اخبار خراسان جنوبی / تخریب و پاکسازی مکان‌های جرم‌خیز در شهر بیرجند آغاز شد

 

 

 

 

 

 

استاندار خراسان جنوبی:
شوراهای اسلامی به توسعه استان کمک کنند

خروج خراسان‌جنوبی از محرومیت در چهار سال آینده امکانپذیر است

 

لزوم ترویج تفکر توسعه‌ای در خراسان جنوبی/مظلومیت محصولات استراتژیک

استاندار خراسان جنوبی گفت: شوراهای اسلامی با دیدن مشکلات، آسیب شناسی آنها و ارائه راهکارهایی برای رفع و رجوع مسایل، به توسعه استان کمک کنند.
به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ ملانوری با بیان این مطلب در اولین گردهمایی اعضای شوراهای اسلامی شهرستان ها، شهرها و بخش های استان، ضمن تبریک به اعضای شوراها به جهت کسب رأی اعتماد مردم در انتخابات، خاطرنشان کرد: به شکرانه این نعمتی که خدا در اختیار ما قرار داده باید توان و قدرت خود را در راه خدمت به مردم به کار گیریم.
وی ادامه داد: تنها راه حل مسایل موجود در استان، همفکری و ارائه راهکارهای لازم برای رفع آنها می باشد.
به گفته وی؛ نهادهایی همچون شوراهای اسلامی به حکم قانون راه اندازی شده اند تا در کنار دستگاه های اجرایی قرار گیرند و قدرت شان را افزایش دهند.
استاندار با اشاره به خدمات و اقداماتی که از ابتدای انقلاب تاکنون انجام شده، گفت: این که تمام نقاط شهری استان از نعمت گاز برخوردارند و تنها ۴ درصد روستاهای استان به شبکه گاز وصل نشده اند،در بحث تلفن ثابت به پوشش صددرصدی رسیده ایم و در اینترنت تنها ۲۵ درصد فاقد پوشش داریم، همه به لطف نظام مقدس جمهوری اسلامی است.
ملانوری به گلایه ای درخصوص آبرسانی به مناطق روستایی اشاره کرد و با تأکید بر این که برخی مطالب به دلیل عدم وجود اطلاعات عنوان می شوند، تصریح نمود: کل روستاهای استان که به شکل سیار آبرسانی می شوند ۴۳۰ روستا بوده و طی همین دو سه ماه اخیر برای کمتر کردن آمار این روستاها ۳۰ شبکه آبرسانی افتتاح شده است.
وی با تأکید بر جایگاه شوراها در آیات و روایات و نیز قانون اساسی، به حوزه اختیارات و وظایف شوراهای اسلامی اشاره کرد و به تشریح برخی از آنها همچون ارائه پیشنهاد به مدیران در جهت رفع کمبودها، تبیین سیاست های دولت و ترغیب مردم به اجرای این سیاست ها، نظارت بر اجرای طرح ها و پروژه های عمرانی، ایجاد زمینه های مناسب برای توسعه اشتغال و … پرداخت.
استاندار در ادامه خراسان جنوبی را استانی پرظرفیت نامید و اظهار داشت: علیرغم همه اقدامات خوبی که طی سال های گذشته انجام شده، هنوز نتوانسته ایم به شایستگی از این ثروت ها بهره برداری کنیم.
ملانوری با تأکید بر این که به دنبال مقصر گشتن مشکلی را در این زمینه حل نمی کند، گفت: آن چه مشکل ما را حل می کند و باعث توسعه یافتگی می شود، این است که در کنار هم راهکارهایی ایجاد کنیم که از این فرصت ها به خوبی بهره برداری نموده، امکانات را به سمت توسعه سوق بدهیم و محرومیت ها را از بین ببریم.
وی در ادامه از ذخایر معدنی، جاذبه های گردشگری، ظرفیت مرز و محصولات استراتژیک گفت و اظهار داشت: محصولات استراتژیک استان مظلوم واقع شده و کشاورزان ما از آن بهره کافی نمی برند.
استاندار متذکر شد: آن اتفاقی که افتاده و پاشنه آشیل ما در بهره برداری درست از منابع و ذخایر است، عدم ترویج تفکر توسعه ای در استان می باشد.
ملانوری با بیان این که خراسان جنوبی به لحاظ نیروی انسانی توانمند و مستعد، قابلیت های فراوانی دارد، گفت: این که در کنار تخصص لازم، برخی از مردم از سرمایه های مناسبی هم برخوردارند اما این ثروت در توسعه استفاده نمی شود، صرفاً به دلیل نبود تفکر توسعه ای است.
وی با اشاره به برخی آیات قرآن و احادیث اظهار داشت: من اطمینان می دهم چنانچه نگاه مان را عوض کنیم ، می توانیم بدون نیاز به اعتبارات دولتی و تنها با استفاده از ظرفیت های استان به توسعه واقعی دست یابیم.
به گفته وی؛ تفکر توسعه ای، قدرت ریسک پذیری و اعتماد بنفس ما را تقویت می کند.
استاندار به تشریح اقدامات ستاد توسعه خاوران پرداخت و گفت: با اطلاع رسانی هایی که در راستای معرفی ظرفیت های استان صورت گرفته، سرمایه گذاران زیادی به حضور و سرمایه گذاری در این منطقه ترغیب شده اند اما خودمان باید پای کار بیاییم تا بعدها حسرت نخوریم که چرا خودمان برای بهره برداری از این پتانسیل ها اقدامی نکردیم.
ملانوری تصریح نمود: همه ما به عنوان کارگزاران نظام در یک کشتی نشسته ایم و باید با استفاده از توان یکدیگر برای برون رفت از مشکلات و رسیدن به توسعه اقدام کنیم.
وی از اراده جمعی استان برای برون رفت از مشکلات به عنوان دولت محلی یاد کرد و متذکر شد: آیت الله رئیسی در شورای اداری استان از ستاد توسعه خاوران به عنوان اقدامی مبارک نام بردند و بنده هم به رئیس جمهورقول دادم که اگر دولت حمایت کند با همین اقداماتی که در استان شروع شده، ظرف سه چهار سال آینده، خراسان جنوبی از محرومیت خارج خواهد شد.

 

معاون استاندار خراسان‌جنوبی:

اعضای شوراهای شهر و روستا از واگذاری زمین به افراد پرهیز کنند

 معاون استاندار خراسان جنوبی نیز با بیان اینکه اعضای شوراها در زمینه واگذاری زمین هیچگونه مسئولیتی ندارند، گفت: در گذشته برخی از اعضای شوراها واگذاری زمین داشته‌اند که آسیب زا بوده است.

محمد فرهادی  اظهار کرد: شوراها چه مجلس شورا و چه شورای شهر و روستا از اصول مهم قانون اساسی است و پنج درصد قانون اساسی آن به موضوع مهم شوراها اختصاص یافته است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان‌جنوبی با بیان اینکه در اواخر دهه هفتاد، اصول قانون اساسی در مورد شوراهای شهر و روستا به مرحله اجرا رسید، بیان‌کرد: خوشبختانه همزمان با برگزاری انتخابات ریاست جمهوری توانستیم با امنیت کامل و حضور پرشور مردم دوره ششم انتخابات شوراهای شهر و روستا را نیز برگزار کنیم.

فرهادی با بیان اینکه باید با خدمت به مردم پاسخ اعتماد آنان را بدهیم، گفت: ما در خراسان‌جنوبی ۳۰ شورای شهر داریم که متأسفانه در یکی از شهرها به واسطه به حد نصاب نرسیدن کاندیداها، شورای شهر تشکیل نشد.

وی با اشاره به اینکه ۱۵۴ نفر اعضای شورای شهر در خراسان‌جنوبی هستند که ۱۴ نفر آنان را بانوان تشکیل می‌دهند، ادامه‌داد: ۹۷ نفر از این افراد نیز اعضای جدید شورای شهر هستند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان‌جنوبی با بیان اینکه تعداد اعضای شورای روستاها در خراسان‌جنوبی نیز دو هزار و ۷۴۵ نفر بوده است، افزود: احکام ۸۲ نفر از دهیاران خراسان‌جنوبی نیز صادر شده است.

فرهادی گفت: به همه اعضای جدید شوراهای خراسان‌جنوبی توصیه می‌کنم که به دقت قوانین مربوطه حوزه مأموریتی خود چون قانون شوراها و شهرداری‌ها، قانون برگزاری مناقصات و … را مطالعه کنند چون اشراف نداشتن به این قوانین برای آنان ایجاد مشکل می‌کند.

وی با توصیه به اعضای شورای شهر مبنی بر پرهیز از حاشیه‌سازی و توجه به حاشیه‌ها و ضرورت حرکت بر مبنای برنامه و نظارت بر عملکرد شهرداری‌ها و دهیاری یادآور شد: کار در شوراها بر اساس خرد جمعی و مشورت و کار گروهی است که این مهم را نیز باید مد نظر قرار دهیم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان‌جنوبی با بیان اینکه اعضای شوراها در زمینه واگذاری زمین هیچ‌گونه مسئولیتی ندارند، گفت: در گذشته برخی از اعضای شوراها واگذاری زمین داشته‌اند که مشکلاتی را ایجاد کرده است.

فرهادی ادامه داد: هر چند شوراها باید بر عملکرد شهرداری‌ها و دهیاری‌ها نظارت داشته باشند ولی باید توجه کنیم که نظارت با دخالت متفاوت است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان‌جنوبی:

ناعدالتی در تخصیص اعتبارات ممنوع است/ضرورت جذب مشارکت مردمی

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان جنوبی نیز در این مراسم با اشاره به ضرورت جذب مشارکت مردمی در توسعه هر شهرستان گفت: ناعدالتی در تخصیص اعتبارات ممنوع است.

مجید پورعیسی افزود: متأسفانه در سطح کشور عنایتی به آمایش ملی نشده و به انسجام نرسیده است ولی ما در استان‌ها اقدامات خود را در این حوزه انجام داده‌ایم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه در آمایش می‌خواهیم سهم استان در کشور را بیابیم، بیان‌کرد: در ابتدای سال سند ملی آمایش کشور مصوب شده و سند آمایش استان نیز با آن تطبیق شده است.

پور عیسی درباره نحوه و شیوه توزیع اعتبارات در خراسان‌جنوبی ادامه‌داد: در برنامه ششم چهار محل برای تجهیز منابع استان‌ها در نظر گرفته شده است که از آن جمله اعتبارات دولتی و تسهیلات بانکی، خودیاری و مشارکت‌های مردمی و سرمایه‌گذاری خارجی است.

وی با اشاره به اینکه سرمایه‌گذاری خارجی چندانی نداشته‌ایم، گفت: اگر می‌خواهیم اعتبارات و امکانات دولتی بیشتری برای استان جذب کنیم باید خودیاری و مشارکت‌های مردمی بیشتری را نیز برای توسعه منطقه جلب کنیم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان‌جنوبی اظهار کرد: نباید انتظار داشت که همه مشکلات کوچک و جزئی در شهرها و بخش‌ها را استاندار و رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی حل کند بلکه خود شوراها نیز در این زمینه و جذب مشارکت‌های مردمی فعال شوند.

پور عیسی بیان‌کرد: اگر دولت توان این را داشته باشد که جزء و ریز همه مشکلات کوچک را حل کند چه نیازی به راه‌اندازی شوراها و دهیاری‌ها بود، بلکه باید شوراها استعدادها و پتانسیل‌های خود را برای حل مسائل فعال کند و باور داریم چنین ظرفیتی وجود دارد.

وی ادامه داد: باید به این سمت برویم که بگویم که اگر قنات بخش و روستای ما مشکل دارد و یا شهر ما بیمارستان ندارد، بخشی را از محل خیر، مشارکت مردمی و … تأمین کنیم تا دولت هم بخش دیگر اعتبار را تأمین کند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان‌جنوبی گفت: اگر نگاه خود را در زمینه توسعه شهر و بخش خود تغییر ندهیم با اعتبارات دولتی، پروژه‌های فعلی تا ۵۰ سال آینده هم به اتمام نخواهد رسید.

پور عیسی اظهار کرد: ما منابع اعتباری مختلف چون اعتبارات تملک سرمایه‌ای، اعتبارات توازن استانی و ملی داریم ولی هر کدام از این‌ها بر اساس دستورالعمل و شیوه خاص و طبق دو مؤلفه جمعیت و محرومیت توزیع می‌شود.

وی با بیان اینکه ناعدالتی در تخصیص اعتبارات از نظر قانونی ممنوع است، یادآور شد: اگر هر شهرستان قرار است چند درصد اعتبار بیشتری بگیرد باید علت آن نیز به صورت کامل تبیین شود.

 

 

 

 

رئیس شورای شهر بیرجند اعلام کرد:
گلایه از تعیین تکلیف پدرخوانده ها برای شوراها

محمودی‌راد گفت: افراد انگشت‌شمار می خواهند به عنوان پدرخوانده برای شوراها تعیین تکلیف کنند و چوب لای چرخ فعالیت شوراها می گذارند.

