن و احکام دین آشنا کرد.

غلامرضا که وجودش با عشق به قرآن و ائمه اطهار(ع) عجین شده بود، ساعت ها کنار پدر می نشست و به صورت دلنشین قرآن گوش می داد و خواندن نماز را از او تقلید می کرد و به همراه پدر در جلسات روضه و هیت های مذهبی حاضر می شد و کلام الله را با صوتی زیبا تلاوت می کرد.

با رسیدن به سن هفت سالگی وارد دبستان روستای مود شد؛ خانواده او در این دوران، بارها و بارها شاهد کمک هایش به دانش آموزان نیازمند مدرسه بودند و شش سال ابتدایی را در همان دبستان به پایان رساند و سپس برای ادامه تحصیل به بیرجند رفت و سه سال اول دبیرستان را در بیرجند سپری کرد و پس از آن برای بهره گیری از امکانات تحصیلی بهتر و بیشتر به تهران عزیمت کرد.

از این زمان بود که تغییر و تحولات چشمگیری در شخصیت و زندگی غلامرضا پدید آمد؛ با یکی از روحانیون مبارز آشنا شد و با راهنمایی های او و مطالعات فراوان، نسبت به جریان های سیاسی آن روز آگاهی پیدا کرد پس از آن که امام خمینی رهبر نهضت اسلامی مردم ایران را شناخت، با عشق و ارادتی خاص به نشر عقاید و فرامین ایشان پرداخت و نوارهای سخنرانی و اعلامیه های امام را با دقت نگهداری و بین افراد قابل اعتماد پخش می کرد.

دورۀ دبیرستان را در رشته ریاضی و با نمرات خوب به پایان رساند و پس از اخذ دیپلم وارد سپاه دانش شد در تمام این دوران به آموزش دانش آموزان محروم روستایی و روشن کردن افکار آن ها همت گماشت و در پایان این دوره در کنکور دانشگاه شرکت کرد، اما پذیرفته نشد و بعدها در دوره های آموزش ضمن خدمت شرکت کرد و فوق دیپلم گرفت از آن پس در کسوت معلمی، خدمات ارزنده ای به فرزندان سرزمینش ارائه کرد.

شهید شریفی پناه در سال ۱۳۵۰ ازدواج کرد؛ او که دیگر به بیرجند برگشته بود، فعالیت های ضد رژیم خود را شروع کرد و اولین راهپیمایی شهر بیرجند را به راه انداخت و این فعالیت ها به حدی رسید که ماموران رژیم او را دستگیر کردند؛ با این که در زندان شکنجه شده بود، پس از رهایی نیز مبارزاتش را ادامه داد و تا ورود امام خمینی به ایران و پیروزی انقلاب از پا ننشست.

شرکت در جهاد سازندگی، کمیته انقلاب اسلامی، عضویت در شورای مرکزی حزب جمهوری اسلامی و شورای بنیاد مستضعفان، معاونت آموزش و پرورش بیرجند و مدیریت آموزشی مدارس راهنمایی از جمله فعالیت های او پس از پیروزی انقلاب به شمار می رود.

با شروع جنگ تحمیلی در قالب معلمی توانا و پر تلاش که تا مدت ها در پشت جبهه فعالیت می کرد و با این که در امور کمک رسانی، تبلیغات و کارهای فرهنگی، بسیار کوشا بود، اما شرکت در جنگ و جبهه و حضور در خط مقدم را تکلیف خود می دانست تا این که به عنوان بسیجی به جبهه اعزام شد.

در جبهه نیز کلاس های درس خود را رها نمی کرد و تشکیل کلاس های عقیدتی، سیاسی، فرهنگی، مراسم دعا، روضه و در کنار آن آمادگی جسمانی، از جمله فعالیت های مهم او در آن ایام به شمار می رود؛ او فردی پر تلاش و خستگی ناپذیر بود که در راستگویی، خوش خلقی و دفاع از حق، پیشتاز بود.

سرانجام در تاریخ ۲۶ دی ۱۳۶۵ در عملیات کربلای ۵ در اثر برخورد گلوله دوشیکا به شهادت رسید به گفتۀ همرزمانش به هنگام شهادت، لبخندی بر لب داشت؛ لبخندی که نشان از پیوستن او به معشوق ابدی و خالق بحر بی ساحل عشق بود.

حوزه هنری خراسان جنوبی به پاس گرامیداشت یاد و خاطره شهید «غلامرضا شرفی پناه» اقدام به تهیه مستندی با عنوان «آئینه ای که می خندید» کرده است که روایتگر قسمتی از زندگی پر فراز و نشیب این شهید بزرگوار است.

خالی بودن جای ایشان در قلبم

در این مستند زیبا «حمیده شریفی پناه»دختر شهید در مورد پدرش می گوید: وقتی به ایشان فکر می کنم تمام خاطرات با سرعت از جلوی دیدگانم رد می شود و به خنده های ایشان در کلاس درس بیشتر فکر می کنم و لذت می برم.

