اخبار خراسان جنوبی/مشترکان پرمصرف در خراسان جنوبی منتظر افزایش گازبها باشند

 

یلدای سرد بازار میوه و تره بار

رئیس اتحادیه میوه و تره بار شهرستان بیرجند از راکد بودن بازار میوه تره بار این شهرستان در یلدای امسال خبر داد.

 

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، حیدری رئیس اتحادیه میوه و تره بار شهرستان بیرجند گفت: میوه و تره بار مورد نیاز برای شب یلدا وارد میادین شده است، اما رونق بازار مانند سال‌های گذشته نیست.

او گفت: میزان خرید مردم پایین آمده است و در حال حاضر بازار در وضعیت رکود خود به سر می‌برد.

حیدری گفت: برای نتیجه گیری نهایی در مورد میزان فروش یلدا باید تا پایان آذر ماه صبر کنیم اما به نظر می‌رسد امسال فروش میوه نسبت به پارسال کاهش یابد.

رئیس اتحادیه میوه و تره بار شهرستان بیرجند گفت: هندوانه یلدایی مورد نیاز استان از بندر عباس تأمین می‌شود که به دلیل اقلیم این منطقه در این فصل سال هندوانه ها مستقیم از سر زمین برداشت می‌شوند و سردخانه ای نیستند.

جسد مرد ۳۰ ساله در بیرجند کشف شد/۴

 رئیس سازمان آتش نشانی شهرداری بیرجند گفت: جسد مرد ۳۰ ساله در حوالی پل شاهرود بیرجند کشف شد.

علی حسینی اظهار کرد: بعد از تماس عوامل پلیس ۱۱۰ در ساعت ۲۲ و۱۴ دقیقه شب گذشته با مرکز فرماندهی سازمان آتش نشانی دو تیم عملیاتی از ایستگاه های میدان امام و معصومیه به محل حادثه اعزام شدند.

به گفته وی آتش نشانان بعد از حضور در محل حادثه جسد مرد ۳۰ ساله ای را در گودالی به عمق سه متر مشاهده کردند.

وی ادامه داد: با استفاده از ابزارهای امدادی جسد مورد نظر به سطح معبر انتقال داده شد که پس از بررسی های لازم توسط پلیس آگاهی و پزشکی قانونی، جسد تحویل بهشت متقین شد.

علت مرگ مرد ۳۰ ساله تا زمان انتشار این خبر مشخص نشده بود.

۵۲ دهیاری جدید در خراسان جنوبی تاسیس می‌شود/۲

 مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری خراسان جنوبی از موافقت وزیر کشور با تأسیس ۵۲ دهیاری جدید در روستاهای استان خراسان جنوبی و ابلاغ آن به استانداری خبر داد.

 عالیه خواجوی افزود: از فرمانداری‌های تابعه استان خواسته شده که طبق قوانین و مقررات مربوطه نسبت به تأسیس دهیاری در روستاهای مذکور اقدام و شروع به کار این دهیاری‌ها را به استانداری اعلام کنند.

خواجوی بیان کرد: این دهیاری‌ها در روستاهای تابعه شهرستان‌های بیرجند، بشرویه، خوسف، درمیان، زیرکوه، سربیشه، طبس، فردوس، قائنات و نهبندان تأسیس می‌شوند.

وی با بیان اینکه تعداد مجوزهای دهیاری صادره برای استان از ابتدای شکل گیری این نهاد عمومی غیردولتی به ۱۰۳۵ رسید، تصریح کرد: تعدادی از روستاهای دارای دهیاری در سنوات قبل به دلیل الحاق به شهر یا تبدیل به نقطه شهری از زمره دهیاری خارج شدند و در حال حاضر با مجوز صادره جدید، استان خراسان جنوبی دارای ۹۱۹ دهیاری فعال خواهد بود.

 در یادواره لاله‌های روشن عنوان شد

حضور سردار سلیمانی موجب تامین امنیت در شرق کشور شد

اقتدار ایران اسلامی در گفتمان جهانی مرهون خون شهداست/ ۵

مشاور استاندار خراسان جنوبی در امور فرهنگی گفت: حضور سردار شهید حاج قاسم سلیمانی موجب تامین امنیت در شرق کشور و برچیده شدن اشرار از این منطقه شد.

علی فاضلی‌فرد روز سه‌شنبه در سومین دوره طرح ملی لاله‌های روشن که همزمان با سراسر کشور در دبیرستان دخترانه شهدای فرهنگی بیرجند برگزار شد افزود: در این ارتباط مستندی در حال تدوین است که به‌زودی پخش خواهد شد.

وی گفت: روزهایی را به یاد داریم که اشرار تا قلب کرمان، سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی نفوذ کرده بودند و حتی نمی‌توانستیم مسیر بیرجند تا زاهدان را با خاطری جمع طی کنیم و همواره شاهد جنایت‌های اشرار بودیم.

مشاور استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: سردار سلیمانی با مسئولیتی که در منطقه شرق کشور برای مقابله با اشرار برعهده گرفت سال ۷۰ سفری به درح سربیشه داشت که از آن زمان دست نوشته‌ای از ایشان خطاب به یکی از جانبازان دوران دفاع مقدس بر جا مانده که ۱۰ بند دارد و برگرفته از نامه حضرت علی (ع) به مالک اشتر است که منشور مدیریتی اسلامی را برای ما یادآوری کرده است.

وی افزود: با اینکه در ۳۰۰ سال گذشته این کشور همواره مورد تهاجم دشمنان مختلف بوده اما با پیروزی انقلاب، دشمن از تقابل با جمهوری اسلامی ایران هراسان بوده است.

فاضلی‌فرد گفت: در آن دوران بخشی از سرزمین ما از دست رفت و هویت سیاسی و فرهنگی را از ما گرفتند، ثبات سیاسی نداشتیم و سفارت‌خانه‌های دشمنان در اینجا حکمرانی می‌کردند.

وی اظهار داشت: با پیروزی انقلاب و رشادت رزمندگان اسلام در دوران هشت سال دفاع مقدس با اینکه در ۴۰ سال گذشته دشمنان اسلام به اغلب کشورهای خاورمیانه تجاوز کرده‌اند ایران اسلامی همواره مقتدرتر شد و در کنار این اقتدار، تشکیل جبهه مقاومت و پویایی آن به وسیله سردار شهید حاج قاسم سلیمانی این اقتدار را تثبیت کرد.

مشاور استاندار خراسان جنوبی گفت: امنیتی که امروز وجود دارد به برکت خون‌های پاکی است ‌که تقدیم شده و در این میان نقش خانواده شهدا قابل احترام و تقدیر است.

وی افزود: شهدا زنده‌اند و نزد پروردگارشان روزی می‌خورند و ما هم به هر میزان که ارتباط داشته باشیم، می‌توانیم از مواهب آن استفاده کنیم و هر قدمی که برای فرهنگ و ‌سیره شهدا برداشته شود قطعا ماجور است و شهدا خودشان پاسخ می‌دهند.

فاضلی بیان کرد: شهدا بر این کشور ناظر هستند و اگر عده‌ای در همین مملکت سند ۲۰۳۰ را اجرا کردند غافلند که این مردم حیاتشان را از شهدا دارند و اگر کسانی نام شهدا را از کوچه‌ها حذف کردند باز هم غافلند که نام شهدا در دل مردم حک شده است.

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی نیز در این مراسم گفت: شهدا الگو و شاخص ولایت محوری و سنگ نشانی هستند که راه عشق، ایثار،رشادت و شهادت گم نشود.

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی نیز در این مراسم گفت : انتقال فرهنگ ایثار و شهادت و صیانت از ارزش‌ها و دستاورد‌های انقلاب اسلامی مهم‌ترین رسالت جامعه‌ی فرهنگیان استان است.

واقعی افزود : یادواره لاله‌های روشن به یاد دانش آموزان شهید به ویژه شهید والامقام مهدی ابراهیمی گیو و شهید میرعباسی در بیرجند برگزار شده است.
وی گفت : این سومین سالی است که یادواره شهدا را داشتیم و این طرح یک طرح ملی است که باهدف گرامیداشت یاد و خاطره ۴۰ هزار شهید فرهنگی و دانش آموز در ۴۰ هزار مدرسه کشور برگزار می‌شود تا یاد شهدا زنده بماند.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت : ۴۳۲ شهید فرهنگی و دانش آموز در سطح استان داریم و به راستی هرچه داریم و به آن افتخار می‌کنیم به برکت خون شهدا است.

مدیر آموزش و پرورش شهرستان بیرجند هم گفت: اگر رهبری داهیانه امامین انقلاب و رشادت رزمندگان اسلام با نثار خون خویش نبود سرنوشت ما از دیگر کشورهایی همچون افغانستان، عراق، لیبی و سوریه بدتر بود.

محمدحسین یکه‌خوانی افزود: جمهوری اسلامی ایران به آسانی در این جایگاه قرار نگرفته است بلکه زمینه‌ساز این اقتدار جان فشانی‌ها و روی مین رفتن کسانی بود که با پنج فرزند داوطلبانه راه را برای سایر رزمندگان باز می‌کردند تا عملیات نیمه تمام نماند.

وی گفت: در حال حاضر که به تعلقات دنیایی دل بسته‌ایم تازه فهمیدیم که چقدر فردی باید ایمانی قوی داشته باشد تا جانش را نثار ادامه حیات کشورش کند.

مدیر آموزش و پرورش بیرجند تصریح کرد: ما مسوولان و دانش‌آموزان به عنوان مسوولان آینده کشور باید قدردان زحماتی باشیم که امروز زمینه‌ساز اقتدار این آب و خاک است.

استان خراسان جنوبی ۴۳۲ معلم و دانش‌آموز شهید را تقدیم انقلاب و نظام کرده است که در اجرای طرح ملی لاله‌های روشن، سال گذشته بیش از ۷ هزار و ۲۰۰ یادواره شهدای فرهنگی و دانش‌آموز در مدارس استان برگزار شد و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال تحصیلی جاری نیز همین تعداد یادواره در مدارس برگزار شود.

سومین طرح ملی لاله‌های روشن با هدف معرفی شهدای فرهنگی و دانش‌آموز به نسل جدید، آشنایی با سیره عملی شهدا، ترویج و تعمیق فرهنگ ایثار و شهادت در مدارس برگزار می‌شود.

در این آیین از همسر شهید “میرعباسی” شهید شاخص شهرستان، خانواده شهید “ابراهیمی” و دانش‌آموزان فرزند شهید محصل در این آموزشگاه تجلیل شد.

۵۰۰ مرکز رشد وخلاقیت در کشور راه اندازی می شود

مسئول علمی پژوهشی وفناوری سازمان بسیج کشور گفت: ۵۰۰ مرکز رشد وخلاقیت در سطح کشور راه اندازی خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای خراسان جنوبی، سردار رحیمی در مراسم افتتاحیه مرکز رشد و خلاقیت فناوری شهرستان قاینات گفت: ۵۰۰ مرکزراه اندازی ۵۰۰ مرکز رشد وخلاقیت در سطح کشور رشد وخلاقیت در سطح کشور راه اندازی خواهد شد و بسیج آمادگی دارد در جهت هم افزایی در بین اقشار مختلف با هرتفکری در جهت توسعه علمی همکاری داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه در کشور هنوز به مولفه قدرت علمی و اقتدار علمی نرسیده ایم، افزود: جریان جهانی دانش را باید به جریان ملی دانش تبدیل کنیم و دانشگاه ها باید به سمت توسعه پژوهش علمی پیش بروند .

مسئول علمی پژوهشی وفناوری سازمان بسیج کشور  گفت: ما داعیه تمدنی داریم وباید مسیری را طراحی کنیم و جریان ملی دانش ایجاد شود و دانشمندانی تربیت شوند که در ۴۰ سال آینده جزء دانشمندان تراز اول جهان باشند واین کار باید از پایه پیش دبستانی و دبستان آغاز شود.

سردار رحیمی افزود: دشمنان ما بیکار ننشسته اند وبه دنبال جذب نخبگان ما هستند و دولت مردان می‌بایست زمینه را به نحوی فراهم کنند که نخبگان در کشور بمانند .

وی گفت: نقشه راه بسیج علمی ذیل سند گام دوم انقلاب و سند تحول بسیج بسیج پایه گذاری شده است وباید یک کار نهضتی و جهشی اتفاق بیفتد وبرای این که توسعه علمی تبدیل به مرجعیت علمی شود باید نوآوری،جهش و مرزشکنی علمی را در نظر داشته باشیم.

مسئول علمی پژوهشی وفناوری سازمان بسیج کشور افزود: دانشگاه‌های ما باید به سمت تولید درآمد از راه دانش بنیان باشند و با طرح های خود به معیشت،اقتصاد و صنعت کشور کمک کنند.

 

گلایه مخترعان استان خراسان جنوبی از عدم حمایت مسئولان؛ ظرفیت‌هایی که دیده نمی‌شود

 

گلایه مخترعان استان خراسان جنوبی از عدم حمایت مسئولان؛ ظرفیت‌هایی که دیده نمی‌شود

 مسئول بسیج علمی پژوهشی و فناوری سپاه انصارالرضا(ع) خراسان جنوبی با بیان اینکه برخی از مخترعان و مبتکران استان از عدم حمایت مسئعولان گلایه دارند گفت: برخی از مسئولان علمی استان به ظرفیت‌های نخبگان استان کمتر بها می‌دهند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، سرهنگ علی فرخنده ظهر امروز در دیدار با رئیس سازمان بسیج علمی پژوهشی و فناوری کشور اظهار داشت: به مناسبت هفته پژوهش رویداد بزرگی را از آبان ماه در سطح شهرستان‌های خراسان جنوبی آغاز کردیم که این رویداد در چهار شهرستان طبس، قائن، فردوس و بیرجند برگزارشده است.

وی افزود: موضوعاتی جشنواره شامل آب، اقتصاد مرز، صنایع دستی، محصولات استراتژیک و معدن طی است. فراخوانی طرح‌های فناورانه مخترعین و مبتکرین و صاحبان ایده انتخاب  شد که ۱۰ طرح از مرحله شهرستانی به استان راه پیدا کرد.

مسئول بسیج علمی پژوهشی و فناوری سپاه انصارالرضا (ع) خراسان جنوبی ادامه داد: در رویداد استانی فراخوان طرح‌های فناورانه داده شد که در این فراخوان ۳۰ طرح به دبیرخانه جشنواره ارسال شد که در مجموع ۲۰ طرح فناورانه با یکدیگر به رقابت خواهند پرداخت و قرار است از میان این طرح‌ها ۳ طرح با حضور داوران مورد ارزیابی قرار گرفته و مورد تجلیل قرار خواهد گرفت.

فرخنده گفت: در راستای علم آموزی و تقویت استعدادهای نخبه استان ۱۲ پایگاه علمی و ۴ مرکز رشد با حضور سردار رحیمی مسئول بسیج علمی کشور افتتاح خواهد شد.

وی افزود: در شرایط کرونا یکی از کارها تقویت بنیه تحصیلی دانش آموزان بود که به همت بسیجیان نزدیک به ۳۰ هزار ساعت کار جهادی انجام شد و در ادامه مسیر در بهمن ماه در مرکز دانش و پژوهش سپاه همایش بیانیه گام دوم انقلاب براساس ظرفیت‌ها و الزامات استان خراسان جنوبی برگزار خواهد شد.

مسئول بسیج علمی پژوهشی و فناوری سپاه انصارالرضا (ع) خراسان جنوبی با بیان اینکه برخی از نخبگان و مخترعین استان از عدم حمایت‌های مادی و معنوی مسئولین گلایه‌مند هستند ادامه داد: برخی از مسئولین علمی استان به ظرفیت‌های نخبگانی استان کمتر بها می‌دهند.