به گزارش شبستان  «علیرضا محمودی راد»در گردهمایی اعضای شوراهای اسلامی خراسان جنوبی اظهار کرد: اعضای شوراها نیازمند حمایت مردم و مدیران اجرایی هستند اما افراد انگشت‌شمار می خواهند به عنوان پدرخوانده برای شوراها تعیین تکلیف کنند و برنامه بدهند و چندنفر هم تریبون آنان هستند و متاسفانه شوراها را به چالش می کشند و چوب لای چرخ فعالیت شوراها می گذارند.

 

رئیس شورای شهر بیرجند از ارگان های نظارتی درخواست کرد این موضوع ها را رصد کنند تا حداقل شرایطی فراهم شود که اعضای شورای شهر بتوانند با فراغ خاطر آزاد به امور مردم بپردازند و گفت: باید تفکرات صنفی، شغلی و سیاسی را کنار بگذاریم و در شورا آنچه به نفع مردم و شهر است را انجام دهیم.

 

وی در ادامه با اشاره به افزایش قیمت های سرسام آور، بیان کرد: هر چند باید برای شهرداری‌ها درآمد پایدار ایجاد کنیم ولی برخی از شهرهای محروم شرایط خاص و ویژه‌ای دارند و نباید آنان را از اعتبارات دولتی بی‌بهره کنیم.

محمودی‌راد گفت: یکی از درخواست‌های ما دریافت حق السهم از فروش نفت و سایر اعتبارهای دولتی برای شهرها و شهرستان‌هایی است که از این اعتبار محروم هستند.

 

رئیس شورای شهر بیرجند بر شایسته سالاری و احترام به نظرات نخبگان تأکید کرد و افزود: کمیته های تخصصی شوراهای مشورتی تشکیل شود تا بتوانیم از دیگاه های نخبگان برای توسعه و اداره شهر استفاده کنیم تا کار به صورت علمی و منطقی پیش برود.

 

وی با بیان اینکه در موضوع انتخاب شهردار بیرجند نیز از نظر نخبگان استفاده کردیم، تصریح کرد: البته هر کاری نواقص و مزایایی دارد اما مهم این است که در انجام کارها تفکر علمی وجود داشته باشد.

محمودی‌راد تأکید کرد: با تحقق مدیریت یکپارچه شهری اختیارات شورا و شهرداری در مدیریت شهری و میدان عمل آنان بیشتر خواهد شد.

 

 

 

 

 

 

با حضور رییس کمیته امداد امام خمینی (ره)

رزمایش توزیع ۸ هزار بسته تحصیلی در خراسان جنوبی برگزار می‌شود

رزمایش توزیع ۸ هزار بسته تحصیلی در خراسان جنوبی برگزار می‌شود

 رزمایش توزیع ۸ هزار بسته تحصیلی در خراسان جنوبی روز چهارشنبه هفتم مهر با حضور رییس کمیته امداد کشور برگزار و یک مرکز نیکوکاری نیز افتتاح می‌شود.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان جنوبی گفت: سید “مرتضی بختیاری” فردا به منظور بازدید و بررسی وضعیت خدمت‌رسانی به مددجویان تحت حمایت به خراسان جنوبی سفر می‌کند.

رضا سلم‌آبادی افزود: رییس کمیته امداد امام خمینی (ره) در دومین دور سفر خود به خراسان جنوبی با هدف بررسی مشکلات و نحوه خدمت‌رسانی به مددجویان کمیته امداد علاوه بر بازدید از منازل مددجویان، با نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بیرجند نیز دیدار خواهد کرد.

وی شرکت در جلسه ستاد توسعه خاوران، شورای زکات همچنین رزمایش توزیع ۸ هزار بسته تحصیلی را از برنامه‌های این سفر بیان کرد و گفت: رییس کمیته امداد در سفر به استان خراسان جنوبی، از روند احداث  واحدهای مسکونی مددجویان کمیته امداد بازدید و مرکز نیکوکاری اهل سنت روستای بجد را افتتاح می‌کند.

مدیرکل کمیته امداد خراسان جنوبی اظهار داشت: بختیاری در این سفر ۲ روزه از طرح‌های خوداشتغالی و واحدهای مسکونی احداث شده در شهرستان‌های بیرجند، خوسف، سرایان، فردوس و زیرکوه بازدید خواهد کرد.

 

 

به مناسبت هفته دفاع مقدس؛
۸ پروژه عمرانی قرارگاه پیشرفت و آبادانی در دهستان درح افتتاح شد۸ پروژه عمرانی قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه انصارالرضا(ع) خراسان جنوبی با ۱۰ میلیارد ریال اعتبار در دهستان درح افتتاح شد.

به گزارش شبستان، پروژه های عمرانی قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه انصارالرضا(ع) خراسان جنوبی امروز(۶ مهر) با حضور سردار علی قاسمی فرمانده قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه استان و جمعی از مسئولان استانی و شهرستانی افتتاح شد.

 

ارزش اعتباری این  هشت پروژه عمرانی ۱۰میلیارد ریال شامل احیای قنات روستای سپوک، احیای قنات روستای حسن آباد، احداث دیوار ساحلی روستای کلاته شب، احداث دیوار ساحلی روستای کلاته شیر، احداث کانال کشاورزی روستای علی هدیه، احداث کانال کشاورزی روستای ازبک، احداث کانال کشاورزی روستای فخرالدین و احداث کانال کشاورزی روستای کلاته بالا است.

 

از اعتبارات هزینه شده مبلغ پنج میلیارد و ۸۵۰ میلیون ریال سهم مشارکت خیرین و مردم بوده است.

 

 

 

 

شورا‌ها با معرفی و شناسایی منابع در بهبود شرایط تلاش کنند

استاندار از شورا‌های اسلامی شهر و روستا خواست با معرفی و شناسایی منابع برای بهبود شورایط در شهر‌ها و روستا‌های خراسان جنوبی تلاش کنند.

استاندار در گردهمایی شورا‌های اسلامی استان گفت: توسعه مرز‌ها یکی از مصادیق پیشرفت و استفاده از ظرفیت هاست و اراده مجموعه کسانی که در هر نهاد و دستگاهی هستند باید در جهت توسعه استان باشد.
آقای ملانوری افزود: ارائه پیشنهاد جهت رفع کمبود‌ها و نواقص، تشکیل گردهمایی‌های عمومی برای جلب مشارکت عمومی مردم، تدوین و توجیه سیاست‌های دولت و تشویق مردم، حلقه اتصال بین دولت و مردم، نظارت و پیگیری پروژه‌های عمرانی، کمک رسانی در بحث امداد و نجات، پیگیری شکایات منطقه، ایجاد زمینه مناسب برای توسعه اشتغال و جلب مشارکت عمومی و بسیاری از موارد دیگر بر عهده شوراهاست و با توجه به ظرفیت‌های خوب استان می‌توان از این منابع به خوبی استفاده کنیم و کار‌های زیادی در این زمینه برای پیشرفت استان در پیش داریم.
وی گفت: در نقاط مختلف استان ذخایر معدنی ویژه‌ای همچون طلا، مس، روی، بنتونیت وجود دارد که می‌توان از آن استفاده کرد و همچنین نباید از مرز و گردشگری و کشاورزی غافل شد.
استاندار افزود:ساخت و تجهیز بیمارستان در طبس با کمک فعالان بخش ذغال سنگ یک نمونه همکاری خوب در استفاده از ظرفیت‌ها و تعامل بین بخش دولتی و خصوصی و مردمی است.
آقای ملانوری افزود: افزایش اشتیاق سرمایه گذاری در استان نتیجه ستاد توسعه خاوران، شکستن موانع و بروکراسی و اطلاع رسانی و معرفی ظرفیت‌ها بوده که باید این روند برای آبادانی استان ادامه داشته باشد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار هم گفت: در استان ۳۰ شورای شهر با ۱۵۴ نفر عضو و ۲ هزار و ۷۴۵ نفر عضو در شورا‌های اسلامی روستا‌ها داریم.
فرهادی با بیان اینکه ضرورت کار در شورا‌ها جمعی است افزود: بدون در نظر گرفتن حب و بغض‌های شخصی به مسائل رسیدگی کنید.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان هم در خصوص توزیع اعتبارات و بودجه استان و توزیع در شهرستان‌ها گفت: بر اساس شرح خدمات ملی در طرح آمایش ١۴٢۴ قرار است نقش استان در کشور دیده شود و افرادی که نقدی بر آمایش دارند با ما مکاتبه کرده و پیشنهادات خود را مطرح کنند.
پورعیسی از شورا‌ها خواست مردم را برای مشارکت در طرح‌های سرمایه گذاری تشویق کنند.
در این مراسم همچنین موضوع راه‌های استان، کمبود پزشک و بیمارستان، کمبود منابع آبی، کمبود نهاده‌های دامی، خسارت خشکسالی به بخش کشاورزی و نداشتن بازار فروش محصولات مزیت دار کشاورزی و هم چنین عدم دسترسی برخی از دانش آموزان به اینترنت مسائلی بود که از سوی روسای شورا‌های اسلامی شهر‌ها بیان شد.

 

 

 

مراسم بزرگداشت ارتحال آیت الله حسن زاده آملی در بیرجند برگزار شد

مراسم بزرگداشت ارتحال آیت الله حسن زاده آملی در بیرجند برگزار شد

گروه استانها- مراسم بزرگداشت فقیه مجاهد و پارسا آیت الله حسن زاده آملی با حضور آیت الله عبادی  نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی، ملانوری استاندار خراسان جنوبی واقشار مختلف مردم ولایتمدار در مسجد امام حسین(ع) بیرجند برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، در شب شام غریبان اربعین حسینی در جای جای استان خراسان جنوبی مراسم سوگواری برای ارباب و سالار شهیدان با رعایت پروتکل های بهداشتی برپا شد و مردم استان کویری هم در پیاده روی جاماندگان  اربعین حسینی حضور یافته بودند، عشق و ارادت خود را به امام حسین(ع) ابراز کنند.

مراسم بزرگداشت فقیه مجاهد و پارسا آیت الله حسن زاده آملی نیز شامگاه دوشنبه از سوی نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین وحیدی و با حضور استاندار، مقامات نظامی وانتظامی استان و سایر اقشار مردم در مسجد امام حسین (ع) بیرجند برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین محمد وحیدی در این مراسم با اشاره به نقش خواص از زمان امام حسین(ع)  تاکنون اشاره کرد و اظهار داشت: اگر در تاریخ را بنگرید معاویه ابن سعد را که یکی از خواص آن زمان بود انتخاب کرد تا از طریق او عوام را فریب دهد .

وی با بیان اینکه خواص کار و تاثیر آنها در سطح جامعه اهمیت زیادی دارد افزود ؛ چند عامل مهم در شهادت امام حسین (ع) دخیل بود که یکی این بود، علاوه بر اینکه ابن سعد خیانت کرد کاری کرد تا برخی از عوام در برابر امام حسین(ع) بایستند و ابن زیاد که بررسی کرده بود ابن سعد نفوذ زیادی دارد او را انتخاب کرد و مهم ترین دلایل شهادت امام حسین(ع) این بود که  سردمداران کفر، شرک، نفاق خواص بودند  و برخی ها هم  به خاطر طمع سکوت کردند کار ابن زیاد را توجیه کردند و از سویی دیگر برخی عوام و مردم ساده لوح هم فریب خوردند .

استاد حوزه و دانشگاه گفت: انقلاب اسلامی تا امروز اگر به اینجا و این دستاوردها رسیده است، یکی از دلایل آن این بود که  اکثریت خواص با امام  خمینی(ره) هماهنگ و همراه بودند و  یکی از آن خواص آیت الله علامه حسن زاده آملی بود .

حیدی با بیان اینکه آیت الله آملی در خدمت امام بود و سالها امام جمعه شهر خود بود و در آن سنگر روشنگری می کرد افزود: بعد از رحلت امام خمینی(ره) هم در کنار رهبری و در خدمت رهبری بود او  از علمایی بود که در حوزه های مختلف تخصص داشت اما در هنگامی که حوزه نیاز داشت،  او به حوزه رفت تا به انقلاب کمک کند.

وی با تاکید بر اینکه قدر این نظام جمهوری اسلامی را بدانید گفت: ایران  کشور شما و کشور اسلامی و علوی است و باید بدانیم اگر  انقلاب ما این پیروزی ها را بدست آورده در راهش عده ای خون دادند.

 

 

 

 

 

 

 

گلایه فوتبالیست‌های بیرجندی از عدم برنامه ریزی و مدیریت در استان خراسان جنوبی

 

گلایه فوتبالیست‌های بیرجندی از عدم برنامه ریزی و مدیریت در استان خراسان جنوبی

 گرچه بیرجند و استان خراسان جنوبی استعدادهای خوبی در رشته فوتبال دارد اما مربیان معتقد هستند این رشته ورزشی بنا به دلایلی در این ۱۷ سال آنگونه که باید رشد نکرده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از  بیرجند ، از همان کودکی یکی از ورزش‌ها و بازی‌های مورد علاقه پسران رشته فوتبال است تنها کافی بود یک توپ حتی از نوع پلاستیکی داشته باشی و دو پاره آجر که برای دروازه ات آن را انتخاب کنی، از همان گل کوچیک محله شروع می‌شود تا امروز که فوتبال تمام جهان را یک پارچه درگیر خود کرده و به یک صنعت سود زا تبدیل شده است.

