گزارش/ یارانه جدید چگونه واریز می‌شود؟

 

در گفت‌وگو با ایلنا تشریح شد:

یارانه‌های پنهان حذف می‌شوند/ پرداخت ماهانه ۹۰۰ هزار تومان یارانه به دارندگان خودرو/ توزیع بنزین عادلانه می‌شود؟

یارانه‌های پنهان حذف می‌شوند/ پرداخت ماهانه ۹۰۰ هزار تومان یارانه به دارندگان خودرو/ توزیع بنزین عادلانه می‌شود؟

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی گفت: اکنون نرخ تمام‌شده بنزین ۱۵ هزار تومان است کسی که‌خودرو دارد در واقع ماهانه ۹۰۰ هزار تومان یارانه دریافت می‌کند، بنابراین عدالت اجتماعی حکم می‌کند که دولت در توزیع یارانه درست عمل کند.

رضا پدیدار در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، درباره سناریوهای تغییر نحوه توزیع بنزین سهمیه‌ای اظهار داشت: تغییر نحوه توزیع سوخت بیشتر به دلیل یارانه پنهانی است که در کشور ما به برخی داده می‌شود، ما قبلا در کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی روی این موضوع کار کردیم و اخیرا هم گزارشی تهیه و به دولت ارائه دادیم بر این اساس که باتوجه به شرایطی که برای بنزین پیش آمده و روند شدید افزایشی مصرف باید وضعیت توزیع اصلاح شود.

وی افزود: میزان مصرف در ماه گذشته حدود ۹۳ میلیون لیتر در روز و میزان تولید ۱۰۶ میلیون لیتر بوده است، در حالی که سال گذشته در همین زمان میزان مصرف حدود ۷۶ میلیون لیتر و ظرفیت تولید ۱۲۰ میلیون لیتر بوده است و همین ناترازی در تولید و مصرف کشور را در تامین سوخت دچار چالش خواهد کرد.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی با تاکید بر لزوم مدیریت یارانه پنهان در کشور و اجرای طرح پایلوت در کیش و قشم گفت: در این طرح پایلوت به هر کس که کارت شهروندی کیش و قشم را دارد با کارت ملی سهمیه داده می‌شود که میزان آن ۳۰ لیتر در ماه است و کسی هم که خودرو ندارد این میزان سوخت را در اختیار متقاضیان و دارندگان خودرو قرار می‌دهد. شاید به این طریق بتوان یارانه پنهان را که به گروه زیادی داده می‌شود، ساماندهی کرد.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۳۰ درصد از کل خودروهای موجود در کشور متعلق به کسانی است که بیش از یک خودرو دارند، بنابراین سوخت بیشتر و یا بعبارتی یارانه بیشتری هم دریافت می‌کنند.

پدیدار خاطرنشان کرد: اگر این شیوه از توزیع سوخت به درستی اجرا شود برای جامعه مثمرثمر خواهد بود یعنی جلوی یارانه پنهان را می‌گیریم و به واقعیت‌های جامعه خواهیم رسید.

وی یادآور شد: اجرای تغییر نحوه توزیع سوخت و سهمیه به معنای تغییر نرخ بنزین نیست زیرا هر اعمال تغییری باید در بودجه و مجلس بررسی شود.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی با بیان اینکه اگر قرار است دولت بنزین را با نرخ یارانه‌ای و نه با قیمت تمام‌شده توزیع کند همین مدل مناسب است، گفت: چرا باید کسی که خودرو دارد فقط از یارانه استفاده کند و افرادی که خودرو ندارند از این حق محروم باشند؟

وی توضیح داد: اکنون نرخ تمام‌شده بنزین ۱۵ هزار تومان است کسی که‌ خودرو دارد در واقع ماهانه ۹۰۰ هزار تومان یارانه دریافت می‌کند، بنابراین عدالت اجتماعی حکم می‌کند که دولت در توزیع یارانه درست عمل کند.

پدیدار با بیان اینکه در دنیا یارانه‌ای بابت سوخت داده نمی‌شود، افزود: در هیچ کشوری توزیع سوخت به این شکل که ۶۰ لیتر بنزین با نرخ ۱۵۰۰ تومان فروخته شود، نیست.

وی تاکید کرد: در هر حال تغییر در شیوه توزیع سوخت به شکلی که اکنون قرار است اجرا شود روی کاهش مصرف تاثیر ندارد زیرا برای صرفه‌جویی نیاز به انضباط شهری، زیست محیطی و اقتصادی است، اما از این حیث که انضباطی بوجود آید که یارانه پنهان تبدیل به یارانه آشکار شود، موثر است.

رییس اتاق ایران و سوییس در گفت‌وگو با ایلنا:

تهاتر چای در برابر نفت جای تاسف دارد/ برجام به نتیجه نرسد، شرکت‌های سوئیسی ایران را ترک می‌کنند/ کشورهای پیشرفته در مقابل نفت تکنولوژی نمی‌دهند

تهاتر چای در برابر نفت جای تاسف دارد/ برجام به نتیجه نرسد، شرکت‌های سوئیسی ایران را ترک می‌کنند/ کشورهای پیشرفته در مقابل نفت تکنولوژی نمی‌دهند

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوئیس اظهار داشت: موضوع مورد اهمیت انتقال تکنولوژی است که ما نمی‌توانیم با روش تهاتر آن را وارد کشور کنیم. کشورهای صاحب تکنولوژی قبول نخواهند کرد که در مقابل نفت به ایران تکنولوژی دهند.

شریف نظام مافی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا در مورد سیاست تهاتری در کشور اظهار کرد: این روش کار کوتاه مدت بوده و چاره‌ای از بخش صنعتی و به خصوص تولید را نمی‌تواند برطرف کند. تهاتر در تاریخ بشریت، روشی مربوط به قبل از به وجود آمدن واحد پولی است و یقینا دلیلی وجود داشته که دیگر مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. اگر برنامه برای پیشرفت صنعت، اشتغال و صادرات داریم نمی‌توانیم نیاز‌های خود را با تهاتر حل کنیم.

وی با اشاره به تهاتر چای سریلانکا با نفت گفت: جای تاسف است که ما ذخایر ملی خود را صرف مواد مصرفی آن هم محصولی مانند چای می‌کنیم که نیاز مبرم یا مرگ و زندگی ما نیست. چه بسا می‌شد این تهاتر را در زمینه دارو برای بیماران سرطانی یا اقلامی استفاده کرد که باعث پیشرفت اقتصاد شود. چای یا دیگر اقلام برای اساس عادت مصرف می‌شود و نیاز مبرمی به آن نداریم بنابراین می‌توان گفت که ما ذخایر ملی خود را صرف یک عادت می‌کنیم.

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوئیس بیان کرد: بعید است که کشورهای پیشرفته حاضر باشند در زمینه تجارت روش‌هایی مانند تهاتر را استفاده کنند. بنابراین برای رفع نیازهای تولیدی و صادراتی ما کشورهایی که از نظر اقتصادی پیشرفته هستند، حاضر به چنین کاری نمی‌شوند چراکه ارزش افزوده کالای تولیدی این کشورها در معامله‌ای که تکنولوژی در مقابل نفت بدهند از بین می‌رود. اگر بخواهند این کار را انجام دهند ترجیح می‌دهند که مکانیزم با پول یا اعتبار باشد.

وی ادامه داد: نهایتا بتوان با کشورهای جهان سوم تهاتر را پیش برد؛ برای مثال می‌توان به سریلانکا اشاره کرد که به تازگی از یک جنگ داخلی وحشتناک خارج شده و اقتصاد این کشور بسیار ضعیف بوده و تنها بر اساس کشاورزی است.

وی در ادامه اضافه کرد: بنابراین موضوع مورد اهمیت دیگر انتقال تکنولوژی است که ما نمی‌توانیم با روش تهاتر آن را وارد کشور کنیم. کشورهای صاحب تکنولوژی قبول نخواهند کرد که در مقابل نفت به ایران تکنولوژی دهند چراکه آنها مواد خام را با مشقت زیاد تبدیل به محصولی کرده‌اند که این فرآیند تبدیل یک ارزش افزوده ایجاد کرده است. بنابراین حاضر نمی‌شوند تکنولوژی را در مقابل مواد خام بفروشند.

نظام مافی گفت: بعد از خروج امریکا از برجام، بسیاری از شرکت‌های سوئیسی از ایران خارج نشدند. اما بیشتر شرکت‌هایی که همچنان در ایران کار می‌کنند با سرمایه انباشته‌ای مواجه هستند که نمی‌توانند سود آن را خارج کنند یا پول سهامداران را بپردازند یا حتی نمی‌توانند برای واردات مواد اولیه و قطعات پرداخت داشته باشند. مشکلات بسیار بسیار زیاد است و من تعجب نخواهم کرد اگر در صورتی که در سال آینده مذاکرات برجام به نتیجه نرسد، تعداد این شرکت‌ها در ایران کمتر شود.

وی همچنین خاطرنشان ساخت: تعداد زیادی از شرکت‌های سوئیسی در ایران سرمایه‌گذاری دارند که بیشتر در حوزه‌های دارو، صنایع غذایی، مصالح ساختمانی و … است، اما این شرکت‌ها مشکلات زیادی دارند.

رییس اتاق ایران و سوئیس تصریح کرد: چرخه تولید و سرمایه شرکت‌های سوئیسی در ایران نمی‌چرخد، مشکلات بانکی باعث شده که این شرکت‌ها نتوانند در ایران کار کنند. وقتی مشکلات انباشته شود دیگر به مرز شکنندگی می‌رسد، ما در حال نزدیک شدن به نقطه شکننده برای برخی از شرکت‌های بزرگی هستیم که در ایران حضور دارند.

 

 

 

ازدواج ۲ متهم پرونده قتل در زندان

مرد جوانی که به همراه نامزدش و به اتهام معاونت در قتل ۸ سال در زندان بودند با رضایت اولیای دم در زندان با یکدیگر عقد کردند.

به ‌گزارش ایران، رسیدگی به این پرونده از ۸ سال قبل با گزارش کشف جسد دست و پا بسته مردی ۷۰ ساله در خانه ویلایی‌اش آغاز شد.

فریدون، پیرمردی ثروتمند بود که به تنهایی زندگی می‌کرد و خانواده‌اش ساکن یکی از کشورهای اروپایی بودند. جسد را پسر برادر او پیدا کرده بود و در تحقیقات مرد جوان گفت: عمویم مرد پولداری بود و تنها در خانه ویلایی‌اش زندگی می‌کرد. معمولاً من تلفنی با او در تماس بودم و گاهی هم به دیدنش می‌آمدم. امروز چند باری با تلفن همراه و منزلش تماس گرفتم، اما جواب نداد که نگرانش شدم و به در خانه‌اش آمدم. هر چقدر در زدم او در را باز نکرد که کلیدساز آوردم و وقتی در را باز کردیم با جسد او داخل پذیرایی خانه‌اش روبه‌رو شدیم.

به ‌هم ریختگی خانه حکایت از سرقت داشت و بررسی‌ها نشان می‌داد عامل یا عاملان قتل با باز کردن گاوصندوق مرد تاجر مقدار زیادی دلار، جواهر، پول نقد و عتیقه‌جات را به سرقت برده‌اند.

