اخبار خراسان جنوبی /

 

بازدید استاندار خراسان جنوبی از کارگاه پروژه راه آهن فردوس عنوان شدراه آهن فردوس به دلیل ناکافی بودن اعتبارات به حالت تعلیق درآمده است

راه آهن فردوس به دلیل ناکافی بودن اعتبارات به حالت تعلیق درآمده است

استاندار خراسان جنوبی از کارگاه پروژه راه آهن فردوس بازدید کرد.
این بازدید با حضور نماینده مردم شهرستان های فردوس، طبس، سرایان و بشرویه در مجلس شورای اسلامی و با هدف اطلاع از پیشرفت فیزیکی پروژه انجام شد.
عملیات اجرایی پروژه احداث ۷۵ کیلومتر مسیر آنتنی و اتصال فردوس به راه آهن مشهد-بافق از سال ۱۳۹۸ توسط شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور شروع شده است.
این پروژه با بیش از ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی، به علت ناکافی بودن اعتبارات به حالت تعلیق درآمده و بر اساس نظر متولیان امر، تخصیص اعتبار مناسب در سال جاری و نیز پیش بینی اعتبار حداقل ۵۰۰ میلیارد ریال در بودجه سال ۱۴۰۱ برای تداوم اجرای این پروژه ضروری است.

 

بازدید سرزده سرپرست دانشگاه علوم پزشکی بیرجند به عنوان بیمار

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی بیرجند به‌صورت ناشناس و به‌ عنوان یک بیمار قلبی ارائه خدمات را در مرکز خدمات جامع سلامت روستایی سه قلعه از توابع شهرستان سرایان بررسی کرد.

به گزارش امروز خراان جنوبی سید محمد موسوی میرزایی در سفر به شهرستان سرایان، ابتدا با حضور در روستاهای این شهرستان از قبیل چاه طالب و چاه غیاث، میزان پوشش واکسیناسیون را مورد سنجش قرار داد.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی بیرجند که ۲۵ آبان امسال با حکم وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به این سمت منصوب شد، امروز به‌صورت سرزده ضمن تماس تلفنی با پایگاه اورژانس جاده‌ای سه قلعه با درخواست اعزام آمبولانس به چند کیلومتری این منطقه، مدت زمان حضور آمبولانس در محل را بررسی کرد.

وی سپس به‌صورت ناشناس و به عنوان یک بیمار قلبی، ارائه خدمات را در مرکز خدمات جامع سلامت روستایی سه قلعه بررسی کرد.

موسوی در ادامه از بیمارستان امام علی (ع) سرایان، کلینیک و دستگاه اکسیژن‌ساز این بیمارستان بازدید کرد و ضمن بررسی وضعیت تجهیزات و نیروی انسانی بخش‌های بستری، رضایت‌مندی مراجعان و متخصصان را مورد ارزیابی قرار داد.

بازدید سرزده سرپرست دانشگاه علوم پزشکی بیرجند به عنوان بیمار

وی در این بازدید با اشاره به اقدامات اخیر در حوزه بهداشت و درمان شهرستان سرایان از قبیل توزیع متخصصان و اختصاص دستگاه اکسیژن‌ساز گفت: به‌زودی با تجهیز کلینیک، شاهد بهره‌برداری این پروژه بزرگ در شهرستان خواهیم بود.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی بیرجند از مرکز خدمات جامع سلامت شهری آیسک نیز بازدید کرد.

همچنین وی امروز به همراه هیات رئیسه دانشگاه علوم پزشکی بیرجند به شهرستان فردوس در مجاورت سرایان سفر کرد.

موسوی به‌طور سرزده از بیمارستان شهید چمران فردوس و دارالشفای امام حسین (ع) این شهرستان بازدید کرد و از نزدیک وضعیت ارائه خدمات به مردم و بیماران را مورد ارزیابی قرار داد.

دانشگاه علوم پزشکی بیرجند ۱۱ شهرستان خراسان جنوبی را زیر پوشش دارد.

 

 

 

ایستگاه پژوهش یاقوت ها در بن بست/۷

پژوهشکده انار فردوس که قرار بود نقطه امید کشاورزان در سومین قطب  تولید انار شود، حالا ویرانه ای شده که جز افسوس رهاوردی ندارد .

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، ایران با تولید سالانه بیش از یک میلیون تن انار از لحاظ سطح کشت تجاری، میزان تولید، صادرات و مرغوبیت ارقام انار رتبه سوم جهان را در این محصول به خود اختصاص داده است.

هند، چین، ایران، ترکیه و آمریکا از کشورهای اصلی تولید کننده انار در جهان هستند.

زهرا جلیلی مقدم مدیرکل دفتر امور میوه های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی سطح زیر کشت باغ های انار کشور را ۹۰ هزار هکتار عنوان می کند و می گوید: متوسط عملکرد تولید انار در هر هکتار باغ، بالغ بر ۱۴ تُن است.

استان های فارس، مرکزی، خراسان رضوی، اصفهان، یزد، سمنان، قم، خراسان جنوبی و لرستان از قطب های مهم تولید انار در کشور هستند.

از ارقام تجاری معروف انار ایران، ملس ساوه، رباب نیریز، ملس یزدی، شیشه گپ فردوس و نادری بادرود است.

مدیرکل دفتر امور میوه های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی می گوید: در برنامه هفتم توسعه کشور نزدیک به ۲ هزار و ۷۰۰ هکتار توسعه و ۳۴ هزار و ۴۷۶ هکتار اصلاح و نوسازی برای باغ های  انار در نظر گرفته می شود  و برای امسال اصلاح و نوسازی ۵ هزار و ۴۰ هکتار باغات انار هدف گذاری شده است.

زهرا جلیلی مقدم با بیان این که اصلاح و نوسازی باغ ها الزامی است، افزود: اصلاح و نوسازی باغات شامل اقداماتی نظیر هرس، مدیریت کف باغ، تغذیه، استفاده از سایبان یا پوشش میوه و مبارزه با آفات و بیماری است که منجر به افزایش کمی و کیفی محصول می شود.

ایران علاوه بر این که مرکز پیدایش و رویشگاه طبیعی این میوه با ارزش است، مرکز تنوع ارقام نیز بوده و غنی ‏ترین مخازن ژنی انار جهان را دارد که لازم است ضمن حفظ و نگهداری این ثروت‏ ملی و سرمایه  طبیعی، برنامه‏ های به نژادی و اصلاحی نیز در تحقیقات انار کشور مورد توجه قرار گیرند.

فردوس سومین قطب تولید انار

شهرستان فردوس در خراسان جنوبی با ۲ هزار و ۱۰۰ هکتار سطح زیر کشت و تولید سالانه بیش از ۲۵ هزار تن انار رتبه سوم تولید این محصول را در کشور دارد.

امسال محصول انار در این شهرستان به علت سرمازدگی فروردین و طوفان مرداد، ۴۰ درصد  کاهش یافت.

آقای وحیدی که ۴۰ سال است کشاورز در روستای برون فردوس است با بیان اینکه حداقل ۸ ماه کشاورز تمام وقت خود را صرف تولید انار می کند می گوید: از هیچ کود شیمیایی برای محصول خود استفاده نمی کنیم که این باعث شده در ایران و خارج از کشور مشتری داشته باشیم.

آقای  اکبری هم دیگر کشاورزی است که ۵۰ سال است شغل اجدادش را دنبال می کند، با نشان دادن میوه ای از انار  تولیدی خود می گوید:  این ثمره سالهای عمر من است که روزیِ خود را با آن تامین می کنم و تا بعد از عید محصول خود را در خانه نگهداری می کنیم.

خواب ابدی هزاران درخت انار

سال ۱۳۸۶ بود که صدای اره های موتوری سوهان روح صدها کشاورز انار کار این منطقه شد، شیشه کپ هایی که تا دیروز بازارهای آن سوی مرز برای آن سر دست می شکستند حالا از خواب زمستانی به خواب ابدی رفت.

هزاران هکتار از باغ های انار شهرستان فردوس از سرما و یخبندان جان سالم به در نبردند و به شدت آسیب دیدند طوری که انارکاران مجبور شدند درختان انار را کف بُر کنند.

این اتفاق در سال ۱۳۹۵ هم رخ داد، همزمان با سراسر ایران برودت هوا به شدت در خراسان جنوبی هم افزایش یافت بطوری که در کنار برف و بارانی که بر زمین نشست سرمای شدید و ناگهانی دمای هوا خسارات جبران ناپذیری را به محصولات کشاورزی خراسانجنوبی به ویژه انار که در حال برداشت بود وارد کرد.

آقای احمدی یکی از تجار انار با اشاره به اینکه  در سال‌های ۱۳۸۳ و ۱۳۸۴ کیفیت انار فردوس بسیار بالا بود  می گوید: در سال ۸۴ حدود ۷۰ کانتینر انار از فردوس به ژاپن ارسال شد.

آقای رضایی دیگر انارکار فردوسی هم می گوید: هم اکنون انارهای تولیدی در برخی از باغ ها دانه سفید است و ارزش چیدن ندارد به همین علت با وجود اینکه فصل سرما رسیده است اما محصولات بر سر درختان است.

وی افزود: تا درختان ما به باردهی می رسد سرما می آید و سرما می زند و ما مجبوریم درخت را کف بُر کنیم و هیچ ترمیمی برای آن وجود ندارد.

اگر  متخصصان و کارشناسان راهنمایی می کردند، خسارت کم می شد

آقای محمدی کشاورز باغستانی هم با بیان اینکه کشاورزان این منطقه نان و جانشان انار است می گوید: در آن سالها تمام درختان انار من به علت سرما و نبود متخصص که راهنماییم کند از دست رفت ومجبور شدم تمام درختان را کف بُر  کنم.

این پیرمرد باغستانی که سالهاست به انار کاری مشغول است ادامه می دهد: اگر مرکزی بود و ما را متخصصانش راهنمایی می کردند دیگر هرگز شاهد این همه خسارت نبودیم .

منظور آقای محمدی همان  پژوهشکده اناری است که قرار بود سالها گره گشای انارکاران باشد اما خودش دچار گره شده است.

طرح پژوهشکده انار شهرستان فردوس سال ۱۳۸۵ و در سفرهای استانی دولت نهم مطرح شد و به تایید دانشگاه فردوسی مشهد رسید این دانشگاه تا سال ۱۳۹۲  از محل اعتبارات ماده ۳۲ سابق حدود ۷۰۰ میلیون تومان برای احداثش هزینه شد.

جولان حیوانات در پژوهشکده ملی

این مجتمع سال ۹۲ به دانشگاه بیرجند تحویل داده شد که در آن زمان ساختمان پژوهشکده ۸۰ درصد پیشرفت داشت، از آن زمان تاکنون به علت کمبود اعتبار، این ساختمان نیمه تمام رها شده و به مرور زمان نیز بخش هایی از بنا تخریب شد و امروز به بنایی متروکه تبدیل شده که حیوانات در آن جولان می‌زنند.

ساختمان پژوهشکده در زمینی به مساحت ۵ هکتار با زیربنای ۶۰۰ مترمربع در باغستان علیا احداث شده و ۶۵ هکتار دیگر هم برای بن بست در ایستگاه پژوهشتوسعه و ایجاد باغ‌های آموزشی در نظر گرفته شد.

سال ۱۳۹۵ تکمیل پروژه  نیازمند اختصاص مبلغ ۳۰۰ میلیون تومان اعتبار بود  که اعلام شد سرفصلی برای تأمین این اعتبار وجود ندارد و باید یا از محل بودجه تملک شهرستان یا از منابع داخلی دانشگاه بیرجند تأمین شود که آن هم اختصاص نیافت.