چند سالی است که فوتبال از سطح یک ورزش ساده گذشته و به یک جهان متفاوت تبدیل شده است و از سویی دیگر به داغ ترین موضوع در حوزه تجارت و سرگرمی تبدیل شده و سرمایه گذاران به دنبال افزایش حضور خود در این ورزش پر طرفدار و خرید امتیاز باشگاه‌ها می‌روند تا منفعت مالی داشته باشند؛ اما در خراسان جنوبی هرچند جوانان، نوجوانان با استعدادی در این رشته ورزشی داریم اما بنا به گفته مربیان این رشته ورزشی آن چنان که باید رشد نکرده است.

مدیر عامل باشگاه فرهنگی ورزشی ۹۰ بیرجند در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در بیرجند اظهار داشت: باشگاه ۹۰ بیرجند در سال ۹۸ به اتفاق چند نفر از هم تیمی‌هایی که از قبل با همدیگر در تیم‌های مختلف بازی می‌کردیم  و جزو بازیکن‌های سال‌های گذشته بودند تصمیم گرفتیم باشگاه ۹۰ را تاسیس کنیم و سه سال است که باشگاه فوتبال ۹۰ راه اندازی شده است ودر مسابقات سطح شهرستان بازیکنان ما حضور دارند.

محمد رضا سمعیان گفت: در این باشگاه یا مدرسه فوتبال از رده سنی زیر ۱۰ تا ۱۵ سال بازیکن داریم و در سال ۹۹ که کرونا آمد همه کلاس‌های ما را تعطیل کرد و مردم هم به نوعی با توجه به محدویت‌های کرونایی استرس زیادی داشتند، اما خوشبختانه امسال مجوز برگزاری کلاس‌های مدرسه فوتبال در فضای باز داده شد و در تابستان شاهد حضور بازیکنان علاقه مند به فوتبال در بیرجند بودیم.

اما کلاس‌های ما نسبت به سال‌های قبل از کرونا کاهش جمعیتی داشت چرا که خیلی از خانواده‌ها هنوز به نوعی ترس داشتند.

وی با اشاره به عملکرد مثبت این باشگاه در ثمر رساندن بازیکنان خوب و با استعداد گفت: دو بازیکن از مدرسه فوتبال ما در تیم شاهین حضور داشتند و ما در این باشگاه بازیکنان با استعدادی داشتیم و داریم.

مدیر فنی مدرسه فوتبال  باشگاه ۹۰ بیرجند با اشاره به وضعیت فوتبال این شهرستان و استان گفت: ۱۷ سال است که از استان شدن خراسان جنوبی سپری می‌شود اما هنوز از نظر فرهنگ فوتبالی عقب هستیم و آنگونه که باید در این ۱۷ سال نتوانستیم رشد کنیم چرا که  در حال حاضر هم فوتبال ما هیج هدف خاصی ندارد.

از نظر مدیریت فوتبال کلان استان رشد نکرده ایم 

وی ادامه داد: فوتبال ما در بیرجند و استان به گونه ای است که یک سال به دنبال استعدادیابی، یک سال به  دنبال لیگ و باشگاه هستیم و به عبارتی دیگر از نظر مدیریت فوتبال کلان استان رشد نکردیم اگر هیات فوتبال و مدیریت وررزش استان قوی باشد شرایط بهتری داریم.

وی با بیان اینکه در استان شرایط زیر ساختی خوبی داریم چرا که در بیرجند ۴ زمین فوتبال داریم هرچند یک زمین به دلیل مشکلات آبی خشک شد و در حال تعمیر است افزود: مشکل فوتبال ما سخت افزاری نیست مدیریت کلان قوی نداریم استفاده از بازیکنان؛ استعدادیایی رشد وپرورش خوبی نداریم در حالی که در چند وقت  اخیر در فستیوال کشوری با تیم‌های بزرگ بازی کردیم و از نظر هوش و استعداد خوبی در استان داریم اما بعد از چند سال که روی بازیکن کار می‌کنیم و باید به سمت بزرگسالان برود اما بازیکنان ما تازه فوتبال را تمام و به سمت مربیگری می‌روند.

مدیر عامل باشگاه فرهنگی ورزشی ۹۰ بیرجند گفت: ما مربی‌ها و هیات فوتبال ضعیف عمل کرده‌ایم چرا که خروجی ورزش هر استان نشانگر هیات فوتبال آن است.

وی با اشاره به تیم پیام وحدت که امسال در لیگ دسته سه حضور داشت و از رسیدن به دسته دوم جا ماند افزود: تیم پیام وحدت از تدارکات تا همه بازیکنان آن غیر بومی بودند و ماجرا اینگونه بود که گروهی به بیرجند آمدند امتیاز تیم ۰۴ را گرفتند و تیم ۰۴ بیرجند بعد از فعل و انفعالات با همکاری هیات فوتبال تیم را به عده ای غیر بومی واگذار کردند و این تیم آخرین بازی را باخت و به دسته دوم صعود نکرد به عبارتی هیچ دستاوردی برای استان نداشت اگر حداقل چند نفر از بازیکنان تیم بومی بودند خوب بود این تیم حتی در بیرجند تمرین نداشت اما از امکانات ما استفاده کرد که امیدوارم عملکرد این تیم درس عبرتی باشد برای آنهایی که به راحتی تیم را به دیگران و افرا د غیر بومی می‌فروشند.

سمعیان گفت: در حال حاضر  فوتبال در استان ما جا افتاده است و سرمایه گذاری زیادی برخی ازخانواده‌ها روی فرزندان خود دارنداما توصیه ای که به جوانان دارم این است که  نا امید و بی انگیزه نشوند و تلاش خود را بیشتر کنند هرچند شرایط سخت است اما نباید نا امید شوند.

یکی دیگر از مربیان باشگاه  فرهنگی ورزشی ۹۰ ییرجند که از ۹ سالگی ورزش فوتبال را شروع کرده است به خبرنگار ما گفت: در رده سنی مختلف در دوران مدرسه فوتبال بازی کردم و از سال ۸۹ مربیگری را آغاز کردم .
حجت کفاشی که مربی تخصصی گروه سنی ۸ تا ۱۰ سال و به عبارتی گروه سنی نونهالان را برعهده دارد،  افزود: در این سال‌ها که مربی بودم خوشبخانه والدین هم همراه ما بودند آنگونه که اگر باشگاه خود را تغییر می‌دادم آنها هم فرزندان خود را به آن باشگاه می آوردند.

مهم ترین مشکلات ورزش فوتبال بیرجند عدم رسیدگی است

وی یکی از مهم ترین مشکلات ورزش فوتبال بیرجند را عدم رسیدگی می‌داند و معتقد است برخی‌ها فقط در تابستان به سمت فوتبال و ورزش می آیند و بعد از تابستان تا سال آینده آن را کنار می‌گذارند.

کفاشی با بیان اینکه عدم مدیریت و نظارت دقیق سبب می‌شود تا یک استادیوم ورزشی با هزینه‌های بسیار احداث شود و سپس زمین چمنش خشک شود افزود: گاهی مسابقات را تعطیل می‌کنیم چون قرار است فلان مراسم در زمین چمنی که کلاس‌های ما برگزار می‌شود برگزارشود.

وی ادامه داد: از سویی دیگر تیم خاصی در لیگ نداریم تیمی که در لیگ سه داشتیم به راحتی باخت و ازصعود بازماند و این در حالی است که استعدادهای خوبی داریم اما از آن استفاده نمی‌شود و من معتقدم اگر شرایط همین طور باشد که فقط فوتبال را در تابستان بازی کنیم و در لیگ هم حضوری قوی نداشته باشیم آینده فوتبال ما هم همین طور خواهد بود.

مربی باشگاه  فرهنگی ورزشی ۹۰ بیرجند گفت: تیم‌های ما در مسابقات کشوری حضور می‌یابند اما در مقابل استان‌های دیگر گاهی حرفی برای گفتن ندارند.

کفاشی افزود : هیچ حمایتی از ورزش نمی‌شود و شما نمایندگان استان را در نظر بگیرید به جز نماینده  نهبندان و سربیشه در مجلس، من نماینده دیگری ندیدم که در زمین چمن حضور یابد و از مشکلات ورزشکاران فوتبالی آگاه شود تا بتواند از  ظرفیت مجلس پیگیری کند.

 

 

 

 

برگزاری مسابقات دارت بانوان در خوسف/۷

برگزاری مسابقات دارت بانوان در شهرستان خوسف
یک دوره مسابقات دارت ویژه بانوان به مناسبت گرامیداشت هفته دفاع مقدس با حضور ۲۰ شرکت کننده در سالن شهید نحفی شهرستان خوسف برگزار شد در این مسابقات مبینا گنجی ، راضیه حاجی زاده و زهرا باقی به ترتیب مقام های اول تا سوم را کسب کردند.

 

 

برگزاری مسابقات دوچرخه سواری در شهرستان خوسف/۷

برگزاری مسابقات دوچرخه سواری در شهرستان خوسف
مسابقات دوچرخه سواری به مناسبت گرامیداشت هفته دفاع مقدس در شهرستان خوسف برگزار و شرکت کنندگان مسیر ۱۰ کیلومتری محور آبگرم تا ورودی خوسف را رکاب زدند . به گزارش امروز خراسان جنوبی در این مسابقات که با حضور ۴۵ شرکت کننده برگزار گردید ، مهدی یونسی ، حسین هزاره و محمد صادق ملایی به ترتیب توانستند مقام های اول تا سوم  را از آن خود کنند . در پایان به قید قرعه به ۱۷ نفر از شرکت کنندگان نیز کارت هدیه اهدا شد.

 

 

آغاز فعالیت دوفصلنامه applied linguistics inquriry

    
معاون امور فرهنگی و رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی از آغاز فعالیت دو فصلنامه سراسری Applied Linguistics Inquiry خبر داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ محمود رمضانی با بیان این خبر عنوان کرد: در جلسه هیات نظارت بر مطبوعات استان، با دو فصلنامه سراسری Applied Linguistics Inquiry (دانشگاه بیرجند) با موضوع زبان و ادبیات انگلیسی موافقت شد.

به گفته وی همچنین در این جلسه فعالیت پایگاه خبری آوای نهبندان با مدیریت علی اکبر علیرضایی، مورد موافقت قرار گرفت.

رمضانی در ادامه به فعالیت ۳۲ فصلنامه و ۱۳ دوفصلنامه در خراسان جنوبی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ۳۱ پایگاه خبری نیز در استان فعالیت می کنند.

 

 

 

واکسیناسیون بیش از ۶ هزار قلاده سگ علیه هاری

۶۰۹۴ قلاده سگ در خراسان جنوبی در ۶ ماهه اول سال علیه بیماری هاری واکسینه شدند.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان واکسیناسیون بیش از ۶ هزار قلاده سگ علیه هاریگفت: واکسیناسیون هاری ۸۴۰۰ قلاده سگ‌ صاحبدار و نگهبان گله در برنامه امسال این اداره است که تاکنون ۶۰۹۴ قلاده سگ رایگان واکسینه شده اند و مابقی تا پایان سال واکسینه خواهند شد.

دادفر افزود: از ابتدای سال هیچ مورد حیوان مبتلا به این بیماری شناسایی و گزارش نشده است.

 

وی از دامداران خواست برای واکسیناسیون سگ ها علیه بیماری هاری با تیم های اعزامی شبکه‌های دامپزشکی همکاری کنند.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی همچنین به شهروندانی که حیوان خانگی دارند توصیه کرد برای پیشگیری از بیماری، حیوانات خود را از طریق کلینیک‌ها و مرکز مایه کوبی بخش خصوصی مورد واکسیناسیون قرار دهند.

دادفر گفت: هاری بیماری ویروسی دستگاه اعصاب مرکزی است که مرگ صد درصد مورد مبتلا را سبب می‌شود؛ این در حالی است که تمام موارد بروز این بیماری قابل پیشگیری است.

 

 

 

 

 

 

توصیه های بهداشتی و گزارش عملکرد ۶ ماهه دامپزشکی استان به مناسب روز جهانی هاری(( ۲۸ سپتامبر مصادف با ۶ مهر ماه))

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری ها در خصوص روز جهانی هاری توصیه هایی ارائه نمود.

 به گزارش روابط عمومی اداره کل دامپزشکی خراسان جنوبی دکتر دادفر رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماریهای دامی اداره کل دامپزشکی استان به ارائه  توصیه های بهداشتی  و گزارش عملکرد دامپزشکی در خصوص  مبارزه با بیماری هاری در ۶ ماهه اول سال جاری پرداخت.
دادفر گفت : هاری بیماری ویروسی دستگاه اعصاب  مرکزی است که مرگ صد درصد مورد مبتلا را سبب می‌شود؛ این در حالی است که تمام موارد بروز این بیماری قابل پیشگیری است. 