وی ادامه می دهد: فعالیت های پدر در توان من نیست و ایشان عمده وقت خود را برای رسیدن به کارهای اجتماعی گذاشته بودند.

دختر شهید شریفی پناه بیان می کند: با دختران بدحجاب و بی حجاب تندخویی نمی کردند و به جای آن در کلاس حاضر نمی شدند و همین موضوع باعث می شد تا این افراد به فکر رعایت حجاب بیافتند.

وی می گوید: پدرم برای صحبت کردن و بازی کردن با خواهران و برادرانم وقت بسیاری می گذاشت و از هر فرصتی استفاده می کرد.

دختر شهید شریفی پناه با بیان اینکه بیش از ۳۱ سال است که دوری ایشان را تحمل می کنم، ادامه می دهد: جای ایشان در قلبم خالی شده است و از درون دوری ایشان مرا نابود می کند.

وی بیان می کند: هنگامی که می خواست به جبهه برود برایمان با زبان کودکی علت رفتنش را توضیح داد و از تک تک ما جواب رضایت را گرفت.

ورزیده ترین دبیر و مبلغ مذهبی

«رضا عرفانی» یکی از دوستان شهید در این مستند می گوید: شهید شریفی پناه را از سال ۱۳۴۰ می شناختم و از لحاظ اخلاقی با بسیاری از دانش آموزان تفاوت داشتند.

وی بیان می کند: ورزیده ترین دبیر و مبلغ مذهبی که در مدارس فعالیت داشت و کلاس های اساسی برای تبلیغ دین راه می انداخت همین شهید «غلامرضا شریفی پناه» بود.

عرفانی با بیان اینکه سطح علمی بالایی داشتند، ادامه می دهد: نسبت به رعایت مسائل مذهبی از تعهدات خاصی برخوردار بودند و بر اساس ملاک های دینی خود با رژیم پهلوی مبارزه می کردند.

وی با اشاره به ملاک های شهید شریفی پناه برای انتخاب همسر می گوید: داشتن حجاب کامل اسلامی، مذهبی بودن و همراه بودن برای انجام مبارزات و اهل سخن بودن از ملاک های مهم ایشان برای انتخاب همسر بود.

عرفانی بیان می کند: به شهید شریفی پناه گفتم که اگر شما بروید یک خلاء فرهنگی ایجاد می شود و شاید گروهک های منافق شما را از پشت بزنند.

وی ادامه می دهد: شرایط برای ایشان تنگ شده بود و با دانش و عقل و اعتقاد خودش به جبهه رفت و عاقبت به خیر شد.

شهید شریفی پناه دارای شایستگی های تقوایی

آیت الله«سیدعلیرضا عبادی» نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی در این مستند در خصوص شهید«غلامرضا شریفی پناه» عنوان می کند: ایشان یک فرد سیاسی بسیار قوی بود و خطوط و ارتباطات و گروه ها آشنایی داشت.

وی با بیان اینکه سهم درک و فهم ایشان بالاتر از سطح یک کلاس بود، می افزاید: این موضوع برخاسته از ایمان ایشان بود و به خاطر شایستگی های تقوایی که داشت خداوند ایشان را رموزی آشنا کرده بود تا گناه و اشتباه نکند.

آیت الله عبادی ادامه می دهد: شهید شریفی پناه چون به اسلام و ولایت فقیه ایمان داشت همواره برای آن هزینه می کرد.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با بیان اینکه شهید شریفی پناه برای خود امتیازی قائل نبود، می افزاید: ایشان از هر چیزی برای انقلاب اسلامی حتی جان خود هزینه می کرد و چیزی را درخواست نمی کرد.

در تهیه و تولید مستند «آئینه ای که می خندید»، «هادی ثابت» بحث تصویر، «سامان پارسا» تدوین و «محمدصادق» دهقانی بحث نویسندگی و کارگردانی آن را بر عهده داشته است.

هفتم بهمن ماه سالروز حماسه بزرگی است که منجر به پیروزی انقلاب اسلامی شد و به گلزار شهدای بیرجند می رویم جایی که محفل بزرگداشت شهدای این روز در حال برگزاری است و قرار است در حاشیه برگزاری این مراسم از مستند «آئینه ای که می خندید» رونمایی شد.

انتهای پیام/۲۵۴/ ع

 

 

 

 

 

معاون بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان جنوبی:

۱۵۰ یادواره شهدا در خراسان جنوبی طی دهه فجر برگزار می‌شود

۱۵۰ یادواره شهدا در خراسان جنوبی طی دهه فجر برگزار می‌شود

معاون فرهنگی بنیاد شهید وامور ایثارگران خراسان جنوبی گفت: بیش از ۱۵۰ یادواره شهدا در طول دهه فجر در نقاط مختلف خراسان جنوبی برگزار می‌شود.