مسولان نداشتن هیئت علمی، نبود ردیف اعتباری مستقل تامین آب برای باغ های آموزشی و از نوع دو بودن پژوهشکده انار فردوس را از موانع اساسی بر سر راه فعالیت آن عنوان کرده بودند که این امر، پژوهشکده را از اختصاص اعتبارات ملی محروم کرد و گفته شد که باید به صورت خودگردان از محل قراردادهایی که با بخش خصوصی یا دولتی منعقد می‌شود، جذب اعتبار شود که آن هم به نتیجه ای نرسید.

در کنار سرما، کرم گلوگاه انار آفت مهم انار کشور است،  به خاطر زیست شناسی حشره، مبارزه شیمیایی عملی نبوده و خسارت این آفت در مواردی از ۳۰ درصد محصول نیز تجاوز می کند و آن را از بین می برد.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی خراسان جنوبی هم می گوید: بیشترین مشکلی که ما در بحث انار داریم سرما و کرم گلوگاه است.

یوسفی افزود:  برای کرم گلوگاه زنبوری پرورش دادیم تا با استفاده آن توسط کشاورزان بخشی از خسارت آنها کاهش یابد، اما باید طرح های پژوهشی برای مهار این کرم و سرما صورت گیرد .

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فردوس نیز وجود مراکزی مانند پژوهشکده یا ایستگاه تحقیقاتی که ویژه انار باشد را ضروری می داندبن بست در ایستگاه پژوهش و می گوید:  اگر کارشناسانی مختص این حوزه در پژوهشکده انار حضور داشته باشند و ارتباطاتی با کارشناسان خارج از کشور داشته باشیم و این ارتباط بین پژوهشکده و کشاورزان برقرار شود، به عنوان مرکز ترویج آموزش‌های لازم به کشاورزان می‌توانیم در تولید محصول با ارزش افزوده بالا بهتر عمل کنیم.

 

 

سلیمانی با بیان اینکه  کرم گلوگاه با توجه به اینکه در سال‌های مختلف درصد خسارت متفاوتی به باغ های انار وارد کرده گفت: این پژوهشکده می‌تواند با انجام کار تحقیقاتی روش‌های مقابله با آن را بررسی و به کشاورزان ارائه کند.

پژهشکده انار  جامانده از بودجه مستقل

۱۱ رقم انار در شهرستان فردوس وجود دارد و بیشتر این ارقام تک درخت است، اگر روی این موضوع تحقیق شود، می‌توان در این میان ارقامی را پیدا کرد که تولید بیشتری داشته باشند و روش‌های افزایش تولید در پژوهشکده انار بررسی شود و در اختیار کشاورزان قرار گیرد.

با توجه به اینکه پژوهشکده انار زیر نظر دانشگاه بیرجند است، این مرکز علاوه بر اینکه در زمینه فنی، خاک‌شناسی، حاصلخیزی و تغذیه گیاهان، هرس، کوددهی و ارقام انار، آفات به‌خصوص کرم گلوگاه  می تواند راهگشای کشاورزان باشد می تواند در زمینه پژوهش‌های بازاری به‌ ویژه صادرات و اقتصاد انار ورود پیدا کند.

رییس دانشگاه بیرجند می گوید: به دلیل نداشتن ردیف بودجه مستقل نمی‌توان اعتباری برای تکمیل این طرح تامین کرد، چراکه اعتبارات دانشگاه بیرجند بسیار محدود بوده و از اعتبارات دانشکده اقماری در فردوس نیز نمی‌شود هزینه‌ها را تامین کرد.

خامسان افزود:  ۲۵۰ میلیون تومان برای حصارکشی این مجموعه به پیمانکار دادیم که به علت افزایش هزینه‌ها، پیمانکار پروژه را رها کرد و نمی دانیم کجاست!!!

وی با بیان اینکه ساخت پژوهشکده یک موضوع است و فعالیت آن موضوع مهمتری است گفت: تکمیل این پروژه ۲ تا سه میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که باید از محل اعتبارات استانی تامین شود یا از طریق پیگیری نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی ردیف بودجه مستقل بگیرد.

خامسان گفت: اگر این طرح ردیف اعتباری مستقل بگیرد هر سال اعتباری برای آن تخصیص می‌یابد که می‌توان با به‌کارگیری نیروهای متخصص، این پژوهشکده را سرپا نگه داشت.

وی افزود:  تنها راهکار برای تکمیل ساختمان این پژوهشکده پیگیری نماینده شهرستان یا سایر نمایندگان استان برای گرفتن ردیف اعتباری مستقل از طریق مجلس شورای اسلامی است.

به سراغ نماینده مردم فردوس، طبس، سرایان و بشرویه در مجلس شورای اسلامی  و رئیس مجمع نمایندگان خراسان جنوبی رفتم .

حجت الاسلام مجید نصیرایی  با بیان اینکه باید این پژوهشکده  هر چه زودتر تکمیل شود می گوید:  در مجلس پیگیر ردیف‌دار کردن بودجه برای این پژوهشکده هستیم تا بیش از این کشاورزان به علت نبود طرح های پژوهشی دچار خسارت نشوند.

وی گفت: این طرح  نباید بیشتر از این منتظر بماند و باید تا پایان امسال هم ساختمان تکمیل شود و هم ردیف بودجه آن به سرانجام برسد.

فعال شدن پژوهشکده‌های محصولات استراتژیک خراسان جنوبی از جمله انار جزو  مصوبات سفر رییس جمهور در سفر ۱۹ شهریور  به بن بست در ایستگاه پژوهشخراسان جنوبی است که تحقق آن همت و تلاش مضاعف مسئولان شهرستانی و استانی را می‌طلبد.

این پژوهشکده می‌تواند با انجام کارهای تحقیقاتی روی محصولات با ارزش افزوده بالا، درخصوص سایر محصولات استان نیز همچون زرشک، عناب ، زعفران ، پسته و پنبه کار تحقیقاتی انجام دهد تا کشاورزان دچار خسارت های ناشی از  آفات و سرما نشوند.

 

نویسنده: زهرا فلاحی نسب

 

 

در سفر استاندار به فردوس عنوان شد

تمرکز بر طرح‌های نیمه‌تمام شهرستان‌ها

قنات بلده شاهرگ‌ حیاتی «فردوس»/ امرار معاش ۳۰۰۰ کشاورز متأثر از قنات/۳

قنات جهانی بلده، با آب باکیفیت (EC ۴۰۰) یکی از شاهرگ‌های حیاتی شهرستان فردوس است که علاوه بر ارزش تاریخی، تأثیر به‌سزایی در رشد اقتصادی منطقه دارد.

قنات بلده شاهرگ‌ حیاتی «فردوس»/ امرار معاش ۳۰۰۰ کشاورز متأثر از قنات

به گزارش خبرگزاری فارس از فروس، استاندار خراسان‌جنوبی در سومین سفر شهرستانی خود به همراه جمعی از مدیران و مسئولان استانی و شهرستانی به شهرستان فردوس سفر و در بدو ورود مورد استقبال امام جمعه، فرماندار و مسئولان شهرستانی قرار گرفت.

تجدید میثاق با شهدا، بازدید از قنات جهانی بلده و پروژه‌های در دست اقدام استخر یک میلیون مترمکعبی ذخیره آب، کارخانه‌های تولید سیم آلومینیوم و آرد زرین و کارگاه پروژه راه‌آهن، بازدید از کارخانه نساجی و ساختمان نیمه تمام پژوهشکده انار، دیدار با خانواده بزرگوار شهید «محمد باقر کارگر محبی» و حضور در جلسه شورای اداری از جمله برنامه‌های «قناعت» در این سفر یک روزه بود.

«قناعت» پس از تجدید میثاق با آرمان‌های شهدا به بازدید از قنات جهانی بلده و استخر یک میلیون مترمکعبی در حال احداث ذخیره آب این قنات فردوس رفت. قنات جهانی بلده، با آب باکیفیت (EC ۴۰۰) یکی از شاهرگ‌های حیاتی شهرستان فردوس است که علاوه بر ارزش تاریخی، تأثیر به‌سزایی در رشد اقتصادی منطقه دارد.

امرار معاش بیش از ۳ هزار کشاورز و یک هزار و ۹۰۰ هکتار باغات انار و اراضی تابعه آن متأثر از این قنات است و با توجه به اختلاف دبی این قنات بین ۸۰ تا ۳۰۰ لیتر بر ثانیه بسته به بارش‌های فصلی، به منظور حصول بهره‌وری بیشتر از منابع آبی قنات، عملیات اجرایی طرح جامع «از آبخیز تا جالیز» در قالب احداث استخر ذخیره یک میلیون مترمکعبی آب در سال ۱۳۹۹ آغاز شد.

بازدید میدانی از کارخانه‌های در دست احداث

وی در ادامه برنامه‌های سفر به شهرستان فردوس از کارخانه در دست احداث آرد زرین بازدید کرد. عملیات اجرایی این واحد تولیدی در سال ۱۳۹۶ شروع شد و در حال حاضر ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

این کارخانه که طبق پیش‌بینی‌های صورت گرفته در بهمن امسال به بهره‌برداری می‌رسد، زمینه اشتغال ۴۰ نفر را به‌صورت مستقیم فراهم می‌کند و در طرح توسعه آن احداث واحد تولید کیک و کلوچه، نشاسته، ماکارونی و مجتمع نان پیش‌بینی شده است.

کارخانه تولید سیم آلومینیوم در فردوس واحد تولیدی دیگری بود که استاندار امروز با حضور جمعی از مدیران کل ستادی و استانی، امام جمعه، فرماندار و جمعی از مسئولان شهرستان فردوس از آن بازدید کرد. عملیات اجرایی واحد تولید سیم آلومینیوم با سرمایه‌گذاری شرکت پارت ایمن پرداز متین در سال ۱۳۹۸ اغاز شد و در حال حاضر ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

زمینه فعالیت این واحد تولیدی با ظرفیت ۴۰ هزار تن در سال، ریخته‌گری آلومینیوم و آلیاژهای آن- سیم آلومینیوم با روکش لاکی است.

پیش‌بینی بخش خصوصی برای راه‌اندازی این واحد تولیدی ۶۲ میلیارد و ۵۸۵ میلیون تومان است که به‌صورت مستقیم برای ۷۰ نفر اشتغال ایجاد خواهد کرد.

این واحد تولیدی در صورت تامین تسهیلات درخواستی سرمایه‌گذار، طی ۶ ماه آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

بررسی طرح توسعه کارخانه نساجی فردوس

استاندار خراسان جنوبی از کارخانه نساجی فردوس با هدف اطلاع از نحوه فعالیت کارخانه و برنامه‌های توسعه‌ای آن بازدید کرد.

شرکت کارخانجات نساجی فردوس با ۱۷ هزار نفر سهامدار در سال ۱۳۷۰ تشکیل شد و سال ۱۳۸۴ با مشارکت ایدرو، زیر بار تولید رفته است. این کارخانه با سرمایه‌گذاری ۱۸ میلیارد و ۹۲۷ میلیون تومان راه‌اندازی شد و با ظرفیت تولید ۳ هزار تن در سال، به تولید انواع نخ، پارچه و پوشاک می‌پردازد.

میزان اشتغال مستقیم این واحد تولیدی در حال حاضر ۲۲۰ نفر است و با اجرای طرح توسعه آن با مشارکت ایدرو برابر مصوبه سال ۱۳۹۹ هیات وزیران، زمینه اشتغال ۲۰۰ نفر دیگر فراهم می‌شود.

قول مساعد برای تامین اعتبار یادمان شهدا

قناعت در سفر به فردوس از یادمان شهدای گمنام در شهرهای اسلامیه و باغستان نیز بازدید کرد و برای تامین اعتبار این مجموعه قول مساعد داد.