این بیماری مهلک  بین حیوانات و انسان مشترک بوده و اغلب بوسیله گزش حیوان آلوده مانند سگ، گربه و… به انسان منتقل می شود. و در صورت بروز علائم هاری این بیماری درمان ناپذیر بوده و سرانجام به مرگ منجر می شود، البته افرادی که توسط حیوانات اهلی و وحشی گاز گرفته می شوند اگر دراسرع وقت به مراکز بهداشتی – درمانی مراجعه نمایند به این بیماری مبتلا نخواهند شد. مخزن اصلی هاری درایران گوشتخواران وحشی می باشدکه سبب ابتلاء سگ وحیوانات اهلی بخصوص دام ها می شود. بیماری هاری به دنبال گزش توسط حیوانات هار به انسان منتقل می شود .
 به گفته دکتر دادفر راههای سرایت بیماری هاری به حیوان و انسان
بیشتر از طریق گاز گرفتن ، پنجه کشیدن می باشد .
دادفر اقدامات لازم جهت فرد حیوان گزیده را به شرح ذیل تشریح نمود :  

خارج ساختن و تمیز نمودن ویروس هاری از محل زخم
– ضد عفونی نمودن زخم ( زخم را به هیچ عنوان نباید پانسمان نمود )
مراجعه فرد حیوان گزیده به نزدیکترین مرکز بهداشتیدرمانی جهت تزریق واکسن و سرم – 
رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماریهای دامی  در این رابطه با توجه به رسالت دامپزشکی در امر پیشگیری از بیماریهای مشترک بین انسان و دام گفت: پیش بینی این استان در خصوص واکسیناسیون هاری سگ های صاحبدار و نگهبان گله ۸۴۰۰ قلاده بوده که طی ۶ ماهه اول سال جاری تعداد   ۶۰۹۴   قلاده سگ  مورد واکسیناسیون رایگان قرار گرفته و مابقی آن تا پایان سال واکسینه خواهد شد  

وی ادامه داد خوشبختانه طی این مدت هیچ مورد حیوان مبتلا به این بیماری شناسایی و گزارش نشده است .  
در پایان دادفر از دامداران خواست جهت واکسیناسیون علیه بیماری هاری با اکیپ های اعزامی شبکه های دامپزشکی  همکاری نمایند

وی همچنین به شهروندانی که حیوان خانگی دارند توصیه نمود جهت پیشگیری از بیماری ،  حیوانات خود را از طریق کلینیک ها و مرکز مایه کوبی بخش خصوصی مورد واکسیناسیون قرار دهند .  

۹۰ درصد ناوگان آتش‌نشانی بیرجند فرسوده است/ ثبت ۲۴ هزار مزاحمت تلفنی

بیرجند – ایرنا – مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بیرجند گفت: این سازمان در حال حاضر ۲۴ دستگاه ماشین‌آلات سنگین، سبک و موتورسیکلت دارد که ۹۰ درصد آنها فرسوده بوده و نیازمند توجه ویژه است.

علی حسینی روز سه‌شنبه در نشست خبری به مناسبت روز آتش‌نشانی و ایمنی (هفتم مهر) افزود: در یک سال گذشته (هفتم مهر سال گذشته تاکنون) ۳۲ هزار و ۱۱۵ مورد تماس با سازمان آتش‌نشانی بیرجند برقرار شد که از این تعداد هفت هزار و ۲۷۷ تماس واقعی و ۲۴ هزار و ۸۳۸ مورد مزاحمت تلفنی ثبت شده است.

وی گفت: همچنین از مجموع تماس‌های واقعی با سازمان آتش‌نشانی بیرجند ۵۴۸ مورد حریق بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل‌تر ۱۷.۶ درصد افزایش  داشته است.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بیرجند اظهار داشت: همچنین در این مدت ۸۴۴ مورد حادثه در مرکز استان گزارش شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل آن ۷.۹ درصد کاهش داشته است.

وی افزود: از مجموع هزار و ۳۹۲ مورد حریق و حادثه رخ داده در یک سال گذشته هزار و ۲۳۲ مورد در داخل محدوده شهر بیرجند و ۱۶۰ مورد خارج از محدوده بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل‌تر ۶ دهم درصد افزایش نشان می‌دهد.

حسینی عنوان کرد: در بازه زمانی یک سال اخیر ۱۱ مورد فوتی با ۱۲۰ درصد افزایش، ۱۳۳ مورد مصدوم  با ۱۷.۹ درصد کاهش و ۷۲۰ نفر نجات یافته از حریق و حوادث با ۳.۵ درصد افزایش در مرکز استان ثبت شده است.

وی با اشاره به حوادث آتش‌سوزی براساس ماهیت حریق گفت: از مهر سال قبل تاکنون ۵۴۸ مورد حریق گزارش شده که ۲۹۱ مورد نامعلوم، ۱۸۳ مورد غیرعمد و ۷۴ مورد عمدی ثبت شده است.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بیرجند میانگین زمان رسیدن به محل حادثه داخل شهر را سه دقیقه و ۲۱ ثانیه اعلام کرد و افزود: همچنین امسال میانگین زمان رسیدن به محل حادثه خارج از شهر هشت دقیقه و هشت ثانیه، ماموریت حادثه داخل شهر ۲۲ دقیقه و ۱۹ ثانیه و ماموریت خارج از شهر ۴۶ دقیقه و ۱۰ ثانیه ثبت شده است.

وی گفت: در یک سال گذشته ۵۳ مورد بازدید ایمنی از ساختمان‌های ادارات و موسسه‌های دولتی و عمومی برای صدرو شناسنامه ایمنی، ۱۱ مورد از مراکز درمانی، ۵۰۶ مورد بازدید از ساختمان‌ها برای صدور تاییدیه ایمنی پایان کار، هزار و ۶۲۷ مورد بررسی نقشه‌های ساختمانی و تشکیل پرونده برای املاک و ۹۶ مورد علت‌یابی حوادث و صدور گواهی حریق برای بیمه و نهادهای حمایتی انجام شده است.

حسینی افزود: همچنین در این مدت چهار هزار و ۷۸۰ نفر ساعت آموزش برای ادارات و کارخانه‌ها، سه هزار و ۴۵۸ نفر ساعت برای مدارس، ۱۶ هزار و ۷۵۰ نفر ساعت آموزش تخصصی و ۵۷۰ نفر ساعت برای آتش‌نشانان‌ داوطلب برگزار شده است.

وی از کمبود شدید نیروی انسانی در سازمان آتش‌نشانی بیرجند خبر داد و گفت: در حال حاضر ۱۱۰ نیرو در این سازمان مشغول به کار و ۹۰ نفر نیروی عملیاتی هستند که در ۶ ایستگاه خدمات ارائه می‌دهند.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بیرجند ادامه داد: پنج سال پیش تعداد نیروهای این سازمان علیرغم اینکه پنج ایستگاه داشتیم، بیشتر بود و براساس قوانین سازمانی باید به ۳۳۶ نیرو افزایش یابد.

وی گفت: با توجه به شرایط کمبودهای مالی و سایر مسائل انتظار نداریم تعداد نیروها به ۳۳۶ نفر افزایش یابد اما حداقل به نزدیک ایده‌آل ۱۰ سال قبل برسد تا کمبود نیرو سبب بروز مشکلاتی در نحوه ارائه خدمات و هنگام وقوع حوادث نشود.

حسینی عنوان کرد: از طرفی باید فکر اساسی برای تجهیزات و ماشین‌آلات فرسوده سازمان شود چراکه کمبود نیرو در کنار فرسوده بودن تجهیزات کار خدمات‌رسانی را دوچندان می‌کند.

وی گفت: ایستگاه آتش‌نشانی مهرشهر سال قبل به مجموعه اضافه شد اما نیرو، تجهیزات و امکانات جدید برای آن تامین نشده و از ایستگاه‌های دیگر تامین شد که به نوعی ایستگاه‌های دیگر را ضعیف کرده‌ایم.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بیرجند افزود: البته کمبود و فرسوده بودن تجهیزات مانع از خدمات‌رسانی مطلوب و به موقع کارکنان نشده است و همکاران مانند چشمان خود از این تجهیزات نگهداری می‌کنند اما باید چاره اساسی در این خصوص اندیشیده شود.

وی گفت: با توجه به استفاده زیاد آتش‌نشانان از کپسول‌های پودری در حریق‌ها و قیمت بالای پودر، با تحقیق و بررسی صورت گرفته از پتانسیل‌های زمین‌شناسی و معدنی استان به پودری دست یافته‌‎ایم که در فاصله فوق‌العاده کوتاه از مرکز استان قرار دارد و تست‌های اولیه با موفقیت انجام شده است.

حسینی افزود: برنامه‌ریزی برای استفاده از این پودر به جای پودرهای بازار در دست بررسی است که می‌تواند سالانه هزینه‌ها را تا یک چهارم قیمت کنونی کاهش دهد.

 

 

 

 

 

 دستگاه های اقتصادی از قرارگاه پیشرفت و آبادانی حمایت نکردند

بیرجند- فرمانده سپاه انصار الرضا (ع) خراسان جنوبی گفت: از آغاز به کار این قرارگاه، پشتیبانی دستگاه‌های اقتصادی کشور از قرارگاه پیشرفت و آبادانی روی زمین مانده است.

به گزارش خبرنگار مهر، سردار علی قاسمی ظهر سه شنبه در مراسم افتتاح هشت پروژه عمرانی در دهستان درح با اشاره به رشادت های رزمندگان جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، اظهار کرد: دفاع مقدس به دلیل عملکرد رزمندگان به “مقدس” لقب گرفته چراکه برای رضای خداوند انجام شده است.

وی با اشاره به حضور داوطلبانه آحاد مردم در جنگ دفاع مقدس بیان کرد: یکی از دلایل پیروزی دفاع مقدس این است که هیچکس برای کار، پست و مقام به جبهه نرفته بلکه همه برای دفاع از کشور، آب و خاک و ناموس به جبهه رفتند.

سردار قاسمی با بیان اینکه دفاع مقدس و ثمره درخشانش به عنوان الگو در دنیا مطرح است، افزود: امروز ارزش های دفاع مقدس در بسیاری از دانشگاه‌ها و ارتش‌های مردمی دنیا به عنوان الگو ارائه می‌شود.

فرمانده سپاه انصار الرضا (ع) خراسان جنوبی با بیان اینکه دفاع مقدس بعد از عاشورا نادرترین و نابرابرترین بوده است، گفت: در دفاع مقدس رفتار انسانی ماندگار شد و رفتارهای انسانی ملاک سنجش قرار گرفت.

خلوص نیت رزمندگان رمز پیروزی دفاع مقدس

سردار قاسمی با اشاره به بیانات امام (ره) پیرامون دفاع مقدس، اظهار کرد: به تعبیر امام خمینی (ره) دفاع مقدس کارخانه انسان سازی بود.

وی با بیان اینکه در حین جنگ انسان‌های بزرگی اعم از سرداران شهید حاج قاسم سلیمانی، بابایی، صید شیرازی، احمد کاظمی و حسن باقری تربیت شدند، گفت: شهدای ما در دفاع مقدس به سلاح و تاکتیک‌های دیگر کشور ها وابسته نبودند چراکه به خدای متعال متکی بوده و خودشان در شرایط محدود ایده هایی جدیدی در جنگ مطرح کردند.

سردار قاسمی ادامه داد: رزمندگان اسلام در دفاع مقدس با توکل به خدا و توسل به ائمه به پیروزی رسیدند در حالی که دشمن به دلارهای عربی و امکانات شرق و غرب وابسته بود.

فرمانده سپاه انصار الرضا (ع) خراسان جنوبی خلوص نیت و عزم اراده رزمندگان را رمز پیروزی دفاع مقدس دانست و گفت: نابودی قدرت نفوذ معنوی جمهوری اسلامی از اهداف اصلی دشمن بود که در رسیدن به آن ناکام ماند.

سردار قاسمی با تاکید بر اینکه نباید راه و هدف شهدا فراموش شود، اظهار کرد: بعد از اتمام دفاع مقدس، بازسازی و سازندگی با اولویت در مناطق دفاع مقدس در دستور کار قرار گرفت.

گلایه از دستگاه های اقتصادی

فرمانده سپاه انصار الرضا (ع) خراسان جنوبی افزود: بنابراین برای بازسازی مناطق جنگی، قرارگاه خاتم الانبیا (ص) و برای مناطق روستایی این سمت از کشور با تدبیر مقام معظم رهبری، بسیج سازندگی شکل گرفت.

سردار قاسمی با اشاره به محورهای فعالیت بسیج سازندگی، بیان کرد: خوشبختانه تاکنون اقدامات شایسته ای توسط این نهاد در نقاط مختلف استان انجام شده است.

وی همچنین با اشاره به اقدامات قرارگاه پیشرفت و آبادانی، اظهار کرد: از آغاز به کار این قرارگاه، پشتیبانی دستگاه‌های اقتصادی اعم از اقتصاد و امور دارایی، بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه از قرارگاه پیشرفت و آبادانی روی زمین مانده است.

 

 

 

 

 

 

زنگ«ایثار و مقاومت» در مدارس خراسان جنوبی نواخته شد

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت معلمین جانباز گنجینه ای ارزشمند برای نظام تعلیم و تربیت و شهدای زنده در این نظام مقدس هستند.

 به گزارش امروز خراسان جنوبی، محمد علی واقعی، در آیین نمادین نواختن زنگ ایثار و مقاومت؛که دردبیرستان شاهد شیخ هادی هادوی برگزار شد؛ اظهار کرد: درچله دوم انقلاب نه تنها چشم رهبری، بلکه چشم تمام ملت ایران به شما دانش آموزان؛ و افتخار آفرینی شما در عرصه های مختلف علمی، اعتقادی، فرهنگی،اقتصادی و ورزشی است.

