اخبار خراسان جنوبی / ۱۱۰ سری جهیزیه و ۶ هزار بخاری در خراسان جنوبی اهدا شد

 

 

خرید حمایتی زرشک منتظر ابلاغ وزارت جهاد کشاورزی/۲-۳

مدیر تعاون روستایی خراسان‌جنوبی گفت: در مورد خرید حمایتی زرشک ابلاغیه آن آماده شده و استاندار خراسان جنوبی به شدت پیگیر نهایی کردن آن با ابلاغ وزیر جهاد کشاورزی است.

«وحید ضیائیان احمدی» تصریح کرد: در هفته گذشته موضوع خرید حمایتی زرشک از کشاورزان استان از سوی سازمان تعاون روستایی به اتمام رسیده و در حال حاضر این درخواست به وزارت خانه جهاد برای تأیید ارسال شده است.

آماده شدن ۵ مرکز خرید زرشک در استان

مدیر تعاون روستایی خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه قبل از ابلاغیه پنج مرکز خرید برای خرید حمایتی زرشک در سطح استان در شهرستان‌های بیرجند، قاین، سربیشه، زیرکوه و درمیان که بیشترین سطح زیرکشت زرشک را دارند آماده شده است، گفت: به احتمال زیاد چند انبار فرعی نیز برای خریداری زرشک در راستای این طرح در استان ایجاد شود.

ضیائیان‌احمدی با بیان اینکه افراد خبره برای این طرح مشخص شده‌اند، افزود: خرید حمایتی زرشک در مراکز خرید بعد از روئیت محصول توسط کارشناسان و از طریق معرفی‌نامه‌ای که کشاورزان از جهاد گرفته و به مراکز خرید ارائه می‌دهند صورت می‌گیرد تا دست دلالان حذف شود.

وی ادامه داد: باید سعی کنیم یارانه‌ای که دولت به این بخش اختصاص داده به کشاورزان و نه به دلالان برسد.

ارزش زرشک با قیمت آن هم خوانی ندارد

مدیر تعاون روستایی خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه براساس ثبت مشخصات کشاورزان در جهاد کشاورزی میزان زیرکشت محصول زرشک هر کشاورز مشخص شده و با توجه به آن سهمیه هر کشاورز از خرید حمایتی این محصول مشخص می‌شود.

ضیائیان‌احمدی با بیان اینکه در این طرح زرشک در سه نوع دانه‌اناری، زیرتالاری و پفکی از کشاورز خریداری و قیمت‌گذاری می‌شود، تصریح کرد: برای بسته‌بندی محصول نیز کارتن در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد.

وی گفت: زرشک یک قیمت و یک ارزش داشته و قیمت آن همان هزینه تمام شده محصول به اضافه درصدی سود می‌باشد ولی ارزش این محصول به ارزش زیاد آب در استانی مانند خراسان‌جنوبی که چندین سال درگیر خشکسالی بوده و کشاورزان برای به ثمر رساندن این محصول از جا مایه می‌گذارند بسیار بالا است.

خرید حمایتی زرشک مسکنی موقت است

مدیر تعاون روستایی خراسان‌جنوبی ادامه داد: تلاش می‌نماییم تا زمانی که زمینه صادرات این محصول فراهم نشده قمیت آن متعادل تا هم مصرف کننده و هم تولید کننده ضرر نکنند.

ضیائیان‌احمدی خرید حمایتی زرشک را مسکنی موقت دانست و افزود: اصل این درد باید درمان شده که بدون اعتبار هم شدنی است.

وی با بیان اینکه در بازار دو آیتم شامل عرضه و تقاضا وجود دارد و در دنیا عرضه محصول زرشک در دست کشاورزان استان بوده و هست، اضافه کرد: باید همدلی بین تولیدکننده، عرضه کننده، نهادهای حمایتی و نهادهای دولتی ایجاد شود تا در قالب یک مدیریت واحد زرشک را بتوانیم عرضه و کنترل کنیم.

لزوم شناخت ذائقه بازار برای محصول زرشک

مدیر تعاون روستایی خراسان‌جنوبی ادامه داد: در این صورت خواهیم توانست قیمت زرشک را به ارزش واقعی آن برسانیم.

ضیائیان‌احمدی با اشاره به اینکه زرشک محصول خاصی بوده و ذائقه‌های مختلف برای مصرف این محصول وجود دارد، بیان داشت: برای عرضه بهتر زرشک باید ابتدا ذائقه بازارهای مصرف‌کننده را تعیین تا شرکت‌های دانش بنیان براساس این ذائقه‌ها فرآورده‌های خاصی را تولید و با توجه به این موضوع قیمت‌ محصول کنترل شود و این راهکاری دائمی برای کمک به زرشکاران استان است.

 

 

 

 

 

اهدای ۲۱ تبلت به دانش آموزان نیازمند نهبندان/۲

 

با حضور فرماندار و امام جمعه نهبندان تعداد ٢١ تبلت به دانش آموزان نیازمند تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی (ره) شهرستان به ارزش ریالی ۵٩٠ میلیون ریال اهداء شد.

لازم به توضیح می باشد که در این مراسم فرمانده ناحیه مقاومت بسیج سپاه شهرستان و رییس کمیته امداد امام خمینی نهبندان نیز حضور داشتند.

 

 

 

۹۹.۵ درصد مصارف آب خراسان جنوبی از منابع زیرزمینی است/۳

۹۹.۵ درصد مصارف آب خراسان جنوبی از منابع زیرزمینی است

معاون حفاظت و امور اجتماعی حوضه آبریز فلات مرکزی و مرز شرقی کشور گفت: از مجموع یک میلیارد و ۷۰ مترمکعب مصرف آب در خراسان جنوبی بیش از یک میلیارد مترمکعب از منابع آب زیرزمینی تامین می‌شود که موجب کاهش محسوس سطح آب در دشت‌های استان شده است.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، عبدالله فاضلی در نشست هم‌اندیشی با هیات مدیره نظام صنفی کشاورزی این استان افزود: برای حفظ ظرفیت‌های آبخوان‌ها باید طرح احیا و تعادل‌بخشی با همکاری دستگاه‌های مربوط اجرایی شود.

وی گفت: کمبود بارندگی، گرم شدن زمین و کاهش سطح منابع آب زیرزمینی در کشور به‌ویژه استان خراسان جنوبی، وضعیت شکننده و ناپایداری در منابع آبی ایجاد کرده است.

معاون حفاظت و امور اجتماعی حوضه آبریز فلات مرکزی و مرز شرقی کشور با بیان اینکه آب کالایی ارزشمند و بدون جایگزین است افزود: این منابع سرمایه همگانی است که هر سال از میزان ذخیره آن کاسته می‌شود.

وی به نقش مهم نظام‌های صنفی کشاورزی در مدیریت منابع آب اشاره و تصریح کرد: کمبود منابع آب در خراسان جنوبی موجب افزایش مهاجرت به استان‌های دیگر شده است که مسئولیت ما را در قبال منافع عمومی و استان سنگین‌تر می‌کند.

فاضلی به اجرای طرح تعادل‌بخشی منابع آب زیرزمینی پرداخت و گفت: هرچند تمامی این ۱۵ پروژه به دلایل اعتباری اجرایی نشده اما اقدامات ارزشمندی همچون کنترل اضافه برداشت از چاه‌های کشاورزی صورت گرفته است.

وی تدوین سند سازگاری با کم‌آبی را بسیار مهم و حیاتی دانست و اضافه کرد: برای اجرای این سند مشارکت کشاورزان و اعضای نظام صنفی ضروری است و باید با برگزاری جلسات متعدد و ارائه راهکارهای موثر در همه دشت‌های استان، اهداف این طرح بررسی و اجرایی شود تا سرمایه‌ای که در اختیار ماست را به نحو مطلوب حفظ کنیم.

معاون حفاظت و امور اجتماعی حوضه آبریز فلات مرکزی و مرز شرقی کشور گفت: شوری آب کشور بر اثر برداشت بی‌رویه از ۴۰ سال گذشته بیش از ۲ برابر شده و علاوه بر کاهش آب، موجب شوری منابع آب و منابع خاک نیز شده است لذا باید دنبال قوانینی باشید که این دو منبع حیاتی را حفظ کنیم.

وی بیان کرد: بحث‌های آبخوان‌داری و آبخیزداری در بیست و هفتمین جلسه شورای عالی آب مصوب شد که برنامه‌های آن باید با همکاری سازمان برنامه و بودجه، جهاد کشاورزی، شرکت‌های آب منطقه‌ای و دستگاه‌های عضو اولویت‌بندی و اجرایی شود.

فاضلی تغییر الگوی کشت، افزایش راندمان کشاورزی، احداث شهرک‌های گلخانه‌ای و ایجاد صنایع کم‌آب طلب را از مهمترین راهکارهای حفظ منابع آبی برشمرد و گفت: هدف اصلی از اجرای همه این برنامه‌ها و راهکارها در درجه اول تثبیت افت و پایداری سطح آب در دشت‌ها و در مرحله بعد احیای آبخوان‌ها به‌صورت مستمر و پایدار است.

 

در اجرای قانون به شرایط مردم توجه کنیم

در اجرای قانون به شرایط مردم توجه کنیم/۳

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت:
همه ما مکلف به اجرای قانون هستیم اما در اجرای قانون، باید شرایط را بسنجیم و انتفاع مردم را هم ببینیم.
به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ فرهادی با بیان این مطلب در جلسه بررسی مشکلات آب بخش کشاورزی استان که با حضور معاون حفاظت و امور اجتماعی حوضه آبریز فلات مرکزی مرز شرق کشور همراه بود، خاطرنشان کرد:
خراسان جنوبی به لحاظ قانون مداری مردم از استان های پیشرو و سرامد است.
وی ادامه داد: تمکین به قانون دو طرفه است و مردم و دولت باید به صورت همزمان دیده شوند، نه این که اجرای آن به گونه ای باشد که نارضایتی هایی را به دنبال داشته باشد.
به گفته وی؛ ۲۲ سال خشکسالی پی در پی معیشت مردم استان را با مشکل مواجه ساخته و درآمد مردم که اغلب از کشاورزی و دامداری است را به شدت کاهش داده لذا باید در اجرای قوانین این مسایل را مدنظر داشته باشیم.
معاون استاندار، اجرای موفق طرح هوشمند سازی چاه های کشاورزی را نمونه ای از عمل به قانون در استان عنوان کرد و گفت: این قانون درحالی در خراسان جنوبی مورد تأکید قرار گرفته که خیلی از استان ها هنوز موفقیتی در این زمینه ندارند.
فرهادی بر مدیریت آب به صورت مشارکتی تأکید کرد و گفت: این کار یک کار گروهی است و باید همه در کنار هم برای تحقق آن، برنامه ریزی کنیم.
وی با تاکید بر برخورد با چاه‌های غیر مجاز، متذکر شد:اصلاح و تعدیل پروانه های بهره برداری از چاه های کشاورزی باید به صورت پلکانی انجام شود.
شایان ذکر است؛ در این جلسه که با حضور مدیر عامل شرکت آب منطقه ای ، رئیس سازمان جهاد کشاورزی و دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی استان همراه بود بر جلوگیری از اضافه برداشت چاه‌های کشاورزی، اصلاح الگوی کشت، اجرای طرح های آبخیزداری و آبخوان داری، کاهش هدر رفت آب شرب از شبکه و استفاده از پساب تصفیه خانه های فاضلاب به ویژه پساب فاضلاب بیرجند تأکید شد. 

 

 

 

 

 

 

گلایه خانواده ها از گرفتن وجه اجباری در مدارس/۴

والدین دانش آموزان خراسان جنوبی از گرفتن اجباری وجه تحت عنوان کمک به مدارس گلایه دارند.

