خواب بیش از ۶.۵ ساعت در شب احتمال زوال شناختی را افزایش می‌دهد

خواب بیش از ۶.۵ ساعت در شب احتمال زوال شناختی را افزایش می‌دهد

 مطالعات جدید نشان می‌دهد سالمندانی که در شب کمتر از ۴.۵ ساعت یا بیش از ۶.۵ ساعت می خوابند و اختلالات خواب را تجربه می‌کنند، بیشتر در معرض زوال شناختی قرار دارند.

به گزارش پایگاه خبری نوروساینس، مطالعات مختلف تاثیر خواب با کیفیت و خوب شبانه را بر جنبه‌های مختلف سلامت روحی و فیزیکی ثابت کرده اند و نشان دادند نداشتن خواب کافی بسیاری از بیماری‌های متابولیک از جمله دیابت را تشدید می‌کند و از طرفی با زوال شناختی و آلزایمر مرتبط است.

مطالعه جدید محققان دانشکده پزشکی دانشگاه واشینگتن علاوه بر تایید موارد قبل و تاثیر سوء کم خوابی بر بدن نشان می‌دهد، خواب زیاد نیز می‌تواند بسیار مضر باشد.

این مطالعه  نشان می‌دهد کم‌خوابی به افزایش پروتئین بتا آمیلوئید در مغز منجر می‌شود که عامل اصلی آلزایمر است. ولی آنچه که محققان را شگفت زده کرده این است که خواب بیش از ۶.۵ ساعت نیز می‌تواند با افزایش احتمال زوال شناختی در سالمندان مرتبط باشد. این در حالی است که قبلا توصیه شده بود سالمندان بین ۷ تا ۸ ساعت در طول شب بخوابند.

البته نمی‌توان با قطعیت گفت خواب بیش از ۶.۵ ساعت به زوال شناختی می‌ انجامد و شاید عوامل دیگر نیز در این امر دخیل باشند. این مطالعه نیازمند بررسی بیشتر است و بیش از گذشته بر خواب با کیفیت شبانه تاکید دارد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*