اخبار خراسان جنوبی/ رییس جمهوری وارد طبس شد

 

 

 

 

 

ضرب‌الاجل رئیسی برای تأمین حقوق کارگران معادن طبس+ فیلم

 

وزیر صنعت و معدن: صادرات غیرنفتی تا سال 1404 دوبرابر می‌شود/ حمایت از کویرتایر برای صادرات ماشین آلات لاستیک

 

 

 

 

به میزبانی دانشگاه بیرجند

آغاز به کار پنجمین همایش ملی باستان‌شناسی ایران

پنجمین همایش ملی باستان‌شناسی ایران امروز به صورت مجازی در دانشگاه بیرجند آغاز به کار کرد.

دبیر علمی پنجمین همایش ملی باستان‌شناسی ایران گفت: همایش ملی آغاز به کار پنجمین همایش ملی باستان‌شناسی ایرانباستان‌شناسی ایران هر دوسال برگزار می شود و تاکنون سه دوره آن در بیرجند و دو دوره در تهران و مشهد برگزار شده است.

فرزین به دریافت ۱۳۰ مقاله علمی از پژوهشگران سراسر کشور اشاره کرد و افزود: از مقالات دریافتی پس از داوری توسط داوران ۷۱ مقاله پذیرش قطعی و در کتاب مجموعه مقالات منتشر شد.

این همایش دارای چهار پنل است که پس از آئین افتتاحیه پنل اول با عنوان پیش از تاریخ آغاز شد.

پنل دوران تاریخی، دوران اسلامی و باستان شناسی و علوم میان رشته‌ای سه پنل دیگر این همایش یک روزه است.

 

 

وزیر صنعت: برنامه تخصصی برای شهرستان‌های کشور تدوین می‌شود

وزیر صنعت: برنامه تخصصی برای شهرستان‌های کشور تدوین می‌شود

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: تا پایان امسال برای تمامی شهرستان‌های کشور یک برنامه تخصصی در بخش صنعت، معدن و تجارت همان شهرستان از جمله استان خراسان جنوبی تهیه خواهیم کرد که در این برنامه فرصت‌ها، مشکلات و رویدادها کاملا مشخص می‌شود.

سید رضا فاطمی امین عصر جمعه در بازدید از کارخانه کویر تایر بیرجند که همزمان با سفر رییس جمهوری به خراسان جنوبی انجام شد، افزود: در این برنامه که افق اجرایی آن تا سه سال آینده خواهد بود به‌نوعی نقشه راه و برنامه عملیاتی مشخص می‌شود.

وی اظهار داشت: تمرکز ما بر این است که هر شهرستان چه فرصت‌ها و چه زیرساخت‌هایی کم دارد و چه مشوق هایی باید داشته باشیم تا سرمایه‌گذاران در چه بخش‌های صنعتی، معدنی و تجاری سرمایه‌گذاری کنند و شاهد این باشیم یک توسعه متوازن در کشور رخ دهد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: صادرات یکی از مهمترین موضوعاتی است که باید مورد توجه قرار بگیرد و تا سال ۱۴۰۴ صادرات غیرنفتی را باید ۲ برابر کنیم.

وی افزود: در این زمینه کشورهای همسایه مانند پاکستان، افغانستان و سایر اولویت اول را دارد.

فاطمی امین بیان کرد: یکی از پروژه‌های مورد تاکید ما به طور ویژه در بحث صادرات و حمایت از آن، بازارسازی و مذاکرات سیاسی است که به توسعه بازار داخلی کمک کند است که برنامه‌های خوبی داریم و در آینده توضیح خواهیم داد.

وی اظهار داشت: لاستیک سنگین را عمدتا وارد می‌کنیم اما مورد حمایت وزارت صمت هست که تولید داخلی انجام شود.

وزیر صمت گفت: رویدادی در خراسان جنوبی اتفاق افتاده که جا دارد از مدیریت شرکت کویرتایر  تقدیر کنیم، اینکه کار اصلی این شرکت تولید تایر بود اما پا را فراتر گذاشته و وارد ماشین‌سازی شده است.

وی عنوان کرد: شرکت کویرتایر علاوه بر اینکه تولیدکننده تایر است وارد ماشین سازی شده که جای تشکر دارد تا جایی که بتوانیم از این شرکت حمایت می‌کنیم.

فاطمی امین گفت: صادرات ایران حتی نباید تایر باشد باید صادرات فناوری و ماشین‌آلات باشد که از این قضیه تشکر و هم حمایت می‌کنیم که این شرکت برای توسعه خود استفاده کند و هم اگر برنامه داشته باشند برای احداث خط لاستیک در کشورهای دیگر فعالیت کنند قطعا حمایت می‌کنیم.

 

 

 

وزیر صنعت و معدن: صادرات غیرنفتی تا سال ۱۴۰۴ دوبرابر می‌شود/ حمایت از کویرتایر برای صادرات ماشین آلات لاستیک

 

وزیر صنعت و معدن: صادرات غیرنفتی تا سال 1404 دوبرابر می‌شود/ حمایت از کویرتایر برای صادرات ماشین آلات لاستیک

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: برنامه ما این است که تا سال ۱۴۰۴ باید صادرات غیر نفتی را دو برابر کنیم زیرا صادرات یکی از مهمترین موضوعاتی است که در وزارت صمت به آن توجه می کنیم.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از  بیرجند ، سیدرضا فاطمی امین عصر امروز در بازدید از کارخانه کویرتایر بیرجند اظهار داشت: لاستیک سنگین عمدتا وارد می شود، در این راستا تولید داخلی مورد حمایت وزارت صمت است در داخل تولید شود.

وی افزود: رویداد خوبی که در کویرتایر اتفاق افتاد این است که کار این شرکت تولید تایر بوده است اما خوشبختانه پا را فراتر گذاشته است و وارد ماشین سازی شده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: شرکت کویرتایر علاوه بر اینکه تولید کننده تایر است ماشین آلات حرفه ای در حوزه لاستیک‌ را تولید می کند و ما نیز از این اقدام کویرتایر حمایت خواهیم کرد.

فاطمی امین با بیان اینکه صادرات ایران تنها نباید تایر باشد بلکه باید صادرات فناوری و ماشین آلات باشد تصریح کرد: ما نیز از این اقدام بزرگ کویرتایر حمایت خواهیم کرد و این شرکت را هم برای توسعه خودرو خود و هم اگر برنامه ای داشته باشد در بحث صادرات و احداث  خط تولید لاستیک در کشور های دیگر  کار کنند حمایت می کنیم.

وی با اشاره به مشوق‌هایی برای ترغیب سرمایه گذاران اظهار داشت: تا پایان امسال برای تمامی شهرستان‌های کشور به ویژه خراسان جنوبی برنامه تخصصی برای بخش صنعت، معدن و‌ تجارت آن تهیه خواهیم کرد.

وزیر صمت یا بیان اینکه در این برنامه تمام فرصت‌ها، مشکلات و رویدادهایی که اتفاق بیفتد را مشخص می کنیم یادآور شد: نقشه راه و برنامه عملیاتی ما در تحقق این برنامه ۳ سال آینده است.

فاطمی امین اظهار داشت: تمرکز ما بر روی این است که هر شهرستانی چه فرصت‌ها و ظرفیت‌هایی دارد و چه زیرساخت‌هایی را کم دارد و چه مشوق‌هایی را باید برای جذب سرمایه گذاران در بخش صنعتی، معدنی و تجاری داشته باشد تا شاهد توسعه متوازن در کشور باشیم.

وی به فرصت مرز اشاره کرد و افزود: برنامه ما این است که تا سال ۱۴۰۴ باید صادرات غیر نفتی را دو برابر کنیم زیرا صادرات یکی از مهمترین موضوعاتی است که در وزارت صمت به آن توجه می کنیم.

وزیر صمت با اشاره به اینکه در بحث صادرات کشورهای همسایه مانند پاکستان، افغانستان و روسیه اولویت دارند اظهار داشت: یکی از پروژه‌های مورد تاکید ما در بحث صادرات بحث حمایت، بازارسازی‌های کلان و مذاکرات سیاسی که برای توسعه صادرات کمک کند است.