گلایه خانواده ها از گرفتن وجه اجباری در مدارس

 نوسازی نیمکت ها، وسایل گرمایشی، سرمایشی، تعمیر دیوار، تهیه مواد ضدعفونی، ماسک، کاغذ و … دلایلی است که مدارس بابت آن از دانش آموزان پول می‌گیرند. این حکایت برخی مدارس دولتی در خراسان جنوبی است مدارسی که در ازای وعده فراهم کردن شرایط بهتر آموزشی، خانواده‌ها را مجبور می‌کنند مبالغی را به حساب آن‌ها واریز کنند.

به گزارش فارس در اصل ۳۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران آمده است: «دولت موظف به تامین رایگان وسایل آموزشی و پرورشی مدارس دولتی تا پایان دوره متوسطه است»؛ بنابراین مدارس، مجاز به دریافت هزینه‌های جانبی تامین مایحتاج نیستند و در صورت نیاز، مطالباتشان از وزارت آموزش و پرورش، قابل پیگیری است. حال این سوال مطرح است که اگر مدارس مجاز به دریافت وجه اجباری کمک به مدرسه نیستند، چرا  برای دریافت آن اجبار وجود دارد؟

طی روزهای گذشته مدیران برخی از مدارس دولتی شهر بیرجند لیستی تحت عنوان کمک به مدرسه با مبلغ مشخص شده به دانش آموزان داده و به آنها تاکید کردند حتما هزینه گفته شده را واریز کنند.

گلایه والدین دانش آموزان

خانیT مادر یکی از دانش آموزان دبستانی در شهر بیرجند در گفت و گو با خبرنگار فارس، گفت: فرزندم کلاس دوم دبستان یکی از مدارس دولتی در شمال شهر است.

وی افرود: یک روز برگه ای که نیازهای کمک به مدرسه در آن نوشته شده بود با خود به خانه آورد و گفت معلم گفته این برگه را به پدر و مادرتان بدهید و بگویید حتما مبلغ تعیین شده را به مدرسه بیاورند.

این مادر دانش آموز اظهار داشت: در این برگه مبلغ ۱۵۰ هزار تومان به عنوان کمک به مدرسه تعیین شده بود.

خانی به شرایط سخت اقتصادی اشاره کرد و عنوان داشت: تقریبا دو سال است که به دلیل کرونا مدارس تقریبا در حالت تعطیل بوده و در این مدت حتما سرانه دولتی کمک به مدرسه و حمایت خیران وجود داشته  و در حال حاضر که مدارس دو هفته ای می‌شود بازگشایی شده و دانش آموزان حداکثر دو ساعت در مدرسه حضور دارند مگر مدرسه چه خدمات مضاعفی قرار است به دانش آموزان بدهد که مبلغ کمک به مدرسه را ۱۵۰ هزار تومان تعیین کردند.

وی گفت: در حال حاضر که مدارس بازگشایی شده هم که برخی از معلمان برای دانش آموزان مطالبی در قالب کاغذ A4 و A5 را در گروه های درسی و آموزشی برای پاسخ دادن می‌گذارند که نیاز به پرینت گرفتن دارد و اولیا با مراجعه به کافی نت و پرداخت هزینه پرینت را تهیه می‌کنند.

این مادر دانش آموز افزود: سالهای گذشته نیز که مدارس پرینت مورد نیاز دانش آموز را می‌گرفتند هزینه کاغذ را از اولیا دریافت می‌کردند.

خانی با بیان این‌که مدیر مدرسه می‌گوید مبلغ کمک به مدرسه را انجمن اولیا و مربیان تعیین می‌کند، اظهار داشت: مگر انجمن اولیا مربیان از بین اولیای دانش آموزان نیستند و شرایط اقتصادی کنونی را مشاهده نمی‌کنند که این مبالغ را در نظر می‌گیرند و اگر بحث کمک به مدرسه اختیاری است پس تاکید معلم به دانش آموزان چیست؟

موسوی مادر یکی دیگر از دانش آموزان بیرجندی به خبرنگار فارس گفت: فرزندم در یکی از مدارس دولتی مرکز شهر تحصیل می‌کند و به او گفته‌اند برای کمک به مدرسه ۱۲۰ هزار تومان بیاورد.

وی افزود: شاید این مبلغ برای برخی از خانواده ها ناچیز است اما برای خانواده‌های متوسط و ضعیفی که چند دانش آموز دارند قابل توجه است.

این مادر دانش آموز اضافه کرد: در حال حاضر با توجه به شرایط کرونایی دانش آموزان زمان زیادی در مدرسه حضور ندارند و هیچ خدمات دهی به آنها بیشتر و بهتر نشده که مبلغ کمک به مدرسه افزایش پیدا کرده است.

سلیمانی مادر یکی دیگر از دانش آموزان بیرجندی در گفت و گو با خبرنگار فارس، اظهار داشت: من نیز دو فرزند دانش آموز دارم که در یک مدرسه  در شمال شهر تحصیل می‌کنند.

وی افزود: این مدرسه مبلغ کمک به مدرسه را به ازای هر دانش آموز ۱۲۰ هزار تومان و  برای اولیایی که دو دانش آموز دارند ۲۰۰ هزار تومان تعیین کرده است.

وی گفت: مدرسه موارد زیادی را لیست کرده که نیاز به کمک دارد از جمله تامین موادضدعفونی کننده و ماسک در حالی که بیشتر دانش آموزان طی دو ساعت حضور در مدرسه حتی دو تا ماسک داشته و ژل ضدعفونی مجزا از خود دارند.

سلیمانی عنوان داشت: ضدعفونی کردن مدارس که تنها به نفع دانش آموز نیست معلم، مدیر و کادر مدرسه هم در این محیط بوده و مدرسه مورد استفاده آنها نیز است.

وی تبیین کرد: اگر اولیایی توانایی مالی داشته باشد ۲۰۰ هزار تومان که چیزی نیست تا دو میلیون تومان هم شاید کمک کند اما بحث اصلی من و تمام اولیای دانش آموزان این است که همان گونه که اصل کمک به مدرسه اختیاری است مدیر و معلمان مدارس نیز این اختیار را از دانش آموزان و اولیا نگیرند و بگویند در صورت توانایی کمک شود نه این‌که به دانش آموز کلاس اولی تاکید کنند حتما مبلغ کمک به مدرسه پرداخت شود.

کمک به مدرسه اجباری نیست

محمدعلی واقعی مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی در این خصوص در گفتگو با خبرنگار فارس گفت: موضوع کمک به مدرسه مصوبه‌ای است که توسط انجمن اولیا مربیان در مدرسه به تصویب می‌رسد.

وی افزود: آموزش و پرورش هیچ مصوبه‌ای دال بر کمک به مدرسه توسط اولیا ندارد.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: برخی از مدارس در شهر بیرجند و استان میزان شهریه مشخصی دارند که این مدارس دولتی نبوده و بحثش جداست.

واقعی بیان داشت: مدارس دولتی که شهریه نمی‌گیرند از مشارکت اولیا و خیران برای تامین آن دسته از نیازهای مدرسه که اعتبارات دولتی پاسخگو نیست، استفاده می‌کنند.

وی تاکید داشت: موضوع کمک به مدرسه علی رغم مصوبه اولیا و مربیان اجباری نیست و اگر خانواده‌ای توانایی کمک نداشته باشد مجبور به پرداخت نیست.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی اضافه کرد: در مقابل هستند اولیایی که توانایی مالی خوبی داشته و حتی مبالغ میلیونی به مدارس کمک می‌کنند اما در مجموع کمک به مدرسه امری کاملا اختیاری است.

 

 

 

روایتی از کمبود امکانات برای حفاظت؛

یوزهایی که دیده نمی‌شوند

یوزهایی که دیده نمی‌شوند

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: برای شناسایی و بررسی دقیق تعداد یوزپلنگ‌های موجود در پناهگاه حیات وحش نایبندان طبس نیازمند دوربین گذاری هستیم تا براساس آمارها به خدمات دهی برای جلوگیری از انقراض بپردازیم.

بهمن مودی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: برای اینکه ما جمعیت یوزپلنگ منطقه را داشته باشیم اولین کار این است که تجهیزات مربوطه در اختیار ما باشد؛ در سال ۹۵ تعداد ۵۲ دستگاه دوربین را در بخشی از پناهنگاه حیات وحش نایبندان نصب کردیم.

وی افزود: در نقاطی که گذرگاه و یا ابشخور یوز است این دوربین‌ها نصب می‌شود و این دوربین‌ها از هر شی جبنده‌ای که تکان بخورد بسته به تنظیمات عکس یا فیلم می‌گیرد.

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی بیان کرد: در ۱۰ درصد از کل پناهگاه حیات وحش این دوربین‌ها نصب شده، اما این منطقه غنی ترین قسمت زیستگاه است و در زمانی که دوربین‌ها در منطقه بودند حافظه آن‌ها دو مرتبه چک شد و در مجموع ۷۰ گیگابایت موجودی گرفته‌ایم.

مودی ادامه داد: این دوربین‌ها باید آنالیز شود چراکه یوزها براساس خال‌های روی بدن خود شناسایی می‌شوند و هیچ گاه دو یوزپلنگ خال‌های مشابه یکدیگر ندارند.

وی افزود: اگر می‌خواستیم دقیق تر عمل کنیم باید دو دستگاه دوربین در هر گذرگاه می‌گذاشتیم تا هر یوز که در منطقه قرار می‌گیرد از نماهای مختلف از آن عکس داشته باشیم ولی اکنون به علت کمبود دوربین زاویه خاصی از یوزها نداشتیم.

مودی با بیان اینکه مجموعا هشت کلیپ و ۱۶ عکس از دوربین‌ها به دست آمد و طی ارزیابی دو یوزپلنگ نر شناسایی شد، تصریح کرد: یکی از یوزها به دلیل اینکه وضوح کافی نداشت مشکوک بود و یک یوز ماده دیگر نیز  با دو توله در دو نقطه دیده شده است.

وی افزود: براساس یافته‌ها ۵ یوز در این مدت شناسایی شد ولی این به این معنا نیست که کل منطقه را پایش کرده‌ایم و ممکن است اگر دوربین‌های بیشتری داشتیم جمعیت بیشتری می‌دیدیم؛ نمی‌توانیم آمار دقیق دهیم، اما می‌توانیم بگوییم یکی از دو یوز نر که شناسایی شده بود در حوزه کرمان بر اثر کهولت سن تلف شده است.

۸ محیط بان در یک میلیون هکتار !

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی بیان کرد: از ابتدای سال تا کنون سه یا چهار مرحله یوز مشاهده شده اما تعداد دوربین‌ها کم است و اکنون حداقل به ۵۰ دستگاه دوربین نیاز داریم که به مدت شش ماه در منطقه نصب شود، اما ساده‌ترین دستگاه دوربین حدودا ۱۵ میلیون تومان قیمت دارد؛ بنابراین ما حداقل به ۷۵۰ میلیون تومان اعتبار نیاز داریم؛ حال بماند که تجهیزات دوربین از قبیل باتری نیز هزینه بر است.

وی بیان کرد: از طرفی برای حفاظت از یوزپلنگ آسیایی حدود ۱۵۰ نیرو نیاز داریم چراکه برطبق استانداردهای بین المللی برای حفاظت هر ۱۰ هزار هکتار یک نیرو می‌خواهیم و این نیروها باید در پناهگاه حیات وحش زیستگاه یوزپلنگ که یک میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار است، توزیع شوند؛ این در حالی است که با حدود ۸ نیرو حفاظت  می‌کنیم.

مودی ادامه داد: اکنون با همین تعداد هم با تلاش شبانه روزی همکاران وضعیت خوبی برقرار شده اما به قیمت فرسودگی محیط بانان چراکه مجبورند دو شیفت کار کنند تا آمار یوزپلنگ حفظ شود.

وی یادآور شد: امکانات از جمله موتور سیکلت و خودرو برای محیط بانان لزم است؛ هرچند در سال جاری ۳۵ دستگاه موتورسیکلت تامین شد و این شرایط را بهتر می‌کند، اما هنوز هم به تجهیزات بیشتری برای حفاظت نیاز است.