بررسی‌ها برای شناسایی و دستگیری عاملان قتل تاجر ادامه داشت تا اینکه با گذشت ۵ سال از قتل، تیم جنایی با خبر شدند اموال مقتول با جعل اسناد واگذار شده است. بنابراین سه مرد جوان به‌نام‌های ابراهیم، فرامرز و ایرج که اسناد را جعل کرده بودند شناسایی شدند. در ادامه مشخص شد زن جوانی که خواهر نامزد ابراهیم بوده به خانه پیرمرد رفت وآمد داشته است. بنابراین با این فرضیه که این افراد در قتل نقش دارند دستگیر شدند و در بازجویی‌ها به قتل مرد تاجر اعتراف کردند.

ابراهیم در شرح ماجرا گفت: من اهل یکی از شهر‌های غربی ایران هستم و چند سال قبل برای کار به تهران آمدم و خانه‌ای در مرکز تهران اجاره کردم. مدتی بعد هم با دختر جوانی به‌نام مژگان نامزد کردم. یک شب که دو نفر از دوستان قدیمی‌ام به‌نام ایرج و فرامرز برای شام به خانه‌ام آمده بودند فرامرز با دیدن خواهر نامزدم به‌نام شادی عاشق او شد و خواستگاری کرد. شادی در خانه پیرمرد ثروتمندی کار می‌کرد. او شرط ازدواجش را سرقت از خانه ویلایی پیرمرد تعیین کرده بود.

آن روز ابتدا دو خواهر به خانه پیرمرد رفتند و در را باز گذاشتند که ما سه نفر وارد خانه شدیم و مرد سالمند را غافلگیر کردیم. ما دست و پای او را با طناب بستیم و دهانش را هم چسب زدیم. یک ضربه هم به او زدیم تا سر و صدا نکند. قصد قتل او را نداشتیم، اما پس از سرقت متوجه شدیم که او خفه شده است. بعد از آن هم دلارها، پول و جواهرات و عتیقه مرد ثروتمند و اسناد و مدارکش را به سرقت بردیم. پس از تقسیم پول‌ها و طلا‌ها قرار شد اسناد را زمانی که آب‌ها از آسیاب بیفتد جعل کنیم و اموالش را بفروشیم که به دام افتادیم.

در ادامه مشخص شد عامل اصلی قتل ایرج است. با تکمیل تحقیقات، متهمان در دادگاه کیفری استان تهران پای میز محاکمه رفته و به دفاع از خود پرداختند. با توجه به درخواست اولیای دم برای قصاص، متهم اصلی محکوم به قصاص شد و دو خواهر و دو متهم دیگر به زندان و رد مال محکوم شدند.

با گذشت ۸ سال از جنایت، پرونده برای اجرای حکم به دادسرای امور جنایی تهران ارجاع شد. در حالی که متهم جوان در چند قدمی چوبه دار قرار داشت، چندین جلسه صلح و سازش به سرپرستی محمد شهریاری سرپرست دادسرای امور جنایی تهران و سید علی موسوی‌زاده، دادیار شعبه اول اجرای احکام برگزار شد.

در نهایت اولیای دم به بخشش رضایت دادند و عنوان کردند: از آنجایی که محکوم در زمانی که در زندان بوده متنبه شده و در تماس‌هایی که از زندان با ما داشته نیز ابراز پشیمانی کرده است، او و محکومان دیگر پرونده و مجازات ردمال آنها را به خاطر رضای خدا می‌بخشیم.

این در حالی بود که مشخص شد متهم و نامزدش در زندان رجایی‌شهر با یکدیگر عقد کرده‌اند و با توجه به بخشش اولیای دم، آنها زودتر از موعد مقرر از زندان آزاد شده و زندگی جدیدی را آغاز خواهند کرد.

 

یارانه جدید چگونه واریز می‌شود؟

این روزها زمزمه‌های حذف ارز ترجیحی موضوع بحث مسئولان است؛ حال با این اوضاف این نگرانی ایجاد می‌شود که تکلیف یارانه نقدی با حذف ارز ترجیحی چه خواهد شد؟

 چند سالی است که افزایش مبلغ یارانه‌های نقدی هم درخواست مردم است و هم وعده ثابت مسئولان؛ در دولت جدید و باتوجه به لزوم حذف ارز ترجیحی، چگونگی پرداخت یارانه نقدی به مساله‌ای مهم تبدیل شده است؛ اما هنوز پاسخ روشنی در مورد اینکه یارانه و ثبت نام یارانه جدید چگونه خواهد بود و آیا اصلا یارانه جدید وجود دارد یا خیر، ارائه نشده است.

حال در روزهای اخیر موضوع حذف ارز ترجیحی جدی‌تر شده و نگرانی‌های مردم نیز به تبع آن برای اینکه یارانه نقدی چه طور خواهد بود و اینکه آیا یارانه نقدی افزایش خواهد داشت یا خیر، افزایش داشته است.

طبیعتا در این رابطه دنبال کردن بحث مسئولان شاید بتواند کمکی برای اینکه وضعیت پرداخت یارانه نقدی چه طور خواهد بود، بکند. اما در روزهای گذشته اعلام شد که احتمالا ارز ترجیحی حذف شود؛ با این اوصاف هنوز تکلیف پرداخت یارانه نقدی مشخص نشده است. در ادامه پاسخ برخی مسئولان در رابطه با اینکه یارانه جدید به چه صورت خواهد بود را خواهید دید.

هر یک از مسئولان پاسخ‌های متفاوتی در مورد یارانه جدید اعلام کرده‌اند؛ اما در بین همه این گفته‌ها، اینکه پرداخت یارانه جدید قطعی است، نقطه مشترک صحبت‌هاست. برای مثال، قادری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در خبری اعلام کرد که ارز ترجیحی حذف خواهد شد و کارت اعتباری ۱۰۰هزار تومانی، برای هفت دهک اول در نظر گرفته شده است.

پورابراهیمی، رییس کمیسیون عمران نیز درباره شیوه پرداخت یارانه جدید اظهار داشت: مجلس به دنبال تغییر روش پرداخت ارز ترجیحی است. به جای ارز ترجیحی، به مردم کارت اعتباری و سرانه مصرف دهیم. کارت اعتباری موضوعی است که غالب نمایندگان مجلس بر آن تاکید دارند. همچنین یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس هم در این باره گفت: تردیدی برای حذف ارز ترجیحی وجود ندارد و اعطای کارت اعتباری یکی از پیشنهادات است.

البته تناقضات در مورد یارانه جدید هم بسیار زیاد است؛ هنوز نه مشخص است که یارانه جدید، یک یارانه نقدی است یا اعتباری! نه مشخص است که از چه زمانی پرداخت خواهد شد. مثلا در ابتدا رضایی، معاون اقتصادی رییس جمهور گفت که یارانه‌ها از ابتدای دی ماه دو برابر خواهند شد؛ اما خاندوزی، وزیر اقتصاد، ادعای دو برابر شدن یارانه نقدی که توسط محسن رضایی مطرح شده بود را رد کرد و مشخص نیست چرا وزیر اقتصاد و معاون رییس جمهور هر یک مباحث کاملا متفاوتی را در مورد یارانه نقدی اعلام کرده‌اند.

فارغ از اینکه یارانه نقدی جدید به چه صورت خواهد بود، اقناع مردم در این باره امری ضروری است. همانطور که گفته شد، احتمالا ارز ترجیحی در روزهای آتی حذف شود و طبیعتا افزایش قیمت کالاها نیر اتفاق خواهد افتاد. وقتی هیچ تصمیم روشنی درمورد جایگزین ارز ترجیحی اعلام نشده است.

 

 

افشاگری مربی سابق تیم‌ملی علیه عزیزی‌خادم و مهرعلی

آیا شده شما یک بار به صراحت بگویید با امیر اسکندری یا همان علی اسکندری که اسمش در شرکت به عنوان مدیرعامل ثبت شده، شرکتی که رئیس و نایب رئیس فدراسیون فوتبال نام‌شان در آن ثابت شده، ارتباط دارید؟

نادر فریادشیران، پیشکسوت فوتبال ایران، دروازه‌بان و مربی سابق تیم ملی که در دوره ای هم دبیر فدراسیون فوتبال بود، انتقاداتی را به مدیران فعلی  فدراسیون فوتبال و عدم برگزاری مجمع عمومی وارد کرد.

به گزارش تابناک ورزشی، نادر فریادشیران در گفت‌وگوی تصویری با خبرگزاری داخلی مسائلی را درباره ابهامات تجاری و مالی فدراسیون و همچنین حضور افراد غیرقانونی در مناصب فدراسیون مطرح کرد.

این چهره بااخلاق فوتبال ایران گفت: هتل المپیک – منظور هتل آکادمی فوتبال – که در اختیار فدراسیون است، پیمانکارش کیست؟ به کدام پیمانکار این هتل را که مخصوص تیم های ملی است، واگذار کرده اید؟ مدیریت آنجا با چه کسی است؟ آیا غیر از این است، شرکتی که خودتان تاسیس کرده اید وارد این کار شده است؟ من شما را متهم نمی کنم ولی سوال دارم. پاسخگو باشید.

افشاگری مربی سابق تیم‌ملی علیه عزیزی‌خادم و مهرعلی

این پیشکسوت خوشنام افزود: خبرنگاران در زمینه امیر اسکندری، جادوگر و رمال سوال دارند. آیا شده شما یک بار به صراحت بگویید با امیر اسکندری یا همان علی اسکندری که اسمش در شرکت به عنوان مدیرعامل ثبت شده، شرکتی که رئیس و نایب رئیس فدراسیون فوتبال نام‌شان در آن ثابت شده، ارتباط دارید؟ اگر به غیر از این است، بنده را به اشد مجازات محکوم کنید. نه در کمیته اخلاق خودتان؛ در دادگاه صالحه. نه اینکه کمیته اخلاق تان علی خطیر را به دلیل اینکه مسئله ای علیه شما افشا کرده، مجازات کند. آقای شما به سوالات آقای سراجی، مدیرعامل سایپا جواب دهید.

فریادشیران در ارتباط با دانشجو گفت: آقای براتی، عضو هیات رئیسه فوتبال این کشور هستند آیا به ایشان پاسخگو بوده اید؟ من از اعضای مجمع فوتبال و روسای هیات استان ها تعجب می کنم. خودتان را به خواب زده اید یا چشمان‌تان را بسته‌اید؟ یا قرار است مثل جریانی شود که در یک خبرگزاری خواندم قرار است در اصفهان این ها را با خانواده جمع کنند. خیلی هم خوب. هم گردش است هم سیاحت. همان جا مجمع بگذارید. چرا نایب رئیس اول و دومتان بدون رای مجمع الان ۸ ماه است سر کار هستند؟ من با آقای مهرعلی سلام و خدمتش ارادت دارم. ولی منافع فوتبال کشورم از همه مهرعلی ها بالاتر است. همین خانم موسوی که نمی دانم چه مشکلی برایش پیش آمده بود، آقایان پاسخ بدهند. اگر مشکلی ندارند چرا مجمع را برگزار نمی کنند؟

 

 

 

۸ میلیون نفر حتی دوز اول واکسن را دریافت نکردند

رئیس سازمان نظام پزشکی مشهد گفت: ماسک، واکسن و فاصله اجتماعی همچنان سه ضلع عبور دهنده ما از کرونا خواهد بود.