 

 

 

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی خبرداد:
آبرسانی به روستاهای بالای ۲۰ خانوار خراسان جنوبی تا پایان سال آینده
امامی گفت: تمامی روستاهای بالای ۲۰ خانوار خراسان جنوبی تا پایان سال ۱۴۰۱ از نعمت آب لوله کشی بهره مند می‌شوند.

«حسین امامی» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در بیرجند، در خصوص وضعیت اعتباری و مشکلات حوزه آبرسانی در خراسان جنوبی، گفت: امسال ۲۰۲ میلیارد تومان اعتبار از محل اعتبارات محرومیت زدایی داریم،‌ همچنین سرجمع اعتبارات بخش روستایی ۳۰۰ میلیارد تومان بوده است که اعتبار بسیار مناسبی است که با تخصیص آن آبرسانی به تعداد زیادی از روستاها در دستور کار است.

 مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی افزود:  ۲۰۰ میلیارد تومان برای آبرسانی سیار روستاها و ‌مناطق عشایری  از محل مدیریت بحران پیش بینی شده که  تاکنون دو میلیارد تومان به حساب استان واریز شده و در هفته های آینده نیز مبلغ خوبی واریز خواهد شد که آبرسانی را سرعت می دهد.

با بیان اینکه علاوه بر این اعتبارات ۲۵۰ میلیارد تومان از اعتبارات ماده ۵۶ با عاملیت بانک رفاه اختصاص یافته است که امیدواریم این تفاهم نامه تصویب شود تا مشکلات آبرسانی استان حل شود، گفت: در مجموع با تخصیص این اعتبارات مشکل آب تمامی روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان تا پایان سال ۱۴۰۱ تعیین تکلیف می شوند.

امامی از آبرسانی سیار  به ۳۵۰ تا ۳۸۰ روستای استان به صورت دائم خبر داد و افزود: امسال از محل اعتبارات ملی برای این مهم اعتبار در نظر گرفته شده که در این خصوص امسال مشکلی نخواهیم داشت.

وی ادامه داد: بالغ بر چهار میلیارد تومان هم از اعتبارات استانی ابلاغ شده که امیدواریم با اعتباراتی که در این بخش پیش بینی شده، برای آبرسانی مشکلی نداشته باشیم چراکه  ۲۲ تانکر مالکیتی  شرکت امسال فعال خواهند بود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی تصریح کرد: با توجه به اینکه مقوله آب یکی از از اولویت های استان خراسان جنوبی است یکسری برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت  با حمایت های دولت و تاکید ریاست جمهوری در سفر  به طبس برای حل مشکلات آب؛ قطعا اقداماتی عملیاتی انجام خواهد شد.

وی در پایان به حوزه برق هم اشاره کرد و گفت: موضوع آب و سایر زیر ساخت های نیروگاه زغال سوز طبس آماده شده است، نیروگاه طبس معدن زغال سنگ حرارتی تجهیز و آماده بهره برداری است و توسعه آن صورت خواهد گرفت و  استان به یکی از قطب های تولید برق شرق کشور تبدیل خواهد شد.

امامی افزود: برای تامین زیر ساخت های آب و برق  برای محرومیت زدایی و توسعه صنایع، قرارگاه آب تشکیل شده که با حمایت های دولت سیزدهم، هیچ دغدغه ای نخواهیم داشت.

شناسایی ۲۶۳ نفر مبتلای گرفتار در دام کرونا

۲۶۳ بیمار جدید مبتلا به کرونا در خراسان جنوبی در شبانه روز گذشته شناسایی شدند.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز خراسان جنوبی، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: روز گذشته ۳۷۹ آزمایششناسایی ۲۶۳ نفر مبتلای گرفتار در دام کرونا تشخیص کرونا در استان انجام شد که مجموعا ۱۲۴ بیمار جدید شامل ۲۹ بستری و ۹۵ مورد سرپایی، شناسایی شدند.

دکتر مهدی زاده افزود: از این تعداد ۴۹ مورد از بیرجند،  ۵ مورد از بشرویه، خوسف دو مورد، درمیان و فردوس هرکدام ۴ مورد،  زیرکوه و طبس هرکدام ۱۱ مورد، سرایان و سربیشه هرکدام ۳ مورد و قاین و نهبندان هرکدام ۱۶ مورد بودند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: همچنین از ۵۹۱ تست سریع کرونا ۱۳۹ بیمار جدید مبتلا به کرونا در استان شناسایی شد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: در حال حاضر ۳۱۵ بیمار با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که ۱۸۰ نفر کرونا مثبتند.

مهدی زاده گفت: از این تعداد ۳۷ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند که حال ۱۳ نفر نامساعد است.

وی با بیان اینکه در شبانه روز گذشته یک مورد فوت ناشی از بیماری کرونا در استان گزارش شد، افزود: با ثبت یک مورد فوت جدید مجموع موارد فوت ناشی از این بیماری به هزار و ۹۹ نفر رسید.

وی افزود: در شبانه روز گذشته ۷۳ بیمار با علائم تنفسی در بیمارستان‌های استان پذیرش شدند که در همین مدت ۹۸ بیمار شامل ۶۰ بیمار کرونا مثبت با حال عمومی خوب از بیمارستان‌ها ترخیص شدند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: تاکنون ۲۸ هزار و ۸۳۷ بیمار مبتلا به کرونا بهبود یافته و یا در قرنطینه خانگی بسر می‌برند.

به گفته وی تا روز گذشته ۸۲ هزار و ۳۹ تست مولکولی کرونا در استان انجام شد که ۳۰ هزار و ۱۱۶ بیمار جدید مبتلا به کرونا شناسایی شد.

مهدی زاده افزود:همچنین در ادامه عملیات واکسیناسیون کرونا در استان تا امروز ۲۲۹ هزار و ۲۴۴ نفر واکسن نوبت اول و ۱۳۹ هزار و ۴۶۴ نفر واکسن نوبت دوم را دریافت کردند.

 

 

 

وزیر راه و شهرسازی

تامین زمین رایگان برای طرح اقدام ملی مسکن در طبس

وزیر راه و شهرسازی: مشکل مسکن درشهرستان طبس با برنامه ریزی های انجام شده رفع می شود.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز خراسان جنوبی، وزیر راه و شهرسازی گفت: در شهرستان طبس مشکلی از جهت تامین زمین تامین زمین رایگان برای طرح اقدام ملی مسکن در طبسوجود ندارد و همچنین در آینده زمین های بیشتری به شهر الحاق می شود.

قاسمی افزود: با باز شدن سامانه همه افرادی که نیازمند مسکن و شامل طرح اقدام ملی مسکن می شوند می توانند در سامانه ثبت نام کنند.

وی با اشاره به اینکه در این طرح زمین به صورت رایگان در اختیار افراد قرار می گیرد گفت: وام هایی به تازگی در مجلس شورای اسلامی در قانون جهش تولید مسکن برای این طرح ابلاغ شده است.

وزیر راه و شهرسازی افزود: با بالا رفتن سقف وام و زمین رایگانی که در اختیار افراد قرار می گیرد آورده مردم بسیار اندک می شود.

قاسمی گفت: با توجه به اینکه دو بانده شدن جاده های شهرستان از ضروریات است در بودجه سال های آینده اعتباراتی برای این مهم، پیش بینی می شود.

 

 

 

 

رییس جمهوری وارد طبس شد

 رییس جمهوری اسلامی ایران در سومین سفر استانی خود و در سفری از پیش اعلام نشده از طریق شهرستان طبس وارد استان خراسان جنوبی شد.

به گزارش ایرنا آیت الله سید ابراهیم رئیسی صبح امروز (جمعه) بدو ورود به فرودگاه طبس از سوی استاندار خراسان جنوبی و جمعی از مسوولان ارشد استان مورد استقبال قرار گرفت.

