گزارش/ بالاترین فیش حقوقی امسال؛ ۲۸۴ میلیون تومان

بالاترین فیش حقوقی امسال؛ ۲۸۴ میلیون تومان

گزارش‌های رسمی نشان می‌دهد که بالاترین مبلغ ثبت شده برای پرداخت حقوق مربوط به قوه مجریه با ۲۸۴ میلیون تومان و کمترین آن ۳.۲ میلیون تومان است. به گزارش ایسنا، با توجه به الزام ماده ۲۹ قانون برنامه ششم توسعه، دستگاه‌های اجرایی مشمول قانون موظف هستند اطلاعات حقوق و مزایای کارکنان خود را در سامانه ثبت حقوق و مزایا اعلام کنند که البته بعد از گذشت حدود چهار سال همچنان برخی دستگاه‌ها و زیرمجموعه‌های آنها اطلاعات خود را وارد  و یا تکمیل نکرده‌اند. این در حالی است که بررسی گزارش  سازمان اداری و استخدامی در رابطه با میانگین حقوق و مزایا در ۹ ماهه سال جاری نشان دهنده ارقام متفاوت و قابل تاملی است.

بر اساس این گزارش،  بالاترین  پرداخت ثبت شده مربوط به  قوه مجریه با ۲۸۴.۶ میلیون تومان است و بعد از آن  قوه قضائیه با ۱۸۴.۹ میلیون قرار دارد. در سایر بخش‌ها نیز در قوه مقننه ۸۲.۹ میلیون تومان و در نهادهای زیر نظر مقام معظم رهبری ۴۸.۵ میلیون تومان و در سایر دستگاه‌های اجرایی بالاترین رقم ثبت شده ۸۵.۴ میلیون تومان است. برخی ارقام ثبت شده در حالی بسیار بالاتر از حد تعیین شده در قانون است که توضیح  سازمان اداری و استخدامی از این حکایت دارد که تمام این ارقام پرداخت یک ماهه نیست بلکه در مواردی مربوط به افرادی است که طی شش ماه دریافتی نداشتند و در مجموع یکجا به آنها پرداخت شده است. البته با این توضیح هم اگر فرض شود که حقوق ۲۸۴ میلیون تومانی برای شش ماه بوده است میانگین پرداختی به وی حدود ۴۷ میلیون تومان در ماه خواهد بود.

 

 

 

ضرر ۱۵۰۰۰ میلیارد تومانی به زعفران کاران

نماینده تربت حیدریه در مجلس شورای اسلامی از ضرر ۱۵۰۰۰ میلیارد تومانی به کشاورزان زعفران کار به دلیل آنچه اقدامات مخرب شورای ملی زعفران خواند خبر داد.

                                                   ضرر ۱۵۰۰۰ میلیارد تومانی به زعفران کاران                                       محسن زنگنه در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: اشاره به سوال خود از سیدرضا فاطمی‌امین وزیر صمت گفت: به دلیل اقدامات مخرب شورای ملی زعفران ضرری ۱۵۰۰۰ میلیاردی به کشاورزان زعفران کار وارد شده است؛ باید وزیر صنعت معدن و تجارت سیاست این وزارتخانه را در برابر این شورا مشخص و اعلام کند که می خواهد چه اقدامی انجام دهد.

وی با اشاره به اهداف تاسیس شورای ملی زعفران و اتحادیه صادرکنندگان زعفران به عنوان عضو این شورا گفت: متاسفانه این شورا و برخی نهادهای حقوقی زیرمجموعه اتاق بازرگانی با سوء استفاده از جایگاه حقوقی در جهت تضعیف قیمت زعفران در داخل حرکت کرده و موجبات ضرر و زیان ۱۳۰ هزار کشاورز زعفران‌کار شده و سودهای هزار میلیاردی به جیب زده‌اند.

زنگنه با بیان اینکه در این باره از وزیر صمت سوالی را مطرح کرده است، افزود : طی سال های گذشته شورای ملی زعفران چه اقدام موثری برای حمایت از کشاورزان انجام داده است، نقش اتحادیه صادر کنندگان در تضعیف قیمت زعفران و ضرر کشاورزان و تضعیف محصول ایران در بازارهای جهانی چه بوده و سوابق مدیران ثابت این اتحادیه چیست؟ چرا وزارت صمت در برابر اقدامات این شورا و اعضای آن در نشر اخبار ساختگی و تحلیل های هدفدار در تضعیف زعفران سکوت می کند؟ علت حضور یک جمع بسته چند نفره به مدت بیش از بیست سال در همه ارکان تصمیم گیری در مورد زعفران چیست؟

وی اضافه کرد: چرا اتاق بازرگانی و سازمان توسعه تجارت به تذکرهای مکرر نمایندگان مجلس طی یک سال و نیم گذشته توجه نمی کند و تاکنون اتاق بازرگانی و وزارت صمت در انحلال اتحادیه صادرکنندگان و شورای ملی زعفران علی رغم درخواست بیش از ده ها هزار کشاورز اقدام نکرده است؟ باید وزارت صمت درباره معرفی دستان پنهان احتمالی و پشت پرده حمایت های دولتی بخصوص در دولت آقای روحانی در وزارت صمت و نهادهای تابعه و تحت امر آن وزارتخانه اقدام کرده و سیاست هایش جهت حذف مافیای زعفران و کوتاه کردن دست سودجویان را بیان کند.

 

 

 

به تغییر همسر بعد از ازدواج دل نبندید

یک روانشناس با بیان اینکه بعضا افراد همسری را برای ازدواج انتخاب می کنند که ویژگی های شخصیتی او را قبول ندارند اما با این حال به تغییر این ویژگی‌ها پس از ازدواج امیدوار هستند، گفت: این در حالی است که ما به زوجین توصیه می‌کنیم به تغییر همسر بعد از ازدواج دل نبندند. زوجین باید پیش از آغاز زندگی مشترک به کمک روان درمان‌ها «تله‌ها» و «طرح‌واره‌ها» خود را شناسایی کرده تا بتوانند شریک زندگی خود را به درستی انتخاب کنند.

به گزارش ایسنا، شبنم طلوعی با بیان اینکه بعضا افراد درد و رنج‌های متحمل شده در دوران کودکی را در روابط بزرگسالی خود نظیر رابطه با همسر نیز ادامه می دهند، اظهار کرد: بعضا افراد به طور ناخودآگاه به زنده نگه‌ داشتن درد و رنج‌های دوران کودکی تمایل دارند. «فروید» (روانشناس حوزه روانکاوی) از این امر تحت عنوان “اجبار به تکرار” یاد می‌کند، به طوری که برای مثال تمایل به زنده نگه داشتن درد و رنج دوران کودکی باعث می‌شود بعضا فرزند یک فرد قمارباز با کسی ازدواج کند که قمار باز است و یا فردی که در دوران کودکی تحت سلطه بوده است ممکن است در بزرگسالی دیگران را به شدت کنترل کند و در واقع افراد از این طریق با متوسل شدن به روش‌های محکوم به شکست، به تداوم این الگوهای منفی دامن می‌زنند.

