اخبار خراسان جنوبی /

 

 

در راستای اجرای طرح «شمیم حسینی»
۴۴۰۰ بسته معیشتی از محل نیات موقوفات بین نیازمندان خراسان جنوبی توزیع شد
در راستای اجرای طرح «شمیم حسینی» چهار هزار و ۴۰۰ بسته معیشتی به ارزش یک میلیارد و ۳۲۰ میلیون تومان از محل نیات موقوفات مرتبط و کمک خیرین بین نیازمندان خراسان جنوبی همزمان با سراسر کشور توزیع شد.

 حجت الاسلام «پرویز بخشی پور» در مراسم «شمیم حسینی» اظهار داشت: امروز در راستای اجرای «طرح شمیم حسینی» به همت سازمان اوقاف و امور خیریه کشور از محل نیات واقفین و کمک خیرین ۲۰۰ هزار بسته غذایی و بهداشتی توزیع می شود.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی با بیان اینکه در خراسان جنوبی نیز چهار و ۴۰۰ بسته غذایی و بهداشتی بین نیازمندان توزیع می شود، افزود: برای تهیه این بسته ها یک میلیارد و ۳۲۰ میلیون تومان از محل نیات واقفان و کمک های خیرین هزینه شده است.

 

وی در ادامه بیان کرد: ارزش هر بسته ۳۰۰ هزار تومان است و این بسته های معیشتی شامل حبوبات، رب، چای، روغن، مواد شوینده و غیره است.

 

حجت الاسلام بخشی پور با اشاره به اینکه از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون ۱۴ مرحله توزیع بسته غذایی در سراسر کشور اجرا شده است، افزود: از ابتدای شیوع کرونا تاکنون در قالب رزمایش کمک های مومنانه ۴۲ هزار بسته معیشتی با اعتباری بالغ بر ۱۲ میلیارد تومان از محل موقوفات مرتبط و کمک خیرین بین نیازمندان استان توزیع شده است.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی به بحث توزیع غذای گرم اشاره کرد و گفت: از ابتدای ماه محرم تاکنون ۹۰ هزار و ۷۵۰ پرس غذای گرم بین نیازمندان استان توزیع شده است که ۲۹ هزار و ۵۰۰ پرس غذای گرم از عواید موقوفات و ۶۳ هزار و ۲۰۰ پرس غذای گرم از محل کمک های خیرین تهیه شده است.

 

حجت الاسلام بخشی پور در پایان بیان کرد: سازمان اوقاف قبل از شیوع ویروس کرونا نیز بحث توزیع بسته غذایی در بین نیازمندان را در دستور کار داشته است و بعد از شیوع ویروس کرونا با کمک خیرین و مردم این بحث رونق یافت و هر زمان که نیات موقوفات شارژ شود قطعا این رزمایش اجرا خواهد شد.

 

 

 

 

 

 

نماینده مردم قاین و زیرکوه در مجلس:

ساختارهای اداری و مدیریتی در خراسان‌جنوبی اصلاح شود

ساختارهای اداری و مدیریتی در خراسان‌جنوبی اصلاح شود

بیرجند- نماینده قاین و زیرکوه در مجلس گفت: مدیر ارشد خراسان‌جنوبی در دولت سیزدهم باید در جهت اصلاح ساختارهای اداری و مدیریتی در این استان قدم بردارد.

سلمان اسحاقی در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: چنانچه دولت بخواهد برای خراسان‌جنوبی استاندار جدیدی انتخاب کند و از نمایندگان مجلس مشورت بگیرد، من به مؤلفه‌ها و شاخصه‌هایی چون توانمندی، کار بلدی و آشنا بودن به‌ساختارهای حاکمیتی و مهم‌تر از همه دلسوز مردم بودن تأکید خواهم داشت.

نماینده مردم قاین و زیرکوه در مجلس بیان‌کرد: ما به دنبال مدیران و استانداری هستیم که نماینده مردم در دولت باشد تا دلسوزانه امور را پیگیری کند.

اسحاقی گفت: خراسان‌جنوبی به عنوان سومین استان پهناور کشور پتانسیل‌های متعددی برای رشد اقتصادی دارد که نمونه آن بازارچه‌ها و پایانه‌های گمرک است که اگر بر همین موضوع تکیه کنیم امنیت پایدار و ارتقا بسیاری از شاخص‌های اقتصادی را شاهد خواهیم بود.

وی بیان‌کرد: از طرف دیگر ما در خراسان‌جنوبی محصولات استراتژیکی چون زرشک داریم که تاکنون توجه خاصی به آن به ویژه در حوزه قیمت‌گذاری نشده است و در این راستا مطرح می‌کنم که مدیران باید در جهت اصلاح و ترمیم بدنه اقتصاد کشاورزی در خراسان‌جنوبی گام‌های ویژه‌ای بردارند.

نماینده مردم قاین و زیرکوه در مجلس ادامه‌داد: رهبر معظم انقلاب اسلامی در یکی از سخنرانی‌های خود بر فرآوری و توجه به دو محصول خرما و زعفران جنوب خراسان تأکید داشتند که بی‌شک وقتی سخن از زعفران جنوب خراسان می‌گویند مقصود خراسان‌جنوبی است.

اسحاقی با بیان اینکه در دولت قبل به این توصیه رهبر انقلاب بی توجهی شد، گفت: البته در حوزه محصولات استراتژیک و قیمت‌گذاری و فرآوری آن استاندار به تنهایی نمی‌تواند اقدامی انجام دهد و سازمان صمت و جهاد کشاورزی نیز باید در این زمینه ورود خوبی داشته باشند.

وی گفت: همه مواردی که مطرح شد جز با اصلاح ساختار اداری و مدیریتی خراسان‌جنوبی محقق نمی‌شود و از این جهت استاندار جدید باید موضوع اصلاح ساختار مدیریتی خراسان‌جنوبی را آغاز کند.

نماینده مردم قاین و زیرکوه در مجلس با بیان اینکه متأسفانه در بخش‌هایی از عرصه‌های مدیریتی در خراسان‌جنوبی اراده‌ای برای خدمت در راستای رسیدن مردم به منافعشان وجود ندارد، اظهار کرد: استاندار دولت سیزدهم باید به دنبال مدیرانی باشد در به معنای واقعی نماینده مردم در دولت باشند.

اسحاقی با اشاره به اینکه ساختارهای غلط اداری آسیب بدی به مردم زده است، یادآور شد: متأسفانه گاه یک قانون که هنوز مجریان، آن قانون را آزمایش نکرده‌اند، در خراسان‌جنوبی اجرا می‌شود که آسیب زا است و این روندها باید اصلاح شود.

 

 

شاخص کیفیت هوای ۴ شهرستان خراسان جنوبی؛ ناسالم/۲-۳

 

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: هوای چهار شهرستان استان در وضعیت ناسالم قرار گرفت و افراد مبتلا به بیماری آسم، سالمندان و کودکان از منزل خارج نشوند.

حسن اکبری  افزود: براساس داده‌های ایستگاه‌های فعال پایش کیفی هوا در استان، شاخص کیفیت هوای ۲۴ ساعت منتهی به ساعت ۱۱ روز جاری در شهرستان‌های بیرجند، نهبندان، زیرکوه و سرایان در شرایط ناسالم برای همه گروه‌ها قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه در شبانه‌روز گذشته شاخص کیفیت هوا در این ایستگاه‌ها به بالای ۱۵۰ رسید گفت: بر این اساس، شاخص ذرات معلق ریز بزرگتر از ۲.۵ میکرون در همه شهرستان‌ها بالا و کیفیت هوا برای همه گروه‌ها به ویژه کودکان، سالمندان، بیماران تنفسی و چشمی ناسالم است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی بیان کرد: با توجه به پیش‌بینی هواشناسی مبنی بر تداوم وزش باد شدید و خیزش گرد و خاک در استان طی شبانه‌روز آینده، هم‌استانی‌ها به ویژه افراد مبتلا به بیماری‌های ریوی نظیر آسم، سالمندان و کودکان از فعالیت‌های طولانی یا سنگین خارج از منزل خودداری کنند.

وی ادامه داد: در پنج ماه نخست امسال ۶۳ روز هوای ناسالم در خراسان جنوبی به ثبت رسید و تعداد روزهای ناسالم استان به دلیل خشکسالی افزایش دارد.

 

 

شناسایی ۴۰۱ بیمار جدید مبتلا به کرونا در خراسان جنوبی/۲-۳

۴۰۱ بیمار جدید مبتلا به کرونا در شبانه روز گذشته در استان شناسایی شد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: در شبانه روز گذشته ۲۲۹ آزمایش تشخیص کرونا در استان انجام شد که مجموعا ۸۸ بیمار جدید شامل ۴۱ مورد بستری و ۴۷ مورد سرپایی، شناسایی شدند.

دکتر مهدی زاده افزود: از این تعداد ۳۲ مورد از بیرجند، از شهرستان‌های خوسف و فردوس هر کدام ۲ مورد، درمیان ۵ مورد، زیرکوه ۱۲ مورد، سرایان و سربیشه هر کدام ۱ مورد، طبس ۱۳ مورد، قاین ۴ مورد و نهبندان ۱۶ مورد جدید شناسایی شد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: همچنین از ۸۴۹ تست سریع کرونا ۱۷۲ بیمار جدید مبتلا به کرونا در استان شناسایی شد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: در حال حاضر ۴۲۴ بیمار با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که ۲۵۷ نفر کرونا مثبتند.