این بازدیدها با هدف بررسی شرایط و تصمیم‌گیری برای تکمیل و بهسازی شرایط موجود با حضور جمعی از مدیران کل ستادی و استانی، ائمه جمعه، فرماندار و شماری از مسئولان شهرستان فردوس انجام شد.

مجتمع گلخانه‌ای فردوس مقصد بعدی استاندار خراسان جنوبی و هیات همراه در این شهرستان بود.

این بازدید استاندار به منظور بررسی مشکلات این مجموعه در راستای تامین زیرساخت‌ها برای سرمایه‌گذاران متقاضی انجام شد.

چاره‌اندیشی برای آب مجتمع گلخانه‌ای

مجتمع گلخانه‌ای فردوس با ۲۰ هکتار مساحت، در قالب ۳۲ واحد گلخانه‌ای ۴ هزار متر مربعی احداث شده تا زمینه اشتغال ۱۰۰ نفر را به‌صورت مستقیم فراهم کند.

چاره‌اندیشی برای جبران کمیت و کیفیت نامطلوب آب، دلیل اصلی بازدید استاندار از این مجتمع بود.

 

 

 

 

 

 

رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی:
کمبود کادر قضایی مهمترین مشکل محاکم قضایی خراسان جنوبی است

حجت الاسلام حمیدی کمبود کادر قضایی را مهمترین مشکل محاکم قضایی شهرستان های فردوس و سرایان اعلام کرد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی حجت الاسلام «ابراهیم حمیدی» در حاشیه بازدید از دادگاه شهرستان سرایان اظهار کرد: در هشت ماهه سال جاری حدود هشت هزار پرونده به دادگستری شهرستان سرایان وارد شده و تقریبا به همین تعداد پرونده رسیدگی شده است.

 

رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی با بیان اینکه از ابتدای امسال ۱۴ هزار نفر برای مسائل قضایی به دادگاه سرایان مراجعه کردند، افزود: رضایت مندی نسبی از عملکرد دادگاه سرایان وجود دارد و کمبود کادر قضایی تنها مشکل این دادگاه است که تلاش می شود تا برای سال ۱۴۰۱ این مشکل را به ویژه در دادگاه ها برطرف کنیم.

 

وی همچنین در حاشیه بازدید از دادگستری شهرستان فردوس گفت: آمار و ارقام نشان دهنده آن است که اطاله دادرسی در دادگستری شهرستان فردوس وجود ندارد.

 

حجت الاسلام حمیدی در ادامه روند رسیدگی و پاسخگویی به ارباب رجوع  را خوب ارزیابی کرد و افزود: رسیدگی الکترونیکی به پرونده های قضایی ضمن رعایت شیوه نامه های بهداشتی باعث سرعت در رسیدگی به پرونده ها می شود و شهرستان فردوس از این حیث جزو شهرستانهای با عملکرد خوب است.

 

رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی به مشکل کمبود کادر قضایی در این دادگستری اشاره و عنوان کرد: برخی از شعبات دادگستری فردوس بلاتصدی یا بدون قاضی است که با پیگیری این موضوع در مرکز استان باید طی سال نسبت به جذب نیروی اقدام شود.

 

وی بر اولویت صلح و سازش در شورای های حل اختلاف تأکید کرد و ادامه داد: دادگاه های آنلاین ظرفیت خوب و جدیدی است که در آیین نامه تعریف شده است و با فراهم شدن این ظرفیت در استان قضات خراسان جنوبی استقبال خوبی از این امر داشتند و باعث رضایت مندی مردم شده است.

 

حجت الاسلام حمیدی در خصوص مشکلات کارخانه منیزیم فردوس اشاره کرد و گفت: بانکها عمده شاکیان این کارخانه هستند که طی برگزاری جلساتی با آنها دو مرتبه به این کارخانه مهلت داده شد برای اینکه بتواند تولید خود را آغاز کند و به حداکثر برساند اما متاسفانه تا این لحظه علی رغم فرصت هایی که داده شده هنوز به نتیجه نرسیده است‌.

 

رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی با بیان اینکه مدیریت مشکل مهمتر این کارخانه است، تصریح کرد: اگر مدیریت تغییر  و به فرد توانمندی واگذار نشود هرچه به این کارخانه مهلت داده شود و بانکها همکاری کنند به نظر می آید مشکل این کارخانه حل نشود.

 

وی در پایان بیان کرد: اگر تصمیم مدیریتی در این خصوص اتخاذ شود طی یکسال این کارخانه به تولید حداکثری خواهد رسید چراکه مواد اولیه در اختیار کارخانه است و مشکلات بانکی نیز با استمهال‌هایی که انجام شد تقریبا حل شده بود اما مشکلات مدیریتی وجود دارد که باید به آن رسیدگی شود.

 

 

 

 

فرماندار نهبندان:
۱۸ کیلومتر باند دوم در نهبندان زیر بار ترافیک رفت

 

 

بیکی گفت: تاکنون ۱۸ کیلومتر باند دوم در شهرستان نهنبدان اجرا شده که در کاهش تصادفات تاثیر جدی داشته است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستاناز بیرجند، «مجید بیکی» امروز (۳۰ آذر) در مراسم تجلیل از کارکنان مجموعه راهداری و حمل و نقل جاده ای شهرستان نهبندان که به مناسبت هفته حمل و نقل جاده ای و راهداری صورت گرفت، اظهار کرد: حوزه و صنعت حمل و نقل یکی از بخش های پر درآمد و فعال اقتصادی کشور بعد از صنعت نفت است که رسالت اصلی آن ایمن سازی است.

فرماندار نهبندان با بیان اینکه حمل و نقل جاده ای همانند خون در شریان اصلی است، گفت: راهداری و راه و شهرسازی از بخش اقتصاد هر منطقه و کشور پشتیبانی کرده و بستر مناسبی برای جابه جایی فراهم می کنند.

وی ضمن پاسداشت زحمات راهداران در بخش دولتی و خصوصی، افزود: نهبندان بیش از سه هزار و ۶۰۰ کیلومتر انواع راه را دارد که در کنار اعتبارات به نیروی انسانی متعهد، ماهر و دارای شناخت کافی هم نیاز دارد.

وی یکی از فلسفه های راهداری و حمل و نقل جاده ای را ایمن سازی راه ها برای کاهش حوادث جاده ای عنوان کرد و گفت: تاکنون ۶۰ کیلومتر روکش در محور نهبندان انجام شده که با این عدد وضعیت روکش شهرستان از وضعیت نامطلوب خارج می شود.

فرماندار نهبندان تصریح کرد: محور نهبندان، کریدور اصلی به جنوب شرق است و اولویت اصلی ایمن سازی با این محور و ایجاد باند دوم است.

بیکی گفت: ۲۵۰ میلیارد تومان برای باندهای دوم به حوزه راه و شهرسازی با سفر ریاست جمهوری تزریق می شود که عدد مناسبی است.

وی گفت: تاکنون ۱۲ کیلومتر باند دوم در سال ۹۸ اجرا و ۶ کیلومتر باند دوم در هفته دولت در نهنبدان اجرا شده که در کاهش تصادفات تاثیر جدی داشته است.

فرماندار نهبندان در پایان ضمن اینکه روز راهدار را به زحمت کشان این عرصه تبریک گفت و افزود: امیدواریم ایمنی جاده ها نهنبدان و کشور افزایش یابد چراکه ۲۴ هزار نفر کشته در سال داریم که بیشتر افراد دچار معلولیت می شوند.

وی خاطرنشان کرد: اعتبارات راهداری امسال افزایش یافته است لذا امیدواریم اعتبارت راه های روستایی ملی شود.

تکلیف امتحانات دی ماه دانش‌آموزان چیست؟

تکلیف امتحانات دی ماه دانش‌آموزان چیست؟

 مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: امتحانات دوره‌های تحصیلی متوسطه اول و دوم به شیوه حضوری و براساس آیین‌نامه‌های آموزشی و ارزشیابی مصوب شورای عالی آموزش و پرورش برگزار می‌شود و فقط در شرایطی که مدرسه به دلیل شیوع بیماری، در وضعیت قرمز کرونایی قرار داشته باشد به صورت استثنا و با تأیید آموزش و پرورش محل، ارزشیابی دانش آموزان براساس دستورالعمل ارزشیابی پیشرفت تحصیلی در دوره شیوع بیماری کرونا انجام می شود.

محمدعلی واقعی، در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی با صدور اطلاعیه‌ای، نحوه برگزاری امتحانات دانش آموزان در دی ماه سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ را اعلام کرد.

وی افزود: بر اساس اطلاعیه منتشر شده از سوی مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی، امتحانات دانش آموزان در دی ماه سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ مطابق بخشنامه‌های صادره و با ملاحظاتی برگزار می‌شود.

واقعی ادامه داد: امتحانات دوره‌های تحصیلی متوسطه اول و دوم به شیوه حضوری و براساس آیین‌نامه‌های آموزشی و ارزشیابی مصوب شورای عالی آموزش و پرورش برگزار می‌شود و فقط در شرایطی که مدرسه به دلیل شیوع بیماری، در وضعیت قرمز کرونایی قرار داشته باشد به صورت استثنا و با تأیید آموزش و پرورش محل، ارزشیابی دانش آموزان براساس دستورالعمل ارزشیابی پیشرفت تحصیلی در دوره شیوع بیماری کرونا انجام می شود.

وی بیان کرد: همچنین امتحانات داوطلبان آزاد و آن گروه از دانش آموزان پایه دوازدهم که در خرداد و شهریور ماه موفق به کسب نمره قبولی در برخی دروس نشده‌اند، طبق برنامه اعلامی از دوم دی ماه آغاز و به شیوه حضوری در حوزه‌های امتحانی سراسر کشور با رعایت کامل شیوه نامه‌های بهداشتی برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه در این امتحانات از انواع سوالات (تشریحی،کوتاه پاسخ، چهار گزینه‌ای و…) استفاده شده و نمره منفی ندارند، تصریح کرد: امتحانات پایه نهم بزرگسال، آموزش از راه دور، ایثار گران وداوطلبان آزاد نیز هماهنگ استانی، به شیوه حضوری و با رعایت کامل شیوه نامه‌های بهداشتی است.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی بیان کرد: شیوه نامه ارزشیابی پیشرفت تحصیلی دوره‌های مختلف تحصیلی و بخشنامه برگزاری امتحانات نهایی پایه دوازدهم در دی ماه ۱۴۰۰در پایگاه اطلاع رسانی مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی به نشانی aee.medu.ir قابل مشاهده است؛ لذا از معلمان، دانش آموزان و اولیای آنان درخواست می‌شود تا اخبار و اطلاعیه های وزارت آموزش و پرورش را صرفا از پورتال اطلاع رسانی این  وزارتخانه  پیگیری کنند.

وی با بیان اینکه امتحانات مقاطع متوسطه اول و دوم حضوری برگزار می‌شود هرچند آغاز امتحانات از هفته آینده است اما برخی مدارس هم امتحانات امادگی برای نیمسال اول را از امروز با رعایت شیوه نامه‌ها برگزار کردند، تصریح کرد: بخشنامه‌ها به مدارس ارسال شده و بر رعایت شیوه نامه‌ها تاکید شده؛ ما برای تاکید بیشتر مدیران مدارس شهرستان‌های استان در این هفته وبیناری را در بستر شاد خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه استفاده از ماسک و مایع ضدعفونی، رعایت فاصله بین دانش آمورزان استفاده از سالن‌های بزرگ برای برگزاری امتحانات و تبادل جریان هوا در محل آزمون ضروری است، تصریح کرد: نظارت‌های بهداشتی بر مدارس حاکم است؛ در حین برگزاری امتحانات نیز تیمی ناظر ارسال خواهد شد.

