اخبار خراسان جنوبی/فوتی‌های کرونا در خراسان جنوبی ۲.۵ برابر شد

افزایش بیماران بستری و بدحال کرونا نگران کننده است

 

افزایش بیماران بستری و بدحال کرونا نگران کننده است

 رئیس بیمارستان ولی عصر(عج) بیرجند با بیان اینکه به دنبال شیوع موج جدید کرونا که عمدتاً از سوش امیکرون است آمار بستری کرونا مثبت در بیمارستان از ۸ الی ۱۰ بیمار به ۶۰ بیمار افزایش یافته است.

 علیرضا محمودی راد با اظهار اینکه افزایش آمار بیماران بدحال نیاز به خدمات ویژه بخش آی سی یو، اکسیژن تراپی و سایر داروها بیشتر خواهد شد اظهار داشت: این مسائل باعث افزایش فرسودگی پرسنل، کادر درمان و پزشکان بیمارستان و همچنین فرسایش سیستم های تاسیساتی، ساختمانی و…خواهد شد.

 وی با بیان اینکه شیوع بیماری کرونا در جامعه باعث زمین گیر شدن افراد و فلج شدن وضعیت اقتصادی و اجتماعی می شود خاطرنشان کرد: واکسیناسیون یکی از روش های توصیه شده جهت از پیشگیری از ابتلاء و کاهش عوارض کرونا است.

رئیس مرکز آموزشی درمانی ولی عصر(عج) بیرجند افزود: رعایت شیوه نامه های بهداشتی، زدن ماسک، رعایت فاصله اجتماعی، عدم حضور در مجالس و تجمعات به دلایل مختلف، یکی از اصول اولیه پیشگیری از ابتلاء و شیوع کرونا است.

محمودی راد با تاکید بر اهمیت واکسیناسیون کرونا و خصوصاً تزریق دوم سوم واکسن تصریح کرد: با تکمیل واکسیناسیون کرونا، ابتلاء به کرونا کمتر می شود و اگر مبتلاء شدیم به سمت بدحالی نرویم و اگر نیاز به بستری شد عوارض کمتری دامنگیر ما شود.

رئیس بیمارستان ولی عصر(عج) بیرجند با بیان اینکه به دنبال شیوع موج جدید کرونا که عمدتاً از سوش امیکرون است آمار بستری کرونا مثبت در بیمارستان از ۸ الی ۱۰ بیمار به ۶۰ بیمار افزایش یافته است گفت: متاسفانه آمار بیماران بدحال نیز به نسبت بالا می رود و این مسئله شرایط را بدتر خواهد کرد.

بهره برداری از ۳۰ کیلومتر باند دوم در خراسان جنوبی

از ۳۰ کیلومتر باند دوم و بزرگراه در استان خراسان جنوبی همزمان با سراسر کشور به بهره برداری رسید.

بهره برداری از 30 کیلومتر باند دوم در خراسان جنوبیدر هفتمین روز از دهه فجر، مراسم بهره برداری ۹۵ کیلومتر باند دوم و بزرگراه در سطح کشور با حضور وزیر راه وشهرسازی از طریق ارتباط ویدئو کنفرانسی و با حضور مسئولان و مدیران استان برگزار شد.

مدیر کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی در این مراسم گفت:از مجموع ۹۵ کیلومتر باند دوم و بزرگراه که امروزدر سطح کشور به بهره برداری رسید ۳۰ کیلومتر آن یعنی معادل ۳۱ درصد طرح‌های افتتاحی وزارت راه و شهرسازی در دهه فجر ۱۴۰۰ در بخش باند‌های دوم وبزرگراه متعلق به استان خراسان جنوبی بود.

داعی افزود: در مجموع برای این ۳۰ کیلومتر ۳۶۰۰ میلیارد ریال اعتبار هزینه شد که این میزان شامل ۱۰ کیلومتر در محور سربیشه-درح-ماهیرود ، ۱۴ کیلومتر در محور طبس-یزد و ۶ کیلومتر در محور بیرجند- زاهدان می‌شود.

این مراسم در شهر درح شهرستان سربیشه با حضور مهندس کدخدازاده معاون ساخت و توسعه راه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل ونقل کشور، مهندس عباس زاده معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری و مهندس داعی مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی و تعدادی از مدیران و مسئولین استانی برگزار شد.

 

درششمین روزدهه فجر،زمین چمن شهید سلیمانی،افتتاح شد/۷

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی از افتتاح زمین چمن مصنوعی دبیرستان سپهبد شهید، حاج قاسم سلیمانی شهر دیهوک طبس در ششمین روز از دهه مبارک فجر خبر داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، محمد علی واقعی، با بیان این خبر اظهار کرد: این پروژه ورزشی در زمینی به مساحت یک هزار و ۵۰۰ متر مربع احداث شده است.

وی با اشاره به هزینه کرد ۹۰۰ میلیون تومانی برای احداث زمین چمن مصنوعی شهید سلیمانی، تصریح کرد: ۴۵۰ میلیون تومان آن از محل اعتبارات استانی و ۴۵۰ میلیون تومان باقی مانده نیز از محل اعتبارات شهرستانی، تأمین و هزینه شده است.

به گفته واقعی، کلنگ احداث این پروژه ورزشی سال ۹۷ به زمین زده شد و در ایام مبارک دهه فجر امسال تقدیم دانش آموزان و فرهنگیان شهر دیهوک طبس شد.

۱۰ روستا و ۱۷ واحد صنعتی درمیان گازرسانی شد/۲

 بهره‌برداری از گازرسانی به ۱۰ روستا و ۱۷ واحد صنعتی شهرستان درمیان در هفتمین روز دهه فجر با حضور معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی آغاز شد.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان جنوبی روز دوشنبه در آیین افتتاح همزمان این طرح‌ها که در روستای علی‌آباد فرهنگ شهرستان مرزی درمیان برگزار شد، گفت: عملیات گازرسانی به ۱۰ روستا با اعتبار چهار میلیارد و ۹۷۰ میلیون تومان به بهره‌برداری رسید.

سید محمود هاشمی افزود: با اجرای ۱۵ کیلومتر شبکه توزیع و نصب ۵۶ انشعاب گاز، ۲۴۷ نفر در روستاهای «درویش آباد، سنگی، دره اسدیه، علی‌آباد فرهنگ، براندود، کلاته نو، سلمان‌آباد، اسکندر، میرآباد و چک» از گاز طبیعی برخوردار شدند.

وی عنوان کرد: همچنین گازرسانی به ۱۷ واحد تولیدی و صنعتی شهرستان درمیان با اعتبار چهار میلیارد و ۹۵۰ میلیون تومان امروز به بهره‌برداری رسید که با اجرای ۱۵ کیلومتر شبکه توزیع، نصب و راه‌اندازی یک ایستگاه اندازه‌گیری و نصب ۱۶ انشعاب گاز اجرایی شد.

 

 

 

آزادی ۵۰ زندانی جرائم غیر عمد در خراسان جنوبی/۲

۵۰ زندانی جرائم غیر عمد در خراسان جنوبی آزاد شدند.

مدیرعامل ستاد دیه خراسان جنوبی با بیان اینکه با کمک خیرین بدهی ۵۰ نفر اززندانیان جرائم غیر عمد به ارزش یک میلیارد و ۶۷۰ میلیون تومان پرداخت شده است، گفت: از این مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان با کمک خیرین، ۳۸۰ میلیون تومان از سوی ستاد دیه استان، ۱۲۸ میلیون تومان از سوی ستاد دیه کشور و حدود ۴۵۰ میلیون تومان وام و مقداری رضایت شاکیان بوده است.
حسین پور افزود: ازابتدای سال زمینه آزادی ۱۴۵ زندانی جرایم غیر عمد در خراسان جنوبی فراهم و به آغوش خانواده خود برگشته اند.

 

 

 

برگزاری همایش دوچرخه سواری گرامیداشت دهه فجر در سربیشه/۷

همایش دوچرخه سواری نونهالان گرامیداشت چهل و سومین بهار پیروزی در سربیشه

نونهالان سربیشه با حضور پرشور در همایش دوچرخه سواری و حمل پرچم پرافتخار ایران اسلامی چهل و سومین سالگرد فجر انقلاب را جشن گرفته و در ایستگاه پایانی با شهدای گرانقدر تجدید میثاق نمودند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، دوچرخه سواران مسیر میدان ۱۳ آبان سربیشه تا گلزار شهدا را رکاب زده و در ایستگاه پایانی با شهدای گرانقدر تجدید میثاق نمودند. اکبری نیا رییس اداره ورزش و جوانان، سرگرد فولادی جانشین فرماندهی ناحیه مقاومت بسیج سپاه و جمعی از مسئولین شهرستانی نیز در این همایش و آیین فرخنده حضور داشتند.

 

رئیس بخش بیماری‌های عفونی بیمارستان ولی‌عصر(عج) بیرجند

زدن ماسک به‌تنهایی مانع انتقال ویروس نمی‌شود/

 

متخصص عفونی: زدن ماسک به تنهایی مانع انتقال ویروس نمی‌شود+ فیلم

 رئیس بخش بیماری‌های عفونی بیمارستان ولی‌عصر(عج) بیرجند گفت: اگر فرد مبتلا دچار تب یا علائم شدید بیماری باشد نباید سر کار برود و باید با پزشک خود در تماس باشد تا در صورت نیاز و صلاحدید مدت زمان استراحت تمدید شود.

 مسعود ضیائی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در زمینه شرایطی که امیکرون در پیک ششم ایجاد کرده است، همه می‌دانند که واگیری این بیماری خیلی زیادتر از موارد قبلی است و شاید شدت عوارض آن کمی کمتر باشد اظهار داشت: وقتی تعداد مبتلایان زیاد می‌شود درصدی هم عارضه‌دار می‌شوند و باعث می‌شود تا اتفاقی که در سایر کشورها افتاده تکرار شود.

وی با بیان اینکه موارد بستری در بیمارستان افزایش پیدا کرده است و بیمارانی نیز در آی‌سی‌یو بستری هستند افزود: خوشبختانه کسانی که سه نوبت واکسن را دریافت کرده‌اند و یا از نوبت دوم آنان کمتر از سه ماه گذشته است ابتلای خیلی شدید را تجربه نمی‌کنند.