 ۸ میلیون نفر حتی دوز اول واکسن را دریافت نکردند

به گزارش ایلنا، علیرضا صداقت گفت: متاسفانه گزارشاتی مبنی بر ورود امیکرون به کشور تایید شده است. اما این ورود دور از انتظار نبود. چرا که وقتی یک سویه جدید ایجاد می شود به دلیل ارتباطاتی که وجود دارد به هر روی منتقل خواهد شد به ویژه در خصوص سویه امیکرون که واگیری بسیار بالاتری نسبت به سویه اولیه کرونا دارد.

این فوق تخصص مراقبت‌های ویژه با اشاره به اینکه اومیکرون نسبت به سویه اولیه ۵۰ جهش جدید داشته است؛ بیان کرد: اگر چه این جهش ها اتفاق افتاده است اما مهم این است که تا به امروز چیزی که گزارش شده ایجاد بیماری خفیف تا متوسط در صورت ابتلا به این سویه است؛ در این میان نکته حائز اهمیت که باعث نگرانی خواهد بود این است که شیوع گسترده و سریعی در این سویه دیده شده است. شیوع سریع به هر حال باعث درگیری تعداد بیشتری از افراد جامعه خواهد شد و این مسئله احتمالا در افراد با سطح ایمنی پایین دردسرساز خواهد بود.

وی در ادامه بیان‌کرد: دوره نهفته در صورت ابتلا به اومیکرون کمتر از سه روز ذکر شده در حالیکه ما در دلتا دوره نهفته تقریبا یک هفته‌ای را داشتیم، این بدان معنی است که اگر ما با یک فرد مبتلا تماس پبدا کردیم در عرض ۲ تا ۳ روز علامت‌دار خواهیم شد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در ادامه در خصوص راهکار مقابله با سویه اومیکرون گفت: اطلاعات ما درباره درمان سویه اومیکرون شاید کمتر باشد و مردم را یک مقداری دچار استرس کرده باشد اما باید این اطمینان خاطر را بدهم که تا کنون هیچ جمله علمی که بگوید” واکسنها یا داروهای معمول درمان کرونا، روی این سویه تاثیر ندارند؛” وجود ندارد کاری که ما باید انجام بدهیم؛ بالابردن درصد واکسیناسیون هست؛ چرا که همچنان کشورهایی که درصد بالای واکسیناسیون داشتند یا ابتلای کمی داشتند و یا در صورت ابتلا بستری یا مرگ و میر بالا نداشتند.

صداقت ادامه داد: متاسفانه هنوز حدود ۸ میلیون نفر ایرانی حتی دوز اول واکسن را دریافت نکردند این تعداد شاید در ۸۰ میلیون ایرانی درصد بالایی به نظر نرسد اما خود تعداد کم نیست همین تعداد گاهی کل جمعیت یک کشور کوچک اروپایی محسوب می‌شود. حدود ۲۵ درصد از هموطنانمان هنوز دوز دوم واکسن کرونا را دریافت نکردند و این اصلا خوب نیست؛ وزارت بهداشت اعلام کرده همه افراد بالای ۱۸ سال باید مبادرت به دریافت دوز سوم با سه ماه فاصله از دوز دوم داشته باشند و توصیه ما به همه هموطنانمان همین هست که واکسیناسیون خودشان را کامل کنند و بدانند که واکسیناسیون کامل دیگر دریافت ۲ دوز واکسن نیست بلکه دریافت ۳ دوز واکسن در حال حاضر به معنای واکسیناسیون کامل خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه هنوز روزهای سخت مواجهه با پیک پنجم از یاد و خاطر ما نرفته و بار خستگی روحی و جسمی آن همچنان بر شانه‌های کادر درمان سنگینی می‌کند؛ گفت: تنها راه مقابله‌ی ما با پیک بعدی که ابعاد آن هنوز خیلی روشن نیست؛ این است که در وهله نخست واکسیناسیون را کامل کنیم، یعنی همه افراد بالای ۱۸ سال سه دوز واکسن دریافت کنند و بعد اینکه حتما ماسک بزنیم؛ متاسفانه ماسک حلقه مفقوده این روزهای ما است. در اوج پیک پنجم آماری که ارائه می شد از استفاده ۸۰ درصدی مردم از ماسک خبر می‌داد که در حال حاضر استفاده از ماسک در جامعه به حدود ۴۰ درصد تنزل پیدا کرده است. مورد بعدی لزوم رعایت فاصله اجتماعی و پرهیز از حضور در هر نوع تجمعی است.

 

 

 

 

قدرت‌نمایی کرونا تا کجا پیش‌ می‌رود؟

دیوار کوتاه اومیکرون در مقابل دز سوم واکسن

افشین شاعری
 دیوار کوتاه اومیکرون در مقابل دز سوم واکسن

ویروس کرونا با تغییر چهره مداوم، این بار با سویه اومیکرون دنیا را درنوردیده و به ایران نیز رسیده است؛ ویروسی که با سرعت انتشار بالا در ۱۷روز ویروس غالب کشورها می‌شود. مبتلایان اغلب تصور می‌کنند سرما خورده‌اند به بیمارستان نمی‌روند و ناشناخته می‌مانند. اما چاره کار چیست؟

حدود ۲۱ ماه از اعلام زمان رسمی شروع پاندمی کرونا می‌گذرد. آمار مبتلایان و فوتی‌های این ویروس در کشورهای مختلف بر اساس اعلام دولت‌ها ثبت می‌شود. در بسیاری از کشورها این آمار کم‌شماری دارد و به خصوص در مورد تعداد مبتلایان با توجه به آمارگیری از موارد بیمارستانی، موارد ابتلای خفیف ثبت نمی‌شود. بر این اساس تاکنون حدود ۲۷۵میلیون نفر در دنیا به یکی از انواع و سویه‌های ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و از این تعداد پنج میلیون و ۳۸۰ هزار نفر جان باخته‌اند.

ویروس امیکرون در مجموع تفاوت زیادی با انواع قبلی ویروس کرونا ندارد، اما به علت سرعت بسیار بالاتر سرایت و انتقال آن در همه دنیا نگرانی‌های زیادی ایجاد کرده است.

در کشور ما ایران نیز تاکنون پنج پیک کرونا سپری شده است. اولین آن از ابتدای اسفند ۹۸ با اعلام اولین موارد ابتلا و مرگ در قم شروع شد که تا اردیبهشت ۹۹ نیز ادامه داشت. پیک دوم کرونا بلافاصله بعد از آن و از خرداد ۹۹ با بازگشایی زودهنگام اماکن عمومی شروع شد و تا شهریور همان سال ادامه داشت. پیک سوم کرونا نیز بلافاصله از اواخر شهریور ۹۹ شروع شد و تا دی ۹۹ ادامه داشت. پیک چهارم کرونا نیز از فروردین ۱۴۰۰ شروع شد و تا نیمه‌های خرداد ادامه داشت و بلافاصله پس از کاهش موارد ابتلا در پیک چهارم در اواسط خرداد، دوباره روند افزایشی کرونا در کشور این بار با سویه خطرناک دلتا مشاهده شد که پیک پنجم را رقم زد، دوره‌ای که سخت‌ترین پیک کرونایی را به وجود آورد و آمار رسمی مرگ روزانه مبتلایان از مرز ۷۰۰ نفر هم گذشت و مدام رکورد می‌زد.

کارشناسان مهمترین عامل تشدید و تکرار پیک‌های کرونا را که هر کدام شدیدتر و بلندتر از پیک‌های قبلی بودند، کندی و تعداد اندک واکسیناسیون می‌دانند و البته رعایت اندک پروتکل‌های بهداشتی مانند ماسک زدن و رعایت فاصله‌های اجتماعی که به علت بازبودن مشاغل و تردد نزدیک مردم در اماکن عمومی نیز در تشدید این بحران نقش داشت.

تلاش دولت برای کنار زدن روزهای سخت کرونا

همزمان با اوج گیری کرونا در پیک پنجم که روزهای سختی را رقم زد، دولت سیزدهم شکل گرفت. دولت جدید با تغییر سیاست تامین واکسن و تسریع در واردات واکسن از کشورهای دیگر به خصوص چین، مشکل تامین واکسن را به طور کلی حل کرد و در کمتر از ۱۰۰ روز میزان جمعیت واکسن زده را که بسیار اندک و حدود ۲۰ درصد جمعیت هدف بالای ۱۲ سال بودند، به بالای ۸۰ درصد رساند. اکنون حدود ۶۰ میلیون نفر از ایرانیان یک دز واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند، حدود ۵۰ میلیون نفر هر دو دز را زده‌اند. تزریق دز سوم برای همه افراد بالای ۱۸ سال امکان‌پذیر است و وزارت بهداشت به همه این افراد فراخوان داده در صورتی که سه ماه از تزریق دز دوم واکسن آنها گذشته حتما برای تزریق دز سوم واکسن مراجعه کنند.

اکنون با اعلام شناسایی سویه جدید کرونا با نام «امیکرون» در آفریقای جنوبی و انتشار سریع آن به اکثر کشورهای دنیا از جمله ایران، نگرانی جدیدی ایجاد شده است. برخی کشورها به خصوص در اروپا در پی انتشار این نوع جدید ویروس از خانواده کرونا دوباره محدودیت‌های تردد و تعطیلی و قرنطینه‌ها را بازگردانده‌اند و در ورود مسافران خارجی سختگیری‌های جدی را اعمال می‌کنند و تلاش می‌کنند با سرعت بخشیدن به تزریق دز سوم واکسن، از تکرار روزهای تلخ گذشته که با مرگ‌های زیاد مبتلایان و نبود تخت و امکانات درمانی مواجه بودند، جلوگیری کنند.

بیشترین گرفتاری زمانی است که تجمع‌ها و دورهمی‌های خانوادگی انجام می‌شود. حتی اگر یک نفر به اُمیکرون مبتلا باشد، بقیه افراد نیز مبتلا می شوند. بهتر است مردم تجمع‌ها و دورهمی‌ها را کاهش دهند و تا جایی که می‌توانند، حتی در جمع خانواده نیز از ماسک استفاده کنند

۲۳ روز پس از شناسایی ویروس امیکرون در آفریقای جنوبی، این ویروس در ۲۶ آذر امسال در ایران در یک مسافر ایرانی پس از سفر به امارات و در بازگشت به کشور شناسایی و ابتلای به ویروس اومیکرون تأیید شد. گر چه به علت لزوم استفاده از کیت‌های خاص برای شناسایی این ویروس نمی‌توان به طور قطع گفت که این مورد شناسایی شده حتما اولین مورد ورود آن به کشور بوده اما هر چه هست نشان می‌دهد که ایران اکنون یکی از کشورهایی است که با این و یروس جدید درگیر شده است.