وزیران کشور، راه و شهرسازی و صنعت، معدن و تجارت، رئیس سازمان برنامه و بودجه، رئیس دفتر رئیس جمهوری و معاون اجرایی رئیس جمهوری، آیت الله رئیسی را در سفر به استان خراسان جنوبی همراهی می کنند.

زیارت حرم حضرت حسین بن موسی الکاظم (ع)، دیدار با مردم و بازدید از معادن پروده طبس از برنامه‌های آیت الله رئیسی در سفر به این شهرستان است و رییس جمهوری پس از آن به بیرجند مرکز استان می‌رود.

رییس جمهوری هفته‌های گذشته نیز در سفرهای سرزده، پنجم شهریور به استان‌ خوزستان و یازدهم شهریور ماه به استان سیستان و بلوچستان سفر کرد و امروز نوزدهم شهریور سومین سفر استانی را به خراسان جنوبی اختصاص داد.

خراسان جنوبی که از زمان تاسیس آن در کنار استان‌های خراسان رضوی و خراسان شمالی بیش از ۱۶ سال می‌گذرد با وجود ظرفیت‌های متنوع از جمله در بخش‌های کشاورزی، دامداری، معادن، گردشگری و مبادلات مرزی اما همچنان استانی کم‌برخوردار از نظر برخی امکانات و زیرساخت‌هاست.

تامین آب یکی از نیازهای اساسی این منطقه مرزی است به ویژه که خشکسالی سال جاری در ۵۰ سال اخیر بی‌سابقه بوده و طرح انتقال آب خلیج فارس و دریای عمان به خراسان جنوبی نیز در دست اقدام است.

توسعه زیرساخت‌ها و راه‌های دوبانده، تسریع در اجرای پروژه راه‌آهن، فروش و صادرات محصولات استراتژیک کشاورزی، توسعه صنایع معدنی و جلوگیری از خام‌فروشی مواد معدنی از جمله مطالبات این استان عنوان شده است.

آیت الله رئیسی بیستم خرداد امسال در برنامه تلویزیونی گفت و گو با مردم خراسان جنوبی گفت: برنامه ما این است که به خراسان جنوبی توجه خاص شود به دلیل این که ظرفیت‌ فراوانی در این استان وجود دارد.

وی افزود: سنگ‌هایی که در نهبندان، نقاطی از بیرجند و مناطق دیگر هست می‌تواند منشاء یک تحول اقتصادی باشد که سرمایه‌گذاری جدی نیاز دارد و سرمایه‌گذاران هم حاضرند که با حمایت از آنها و پرداخت تسهیلات، اقتصاد سنگ در خراسان جنوبی اقتصاد فعالی می‌شود.

رییس جمهوری گفت: امروز می‌بینیم که استعداد و ظرفیت خراسان جنوبی فوق آن چیزی است که وجود دارد و انجام می‌شود و اقدامات خوبی می‌تواند در جهت رفع محرومیت استان انجام شود.

وی با اشاره به محصولات استراتژیک خراسان جنوبی از جمله زعفران، زرشک، عناب و انار اظهار داشت: فرآوری این محصولات می‌تواند ارزش افزوده زیادی را برای استان ایجاد کند در حالی که الان ارزش افزوده آن نصیب دیگران می‌شود و اقتصاد خراسان جنوبی می‌تواند اقتصاد مبتنی بر داشته‌های استان باشد.

آیت الله رئیسی که نماینده مردم خراسان جنوبی در مجلس خبرگان رهبری است، مهر سال گذشته نیز به عنوان رییس قوه قضائیه به خراسان جنوبی سفر کرد.

 

 

 

نقره و برنز سوغات دو بدنساز خراسان جنوبی/۷

دو ورزشکار خراسان جنوبی در مسابقات قهرمانی کشور و انتخابی تیم ملی بدنسازی موفق به کسب مدال نقره و برنز شدند.

کهنسال رئیس هیئت بدنسازی و پرورش اندام خراسان جنوبی گفت: هفدهمین دوره مسابقات قهرمانی کشور و انتخابی تیم ملی بدنسازی و پرورش اندام به میزبانی استان تهران در حال برگزاری است.

او افزود: در این مسابقات امید محمودی و محتشم خزیمه دو ورزشکار استان به ترتیب مقام‌های دوم و سوم را در دسته پیشکسوتان به خود اختصاص دادند.

 

 

 

 

 

 

 

عدم تخلیه بار سوختی توسط برخی رانندگان در مرز ماهیرود/۲-۳

عدم تخلیه بار سوختی توسط برخی رانندگان در مرز ماهیرود

مدیرکل گمرکات خراسان‌جنوبی با اشاره به عدم تخلیه بار سوختی در مرز ماهیرود توسط تعدادی از رانندگان گفت: نگهداری بار سوختی در مرز روش مناسبی برای رسیدن به مطالبات نیست.

حسن رحیمی‌زاده در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به موضوع عدم تخلیه بار سوخت توسط برخی از کامیون‌داران در مرز ماهیرود به خاطر برخی از تسویه حساب‌ها و درخواست‌ها از شرکت‌های حمل و نقل اظهار کرد: اگر اختلافی بین رانندگان و شرکت‌های حمل و نقل وجود دارد بر اساس بارنامه باید توسط اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای رفع شود.

مدیرکل گمرکات خراسان‌جنوبی با اشاره به خطرات احتمالی ناشی از توقف تانکرهای سوخت با توجه به ماهیت بار آن‌ها، بیان‌کرد: مطالبات از شرکت‌ها و برخی از درخواست‌ها دلیل موجهی برای عدم تخلیه بار سوخت نیست و باید از طریق دیگری مسائل را پیگیری کنند.

رحیمی‌زاده ادامه‌داد: رانندگان باید حق و حقوق خود را از مراجع قانونی، سازمان حمل و نقل جاده‌ای و … پیگیری کنند و روش نگهداری بار سوختی در مرز روش مناسبی نیست آن هم وقتی طرف افغانستانی برای تحویل بار آماده است.

وی گفت: مشکل دیگری در مرز ماهیرود وجود ندارد و تبادلات طبق روال عادی در مرز انجام می‌شود.

 

 

رقابت تیم دارت خراسان جنوبی در مسابقات قهرمانی بانوان/۷

تیم دارت خراسان جنوبی رقابت خود را در اولین دوره مسابقات آنلاین قهرمانی بانوان کشور آغاز کرد.

تیم دارت خراسان جنوبی متشکل از زهرا رجبی، هیوا محمدی، آسیه ملکی و زهره آغاز رقابت تیم دارت خراسان جنوبی در مسابقات آنلاین قهرمانی بانوانفنجانی به مربیگری حمیده گل‌مکانی در مسابقات قهرمانی بانوان کشور در بخش انفرادی و دوبل به میزبانی استان آذربایجان شرقی رقابت خود را آغاز کردند.

 

 

 

 

 

 

 

خراسان جنوبی پیشرو در تحقق مشاغل خانگی/۲-۳

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار از معرفی خراسان جنوبی به عنوان یکی از استان‌های برتر در طرح مشاغل خانگی از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی خبر داد.

عابدی در کارگروه اقتصادی، اشتغال و سرمایه گذاری استان با اعلام این خبر خراسان جنوبی پیشرو در تحقق مشاغل خانگیگفت: برای طرح‌های مشمول دریافت تسهیلات اشتغال روستایی و عشایری ۳۷۱ میلیارد تومان بر عهده استان بوده که با پرداخت ۴۱۱ میلیارد تومان،  اشتغالزایی در این حوزه به میزان ۱۱۰ درصد محقق شده است.
وی از مدیران دستگاه‌های اجرایی خواست در راستای جذب اعتبارات تلاش کرده و فرصت‌های اشتغالزایی فراهم کنند.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار با اشاره به اینکه اولویت با طرح‌های نیمه تمام است افزود: مدیران دستگاه‌های اجرایی اول به جذب اعتبارات و سپس اجرایی شدن پروژه‌ها بیندیشند.
عابدی همچنین گفت: فرمانداران در شهرستان‌ها باید در طرح‌های اشتغال و سرمایه گذاری به عنوان ناظران ویژه همکاری لازم را داشته باشند.
مدیر کل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان هم در این جلسه گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۱ هزار و ۳۶۱ فرصت و تعهد شغلی از سوی دستگاه‌های اجرایی اعلام شده که تا کنون ۳ هزارو ۲۱۸ نفر در سامانه رصد، ثبت اشتغال نکرده اند.
اشرفی افزود: در سال جاری بالاترین میزان درصد تحقق اشتغال را شهرستان‌های زیرکوه، طبس و فردوس به خود اختصاص داده اند که بالاترین میزان عملکرد از نظر تعهد اشتغال را شهرستان فردوس داشته است.