متخصص بیماری‌های عفونی با تأکید بر اینکه مهمترین مسئله واکسیناسیون و تکمیل کردن نوبت‌های واکسن کرونا است با هر واکسنی که در دسترس است خاطرنشان کرد: مسئله بعدی پرهیز از حضور در اجتماعات و دورهمی‌ها است و بسیاری از مبتلایان زمانی که در دورهمی شرکت کرده یا فرزندی داشته‌اند که دارای علائم خفیف بوده است و یا خود فرد دچار علائم بوده باعث شده است مبتلا شوند و یا به سایر افراد انتقال بدهند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با تذکر “وقتی در ادارات یا محل کار ماسک را حتی چندلحظه برای خوردن یا آشامیدن برمی‌داریم می‌توانیم آلوده باشیم و این اتفاق هم خیلی باعث گسترش بیماری شده است” گفت: اگر فردی مبتلا به این بیماری باشد باید ۵ روز کامل ایزوله شود تا بیماری را به دیگران منتقل نکند و بعد از این در صورتی که حال عمومی فرد خوب باشد و لازم بود، باید با دو ماسک در محل کار حاضر شود.

ضیائی با اظهار اینکه زدن ماسک به‌تنهایی مانع انتقال نمی‌شود افزود: این مهم است که هوا جریان داشته باشد و مدت طولانی در یک فضا با فرد مبتلا نباشیم و اگر پزشک ۵ روز استراحت تعیین کرده باشد، بعد از این زمان باید تا ۵ روز دیگر کاملاً مراقب باشیم تا باعث انتقال بیماری نشویم.

رئیس بخش بیماریهای عفونی بیمارستان ولی‌عصر(عج) بیرجند تصریح کرد: اگر فرد مبتلا دچار تب، یا علائم شدید بیماری باشد نباید سر کار برود و باید با پزشک خود در تماس باشد تا در صورت نیاز و صلاحدید مدت زمان استراحت تمدید شود.

ضیائی یادآور شد: تکمیل واکسیناسیون در اولین فرصت، پرهیز از حضور در اجتماعات، زدن ماسک در همه فضاها، توجه بیشتر به ضدعفونی دست‌ها و پرهیز از دست زدن به چهره و مخاط‌ها برای پیشگیری از ابتلا و انتقال به امیکرون توصیه می‌شود.

فینال مسابقات والیبال جام فجر در بیرجند برگزار شد/۷

فینال مسابقات والیبال جام فجر برگزار شد

فینال مسابقات والیبال جام فجر با حضور مسئولین در بیرجند برگزار شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، بازی نهایی مسابقات والیبال جام فجر انقلاب اسلامی ایران جام قهرمانی گرامیداشت شهیدان حاج قاسم سلیمانی در سالن ورزشی حجاب با حضور مردم و مسئولان با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار و قهرمان این رقابت‌ها مشخص شد.
در دیدار پایانی این رقابت‌ها دو تیم سپاهان جوان و راه شهرسازی در مقابل یکدیگر قرار گرفتند و پس از نمایش یک بازی جذاب، راه شهرسازی موفق شد با شکست ۳ بر ۲ سپاهان جوان عنوان قهرمانی این رقابت‌ها را از آن خود نمایند.
تیم های استانداری و دهکده منظریه نیز به ترتیب عنوان سومی و چهارمی این مسابقات را کسب کردند.
مراسم اختتامیه مسابقات والیبال جام فجر انقلاب اسلامی ایران جام قهرمانی گرامیداشت شهیدان حاج قاسم سلیمانی در سالن ورزشی حجاب با حضور رئیس اداره ورزش و جوانان پیشکسوتان هیات والیبال، نماینده استانداری و راه شهرسازی و علاقمندان با اهدای کاپ و حکم قهرمانی و لوح یادبود به برترین‌ها برگزار و از سه تیم برتر این رقابت‌ها تقدیر شد.

توسط دانشجوی دانشگاه بیرجند رقم خورد

کسب مقام سوم مسابقات انتخابی تیم ملی تکواندو دانشجویان /۷

در اولین مرحله رقابت‌های انتخابی تیم‌ تکواندو دانشجویان پسر در بخش کیوروگی که به منظور شناخت نفرات برتر برای حضور در سی یکمین دوره یونیورسیاد دانشجویان جهان برگزار شد.
کسب مقام سوم مسابقات انتخابی تیم ملی تکواندو دانشجویان کشور

به گزارش امروز خراسان جنوبی، این مسابقات که با حضور ۱۹۱ تکواندو کار دانشجو از دانشگاه های سراسر کشور در ۸ وزن برگزار شد، احسان عرفانیان دانشجوی رشته علوم ورزشی دانشگاه بیرجند توانست مقام سوم (وزن اول ۵۴_) این دوره از مسابقات را کسب کند.

 

 

 

 

در ششمین روز از دهه مبارک فجر در در کانون پرورش فکری خراسان جنوبی؛

مرکز تخصصی هنر ویژه کودکان ونوجوانان در بشرویه افتتاح شد

مرکز تخصصی هنر ویژه کودکان ونوجوانان در بشرویه افتتاح شد

همزمان با ششمین روز از دهه فجر کودکان ونوجوانان شهرستان بشرویه با اعتباری بالغ بر یک میلیارد و پانصد میلیون ریال و در ساختمانی به مساحت ۱۳۵ متر مربع صاحب مرکز تخصصی هنر شدند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری خراسان جنوبی؛ طاهره حمیدی مدیر کل کانون استان در آیین افتتاح این مرکز که همزمان با ۱۷ مهرماه ۱۴۰۰ با حضور علی شفیعی فرماندار، حجت الاسلام محمد معلمی امام جمعه و جمعی از مسئولان این شهرستان برگزار شد طی سخنانی هدف از ایجاد مرکز تخصصی هنر در کانون پرورش فکری بشرویه را کشف و پرورش استعدادهای کودکان و نوجوانان دانست و افزود: با ایجاد این مرکز کودکان و نوجوانان هنرمند شهرستان به صورت تخصصی فعالیت‌های هنری از قبیل نقاشی، سفالگری، خوشنویسی، عکاسی، صنایع دستی و بومی محلی و… را فراخواهند گرفت.

وی افزود: تلاش می‌کنیم بر اساس نیازمندی‌ها و استعدادهای کودکان و نوجوانان این شهرستان امکانات و مربیان لازم جهت شکوفایی بیشتر این استعدادهای و ارتقای توانایی‌های هنری در سطوح مختلف را فراهم کنیم تا زمینه کارآفرینی آنان فراهم شود.

مدیر کل کانون استان اعتبار هزینه شده برای این پروژه را یک میلیارد و پانصد میلیون ریال و در زمینی به مساحت ۱۳۵ متر مربع عنوان کرد.

بر اساس این گزارش در حاشیه افتتاح این مرکز، نمایشگاهی از آثار کتیبه‌های سفالی تولید شده توسط کودکان ونوجوانان در کارگاه سفال و نمایشگاهی از مدال‌ها و موفقیت‌های اعضای این مرکز در مسابقات ملی و بین المللی و منابع مطالعاتی در خصوص هنر به نمایش گذاشته شده بود.

گفتنی است در بخش دیگر این مراسم از کتاب «مسافربهشت» با محتوای معرفی شهیده نوجوان «نسترن خسروی» در محل سالن آمفی تئاتر مرکز فرهنگی و هنری کانون پرورش فکری بشرویه رونمایی شد.

این کتاب نوشته «فروغ بهداد» است و تصویرگری آن را «منیره صفری» عضو ارشد مرکز فرهنگی و هنری کانون شهرستان بشرویه بر عهده داشته است.

دیدار مدیر کل کانون خراسان جنوبی با کودکان ونوجوانان خانه فرزندان کریم اهل بیت بشرویه

دیدار مدیر کل کانون خراسان جنوبی با کودکان ونوجوانان خانه فرزندان کریم اهل بیت بشرویه

مدیر کل کانون خراسان جنوبی طی سفر به شهرستان بشرویه با کودکان ونوجوانان بی سرپرست خانه کریم اهل بیت دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون خراسان جنوبی، طاهره حمیدی مدیر کل کانون استان طی سفر به شهرستان بشرویه، در «خانه کریم اهل بیت»، مرکز نگهداری از  کودکان ونوجوانان بی سرپرست این شهر حضور یافت و با آنان به گفت‌وگو نشست.

مدیر کل کانون استان در این دیدار که با حضور «الهی» مدیر بهزیستی این شهرستان انجام شد کودکان ونوجوانان حاضر را به مطالعه کتاب، شرکت در برنامه‌های معنوی و تقویت ایمان و همچنین شرکت در برنامه‌های فرهنگی، هنری و ادبی کانون توصیه کرد و گفت: کتاب بهترین و برترین دوست انسان محسوب می‌شود و انس و الفت باکتاب، علاوه بر پیشرفت در زمینه‌های مختلف انسان را درمقابل آسیب‌های اجتماعی بیمه می کند.

گفتنی است در این دیدار بسته‌های فرهنگی شامل کتاب و سرگرمی از طرف کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان این موسسه اهدا شد و مدیر کل کانون استان در زمینه‌ی اهدای کتاب و حضور پیک امید کانون در این موسسه جهت اجرای برنامه قول مساعد داد.

تجدید میثاق با شهدا در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بشرویه

تجدید میثاق با شهدا در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بشرویه

مدیر کل کانون خراسان جنوبی، در ادامه سفر به شهرستان بشرویه، با حضور درگلزار شهدای این شهر با آرمان‌های شهدا تجدید میثاق کرد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری خراسان جنوبی، طاهره حمیدی طی سفر ادری روز یکشنبه ۱۷ بهمن ماه خود به شهرستان بشرویه که به منظور افتتاح مرکز تخصصی هنر ویژه کودکان و نوجوانان انجام شد، با حضور در گلزار شهدای این شهر با اهدای گل و قرائت فاتحه بر مزار پاک شهدای هشت سال دفاع مقدس، مقام شامخ ایشان را ارج نهاده و با آرمان‌های امام راحل (ره) و مقام معظم رهبری (مدظله العالی)  تجدید پیمان کرد.

گفتنی است در این برنامه امام جمعه و جمعی از مسئولان دستگاه‌های اجرایی شهرستان بشرویه نیز حضور داشتند

 

 

دومین جشنواره ملی شعر رستاخیز شن ها با اعلام برگزیدگان به کار خود پایان داد/۷

دومین جشنواره ملی شعر رستاخیز شن ها با اعلام برگزیدگان به کار خود پایان داد
در محفل ادبی نسیم انقلاب و آیین اختتامیه دومین جشنواره ملی شعر رستاخیز شن ها، شاعران برگزیده این جشنواره، معرفی شدند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، آیین اختتامیه دومین جشنواره ملی شعر رستاخیز شن ها ۱۷ بهمن ماه ۱۴۰۰، با حضور سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی به میزبانی طبس برگزار شد.