وی از ۸ سال دفاع مقدس ملت قهرمان ایران در مقابل تمامی جبهه کفر و الحاد به عنوان دانشگاهی عزت آفرین یاد کرد و افزود: دستاوردها و موفقیت های امروز انقلاب در گفتمان جهانی، مرهون جانفشانی ها دلاوری ها و حماسه سازی های شهدا، ایثارگران، آزادگان و جانبازان سرافراز دفاع مقدس است.

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی با اشاره به نقش آفرینی سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در دوران دفاع مقدس سازندگی و دفاع از حرم اهل بیت خاطر نشان کرد: شما دانش آموزان وامدار، میراث دار و تداوم بخش راه بزرگ مردانی چون سیدالشهدای جبهه مقاومت؛ شهید حاج قاسم سلیمانی هستید.

شایان ذکر است در ادامه این مراسم از تندیس شهید زنگویی رو نمایی شد و از همسر و یادگار نوجوان این شهید سرافراز تجلیل به عمل آمد.

 

 

 

 

 

 

 

 

روایت تسنیم از نبود نیروی انسانی ماهر و کمبود زیرساخت در معادن خراسان جنوبی/ ظرفیت‌هایی که بدون استفاده رها شده‌اند

 

روایت تسنیم از نبود نیروی انسانی ماهر و کمبود زیرساخت در معادن خراسان جنوبی/ ظرفیت‌هایی که بدون استفاده رها شده‌اند

نبود زیرساخت‌های اولیه از جمله حمل و نقل هوایی و ریلی، کمبود نیروهای انسانی متخصص وغیرمتخصص قصه این روزهای معادن خراسان جنوبی است که اگر چاره‌اندیشی نشود بحران بزرگی این استان معدن‌خیز کشور را فرا می‌گیرد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، اشتغال وجود دارد، نیروی انسانی آن نیست، منابع هست سرمایه‌گذار آن نیست، سرمایه‌گذار هست زیرساخت آن وجود ندارد، این‌ها بخشی از دردنامه امروز بخش معدن استان خراسان جنوبی است.

استان خراسان جنوبی به عنوان سومین استان پهناور ایران دارای ۶۹۶ معدن با ۶ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تن ذخیره قطعی است، معادنی که زمینه اشتغال ۱۳ هزار نفر را فراهم کرده است.

این استان زرخیر به دلیل قرار گرفتن استان در موقعیت خاص زمین‌شناسی از ۶۵ نوع ماده معدنی شناخته شده در کشور حدود ۵۰ نوع آن در این استان است و به بهشت معادن شرق کشور شناخته می‌شود اما متأسفانه از معادن غنی و متنوع خراسان جنوبی به علت فراهم نبودن زیرساخت‌های همچون نبود جاده مناسب، برق، آب و به ویژه نیروی انسانی متخصص، بهره‌برداری اقتصادی کافی نشده است.

استان زرخیزی که معادن در آن نهفته است اما رغبتی به استخراج نیست واگر با واکاوی دقیق و درست دولتمردان این معظل ریشه‌یابی نشود همه آنچه در سال‌های گذشته با همت و تلاش مدیران دلسوز و پرتلاش در این استان سرمایه‌گذاری شده به باد خواهد رفت.

شفاف‌سازی برای بحران دامنگیر در معادن خراسان جنوبی در شرایط فعلی داستان دنبال‌داری است که اگر مسئولان کشوری و استانی به آن ورود نکنند در آینده نه چندان دور سرمایه‌گذاری‌های کلان به ورطه نابودی خواهد رفت.

در سال‌های گذشته با حضور سرمایه‌گذاران بخش‌های مختلف اقدامات زیادی صورت گرفته اما به رغم کم برخوردار بودن و عدم زیرساخت‌های اولیه این ورود با کندی روبه‌رو بوده است.

آنچه امروز سختی‌ کار، تولید و اشتغال در معادن خراسان جنوبی را دو چندان کرده است نبود زیرساخت‌های لازم و نیروی انسانی متخصص و غیرمتخصص است .

شرکت تهیه و تولید مواد معدنی  ایران که از سال ۹۳ به صورت جدی در راستای اکتشاف و استخراج به بخش معدن استان ورود کرده است بیشترین سرمایه گذاری را در زمینه اکتشاف به خود اختصاص داده است.

حدود ۲۷ هزار متر کار اکتشافی با تحمل هزینه های بسیار از جمله اقدامات بزرگی بوده است که این مجموعه برای معادن نهفته این استان که سالها شناسایی شده بود اما اقدام عملی برای آن انجام نشده بود، انجام داد.

نبود زیرساخت های لازم در مناطق معدنی خراسان جنوبی

علیرضا جلالیان در گفت و گو با خبرنگار تسنیم در بیرجند با اشاره به وضعیت محدوده ها و معادن مجتمع اظهار داشت: این مجتمع با اجرای عملیات اکتشافی و انجام حدود ۲۷ هزار متر حفاری مغزه گیری،  در پنج محدوده اکتشافی خراسان جنوبی بالغ بر ۷ میلیون و ۵۸۸ هزار تن انواع ذخایر پلی متال شامل طلا، آهن و روی شناسایی کرده است.

مدیر مجتمع معدنی خراسان جنوبی از اخذ ۶ پروانه اکتشاف در استان خبر داد و گفت: همچنین تاکنون این مجتمع موفق به اخذ ۵ فقره پروانه بهره برداری در منطقه مختلف استان شده است.

وی با اشاره به آغاز عملیات بهره برداری از معادن هیرد و ملوند از اواخر سال ۹۸، گفت: از ابتدای عملیات بهره برداری از این معادن تاکنون مجموعا حدود ۶۵ هزار تن ماده معدنی استخراج گردیده است.

جلالیان به اهم اقدامات انجام شده در محدوده طلای هیرد اشاره کرد وافزود: انجام عملیات استخراجی در معدن توسط سرمایه گذار به منظور تأمین خوراک مورد نیاز واحد فرآوری، تکمیل اکتشاف در تارگت شماره یک با انجام حدود ۹۰۰۰ متر حفاری مغزه گیری، احداث سوله نگهداری مغزه های حفاری و اجرای شبکه برق کارگاهی به سایت اداری کارخانه توسط سرمایه گذار انجام و تکمیل اکتشافات در معدن از جمله برنامه های آتی شرکت در این معدن می باشد.

مدیر مجتمع معدنی خراسان جنوبی همچنین از پیشرفت بیش از ۹۰ درصدی طرح فرآوری طلای هیرد خبر داد و گفت: امیدواریم با رفع مشکلات و موانع پیش رو و همراهی مجموعه استان شاهد بهره برداری از این پروژه در نیمه دوم سال جاری باشیم.

جلالیان با اشاره به اقدامات انجام شده در معدن آهن حنار بیان کرد: انجام عملیات باطله برداری رویی پیت معدن به میزان ۲۰۰ هزار متر مکعب، انجام ۹ نوبت عملیات آتشباری در معدن و احداث بستر زیر ساخت مخابراتی از جمله اقدامات انجام شده در این معدن می باشد.

وی همچنین از آغاز عملیات استخراجی در معدن ملوند از ابتدای آذر ۱۳۹۸ و استخراج ۳۵.۹۷۴ تن ماده معدنی تا کنون، نصب و راه اندازی باسکول در معدن و احداث شبکه برق رسانی توسط سرمایه گذار در این معدن خبر داد.

جلالیان با بیان اینکه با راه اندازی کارخانه فرآوری طلای هیرد و همچینن بهره برداری از سایر معادن مجتمع این تعداد به ۴۲۰ نفر افزایش خواهد یافت، بیان کرد: یکی از اولویت های نخست سرمایه گذاران و پیمانکاران ما بکارگیری نیروی انسانی بومی در مناطق معدنی می باشد چراکه بکارگیری نیروهای بومی در وهله نخست از نظر اقتصادی به صرفه و صلاح سرمایه گذار می باشد و از طرفی با ایجاد اشتغال پایدار سبب محرومیت زدایی از مناطق محروم استان خواهد شد.

وی از عدم اهتمام و رغبت نیروی انسانی بومی برای کارکردن خارج ازمرکزاستان و معادن انتقاد کرد و گفت: در دانشگاهها نیروی تحصیلکرده و متخصص وجود دارد ولی بیشتر این افراد مایل به کار درحوزه تخصصی خود در معادن ندارند که البته این امر به نبودزیرساختهای مناسب حمل و نقل و یا نبود امکانات اولیه در جوار معادن و روستاهای همجوار آنها نیز ارتباط مستقیم دارد.

مدیر مجتمع معدنی خراسان جنوبی، نبود زیرساختهای لازم اعم از آب، برق، گاز، مخابرات، جاده وحمل ونقل ریلی و غیره درمناطق معدنی استان را از دیگر مشکلات فعالان بخش معدن استان دانست و گفت: هزینه بالای ایجاد این زیرساخت ها به دلیل پراکندگی استان و دوری از مرکز از عهده سرمایه گذار بخش خصوصی خارج و  نیازمند عزم جدی دولت است.

جلالیان، اجرای خط انتقال آب به مجموعه معادن هیرد  با اعتبار بالغ بر ۷۰۰ میلیارد ریال از جمله اقدامات در دست اجرای این شرکت در راستای تأمین زیرساخت های معادن استان عنوان کرد.

معدن و مواد معدنی زیربنای اقتصاد و صنعت جوامع

علیرضا عابدی  نیز در گفت و گو با خبرنگار تسنیم در بیرجند اظهار داشت: معدن و مواد معدنی زیربنای اقتصاد و صنعت همه جوامع است.

مشاور عالی  اقتصادی منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی با بیان اینکه امروز تولید ناخالص ملی و رنکینگ آن در فعالیت های معدنی ملاک توسعه یافتگی کشورها محسوب می شود افزود: معدن و مواد معدنی حاصل از فعالیت های معدنی، در ساختمان سازی، تولید خودرو، سوخت، انرژی خورشیدی، لوازم خانگی و غیره نقش مهمی دارد و همه این فعالیت ها به معادن بستگی دارد.

وی با بیان اینکه جامعه بشری بدون معدن و فعالیت های معدنی فاقد هویت است بیان کرد: متاسفانه برای ارگان های مرتبط با فعالیت های معدنی حضور معدن  در جامعه بشری و اقتصاد و صنعت خیلی ملموس نیست و به همین دلیل در چارچوب قواعد و قوانین خود نمی توانند همکاری لازم را با معدن داشته باشد.

عابدی با اشاره به اینکه در خراسان جنوبی بر اساس نقشه کاداستر ۹۵  درصد استان اشغال است و جای خالی برای ثبت محدوده معدنی جدید وجود ندارد تصریح کرد: علت این امر این است که استان توسط پهنه های اکتشافی(که خیلی از آنها فاقد وجاهت علمی هستند)، توسط مناطق مستعد ژئوفیزیک(که بسیاری از آنها استعداد ژئوفیزیکی ندارند)، توسط عرصه های بلوکه شده منابع طبیعی(که هیچ دلیلی برای بلوکه شدن آنها وجود ندارد)، توسط محدوده های مزایده ای و توسط محدوده های معدنی راکد که بیش از ۹۵ درصد استان ما الان بلوکه شده است بزرگترین و اولین چالش ما است که باید استان برای فعالیت های معدنی آزادسازی شود.

مشاور عالی معدنی  شرکت مدیریت سرمایه گذاری امید خاطرنشان کرد: در این راستا باید منابع طبیعی محدوده های بلوکه شده را آزاد، سازمان صنعت و معدن باید مزایده های خود را برای محدوده ها انجام دهد و مناطق مستعد ژئوفیزیک که فاقد وجاهت ژئوفیزیک هستند باید هرچه سریعتر آزاد و محدوده های معدنی راکد نیز باید هرچه سریعتر توسط سازمان صنایع تعیین تکلیف شود.

نبود زیرساخت های منطقه ای در خراسان جنوبی

مشاور عالی منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه چالش دیگری که در بحث معدن در استان وجود دارد نبود زیرساخت های منطقه ای لازم است یادآور شد: معادن معمولا در نقاط دور افتاده قرار داشته و مشکلات خاص خود را دارند و در این راستا معدن کاری که میلیارد ها تومان برای اکتشاف و استخراج هزینه و می خواهد فرآوری را راه اندازی کند باید حمایت شود و زیرساخت ها را برای او فراهم کرد.

عابدی با شاره به اینکه متاسفانه به معدن کار به چشم قاچاقچی سوخت نگاه می شود اظهار داشت: در این راستا باید ادارات تابعه همکاری لازم را داشته باشند تا معدن کار برای سرمایه گذاری در این منطقه رغبت پیدا کند.

فعال عرصه اکتشاف ، استخراج  وفرآوری مواد معدنی فلزی خراسان جنوبی  با بیان اینکه اقتصاد را فراوری می چرخاند افزود: برای این که فرآوری گسترش یابد باید زیرساخت ها فراهم شود و ایجاد زیرساخت ها وظیفه دولت است.