واقعی با بیان اینکه بر اساس بخشنامه دانش آموزانی که علائم دارند برای امتحانات داخلی در آزمون شرکت داده نمی شوند و نمره نیم سال دوم برای آنان لحاظ خواهد شد، یادآور شد: تمامی دانش آموزان مقطع متوسطه اول و دوم چه دانش آموزانی که از ابتدای سال حضوری درس خواندند و چه دانش آموزانی که مجازی درس خواندند؛ امتحانات نوبت اول آنان به صورت حضوری برگزار می‌شود.

 

 

 

وزش باد شدید همراه با گردوخاک در خراسان جنوبی/۲

کارشناس هواشناسی خراسان جنوبی وزش باد شدید در برخی نقاط همراه با گردوخاک را تا پایان هفته در استان پیش بینی کرد.

زارعی گفت: براساس خروجی مدل‌های پیشیابی هواشناسی ناپایداری‌های جوی ابتدا به صورت وزش باد شدید در برخی نقاط همراه با گردوخاک و در ساعات بعدازظهر و شب در نیمه شمالی و قسمت‌هایی از بخش مرکزی رگبار باران همراه با گاهی رعد و برق پیش بینی می‌شود.

وی افزود: به لحاظ دمایی هم تا جمعه کاهش محسوس دمای هوا را انتظارداریم و سرما و یخبندان شبانه از صبح پنجشنبه در استان قابل پیش بینی است که تا پایان هفته آینده سرما تداوم خواهد داشت.

 

 

 

 

کرونا جان دو نفر دیگر را گرفت/۲-۳

در شبانه روز گذشته ۲ مورد فوت جدید ناشی از کرونا در خراسان جنوبی ثبت شد و تعداد فوتی‌های این بیماری به هزار و ۲۶۰ نفر رسید.

دبیر ستاد پیشگیری و کنترل کرونا در استان گفت: روز گذشته از ۲۶۰ آزمایش تشخیص مولکولی کرونا که در استان انجام شد ۴۴  بیمار جدید و از ۴۱۹ آزمایش سریع ۳۷ مورد مثبت جدید شناسایی شد و در مجموع از ۶۷۹ تست ملکولی و سریع انجام شده در استان ۸۱ مورد جدید در شبانه روز گذشته شناسایی شد.

شریف زاده افزود: از این تعداد ۳۲ مورد از بیرجند،   ۲۵ مورد از طبس، ۱ مورد از بشرویه، ۲ مورد از خوسف، ۱ مورد از درمیان، ۶ مورد از فردوس، ۱ مورد از قاین، ۴ مورد از سرایان، ۱ مورد از سربیشه  و ۸ مورد از نهبندان بودند.

به گفته دبیر ستاد پیشگیری و کنترل کرونا در استان در حال حاضر ۱۳۸ بیمار با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که از این تعداد ۴۷ نفر کرونا مثبتند.

شریف زاده گفت: از این تعداد ۱۴ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند.

وی افزود: در شبانه روز گذشته ۲ مورد فوت جدید ناشی از کرونا در استان ثبت شد و تعداد فوتی‌ها به هزار و ۲۶۰ نفر رسید.

همچنین در ادامه عملیات واکسیناسیون کرونا در استان تا روز گذشته ۵۴۹ هزار و ۸۰۴ نفر واکسن نوبت اول، ۴۸۰ هزار و ۳۶۷ نفر واکسن نوبت دوم و ۳۲  هزار و ۳۶۸ نفر واکسن نوبت سوم را دریافت کردند

 

 

 

 

 

اهدای دو تخت بیمارستانی به هلال احمر طبس/۲

خیر طبسی دو تخت بیمارستانی به بانک امانات تجهیزات پزشکی هلال احمر شهرستان طبس اهدا کرد.

رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان طبس ارزش تخت های اهدا شده رااهدای دو تخت بیمارستانی به هلال احمر طبس ۴۱ میلیون ریال اعلام کرد.

علیرضا آزاد گفت: بانک امانات تجهیزات پزشکی هلال احمر از جمله پروژه‌های موفق داوطلبی است که به همت اعضا، داوطلبان و خیرین ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه بانک امانات پزشکی در راستای اهداف عالی جمعیت هلال احمر ازجمله تسکین آلام همنوعان و حمایت از زندگی و سلامت مردم راه اندازی شده است، افزود: تجهیزات این بانک‌ها با هدف کمک به بیماران کم برخوردار و در اختیار عموم مردم قرار می‌گیرد.

 

 

 

 

 

برگزاری دوره آموزش عکاسی برای نوجوان خراسان جنوبی/۲-۳

بیست و نهمین جلسه انجمن عکاسان نوجوان کانون خراسان جنوبی با حضور مریم آل مومن، عکاس و مدرس عکاسی به صورت مجازی برگزار شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، آل مومن در ابتدای مباحث خود با معرفی انواع عکاسی، از پرتره به عنوان اولین نوع عکاسی و رایج ترین آن نام برد که با هدف ثبت چهره انسان در قالب تمام قد، هنری، پرسنلی، سیاسی،  تبلیغاتی و خانوادگی با لنز مناسب این نوع عکاسی گرفته می‌شود.

این هنرمند عکاس، عکاسی زیر آب را نیز یکی از شاخه‌های عکاسی دانست که  از آبزیان و جاذبه‌های زیر آب گرفته می شود و نیازمند تجهیزاتی از قبیل دوربین ضدآب و کاورهای مخصوص دوربین می باشد.

وی در ادامه عکاسی خبری را از شاخه های مهیج عکاسی دانست و با تشریح ویژگی‌های این نوع از عکاسی در خصوص انواع عکاسی در حوزه های مد، عکاسی انتزاعی، عکاسی نجومی، مستند، ورزشی معماری و ماکرو نیز مباحثی ارایه و به سوالات اعضا و مربیان حاضر در نشست پاسخ گفت.

 

 

آثار ثبت فهرست میراث ملی به ۹۵۵ اثر رسید/۲-۳

آثار ثبت شده خراسان جنوبی در فهرست میراث ملی به ۹۵۵ اثر رسید.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز خراسان جنوبی،  مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گفت: با ثبت ۷ اثر معنویآثار ثبت فهرست میراث ملی به ۹۵۵ اثر رسید (ناملموس) تعداد آثار تاریخی ، ناملموس و طبیعی استان خراسان جنوبی به ۹۵۵ اثر رسید.

حسن رمضانی افزود: این آثار شامل مهارت و دانش پخت نان لوله بیرجند ، مهارت و دانش تنورسازی فردوس، مهارت و دانش کرکی بافی شهر مود، مهارت و دانش شیره‌پزی، مهارت و دانش قارت بافی قاین، مهارت و دانش نان جوش و صابون‌سازی بیرجند است.

مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی افزود: اکنون ۷۷۷ بنا و محوطه تاریخی و فرهنگی، ۲ اثر میراث معماری صنعتی، ۷۵ اثر طبیعی، ۸۸ اثر معنوی و ۱۳ شیی تاریخی در استان ثبت‌شده است.

 

 

 

 

 

 

زنده گیری یک حلقه مار در آشپزخانه منزل مسکونی/۴

 مسئول آتش نشانی شهرستان خوسف از زنده گیری یک مار یک ونیم متری در آشپزخانه منزل مسکونی شهرستان خوسف خبر داد.

میرزائی گفت: آتش نشانان پس از اعزام، با ابزار تخصصی اقدام به زنده گیری مار کردند و به وحشت ساکنین خاتمه داده شد. آتش نشانان پس از زنده گیری مار آن را در دامان طبیعت رها سازی کردند.

 

دستگیری قاچاقچی مسلح در”نهبندان”/۴

فرمانده انتظامی استان گفت: سواری پژو حامل مواد مخدر در شهرستان”نهبندان” توقیف و در بازرسی از آن ۱۴۸ کیلو و ۵۵۰ گرم تریاک به همراه یک قبصه اسلحه کلاش کشف شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سردار”ناصر فرشید” اظهارداشت: مأموران انتظامی شهرستان “نهبندان” با انجام اقدامات اطلاعاتی، یک سواری پژو ۴۰۵ حامل مواد مخدر را که در حال تردد به سمت شهرهای مرکزی کشور بود؛ در شهرستان”نهبندان” شناسایی کردند و در یک عملیات ضربتی خودرو را متوقف کردند.

وی بیان داشت: مأموران پس از هماهنگی با مقام قضائی در بازرسی از خودرو، ۱۴۸ کیلو و ۵۵۰ گرم تریاک به همراه یک قبضه اسلحه کلاش کشف کردند.

 

باند سارقان محتویات خودرو در”بیرجند” متلاشی شد/۴

 

فرمانده انتظامی شهرستان “بیرجند”گفت: با تلاش ماموران پلیس در شهرستان “بیرجند” باند ۵ نفره سارقان محتویات خودرو در این شهرستان متلاشی و ۵۳ فقره سرقت کشف شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ”علیرضا فولادی” در جمع خبرنگاران اظهار داشت: با وقوع سرقت های خرد متعدد در شهرستان بیرجند، موضوع به صورت ویژه پیگیری و شناسایی سارقان در دستور کار پلیس قرار گرفت.

فرمانده انتظامی شهرستان بیرجند ادامه داد: ماموران با هماهنگی مقام قضائی در عملیاتی غافلگیرانه اعضای این باند که شامل ۴ سارق و یک مالخر بود را دستگیر و به کلانتری منتقل کردند که متهمان دستگیر شده به ۵۳ فقره سرقت اعتراف و اموال سرقتی از آنان کشف شد.

سرهنگ فولادی با بیان اینکه اموال سرقتی کشف شده به مالک آن ها تحویل شده است؛ تصریح کرد: از ابتدای سال جاری سرقت ها در شهرستان بیرجند نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۵ درصد افزایش داشته که با اقدامات پلیس، کشف سرقت ها ۲۳ درصد و دستگیری سارقان نیز ۳۷ درصد افزایش داشته است.

 

 

 

 

مدیرکل ثبت احوال خراسان جنوبی:

ثبت۶۷۰ طلاق در خراسان جنوبی

طلاق در خراسان جنوبی کاهش یافت

مدیرکل ثبت احوال خراسان جنوبی با اشاره به کاهش چهار درصدی طلاق در نیمه نخست سال ۱۴۰۰ گفت: در ۶ ماهه نخست امسال تعداد ۶۷۰ واقعه طلاق ثبت شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، علیرضا مهرآور افزود: سوم دی ما به مناسبت صدور اولین شناسنامه ایرانی به نام خانم فاطمه ایرانی در سال ۱۲۹۷ به نام روز ملی ثبت احوال ثبت شده است.

مدیرکل ثبت احوال خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه اولین شناسنامه در خراسان‌جنوبی در ۲۱ مهر ۱۳۰۷ صادر شده است، بیان‌کرد: جمعیت خراسان‌جنوبی در سال ۱۴۰۰ حدود ۸۳۴ هزار نفر جمعیت تخمین زده شده است که از این تعداد ۳۲۵ هزار نفر روستایی و ۵۰۹ هزار نفر شهری هستند.

مهرآور ادامه‌داد: همچنین از ۸۳۴ هزار نفر جمعیت خراسان‌جنوبی ۴۰۹ هزار نفر زن و ۴۲۵ هزار نفر مرد هستند و بیشترین جمعیت نیز مربوط به شهرستان بیرجند با ۲۸۱ هزار نفر است.

وی با اشاره به اینکه در سال ۹۵ خراسان‌جنوبی یازدهمین استان سالمند کشور با میانگین ۹.۳ درصد بوده است، اظهار کرد: بر اساس آمار سال ۹۹ خراسان‌جنوبی بعد از خراسان شمالی رتبه دوم ازدواج در کشور را دارد.