محمود رمضانی سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی در این مراسم با بیان این که جشنواره با هدف گرامیداشت ابعاد معنوی و فرهنگی واقعه شکست آمریکا در صحرای طبس برگزار شد، ادامه داد: شکست حمله نظامی آمریکا در صحرای طبس، معرفی ابعاد حادثه و تشابهش با واقعه ابابیل، معرفی شهدای این رویداد و نگاهی به امداد‌های غیبی در عرصه انقلاب اسلامی و استکبارستیزی از موضوعات این جشنواره بود.

وی به ارسال ۲۵۴ اثر از ۱۱۰ شاعر از سراسر کشور اشاره کرد و گفت: با توجه به تاثیرات امور هنری خصوصا شعر در جامعه، انتظار است شاعران استان فعال تر از همیشه، نسبت به انجام رسالت اصلی خود و تولید آثار با موضوعات استکبار ستیزی، مقاومت، ایثار و شهادت اقدام کنند.

 

عصاری رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی طبس نیز با بیان این که اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ و در سالروز شکست مفتضحانه آمریکا در صحرای طبس از پوستر این جشنواره رونمایی و فراخوان آن در سطح کشور منتشر شد، اضافه کرد: آخرین مهلت ارسال آثار به جشنواره ملی رستاخیز شن ها، مهرماه تعیین شد و خوشبختانه شاهد حضور گسترده شاعران در این جشنواره بودیم.

وی خاطرنشان کرد: با گسترش شیوع ویروس کرونا و در جهت حفظ سلامتی شهروندان، تصمیم بر این شد تا مراسم اختتامیه بدون حضور برگزیدگان و به صورت محدود برگزار شود.

 

حجت الاسلام محمدرضا محمدی امام جمعه شهرستان طبس نیز عنوان کرد: یکی از خیرات انقلاب ترویج فرهنگ دینی اسلامی و ادبی کهن ایران بود و بالاترین شخصیت های اسلام و نظام در عرصه ادب و ادبیات خود را ملزم دانستند تا شعر شعرا را مطالعه و تحلیل کنند.

به گفته وی شعر سخنان حکیمانه ای را می تواند ابراز کند که کتاب ها و سخنرانی ها نمی توانند همانند شعر این کار را انجام دهند.

 

گفتنی است در آیین اختتامیه دومین جشنواره ملی شعر رستاخیز شن ها، طبق نظر هیئت داوران علی سلیمانی از همدان رتبه اول ( لوح تقدیر و مبلغ ۲۰ میلیون ریال هدیه نقدی) , قاسم بای از استان گلستان رتبه دوم ( لوح تقدیر و مبلغ ۱۵ میلیون ریال هدیه نقدی) و مجتبی خرسندی  از قم رتبه سوم ( لوح تقدیر و مبلغ ۱۳ میلیون ریال هدیه نقدی) را کسب کرد.

همچنین محسن استوار از یزد،  محسن کلهر از همدان، روح الله فریدونی از خراسان جنوبی، محسن کاویانی از قم، غلامرضا ابراهیمی از بوشهر و خانم افسانه نوری از یزد به عنوان شایسته تقدیر ( لوح تقدیر و مبلغ ده میلیون ریال) معرفی شدند.

شایان ذکر است همزمان با مراسم اختتامیه، محفل ادبی «نسیم انقلاب» نیز با شعرخوانی سید عنایت الله قریشی، حمیدرضا نظری، عباسعلی قادری، سید مرتضی ارغوانی و خانم زهتاب از شاعران شهرستان طبس برگزار شد و در پایان از حمیدرضا نظری و مسلم یوسفی و خانم فهیمه السادات قیصری، برگزیدگان نهمین جشنواره استانی شعر فجر خراسان جنوبی، نیز با اهدای لوح تقدیر و هدیه نقدی، تقدیر بعمل آمد.

 

 

 

 

راهپیمایی ۲۲ بهمن در استان خراسان جنوبی به صورت خودرویی برگزار می‌شود/۲-۳

 

راهپیمایی 22 بهمن در استان خراسان جنوبی به صورت خودرویی برگزار می‌شود

 رئیس ستاد دهه فجر انقلاب اسلامی خراسان جنوبی از رگزاری باشکوه راهپیمایی یوم الله ۲۲ بهمن ۱۴۰۰ به صورت موتوری و خودرویی در تمام شهریتان‌های استان خبر داد.

 حجت الاسلام احمد ملایی اظهار داشت: با توجه به شیوع سویه جدید ویروس امیکرون و ضرورت توجه به سلامت مردم، مراسم راهپیمایی یوم الله ۲۲ بهمن در سراسر استان همزمان با سراسر کشور به صورت خودرویی و موتوری برگزار خواهد شد.

رئیس ستاد دهه فجر انقلاب اسلامی خراسان جنوبی و مشاور شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان گفت: جزئیات بیشتر از زمان و مسیر راهپیمایی یوم الله ۲۲ بهمن در استان خراسان جنوبی متعاقباً اطلاع رسانی خواهد شد.

 

عملیات اجرایی آبرسانی به ۴۹ روستای خراسان جنوبی آغاز شد

بیرجند – ایرنا – عملیات اجرایی آبرسانی به ۴۹ روستای استان خراسان جنوبی در هفتمین روز دهه فجر از طریق ارتباط تصویری با رییس جمهور در شهرستان مرزی درمیان آغاز شد.

به گزارش ایرنا آیت‌ الله سید ابراهیم رئیسی روز دوشنبه با حضور در محل وزارت نیرو و از طریق ارتباط ویدئوکنفرانس با سراسر کشور طرح‌های آبرسانی به ۴۸۰ روستا و برق‌رسانی به ۲۱۱ روستا را به‌طور رسمی افتتاح و دستور آغاز عملیات اجرایی طرح جهاد آبرسانی به ۱۰ هزار روستا در کشور را صادر کرد.

این مراسم در خراسان جنوبی با حضور معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار و جمعی از مسوولان استانی در روستای آبگرم شهرستان درمیان برگزار شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان خراسان جنوبی در این مراسم گفت: طرح‌های آبرسانی به ۴۹ روستای استان در راستای محرومیت‌زدایی و با مشارکت قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) اجرا می‌شود.

حسین امامی افزود: حفر و تجهیز چهار حلقه چاه، لوله‌گذاری خط انتقال به طول ۱۲۰ کیلومتر، احداث ۱۲ هزار مترمکعب مخزن، ۲۵ ایستگاه پمپاژ، ۳۰ ساختمان تاسیسات به مساحت ۴۰۰ مترمربع، حصارکشی به متراژ ۸ هزار و ۴۰۰ متر طول، اجرای شبکه برق فشار متوسط به طول ۱۷ کیلومتر و ۵۲۰ باب حوضچه شیرآلات از مشخصات فنی این طرح‌ها است.

وی اعتبار این طرح‌های آبرسانی را ۲۵۶ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: براساس برنامه زمان‌بندی طرح‌ها در ۳۰ ماه آینده تکمیل می‌شود و ۱۵ هزار نفر در مناطق روستایی خراسان جنوبی از آب سالم و بهداشتی برخوردار خواهند شد.

امامی با بیان اینکه شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی در اجرای این طرح‌ها کارفرما است اضافه کرد: در چهار شهرستان مرزی خراسان جنوبی قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) طرح‌های آبرسانی را اجرایی می‌کند و در سایر شهرستان‌ها هم بسیج سازندگی کار اجرای طرح‌های آبرسانی را برعهده گرفته است.

وی اظهار داشت: دهه فجر امسال بهره‌برداری از طرح آبرسانی به ۱۰ روستا همچنین طرح توسعه شبکه و خدمات پایدار آبرسانی به ۱۶ روستای استان با اعتبار ۲۶ میلیارد تومان در شهرستان‌های مختلف آغاز شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی گفت: امسال در این مجموعه برای آبرسانی به ۸۰ روستای استان برنامه‌ریزی شد که با پروژه‌های قابل افتتاح در دهه فجر این تعداد به ۵۰ روستا تاکنون می‌رسد.

خراسان جنوبی ۱۱ شهرستان دارد و ۴۱ درصد جمعیت این استان در روستاها ساکن هستند.

 

 

 

۸۴۹ پروژه مخابراتی و ارتباطی در خراسان جنوبی افتتاح شد

۸۴۹ پروژه مخابراتی و ارتباطی در خراسان جنوبی افتتاح شد

بیرجند – ایرنا – ۸۴۹ پروژه مخابراتی و ارتباطی با سرمایه‌گذاری ۷۴ میلیارد تومان در هفتمین روز دهه فجر همزمان با پروژه‌های سراسر کشور در خراسان جنوبی افتتاح شد.

مدیر مخابرات منطقه خراسان جنوبی روز دوشنبه در حاشیه افتتاح این پروژه‌ها که با حضور ویدئوکنفرانسی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد، گفت: به مناسبت دهه مبارک فجر ۲ هزار میلیارد تومان پروژه ارتباطی و مخابراتی در سراسر کشور افتتاح می‌شود که ۸۴۹ پروژه مربوط به این استان است.

حسن آذری نصرآباد افزود: زمینه‌های مختلف توسعه شبکه‌های مخابراتی در خراسان جنوبی فراهم شده که توسعه سیستم‌های ارتقا، توسعه شبکه فیبر نوری، افزایش ظرفیت دیتا و تلفن ثابت از جمله آن است.

وی شاخص‌ترین پروژه‌های افتتاحی را مربوط به توسعه شبکه موبایل و فیبر نوری برشمرد و گفت: فیبر نوری زیرساخت اصلی زیرساخت‌های مخابراتی را تشکیل می‌دهد که ۱۰۰ کیلومتر فیبرنوری افتتاح شد.

وی بیان کرد: از ابتدای امسال هم نزدیک به ۲۲۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف از جمله توسعه تلفن ثابت، تلفن همراه و فیبر نوری انجام شده و پروژه‌ها به بهره‌برداری رسیده است.

مدیر مخابرات منطقه خراسان جنوبی افزود: رشد خوبی نسبت به سالیان گذشته در پروژه‌های مخابراتی و ارتباطی داشتیم که بخشی از آن به دلیل اینکه بعد از شیوع ویروس کرونا توجه همه بخش‌های جامعه از جمله آموزش، تجارت، کسب و کار ر به این سمت جلب و منجر به افزایش سرمایه‌گذاری شد.