مهدی زاده گفت: از این تعداد ۳۹ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند که حال ۶ نفر نامساعد است.

وی افزود: در شبانه روز گذشته ۱۰۳ بیمار با علائم تنفسی در بیمارستان‌های استان پذیرش شدند که در همین مدت ۱۰۹ بیمار شامل ۷۰ بیمار کرونا مثبت با حال عمومی خوب از بیمارستان‌ها ترخیص شدند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: تاکنون ۲۸هزار و ۲۵۷ بیمار مبتلا به کرونا بهبود یافته و یا در قرنطینه خانگی بسر می‌برند.

مهدیزاده افزود:در شبانه روز گذشته با ثبت ۳ مورد فوت جدید ناشی از کرونا تعداد فوتی‌های این بیماری به هزار و ۸۲ مورد رسید.

به گفته وی تا روز گذشته ۸۰ هزار و ۴۹۶ تست مولکولی کرونا در استان انجام شد که ۲۹هزار و ۵۹۶ بیمار جدید مبتلا به کرونا شناسایی شد.

مهدی زاده افزود: همچنین در ادامه عملیات واکسیناسیون کرونا در استان تا امروز ۲۱۳ هزار و ۶۹۸ نفر واکسن نوبت اول و ۱۲۰ هزار و ۱۰۲ نفر واکسن نوبت دوم را دریافت کردند.

کشف لوازم خانگی قاچاق در فردوس/۴

ماموران انتظامی فردوس در بازرسی از یک اتوبوس مسافربری انواع لوازم خانگی قاچاق کشف کردند.

فرمانده انتظامی شهرستان فردوس گفت: مأموران انتظامی شهرستان فردوس در اجرای طرح مبارزه با قاچاق کالا و ارز، هنگام کنترل خودرو‌های عبوری در محور‌های مواصلاتی به یک اتوبوس مسافربری مشکوک شدند و خودرو را برای بررسی بیشتر متوقف کردند.

سرهنگ فولادی افزود: مأموران با هماهنگی مقام قضائی، در بازرسی از اتوبوس انواع لوازم خانگی قاچاق به ارزش یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال کشف کردند.

فرمانده انتظامی شهرستان فردوس با بیان این که در این رابطه یک متهم دستگیر شده است، گفت: متهم دستگیر شده به همراه پرونده برای سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شد.

 

 

 

 

 

کشف ۱۹۰ کیلوگرم آویشن قاچاق در طبس/۴

ماموران انتظامی شهرستان طبس در بازرسی از یک سواری پراید، ۱۹۰ کیلوگرم آویشن قاچاق در این شهرستان کشف کردند.

فرمانده انتظامی شهرستان طبس گفت:مأموران انتظامی پاسگاه”ده محمد” شهرستان طبس در اجرای طرح مبارزه با قاچاق کالا و ارز، هنگام کنترل خودرو‌های عبوری در محور‌های مواصلاتی به یک سواری پراید مشکوک شدند و خودرو را جهت بررسی بیشتر متوقف کردند.

سرهنگ علی پور افزود: مأموران با هماهنگی مقام قضائی در بازرسی از سواری پراید ، ۱۹۰ کیلوگرم آویشن قاچاق به ارزش ۳۰۰ میلیون ریال کشف و ضبط کردند.

فرمانده انتظامی شهرستان طبس افزود: ماموران در این زمینه ، یک خودرو را توقیف و یک متهم را نیز بازداشت کردند که متهم بازداشت  شده برای سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شد.

 

 

اتوبوس حامل ۲۱ راس گوسفند غیر مجاز در”فردوس” متوقف شد/۴

 

فرمانده انتظامی”فردوس” گفت: ماموران انتظامی در بازرسی از یک اتوبوس مسافربری، ۲۱ رأس گوسفند قاچاق به ارزش ۶۳۰ میلیون ریال در این شهرستان کشف کردند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ”علیرضا فولادی” اظهار داشت: مأموران کلانتری ۱۵″اسلامیه” شهرستان فردوس در اجرای طرح مبارزه با قاچاق کالا و احشام، هنگام کنترل خودروهای عبوری در محورهای مواصلاتی به یک اتوبوس مشکوک شدند و خودرو را جهت بررسی بیشتر متوقف کردند.

وی بیان داشت: مأموران در بازرسی از اتوبوس مسافربری، ۲۱ رأس گوسفند قاچاق که فاقد مجوز دامپزشکی بود کشف کردند که ارزش ریالی احشام قاچاق کشف شده بنا بر نظریه کارشناسان مربوطه بالغ بر ۶۳۰ میلیون ریال برآورد شد.

فرمانده انتظامی شهرستان فردوس افزود: مأموران در این رابطه یک خودروی سنگین توقیف و یک متهم دستگیر کردند که متهم دستگیر شده به همراه پرونده جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شد.

 

 

 

حضور تیم اتومبیلرانی خراسان جنوبی در مسابقه دست فرمون/۷

تیم اتومبیل رانی ستاره کویر خراسان جنوبی در مسابقه تلویزیونی دست فرمون حضور یافت.

این تیم متشکل از ۶ راننده ، یک موتور سوار و تکنسین فنی در مسابقه دست فرمون شرکت کرد.

این مسابقه در آیتم‌های مختلف از جمله مسابقه امدادی خودرویی، موتورسواری و حرکات نمایشی برگزار شد که پس از اتمام مسابقه همه گروه‌های شرکت کننده از تلویزیون پخش می شود.

 

 

 

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی تأکید کرد:
تعاونی‌ها ریل خوبی برای تولید و توزیع عادلانه و حذف دلالی است/۲-۳

آیت الله عبادی با اشاره به اینکه قانون اقتصادی کشور ما بسیار جامع است، گفت: تعاونی ها ریل خوبی برای تولید و توزیع عادلانه و حذف دلال ها است.

 آیت الله«سیدعلیرضا عبادی» در دیدار با اعضای ستاد بزرگداشت هفته تعاون خراسان جنوبی اظهار کرد: قانون یک ریل حرکت است  و قانون اساسی کشور را بسیار خوب و پرظرفیت در بخش اقتصاد نوشته شده است.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی گفت: در گذشته بلوک شرق اقتصاد دولتی داشت و به لوازم آن مشاهده کردید که چه آسیبهایی به جامعه بشری زد و در نهایت فرو ریخت.

 

وی ادامه داد: اقتصاد بلوک غرب نیز خصوصی است به گونه ای که ۹۹ درصد ثروت در دست یک درصد جامعه است و این بدبختی هایی که در جهان به وجود آمده نتیجه آسیب های این نوع اقتصاد است.

 

آیت الله عبادی با بیان اینکه قانون اساسی به صورت معقول اقتصاد دولتی و بخش خصوصی را قانون گذاری کرده است، افزود: همچنین سهم بخش تعاون نیز در قانون اساسی دیده شده است.

 

امام جمعه بیرجند با اشاره به اینکه قانون اقتصادی کشور ما بسیار جامع است، تأکید کرد: اما مهمتر از قانون، اجرا و بهره برداری از آن مطابق با نظر قانونگذار است.

 

وی با بیان اینکه تعاونی ها ریل خوبی برای کارهای جمعی تحت حمایت دولت است که برای تولید و توزیع همراه با شیوه عادلانه است که اگر انجام شود بسیاری از واسطه ها حذف می شود، اما همه این ها قانون است که باید اجرای درستی هم داشته باشد، اگر قانون درست اجرا نشود کرامتی ندارد.، عنوان کرد: بخش خصوصی هم در عین حالی که باید پشتیبانی شود اما نباید رانت و نور چشم و ارتباطات خاص باشد.

 

آیت الله عبادی با اشاره به واگذاری نادرست شرکت های دولتی به بخش خصوصی، تصریح کرد: آنچه را که روح قانون است اگر درست اجرا شود قانون اساسی ما کاملترین قانون در این جهت است و معایب قانون اقتصادی غرب و شرق را ندارد.

 

 

مدیرکل کار، تعاون و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی:
۹ هزار فرصت شغلی در بخش تعاون خراسان جنوبی ایجاد شد
مدیرکل کار، تعاون و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی نیز در این دیدار گفت: از محل تشکیل تعاونی‌ها تعداد ۹ هزار و ۴۲۲ فرصت شغلی در خراسان جنوبی ایجاد شده است.

 «غلامرضا اشرفی» در دیدار با اعضای ستاد بزرگداشت هفته تعاون خراسان جنوبی اظهار کرد: متناسب با شرایط کرونایی برگزاری ۷۵ برنامه در استان برای هفته تعاون از ۱۳ شهریور برنامه‌ریزی شده است.

 

مدیرکل کار، تعاون و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی تعداد شرکت‌های تعاونی فعال استان را ۹۷۷ شرکت عنوان کرد و گفت: ۹ هزار و ۴۲۲ فرصت شغلی در بخش تعاون خراسان جنوبی ایجاد شده است.

 

وی با بیان اینکه از ابتدای امسال ۹ تعاونی با اشتغالزایی برای ۱۸۰ نفر در استان تشکیل شده است، ادامه داد: در سنوات گذشته شهرستان بیرجند، بشرویه و طبس بالاترین میزان تشکیل تعاونی ها را داشته اند.