 

 

 

 

مدیرکل کمیته امداد خراسان جنوبی اعلام کرد:
۸۰۰ نوعروس کم بضاعت در صف دریافت جهیزیه/۲-۳

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) خراسان جنوبی گفت: در حال حاضر ۸۰۰ نوعروس کم بضاعت خراسان جنوبی در صف دریافت جهیزیه برای آغاز زندگی مشترک خود هستند.

 «رضا سلم آبادی» در رزمایش کمک‌های مومنانه و اهدای جهیزیه و بخاری بین نوعروسان و مددجویان تحت حمایت کمیته امداد استان اظهار کرد: ۱۱۰ سری جهیزیه در این مرحله از رزمایش به ارزش ۲ میلیارد و ۲۰۰ تومان به نوعروسان کم‌بضاعت این استان اهدا خواهد شد.

 

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) خراسان جنوبی در خصوص اهدای جهیزیه به نوعروسان گفت: ارزش هر سری جهیزیه که شامل یخچال، اجاق گاز، تلویزیون، جاروبرقی و ماشین لباسشویی ۲۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است که ارزش بازاری آن بالغ بر ۳۲ میلیون تومان برآورد می شود.

 

سلم آبادی از اهدای پنج هزار و ۹۳۶ دستگاه بخاری بین مددجویان تحت حمایت کمیته امداد خراسان جنوبی خبر داد و افزود: ارزش ریالی این تعداد بخاری هشت میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان به قیمت کارخانه است و حدود ۱۰ میلیارد تومان به قیمت بازار برآورد می شود‌.

 

وی بیان کرد: با بررسی‌های صورت گرفته ۹ هزار و یک خدمت در زمینه نیازمندی‌های مددجویان برای سرویس بهداشتی، حمام و لوله‌کشی گاز در استان وجود داشته که تاکنون هفت هزار و ۸۰۰ خدمت با پنج میلیون تومان بلاعوض و پنج میلیون تومان تسهیلات قرض‌الحسنه برای هر کدام محقق شده است و بقیه تا پایان سال انجام خواهد شد.

 

 

 

 

هزار و ۸۰۰ کیلوگرم تخم‌مرغ در شهرستان نهبندان توقیف شد/۴

هزار و ۸۰۰ کیلوگرم تخم‌مرغ در شهرستان نهبندان توقیف شد

 یک هزار و ۸۰۰ کیلوگرم تخم‌مرغ خوراکی که خارج از شبکه توزیع و بدون گواهی بهداشتی وارد شهرستان نهبندان شده بود، توقیف شد.

سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان نهبندان اظهار داشت: در راستای انجام وظایف حاکمیتی، بازرسان بهداشتی شبکه دامپزشکی این شهرستان در بازدید از یک سوپرمارکت ۱۴۳ کارتن تخم‌مرغ خوراکی را توقیف کردند.

محسن آهنی گفت: این مقدار تخم‌مرغ خارج از شبکه توزیع و بدون گواهی بهداشتی – قرنطینه‌ای دامپزشکی وارد شهرستان نهبندان شده بود.

وی افزود: براساس ضوابط و دستورالعمل‌های سازمان دامپزشکی کشور نقل و انتقال تخم‌مرغ خوراکی با اخذ گواهی بهداشتی – قرنطینه‌ای دامپزشکی امکان‌پذیر است.

سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان نهبندان از توقیف خودروی حامل چهار راس الاغ و قاطر در این شهرستان نیز خبر داد و گفت: از ابتدای امسال سومین محموله الاغ و قاطر فاقد هویت و مجوز بهداشتی – قرنطینه‌ای دامپزشکی در نهبندان توقیف شد.

وی بیان کرد: خودروی حامل سه رأس قاطر و یک راس الاغ بدون هویت و سابقه بهداشتی مشخص همچنین فاقد مجوز حمل بهداشتی – قرنطینه‌ای دامپزشکی که از استان خراسان رضوی به مقصد استان سیستان و بلوچستان در حرکت بود با همکاری پلیس آگاهی شهرستان نهبندان متوقف شد.

 

فردوس قهرمان مسابقات والیبال خراسان جنوبی شد

رقابت های والیبال قهرمانی خراسان جنوبی در بخش آقایان، با قهرمانی تیم «سوردیک پسند فردوس» به کار خود پایان داد.

رقابت های والیبال قهرمانی خراسان جنوبی به ایستگاه پایان رسید

محمد رمضانی رئیس هیئت والیبال خراسان جنوبی گفت:در این رقابت ها به ترتیب تیم های سوردیک پسند فردوس، جهان سیم طبس و جوانان بیرجند مقام های اول تا سوم را از آن خود کردند.
به گفته وی این دوره از مسابقات با شرکت هشت تیم از شهرستان های استان در بخش آقایان و در دو گروه چهار تیمی آغاز و تیم ها با یکدیگر به رقابت پرداختند.

 وی ادامه داد: با انجام ۱۶بازی در سالن فجر دانشگاه بیرجنداین رقابت ها با شناخت تیم های اول تا سوم به کار خود پایان داد.

 

برگزاری جشنواره دانشجویی آیین‌های محلی خراسان جنوبی

مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی از برگزاری جشنواره دانشجویی آیین‌های محلی در باغ اکبریه استان خبر داد.

به گزارش  باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، عصمتی پور مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی گفت: زنان عشایر استان به مدت یک روز در جشنواره دانشجویی آیین‌های محلی استان شرکت کردند و با برپایی چادر عشایری به عرضه و نمایش صنایع دستی و محصولات غذایی خود پرداختند.

او گفت: صندوق اعتبارات خرد زنان روستایی و عشایری گاراجگان و حاجی آباد دو از بشرویه با ارائه صنایع دستی بانوان جوان عشایر منطقه، در این جشنواره دانشجویی شرکت کردند تا گوشه‌ای از توانمندی‌های خود را به عنوان قشری زحمتکش و تحصیل کرده به نمایش بگذارند.

عصمتی پور گفت: گفتنی است محصولات زنان عشایر صندوق خرد زنان عشایری گاراجگان در این جشنواره کماج، حوله و پارچه دستباف و محصولات زنان عشایر صندوق خرد حاجی آباد ۲، کشک، روغن زرد، قرقروت و نمک کویر بود.

مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی گفت: به نمایش گذاشتن بازی، گویش، لباس، غذا و سنت‌های محلی و همچنین صنایع دستی عشایر استان از جمله اهداف برگزاری این جشنواره بود.

او گفت: این جشنواره در باغ اکبریه شهرستان بیرجند برگزار شد

 

 

استاندار خراسان جنوبی: الگوی همدلی برای حل مشکلات اجرا شود

بیرجند – ایرنا – استاندار خراسان جنوبی تاکید کرد: مدل همدلی برای حل مشکلات در سطح ملی، باید در استان نیز بین مدیران ایجاد شود.

به گزارش روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی، جواد قناعت روز شنبه در دیدار اعضای شورای قضایی استان افزود: امروز فضای مطلوب بین سران قوا و همراهی، همدلی و همسویی بین آنها، مثال‌زدنی و قابل قبول است.

وی گفت: به‌واسطه این فضای همدلی و همسویی بین سران سه قوه، شرایط کشور مطلوب است.

استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: قرار گرفتن نیروهای ولایی در مسند امور برای اولین بار در کشور از اول انقلاب تاکنون در حالی حاصل شده که کشور در شرایط معیشتی و اقتصادی خاصی قرار دارد.

وی افزود: این مدل همدلی برای حل مشکلات در سطح ملی باید در استان نیز بین مدیران ایجاد و تقویت شود.

قناعت با بیان اینکه تحریم‌ها و برخی بی‌تدبیری‌ها باعث شده مردم امروز شاهد فشارهای مضاعف اقتصادی و معیشتی باشند گفت: رهبر معظم انقلاب فرمودند باید با دنیا ارتباط داشته باشیم ولی آنچه مشکل کشور را حل می‌کند، توجه به توانمندی‌های داخلی است یعنی ما خودمان باید مشکلات کشور را حل کنیم.

وی اظهار داشت: عده‌ای با دیدگاه متفاوت، معتقد بودند این غربی‌ها هستند که می‌توانند مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم را حل کنند لذا این نگاه باعث شد دولتمردان از مردم غافل شده و وضعیت اقتصادی و معیشتی سخت شود، مسایلی از جمله کرونا، کم‌آبی و خشکسالی نیز در تشدید شرایط مؤثر بودند.

نماینده عالی دولت در خراسان جنوبی صبر مردم در مشکلات را ناشی از تدین و وفاداری آنها به نظام اسلامی خواند و گفت: ما مدیون این مردم هستیم و باید نهایت تلاشمان را برای رفاه آنان انجام دهیم.

وی به انتخاب آیت الله رییسی به عنوان رییس جمهور توسط مردم اشاره کرد و گفت: این انتخاب در درون مردم موجی از  امید به‌وجود آورده و باید دعا کنیم مردم بتوانند ثمره این انتخاب را بچشند که به توفیق الهی آن روز به همین زودی خواهد رسید.

قناعت یکی از موفقیت‌های دولت سیزدهم را واکسیناسیون گسترده مردم عنوان کرد و افزود: این مهم در حالی اتفاق افتاده که در دولت قبل تامین واکسن دغدغه مردم بود اما امروز، دغدغه مسوولان انجام واکسیناسیون توسط مردم است.

وی با اشاره تعیین عناوین سال‌ها از سوی رهبر معظم انقلاب با موضوعات اقتصادی خاطرنشان کرد: در تحقق عناوین سال‌ها، مسایل اقتصادی، معیشت و اشتغال موضوعات اصلی ماست و باید در فضای همدلی داخل استان برای آنها تدبیر کنیم.

استاندار خراسان جنوبی گفت: خطه زرخیز خراسان جنوبی از ظرفیت‌های بسیار بالایی برخوردار است که بسیاری از آنها مغفول مانده در حالی که می‌شود با تکیه بر آنها، استان را به توسعه واقعی رساند.

توقیف ۲۰ رأس الاغ در فردوس/۴

فرمانده انتظامی”فردوس” از کشف ۲۰ راس الاغ در بازرسی از یک کامیون به ارزش یک میلیارد ریال در این شهرستان خبر داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ”علیرضا فولادی” اظهار داشت: مأموران کلانتری”۱۵ اسلامیه” شهرستان فردوس هنگام کنترل خودروهای عبوری در محور مواصلاتی به یک کامیون مشکوک شدند و خودرو را جهت بررسی بیشتر متوقف کردند.

وی افزود: مأموران در بازرسی از کامیون، ۲۰ رأس الاغ که فاقد مجوز بوده کشف کردند که ارزش ریالی آن بنا بر نظریه کارشناسان مربوطه بالغ بر یک میلیارد ریال براورد شد.

فرمانده انتظامی شهرستان فردوس بیان داشت: مأموران در این رابطه یک کامیون توقیف و یک متهم دستگیر کردند که متهم دستگیر شده به همراه پرونده جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شد.

فردوس قهرمان رقابت های والیبال خراسان جنوبی شد/۷

تیم فردوس قهرمان رقابت های والیبال آقایان خراسان جنوبی

رقابت های والیبال قهرمانی خراسان جنوبی در بخش آقایان، با قهرمانی تیم سوردیک پسند فردوس و نایب قهرمانی تیم طبس گلشن به کار خود پایان داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، این دوره از مسابقات با شرکت هشت تیم از شهرستان های استان در بخش آقایان و در دو گروه چهار تیمی و با انجام ۱۶بازی در سالن فجر دانشگاه بیرجند برگزار شد. در دیدار رده بندی دو تیم جوانان بیرجند و جهان سیم طبس گلشن و تیم های سوردیک پسند فردوس با رعد پدافند هوایی به مصاف هم رفتند. همچنین در دیدار فینال نیز، دو تیم سوردیک پسند فردوس و جهان سیم طبس گلشن به مصاف هم رفتند که در پایان تیم فردوس با اقتدار و نتیجه سه بر صفر عنوان قهرمانی را به خود اختصاص داد و تیم جهان سیم طبس گلشن نایب قهرمان این دوره از رقابت ها لقب گرفت. در مراسم اختتامیه از تیم های برتر با اهدای لوح، مدال و کاپ قهرمانی تجلیل به عمل آمد. در پایان نیز، کاپ اخلاق به تیم شهرستان نهبندان اهدا شد.