دکتر «بهرام عین اللهی» وزیر بهداشت می‌گوید: براساس تحقیقاتی که در افراد واکسینه شده صورت گرفته، میزان آنتی بادی‌ها بعداز مدتی کاهش پیدا می‌کند. یکی از دلایلی که در کشورهای اروپایی مجددا کرونا اوج می‌گیرد، همین کاهش میزان آنتی بادی‌ها است. به همین علت دُز سوم را آغاز کردند. دُز سوم آنتی بادی ها را بالا می برد و افرادی که دُز سوم را تزریق می کنند تا ۸۰ تا ۹۰ درصد در مقابل اُمیکرون مقاوم خواهند بود. بنابراین، بزرگترین توصیه این است که مردم عزیز دُز سوم را انجام دهند. بر اساس تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا افراد ۱۸ سال به بالا نیز می‌توانند دُز سوم واکسن کووید ۱۹ را دریافت کنند.

وی می‌افزاید: سرعت انتشار ویروس اُمیکرون از سویه‌های قبلی بیشتر است و در یک و نیم روز می‌تواند دو برابر شده و رشد تصاعدی پیدا کند و آمار مبتلایان را بالا ببرد. به همین دلیل به تمامی مراکز درمانی آماده باش ۱۰۰ درصدی اعلام کرده‌ایم.

دکتر عین اللهی درباره اعمال محدودیت ها برای کنترل امیکرون می‌گوید: فعلا رستوران‌ها و تالارها تعطیل نمی‌شود، اما به این شرط که همه پرسنل از ماسک استفاده کنند و پروتکل‌ها را رعایت کنند. در مورد مدارس نیز که به صورت نیمه حضوری است، به همین منوال ادامه پیدا می‌کند. اما با توجه شرایط ممکن است تصمیمات ستاد کرونا تغییر کند. باز هم از آموزش و پرورش و مدارس خواستاریم که پروتکل‌ها شدیدا رعایت شود.

۲۳ روز پس از شناسایی ویروس امیکرون در آفریقای جنوبی، این ویروس در ۲۶ آذر امسال در ایران در یک مسافر ایرانی پس از سفر به امارات و در بازگشت به کشور شناسایی و ابتلای به ویروس اومیکرون تأیید شد.

وی تاکید می‌کند: درحال حاضر مهمترین راهکار برای پیشگیری از انتشار اُمیکرون، زدن ماسک است. تجمع‌ها نیز بسیار مهم است، چندماه قبل به صورت آزمایشی استادیوم‌ها بازگشایی شد و مردم برای تماشای بازی فوتبال اجازه حضور پیدا کردند، اما مشاهده کردیم که نکات بهداشتی به خوبی رعایت نشد، به همین دلیل در بازی‌های دیگر مجوز داده نشد. چنانچه در تجمع‌ها پروتکل‌ها رعایت نشود، مجبور به محدود کردن آنها هستیم. در حال حاضر، افراد به شرطی می‌توانند به مسافرت بروند که دو دُز واکسن را تزریق کرده باشند.

وزیر بهداشت درباره واکسن‌هایی که در دز سوم تزریق می شود، توضیح می‌دهد: اکنون پنج مرکز تولید واکسن ایران از جمله فخرا، رازی، برکت، پاستور و سیناژن، تایید شده و از پلتفرم‌های مختلف برای ساخت این واکسن استفاده می‌شود. میزان ذخایر واکسن کافی است. ۱۷۵ میلیون دُز واکسن در دسترس داریم از این میزان، ۱۱۳ میلیون دُز مصرف شده و بقیه نیز موجود است.

 

دکتر عین اللهی در خصوص دورهمی‌های خانوادگی نیز می‌گوید: بیشترین گرفتاری زمانی است که تجمع‌ها و دورهمی های خانوادگی انجام می‌شود. حتی اگر یک نفر به اُمیکرون مبتلا باشد، بقیه افراد نیز مبتلا می‌شوند. بهتر است مردم تجمع‌ها و دورهمی‌ها را کاهش دهند و تا جایی که می‌توانند، حتی در جمع خانواده نیز از ماسک استفاده کنند.

هشدار گسترش خاموش امیکرون

دکتر «حمید عمادی» فوق تخصص عفونی درباره ویروس امیکرون و شرایط جدید همه‌گیری کرونا در ایران به پژوهشگر ایرنا می‌گوید: ویروس امیکرون یکی از انواع ویروس‌های خانواده کروناست که قبلا انواع، آلفا، بتا، دلتا و دلتا پلاس آن را هم در ایران داشته‌ایم. نمونه‌های دیگری نیز از این ویروس در دنیا شناسایی شده که حاصل جهش ویروس کروناست. ویروس امیکرون در مجموع تفاوت زیادی با انواع قبلی ویروس کرونا ندارد، اما به علت سرعت بسیار بالاتر سرایت و انتقال آن در همه دنیا نگرانی‌های زیادی ایجاد کرده است.

اکنون پنج مرکز تولید واکسن ایران از جمله فخرا، رازی، برکت، پاستور و سیناژن، تایید شده و از پلتفرم‌های مختلف برای ساخت این واکسن استفاده می‌شود. میزان ذخایر واکسن کافی است. ۱۷۵ میلیون دُز واکسن در دسترس داریم از این میزان، ۱۱۳ میلیون دُز مصرف شده و بقیه نیز موجود است.استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران می‌افزاید: ویروس امیکرون حاصل جهش ویروس کرونا در کشور آفریقای جنوبی است که به علت میزان کم واکسیناسیون در این کشور که کمتر از ۲۶ درصد است، به وجود آمده است. این ویروس تاکنون حدود ۵۰ بار جهش یافته است. شاخص اصلی این ویروس سرعت بالای انتشار آن است به طوری که اگر سویه‌ها و انواع قبلی ویروس کرونا بعد از حدود سه یا چهار ماه پس از ورود به یک کشور به سویه غالب تبدیل می‌شدند، این ویروس بعد از ۱۷ روز به سویه غالب کرونا در کشورها تبدیل می‌شود. ویروس امیکرون در بسیاری از کشورها  ازجمله کشورهای اروپا به سرعت در حال گسترش است البته اکنون ۲۰ روز از زمان ورود این ویروس به این کشورها نگذشته و هنوز امیکرون به ویروس غالب در این کشورها تبدیل نشده است.

خبر خوب

وی ادامه می‌دهد: البته خبر خوب این است که بررسی وضعیت امیکرون در آفریقای جنوبی نشان می‌دهد. گر چه سرعت انتشار این ویروس بسیار بالاست اما نوع بیماری آن خیلی شدید نیست و مرگ و میر آن کم است. بیشتر افرادی که به این ویروس مبتلا شده‌اند به نوع خفیف بیماری دچار شده و بیماری آنها در حد سرماخوردگی بوده است. بیشتر این افراد با چند روز استراحت در خانه بهبود پیدا می‌کنند. شواهد نشان می‌دهد بیشتر افرادی که بر اثر ابتلا به ویروس امیکرون به بیماری مبتلا شده‌اند، واکسن نزده بودند و افرادی که واکسن زده‌اند، حتی در صورت ابتلا به این بیماری بسیار خفیف مبتلا می‌شوند.

دکتر عمادی می‌گوید: با این وجود هنوز برای اظهار نظر قطعی درباره شیوع امیکرون زود است و نباید عجله کنیم و باید اجازه دهیم اطلاعاتمان کامل شود. شاید علت ابتلای خفیف اکثریت مردم در آفریقای جنوبی بعد از ابتلا به امیکرون به ژنتیک یا شرایط خاص این کشور مربوط باشد به خصوص  اینکه میزان ابتلا به ایدز در این کشور بالاست و ممکن است مصرف داروهای ضد ویروس ایدز در کاهش عوارض ابتلا به امیکرون در این کشور موثر بوده باشد.

تاکنون حدود ۶۰ میلیون نفر از ایرانیان یک دز واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند، حدود ۵۰ میلیون نفر هر دو دز را زده‌اند. تزریق دز سوم برای همه افراد بالای ۱۸ سال امکانپذیر است و وزارت بهداشت به همه این افراد فراخوان داده در صورتی که سه ماه از تزریق دز دوم واکسن آنها گذشته حتما برای تزریق دز سوم واکسن مراجعه کنند.

آمار فریبنده

پزشک متخصص عفونی درباره وضعیت امیکرون در ایران می‌افزاید: در ایران اطلاعات مربوط به شیوع کرونا و وضعیت شهرها از طریق نرم افزار ماسک وزارت بهداشت اعلام می‌شود. مشکلی که این اطلاعات دارد این است که از بر اساس آمار بیمارستانی است و فقط افرادی که به علت شدت بیماری به بیمارستان می‌آیند در آمار وزارت بهداشت ثبت و اعلام می‌شود در حالی که سویه امیکرون عمدتا بیماری خفیف دارد و مبتلایان اصلا به بیمارستان نمی‌روند، بنابراین رنگ‌بندی شهرها در نرم افزار «ماسک» گویای وضعیت واقعی کرونا در کشور نیست زیرا موارد ابتلای سرپایی و خفیف را نشان نمی‌دهد و متاسفانه در مورد شیوع واقعی سویه امیکرون در کشور آمار دقیقی نداریم.

وی ادامه می‌دهد: علایم ابتلا به امیکرون بسیار شبیه سرماخوردگی است، به همین علت بیشتر افرادی که به سویه امیکرون مبتلا می‌شوند، بیماری خود را به حساب سرماخوردگی می‌گذارند اما در عین حال به علت نبود هیچگونه محدودیت در جامعه و کاهش استفاده از ماسک و رعایت پروتکل‌های بهداشتی و بازبودن همه اماکن عمومی، این ویروس به سرعت در کشور در حال گسترش است. البته افرادی که واکسن زده‌اند، ایمنی نسبی دارند اما حداقل ۱۰ میلیون نفر در کشور هنوز واکسن نزده‌اند و این مساله می‌تواند موجب طغیان دوباره بیماری و حتی جهش ویروس کرونا در کشور بشود.

راه حل مهار امیکرون در ایران

دکتر عمادی درباره راه حل پیشگیری و مهار امیکرون در کشور به پژوهشگر ایرنا می‌گوید: برای مهار و پیشگیری از گسترش این بیماری در جامعه انجام چند اقدام ضروری است اول اینکه باید همه افرادی که واکسن نزده‌اند به سرعت برای تزریق واکسن اقدام کنند، دوم اینکه افرادی که دو دز واکسن را زده‌اند، در صورتی که سه ماه از تزریق دز دوم آنها گذشته به سرعت برای تزریق دز سوم اقدام کنند. دکتر عین اللهی وزیر بهداشت اعلام کرده که مراکز واکسیناسیون افزایش یافته و واکسن به اندازه کافی در کشور موجود است، بنابراین اگر افرادی برای تزریق واکسن مراجعه نکنند، مسئولیت به عهده خودشان و دولت زمینه واکسیناسیون سریع و همگانی را فراهم کرده است.

وی می‌افزاید: مساله بسیار مهم و حیاتی، اجرای محدودیت‌های تردد و تعطیل شدن اماکنی است که باز بودن آنها ضروری نیست. ممکن است تعطیل کردن برخی مشاغل مانند مغازه‌ها و فروشگاه‌ها، مشکلات اقتصادی و معضلات اجتماعی ایجاد کند اما باز بودن کنسرت‌ها، سینماها، هتل‌ها، رستوران‌ها، کافی شاپ‌ها و حتی مدارس و دانشگاه‌ها در این شرایط توجیه ندارد و موجب گسترش بیماری در جامعه می‌شود. اینکه دانش آموزان، دانشجویان یا طلاب  مجبور شوند برای کلاس یا امتحان مراجعه حضوری داشته باشند، قابل قبول نیست و به نظر می‌رسید در این سیاست با توجه به خطر گسترش امیکرون باید تجدید نظر شود.