نبود زیرساخت های توسعه ای چالش بخش معدن

مشاورعالی منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی نبود زیرساخت های توسعه ای را یکی دیگر از چالش های معدن عنوان کرد و گفت: درحال حاضر در حمل و نقل هوایی مشکلاتی داریم و پروازها مرتب انجام نمی شود و این امر سبب بی رغبتی سرمایه گذاران می شود.

وی با بیان اینکه محدودیت وجود مناطق فعال برای انجام عملیات اکتشاف سبب شده است که رغبت فعالیت ها ناچیز شود بیان کرد: در بحث کمبود نیروی ماهر متخصص نیز در خراسان جنوبی نیروی قوی در بحث استعداد ذاتی وجود دارد اما وقتی زمینه ای برای اکتشاف، فرآوری و استخراج وجود ندارد رغبتی برای کار وجود ندارد، بنابراین باید زمینه اشتغال فراهم شود.

فعال عرصه اکتشاف ، استخراج  وفرآوری مواد معدنی فلزی خراسان جنوبی  بیان کرد: این ظرفیت های طلایی تنها یک روی سکه است و روی دیگر سکه زیرساخت هایی است که نبودش باعث شده است تا روند توسعه معادن کند شود.

 

 

 

 

۱۰ مهر، اختتامیه جشنواره استانی شعر دفاع مقدس

معاون امور فرهنگی و رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی از برگزاری اختتامیه جشنواره استانی شعر دفاع مقدس در دهم مهرماه جاری خبر داد.

محمود رمضانی گفت: دومین جشنواره استانی شعر دفاع مقدس با محور‌های موضوعی دفاع مقدس و سردار سلیمانی به میزبانی شهرستان سرایان برگزار شد.

به گفته وی با پایان یافتن مهلت ارسال آثار به جشنواره در ۲۰ شهریور، حدود ۲۰ اثر از شهرستان‌های مختلف استان به دبیرخانه ارسال و توسط داوران استانی مورد بررسی قرار گرفت.

رمضانی با اشاره به آیین اختتامیه جشنواره در دهم مهر، گفت: در این مراسم ۳ نفر برگزیده جشنواره و ۶ نفر شایسته تقدیر، معرفی خواهند شد.

 

 

 

 

 

 

شناسایی سارق مسلح در کمتر از ۲۴ ساعت/۴

سارق مسلح غیر بومی در کمتر از ۲۴ ساعت در بشرویه شناسایی و بازداشت شد.

فرمانده نیروی انتظامی استان گفت: پس از جریان سرقت مسلحانه طلاجات در چند روز شناسایی سارق مسلح در بشرویه در کمتر از ۲۴ ساعتاخیر در شهرستان بشرویه و پیرو گزارش زوج سالمند مبنی بر وقوع یک فقره سرقت طلاجات و وجه نقد، پس از هماهنگی موضوع با مقام قضایی، شناسایی سارق در دستور کار پلیس آگاهی قرار گرفت.
سردار فرشید افزود: سارق که اهل یکی از استان‌های هم جوار است در کمتر از ۲۴ ساعت شناسایی و دستگیر شد.
وی گفت: نیروی انتظامی به صورت شبانه روزی برای تامین امنیت مردم در تلاش است و مردم در صورت مشاهده هرگونه مورد مشکوک در هر ساعت از شبانه روز موضوع را از طریق شماره ۱۱۰ به مرکز فوریت‌های پلیسی اطلاع دهند.

 

 

 

 

 

نواخته شدن زنگ ایثار و مقاومت در خراسان جنوبی/۲-۳

زنگ ایثار و مقاومت با حضور مسئولان خراسان‌جنوبی در دبیرستان شاهد شیخ هادی هادوی بیرجند نواخته شد.

مدیرکل آموزش‌وپرورش خراسان جنوبی با گرامی‌داشت هفته دفاع مقدس و نواختن زنگ ایثار و مقاومت در خراسان جنوبیتجلیل از خانواده‌ شهدا و ایثارگران گفت: با توجه به واکسیناسیون ویروس کرونا در کشور و فرهنگیان و دانش‌آموزان ، امیدواریم شاهد حضور دانش‌آموزان در تمام مدارس باشیم.

واقعی با اشاره به هفته دفاع مقدس گفت: باید از شهیدان ، رزمندگان و ایثارگران در عرصه‌های مختلف درس بگیریم.

وی با اشاره به سخنان حضرت امام‌خمینی(ره) که جبهه‌های نبرد حق علیه باطل را دانشگاه انسان‌سازی دانست افزود: امروز بر همه ما و دانش‌آموزان که آینده‌سازان مملکت هستند واجب است از شهیدان درس بگیرند و راه آنان را ادامه دهند و ادامه‌دادن مکتب شهید سردار قاسم سلیمانی می‌تواند ما را به سرمنزل مقصود برساند.

در این مراسم از تصویر شهید زنگویی دانش‌آموز شهید شاخص این آموزشگاه رونمایی شد.

 

 

 

 

به مناسبت هفته دفاع مقدس؛

ایستگاه یاد یاران در مرکز فرهنگی هنری و فراگیر قاین برگزار شد/۲

ایستگاه یاد یاران در مرکز فرهنگی هنری و فراگیر قاین برگزار شد

همزمان با گرامی‌داشت هفته دفاع مقدس مرکز فرهنگی هنری و فراگیر قاین ویژه برنامه یادیاران را در فضای مجازی برگزار کرد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، گفتگو با اعضا در مورد جنگ تحمیلی، معرفی وقایع و تشریح اهمیت دفاع از مرز و بوم قصه‌گویی و معرفی کتاب از بخش‌های مختلف این برنامه مجازی بود که با هدف زنده نگه‌داشتن یاد و خاطره شهدای دفاع مقدس و تقویت روحیه ایثار و فداکاری اعضا برگزار شد.

گفتنی است اکران انیمیشن « گذشت» و معرفی شهید برونسی، خوانش شعر،  معرفی کتاب با موضوع دفاع مقدس و پخش کلیپ‌هایی تصویری ویژه کودکان و نوجوانان  و نشر در فضای مجازی از دیگر برنامه‌های اجرایی مرکز فرهنگی و هنری کانون شهرستان قاین در هفته دفاع مقدس بود.

 

 

 

 

 

با آغاز سال تحصیلی و همزمان با هفته دفاع مقدس؛

برنامه پیک امید در مدارس بیرجند برگزار شد/۲-۳

اجرای برنامه پیک امید کانون خراسان جنوبی در مدارس بیرجند

کاروان پیک امید کانون خراسان جنوبی با آغاز سال تحصیلی و به مناسبت هفته دفاع مقدس در تعدادی از مدارس شهرستان بیرجند به اجرای برنامه پرداخت.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، کاروان پیک امید کانون خراسان جنوبی شامل مربیان کتابخانه های سیار شهری و روستایی شماره یک بیرجند، با حضور در تعدادی از مدارس  این شهرستان و اجرای برنامه فرهنگی، هنری روز خاطره انگیزی برای دانش آموزان این مدارس رقم زد.

بر اساس این گزارش،معرفی کتاب با تاکید بر کتاب‌های دفاع مقدس، معرفی فعالیت‌های کانون، مسابقه و اجرای نمایش عروسکی از بخش‌های این برنامه بود که با رعایت دستورالعمل های بهداشتی و فاصله گزاری اجتماعی برگزار شد.

گفتنی است کاروان امداد فرهنگی کانون با عنوان پیک امید در طول سال در مدارس شهری و روستایی، مناطق کم برخوردار و حاشیه شهرها برای کودکان و نوجوانان برنامه های متوعی را برگزار می‌کند.

 

دومین روز بدون فوتی کرونا در خراسان جنوبی/۲-۳

در شبانه روز گذشته مورد جدید فوت ناشی از بیماری کرونا در خراسان جنوبی ثبت نشد و مجموع جان باختگان کرونا همان هزار و ۱۴۴ نفر است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: روز گذشته ۲۱۱ آزمایشدومین روز بدون فوتی کرونا در خراسان جنوبی تشخیص کرونا در استان انجام شد که در مجموع ۶۸ بیمار جدید شامل ۲۰ بستری و ۴۸ مورد سرپایی، شناسایی شدند.

دکتر مهدی زاده افزود: از این تعداد ۲۷ مورد از بیرجند، شهرستان‌های بشرویه و سرایان هرکدام یک مورد، قاینات ۱۳ مورد، شهرستان‌های زیرکوه و سربیشه هرکدام ۴ مورد، طبس ۷ مورد، فردوس ۳ مورد، درمیان ۲ مورد و از نهبندان ۶ مورد جدید کرونا شناسایی شد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: همچنین از طریق تست سریع کرونا هم ۱۴ بیمار جدید مبتلا به کرونا در استان شناسایی شد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: در حال حاضر ۱۸۵ بیمار با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که ۷۵ نفر کرونا مثبتند.

مهدی زاده گفت: از این تعداد ۱۴ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند که حال ۵ نفر نامساعد است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: تاکنون ۳۰ هزار و ۱۴۰ بیمار مبتلا به کرونا بهبود یافته و یا در قرنطینه خانگی بسر می‌برند.

 

 

 

احداث پارک بانوان سرایان در دستور کار قرار دارد

شهردار سرایان گفت: یکی از پروژه هایی که در دستور کار این مجموعه است، احداث پارک بانوان شهر است.

مطلبی شهردار سرایان در گفتگو با  باشگاه خبرنگاران جوان  با اشاره به اینکه در دو سال گذشته ۷ پارک در سرایان احداث شده است، گفت: پارک بانوان سرایان مساحتی بیش از دو و نیم هکتار دارد که در حال حاضر دیوار کشی این پارک به اتمام رسیده است.

او افزود: به محض اینکه زمان درختکاری برسد، کار کاشت درخت در این پارک را نیز شروع می‌کنیم.

مطلبی با بیان اینکه سرانه فضای سبز برای هر نفر در حالت استاندارد ۱۲ متر است ادامه داد: سرانه فضای سبز در شهرستان سرایان به ازای هر نفر ۱۸ متر مربع است که مقدار عمومی آن به ۱۵ متر به ازای هر نفر می‌رسد.

شهردار سرایان در ادامه به موضوع قطع درختان در این شهر پرداخت و تصریح کرد: وظیفه اصلی شهرداری ایجاد فضای سبز عمومی است، اما همان قانون به شهرداری این اجازه را داده است در مکان‌هایی که مشکل ترافیکی و ساخت و ساز وجود دارد با اخذ مجوز‌های لازم اقدام به قطع یا جابجایی درختان کند.

او بیان کرد: در برخی مناطق درختان باعث کاهش دید افراد می‌شود؛ به طور مثال ارتفاع کاج توپی به بیش از دو متر نباید برسد و در صورتی که ارتفاع آن بیشتر شود باعث اختلال و کاهش دید افراد می‌شود.

مطلبی عنوان کرد: اگر درختی به وسیله شهرداری قطع و یا جابجا شود، به جای آن چندین درخت و گونه گیاهی در مناطق دیگر کاشته می‌شود.

شهردار سرایان اظهار کرد: همچنین درختانی که قابلیت جابجایی دارند، جابجا و در مناطق دیگر کاشته می‌شود.

 

 

 

توزیع ۶۰ بسته معیشتی در طرح شمیم حسینی در فردوس/۲

در قالب طرح شمیم حسینی ۶۰ بسته معیشتی با اجرای نیات واقفان بین نیازمندان شهرستان فردوس از ابتدای ماه محرم تاکنون توزیع شد.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه فردوس گفت: در شهرستان فردوس ۵۰ موقوفه با نیت ماه محرم و صفر به ثبت رسیده است.

حاجتی افزود: در راستای اجرای نیات واقفین از ابتدای ماه محرم تاکنون پنج هزار پُرس غذای گرم بین نیازمندان و عزاداران حسینی در شهرستان فردوس توزیع شده است.

به گفته وی ارزش ریالی این بسته‌های معیشتی ۱۵ میلیون تومان برآورد شده و این بسته‌ ها شامل برنج، روغن، رب، حبوبات و چای و ماکارونی است.

 

 

اعزام بانوی والیبالیست خراسان جنوبی به مسابقات آسیایی/۷

رئیس هیأت والیبال خراسان جنوبی از اعزام مهسا کدخدا بانوی والیبالیست استان همراه با تیم والیبال سایپا به مسابقات قهرمانی زنان آسیا خبر داد.

رمضانی گفت: بر اساس اعلام کادر فنی، کدخدا، داورپناه، علیخانی، خواجه کلایی، صابری، رازعی، زارع، آشفته، کیانی و بخشی ۱۳ بازیکن نماینده والیبال کشورمان برای شرکت در این رقابت‌ها هستند.

رئیس هیأت والیبال خراسان جنوبی در ادامه تصریح کرد: تیم سایپا در گروه b با تیم‌های سوپریم چانبری از تایلند، آلتای از قزاقستان و ریبیسکوی فیلیپینز از فیلیپین هم گروه است.

 

سرپرست شهرداری بیرجند:

تخریب و پاکسازی مکان‌های جرم‌خیز در شهر بیرجند آغاز شد

تخریب و پاکسازی مکان‌های جرم‌خیز در شهر بیرجند آغاز شد

سرپرست شهرداری بیرجند گفت: در اجرای برنامه پیشگیری و کاهش آسیب‌های اجتماعی، تخریب و پاکسازی بافت ناکارآمد شهری و جرم‌خیز در شهر بیرجند آغاز شد و به‌صورت مرحله‌بندی با هماهنگی دستگاه قضایی انجام می‌شود.