جعفری، مدیر کل اقتصاد و دارایی استان هم گفت:از ۳۰۰ طرح سرمایه گذاری پیشنهادی در استان ۱۶۰ طرح از سوی فرمانداری‌ها و ۱۴۰ طرح از جانب دستگاه‌هایی متولی سرمایه گذاری دریافت شده است.
وی افزود: با بررسی‌ها انجام شده ۱۰۲ طرح به عنوان فرصت‌های سرمایه گذاری استان تاییدیه گرفته شده است که پیش بینی شده با اجرای این ۱۰۲ طرح برای ۶ هزارو ۶۷۰ نفراشتغال ایجاد شود.
خانی نژاد سرپرست حوزه برنامه ریزی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان هم در این جلسه گفت: در سال جاری ۲۳ پروژه اقتصادی مقاومتی در ستاد فرمانداری مصوب شده که ۱۴۰ میلیارد تومان اعتبار برای اتمام این پروژه‌ها نیاز است.

 

 

به میزبانی دانشگاه بیرجند

آغاز به کار پنجمین همایش ملی باستان‌شناسی ایران

پنجمین همایش ملی باستان‌شناسی ایران امروز به صورت مجازی در دانشگاه بیرجند آغاز به کار کرد.

دبیر علمی پنجمین همایش ملی باستان‌شناسی ایران گفت: همایش ملی آغاز به کار پنجمین همایش ملی باستان‌شناسی ایرانباستان‌شناسی ایران هر دوسال برگزار می شود و تاکنون سه دوره آن در بیرجند و دو دوره در تهران و مشهد برگزار شده است.

فرزین به دریافت ۱۳۰ مقاله علمی از پژوهشگران سراسر کشور اشاره کرد و افزود: از مقالات دریافتی پس از داوری توسط داوران ۷۱ مقاله پذیرش قطعی و در کتاب مجموعه مقالات منتشر شد.

این همایش دارای چهار پنل است که پس از آئین افتتاحیه پنل اول با عنوان پیش از تاریخ آغاز شد.

پنل دوران تاریخی، دوران اسلامی و باستان شناسی و علوم میان رشته‌ای سه پنل دیگر این همایش یک روزه است.

 

 

 

 

 

۱۳۰ مقاله به دبیرخانه همایش ملی باستان‌شناسی ایران رسید

۱۳۰ مقاله به دبیرخانه همایش ملی باستان‌شناسی ایران رسید

دبیر علمی پنجمین همایش ملی باستان‌شناسی ایران گفت: ۱۳۰ مقاله از پژوهشگران سراسر کشور به دبیرخانه این همایش رسید که پس از داوری ۷۱ مقاله پذیرش قطعی و در کتاب مجموعه مقالات چاپ شد.

سامان فرزین روز پنجشنبه در آیین افتتاحیه پنجمین همایش ملی باستان‌شناسی ایران در دانشگاه بیرجند که به صورت مجازی و ارتباط تصویری پژوهشگران برگزار شد افزود: برنامه‌ریزی‌های لازم برای برگزاری همایش از اردیبهشت ۱۳۹۹ با برگزاری جلسات آغاز شد و از اهداف اصلی این همایش می‌توان به مبادلات علمی جدید، تبادل تجربیات، بیان چالش‌ها و ارائه پژوهش‌های نوین اشاره کرد که به ارتقای جامعه کمک می‌کند.

وی گفت: همایش ملی باستان‌شناسی از معدود همایش‌هایی در کشور است که به صورت مداوم برگزار می‌شود و سابقه آن به ۱۰ سال پیش برمی‌گردد که امیدواریم این روند ادامه یابد.

دبیر علمی پنجمین همایش ملی باستان‌شناسی ایران اظهار داشت: محورهای اصلی همایش باستان‌شناسی ایران به چند بخش پیش از تاریخی، اسلامی، میان‌رشته‌ای و تاریخی تقسیم شد و پژوهشگران مقاله‌های متعدد را به دبیرخانه ارسال کردند.

رییس دانشگاه بیرجند هم در این همایش گفت: دانشگاه بیرجند و گروه باستان‌شناسی این دانشگاه علیرغم اینکه نوپا است توانسته در چند سال گذشته با برگزاری این همایش نقش خود را در توسعه این رشته ایفا کند.

احمد خامسان افزود: دانشگاه در سه دوره میزبانی همایش ملی باستان‌شناسی را برعهده داشته و امید است در پنجمین همایش همه اهدافی که تعیین شده، محقق شود.

وی بیان کرد: باستان‌شناسی و آشنایی با ریشه و پیشینه ما نقش بسیار مهمی در توسعه کشور و ایجاد هویت که زیربنای همه پیشرفت‌های مملکت است، ایفا می‌کند و تلاش‌های پژوهشگران این حوزه بدون شک نقش بسیار مهمی در توسعه و آبادانی این مرز و بوم خواهد داشت.

رییس دانشگاه بیرجند گفت: امیدوارم نتایج پژوهش‌هایی که در این همایش لحاظ خواهد شد به توسعه روزافزون این رشته بسیار مهم و علمی و تعمیق هویت ایرانی اسلامی در نسل جوان کمک کند با این امید که نتایج آن در صحنه‌های کاربردی نقش ایفا کند.

وی افزود: امیدوار بودیم این همایش در شرایط عادی برگزار شود و به صورت حضوری پذیرای میهمانان همایش باشیم اما شرایط به دلیل شیوع ویروس کرونا فراهم نشد.

خامسان تصریح کرد: دانشگاه بیرجند این آمادگی را دارد که با همه توان این همایش را در آینده نیز برگزار کند و لازم است از مسوولان دانشکده هنر دانشگاه بیرجند و گروه باستان‌شناسی و همکاران علمی و اداری قدردانی کنیم.

رییس دانشکده هنر دانشگاه بیرجند هم گفت: همایش باستان‌شناسی ایران به صورت منظم یک سال در میان برگزار شده که سه دوره آن در دانشگاه بیرجند بوده است.

محمد بارانی افزود: رشته باستان‌شناسی یک رشته چند بعدی است و با توجه به ویژگی‌هایی که در این رشته وجود دارد جای امیدواری است در مقطع کارشناسی ارشد دانشکده هنر دانشگاه بیرجند طرح توجیهی کارشناسی ارشد باستان‌سنجی را آماده کرده و امیدواریم مجوزهای لازم را اخذ کنیم.

وی گفت: طرح ارسال شده و در حال بررسی است تا این رشته کارشناسی ارشد را در دانشگاه داشته باشیم و در حال حاضر در گرایش‌های اسلامی، دوره پیش از تاریخ در خدمت پژوهشگران هستیم.

رییس دانشکده هنر دانشگاه بیرجند عنوان کرد: یکی از ویژگی‌ها و مزایای وقایع علمی این است که پژوهشگران نتایج و دستاوردهای خود را در این رویدادهای علمی ارائه می‌دهند و دانشجویان می‌توانند از آن استفاده کنند.

وی با بیان اینکه این همایش‌ها فرصتی برای نقد، بررسی و ابقای دستاوردهای پژوهشگران است افزود: هدف از برگزاری همایش‌ها این است که از دیدگاه، نظرات و نتایج پژوهش‌هایی که در سطح ملی انجام می‌شود، آگاه شویم و دانشجویان از این دستاوردها استفاده کنند.

وی گفت: برگزاری این گونه همایش‌ها و رویدادهای علمی زحمات بسیار زیادی دارد اما تمامی آن در زمان برگزاری به حلاوت تبدیل می‌شود.