وی تصریح کرد: در بازه بعد از شیوع کرونا و یک سال و نیم گذشته ۹۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در بخش شبکه‌های مخابراتی استان انجام شده که معادل ۱۰ سال قبل از کرونا بوده است.

آذری نصرآباد گفت: دلیل عمده این سرمایه‌گذاری ایجاد نیاز شدید در جامعه و مردم بوده که علیرغم مشکلات زیاد شرکت مخابرات، این میزان سرمایه‌گذاری در استان انجام شده است.

وی با اشاره به توسعه شبکه‌های مخابراتی و ارتباطی در روستاهای استان افزود: قسمت عمده‌ای از سرمایه‌گذاری‌های انجام شده برای پروژه‌های شبکه روستایی توسط شرکت مخابرات ایران و بخشی نیز از محل اعتبارات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است.

مدیر مخابرات منطقه خراسان جنوبی گفت: اقدامات فیبررسانی به روستاها، احداث یا ارتقای سایت‌های تلفن روستایی تداوم دارد و متناسب با برنامه‌های وزارت ارتباطات ما نیز به سهم خود آمادگی داریم زمینه ارائه خدمات بهتر به این مناطق فراهم شود.

وی درباره قطعی برخی شبکه‌های اینترنتی مخابرات گفت: گاهی ممکن است موانعی سبب قطعی اینترنت شود که بعضا از جانب مشترکان است و تا حد امکان سعی کرده‌ایم خرابی‌های سال‌های گذشته را کاهش دهیم.

 

 

 

 

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی:

کشتار غیرمجاز دام در خراسان جنوبی پیگیری قضایی دارد/۴

کشتار غیرمجاز دام در خراسان جنوبی پیگیری قضایی دارد

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی گفت: با توجه به تبلیغات اینترنتی و فروش انواع گوشت در فضای مجازی قصابان غیرمجاز تحت تعقیب قضایی قرار می‌گیرند و پلیس فتا نسبت به شناسایی افراد متخلف اقدام کند.

محمد اصغرزاده روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: طبق ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی کشتار غیرمجاز و غیرکشتارگاهی دام تهدید علیه سلامت عمومی است که قانون یک سال حبس تعزیری را برای متخلفان در نظر گرفته است.

وی در ارتباط با فروشندگان گوشت قرمز در سایت‌های اینترنتی و فضای مجازی گفت: به جز شهرستان زیرکوه که کشتارگاه ندارد و قصابی‌هایی با مجوز دامپزشکی فعالیت می‌کنند، هرگونه قصابی غیرکشتارگاهی در سراسر استان ممنوع است.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی اظهار داشت: طبق قانون فقط مراکز مجاز و تحت نظارت دامپزشکی می‌توانند اقدام به فروش اینترنتی گوشت قرمز و سفید کنند در غیر این صورت ضمن برخورد و پیگیری قضایی، گوشت قصابی شده نیز ضبط می‌شود.

وی افزود: دامپزشکی در کشتارگاه‌های استان قبل و بعد از کشتار بر سلامت دام و کشتار شرعی و بهداشتی نظارت دارد و گوشت قبل از عرضه به بازار پیش‌سرد می‌شود.

اصغرزاده گفت: کشتار غیرمجاز زمینه‌ساز بیماری‌های ویروسی، میکروبی و انگلی مشترک بین انسان و دام است و سلامت عمومی را به مخاطره می‌اندازد.

وی در ادامه از مردم خواست هرگونه قصابی غیرمجاز و فروش غیرکشتارگاهی دام را به دامپزشکی اطلاع دهند تا با جلوگیری از عرضه مواد غذایی غیرسالم در تامین سلامت عمومی و امنیت غذایی نقش داشته باشند.

رصد فضای مجازی نشان می‌دهد در ماه‌های اخیر تبلیغات فروش گوشت ذبح‌شده غیرکشتارگاهی در این استان افزایش یافته است.

 

 

 

 

اشتغال ۲۲۵ نفر در حوزه صنایع‌دستی بیرجند/۲-۳

امسال برای ۲۲۵ نفر در حوزه صنایع‌دستی شهرستان بیرجند اشتغال ایجاد شده است.

 فولادی رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان بیرجند‎ گفت: بیش از ۱۰۰ درصد سهمیه اشتغال اداره میراث فرهنگی شهرستان بیرجند محقق و در سامانه ثبت اشتغال رصد ثبت شده است.

او گفت: در ابتدای سال با تصویب کمیته اشتغال مقرر شد که اشتغال ۲۱۱ نفر به این اداره محول شود که با توجه به برنامه‌ریزی انجام شده این تعداد به ۲۲۵ نفر معادل بیش از ۱۰۰ درصد تعهد این اداره رسید.

به گفته فولادی طی دو سال گذشته اعطای تسهیلات مشاغل خانگی از سوی دستگاه‌های متولی انجام نشده است.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان بیرجند گفت: ایجاد اشتغال از طریق فعالیت در حوزه‌های میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی که یکی از مهمترین ظرفیت‌های شهرستان بیرجند است می‌تواند به توسعه و رونق اقتصادی این شهرستان کمک کند.

او گفت: تا پایان امسال با تکیه بر امکانات داخلی و نیروی انسانی و توانمندی هنرمندان و صنعتگران که از محور‌های تحقق اشتغال و تولید است اشتغال در حوزه‌های سه گانه میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تا بیش از ۱۵۰ درصد انجام شود.

 

 

 

افزایش ۸۱ درصدی ارزش صادرات امانات پستی از خراسان جنوبی/۲-۳

صادرات امانات پستی در شرایط شیوع کرونا از خراسان جنوبی در ۱۰ ماه گذشته ۸۱ درصد افزایش یافت.

 مدیر کل گمرکات استان گفت: در این مدت ۶ هزار و۴۵۳ دلار مرسوله پستی افزایش ۸۱ درصدی ارزش صادرات امانات پستی از خراسان جنوبیازخراسان جنوبی به خارج از کشور ارسال شد.

رحیمی زاده افزود: در این مدت ۱۴۰ فقره اظهارنامه به وزن ۸۶۷ کیلوگرم شامل خشکبار، زعفران، البسه، حوله و سایر کالا‌ها به خارج از کشور پست شد.

صادرات مرسولات پستی در این در مقایسه با مدت پارسال ۸۱ درصد از نظر ارزش و به لحاظ وزنی ۲۰۶ درصد افزایش یافت.

مدیر کل گمرکات استان افزود: همچنین در این مدت ۲۶ فقره اظهارنامه برای واردات امانات پستی به استان صادر شد.

به گفته وی وزن امانات پستی واردات ۱۳۳ کیلوگرم و ۱۰ هزار و ۱۱۸ دلار صادر شد.

رحیمی زاده کشور‌های مقصد و مبدا صادرات و واردات امانات پستی را آلمان، روسیه، امریکا، کانادا و دانمارک اعلام کرد.

مدیرکل ورزش و جوانان خراسان جنوبی:

شهروندان ورزش را به عنوان مطالبه عمومی از شهرداری دنبال کنند

شهروندان ورزش را به عنوان مطالبه عمومی از شهرداری دنبال کنند

بیرجند- مدیر کل ورزش و جوانان خراسان جنوبی گفت: شهروندان ورزش را به عنوان مطالبه عمومی از شهرداری و شورای اسلامی شهر دنبال کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، حسن عزیزی ظهر دوشنبه در گفتگو با خبرنگاران با بیان اینکه توسعه اقتصاد ورزش، پیشران توسعه در ورزش است، اظهار کرد: یکی از اهدافی که دنبال می‌کنیم افزایش جی بی تی است که از منابعی که صرف زیر ساخت‌ها از محل تملک دارایی می‌شود و بخش دیگر توسط باشگاه‌های ورزشی خصوصی با ارائه خدمات و سرانه ورزشی که برای حمایت از اعزام تیم‌ها در نظر گرفته می‌شود باید تأمین شود.

به گفته وی شهروندان ورزش را باید به عنوان مطالبه عمومی از شهرداری و شورای اسلامی شهر دنبال کنند.

وی تصریح کرد: از دو ماه گذشته هم با استاندار و سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری صحبت شد تا بخشنامه‌ای از سوی رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور از شهرداری‌ها خواسته شود به توسعه ورزش کمک کنند.

وی تصریح کرد: در لوایحی هم که در شورا مصوب می‌شود باید سهم ویژه‌ای به حوزه ورزش اختصاص یابد.

عزیزی بیان داشت: در قالب بودجه شهرداری‌ها در سال ۱۴۰۰ حدود ۳۰ میلیارد تومان به حوزه ورزش کمک شده که ضرورت دارد به ۱۰۰ میلیارد تومان افزایش یابد تا با توجه به شرایط کرونایی بخش مهمی از نیازهای ورزش مدیریت شود.

وی ادامه داد: در حوزه کارمندی هم از آن جایی که مجموع کارمندان استان یک سوم جمعیت خراسان جنوبی را با خانواده‌های خود تشکیل می‌دهند دستگاه‌های اجرایی باید به وظیفه قانونی خود در این باره به خوبی عمل کنند چون در ۱۲۶ دستگاه اجرایی استان بالاترین فقر حرکتی در کارمندان به ویژه در شرایط کرونایی وجود دارد.

اجرای یک درصد سهم ورزش تنها در ۵ دستگاه اجرایی

وی با بیان اینکه متأسفانه به یک درصد سهم ورزش کارمندان از بودجه دستگاه‌ها به خوبی عمل نمی‌شود، گفت: به طوری که تنها پنج دستگاه استان این موضوع را اجرایی کرده‌اند که ناشی از این است که نگاه مدیران، نگاه توسعه جامعه با توجه به توسعه ورزش نمی‌باشد و استاندار در شورای برنامه‌ریزی استان از دستگاه‌ها خواست به این مطالبه عمل کنند.

عزیزی با اشاره به اینکه هیأت‌های ورزشی باید به آموزش توجه جدی داشته باشند، افزود: باشگاه‌های خصوصی برای فراهم شدن شرایط حضور ورزشکاران در مسابقات کشوری باید تقویت شوند.

وی با تاکید بر اینکه تربیت ورزشکاران در رده‌های پایه با هماهنگی فدراسیون‌های مربوط باید مورد توجه قرار گیرد، گفت: از ظرفیت بنگاه‌های اقتصادی برای توسعه رشته‌های ورزشی باید بهره گرفته شود.