وی تاکید کرد: نگاه جهادی و تفکر انقلابی می‌تواند ما را به استقلال کامل برساند که برخی از مسئولین به این امر باور ندارند.

مسئول خانه نخبگان علوم انسانی سازمان بسیج علمی پژوهشی و فناوری خراسان جنوبی نیز در این دیدار اظهار داشت: در این مجموعه به این باور رسیدیم که باید  تلاش‌هایی که انجام می‌شود به شدت نیازمند  پیوست فرهنگی است اگر نتوانیم  فرهنگ درست اقتصاد مقاومتی را پیاده کنیم همه برنامه ها ابتر است.

وی بیان کرد: بحث دیگر و دیدگاهی که همواره  مطرح شده این است که  علوم  انسانی و روان شناسی نسبت به مسائل ارزشی و  ضد ارزشی ورود نکرده و بی تفاوت است.

اسدزاده گفت: این صحبتها برای  ما علامت سوال شد که چرا  چنین ذهنیتی ایجاد شده مگر معرفی خوب و بدها و منکر و معروف‌ها  باید چگونه باشد؟

مسئول خانه نخبگان علوم انسانی سازمان بسیج علمی پژوهشی و فناوری خراسان جنوبی با بیان اینکه تمام تلاش خود را به کار گرفتیم  تا  به نوعی پیرامون این اندیشه اقدامات خود را  بیان کنیم گفت: در این راستا تلاش شده ساختار خانه نخبگان  علوم انسانی شکل گیرد.

وی  با اشاره به پیگیری‌های چند کار شاخص در خانه نخبگان علوم انسانی سازمان بسیج علمی پژوهشی فناوری خراسان جنوبی گفت: تاکنون در زمینه استقرار دبیرخانه وحدت حوزه  و دانشگاه در خانه  نخبگان علوم انسانی پیگیری‌های زیادی شده و چند بار به  نهاد رهبری در دانشگاه بیرجند مراجعه کردیم تا  دبیرخانه‌ای متشکل از یک روحانی نخبه و یک دانشجوی دکترای نخبه مستقر شود  و با نگاهی بهتر ورود کنیم که این امر تاکنون محقق نشده است.

اسدزاده با بیان اینکه چرا فقط یک روز به عنوان روز  وحدت حوزه و دانشگاه باید داشته باشیم گفت: موضوع دیگر بحث در نقد کتاب‌های درسی در حوزه علوم انسانی است خیلی از کتابها با تحولات روز تفاوت دارد و باید سبک زندگی ایرانی با محوریت قرآن باشد و به عبارتی سبک زندگی قرانی محور به طور جدی برای محتواسازی استفاده کنیم.

مسئول خانه نخبگان علوم انسانی سازمان بسیج علمی پژوهشی و فناوری خراسان جنوبی با اشاره به دیگر پیگیری‌ها در خانه نخبگان گفت: بررسی منویات رهبری با محوریت بیانیه گام دوم انقلاب از دیگر دغدغه‌های جدی ما است چرا که در کارگروه سوالی به عنوان چالش مطرح کردیم که چرا تاکنون دولت اسلامی انگونه که رهبری خواسته شگل نگرفته است؟  موانع راهکارها را بیان و عنوان کنیم.

 

رئیس سازمان بسیج علمی کشور: نخبگان باید ایران اسلامی را به مرجعیت علمی برسانند

 

رئیس سازمان بسیج علمی کشور: نخبگان باید ایران اسلامی را به مرجعیت علمی برسانند

 رئیس سازمان بسیج علمی پژوهشی و فناوری کشور با بیان اینکه مخترعان و نخبگان کشور باید ما را به مرجعیت علمی برسانند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از  بیرجند ، سردار مهدی رحیمی صبح امروز در دیدار با نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی اظهار داشت: در خراسان جنوبی پتانسیل زیادی در حوزه توانمندسازی سرمایه‌های انسانی وجود دارد. بعد از دارالفنون و رشیدیه سومین مدرسه مدرن، شوکتیه بیرجند بوده است.

وی با بیان اینکه خراسان جنوبی با داشتن دومین فرودگاه از لحاظ ترابری در کشور جزو اولین‌هاست و ۶ پدر علمی کشور از این دیار برخاسته‌اند.

رئیس سازمان بسیج علمی پژوهشی فناوری کشور بیان کرد: ۴۹ مرکز آموزش عالی در خراسان جنوبی وجود دارد که در درجه اول وظیفه آنها حل مسائل و مشکلات مردم در حوزه‌های مختلف صنعتی، اقتصادی است.

رحیمی با بیان اینکه دانشگاه‌ ها باید راه حل‌های علمی را برای رفع مشکلات استان ارائه دهند گفت: اگرمشکلاتی در عرصه‌های فرهنگی، اجتماعی و … وجود دارد ناشی از این است که ما مسیر علم و فناوری را به خوبی طی نکرده‌ایم.

وی با تاکید بر اینکه رفع مشکل آب یکی از اولویت‌های اصلی خراسان جنوبی است عنوان کرد: محققین و پژوهشگران باید در جهت رفع این مشکل بیشتر تلاش کنند.

رئیس سازمان بسیج علمی پژوهشی فناوری کشور اظهار داشت: محصولات استراتژیک استان نیز می‌تواند بستر ساز دارویی کل کشور باشد.

رحیمی گفت: در حوزه معادن به خصوص سنگ که به صورت خام فروشی از استان خارج می‌شود باید تدابیر ویژه اندیشیده شود.

وی افزود: صنایع دستی خراسان جنوبی جزء صنایع دستی خلاق و فرهنگی کشور است و اعتبارات ویژه‌ای معاونت علمی ریاست جمهوری برای این صنایع گذاشته است.

رئیس سازمان بسیج علمی پژوهشی فناوری کشور بیان کرد: به طور حتم پیشگامان رشد و تعالی کشور در بیانیه گام دوم جوانان، کارآفرینیان، نخبگان و فرهیختگان هستند و باید برای رشد و توسعه کشور تلاش کنند.

رحیمی عنوان کرد: مسیر علم و فناوری مسیری مقدس است که رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم لقب جهاد علمی را به آن داده‌اند.

وی گفت: بیانیه گام دوم انقلاب حدود سه سال  از تدوین آن می‌گذرد اما هنوز ما مرجعیت علمی را در کشور تعریف نکردیم.

رئیس سازمان بسیج علمی پژوهشی فناوری کشور افزود: سیستم‌های دولتی و ۲ هزار و ۷۰۰ مرکز آموزش عالی کشور باید بتوانند مسائل و مشکلات کشور را با توجه به بیت المالی که می‌گیرند رفع کنند.

رحیمی بیان کرد: دانشگاه‌های کشور دربهترین حالت در سطح دو هستند و باید تلاش شود دانشگاه‌های خود را به نسل سوم ببریم و باید دو کار عمده انجام شود. یکی نیاز مردم را احصاء کنند و جذب دانشجو نیز بر همین نیاز باشد و دوم علوم ما را به علوم نافع و مرجع ساز وصل کنند.

وی ادامه داد: اعتقاد ما این است که علوم مرجع ساز و نافع باید کسب علم را از مرجع داشته باشند که این امر اتفاق نیافتاده است.

رئیس سازمان بسیج علمی پژوهشی فناوری کشور گفت: آیا در حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌های به قران توجه شده است و آیا توانسته‌ایم براساس قرآن کریم ایده‌هایی را خلق و تبدیل به فناوری کنیم که بتوان به فناوری برتر جهانی برسیم تا به وسیله آن به مرجعیت علمی برسیم.

رحیمی اظهار داشت: اولویت رهبرمعظم انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب علم و پژوهش است اما براساس منویات رهبری حرکت نکردیم در مسیر درست قرار نداریم.

وی تاکید کرد: رهبر معظم انقلاب اخلاق و معنویت را بعد از علم و پژوهش آوردند که نشان از اولویت ایشان به مسئله علم و فناوری است.

رئیس سازمان بسیج علمی پژوهشی فناوری کشور  گفت: جهان در یک دگرگونی علم و فناوری قرار دارد واگر تابع زمان و مکان نباشیم هرگز نمی‌توانیم تراز قدرت علمی خود را با دنیا تراز کنیم و زمانی می‌توانیم این شکاف راهبردی را جبران کنیم که بن بست شکنی و نوآوری را از مبدا داشته باشیم.

رحیمی بیان کرد: هر زمان در کشور جهش‌های پی در پی و مستمر اتفاق افتاد  آنگاه در کانال مسیر توسعه علم قرار گرفتیم و بعد از این مرحله می‌توانیم تبدیل به مولفه اقتدار شویم.

وی گفت: کشورهایی مانند امریکا دشمن درجه اول ما هستند و باید مولفه های قدرتمان را در برابر حیله‌های دشمن افزایش دهیم.

رئیس سازمان بسیج علمی پژوهشی فناوری کشور اظهار داشت: قدرت اول ما قدرت رهبری است و قدرت دوم ما مردم هستند. سومین قدرت نیروهای مسلح و سپاه پاسداران است و چهارمین قدرت، جبهه مقاومت است تا نخبگان مخترعین و مبتکرین ما در کشور بتوانند تولید نافع کنند که زیربنای تمدن نوین اسلامی است.

وی با تأکید بر اینکه نخبگان باید ما را به مرجعیت علمی برسانند گفت: می‌خواهیم آنچه که به امانت در اختیار بسیج و سپاه قرار گرفته ازمنابع، قدرت و توان بسیج و سپاه خالصانه برای توانمند شدن افراد و خالصانه و جهادی برای فکر و کار کردن و برداشتن موانع به کار ببریم.

 

مدیرکل کانون پرورش فکری خراسان جنوبی:
چهارمین کتاب‌خانه سیار کانون در بیرجند افتتاح می شود/۲-۳
حمیدی گفت: با افتتاح چهارمین کتاب‌خانه سیار کانون در شهرستان بیرجند در آینده‌ای نزدیک، کودکان و نوجوانان ۲۰ روستای دیگر استان از خدمات کانون بهره‌مند می شوند.

 «طاهره حمیدی» اظهار کرد: در حال حاضر ۲ باب کتاب‌خانه سیار روستایی و یک کتاب‌خانه سیار شهری به کودکان و نوجوانان مناطق روستایی شهرستان و حاشیه شهر بیرجند خدمات فرهنگی، هنری و ادبی ارایه می کنند که با افتتاح این مرکز ۲۰ روستای دیگر شهرستان از خدمات کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان بهره‌مند خواهند شد.

 

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان جنوبی افزود: برای تجهیز این کتاب‌خانه سیار یک دستگاه مینی بوس پیش یینی و در مجموع بالغ بر ۱۰ میلیارد ریال در این خصوص هزینه شده است.

سربیشه ، سردترین شهر کشور /۲

شهر سربیشه خراسان جنوبی با کمینه دمای منفی ۱۱ درجه سلسیوس در شب و روز دوشنبه به عنوان سردترین شهر سرد کشور ثبت شد.

رئیس گروه پیش بینی و صدور پیش آگاهی های جوی هواشناسی استان گفت: همچنین بیرجند، بعد از شهر کرد به عنوان سردترین مرکز استان کشور ثبت شد.

نخعی افزود: مطابق با داده‌ها و الگوی نقشه های پیشیابی هواشناسی تا اوایل هفته آینده شرایط جوی نسبتا پایدار و آرام خواهد بود البته از روز ۵ شنبه افزایش ابر در برخی ساعات قابل پیش بینی است.

وی گفت : به لحاظ شرایط دمایی روند کاهشی دمای هوا تا صبح ۵ شنبه ادامه دارد و تشدید سرما و یخبندان شبانه را در استان پیش بینی می‌کنیم.

 

 

 

 

 

 

 

شناسایی ۷۶ بیمار جدید کرونایی در خراسان جنوبی/۲-۳

دبیر ستاد پیشگیری و کنترل کرونا در استان گفت : روز گذشته ۲۶۶ تست ملکولی و ۴۰۹  تست سریع در استان انجام شد که در مجموع ۷۶ بیمار جدید کرونایی شناسایی شد.

شریف زاده افزود : از این تعداد ۳۲ مورد از بیرجند ، ۲ مورد از بشرویه، ۱۶ مورد از طبس، ۵ مورد از فردوس، ۶ مورد از قاینات، ۶ مورد از خوسف، ۲ مورد از زیرکوه، ۲ مورد از سرایان و ۵ مورد از نهبندان شناسایی شد.
به گفته دبیر ستاد پیشگیری و کنترل کرونا در استان در حال حاضر ۱۵۷ بیمار با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که ۴۴ نفر کرونا مثبتند.
شریف زاده گفت : از این تعداد ۱۴ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند که حال ۲ نفر نامساعد است.
وی افزود : در شبانه روز گذشته یک مورد جدید فوت ناشی از کرونا در استان ثبت شد و تعداد فوتی‌های کرونا به  هزار و ۲۵۲ نفر است.

 

 

دود بدهی ها به چشم ورزشکاران می رود/فرسودگی زیرساخت های ورزشی/۷

دود بدهی ها به چشم ورزشکاران می رود/فرسودگی زیرساخت های ورزشی

دود فرسودگی زیرساخت های ورزشی خراسان جنوبی و بدهی ۴۳۹ میلیونی سالن ها به چشم ورزشکارانی که از آن استفاده می کنند، رفته است.

به گزارش مهر قطعی آب مجموعه‌های ورزشی استان موضوع جدیدی نیست چراکه در این سال‌ها چندین بار این مشکل رخ داده است. دلیل این موضوع از سوی شرکت آب و فاضلاب شهری خراسان جنوبی بدهی اعلام و از سوی اداره کل ورزش و جوانان استان نیز فرسودگی تجهیزات سالنی اعلام می‌شود.

اما مشکل ورزشکارانی هستند که از این خدمات استفاده می‌کنند و کسی پاسخی برای آنها ندارد.

آب مجموعه‌های ورزشی استان تاکنون چندین بار به دلیل بدهی قطع شده و اکنون مجموعه بزرگ خاتم الانبیا بیرجند بیش از دو هفته است که با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کند و اقدامی برای حل مشکل انجام نشده است.

بدهی ۳۰ میلیون تومانی مجموعه ورزشی خاتم الانبیا بیرجند

معاون خدمات مشترکین و درآمد شرکت آب و فاضلاب شهری خراسان جنوبی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر گفت: تاکنون بارها نامه‌نگاری‌هایی با اداره کل ورزش و جوانان استان و مسئولان استانداری در زمینه بدهی آنها انجام داده‌ایم اما اقدامی انجام نشده است.

محمود نادی اظهار کرد: تاکنون ۴۳۹ میلیون تومان بدهی اداره کل ورزش و جوانان خراسان جنوبی به شرکت آب و فاضلاب است.

وی بیان کرد: برای خدمات و فروش آبی که به مردم داده می‎‌شود، بعد از ارائه قبض انتظار پرداخت برای بهبود خدمات را داریم.

به گفته وی چندین بار اخطاریه و ابلاغیه برای اداره کل ورزش و جوانان خراسان جنوبی و مجموعه‌های ورزشی رفته و قطعی انشعاب آخرین گزینه است.

معاون خدمات مشترکین و درآمد شرکت آب و فاضلاب شهری خراسان جنوبی با اشاره به قطعی آب مجموعه سرحدی بیرجند، عنوان کرد: مجموعه سرحدی ۱۵ دوره دو ماهه یعنی ۳۰ ماه خود را با بدهی ۲۹ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان پرداخت نکرده است، که بعد از چندین بار ابلاغیه مجبور به قطع انشعاب آنها شده‌ایم.