این همایش دارای چهار پنل است که پس از آیین افتتاحیه، پنل اول با عنوان پیش از تاریخ با دبیری دکتر میثم نیکزاد آغاز شد. پنل دوران تاریخی، دوران اسلامی و باستان‌شناسی و علوم میان رشته‌ای سه پنل دیگر این همایش یک روزه است.

 

 

 

رییس و عضو انجمن باستان شناسی ایران تاکید کرد:
لزوم توجه ویژه آموزش و پرورش به باستان شناسی

اسماعیلی گفت: در بخش‌های آموزشی و پرورش در صورتی که توجه ویژه‌ای به نقش باستان شناسی در راستای توسعه کشور و پتانسیل‌های هویتی دیده شود، شاهد رشد بالندگی و پویایی برای فرهنگ و توسعه کشور خواهیم بود.

 «محمداسماعیل اسماعیلی جلودار» امروز (۱۸ شهریور) در مراسم افتتاحیه پنجمین همایش باستان‌ شناسی ایران که در دانشگاه بیرجند که به صورت مجازی برگزار شد، با اشاره به نقش محوری و کلیدی باستان شناسی در جوامع اظهار کرد: کشور ایران دارای پتانسیل بسیار بالایی در این زمینه است و باید توجه ویژه‌ای به این مساله داشته باشیم.

رییس و عضو انجمن باستان شناسی ایران با بیان اینکه نگاه نو در زمینه رشته باستان شناسی در دانشگاه‌ها آغاز شده است، افزود: این نگاه می ‌تواند به بخش‌های مختلفی از ساختار سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ایران کمک کند.

اسماعیلی تصریح کرد: برنامه ‌ریزان کشور باید توجه ویژه‌ای به رشته باستان شناسی داشته باشند چراکه دوری از نگاه خشک و خمود، راه را برای استفاده از تجارب و دانش باستان شناسی فراهم می کنند.

وی با بیان اینکه نسل جدیدی از باستان شناسان که تشنه یادگیری بوده و با انرژی وارد این رشته می‌شوند، انتظار دارند بسترها برای رشد و بالندگی برایشان فراهم شود، لذا متولیان کشور که بخشی اجرایی هستند، از این قاعده مستثنی نیستند.

رییس و عضو انجمن باستان شناسی ایران با اشاره به اینکه با در نظر گرفتن نمونه ‌های بسیار ارزنده‌ ای در دنیا از پتانسیل های گردشگری و صنایع دستی، افزود: رشته باستان شناسی در زندگی امروزی انسان‌ها بسیار تاثیرگذار است.

اسماعیلی با بیان اینکه باستان شناسی در دنیا روش‌های جدیدی را از کمک به رشد اقتصادی در یک جامعه گرفته تا کمک به حل مناظرات سیاسی، هویت فرهنگی یک جامعه و بسیاری از بخش‌های دیگر را در پیش گرفته است، اضافه کرد: در ایران نیز از این قاعده مستثنی نیستیم و انتظار انجمن علمی باستان شناسی و باستان‌شناسان کشور از دستگاه‌های متولی این است که این نگاه‌ها را تغییر دهند و افق جدیدی برای باستان شناسان رقم بزنند.

وی تصریح کرد: در صورت اعتماد به انجمن علمی باستان شناسی، نتیجه آن بدون شک در جامعه خواهیم داشت، تغییراتی در دستگاه اجرایی کشور اتفاق افتاده، پیام‌هایی از سوی متولیان جدید در ارتباط با وزارت میراث فرهنگی به گوش می‌رسد اگر این پیام‌ها بگونه‌ای باشد که به صورت اجریی ثمره آن را ببنیم به تبع نگاه همسان و برابر به این سه حوزه و نقش اساسی میراث فرهنگی می‌تواند تغییرات خیلی خوبی را رقم بزند.

رییس و عضو انجمن باستان شناسی ایران گفت: سال‌ های گذشته برنامه ریزی ‌های اشتباهی مانند طاق بستان، شوش و سایر تاوان بسیار سنگینی از لحاظ سرمایه مادی و فرهنگی بر پهنه فرهنگی ایران وارد کرده است که اگر این نگاه را تغییر دهیم و در مرحله مطالعاتی به باستان شناسان اعتماد شود شاهد این خسران و زیانی که بسیار زیاد است نخواهیم بود.

اسماعیلی ادامه داد: در بخش‌های آموزشی و مدارس در صورتی که توجه ویژه‌ای به نقش باستان شناسی در راستای توسعه کشور و پتانسیل‌های هویتی دیده شود، شاهد رشد بالندگی و پویایی برای فرهنگ و توسعه کشور خواهیم بود.

وی بیان کرد: سال گذشته در وزارت علوم اتفاقاتی در حوزه باستان شناسی در زیرگروه تاریخ افتاده که با تشکیل کارگروه مستقل باستان شناسی نوید اتفاقات جدیدی است که می ‌توان با برنامه ریزی جدید باستان شناسی را به جایگاه خودش بازگرداند.

 

 

 

نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس:

راه‌آهن بیرجند ـ یونسی گناباد فقط ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد/۵

لزوم توجه بیشتر دولت سیزدهم به مرز خراسان جنوبی

خسروی گفت: به دلیل مرز مشترک خراسان جنوبی با کشور افغانستان می طلبد دولت به لحاظ اختصاص بودجه و ایجاد زیرساخت های مرزی توجه ویژه ای به این استان داشته باشد.

«حسین خسروی اسفزار»با اشاره به مشکلات استان در زمینه راه و بسترهای حمل و نقل اظهار داشت: یکی از مهمترین طرح‌های زیربنایی که پس از سال‌ها انتظار در خراسان جنوبی عملیاتی شد، پروژه احداث راه‌آهن بیرجند – یونسی گناباد است که تاکنون عملیات زیرسازی آن ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و می طلبد موضوع تامین اعتبار این پروژه برای شتاب‌بخشی به روند اجرای کار مورد توجه ویژه دولت قرار گیرد.

 

نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه جاده «بیرجند- قاین» یکی از پرحادثه‌ترین محورهای مواصلاتی خراسان‌جنوبی است، گفت: حدود ۱۰ سال از زمان آغاز عملیات اجرایی دوبانده سازی این جاده می‌گذرد اما هنوز این عملیات به پایان نرسیده است.

 

وی ادامه داد: مطالعات جاده بیرجند- گزیک و درمیان، اختصاص ردیف بودجه ملی به طرح فاضلاب شهرستان شهرستان خوسف، راه اندازی صنایع تکمیلی و توجه بیشتر به سرمایه گذاری دولتی در این استان با رئیس جمهور و هیات وزیران مطرح خواهد شد.

 

خسروی اسفزار با تأکید بر اینکه برای سرمایه گذاری بخش خصوصی در استان خراسان جنوبی باید انگیزه هایی برای آنان ایجاد شود، گفت: امروز به خاطر همجواری با کشور افغانستان یکی از مهمترین مسائل استان بحث مرز است طبیعتا نیروهای امنیتی وظایف خود را انجام می دهند اما می طلبد دولت به لحاظ اختصاص بودجه و ایجاد زیرساخت های مرزی توجه ویژه ای به استان خراسان جنوبی داشته باشد.

 

 

 

 

نماینده مردم شهرستان های قاینات و زیرکوه در خانه ملت:
رئیس جمهور به داد زرشک کاران خراسان جنوبی برسد/۵

اسحاقی گفت: از رئیس جمهور استدعا دارم به داد کشاورزان استان برسد، تا بتوانند از محصول خود بهره ببرند؛ امروز کشاورز ما هیچ انگیزه ای برای برداشت محصول زرشک ندارد چون محصول سال قبل در انبارها و بارگاه ها دپو شده است و باید محصول جدید را برداشت کند.

«سلمان اسحاقی» در گفتگو با شبستان، اظهار کرد: انتظار ما از رئیس جمهور این است که در وهله اول درخصوص بروکراسی اداری در استان خراسان جنوبی به گونه ای دستورات لازم را صادر و ابلاغ کند که مشکلات مردم و سرمایه گذاران حل شود.