 مهدی نارمنجی در نشست خبری به مناسبت دهه فجر اظهار کرد: بیش از ۱۵۰ یادواره شهدا در طول دهه فجر در مساجد و توسط پایگاه‌های مقاومت بسیج برگزار می‌شود و مراسم مهمانی لاله‌ها ۱۴ بهمن ماه نیز در گلزار شهدای استان با حضور مسئولان و خانواده شهدا و ایثارگران برگزار می‌شود.

به گفته وی برگزاری مسابقات ورزشی ویژه خانواده شاهد و ایثارگران، برگزاری جشن انقلاب و تجلیل از خانواده‌های شاهد و ایثارگران دوران انقلاب اسلامی، برپایی اردو برای خانواده معظم شهدا و ایثارگران و تبلیغات محیطی در سطح شهر از جمله برنامه‌های کمیته ایثارگران ستاد دهه فجر انقلاب اسلامی در خراسان جنوبی است.

وی ادامه داد: دیدار تعدادی از خانواده شهدا و جانبازان انقلاب اسلامی با نماینده ولی فقیه و انتشار فراخوان جشنواره شهید پیشرفت (شهید فخری زاده) هم از دیگر برنامه‌های دهه فجر در شهرستان‌های خراسان جنوبی است.

 

 

 

قنات‌های طبس، ظرفیتی برای توسعه کشاورزی و گردشگری

وجود ۲۵۶ رشته قنات در شهرستان طبس سبب شده است تا بتوان از ظرفیت آن‌ها برای توسعه کشاورزی و گردشگری استفاده کرد.

قنات‌ها شبکه‌هایی گسترده و منحصر به فرد هستند که در سراسر بیابان می‌توانند آب زیر زمین را به مناطق مسکونی و زمین‌های کشاورزی انتقال دهند.

شهرستان طبس یکی از مناطقی است که قنات‌های شاخصی در آن وجود دارد و هر کدام از آن‌ها با میزان آبدهی متفاوت مورد استفاده قرار می‌گیرند.

۷۵۵ لیتر بر ثانیه، میزان آبدهی قنوات طبس

بخشایی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان طبس گفت: در حال حاضر ۲۵۶ رشته قنات دایر و بایر در سطح شهرستان وجود دارد.

او گفت: از این تعداد، ۱۹۱ رشته قنات با آبدهی ۷۵۵ لیتر بر ثانیه در مناطق مختلف شهرستان مورد استفاده و بهره برداری قرار می‌گیرند.

شریعتی منش معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی نیز گفت: تاکنون قناتی از شهرستان طبس در فهرست آثار ملی ثبت نشده است.

او گفت: تلاش می‌کنیم با همکاری مسئولین کشوری و استانی این کار را نیز به انجام برسانیم.

ایران ۳۴ هزار قنات دارد که ۶ هزار و ۶۰۰ قنات در خراسان جنوبی وجود دارد.

قنات های طبس ظرفیت های  بی نظیری دارند

برشان دبیر کنگره ثبت تمدن قناتی کشور نیز گفت: از بین رفتن هر قنات به معنای از بین رفتن میراث تمدنی یک سرزمین است.

او گفت: در بازددیدی که از قنات‌های طبس داشتم، ظرفیت‌های بی نظیری را در قنات‌های این شهرستان مشاهده کردم که هر کدام در نوع خود جالب و موثر است.

برشان گفت: هر کدام از این قنات‌ها می‌توانند ظرفیت کشاورزی، گردشگری و توسعه پایدار خود را به مرحله اجرا و عمل در آورند.

دومین دفتر ثبت تمدن قناتی استان در طبس دایر شده است تا از این ظرفیت برای ثبت قنات‌های این شهرستان در فهرست آثار ملی استفاده شود.

 

 

 

 

 

لنگه کفشی خونین و ماجرایی که پرونده اش همچنان باز است

یک ماه از مرگ یاسین ۵ ساله گذشت و سگ‌های بلاصاحب همچنان در حال جولان دادن و پرسه زنی هستند.

 

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان  روزگاری با وفایی اش زبانزد بود، اما حالا بی وفایی پیشه کرده و دندان تیزی می‌کند.

سگ‌هایی بلاصاحب که چند ماهی است در اطراف شهر بیرجند و حتی کوچه پس کوچه‌های روستا‌های حاجی آباد، امیر آباد، حسین آباد، شمس آباد، مهرشهر و دستگرد جولان می‌دهند و امنیت و آرامش را از مردم گرفته اند.

۷ دی ماه بود که یاسین ۵ ساله زیر دندان‌های تیز همین سگ‌ها جان داد؛ از یاسین فقط یک لنگه کفش ماند و زمینی که از خونش رنگین شده بود و داغی که بر دل پدر و مادرش نشست.

یک روز بعد این حادثه رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی، ضرب الاجلی یک ماهه به شهرداری بیرجند و دهیاری‌های اطراف داد تا برای جمع آوری و ساماندهی سگ‌های بلاصاحب اقدام کنند.