این روانشناس علت رفتار مذکور را به «تله‌ها» یا «طرحواره‌های» افراد معطوف دانست و ادامه داد: در واقع بعضا افراد در دوران بزرگسالی شرایط و موقعیت‌هایی را برای خود ایجاد می‌کنند که مشابه شرایط و موقعیت‌های دوران کودکی آنها است. منظور از تله های زندگی تمام روش‌هایی است که باعث بازآفرینی شرایط دوران کودکی می‌شود که با کمک درمانگران و طرحواره درمانی می‌توان از تکرار این وقایع در زندگی جلوگیری کرد.

به گفته طلوعی، «تله» یا «طرحواره‌»های زندگی به احساسات شدیدی مثل عصبانیت، غمگینی و اضطراب دامن می‌زنند.

وی معتقد است که بعضا افراد با گرفتار شدن در «تله» های خود حتی در لحظاتی از زندگی که اوضاع بر وفق مراد است و از جایگاه اجتماعی، روابط و موقعیت شغلی خوب و ازدواج شادکام نیز برخوردارند از زندگی لذتی نمی برند.

این روانشناس با بیان اینکه اگر تله‌ها را شناسایی نکنیم و قدرت آنها را در وجودمان کاهش ندهیم باعث می‌شود هرگز نتوانیم به خواسته‌هایمان در زندگی دست یابیم، افزود: تله‌های زندگی به صورت ناخودآگاه منجر می‌شوند که وقتی افراد در ارتباط با مردم نظیر ارتباط با همکاران در محل کار و یا ارتباط با همسر قرار می‌گیرند به دنبال خلق شرایطی باشند که همان تجارب دردناک کودکی را برایشان تکرار کند. در واقع طرحواره‌ها آنها را طوری هدایت می‌کنند که با انتخاب‌ها و رفتارهایشان به طور ناخودآگاه تجربه‌های تلخ و زخم‌های گذشته را برای خود بازآفرینی کنند.

طلوعی با تاکید بر اینکه لازم است پیش از انتخاب همسر و ورود به رابطه‌ زناشویی به عنوان رابطه‌ای که قرار است محلی امن و عاشقانه برای افراد باشد، باید تله‌های زندگی خود و همسر را با کمک درمانگران شناسایی و درمان کنیم، گفت: «جفری یانگ» بنیان گذار طرحواره درمانی معتقد است که اگرچه ما در شکل گیری این تله ها نقشی نداریم اما در تداوم آنها مسئول هستیم. بنابراین هر فردی با شناسایی تله‌های خود می‌تواند برای رفع آنها اقدام کند. این امر مستلزم تلاش و مقابله با تجارب دردناک است که البته تا فردی خواهان تغییر نباشد نمی‌تواند از پس آن بر آید و این امر از جمله عللی است که مطابق با آن همواره به زوجین توصیه می شود که به «تغییر همسر بعد از ازدواج» دل نبندند.

 

 

محاکمه زن جوان به اتهام قتل شوهر
گروه حوادث/ زنی که متهم است با خوراندن سیانور همسرش را به قتل رسانده بزودی در دادگاه کیفری استان تهران محاکمه می‌شود.
به گزارش خبرنگار حوادث «ایران»، رسیدگی به این پرونده از ۵ سال پیش آغاز شد. زن جوانی در تماس با اورژانس مدعی شد حال شوهرش خوب نیست اما وقتی مأموران اورژانس به خانه وی رفتند متوجه مرگ مرد جوان شده و در تماس با پلیس مرگ او را مشکوک دانستند.
همسرش در بیان جزئیات ماجرا گفت: همسرم پس از شام خوردن با من و دخترم به یکباره بی‌حال شد و به داخل اتاق رفت. بعد از چند دقیقه وقتی به سراغش رفتیم متوجه شدم نیمه جان است. من فکر می‌کنم او خودکشی کرده است.اما در ادامه مأموران برای بررسی علت مرگ جسد را به پزشکی قانونی منتقل کردند و در تحقیقات نیز مشخص شد مقتول هیچ علایمی از افسردگی نداشته و فرضیه خودکشی منتفی شد. در این میان پدر و مادر مرد جوان با حضور در اداره پلیس ادعا کردند که پسر و عروس‌شان با هم اختلاف داشتند و به احتمال زیاد او پسرشان را به قتل رسانده است.این ادعا زمانی قوت گرفت که پزشکی قانونی اعلام کرد علت فوت مرد جوان بلعیدن سیانور بوده است.
در ادامه مأموران با احضار زن جوان او را مورد بازجویی قرار دادند که گفت: اختلاف با همسرم را قبول دارم. اما من آنقدر از شوهرم متنفر نبودم که او را بکشم. هم من و هم همسرم به خاطر علاقه زیاد به دخترمان با هم زندگی می‌کردیم.
با این حال مأموران در بررسی تلفن همراه زن جوان دریافتند وی روز مرگ همسرش بارها با مردی در تماس بوده است که مشخص شد وی یک پزشک است. بنابراین به سراغ وی رفتند اما او ضمن بی‌اطلاعی از ماجرای مرگ مرد جوان گفت: من با این زن ارتباط خاصی نداشتم فقط قرار بود برایش کاری پیدا کنم.پس از پایان تحقیقات، مأموران با این اطمینان که زن جوان همسرش را به قتل رسانده است پرونده را به بازپرس جنایی تحویل دادند و پس از صدور کیفرخواست در دادسرا بزودی متهم در شعبه ۱۱ دادگاه کیفری یک استان تهران محاکمه می‌شود.

 

شلیک مرگبار یک زن به همسرش

شلیک مرگبار یک زن به همسرش

زن جوانی که در شهرستان صحنه با شلیک گلوله همسرش را به قتل رسانده بود، دستگیر شد.

به گزارش ایران آنلاین ،  سرهنگ “محمدرضا یاری”  معاون فرهنگی و اجتماعی انتظامی استان کرمانشاه گفت: پس از اعلام مرکز فوریت های پلیسی ۱۱۰ مبنی بر کشف جسد مرد ۳۴ ساله ای در یکی از روستاهای صحنه، رسیدگی به موضوع در دستور کار قرار گرفت.

وی افزود: پس از حضور ماموران پلیس آگاهی در محل حادثه، مرگ جوان ۳۴ ساله خودکشی اعلام شد اما در تحقیقات ابتدایی مشخص شد این فرد به قتل رسیده است.

معاون فرهنگی و اجتماعی پلیس کرمانشاه تصریح کرد: ماموران آگاهی در جریان تحقیقات میدانی به همسر مقتول مشکوک شدند و  ار را تحت بازجویی قرار دادند، وی چار تناقض گویی شد و وی در نهایت به قتل همسرش اعتراف کرد.