نماینده مردم شهرستان های قاینات و زیرکوه در خانه ملت با بیان اینکه بروکراسی های اداری در خراسان جنوبی مشکل ساز شده است، افزود: در جلسه شورای اداری این مهم باید توسط ریاست جمهوری تاکید شود.

وی در ادامه گذری به محصولات استراتژیک استان همانند زعفران، زرشک و عناب زد و افزود: تنها استان کشور هستیم که دارای محصول زرشک هستیم، از ریاست جمهوری استدعا دارم تا به داد کشاورزان استان برسد، تا بتوانیم از این محصول بهره ببریم چراکه امروز کشاورز ما هیچ انگیزه ای برای برداشت محصول زرشک ندارد چون زرشک در انبارها و بارگاه های ما دپو شده است و باید محصول جدید را برداشت کنیم.

وی تصریح کرد: بحث آب در استان خراسان جنوبی بسیار حیاتی شده است، امسال کم آبی برای ما ملموس بود و به خاطر استمرار خشکسالی در استان سال آینده متاسفانه با بحران بیشتری از آب مواجه خواهیم شد.

نماینده مردم شهرستان های قاینات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تثبیت پایانه گمرک یزدان برای مهم است، گفت: ریاست جمهوری حمایت کردند و شاهد بازگشایی این پایانه هستیم لذا برای تثبیت و استمرار فعالیت این گمرک باید دستورات لازم و نگاه مثبت داشته باشند.

اسحاقی با بیان اینکه اقتصاد خراسان جنوبی حول محور کشاورزی و دامپروری است، افزود: متاسفانه با خشکسالی مواجه هستیم لذا از ریاست جمهوری خواستاریم در بحث تامین نهاده های دامی با استان هایی که با بحران خشکسالی مواجه نشده اند و دارای نهاده های طبیعی دامی هستند برای استان رایزنی کنند.

وی بیان کرد: در بخش معدن، بعد از ۱۳ سال فولاد قاینات با حمایت های متوالی ریاست جمهور بخش احیای آن راه اندازی خواهد شد، انتظار داریم بخش فولاد سازی فولاد قاینات این زمان طولانی را نداشته باشد.

نماینده مردم شهرستان های قاینات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: حضور معادن در استان بسیار ارزشمند است، تنها برداشت از معادن برای ما مهم نیست، ما مطمئن هستیم آیت الله رئیسی می توانند به تعهدات اجتماعی معادن استان توجه کنند، برای ما اجرای تعهدات اجتماعی معادن مهم است.

 

 

 

 

توقیف بیش از ۲ هزار قطعه مرغ زنده فاقد مجوز در نیمبلوک/۴

رئیس شبکه دامپزشکی قاینات گفت: بیش از ۲ هزار قطعه مرغ زنده فاقد مجوز بهداشتی که از خراسان رضوی به مقصد سیستان و بلوچستان بارگیری شده بود در نیمبلوک شهرستان قائنات توقیف شد.

محمودی افزود: کارشناسان این اداره به محل اعزام و پس از بررسی مشخص شد که محموله مورد نظر  فاقد مجوز قانونی  به علت مخاطرات بیماری‌های مشترک انسان و طیور از جمله آنفلوانزای فوق حاد پرندگان و عرضه آن به صورت زنده ، غیر بهداشتی بوده که با هماهنگی انجام شده به کشتارگاه طیور شهرستان جهت نمونه گیری و کشتار آن به صورت بهداشتی ارسال شد تا پس از حصول نتیجه آزمایش دستور مصرف یا عدم مصرف گوشت صادر شود.
وی گفت:  فروش و عرضه مرغ زنده در سطح شهرستان ممنوع بوده و با متخلفان برخورد قاطع می‌شود و حمل هرگونه فرآورده خام دامی و دام وطیور مستلزم اخذ مجوز قرنطینه‌ای از دامپزشکی است.

 

 

 

عملیات اجرایی مجتمع آبرسانی خوشاب سربیشه از سرگرفته شد

عملیات اجرایی مجتمع آبرسانی خوشاب سربیشه از سرگرفته شد

 مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان خراسان جنوبی گفت: عملیات اجرایی مجتمع آبرسانی خوشاب سربیشه برای آبرسانی به ۱۶ روستای منطقه مرزی درح این شهرستان از سرگرفته شد.

به گزارش ایرنا عملیات اجرایی مجتمع آبرسانی خوشاب سربیشه برای آبرسانی پایدار به ۱۸ روستای مرزی با جمعیت ۸۳۱ خانوار در سال ۱۳۹۴ آغاز شد و فاز نخست آن در راستای آبرسانی روستای «مشوکی و خوشاب» مرداد ۱۳۹۸ با حضور وزیر نیرو به بهره‌برداری رسید.

عملیات اجرایی فاز دوم این مجتمع برای آبرسانی به ۱۱ روستای دیگر به دلیل کمبود اعتبار از سال ۹۸ متوقف شد و اسفند سال گذشته تفاهم‌نامه همکاری بین شرکت آب و فاضلاب استان و کمیته امداد خراسان جنوبی در راستای تسریع بخشی به روند اجرای این پروژه منعقد شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسن جنوبی روز پنجشنبه درخصوص روند اجرای این پروژه به خبرنگار ایرنا گفت: مجتمع آبرسانی خوشاب در راستای آبرسانی به ۱۸ روستای مرزی بخش درح سربیشه از سال ۱۳۹۴ آغاز شد و تاکنون در فاز نخست این مجتمع آبرسانی به روستاهای «مشوکی و خوشاب» انجام شده است.

حسین امامی بیان اینکه در فاز دوم این مجتمع، آبرسانی به ۱۱ روستای دیگر با اعتبار ۳۵ میلیارد تومان در دستور کار قرار دارد، اضافه کرد: براساس تفاهم‌نامه منعقد شده در سال گذشته با کمیته امداد عملیات اجرایی و خرید تجهیزات این فاز نیز آغاز شده است.

وی گفت: در این طرح پنج میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان کمیته امداد امام خمینی(ره) مشارکت دارد و مقرر شده که بسیج سازندگی به عنوان پیمانکار خطوط انتقال و اتصلات را با ۵۰ درصد هزینه انجام دهد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان خراسان جنوبی گفت: شرکت و آب و فاضلاب هم ۲۸ میلیارد تعهد خرید لوله و اتصالات را دارد که تاکنون عمده این تجهیزات توسط شرکت خریداری شده است.

وی ادامه داد: تلاش ما این است که فصل بهار سال آینده عملیات اجرایی فاز دوم این مجتمع را با هدف آبرسانی به ۱۱ روستای مرزی به اتمام برسانیم تا بیش از سه هزار نفر از مزایای آب سالم و بهداشتی برخوردار شوند.

 

 

 

امام جمعه فردوس معرفی شد

 

 

 

 

 

شناسایی یک باب سردخانه غیر مجاز در فردوس/۴

یک باب سردخانه غیرمجاز نگهداری فراورده‌های خام دامی در فردوس شناسایی شد.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان فردوس گفت: این سردخانه غیرمجاز در شهر باغستان فردوس شناسایی و ۲۰۰ کیلوگرم فرآورده‌های گوشتی غیربهداشتی در این سردخانه کشف شد.

اسماعیلی افزود: این سردخانه به صورت مخفی اقدام به حمل ، نگهداری و توزیع فرآورده‌های خام دامی ناسالم در سطح شهر فردوس نمود که پس از کشف آن توسط کارشناسان تمام محموله موجود در سردخانه توسط دامپزشکی ضبط شد و متخلفان برای سیر مراحل قضایی تحویل مراجع قضایی شدند.
رئیس اداره دامپزشکی شهرستان فردوس گفت: ورود فراورده‌های آلوده معدوم شده به چرخه مصرف ، موجب تهدید بهداشتی عمومی جامعه می‌شود.
اسماعیلی از مردم خواست با توجه به حساسیت مسائل بهداشتی و ضرورت توجه ویژه به موضوع، فراورده‌های خام دامی مورد نیاز خود را از مراکز مجاز و با نظارت دامپزشکی تهیه و از خرید فرآورده‌های فاقد هویت و شناسنامه بهداشتی (تاریخ تولید و انقضا، کد ردیابی و …) خودداری کنند و در صورت مشاهده هرگونه تخلف بهداشتی در خصوص عرضه فراورده‌های خام دامی غیر بهداشتی، مراتب را با شماره تماس ۳۲۷۲۸۴۰۶ اطلاع‌رسانی نمایند.