سگ‌هایی که آرامش را از مردم گرفته اند

ضرب الاجل رئیس کل دادگستری استان امروز به پایان رسید و برای پیگیری دوباره موضوع، راهی روستا‌های اطراف بیرجند شدیم.

یکی از خانم‌هایی که خودش هم مورد حمله سگ‌ها قرار گرفته بود، گفت: فرزندم در روستای امیر آباد به مدرسه می‌رود، تا زمانی که او به خانه برمی گردد و او را سالم می‌بینم فشار روانی زیادی را تحمل می‌کنم، حتی چندین دفعه جلوی چشمم به فرزندم حمله کردند که از ترس مجبور شد به جای رفتن به مدرسه به خانه بیاید و مدرسه نرود!

با جولان سگ ها، کودکان نمی توانند به مدرسه بروند

آقای نخعی از ساکنان روستای امیرآباد نیز می‌گوید: حتی من که مرد هستم از ترس حمله سگ‌های وحشی می‌ترسم به نانوایی یا مغازه بروم چه برسد به خانم‌ها و بچه ها، چندین دفعه سگ‌ها به پدر پیر من و سایر سالمندان هم حمله ور شدند، مردم حتی می‌ترسند برای نماز جماعت به مسجد بروند، هنوز که هنوز است جمعیت زیادی از سگ‌ها در این اطراف پرسه می‌زنند.

به گفته رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان بیرجند، در ۶ ماه نخست امسال ۲۷۲ مورد گاز گرفتگی سگ‌ها داشتیم که ۷۰۰ میلیون تومان برای درمان افراد هزینه شده است.

سلاح بیهوشی نداریم

یک ماه پیش فرماندار بیرجند در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران بیرجند گفته بود برای جمع آوری و ساماندهی سگ‌های ولگرد، به دنبال گرفتن مجوز استفاده از سلاح بیهوشی از مفامات بالادستی هستیم.

حالا شهردار بیرجند با گذشت یک ماه از این وعده می‌گوید: آمادگی استفاده از سلاح بیهوشی را داریم، اما سلاح را نداریم و نیاز است تا ادارات مربوطه در این امر با ما همکاری کنند.

 

آمادگی استفاده از سلاح بیهوشی را داریم، اما سلاح را نداریم

بهترین می‌گوید: جمع آوری سگ‌های بلاصاحب یک مسئله فرابخشی است و تنها بخشی از آن به شهرداری بر می‌گردد، اقدامات خوبی برای جمع آوری و معالجه سگ‌ها انجام شده و در حال انجام است.

به گفته شهردار بیرجند، از یک ماه پیش تیم‌های زنده گیری سگ‌ها را از یک گروه دو نفره به دو گروه دو نفره افزایش داده ایم تا سگ‌ها را زنده گیری و برای عقیم سازی، نگهداری و پلاک کوبی تحویل پناهگاه مهر دهند.

بهترین در پاسخ به اینکه چرا با وجود جمع آوری سگ‌ها هنوز شاهد پرسه زدن آن‌ها در اطراف و روستایی مثل امیر آباد و حاجی آباد هستیم می‌گوید: جمع آوری سگ‌های اطراف شهر، خارج از حوزه شهرداری است، ولی ما مسئله را عمومی می‌بینیم و شیفت‌های زنده گیری را از یک شیفت به دو شیفت افزایش داده ایم و از دو هفته گذشته تاکنون توانسته ایم تعداد سگ‌های جمع آوری شده را از ۴۶۵ به نزدیک ۸۰۰ سگ برسانیم.

دهیار روستای امیر آباد نیز می گوید: پس از ابلاغ طرح ضربتی جمع آوری سگ ها، طرح‌های عمرانی و خدماتی روستا را تعطیل کردیم و بیش از ۷۰ درصد از نیرو‌های دهیاری را در طرح زنده گیری و جمع آوری سگ‌های بلاصاحب به کار گرفتیم.

تعداد سگ‌های جمع آوری شده را از ۴۶۵ به نزدیک ۸۰۰ سگ برسانیم

علی اکبری می‌گوید: از زمان حادثه تاکنون با توجه به شرایط نامناسب آب و هوا و دیگر مشکلات توانستیم نزدیک به ۱۷۰ قلاده سگ را جمع آوری و تحویل پناهگاه بدهیم.

او می‌گوید: خرید دستگاه دارت و ۴ دستگاه مهار سگ، خرید مواد بیهوشی، اضافه کردن یک قفس زنده گیری به تعداد قفس‌های موجود و گشت زنی مستمر در سطح روستا از جمله اقداماتی است که در حال انجام است.

استخوان‌هایی که سرانجام شان به ناکجا آباد ختم می‌شود

در حین مصاحبه با اهالی روستا‌های حاجی آباد و امیرآباد بودیم که یکی از خانم‌ها ما را به یکی از تپه‌های اطراف خانه اش برد و استخوان‌هایی را نشانمان داد.