علی عدل روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تیمی متشکل از نماینده دادستانی، نیروی انتظامی، فرمانداری و شهرداری بیرجند بازدیدهای میدانی از بافت‌های ناکارآمد شهری را به‌صورت دوره‌ای هر ۲ هفته یک بار انجام می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه آخرین بازدید ۲ هفته قبل با حضور معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی انجام شد گفت: پاکسازی برخی از این مناطق در بازدید اخیر مورد تاکید قرار گرفت و اگرچه شهرداری قبلا هم به مالکان این بناهای مخروبه اخطارهای لازم را داده بود اما چون اقدامی صورت نگرفت مجدد فرصت ۴۸ ساعته‌ دادیم و پس از آن با حکم قضایی اقدام به تخریب کردیم.

سرپرست شهرداری بیرجند بیان کرد: تقاطع بلوار شهدای عبادی و پیامبر اعظم (ص) معروف به محله “عباس‌آباد” به پاتوق معتادان تبدیل شده بود که گلایه شهروندان را هم در پی داشت لذا شهرداری با هماهنگی دستگاه قضایی اقدام به تخریب، تسطیح و حمل مصالح کرد تا از حیث جرم‌خیزی پاکسازی شود.

وی افزود: عملیات تخریب در چند پاتوق دیگر در محله ۱۷ شهریور هم انجام شده و مکان‌هایی در جمهوری ۳۱ و خیابان شهدا نیز بازدید و اخطاریه‌های لازم به مالکان داده شد لذا با توجه به مکاتبه‌ای که دستگاه قضا انجام داده است اگر مالکان اقدام نکنند تخریب آن در دستور کار شهرداری قرار دارد.

عدل گفت: برخی مناطق در همان زمان بازدید میدانی پلمب یا دیوارگیری می‌شود و همواره توجه به این موضوع مد نظر شهرداری است.

مکان‌های جرم‌خیز شهر بیرجند به‌صورت مرحله‌بندی پاکسازی می‌شود

وی گفت: هزینه تخریب اماکن شخصی برعهده مالکان بوده ولی اگر مالک اقدامی برای تخریب بنای مخروبه نکند شهرداری این کار را انجام داده و هزینه‌های مربوطه در پرونده شخص درج شده لذا اگر در آینده به شهرداری مراجعه داشته باشند هزینه اخذ خواهد شد.

سرپرست شهرداری بیرجند اظهار داشت: این روند با کمک دستگاه قضا تا پایان شناسایی و تعیین تکلیف این مکان‌ها ادامه خواهد داشت.

وی افزود: وجود بافت‌های ناکارآمد از منظر شهری به صلاح نیست و باید کمک کنیم که وجود این مکان‌ها از تهدید به فرصت تبدیل نشود.

عدل تصریح کرد: شهرداری بیرجند آمادگی دارد در جهت کاهش آسیب‌های اجتماعی و با هماهنگی تمامی دستگاه‌های مرتبط در این راستا به طور جدی اقدام کند.

جمعی از مسوولان قضایی، اجرایی و شهری ۲۴ شهریور امسال در راستای پیگیری بند اول از مصوبات اولین جلسه کارگروه پیش‌بینی و پیشگیری از گسترش بافت‌های ناکارآمد شهری استان، از برخی اماکن و منازل که دچار فرسودگی یا تخریب شده و محلی برای تجمع افراد بزهکار و معتاد است، بازدید کردند و مقرر شد ۱۲ مکان در شهر بیرجند ساماندهی شود.

در پی این بازدید و مهلت ۴۸ ساعته به مالکان از سوی شهرداری بیرجند، ۲۹ شهریور ماه اولین مجموعه بافت ناکارآمد شهری واقع در چهارراه عباس‌آباد توسط شهرداری تخریب و پاکسازی شد.

 

 

 

 

سه طرح گردشگری در شهرستان فردوس آماده افتتاح است

بیرجند – ایرنا – رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان فردوس گفت: سه طرح گردشگری و صنایع دستی با سرمایه‌گذاری ۶۸ میلیارد ریال همزمان با هفته گردشگری در این شهرستان به بهره‌برداری می‌رسد.

روح الله صداقت طالبی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با هماهنگی و برنامه‌ریزی انجام شده و مشارکت بخش خصوصی این طرح‌ها در هفته گردشگری با حضور مسوولان استانی و شهرستان افتتاح و برای ۱۱ نفر اشتغالزایی می‌شود.

وی افتتاح اقامتگاه بوم‌گردی سرای زنده‌دلان با سرمایه‌گذاری ۲۵ میلیارد ریال و اشتغال مستقیم سه نفر، طرح توسعه هتل سنتی عماد نظام فردوس با سرمایه‌گذاری ۳۰ میلیارد ریال و اشتغالزایی مستقیم پنج نفر و بهره‌برداری از تصفیه‌خانه فاضلاب مجموعه گردشگری آبگرم معدنی فردوس با سرمایه‌گذاری ۱۳ میلیارد ریال را از مهمترین پروژه‌های قابل افتتاح در این شهرستان عنوان کرد.

وی ادامه داد: با توسعه، رونق و رشد گردشگری، منافع ناشی از آن در تمامی سطوح گسترده و متنوع این صنعت احساس و همه مردم از مزایای آن بهره‌مند خواهند شد.

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان فردوس گفت: تلاش برای رشد فراگیر به این معناست که همگان از چشم‌انداز بهینه گردشگری برخوردار شوند و از این طریق است که با شروع مجدد، گردشگری می‌تواند مردم و جوامعی را که در حال حاضر بیشترین نیاز را به آن دارند، دریابد و آینده بهتری را برای همگان پی‌ریزی کند.

۲۷ سپتامبر (پنجم مهر) روز جهانی گردشگری در کشور ما سرآغاز هفته گردشگری است.

 

 

 

 

 

با همکاری بنیاد علوی انجام می‌شود؛

تامین یک دستگاه سونوگرافی برای بیمارستان خاتم الانبیاء(ص) اسدیه

حجت‌الاسلام سعید پورمهدوی مسئول‌ نهاد پیشرفت و آبادانی بنیاد علوی شهرستان درمیان در خصوص تامین یک عدد دستگاه سونوگرافی و سایر تجهیزات مورد نیاز بیمارستان خاتم الانبیاء اسدیه قول مساعد داد.

تامین یک دستگاه سونوگرافی برای بیمارستان خاتم الانبیاء(ص) اسدیه

به گزارش خبرنگار خاورستان، نشست بررسی نیازها و مشکلات شبکه بهداشت و درمان درمیان با حضور رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، مسئول‌ نهاد پیشرفت و آبادانی بنیاد علوی شهرستان درمیان و رئیس شبکه بهداشت و درمان درمیان برگزار شد.

محمددهقانی فیروزآبادی رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در این نشست از خدمات بنیاد علوی در استان و زحمات و تلاش های بی شائبه همکاران این نهاد در شهرستان درمیان تقدیر کرد و گفت: مساعدت های و همکاری های بنیاد علوی در ساخت و تکمیل پروژه های عمرانی و خدماتی شبکه بهداشت و درمان درمیان از جمله پانسیون های اقامتی پزشکان متخصص ، تامین یک دستگاه آمبولانس با تجهیزات کامل و دستگاه اکسیژن ساز بیمارستان خاتم الانبیاء (ص) درمیان، کمکی ماندگار در پیشبرد اهداف نظام سلامت در این منطقه محروم و مرزی بود.

وی با اشاره به کمک‌های بنیاد علوی در تهیه تجهیزات پزشکی مورد نیاز بیمارستان درمیان، افزود: ارائه خدمات حمایتی برای مادران باردار و شیرده و بیماران کرونایی نیز از اقدامات قابل تحسین بنیاد علوی در درمیان و سایر شهرستان های محروم استان است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بیان کرد: امیداوریم همت خالصانه و خدمات صادقانه دست اندرکاران این نهاد محرومیت زدا، در سال های آتی نیز تداوم یابد و در حل مشکلات بهداشتی درمانی منطقه یاریگر ما باشند.

حجت‌الاسلام سعید پورمهدوی مسئول‌ نهاد پیشرفت و آبادانی بنیاد علوی شهرستان درمیان نیز در این نشست با اظهار اینکه رسالت بنیاد علوی حمایت از اقشار محروم جامعه است در خصوص تامین یک عدد دستگاه سونوگرافی و سایر تجهیزات مورد نیاز بیمارستان نیز قول مساعد داد.

در این نشست مقرر شد در زمینه تامین نیروی تخصصی بیمارستان،دندانپزشک و ساخت بیمارستان محلی قهستان از طرف بنیاد علوی و دانشگاه پیگیری لازم انجام شود.

 

 

 

 

به مناسبت روز جهانی هاری؛

هاری در کمین افرادی که سگ نگه می‌دارند

هاری در کمین افرادی که سگ نگه می‌دارند

ایسنا/خراسان جنوبی مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی گفت: افرادی که در خانه سگ نگهداری می‌کنند، باید به اصول بهداشتی آگاه بوده؛ در غیر این صورت بیماری هاری آن‌ها را درگیر خواهد کرد.

محمد اصغرزاده در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: بیماری هاری یکی از مهم‌ترین بیماری‌های مشترک بین حیوان و انسان است که در خیلی از مناطق جهان شایع بوده و در ایران نیز یکی از بیماری‌های مهم به شمار می‌آید.

وی افزود: اهمیت بیماری در میزان کشندگی بالا(۱۰۰ درصد)، غیر قابل درمان بودن، افزایش روند موارد حیوان گزیدگی در انسان، تلفات دام، خسارات اقتصادی کلان و هزینه‌های بالای پیشگیری و درمان آسیب دیدگان است.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه هاری یک بیماری ویروسی کشنده و مشترک بین انسان و دام است که سیستم اعصاب مرکزی را درگیر می‌کند، گفت: حیوان هار علائمی از قبیل ترشح شدید بزاق، نداشتن توانایی بلع، ابراز خشم، حمله و گاز گرفتن اجسام، را نشان داده و در نهایت فلجی و مرگ آن را به دنبال دارد.

وی افزود: دامپزشکی به عنوان یکی ازمتولیان بهداشت عمومی جامعه به منظور جلوگیری از بروز ابتلا به هاری با جدیت خاص توسط عوامل اجرایی مربوطه و همکاری تمامی ادارات، ارگان‌های و نهادهای بهداشتی، سیاسی، انتظامی و نظامی شهرستان اقدامات خود را بطور مستمر اجرا می‌کند.

اصغرزاده با اشاره به اینکه تلاش می‌شود با بهبود سیستم مراقبت در کشف به موقع حیوان گزیدگی  و درمان و پیشگیری از بیماری هاری  نقش مهمی در انتقال بیشتر این بیماری را داشته باشد، تصریح کرد: البته ضروری است برای رسیدن به هدف نهایی یعنی ریشه کنی هاری، تلاش‌های بیشتری در راستای بالا بردن سطح آگاهی جامعه و همکاری و هماهنگی‌های بین بخشی و بالا بردن پوشش واکسیناسیون سگ‌ها بعمل آید .

وی با اشاره به مواردی در کنترل بیماری هاری، افزود: برنامه‌های کنترل و مایه کوبی هاری دام‌های اهلی، اقدامات کنترلی هاری در وحوش، رعایت مقررات و ضوابط مرتبط با نقل و انتقال دام، واکسیناسیون سگهای صاحب دار  و جمع آوری سگ‌های ولگرد، جلوگیری از نزدیک شدن کودکان به سگ‌ها و جلوگیری از تردد سگ‌های خانگی صاحبدار در معابر عمومی و پارک‌ها از مواردی است که مورد توجه قرار می‌گیرد.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی گفت: هر فرد جامعه باید در این زمینه احساس مسئولیت کند و با عمل به هشدارهای بهداشتی در کنترل بیماری هاری موثر باشند.

اصغرزاده با تاکید بر جدی گرفتن گزش توسط حیوانات گوشتخوار اهلی یا وحشی هرچند جزئی به صورت خراش باشد و مراجعه به مرکز بهداشت، به مردم توصیه کرد: در صورت بروز هر گونه تغییرات در رفتار حیوانات و بروز علائم عصبی در دام فورا به دامپزشکی اطلاع داده شود.

وی تصریح کرد: به دنبال تماس انسان با دام بیمار و ایجاد گازگرفتگی، در صورت رسیدگی نکردن به موقع، فرد مبتلا ۱۰۰ درصد محکوم به مرگ است و درمان اختصاصی برای این بیماری وجود ندارد و تنها راه پیشگیری از مرگ فرد گزیده شده، درمان‌های حمایتی و استفاده از واکسن بعد از ایجاد جراحت و قبل از بروز علائم است.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی به شهروندان توصیه کرد: در صورت نگهداری حیوانات خانگی مانند سگ و گربه در منزل هرچه سریع‌تر نسبت به واکسیناسیون حیوانات خود در برابر با بیماری هاری به صورت سالانه اقدام کنند.