 

 

 

 

سرعت وزش باد در درح به ۱۱۲ کیلومتر بر ساعت رسید

سرعت وزش باد در شبانه روز گذشته در به ۱۱۲ کیلومتر بر ساعت رسید.

کارشناس هواشناسی گفت: بیشترین سرعت وزش باد در شبانه روز گذشته در درح شهرستان سربیشه با ۱۱۲ کیلومتر بر ساعت و کمترین دید افقی در حاجی‌آباد با کمتر از ۵۰ متر ثبت شد.

 

لطفی افزود: با توجه به الگوی نقشه‌های پیش یابی و با تداوم وزش باد‌های ۱۲۰ روز در استان کماکان برای امروز و فردا هم وزش باد شدید و گرد و خاک در استان پیش‌بینی می‌کنیم که در برخی ساعات به‌خصوص در مرز شرقی استان باعث کاهش دید افقی و کاهش کیفیت هوا خواهد شد.

 

وی گفت:همچنین در مرز شرقی استان طوفان گرد و خاک می‌تواند باعث ایجاد خسارت شود.

کارشناس هواشناسی گفت: دمای هوا برای ۴۸ ساعت آینده ادامه روند کاهشی را خواهد داشت و هوا خنک‌تر خواهد شد.

 

لطفی افزود: در شبانه روز گذشته سربیشه با ۱۵ درجه خنک ترین و  دهسلم نهبندان با ۴۱ درجه سلسیوس گرمترین نقاط استان بودند.

وی گفت: تغییرات دما در بیرجند هم در این مدت بین ۱۹ و ۳۳ درجه ثبت شد.

 

 

 

جدال برای صعود به لیگ دسته سه کشور/۷

راهیافتگان به فینال لیگ دسته یک فوتبال خراسان جنوبی فردا برای صعود به لیگ دسته سه کشور با هم رقابت می کنند.

تیم‌های ستاره ساز و سرخ پوشان بیرجند فردا ساعت ۱۶ و سی دقیقه به مصاف هم جدال برای قهرمانی در لیگ دسته اول فوتبال استانمیروند.

 

پیروز این میدان به لیگ دسته سه کشور راه می یابد و تیم مغلوب هم راهی مسابقات جام حذفی کشور می شود.

 

 

 

 

 

 

 

معارفه امام جمعه جدید فردوس/۲

امام جمعه جدید فردوس امروز با حضور نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی معارفه شد.

آیت الله عبادی ضمن قدردانی از خدمات حجت الاسلام بابایی امام جمعه سابق معارفه امام جمعه جدید فردوسگفت: حجت الاسلام بابایی نیرویی پرتلاش ، شجاع و انقلابی است که رفتن ایشان از استان با توجه به نیاز‌ها برای ما سخت و دشوار خواهد بود اما خوشحالیم که ایشان قرار است در سنگر جدید حضور پیدا کنند.

وی همچنین خطاب به امام جمعه جدید شهر فردوس افزود:انتظار می‌رود با توجه به سابقه تاریخی و فرهنگی شهر فردوس اهدافی در شان خود این شهر تاریخی مدنظر قرار گیرد و برای رسیدن به آن اهداف تلاش ویژه شود.

 

در این مراسم حجت الاسلام شاکری به عنوان امام جمعه فردوس منصوب شد.

حجت الاسلام شاکری پیش از این امام جمعه اسلامیه بوده است.

 

 

 

 

 

 

کشف بیش از ۲۳ هزار عدد قرص روانگردان در بیرجند/۴

۲۳ هزار و ۲۰۰ عدد قرص غیر مجاز قاچاق در شهرستان بیرجند کشف و معدوم شد.

فرمانده انتظامی شهرستان بیرجند گفت: مأموران یگان امداد شهرستان بیرجندکشف بیش از ۲۳ هزارعدد قرص روانگردان در بیرجند هنگام گشت زنی سطح حوزه استحفاظی به حرکات فردی که در حال تخلیه بسته‌های سفیدرنگ گالن بیست لیتری به داخل کیسه بود مشکوک شدند.

سرهنگ فولادی افزود: ماموران پس از هماهنگی با مقام قضایی در بازدید از وسایل و بسته‌های داخل کیسه ۲۳ هزار و ۲۰۰ عدد قرص غیر مجاز روانگردان کشف کردند.

وی گفت: ماموران در این رابطه یک متهم را بازداشت کردند که متهم بازداشت شده با تشکیل پرونده برای سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شد.

فرمانده انتظامی شهرستان بیرجند با بیان اینکه پلیس به صورت شبانه‌روزی تمام تلاش خود را برای برقراری نظم و امنیت جامعه انجام می‌دهد، افزود: مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ آماده دریافت اخبار و اطلاعات شهروندان در خصوص شناسایی و برخورد با مجرمان است.

 

 

 

توزیع ۴۵۰ بسته کیف و لوازم التحریربین دانش آموزان محروم/۲

۴۵۰ بسته کیف و نوشت افزار در آستانه سال تحصیلی جدید بین دانش آموزان مناطق محروم خراسان جنوبی توزیع شد.

 مدیر کل آموزش و پرورش استان از توزیع ۴۵۰ کیف و نوشت افزار بین دانش آموزان محروم با مشارکت بانک ملت خبر داد.
واقعی  ارزش بسته‌های اهدایی کیف و نوشت افزار   اهدایی بانک ملت را بیش از ۱۱۲ میلیون تومان اعلام کرد.

 

 

 

 

کابل خودنگهدار جایگزین شبکه سیمی برق در خراسان جنوبی می‌شود

 

کابل خودنگهدار جایگزین شبکه سیمی برق در خراسان جنوبی می‌شود

در راستای تامین برق مستمر، بدون خاموشی و باکیفیت، یکی از اقدامات به روز و مقرون به صرفه در حوزه توزیع برق، استفاده از کابل خودنگهدار به جای شبکه سیمی به عنوان یک راه حل چند منظوره است.

به گزارش  خبرگزاری تسنیم ازبیرجند،کاهش تلفات، افزایش رضایتمندی مشترک، افزایش ایمنی کارکنان و مشترکین و جلوگیری از تخریب طبیعت با حذف شاخه زنی و کمک به محیط زیست از جمله مزایای اجرای این طرح است.

نقاط آلوده به سرقت انرژی و سرقت تجهیزات، مسیرهای که بیشترین افت ولتاژ را داشتند و همچنین مسیرهایی که در مسیر عوارض طبیعی از جمله اشجار واقع شده اند در اولویت این طرح قرار دارند.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی گفت: با تغییر رویکرد صنعت برق در احداث شبکه‌های جدید از طریق کابل خودنگهدار و همچنین عملیات تبدیل سیم به کابل خودنگهدار تاکنون بالغ بر ۱۶۰۰ کیلومتر از شبکه‌های توزیع برق استان معادل ۳۰ درصد شبکه های فشار ضعیف با برنامه ریزی، جذب اعتبار و اجرای برنامه‌های عملیاتی به کابل خودنگهدار تبدیل شده است.

 مهدی دادگر با بیان اینکه بر اساس برنامه و اعتبار موجود امسال نیز پیش‌بینی شده است بیش از ۳۰۰ کیلومتر شبکه سیمی در این راستا به کابل خودنگهدار تبدیل شود تصریح کرد: بالغ بر ۵۰۰۰ کیلومتر شبکه فشار ضعیف در استان خراسان جنوبی موجود است که از این بین حدود ۳۰۰۰ کیلومتر باقیمانده در برنامه تبدیل به کابل خودنگهدار قرار داده شده است.