او اشاره‌ای به یکی از کشتارگاه‌های اطراف کرد و گفت: کشتارگاه برخی از استخوان‌ها را گوشه و کنار می‌ریزد و باعث شده تا سگ‌ها اینجا تجمع کنند.

او گفت: بعد از این که فیلمی را از استخوان‌های پراکنده شده در اطراف کشتارگاه دیدیم و متوجه شدیم تجمع سگ‌ها به خاطر آن بوده است، موضوع را به دهیاری منتقل کردیم تا رسیدگی کنند.

تجمع سگ ها به دلیل انباشت استخوان هایی است که کشتارگاه ها در اطراف شهر می ریزند

به گفته یکی از اهالی امیرآباد، کامیون و نیسان‌ها این استخوان‌ها را حمل و از روستای امیرآباد خارج می‌کنند، اما مشخص نیست که این استخوان‌ها کجا برده می‌شوند.

پیگیر استخوان‌ها که شدیم سر از ۵۰۰ متری روستای حاجی آباد بیرجند درآوردیم و با انبوهی از استخوان و بقایای دام و گله‌ای از سگ‌ها مواجه شدیم.

موضوع را که از رئیس اداره محیط زیست شهرستان بیرجند پیگیر شدیم، حاتمی به ما گفت: تا سند و مدرک نداشته باشیم با شما مصاحبه نمی‌کنیم و رسانه‌ای کردن موضوع راه به جایی نمی‌برد.

دامپزشکی بی خبر از تجمع استخوان ها!

استخوان‌ها و بقایای دام در حالی هفته هاست در نزدیکی روستای حاجی آباد رها می‌شوند که بازرسان دامپزشکی با حضور در محل به خبرنگار ما گفتند از تجمع استخوان‌ها در این محل خبر ندارند و موضوع را پیگیری می‌کنند.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی در گفت و گو با خبرنگار ما می‌گوید: این استخوان‌ها را تعدادی قصاب که دامشان را در کشتارگاه ذبح کرده بودند، به این محل آورده اند، اما سگ‌ها به خاطر استخوان‌ها تجمع نمی‌کنند!

به گفته اصغرزاده اگر دهیاری روستای حاجی آباد این موضوع را به ما اطلاع داده بود زودتر به این موضوع رسیدگی می‌کردیم، ولی متأسفانه ما از این قضیه کاملا بی خبر بودیم.

قصابان استخوان های رها شده در بیابان را معدوم کردند

او می‌گوید: این کار قصابان تخلف بوده و باید این ضایعات را در محل حصار کشیده و به دور از دسترس حیوانات نگهداری و معدوم می‌کردند، پرونده این تخلف برای رسیدگی بیشتر به مراجع قضایی ارجاع داده می‌شود.

بنا به گفته مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی، کشتارگاه بیرجند صنعتی نیست، به همین دلیل کوره ندارد و قصابان مجبورند به جای معدوم کردن این استخوان‌ها در کشتارگاه آن‌ها را به چنین مکان‌هایی بیاورند.

اصغرزاده همچنین می‌گوید: ۱۰ کشتارگاه صنعتی دام در خراسان جنوبی کوره ندارند و قصابان و صاحبان کشتارگاه‌ها برای معدوم کردن استخوان‌ها و بقایای دام، بایستی آن‌ها را به خراسان رضوی ببرند.

نوشدارو بعد از مرگ یاسین

هر چند به دستور مسئولان دامپزشکی استان این استخوان‌ها و بقایا سوخته و معدوم شدند، اما بهتر نبود مسئولان مربوطه علاج واقعه را قبل از وقوع این حوادث می‌کردند؟

پس از فوت یاسین ۵ ساله و با ضرب الاجل رئیس کل دادگستری استان، شهرداری بیرجند و دهیاری‌های اطراف ۹۰۰ قلاده سگ بلاصاحب را جمع آوری کرده و تحویل پناهگاه داده اند.

مسئولان می‌گویند برای جلوگیری از تجمع سگ ها، مردم نیز می‌بایست از غذا دادن غیر اصولی به سگ‌ها پرهیز کرده و آن‌ها را به پناهگاه نگهداری سگ‌ها تحویل دهند.

مردم از غذا دادن غیر اصولی به سگ ها خودداری کنند

در این بین افزایش گشت‌های نظارتی محیط زیست، ساخت کوره برای معدوم کردن بقایای دام و ایجاد پناهگاهی دیگر برای نگهداری سگ‌ها نیز از مواردی است که باید به آن توجه بیشتری شود.

آنچه مهم است این است که هرگونه تصمیمی که گرفته می‌شود، خروجی اش باید به ساماندهی سگ‌های بلاصاحب و پیشگیری از وقوع حوادث ناگوار ختم شود.