 

اشرفی بیان کرد: ۲۷ تعاونی استان در سال جاری ۳۲ برند را ثبت کردند که در بحث صادرات و تولید و عرضه می تواند گام موثری بردارد.

 

به گفته وی برندسازی یکی از ضروریات فعالیت های اقتصادی است که باید تعاونی های استان برای معرفی محصولات خود و همچنین شناخته شدن بیشتر تولیدات خود مورد توجه قرار دهند.

 

مدیرکل کار، تعاون و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی از انجام ۱۷۹ مورد نظارت بر تعاونی‌ها از ابتدای امسال خبر داد و گفت: در حوزه آموزش تاکنون ۲۵ هزار و ۸۴۰ نفر ساعت دوره آموزشی مجازی برای تعاونی‌ها برگزار شده است.

 

اشرفی بیان کرد: تعاونی‌های این استان از سال گذشته تاکنون ۱۳ میلیون دلار صادرات کالا به کشورهای حاشیه خلیج فارس و اروپا داشته‌اند.

 

 

 

رئیس اتاق تعاون خراسان جنوبی:
۵ هزار واحد مسکن کارگری در خراسان جنوبی احداث می‌شود
رئیس اتاق تعاون خراسان جنوبی نیز در این دیدار گفت: احداث ۵ هزار واحد مسکن ارزان‌قیمت برای کارگران خراسان جنوبی برنامه‌ریزی شده و مرحله ثبت نام و پایش متقاضیان به اتمام رسیده است.

«غلامحسین حسینی» در دیدار اعضای ستاد بزرگداشت هفته تعاون خراسان جنوبی  با نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی اظهار کرد: تعاون از بخش های پیشران اقتصادی است و هدف تعاونی ها بر خلاف سایر بنگاه های اقتصاد و تجاری تنها دستیابی به ثروت نیست بلکه علاوه بر بهبود شرایط و تامین نیاز اعضا، ایجاد عدالت و مسئولیت پذیری و همکاری گروهی مورد توجه است.

 

رئیس اتاق تعاون خراسان جنوبی با بیان اینکه ساماندهی ساخت پنج هزار مسکن کارگری استان از سال گذشته آغاز شده است، گفت: تشکیل تعاونی محصولات استراتژیک کشاورزی خراسان جنوبی با سرمایه گذاری اولیه ۱۰۰ میلیارد تومان در دستور کار است.

 

وی بیان کرد: امیدواریم با ایجاد این تعاونی بتوانیم محصولات کشاورزی را از مرحله کاشت، داشت و برداشت به فرآوری و صادارت هدایت کنیم.

 

حسینی با اشاره به وعده های اخیر وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای احیای بخش تعاون و اجرای سند توسعه آن، تأکید کرد: باید در بخش تعاون از مرحله سنتی و کمیت به سمت مدرنیته و کیفیت حرکت کنیم.

 

 

 

استاندار خراسان جنوبی:
پاویون فرودگاه بین المللی شهید کاوه بیرجند، یک مرکز جامع خراسان جنوبی شناسی/۲-۳

 

 

استاندار خراسان جنوبی تأکید کرد: پاویون فرودگاه بین المللی شهید کاوه بیرجند، یک مرکز جامع معرفی و شناسایی خراسان جنوبی است.
به گزارش روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی؛ ملانوری با تأکید بر این مطلب در مراسم افتتاح پاویون فرودگاه بین المللی شهید کاوه بیرجند، خاطرنشان کرد: پاویون فرودگاه به این جهت که می تواند فرصتی برای معرفی استان ایجاد کند، بسیار بااهمیت می باشد.
وی تصریح نمود: این که در محوطه پاویون فرودگاه، بخش هایی برای معرفی مشاهیر و مفاخر دیده شده، به این جهت است که مهمانان در یک نگاه ، استان را از بعد منابع انسانی بشناسند.
استاندار با تأکید بر این که پاویون، تنها یک ساختمان زیرمجموعه فرودگاه نیست، متذکر شد: این بنا، یک مرکز مدیریتی برای تصمیم گیری ها و خدمات بزرگ در راستای توسعه استان می باشد.
ملانوری اظهار داشت: در حوزه حمل و نقل هوایی، پاویون فرودگاه ها از نیازهای اصلی و ضروری به شمار می رود.
وی بر استفاده بیشتر از این فضا برای معرفی تمامی توانمندی های خراسان جنوبی تأکید کرد.
استاندار ضمن تشکر از همه متولیان امر در بحث اجرای پروژه پاویون فرودگاه، گفت: یکی از موضوعاتی که در بدو ورود بنده به خراسان جنوبی مطرح بود، این بود که بعضی از مدیران هم پشت میز نشسته اند و برخی فعالیت ها به سستی انجام می شود ، اما آن چه در شرایط فعلی در استان اتفاق افتاده ، فعالیت های جهشی و انقلابی برخی دستگاه هاست.
ملانوری متذکر شد: علیرغم مشکلاتی که در کشور وجود دارد، برخی دستگاه ها با قدرت ریسک بالا، با استفاده از منابع استانی و ملی و بکارگیری ظرفیت ها و امکانات در اختیار، در تلاشند خدمات را هر چه سریع تر و با کیفیت بهتر به مردم ارائه نمایند.
وی، خراسان جنوبی را استانی خاص و منحصر بفرد نامید و گفت: باید تلاش کنیم در قالب خدماتی که ارائه می کنیم، زمینه بهره مندی مردم استان از منابع و ذخایر و ظرفیت ها فراهم شود.
استاندار ادامه داد: ما وقتی حرف از توسعه می زنیم، به دنبال فعال کردن معادن هستیم، به توسعه صنعت و کشاورزی می اندیشیم و افزایش مبادلات مرزی را خواستاریم تا رفاه مردم و عدالت اجتماعی توسعه یابد، لازمه تحقق این اهداف، تأمین برخی زیرساخت هاست.
ملانوری، حمل و نقل ریلی، هوایی و زمینی را از ملزومات توسعه خواند و گفت: در زمینه تأمین و توسعه این زیرساخت های حمل و نقل، استان به کارگاه عملیاتی بزرگی تبدیل شده است.
وی با بیان این که اجرا و بهسازی راه های مواصلاتی استان، سرعت رشد پرشتاب و صعودی دارد، گفت: دو بانده کردن محورهای اصلی ، بهسازی راه های فرعی و روستایی، اصلاح مسیرها و رفع نقاط حادثه خیز با شتاب در حال انجام است.
به گفته وی؛ در بحث راه آهن هم که از انتظارات چندین ساله مردم است و کشور هم به اجرای راه آهن شرق به شدت نیازمند می باشد، اقدامات خوبی صورت گرفته و در همین ابتدای دولت سیزدهم پیگیر هستیم تا عملیات اجرایی این پروژه، سرعت بیشتری بگیرد.
استاندار در ادامه به حوزه حمل و نقل هوایی اشاره کرد و گفت: اگر از سرمایه گذاران برای حضور در استان دعوت می کنیم، از مراودات علمی، تحقیقاتی، پژوهشی صحبت می شود و به دنبال جابه جایی بیشتر مسافر و بار هستیم، این همه نیازمند توسعه خدمات هوایی باکیفیت است.
ملانوری تصریح نمود: کیفی سازی خدمات هوایی زیرساخت هایی از جمله ترمینال مناسب، باند باکیفیت، تجهیزات ایمنی به روز، پاویون مجهز و … نیاز دارد.
وی تأکید کرد: در این میان، پاویون که در ورودی استان قرار گرفته، به نوعی چشم و چراغ خراسان جنوبی است.
به گفته وی؛ با اصلاح ورودی ها می توان شرایطی را فراهم کرد که هر مهمانی در همان نگاه اول جذب موقعیت شده و با ذهنیت مناسبی وارد استان شود.

 

 

اولین کاروان نذر آب ۴ میهمان مردم شهرستان درمیان است/۷

اولین کاروان نذر آب ۴ میهمان مردم شهرستان درمیان است

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی گفت: اولین کاروان «نذر آب ۴» در هفته جاری وارد استان می‌شود و میهمان مناطق محروم شهرستان مرزی درمیان است.

محمدرضا رضایی افزود: این کاروان پانزدهم شهریور ماه جاری از قزوین و به پشتیبانی خراسان شمالی وارد خراسان جنوبی می‌شود.

وی ادامه داد: در ۲ سال گذشته کاروان سلامت در قالب طرح نذر آب در نواحی کم‌برخوردار خراسان جنوبی حضور یافته و خدمات شایسته‌ای ارائه کرده است.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی گفت: این طرح در ۲ محور حمایت‌های معیشتی و مقابله با تنش‌های آبی با هدف تامین آب پایدار اجرایی می‌شود.

وی توزیع بسته‌های معیشتی و اقلام تحصیلی دانش‌آموزان را از جمله فعالیت‌های این کاروان عنوان کرد و افزود: خدمات کاروان‌ نذر آب ۴ با توجه به وضعیت شیوع کرونا با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی انجام می‌شود.

کاروان نذر آب در سال‌های گذشته از استان‌های همدان، اردبیل، خراسان رضوی، خراسان شمالی، یزد و سمنان برای خدمات خیرخواهانه وارد خراسان جنوبی شدند و در مناطق مختلف این استان خدمات‌رسانی کردند.