مسابقات لیگ تنیس روی میز بیرجند به ایستگاه پایانی خود رسید/۷

مسابقات لیگ تنیس روی میز شهرستان بیرجند به ایستگاه پایانی خود رسید

 

رییس هیات تنیس روی میز شهرستان بیرجند گفت : مسابقات لیگ پینگ پنگ شهرستان بیرجند بعد از چندین دوره مسابقه رفت و برگشت و تعطیلی های مکرر به علت شرایط حاکم بر جامعه و ویروس کرونا سرانجام عصر دیروز با مشخص شدن تیم های برتر به کار خود پایان داد.
به گزارش امروز خراسان جنوبی شیردل افزود : مسابقات لیگ تنیس روی میز شهرستان بیرجند با حضور ۸ تیم از خرداد ماه سال جاری آغاز شد که در پایان تیم های موسسه آموزش زبان های خارجی امام رضا(ع) با مربیگری رضا عباسپور و سرپرستی ولوی ، تیم لوازم خانگی چمنی با مربیگری و سرپرستی علیرضا چمنی و تیم شرکت رسا گستر با مربیگری و سرپرستی محمد رضا چمنی به عنوان تیم های برتر معرفی شدند .
همچنین مسئولیت برگزاری مسابقات لیگ را سید علی حسینی و حسین مویدی مقدم و داوران مسابقات را روبیاتی، ارجمند، قربانی نژاد، ریحانی، خطیب، داوری و صبور بر عهده داشتند .

 

برگزاری آیین‌های محلی خراسان جنوبی/۲-۳

جشنواره آیین‌های محلی خراسان جنوبی در محل مجموعه جهانی باغ و عمارت اکبریه برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای خراسان جنوبی، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گفت: جشنواره دانشجوییبرگزاری آیین‌های محلی استان خراسان جنوبی آیین‌های محلی استان باهدف آشنایی دانشجویان با بازی‌های بومی محلی، موسیقی نواحی و پخت غذا‌های سنتی استان، روز یک‌شنبه ۲۱ آذرماه برگزار شد.

حسن رمضانی افزود: برگزاری این جشنواره را می‌توان یک رویداد فرهنگی حساب کرد، چراکه بازی‌ها، لباس‌ها و حتی غذا‌های بومی و محلی، ریشه در فرهنگ هر منطقه دارد و با آداب‌ورسوم آن خطه آمیخته است.

وی گفت: بازی‌های بومی، قبیله‌ای، محلی و سنتی ایرانی علاوه بر بار فرهنگی، از جذابیت و تنوع بالایی نیز برخوردار هستند و برگزاری چنین جشنواره‌هایی باعث آشنایی بهتر و بیشتر جوانان ما با این فرهنگ و آداب‌ورسوم می‌شود.

مدیر پایگاه میراث جهانی باغ اکبریه بیرجند گفت: جشنواره دانشجویی آیین‌های محلی استان با حضور گروه‌هایی از دانشجویان دانشگاه‌های پیام نور، علوم پزشکی و صنعتی بیرجند و هنرمندان رشته‌های مختلف صنایع‌دستی، بازی‌های بومی محلی، موسیقی مقامی خراسان و پخت غذا‌های سنتی خراسان جنوبی در محل بازارچه صنایع‌دستی باغ اکبریه برگزار شد.

محمدعلی جنتی‌فر افزود: این جشنواره باهمت دانشگاه پیام نور بیرجند و با همکاری دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، دانشگاه صنعتی بیرجند، اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان، پایگاه میراث جهانی باغ اکبریه، اداره کل ورزش و جوانان و اداره کل امور عشایری استان و با استقبال گسترده مردم برگزار شد.

جنتی‌فر هدف از برگزاری این جشنواره را آشنایی دانشجویان و مردم بافرهنگ بومی و محلی خراسان جنوبی اعلام کرد.

 

 

 

 

رایحه دل انگیز نرگس‌های خوسف در روز‌های سرد پاییز

کاهش ۸۰درصدی تولید گل نرگس در پی خشکسالی/۲-۳

کاهش چشمگیر تولید و قیمت گل نرگس خوسف در پی خشکسالی

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان سطح کشت گل نرگس در استان را ۳۹ هکتار اعلام کرد و گفت: پیش بینی می شود ۱۶ میلیون شاخه گل نرگس از این سطح برداشت شود.

عبدالرضا رضایی افزود: برداشت گل نرگس از مزارع استان همه ساله از اواخر آبان آغاز می‌شود و در صورت وجود شرایط مساعد جوی تا نیمه‌های اسفند ادامه دارد.
وی با اشاره به اینکه بیشترین سطح کشت و برداشت گل نرگس با ۲۴ هکتار به شهرستان خوسف اختصاص دارد، گفت: بعد از شهرستان خوسف ، شهرستان طبس با ۱۴.۵ هکتار در رتبه دوم قرار دارد.

گفتنی است برداشت گل نرگس درخراسان چنوبی به علت خشکسالی و نبود بارندگی مناسب ۶۰ تا ۸۰ درصد کاهش یافته و با ورود گل سایر استان‌ها اکنون قیمت آن نیز افت داشته است.

 

کشف دو میلیارد ریال انواع کالای قاچاق در خراسان جنوبی/۴

ماموران انتظامی خراسان جنوبی در بازرسی از ۶ دستگاه اتوبوس انواع کالای قاچاق به ارزش دو میلیارد ریال کشف کردند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی رئیس پلیس امنیت اقتصادی استان گفت: در ۲۴ ساعت گذشته مأموران پلیس امنیتکشف دو میلیارد ریال انواع کالای قاچاق در خراسان جنوبی اقتصادی استان هنگام کنترل خودروهای عبوری در مبادی و ورودی استان ۶ اتوبوس حامل کالای قاچاق را متوقف و بازرسی کردند.

سرهنگ  بخشی افزود: مأموران با هماهنگی مقام قضائی در بازرسی خودروها انواع کالای قاچاق شامل البسه خارجی، کفش و لوازم خانگی خارجی کشف کردند.

رئیس پلیس امنیت اقتصادی خراسان جنوبی گفت: مأموران در این رابطه ۶ متهم دستگیر کردند که متهمان با تشکیل پرونده برای سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شدند.

 

 

 

 

 

اعزام تیم گلبال خراسان جنوبی به مسابقات قهرمانی کشور/۷

تیم گلبال خراسان جنوبی به مسابقات قهرمانی کشور اعزام شد.

سرپرست هیئت ورزش های نابینایان و کم بینایان خراسان جنوبی گفت: تیم گلبال اعزام تیم گلبال خراسان جنوبی به مسابقات قهرمانی کشوراستان با ترکیب آقایان؛ مرتضی نادی، جواد غلامی، محسن مطهری پور، مهدی فعال کاری، حجت کوچی و ابراهیم لاله با سرپرستی محمد هادی مداح و مربیگری احمد احمدی به بیست و نهمین دوره مسابقات گلبال قهرمانی کشور اعزام شد.

غلامی افزود:این دوره از مسابقات از  ۲۲ تا ۲۶ آذر به میزبانی مازندران در شهرستان بابلسر برگزار می‌شود.

 

 

 

 

 

 

 

ادامه کاهش دمای هوا در خراسان جنوبی/۲

روند کاهشی دمای هوا تا پایان هفته در خراسان جنوبی ادامه دارد.

کارشناس هواشناسی استان گفت: مطابق با الگوی نقشه‌های پیش یابی هواشناسی طی چند روز آینده شرایط جوی در استان پایدار و آرام خواهد بود.

لطفی افزود: به لحاظ دمایی نیز روند کاهشی دمای هوا تا روز پنج شنبه ادامه دار خواهد بود.
وی گفت: این روند سبب تشدید سرما و یخبندان شبانه در استان خواهد شد.

 

 

 

دیدار کودکان و نوجوانان عضو کانون پرورش فکری سرایان با پرستاران/۲

دیدار کودکان و نوجوانان عضو کانون پرورش فکری سرایان با پرستاران

 به مناسبت تولد حضرت زینب(س) و روز پرستار تعدادی از اعضای مرکز فرهنگی وهنری کانون در شهرستان سرایان با حضور در مرکز درمانی حضرت ولی عصر(عج) با پرستاران این مرکز دیدار وبا اهدای گل روز پرستار را به پرسنل این مرکز تبریک گفتند. به گزارش امروز خراسان جنوبی آشنایی با شخصیت حضرت زینب (س) و شغل پرستاری از دیگر اهداف این برنامه یاد شده است.

 

 

 

فرماندار نهبندان:

مجوز ۲ دهیاری جدید در نهبندان صادر شد/۲

بیکی گفت: مجوز دو دهیاری جدید در شهرستان نهبندان از سوی وزیر کشور صادر شد.

فرماندار نهبندان با بیان اینکه مجوز ۲ دهیاری جدید در شهرستان نهبندان از سوی وزیر کشور صادر شده است، اظهار کرد: دهیاری روستاهای کلاته مزار از توابع بخش سرداران و کلاته رئیس از توابع مرکزی از سوی وزیر کشور صادر شد.

 

بیکی افزود: با صدور مجوز این دو دهیاری تعداد دهیاری های شهرستان به ۱۲۳ دهیاری رسید.

 

بیکی از وجود ۲۸۷ روستا در شهرستان نهبندان خبر داد و افزود: از این تعداد ۱۲۱ روستا دارای دهیاری است که با اضافه شدن دو روستای کلاته مزار و کلاته رئیس به ۱۲۳ روستا افزایش می یابد و مابقی روستاها فاقد دهیاری هستند.

 

 

۱ میلیون و ۱۰۰ هزار صورتحساب گاز، مشمول تخفیف وبخشودگی/۲-۳

یک میلیون و ۱۰۰ هزار صورتحساب گاز در خراسان جنوبی مشمول تخفیف و بخشودگی شده است.

مدیر عامل شرکت گاز خراسان جنوبی گفت: با اجرای طرح تخفیف گاز بهای ۱ میلیون و ۱۰۰ هزار صورتحساب گاز، مشمول تخفیف و بخشودگیمشترکان کم مصرف از ابتدای دی پارسال تا پایان آبان  ۱۴۰۰، بیش از یک میلیون و ۱۰۰ هزار صورتحساب، مشمول تخفیف و یا بخشودگی گاز بها شده است.

سید محمود هاشمی گفت: بر این اساس از مجموع ۲ میلیون و ۲۴۷ هزار قبض گاز صادر شده از دی ۱۳۹۹ تا پایان آبان  ۱۴۰۰، بیش از یک میلیون و ۳۰ هزار صورتحساب گاز به علت صرفه جویی، مشمول بخشودگی گاز بها شدند.

وی گفت: همچنین از مجموع قبض های صادر شده در طول این مدت، بیش از ۷۰ هزار و ۷۰۰ صورتحساب به دلیل مدیریت مصرف مشمول تخفیف گازبها شدند.

هاشمی افزود:در این مدت، ۴۹ درصد از صورتحساب‌های گاز صادره در استان مشمول بخشودگی یا تخفیف گازبها شدند.

 

وی همچنین با تاکید بر مصرف بهینه گاز طبیعی گفت: از ابتدای آذر ماه، قبض مشترکان پرمصرف یا بدمصرف خانگی توسط شرکت ملی گاز ایران به نحوی محاسبه می‌ شود که مبالغ قبوض آنها بسیار بالا خواهد بود و ما وظیفه داریم این موضوع را به اطلاع هم استانی‌ها برسانیم.