سرهنگ یاری تصریح کرد: زن جوان در بازجویی ها انگیزه خود را از قتل همسرش اختلافات خانوادگی عنوان و اعلام کرد با شلیک ۲ گلوله به زندگی وی پایان داده است.

سرهنگ یاری در پایان از معرفی قاتل دستگیر شده به دستگاه قضائی جهت سیر مراحل قانونی خبر داد.

 

 

 

 

 

ماجرای برگشت تجاری از فلفل تا ذرت‌های آلوده

ماجرای برگشت تجاری از فلفل تا ذرت‌های آلوده

آنطور که مسئولان گمرک ایران می‌گویند برگشت کالاهای صادراتی از مبدا ایران و یا کالاهایی که به مقصد ایران صادر شده است موضوع عجیبی در چرخه تجارت نیست و پیش از این هم کالاها به دلایل مختلف از سوی ایران یا دیگر کشورها برگشت خورده‌اند.

به گزارش ایسنا، طی هفته‌های اخیر اخبار متعددی در رابطه با برگشت خوردن محصولات کشاورزی ایران منتشر شد. از زمانی که فلفل‌های ایرانی صادر شده به روسیه با عدم پذیرش این کشور مواجه شد و یا بعد از آن اخباری در رابطه با برگشت سیب زمینی و یا محصولات دیگر از هند  و یا ازبکستان مطرح بود.

اینکه دلیل برگشت این محصولات چه بوده، طبق آنچه که تا کنون مسئولان در وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرده‌اند عمدتا به میزان سم موجود در این اقلام بر می‌گردد.

اما ماجرا اینجاست که در سال‌های اخیر شاهد بودیم که برگشت در مواردی برای محصولات صادر شده به ایران هم اتفاق افتاده است، بر این اساس درباره  جریان برگشت خوردن کالاهای صادراتی بررسی از گمرک ایران صورت گرفت که با توضیحاتی از سوی لطیفی -سخنگوی گمرک ایران-به ایسنا همراه شد.

وی با اشاره به اینکه محصولات غذایی بین گروه یک تا چهار شامل محصولات کشاورزی، شیلاتی، دامی، میوه، صیفی، غذا می‌شود، گفت: این در حالی است که در هشت ماه ابتدایی سال جاری از محصولات صادر شده در این گروه‌ها، از ۹ کشور برگشت صادرات به ایران ثبت شده است که البته رقم قابل توجهی نیست.

لطیفی با بیان اینکه برگشت محصول به کشور ماجرای عجیبی در تجارت نیست، به برخی دلایل آن اشاره کرد و گفت: یکی از موارد به ماندگاری پایین محصولات غذایی و کشاورزی بر می‌گردد. به هر ترتیب با توجه به فاصله زیاد با برخی کشورها و یا تاخیر و یا اشکالاتی  که در حمل کالاها وجود دارد و همچنین کیفیت سیستم‌های خنک کننده در حوزه حمل و نقل می‌تواند با طولانی شدن زمان ارسال در کاهش کیفیت کالا موثر بوده و در مواردی موجب برگشت شود.
وی به موضوع دیگری در این رابطه اشاره کرد و گفت که در رابطه با محصولات کشاورزی ممکن است میزان سم و یا قارچ در مواردی افزایش پیدا کند که این با استاندارد مقصدی که قرار است به آن وارد شود مطابقت نداشته و آن کشور محصول را برگشت دهد، مثلا میزان سم موجود در یک محصول در ایران قابل استفاده باشد ولی مطابق با استانداردهای کشور دیگر نیست.

لطیفی این را هم گفت که برخی کشورها ممکن است در طول زمان نسبت به تغییر استانداردهای خود اقدام کنند. بر این اساس گرچه معمولا پیش از آن به کشورهای طرف واردات اعلام می‌کنند ولی ممکن است در مقطعی صادرات با آنها به دلیل عدم انطباق با تغییرات اعمال شده با مشکل مواجه شود و کالا مورد پذیرش قرار نگیرد.

به گفته وی، تولیدکنندگانی که محصول صادراتی دارند، تولید را بر اساس استانداردها به خصوص کشورهای طرف واردات انجام می‌دهند و این کنترل صورت می‌گیرد اما ممکن است در برخی موارد با اشکالاتی مواجه باشد.

سخنگوی گمرک ایران در مورد اینکه آیا در هنگام خروج از کشور میزان سم موجود در محصولات کشاورزی مورد بررسی قرار نمی‌گیرد توضیح داد: کنترل‌هایی که برای خروج صورت می‌گیرد به اندازه کنترل برای ورود نیست و وزارت جهاد کشاورزی در بخش قرنطینه کالا را از نظر آفت و استاندارد بررسی و بعد از تایید مجوز خروج را صادر می‌کند ولی در رابطه با سم با توجه به اینکه نیاز به آزمایش دارد و زمان بر است معمولا این اتفاق نمی‌افتد و کشور وارد کننده است که این کنترل‌ها را بیشتر  انجام می‌دهد.

وی با بیان اینکه در تمامی کشورهای دنیا ورود اقلام به ویژه اقلام غذایی از اهمیت خاصی برخوردار بوده و در مورد آن سخت گیری می‌شود گفت که ایران از جمله از کشورهایی است که در امر واردات مواد غذایی و امنیت آن بسیار سخت گیر است و علاوه بر وزارت جهاد کشاورزی باید مجوزهای سازمان ملی استاندارد و سازمان غذا و دارو نیز صادر شود.

سخنگوی گمرک یادآور شد : ممکن است در کالاهای وارداتی به ایران هم کالایی  مطابق با استانداردهای کشور نباشد برگشت داده شود که نمونه‌ای از آن ذرت‌های آلوده در چند سال گذشته بود که به دلیل عدم مطابقت با استانداردهای استفاده در ایران حتی ذره‌ای از این محصول وارد کشور نشد ولی در نهایت به کشورهای دیگر که از استاندارد آن استفاده می‌کردند مرجوع شده است.

 

 

 

معلمان به دنبال تحقق مطالبات/ ۱۰ سال انتظار برای رتبه‌بندی چه زمان به سرانجام می‌رسد؟

بیش از ۱۰ سال است که معلمان در انتظار تحقق عدالت برای برابری حقوقشان هستند، موضوعی که قرار است امروز درباره آن تصمیم گیری شود.

 

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، معلمان بیش از ده سال است که درانتظار اجرای قانون و تحقق عدالت برای برابری نسبی حقوق و مزایا در این شغل هستند و هر ساله مجلس شورای اسلامی قبل از تصمیم گیری برای اجرایی این طرح کمبود بودجه را بهانه می‌کند.