مدیرکل ثبت احوال خراسان‌جنوبی با بیان اینکه در میزان فوت رتبه ۲۳ کشور، ولادت رتبه دوم و طلاق رتبه ۲۷ کشور را داریم، افزود: بر اساس شاخص مرکز آمار ایران در سال ۹۹ خراسان‌جنوبی بعد از سیستان و بلوچستان رتبه دوم باروری را دارد ولی افت شاخص را به ۲.۳۶ در سال ۹۹ را داشتیم که نگران کننده است.

کاهش آمار موالید در خراسان جنوبی

مهرآور گفت: آمار موالید از ۱۰ هزار و ۸۷ واقعه در هشت ماهه سال ۹۹ به ۱۰ هزار و ۶۲ واقعه رسیده است که این کاهش ۲۵ واقعه ولادت (کاهش ۰.۲ درصدی) یک زنگ هشدار است.

وی گفت: در هشت ماهه سال ۱۴۰۰ تعداد چهار هزار و ۸۳۹ دختر و پنج هزار و ۲۲۳ پسر در خراسان‌جنوبی به دنیا آمده است و زنانی که در هشت ماهه سال ۱۴۰۰ در خراسان‌جنوبی برای نخستین بار مادری را تجربه کرده‌اند به طور میانگین ۲۵ سال و پنج ماه سن داشته‌اند.

مدیرکل ثبت احوال خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه در هشت ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۲۸ واقعه فوت در خراسان‌جنوبی افزایش یافته است، بیان‌کرد: این آمار، رشد چهاردرصدی واقعه فوت را نشان می‌دهد.

مهرآور ادامه‌داد: در خراسان‌جنوبی هزار و ۴۶۱ زن و هزار و ۸۴۱ مرد در هشت ماهه سال جاری فوت کرده‌اند که ۴۳ درصد فوت شدگان روستایی و ۵۷ درصد شهری بوده‌اند.

۴.۶ درصد فوت شدگان کمتر از ۱۵ سال داشته‌اند

وی بیان‌کرد: ۷۳.۳ درصد فوت شدگان ۶۰ سال سن و بیشتر و ۴.۶ درصد افراد فوت شده نیز کمتر از ۱۵ سال سن داشته‌اند.

مدیر کل ثبت احوال خراسان‌جنوبی گفت: در ۶ ماهه سال جاری سه هزار و ۹۰۵ واقعه ازدواج ثبت شده است که نسبت به مدت مشابه در سال قبل ۴۳ واقعه یعنی ۱.۱ درصد کاهش داشته است.

مهرآور با اشاره به کاهش چهاردرصدی طلاق در نیمه نخست سال ۱۴۰۰ اظهار کرد: در شش ماهه سال ۹۹ تعداد ۶۹۸ واقعه طلاق و در ۶ ماهه سال ۱۴۰۰ تعداد ۶۷۰ واقعه طلاق ثبت شده است که ۲۸ واقعه کاهش داشته است.

آماری از ازدواج‌های زیر ۱۵ سال

وی گفت: بیشترین ازدواج رخ داده برای زنان در سنین ۱۵ تا ۱۹ سال بوده و ۶ درصد ازدواج‌ها هم بین دختران کمتر از ۱۵ سال رخ داده است و در مورد پسران نیز بیشتر ازدواج بین سنین ۲۰ تا ۲۴ صورت گرفته و هفت درصد ازدواج‌ها نیز بین ۱۵ تا ۱۹ سال رخ داده است.

مدیرکل ثبت احوال خراسان‌جنوبی افزود: در هشت ماهه سال ۱۴۰۰ بیشترین فراوانی نام دختران در خراسان‌جنوبی فاطمه، فاطمه زهرا و زینب و در بین پسران امیرعلی، امیرحسین و ابوالفضل بوده است.

مهرآور گفت: پوشش کارت هوشمند ملی در خراسان جنوبی ۹۸.۸ درصد است و از ۶۰۰ هزار و ۶۸۰ نفر واجد شرایط برای دریافت کارت ملی هوشمند ۵۹۳ هزار و ۵۶۶ نفر تکمیل ثبت نام کارت داشته‌اند که کارت ۴۹۰ هزار و ۹۲۰ نفر تحویل داده شده است.

 

 

 

 

یادواره شهید محمد حسین میخوش برگزار شد/۲-۳

    
یادواره شهید محمد حسین میخوش برگزار شد
یادواره شهید محمد حسین میخوش از سوی هنرستان دخترانه هنرهای زیبا بیرجند با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی در محل سالن قلم چی برگزار شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ ناصر نبی زاده در این مراسم ضمن گرامیداشت ، شهدای دفاع مقدس، شهدای انقلاب و مقاومت و خصوصا ۲ هزار شهید استان، بیان کرد: شهیدان و ایثارگران مظهر صلابت این مرز و بوم هستند، آنان از همه هستی خود گذشتند و برای ما امنیت و آرامش را به ارمغان آوردند.

وی با اشاره به این که برگزاری یادواره ها در اصل یادآوری مجاهدت های شهدایی است که با نثار جان و خون خود در راه آرمان هایشان گام برداشتند، عنوان کرد: یکی از ویژگی های شهدای ما عشق به انقلاب و اسلام بوده است، وعشق آنان به انقلاب و اسلام باعث شد تا همه چیز را کنار گذاشته و از اسلام در برابر دشمنان دفاع کنند.

وی هدف اصلی از برگزاری این یادواره را انتقال مفاهیم دوران دفاع مقدس و ارزش‌های نظام اسلامی توصیف کرد و گفت: شهید میخوش هنرمند شهید بود و هنرمند واقعی کسی است که درک می کند شرایط  زمان را  و این بسیار زیباست که در این بستر که نگاه ما به امر آموزش هنر می باشد می توان اوج هنر را در این امر دید که چگونه یک شهید همه چیزش را برای دفاع از وطنش هزینه می کند.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی با بیان این که شهدا پرچم برافراشته و چشم انداز آینده جامعه ما هستند بیان داشت: ما باید قدردان شهدا و خانواده ایشان باشیم که با همه عشق و علاقه خود جهت دفاع از این میهن رفتند تا ما به مقصود خود که همان استقلال کامل جمهوری اسلامی در همه ابعاد است برسیم.

وی با اشاره به اینکه برگزاری اینگونه مجالس به ما کمک می‌کند که در زندگی روزمره خود گم نشویم تصریح کرد: شهدا وارستگانی بودند که از مادیات و تعلقات دنیوی بریدند و به سوی معنویات الهی و مجاهدت در راه خدا به شهادت رسیدند.

انتشار پنج عنوان کتاب در مرکز نشر دانشگاه بیرجند/۲

پنج عنوان کتاب در مرکز نشر دانشگاه بیرجند منتشر شد.
انتشار پنج عنوان کتاب در مرکز نشر دانشگاه بیرجند

به گزارش امروز خراسان جنوبی، کتاب ” مبانی معرفت شناسی” نوشته: دکتر مرتضی مزگی‌نژاد، کتاب “نظریه رسته‌ها” نوشته: دکتر حسین فضائلی، فاطمه راشدی، کتاب “بیوتکنولوژی و به نژادی گیاهی” نوشته: دکتر محمد ضابط، کتاب “فیزیولوژی و فناوری پس از برداشت محصولات باغی” نوشته: دکتر فرید مرادی‌نژاد، پنج  عنوان کتابی است که توسط مرکز نشر دانشگاه منتشر شد.

 

برگزاری مسابقه تنیس روی میز مجازی در دانشگاه بیرجند/۷

مسابقات تنیس روی میز جشنواره پاییزه ویژه دانشجویان دختر به صورت مجازی برگزار شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی در این مسابقات سیده رضوانه رضوی دانشجوی کارشناسی ارشد تربیت بدنی؛ مقام اول، مژگان جعفری دانشجوی کارشناسی ارشد تربیت بدنی؛ مقام دوم و افسانه حسن نژاد دانشجوی رشته صنایع دستی؛ مقام سوم را کسب کردند.

 

 

 

 

 

مطالبه ۲۰ ساله معدن‌کاران نهبندانی در مسیر تحقق قرار گرفت

 

 

مطالبه 20 ساله معدن‌کاران نهبندانی در مسیر تحقق قرار گرفت

 ۲۰ سال است که معدنکاران نهبندان به ویژه معادن شاهکوه خواهان برقرسانی به این معادن هستند و اکنون این مطالبه محقق شده که خبری مسرت بخش است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند ، خراسان جنوبی عسلویه معدنی است و در گوشه گوشه دل کویری و داغ آن، زر نهفته است و باید بیشتر از دیگر نقاط استان صدای چرخش چرخ صنعت در آن به گوش برسد.

این در حالی است که ضعف زیرساخت‌ها در دیگر نقاط زرخیز خراسان جنوبی پیش پای تولید و صنعت سنگ انداخته و در شهر کویری و کمتر توسعه یافته نهبندان که گوهرهای نهان بسیاری در دل خود دارد، تریلرها و غول پیکرهای باری، ده‌ها تن موادخام معدنی شهرستان را به دیگر استان‌ها و نقاط برخوردار از صنایع پیشرفته برای فراوری حمل می‌کنند و در این بین سهم شهرستان فقط سودی‌ اندک از خام فروشی و گرد و خاک حفاری و حمل بارهاست.

آنچه در شرایط فعلی چوب لای چرخ صنعت این شهرستان گذاشته، ضعف‌های زیرساختی چون نبود برق در معادن است. آن گونه که یکی از کارگران معادن شاهکوه به خبرنگار ما گفت: تا چشم تان کار می‌کند معدن سنگ را در این منطقه می‌توان یافت. معادنی که برای برداشت آن باید با دستگاه دل کوه و معدن را شکافت و مسلما این دستگاه برای حرکت نیاز به برق دارد. حال در غیاب برق در این منطقه کارفرما مجبور است دستگاه‌هایش را با ژنراتور به کار بیاندازد.

حال شرایطی را در نظر بگیرید که در اثر کار دستگاه ژنراتور می‌سوزد و کارگر مجبور است با گازوئیل کار را ادامه دهد اما امان از روزی که گازوئیل نیز یافت نشود در این موقع کارگر و کارفرما هر دو ضرر می‌کنند و کارگر بیکار می‌شود.

این قبیل کم و کاستی‌ها و نبود زیرساخت‌ها رغبت را برای سرمایه گذاری در شهرستان کم کرده است.  از احداث صنایع جوار معدنی که بگذریم در شهرک صنعتی این شهرستان نیز چندان خبری از تکاپوی کارخانه‌های فعال نیست و غیر از‌ اندک صدای خسته چند صنعت کوچک، صدای حرکت چرخ غول‌های صنعتی به گوش نمی‌رسد.

شاید به دلیل نبود برق است که ۲۰ سال است معدنکاران این منطقه مطالبه برق را دارند و شاید به دلیل نبود برق ۴۰ درصد معادن شاهکوه نهبندان غیر فعال است.

طی سال‌های اخیر برای خروج از این بن بست‌ها گام‌هایی برداشته شده و زمینه توسعه فراهم شده است اما به علت بی توجهی‌های گذشته و وسعت کمبودها، سال‌ها طول می‌کشد تا نفس خسته صنعت شهرستان تازه شود و چکش کاری‌های بدنه، جوابگو باشد.

یکی از  سرمایه گذاران این منطقه گفت: زیرساخت جاده بسیار مهم است و در حوزه حمل و نقل جاده‌ای نیز مشکل اساسی وجود دارد.

به گفته وی تامین آب و برق معادن و صنایع جوار معدنی سخت و هزینه بر است و اکنون ژنراتورهای سنگین تولید برق برای استخراج باید تامین شود.