 

مدیرعامل شرکت گاز استان خراسان جنوبی گفت: هدف از اجرای این طرح، نهادینه شدن فرهنگ مصرف بهینه گاز طبیعی در جامعه است و مشترکان گاز می‌توانند با صرفه جویی و مدیریت صحیح مصرف از مزایای بخشودگی و کاهش هزینه گازبها برخوردار شوند.

 

 

 

 

 

 

 

ثبت روز بدون کرونا در ۴ شهرستان خراسان جنوبی/۲-۳

۴ شهرستان خراسان جنوبی در شبانه روز گذشته مورد جدیدی از بیماری کرونا ثبت نکردند.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا ویروس در استان گفت: در شبانهثبت روز بدون کرونا در 4 شهرستان خراسان جنوبی روز گذشته از ۱۶۵ آزمایش تشخیص کرونا در استان انجام شد که ۳۱ بیمار و از ۱۲۱ تست سریع ۱۶ مورد مثبت جدید کرونا و مجموعا از ۲۸۶ تست ملکولی و سریع ۴۷ مورد جدید کرونا شناسایی شد.

شریف زاده افزود: از این تعداد ۲۷ مورد از بیرجند، از شهرستانهای خوسف، درمیان و زیرکوه هرکدام یک مورد، ۱۰مورد از طبس، ۳ مورد از قاینات و ۴ مورد از نهبندان شناسایی شد.

وی گفت: در شهرستانهای بشرویه، سربیشه، فردوس و سرایان در شبانه روز گذشته مورد جدید از بیماری کرونا ثبت نشد.

به گفته وی در حال حاضر ۱۶۵ بیمار با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که ۵۱ نفر کرونا مثبتند.

شریف زاده گفت: از این تعداد ۱۶ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند که حال ۳ نفر نامساعد است.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا ویروس در استان افزود: متاسفانه در ۲۴ ساعت گذشته ۲مورد جدید از فوت ناشی از کرونا در استان ثبت شد که آمار جان باختگان این بیماری به هزار و ۲۵۱ نفر افزایش یافت.

 

۱۱۰ سری جهیزیه و ۶ هزار بخاری در خراسان جنوبی اهدا شد

۱۱۰ سری جهیزیه و ۶ هزار بخاری در خراسان جنوبی اهدا شد

 رزمایش کمک‌های مومنانه در خراسان جنوبی زمینه‌ساز اهدای ۱۱۰ سری جهیزیه و حدود ۶ هزار دستگاه بخاری گازی بین نوعروسان و خانواده‌های تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی (ره) شد.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان جنوبی روز یکشنبه در آیین اهدای ۱۱۰ سری جهیزیه و پنج هزار و ۹۳۶ دستگاه بخاری که در مصلای المهدی (عج) بیرجند برگزار شد، گفت: رزمایش کمک‌های مومنانه در راستای تاکیدات مقام معظم رهبری همواره مورد توجه بوده است و همکاری قابل توجهی بین دستگاه‌های متولی در این زمینه وجود دارد.

رضا سلم‌آبادی افزود: درخواست‌های زیادی به دلیل قیمت بالای اقلام اساسی جهیزیه و نبود امکان تامین مالی از سوی خانواده‌های نیازمند به این اداره کل ارائه می‌شود که ۸۰۰ نوعروس در نوبت هستند.

وی گفت: طی جلساتی که در تهران با وزیر صمت برگزار شد، اعلام آمادگی کردند کالاهای اساسی مورد نیاز خانواده‌های نیازمند را با قیمت تمام‌شده کارخانه در اختیار کمیته امداد قرار دهند و برای هر سری از ۱۱۰ جهیزیه که شامل یخچال، تلویزیون، گاز، ماشین لباسشویی و جاروبرقی است، ۲۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان هزینه شده است.

مدیرکل کمیته امداد خراسان جنوبی با بیان اینکه قیمت بازار هر سری جهیزیه ۳۵ میلیون تومان است گفت: ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان ارزش بازار این محصولات است.

وی افزود: با توجه به فرارسیدن فصل سرما و اهمیت تامین گرمایش منازل نیازمندان، گاز تا درب برخی خانه‌ها رفته اما لوله‌کشی گاز انجام نشده و هزینه گازکشی هر خانه ۱۵ میلیون تومان است.

سلم‌آبادی اظهار داشت: براساس نیازسنجی که صورت گرفته ۶ هزار دستگاه بخاری تامین شده و مشمول قیمت تمام‌شده کارخانه است که بیش از هشت میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان هزینه شده است.

وی گفت: ۲۷ هزار خدمت در کشور قرار بوده در حوزه لوله‌کشی گاز، احداث سرویس بهداشتی و حمام انجام شود که ۹ هزار خدمت برای استان خراسان جنوبی جذب شده و از این خدمات پنج هزار خدمت برای لوله‌کشی گاز و بقیه در حوزه سرویس بهداشتی و حمام ارایه می‌شود.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان جنوبی با بیان اینکه برای ۹ هزار خدمت جذب شده ۹۰ میلیارد تومان هزینه می‌شود افزود: همچنین هفته آینده ۱۴۰ سری جهیزیه دیگر به نیازمندان استان اهدا خواهد شد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

فرمانده سپاه انصارالرضا (ع):

گازکشی منازل محرومان در خراسان جنوبی همت خیرین را می‌طلبد

گازکشی منازل محرومان در خراسان جنوبی همت خیرین را می‌طلبد

 فرمانده سپاه انصارالرضا (ع) خراسان جنوبی گفت: برخی گروه‌های جهادی در زمینه گازکشی خانه‌های محرومان وارد عمل شده‌اند اما تامین لوله‌های گاز نیاز به همت خیرین دارد.

سردار علی قاسمی  در آیین اهدای ۱۱۰ سری جهیزیه و پنج هزار و ۹۳۶ دستگاه بخاری به نوعروسان و خانواده‌های تحت حمایت کمیته امداد که در مصلای المهدی (عج) بیرجند برگزار شد، افزود: درخصوص مسکن روستایی اقدامات خیرخواهانه موثری صورت گرفته اما به دلیل گرانی مصالح ساختمانی نیمه‌تمام مانده و از طرفی همه زیرساخت‌ها به روستا رفته اما خانه محرومان زیرساخت مناسب برای زندگی ندارد.

وی گفت: در حوزه‌ کمک‌های معیشتی فرهنگ‌سازی لازم انجام شده و طبق روال در مساجد و ‌محله‌ها انجام می‌شود اما باید براساس نیاز محرومان گسترش یابد.

فرمانده سپاه انصارالرضا (ع) خراسان جنوبی اظهار داشت: قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) با مشارکت سپاه پاسداران، بسیج و نهادهای حمایتی برای حمایت از نیازمندان تشکیل شد و هماهنگی همه دستگاه‌ها در حوزه محرومیت‌زدایی را انجام می‌دهد و رفع مشکلات و کمبودهای مربوط به آب، راه و سایر نیازهای مناطق روستایی را در دستور کار قرار داده است.

وی افزود: اقتصاد مقاومتی و اتکای به خود باید در جامعه اشاعه یابد تا به عنوان یک راهبرد زمینه‌ساز رفع بسیاری از مشکلات در جامعه شود.

سردار قاسمی گفت: قناعت، ‌صبر و تحمل مردم ایران به برکت خون شهدا است که ایستادگی در راه حق را به ما آموختند.

وی ادامه داد: اصل کرامت انسان به عقل، آزادی و اراده است و انسان می‌تواند خلیفه خدا روی زمین باشد و وقتی از اندیشه استفاده می‌کند بهترین کار را برای خدمت به خلق انجام می‌دهد.

فرمانده سپاه انصارالرضا (ع) خراسان جنوبی با بیان اینکه کمک هدیه‌ای است که خداوند به انسان می‌دهد گفت: خداوند در حوزه ‌واجبات خمس، ‌زکات ‌و نفقه را الزامی کرده که نتیجه آن وسعت رزق و روزی است.

وی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری از خدمات به مردم محروم و مستضعف ابراز رضایت و بر تداوم نهضت کمک‌های مومنانه تاکید داشتند افزود: هفته بسیج نمایشگاه‌هایی برای توانمندسازی نیازمندان در شهرستان‌های استان برگزار کردیم که تولیدات خانگی به فروش عموم برسد و نقش موثری در بازار فروش محصولات تولیدی توسط نیازمندان و توانمندسازی آنان دارد.

سردار قاسمی توسعه صندوق‌های قرض‌الحسنه را از دیگر اقدامات خیرخواهانه در حوزه مواسات عنوان کرد و گفت: از خیرین درخواست داریم کمک‌ها را به صندوق‌ها بدهند تا فرهنگ قرض‌الحسنه در جامعه گسترش یابد.

وی بیان کرد: همدلی و مواسات مورد تاکید مقام معظم رهبری به ویژه در دوران شیوع کرونا بوده است که امروز در همه کشورهای اسلامی در حال اوج گرفتن ‌است‌ تا کمی از آلام و مشکلات محرومان و نیازمندان را کاهش دهد.

 

 

 

 

 

 

 

 

افزایش ۳۰ درصدی قیمت شیرینی در بیرجند/۲-۳

رئیس اتحادیه قنادان و شیرینی فروشان بیرجند از افزایش ۳۰ درصدی قیمت شیرینی در استان خبر داد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، نیک افروز رئیس اتحادیه قنادان و شیرینی فروشان بیرجند گفت: از بهمن ماه پارسال تا آبان ماه امسال قیمت شیرینی در بیرجند هیچگونه تغییری نداشته است و از ۲۴ آبان ماه تاکنون  ۳۰ درصد افزایش داشته است.

او گفت: قیمت هر کیلوگرم شیرینی‌تر در واحد‌های درجه یک ۷۸ هزار تومان، هر کیلوگرم کیک ۱۱۰ هزار تومان، هر کیلوگرم زبان و پاپیونی ۶۵ هزار تومان، هر کیلوگرم دانمارکی ۶۵ هزار تومان و هر کیلوگرم کیک یزدی نیز ۴۹ هزار تومان است.

نیک افروز گفت: هیچگونه افزایش قیمتی در شیرینی شب یلدا نخواهیم داشت.

رئیس اتحادیه قنادان و شیرینی فروشان بیرجند گفت: قنادان مجبورند روغن مورد نیاز خود را بالاتر از نرخ مصوب از بازار آزاد تهیه کنند و در مورد شکر هم همین اتفاق افتاده است که شکر با قیمت‌های دولتی به صنف ما تعلق نمی‌گیرد و مجبور هستیم آن را هم از بازار آزاد تهیه کنیم.

او گفت: وقتی قیمت مواد اولیه بالا رود قیمت تمام شده تولید یک محصول هم بالا می‌رود و وقتی قیمت‌ها بالا رود طبیعتا تقاضا کاهش می‌یابد.

 

 

 

 

فرصت طلبی و سودجویی به بهانه شب یلدا ؛ خشکسالی و کاهش تولید علت گرانی خشکبار در خراسان جنوبی

فرصت طلبی و سودجویی به بهانه شب یلدا ؛ خشکسالی و کاهش تولید علت گرانی خشکبار در خراسان جنوبی

در حالی که تا شب یلدا کمتر از ۱۰ روز باقیمانده است برخی از فروشندگان خشکبار و میوه با افزایش اجناس به دنبال فذصت طلبی و سودجویی هستند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم ، شهر روزهای شلوغی را پشت سر می‌گذارد، خیابان‌های پرترافیک و بازارهای شلوغ نشان از جنب و جوش مردم برای خرید شب یلدا دارد.

یلدا آیینی سنتی در نزد ایرانیان است که گرامی داشته می‌شود و به واسطه طولانی‌تر بودن آن به نسبت دیگر ایام سال، به محفلی برای دورهمی خانواده‌های ایرانی و جمع شدن‌های خودمانی تبدیل شده است.