افرادی که واکسن زده‌اند، ایمنی نسبی دارند اما حداقل ۱۰ میلیون نفر در کشور هنوز واکسن نزده‌اند و این مساله می‌تواند موجب طغیان دوباره بیماری و حتی جهش ویروس کرونا در کشور شود.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه می‌دهد: با توجه به احتمال جهش ویروس کرونا هرلحظه ممکن است شرایط بیماری در کشور تغییر کند و دوباره با وضعیت افزایشی بیماری مواجه شویم، بنابراین باید تصمیم‌گیری در این زمینه با سرعت و قاطعانه انجام شود و سلامت مردم بر هر موضوع دیگری اولویت داده شود. بسیاری از کشورهای اروپایی نیز با توجه به این خطر بالقوه تعطیلی‌ها و قرنطینه‌ها را بازگردانده‌اند و از مردم خواسته‌اند به سرعت برای تزریق دز سوم واکسن کرونا اقدام کنند.

وی می‌گوید: متاسفانه در کشور ما این تجربه تلخ وجود دارد که همیشه تصمیمات و اقدامات پیشگیرانه و بهداشتی با تاخیر و دیر اتخاذ می‌شود و زمانی که بیماری گسترش یافت و از کنترل خارج شد برای پیشگیری و اعمال محدودیت اقدام می‌شود. در مورد کنترل و محدودیت پروازهای خارجی نیز از زمان شروع پاندمی کرونا هیچ وقت به موقع و به درستی عمل نشد و تصمیم گیری‌ها دیر و با تسامح انجام شد و همین مساله به گسترش سریع پیک‌های بیماری در کشور دامن زد. اکنون نیز همه پروازها با ظرفیت کامل در کشور در حال انجام است و سفرهای تفریحی داخلی و خارجی با هواپیما به راحتی در حال انجام است و این مساله قطعا به گسترش بیماری و سویه‌های جدید دامن می‌زند.

دکتر عمادی گفت: اکنون با تعطیلات اوایل سال میلادی مواجه هستیم و احتمالا بسیاری از ایرانیان خارج از کشور برای دیدار با خانواده خود به کشور می‌آیند. در صورتی که برنامه‌ای برای کنترل و قرنطینه این مسافران وجود نداشته باشد، احتمال گسترش بازگشت پیک جدید بیماری در کشور زیاد است.

دز سوم؛ چه واکسنی بزنیم؟

وی درباره اثربخشی واکسن‌ها بر سویه امیکرون و بهترین واکسن اثربخش می‌گوید: در این مورد هنوز نمی‌توان اظهار نظر دقیقی انجام داد. اینکه کدام واکسن روی سویه امیکرون اثربخش است یا کدام بیشتر اثر می‌کند، نیازمند زمان است و اظهار نظر سازمان بهداشت جهانی در مورد اثربخشی ضعیف برخی واکسن‌ها نیز نمی‌تواند خیلی دقیق باشد، از نظر من بهترین واکسن در دسترس‌ترین آن است و نیاید طوری به مردم اطلاع رسانی کنیم که مردم درخواست نوع خاصی از واکسن کرونا را داشته باشند و وقتی آن نوع واکسن در کشور نباشد یا کم باشد، مردم از رفتن برای تزریق دز سوم امتناع کنند یا به امید ورود واکسن‌های خاص، این اقدام را به تاخیر بیندازند.

بسیاری از کشورهای اروپایی نیز با توجه به این خطر بالقوه تعطیلی‌ها و قرنطینه‌ها را بازگردانده‌ و از مردم خواسته‌اند به سرعت برای تزریق دز سوم واکسن کرونا اقدام کنند.

متخصص عفونی می افزاید: در زمان حاضر مهمترین سلاح ما برای پیشگیری و کنترل کرونا با سویه‌های مختلف آن، واکسن است و همه متخصصان و رسانه‌ها باید مردم را به تزریق حداکثری این واکسن هدایت کنند، اگر این سلاح گرفته شود راه موثر دیگری برای کنترل کرونا نداریم. میزان عمر موثر واکسن کرونا در افراد حدود سه ماه است و حتما باید سه ماه پس از تزریق دز دوم واکسن دز یادآور یا همان دز سوم تزریق شود، همه واکسن‌های تایید شده از سوی وزارت بهداشت نیز در این زمینه موثر هستند، مساله مهم ترغیب همگانی برای تزریق سریع واکسن است. نباید زمان را از دست بدهیم زیرا تاخیر در این زمینه می‌تواند خسارت‌های جبران‌ناپذیری به همراه داشته باشد.

 

 

 

 

پیرترین فرد جهان در ۱۳۵سالگی درگذشت

 زنی که گمان می‌رود ۱۳۵ سال عمر کرده باشد (قدیمی‌ترین مورد ثبت شده در تاریخ) روز پنجشنبه درگذشت.

به نقل از دیلی میل، این زن فوق صدساله اهل سین ​​کیانگ در غرب چین، مدعی بود که در ۲۵ ژوئن ۱۸۸۶ در زمان سلسله امپراتوری چینگ متولد شده است و در سال ۲۰۱۳ توسط انجمن کهنسالی چین رسما مسن‌ترین فرد زنده کشور اعلام شد.
پیرترین فرد جهان در ۱۳۵سالگی درگذشت
او که در سال ۱۹۰۳ ازدواج کرده بود، یک پسر و یک دختر داشت و در سال ۱۹۷۶ درگذشت، او و همسرش یک کودک را نیز به فرزندی پذیرفتند، در حالی که او شاهد تولد شش نسل از فرزندانش بود. از او تعداد زیادی یادگار، از جمله ۴۳ نوه و نتیجه به جای مانده است.
این زن چینی که از نظر تئوری در زمان سلسله چینگ حدود ۱۳۵ سال پیش به دنیا آمده بود، هر روز ساعت ده صبح بیدار می‌شد و علاقه زیادی به موسیقی داشت.

/”گفت‌وگو با چهره‌ها”/ پروفسور فرهود، پدر علم ژنتیک ایران

ژن‌های ایرانی درحال کوچ از کشور؛ کاری کنید

ژن‌های ایرانی درحال کوچ از کشور؛ کاری کنید

تولد کودکان سالم، تربیت صحیح و ‌برنامه‌ریزی درست برای آینده فرزندان، و نگرانی از مهاجرت جوانان نخبه ایرانی، دغدغه استادی است که خود، پدر معنوی ده‌ها هزار کودکی است که به لطف خداوند و با کمک دانش او و همکارانش، سالم و سلامت پا به این جهان گذاشته‌اند.

به گزارش ایسنا، در بخش اول گفت‌وگو با پروفسور داریوش فرهود (از رفاه و آسایش کسی دانشمند بیرون نمی‌آید)،‌ از دوران کودکی و سفر به آلمان برای ادامه تحصیل شنیدیم و در بخش دوم (سیبی که سال‌ها از درخت افتاد و سؤالی در ذهن‌ها ایجاد نکرد!)، دغدغه‌های پدر علم ژنتیک ایران در مورد شرایط دانشجویان امروز و لزوم پرورش ذهن‌هایی پرسشگر را مرور کردیم.

در بخش سوم از گفت‌وگو با دکتر فرهود که در ذیل می‌خوانید، به بحث ژنتیک و موضوع اخلاق پرداختیم. علم و اخلاق، مانند دو بالی هستند که توان پرواز را به عالِم و دانشمند می‌دهد. پزشکی، حرفه‌ای است که بدون بهره‌مندی از احساس انسانی و همدلی نمی‌توان آن را به خوبی انجام داد و همین باعث می‌شود که مباحث اخلاق در پزشکی جایگاه ویژه‌ای دارد.

«حدود ۳۵ سال قبل به عنوان کارشناس سازمان جهانی بهداشت (WHO) در رشته ژنتیک و بعد به عنوان عضو کمیته اخلاق در ژنتیک در ژنو انتخاب شدم. تنها ایرانی و مسلمان عضو این کمیته بودم. (در این کمیته) اصول اخلاقی را در ژنتیک تهیه و تدوین کردیم. علت این اقدام این بود که دانشمندی در کره‌جنوبی ادعا کرد که از سلول یک فرد، بدون اینکه پدر و مادری داشته باشد، یک انسان بوجود آورده است و این جنین به زودی به دنیا خواهد آمد. این موضوع کاملاً دروغ بود و همان زمان در عرض یک روز حدود ۱۵- ۱۴ مصاحبه با من انجام شد که آیا این موضوع درست است و این موضوع را رد کردم.

کسانی که این طرح را مطرح کردند (طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده)، آیا با حدود ۵۰۰ انجمن‌های والدین کودکان عقب‌مانده صحبت کردند؟! آیا با پزشکی قانونی صحبت کردند؟! آیا با امثال بنده صحبت کردند؟! چطور من در سازمان بهداشت جهانی برای همه صحبت می‌کنم، اما (در کشورم) با من مشورت نمی‌کنید تا عیب‌های آن را به شما بگویم؟!

سازمان جهانی بهداشت و یونسکو بعد از این موضوع به درستی احساس خطر کردند. بعد از این موضوع ما با مسائل بسیار پیچیده‌ای مواجه هستیم. به عنوان مثال، همین بحث هوش مصنوعی چه مسائلی در پی خواهد داشت؟ یک مقاله بسیار مفصل به زبان انگلیسی در زمینه هوش مصنوعی در پزشکی نوشتم. زمانی خواهد رسید که وقتی با کسی صحبت می‌کنید، می‌تواند تمام فکر شما را بخواند؛ وقتی به کسی نگاه می‌کنید، می‌تواند نگاه شما را بخواند. چیز بسیار خطرناکی است؛ دیگر فضای خصوصی و (حریم) شخصی وجود نخواهد داشت.

ربات‌هایی وجود خواهند داشت که خودشان مدیر می‌شوند و اگر مدیر خطا کند، او را به دادگاهی خواهند برد؛ (دادگاهی که) قاضی آن هم ربات است. شاید بگوئیم قاضی‌ربات خوب است و سفارش‌پذیر نیست، اما اینطور نیست! ربات را هم می‌توانند طوری برنامه‌ریزی کنند که برای بعضی کارها سفارش‌پذیر باشد و اگر آن قاضی خطا کرد، چه کسی او را محاکمه خواهد کرد؟ الان همین ربات‌ها وارد (حوزه) پزشکی و ژنتیک می‌شوند. یک بخش کار صحیح است و ربات (جراح) می‌تواند بیمار را در حالت بیهوشی جراحی کند؛ اما زمانی که بیمار به نزد پزشک می‌آید، آیا پزشک نباید به چشم بیمار نگاه کند، لبخندی بزند، با بیمار همراهی کند، سؤال‌های مختلفی بپرسد، از حافظ و سعدی، شعری برایش بخواند تا روح بیمار را نوازش بدهد؟ آیا ربات می‌تواند این کارها را انجام دهد؟

یک بیمار روانی نیاز به یک روانشناس یا روانکاو مهربان دارد که با گرمی با وی صحبت کند، اما یک تکه آهن چطور می‌تواند با این بیمار همدردی کند؟ این موضوع می‌تواند فاجعه‌های بزرگی به بار بیاورد. همین اختلال‌هایی که در فضایی مجازی ایجاد و حساب‌های بانکی را خالی می‌کنند، همه کار هوش مصنوعی است. تنها راه درست در این مسیر، اخلاق است. علم اگر دست کسی بیافتد و آن فرد با اخلاق نباشد، بسیار ویران‌کننده است.