ماده قانونی مرتبط با این لایحه که برابری حقوق در مشاغل مشابه را شامل می‌شود بیش از ۱۰ سال به حال خود رها شده بود و حالا در اواخر سال گذشته لایحه رتبه بندی معلمان در مجلس مطرح شد، موضوعی که امروزه به دلیل اینکه به هیچ سرانجامی نرسیده، سبب گلایه معلمان شده است.

در جلسه علنی مجلس که روز یکشنبه ۲۱ آذر برگزار شد، لایحه نظام رتبه بندی معلمان در دستور کار قرار گرفت؛ بر اساس آخرین تصمیم گیری ها، دولت ۲۵ هزار میلیارد تومان بودجه برای افزایش حقوق و اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان اختصاص داد.

 رتبه بندی معلمان

برآورد اعتبارات ردیف‌های متفرقه سال ۱۴۰۱، مبلغ ۲۵ هزار میلیارد تومان برای رتبه بندی معلمان، ۱۸۰ میلیارد تومان به منظور بازسازی و نوسازی فضا‌های آموزشی، پرورشی و ورزشی از محل ذخیره ارزی و ۶۶۶ میلیارد تومان بابت توسعه عدالت آموزشی، مقاوم سازی و خرید تجهیزات برای مدارس روستایی موضوع وصول مالیات بنگاه‌های اقتصادی زیرمجموعه نیرو‌های مسلح و ستاد اجرائی فرمان امام ماده ۷۸ قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت اختصاص داده شده است.

علیرضا منادی سفیدان رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی درباره این موضوع بیان کرد: بر اساس طرح رتبه بندی که اجرای آن از ۳۱‌شهریورماه ۱۴۰۰ خواهد بود، پایین‌ترین و حداقل دریافتی معلمان بر اساس طرح رتبه بندی مبلغ ۸ میلیون و ۲۰ هزار تومان خواهد بود.

او افزود: معلمان بر اساس طرح رتبه بندی ۸۰ درصد مربی پایه یک دانشگاه تهران را دریافتی خواهند داشت. بر اساس طرح رتبه بندی هیچ معلمی از این پس کمتر از ۸ میلیون و ۲۰‌هزار تومـــان دریافتــی نخواهد داشت. افزایش حقوق معلمان علاوه بر این حقوق بر اساس جایگاه آن‌ها در رتبه بندی معلمان تا رتبه پنجم خواهد بود.

رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی گفت: در طرح رتبه بندی معلمان هر ۶ سال یکبار طبق ارزیابی‌های انجام شده حائز رتبه بالاتر خواهند شد. یک معلم با رتبه پنج درحال حاضر ۱۰ میلیون دریافتی دارد، با اجرای طرح رتبه بندی جدید، حقوق این افراد به حدود ۱۵ میلیون تومان افزایش خواهد یافت.

حقوق و مزایا فرهنگیان

همچنین یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش کشور طی چند روز گذشته درباره رتبه بندی معلمان اظهار کرد: وزیر آموزش و پرورش درباره رتبه بندی معلمان، ادامه داد: با توجه به صحبت‌هایی که در مجلس شده است قطعا برای همسان سازی حقوق معلمان تلاش‌هایی انجام می‌شود، ولی در حال حاضر ابهاماتی وجود دارد که باید برطرف شود.

قاسم احمدی لاشکی معاون حقوقی و پارلمانی وزارت آموزش و پرورش در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، در مهرماه سال جاری درباره رتبه بندی معلمان اظهار کرد: به محض تصویب رتبه بندی فرهنگیان این کار را انجام می‌دهیم.

احمدی لاشکی در پاسخ به این پرسش که در بازنگری جدید مجلس شورای اسلامی بار مالی رتبه بندی تغییر می‌کند؟ گفت: در نظر داریم تا رتبه‌بندی به مرحله اجرا برسد و برای سال آینده یعنی ۱۴۰۱ این کار را با اعتبار بهتر و بار مالی بیشتری دنبال کنیم.

درباره زمان بررسی لایحه رتبه بندی فرهنگیان در مجلس گفت:این موضوع باید از طریق مجلس پیگیری شود و نمایندگان هم قول دادند تا از هفتم مهر که مجلس فعالیتش آغاز می‌شود این موضوع در اولویت باشد.

اجرای ناقص طرح رتبه بندی معلمان باعث افزایش تحصن و اعتراضات جمعی از معلمان در روز‌های اخیر شده است، درحالی که معلمان بیش از ده سال در انتظار همسان سازی حقوقشان هستند، باید منتظر ماند، تا ببینیم مجلس شورای اسلامی در جلسه‌ای که امروز برگزار می‌شود، برای آن چه تصمیمی می‌گیرد.

 

 

 

 

انحصار رشته های پزشکی می شکند؟

کمبود پزشک؛ از واقعیت تا کتمان/ قحطی پزشک متخصص در مناطق محروم

کمبود پزشک؛ از واقعیت تا کتمان/ قحطی پزشک متخصص در مناطق محروم

موضوع کمبود پزشک، یکی از چالش های حوزه سلامت کشور است که این روزها بیش از پیش، با حواشی همراه شده است. به طوری که عده ای موافق کمبود پزشک هستند و برخی نیز چنین عقیده ای ندارند.

به گزارش خبرنگار مهر، یکی از اهداف کلان نظام، ایجاد عدالت در تمامی ابعاد آن است و دسترسی به خدمات بهداشتی و درمانی، یکی از اهرم‌های ایجاد عدالت در حوزه سلامت است.

شاید از خاطر نبرده باشیم که در دوران قبل از انقلاب، شاهد حضور پزشکان هندی، فلیپینی، مالزیایی و…، کشورمان بودیم و این پزشکان اغلب در مناطق کمتر برخوردار حاضر بودند. در حالی که پزشکان حاذق ایرانی در پایتخت و کلانشهرها طبابت می‌کردند.

حالا با گذشت بیش از ۴ دهه از پیروزی انقلاب اسلامی، عدم توازن در دسترسی به پزشک متخصص و فوق تخصص، یکی از چالش‌های نظام سلامت کشور است‌.

از همین رو، موضوع افزایش ظرفیت دانشجویان پزشکی، در دستور کار شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار گرفته است. در همین حال، ۱۶۵ نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، در نامه‌ای به رئیس جمهور، از طرح افزایش ظرفیت دانشجویان پزشکی حمایت کرده اند.

در نامه این نمایندگان آمده است: متأسفانه کمبود پزشک به ویژه پزشک متخصص، نظام سلامت را در برابر بحران‌هایی همچون پاندمی کرونا بسیار آسیب پذیر کرده است به گونه‌ای که در پیک‌های پی در پی، موضوع کمبود پزشک عامل اصلی افزایش فشار بر کادر درمان و تهدیدی جدی برای سلامت مردم در حوزه‌های انتخابیه بوده است.