شفافیت در برگزاری انتخابات هیأت‌های ورزشی

وی با بیان اینکه اولین مجمع عمومی انتخاب رئیس و هیأت رئیسه هیأت‌های ورزشی بر اساس آئین نامه جدید با انتخابات هیأت سوارکاری برگزار شد، گفت: با صحبتی که با رئیس فدراسیون سوار کاری که به دلیل وضعیت بد کرونایی نتوانست در جلسه مجمع سوار کاری استان حضور یابد، داشتیم، مقرر شد هر چه برای حمایت‌های فنی و اعتباری در مجمع مصوب شود زمینه اجرای آن فراهم شود.

وی ادامه داد: یکی از مواردی که در آئین نامه جدید مورد توجه قرار گرفته است شفافیت در فرآیند برگزاری انتخابات در مجامع عمومی هیأت‌های ورزشی است.

مدیر کل ورزش و جوانان خراسان جنوبی تصریح کرد: در آئین نامه جدید اعضای مجمع عمومی از ۱۷ نفر به ۲۷ نفر افزایش یافت تا از دیگر عناصر تأثیر گذار در فعالیت‌های ورزشی برای حضور در مجمع عمومی دعوت شود و نمایندگان باشگاه‌ها هم از دو به پنج نفر افزایش یافت.

به گفته وی تعداد رؤسای هیأت‌های ورزشی شهرستان‌ها هم برای شرکت در مجمع عمومی هیأت‌های ورزشی برای انتخابات از دو نفر به پنج نفر افزایش یافته است و دو نفر از اعضای مجمع هم بر فرآیند انتخابات نظارت می‌کنند و انتخاب یک نفر کارشناس خبره هم مورد توجه قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه کاندید ریاست هیأت‌های ورزشی باید از سابقه پنج سال مدیریت برخوردار باشد، گفت: با انجام همه این موارد به دغدغه رسانه‌ها برای شفافیت در مجامع هیأت‌های ورزشی توجه جدی شده است.

اولویت با تکمیل پروژه‌های نیمه تمام

عزیزی اظهار کرد: برنامه خوبی را به استاندار با اولویت تکمیل پروژه‌های نیمه تمام اعلام کرده‌ایم تا با بهره‌گیری از سهم یک درصد شرکت‌ها و صنایع برای انجام کارهای عام‌المنفعه و اجتماعی به حوزه ورزش استان کمک شود.

وی با بیان اینکه پیش‌نویس کلیات تشکیل انجمن حامیان توسعه ورزش استان هم مصوب شده است، گفت: با صحبتی که با مدیر کل امور مالیاتی استان شده بنگاه‌های اقتصادی با هماهنگی امور مالیاتی می‌توانند بدهی‌های مالیاتی خود را برای کمک به توسعه ورزش در نظر بگیرند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان‌جنوبی:

برگزاری اعتکاف در شرایط فعلی بعید به نظر می‌رسد/تجمع بزرگ نداریم/۲-۳

برگزاری اعتکاف در شرایط فعلی بعید به نظر می‌رسد/تجمع بزرگ نداریم

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه به نظر من برگزاری اعتکاف در شرایط فعلی بعید به نظر می‌رسد، گفت: پیرامون جشن‌های ماه رجب نیز تجمعات بزرگ نخواهیم داشت.

حجت‌الاسلام احمد رضایی در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: در رابطه با اعتکاف سازمان تبلیغات کارهای مقدماتی را انجام داده و با مساجد و هیئت امنا اماکن مذهبی نیز گفت و گو و رایزنی کرده است ولی منتظر دستورالعمل‌های ستاد کرونا هستیم.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان‌جنوبی بیان‌کرد: اما با توجه به شیوع ویروس کرونا و قرمز شدن بسیاری از شهرها در خراسان‌جنوبی به نظر من برگزاری اعتکاف در این شرایط بعید است به ویژه آنکه سویه جدید قدرت سرایت بیشتری نیز دارد.

رضایی ادامه‌داد: با توجه به موانعی که برای اعتکاف و برخی از کارهای عبادی در شرایط شیوع کرونا به وجود آمده است افراد می‌توانند اعمال عبادی ویژه ماه رجب چون خواندن ادعیه را در منازل خود انجام دهند و در صورت امکان روزه بگیرند.

وی افزود: هر چند این اقدامات، اعتکاف به معنای مصطلح آن نمی‌شود ولی امید است بتوانیم در حد امکان از فیوضات این ماه ارزشمند بهره کافی ببریم.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان‌جنوبی در زمینه جشن‌های ماه رجب به ویژه میلاد امام علی (ع) و بعثت پیامبر اکرم (ص) گفت: مساجد و هیئت‌های مذهبی بر اساس پروتکل‌های بهداشتی که از گذشته به آنان ابلاغ شده، می‌توانند برنامه‌های خود را داشته باشند.

رضایی اظهار کرد: در حال حاضر نیز نمازهای جماعت با رعایت فاصله اجتماعی در مساجد برگزار می‌شود ولی برخی از آداب و رسوم مثل دست دادن بعد از پایان نماز بین نمازگزاران در راستای حفظ سلامت مؤمنان حذف شده است.

وی بیان‌کرد: در برگزاری جشن‌های مذهبی نیز ما چون گذشته تجمعات بزرگ را نخواهیم داشت و هر برنامه‌ای در مساجد برای اهل همان محل به صورت محدود و با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی خواهد بود.

فوتی‌های کرونا در خراسان جنوبی ۲.۵ برابر شد/۲-۳

تعداد فوتی‌های کرونا در خراسان جنوبی از آغاز هفته در مقایسه با هفته قبل ۲.۵ برابر شد.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: از آغاز هفته ، ۱۰ مورد فوت در بیماران کرونایی رخ داد که در مقایسه با هفته قبل که ۴ مورد بوده، ۲.۵ برابر شده است.

شایسته افزود: اکثر فوتی‌ها در رده سنی بالای ۶۰ سال بودند.

وی همچنین با بیان اینکه محموله جدید پاستوکووک پلاس وارد زنجیره سرمای تهران شده گفت: این واکسن فقط به کسانی که دو دز قبل را پاستوکووک زده باشند تلقیح می شود.

 

فوت ۳ مبتلا به بیماری کرونا در خراسان جنوبی

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا ویروس در استان نیز گفت: در شبانه روز گذشته از ۴۵۳ آزمایش مولکولی تشخیص کرونا در استان ۲۹۴ بیمار و از ۷۵۱۷ تست سریع ۸۸۸ مورد مثبت جدید کرونا و مجموعا از ۲۲۲۸ تست ملکولی و سریع در استان ۱۱۸۲ مورد جدید کرونا شناسایی شد.

شریف زاده افزود: از این تعداد ۴۴۸ مورد از بیرجند، ۶۶ مورد سربیشه، ۸۴ مورد سرایان، ۵۹ مورد بشرویه، ۴۱ مورد از درمیان، ۴۳ مورد خوسف، ۶۶ مورد از زیرکوه، ۱۳۲ مورد از طبس، ۶۳ مورد ازفردوس، ۱۲۷ مورد از قائنات و ۵۵ مورد از نهبندان شناسایی شد.

به گفته وی در حال حاضر ۱۶۵ بیمار با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که ۸۲ نفر کرونا مثبتند.

شریف زاده گفت: از این تعداد ۱۳ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند که متاسفانه حال عمومی ۴ نفر وخیم گزارش شده است.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا ویروس در استان افزود: در شبانه روز گذشته ۳ مورد جدیدی از فوت ناشی از کرونا در استان ثبت شد که آمار جان باختگان این بیماری در خراسان جنوبی به هزار و ۲۹۶ نفر افزایش یافت.

 

 

 

کشف ۳۶ رأس احشام قاچاق در شهرستان قاینات/۴

ماموران انتظامی در شهرستان قاینات از یک کامیون بنز ۳۶ رأس احشام غیر مجاز کشف کردند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی فرمانده انتظامی شهرستان قاینات گفت: مأموران انتظامی کلانتری ۱۶ نیمبلوک قاینات هنگام گشت زنی و کنترل محور‌های اصلی به یک کامیون بنز مشکوک شدند و خودرو را برای بررسی بیشتر متوقف کردند.

سرهنگ محمود زال بیکی افزود: ماموران در بازرسی از کامیون، ۳۶ رأس گوسفند غیر مجاز که فاقد مجوز دامپزشکی بود کشف کردند که بنا بر نظریه کارشناسان ارزش ریالی احشام قاچاق کشف شده یک میلیارد و ۸۰ میلیون ریال برآورد شد.

وی گفت: مأموران در این رابطه خودرو را توقیف و یک متهم دستگیر کردند که به همراه پرونده جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شد.

 

 

 

 

قاچاق البسه مستعمل منجر به ضبط خودروی متهم/۴

مدیرکل تعزیرات حکومتی خراسان جنوبی از ضبط خودروی متهم قاچاق پوشاک خبر داد.

حسین حسن پور اعلام کرد: ماموران پلیس آگاهی مستقر در پلیس راه شهرستان نهبندان هنگام کنترل خودر‌های عبوری از یک دستگاه خودروی پژو ۲۰۶ مقدار ۱۲۰ کیلوگرم انواع پوشاک مستعمل خارجی کشف و گزارش آن برای رسیدگی به اداره تعزیرات حکومتی این شهرستان ارسال شد.
وی افزود: پس از بررسی پرونده در شعبه و دریافت پاسخ استعلامات ازگمرک و محرز شدن تخلف،  متهم علاوه بر ضبط پوشاک مکشوفه به پرداخت ۳۳۵ میلیون ریال جزای نقدی در حق دولت محکوم و خودروی حامل کالای قاچاق نیز به نفع دولت ضبط شد.
عضو شورای قضائی استان گفت: پس از اعتراض متهم رای صادر در شعبه تجدید نظر قاچاق کالا وارز استان تایید و قطعی شده است.
مدیر کل تعزیرات حکومتی استان گفت: بر اساس ماده ۲۰ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز وسایل نقلیه سبک مورد استفاده در قاچاق کالا چنانچه ارزش کالای مکشوفه بیش از ۱۰۰ میلیون ریال باشد،  نیز ضبط می‌ شود.

 

 

 

برای بازسازی عتبات عالیات

اهدای دو تخته فرش دست بافت بانوان طبسی/۲

دو تخته فرش دست بافت بانوان طبسی برای بازسازی عتبات عالیات برش داده شد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز خراسان جنوبی،در شهرستان طبس تاکنون ۳۸۷ تخته فرش به متراژ ۳۲۷۴ مترمربع تاکنون بافته اهدای دو تخته فرش دست بافت بانوان طبسیشده است.