 

 

 

 

توسعه شهر را با استفاده از نظر نخبگان پیش ببریم

بیرجند- رئیس شورای اسلامی بیرجند با اشاره به اینکه نظر نخبگان را در انتخاب شهردار بیرجند مد نظر قرار دادیم، گفت: ممکن است هر کاری نواقصی نیز داشته باشد ولی مهم استفاده از نظر کارشناسان است.

به گزارش خبرنگار مهر، علیرضا محمودی‌راد صبح سه شنبه در گردهمایی اعضای شوراهای اسلامی خراسان‌جنوبی اظهار کرد: ما به عنوان اعضای شورای شهر و روستا باید از نظر اعضای نخبه شهر نیز برای توسعه و اداره شهر استفاده کنیم تا کار به صورت علمی پیش برود.

رئیس شورای شهر بیرجند با بیان اینکه در موضوع انتخاب شهردار بیرجند نیز از نظر نخبگان استفاده کردیم، بیان‌کرد: البته هر کاری نواقصی دارد ولی در هر حال کار را بر اساس نظر جمعی و استفاده از دیدگاه نخبگان پیش بردیم.

محمودی‌راد با تأکید بر مدیریت یکپارچه شهری گفت: یکی از درخواست‌های ما حق السهم از فروش نفت برای شهرها و شهرستان‌هایی است که از این مهم محروم هستند.

وی اظهار کرد: هر چند باید برای شهرداری‌ها درآمد پایدار ایجاد کنیم ولی باید به این نکته نیز توجه داشته باشیم که برخی از شهرهای محروم شرایط خاص و ویژه‌ای دارند و نباید آنان را از اعتبارات دولتی بی بهره کنیم.

رئیس شورای اسلامی بیرجند گفت: ما به عنوان اعضای شورای شهر باید به صورت مستقل و بر اساس یک نظر کارشناسی عمل کنیم نه اینکه عده‌ای به عنوان پدرخوانده بخواهند برای ما تعیین تکلیف کنند و سخنگوهایی نیز داشته باشند.

محمد مهدی ولیان رئیس شورای اسلامی قاین نیز در این جلسه با تأکید بر شورا باوری و شورایاری گفت: مواردی بسیاری است که پول مردم هزینه می‌شود ولی از خود مردم سؤال نمی‌شود که آیا این طرح و پروژه گره‌ای از کار شما باز کرده است.

وی ادامه‌داد: عدم توجه به این مهم باعث می‌شود که برخی از پروژه‌ها و طرح‌ها در راستای رفع مشکلات جامعه انجام شود ولی مردم نسبت به آن طرح‌ها ناراضی باشد که در این زمینه نیز باید برنامه‌ریزی کنیم.

رئیس شورای شهر قاین گفت: هم اعضای شورا باید به وظایف خود واقف باشند و هم مسئولان و متولیان شوراها را باور داشته باشند.

ولیان ادامه‌داد: ما خواهان این هستیم که رفت و آمدهای اداری اعضای شوراهای بخش و شهرستان‌ها به مرکز استان با کمترین مشکل از نظر هزینه و … صورت گیرد.

اعضای شوراهای شهر و روستا از واگذاری زمین به افراد پرهیز کنند

بیرجند- معاون استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه اعضای شوراها در زمینه واگذاری زمین هیچگونه مسئولیتی ندارند، گفت: در گذشته برخی از اعضای شوراها واگذاری زمین داشته‌اند که آسیب زا بوده است.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد فرهادی صبح سه شنبه در گردهمایی اعضای شوراهای اسلامی خراسان‌جنوبی اظهار کرد: شوراها چه مجلس شورا و چه شورای شهر و روستا از اصول مهم قانون اساسی است و پنج درصد قانون اساسی آن به موضوع مهم شوراها اختصاص یافته است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان‌جنوبی با بیان اینکه در اواخر دهه هفتاد، اصول قانون اساسی در مورد شوراهای شهر و روستا به مرحله اجرا رسید، بیان‌کرد: خوشبختانه همزمان با برگزاری انتخابات ریاست جمهوری توانستیم با امنیت کامل و حضور پرشور مردم دوره ششم انتخابات شوراهای شهر و روستا را نیز برگزار کنیم.

فرهادی با بیان اینکه باید با خدمت به مردم پاسخ اعتماد آنان را بدهیم، گفت: ما در خراسان‌جنوبی ۳۰ شورای شهر داریم که متأسفانه در یکی از شهرها به واسطه به حد نصاب نرسیدن کاندیداها، شورای شهر تشکیل نشد.

وی با اشاره به اینکه ۱۵۴ نفر اعضای شورای شهر در خراسان‌جنوبی هستند که ۱۴ نفر آنان را بانوان تشکیل می‌دهند، ادامه‌داد: ۹۷ نفر از این افراد نیز اعضای جدید شورای شهر هستند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان‌جنوبی با بیان اینکه تعداد اعضای شورای روستاها در خراسان‌جنوبی نیز دو هزار و ۷۴۵ نفر بوده است، افزود: احکام ۸۲ نفر از دهیاران خراسان‌جنوبی نیز صادر شده است.

فرهادی گفت: به همه اعضای جدید شوراهای خراسان‌جنوبی توصیه می‌کنم که به دقت قوانین مربوطه حوزه مأموریتی خود چون قانون شوراها و شهرداری‌ها، قانون برگزاری مناقصات و … را مطالعه کنند چون اشراف نداشتن به این قوانین برای آنان ایجاد مشکل می‌کند.

وی با توصیه به اعضای شورای شهر مبنی بر پرهیز از حاشیه‌سازی و توجه به حاشیه‌ها و ضرورت حرکت بر مبنای برنامه و نظارت بر عملکرد شهرداری‌ها و دهیاری یادآور شد: کار در شوراها بر اساس خرد جمعی و مشورت و کار گروهی است که این مهم را نیز باید مد نظر قرار دهیم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان‌جنوبی با بیان اینکه اعضای شوراها در زمینه واگذاری زمین هیچ‌گونه مسئولیتی ندارند، گفت: در گذشته برخی از اعضای شوراها واگذاری زمین داشته‌اند که مشکلاتی را ایجاد کرده است.

فرهادی ادامه داد: هر چند شوراها باید بر عملکرد شهرداری‌ها و دهیاری‌ها نظارت داشته باشند ولی باید توجه کنیم که نظارت با دخالت متفاوت است.

سرپرست جمعیت هلال احمر سربیشه از اجرای طرح «پیشگیری از اعتیاد» در روستاهای مرزی با همکاری اداره بهزیستی این شهرستان خبر داد.

غلامرضا ثانی پیش از ظهر سه شنبه در جمع خبرنگاران گفت: این طرح با همکاری اداره بهزیستی شهرستان سربیشه در راستای ارتقای سلامت جامعه و دفاع از ارزشهای انسانی در ۱۰ روستای مرزی این شهرستان از ابتدای مرداد ماه سال جاری اجرایی شده است.

سرپرست جمعیت هلال احمر سربیشه آموزش را مهم ترین اقدام عملی برای پیشگیری از گرایش به مواد مخدر دانست و ادامه داد: چهارشنبه هر هفته با هدف فرهنگ سازی در خصوص پیشگیری از مصرف دخانیات در قالب این طرح مباحثی از جمله معرفی کیف مواد مخدر، معضلات و مضرات انواع مواد مخدر، آسیب های جسمی و روانی مصرف انواع مواد مخدر، مهارت های زندگی و استحکام خانواده به فراگیران در روستا های این شهرستان ارائه می‌شود.

وی با بیان اینکه تا کنون ۵۴۵ نفر از آموزش های این طرح بهره مند شده اند، افزود: همچنین برپایی نمایشگاه عکس با موضوع مواد مخدر و آثار سوء مصرف این مواد با هدف افزایش آگاهی خانواده ها و به منظور پیشگیری از اعتیاد در بین جوانان و نوجوانان ازدیگر اقدامات صورت گرفته در این طرح است.

 

 

 

آغاز طرح نظام ارجاع بیمه شدگان صندوق بیمه سلامت همگانی

طرح نظام ارجاع بیمه شدگان صندوق بیمه سلامت همگانی در خراسان جنوبی آغاز شد.

مدیرکل بیمه سلامت خراسان جنوبی گفت: این طرح به صورت گام به گام در حال اجرا است که در گام اول استخراج اطلاعات بیمه شدگان و پالایش جمعیت و انجام صحت سنجی مبتنی بر پایگاه اطلاعات برخط بیمه شدگان درمان کشور صورت گرفته است.

اربابی افزود: در گام دوم اجرای این طرح نیز به شهرستان‌هایی که بیمه شده صندوق بیمه سلامت همگانی دارند، اطلاع رسانی شده و تعدادی از پزشکان داوطلب برای شرکت در اجرای این طرح شناسایی شده اند.

وی گفت: در ادامه پس از مشخص شدن کامل پزشکان داوطلب، فراخوانی برای بیمه شدگان این صندوق داده خواهد شد تا پزشک خانواده خود را مشخص کنند.

مدیرکل بیمه سلامت استان افزود: بیمه شدگان صندوق بیمه سلامت همگانی با مشخص کردن پزشک خانواده خود و رعایت نظام ارجاع از این پس خواهند توانست از خدمات بخش غیر دولتی نیز به صورت بیمه‌ای استفاده و هزینه‌های درمان خود را کاهش دهند.

 

 

برگزاری «بصیرت عاشورایی» در امامزادگان باقریه (ع)بیرجند به روایت تصویر

به مناسبت فرارسیدن اربعین حسینی مراسم سوگواری و عزاداری و اقامه نماز در راستای اجرای طرح «بصیرت عاشورایی» در امامزادگان باقریه (ع)بیرجند برگزار شد.

۱۴۰۰/۷/۵ – ۲۱:۲۵

برگزاری «بصیرت عاشورایی» در امامزادگان باقریه (ع)بیرجند به روایت تصویربرگزاری «بصیرت عاشورایی» در امامزادگان باقریه (ع)بیرجند به روایت تصویربرگزاری «بصیرت عاشورایی» در امامزادگان باقریه (ع)بیرجند به روایت تصویربرگزاری «بصیرت عاشورایی» در امامزادگان باقریه (ع)بیرجند به روایت تصویربرگزاری «بصیرت عاشورایی» در امامزادگان باقریه (ع)بیرجند به روایت تصویربرگزاری «بصیرت عاشورایی» در امامزادگان باقریه (ع)بیرجند به روایت تصویربرگزاری «بصیرت عاشورایی» در امامزادگان باقریه (ع)بیرجند به روایت تصویربرگزاری «بصیرت عاشورایی» در امامزادگان باقریه (ع)بیرجند به روایت تصویربرگزاری «بصیرت عاشورایی» در امامزادگان باقریه (ع)بیرجند به روایت تصویربرگزاری «بصیرت عاشورایی» در امامزادگان باقریه (ع)بیرجند به روایت تصویربرگزاری «بصیرت عاشورایی» در امامزادگان باقریه (ع)بیرجند به روایت تصویربرگزاری «بصیرت عاشورایی» در امامزادگان باقریه (ع)بیرجند به روایت تصویربرگزاری «بصیرت عاشورایی» در امامزادگان باقریه (ع)بیرجند به روایت تصویربرگزاری «بصیرت عاشورایی» در امامزادگان باقریه (ع)بیرجند به روایت تصویربرگزاری «بصیرت عاشورایی» در امامزادگان باقریه (ع)بیرجند به روایت تصویربرگزاری «بصیرت عاشورایی» در امامزادگان باقریه (ع)بیرجند به روایت تصویربرگزاری «بصیرت عاشورایی» در امامزادگان باقریه (ع)بیرجند به روایت تصویربرگزاری «بصیرت عاشورایی» در امامزادگان باقریه (ع)بیرجند به روایت تصویربرگزاری «بصیرت عاشورایی» در امامزادگان باقریه (ع)بیرجند به روایت تصویربرگزاری «بصیرت عاشورایی» در امامزادگان باقریه (ع)بیرجند به روایت تصویربرگزاری «بصیرت عاشورایی» در امامزادگان باقریه (ع)بیرجند به روایت تصویربرگزاری «بصیرت عاشورایی» در امامزادگان باقریه (ع)بیرجند به روایت تصویربرگزاری «بصیرت عاشورایی» در امامزادگان باقریه (ع)بیرجند به روایت تصویربرگزاری «بصیرت عاشورایی» در امامزادگان باقریه (ع)بیرجند به روایت تصویربرگزاری «بصیرت عاشورایی» در امامزادگان باقریه (ع)بیرجند به روایت تصویربرگزاری «بصیرت عاشورایی» در امامزادگان باقریه (ع)بیرجند به روایت تصویربرگزاری «بصیرت عاشورایی» در امامزادگان باقریه (ع)بیرجند به روایت تصویربرگزاری «بصیرت عاشورایی» در امامزادگان باقریه (ع)بیرجند به روایت تصویربرگزاری «بصیرت عاشورایی» در امامزادگان باقریه (ع)بیرجند به روایت تصویربرگزاری «بصیرت عاشورایی» در امامزادگان باقریه (ع)بیرجند به روایت تصویربرگزاری «بصیرت عاشورایی» در امامزادگان باقریه (ع)بیرجند به روایت تصویربرگزاری «بصیرت عاشورایی» در امامزادگان باقریه (ع)بیرجند به روایت تصویر

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*