گزارش از فاطمه آریان پور

 

 

کارخانه تولید اکسید منیزیم سربیشه

محصول اصلی این کارخانه تولید گرید‌های مختلف اکسید منیزیم سینتره یا منیزیای تفجوش شده است و انواع کلینکرهای نسوز با پایه منیزیا مانند: مگدولومای نسوز و اسپینل منیزیای آلومینا و همچنین منیزیای کلسینه و انواع منیزیت دانه ‌بندی نیز در این کارخانه تولید می‌شود.

در سال ۱۳۶۲ عملیات معدن‌کاری در این منطقه آغاز شد و بحث احداث کارخانه نیز همزمان با این امر صورت گرفته . در سال ۱۳۶۵ و ۱۳۶۶ خرید تجهیزات، نصب و راه‌اندازی اولیه کارخانه انجام شده و در سال ۱۳۷۲ با بهره‌ برداری از واحد‌های سنگ شکن اولیه و کوره دوار با سرمایه‌گذاری ۳ میلیون دلار و ۵ میلیارد ریال آغاز به کار کرد و با تولید سالانه ۳۰ هزار تن به تولید انبوه رسیده و  محصولات آن به بازار مصرف عرضه شد.

در سال ۱۳۸۳ با توجه به نیاز بازار و تولید ماده معدنی کرینکر منیزیم خط دوم کارخانه کرینکر مشترک منیزیم به بهره‌برداری رسیده و در سال ۱۳۸۴ طرح توسعه این کارخانه با نام واحد تولید کلینکرهای نسوز با سرمایه‌گذاری ۴۵ میلیارد ریال به بهره برداری رسید.  با راه‌اندازی این خط تولید سالانه کارخانه اکسید منیزیم سربیشه به ۴۷ هزار تن رسید.

برگزاری آیین تجلیل از رتبه های برتر آزمون سراسری سال ۱۴۰۰ شهرستان درمیان

 

در مراسمی با حضور فرماندار شهرستان درمیان، امام جمعه اهل سنت اسدیه، مدیر آموزش و پرورش شهرستان، معاون سیاسی فرمانداری و جمعی از کارشناسان، مدیران، دانش آموزان و اولیای دانش‌آموزان در محل سالن اجتماعات فرمانداری از رتبه های سه رقمی شهرستان درمیان در کنکور سال ۱۴۰۰ تجلیل شد.

حسینعلی بخشی فرماندار شهرستان درمیان ضمن تبریک موفقیت های کسب شده توسط دانش آموزان شهرستان و پذیرش در دانشگاه های گفت: با احساس مسئولیت والدین و دقت نظر در برنامه‌ریزی و مراقبت مسئولان آموزش و پرورش در یک سال گذشته دانش‌آموزان شهرستان افتخارات ارزشمندی را در عرصه‌های مختلف به ویژه کنکور کسب کردند، وی افزود: همه ما در رسیدن به اهداف خود با محدودیت ها و مشکلاتی مواجهیم و دانش آموزان این شهرستان نیز مستثنی نیستند اما اکنون شما دانش آموزان با تلاش و پشتکار خود، حمایت های خانواده، زحمات مدیران و معلمان و همچنین حمایت های مدیر و مجموعه آموزش و پرورش شهرستان در راه اندازی و برگزاری کلاس ها و ستاد کنکور به این موفقیت مهم دست یافتید و این جای شکرگزاری و افتخار دارد.

مولوی عبداللهی امام جمعه اهل سنت شهر اسدیه نیز از همه دست اندرکاران و یاری گران امر تعلیم و تربیت به ویژه در بحث کنکور تشکر و قدردانی کرد. وی با بیان اینکه بهترین سرمایه ماندگار اندوخته علم و دانش است، دانش آموزان را آینده سازان کشور دانست و خطاب به دانش آموزان، بر تلاش برای فتح قله های علم و دانش تاکید کرد.

مقیمی مدیر آموزش و پرورش شهرستان با اشاره به رشد دو برابری رتبه های زیر هزار و همچنین رشد سه برابری قبولی دانشگاه فرهنگیان دانش آموز شهرستان افزود: کیفیت و کمیت رتبه های کسب شده توسط دانش آموزان شهرستان نسبت به کنکور سال گذشته افزایش قابل قبولی داشته است.

وی با اشاره به طرح و برنامه های این مدیریت در راستای موفقیت بیش از پیش دانش آموزان شهرستان در کنکور سراسری، از راه اندازی ستاد کنکور با هدف جلب مشارکت مردم و مسئولین در نقاط مختلف شهرستان، دعوت از نخبگان کنکور های گذشته و رتبه برترها، بهره مندی از ظرفیت های مدارس سمپاد شهر بیرجند برای دانش آموزان کنکوری، دعوت از استاتید برجسته استان برای برگزاری کلاس های کنکور به عنوان برنامه های مهم این مدیریت برای کنکور نام برد.