۶۸متر فرش نیز در حال حاضر در شهرستان طبس در حال بافت است.

این فرش‌ها برای اهدا به اعتاب مقدسه بافته شده و در ۵۱ کارگاه قالی بافی طبس تاکنون شش تخته فرش بافته شده است.

 

 

 

 

 

۲۰ طرح عمرانی، کشاورزی و اشتغالزایی در زیرکوه افتتاح شد/۲

همزمان با هفتمین روز از دهه مبارک فجر ۲۰ پروژه عمرانی، کشاورزی و اشتغالزایی با حضور سرپرست فرمانداری زیرکوه در این شهرستان افتتاح شد.

طی مراسمی طرح اشتغال کمیته امداد امام خمینی(ره) شهرستان زیرکوه با عنوان احداث نیروگاه خورشیدی پنج کیلووات در روستای شاهرخت به بهره برداری رسید و برای اجرای این طرح یک میلیارد ریال تسهیلات از سوی کمیته امداد امام خمینی(ره) پرداخته شده است.

 

در هفتمین روز از دهه مبارک فجر مراسم افتتاح یک واحد مسکن معلولین به نمایندگی از ۱۸ واحد مسکن محرومین و اقشار کم درآمد بهزیستی در شهر حاجی آباد این شهرستان برگزار شد و این واحدهای مسکونی با اعتباری بالغ بر ۱۶ میلیارد و ۷۶۰ میلیون ریال به بهره برداری رسیده اند.

 

گفتنی است؛ از سال ۹۸ تاکنون برای یکصد واحد مسکونی معلولین تحت پوشش بهزیستی وام بلاعوض اعطا شده است که ۹۰ واحد روستایی و ۱۰ واحد شهری بوده است.

 

برگزاری آیین افتتاح طرح آبیاری کم فشار در سطح ۵۳ هکتار از اراضی روستای مرزی بارنجگان زیرکوه نیز از دیگر برنامه های هفتمین روز از دهه مبارک فجر در این شهرستان بود و برای این طرح اعتباری بالغ بر ۵۴۷ میلیون تومان هزینه شده که خودیاری مردم ۸۰ میلیون تومان و مابقی توسط جهاد کشاورزی پرداخت شده است و با افتتاح این پروژه ۴۲ خانوار از مزایای این طرح بهره مند خواهند شد.

 

 

 

در هفتمین روز از دهه فجر؛

بهره برداری از ۳۰ کیلومتر باند دوم در خراسان جنوبی

از ۳۰ کیلومتر باند دوم و بزرگراه در استان خراسان جنوبی همزمان با سراسر کشور به بهره برداری رسید.

بهره برداری از 30 کیلومتر باند دوم در خراسان جنوبیبه گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز خراسان جنوبی، در هفتمین روز از دهه فجر، مراسم بهره برداری ۹۵ کیلومتر باند دوم و بزرگراه در سطح کشور با حضور وزیر راه وشهرسازی از طریق ارتباط ویدئو کنفرانسی و با حضور مسئولان و مدیران استان برگزار شد.

مدیر کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی در این مراسم گفت:از مجموع ۹۵ کیلومتر باند دوم و بزرگراه که امروزدر سطح کشور به بهره برداری رسید ۳۰ کیلومتر آن یعنی معادل ۳۱ درصد طرح‌های افتتاحی وزارت راه و شهرسازی در دهه فجر ۱۴۰۰ در بخش باند‌های دوم وبزرگراه متعلق به استان خراسان جنوبی بود.

داعی افزود: در مجموع برای این ۳۰ کیلومتر ۳۶۰۰ میلیارد ریال اعتبار هزینه شد که این میزان شامل ۱۰ کیلومتر در محور سربیشه-درح-ماهیرود ، ۱۴ کیلومتر در محور طبس-یزد و ۶ کیلومتر در محور بیرجند- زاهدان می‌شود.

این مراسم در شهر درح شهرستان سربیشه با حضور مهندس کدخدازاده معاون ساخت و توسعه راه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل ونقل کشور، مهندس عباس زاده معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری و مهندس داعی مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی و تعدادی از مدیران و مسئولین استانی برگزار شد.

 

هزار و ۱۶۶ میلیارد تومان برای ۹۵ کیلومتر بزرگراه در کشور هزینه شد

هزار و ۱۶۶ میلیارد تومان برای ۹۵ کیلومتر بزرگراه در کشور هزینه شد

بیرجند – ایرنا – معاون ساخت و توسعه راه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور گفت: ۱۵ پروژه در قالب ۹۵ کیلومتر از راه‌های اصلی باند دوم و تقاطع‌ها به ارزش هزار و ۱۶۶ میلیارد تومان در ۱۰ استان کشور به مناسبت دهه فجر به بهره‌برداری رسید.

 محمدرضا کدخدازاده روز دوشنبه در آیین بهره‌برداری از ۹۵ کیلومتر بزرگراه و راه اصلی کشور که با ارتباط تصویری وزیر راه و شهرسازی در شهرستان سربیشه برگزار شد، افزود: اغلب این پروژه‌ها قبلا آماده شده و برای رفاه حال مردم به‌صورت آزمایشی زیر بار ترافیک رفته است و اکنون به‌طور رسمی افتتاح می‌شود.

وی گفت: بقیه پروژه‌ها نیز با توجه به تکمیل عملیات اجرایی، آماده بهره‌برداری است که با همکاری پلیس راه و راهداری زیر بار ترافیک خواهد رفت.

معاون ساخت و توسعه راه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور اظهار داشت: این پروژه‌ها در کریدورهای ترانزیتی جنوب شرق و  تکمیل‌کننده راه‌های شریانی، در استان‌های مذکور هستند که ایمنی ترافیکی، افزایش سرعت و توسعه اقتصادی، اجتماعی و گردشگری را به دنبال دارد.

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی نیز در این آیین گفت: یک سوم پروژه‌های راه که امروز آماده افتتاح شده در خراسان جنوبی است و نویدبخش رویکرد ویژه دولت مردمی به مناطق کم‌برخوردار و رویکرد عدالت‌محور دولت است.

علیرضا عباس‌زاده افزود: خراسان جنوبی سومین استان پهناور کشور است و ۲ کریدور اصلی جنوب به شمال و غرب به شرق از این استان عبور می‌کند.

وی با بیان اینکه ۵۸۸ کیلومتر باند دوم راه‌های استان در دست ساخت است، گفت: درخواست ویژه تخصیص ۷۰ میلیارد تومان برای تامین قیر را داریم تا این روند رو به رشد تزلزل پیدا نکند و بلکه شتاب بیشتری داشته باشد.

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی اظهار داشت: درخصوص اجرای نهضت ملی مسکن نیز شهرداری‌ها و دستگاه‌های اجرایی استان آمادگی کامل اجرای مصوبات شورای مسکن را دارند.

همزمان با هفتمین روز دهه فجر، آیین بهره‌برداری از ۹۵ کیلومتر بزرگراه و راه اصلی کشور با حضور ویدئوکنفرانسی وزیر راه و شهرسازی برگزار شد که سهم استان خراسان جنوبی از این میزان ۳۰ کیلومتر است.

 

 

از ابتدای سال

بازگشت ۲۰ واحد صنعتی راکد خراسان جنوبی به چرخه تولید

امسال ۲۰ واحد صنعتی در خراسان جنوبی به چرخه تولید بازگردانده شد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز خراسان جنوبی، رئیس هیات مدیره و مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان در نشست بازگشت ۲۰ واحد صنعتی راکد خراسان جنوبی به چرخه تولیدخبری از مهم‌ترین سیاست‌های سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران را بازگشت مجدد واحد‌های صنعتی به چرخه تولید عنوان کرد و گفت: در خراسان جنوبی ۳۶۴ واحد صنعتی وجود دارد که امسال ۲۰ واحد راکد استان به چرخه تولید بازگردانده شد و ۹۷ واحد غیر فعال است.

پارسا گفت: در این زمینه تهیه بانک اطلاعاتی از واحد‌های صنعتی راکد در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان شامل مستحدثات و آب‌ و برق و زیربنا و فضای موجود این واحد‌ها و قرار دادن این اطلاعات در اختیار دستگاه‌های اجرایی و تشکل‌های بخش خصوصی برای کمک به احیای آنها اجرا شده است.

 

وی با اشاره به اینکه از ابتدای امسال ۱۳ واحد صنعتی با سرمایه گذاری ۳۵۰ میلیارد تومان در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان بهره‌برداری شدند که برای ۳۳۰ اشتغال مستقیم ایجاد شد افزود: مهم‌ترین واحد‌های صنعتی در زمینه محصولات سرامیکی نسوز در متالوژی، جرم‌های نسوز، آجر‌های نسوز، فرآوری بنتونیت، کنسانتره آهن، مصنوعات چوبی و صنایع ساختمانی بود.

رئیس هیات مدیره و مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان از راه اندازی نمایشگاه دائمی معرفی واحد‌های تولیدی و صنعتی استان و بیش از ۳۶۰ نوع محصول آنها، استفاده از مشاورین حقوقی، مالیاتی و تامین اجتماعی خبر داد و گفت: در سامانه E service با استفاده از مشاورین برجسته، واحد‌های صنعتی و تولیدی راهنمایی می شود تا مشکلاتشان مرتفع شود.

پارسا گفت:تخصیص ۲۵ لیتر بر ثانیه برای شهرک‌ها و نواحی صنعتی، برخورداری ۴ شهرک صنعتی استان از نعمت گاز با اعتبار ۲۰میلیارد تومان، امضای تفاهم نامه با توانیر به منظور تامین برق شهرک‌های صنعتی استان، احداث ۱۰ سوله کارگاهی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان، تجهیز دو ایستگاه آتش‌نشانی در شهرک‌های صنعتی فردوس و طبس و خرید دو ماشین آتش‌نشانی به ارزش ۷۰۰ میلیون تومان از دیگر فعالیت‌های شرکت شهرک‌های صنعتی استان است.

رئیس هیات مدیره و مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان همچنین از احداث اولین شهرک صنعتی خصوصی در استان خبر داد
و گفت:اولین شهرک صنعتی خصوصی استان در زمینه صنعت لاستیک و با مشارکت سرمایه‌گذار بخش خصوصی توسط سرمایه‌گذار بخش خصوصی در استان احداث می شود که در این شهرک تمام طرح‌ها و صنایع پایین‌دستی صنعت لاستیک استقرار پیدا می‌کنندو  با سرمایه گذاری حداقل دو هزار میلیارد تومان، دو هزار نفر اشتغال مستقیم در پی خواهد داشت.