با وجود اختلافات موجود بر سر سرانه پزشک، متأسفانه تمام سناریوهای مطرح شده در نهادهای مختلف، نشان دهنده کمبود شدید پزشک و دندانپزشک نسبت به جمعیت کشور در مقایسه با منطقه و کشورهای پیش رو در نظام سلامت است. از طرفی باید به این نکته توجه کرد که کشور در آستانه بحران سالمندی جمعیت قرار دارد که موجب افزایش شدید نیاز به خدمات پزشکی خواهد شد. در صورت عدم افزایش ظرفیت تربیت پزشک کافی برای پاسخگویی به نیازهای سالمندان، هزینه سنگینی به مردم و کشور تحمیل خواهد شد و ممکن است همانند ابتدای انقلاب مجبور به واردات پزشک شویم.

ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور در اقدامی بجا و قابل تقدیر، افزایش ظرفیت پذیرش دانشجوی رشته پزشکی به میزان سالانه ۳ تا ۵ هزار نفر به مدت ۵ سال را مصوب کرده است، اما متأسفانه این اقدام از سوی نهادهای صنفی پزشکی به شدت مورد هجمه قرار گرفته و این نهادها با نامه نگاری با شما درخواست خروج این مصوبه از دستور کار شده اند.

ما نمایندگان مجلس شورای اسلامی ضمن تقدیر و تشکر از این اقدام انقلابی ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور، حمایت کامل خود را از این اقدام ابراز می‌داریم و از حضرتعالی خواستاریم که منافع مردم را در اولویت تصمیم گیری خود قرار داده و در راستای عمل به وعده خود مبنی بر رفع انحصار از حوزه سلامت نسبت به تصویب و اجرای این مصوبه توجهات ویژه خود را مبذول دارید.

مجلس در انتظار تصمیم شورای عالی انقلاب فرهنگی

حسن شجاعی رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی، در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: کمبود پزشک در سطح کشور محرز است و در صورت عدم تصویب طرح افزایش ظرفیت پزشکی در شورای عالی انقلاب فرهنگی، مجلس به سرعت وارد عمل خواهد شد.

وی افزود: امیدواریم طرح افزایش ظرفیت پزشکی در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شود تا وضعیت دسترسی مردم به پزشک بهبود یابد.

شجاعی با اشاره به تعارض منافع در نظام سلامت، تاکید کرد: متأسفانه در هفته‌های اخیر شاهد فشار سنگین نهادهای صنفی و غیر صنفی حوزه سلامت در جهت خروج این طرح از دستور کار شورای عالی انقلاب فرهنگی بودیم.

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس ادامه داد: عجیب‌ترین موضع گیری‌ها در این میان، نامه وزارت بهداشت و نهاد صنفی نظام پزشکی به شورای عالی انقلاب فرهنگی بود که در آن با افزایش ظرفیت پذیرش رشته پزشکی مخالفت شده بود.

شجاعی اظهار داشت: این قبیل نامه نگاری‌ها نشان از وجود تعارض منافع در ساختار نظام سلامت و به تبع آن فشار ذی نفعان انحصار در خدمات پزشکی است و ما برای شکستن این انحصار و اصلاح ساختارها در جهت منافع ملی و مردم مصمم هستیم.

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس افزود: مجلس در افزایش ظرفیت پذیرش پزشکی و دندانپزشکی جهت تربیت نیروی انسانی کافی برای پاسخگویی به نیاز مردم مصمم است، زیرا در آینده با توجه به پیری جمعیت، نیاز به ارائه خدمات درمانی افزایش می‌یابد. ما فرصت کمی جهت تأمین نیروی انسانی لازم برای پاسخگویی به این حجم از نیاز به خدمات درمانی ناشی از بحران سالمندی داریم.

سلامت در کشور با وضع مطلوب فاصله دارد

در همین حال، کامران باقری لنکرانی وزیر بهداشت دولت نهم، با عنوان این مطلب که سلامت در کشور ما با وضع مطلوب فاصله دارد، گفت: در بند سیزدهم سیاست‌های کلی سلامت بر توسعه کیفی و کمی نظام آموزش علوم پزشکی به صورت هدفمند، سلامت محور، مبتنی بر نیازهای جامعه، پاسخگو و عادلانه و با تربیت نیروی انسانی کارآمد، متعهد به اخلاق اسلامی حرفه‌ای و دارای مهارت و شایستگی‌های متناسب با نیازهای مناطق مختلف کشور تاکید شده است.

وی افزود: اگر در تربیت نیروی انسانی چنین شاخص‌هایی ملاک قرار گیرند، امکانات کشور در مسیر درست به کار گرفته خواهند شد.

لنکرانی گفت: پایبندی به اسناد بالادستی یکی از مهم‌ترین راهکارها در استحکام سیاستگذاری‌هاست. متأسفانه این سند مهم و همچنین سیاست‌های ابلاغی رهبری در سلامت آن چنان که باید محور تصمیمات نیستند و همین باعث می‌شود که در تصمیم گیری‌ها شاهد فراز و نشیب و موج‌ها و گرداب‌های تنش آفرین باشیم.

رابطه کمبود پزشک و تعارض منافع

در همین حال، سرانه پزشک در ایران ۱۱.۸ به ازای ۱۰ هزار نفر جمعیت است درحالی‌که این آمار در کشورهای پیشرو در حوزه سلامت بین ۳۰ تا ۵۰ است. ایران در منطقه نیز از جایگاه مناسبی برخوردار نیست و از بین ۲۵ کشور منطقه، در رتبه بیستم و پایین‌تر از کشورهایی مانند عربستان، تاجیکستان، قرقیزستان و ترکیه قرار دارد.

کمبود پزشک؛ از واقعیت تا کتمان/ قحطی پزشک متخصص در مناطق محروم

کمبود پزشک یکی از مشکلات اساسی و ریشه‌دار نظام سلامت است که از سالیان قبل همواره مطرح بوده است. ادغام آموزش پزشکی در وزارت بهداری و تشکیل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سال ۱۳۶۴ نیز با هدف توسعه آموزش پزشکی و تأمین نیاز کشور به پزشک صورت گرفت. در سال‌های ابتدایی پس از این اقدام، روند پذیرش دانشجو با افزایش مناسبی همراه بود اما این روند ادامه‌دار نبوده و پس از چند سال نزولی شد. امروزه اما با وجود تصویب قوانین مختلف در جهت افزایش دسترسی به پزشک، مسئله کمبود پزشک همچنان پابرجاست.

کمبود پزشک؛ از واقعیت تا کتمان/ قحطی پزشک متخصص در مناطق محروم

با وجود کمبود شدید پزشک، به بهانه اشباع شدن بازار، ظرفیت پذیرش دانشجوی پزشکی بسیار پایین نگه داشته شده است. به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، دلیل اصلی مقاومت شدید در برابر افزایش ظرفیت پزشکی و رفع انحصار از این حوزه، تعارض منافع در وزارت بهداشت و وجود ذی‌نفعان حوزه پزشکی در مناصب تصمیم‌گیری در وزارت بهداشت بوده است که با ایجاد انحصار، مانع از افزایش ظرفیت دانشجوی پزشکی و افزایش ارائه‌دهندگان خدمات در این حوزه شده‌اند.