نادی اضافه کرد: همچنین به عنوان یک نمونه دیگر مجموعه ولایت ۱۶ دوره دو ماهه خود را پرداخت نکرده است.

وی خاطر نشان کرد: شرکت آب و فاضلاب استان چندین نوبت آب مجموعه‌های مختلف ورزشی را برای پرداخت بدهی قطع کرده که در نهایت با مداخله مراکز مختلف دوباره وصل شده و تاکنون پرداخت بدهی انجام نشده است.

به گفتۀ وی مشکل اینجا است که مجموعه‌های ورزشی بهره‌برداران زیادی دارند و پول‌هایی پرداخت می‌کنند اما مشخص نیست به چه دلیلی بدهی آب پرداخت نمی‌شود.

فرسودگی ۵۰ تا ۶۰ درصدی زیرساخت‌های ورزشی

مدیرکل ورزش و جوانان خراسان جنوبی نیز در پاسخ به خبرنگار مهر گفت: مشکل اینجا است که زیرساخت‌های مجموعه‌های ورزشی استان بسیار فرسوده و قدیمی است و نیاز به بهسازی و ترمیم دارند.

حسن عزیزی اضافه کرد: برای تعویض زیرساخت‌ها، منابع مالی زیادی نیاز داریم و همین فرسوده بودن تجهیزات باعث هدر رفت بسیار زیاد آب می‌شود و هزینه‌های هنگفتی به وجود می‌آورد.

وی با بیان اینکه حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد زیرساخت‌های مجموعه‌های ورزشی استان فرسوده هستند، اظهار کرد: ما در زمان استانداران معتمدیان و ملانوری درخواست اختصاص بودجه از محل مدیریت بحران را داشتیم که انجام نشد.

به گفتۀ وی دلیل آن این است که در گذشته اعتبارات مدیریت بحران به خود استان‌ها تخصیص داده می‌شد اما اکنون این اعتبارات متمرکز شده است.

مدیرکل ورزش و جوانان خراسان جنوبی اعلام کرد: سالن‌های ورزشی که نیاز به تعمیر و بهسازی دارند احصاء شده‌اند و هر کدام میانگین حدود ۱۵۰ تا ۲۵۰ میلیون تومان هزینه برای رفع مشکلات نیاز دارند.

عزیزی تصریح کرد: تنها راه تخصیص اعتبار از محل اعتبارات تعمیرات و بهسازی اداره کل ورزش و جوانان است که زیاد نیست و نمی‌توان عملاً کار خاصی انجام داد.

وی بیان کرد: در همین راستا به دلیل مشکلات اعتباری به دنبال استفاده کردن از ظرفیت‌هایی مانند ماده ۲۷ و دیگر موارد مانند سرمایه‌گذاری بخش خصوصی هستیم تا با اقدامات بهسازی و ترمیم چندین سال آن مجموعه در اختیار آنها باشد.

به گفتۀ وی در این زمینه هم یک مشکل وجود دارد چرا که بیشتر این سالن‌ها روستایی هستند و متقاضی برای آنها وجود ندارد، به همین دلیل باید اعتبارات دولتی در این مورد به ما کمک کند.

پاسخی که در این گفت‌وگوها نیافتیم این است که با توجه به مشکلات موجود این قطعی سلسله‌ای آب برای سالن‌های ورزشی چه زمانی پایان خواهد یافت و دیگر نگران این موضوع نخواهیم بود.

 

 

 

 

هدر رفت ۴۰ درصدی آب در شبکه آب روستایی/۲-۳

در شورای انسجام بخشی صنعت آب و برق خراسان جنوبی مطرح شد : شبکه آب روستایی استان ۴۰ درصد هدر رفت دارد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی ،استاندار خراسان جنوبی در این جلسه گفت: موضوع آب یک  موضوع مهم در هدر رفت ۴۰ درصدی آب در شبکه آب روستاییکشور است که هم به حیات انسان و هم به پیشرفت هر کشور مربوط می‌شود.

آقای قناعت افزود: یکی از طرح های مهم استان، فولاد قاینات است که باید به جد در نظر گرفته شود؛ چرا که باعث رونق اشتغال و جذب سرمایه گذار است و ما هیچ سرمایه گذاری را نباید از دست بدهیم.

وی گفت : آبرسانی برای روستا‌هایی که تانکر دارند هرچه سریعتر انجام شود تا به آب پایدار دسترسی پیدا کنند.

استاندار خراسان جنوبی همچنین گفت: هدررفت آب یک معضل بزرگ است که باید جدی گرفته شود و گزارش کار را مسئولان به من ارجاع دهند.

آقای قناعت افزود: تدابیر لازم برای شناسایی ویلا‌هایی که در روستا‌ها  مصرف آب شان بیشتر است باید اتخاذ شود.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی نیز در این نشست گفت : در استان ۱۲۵ میلیون متر مکعب میزان برداشت سالانه از آب است که این میزان از ورودی تغذیه سفره‌ها بیشتر است.

سروری افزود : بیشترین مصرف کننده آب در استان بخش کشاورزی است و با توجه به اجرای طرح کنتورگذاری هوشمند از سال ۹۲ تاکنون ، ۲۰۰ میلیون متر مکعب در مصرف آب صرفه جویی شده است.

وی گفت : پنج طرح تغذیه مصنوعی در دست اجرا داریم که برای تخصیص اعتبار آن‌ها دچار مشکل هستیم.

مدیر عامل شبکه آب منطقه‌ای خراسان جنوبی همچنین گفت: با توجه به هزینه بر بودن این طرح، کار ناتمام مانده است.

سروری گفت : هدف از این طرح ، ذخیره سازی سیلاب و رواناب‌ها، کنترل سیلاب و کاهش خسارات است.

 

 

 

 

نام نویسی۳۲ هزار نفر در طرح نهضت ملی مسکن خراسان جنوبی/۲-۳

تاکنون ۳۲ هزار نفر در طرح نهضت ملی مسکن خراسان جنوبی نام نویسی کرده اند.

مدیر کل راه و شهرسازی استان در گفتگو با خبرنگار صدا و سیما گفت : در حال حاضر سامانه در حال پالایش و بررسی شرایط ثبت نام کنندگان است.

داعی افزود : در طرح نهضت ملی مسکن ۴۰ هزار و ۴۴۹ واحد به خراسان جنوبی ابلاغ شده که از این میزان ۱۸ هزار واحد مسکن روستایی است.

وی گفت : نام نویسی از متقاضیان تا پایان آذر ادامه دارد.

 

 

 

دستگیری ۳ سارق موتور سیکلت در خوسف/۴

با تلاش ماموران پلیس آگاهی و کلانتری ۱۱ شهرستان خوسف ، ۳ سارق موتورسیکلت در این شهرستان دستگیر شدند.

فرمانده انتظامی خوسف گفت : در پی سرقت یک موتورسیکلت در شهرستان خوسف ، مأموران پلیس آگاهی و کلانتری ۱۱ این شهرستان ، شناسایی و دستگیری سارق یا سارقان را در دستور کار قرار دادند.

سرهنگ صادقی افزود : مأموران پلیس با بررسی شواهد موجود پس از ۳ ساعت یک سارق را شناسایی و پس از هماهنگی قضائی در یک عملیات غافلگیرانه متهم و ۲ نفر همدست وی را دستگیر کردند و موتورسیکلت سرقتی نیز کشف کشف شد.

به گفته وی سارقان با تشکیل پرونده به مقام قضائی معرفی شدند.

 

 

 

 

آغاز عملیات اجرایی موزه ملی زعفران ایران در قاین/۲

عملیات اجرایی موزه ملی زعفران ایران در قاین آغاز شد.

کلنگ موزه ملی زعفران ایران به مناسبت روز قاین با حضور نماینده شهرستانهایآغاز عملیات اجرایی موزه ملی زعفران ایران در قاین قاینات و زیرکوه و همتی مدیر شرکت توسعه گردشگری ایران در قاین به زمین زده شد.

این موزه در زمینی به مساحت ۹۷۰ متر مربع و زیربنای حدود ۴۰۰ متر مربع به همت شهرداری و شورای اسلامی شهر، میراث فرهنگی و بخش خصوصی در  مدت یک سال اجرا خواهد شد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

افزایش ۲۲ درصدی ارزش کالاهای صادارتی از خراسان‌جنوبی/ تمایل افغانستان برای فعال شدن بازارچه‌ها

مدیرکل گمرکات خراسان‌جنوبی از افزایش ۲۲ درصدی صادرات از گمرک و بازارچه های استان خبر داد و گفت: طی هشت ماهه گذشته بالغ‌بر ۵۱۲ میلیون دلار کالا از مرزهای استان به افغانستان صادر شده است.

افزایش 22 درصدی ارزش کالاهای صادارتی از خراسان‌جنوبی/ تمایل افغانستان برای فعال شدن بازارچه‌ها

«حسن رحیمی‌زاده» مدیرکل گمرکات خراسان‌جنوبی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از بیرجند، اظهار داشت: گمرک در واقع سازمان حاکمیتی بوده که وظیفه نظارت بر اجرای مقررات مربوط به صادارت، واردات، ترانزیت کالا و سایر تشریفات گمرکی را بر عهده دارد.

وی به دلیل عدم ترخیص کالا و یا طولانی شدن این پرسه برای برخی از کالاها اشاره داشت و تصریح کرد: گمرک برای ترخیص کالا زمان زیادی صرف نمی‌کند.

تاخیر در صدور مجوزها از سوی سازمان‌های همجوار دلیل معطلی کالا

مدیرکل گمرکات خراسان‌جنوبی با اشاره به سامانه جامع امور گمرکی افزود: این سامانه بزرگترین پروژه سامانه الکترونیکی در کشور بوده که تاکنون اجرا شده است.

رحیمی‌زاده ادامه داد: این سامانه هوشمند الکترونیکی تمام کارها را به سرعت پیش برده و هیچ زمانی اتلاف نمی‌شود به طوری که اگر قبل از اجرای این سامانه زمان انجام یک اظهارنامه صادراتی یک روز بوده در حال حاضر به کمتر از یک ساعت رسیده و در بحث واردات نیز اگر قبل از این سامانه ۱۰ روز طول می‌کشیده الان به حداقل دو روز کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه دلیل باقی ماندن برخی از کالاها در گمرک ، ارتباط گمرکات با بیش‌از ۲۰ سازمان دیگر به عنوان سازمان‌های همجوار که وظیفه صدور مجوزهای قانونی را دارند و تأخیر در صدور این مجوزها اعلام کرد و افزود: متأسفانه عمده مانده کالا در گمرک به سبب عدم صدور مجوز از طرف این سازمان‌ها از جمله قرنطینه، استاندارد و بحث‌های ارزی است.

لزوم ایجاد هماهنگی‌های لازم برای ترخیص به موقع کالاها از گمرکات

مدیرکل گمرکات خراسان‌جنوبی با بیان اینکه خراسان‌جنوبی یکی از اصلی‌ترین گمرکات صادرکننده مشتقات سوختی کشور  است، بیان کرد: اگر دلیل باقی ماندن این مشتقات را مورد بررسی قرار دهیم بسیاری از آنها به سبب اینکه کارگروه تعیین ماهیت استاندارد نتایج آزمون را ظرف یک هفته و ۱۰ روزه که در دستورالعمل آن صادر شده را ارائه نداده دچار مشکل  شده اند.

وی اضافه کرد: همچنین گاهی اوقات واحد تولیدی کالای خود را به مرز آورده و وقتی خریدار آن را رویت می‌کند آن کالاها را با درخواستش مطابق ندیده و یا انصراف داده و یا راننده را با بارش در مرز معطل می‌گذارد یا آن را تحویل نمی‌گیرد.

رحیمی‌زاده ادامه داد: باید هماهنگی‌های لازم انجام تا مشکلات این چنینی در گمرکات ایجاد نشود.

وی یادآور شد: همچنین در بحث سوخت  افرادی سوخت را به مرز آورده و در آنجا به چند نفر واسطه می‌فروشند که در این زمینه مبدأ و فروشنده مشخص نبوده و موجب ایجاد معطلی می‌شود.

وقفه‌ای در تجارت با افغانستان  نداشته ایم

مدیرکل گمرکات خراسان‌جنوبی بیان داشت: این موضوع به بخش خصوصی بر می‌گردد، که در این راستا با اتاق بازرگانی، تجار افغان و منطقه ویژه اقتصادی در بازارچه جلسه برگزار و قرار شد از طریق اتاق بازرگانی جلساتی برای هماهنگی بیشتر برگزار شود.

رحیمی‌زاده با بیان اینکه از زمان تغییر حکومت افغانستان و روی کار آمدن طالبان آنچنان که آمار نشان می‌دهد مشکل و وقفه‌ای در بحث تجارت با افغانستان ایجاد نشده است، تصریح کرد: ارزش صادارت استان در هشت ماهه امسال به افغانستان بالغ‌بر ۵۱۲ میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۲ درصد از نظر ارزشی افزایش داشته است.

وی ادامه داد: از نظر وزنی صادارت استان به افغانستان مقداری کاهش داشته که به دلیل تغییر و تحولات افغانستان و ساختار دولتی، تشکیلاتی و همچنین  نبود سیستم بانکی بوده و بسیاری از تجار و خریداران از آن سمت نمی‌توانند هماهنگی لازم را داشته باشند.

تمایل دولت جدید افغانستان برای فعال شدن بازارچه‌های مرزی

مدیرکل گمرکات خراسا‌ن‌جنوبی افزود: در چند جلسه‌ای که با دولت جدید افغانستان داشته‌ایم تمایل آنها برای فعال شدن بازارچه‌ها وجود دارد.

رحیمی‌زاده بیان داشت: طی دو و سه ماه اخیر بازارچه یزدان بازگشایی شده و بالغ‌بر ۲ هزار تن کالا از آنجا صادر شده و در حال حاضر نیز بالغ‌بر ۲ هزار تن کالا وجود داشته و امیدواریم از این بازارچه خارج شود.

وی افزود: مسؤولان افغانی قول احداث گمرک را در بازارچه طرف مقابل خودشان داده‌اند که بدون شک این امر سبب توسعه تجارت خواهد شد.

لزوم ایجاد تراز مثبت تجارت برای پایداری تجارت با افغانستان

مدیرکل گمرکات خراسان‌جنوبی به بحث واردات اشاره کرد و یادآور شد: در چند سال اخیر با توجه به شرایط کشور تصمیمات دولت بر این بوده که واردات بسیاری از کالاها را ممنوع کند به طوری که بیش‌از ۳ هزار قلم کالا در این چند سال واردات آن وجود نداشته و ثبت سفارش انجام نشده که افغانستان نیز از این امر مستثنی نبوده است.

رحیمی‌زاده گفت: همچنین کشور افغانستان کالاهای صنعتی و متنوع نداشته تا بتوانیم از آنها استفاده کنیم.

وی با اشاره به اینکه عمده تولیدات کشور افغانستان محصولات کشاورزی بوده که دولت اجازه ورود آن را نمی‌دهد، بیان کرد: باید روی این بخش کار شود ضمن اینکه واردات چند قلم کالا از مرز ماهیرود استان وجود داشته است.

رحیمی‌زاده با بیان اینکه باید تراز تجارت مثبت پایدار شود، گفت: اگر نمی‌توانیم واردات قطعی انجام دهیم باید به سمت واردات موقت برویم.