اجرای طرح «نذر آب ۴» از اوایل شهریور امسال در چهار استان سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، هرمزگان و کرمان (۱۵ شهرستان) دچار خشکسالی و درگیر با تنش آبی آغاز شد و هلال‌ احمر در این مناطق با استفاده از ظرفیت داوطلبان و خیرین؛ خدمات معیشت‌محور، سلامت‌محور و تامین آب شرب سالم را در دستور کار دارد.

طرح نذر آب از سه سال پیش و به دنبال بحران خشکسالی در استان‌های جنوب و جنوب شرقی کشور، با هدف تامین آب شرب مناطق محروم با کمک مردم و به همت جمعیت هلال احمر اجرا شد و در این طرح، علاوه بر آبرسانی به شهرهای درگیر با خشکسالی، اموری از جمله حضور داوطلبانه پزشکان، ویزیت رایگان مردم و توزیع بسته‌های معیشتی نیز انجام می‌شود.

یک فوتی در تصادف محور اسدیه_ بیرجند/۴

برخورد موتورسیکلت با پراید در محور اسدیه_ بیرجند یک فوتی برجای گذاشت.

بر اثر برخورد یک دستگاه پراید با موتور سیکلت در محور اسدیه به بیرجند در سه راهی روستای مسک راکب موتور سیکلت جان خود را از دست داد.

 

 

 

 

 

اختصاص تسهیلات بهسازی به واحدهای نانوایی/۲-۳

مدیر کل غله و خدمات بازرگانی خراسان جنوبی از اختصاص تسهیلات بهسازی به ۱۲۰ واحد نانوایی استان خبر داد.

اسدالهی گفت: برای صیانت از حقوق شهروندی و به منظور ارائه خدمات بهینه‌ کمی و کیفی، به ۱۲۰ واحد نانوایی متقاضی و واجد شرایط بهسازی، تسهیلات نوسازی اعطا می شود.

وی افزود: تعداد ۱۱۵ واحد نانوایی در استان بهسازی نشده که متقاضیان واجد شرایط اعم از واحد‌های نانوایی شهری و روستایی از سوی اتحادیه نانوایان به بانک معرفی خواهند شد.

مدیر غله استان گفت: واحد‌های متقاضی تسهیلات بهسازی، معادل ۱۰ واحد ماهیانه به بانک معرفی و حداکثر ظرف مدت ۱۰ روز پس از معرفی می‌توانند نسبت به تکمیل مدارک و ارایه آن به بانک اقدام کنند.

اسدالهی کارمزد تسهیلات اعطایی را ۱۵ درصد اعلام کرد و افزود: سقف فردی تسهیلات مبلغ ۴۰۰ میلیون ریال تعیین شده است که بازپرداخت تسهیلات در خصوص سرمایه در گردش حداکثر ۱۲ ماه و برای بازسازی و نوسازی تجهیزات حداکثر ۳۶ ماه است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

در سومین مرحله طرح یک نفس همدلی؛

توزیع ۲۵۰ هزار ماسک و دو هزار محلول در خراسان جنوبی/۲-۳

۲۵۰ هزار ماسک و دو هزار محلول ضدعفونی کننده در سومین مرحله طرح یک نفس همدلی در استان توزیع می شود.

مرحله سوم طرح یک نفس هم دلی با هدف مقابله با کرونا و ترویج فرهنگ استفاده از ماسک و محلول ضدعفونی کننده در استان آغاز شد.

مدیر امور مشارکت‌های اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در این مراسم گفت: پویش یک نفس همدلی از ابتدای امسال آغاز شده و تا پایان مهار کرونا در استان ادامه خواهد داشت.

حسینی با بیان اینکه در فاز اول این طرح بیش از ۳۳۰ هزار ماسک و محلول ضدعفونی کننده توزیع شده است، افزود: در این طرح نیز ۲۵۰ هزار ماسک و دوهزار محلول ضد عفونی کننده از طریق خانه‌های مشارکت و سازمان‌های مردم نهاد توزیع خواهد شد.

وی گفت: علاوه بر توزیع ماسک و مواد ضدعفونی کننده، تولید محتوا‌های آموزشی برای گروه‌های سنی و گروه‌های مختلف از جمله دانش آموزان، سالمندان و اقشار آسیب پذیر اجتماعی در دست اجراست.

مدیر امور مشارکت‌های اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند افزود: بهره مندی از ظرفیت خیران و سازمان‌های مردم نهاد و کمک به اقشار آسیب پذیر به ویژه بیماران سرطانی و دیالیزی و بیماران صعب العلاج از دیگر اهداف این طرح ملی است که امیدواریم بتوانیم با استفاده از ظرفیت خیران افراد بیشتری را تحت پوشش قرار دهیم.

 

 

 

 

تولد دوقلو‌ها مادر را غافلگیر کرد/۴

تولد نوزادان دوقلوی مادری که گمان می‌کرد یک قل را باردار است، او را در آمبولانس غافلگیر کرد.

خانم باردار ۲۴ ساله که ۲۴ هفته باردار بود برای دیدار پدرش به روستای حسین آباد تاجکوه شهرستان زیرکوه رفته بود که با نامساعد شدن حالش با آمبولانس به سمت حاجی آباد اعزام شد.

مامای همراه این مادر می‌گوید نوزادان هنگام اعزام در آمبولانس متولد شدند که حال یکی از آن‌ها مساعد نبود و در بیمارستان فوت کرد.

وی گفت: حال نوزاد دیگر فعلا مساعد است و زنده ماندن نوزاد متولد شده در هفته ۲۴ بارداری یکی از نوادر تولد نوزادان است.

این مادر به علت اوضاع مالی نامناسب برای سونوگرافی مراجعه نکرده بود و از باداری دوقلوی خود اطلاعی نداشت.

 

 

 

۸۰ درصد سمن‌های خراسان جنوبی در حوزه فرهنگی و اجتماعی فعالیت دارند

۸۰ درصد سمن‌های خراسان جنوبی در حوزه فرهنگی و اجتماعی فعالیت دارند

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان جنوبی گفت: در حال حاضر ۵۲۰ سازمان مردم نهاد در خراسان جنوبی فعال است که بیش از ۸۰ درصد آنها در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی فعالیت دارند.

عباسعلی بهاری روز یکشنبه در آیین آغاز مرحله سوم طرح “یک نفس همدلی” در خراسان جنوبی افزود: به ازای هر هزار و ۵۰۰ نفر جمعیت در استان یک سازمان مردم نهاد فعالیت دارد که در طول یکسال و نیم گذشته فعالیت‌های ارزشمندی در حوزه مبارزه با کرونا انجام داده‌اند.

وی با بیان اینکه سازمان‌های مردم نهاد می‌توانند به عنوان یک سرمایه اجتماعی در کنار ما فعالیت کنند اظهار داشت: خدمات این سمن‌ها می‌تواند برای جامعه امیدبخش و کمک‌کننده باشد.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان جنوبی تصریح کرد: از مجموع سازمان‌های مردم نهاد فعال در استان، ۳۷ سمن توسط ورزش و جوانان، ۱۲۰ مورد توسط بهزیستی و ۲۲۰ سمن در حوه وزارت کشور مجوز گرفته‌اند.

وی با بیان اینکه بیشترین سازمان‌های مردم نهاد در شهرستان قاینات و در حوزه‌های اجتماعی و فرهنگی فعالیت دارند عنوان کرد: ما و مردم انتظاراتی از سمن‌ها داریم که در صورت برآورده شدن این انتظارات و نیازها، اعتماد مردم به سازمان‌ها بیشتر می‌شود.

بهاری یادآور شد: در سال‌های اخیر سازمان‌های مردم نهاد در حوزه سلامت ورود خوبی داشته‌ و به کمک دانشگاه علوم پزشکی بیرجند آمدند، همچنین در زمینه آموزش موارد بهداشتی نیز اقدامات خوبی انجام شده که جای قدردانی دارد.

وی گفت: آنچه می‌تواند امیدبخش باشد اینکه مردم به سازمان‌های مردم نهاد به عنوان یک سرمایه اجتماعی اعتماد کنند که این اعتماد حاصل نمی‌شود مگر اینکه سمن‌ها فعالیت‌های بیشتر، گسترده تر و امیدبخش‌تر داشته باشند.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان جنوبی افزود: تخصص سازمان‌های مردم نهاد می‌تواند کمک موثری در تمام حوزه‌های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی باشد.

وی بیان کرد: هرچند تاکنون اقدامات زیادی توسط سازمان‌های مردم نهاد در حوزه‌های متعدد از جمله محیط زیست، سلامت و سایر انجام شده و کمک‌های زیادی به مردم انجام شده است اما هنوز تا رسیدن به وضعیت مطلوب نرسیده‌ایم.

بهاری اظهار داشت: سازمان‌های مردم نهاد را فرصتی برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در استان می‌بینیم و در این زمینه از این نهادها استمداد می‌طلبیم.

وی عنوان کرد: با شیوع ویروس کرونا آسیب‌های اجتماعی نیز در استان افزایش یافته که بدون شک بعد از کرونا نیز شدت بیشتری خواهد گرفت البته شاید این بیماری به اتمام نرسد و تنها سویه‌های آن دچار تغییر شود لذا باید جامعه شیوه زندگ کردن با آن را بیاموزند.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه شیوع کرونا نباید سبب تعطیلی فعالیت‌های اجتماعی شود گفت: یک سال و نیم است که مدارس و دانشگاه‌ها تعطیل شده، خشونت‌های خانگی افزایش یافته و افسردگی در جامعه بیشتر شده است چراکه مقداری معیشت و کسب و کارها دچار اختلال شده و آسیب‌ها و هزینه‌های زیادی در پی داشته است.