وی افزایش قابلیت اطمینان شبکه در مقابل شرایط جوی و اتفاقات ناشی از برخورد اشیاء خارجی، کاهش انرژی توزیع نشده(خاموشی) به مقدار قابل ملاحظه وکاهش شاخص زنی و کمک به محیط زیست و همچنین کاهش خطر آتش سوزی در قالب طرح مهربانی با محیط زیست را از جمله مزایای عمده استفاده از کابل خودنگهدار در شبکه‌های توزیع اعلام کرد.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی گفت: کاهش تلفات ناشی از عبور سیم از بین شاخه‌های درختان، امکان استفاده از معابر باریک برای عبور شبکه و همچنین مقاوم بودن در برابر خوردگی و در نتیجه کاهش پارگی خطوط فشار ضعیف وامکان زیبا سازی فضای شهری با مخفی کردن شبکه سیمی از دیگر مزایای عمده استفاده از کابل خودنگهدار در شبکه‌های توزیع است.

دادگر با بیان اینکه شبکه کابل خودنگهدار به راحتی در دسترس نیست‌و این مهم سبب کاهش سرقت شبکه و همچنین کاهش سرقت انرژی و در نتیجه کاهش تلفات شبکه‌های توزیع شده است بیان کرد: با توجه به ارتقاء و افزایش سطح مقطع کابل خودنگهدار نسبت به معادل شبکه سیمی جایگزین شده، تلفات در شبکه‌های توزیع به نحو مطلوبی کاهش می یابد.

وی با بیان اشاره به اینکه تلفات شبکه‌های توزیع در استان با توجه به اقدامات صورت گرفته ۷  درصد است و هدف سال ۱۴۰۰ برای کاهش تلفات عدد ۶.۲ درصد پیش بینی شده است تصریح کرد: با اجرای طرح تبدیل سیم به کابل خود نگهدار و سایر اقدامات در حوزه توزیع برق استان این هدف عملی خواهد شد.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی گفت:در راستای اجرای طرح تبدیل سیم به کابل خود نگهدار در سال جاری بازطراحی و بالانس شبکه فشار ضعیف همزمان با تبدیل شبکه سیمی به کابل خودنگهدار نیز در حال اجراست که بازتاب موثری در کاهش تلفات دارد.

دادگر اظهار داشت: این طرح ازابتدای سال جاری آغاز شده و در مرحله برنامه ریزی و پیش بینی اعتبار است و در شهرستانهای جنوب استان در حال اجرا است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی کمک به حفظ محیط زیست در قالب طرح قبض سبز راازجمله اثرات مهم محیط زیستی اجرای این طرح بر شمرد وافزود: با تبدیل شبکه سیم به کابل خودنگهدار، قطع درختان و یا شاخه های درختان در مسیر شبکه های برق به طور قابل ملاحظه ای کاهش داشته است.

وی با بیان اینکه احتمال آتش سوزی درختان در مسیر شبکه های برق نیز کاهش چشمگیری یافته است بیان کرد: در راستای اجرای طرح مهربانی با محیط زیست با تبدیل شبکه سیم به کابل خودنگهدار طی سال گذشته و امسال  از شاخه زنی حدود ۲۵۰۰۰ اصله درخت و خسارت به محیط زیست جلوگیری می‌گردد.

تاکید نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی

نقش ارزنده مادران شهدا در تحقق آرمان های انقلاب/۲-۳

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی:مادران شهدا، با اهدای جان فرزندان خود در راه خدا در مسیر تحقق آرمان‌های انقلاب گام برداشتند.

آیت الله عبادی در هشتمین یادواره لشگر فرشتگان در جمع همسران و مادران نقش ارزنده مادران شهدا در تحقق آرمان های انقلابشهدا و دانش آموزان گفت: شهدا در دامان مادران بزرگی همچون شما پرورش یافتند که الگوی بزرگی در جامعه کنونی هستند.

وی تربیت فرزندان را برای زنان عبادت دانست و افزود: باید فضای مناسب و بدون دغدغه اقتصادی برای مادران فراهم شود تا این نقش مادری را به نحو احسن انجام دهند.

نماینده ولی فقیه در استان با اشاره به مقام والای زن ، آنان را اولین، مهم‌ترین و تاثیر گذارترین مربی برای پرورش فرزندان دانست و افزود: بی تردید مادران شهدا نقشی اساسی برای شکل گیری شخصیت این بزرگ مردان عرصه نبرد داشتند.

هشتمین یادوراره لشگر فرشتگان با محوریت سرگذشت پژوهی مادران و همسران شهدا برگزار و در پایان از ۵ همسر شهید که سرگذشت پژوهی شده اند و دختران شهدا و جانبازان تجلیل شد.

 

 

 

رییس اتاق بازرگانی بیرجند:

واحدهای تولیدی خراسان جنوبی ظرفیت اشتغال پنهان دارند/۲-۳

واحدهای تولیدی خراسان جنوبی ظرفیت اشتغال پنهان دارند

 رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند گفت: واحدهای کوچک و متوسط در استان خراسان جنوبی ظرفیت اشتغال پنهان خالی دارند و نیازمند تامین سرمایه در گردش هستند.

محسن احتشام در گفت و گو با ایرنا افزود: بسیاری از واحدهای استان دچار چنین معضلی هستند و بانک‌های تخصصی هم توان تامین سرمایه در گردش آنها را ندارند.

وی اظهار داشت: از دولت سیزدهم انتظار داریم منابع بانک‌های تخصصی استان مانند بانک توسعه تعاون، بانک کشاورزی و بانک صنعت و معدن افزایش یابد تا بتوان سرمایه در گردش واحدهای تولیدی را تامین کرد.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند گفت: در زمینه مالیات نیز رقم بالایی از واحدهای تولیدی دریافت می‌شود از طرفی طبق قانونی که در گذشته وضع شده باید شهرک‌های صنعتی بیرجند و قاینات معافیت مالیاتی داشته باشد لذا این مهم از خواسته‌های تولیدکنندگان است.

وی افزود: با توجه به قابلیت‌های زیادی که در حوزه معدنی خراسان جنوبی وجود دارد انتظار داریم شرکت‌های سرمایه‌گذاری دولتی در حوزه فرآوری مواد معدنی ورود کنند و آنچنان که باید امکانات بالقوه حوزه معدنی استان را به فعلیت نرسانده‌ایم که در این بخش باید سرمایه‌گذاری بیشتری صورت گیرد.

احتشام بیان کرد: در صورتی که شرکت‌های سرمایه‌گذاری دولتی از قبیل شستا در این زمینه بیشتر ورود کنند زمینه اشتغال بیشتر و توسعه بهتر استان خراسان جنوبی فراهم خواهد شد.

وی گفت: باید به تولیدکنندگان، صادرکنندگان و فعالان اقتصادی که به معنای واقعی در محرومیت‌زدایی مشارکت داشته و صادقانه در این شرایط سخت کار می‌کنند، توجه بیشتری شود.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند افزود: بیشتر بازار هدف تولیدات خراسان جنوبی در حوزه صادرات، کشور افغانستان است که از دولت انتظار داریم برگشت ارز حاصل از صادرات برای صادرکنندگان و تولیدکنندگان تسهیل شود چون الان بیشتر به صورت ریالی انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: باید به صادرات محصولات استراتژیک خراسان جنوبی از جمله زرشک، زعفران و عناب به معنای واقعی کمک شود و یکسری واحدهای فرآوری در این خصوص در استان ایجاد شده که نیاز به حمایت دارند.

احتشام گفت: کمک به معرفی و تبلیغات محصولات تولیدی استان از دیگر انتظارات است چراکه واحدهای کوچک توان معرفی محصولات خود را با توجه به بالا بودن هزینه تبلیغات ندارند.

وی افزود: شاهد باز شدن بازارچه‌های مرزی استان هستیم که باید تدابیری اندیشیده شود این بازگشایی پایدار باشد و حجم وسیعی از محصولات در این بازارها مبادله شود.

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*