وی همچنین از جذب سرمایه گذار خارجی برای فعالیت در استان خبر داد و افزود:سرمایه‌گذار چینی از هفته گذشته در شهرک صنعتی شهید رحمانی خوسف زمین دریافت و ماشین‌آلات را خریداری کرده و تا تیر سال آینده یک واحد کنسانتره آهن در این شهرک مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد و با سرمایه‌گذاری صد میلیارد تومان و اشتغال هفتاد و پنج نفر شاهد راه‌اندازی خواهیم بود.

 

 

 

 بیمه درمانی رایگان برای روستائیان و حاشیه نشینان شهری از دستاوردهای انقلاب اسلامی

رتبه دوم ایران در جبران کمبودهای شاخص توسعه انسانی پس از انقلاب اسلامی؛

بیمه درمانی رایگان برای روستائیان و حاشیه نشینان شهری از دستاوردهای انقلاب اسلامی/ ۴۷۷ هزار نفر در خراسان جنوبی زیر چتر پوشش بیمه سلامت هستند

در قبل از انقلاب شکوهمند اسلامی، تنها تعداد محدودی از مردم که کارمند دولت بودند، تحت پوشش بیمه درمان قرار داشتند، ولی اکنون در خراسان جنوبی حدود ۴۷۷ هزار نفر تحت پوشش بیمه ای اداره کل بیمه سلامت قرار دارند که حدود ۶۲ درصد از جمعیت استان را شامل می شود.

علی اربابی مدیرکل بیمه سلامت خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار خاورستان، در خصوص دستاوردهای حوزه بیمه سلامت در استان خراسان جنوبی پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران، اظهارکرد: در فاصله سال های ۱۳۵۸ تا ۱۳۹۵، ایران بعد از کره جنوبی رتبه دوم را در جبران کمبودهای شاخص توسعه انسانی جهان داشت که یکی از این شاخص ها، بیمه همگانی درمانی در ایران بود.

وی افزود: در حالی که در قبل از انقلاب اسلامی ایران، روستائیان از خدمات بیمه درمانی محروم بودند، اما امروز با صدور دفترچه بیمه رایگان، از مزایای بیمه درمانی بهره مند شده اند.

مدیرکل بیمه سلامت خراسان جنوبی اظهارکرد: در زمان قبل از انقلاب شکوهمند اسلامی، تنها تعداد محدودی از مردم که کارمند دولت بودند، تحت پوشش بیمه درمان قرار داشتند، ولی اکنون در خراسان جنوبی حدود ۴۷۷ هزار نفر تحت پوشش بیمه ای اداره کل بیمه سلامت قرار دارند که حدود ۶۲ درصد از جمعیت استان را شامل می شود.

اربابی یادآور شد: در این خصوص درسال ۱۳۷۵ کارت بیمه روستایی و شهری به صورت دستی صادر می شد  و در سال ۱۳۸۴ هم دفترچه بیمه جایگزین آن شد، اما در حال حاضر دفترچه الکترونیکی بجای کاغذی صادر می شود.

وی بیان کرد: در دوران قبل از انقلاب اسلامی، تعداد موسسات و مراکز درمانی طرف قرارداد انگشت شمار بوده است، اما در حال حاضر ۴۶۹ موسسه و مرکز درمانی در استان خراسان جنوبی طرف قرارداد این اداره کل می باشند.

مدیرکل بیمه سلامت خراسان جنوبی اظهارکرد: قبل از تشکیل اداره کل بیمه سلامت استان، کلیه امور بیمه گری متمرکز در ادارات بیمه سلامت انجام می شد ولی اکنون به منظور دسترسی آسان بیمه شدگان، ۲۹ دفتر پیشخوان دولت طرف قرارداد این اداره کل در سطح استان نیز این خدمات را به مردم ارائه می دهند.

وی ادامه داد: همچنین قبل از انقلاب، فقط صندوق بیمه کارکنان دولت ارائه خدمت می کرد، ولی اکنون صندوق های بیمه ای به ۶ صندوق کارکنان دولت، روستائیان و عشایر، سایر اقشار، ایرانیان، سلامت همگانی و سایراقشار نظام ارجاع یک در سازمان بیمه سلامت توسعه یافته است.

بیمه رایگان برای بیماران خاص

اربابی با بیان اینکه در قبل از انقلاب اسلامی، هیچ بیمار خاصی تحت پوشش بیمه درمان رایگان نبود، گفت: اما اکنون همه بیماران خاص استان به تعداد ۶۸۲ نفر که شامل هموفیلی، پیوند کلیه، دیالیزی، ام اس و تالاسمی می شوند، تحت پوشش بیمه سلامت استان هستند و خدمات مورد نیاز درمانی خاص خود را به صورت رایگان دریافت می کنند.

وی افزود: در گذشته برای بررسی خدمات گران قیمت شامل دارو و پاراکلینیک، حضور بیمه شده در ادارات الزامی بود ولی اکنون با توسعه خدمات الکترونیک در کلیه مراکز ارائه دهنده خدمت به صورت الکترونیکی انجام می شود.

او ادامه داد: با وجود اینکه در گذشته تعداد زیادی از مردم فاقد پوشش بیمه بودند، ولی برخی از چند دفترچه بیمه استفاده می کردند که امروزه با ارتباط بانک های اطلاعاتی سازمان های بیمه گر، این افراد شناسایی و رفع همپوشانی بیمه ای می شوند.

اجرای روش مترقی نظام ارجاع و پزشک خانواده به برکت انقلاب

مدیرکل بیمه سلامت خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه امروز به برکت وجود نظام جمهوری اسلامی، همه ایرانیان می توانند از پوشش بیمه پایه درمان برخوردار شوند، گفت: به برکت انقلاب اسلامی نظام ارجاع و پزشک خانواده به عنوان یکی از مترقی ترین روش های ارائه خدمات درمانی، از سال ۱۳۸۳ برای روستائیان و عشایر و از ابتدای آذرماه ۱۴۰۰ نیز برای بیمه شدگان صندوق بیمه سلامت همگانی اجرایی شد.

وی گفت: در گذشته و قبل از تشکیل اداره کل بیمه سلامت استان، صدور دفترچه بیمه چند روز به طول می انجامید ولی اکنون به صورت غیرحضوری و آنی به صورت دفترچه الکترونیکی انجام می شود.

اربابی تاکید کرد: راه اندازی میز خدمت حضوری و الکترونیکی در اداره کل بیمه سلامت خراسان جنوبی برای تسهیل ارائه خدمات به بیمه شدگان و مراجعین، برگ زرین دیگری بعد از تشکیل سازمان بیمه سلامت است.

وی با بیان اینکه قبل از تشکیل سازمان بیمه سلامت، افراد فاقد بیمه پایه و آسیب پذیر ساکن در شهرهای بالای ۲۰ هزار نفر امکان برخورداری از خدمات بیمه ای را نداشتند، گفت: اما از سال ۱۳۹۳ با اجرای طرح تحول نظام سلامت و از سال ۱۴۰۰ با اجرای طرح پوشش بیمه ای افراد مناطق کم برخوردار و حاشیه نشین شهرها، این افراد با دریافت بیمه سلامت همگانی رایگان از این امکان برخوردار شدند.

او بیان کرد: در گذشته انجام هیچگونه عملیات بانکی مربوطه در ادارات بیمه سلامت وجود نداشت، ولی بدنبال گسترش خدمات الکترونیک و تسهیل دسترسی مردم به خدمات بیمه ای در سال ۱۳۹۶ برای انجام این عملیات، سامانه pc pose راه اندازی شد تا برای بیمه شدگان و دفاتر پیشخوان بدون مراجعه به بانک عامل از طریق این سامانه عملیات مورد نظر انجام گیرد.

توسعه خدمات الکترونیک در بیمه سلامت

مدیرکل بیمه سلامت خراسان جنوبی خاطرنشان کرد:همچنین در حالی که در ابتدای تشکیل سازمان بیمه سلامت، واگذاری خدمات به بخش های غیر دولتی وجود نداشت، ولی امروز صد درصد عملیات صدور، تعویض و ابطال دفاتر بیمه و صد درصد از رسیدگی اسناد بستری و سرپایی به بخش های غیر دولتی واگذار شده است.

اربابی در ادامه توسعه خدمات این اداره کل، اظهارکرد: در ابتدای تشکیل سازمان بیمه سلامت، سامانه ارتباطی مناسبی با مخاطبین وجود نداشت ولی در سال ۱۳۹۷ با راه اندازی سامانه یکپارچه تلفنی۱۶۶۶ و در سال ۱۳۹۹ با سامانه های نظام پیشنهادات مردمی به آدرس: http://qms.ihio.gov.ir/people/cratesuggestion و شکایت به آدرس: https://shekayat.ihio.gov.ir این امکان برقرار شده است.

وی تاکید کرد: امروزه با توسعه خدمات الکترونیک به صورت برخط، بیمه شدگان می توانند بدون همراه داشتن دفترچه بیمه و فقط با ارائه کدملی از خدمات سرپایی و بستری در کلیه مراکز و موسسات درمانی به صورت بیمه ای استفاده کنند. همچنین نسخه نویسی توسط پزشکان و نسخه پیچی توسط کلیه موسسات و مراکز درمانی از حالت سنتی و دستی به صورت الکترونیکی تبدیل شده است.

 

 

 

 

روزهای انقلاب در آسیابان
بهمن ماه یادآور رخداد مهم سیاسی در ایران است رخدادی که با رهبری امام راحل و اتحاد مردم برگ زرینی از انقلاب را ورق زد مردم ایران و به تبع آن خراسان جنوبی نیز ظلم و ستم رژیم شاهنشاهی را برنتافته و با تقدیم جان خود در پیروزی انقلاب اسلامی سهیم شدند.

خبرگزاری شبستان-خراسان جنوبی؛ بهمن ماه یادآور یکی از بزرگترین رخدادهای تاریخی و سیاسی ملت بزرگ ایران است تا جایی که روزهای ۱۲ و ۲۲ بهمن به یک روز فراموش ناشدنی و بزرگ نه تنها برای ایران بلکه برای دیگر کشورهای آزادیخواه تبدیل شد.

در همه آیین و فرهنگ‌ها مردم بزرگترین روز تاریخی کشور خود را گرامی می دارند و نسل در نسل به آیندگان منتقل می شود. برخی کشورها این روزهای تاریخی را روز استقلال خود می دانند. ملت غیور ایران نیز ماه بهمن، ماه پیروزی انقلاب اسلامی بر حکومت ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی و دهه فجر را در تاریخ ارج نهاده و گرامی می دارند.