تیغ دادن در کَف زنگی مست                                بِه که اُفتد علم را ناکس به دست

اینکه با استفاده از علم ژنتیک بخواهیم ویژگی‌های خاصی مثل رنگ چشم آبی یا قد بلند را (به صورت انتخابی) در فرد ایجاد کنیم، در انسان کار بسیار پیچیده‌ای است و از جمله مسائلی است که به اصطلاح آمده‌اند ابرویش را درست کنند، چشمش را کور کردند؛ یعنی نمی‌توان از عوارض جانبی احتمالی آن پیشگیری کرد. اما اینکه با استفاده از ژنتیک، نژادها را مشخص کنیم، امکان‌پذیر است. می‌توان رده‌های قومیتی را پیدا کرد، اما این موضوع تأثیری ندارد که بگوئیم مثلاً کُرد، لُر یا آذری هستم، زیرا ما مزیت قومیتی برای هیچکسی قائل نیستیم. اینکه ۵۰۰ دلار بدهیم و مشخص کنیم که به عنوان مثال، یک ژن من در ۴ هزار سال پیش به قوم ماد باز می‌گردد، اهمیت چندانی ندارد.

اما دو کار مهم دیگر باقی می‌ماند. اول اینکه بیایم از روی DNA‌ معلوم کنیم که فرد چه مهارت‌هایی می‌تواند داشته باشد؛ به عنوان مثال، از ابتدا مشخص کنیم که کودک می‌تواند چه مهارت‌هایی داشته باشد (و بهتر است) در علوم انسانی یا علوم تجربی کار کند. این کار شدنی است که البته احتمال به اضافه و منهای ۱۰ تا ۲۰ درصد خطا هم وجود دارد. به نحو دیگری هم این کار در دنیا انجام می‌شود؛ اگر می‌بینید مدیران بسیار خوبی انتخاب می‌کنند، فرد را از دبستان یا دبیرستان به عنوان نخبه شناسایی و دنبال می‌کنند.

یک کار بسیار مهم دیگر، تشخیص بیماری‌ها است. حدود ۲۰۰ سال پیش اگر می‌خواستند بیماری فرد را مشخص کنند، نگاه می‌کردند که آیا دست فرد ارتعاش دارد یا ندارد، دست عرق می‌کند، شکل نشستن چطور است،‌ وضعیت چشم و رنگ زبان را نگاه می‌کردند که آیا بار دارد یا نه؛ یعنی معاینات به شکل بالینی بود. از حدود ۱۱۰ سال پیش اولین آزمایش قند خون توسط دکتر بِست انگلیسی روی ادرار انجام شد و آن را مزه کردند و متوجه وجود قند در آن شدند و بیماری قند را کشف کردند. به مرور زمان آزمایش‌های مختلفی توسعه پیدا کردند و درحال حاضر حدود ۷۰۰- ۶۰۰ نوع آزمایش سرولوژی (آنزیم‌ها و هورمون‌ها و …) داریم.

اما حدود ۱۰ سال است که عنوان می‌کنند که این آزمایش‌ها به درد نمی‌خورد، نه اینکه به درد نمی‌خورد، اما حرف (و نتیجه) نهایی نیست. الان آزمایش‌های ژنتیکی مطرح هستند. به عنوان مثال، در خانواده‌ای چند نفر به سرطان مبتلا شده‌اند و حالا فرزندی به دنیا آمده است و می‌خواهند ببینند که آیا این کودک هم در معرض سرطان قرار دارد یا نه‌؟ این کار از طریق آزمایش ژنتیک انجام می‌شود. شاید از یک لحاظ بگوئید این کار غیراخلاقی است و از الان اَنگ سرطانی بودن به فرد می‌زنیم، اما از طرف دیگر بسیاری از سرطان‌ها و بیماری‌ها درست است که زمینه ژنتیکی دارند، اما محیط باعث بروز آنها می‌شود. خود من چه بسا ژن‌هایی برای سرطان، بیماری قلبی-عروقی، دیابت دارم. (این ژن‌ها) از طریق آزمایش ژنتیک قابل شناسایی هستند؛ یعنی مشخص می‌کند که این کودک، ژن‌های (مستعد) چه بیماری‌هایی را دارد.

شاید بپرسید که این آزمایش به چه دردی می‌خورد؟ به عنوان مثال، این ژن در مادر وجود دارد و بررسی می‌کنیم که آیا در پدر هم وجود دارد؟ اگر ژن وجود داشته باشد، یعنی ناقل (این ژن‌ها به فرزند خود) هستند. کار ما این است که وقتی ژن‌ها را مشخص کردیم، در یک فرآیند دشوار و پیچیده، این ژن‌ها را پیدا می‌کنیم. در دوران بارداری، از جنین نمونه‌برداری می‌کنیم تا مشخص کنیم جنین این بیماری‌ها را دارد یا خیر؛ اگر بیماری را داشته باشد،‌ اجازه سقط قانونی داده می‌شود و در غیر اینصورت بارداری ادامه پیدا کرده و نوزاد به دنیا می‌آید.

(وقتی از رفتن جوانان صحبت می‌کنیم) بحث فرار مغزها نیست، بحث فرار ژن‌ها است. من اگر الان در این سن از مملکت بروم اتفاقی نمی‌افتد، اما وقتی یک جوان از کشور می‌رود با یک خارجی ازدواج می‌کند و بچه او آمریکایی می‌شود، ژن ایرانی را برده است. این افرادی که می‌روند، هوشمندترین افراد کشور هستند. آنها هم این افراد را غربال می‌کنند و بهترین ژن‌های ما را می‌گیرند. چرا باید کاری کنیم که این جوانان از مملکت بروند؟!دستور سازمان جهانی بهداشت است که یک پزشک، فقط مسئول سلامت فیزیکی شخص نیست؛‌ ما با یک یک مثلث سلامت بدن، سلامت روح و رفاه اجتماعی مواجه هستیم. کسی مدام سقط جنین می‌کند و می‌بینیم که هیچ عیبی هم ندارد، (اما اگر دقت کنیم متوجه می‌شویم) غذای مناسب برای خوردن ندارد، استرس‌هایی دارد مثل اینکه همسرش را از کار اخراج کرده‌اند، همسرش بیکار است و همه این استرس‌ها باعث سقط جنین می‌شود. پزشک موظف است از این زاویه هم به (شرایط) بیمار نگاه کند؛ نه فقط مریض، بلکه همه مردم را با این نگاه ببیند.

پیری جمعیت را می‌توان بحرانی نامید که بسیاری از کشورهای جهان با آن درگیر هستند و زنگ خطر پیری جمعیت ایران، مدت‌ها است که به صدا درآمده است. براساس گزارش‌ها، نرخ رشد جمعیت در سال ۹۹ به ۶ دهم درصد رسیده و این امر حاکی از آن است که در حال افول جمعیتی در کشور هستیم. نسبت سالمندی و سالخوردگی جمعیت در ۲۰ سال آینده به حدود ۲ برابر می‌رسد.

با این شرایط مردم و مسئولان قطعاً از بحث جوان‌سازی و صیانت از جمعیت کشور حمایت می‌کنند؛ اما این موضوع منافاتی با اهمیت انجام غربالگری، اطمینان از سلامت جنین و تشخیص احتمال ابتلا به اختلالاتی مانند سندرم داون و در صورت لزوم با تشخیص پزشک متخصص، صدور مجوز سقط قانونی ندارد.

طرحی به نام جوان‌سازی و صیانت از جمعیت کشور پیشنهاد کرده‌اند. به عنوان یک شهروند وقتی به این طرح نگاه می‌کنم، ایرادهای زیادی دارد. مرتب عنوان می‌کنند که برای فرزند اول این رقم را پرداخت می‌کنیم و برای فرزند دوم هم رقم دیگر؛ بحث فرزندآوری به (رقم پرداختی و) میلیون نیست. فرزند که به دنیا می‌آید فقط بحث خرج (و هزینه‌ها) نیست. آینده‌ای که پدر برای فرزند خود تصور می‌کند، (این موضوع) اهمیت دارد و باید به آن فکر کرد.

چندی قبل معاون وزیر اعلام کرد که جراحی قلب در ایران درحال از بین رفتن است و کسانی که باید دوره‌های فلوشیپ را بگذرانند، نیستند و به محض پایان تحصیل پزشکی، ‌برای تخصص به خارج از کشور می‌روند (آغاز سونامی کمبود پزشکان). شما جلوی این مسئله را بگیرید که تمام ژن‌های عالی ایرانی درحال رفتن از ایران هستند. صندلی‌های دانشگاه‌ها خالی هستند (دانشگاه‌ها متروکه می‌شوند؟). من این مسائل را دنبال می‌کنم. همین امسال خیلی از افرادی که قبول شدند به دانشگاه نرفتند! چرا ترکیه که در نشیب و فراز سیاسی است، باید تبدیل به مرجعی شود که مردم کشورمان برودند در آنجا سرمایه‌گذاری کنند و خانه بخرند؟!

اینکه به ازای هر فرزند چند میلیون بدهیم، دردی را دوا نمی‌کند. خیلی از کسانی که از کشور رفتند، پول هم داشتند. چرا رفتند؟ چرا به چرایی این ماجرا فکر نمی‌کنیم؟ چرا در دانشگاه قبول می‌شوند ولی نمی‌روند؟ بنابراین با گذاشتن کارهای تشویقی و چند روز مرخصی (زایمان) بیشتر مشکلی حل نمی‌شود. سؤال در بحث جمعیتی درست نیست و جواب آن هم درست نیست.

(وقتی از رفتن جوانان صحبت می‌کنیم) بحث فرار مغزها نیست، بحث فرار ژن‌ها است. من اگر الان در این سن از مملکت بروم اتفاقی نمی‌افتد، اما وقتی یک جوان از کشور می‌رود با یک خارجی ازدواج می‌کند و بچه او آمریکایی می‌شود، ژن ایرانی را برده است. این افرادی که می‌روند، هوشمندترین افراد کشور هستند. آنها هم این افراد را غربال می‌کنند و بهترین ژن‌های ما را می‌گیرند. چرا باید کاری کنیم که این جوانان از مملکت بروند؟!

آیت‌الله صافی گلپایگانی فرمودند که با دیگران باید مماشات کرد و با همه باید زندگی کرد. اگر می‌بینید عده‌ای الان با ایران مخالفت می‌کنند، فرقی هم نمی‌کند، در همان کشورهایی که بیشترین خدمت را کردیم، الان محبوبیت نداریم! چکار داریم می‌کنیم؟ کمی هم آرای مخالف را گوش کنیم.

من مخالف ازدیاد جمعیت نیستم، ولی اینها راهش نیست. این کار به شکل خیلی خوبی حدود ۴۵ سال قبل شروع شد و عده‌ای به محضر امام خمینی (ره) رفتند و من هم در آن جمع بودم و تالاسمی اولین موردی بود که توانستیم اجازه سقط را دریافت کنیم. بعد این کار در دست یک نهاد بسیار کارآمد به نام پزشکی قانونی قرار گرفت؛ یعنی در این ۴۵ سال کار غلطی انجام می‌شد؟!