مدیرکل گمرکات خراسان‌جنوبی با بیان اینکه کشور افغانستان از نظر مواد معدنی مانند خراسان‌جنوبی بسیار غنی است، خاطرنشان کرد: می‌توانیم در بحث معدنی تجارت با این کشور را گسترش داده و مواد معدنی را وارد و در کشور فرآوری و بعد به سایر کشورها صادر کنیم.

 

 

 

 

تحقیق و پژوهش ، نیاز امروز کشور برای توسعه و پیشرفت/۳

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی گفت : تحقیق و پژوهش ، نیاز امروز کشور برای توسعه و پیشرفت است.

نماینده ولی فقیه در استان در دیدار مسئول بسیج علمی و پژوهشی کشور گفت : تحقیق و پژوهش، نیاز امروز کشور برای توسعه و پیشرفتانجام برنامه‌های پژوهشی می‌تواند کشور را در راه توسعه و پیشرفت به جلو ببرد و مردم ما هم با انگیزه‌های اسلامی در این راه آمادگی دارند مسئولان را یاری کنند.

آیت الله عبادی افزود : دشمنان همواره در این سال‌ها در مسیر پیشرفت ایران مانع تراشی کرده اند و این ماییم که باید با دانش ، بهره گیری از استعداد‌ها و تحقیق و پژوهش ، مشکلات و موانع کشور را از پیش رو برداریم.

سردار رحیمی مسئول بسیج علمی و پژوهشی کشور هم با اشاره به ظرفیت‌های خراسان جنوبی از محققان و شرکت‌های دانش بنیان خواست برای رفع مشکل آب و همچنین بهره گیری هر چه بیشتر از ظرفیت محصولات استراتژیک استان ، طرح ارائه دهند.

 

 

مجموعه شعر “آخرین روزهای قرن” رونمایی شد/۲

مجموعه شعر “آخرین روزهای قرن” به قلم سید علیرضا ذوالفقاری با حضور مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی رونمایی شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، مراسم رونمایی به همت کانون هنرمندان، با حضور جمعی از مسئولین استانی و شهرستانی، هنرمندان، فرهیختگان و شعرا و تنی چند از اساتید دانشگاه در محل هتل کوهستان بیرجند برگزار شد.

در این مراسم علاوه بر اجرای موسیقی، شعرخوانی چند تن از شعرا، مراسم جشن امضای کتاب نیز انجام گرفت.

 

 

 

 

 

 

 

مشترکان پرمصرف در خراسان جنوبی منتظر افزایش گازبها باشند

مشترکان پرمصرف در خراسان جنوبی منتظر افزایش گازبها باشند

مدیرعامل شرکت گاز خراسان جنوبی گفت: مشترکانی که به‌صورت غیرمتعارف مصرف گاز طبیعی آنها افزایش یابد، از ماه جاری منتظر افزایش گازبها در قبض خود باشند.

سید محمود هاشمی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به مصوبه جدید هیات وزیران، مشترکان خانگی که مصرف متعارف داشته و در پلکان اول تا سوم قرار دارند هیچ گونه افزایش گازبها نسبت به سنوات گذشته نخواهند داشت اما برای مشترکان پرمصرف که در پلکان چهارم تا دوازدهم قرار می‌گیرند به ازای هر پلکان ۴۰ درصد نسبت به پلکان قبلی افزایش تعرفه گازبها لحاظ می‌شود.

وی بر لزوم اطلاع‌رسانی درخصوص افزایش گازبهای مشترکان پرمصرف تاکید و بیان کرد: هرچه مصرف گاز بیشتر شود مشترک به پله بعدی صعود می‌کند و با افزایش پلکانی شدید مواجه خواهد شد.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان جنوبی گفت: در پله دوازدهم قیمت هر متر مکعب گاز به ۲ هزار تومان که معادل چهار برابر نرخ سال قبل است افزایش خواهد یافت و این مشترکان باید نگران قبض گاز آذر ماه به بعد باشند.

وی با تاکید بر اینکه هر یک درجه کاهش دمای اتاق‌ها، ۶ درصد صرفه‌جویی در مصرف گاز خانگی را سبب می‌شود گفت: لازم است مشترکان بخش خانگی نیز به این مساله توجه داشته باشند و ضمن استفاده از پرده‌های ضخیم و پوشیدن لباس گرم در منزل، وسایل گرمایشی در اتاق‌های بلااستفاده را خاموش کنند.

هاشمی افزود: با اجرای طرح تخفیف گازبهای مشترکان کم‌مصرف، از ابتدای دی ماه سال گذشته تا پایان آبان امسال بیش از یک میلیون و ۱۰۰ هزار صورتحساب مشمول تخفیف یا بخشودگی گازبها شده است.

وی اظهار داشت: از مجموع قبوض صادره در این مدت، بیش از ۷۰ هزار و ۷۰۰ صورتحساب به دلیل مدیریت مصرف مشمول تخفیف گازبها شد.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان جنوبی تصریح کرد: بر این اساس بالغ بر ۴۹ درصد از صورتحساب‌های گاز صادره در خراسان جنوبی مشمول بخشودگی یا تخفیف گازبها شده‌اند.

وی بر لزوم صرفه‌جویی در مصرف گاز سازمان‌های دولتی و خصوصی نیز تاکید کرد و گفت: براساس مصوبه هیات وزیران سازمان‌ها و ادارات موظف شده‌اند که در وقت اداری دمای رفاه و در سایر اوقات تمامی وسایل گرمایشی را خاموش کنند.

هاشمی با بیان اینکه شرکت گاز موظف است طبق این مصوبه، رعایت این مصوبه در ادارات را کنترل کند افزود: ادارات و موسسات دولتی پرمصرف در مرحله نخست اخطار کتبی دریافت کرده و در صورت ادامه بی‌توجهی به صرفه‌جویی یا رعایت نکردن دمای رفاه، جریان گاز طبیعی آنها با هماهنگی استانداری قطع می‌شود.

وی گفت: تاکنون موردی مبنی بر رعایت نشدن این مصوبه هیات وزیران در استان گزارش یا مشاهده نشده است.

 

 

 

 

۳ هزار اصله نهال مثمر در قاین تولید شد/۲

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری قاینات گفت: امسال سه هزار هزار اصله نهال از گونه های مثمر در ایستگاه تولید نهال شهرستان قاین تولید شده است.

 «احمد گلی» با بیان اینکه بیشتر نهال های تولیدی استان گونه های جنگلی و غیرمثمر است اما درخواست و نیاز عمومی مردم این شهرستان توزیع گونه های مثمر است، گفت: در این راستا در سال جاری تعداد سه هزار اصله نهال شامل گونه های بادام، سنجد و توت در ایستگاه تولید نهال این شهرستان تولید شده است.

گلی افزود: در سال گذشته عملیات جنگل کاری با نهال و بذر در سطح ۵۰ هکتار از جنگل های شهرستان اجرا شد که در سال جاری مراقبت و نگهداری در سطح ۵۰ هکتار از این عرصه پیش بینی شده است.

 

 

دعوت بانوی دارتر خراسان جنوبی به لیگ برتر دارت کشور/۷

فهیمه زارعی بانوی دارتر خراسان جنوبی برای حضور در لیگ برتر دارت کشور دعوت شد.

رئیس هیئت انجمن های ورزشی خراسان جنوبی گفت : با توجه به درخشش فهیمه دعوت بانوی دارتر خراسان جنوبی به لیگ برتر دارت کشورزارعی در مسابقات سال گذشته دارت قهرمانی کشور  با دعوت رسمی انجمن دارت کشور ، این بانوی ورزشکار استان در مسابقات لیگ برتر دارت کشور در کنار خانم‌ها زهرا رجبی ، مریم عرفانیان و آتنا بیگمی به عنوان نفر چهارم از استان خراسان جنوبی حضور خواهد داشت.

علیزاده افزود : مسابقات لیگ برتر دارت کشور دوم و سوم دی در شهرستان گرمسار برگزار خواهد شد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

وقف وارثان برای اجدادشان در طبس/۲

وارثان یک باغ مشجر ۲۰۰ متری را در ازمیغان طبس وقف کردند.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان طبس در گفتگو با خبرنگار صدا وسیماوقف وارثان برای اجدادشان در طبس گفت: محمدرضا یعقوبی و فاطمه و صغری یعقوبی شش دانگ یک باغ مشجر به درختان خرما، انجیر و انار به مساحت ۲۰۰ متر مربع واقع در روستای ازمیغان وقف کردند.

امینی نسب ارزش این موقوفه را چهارصد میلیون تومان اعلام کرد و افزود: واقفان این موقوفه را به نیت مسجد موسی بن جعفر(ع) روستای ازمیغان و قرائت قرآن برای شادی روح واقفین و اجدادشان وقف کردند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

عملیات اجرایی موزه ملی زعفران در قاینات آغاز شد

عملیات اجرایی موزه ملی زعفران در قاینات آغاز شد

 عملیات اجرایی موزه ملی زعفران ایران به مناسبت روز قاینات و با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این شهرستان آغاز شد.

به گزارش ایرنا آیین کلنگ‌زنی موزه ملی زعفران ایران در زمینی به مساحت ۹۷۰ مترمربع با زیربنای ۴۰۰ مترمربع روز سه‌شنبه با حضور جمعی از مسوولان در شهر قاین برگزار شد.

مدیرعامل شرکت توسعه گردشگری ایران در این آیین با اشاره به ۲۲ آذر روز شهرستان قاینات گفت: سفر در چنین ایامی به شهرستان تاریخی و زرخیز قاینات باعت افتخار است.

علی همتی افزود: توسعه بیش از پیش منطقه با حضور بخش خصوصی و تسهیل‌گری و ایجاد بسترسازی توسط دولت انجام می‌شود.

وی اظهار داشت: زعفران موضوع ملی است و نگاه به آن در سطوح مختلف اعم از جهاد کشاورزی، میراث فرهنگی و سایر دستگاه‌ها باید مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: در سازمان توسعه گردشگری نگاه به مناطق کمتر توسعه یافته و مرزی که ظرفیت‌های بالقوه دارند و تاکنون مورد توجه قرار نگرفته‌اند، ویژه است.

رییس شورای ملی زعفران هم گفت: قاینات بیش از ۱۲ قرن است که پرچمدار با کیفیت‌ترین زعفران جهان است.

محسن احتشام اظهار داشت: زعفران ایران که با نام قاینات عجین شده حاصل تلاش کشاورزان سخت‌کوش منطقه است از این رو باید این دستاوردها برای انتقال به نسل آینده در مجموعه‌ای حفظ و در تاریخ زعفران نگهداری شود.

نماینده مردم قاینات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم ضمن گرامیداشت ۲۲ آذر روز شهرستان قاینات گفت: یکی از اراده‌های دولت سیزدهم حضور میدانی مدیران در منطقه است که ارزشمندترین کار دولت برای بررسی و اعلام حمایت از پروژه‌های اجرایی است.

سلمان اسحاقی اظهار داشت: با کیفیت‌ترین زعفران دنیا در قاینات تولید می‌شود و دلیل آن هم نام قاینات است که با زعفران عجین شده است و این افتخار مدیون پدران و گذشتگان است لذا برای تثبیت موضوع، موزه ملی زعفران با اراده بخش خصوصی در این شهرستان راه‌اندازی می‌شود.

وی از احتشام به عنوان رییس شورای ملی زعفران خواست اقداماتی انجام شود تا زعفرانکاران و کشاورزان سود بیشتری ببرند و دست دلالان کوتاه شود.

در ادامه برنامه‌ها عملیات اجرایی هتل سه ستاره قاین با زیر بنای ۶ هزار مترمربع در هشت طبقه با حضور مدیرعامل شرکت توسعه گردشگری ایران آغاز شد.

همتی در حاشیه این مراسم گفت: یکی از اقدامات زیرساختی و مقدمه توسعه شهرستان قاینات بحث ارائه خدمات با کیفیت و در تراز استاندارد برای اسکان سرمایه‌گذاران و توریست است که قاینات از آن محروم بوده و شرکت نقش حداقلی ایفا کرده است و امیدواریم با ورود بخش خصوصی روند اجرایی هتل سرعت بگیرد و روند رشد آن برای مردم و شهروندان ملموس باشد.

وی افزود: اگر موانعی در این زمینه هست مسئولان در جهت رفع آن گام بردارند و از ورود بخش خصوصی استقبال کنند چون نقش دولت نقش تسهیل‌گری است.

بازدید از منطقه گردشگری و آرامگاه بوذرجمهر قاین و مسجد جامع این شهر از دیگر برنامه‌های امروز مدیرعامل شرکت توسعه گردشگری ایران در سفر به این شهرستان بود.

شهر قاین مرکز شهرستان قاینات در ۱۱۰ کیلومتری بیرجند است.

سطح زیرکشت زعفران در خراسان جنوبی بیش از ۱۷ هزار و ۶۰۰ هکتار است و بیشترین سطح کشت زعفران به شهرستان قاینات اختصاص دارد.

خراسان جنوبی بعد از خراسان رضوی رتبه دوم تولید زعفران و از نظر کیفیت و مرغوبیت زعفران رتبه اول را در کشور داراست و از این استان به عنوان سرزمین طلای سرخ یاد می‌شود.

 

 

 

جمع آوری پنج میلیارد تومان زکات در خراسان جنوبی/۲-۳

در ۸ ماه گذشته پنج میلیارد و ۷۱۴ میلیون تومان زکات در خراسان جنوبی جمع آوری شد.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان گفت: این مقدار زکات شامل زکاتمیلیارد و ۷۱۴ میلیون تومان زکوات در خراسان جنوبی جمع آوری شد واجب، مستحبی، فطریه و کفاره در  استان برای کمک به نیازمندان و اجرای طرح های عام المنفعه جمع آوری شد.

رضا سلم آبادی به رشد ۲۹ درصدی زکات نسبت به مدت مشابه سال قبل اشاره کرد و افزود: از این رقم ۳ میلیارد و ۳۲۱ میلیون تومان انواع زکات نقدی و ۲ میلیارد و ۳۹۳ میلیون تومان به صورت غیرنقدی به این نهاد اهدا شده است.

 

 

 

 

 

 

کانون امام حسن مجتبی(ع) نهبندان پیشتاز سومین رویداد ملی فهما
کانون فرهنگی هنری امام حسن مجتبی (ع) نهبندان کانونی پیشتاز در شهرستان و خراسان جنوبی و جزو ۱۵ کانون برتر در سطح کشور است، این کانون تاکنون ۱۴ هزار و ۲۰۰ امتیاز در سامانه فهما کسب کرده است.

«حسن رحیمی رومه» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در بیرجند اظهار کرد: کانون امام حسن مجتبی (ع) نهبندان در سه شبستان و ۱۲ رواق سامانه فهما فعالیت خوبی دارد.

مسئول کانون فرهنگی هنری امام حسن مجتبی(ع) نهبندان از عضویت ۵۰۰ نفر در کانون خبر داد و افزود: بیشترین فعالیت کانون در شبستان فرهنگ و رواق نور، کتاب، همدلی، رسانه و دانش است و تاکنون ۲۰۰ خبر از کانون منتشر شده است.

وی از کسب ۱۴۰۰ امتیاز کامل در رواق همدلی، کتاب و نور توسط کانون فرهنگی هنری امام حسن مجتبی (ع) نهبندان خبر داد و گفت: در رواق همدلی ۳۰ هفته سه شنبه های تکریم برگزار شده، در رواق رسانه ۲۰۰ خبر کانونی ثبت و طرح پیوند ملی مسجد و مدرسه طرح های بومی و کلاس های آموزشی نیز انجام شده است.