وی گفت: با توجه به وضعیت معیشتی و مشکلات مردم، حرکت‌های اجتماعی از قبیل توزیع ماسک و اقلام ضدعفونی کننده از اهمیت زیادی برخوردار است و باید ادامه یابد.

بهاری ادامه داد: حدود ۵۰۰ میلیون تومان توسط یکی از سازمان‌های مردم نهاد استان از خارج از کشور جذب شده است که در این فاز هزینه خواهد شد.

وی اظهار داشت: امیدواریم به جایی برسیم سازمان‌های مردم نهاد را به عنوان بخشی از حاکمیت بپذیریم و ما نقش نظارتی داشته باشیم چراکه این سازمان‌ها در متن اجتماع هستند و کمک زیادی می‌توانند به مردم داشته باشند.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان جنوبی عنوان کرد: امیدواریم مسوولان نیز بگونه‌ای عمل کنند که وقتی دعوتنامه‌ای از سوی سازمان‌های مردم نهاد دریافت می‌کنند موضوع را جدی گرفته و بدانند حرمت‌گذاری به این سازمان‌ها حرمت‌گذاری به خودشان است و در جهت کمک به این سازمان‌ها هم و غم خود را بگذارند.

مرحله سوم طرح «یک نفس همدلی» با هدف مقابله با کرونا و ترویج فرهنگ استفاده از ماسک و مواد ضدعفونی کننده امروز به طور رسمی در خراسان جنوبی آغاز شد.

مدیر امور مشارکت‌های اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: پویش یک نفس همدلی از ابتدای امسال آغاز شد که در مرحله اول و دوم این طرح بیش از ۴۰۰ هزار ماسک و ۲ هزار عدد مایع ضدعفونی کننده به طور رایگان بین اقشار نیازمند و آسیب‌پذیر استان توزیع شده است.

سید محمود حسینی افزود: در مرحله سوم این پویش ۳۳۰ هزار ماسک و ۲ هزار محلول ضدعفونی کننده با کمک سازمان‌های مردم نهاد، خانه‌های مشارکت و خیرین در همه شهرستان‌ها و بین افراد نیازمند توزیع می‌شود.

 

شبستان خراسان جنوبی گزارش می دهد؛
​پسته الگوی موفق تغییر کشت پنبه در سرایان
خشکسالی های پیاپی و افت منابع آبی در شهرستان سرایان باعث تغییر الگوی کشت در این شهرستان شده است و امروز باغات پسته به عنوان الگوی موفق تغییر الگوی کشت، بخش قابل توجهی از اقتصاد این شهرستان را به خود اختصاص داده است.

خبرگزاری شبستان- خراسان جنوبی: خشکسالی های پیاپی و افت منابع آبی در شهرستان سرایان باعث تغییر الگوی کشت در این شهرستان شده است و امروز باغات پسته به عنوان الگوی موفق تغییر الگوی کشت، بخش قابل توجهی از اقتصاد این شهرستان را به خود اختصاص داده است.

 

 

یکی از کشاورزان سرایانی که در سال‌های گذشته با احداث باغ پسته نسبت به تغییر الگوی کشت اقدام کرده است، می گوید: باغات پسته با وجود آفات و هزینه های نسبتا زیادش، نسبت به پنبه و سایر محصولات از مزیت‌های اقتصادی بالایی برخوردار است.

 

به گفته وی، در شهرستان سرایان در سال‌های گذشته محصول پنبه به عنوان کشت اصلی تابستانی مطرح و درآمد نسبتا بیشتر کشاورزان را تامین می کرد.

 

این کشاورز با بیان اینکه با وقوع خشکسالی های متوالی و افت منابع آبی، دیگر محصول پنبه با نیاز آب بالا در منطقه دارای توجیه نیست و کشاورزان کم کم به سمت تغییر الگوی کشت روی آوردند به شکلی که در سال‌های اخیر پسته چینی به جای پنبه چینی سهم زیادی را از اشتغال شهرستان سرایان به خود اختصاص داده است.

 

 

یکی از شهروندان سرایانی نیز به رونق اشتغال و بازار خرید محصول پسته در این شهرستان اشاره می کند و می گوید: در سال‌های اخیر با رشد سالیانه سطح باغات پسته، خریداران این محصول افزایش پیدا کرده است تا جایی که پای تاجران فراوان را از دیگر استان‌ها با ایجاد مراکز خرید به این شهرستان باز کرده است که این امر رقابت را در افزایش قیمت خرید محصول به نفع پسته کاران سرایان رقم زده است.

 

یکی دیگر از پسته کاران سرایانی با بیان اینکه خشکسالی های پیاپی و افت منابع آبی سبب خیر و تغییر الگوی کشت شد، افزود: با توجه به اینکه پسته بعد پنج تا شش سال انتظار و مراقبت، درآمدزایی دارد مزیت این محصول را نسبت به الگوی کشت قبلی که پنبه بود بسیار مثبت ارزیابی و بیان کرد با توجه به افت منابع آبی محصول پنبه با آب بری نسبتا زیاد در منطقه هیچ گونه توجیهی ندارد و تغییر الگوی کشت به سمت محصولات با نیاز آبی کم ضروری است.

 

به گفته این کشاورز با احداث باغات پسته می توان تا رسیدن به تولید و درآمد زایی ،اقدام به کاشت محصولات زود بازده همانند صیفی جات  ،هلو و تا حدودی زعفران و یا گیاهان دارویی دیگر  کرد تا اقتصاد باغداران و هزینه های تحمیلی تا حدودی جبران شود.

 

ابراهیم زاده یکی از اعضای خانه کشاورزی سرایان نیز روند رو به گسترش سطح باغات پسته را در شهرستان متذکر شد و گفت: سرایان رتبه دوم تولید این محصول را در استان دارا است و متولیان حوزه کشاورزی سرایان باید با توجه به مزایای مترتب بر این محصول، تدبیری شایسته در ایجاد سرمایه گذاری در خصوص واحدهای فرآوری بیشتر در شهرستان متمرکز کرده تا ارزش افزوده بیشتری را نصیب شهرستان شود.

 

 

«محمدرضا صفایی» مدیر جهاد کشاورزی سرایان در گفتگو با خبرنگار شبستان با بیان اینکه سالانه بالغ بر ۳۰۰ هکتار به باغات پسته شهرستان افزوده می شود و احداث باغات پسته با استقبال کشاورزان مواجه شده است، گفت: بالغ بر سه هزار هکتار از اراضی شهرستان سرایان را باغات پسته به خود اختصاص داده است.

 

وی تولید سالیانه ۱۲ هزار تن پسته را در شهرستان سرایان یادآور شد که ارزش اقتصادی بالغ بر ۸۰ میلیارد تومان را نصیب شهرستان و رونق اقتصادی منطقه می کند.

 

صفایی با بیان اینکه در سال جاری پسته تولیدی با پوکی بسیار پایینی روبرو است، افزود: در سال جاری تولید پسته به علت بروز تگرگ و سرمازدگی با ۳۰ درصد افت مواجه شده است.

 

مدیر جهاد کشاورزی سرایان به رونق اشتغال در فصل برداشت محصول پسته اشاره کرد و از وجود ۱۱ واحد فرآوری با ۹ واحد فعال فرآوری و سورتینگ فعال پسته با ظرفیت ۹ هزار تن در این شهرستان خبر داد که بخش نسبتا قابل توجهی در اشتغال شهرستان ایفا می کند.

 

وی یادآور شد: بالغ بر پنج هزار کشاورز در کاشت و برداشت پسته در سطح شهرستان فعال هستند و بالغ ۴۰۰ هزار نفر روز اشتغال در فصل برداشت پسته  ایجاد می شود.

 

 

 

 

 

 

 

 

نخستین کاروان «نذر آب ۴» میهمان خراسان جنوبی می شود

 

نخستین کاروان «نذر آب 4» میهمان خراسان جنوبی می شود

گروه استان‌ها- مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی گفت: نخستین کاروان «نذر آب۴» در سال جاری طی روزهای پایانی هفته جاری وارد استان می شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، محمدرضا رضایی صبح امروز در جمع خبرنگاران از ورود نخستین کاروان نذر آب در سال جاری به استان خبر داد و اظهار داشت: این کاروان پانزدهم شهریورماه جاری از قزوین و به پشتیبانی خراسان شمالی وارد استان شده و میهمان مناطق محروم شهرستان درمیان است.

وی بیان کرد: در دو سال گذشته کاروان سلامت در قالب طرح نذر آب در نواحی کم ‌برخوردار خراسان جنوبی حضور یافته و خدمات شایسته ای ارائه کردند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی افزود: این طرح در دو محور حمایت‌های معیشتی و مقابله با تنش‌های آبی با هدف تامین آب پایدار اجرایی می‌شود.

وی توزیع بسته‌های معیشتی و اقلام تحصیلی دانش آموزان را از جمله فعالیت این تیم ها دانست و خاطرنشان کرد: خدمات این کاروان‌ها با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی انجام می شود.