کمبود پزشک؛ از واقعیت تا کتمان/ قحطی پزشک متخصص در مناطق محروم

کاهش ظرفیت رشته پزشکی در مقطع عمومی و تخصص توسط وزارت بهداشت، همزمان با شدت یافتن بیماری کرونا و کمبود شدید پزشک در کشور و همچنین اصرار بر کاهش ظرفیت پذیرش آزمون تخصص پزشکی به رغم اعتراض نمایندگان مجلس، مردم و داوطلبین آزمون دستیاری نشان دهنده وجود سایه سنگین انحصار بر نظام سلامت کشور است.

کمبود پزشک متخصص مشهودتر است

سرانه پزشک متخصص در ایران ۵۹ پزشک به ازای ۱۰۰ هزار نفر است که این آمار برای کشورهای اروپایی عمدتاً بیش از ۲۵۰ تا ۳۵۰ است. ایران در بین کشورهای منطقه نیز وضعیت خوبی در سرانه پزشک متخصص ندارد.

کمبود دندانپزشک

سرانه دندانپزشک در کشور ایران ۳۳ دندانپزشک به ازای ۱۰۰ هزار نفر است، در حالی که میانگین سرانه کشورهای پیشرو در حوزه سلامت ۸۰ دندانپزشک به ازای ۱۰۰ هزار نفر است. این کمبود موجب عدم دسترسی مردم بسیاری از مناطق کشور به دندانپزشک شده است. از طرفی با توجه به اینکه عمده هزینه خدمات دندانپزشکی مربوط به دستمزد دندانپزشک است، این کمبود موجب افزایش جدی در قیمت این خدمات شده، به طوری که بسیاری از مردم به دلیل هزینه‌های بالای دندانپزشکی امکان استفاده از این خدمات را ندارند.

توزیع نامتوازن پزشک در مناطق کمتر برخوردار

علاوه بر کمبود کلی پزشک در کشور، توزیع نامتوازن پزشکان موجب تشدید مسئله در مناطق کمتر برخوردار شده است. حدود ۴۵ درصد از پزشکان متخصص در شهر تهران (با ۱۱ درصد جمعیت کشور) حضور دارند که معنی آن وخامت بیشتر کمبود پزشک متخصص در شهرستان‌ها است؛ در حال حاضر بیش از ۵۰ درصد جمعیت کشور در مناطقی هستند که سرانه پزشک آنها کمتر از ۳۸ پزشک به ازای ۱۰۰ هزار نفر است. این آمار نشان دهنده وضعیت فاجعه بار دسترسی به پزشک در بسیاری از مناطق کشور است. دسترسی ناکافی به پزشک به ویژه متخصص در این مناطق موجب سفرهای درمانی به مراکز استان‌ها و تهران شده است.

جمعیت سالمندان و نیاز به خدمات سلامت

جمعیت بالای ۶۰ سال در کشور طی ۲۰ سال آینده ۳ برابر خواهد شد و به تبع آن نیاز به پزشک خدمات درمانی چندین برابر رشد خواهد کرد؛ زیرا به طور متوسط نیاز به خدمات پزشکی در سنین بالای ۶۰ سال بیش از ۴ برابر سنین پیش از آن است. از طرف دیگر در این مدت حدود ۳۴ درصد پزشکان موجود در سنین بازنشستگی قرار خواهند گرفت. در نتیجه با ادامه روند فعلی در ۲۰ سال آینده، نظام سلامت با بحران کمبود پزشک روبرو خواهد شد و استفاده از پزشکان خارجی برای تأمین نیاز مردم ناگزیر خواهد بود.

به نظر می‌رسد، کمبود پزشک به ویژه پزشک متخصص و فوق تخصص در کشور محرز و آشکار است و می‌بایست با اتخاذ تدابیر علمی، نسبت به رفع این معضل تلاش کرد.

 

 

 

کدام حقوق‌بگیران دریافتی بالای ۱۵۰ میلیون دارند؟

بر اساس اعلام سازمان اداری و استخدامی حداقل حقوق پرداختی به کارکنان که در سامانۀ حقوق و مزایا ثبت شده، ۳میلیون و ۲۵۵هزار تومان و حداکثر پرداختیِ ثبت‌شده، تقریباً ۶۲ برابر و بیش از ۲۰۰ میلیون است.

 کدام حقوق‌بگیران دریافتی بالای ۱۵۰ میلیون دارند؟

به گزارش تسنیم، میثم لطیفی، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور و حسین عرب‌اسدی، معاون سرمایۀ انسانی این سازمان به تشریح وضعیت ثبت پرداختی‌ها در سامانۀ حقوق و مزایا و آسیب‌شناسی موضوع حقوق‌های نامتعارف پرداختند.

لطیفی با اشاره به لزوم اجرای ماده (۲۹) قانون برنامۀ ششم توسعه، بیان داشت: در اوایل شکل‌گیری دولت سیزدهم، با همکاری و همراهی سازمان برنامه و بودجۀ کشور و وزارت امور اقتصادی و دارایی، در خصوص نحوۀ اجرای این قانون به یک تفاهم اولیه رسیدیم؛ در ادامه، پیگیری‌ها و تأکید‌های رئیس‌جمهور محترم برای ساماندهی حقوق و دستمزد و همراهی معاون‌اول رئیس‌جمهور موجب شد این موضوع را جدی‌تر پیگیری کنیم.

وی ادامه داد: علی‌رغم برخی فشار‌ها در سطوح مدیران میانی و تمایل دستگاه‌ها به مستثنی‌شدن از قانون، در سطح وزرا ارادۀ اجرای این قانون وجود داشت و موجب شد تا قطار دولت به حرکت درآید.

حسین عرب‌اسدی نیز در توضیح حداقل و حداکثر پرداخت به کارکنان، گفت: حداقل حقوق پرداختی به کارکنان که در سامانۀ حقوق و مزایا ثبت شده است، ۳ میلیون و ۲۵۵ هزار تومان و حداکثر پرداختیِ ثبت‌شده، تقریباً ۶۲ برابر و بیش از ۲۰۰ میلیون تومان است؛ البته تعداد این ارقام پرداختی کم است و مثلاً متعلق به فردی است که طی شش‌ماه دریافتی نداشته و جمعاً این رقم به او پرداخت شده است، اما ما این استثنائات را در نظر نمی‌گیریم و آن‌ها را پالایش می‌کنیم و ارقامی که ثبات دارند را مبنا قرار می‌دهیم.