وی بیان کرد: در رواق کتاب، طرح شنبه های کتاب برگزار و فهرست نویسی کتاب‌های کتابخانه انجام شد و در رواق نور نیز ۲۰ نفر در مسابقات مدهامتان شرکت کردند و همچنان ادامه دارد.

مسئول کانون فرهنگی هنری امام حسن مجتبی(ع) نهبندان گفت: تاکنون دو سرود بارگذاری و یک سرود در حال تولید است که به زودی انجام می شود، همچنین یک گروه نمایش تحت عنوان «شب سوئیت» در حال فعالیت است.

رحیمی رومه ادامه داد: این کانون در رواق قلم؛ محفل ادبی و آثار ادبی اعضای کانون را ثبت و در رواق ترنج آثار تجسمی همانند خوشنویسی، عکاسی و نقاشی همراه با نمایشگاه را درج کرده داده و یک نرم افزار تولید و در سایت بارگذاری کرده است.

وی با بیان اینکه کانون فرهنگی هنری امام حسن مجتبی (ع) نهبندان کانونی پیشتاز در شهرستان و خراسان جنوبی و جزو ۱۵ کانون برتر در سطح کشور است، گفت: این کانون تاکنون ۱۴ هزار و ۲۰۰ امتیاز در سامانه فهما کسب کرده است.

مسئول کانون فرهنگی هنری امام حسن مجتبی(ع) نهبندان یادآور شد: این کانون سال گذشته نیز جزو کانون‌های پیشتاز استان بوده و در کشور رتبه هفتم را کسب کرده است.

وی گفت: کانون فرهنگی هنری امام حسن مجتبی(ع) نهبندان در شبکه رابطین؛ به ۲۲ کانون زیر مجموعه این کانون مشاوره و به فعالیت خود ادامه می دهد.

رتبه آوران مسابقات قرآنی، عترت و نماز در فردوس تجلیل شدند

رتبه آوران مسابقات قرآنی، عترت و نماز در فردوس تجلیل شدند

 دانش آموزان فردوسی که در مسابقات قرآنی، عترت و نماز درسطح استان و کشور حائز رتبه های برتر شده بودند در مراسمی با حضور مسئولان استانی و محلی مورد تجلیل قرار گرفتند.

به گزارش خبرنگار مهر، مدیر اداره آموزش و پرورش شهرستان فردوس در این مراسم که دوشنبه شب برگزار شد، گفت: فردوس از شهرهای سرآمد قرآنی در استان است و در این مراسم از ۳۶ دانش آموز مقام آور استانی، ۲ مقام آور کشوری، ۳ مقام آور فرهنگی استانی، ۳۲ مقام آور شهرستانی مقطع ابتدایی و ۹۷ دانش آموز برتر مقطع متوسطه تجلیل می شود.

محمد ناظری کسب این موفقیت ها را نتیجه اهمیت دادن والدین به مسائل قرآنی و فرهنگی و تلاش بی وقفه مربیان دانست و اظهار امیدواری کرد در سالهای آتی شاهد رتبه آوری تعداد بیشتری از دانش آموزان درمسابقات مختلف در سطح استان و کشور از شهرستان فردوس باشیم.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش خراسان جنوبی نیز گفت: فردوس یکی از شهرهای موفق در امور قرآنی و فرهنگی است که جای تقدیر و تشکر از والدین و مربیان این عزیزان را دارد.

فرشید جعفری تاکید کرد: مهمتر از تجلیل از شما دانش آموزان نخبه قرآنی و فرهنگی، تقدیر از والدین و مربیانی است که شما را به سمت قرآن و کلام الهی رهنمون ساختند.

وی خطاب به دانش آموزان گفت: شما خواص دانش آموزان هستید و رسالت مهمی برعهده دارید تا این توفیقات الهی را با سایر همکلاسی های خود تقسیم کنید تا انشاالله در سالهای آینده شاهد باشیم این شهرستان در مسابقات قرآنی رتبه های بیشتر و بهتری کسب کند.

جعفری مراقبت در نماز اول وقت و قرائت روزانه قرآن را لازمه تداوم توفیقات و کسب موفقیت های قرآنی دانست و تصریح کرد: هر کدام از شما باید تمام تلاشش این باشد تا حداقل دو نفر دیگر را بر سر سفره پر برکت قرآن بنشاند و این کار را با رفتار و کردار قرآنی بسیار بهتر و زودتر می توانید انجام دهید.

در این مراسم از ۱۷۰ نفر از رتبه آوران مسابقات قرآنی، عترت و نماز که در سطح شهرستان، استان و کشور حائز مقام های برتر شده بودند با اهدای لوح تقدیر و جوایز نقدی تقدیر شد.

گرامیداشت روز قائنات و یادبود شهدای انقلاب این شهرستان/۲

مراسم گرامیداشت روز قائنات و یادبود شهدای انقلاب این شهرستان در محل حسینیه سردار سلیمانی برگزار شد.

فرماندار قائنات در این مراسم گفت: جامعه آرمانی که با شهدا مانوس شود به عقب بر گرامیداشت روز قائنات ویادبود شهدای انقلاب این شهرستاننمی‌گردد.
کریمی افزود: مردم قاینات پیشگام در مبارزه با رژیم طاغوت بوده اند و۵ شهید والا مقام را در سال۱۳۵۷ تقدیم نظام کردند.
حجت الاسلام رحمانی امام جمعه قاین نیز با بیان اینکه شهدا حق زیادی بر گردن ما دارند و آنچه امروز از نظام و انقلاب داریم به برکت خون شهداست گفت: مردم ولایی قاینات در ۲۲ آذر ۵۷ با برپایی راهپیمایی و تظاهرات نفرت خود را از رژیم پهلوی نشان دادند و شهیدانی تقدیم انقلاب کردند.
در پایان این مراسم از خانواده ۵ شهید انقلاب تجلیل شد.

 

 

 

 

 

 

سد نهرین از مدار تأمین آب شرب خارج شد

کمبود بارندگی در خراسان جنوبی و خالی شدن سد نهرین طبس سبب شد تا این سد از مدار تأمین آب شرب شهر خارج شود.

 

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، سروری مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی گفت: تأمین آب شرب شهرستان طبس از طریق سد نهرین انجام می‌شود.

او گفت: به دلیل کمبود بارندگی و کاهش آب در سد نهرین، این سد از مدار تأمین آب شرب طبس خارج شد.

سروری گفت: تنها مقدار کمی از آب این سد باقی مانده که در حوزه کشاورزی مصرف می‌شود.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی گفت: مشکل اصلی در شهر طبس مصرف بالای آب است به گونه ای که آب شرب این شهر، در منازل ویلایی و به منظور آبیاری نخل ها و درخت های نارنج مصرف می شود

او گفت: با ساخت واحدهای مسکونی جدید در قالب طرح های جهش تولید و اقدام ملی مسکن، مشکل تأمین آب شرب طبس بیشتر خواهد شد که نیازمند همکاری مردم است.

سروری گفت: آب سد نهرین برای مصرف شرب پس از خروج از سد تصفیه شده و در شبکه توزیع قرار می گرفت.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی گفت: حدود ۱۰۰ تا ۱۰۷ لیتر بر ثانیه نیز میزان آبدهی سد نهرین برای حوزه کشاورزی است؛ در تابستان مشکل تأمین آب برای طبس را خواهیم داشت.

او گفت: با هماهنگی آب و فاضلاب، چندین حلقه چاه برای تأمین آب طبس حفر می‌شود.

پایداری تأمین آب شرب در طبس

امامی مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی گفت: علی رغم خارج شدن نهرین از مدار تأمین آب شرب، با حفر چاه و استفاده از منابع آب زیرزمینی، تأمین آب در طبس به صورت پایدار در حال انجام است.

او گفت: طبس گرمای زودرس دارد و نیازمند همکاری مردم برای صرفه جویی در مصرف آب هستیم تا بتوانیم از این مشکل عبور کنیم و در تابستان نیز مشکلی پیش نیاید.

انتهای پیام/ س

 

 

 

چگونه کالای قاچاق را از اصل تشخیص دهیم؟

چگونه کالای قاچاق را از اصل تشخیص دهیم؟

ایسنا/خراسان جنوبی مدیرکل تعزیرات حکومتی خراسان جنوبی گفت: براساس ضوابط و مقررات، ویژگی‌هایی برای کالای قاچاق ذکر شده که برآن اساس ضبط و توقیف و تشکیل پرونده صورت می‌گیرد.

حسین حسن پور در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: برابر با ماده ۱۳ قانون مبارزه با قاچاق بحث شناسه کالا و شناسه رهگیری می‌تواند در شناسایی کالای قاچاق بسیار موثر باشد و وزارت صمت با شناسه دار کردن کالاها و شناسه رهگیری و شناسه کالا می‌تواند بسیاری از مشکلات مربوط به کالای تقلبی و جعلی و یا قاچاق و غیراستاندارد را کاهش دهد.

وی در پاسخ به این سوال که  مردم چطور تقلبی و یا اصل بودن کالا را تشخیص دهند، تصریح کرد: در بحث رسیدگی به پرونده‌های قاچاق ما در بحث اصالت این کالا و یا ایرانی و خارجی بودن آن از چندین دستگاه استعلام می‌گیریم؛ امسال در بخش کالا و خدمات هزار و ۸۹۱ پرونده وارد شعب شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۸ درصد افزایش داشته است.

مدیرکل تعزیرات حکومتی خراسان جنوبی  با بیان اینکه گمرگ، اصالت کالا را تایید کرده و ایرانی و خارجی بودن محصول را سازمان صمت و جهاد کشاورزی تشخیص می‌دهد، تصریح کرد: دومین آمار پرونده‌های ما مرقوط به بحث دام زنده است که این دام‌ها را از خراسان رضوی و یا تربت حیدریه، قائن، بشرویه و سرایان خریداری می‌کنند؛ بخشی از این دام‌ها را از طریق بشرویه و طبس به کرمان و زاهدان و استان‌های دیگر و همچنین به سیستان و بلوچستان  می‌برند.

حسین پور با بیان اینکه دامداران برای انتقال دام حتما باید بارنامه و مجوز داشته باشند و همچنین دام پلاک کولی داشته باشد، افزود: همچنین دام‌ها باید گواهی بهداشتی از دامپزشکی اخذ کرده باشند و در سامانه هویت تعریف شده باشند.

وی بیان کرد: اگر این قوانین رعایت نشده باشد، طبق قوانین قاچاق با توجه به مصوبه هیئت دولت که این کالاها با این که ایرانی هستند در حوزه کالای قاچاق قرار می‌گیرد؛ سوخت نیز همینطور است.

حسین پور با بیان اینکه برای انتقال سوخت باید از شرکت نفت مجوز حمل اخذ شود چراکه جزء ضوابط اختصاصی دارند، تصریح کرد: در قانون مبارزه با قاچاق هم با حامل برخورد شده و هم خوردو توقیف می‌شود؛ همچنین مالکین و صاحبان این کالاها تحت پیگرد قرار می‌گیرند و برابر قانون مبارزه با قاچاق با آن‌ها رفتار خواهد شد.

وی یادآور شد: در مجموع قاچاق سوخت با هزار و ۱۰۰ فقره پرونده و قاچاق دام زنده با ۲۳۱ فقره پرونده بیشترین پرونده‌های تخلف در این استان را داراست.

 

 

 

 

آذر ماه، فصلی ماندگار در تاریخ سیاسی سرزمین قائنات و نشان از پایمردی، ایستادگی، خواستن و توانستن است
آذر ماه، فصلی ماندگار در تاریخ سیاسی سرزمین قائنات و نشان از پایمردی، ایستادگی، خواستن و توانستن است

متن پیام بدین شرح است:

خطه زرخیز و شهید پرور قائنات آکنده است از یاد و خاطره دلیر مردان و راست قامتانی که همچون مشعلی فروزان جان خویش را در راه دین و کشور تقدیم کردند.

۲۲ آذر ۱۳۵۷، یادآور پیشگامان مبارزه، شهداء گرانقدر انقلاب، شهیدان حاج محمد نصیری‌زاده، محمد صبیانی، سید محمدعلی ریاحی، سیدحسین مهدوی الحسینی و غلامعلی لاخی است که به عنوان روز قائنات در شورای فرهنگ عمومی شهرستان نامگذاری گردیده است.

شهداء انقلاب قائنات درس فداکاری، از خودگذشتگی، شهامت، شجاعت و صداقت را آموختند و در عمل نیز آن را به اثبات رساندند و جانفشانی نمودند و حماسه ای جاودان را در تاریخ انقلاب اسلامی به ثبت رساندند.

اینجانب ضمن گرامیداشت یاد و خاطره همه شهدا، به ویژه شهدای انقلاب شهرستان قائنات، امید وافر دارم با تأسی از شهدای گرانقدر و با همت، همدلی و مشارکت همه علاقه مندان به توسعه شهرستان، فردایی بهتر فرآروی شهرستان خواهد بود.

محمد کریمی

فرماندار شهرستان قائنات

 

 

 

 

 

 

تکریم و تعظیم مقام شامخ شهدا یک ضرورت غیرقابل انکار است

مهندس کریمی فرماندار قائنات در مراسم گرامیداشت روز شهرستان قائنات، با تأکید براینکه؛ تکریم و تعظیم مقام شامخ شهدا یک ضرورت غیرقابل انکار است؛ عنوان نمود: خدای سبحان را سپاسگزاریم که در سرزمین بزرگ ایران اسلامی مفتخریم به ارزش های والا و اصیل ( فرهنگ غنی عاشورایی، ایثار و شهادت، مهدویت و انتظار ) که جزء عالی ترین مفاهیم الهی است.

فرماندار و رئیس ستاد بزرگداشت روز شهرستان قائنات؛ ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدا به ویژه شهدای انقلاب شهرستان قائنات، اظهار داشت: مردم متدین و نجیب قائنات پیشگام در مبارزه با رژیم طاغوت بودند که در ۲۲ آذر سال ۵۷ تعداد ۵ شهید را تقدیم انقلاب نمودند. لذا به منظور گرامیداشت یاد و خاطره این عزیزان، این روز بنام روز شهرستان قائنات انتخاب گردید.

شایان ذکر است: در روز ۲۲ آذر سال ۵۷ راهپیمایی علیه رژیم شاه در خیابان امام خمینی (ره) فعلی برگزار شد که مأمورین به مردم حمله کردند و پس از درگیری، مأموران مردم را به خاک و خون کشیدند و تعداد ۴ نفر از راهپیمایان به نام حاج محمد نصیری‌زاده، محمد صبیانی، سید محمدعلی ریاحی و سیدحسین مهدوی الحسینی به شهادت رسیدند و حدود ۱۰ نفر هم مجروح شدند و همچنین در ۱۹ بهمن‌ ماه همان سال نیز یک شهید دیگر به نام شهید غلامعلی لاخی از قائنات تقدیم انقلاب اسلامی شد.

قابل ذکر است در پایان این مراسم از خانواده معظم شهدای انقلاب شهرستان قائنات تجلیل بعمل آمد.

کریمی فرماندار قائنات در مراسم ادای احترام و گلباران تمثال مبارک شهدای انقلاب شهر قائن شرکت نمود

به گزارش روابط عمومی فرمانداری شهرستان قائنات؛ مهندس کریمی فرماندار قائنات به اتفاق معاونین و بخشدار مرکزی قائن در مراسم ادای احترام و گلباران تمثال مبارک شهدای انقلاب شهر قائن (شهدای ۲۲ آذر سال ۵۷ ) که در محل چهار راه شهداء با حضور سایر مسئولین شهرستان برگزار گردید؛ شرکت نمود.