 

 

 

 

مدیرعامل موسسه مردم نهاد آیه های استقامت خراسان جنوبی خبر داد:
تالیف کتب شهدا و رزمندگان گمنام خراسان جنوبی/ برگزاری کرسی های ‌آزاداندیشی در هفته دفاع مقدس/۵-۷

 

معتمدی از شناسایی شهدا و رزمندگان گمنام خراسان جنوبی برای تألیف و نگارش کتاب در حوزه دفاع مقدس خبر داد.

«رضا معتمدی» در گفتگو با  شبستان در بیرجند با بیان اینکه شناسایی شهدا و رزمندگان دفاع مقدس در دستور کار موسسه مردم نهاد آیه های استقامت قرار دارد، اظهار داشت: از هفته دفاع مقدس سال گذشته تاکنون تالیف و نگارش ۹ جلد کتاب در حوزه دفاع مقدس با همکاری اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس در دستور قرار گرفته است.

مدیرعامل موسسه مردم نهاد آیه های استقامت خراسان جنوبی با اشاره به تیم تخصصی و مجرب این موسسه گفت: برای نگارش کتاب تخصصی در حوزه دفاع مقدس توسط موسسه استاد راهنما برای همه شهرستان به صورت مجزا تعیین شده است.

شناسایی نقاط قوت و ضعف

به گفته وی، با توجه به ثبت موسسه مردم نهاد آیه های استقامت در سال ۱۳۹۵ گفت: شناسایی ظرفیت های استان، نویسندگان، شهدا و رزمندگان گمنام و همکاری با صدا و سیما و خبرگزاری ها در دستور کار قرار گرفت.

معتمدی یادآور شد: متأسفانه مصاحبه با رزمندگان، خانواده شهدا و … به صورت انحصاری و با عده خاصی صورت می گرفت که با ورود موسسه آیه های استقامت شناسایی شهدا و رزمندگان گمنام که در حاشیه قرار داشتند، به صورت جدی در دستور کار قرار گرفت.

وی گریزی به برگزاری کنگره ۲ هزار شهید استان در سال ۹۷ زد و افزود: در این کنگره از تألیف ۱۴۰ کتاب علاوه بر اینکه نگارش حدود ۶۵ کتاب در حوزه دفاع مقدس توسط موسسه آیه های استقامت انجام شد این موسسه برای مابقی کتاب ها نیز با دیگر ارگان‌ها همکاری داشت که متأسفانه نامی از همکاری موسسه به میان نیامد.

همکاری بدون نام و نشان با برخی ادارات

مدیرعامل موسسه مردم نهاد آیه های استقامت استان تأکید کرد: با وجود همکاری این موسسه با برخی ارگان ها و ادارات در زمینه نگارش کتاب، متأسفانه آرم و نشانی از موسسه در کتب منتشره درج نشده است.

معتمدی با بیان اینکه امروزه برخی کتاب ها به صورت ماکت بوده و برخی تا تیراژ ۵۰۰ به چاپ رسیده است، از متولیان امر خواست برای چاپ انبوه کتاب ها و استفاده عموم به خصوص جوانان و آشنایی بیشتر با فرهنگ شهادت و دفاع مقدس، ورود کنند.

وی از روزنامه های مکتوب و دیجیتالی خواست برای آشنایی مردم با رزمندگان و شهدای استان مانند دیگر استان ها هر دو یا چند ماه صفحه ای را برای معرفی آنها اختصاص دهند.

وی تأکید کرد: چنانچه خبرنگاران رسانه های مکتوب و دیجیتال تمایل داشته باشند برای بهره برداری از مطالب، آرشیو کتاب های حوزه دفاع مقدس در اختیارشان قرار می گیرد.

معتمدی از دیگر اقدامات صورت گرفته به نگارش کتاب در حوزه نوجوان و کودک اشاره کرد و گفت: با همکاری و مدیریت «عبدالرضا صمدی» نویسنده حوزه کودک و نوجوان موفق به برگزاری کارگاه آموزشی و تألیف پنج جلد کتاب شدیم.

نگارش کتاب در حوزه نوجوان

مدیرعامل موسسه مردم نهاد آیه های استقامت استان از کتاب های نوجوانان در حوزه دفاع مقدس به «چکاوک ها نمی میرند» خاطرات شهید علی اکبر قاسمی، «پسر حوا» سرگذشت شهید مهدی فروزانفر، «دو قدم از سنگر» خاطرات محمد سعید عباسی، «هدیه سفید» خاطرات جلال فطرتی و… که توسط تعدادی از نویسندگان استان نوشته شده است اشاره کرد.

معتمدی با توجه به نگارش کتاب های «گرای ۱۷۸، سرباز خمینی و رسته توپخانه» گفت: این سه کتاب در حوزه دفاع مقدس با همکاری موسسه آیه های استقامت تألیف و به عنوان کتب برتر کشوری معرفی شده است.

وی پیگیری دانشنامه دفاع مقدس را از دیگر افتخارات موسسه آیه های استقامت برشمرد و یادآور شد: در بخش مهم دانشنامه با مدیریت دکتر علی اصغر قنبری و… در زمینه نظامی، جغرافیا، شهدا با بنیاد حفظ آثار همکاری مستمری صورت می گیرد.

به گفته وی امسال در هفته دفاع مقدس کرسی آزاد اندیشی با همکاری متخصصان در سطح استان و شهرستان ها برگزار خواهد شد و در آن جلسه به شبهات جوانان پاسخ داده می شود.

به گفته معتمدی در حوزه دفاع مقدس برای تأمین مجری، راوی و سخنران موسسه آیه های استقامت آماده همکاری با همه ارگان ها می باشد.

وی از آسیب های جدی این حوزه به عدم برون سپاری کارها به موسسات اشاره کرد و افزود: با توجه به شناسایی ظرفیت ها، قلم نویسندگان و ورود تیم تخصصی موسسه برای نگارش کتاب، متأسفانه برخی ارگان ها مانند گذشته تألیف و نگارش کتاب ها را برون سپاری نکرده و خود مستقیم با نویسندگان قرارداد می بندند.

رفع موازی کاری

مدیرعامل موسسه مردم نهاد آیه های استقامت استان خواستار برگزاری جلسه برای رفع موازی کاری، برون سپاری کارها و… شد.

معتمدی با اشاره به راه اندازی سایت موسسه، اظهار داشت: در این سایت موضوعات متعدد مانند اطلاعات شهدای استان، فیلم و فایل های سخنرانی شهدا و رزمندگان در طول دفاع مقدس بارگذاری شده است.

وی با بیان اینکه در همه شهرستان ها نماینده ای از نسل دفاع مقدس با ما همکاری می کنند، افزود: شناسایی رزمندگان، شهدا، افراد مرتبط با این حوزه در سپاه، نیروی انتظامی و ارتش در دستور کار قرار دارد.

جنگ گنج است

مدیرعامل موسسه مردم نهاد آیه های استقامت استان به استناد سخنان مقام معطم رهبری از جنگ به عنوان گنج یاد کرد و از اقدامات انجام شده به همکاری با تیپ مردم پایه برای بازسازی عملیات والفجر ۹ در سال گذشته اشاره کرد و با بیان اینکه با مشاوره و همکاری موسسه مستند زیبا و قابل پخشی از این عملیات تصویر برداری شده است، ابراز امیدواری کرد: با ورود متولیان امر، حوزه هنری و … شاهد پخش این مستند باشیم.

به گفته معتمدی، موسسه آیه های استقامت با همکاری بنیاد شهید در خصوص نگارش کتاب در حوزه جانبازان نیز ورود کرده و تاکنون ۲ جلد کتاب در این حوزه تألیف شده و به زودی چاپ و رونمایی می شود.

وی در ادامه با بیان اینکه این موسسه مردم نهاد بوده و اعتبار دولتی ندارد، گفت: با این وجود با ورود نمایندگان مستقر در شهرستان ها، کمک های مومنانه و توزیع بسته های معیشتی نیز انجام شده است.

وی گریزی به سردار شهید غلامعلی دودمان فرمانده تخریب تیپ امام صادق(ع) از خوسف زد و گفت: در مرکز کشور برای این شهید گمنام کتابی تألیف شده در حالیکه این سردار شهید در استان شناخته شده نیست.

مدیرعامل موسسه مردم نهاد آیه های استقامت استان به برگزاری یادواره شهید کاوه با همکاری دیگر نهاد ها در دو سال گذشته اشاره کرد و افزود: امسال نیز این یادواره با همکاری دیگر نهادها در دست اجرا است و در صورت نیاز مشکلی برای همکاری و مشاوره نداریم.

معتمدی از دیگر اقدامات به پیگیری و مکاتبات انجام شده با استانداری مبنی بر بازسازی مقبره شهدای بیهود قاین اشاره کرد و گفت: با ورود استانداری، مقبره شهدای بیهود بازسازی شد و نصب المان شهید کاوه در ورودی روستا نیز در حال پیگیری است.

وی ابراز امیدواری کرد: با ورود و همکاری مسئولان، ادارات، کارخانجات و… برگزاری یادواره شهدای عملیات کربلای ۴، ۵، ۶، یادواره شهدای ادوات، توپخانه، پدافند و… با کمک دانشگاه های استان، آموزش و پرورش در دستور کار موسسه قرار دارد که در دی ماه امسال برگزار خواهد شد.