معاون سرمایۀ انسانی سازمان اداری و استخدامی کشور در ادامه، گزارشی از میانگین خالص پرداختی، کمترین و بیشترین پرداختی و تعداد کارکنان در بازۀ زمانی ۹ ماهه سال ۱۴۰۰ و به تفکیک قوا ارائه کرد.

وی همچنین با انتقاد از تعدد قوانین موجود در نظام اداری کشور، حقوق و مزایای سال ۱۴۰۰ را به تفکیک قانون مدیریت خدمات کشوری، قانون نظام هماهنگ پرداخت، قانون هیئت امنای اعضای هیئت علمی و غیرهیئت علمی، قانون هیئت امنا، قانون خاص، قانون کار و قرارداد انجام کار معین مقایسه کرد و گفت: تعدد قوانین باعث شده است برخی دستگاه‌ها از قانون مدیریت خدمات کشوری که قانون مادر است، مستثنی شوند؛ ادغام یا تحت شمول یک قانون قرارگرفتن در این موضوع بسیار برای ما مهم است.

لطیفی با اشاره به قانون نظام هماهنگ پرداخت، خاطرنشان کرد: البته طبق این قانون قرار نیست همۀ دستگاه‌ها دریافتی یکسان داشته باشند، تفاوت پذیرفتنی است، اما تبعیض را نمی‌پذیریم.

عرب‌اسدی نیز با بیان اینکه منطق پرداخت‌ها باید روشن باشد، تصریح کرد: پرداخت مثلاً ۴۰ میلیون تومان حقوق به استاد تمام دانشگاه پایۀ ۴۵ یا ۵۰، با توجه به اینکه این افراد بیش از ۴۰، ۵۰ نفر نیستند و با این کار تکریم علم صورت می‌گیرد، منطقی است، اما منطقی ندارد رئیس ادارۀ بخشی در یک دانشگاه ۸۰ میلیون تومان دریافتی داشته باشد.

معاون سرمایۀ انسانی سازمان اداری و استخدامی کشور در توضیح دستگاه‌هایی که اطلاعات حقوق و مزایای کارکنان خود را ثبت کرده‌اند، گفت: از میان ۲۸۶۴ دستگاه اجرایی ذیل قوۀ مجریه، ۱۴۶۱ دستگاه اطلاعاتشان را در سامانه ثبت کرده‌اند، ۱۳۳۰ دستگاه باقی‌مانده که اطلاعاتشان را وارد نکرده‌اند، شهرداری‌ها هستند که اگر این اتفاق بیفتد می‌توان گفت بیش از ۹۰ درصد اطلاعات حقوق و مزایای قوۀ مجریه ثبت شده است.

معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور نیز گفت: شهرداری‌ها نهاد عمومی هستند و نه دولتی، اما، چون به‌نحوی از بودجۀ عمومی استفاده می‌کنند، بایستی اطلاعاتشان را وارد کنند.

عرب‌اسدی با اشاره به اینکه برای استنکاف از قانون مجازات تعیین شده است، تصریح کرد: ما در حال بررسی ورود اطلاعات دستگاه‌ها هستیم، برخی دستگاه‌ها مشکلات اجرایی در فرآیند ثبت اطلاعات داشتند که با آنان به تفاهم رسیدیم تا چهارشنبۀ این هفته (۲۴ آذرماه) اطلاعاتشان را نهایی کنند و در حال محاسبۀ مابقی و اعلام آن به سازمان برنامه و بودجه هستیم؛ البته تعاملی که تا کنون شکل گرفته بسیار خوب بوده و طی یک هفتۀ گذشته به میزان کل یک ماه گذشته اطلاعات ثبت شده است و خدا رو شکر مقاومتی وجود ندارد.

لطیفی در ادامه اظهار داشت: من در زمان قبول مسئولیت ریاست سازمان اداری و استخدامی کشور، نظریۀ مبنای خود را نظریۀ امّت و امامت قرار دادم که مورد انتقاد هم قرار گرفت، اما ذیل نظریۀ امت و امامت، نظریۀ اخوّت قرار دارد؛ من معتقدم باید نسبت به دستگاه‌های اجرایی روحیۀ اخوت داشته باشیم، وقتی می‌بینم دستگاهی اطلاعاتش را ثبت نمی‌کند، قبل از رسانه‌ای‌کردن موضوع، مستقیماً با وزیر مربوطه موضوع را مطرح می‌کنم و درخواست می‌کنم به تکلیف قانونی که مورد تأکید رئیس‌جمهور است، عمل کنند.

وی ادامه داد: ما با این مبنا و روحیۀ اخوّت، تلاش کردیم حقوق کسی را قطع نکنیم، اما همین‌جا تأکید می‌کنم اگر نهایتاً به این نتیجه برسیم که دستگاهی تصمیم به استنکاف از اجرای قانون گرفته است و مشکلات فنی ثبت اطلاعات مطرح نیست، طبق بخشنامه‌مان به دستگاه‌ها عمل می‌کنیم و پرداخت به بالاترین مقام دستگاه، مدیر منابع انسانی و ذی‌حساب صورت نمی‌گیرد؛ هر زمان که اطلاعات را ثبت کنند، معوقاتشان نیز پرداخت خواهد شد.

عرب‌اسدی با اشاره به شرکت‌های دولتی، گفت: شرکت سهامی آب و فاضلاب کشور ۱۰۰ درصد اطلاعتش را وارد کرده است.

وی در ارائۀ گزارش خالص پرداختی بالاتر از ۵۰ میلیون تومان به تفکیک قوا در سال ۱۴۰۰، تصریح کرد: طبق اطلاعات ثبت‌شده در سامانه تا امروز، در قوۀ مجریه، ۱۳۴۵ نفر، در قوۀ قضائیه، ۴۴ نفر و در قوۀ مقننه ۲۴ نفر دریافتی بیش از ۵۰ میلیون تومان دارند.

معاون سرمایۀ انسانی سازمان اداری و استخدامی کشور با بیان اینکه طبق قانون بودجه سال ۱۴۰۰، حقوق بیش از ۳۳ میلیون تومان نباید پرداخت شود، تصریح کرد: یک راه دورزدن این قانون، تشکیک در این موضوع بود که آیا رقم ۳۳ میلیون تومان مربوط به خالص پرداختی است یا ناخالص پرداختی؟ و راه دوم، استفاده از تبصرۀ تفاوت تطبیق است که اگر این دو راه را برطرف کنیم، هیچ پرداختی بیش از سقف قانونی نخواهیم داشت.

لطیفی در تکمیل این توضیحات، گفت: بخشی از پرداختی‌های فراتر از سقف قانونی قوۀ مجریه، در حوزۀ پزشکی است؛ مثلاً کارانۀ هر عمل جراحی در بخش دولتی که مبنای قانونی هم دارد، ممکن است باعث شود این رقم بیش از سقف ۳۳ میلیون شود.