این تعداد بچه عقب‌مانده ذهنی، از کار افتاده، نابینا، ناشنوا، می‌توانیم جلوی همه این موارد را بگیریم. کسانی که این طرح را مطرح کردند، آیا با حدود ۵۰۰ انجمن‌های والدین کودکان عقب‌مانده صحبت کردند؟! آیا با پزشکی قانونی صحبت کردند؟! آیا با امثال بنده صحبت کردند؟! چطور من در سازمان بهداشت جهانی برای همه صحبت می‌کنم، اما (در کشورم) با من مشورت نمی‌کنید تا عیب‌های آن را به شما بگویم؟!

با افراد متخصص در این زمینه صحبت نکردند. اجازه هم نمیدهند که غربالگری ترویج شود! شرایط را هم برای سقط (قانونی) اینقدر سخت می‌کنند که زمان از دست برود،‌ (در نتیجه) بچه عقب‌مانده زیاد می‌شود و باید از کیسه من و شما برای آنها خرج شود. من عیب‌ها را باید بگویم. واجب کفایی را باید بگویم. اگر نگویم در مقابل نسل بعد مسئول هستم که می‌پرسند چرا (میدانستی و) نگفتی؟ مثل این است که من در اتوبوسی نشسته‌ام و راننده درحال حرف زدن یا چُرت است و ماشین درحال حرکت به سمت دره است و ببینم و چیزی نگویم! اگر اتوبوس به تَه دره سقوط کند و من زنده بمانم، باید من را بگیرند و به جرم شرکت غیرعمد در قتل محاکمه کنند. مگر می‌شود من چیز (اشتباهی) را ببینم و سکوت کنم؟

حالا عواقب این مسئله چه خواهد بود؟ اولاً تعداد زیادی بچه عقب مانده ذهنی به دنیا خواهد آمد. اگر کسی هم تبعیت نکند، خلاف قانون عمل کرده است و یک عده دکتر صاحب‌نام را می‌خواهید به زندان بیندازید! اگر خانم بارداری شرایط مناسب نداشته باشد و باید سقط کند، کسی نیست که این کار را انجام دهد. دکتر در سونوگرافی و آزمایش می‌بیند که جنین عقب‌مانده است یا دست و پای اضافی دارد، اما اجازه سقط وجود ندارد. وقتی من در چارچوب قانون نتوانم این کارها را انجام دهم، کار به صورت غیرقانونی انجام می‌شود؛ یعنی قاچاق سقط زیاد می‌شود.

یک فرد تحصیلکرده (و متخصص) این کار را انجام نمی‌دهد که موقعیت خود را به خطر بیاندازد و سقط توسط یک عده (شبه)پرستار یا افراد غیرمتخصص انجام می‌شود که در این شرایط، هم جان مادر به خطر می‌افتد و هم شکایت زیاد می‌شود. اگر جَنین دچار مشکل، به دنیا هم بیاید، تأمین اجتماعی مجبور است هزینه‌ها را پرداخت کند. بهزیستی باید از این کودکان نگهداری کند. آن وقت معاونت آموزش استثنایی وزارت آموزش و پرورش هم درگیر ماجرا می‌شود.

ما گفتیم جمعیت می‌خواهیم نه جمعیت یک عقب‌مانده! خیلی عجیب است، چرا قانونی نمی‌گذارند که این همه مغزها از کشور نروند؟ مغزهای متفکر و نخبگان دارند از ایران می‌روند به جای آن می‌خواهیم این موضوع را با (تولد) بچه‌های عقب‌مانده جبران کنیم؟ حاصل و تفسیر کار ما این می‌شود.

مسیر درست این است که اولاً همین کار (بحث غربالگری) بماند. در عین حال، شرایطی فراهم شود که جوانان نخبه از کشور نروند. درحال حرکت به سمت یک جمعیت پیر هستیم، درست مثل کشورهای اروپایی یا ژاپن. اینطور نیست که بگویم شرایط آلمان، آمریکا، ژاپن خیلی خوب است و شرایط ایران بد است. آنها هم اشتباهاتی می‌کنند؛ ولی من مسئول آنها که نیستم، من مسئول کشورم و خانواده خودم (مردم وطنم) هستم. اول باید تمهیداتی باشد که این مهاجرت‌ها از ایران به حداقل برسد و دوم اینکه کاری انجام دهیم که بچه‌های دچار مشکل، کمتر به دنیا بیایند. به این فکر می‌کنید که اینهمه پزشک و متخصص و آزمایشگاه‌های ژنتیک (با برداشته شدن این غربالگری‌ها) چکار باید بکنند؟ کار از دست آنها خارج شده و بهزیستی مجبور می‌شود این تعداد بچه عقب‌مانده که به دنیا می‌آیند را نگهداری کند. با پول چه کسی؟ از بیت‌المال و پول من و شما و خود آن خانم نماینده که رأی به این کار داده است!!

ادامه دارد ….

 

 

 

فراموشی اسقاط خودروهای فرسوده/خسارت ۵۵۰ هزار میلیارد تومانی اسقاطی‌ها

فراموشی اسقاط خودروهای فرسوده/خسارت ۵۵۰ هزار میلیارد تومانی اسقاطی‌ها

سخنگوی انجمن سازندگان قطعات خودرو با بیان اینکه اسقاط خودروهای فرسوده به فراموشی سپرده شده است، گفت: مصرف سوخت و هزینه‌های این خودروها بالاست و اگر جلوی رشد این خودروها گرفته نشود، تعدادشان در ۱۴۰۴ به بیش از ۸میلیون دستگاه و زیان سالانه آنها به بیش از ۵۵۰ هزار میلیارد تومان خواهد رسید.

«فرهاد به‌نیا» روز پنجشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا با اشاره به اهمیت موضوع اسقاط خودروهای فرسوده، یادآور شد: مصرف متوسط ۶.۶۵ لیتری بنزین بیش از حد نرمال در هر ۱۰۰ کیلومتر پیمایش توسط این خودروها که تعدادشان از سه میلیون دستگاه هم پیشی گرفته، موضوعی نیست که بتوان به‌راحتی از آن چشم‌پوشی کرد و سالیانه هزینه‌های زیادی روی دست دولت می‌گذارد.

این مقام صنفی خاطرنشان‌کرد: مطابق آمارها سالیانه ۲۰۰ هزار میلیارد تومان بابت خودروهای فرسوده توسط دولت و در حقیقت از جیب مردم هزینه می‌شود و اگر جلوی روند رو به رشد این خودروها گرفته نشود، تعدادشان در سال ۱۴۰۴ به بیش از هشت میلیون دستگاه خواهد رسید و زیان سالیانه بیش از ۵۵۰ هزار میلیارد تومانی به بار خواهد آورد.

وی با اشاره به برخی آمارهای مرکز اسقاط خودرو و همچنین اداره محیط زیست شهرداری‌ها در این زمینه، گفت: سالیانه ۸۰ هزار میلیارد تومان صرف هزینه‌های جانبی تلفات جاده‌ای در اثر آلودگی، ۵۳ هزار میلیارد تومان هزینه سوخت مازاد و ۱۰ هزار میلیارد تومان هزینه ناشی از اتلاف ترافیکی (فقط در کلان‌شهر تهران) می‌شود که باید ۲۵ شهر دیگر که از معضل ترافیکی و آلودگی هوا رنج می‌برند و همچنین هزینه‌های ساخت جاده و پارکینگ برای این خودروها را نیز اضافه کرد.

به‌نیا بیان‌داشت: اکنون در حالی بحث اصلی، موضوع قیمت‌گذاری خودرو شده که موضوع فرسودگی خودروها، آلودگی هوا و سایر مخاطرات ناشی از آن به بوته فراموشی سپرده شده است.

وی ادامه‌داد: به‌طور قطع آزادسازی قیمت خودروها، اجازه دادن واردات (هر چند به صورت محدود) و فعال‌سازی واردات هر دستگاه خودرو در ازای اسقاط هشت تا ۱۰ دستگاه خودروی فرسوده (که هزینه‌های جایگزینی خودروهای اسقاطی نیز با خود واردکنندگان است) می‌تواند راهکارهایی در این زمینه باشد، اما در طرح جدید خودرویی مجلس دیده نشده است.

سخنگوی انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو اضافه‌کرد: به‌طور مثال در صورت اجازه واردات سالیانه ۵۰ تا ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو، اسقاط دست‌کم ۴۰۰ تا ۸۰۰ هزار دستگاه خودروی فرسوده از این طریق ممکن خواهد بود.

وی در ادامه با اشاره به مشکلات سرکوب قیمتی خودروهای داخلی در سال‌های گذشته که شورای رقابت عامل اصلی آن بوده، افزود: این مساله در وهله نخست به کاهش تیراژ خودروسازان منجر شد، به‌طوری که از تولید درخشان ۱.۶ میلیون دستگاهی در ابتدای دهه ۹۰، به کمتر از ۸۰۰ هزار دستگاه در سال‌های گذشته رسیدیم و این میزان تیراژ پاسخ‌گوی نیاز بازار نبوده و نیست.

به‌نیا اظهار داشت: کمبود عرضه و در مقابل افزایش تقاضا در سال‌های اخیر، عامل اصلی بالا رفتن قیمت خودرو در بازار بوده است، همچنین فقط در سال گذشته خودروسازان بیش از ۳۵ هزار میلیارد تومان بابت قیمت‌گذاری‌های دستوری زیان دیده‌اند، این در حالی است که بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومان نیز از محل تفاوت قیمت‌های کارخانه‌ای و بازاری نصیب دلالان شده که حتی در تولید یک پیچ این خودروها نقشی نداشته‌اند.

وی اظهار داشت: راهکارهای غلط شورای رقابت در سال‌های گذشته سبب شده تا به‌جای اینکه این شورا به تعدیل قیمت مواد اولیه داخلی بپردازد که در برخی موارد ۱۰ تا ۲۰ درصد بالاتر از قیمت‌های جهانی به دست تولیدکنندگان می‌رسد، فقط به دخالت در قیمت‌گذاری خودروهای پرتیراژ دخالت کند که اوضاع نامناسب بازار خودرو و همچنین بخشی از آلودگی هوای کلان‌شهرها متاثر از همین قضیه است.

این مقام صنفی ابراز امیدواری کرد که مشکل قیمت‌گذاری خودروها یک بار برای همیشه حل  شود که در این صورت به افزایش تیراژ تولید خودرو انجامیده و در ادامه می‌توان طرح‌هایی برای اسقاط خودروهای فرسوده تعریف کرد.

وی تاکید کرد: فعال‌سازی مراکز اسقاط در شرایط فعلی، می‌تواند به ایجاد دست‌کم ۱.۵ میلیون شغل منجر شود، زیرا با افزایش تولید خودروها، قطعه‌سازان بیکار یا نیمه‌فعال نیز می‌توانند به فعالیت بپردازند و در ادامه توان خودروسازان برای عرضه پلتفرم‌های جدید و توان قطعه‌سازان برای جایگزینی ماشین‌آلات و خطوط فرسوده افزایش خواهد یافت که همه اینها منجر به بهبود کیفی خودروها نیز خواهد شد.