گفتنی است در پایان این مراسم از دانش آموزان حائز رتبه های سه رقمی و تعدادی از مدیران مدارس تجلیل شد.

 

 

 

 

 

بیش از ۳۱۹ میلیارد ریال کالاکارت در خراسان جنوبی ارائه شد

بیش از ۳۱۹ میلیارد ریال کالاکارت در خراسان جنوبی ارائه شد

 مدیر شعب بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در خراسان جنوبی گفت: از ابتدای امسال تاکنون بیش از هزار و ۷۱۶ کالاکارت به مبلغ ۳۱۹ میلیارد و ۹۲ میلیون ریال توسط این بانک قرض‌الحسنه در استان به متقاضیان ارائه شده است.

وحید مرادنژاد افزود: بانک قرض‌الحسنه مهر ایران به عنوان نخستین و بزرگ‌ترین بانک قرض‌الحسنه کشور همواره به دنبال رفع احتیاجات ضروری مردم با ارائه طرح‌های متنوع قرض‌الحسنه بوده است.

وی گفت: جدیدترین طرحی که این بانک به منظور حمایت از تولید داخلی و همچنین بالابردن توان اقشار مختلف جامعه در زمینه خرید اقلامی از قبیل لوازم خانگی، مایحتاج ضروری، موتورسیکلت، تلفن همراه و سایر و بهره‌مندی از خدمات مختلف از قبیل دندانپزشکی، معاینه چشم و تهیه عینک ارئه کرده طرح کالاکارت است.

مدیر شعب بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در خراسان جنوبی بیان کرد: کالاکارت یک کارت اعتباری خرید کالا و خدمات است که برای افزایش قدرت خرید مردم و تا سقف ۵۰۰ میلیون ریال  طراحی شده است.

وی ادامه داد: شاید در نگاه نخست اینگونه به نظر برسد که تعداد دیگری از بانک‌ها نیز کارت اعتباری ارائه می‌کنند و این طرح چیز جدیدی برای ارائه ندارد اما کالاکارت ویژگی‌های منحصر به فردی دارد که آن را از طرح‌های مشابه خود متفاوت می‌کند.

مرادنژاد با بیان اینکه نرخ کارمزد سالانه کالاکارت فقط چهار درصد است گفت: یعنی اگر کسی یک کالاکارت ۳۰ میلیون تومانی با اقساط ۱۲ماهه دریافت کند، تنها یک میلیون و۲۰۰ هزار تومان کارمزد پرداخت می‌کند و اقساط ماهانه وی ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان می‌شود.

وی عنوان کرد: در صورتی که همین فرد اگر قرار بود کارت اعتباری ۱۸ درصدی با همین مبلغ و تعداد اقساط دریافت کند، باید پنج میلیون و ۴۰۰ هزار تومان کارمزد پرداخت می‌کرد و مبلغ هر قسط او نیز ۲میلیون و ۹۵۰ هزار تومان می‌شد.

مدیر شعب بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در خراسان جنوبی یادآور شد: برای اینکه مشتری بتواند بر اساس توان بازپرداخت خود تصمیم‌گیری کند و دست وی در برنامه‌ریزی مالی باز باشد، کالاکارت بانک قرض‌الحسنه مهر ایران با دوره‌های بازپرداخت متنوع طراحی شده است.

وی گفت: این طرح در بازه‌های زمانی ۶، ۹، ۱۲، ۱۸، ۲۴ و ۳۶ ماهه قابل بازپرداخت است.

مرادنژاد افزود: برخی از بانک‌ها برای ارائه کارت‌های اعتباری به مشتریان، ایجاد معدل حساب را ملاک قرار می‌دهند.

وی ادامه داد: یعنی مشتری باید در یک بازه زمانی مشخص، مبلغ تعیین شده‌ای را در حساب خود داشته باشد تا در نهایت معدل حساب لازم برای وی ایجاد شده و بتواند نسبت به دریافت کارت اعتباری اقدام کند.

مدیر شعب بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در خراسان جنوبی افزود: این در حالی است که برای دریافت کالاکارت بانک قرض الحسنه مهر ایران چنین شرطی وجود ندارد و هر شخصی قادر است بدون نیاز به ایجاد هر گونه گردش حساب، کالاکارت مورد نیاز خود را دریافت کند.

وی گفت: کارت‌های اعتباری موجود در شبکه بانکی دوره تنفس اندکی دارد، به عنوان مثال در یک نمونه تنها هفت روز دوره تنفس برای یک کارت اعتباری در نظر گرفته شده است این در شرایطی است که کالاکارت بانک قرض الحسنه مهر ایران یک ماه دوره تنفس دارد.

مرادنژاد اظهار داشت: افزون بر این، مهلت استفاده از کارت در طرح‌های مشابه محدودیت دارد، اما این موضوع در رابطه با کالاکارت صدق نمی‌کند و مشتری می‌تواند هر زمان که تمایل داشت نسبت به استفاده از کارت و خرید اعتباری کالا اقدام کند البته پس از یک ماه دوره تنفس، دریافت اقساط از سوی بانک آغاز می‌شود.