تعداد بازدید: ۳۱

گرامیداشت روز قاینات و یادبود شهدای انقلاب این شهرستان/تصویری

 

گرامیداشت روز قاینات و یادبود شهدای انقلاب این شهرستان/تصویری
مراسم گرامیداشت روز قاینات و یادبود شهدای انقلاب این شهرستان در محل حسینیه سردار سلیمانی برگزار شد.

فرماندار قاینات در این مراسم گفت: جامعه آرمانی که با شهدا مانوس شود به عقب بر نمی‌گردد.

کریمی افزود: مردم قاینات پیشگام در مبارزه با رژیم طاغوت بوده اند و۵ شهید والا مقام را در سال۱۳۵۷ تقدیم نظام کردند.

حجت الاسلام رحمانی امام جمعه قاین نیز با بیان اینکه شهدا حق زیادی بر گردن ما دارند و آنچه امروز از نظام و انقلاب داریم به برکت خون شهداست گفت: مردم ولایی قاینات در ۲۲ آذر ۵۷ با برپایی راهپیمایی و تظاهرات نفرت خود را از رژیم پهلوی نشان دادند و شهیدانی تقدیم انقلاب کردند.
در پایان این مراسم از خانواده ۵ شهید انقلاب تجلیل شد.

 

 

 

 

 

 

 

 

یک دهه انتظار برای شروع یک پروژه/اعتبار زمین کتابخانه مرکزی نیام

یک دهه انتظار برای شروع یک پروژه/اعتبار زمین کتابخانه مرکزی نیامد

بعد از ۱۲ سال از تصویب ساخت پروژه کتابخانه مرکزی بیرجند هنوز زمین این پروژه هم تملک نشده است.

به گزارش مهر آبان‌ماه سال جاری و در آستانه هفته کتاب و کتاب خوانی خبر خوشی برای اهالی کتاب و علاقمندان به حوزه فرهنگ منتشر شد و آن تعیین تکلیف خرید زمین کتابخانه مرکزی بیرجند و در واقع کتابخانه مرکزی خراسان‌جنوبی بود.

بنا به نقل از متولیان امر قراردادی بین نهاد کتابخانه ها و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی جهت خرید زمین مبادله شد که بر این اساس بعد از تخصیص اعتبار از سوی سازمان مدیریت و واریز آن به نهاد کتابخانه‌ها، زمین از راه و شهرسازی خریداری و به تملک نهاد کتابخانه‌ها در می‌آید.

در تاریخ ۲۳ آبان ماه خبرنگار مهر در گزارشی با عنوان «گره از پروژه کتابخانه مرکزی خراسان‌جنوبی باز شد» به نقل از مدیرکل نهاد کتابخانه‌ها این خبر را منتشر کرد. اما اکنون سؤال اهالی فرهنگ این است که با گذشت یک ماه از انتشار خبرِ مبادله موافقت نامه، کار تخصیص اعتبار خرید زمین به کجا رسید؟

مطالبه گری ما در حوزه فرهنگ ضعف دارد

لیلا بهمنی، دانشجو و از علاقمندان به حوزه کتاب در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: مظلومیت حوزه فرهنگ را از همین جا می‌توان دریافت که در جامعه چگونه برای مسائل اقتصادی و سیاسی که البته در جای خود مهم هستند، مطالبه گری می‌کنیم ولی در حوزه فرهنگ چندان مطالبه از متولیان امر نداریم که موضوع کتابخانه مرکزی بیرجند نمونه‌ای از این موارد است.

وی بیان کرد: چگونه است که بسیاری از استان‌ها کتابخانه مرکزی آن‌ها چندین سال قبل ساخته شده و شهروندان از آن استفاده می‌کنند ولی ما هنوز درگیر خرید زمین و مسائل اینچنینی هستیم.

بهمنی یادآور شد: خراسان‌جنوبی به استان فرهنگی و معلم پرور شناخته می‌شود و برای چنین استانی تأخیر در پروژه‌های فرهنگی بسیار جای تأسف دارد.

رضا خسروی از شهروندان خراسان‌جنوبی نیز در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: چندی پیش در رسانه‌های عمومی استان خواندیم که مشکل پروژه کتابخانه مرکزی در زمینه خرید زمین با یک توافق نامه حل شده است اما خبری از آغاز به کار پروژه نیست.

گلایه از روند کند پروژه‌های فرهنگی

وی یادآور شد: طولانی شدن این پروژه به راستی سؤال برانگیز شده است و ریشه آن نیز در عدم مطالبه گری ما شهروندان و بسیاری از مسئولان در حوزه‌های فرهنگی است.

این شهروند خراسان‌جنوبی گفت: استانی که به داشتن سومین مدرسه به سبک نوین در کشور یعنی مدرسه شوکتیه می بالد و آن را نماد علم و فرهنگ در منطقه می‌داند، در ساخت پروژه‌های فرهنگی چون همین کتابخانه نیز باید پیشتاز باشد.

خسروی افزود: علاوه بر این پروژه، ما پروژه‌هایی چون پروژه سالن چند منظوره علامه فرزان را داریم که چند سال پیش در آتش سوخت و مسئولین قول بازسازی مجدد و ساخت آن را دادند ولی بعد از گذشت چند سال هنوز به مرحله بهره برداری نرسیده است.

بعد از گذشت حدود دو ماه پیگیر شدیم تا ببینیم سرانجام قرارداد و تفاهم نامه برای حل مشکل زمین کتابخانه چه شد و آیا به تملک نهاد کتابخانه ها درآمد.

اعتباری به دست نهاد کتابخانه‌ها نرسید

محمود حاجی، مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی خراسان جنوبی در این زمینه به خبرنگار مهر اظهار کرد: تفاهم‌نامه تأمین اعتبار خرید زمین کتابخانه مرکزی بیرجند به مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی مبادله شده ولی هنوز مبلغ آن به دست ما نرسیده تا در اختیار راه و شهرسازی برای تملک زمین قرار دهیم.

وی بیان‌کرد: وقتی که مبلغ تخصیص یابد ما مبلغ را به راه و شهرسازی داده و زمین تملک می‌شود که آن زمان می‌توانیم کار ساخت این پروژه مهم فرهنگی خراسان‌جنوبی را آغاز کنیم.

مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه این پروژه در بسیاری از استان‌های کشور به اتمام رسیده و فرهنگ دوستان از آن بهره می‌گیرند، گفت: اگر کار خرید زمین به اتمام رسد، می‌توانیم با کمک خیرین و برخی بنگاه‌های اقتصادی و … کار ساخت را شروع کنیم.

هزینه ساخت کتابخانه مرکزی ۹۰ میلیارد تومان است

حاجی اظهار کرد: هزینه ساخت کتابخانه مرکزی بیرجند و در واقع کتابخانه مرکزی خراسان‌جنوبی در حدود ۹۰ میلیارد تومان است که این هزینه را نمی‌توان تنها با اعتبارات استانی تأمین کرد ولی اگر از اعتبارات ملی برای آن در نظر گرفته شود شاید بین ۳ تا ۵ سال بتوانیم کار ساخت آن را به اتمام برسانیم.

وی یادآور شد: تخمین ۹۰ میلیارد تومان برای ساخت کتابخانه مرکزی با احتساب قیمت‌های فعلی است و با گذشت زمان و افزایش مخارج، این قیمت نیز افزایش خواهد یافت.

مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی خراسان‌جنوبی افزود: از دیگر برنامه‌های ما این است که بعد از خرید زمین و تملک آن بتوانیم با بنیادهایی مثل بنیاد برکت، بنیاد علوی و … مذاکره کنیم تا از حمایت‌های آنان نیز برای این پروژه مهم فرهنگی در استان رو به توسعه خراسان جنوبی بهره بگیریم.

مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی خراسان‌جنوبی گفت: باور من بر مطالبه‌گری در حوزه‌های فرهنگی مانند سایر حوزه‌ها است و اگر ما مطالبه گری برای ساخت کتابخانه مرکزی را داشتیم امروز در وضعیت رو به جلوتری در این موضوع بودیم.

سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی: تخصیص اعتبار ابلاغ شده است

حمید جهانشاهی، سرپرست سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان‌جنوبی در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: مبادله موافقت‌نامه بین سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان‌جنوبی جهت خرید زمین کتابخانه مرکزی بیرجند به مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان با نهاد کتابخانه های عمومی انجام شده است.

وی بیان‌کرد: تخصیص پروژه مذکور نیز صادر و به دستگاه‌های اجرایی مرتبط ابلاغ شده است.

از زمانی که موضوع پروژه ساخت کتابخانه مرکزی بیرجند به تصویب رسید بیش از ۱۲ سال می‌گذرد و در این مدت تنها موافقتنامه بین دو سازمان برای حل مشکل زمین صورت گرفته است و به نظر می‌رسد اگر عملیاتی شدن کار تخصیص، تملک زمین، شروع به ساخت و پایان آن با همین کندی انجام گیرد، شاید نسل بعدی بتواند از این کتابخانه استفاده کند!!

کد خبر ۵۳۷۲۸۴۲
مدیرعامل بنیاد زائر خراسان جنوبی خبر داد:
پیشرفت ۲۰ درصدی زائرسرای خراسان جنوبی در مشهد
جوینده از پیشرفت ۲۰ درصدی پروژه زائرسرای خراسان جنوبی در مشهد مقدس خبر داد و خواستار ورود خیرین، مردم و رسانه ها برای تکمیل این پروژه شد.

«موسی جوینده» در گفتگو با خبرنگار شبستان در بیرجند با اشار‌ه به پیشرفت ۲۰ درصدی پروژه زائرسرای ارزان قیمت خراسان جنوبی در مشهد مقدس، اعتبار مورد نیاز برای اتمام این پروژه را با در نظرگرفتن تورم بالغ بر ۴۵ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: احداث زائرسرا با پنج هزار و ۲۰۰ متر زیربنا در ۹ طبقه پیش بینی شده است که در فاز اول کار اجرایی منهای دو طبقه و طبقه همکف در دستور کار قرار دارد.

مدیرعامل بنیاد زائر خراسان جنوبی افزود: پس از دریافت پروانه در ابتدای سال، اجرای فونداسیون پروژه در دستور کار قرار گرفت و در حال حاضر فاز اول از پیشرفت ۲۰ درصدی برخوردار است و این فاز(سفت کاری) تا دو ماه آینده به اتمام می رسد.

وی با بیان اینکه در صورت تأمین اعتبار و ورود مردم و خیران این پروژه طی دو سال آینده به بهره برداری می رسد، یادآور شد: برای این پروژه تاکنون بالغ بر هفت میلیارد تومان اختصاص یافته است.

به گفته وی از هفت میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافته چهار میلیارد تومان توسط مردم و سه میلیارد تومان دولت (۲ میلیارد تومان توسط استاندار هفتم و یک میلیارد تومان توسط استاندار هشتم) کمک شده است و با توجه به مردمی بودن پروژه، باید مردم و خیران بیش از پیش ورود کنند.

وی با بیان اینکه بیش از ۵۰۰ تن قیر نیز توسط استاندار قبل به این پروژه اختصاص یافته است، گفت: مردم و خیران می توانند با خرید هر متر ۸ میلیون تومان، سوئیت ۲ تخت ۸۸ میلیون تومان تا ۶ تخته ۲۵۶ میلیون تومان یا افرادی که تمکن مالی پایینی دارند تختی ۴۲ میلیون تومان، خشت های آسمانی ۸۸ هزار تومان و… برای احداث این پروژه ورود کنند.

مدیرعامل بنیاد زائر خراسان جنوبی با اشاره به شعار امسال واریز هشت هزار تومان به ازای هر نفر در خراسان جنوبی به نام امام رضا(ع) افزود: با اجرای این شعار و ورود همه مردم هر سال بالغ بر پنج میلیارد تومان جمع آوری خواهد شد.

وی ضمن اعلام شماره کارت کمک های مردمی ۶۰۳۷۹۹۱۸۹۹۵۳۴۴۲۸ بنیاد، ابراز امیدواری کرد مردم خراسان جنوبی و خیران در این امر خداپسندانه شرکت کنند.

به گفته جوینده افراد معرفی شده از سوی خیرین و یا واقفان این پروژه می توانند به مدت ۱۵ روز از امکانات زائرسرا بهره مند شوند و اسامی واقفان و خیران در کنار هر سوئیت درج می شود.

واکاوی مشکل نوبت‌دهی بیماران در بیرجند/۷

واکاوی مشکل نوبت‌دهی بیماران در بیرجند

برخی شهروندان در بیرجند از نحوه نوبت‌دهی مراکز خدمات درمانی تامین اجتماعی گلایه‌ دارند، در مقابل مسوولان از مشکل عرضه و تقاضا در این مراکز می‌گویند.

به گزارش ایرنا نوبت‌دهی درمانگاه‌های تامین اجتماعی به‌ویژه بخش دندانپزشکی یکی از مشکلاتی است که بیمه‌شدگان خراسان جنوبی از سال‌های گذشته با آن مواجه بوده‌اند.

با توجه به فراگیر بودن این مشکل و زیاد بودن جمعیت زیر پوشش بیمه تامین اجتماعی در خراسان جنوبی، شهروندان تماس‌هایی در این زمینه با ایرنا داشتند و خواستار پیگیری این موضوع شدند.

یکی از شهروندان در تماس تلفنی با خبرنگار ایرنا گفت: هر روز برای گرفتن نوبت دندانپزشکی با بیمارستان میلاد بیرجند تماس می‌گیرم اما موفق به دریافت نوبت نمی‌شوم، همیشه قبل از ما نوبت‌ها تمام شده یا اپراتور می‌گوید که در این شیفت خدماتی ارائه نمی‌شود.

زهرا رضایی افزود: حتی برای دریافت نوبت به‌صورت حضوری هم به بیمارستان میلاد مراجعه کردم که گفته شد باید تلفنی نوبت بگیرید و گرفتن نوبت تلفنی هم خیلی سخت است و طول می‌کشد.

یکی دیگر از شهروندان گفت: مدتی که پس از نوبت‌گیری خسته‌کننده، باید در انتظار ارائه خدمات باشیم هم طولانی است و گاهی باید پس از گرفتن نوبت چند ماه منتظر دریافت خدمت باشیم.

قربانی شغل خود را کارگر معرفی کرد و افزود: توان پرداخت هزینه‌های پزشکان در مطب‌های شخصی را نداریم و مجبوریم از خدمات درمانگاه‌ها استفاده کنیم اینجا هم باید مدت طولانی منتظر باشیم.

مشکل عرضه و تقاضای خدمات در مراکز درمانی

خبرنگار ایرنا در ادامه مشکل نوبت‌دهی مراکز خدمات درمانی تامین اجتماعی از جمله بیمارستان میلاد بیرجند را از مدیر درمان تامین اجتماعی استان خراسان جنوبی پیگیری کرد که فرزاد فیروزی در پاسخ گفت: در زمینه ارائه خدمات از جمله دندانپزشکی در این بیمارستان با مشکل عرضه و تقاضا مواجه هستیم.

وی افزود: بخش‌های دولتی در زمینه دندانپزشکی خدمات ناچیزی ارائه می‌دهند و عمده حجم خدمات دندانپزشکی را مطب‌های خصوصی به شهروندان ارائه می‌کنند.

مدیر درمان تامین اجتماعی استان خراسان جنوبی گفت: ارائه خدمات دندانپزشکی توسط تامین اجتماعی خیلی ارزان و رایگان است از طرفی ارائه خدمات در مطب‌های خصوصی گران است بنابراین تقاضای خدمات برای دندانپزشکی در مراکز درمانی تامین اجتماعی خیلی بالاست و خدمات با توجه به امکاناتی در اختیار داریم در حد پوشش همه تقاضاها نیست.