شب یلدا یا شب چله یکی از کهن‌ترین جشن‌های ایرانی است که مردم را گرد یکدیگر جمع می‌کند تا این شب را با شادی و گفت‌وگو سپری کنند و با خوردن آجیل‌های مخصوص، شیرینی و میوه‌هایی مانند انار و هندوانه که نمادی از برکت و فروانی و شادکامی هستند، جشن خود را کامل ‌کنند اما امسال هم طعم گرانی نیز به این جشن‌ها باز شده و کام مردم را تلخ کرده است.

با توجه به فراگیر شدن همه‌گیری کرونا، توصیه‌ها و پندها و اندرزها به شهروندان با توجه به نزدیک شدن به طولانی‌ترین شب سال، پرهیز از حضور و یکجانشینی و دوری از دورهمی‌های سنتی است.

کارشناسان و کارگزاران بهداشتی این مفهوم را بارها به جامعه منتقل کرده‌اند که هر نشست خانوادگی و دورهمی برابر با خطر مرگ عزیزان است.

یلدای امسال نیز می‌تواند همین گونه خطرآفرین و مرگبار باشد و می‌تواند همراه با طعم شیرین انار و هندوانه در یک دورهمی خانواده، شوکران مرگ را برای خانواده‌ها به همراه داشته باشد.

هنوز زمستان شروع نشده قیمت‌ها از نوسان بسیار یخ زده و مسئولان در پی نظارت و کاهش و یا ثبات قیمت‌ها هستند.

در آستانه شب یلدا، به بازار سری می‌زنیم. تفاوت قیمت‌ها از این مغازه به آن مغازه به اندازه فاصله زمین تا آسمان است، انگار بی ثباتی در حال موج زدن است و مردم نگران از گرانی مواد غذایی و میوه شب یلدا.

آجیل شب یلدا را مگر در خواب ببینیم

یکی از شهروندان به خبرنگار ما گفت: خریدن آجیل شب یلدا که از محالات است و تنها باید در رویا دید چراکه آنقدر قیمت‌ها بالاست که ترجیح می‌دهیم امسال آجیل نخوریم.

وی بیان کرد: وقتی مسئولان از مردم می‌خواهند شب یلدا را در خانه بمانند باید تدابیر لازم برای ماندن در خانه نیز تعبیه شود، وقتی من حتی نمی‌توانم برای فرزندانم میوه مناسب بخرم و یخچال خانه‌ام را برای ماندن در خانه پر کنم، چگونه می‌توانم قرنطینه خوبی را برای کودکانم بسازم.

در این میان مغازه داران هم از گرانی می‌گویند و اظهار می‌کنند: میوه را با قیمت بالا می‌خرند و مجبورند به قیمت بالا بفروشند.

به چند مرکز خرید میوه در سطح شهر بیرجند رفتیم و با چند نفر از همشهریان که مشغول خرید میوه هستند هم کلام شدیم.

بانویی بیرجندی که در حال خرید انار است در گفتگو با خبرنگار ما گفت: این روزها جرات نمی‌کنیم که پا به بازار بگذاریم و حتی یک کیلو میوه خریداری کنیم چرا که قیمت میوه روزانه تغییر می‌کند.

دیگر شهروند بیرجندی هم با گلایه از گرانی میوه هر ساله در ایام شب یلدا گفت: امسال گویی انار بسیار گران است آنقدر که در سطح شهر قیمت‌ها از ۱۷  تا ۲۰ هزار تومان است و قیمت پرتقال و نارنگی نیز افزایش یافته است.

وی بیان کرد: در این آشفته بازار قیمت‌های نجومی مردم گویی باید دور مرکبات و میوه هم خط بکشند آن هم در شب یلدا و مسئولان تنها حرف از نظارت می‌زنند اما خبری از نظارت و رصد قیمت‌ها در بازار نیست.

این شهروند بیرجندی گفت: امسال قیمت هندوانه و خربزه زیاد گران نیست اما دیگر میوه‌ها گران است.

بانوی خانه داری که خرید آجیل شب یلدا را برای خود تحریم کرده در گفتگو با خبرنگار ما گفت: شوهرم کارمند است و درآمدمان کفاف مخارج ماهیانه را نمی‌دهد و برای کمک به شوهرم ناچارم در بیرون از خانه کار کنم.

وی تصریح کرد: خرید آجیل و میوه‌های مخصوص شب یلدا برای خانواده ما میسر نیست و نمی‌توانیم شب یلدا را متفاوت از دیگر شب‌های سال سپری کنیم.

رئیس اتحادیه خوار و بار بیرجند نیز در گفتگو با خبرنگار ما اظهار کرد: قیمت انواع آجیل مخلوط در بازار خراسان‌جنوبی از حدود ۱۳۰ هزار تومان شروع می‌شود.

شریف افزود: در حال حاضر در خراسان‌جنوبی پسته فندقی با قیمت ۲۶۰ هزار و تخم آفتابگردن به قیمت کیلویی ۷۰ تومان و تخم کدو به قیمت ۱۴۰ هزار تومان به دست مصرف کننده می‌رسد.

وی بیان‌کرد: بادام زمینی نیز به عنوان یکی از ارزانترین انواع آجیل نیز در خراسان جنوبی به قیمت حدود ۶۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

رئیس اتحادیه خوار و بار بیرجند گفت: هر چند قیمت انواع آجیل و خشکبار نسبت به سال گذشته مقداری افزایش داشته اما این صحبت‌ها که در فضای مجازی مطرح می‌شود و می‌گویند قیمت پسته به بالای ۳۴۰ هزار تومان رسیده درست نیست.

شریف، درباره چرایی قیمت آجیل‌های تولید داخل گفت: دو چیز بر قیمت آجیل تأثیر می‌گذارد که یکی صادرات و دیگر هم کاهش و کمبود تولید آن است که در مورد برخی از انواع آجیل مثل پسته هر دو مورد رخ داده و هم صادر می شود و هم به واسطه خشکسالی کمبود تولید بوده است.

وی، با بیان اینکه علت افزایش قیمت برخی از انواع آجیل وارداتی مثل تخمه کانادایی نوسانات قیمت ارز بوده است اظهار داشت: در مورد خشکبار نیز قیمت به نسبت مطلوب است به شرط اینکه در روزهای نزدیک به شب یلدا نظارت باشد.

رئیس اتحادیه خوار و بار بیرجند با اشاره به اینکه نمی‌توان قیمت کلی برای خشکبار داد چرا که بسته به کیفیت و انواع و وارداتی و تولید داخل بودن بسیار متفاوت است ادامه‌ داد: ممکن است برخی از افراد در روزهای نزدیک به شب یلدا از نیاز مردم سوء استفاده کرده و قیمت را افزایش دهند.

استاندار خراسان جنوبی نیز گفت: مردم باید در فضایی که نظارت بر آن حاکم است، بدون دغدغه، مایحتاج شان را تامین کنند.

جواد قناعت افزود: از این پس ستاد تنظیم بازار هرماه برگزار می‌شود تا مشکلات مربوط به بازار به حداقل رسد.

وی با بیان اینکه بر اساس تفاهم نامه‌ای که فی مابین معاون اول رئیس جمهور و رئیس سازمان بسیج مستضعفین منعقد شده قرار است ۲۴۸ نیروی بسیجی در بازرسی و نظارت کمک کنند گفت: لازم است آموزش‌های لازم به این بسیجیان ارائه شود تا بتوانند با هماهنگی بیشتر با نیرو‌های سازمان جهاد کشاورزی و اداره کل صنعت، معدن و تجارت و بر اساس چارچوب تفاهم نامه بهتر کمک کنند.

استاندار خراسان جنوبی همچنین خواستار رصد بازار شب یلدا و تامین کالا‌های ضروری در نوروز ۱۴۰۱ شد و گفت: مردم باید به راحتی اقلام مورد نیاز شب یلدا و پایان سال را تهیه کنند و بازار در این زمینه نباید کمبودی داشته باشد.

 

 

 

 

 

به بهانه روز کوهستان؛

بازار گرمی سلامتی در یک ورزش انرژی ساز/۷

یک متخصص و مدرس طب ایرانی گفت: در زمان کوهپیمایی مقدار خون موجود در عضلات بدن ۲۰ برابر افزایش پیدا می‌کند و پر خون شدن عضلات سبب می‌شود که غذای بیشتری به عضلات برسد و عضلات قوی‌تر شوند.

مریم نواب‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: کوهپیمایی سبب افزایش تراکم استخوان می‌شود و اثرات ناشی از پوکی استخوان را معکوس می‌کند،  اما این تنها فایده‌ی کوهپیمایی و پیاده روی نیست.

وی افزود: کوهپیمایی هورمون‌های آدرنالینی که از یک هفته‌ کاری پر استرس در بدن تولید شده است را آزاد می‌کند و باعث کاهش استرس و اضطراب می‌شود؛ کوهپیمایی هر نوع ورزش، خطر ابتلا به فشار خون، دیابت و انواع بیماری‌های قبلی را به شدت کاهش می‌دهد و می‌تواند تراکم استخوان را افزایش دهد و به طور موثر اثرات ناشی از پوکی استخوان را معکوس کند.

این متخصص طب سنتی که خود نیز کوهنورد است، اظهار کرد: مویرگ‌های بدن در شرایط عادی و در موقع استراحت به مقدار ۱۵ درصد ظرفیت خود باز و فعال هستند، ولی در حین کوهپیمایی مویرگ‌ها ۹۵ درصد فعال می‌شوند، چون اکسیژن و غذای مورد نیاز بدن از طریق مویرگ‌ها به نقاط مختلف بدن می‌رسد. بنابراین با باز شدن و فعال تر شدن مویرگ‌ها مواد غذایی و اکسیژن با سرعت بیشتر و کیفیت سودمندتر به مغز و عضلات بدن می‌رسد.

نواب زاده ادامه داد: در موقع کوهپیمایی متابولیسم (سوخت و ساز) مواد شناور در خون مانند قند، کلسترول، پروتئین‌ها و اسید اوریک به بهترین وجه صورت می‌گیرد و در نتیجه‌ سوخت و ساز کامل خون از ابتلا به بیماری قند جلوگیری به عمل می‌آورد.

وی تصریح کرد: در موقع فعالیت ورزشی به ویژه‌ کوهپیمایی کالری مورد نیاز بدن به سه برابر افزایش پیدا می‌کند؛ بدن برای تامین کالری مورد نیاز خود بالجبار چربی‌های بدن را می‌سوزاند و مصرف می‌کند. از طرفی در موقعیت فعالیت ورزشی انسان به شدت عرق می‌کند و مقدار چربی‌های زیر پوست در اثر تعریق دفع می‌شود.

نواب زاده بیان کرد: در موقع کوهپیمایی مقدار خون موجود در عضلات بدن ۲۰ برابر افزایش پیدا می‌کند و پر خون شدن عضلات سبب می‌شود که غذای بیشتری به عضلات برسد و عضلات قوی‌تر شوند.

وی افزود: بانوان به دلیل آناتومی خاصی که از نظر استخوان‌ها و عضلات دارند نسبت به مردان، نیاز بیشتری به برخی ورزش ها از جمله کوهپیمایی و پیاده روی دارند، چرا که اولاً مقدار آب و چربی در بدن بانوان به طور طبیعی، ۱۵ درصد بیشتر از آقایان است؛ و ثانیاً به دلیل مسائل باردار شدن و زایمان، مقداری از کلسیم بدنشان به جنین منتقل شده و مستعدتر به بروز درگیری‌های استخوانی و آرتروز در میانسالی هستند.

وی بیان کرد: در کنار نقش مهمی که فعالیت و ورزش بر سلامت جسم و روان افراد عادی داراست، از تأثیر مفید فعالیت و ورزش بر جسم و روان افراد با شرایط خاص بسیار زیاد یاد شده است؛ در بین افراد با شرایط خاص، یقیناً می توان به زنان باردار اشاره کرد؛ طبیعی است برای این عده که تغییرات ساختاری و عملکردی مهمی را برای یک مدت نسبتاً طولانی متحمل می‌شوند، توجه خاص لازم است.