در روز ۲۲ بهمن سال ۱۳۵۷ تاریخ ایران به رهبری امام خمینی (ره) به نقطه عطف خود رسید و سرانجام مبارزات مردم به بار نشست و پادشاهی ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی ریشه کن و به خواست الهی حکومت اسلامی تأسیس شد. در بهمن ماه سال ۵۷ مردم بدون هیچ ترس و واهمه ای با اتحاد به خیابان ها ریخته و با تقدیم جان خود و رهبری امام راحل شعله های انقلاب اسلامی را روشن کرده و در نهایت با فرار شاه خائن از ایران، انقلاب اسلامی در ۲۲ بهمن به پیروزی رسید.

مردم ایران اسلامی و به تبع آن مردم خراسان جنوبی اعم از پیر و جوان، زن و مرد در جای جای کشور در این مبارزه حضور داشتند و توانستند برگ زرینی در تاریخ کشور رقم بزنند.

یکی از مجاهدان انقلاب اسلامی از روستای آسیابان در گفتگو با خبرنگار شبستان در بیرجند می گوید: سال ۵۷ تعداد زیادی از عکس شهدای انقلاب و مبارزات در مشهد را جمع آوری کرده و به روستا برای برگزاری نمایشگاه آوردم.

نمایشگاه عکس شهدا

«نوروزی» ادامه داد: در یکی از اتاق های مهدکودکی که خواهرم در روستا راه اندازی کرده بود، نمایشگاه عکس را دایر کردم که مورد استقبال بی نظیر اهالی روستا قرار گرفت.

وی که متولد سال ۱۳۳۸ است، با اشاره به این مهم که اغلب نیروهای نظامی، طرفدار مردم و انقلاب بودند، یادآور می شود: به همراه دوستان و دو تن از پسر عموهایم پس از برنامه ریزی در نیمه های شب، اقدام به نوشتن شعارهایی مانند مرگ بر شاه، درود بر خمینی و… با اسپری و رنگ بر دیوارها و درب ها می کردیم.

نوروزی در ادامه گریزی به یکی از خاطراتش می زند و می گوید: در همان زمان نوحه ای در قم خوانده شده بود. نوار کاست آن را از مشهد تهیه کرده بودم با اصرار پسر عمویم مطالب نوحه را نوشته و قرار شد نوحه را برای مردم روستا بازخوانی کنم.

به این ترتیب با روحانی روستا این مهم را مطرح کردم و روحانی بعد از اقامه نماز، اجازه خواندن نوحه و برگزاری مراسم را به بنده دادند و نوحه در بین استقبال بی نظیر مردم و اهالی با همراهی کردن آنها با سوز و گداز خوانده شد.

نوروزی می گوید: پس از اتمام مراسم به منزل برگشتم ساعتی بعد مأموران پاسگاه ژاندارمری به بهانه تحریک اهالی، بنده را دستگیر کرده و به بازداشتگاه بردند. از آنجا که پدر در بین اهالی و مردم منطقه از نفوذ بالایی برخوردار بودند با پیک موتوری برای فرمانده پاسگاه، پیغامی مبنی بر اینکه «پسرم را برمی گردانید یا پاسگاه را با خاک یکی کنیم» با رئیس ژاندارمری اتمام حجت کرد.

در آن زمان برق سراسری در مناطق نبود و برخی مناطق با کمک موتور برق فقط چند ساعتی برق داشتند. به این ترتیب رئیس ژاندارمری وقت در پاسخ پیغام پدرم گفت به نوروزی بگویید با خاموشی برق منطقه پسرشان را درب منزل تحویل ایشان خواهیم داد و به این ترتیب بعد از چند ساعت مرا خودشان با احترام تحویل پدر دادند.

حضور همیشگی مردم آسیابان در مناسبت ها

وی در ادامه با بیان اینکه منطقه آسیابان بیش از ۱۰ شهید تقدیم انقلاب کرده است، می افزاید: مردم این منطقه مانند مردم استان در همه مناسبت‌های ملی مذهبی همراه نظام قدم برمی دارند اما با این وجود آنطور که باید و شایسته مردم است به منطقه رسیدگی نشده است.

وی از دولتمردان می خواهد با توجه به مشکلات اقتصادی در این راستا و جلب رضایت مردم بیش از پیش چاره اندیشی کنند.

«رضا حسنی» یکی دیگر از مجاهدان انقلاب از منطقه آسیابان در گفتگو با خبرنگار شبستان در بیرجند با بیان اینکه در زمان پیروزی انقلاب نوجوانی ۱۲ ساله بودم، می گوید: پدرم یکی از روحانیون برجسته در منطقه بوده و هستند و با توجه به نفوذ بالای ایشان من همواره در همه مناسبت ها و مراسم ها با پدر همراه بودم.

حسنی گریزی به سال ۵۷ می زند و می گوید: در بحبوحه مبارزات و پیوستن نیروهای ارتشی و هوایی به مردم، تعدای از جوانان روستا جلوی خودروها را گرفته و از آنها می خواستند که شعار مرگ بر شاه سردهند و به این ترتیب مورد نوازش نیروهای پاسگاه ژاندارمری قرار گرفته و دستگیر می شدند.

در زمان دستگیری پدر در مسجد در حال سخنرانی بودند و به محض مطلع شدن از این مشکل با گفتن والسلام مطالب و سخنرانی خود را به اتمام رسانده و به همراه یک دستگاه موتور برای آزاد کردن جوانان روستا به سمت پاسگاه حرکت کردند.

وی یادآور می شود: با توجه به نقش و موقعیت اجتماعی پدر در منطقه، پدر به رئیس پاسگاه گفت جوانان را آزاد کنید که مردم در راه آمدن به پاسگاه هستند. رئیس پاسگاه در جواب پدر به این جمله بسنده کرد که چون به هر کدام از جوانان یک سیلی زدم حاضرم در حضور مردم به من سیلی بزنید اما به مردم بگویید به پاسگاه نزدیک نشوند و به این ترتیب با وساطت پدر اهالی چماق به دست پراکنده و جوانان در کوتاه ترین زمان آزاد شدند.

وی با بیان اینکه موتور محرک انقلاب در منطقه آسیابان و… پدر بودند، می گوید: روحانیون متعدد مانند علامه بهلول و… از قم و مشهد به منزل ما وارد می شدند و نوارهای سخنرانی، اعلامیه ها و… امام راحل را جهت تکثیر و توزیع بین مردم و جوانان به پدر می دادند.

اختفای مدارک در باغچه منزل

وی در ادامه یادآور شد: با توجه به این مهم که اعلامیه و نوارهای سخنرانی امام در منزل ما بود و شنیده ها حاکی از آن بود که پاسگاه منازل را مورد عنایت و بازرسی قرار می دهد پدر در باغچه، گودالی حفر کرده و اعلامیه و نوارهای کاست سخنرانی را در آن نگهداری می کردند و در زمان نیاز گودال را باز کرده و پس از استفاده دوباره در آن محل نگهداری می شد.

وی می گوید: با وجود سن کم به همراه دیگر دوستان شب‌ها اقدام به شعارنویسی روی دیوارهای پاسگاه، درب ها و دیوارهای منازل می کردیم و صبح روز بعد سربازان پاسگاه اقدام به پاک کردن شعارها می کردند.

حسنی با بیان اینکه اهالی بخش آسیابان در انقلاب، دفاع مقدس و… نقش مهمی ایفا کردند، می گوید: در زمان انقلاب همراه پدر در راهپیمایی های مختلف در بیرجند، قم و مشهد شرکت می کردم و بعد از انقلاب و در دوران دفاع مقدس نیز با سن کم با اجازه خانواده به جبهه اعزام و قبل از عملیات کربلای ۵ در شلمچه زخمی شدم و مدتی در بیمارستان اهواز و قم بستری بودم و پس از یک ماه با توجه به عدم دستیابی به بهبودی کامل و این مهم که به تازگی عصا را کنار گذاشته بودم زمان اعزام سپاهیان محمد(ص) فرا رسید پدر خطاب به من گفتند شما به جبهه می روید یا من بروم که با اجازه پدر، مجدد با سپاهیان محمد(ص) به جبهه اعزام شدم و بعد از مدت کوتاهی پدر نیز به جبهه غرب اعزام شد.

فوتی‌های کرونایی واکسیناسیون را کامل نکرده بودند

بیرجند-سرپرست دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: فوتی‌های کرونایی ما در ۲۴ ساعت گذشته یا واکسن نزده و یا واکسیناسیون را کامل نکرده بودند و دوز سوم را نزدند.

سید محمد موسوی میرزایی در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: با تصمیمات گرفته شده توسط ستاد کرونا پیرامون تعطیلی مدارس و رعایت بیشتر مسائل بهداشتی توسط مردم آمار مثبت‌های کرونایی ما در خراسان‌جنوبی به حدود نصف میزان هفته قبل که بیش از هزار نفر بود، رسید.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بیان‌کرد: البته نباید زود قضاوت کنیم چرا که هنوز در پیک ششم کرونا هستیم و این کاهش مبتلاها نباید موجب عادی انگاری شود.

موسوی میرزایی با اشاره به اینکه احتمال برگشت اما در صورت عادی انگاری وجود دارد، گفت: همه ما باید با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و تزریق واکسن به کنترل هر چه بیشتر بیماری کمک کنیم به ویژه آنکه در امیکرون احتمال مبتلا شدن کودکان معصوم نیز وجود دارد.

وی با اشاره به فوت چهار هم استان بر اثر ابتلاء به کرونا در روز گذشته (فاصله بین ظهر شنبه تا ظهر یکشنبه) ادامه‌داد: وقتی که آمار مبتلایان و بیماران سرپایی رو به افزایش می‌رود در بازه زمانی یک تا دو هفته‌ای آمار بیماران بستری در آی سی یو و مدتی بعد آمار فوتی‌ها افزایش پیدا می‌کند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اظهار کرد: فوتی‌های کرونایی ما یا واکسن نزده و یا واکسیناسیون را کامل نکرده بودند و دوز سوم را نزدند و از طرفی برخی از آنان نیز بیماری‌های زمینه‌ای داشته‌اند.

موسوی کرونایی یادآور شد: بر اساس تصمیم ستاد کرونا، مدارس در شهرهای قرمز و نارنجی باید به مدت دو هفته تعطیل باشند و اگر مدرسه‌ای در شهرهای قرمز باز است، هیچ گونه مجوزی نداشته است.

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*