وی ادامه داد: ارائه نوبت‌دهی در بیمارستان‌های تامین اجتماعی به‌خصوص بیمارستان حضرت ابوالفضل العباس (ع) میلاد ۳ بیرجند به‌صورت تلفنی و حضوری است و با هر توانی که کار می‌کنیم باز هم به عده‌ای خدمات نمی‌رسد.

به گفته فیروزی نارضایتی مردم از نوبت‌دهی و نرسیدن نوبت به آنان است و در مورد کیفیت خدمات رضایت وجود دارد.

وی با بیان اینکه با توجه به زیاد بودن تعداد مراجعه‌کنندگان میزان نوبت‌دهی محدود است گفت: ساختار نوبت‌دهی و شرایط آن مشکلی ندارد به عنوان مثال وقتی برای خدمتی که سطح تیراژ آن ۵۰ نفر در روز است، ۵۰۰ نفر متقاضی هستند، در نهایت عده‌ای بدون نوبت می‌مانند!

مدیر درمان تامین اجتماعی استان خراسان جنوبی افزود: اساسا بیمه‌های پایه درخصوص خدمات دندانپزشکی روی حق بیمه مبلغی از بیمه‌شده نمی‌گیرند و تعهد اولیه برای پوشش همه خدمات را هم ندارند، تا زمانی که سرانه هزینه‌های دندانپزشکی در حق بیمه دیده نشود، بیمه‌های پایه خدمات آنها در این قسمت دچار مشکل و چالش خواهد بود.

وی در عین حال گفت: مشکل دشواری نوبت‌گیری در بیمارستان میلاد بیرجند را به مدیرعامل بیمارستان منعکس می‌کنم که تمهیداتی برای توسعه خدمات در این بیمارستان اتخاذ شود و امیدواریم با تغییراتی که در این بیمارستان روی داده، تیراژ خدمات دندانپزشکی افزایش یابد و رضایت بیشتری حاصل شود.

کمبود پزشک متخصص در بیمارستان‌های تامین اجتماعی

موضوع در دست پیگیری فقط به خدمات دندانپزشکی محدود نشد و این مسوول درباره کمبود پزشک متخصص در مراکز درمانی تامین اجتماعی خراسان جنوبی گفت: با مدیریت جدید دانشگاه علوم پزشکی بیرجند برای رفع این مشکل و استفاده از پزشکان این دانشگاه در مراکز درمانی تامین اجتماعی مذاکراتی انجام شده و امیدواریم در فضای جدید بوجود آمده این همکاری صورت گیرد.

مدیر درمان تامین اجتماعی استان خراسان جنوبی افزود: از مدیریت جدید دانشگاه علوم پزشکی بیرجند درخواست داریم این دانشگاه نسبت به گذشته همکاری بیشتری با سازمان تامین اجتماعی در تامین پزشک متخصص داشته باشد و از امکاناتی خوبی که فراهم کردیم برای خدمات‌رسانی بهتر به مردم استفاده شود.

همچنین در این گفت و گو به مصوبات سفر اخیر مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی به خراسان جنوبی گریزی زده و عنوان شد که این سفر ۱۰ مصوبه برای خراسان جنوبی داشته که همه این موارد در دست پیگیری است.

فیروزی گفت: این مصوبات زمان‌بر است به عنوان مثال احداث درمانگاه در شمال شهر بیرجند و شهر قاین نیازمند تامین زمین از سوی مسوولان استانی است.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی دوازدهم آبان امسال در سفری از پیش اعلام نشده به خراسان جنوبی آمد و در این سفر سه روزه از بیمارستان حضرت ابوالفضل العباس (ع) و بیمارستان شهید رحیمی بیرجند و درمانگاه تامین اجتماعی شهر قاین هم بازدید کرد.

میرهاشم موسوی در نشست شورای اداری خراسان جنوبی هدف از سفر به این استان را بررسی میدانی مسائل و مشکلات بیمه‌ای، درمان و سرمایه‌گذاری اعلام کرد و گفت: بیش از ۵۰ درصد افراد جامعه به‌طور مستقیم و ۱۰۰ درصد به‌صورت غیرمستقیم از خدمات تامین اجتماعی بهره‌مند هستند لذا همه کارهای ما به نحوی می‌تواند آثار خود را در بخش‌های مختلف بگذارد.

وی افزود: بدو کار در سازمان تامین اجتماعی سفر به استان‌های کم‌برخوردار که در برخی بخش‌ها مورد غفلت قرار گرفته را در اولویت برنامه‌ها قرار دادیم و امیدواریم با آغاز برخی اقدامات و فوریت بخشیدن به آن بتوانیم برخی کاستی‌ها را براساس اقتضائات و امکانات رفع کنیم.

زیرساخت داریم اما پزشک نداریم

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در ادامه این سفر پای صحبت تشکل‌های کارگری، کارفرمایی و کانون‌های بازنشستگان کارگران و مستمری‌بگیران خراسان جنوبی نشست که مسائل، مشکلات و درخواست‌های مختلفی در این نشست مطرح شد.

مسوول کانون بازنشستگان خراسان جنوبی در این نشست درباره کمبود متخصص و کاهش سبد دارویی در استان گفت و افزود: در بیمارستان‌های تامین اجتماعی استان از جمله بیمارستان میلاد بیرجند علیرغم زیرساخت‌های خوب به‌شدت با کمبود متخصص مواجه هستیم.

محمدحسین براتی افزود: همچنین داروهای ویژه و تخصصی را در مراکز درمانی تامین اجتماعی نداریم و سبد دارویی کاهش یافته است.

وی گفت: مشکلاتی زیادی در زمینه درمان و زیرساخت‌های آن در شهرستان‌ها داریم و برخی شهرستان‌های خراسان جنوبی درمانگاه شبانه‌روزی ندارند.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در این نشست از مسوولان استانی و دانشگاه علوم پزشکی درخواست کرد متناسب با ظرفیت‌ها و زیرساخت‌هایی که تامین اجتماعی استان در بخش درمان دارد برای ارائه خدمات مطلوب‌تر به بیمه‌شدگان تامین اجتماعی و مردم استان، همکاری بیشتری در تامین نیروی انسانی متخصص داشته باشند تا از زیرساخت‌های بهداشتی خوبی که تامین اجتماعی دارد، به نفع مردم استفاده بهینه شود.

او گفت: در این زمینه گلایه‌مندی هم داریم که ما در استان ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های درمانی خوب را داشته باشیم و طرف مقابل هم نیروی متخصص را داشته باشد اما از این ظرفیت‌ها و زیرساخت‌ها برای ارائه خدمات درمانی موثر در منطقه استفاده نشود.

درخواست همکاری مسوولان استانی 

موسوی تصریح کرد: مسوولان بهداشتی استان برای توسعه خدمات درمانی به مردم فرصت را مغتنم بشمارند و با همکاری جزئی شاید ظرفیت درمانی ما چند برابر برای خدمت به مردم مطلوب‌تر شود.

وی با اشاره به نبود درمانگاه در منطقه کمتر برخوردار شمال شهر بیرجند به عنوان یکی از مشکلات این شهر افزود: در این سفر مصوب کردیم که درمانگاهی در این منطقه احداث شود و علاوه بر این در زمینه درمان، شعبه شماره ۲ هم مشکلات خاص خود را دارد که مصوب شد با همکاری مسوولان استانی در تامین زمین، این شعبه نیز احیا شود.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی گفت: این استان از نظر دستگاه‌های پیشرفته حوزه درمان با مشکل مواجه است که با توجه به محرومیت منطقه و نیاز به توسعه خدمات درمانی خرید دستگاه‌های جدید به تصویب رسید.

مدیر درمان تامین اجتماعی خراسان جنوبی هم در حضور نمایندگان تشکل‌های کارگری، کارفرمایی و کانون‌های بازنشستگان کارگران و مستمری‌بگیران این استان گفت: سازمان تامین اجتماعی زیرساخت‌های خوبی را در بخش درمان استان فراهم کرده است که امیدواریم با همراهی و مشارکت مسوولان استانی از ظرفیت زیرساخت‌های تامین اجتماعی برای بهبود وضعیت درمان مجموعه استفاده شود.

فیروزی افزود: ظرفیت ۲۰۰ پزشک متخصص جوان را به عنوان ضریب کای دانشگاه علوم پزشکی در رشته‌های متنوع در خراسان جنوبی داریم که در تمامی شهرستان‌ها پراکنده هستند و شهرستان‌هایی که مرکز ملکی داریم به‌خوبی می‌توانند همراهی کنند.

وی اظهار داشت: در قالب تبصره ح ذیل ماده ۷۴ برنامه ششم توسعه مقرر شده که متخصصان ضریب کای دانشگاه با مراکز ملکی سازمان تامین اجتماعی همکاری کنند.

مدیر درمان تامین اجتماعی خراسان جنوبی گفت: توافق‌نامه این تبصره بین وزارت بهداشت و سازمان تامین اجتماعی امضا و در بسیاری استان‌های کشور هم اجرایی شده است که برای اجرای آن در خراسان جنوبی نیازمند همکاری دانشگاه علوم پزشکی بیرجند هستیم.

وی بیمه سلامت را هم در این زمینه مسوول دانست و افزود: چنانچه بیمه سلامت ضریب کای متخصصان را در مراکز دانشگاهی حذف کند، این افراد امکان تعامل و همراهی با مجموعه ما را نخواهند داشت بنابراین لازم است همکاری‌های لازم توسط بیمه سلامت و دانشگاه علوم پزشکی صورت بگیرد تا این طرح در استان ما هم اجرایی شود.

براساس آخرین آمار ۱۲۲ هزار و ۶۹۳ نفر بیمه‌شده اصلی و ۲۶ هزار و ۷۶۲ نفر مستمری‌بگیر اصلی در خراسان جنوبی وجود دارد که در مجموع با افراد تبعی ۳۸۷ هزار و ۲۲۴ نفر هستند و ۵۰ درصد جمعیت استان زیر پوشش تامین اجتماعی هستند.

 

 

 

۲ هزار میلیارد تومان جواز تاسیس صنعتی در سربیشه صادر شد

۲ هزار میلیارد تومان جواز تاسیس صنعتی در سربیشه صادر شد

رییس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان سربیشه گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۳۳ فقره جواز تاسیس صنعتی با پیش‌بینی سرمایه‌گذاری ۲ هزار میلیارد تومان و اشتغال ۷۶۵ نفر در این شهرستان مرزی صادر شده است.

مهدی ملایی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: شهرستان سربیشه با موقعیت جغرافیایی مناسب و استعدادهای صنعتی، معدنی و کشاورزی بالقوه از ظرفیت توسعه و سرمایه­‌گذاری مناسبی برخوردار است.

وی گفت: همچنین از ابتدای سال جاری چهار پروانه بهره‌برداری صنعتی به ارزش ۲۷۶ میلیارد تومان در سربیشه صادر شده و از این طریق برای ۱۹۶ نفر شغل ایجاد شده است.

رییس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان سربیشه بیان کرد: در حال حاضر ۱۳ طرح صنعتی در این شهرستان با پیش‌بینی سرمایه‌گذاری ۴۴۹ میلیارد تومان و اشتغال ۳۹۶ نفر در دست اجراست که از این تعداد سه طرح با سرمایه­‌گذاری ۲۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان و اشتغال ۶۳ نفر تا پایان امسال به بهره­‌برداری می‌رسد.

وی افزود: ۱۰ طرح باقیمانده نیز تا پایان سال آینده وارد چرخه تولید خواهد شد که در این صورت امکان ایجاد ۳۳۰ فرصت شغلی جدید به‌صورت مستقیم فراهم می‌شود.

ملایی عنوان کرد: این طرح‌ها در زمینه فرآوری مواد معدنی، تولید فرآورده‌های نسوز، مواد و مصالح ساختمانی، صنایع فلزی و مواد غذایی در دست اجراست.

وی گفت: مهمترین نیاز طرح‌­های در دست اجرا در حوزه زیرساخت و تامین مالی است که با توجه به ابلاغ ردیف­‌های تسهیلات اعم از طرح رونق تولید، طرح جهش تولید در صنایع معدنی و اعتبارات بند الف تبصره ۱۸ قانون بودجه سال جاری با توجه انعقاد تفاهم‌نامه­‌ها و اجرایی شدن، در صورت همراهی شبکه بانکی و رفع برخی موانع، شاهد بهره­‌برداری به موقع از آنها خواهیم بود.

رییس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان سربیشه اضافه کرد: در حال حاضر ۳۲ پروانه بهره‌برداری صنعتی با سرمایه‌گذاری ۳۳۴ میلیارد تومان در شهرستان مرزی سربیشه وجود دارد و تاکنون ۷۷ فقره جواز تاسیس صنعتی با پیش­‌بینی سرمایه­‌گذاری ۲ هزار و ۳۲۶ میلیارد تومان و اشتغال هزار و ۵۶۴ نفر در این شهرستان صادر شده است.

وی گفت: یک شهرک و ۲ ناحیه صنعتی به مساحت ۹۳ هکتار در شهرستان سربیشه وجود دارد که از زیرساخت‌های نسبی برای استقرار واحدهای صنعتی برخوردار هستند و تکمیل زیرساخت‌ها به‌ویژه در حوزه انرژی و اتصال به شبکه گاز از جمله طرح‌های در دست اجراست.

ملایی ادامه داد: قطعه منفصله منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی در مجاورت مرز رسمی ماهیرود از دیگر زیرساخت‌های سرمایه‌گذاری و استقرار واحدهای تولیدی در این شهرستان است.

وی گفت: اکسید منیزیم، آجر نسوز، جرم‌های قلیایی و فیوز منیزیت، خوراک آماده طیور، پودرهای میکرونیزه بنتونیت، صفحه کروبی کابینت، سازه‌ها و مخازن فلزی، بتون آماده و قطعات بتنی از جمله تولیدات بخش صنعت شهرستان سربیشه است.

رییس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان سربیشه افزود: در حوزه زیرساخت­‌های سرمایه­‌گذاری با توجه به واگذاری عمده اراضی شهرک‌ها و نواحی صنعتی شهرستان به‌ویژه در بخش مرکزی و نبود ناحیه یا شهرک صنعتی در بخش درح و متعاقب دستور رییس جمهور در سفر اخیر به استان مبنی بر تهیه سند توسعه شهرستان­‌های نهبندان و سربیشه، پیشنهاد ایجاد ناحیه صنعتی درح، توسعه ناحیه صنعتی سربیشه و آغاز عملیات اجرایی ناحیه صنعتی شماره ۲ سربیشه ارائه شد.

وی اظهار داشت: انتظار می‌­رود با اجرای این مصوبات، نیاز طرح­‌های سرمایه­‌گذاری به زیرساخت­‌های عمومی لازم برای استقرار در سال­‌های آتی تامین شود.

استان خراسان جنوبی ۱۱ شهرستان دارد و مرکز شهرستان سربیشه در ۶۶ کیلومتری شرق بیرجند است.

 

 

 

 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی مطرح کرد؛
اجرای پویش نهالکاری به یاد هر شهید هزار درخت در خراسان جنوبی
نصرآبادی گفت: در راستای تحقق شعار ایران قوی و چشم‌انداز نهال‌کاری مقررشد به یاد هر شهید خراسان جنوبی یک هزار درخت غرس شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، «علیرضا نصرآبادی» امروز (۲۲ آذر) به خبرنگاران رسانه های گروهی اظهار کرد: هر ساله منابع طبیعی اقداماتی برای افزایش فضای سبز و بیابانزدایی در استان انجام می دهد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: امسال نیز در راستای تحقق شعار ایران قوی و چشم‌انداز نهال‌کاری مقررشد به یاد هر شهید یک هزار درخت در سراسر کشور کاشته شود.