این متخصص طب سنتی تصریح کرد: امروزه بر خلاف گذشته به دلیل آگاهی بیشتر متخصصان پزشکی از تأثیر مثبت فعالیت و ورزش بر سیستم‌های بدن، فعالیت و ورزش در کنار تغذیه مطلوب، استراحت کافی، داروهای تقویتی و مکمل‌ها، برای زنان باردار شدیداً توصیه می‌شود.

نواب‌زاده اظهارکرد: ناگفته نماند که فعالیت برای این عده باید تحت نظارت پزشک متخصص و براساس دستورالعمل صحیح، متناسب با وضعیت فرد انجام شود؛ مقدار، شدت و نوع فعالیت، سه عامل مهم به شمار می‌آید که در تجویز فعالیت برای این عده توجه بیشتر و دقیق تری را طلب می‌کند.

کوهنوردی؛ مطلوب ترین ورزش برای اسکلت بندی بانوان 

وی بیان کرد: شواهد نشان می‌دهد پوکی استخوان نیز در سنین پیش از یائسگی شروع می‌شود؛ برای پیشگیری از پوکی استخوان و دردهای عضلانی در سالهای آینده، ضرورت دارد از سنین جوانی با ورزش‌هایی که سیستم اسکلتی آنها را مستحکم تر می‌کند و مقاومت بدنشان را نسبت به بروز برخی از بیماریها بیشتر  می‌کند همگام شوند.

نواب زاده بیان کرد: کوهنوردی یکی از مفیدترین ورزش‌هایی است که سیستم عصبی، اسکلتی بدن دختر و بانوان را تقویت می‌کند چراکه در جریان کوهپیمایی بر میزان برون ده قلبی افزوده خواهد شد و مقدار خون در عضلات به ۲۰ برابر افزایش می‌یابد؛ البته دقت شود در هوای گرم و با تعریق زیاد نباشد و قواعد ورزش در طب ایرانی نیز رعایت شود.

وی تصریح کرد: برای آب و هوای خراسان جنوبی این ورزش مفرح بسیار مفید است و این امر با توجه به آب و هوا سطح سروتونین و آندورفین که هورمون‌های نشاط و شادی است را در مغز افزایش می‌دهد.

انتهای پیام

 

 

معاون حوزه هنری کشور با خانواده شهید «رئوفی فرد» دیدار کرد
معاون راهبری امور استان های حوزه هنری کشور به همراه جمعی از مسئولان خراسان جنوبی با خانواده سرلشکر خلبان شهید «محمدحسین رئوفی فرد» یکی از شهدای استان دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در بیرجند، معاون راهبری امور استان های حوزه هنری کشور امروز (۲۰ آذر) به همراه رئیس حوزه هنری خراسان جنوبی با خانواده سرلشکر خلبان شهید «محمدحسین رئوفی فرد» یکی از شهدای استان دیدار و گفتگو کرد.

«میثم مرادی» معاون راهبری امور استان های حوزه هنری کشور در این دیدار با اشاره به جایگاه شهدا گفت: شهدای عزیز با گذشتن از جان خود ریشه انقلاب را پایدارتر و استوارتر کردند و نشان دادن که ایرانی اجازه نمی دهد یک وجب از خاک ایران به غارت برود.

خواهر شهید «رئوفی فرد» نیز در این دیدار در خصوص بردار بزرگوارش عنوان کرد: شهید رئوفی فرد معتقد بودند که وطن مانند ناموس انسان است و نباید اجازه داد که دشمن به خودش اجازه تعرض به ایران اسلامی بدهد.

«مجید کریمیان» رئیس حوزه هنری خراسان جنوبی نیز در این دیدار اظهار داشت: شهید رئوفی فرد یکی از شهدای جوان انقلاب اسلامی است که چه در دوران قبل از انقلاب اسلامی و چه بعد از پیروزی انقلاب و در دوران دفاع مقدس کارنامه ای درخشان از خود به یادگار گذاشته است و این امنیت و آرامش را مدیون شهدای عزیز هستیم.

گفتنی است: در منزل شهید رئوفی فرد نمایشگاهی از آثار و یادگاری های این شهید بزرگوار برپا شده بود و معاون راهبری امور استان های حوزه هنری کشور از این نمایشگاه بازدید کرد.

 

رئیس حوزه هنری خراسان جنوبی خبر داد؛
مجتمع فرهنگی و هنری حوزه هنری نیازمند ۱۸ میلیارد تومان اعتبار
کریمیان گفت: برای احداث مجتمع فرهنگی و هنری حوزه هنری خراسان جنوبی حدود ۱۸ میلیارد تومان اعتبار پیش بینی شده است و اکنون این پروژه ۱۰ درصد پیشرفت داشته است و پیش بینی می شود طی سه سال آینده در صورت تامین اعتبار به بهره برداری برسد.

«مجید کریمیان» در گفتگو با  خبرگزاری شبستان اظهار داشت: یکی از رسالت های مهم حوزه هنری پرداختن به بحث ترویج و توسعه و حفظ هنر و فرهنگ انقلاب اسلامی در جامعه است و حوزه هنری از هیچ تلاشی در این زمینه دریغ نخواهد کرد.

رئیس حوزه هنری خراسان جنوبی با اشاره به احداث مجتمع فرهنگی و هنری حوزه هنری خراسان جنوبی گفت: این مجتمع فرهنگی و هنری به همت حوزه هنری خراسان جنوبی در منطقه مهرشهر بیرجند با هدف توسعه و حفظ فرهنگ و هنر انقلاب اسلامی احداث می شود.

وی در ادامه بیان کرد: یک هزار و ۴۰۰ مترمربع مساحت مجتمع فرهنگی و هنری حوزه هنری خراسان جنوبی است و زیربنای آن ۲ هزار و ۸۰۰ مترمربع مساحت دارد و شامل چندین طبقه است.

کریمیان به بخش های مجتمع فرهنگی و هنری حوزه هنری خراسان جنوبی اشاره کرد و افزود: این مجتمع دارای بخش های مختلفی از جمله سالن های سینما، استودیو، صدا و تصویر، گالری هنرهای تجسمی و کلاس های آموزشی است که در اختیار علاقمندان به هنر قرار خواهد گرفت.

رئیس حوزه هنری خراسان جنوبی در پایان عنوان کرد: برای احداث مجتمع فرهنگی و هنری حوزه هنری خراسان جنوبی حدود ۱۸ میلیارد تومان اعتبار پیش بینی شده است و اکنون این پروژه ۱۰ درصد پیشرفت داشته است و پیش بینی می شود طی سه سال آینده در صورت تامین اعتبار به بهره برداری برسد.

 

 

 

لبخند کرونا به آموزش حضوری/۷

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش خراسان جنوبی با بیان اینکه آموزش حضوری به رنگ بندی ارتباط ندارد، گفت: پرسنل مدارس بر اساس مساحت کلاس دانش آموزان را گروه بندی می کنند و دانش آموزان ملزم به حضور در کلاس درس بر اساس گروه‌های اعلام شده هستند.

به گزارش شبستان بیش از دو سال از شیوع بیماری کرونا می گذرد و این بیماری بر روی برخی مشاغل، آموزش، دانشگاه‌ها و… تأثیر بسزایی داشته است. کرونا علاوه بر تأثیری که بر برخی مشاغل داشته باعث تعطیلی آموزش در مدارس و دانشگاهها و برگزاری آموزش ها به صورت مجازی شده است که به اذعان معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش، آموزش مجازی به‌ شدت کیفیت یادگیری را مورد آسیب قرار داده است.

«علیرضا کمره‌ای» با بیان اینکه با استفاده از آموزش مجازی شاهد افت پنهان هستیم، می گوید: گرچه دانش‌آموزان در کلاس مجازی حضور داشته و در امتحانات به‌‌شیوه مجازی شرکت می کنند و میانگین نمرات آنها به‌طور غیرمنتظره‌ای در این آموزش رشد داشته است اما براساس ارزیابی‌های صورت گرفته یادگیری محقق نشده است. به این ترتیب با تعطیلی آموزش حضوری در دو سال گذشته و ارائه آموزش‌ها در فضای مجازی، هشدارهای جدی درباره افت تحصیلی و ترک‌تحصیل دانش‌آموزان از سوی کارشناسان مطرح می‌شود.

با توجه به افت محسوس یادگیری دانش‌آموزان در آموزش مجازی، آموزش حضوری از ابتدای آذرماه آغاز شد و به این ترتیب با حفظ پروتکل های بهداشتی و گروه بندی دانش آموزان، کلاس های حضوری آغاز شد و دانش آموزان براساس الگوی طراحی شده هر مدرسه به صورت حضوری در کلاس‌های درس شرکت می کنند.

در گذشته رنگ بندی و میزان شیوع بیماری کرونا در هر منطقه برآموزش حضوری دانش آموزان تأثیر داشت این درحالی است که در حال حاضر در مناطق قرمز مانند طبس (رنگ بندی هفته گذشته) آموزش حضوری تعطیل نشد و این مهم باعث نگرانی خانواده ها شد.

یکی از والدین طبسی در گفتگو با خبرنگار شبستان در بیرجند با اشاره به افزایش بیماری کرونا در این شهرستان می گوید: با وجود افزایش این بیماری متأسفانه کلاس ها به صورت حضوری برگزار می شود.

«حسینی» با بیان اینکه فرزندم هفته گذشته هر روزه از ساعت ۸ تا ۱۲ ظهر به مدرسه می رفت، می افزاید: پس از اعتراض والدین و پیگیری های فراوان با مدیر مدرسه، کلاس ها به سه روز در هفته تقلیل یافت.

به گفته وی همه دانش آموزان در این سه روز در کلاس درس حضور دارند و در هر نیمکت دو نفر می نشینند و به هیچ عنوان فاصله اجتماعی رعایت نمی شود.

افزایش کرونا

یکی دیگر از والدین در گفتگو با خبرنگار شبستان در بیرجند، ضمن گلایه مندی از بازگشایی مدارس به صورت حضوری با توجه به رنگ بندی های انجام شده، می گوید: در شهرستان طبس با توجه به افزایش شیوع بیماری می بایست برای حفظ جان دانش آموزان مدارس تعطیل می شد که این امر محقق نشد.

«زارعی» با اشاره به این مهم که به جز والدین شاغل، اکثرخانواده ها تمایل به حضوری بودن کلاس ها در شرایط فعلی ندارند، می افزاید: متأسفانه بنا به اعلام مدیران مدارس، برای دانش آموزانی که در کلاس ها حضور نداشته باشند در بستر مجازی کلاس برگزار نمی شود که این به منزله اجبار در حضور دانش آموزان در مدارس است.

وی ضمن گلایه از عدم مدیریت ستاد ملی کرونا استان و شهرستان طبس، می گوید: با بازگشایی مدارس فرزندم در کلاس های حضوری شرکت می کرد اما با افزایش میزان شیوع این بیماری و زمزمه های ابتلا برخی دانش آموزان، خانواده ها حاضر به فرستادن فرزندم به مدرسه نیستم اما از آنجا که مدیر مدرسه اعلام کرده کلاس در فضای مجازی برگزار نمی شود و خانواده هایی که فرزندانشان را به مدرسه نفرستند باید برای دانش آموزشان معلم خصوصی بگیرند به اجبار فرزندم را راهی مدرسه می کنم.

مادر یکی از دانش آموزان طبسی که از بیماری حساسیت و آلرژی رنج می برد، در گفتگو با شبستان در بیرجند می گوید: بنا به توصیه پزشک معالجم به علت این بیماری قادر به تزریق واکسیناسیون نبوده و با توجه به شیوع این بیماری و رنگ بندی قرمز (هفته گذشته) با وجود خطرات احتمالی مایل به حضور فرزندم در مدرسه نیستم.