این سرمایه گذار افزود: خراسان جنوبی در مقایسه با استان‌های همجوار، دارای بیشترین تنوع معدنی است اما نبود زیرساخت سبب شده تا سود حاصل از فراوری این مواد نصیب استان نشود.

برای پیگیری بیشتر به سراغ فرماندار نهبندان رفتیم. وی با بیان اینکه در حال حاضر هفت طرح سرمایه‌گذاری صنعتی و معدنی در این شهرستان در دست اجرا است گفت: تا پایان سال جاری سه طرح با حجم سرمایه‌گذاری ۳۲۵ میلیارد تومان به بهره‌برداری می‌رسد.

مجید بیکی با بیان اینکه براساس برنامه‌ها و سیاست‌های دولت و منویات رئیس جمهوری بارقه امید و دروازه جدیدی از رسیدگی و پرداختن به مسائل مردم شکل گرفته است ادامه داد: امیدواریم با مجموعه اتفاقاتی که در سطح کشور خواهد افتاد شاهد حل شدن مسائل و مشکلات مردم باشیم.

فرماندار نهبندان اظهار داشت: این شهرستان با ۲۳ نوع ماده معدنی منحصر به‌فرد و بیش از ۱۰۰ میلیون تن ذخیره انواع کانی‌های فلزی و غیر فلزی دارد.

وی با بیان اینکه در حوزه معادن شهرستان سرمایه‌گذاری خوبی در بخش دولتی و خصوصی در حال انجام است گفت: طلای هیرد به عنوان واحدی ممتاز به‌زودی افتتاح و به بهره‌برداری خواهید رسید.

فرماندار نهبندان تصریح کرد: یکی از مطالبات جدی مردم شهرستان نهبندان، اشتغال است که با رویکرد دولت جدید توسعه پیدا خواهد کرد و ظرفیت‌های نهفته نهبندان با حسن توجه استاندار بالفعل خواهد شد.

نماینده مردم شهرستان‌های نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه یکی از مهمترین کانون‌های معدنی شهرستان نهبندان در منطقه شاهکوه، هیرد است که متاسفانه در حوزه انرژی از زیرساخت‌های مناسبی برخوردار نیست گفت: پارسال پیگیری‌هایی با سازمان‌های مختلف به خصوص با ایمیدرو  و توانیر انجام دادیم تا بتوانیم یک پست تامین برق را در منطقه راه اندازی کنیم.

نخعی گفت: خوشبختانه این پیگیری‌ها در راستای رفع موانع تولید امروز به نتیجه رسیده است.

وی بیان کرد: طرح احداث پست ۱۳۲ کیلو ولت برق شاهکوه نهبندان با سرمایه گذاری اولیه ۱۰۰ میلیارد تومانی آغاز شد تا برق سرمایه گذاران و بهره برداران معادن این منطقه را تامین کند.

 

 

 

سهم استان خراسان جنوبی از بودجه سال ۱۴۰۱ چقدر است؟

 

سهم استان خراسان جنوبی از بودجه سال 1401 چقدر است؟

 سرپرست سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه بودجه ۱۴۰۱ در جهت رشد اقتصادی و برنامه محور است گفت: این استان در بخش اعتبارات قانون متوازن در جایگاه ۱۸ کشور قرار دارد.

 حمید جهانشاهی افزود: بودجه سال ۱۴۰۱ بر مبنای واقعیت‌ها و بدون کسری تدوین شده است.

سرپرست سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان جنوبی گفت: این بودجه بدون انتظار برای رفع تحریم‌ها تدوین شده و  به جای توزیع اعتبارات در قالب ردیف‌ها به سمت بودجه‌ریزی عملیاتی حرکت خواهیم کرد.

وی با تأکید بر این نکته که در بودجه سال ۱۴۰۱ شاخص‌های کلان اقتصادی هدف‌گیری می‌شود و از پروژه محوری به سمت برنامه محوری حرکت خواهیم کرد تصریح کرد: توجه به مطالعات آمایش سرزمین ملی و استان‌ها، مطالعات توسعه اقتصادی و اشتغالزایی روستاها و اسناد توسعه شهرستان‌ها یک خطکش مهم در تدوین برنامه‌ها و تعریف پروژه‌ها خواهد بود.

جهانشاهی با اشاره به این مطلب که در بودجه ۱۴۰۱ اختیارات قابل توجهی به استان‌ها داده خواهد شد و در مقابل سهم استان و شهرستان‌ها در تحقق رشد اقتصادی مشخص و رصد خواهد شد افزود: باید توجه داشت که بودجه حلقه آخر نظام برنامه‌ریزی است و باید بستری فراهم شود تا سیاست‌های دولت در قالب بودجه پیاده‌ریزی گردد و از بخشی‌نگری و صرفاً توزیع اعتبارات و منابع پرهیز کنیم.

سرپرست سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان جنوبی با بیان اینکه کیفیت بودجه‌ریزی بسیار حائز اهمیت است و غفلت از این موضوع منجر به کسری بودجه خواهد شد گفت: کسری بودجه باعث استقراض از بانک مرکزی می‌شود  و نهایتاً افزایش نقدینگی، شرایط تورم را بوجود می‌آورد و تورم بی‌ثباتی اقتصادی را به دنبال خواهد داشت.

وی افزود:  وجود ۹۰۰۰ ردیف برنامه-پروژه در سطح کشور کار نظارت را سخت کرده و در بودجه سال ۱۴۰۱ سعی شده در جهت رشد اقتصادی برنامه‌ها رصد گردد.

جهانشاهی با بیان این نکته که  رشد اقتصادی ۸ درصدی شامل دو پایه  یعنی سرمایه‌گذاری و ارتقاء بهره‌وری خواهد بود اظهار داشت: متاسفانه ۶ سال زمان می‌برد تا با تحقق رشد اقتصادی ۸ درصدی در سال ۱۴۰۷ به تولیدی معادل تولید حاصل از رشد سنتی حدوداً ۳ درصدی در دهه ۹۰ برسیم.

خبر ایجاد قریب الوقوع صندوق عدالت و پیشرفت در ۳۱ استان کشور و اشاره به وظیفه آن یعنی  اهرم کردن منابع دولتی با منابع غیردولتی در اقتصاد کلان کشور مطلب مهم دیگری بود که وی به آن اشاره کرد.

سرپرست سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان جنوبی از حذف ارز ترجیحی برای واردات کالاهای اساسی، کاهش اوراق مالی اسلامی از ۱۳۲.۵ به ۸۸ هزار میلیارد تومان، و افزایش حداقل دریافتی از ۳.۵ به ۴.۵ میلیون تومان به عنوان  ویژگی‌های بودجه سال نام برد و تصریح کرد: رشد حقوق کارمندان از بین ۵ درصد تا ۲۹ درصد متغیر و به صورت میانگین ۱۰ درصد به صورت پلکانی پیش‌بینی شده و به حقوق‌های بالای ۳۷ میلیون تومان هیچ افزایشی تعلق نمی‌گیرد.

جهانشاهی مهم‌ترین مزایای بودجه برنامه محور سال ۱۴۰۱ را ساده و قابل فهم بودن، نتیجه‌گرا بودن، نظارت پذیری، کمک به جلوگیری از رشد هزینه‌ها، کمک به ثبات اقتصادی و افزایش اختیارات محلی برای مسئولین برشمرد و افزود: تفاهم‌نامه‌هایی بین دستگاه‌های اجرایی و سازمان برنامه و بودجه منعقد خواهد شد تا در قبال تامین منابع اهداف مورد انتظار در سال ۱۴۰۱ قابلیت رصد داشته باشد و دستگاه‌ها در این رابطه پاسخگو باشند.

وی از کاهش تراز عملیاتی از ۴۶۴ هزار میلیارد تومان به ۳۰۰ هزار میلیارد تومان، کاهش خالص استقراض دولت از بازار سرمایه به منفی ۴۰ هزار میلیارد تومان، افزایش نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی از ۵.۴ به ۶.۹ درصد و کاهش رشد هزینه‌های دولت به عنوان بخشی از مهم‌ترین اصلاحات ساختاری بودجه سال ۱۴۰۱ نام برد.

سرپرست سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان جنوبی تصریح کرد: مقایسه بودجه سال ۱۴۰۱ استان در لایحه با قانون بودجه سال ۱۴۰۰ نشان می‌دهد که در بخش اعتبارات هزینه‌ای ۲۴ درصد رشد و در بخش اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای ۴۱ درصد رشد خواهیم داشت.

وی گفت: در حالی که جایگاه استان در بخش اعتبارات هزینه‌ای رتبه ۲۲ و بدون تغییر نسبت به سال گذشته است و در بخش اعتبارات تملک با دو پله ارتقا رتبه ۲۱ را درمیان ۳۱ استان دارا هستیم در بخش اعتبارات قانون متوازن نیز از امکانات کشور کماکان جایگاه ۱۸ را دارا هستیم که جایگاه مناسبی است.

 

 

 

 

 

 

دور ریز‌هایی که خودرو شد/۲

یک جوان روستایی توانسته با ضایعات و قطعات اسقاطی وسیله نقلیه بسازد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، مجتبی معصومی، جوان روستایی اهل شهرستان طبس که از کودکی در کنار پدر مهارت آموخته است.

او توانسته است با چاشنی کردن خلاقیت و مهارت حس شیرین، ساختن وسیله نقلیه را تجربه کند.

او گفت: در کنار پدر توانستم در تعمیر موتور سیکلت استاد شوم، تغییراتی که روی موتور‌ها انجام می‌دادم باعث شد که این انگیزه در من ایجاد شود که ماشین بسازم.

این جوانی روستایی خلاقیتش را طراحی و پیاده کرده است.

پدر مجتبی گفت: مجتبی از کودکی در کنار من بوده و حالا خوش حالم که تلاش‌های او به نتیجه رسیده است.

مجتبی گفت: استارت ساخت این خودرو را از اردیبهشت ۹۸ شروع کردم و حدود یک سال بعد با هزینه کردن ۵ میلیون تومان توانستم ماشین بسازم.

ساخت این خودروی دست ساز، از ضایعات خودرو و موتور سیکلت بوده است.

معصومی گفت: هر روز به ضایعاتی‌ها سر میزدم تا یکی از قطعه‌های ماشینم را پیدا کنم و سریع‌تر بتوانم ماشینم را تکمیل کنم.

او گفت: در صورت حمایت می‌توانم وسایل نقلیه دیگری هم مانند این وسیله درست کنم.

حمایت از ایده‌های خلاقانه می‌تواند به ایجاد انگیزه در بین صاحبان فکر و نوآوری و به خصوص جوانان منجر شود.

 

خشکسالی سفره عشایر را کوچکتر کرد/۲-۳

مدیرکل امور عشایر استان در گفتگو با خبرنگار صداوسیما گفت: این خسارت امسال به علت کاهش شدید بارندگی دراستان و وجود خشکسالی به جامعه عشایری وارد شد و هزینه‌های سنگینی را بر  دوش عشایر گذاشت.

مهدی عصمتی پور افزود: در سال‌های گذشته تأمین ۷۵ تا ۸۰ درصد علوفه دام عشایر از مراتع بود، اما امسال به علت فقر شدید مراتع و عدم رویش علوفه، تغذیه دام عشایر ۱۰۰ درصد به صورت دستی انجام می‌شود.

وی گفت: خرید دام عشایر ، آبرسانی رایگان با ۲۳ دستگاه تانکر، تامین نهاده‌های دامی توسط تعاونی‌های عشایری از سایر استانها، تامین نهاده‌های مدت دار و اعطای تسهیلات بانکی بلندمدت و ارزان قیمت از جمله راهکار‌های حمایتی از عشایر است.

مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی گفت: با توجه به کاهش شدید نزولات آسمانی، از مجموع ۸ میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار مراتع خراسان جنوبی به ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار از مراتع که در اختیار عشایر است خسارات ۸۰ درصدی وارد شده است.

عصمتی پور افزود: مابقی مراتع نیز به علت گرد و خاک و همچنین نشست ماسه‌ها روی علوفه‌های مرتع، کیفیت خود را از دست داده است.

 

 

 

۱۷۰ شرکت فناور در خراسان جنوبی فعال هستند

۱۷۰ شرکت فناور در خراسان جنوبی فعال هستند

 رییس پارک علم و فناوری خراسان جنوبی گفت: حدود ۱۷۰ شرکت فناور، ۴۰ شرکت دانش‌بنیان و چهار مرکز رشد در این استان از خدمات پارک علم و فناوری بهره‌مند هستند.

محمدعلی ناصری روز دوشنبه در آیین تجلیل از ۱۲ پژوهشگر برتر موسسات آموزش عالی شهرستان قاینات که به مناسبت هفته پژوهش و فناوری برگزار شد افزود: ساختمان مرکز رشد قاین در حال بهسازی است تا فضایی در خور شان فناوران آماده کنیم.

وی شهرداری‌ها را یکی از نهادهای مهم در حوزه علم و فناوری عنوان کرد و گفت: مراکز رشد در اکثر کشورها تحت حمایت شهرداری‌ها هستند و در این زمینه نقش موثری را ایفا می‌کنند.

رییس پارک علم و فناوری خراسان جنوبی ادامه داد: رسالت ایجاد دانشگاه پژوهش‌محور در نسل قبل به‌خوبی پیاده‌سازی شد و اکنون باید به سمت دانشگاه‌های کارآفرین و پارک‌های علم و فناوری و کارخانه‌های نوآوری برویم و اکوسیستم فناوری را پیاده‌سازی کنیم.

وی گفت: کشور ما رتبه نخست تولید علم و رشد علمی را در دنیا دارد و ارتقای علمی ایران از رتبه پنج به یک رسیده است و در علم ژنتیک و سلول‌های بنیادین نیز به رتبه دوم در منطقه رسیده‌ایم.

ناصری حلقه مفقوده بین صنعت و آنچه مردم طالب آن هستند و در دانشگاه‌ها تولید می‌شود بویژه در اقتصادهای دولتی را اکوسیستم و زیست‌بوم فناوری دانست و گفت: این زیست‌بوم شامل مراکز رشد، مراکز نوآوری، کارخانه‌های نوآوری، صندوق‌های پژوهش و فناوری، پارک‌ها و شهرک‌های علمی و تحقیقاتی، شتاب دهنده‌ها، سرمایه‌گذاران و صندوق‌های پژوهش و فناوری همچنین فناوران و نیروهای ایده‌پرداز هستند.

وی اظهار داشت: باید دست به دست هم داده تا افرادی که ایده‌ای دارند یا از دانشگاه آمدند وقتی به این مراکز مراجعه می‌کنند از حمایت‌های آنها بهره‌مند شوند و ایده و تجربه خود را به محصول یا خدمت تبدیل کنند.

رییس پارک علم و فناوری خراسان جنوبی گفت: با توجه به اینکه بروکراسی اداری گاهی باعث کُند شدن فرایند تبدیل ایده به محصول می‌شود و این رسالتی بر دوش نسل جدید است که همچنان که نسل قبل با یک حرکت انقلابی دانشگاه‌ها را از نسل دو به سه تبدیل کردند انتظار می‌رود در نسل جدید این دانشگاه‌ها از نسل سه به چهار تغییر پیدا کند و دانشگاه‌های پژوهش‌محور را به دانشگاه‌های کارآفرین تبدیل کنند.

همچنین نمایشگاه دستاوردهای علمی و پژوهشی فناوری دانشگاه‌ها، مراکز آموزش عالی و مرکز رشد واحدهای فناور قاینات امروز در محل نگارخانه باران قاین با حضور رییس پارک علم و فناوری خراسان جنوبی، فرماندار، امام جمعه قاین، روسای دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی و مدیران ادارات شهرستان قاینات گشایش یافت.

در این نمایشگاه دستاوردهای ۱۸ واحد فناور از فناوران مرکز رشد واحدهای فناور قاین و همچنین دستاوردهای علمی و پژوهشی دانشگاه بزرگمهر، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه آزاد اسلامی و پیام‌نور قاینات و آموزشکده فنی مهندسی امام خمینی (ره) قاین به‌مناسبت هفته پژوهش و فناوری و گرامیداشت روز شهرستان قاینات به نمایش گذاشته شد.

در حاشیه این آیین در جلسه‌ای که با حضور دانشگاهیان و فناوران مراکز آموزش عالی شهرستان و مسوولان شهرستانی و استانی برگزار شد از پژوهشگران برتر هر واحد تجلیل شد.

 

 

 

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی بیرجند:

۱۱ درصد مردم خراسان جنوبی واکسن کرونا نزدند/۲-۳

۱۱ درصد مردم خراسان جنوبی واکسن کرونا نزدند

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: حدود ۱۱ درصد از مردم استان خراسان جنوبی هنوز واکسن کرونا نزدند و تاکنون ۳۰ هزار و ۷۰۰ نفر از جمعیت استان دُز سوم واکسن را دریافت کردند که آمار خوبی نیست.

سید محمد موسوی میرزایی در حاشیه بازدید از مرکز تجمیعی واکسیناسیون و تزریق دز سوم واکسن کرونا در بیرجند افزود: به همین دلیل امروز به همراه هیات رئیسه دانشگاه به مرکز تجمیعی واکسیناسیون کرونا مراجعه کردیم تا ضمن قدردانی و خداقوت به همکاران، دز سوم واکسن را دریافت کنیم و به نوعی باعث تشویق مردم به تزریق دز سوم واکسن باشیم.

وی گفت: قطعا تزریق نوبت سوم واکسن در جامعه تا حدود زیادی دغدغه ما را برای پیشگیری از انتقال بیماری کمتر خواهد کرد.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با درخواست از همه علما، معتمدین، مسئولان شوراها، دهیاران، رسانه‌ها و سایر گروه‌های اثرگذار بر جامعه برای ترغیب و تشویق عموم مردم برای تزریق واکسن کووید-۱۹ افزود: تحقق افزایش پوشش واکسیناسیون کرونا همت همگانی را می‌طلبد.

موسوی گفت: کرونا امیکرون به‌شدت در کشورهای اروپایی در حال گسترش است و یک مورد هم از این نوع در ایران گزارش شده است،  با توجه به بررسی‌هایی که انجام شده این سویه از نظر گسترش عفونت سرعت بسیار بیشتری را نسبت به سویه‌های قبلی دارد.

 

 

 

 

 

 

مراکز خرید حمایتی زرشک در خراسان جنوبی افزایش یافت

مراکز خرید حمایتی زرشک در خراسان جنوبی افزایش یافت

 مدیر تعاون روستایی خراسان جنوبی گفت: پیرو آغاز برنامه خرید حمایتی زرشک در این استان و استقبال کشاورزان، تعداد مراکز خرید از چهار مرکز به هشت مرکز افزایش یافت.

وحید ضیائیان احمدی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با اجرای طرح خرید حمایتی زرشک از ۲۵ آذر ماه جاری، مراکز خرید در تمامی شهرستان‌های دارای سطح زیرکشت این محصول فعال شد و تمامی این مراکز از تشکل‌های حوزه تعاون روستایی هستند.

وی بیان کرد: ۲ مرکز در بیرجند از جمله اتحادیه شرکت‌های تعاون روستایی خراسان جنوبی و اتحادیه شرکت‌های تعاون روستایی بیرجند، ۲ مرکز در شهرستان قاینات از جمله مرکز اتحادیه شرکت‌های تعاون روستایی قاین و در شهر آرین‌شهر شرکت دامداران سده، در شهرستان زیرکوه با عاملیت تعاونی تولید قدس در شهر حاجی‌آباد و یک شعبه در شهر زهان، شهرستان درمیان تعاونی تولید اسدیه و در شهرستان سربیشه اتحادیه شرکت‌های تعاون روستایی سربیشه آماده خرید حمایتی زرشک هستند.

مدیر تعاون روستایی خراسان جنوبی گفت: کشاورزان متقاضی می‌توانند ابتدا با ارائه نمونه زرشک خود به این عاملین خرید، درخواست خود را ارائه کنند و این مراکز نیز در کوتاه‌ترین زمان پس از رویت نمونه توسط کارشناسان و خبرگان هر مرکز نسبت قیمت‌گذاری اقدام کرده و قیمت نهایی به متقاضی اعلام می‌شود.

وی با بیان اینکه در این مرحله زرشک معمولی حداکثر تا ۶۵ هزار تومان قیمت‌گذاری شده است افزود: تاکنون حدود ۳۰۰ نفر از کشاورزان برای تحویل نمونه و اعلام قیمت به مراکز خرید مراجعه کردند و مقدار خرید تا روز گذشته ۳۰ تن بوده که ۲۰ تن از طریق زنجیره ایجاد شده برای عرضه و فروش به خارج از استان ارسال شده است.

ضیائیان احمدی از افزایش قیمت پنج تا هفت درصدی زرشک در بازار آزاد با آغاز خرید حمایتی این محصول خبر داد و گفت: طرح خرید حمایتی زرشک مورد استقبال کشاورزان خراسان جنوبی قرار گرفته و تعداد مراجعات به مراکز خرید افزایش یافته است که البته بیشتر آنان خرده‌مالک هستند.

خرید حمایتی زرشک براساس توافق اخیر استاندار خراسان جنوبی و مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران، با تجهیز چهار مرکز در این استان از روز پنجشنبه ۲۵ آذر ماه آغاز شد و با هدف تنظیم بازار و حذف واسطه‌گری در خرید محصول کشاورزان ادامه دارد.
استاندار خراسان جنوبی هفته گذشته (۱۶ آذر ماه) در پی نشست با مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران در تهران که نماینده مردم قاینات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی نیز حضور داشت، از آغاز اجرای طرح‌های حمایتی این سازمان درخصوص زرشک‌کاران استان خبر داد و گفت: خرید حمایتی زرشک کشاورزان از ۲۵ آذر آغاز می‌شود.

جواد قناعت ۲ هفته قبل (هشتم آذر ماه) در مراسم معارفه خود قول داد که با پیگیری‌های صورت گرفته طی دو یا سه هفته آینده زرشک باقیمانده روی دست کشاورزان با قیمت مناسب به فروش برسد.

تحقق این وعده، تشکر نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند را هم در پی داشت.

حجت الاسلام و المسلمین سید علیرضا عبادی ۲۷ آذر در دیدار استاندار خراسان جنوبی گفت: در ارتباط با محصولات کشاورزی استان که برخی از آنها حتی در سطح جهان منحصر به‌فرد است، گاهی بسیاری از این محصولات روی دست کشاورزان می‌ماند و کیفیت آن کاهش می‌یابد که در همان جلسه معارفه قول حمایت طی دو هفته آینده دادید و این کار انجام شد که خیلی مهم است.

خراسان جنوبی با ۱۸ هزار و ۶۰۰ هکتار سطح زیر کشت، رتبه اول تولید زرشک را در ایران به خود اختصاص داده و فصل برداشت این محصول از اواخر مهر تا نیمه اول آذر ماه است.

۳۸ هزار خانوار در زمینه کاشت و برداشت زرشک در خراسان جنوبی فعالیت دارند و پیش‌بینی شده امسال از این سطح زیر کشت ۲۲ هزار تن زرشک خشک معادل ۱۱۰ هزار تن زرشک تازه برداشت شود که ۹۸ درصد زرشک بی‌دانه کشور است.