الگوگیری از سردار دل ها

مدیرعامل موسسه مردم نهاد آیه های استقامت استان در ادامه ضمن گرامیداشت یاد و خاطره سردار دل ها گفت: سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در استان کرمان سالی یک یا دو نوبت بچه های رزم به اتفاق فرماندهان را دور هم جمع می کرد.

معتمدی با توجه به وجود بیش از ۲۳ هزار رزمنده و… در استان، ابراز امیدواری کرد: شاهد دورهمی رزمندگان و بچه های دفاع مقدس گردان های امام علی(ع)، امام موسی (ع)، ادوات، توپخانه، پدافند، رسته های مهندسی، ارتش و… سالی یک یا دو نوبت باشیم.

وی این اقدام را باعث از بین بردن آسیب های اجتماعی دانست و افزود: باید ظرفیت دفاع مقدس ارزش گذاری شده و خطوط قرمز، سیاه و جناح بندی ها حذف شود.

وی در پایان با بیان اینکه با همکاری فرمانده سپاه استان و موسسه بهترین کتاب حوزه دفاع مقدس تألیف شده است، از پاسداران پیشکسوت (سرهنگ علی محمدی، ابوالقاسم احمدی)، نویسندگان گمنام و… که با هزینه شخصی و بدون دریافت هزینه از موسسه و… برای نگارش کتاب قدم برداشتند و دیگر افرادی که با این موسسه همکاری دارند، تقدیر کرد.

پاویون فرودگاه بیرجند افتتاح شد

پاویون فرودگاه بیرجند افتتاح شد

ساختمان پاویون فرودگاه بین‌المللی شهید کاوه بیرجند روز یکشنبه با حضور استاندار خراسان جنوبی به بهره‌برداری رسید.

به گزارش ایرنا پاویون فرودگاه بیرجند ۷۹۶ متر مربع زیربنا دارد و با اعتبار ۲۰ میلیارد تومان در زمینی به مساحت ۳ هزار و ۶۰۰ متر مربع احداث شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی در آیین افتتاح این طرح عمرانی گفت: پاویون فرودگاه بین‌المللی شهید کاوه بیرجند شامل چهار بخش ساختمان مرکزی با ۶۰۰ متر مربع زیربنا، محوطه‌سازی ۳ هزار و ۶۰۰ متر مربع، ساختمان‌های جانبی و حصارکشی است که ۱۰۰ درصد کامل و تجهیز شده است.

وحید داعی با بیان اینکه حصارکشی این بنا با الگوی معماری ایرانی اسلامی ساخته شده است افزود: المانی از مشاهیر استان طراحی شده که به زودی در محل مناسب نصب خواهد شد.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی اظهار داشت: ۱۵ میلیارد تومان تاکنون برای احداث این مجموعه و پنج میلیارد تومان هم برای تجهیز اداری توسط شرکت فرودگاه‌های کشور هزینه شده است.

وی ادامه داد: یکی از رسالت‌های وزارت راه و شهرسازی احداث ساختمان‌های دولتی است و ظرفیت‌های خوبی در حوزه مهندسی و ساخت در خراسان جنوبی وجود دارد که در ۲ سال اخیر پنج هزار متر مربع با اعتبار بالغ بر ۳۵ میلیارد تومان ساختمان دولتی تکمیل شده و به بهره‌برداری رسیده است.

داعی گفت: در حال حاضر ۱۵ ساختمان اداری با ۴۰ هزار متر مربع و ۸۵ میلیارد تومان اعتبار در دست اجرا است که بیش از ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی تصریح کرد: هر ساختمانی را که تشخیص بر ساخت باشد، توان فنی و اجرایی برای ساخت آن در استان وجود دارد.

استاندار خراسان جنوبی در حاشیه افتتاح پاویون فرودگاه بیرجند، از طرح توسعه ترمینال این فرودگاه هم بازدید کرد.

طرح توسعه ترمینال داخلی به مساحت ۴ هزار و ۱۵۰ متر مربع با ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی در حال اجرا است و با تکمیل این مجموعه، فضای قدیمی ترمینال فرودگاه وارد فاز بهسازی می‌شود.

 

 

 

 

استانداردسازی ۱۰۰ درصد جایگاه‌های سی‌ان‌جی در خراسان جنوبی/۲-۳

استانداردسازی ۱۰۰ درصد جایگاه‌های سی‌ان‌جی در خراسان جنوبی

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه خراسان جنوبی گفت: ۱۰۰ درصد کپسول‌های مخازن جایگاه‌های سوخت سی ان جی استان در یک سال گذشته تاکنون به آزمایشگاه‌های مجاز و مورد تایید سازمان استاندارد ارسال و موفق به اخذ تاییدیه شده‌اند.

قربانعلی مردانی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ۲۴ جایگاه عرضه گاز طبیعی در خراسان جنوبی فعال است و از ابتدای امسال تاکنون ۲۴ میلیون و ۴۷۰ هزار متر مکعب گاز CNG توزیع شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۸،۴ درصد رشد داشته است.

وی عنوان کرد: در آینده نزدیک با راه‌اندازی اولین جایگاه CNG شهرستان نهبندان، مردم جنوبی‌ترین شهرستان استان خراسان جنوبی نیز از این سوخت پاک بهره‌مند خواهند شد.

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه خراسان جنوبی گفت: در راستای صیانت از حقوق شهروندی و ارایه خدمات مطلوب سوخت‌رسانی به طور مستمر و مطابق برنامه‌ریزی، جایگاه‌های عرضه سوخت در استان مورد پایش کمی و کیفی قرار می‌گیرد.

وی افزود: به منظور کنترل و نظارت بر ارائه خدمات مطلوب سوخت‌رسانی در جایگاه‌های عرضه سوخت استان از ابتدای امسال تاکنون سه هزار و ۵۰۰ آزمایش کمی از نازل های عرضه سوخت انجام شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۱۶ درصد افزایش داشته است.

مردانی بیان کرد: همچنین از ابتدای سال جاری تاکنون حدود ۲ هزار آزمایش آب‌یابی از مخازن و آزمایش کیفی فرآورده در جایگاه‌های سوخت خراسان جنوبی از سوی مهندسی کیفیت فرآورده‌های نفتی انجام شده است.

 

 

 

 

مرحله سوم طرح یک نفس همدلی در خراسان جنوبی آغاز شد

مرحله سوم طرح یک نفس همدلی در خراسان جنوبی آغاز شد

بیرجند – ایرنا – مرحله سوم طرح «یک نفس همدلی» با هدف مقابله با کرونا و ترویج فرهنگ استفاده از ماسک و مواد ضدعفونی کننده در خراسان جنوبی آغاز شد.

مدیر امور مشارکت‌های اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند روز یکشنبه در این آیین که با حضور جمعی از مسوولان استان در بیرجند برگزار شد، گفت: پویش یک نفس همدلی، از ابتدای امسال آغاز شد که در مرحله اول و دوم این طرح بیش از ۴۰۰ هزار ماسک و ۲ هزار عدد مایع ضدعفونی کننده به طور رایگان بین اقشار نیازمند و آسیب‌پذیر استان توزیع شده است.

سید محمود حسینی افزود: در مرحله سوم این پویش ۳۳۰ هزار ماسک و ۲ هزار محلول ضدعفونی کننده با کمک سازمان‌های مردم نهاد، خانه‌های مشارکت و خیرین در همه شهرستان‌ها و بین افراد نیازمند توزیع می‌شود.

وی بیان کرد: علاوه بر توزیع ماسک و مواد ضدعفونی کننده، سازمان‌های مردم نهاد استان خراسان جنوبی اقدامات ارزنده‌ای در استان انجام داده‌اند و تهیه مایحتاج افراد نیازمند از قبیل کپسول اکسیژن‌، کمک به بیمارستان‌ها و کمک‌های مومنانه جای تشکر دارد.

مدیر امور مشارکت‌های اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اظهار داشت: در کنار این طرح که توزیع اقلام بهداشتی برای اقشار آسیب‌پذیر است اقدامات آموزشی با کمک سازمان‌های مردم نهاد از جمله تولید محتواهای آموزشی نیز در استان انجام شده است که جای قدردانی دارد.

وی عنوان کرد: هدف از این طرح ترویج فرهنگ استفاده از ماسک، رعایت پروتکل‌های بهداشتی و ارائه خدمات به شهروندان مناطق کم‌برخوردار است.

حسینی گفت: بهره‌مندی از ظرفیت خیرین و سازمان‌های مردم نهاد و کمک به اقشار آسیب‌پذیر به ویژه بیماران سرطانی و دیالیزی و بیماران صعب‌العلاج از دیگر اهداف این طرح ملی است که امیدواریم بتوانیم با استفاده از ظرفیت خیرین و جذب خیر افراد بیشتری را زیر پوشش قرار دهیم.

 

 

 

 

 

استاندار خراسان جنوبی:

قانون دست شهرداری را برای درآمدزایی باز گذاشته است/۳-۲

قانون دست شهرداری را برای درآمدزایی باز گذاشته است

استاندار خراسان جنوبی گفت: قانون دست شهرداری و شورای اسلامی شهر را برای ایجاد درآمد پایدار باز گذاشته است تا بتواند این درآمد را در حوزه مدیریت شهری هزینه کند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، حمید ملانوری روز شنبه در دیدار فرماندار و اعضای شورای اسلامی شهر فردوس افزود: راه‌های زیادی از جمله سرمایه‌گذاری بخش خصوصی برای ایجاد درآمد پایدار در شهرداری‌ها وجود دارد.