«عبداللهی» می افزاید: دخترم در پایه ششم درس می خواند و با توجه به مشکلات مطرح شده نه تنها آموزش دو روز در هفته تعطیل نشده بلکه به بهانه حفظ آبروی مدرسه و… در روز پنج شنبه هم برای دانش آموزان کلاس تقویتی برگزار می شود تا دانش آموزان با معدل بالا وارد مقطع متوسطه شوند.

وی با بیان اینکه در صورت تداوم مشکل حاضر به ترک نحصیل فرزندم هستم، از استاندار، فرماندار و مدیرکل آموزش و پرورش می خواهد برای حفظ جان دانش آموزان تدبیری اندیشیده و عمل کنند.

در ادامه گزارش معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی در گفتگو با شبستان در بیرجند با بیان اینکه آموزش حضوری به رنگ بندی ارتباط ندارد، می گوید: در بازگشایی مدارس و آموزش حضوری رنگ بندی ملاک نیست.

گروه بندی دانش آموزان

«رضا یکه خانی» می افزاید: مدیر و پرسنل مدارس بر اساس مساحت کلاس دانش آموزان را گروه بندی می کنند و دانش آموزان ملزم به حضور در کلاس درس بر اساس گروه‌های اعلام شده هستند و چنانچه دانش آموزی بدون دلیل در کلاس های حضور نداشته باشد اداره کل آموزش و پرورش در قبال آنها تکلیفی نداشته و سراغ آن ها را نمی گیرد.

سخنگوی اداره کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی رعایت سرانه، فاصله گذاری اجتماعی و تهویه هوا را از شاخصه های مهم و لازمه آموزش حضوری اعلام می کند و می گوید: در برخی مدارس برنامه دانش آموزان هر روزه است و گروه الف از ۷:۳۰ تا ۱۰:۳۰ صبح و گروه ب از ۱۰:۳۰ تا ۱۲:۳۰ در کلاس های حضوری شرکت می کنند.

یکه خانی مساحت و گنجایش کلاس، فاصله گذاری مناسب بین دانش آموزان را در برگزاری کلاس های حضوری مهم می داند و می افزاید: وقتی مساحت کلاس نسبت به تعداد دانش آموزان بزرگتر باشد(با رعایت فاصله گذاری مناسب) نیازبه گروه بندی دانش آموزان نیست.

سرپرست معاونت استانداری و فرمانداری ویژه شهرستان طبس هم در گفتگو با خبرنگار شبستاندر بیرجند با بیان اینکه متاسفانه درصد پوشش واکسیناسیون دانش‌آموزی طبس کمترین رتبه را در بین شهرستان های استان دارد، می گوید: از ظرفیت مربیان سلامت و مدیران مدارس و برنامه شاد جهت تشویق و ترغیب دانش‌آموزان به دریافت واکسن و پوشش حداکثری واکسیناسیون دانش‌آموزان استفاده می شود.

«مهدی الاهی» می افزاید: کلاس های مدارس برابر دستورالعمل های وزارت آموزش و پرورش که به تایید ستاد ملی کرونا رسیده است، حداکثر با حضور ۵۰ درصد دانش‌آموزان در هر نوبت برگزار خواهد شد.

 

 

 

 

 

یاقوت های سرخ در سبد حمایت دولت/ درد زرشک کاران دوا می‌شود؟

خرید حمایتی زرشک یکی از راهکارهای دولت برای کمک به ثبات قیمت زرشک و سودآوری این محصول برای کشاورزان خراسان‌جنوبی بوده اما به نظر کارشناسان مسکنی برای این درد بوده و باید علاجی قطعی برای آن تجویز شود.

یاقوت های سرخ در سبد حمایت دولت/ درد زرشک کاران دوا می‌شود؟

به گزارش فارس زرشک یکی از محصولات استراتژیک خراسان‌جنوبی بوده که بیشترین سطح زیر کشت محصولات کشاورزی این استان را به خود اختصاص داده است.

تولید این محصول مشکلات فراوانی داشته و میوه آن هر دو سال یکبار به ثمر می‌نشیند بنابراین فروش آن با قیمت‌های کنونی سود چندانی را عاید کشاورزان نکرده و بیشترین سود به جیب دلالان رفته است.

متأسفانه همین قیمت پایین زرشک جزو مشکلات اساسی کشاورزان محسوب شده و کشاورزان مجبور هستند به دلیل از بین نرفتن دست رنج دو ساله خود آن را با سود کم و حتی گاهی با ضرر به دلالان این حوزه بفروشند.

برای کمک به زرشکاران و خرید این محصول توسط دولت تاکنون پیگیری‌های فراوانی صورت گرفته و در چند وقت گذشته شاهد سفر مدیرعامل تعاون روستایی کشور به استان و قول اختصاص اعتباری برای خرید حمایتی زرشک از کشاورزان استان بودیم.

دپوی زرشک در سردخانه‌ها به امید سود بالاتر

«محمد غلامی» یکی از فعالان این حوزه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از بیرجند اظهارداشت: متأسفانه دست رنج کشاورزان با توجه به هزینه‌های بالایی که کشاورزی در استان دارد به بهای ارزان از دستشان خارج می‌شود.

وی ادامه داد: نبود جایگاه برای خشک کردن محصول کشاورزان زرشک کار را مجبور به فروش زودهنگام محصولشان کرده بنابراین گاهی نه تنها سودی عاید کشاورز نشده بلکه ضرر به کشاورز رسیده است.

غلامی با اشاره به اینکه ورود دولت برای خرید زرشک می‌تواند تا حدودی به بازار این محصول سروسامان دهد و دست دلالان را کوتاه نماید، اضافه کرد: برخی از زرشکاران به امید گران‌تر شدن محصول خود را در سردخانه‌ها دپو می‌کنند که این امر در کیفیت محصول تأثیرگذار بوده و آنچنان که تجربه نشان می‌دهد گاهی این زرشک تا چندین سال در سردخانه‌ها باقی می‌مانند.

دردسرهای زرشکی

«کریم رحیمی» یکی از زرشکاران خراسان‌جنوبی نیز در این رابطه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهارداشت: محصول زرشک در فصل سرد سال برداشت می‌شود بنابراین احتمال از بین رفتن و سرمازدگی محصول بسیار زیاد بوده گاهی افرادی که سطح زیرکشت فراوانی دارند به سبب نبود کارگر در این زمان محصول زیادی از آنها از بین رفته و در نهایت ضرر فراوانی دیده‌اند.

وی در مورد خرید حمایتی زرشک گفت: زرشک یکی از محصولات اصلی خراسان‌جنوبی بوده که کشاورزان زیادی در این بخش فعالیت دارند بنابراین خرید حمایتی این محصول توسط دولت می‌تواند بازار آن کمک کرده تا دست رنج کشاورزان بر باد نرود.

رحیمی یادآور شد: زرشک از محصولاتی بوده که در سبد مصرفی همه افراد قرار ندارد بنابراین باید دولت برای صادارت آن با کشاورزان همکاری کند تا در ادامه فعالیت مشکلی برای کشاورزان حاصل نگردد.

خرید حمایتی زرشک منتظر ابلاغ وزارت جهاد کشاورزی

«وحید ضیائیان احمدی» مدیر تعاون روستایی خراسان‌جنوبی هم در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از بیرجند اظهارداشت: در مورد خرید حمایتی زرشک ابلاغیه آن آماده شده و استاندار استان به شدت پیگیر نهایی کردن آن با ابلاغ وزیر جهاد کشاورزی است.

وی تصریح کرد: در هفته گذشته موضوع خرید حمایتی زرشک از کشاورزان استان از سوی سازمان تعاون روستایی به اتمام رسیده و در حال حاضر این درخواست به وزارت خانه جهاد برای تأیید ارسال شده است.

آماده شدن ۵ مرکز خرید زرشک در استان

مدیر تعاون روستایی خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه قبل از ابلاغیه پنج مرکز خرید برای خرید حمایتی زرشک در سطح استان در شهرستان‌های بیرجند، قاین، سربیشه، زیرکوه و درمیان که بیشترین سطح زیرکشت زرشک را دارند آماده شده است، گفت: به احتمال زیاد چند انبار فرعی نیز برای خریداری زرشک در راستای این طرح در استان ایجاد شود.

ضیائیان‌احمدی با بیان اینکه افراد خبره برای این طرح مشخص شده‌اند، افزود: خرید حمایتی زرشک در مراکز خرید بعد از روئیت محصول توسط کارشناسان و از طریق معرفی‌نامه‌ای که کشاورزان از جهاد گرفته و به مراکز خرید ارائه می‌دهند صورت می‌گیرد تا دست دلالان حذف شود.

وی ادامه داد: باید سعی کنیم یارانه‌ای که دولت به این بخش اختصاص داده به کشاورزان و نه به دلالان برسد.

ارزش زرشک با قیمت آن هم خوانی ندارد

مدیر تعاون روستایی خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه براساس ثبت مشخصات کشاورزان در جهاد کشاورزی میزان زیرکشت محصول زرشک هر کشاورز مشخص شده و با توجه به آن سهمیه هر کشاورز از خرید حمایتی این محصول مشخص می‌شود.

ضیائیان‌احمدی با بیان اینکه در این طرح زرشک در سه نوع دانه‌اناری، زیرتالاری و پفکی از کشاورز خریداری و قیمت‌گذاری می‌شود، تصریح کرد: برای بسته‌بندی محصول نیز کارتن در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد.

وی گفت: زرشک یک قیمت و یک ارزش داشته و قیمت آن همان هزینه تمام شده محصول به اضافه درصدی سود می‌باشد ولی ارزش این محصول به ارزش زیاد آب در استانی مانند خراسان‌جنوبی که چندین سال درگیر خشکسالی بوده و کشاورزان برای به ثمر رساندن این محصول از جا مایه می‌گذارند بسیار بالا است.

خرید حمایتی زرشک مسکنی موقت است

مدیر تعاون روستایی خراسان‌جنوبی ادامه داد: تلاش می‌نماییم تا زمانی که زمینه صادرات این محصول فراهم نشده قمیت آن متعادل تا هم مصرف کننده و هم تولید کننده ضرر نکنند.

ضیائیان‌احمدی خرید حمایتی زرشک را مسکنی موقت دانست و افزود: اصل این درد باید درمان شده که بدون اعتبار هم شدنی است.

وی با بیان اینکه در بازار دو آیتم شامل عرضه و تقاضا وجود دارد و در دنیا عرضه محصول زرشک در دست کشاورزان استان بوده و هست، اضافه کرد: باید همدلی بین تولیدکننده، عرضه کننده، نهادهای حمایتی و نهادهای دولتی ایجاد شود تا در قالب یک مدیریت واحد زرشک را بتوانیم عرضه و کنترل کنیم.

لزوم شناخت ذائقه بازار برای محصول زرشک

مدیر تعاون روستایی خراسان‌جنوبی ادامه داد: در این صورت خواهیم توانست قیمت زرشک را به ارزش واقعی آن برسانیم.

ضیائیان‌احمدی با اشاره به اینکه زرشک محصول خاصی بوده و ذائقه‌های مختلف برای مصرف این محصول وجود دارد، بیان داشت: برای عرضه بهتر زرشک باید ابتدا ذائقه بازارهای مصرف‌کننده را تعیین تا شرکت‌های دانش بنیان براساس این ذائقه‌ها فرآورده‌های خاصی را تولید و با توجه به این موضوع قیمت‌ محصول کنترل شود و این راهکاری دائمی برای کمک به زرشکاران استان است.

و اما…

باید راهکارهای کارشناسانه در راستای کمک به زرشکاران خراسان‌جنوبی ارائه تا نوسان قیمت‌ها هر ساله موجب نگرانی و دل سردی کشاورزان این بخش نشود و کشاورزان بتوانند در فضای آرام بازار و با خیالی راحت محصول خود را به فروش برسانند.

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*