به گزارش ایرنا، پیشتر رییس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که اسقاط خودروهای فرسوده نباید منوط به واردات خودرو شود، افزود: فراکسیون محیط زیست مجلس در حال بازنگری در قانون است تا خودروسازان نیز موظف شوند به‌ازای تولیدات خود بخشی از خودروهای فرسوده را از رده خارج کنند.

«سمیه رفیعی» با اشاره به مصوبه اخیر مجلس درباره واردات خودرو، گفت: بر اساس این مصوبه واردکنندگان موظفند به‌ازای واردات خودرو نسبت به از رده خارج کردن خودروهای فرسوده اقدام کنند.

رییس فراکسیون محیط زیست مجلس به تغییر قانون فرسودگی خودرو در کشور اشاره کرد و ادامه‌داد: براساس تعریف جدید فرسودگی خودروها در کشور هم‌اکنون نزدیک به ۲۰ درصد خودروهای کشور در رده خودروهای فرسوده قرار می‌گیرند که این خودروها ۴۰ درصد آلودگی هوا را به خود اختصاص می‌دهند.

به گفته رفیعی، یکی از بخش‌های بر زمین مانده قانون هوای پاک از رده خارج کردن خودروهای فرسوده است.

 

 

در یک قدمی‌ قطعی گاز و برق!

افزایش مصرف گاز باعث شده است تا کل تولید گاز کشور از روزانه ۷۰۰ میلیون مترمکعب در مهرماه به روزانه ۸۵۰ میلیون متر مکعب در ابتدای دی ماه برسد.

 

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، سامانه بارشی حدود یک هفته است که وارد کشور شده است. این سامانه در برخی مناطق، عبور و مرور از جاده‎ ها را با مشکل همراه کرده است.

در این رابطه جولایی، مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز، گفت: میزان مصرف در بخش خانگی حدود ۵۶۰ تا ۵۷۰ میلیون متر مکعب است که ۷۰ درصد تولیدات گاز را به خود اختصاص داده است.

او ادامه داد: در حال حاضر تولید در حداکثر مقدار ممکن است و بیشترین میزان تولید را از ابتدای سال تا به الان تجربه کرده‌ایم.

چگنی، مدیرعامل شرکت ملی گاز، نیز در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: ۲۲ میلیون متر مکعب از میادین ذخیره سازی شده از جمله سراجه و شوریجه برداشت گاز داشته‌ایم که به شبکه گازرسانی ارسال شده است.

به گفته این مقام مسئول اگر مصرف گاز افزایش پیدا کند و سوخت مایع نیروگا‌ه‌ها کاهش پیدا کند، احتمال خارج شدن این نیروگاه ها از مدار تولید وجود دارد.

بر این اساس در اغلب نقاط کشور در پی کاهش دما، مصرف گاز افزایش یافته است.

فلاحتیان، معاون برنامه ریزی وزارت نفت در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص میزان مصرف گفت: شدت مصرف نسبت به کشور‌های صنعتی بیشتر شده است؛ یعنی، به ازای هر واحد تولید و هر مترمربع زیر بنای ساختمان‌ها مصرف انرژی بسیار زیادتری در حال انجام است.

نور موسوی، مدیر امور گازرسانی شرکت ملی گاز گفت: مشترکانی که در ۳ پله اول تعرفه‌ها قرار بگیرند، میزان مصرف آن‌ها عادی و متعارف تشخیص داده می‌شود و هیچ افزایشی در نرخ گاز بهای این ۳ پله رخ نمی‌دهد. اما در خصوص پله‌های بالاتر به تناسب هر پله ۴۰ درصد نسبت به پله قبل اضافه شده است.

همین افزایش مصرف باعث شده است تا کل تولید گاز کشور از روزانه ۷۰۰ میلیون مترمکعب در مهرماه به روزانه ۸۵۰ میلیون متر مکعب در ابتدای دی ماه برسد.

 

 

 

شوهرم قاتل نیست آزادش کنید

زن جوان که به همراه شوهر و برادرش به اتهام قتل در زندان است با نوشتن نامه‌ای به بازپرس پرونده مدعی شد شوهرش نقشی در قتل نداشته و برادرش قاتل است.

به گزارش ایران، رسیدگی به این پرونده از سال ۹۹ با کشف جسد مرد جوانی در منطقه افسریه آغاز شد. پس از آن با دستور مقام قضایی جسد به پزشکی قانونی منتقل و هویت او شناسایی شد.

همچنین در ادامه کارآگاهان با توجه به نوع قتل این احتمال را مورد بررسی قرار دادند که وی قربانی یک انتقام‌جویی شده است.خانواده مقتول که کیارش نام داشت ناپدید شدن وی را چند روز قبل از کشف جسدش به پلیس اطلاع داده بودند.

در ادامه مأموران با بررسی تلفن همراه مقتول دریافتند او با زنی به نام سحر ارتباط داشته است. از این‌رو سحر بازداشت شد و در همان بازجویی‌های اولیه به قتل کیارش با همدستی برادر و همسرش اعتراف کرد و گفت: چند ماه قبل به‌عنوان مسافر سوار ماشین کیارش شدم اما بین راه او با خوراندن آبمیوه‌ای بیهوشم کرد و پس از آن متوجه شدم که مورد تعرض قرار گرفته‌ام و کیارش فیلم هم تهیه کرده است. وقتی به‌هوش آمدم او با تهدید به من گفت اگر از این ماجرا به کسی حرفی بزنم فیلمم را منتشر می‌کند. اما مدتی بعد که متوجه شدم کیارش قصد اخاذی از من را دارد موضوع را به همسر و برادرم گفتم.

آنها هم از من خواستند با کیارش قرار بگذارم و در ازای پرداخت ۱۰ میلیون تومان فیلم را از او بگیرم.

بعد از آن برادرم گفت متوجه شده که کیارش اعتیاد دارد و از همین طریق هزینه موادش را تأمین می‌کند.

به این ترتیب با برادر و همسرم به سر قرار رفتیم وقتی کیارش دید من تنها نیستم خواست فرار کند که برادر و همسرم او را به داخل ماشین آوردند و در تمام طول مسیر مدام به او مواد تزریق کردند تا طبق نقشه‌مان مرگ او بر اثر تزریق مواد مخدر تشخیص داده شود. نزدیک افسریه وقتی او کاملاً نیمه جان شده بود برادرم او را از ماشین به بیرون پرت کرد و بعد هم از ماشین پیاده شد و او را کشت و به خانه برگشتیم.

با اظهارات سحر برادر و شوهرش نیز دستگیر شدند و آنها هم اتهام‌شان را پذیرفتند اما در حالی که این زن مدعی بود برادرش قاتل بوده در ادامه تحقیقات با طرح ادعایی تازه عنوان کرد که همسرش کیارش را به قتل رسانده است. اما همسر سحر با رد اظهارات همسرش گفت: من فقط به مقتول مواد تزریق کردم ولی برادر سحر کار او را تمام کرد.

پس از پایان تحقیقات و در حالی که متهمان در زندان بودند، این بار سحر در نامه‌ای به بازپرس پرونده مدعی شد که در مرحله تحقیقات اظهاراتش واقعی نبوده و شوهرش نقشی در قتل نداشته و برادرش مقتول را کشته است.

وی در این نامه اظهار داشت از انجا که دختر کوچکی دارد و با دستگیری او و شوهرش این دختر بی‌سرپرست مانده است درخواست کرد او یا شوهرش را به خاطر تنها بودن دختر کوچکش آزاد کنند. از طرف دیگر همسر سحرنیز درخواست آزادی‌اش با قید وثیقه را مطرح کرد.

اما این درخواست‌ها در شعبه ۵ دادگاه کیفری استان تهران مورد تأیید قرار نگرفت و قضات عنوان کردند که چون هنوز ظن مشارکت هر کدام از متهمان در قتل وجود دارد امکان آزادی با قید وثیقه هم ممکن نیست.

متهمان این پرونده جنایی بزودی در دادگاه کیفری یک استان تهران محاکمه خواهند شد.

 

 

 

 

 

 

 

احتمال نامزدی هیلاری کلینتون در انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا به جای بایدن

احتمال نامزدی هیلاری کلینتون در انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا به جای بایدن

رئیس اسبق مجلس نمایندگان آمریکا در اظهاراتی پیش بینی کرد هیلاری کلینتون بار دیگر در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ از حزب دموکرات برای ریاست جمهوری این کشور نامزد می شود.

به گزارش ایسنا،‌به نقل از پایگاه جی.دبلیو.ان،  نیوت گینگریچ، رئیس جمهوریخواه اسبق مجلس نمایندگان آمریکا در اظهاراتی در برنامه The Ingraham Angle جو بایدن رئیس جمهور آمریکا را مورد انتقاد قرار داد و به مدیریت او در قبال اقتصاد، کووید-۱۹ و بحران مرزی آمریکا به عنوان دلایل افول محبوبیت بایدن در نظرسنجی ها اشاره کرد.

گینگریچ در صحبتش در مورد نامزدهای احتمالی ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا گفت: انتظار دارم بایدن بار دیگر نامزد نشود. اگر بایدن که اکنون ۷۹ ساله است برای دور مجدد ریاست جمهوری نامزد شود، حزب دموکرات “در وضعیت شوک آوری” قرار خواهد گرفت.

گینگریچ معتقد است از آنجایی که کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهور فعلی “ضعیف‌تر” از بایدن است و مشابه با او در نظرسنجی‌ها نتایج سطح پایینی کسب می کند، هیلاری کلینتون، نامزد دموکرات ها در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶، می‌تواند دوباره از جانب این حزب برای ریاست جمهوری نامزد شود و به طور بالقوه این انتخابات شاهد یک رقابت مجدد بین او و دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق آمریکا باشد؛ کسی که طبق پیش بینی بسیاری از کارشناسان احتمالا دوباره برای ریاست جمهوری آمریکا نامزد شود.

گینگریچ تاکید کرد: من فکر می‌کنم اگر بایدن دوباره نامزد ریاست جمهوری شود، حزب دموکرات در وضعیت شوک آوری قرار می‌گیرد. من فکر می‌کنم کامالا هریس ضعیف تر از بایدن است. بنابراین، آخرین شایعه ای که شنیدم این بود که هیلاری کلینتون می خواهد دوباره کاندید شود. و من فکر می‌کنم اگر یک بار دیگر هیلاری کلینتون در رقابت انتخاباتی ظاهر شود، این فاش کننده خیلی چیزها در مورد هرج و مرج آمریکا است.

بایدن و دیگر دموکرات‌ها روی قصد دوباره او برای نامزدی مجدد برای ریاست جمهوری در سال ۲۰۲۴ مانور داده‌اند، اگرچه منتقدان، سن بالای این رئیس‌جمهور آمریکا و گاف‌های عمومی متعدد او را مستمسک زیر سوال بردن شایستگی اش برای دور مجدد ریاست جمهوری قرار داده‌اند. او در روزهای اخیر از این صحبت کرد که در صورت برخورداری از سلامت مناسب تصمیم دارد دوباره نامزد شود و پتانسیل حضور مجدد ترامپ در این رقابت باعث افزایش میل او برای شرکت دوباره در انتخابات می شود.

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*