وی با اشاره به اهمیت مرز بین مشاغل حاکمیتی و تصدی، تأکید کرد: ما معتقدیم در مشاغل حاکمیتی و خصوصاً در حوزۀ مقامات، بایستی الگوی زهد و الگوی کفاف مبنا باشد، اما این موضوع به خاطر خلطی که در دستگاه‌های اجرایی بین مشاغل حاکمیتی و تصدی وجود دارد، اتفاق نمی‌افتد. مبنای ما برای مشاغل حاکمیتی با مشاغل تصدی باید تفاوت داشته باشد. امیدوارم بتوانیم با کمک سامانۀ ثبت حقوق و مزایا نقشه‌ای از وضع موجود داشته باشیم.

معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور با اشاره به لزوم برقراری عدالت در سه محور، تصریح کرد: ما به کمک نخبگان حوزۀ مدیریت منابع انسانی باید و عدالت بین مردم و دولت، عدالت بین دستگاه‌های اجرایی و عدالت درون‌دستگاهی و میان کارکنان را برقرار و به رفع ادراک بی‌عدالتی کمک کنیم.

وی ادامه داد: البته به نظر می‌رسد در کشور روی یک نظریۀ مبنای مشخص در موضوع عدالت توافق نداریم؛ من معتقدم نظریۀ مبنایی انقلاب اسلامی، از بین بردن شکاف میان فقیر و غنی است. اینجا منظور ما داشتن نگاه کمونیستی نیست، ما تفاوت‌ها را برخلاف نظام کمونیستی که نمی‌پذیرد، پذیرفته‌ایم، ما با تبعیض مخالفیم. در غرب نیز در بخش دولتی تفاوت آنچنانی حقوق و دستمزد نمی‌بینیم.

لطیفی در پایان گفت: به طور کلی، یکی از اقداماتی که باید در دستور کار قرار بگیرد، رسیدن به یک نظریۀ مبنای واحد، دیگری، جمع‌آوری و متمرکزساختن نهاد‌های قانون‌گذار و محدودکردن مبادی ورود برای تقنین و نهایتاً، عمل به قانون در حوزۀ اجرا است.

عرب‌اسدی نیز در جمع‌بندی سخنان خود، بیان داشت: به نوعی اتاق تاریک موضوع حقوق‌های نامتعارف و ویژه، موضوع «رفاهیات و سایر» است که هیچ ضابطه‌ای ندارد؛ پیشنهاد ما این بوده که بر اساس قانون مدیریت خدمات کشوری، برای تمام رفاهیات در شورای حقوق و دستمزد ضابطه‌گذاری شود. پرداخت‌های ویژه به دلیل وجود فصل رفاهیات مندرج در بودجه است که دستگاه‌ها آن را با ضریب کمتری به سطوح کارشناسی و با ضریب بیشتری به سطوح مدیریتی اختصاص می‌دهند و گاهی تا ۴۰۰ و ۵۰۰ درصد عدد حکم افراد، به آنان رفاهیات پرداخت می‌شود. ما معتقدیم اگر بتوانیم با کمک مجلس شورای اسلامی و نمایندگان محترم این موضوع را ضابطه‌گذاری کنیم، تا حد زیادی پرداخت‌های نامتعارف کنترل می‌شود.

 

 

 

 

اشتباه عجیب در بالاترین سطح فوتبال جهان

قرعه‌کشی لیگ قهرمانان اروپا تکرار شد؛ قرعه مرگ رئال مادرید و پاری‌سن‌ژرمن

عجیب‌ترین اتفاق ممکن در قرعه کشی مرحله حذفی لیگ قهرمانان رخ داد. همه منتظر تقابل مسی و رونالدو یا تماشای اتلتیکو _ بایرن مونیخ بودند؛ اما یکباره اعلام شد اشتباهی در قرعه کشی رخ داده و مراسم از ابتدا برگزار می‌شود!

نتایج مرحله یک هشتم نهایی فصل ۲۰۲۱ لیگ قهرمانان اروپا که به‌دلیل اشتباه عجیب در قرعه‌کشی تکرار شده بود، مشخص شد.

به گزارش تابناک ورزشی، قرعه‌کشی مرحله یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان اروپا تکرار شد و ۱۶ تیم راه یافته به جمع ۱۶ تیم برتر این رقابت‌ها حریفان خود را شناختند.


تبلیغات


در مرحله حذفی این رقابت‌ها، تیم‌های سیتی، لیورپول، آژاکس، رئال مادرید، بایرن مونیخ، منچستریونایتد، لیل و یوونتوس که در مرحله گروهی صدرنشین شدند، در سید یک و تیم‌های پاری‌سن‌ژرمن، اتلتیکو، اسپورتینگ، اینتر، بنفیکا، ویارئال، سالزبورگ و چلسی نیز در سید دوم قرار گرفتند.

قرعه‌کشی لیگ قهرمانان اروپا تکرار شد؛ قرعه مرگ رئال مادرید و پاری‌سن‌ژرمن

براساس تکرار قرعه‌کشی صورت گرفته برنامه رقابت‌ها به شرح زیر است؛

بنفیکا – آژاکس

 پاری سن ژرمن – رئال مادرید

اتلتیکومادرید – منچستریونایتد

ویارئال – یوونتوس

اینترمیلان – لیورپول

اسپورتینگ لیسبون – منچستر سیتی

چلسی – لیل

سالزبورگ – بایرن مونیخ

دور رفت این مرحله از مسابقات در دو هفته و در روزهای ۲۷ و ۲۸ بهمن و ۴ و ۵ اسفند و دور برگشت نیز در روزهای ۱۸، ۱۹، ۲۵ و ۲۶ اسفند و فینال این دوره از رقابت‌ها در سن پترزبورگ روسیه برگزار می‌شود.

اشتباه نماینده یوفا در قرعه‌کشی مشخص کردن حریفان ویارئال و اتلتیکو مادرید، باعث شد که قرعه‌کشی ظهر امروز تکرار شود.

 

قرار است از این مرحله به بعد برای اولین بار در لیگ قهرمانان اروپا قانون گل زده در خانه حریف حذف شود و در صورتی که نتیجه تقابل دو تیم در پایان وقت قانونی مجموع دو بازی رفت و برگشت مساوی شود، بازی به وقت‌های اضافه و در صورت نیاز به ضربات پنالتی خواهد رفت.

قرعه‌کشی مراحل یک‌چهارم نهایی و نیمه‌نهایی و دیدار فینال (برای مشخص کردن میزبان برای پوشیدن پیراهن اصلی در فینال) مسابقات فصل جاری لیگ قهرمانان اروپا هم در تاریخ ۱۸ مارس (۲۷ اسفند) برگزار خواهد شد.

دیدار فینال این دوره از رقابت‌ها هم در ۲۸ مِی ۲۰۲۲ (۷ خرداد ۱۴۰۱) در ورزشگاه کرستوفسکی واقع در شهر سن‌پترزبورگ روسیه برگزار خواهد شد.

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*