وی با بیان اینکه اجرای این پویش در خراسان جنوبی آغاز شده و تا روز درختکاری و هفته منابع طبیعی در اسفند ماه ادامه خواهد داشت، گفت: در اجرای این پویش بیش از ۶۰ دستگاه اجرایی نیز همکاری خواهند داشت.

نصرآبادی با بیان اینکه مردم و گروه های جهادی نیز در اجرای این پویش همراهی خواهند داشت، افزود: هدف از اجرای پویش سراسری نهال کاری، تقویت روحیه مشارکت در بین اقشار مختلف جامعه، سازمان‌های مردم نهاد، دستگاه‌های دولتی و غیردولتی است.

وی گفت: ترویج فرهنگ نهالکاری و حفاظت و احیای طبیعت در جامعه، توسعه فضای سبز و جنگل‌کاری در محل های مناسب و اطراف شهرها، کنترل آلودگی از دیگر اهداف این طرح است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی اضافه کرد: با توجه به شرایط اقلیمی استان و خشکسالی های مداوم امید است این پویش در کنار فرهنگ سازی حفاظت از منابع طبیعی بتواند در حفظ و احیای عرصه های منابع طبیعی و نیز کنترل روند بیابانی شدن استان موثر باشد.

 

پایان پیام/۵۷۵

۴ وقف قرآنی در خراسان جنوبی ثبت شد/۲

حجت الاسلام رحیمی با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون تنها چهار وقف قرآنی در خراسان جنوبی ثبت شده است، گفت: دشمن به دنبال این است تا مردم را از معنویات، قرآن و اهل بیت (ع) دور کند در این راستا باید مردم را به سمت ایجاد وقف های قرآنی سوق دهیم.

حجت الاسلام «حسین رحیمی» افزود: موقوفات قرآنی تاثیر بسیاری در جامعه می گذارد و هر چه بتوانیم بیشتر قرآن و فعالیت های قرآنی را در جامعه نشر دهیم قطعا شاهد کاهش آسیب های اجتماعی خواهیم بود.

معاون فرهنگی اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی در ادامه بیان کرد: دشمن به دنبال این است تا مردم را از معنویات، قرآن و اهل بیت (ع) دور کند؛ اگر بتوانیم قرآن و دستورات الهی را اجرا کنیم و نسل جوان و نوجوان را به سمت قرآن کریم سوق دهیم قطعا نقشه های دشمن با شکست رو به رو خواهد شد.

وی با بیان اینکه از ابتدای سال جاری ۸۰ وقف جدید در خراسان جنوبی ثبت شده است، افزود: متاسفانه از این تعداد تنها چهار موقوفه مربوط به بخش قرآنی است که به ارزش ۶۰۰ میلیون تومان در شهرستان های خوسف و زیرکوه به ثبت رسیده است.

حجت الاسلام رحیمی با اشاره به تعداد موقوفات خراسان جنوبی گفت: در خراسان جنوبی ۱۰ هزار و ۷۴ موقوفه به ثبت رسیده است که از این تعداد ۵۴۵ موقوفه مربوط به بخش قرآن کریم است.

معاون فرهنگی اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی عنوان کرد: در بیرجند ۷۶ موقوفه قرآنی، بشرویه ۶۲ موقوفه، سرایان ۲۲ موقوفه، قاین ۷۳ موقوفه، نهبندان ۱۲ موقوفه، خضری ۱۰ موقوفه، خوسف ۶۲ موقوفه، سربیشه ۳۴، فردوس ۷۸ موقوفه با نیت قرآنی وجود دارد.

وی در پایان گفت: تبلیغ و ترویج فرهنگ وقف و ایجاد انجمن های یاوران وقف قرآنی و تشکیل جلسات با خیرین جهت سوق دادن به سمت ایجاد وقف قرآنی و استفاده از ظرفیت خیرین و انتقال سرمایه آنان جهت راه اندازی دارالقرآن در شهرهای بزرگ از مهم ترین برنامه های سازمان اوقاف جهت توسعه و افزایش موقوفات قرآنی است.

فعال حوزه صنعت در گفتگو با خاورستان؛

قناعت اشتباه استانداران قبلی را تکرار نکند/ بیش از ۵۰ درصد واحدهای تولیدی استان تعطیل است / لزوم تغییر مدیران برای افزایش کارآیی

اولین خواسته فعالان اقتصادی و تولید کنندگان خراسان جنوبی از آقای استاندار این است که با بخش خصوصی به ویژه در بیرجند که ۵۰ درصد واحدهای صنعتی استان را در خود جای داده است، دیدار چهره به چهره و جلسه ای در محل شهرک صنعتی با صنعتگران داشته باشد و خواسته ها و مشکلات شان را از زبان خودشان بشنود، تا واقعیت ها درست منتقل شود.

به گزارش خبرنگار خاورستان،وضعیت فعالان اقتصادی خراسان جنوبی طی چند سال گذشته به درجه ای از وخامت رسیده است که بسیاری از آنها با بحران ادامه فعالیت مواجه شده و انگیزه استمرار در حوزه فعالیتی خود را از دست داده اند. تعامل بانکها با بخش خصوصی تابعی از یک شیوه یا ضابطه حمایتی نیست و معلوم نیست که منابع تخصیصی چرا بدست مخاطبان آنها نمی رسد یا اساسا اعتباراتی تخصیص داده نمی شود که از دولت جدید و نماینده عالی دولت در استان  تقاضای پیگیری مجدانه و حصول نتیجه مطلوب را دارند.

ابراهیمی یکی از فعالان حوزه صنعت خراسان جنوبی در خصوص انتظارات از استاندار جدید، در گفتگو با خبرنگار خاورستان،اظهارکرد: از ابتدای حضور استاندار در استان تاکنون، رویه کار نسبت به قبل فرقی نکرده است. طی این مدت آقای استاندار بازدیدی از یکی از واحدهای تولیدی استان داشت که باز هم مثل قبلا؛ بازدید از یکی از واحدهای بزرگ صنعتی انجام شد که از تمام کمک های یارانه ای دولت برخوردار است و این همان رانتی است که با شعار مسئولان و گفتار مقام معظم رهبری در مورد عدالت سنخیت ندارد.

وی افزود: نگرانی ما از این است که تمام اشتباهاتی که در دوره استانداران قبلی به دلیل عدم مشورت و کمک گرفتن از بخش خصوصی و تنها اعتماد به گفته های بخش دولتی که در نهایت سبب عدم موفقیت آنها هم شد، اتفاق بیفتد و ادامه داشته باشد.

این صنعتگر بیان کرد: اشتباه دولت های گذشته و استانداران قبلی این بود که از کسانی مشاوره می گرفتند که نان دولت را می خوردند اما به دلیل کارنکردن در مسئولیت هایشان، ناکارآمدی و عدم توجه به مشکلات، در واقع برعلیه دولت کار می کردند.

ابراهیمی افزود: شاید خود آقایان استاندار قبلی می خواستند کار کنند، اما چون پرده و دیواری بین خودشان و بخش خصوصی کشیده بودند و تنها از مسئولان دولتی در حوزه اقتصادی استان مشاوره می گرفتند، موفق نبودند. در واقع این استانداران به هر آنچه که آقایان می گفتند، عمل می کردند، در حالی که این مسئولان هرگز از کم کاری ها، کوتاهی ها، قصورات، مشکلات و کمبودها چیزی نمی گفتند و همیشه تعبیر آنها از اوضاع به به و چه چه  بود. به همین دلیل نیاز واقعی صنعتگران، مشکلات و موانع موجود، به گوش استانداران نمی رسید.

وی با اشاره به اینکه اکنون هم نگرانی ما همین است و می ترسیم که باز هم همین موضوعات به استاندار دیکته شود، گفت: در واقع ذهنیت استاندار نسبت به مسائل استان مانند یک دفتر سفیدی است که اگر توسط اطرافیان خط خطی شود، دیگر نمی توان آن را تغییر داد. اکنون که قرار است با حضور استاندار جدید، مسیر توسعه استان ریل گذاری شود، اگر واقعیت ها عنوان نشود، همان راه غلط مسئولان در دولت قبل تکرار خواهد شد.

مسئولان و صنعتگران هر کدام راه خود را رفته اند

این صنعتگر تصریح کرد: به جرأت می گویم که مردم، بخش خصوصی و تولیدکنندگان، نسبت به امور؛ بسیار دلسوزتر از کارمندان و مدیران دولتی هستند.

ابراهیمی اظهارکرد: طی چند سال اخیر اصلا ندیده ام که دولتی، استانداری یا مدیرکلی به فعالان حوزه صنعت و تولید استان بگوید که من می خواهم فلان کار را انجام دهم، خواسته و توانمندی شما چیست تا بر اساس آن جلو بروم؟ متاسفانه آنها راه خودشان و ما هم راه خودمان را رفته ایم.

وی با بیان اینکه صنعتگران و تولیدکنندگان می دانند که از منظر اقتصادی، امروز تولید کار درستی نیست، اما به دلیل عشق و دلسوزی شان نسبت به نظام و کشور به این عرصه وارد شده اند، گفت: مسئولان باید تولیدکنندگان را بپذیرند، چرا که اگر آنها به عرصه تولید آمده اند، به دلیل عشق به نظام، وطن و کشور بوده است. در حالی که اگر به دنبال درآمد بیشتری بودند، راه های دیگری مثل واسطه گری، خرید فروش ارز، سکه، خودرو و مسکن وجود داشت، اما وقتی که این راه را انتخاب کردند، یعنی می خواهند به کشور خودشان کمک کنند.

او افزود: به همین دلیل باید از این افراد کمک گرفت و مثل دولت های قبل، به تولید کننده به چشم رقیب نگاه نکرد، بلکه با دریافت انتقادات و انتظارات آنها، مسیر را برای کمک بهتر به جامعه مهیا کرد که این موضوع، در واقع موفقیت خود دولت را تضمین می کند.

قناعت اشتباه استانداران قبلی را تکرار نکند

این تولیدکننده با تاکید بر اینکه دولت و استاندار فعلی، اشتباه دولت و استانداران گذشته را تکرار نکند و به سراغ تولیدکنندگان برود، گفت: یک پزشک بدون معاینه حضوری بیمار و تنها بر اساس آزمایشات و مستندات پزشکی تجویزی نمی کند. در حوزه تولید هم همینطور است، اما متاسفانه یک نفر هم نمی گوید که تولید کننده و بخش خصوصی؛ درد و مشکلات خود را بیان کند. در حالی که اگر مشکلات از زبان خود صنعتگر بیان شود و بر اساس توانمندی ها، مشکلات بررسی و رفع شود، به نفع خود دولت و مردم خواهد بود.

لزوم تغییر مدیران برای افزایش کارآیی

او با تاکید بر لزوم تغییر مدیران حوزه اقتصادی استان که در دولت قبل منصوب شده اند، گفت: مکمل یک استاندار، نیروها و افراد زیرمجموعه او هستند، اما وقتی که علی رغم تغییر استاندار، افراد زیرمجموعه او تغییر پیدا نکنند، تغییر استاندار هم راه به جایی نخواهد برد، حتی اگر او توانمند باشد. چرا که خود استاندار که نمی خواهد همه کارها را انجام دهد و باید از زیرمجموعه اش کمک بگیرد، در حالی که اگر این افراد کارآیی داشتند، در دوره استاندار قبلی، موفقیت رقم می خورد. اما حالا از افرادی که در دولت خودشان کارآیی نداشته اند، چه انتظاری است که در دولت آقای رئیسی کارآیی داشته باشند؟

ابراهیمی با تاکید بر اینکه تمام مشکلات استان به دلیل داشتن مدیران ناکارآمد است، افزود: این مدیران با مشاور های غلط خود، باعث ناکارآمدی دولت قبل بودند و اگر قرار باشد در دولت فعلی هم بر سرکار بمانند و مشاوره دهند، باز هم به ناکارآمدی دولت کمک خواهند کرد.

جلسات گفتگوی دولت با بخش خصوصی استان خروجی نداشت

این صنعتگر در خصوص جلسات گفتگوی دولت با بخش خصوصی هم اظهارکرد: استاندار قبلی آقای ملانوری، این جلسات را منظم و خوب برگزار می کرد، اما متاسفانه این جلسات خروجی و نتیجه ای به دنبال نداشت.

ابراهیمی بیان کرد: متاسفانه در پایان دولت ها، آقایان استاندار نمی خواهند خودشان را درگیر کنند و از نیروها کار بکشند، در حالی که اگر استانداری می خواهد موفق باشد، باید از نیروهایش کار بکشد، آنها را مورد سوال قرار دهد و طبق قانون و بر اساس خواسته بخش خصوصی و مردم، از آنها کار بخواهد.

وی ادامه داد: در این جلسات و گفتگو مسئولان با بخش خصوصی، وقتی مسئولان رفع مشکلات را قبول می کنند، خیلی امیدوارکننده است، اما بدی کار این است که بعد از اتمام جلسه، دیگر کسی در صدد اجرای مصوبات برنمی آید.

تعطیلی بیش از ۵۰ درصد واحدهای تولیدی استان

این فعال حوزه صنعت در خصوص وضعیت واحدهای صنعتی و تولیدی استان هم گفت: به جرأت می گویم که هم اکنون بیش از ۵۰ درصد واحدهای تولیدی خراسان جنوبی تعطیل است و از ۵۰ درصدی هم که فعال هستند، ۳۰ درصد زیر ۴۰-۵۰ درصد ظرفیتشان کار می کنند.

ابراهیمی افزود: بر این اساس عملا در استان صنعت آنچنانی نداریم، البته صنعت داریم ولی همه تعطیل است.

وی اظهارکرد: قرار بود طی سالهای گذشته، در جهت اشتغال، تولید و اقتصاد مقاومتی کمک شود، اما علی رغم تاکیدات مقام معظم رهبری در این خصوص طی سالهای اخیر، کسی کاری نکرد. دلیل این حرف بنده هم این است که ایشان در سخنرانی نوروز ۱۴۰۰ خود فرمودند که از سال جهش تولید راضی نیستم و بیشتر ازین می شد کار کرد.

مسئولان به استاندار گرای درست بدهند

ابراهیمی تصریح کرد: اکنون خواهش بنده از مسئولان فعلی استان این است که استاندار جدید را درست همراهی کنند و به ایشان گرای درست بدهند. البته گرای درست دادن و کار درست کردن با نیروهایی که هم اکنون در مجموعه استان وجود دارند، به نتیجه نخواهد رسید، چرا که اگر این افراد می خواستند کاری انجام دهند، قطعا در دولت قبل انجام می دادند.

این صنعتگر افزود: ترس و نگرانی ما این است که برخی از مسئولان چاپلوس بتوانند با چاپلوسی خودشان را ماندگار کنند که با وجود آنها ریل گذاری جدید انجام نخواهد شد و مسیر ناکارآمدی گذشته تکرار خواهد شد.

وی تاکید کرد: اکنون اولین خواسته بنده از آقای استاندار این است که با بخش خصوصی بخصوص در بیرجند که ۵۰ درصد واحدهای صنعتی استان را در خود جای داده است، دیدار چهره به چهره و جلسه ای در محل شهرک صنعتی با صنعتگران داشته باشد و خواسته ها و مشکلات شان را از زبان خودشان بشنود، تا واقعیت ها درست منتقل شود.

انتهای پیام/۷

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*