وی تصریح کرد: برخی از کارت‌های اعتباری که از سوی بانک‌های مختلف ارائه می‌شود، پذیرندگان مشخص و محدودی دارد این موضوع مشتری را ناگزیر به خرید از یک یا چند پذیرنده خاص می‌کند و به این صورت قدرت انتخاب وی محدود می‌شود.

مدیر شعب بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در خراسان جنوبی افزود: این پذیرندگان از نظر نوع کالایی که می‌فروشند و خدمتی که ارائه می‌کنند نیز تنوع بالایی دارند، لوازم خانگی، فروشگاه‌های اینترنتی، کالای دیجیتال، فرش، مبلمان، پوشاک، آموزشگاه‌های مختلف، مراکز درمانی، بیمه‌ها، لوازم یدکی خودرو، لوازم آرایشی و بهداشتی و سایر همگی جزو پذیرندگان کالاکارت به شمار می‌روند و مشتریان قادرند بنا به نیاز خود از آن‌ها کالا یا خدمت دریافت کنند.

وی گفت: مجموعه آنچه ذکر شد باعث می‌شود تا کالاکارت بانک قرض‌الحسنه مهر ایران یک کارت اعتباری کاربردی با مزایای مختلف باشد که تفاوت‌های چشمگیری نسبت به کارت‌های اعتباری سایر بانک‌ها دارد و همین دلایل نیز باعث استقبال گسترده مردم از این طرح شده است.

 

 

 

 

۱۲ عنوان برنامه بنیاد شهید خراسان جنوبی در دهه فجر برگزار می‌شود/

۱۲ عنوان برنامه بنیاد شهید خراسان جنوبی در دهه فجر برگزار می‌شود

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان جنوبی گفت: ۱۲ عنوان برنامه توسط کمیته ایثارگران ستاد دهه فجر استان با محوریت بنیاد شهید برگزار می‌شود.

حجت الاسلام محمدتقی عزیزی روز پنجشنبه در نشست خبری کمیته ایثارگران ستاد دهه فجر انقلاب اسلامی استان افزود: مراسم مهمانی لاله‌ها همزمان با سراسر کشور ۱۴ بهمن ماه در گلزار شهدای بیرجند با محوریت قطعه یک برگزار می‌شود.

وی گفت: اردوی خانواده‌های معظم شاهد و ایثارگر به مشهد ۱۰ تا ۱۳ بهمن، برگزاری مسابقات ورزشی ویژه خانواده شاهد و ایثارگر، برگزاری جشن انقلاب و تجلیل از خانواده‌های شاهد و ایثارگر دوران انقلاب اسلامی از دیگر برنامه‌ها است.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان جنوبی اظهار داشت: تبلیغات محیطی و نصب تمثال مبارک شهدا در سطح شهر و محل برگزاری مراسم ۱۲ بهمن و ورود امام خمینی (ره) به میهن اسلامی، تعویض پرچم گلزار شهدای استان و ارسال پیام تبریک ایام الله دهه مبارک فجر به جامعه هدف و خادمین جامعه ایثارگری نیز در استان پیش‌بینی شده است.

وی تصریح کرد: دیدار و سرکشی از خانواده‌های معظم شهدا و جانبازان دوران انقلاب اسلامی در قالب طرح سپاس، دیدار جمعی از خانواده‌های معظم شهدا و جانبازان انقلاب شهرستان بیرجند با نماینده ولایت فقیه در استان و فراخوان جشنواره شهید پیشرفت شهید فخری‌زاده از جمله برنامه‌هایی است که همزمان با دهه فجر در استان برنامه‌ریزی شده است.

حجت الاسلام عزیزی از برگزاری یادواره شهدای انقلاب و برگزاری مراسم زیارت عاشورا در استان همزمان با دهه فجر خبر داد و گفت: بیش از ۱۵۰ یادواره شهدا با مساعدت پایگاه‌های مقاومت بسیج مساجد شهری و روستایی استان و بنیاد شهید برگزار می‌شود.

وی گفت: برگزاری یادواره شهدای انقلاب نیز با مشارکت بنیاد شهید و امور ایثارگران، سپاه استان، بنیاد حفظ آثار و پایگاه‌های بسیج مدارس از ۱۰ تا ۲۵  بهمن ماه برگزار می‌شود.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان جنوبی افزود: مجری تمامی این برنامه‌ها بنیاد شهید و امور ایثارگران استان است.

مجموع جانبازان، آزادگان و شهدای خراسان جنوبی ۶ هزار و ۵۱۵ نفر هستند که چهار هزار و ۴۵۱ نفر جانباز، ۲۴۲ نفر آزاده و هزار و ۸۲۲ نفر نیز شهید شده‌اند.

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*