با توجه به شیوع ویروس کرونا در ۲ سال اخیر و کاهش تقاضا، قیمت زرشک هم کاهش یافته و علاوه بر این بخشی از محصول سال گذشته کشاورزان در انبارها و سردخانه‌های خراسان جنوبی باقی مانده و هنوز به فروش نرفته است.

 

 

 

 

آغاز مرمت آب انبار تاریخی سه قلعه سرایان/۲

مرمت آب انبار احمد آقا شهر سه قلعه سرایان با مشارکت مالک آغاز شد.

مسئول میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری شهرستان سرایان گفت: اینآغاز مرمت آب انبار احمد آقا سه قلعه با مشارکت مالک بنا توسط مرحوم احمد آقا جهانی در سال ۱۳۲۲ احداث شد و فرزند آن مرحوم اقدام به مرمت کامل بنا کرده و عملیات مرمتی در حال انجام است.

محمد عرب افزود: در این مرحله ساخت سقاخانه و محل برداشت آب در یک مغازه قدیمی مجاور آب انبار شروع شده و مرمت نمای ایوان اصلی ، مرمت پلکان دسترسی به پاشیر ، بام سازی ایوان و مرمت تزئینات آجری ایوان از برنامه های پیش بینی شده است.

به گفته وی هزینه های مرمت تماماً توسط مالک تامین می شود و طرح ، نقشه و نظارت بر روند مرمت توسط میراث فرهنگی انجام می شود.

عرب افزود: در سال های گذشته محوطه سازی اطراف بنا ، مرمت مخزن و مرمت پاشیر توسط میراث فرهنگی انجام شده و همچنین این خیّر و دوست دار میراث فرهنگی در سال ۱۳۹۶ اقدام به ساخت بوستان محله ای با عنوان احمد آقا با طراحی سنتی در مجاورت این بنای تاریخی با مشارکت شهرداری نیز کرده اند.

 

 

 

 

 

 

نجات یک بچه روباه در شهرک صنعتی طبس

ماموران اجرایی یگان حفاظت محیط زیست طبس بچه روباه گرفتار شده در حوضچه یک واحد صنعتی را رها سازی کردند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان طبس گفت: پیرو گزارش نگهبان شرکت نساجی شهرک صنعتی طبس مبنی بر گرفتار شدن یک بچه روباه در حوضچه تازه احداث شده این واحد، بلافاصله ماموران اجرایی یگان حفاظت محیط زیست شهرستان به محل اعزام و روباه گرفتار شده به بیرون از حوضچه هدایت و رها سازی شد.

تقی زاده از مسوولان واحد‌های تولیدی و صنعتی در خواست کرد با توجه به فصل سرما که جانوران وحشی به قصد تامین تغذیه به این واحد‌ها نزدیک میشوند، به منظور پیشگیری از اینگونه حوادث، در حد امکان سعی کنند به نحوی اطراف حوضچه‌ها و یا چاه‌های موجود در محدوده را محصور کنند.

وی  از مردم هم خواست در صورت مشاهده اینگونه حوادث، بدون دخالت در موضوع، مراتب را به اداره حفاظت محیط زیست شهرستان اطلاع دهند تا با روش‌های ایمن نسبت به رهاسازی حیوان اقدام شود.

 

 

 

افتتاح سه نمازخانه بین راهی همزمان با ۱۵ نمازخانه در کشور

سه نمازخانه بین راهی در خراسان جنوبی همزمان با ۱۵ نمازخانه بین راهی کشور در هفت استان به مناسبت هفته حمل و نقل و راهداری به بهره برداری رسید.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز خراسان جنوبی، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان در این مراسم در گردنه خونیکافتتاح سه نمازخانه بین راهی همزمان با 15 نمازخانه بین راهی کشور محور قاین-بیرجند، گفت: این سه نمازخانه در گردنه خونیک محور قاین- بیرجند، سه راهی جعفرانی محور طبس- اصفهان و میدان دیگ رستم محور دیهوک- راور است.

جلال زاده افزود: هریک از نمازخانه ها با زیربنای ۱۱۰ مترمربع احداث شده و هر بنا دارای نمازخانه خواهران و برداران، سرویس بهداشتی، وضوخانه، فروشگاه، برج دوزی و محل استراحت است که در مجموع ۶ میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال برای احداث آن ها هزینه شده است.

در این مراسم که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد اعلام شد که در سال جاری ۲۰ نمازخانه در کشور در حال ساخت بود که تاکنون ۱۵ نمازخانه افتتاح و ۵ واحد نمازخانه دیگر تا پایان سال جاری به بهره برداری می رسد.

از مجموع ۴۰ واحد نمازخانه بین راهی که توسط سازمان حمل و نقل و راهداری احداث می شود تعداد ۲۰ نمازخانه تا پایان سال و بقیه در سال آینده احداث و به بهره برداری خواهد رسید.

 

 

 

 

مدیرکل سازمان راهداری و حمل و نقل

۹۰ درصد اتوبوس‌های مسافربری کشور نیازمند نوسازی

۹۰ درصد از اتوبوس‌های مسافربری کشور نیاز به نوسازی دارند.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، مدیرکل دفتر نگهداری راه‌های فرعی و روستایی سازمان راهداری و حمل و نقل۸۰ تا ۹۰ درصد حمل و نقل کشور در جاده ها کشور در مراسم تجلیل از راهداران برتر رانندگان نمونه خراسان جنوبی در بیرجند گفت: ۸۰ تا ۹۰ درصد حمل و نقل کشور توسط جاده‌ها انجام می شود و عمر ناوگان حمل و نقل جاده بسیار فرسوده است.

قیاسی افزود: در حال حاضر تعداد ۴۰۰ هزار ناوگان که درسطح جاده‌ها تردد می‌کنند دارای عمر بالا و فرسوده هستند و ۹۰ درصد از اتوبوس‌های مسافربری نیاز به نوسازی دارند.

وی گفت: حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان برای احیا و نوسازی ناوگان لازم است که یکی از دغدغه‌های این وزارتخانه است.

قیاسی افزود: در بحث راهداری حدود ۲۲۰ هزار کیلومتر راه آسفالت، راه اصلی، فرعی و روستایی در کشور داریم و علاوه بر این ۲۷ هزار کیلومتر راه شوسه و ۷۰ هزار کیلومتر راه خاکی داریم که برای نگهداری و مرمت آن نیاز به ۶۰ هزار میلیارد تومان اعتبار داریم که حدود ۱۰ درصد آن تامین می‌شود.

وی در مورد عملکرد راه‌های اصلی،   فرعی و روستایی استان، گفت: خراسان جنوبی جزو سه استان برتر کشور است که علیرغم کمبود اعتبارات عملکرد خوبی داشته است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی هم افزود: امسال در بحث احداث و مرمت راه‌های روستایی ۵۰ میلیارد تومان به استان اختصاص یافته که ناچیز است.

جلال زاده افزود: در حال حاضر در استان تعداد ۴۱۲ دستگاه اتوبوس فرسوده داریم که هزینه بالایی دارند و هزار و ۵۱۹ راننده در بخش حمل و نقل باربری فعالیت دارند.

رئیس پلیس راه استان هم در این مراسم کار رانندگان را سخت عنوان کرد و گفت: در خراسان جنوبی ۱۱ هزار کیلومتر راه وجود دارد که ۵۰ درصد از تصادفات جاده‌ای در مسیر راه‌های روستایی اتفاق می‌افتد.

سرهنگ رضایی افزود: در هشت ماه سال جاری بر اثر تصادفات ۱۸۵ نفر بر اثر تصادفات جاده‌ای جان باختند.

وی همچنین گفت میانگین سرعت در استان نسبت به سایر استان‌ها در سطح بالاست که ۲۱ درصد بالاتر است.

به مناسبت هفته حمل و نقل و راهداری شب گذشته در مراسمی از ۵۲ نفر از راهداران برتر رانندگان نمونه و مسئولان شرکت‌های باربری و مسافربری در استان تجلیل و قدردانی شد.

 

 

 

 

شناسایی املاک مازاد دولتی و زیربار نرفتن مدیران برای فروش

سرپرست سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان‌جنوبی جزئیات پرونده فروش املاک دستگاه‌های اجرایی استان را اعلام و از شناسایی برخی املاک دستگاه‌های اجرایی توسط سامانه سادا خبر داد که مدیران برای فروش پای کار نمی‌آیند.

شناسایی املاک مازاد دولتی و زیربار نرفتن مدیران برای فروش

«علیرضا جهانشاهی» سرپرست سازمان مدیریت وبرنامه‌ریزی خراسان‌جنوبی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بیرجند، در مورد جزئیات فروش املاک مازاد در اختیار دستگاه‌های اجرایی استان، اظهار داشت: در اجرای بند«د» تبصره «۱۲» قانون بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور، هفت تیر سال قبل مکاتبه‌ای با همه دستگاه‌های اجرایی خراسان‌جنوبی در زمینه اعلام املاک و اراضی دولتی مازاد در اختیار آن‌ها انجام شد.

وی با بیان اینکه از مجموع دستگاه‌های اجرایی خراسان‌جنوبی ۱۱ دستگاه اجرایی ۶۵ ملک خود را برای تشکیل پرونده و انجام صدور مجوز به دبیرخانه کمیته مولد سازی استانی معرفی کردند، افزود: از این ۶۵ ملک شناسایی و معرفی شده توسط دستگاه‌های اجرایی استان به این کمیته ۴۶ پرونده به تأیید کمیته مولد سازی خراسان‌جنوبی رسید و برای طرح در کارگروه مولدسازی مرکز و انجام مراحل صدور مجوز فروش به وزارت امور اقتصادی و دارایی ارسال شد.

سرپرست سازمان مدیریت وبرنامه‌ریزی خراسان‌جنوبی یادآور شد: همه مجوزهای فروش توسط وزیر اقتصاد و دارایی صادر و برای انجام مراحل فروش به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شد.

جهانشاهی افزود: از مجموع مجوزهای صادرشده ۱۱ ملک ( امور اقتصادی و دارایی، دامپزشکی، ورزش و جوانان، جهاد کشاورزی و علوم پزشکی ) به ارزش ۱۱۵ میلیارد و ۸۹۶ میلیون ریال به فروش رفت و بقیه مجوزها در حال انجام است.

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر موارد اعلام شده از ابتدای سال ۱۴۰۰ نیز مجدد مکاتباتی با دستگاه‌های اجرایی انجام شد که تاکنون فقط سه دستگاه اجرایی املاک مازاد خود را برای فروش به دبیرخانه کارگروه مولد سازی اعلام کرده‌اند.

سرپرست سازمان مدیریت وبرنامه‌ریزی خراسان‌جنوبی ادامه داد: از مجموع املاک اعلام شده و دارای سند دستگاه‌های اجرایی ۱۷ پرونده مورد تأیید کمیته استانی قرار گرفت و برای صدور مجوز فروش به اداره‌کل اموال دولتی ارسال شد.

جهانشاهی تصریح کرد: تا این تاریخ مجوز فروش اموال اداره‌کل آموزش و پرورش صادر شده ولی مجوز فروش اموال سازمان جهاد کشاورزی صادر نشده است.

وی در پایان گفت: همچنین تعدادی املاک هم از طریق بازدید میدانی و کنترل سامانه سادا مورد شناسایی قرار گرفت و با مدیران دستگاه‌های مربوط مکاتبه شد ولی هر کدام دلایلی برای به فروش نرفتن املاک خود اعلام کردند که این املاک قرار شده در کمیته مولدسازی استانی مطرح شود تا تصمیم‌گیری در خصوص این املاک با حضور اعضای کمیته صورت پذیرد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*