وی گفت: مردم، شورا و شهرداری سه ضلع مدیریت شهری را تشکیل می‌دهند و این سه ضلع می‌توانند در کنار هم با برنامه‌ریزی و خلق منابع و براساس فرهنگ بومی آن منطقه، شهر را به درستی اداره کنند.

استاندار خراسان جنوبی تاکید کرد: شهرداری باید با تکیه بر مردم، خود را اداره کند و البته دولت در جاهایی که قانون اجازه می‌دهد می‌تواند به شهرداری‌ها کمک کند.

وی افزود: قانون ما با تأسی به آیات قرآن، روایات و فرهنگ دینی و اسلامی فضایی را فراهم کرده تا مردم در هر جامعه محلی بتوانند پارلمان و شورای محلی را در آنجا شکل دهند و با انتخاب نخبگان جامعه بتوانند مباحث آموزشی، عمرانی، بهداشتی، ارتباطی، امنیتی، محیط زیست و منابع طبیعی شهر، روستا یا نقاط عشایری را مطالبه‌گری کنند و در این راه قانون برای شوراها سطح اختیارات بسیار وسیع را تعیین کرده است.

ملانوری گفت: شوراها می‌توانند در همه سطوح ارتباط‍‌گیری و مکاتبه کنند.

وی اظهار داشت: اگرچه همه نقاط استان مهم و منحصر به فرد هستند اما فردوس به لحاظ موقعیت استراتژیک، جمعیت، تولید و سایر خصوصیات از جایگاه خاصی در استان برخوردار است.

استاندار خراسان جنوبی افزود: شهر فردوس از جاذبه‌های خوب و ممتازی بهره‌مند است و همین ظرفیت‌ها کافی است تا شورای اسلامی و شهرداری بتوانند روی پای خود بایستند.

وی گفت: ستاد توسعه خاوران به همین منظور راه‌اندازی شده تا استاندار، مدیران کل و بخش خصوصی بتوانند در فضایی هم‌افزا با استفاده از منابع موجود استان و ظرفیت‌های قانونی بروکراسی‌ها را بشکنند و شعار سال و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی نیز به معنای واقعی اجرا شود.

ملانوری به ضرورت توجه ویژه به ایده‌های دانش‌آموزی اشاره کرد و گفت: استان دارای دانش‌آموزان بسیار خلاق، فعال و مستعد است که دارای ایده‌ها و اختراعات بسیار خوبی در زمینه‌های مختلف هستند و در جشنواره‌های گوناگون در سال‌های گذشته درخشیده و صاحب رتبه و مقام شده‌اند.

وی افزود: اکنون این ایده‌ها به پروژه تبدیل شده و دارای پشتیبان هستند که به زودی کارگاه‌های آنها راه‌اندازی می‌شود و وارد فاز تولید خواهند شد.

استاندار خراسان جنوبی گفت: امسال به پژوهش‌سراها مبلغ یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان یعنی به هر یک از ۱۲ پژوهش‌سرای استان مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان اختصاص می‌یابد که در شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان نیز به تصویب رسیده است.

وی اظهار داشت: این در حالی است که سال قبل کل اعتبار پژوهش‌سراها مبلغ ۵۰ میلیون تومان بوده است.

ملانوری درخصوص ضرورت تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام استان گفت: تلاش می‌کنیم پروژه‌هایی که از ۸۰ درصد پیشرفت برخوردارند، به بهره‌برداری برسند لذا اعتبارات امسال به صورت متمرکز به این پروژه‌ها اختصاص می‌یابد.

وی اضافه کرد: برخی امکانات نظیر اتوبوس آمبولانس متعلق به همه استان است و به عنوان مرکز اورژانس سیار در مکان‌هایی که ضرورت باشد، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

استاندار خراسان جنوبی گفت: در جلسه‌ای با حضور رییس دانشگاه علوم پزشکی، مقرر شد با توجه به افتتاح اورژانس، مقدمات بهره‌گیری از ظرفیت اتوبوس آمبولانس در شهرستان فردوس مهیا شود.

 

 

 

 

 

فرماندار نهبندان:
اولین بازارچه صنایع دستی نهبندان به زودی راه اندازی می شود/۲

 

 

بیکی گفت: اولین بازارچه صنایع دستی شهرستان نهبندان در رشته های مختلف هنری به زودی برای عرضه و فروش محصولات راه اندازی می شود.

 «مجید بیکی» در ستاد توسعه تعاون شهرستان نهبندان که به مناسبت هفته تعاون برگزار شد، اظهار کرد: تعاونی ها پیش از این به عنوان تعاونی های مصرف و تعاونی های روستایی فعالیت داشتند، اما هدف تعاونی ها جمع آوری سرمایه خرد مردم و نقش آفرینی آحاد مردم در بخش های مختلف اقتصادی است که البته به طور کامل تحقق پیدا نکرده است.

 

فرماندار نهبندان با اشاره به آمار تعاونی ها و سهم اشتغال آنها، گفت: این درصد هم زیاد محقق نشده است چرا که  مقرر بود بر اساس پیش بینی های کشوری، ۲۵ درصد اشتغال کشور را شرکت تعاونی ها ایجاد کنند اما آمار ۸۵ تعاونی با چهار هزار و ۳۰۰ نفر عضو البته به جزء سهام عدالت، سایر تعاونی ها در بحث اشتغال عددی قابل قبولی محسوب نمی شود.

 

وی در ادامه به پرداخت تسهیلات به تعاونی ها اشاره کرد و افزود: بانک های توسعه تعاون و صندوق کارآفرینی امید تسهیلاتی را به تعاونی ها پرداخت می کنند، تسهیلات بخش عشایری برای نقاط مرزی، سهم به سزایی در کمک به تعاونی ها و اقتصاد آنها داشت اما تعاونی ها باید تلاش کنند تا اقتصاد کشور بهبود یابد.

 

فرماندار نهبندان با بیان اینکه تعاونی ها باید روش های مختلف بازاریابی را یاد بگیرند، گفت: از مزیت های کرونا این بود که کسب و کار الکترونیک گسترش یافت که اگر در این مورد عقب بمانند در آینده نقشی نخوهند توانست اجرا کنیم.

 

وی گفت: ۳۰ میلیارد تومان تسهیلات در نهبندان توسط تعاونی ها پرداخت شده است و اولین بازارچه صنایع دستی شهرستان در رشته های مختلف به زودی راه اندازی می شود که فضا و بستری برای افردی است که علاقه مند به فعالیت هستند در این بازارچه فروش محصولات، حمایت های میراث فرهنگی و عرضه محصول را خواهیم داشت.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

رییس اتحادیه مشاوران املاک بیرجند:

قیمت مسکن در بیرجند ۱۵ درصد کاهش یافت/۲-۳

قیمت مسکن در بیرجند ۱۵ درصد کاهش یافت

رییس اتحادیه مشاوران املاک بیرجند گفت: قیمت مسکن از ابتدای سال جاری تاکنون در مقایسه با سال گذشته به صورت میانگین در شهر بیرجند ۱۵ درصد کاهش داشته است.

علیرضا اربابی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در برخی مناطق شاهد کاهش ۱۰ درصدی قیمت مسکن بودیم و در برخی مناطق هم ۲۰ درصد کاهش داشته است، همچنین املاک کوچک ۱۰ درصد و املاک بزرگ تا ۲۰ درصد هم کاهش قیمت داشته‌اند.

وی بیان کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون شاهد رکود در بازار مسکن مرکز استان هستیم.

رییس اتحادیه مشاوران املاک بیرجند گفت: مصالح ساختمانی و آهن نیز از ابتدای سال جاری افزایش قیمت داشته اما نقشی در افزایش قیمت مسکن نداشته است.

وی افزود: البته برخی فروشندگان به دلیل افزایش قیمت مصالح ساختمانی، قیمت املاک خود را افزایش داده‌اند از طرفی به خاطر تورم، قدرت خرید مردم پایین آمده و همچنان رکود بر بازار مسکن حاکم است.

اربابی گفت: از ابتدای امسال اجاره بها نیز در بیرجند بین ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش یافته و اجاره بهای املاک تجاری گاهی تا ۴۰ درصد افزایش داشته است.

وی ادامه داد: قیمت مسکن در شهر بیرجند به نسبت اینکه جمعیت بالایی نداریم، خیلی بالاست و علت آن سرمایه‌گذاری زیاد مردم در این بخش است که این موضوع شغل‌های کاذب زیادی را هم ایجاد کرده است.

رییس اتحادیه مشاوران املاک بیرجند گفت: در مجموع مستاجران در شهر بیرجند با توجه به تعداد زیاد مسکن و تراکم کم جمعیت، گران زندگی می‌کنند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

بررسی آمار بالای ازدواج در خراسان جنوبی؛

پررنگ بودن ازدواج در وانفسای کرونا

پررنگ بودن ازدواج در وانفسای کرونا

ایسنا/خراسان جنوبی طبق آمار، خراسان جنوبی بیشترین میزان ازدواج را نسبت به سال قبل داشته و در صدرنشین استان‌ها در این حوزه قرار دارد و این صدرنشین بودن دلایل مختلفی دارد که عمده دلیل آن فرهنگ مردم و سبک زندگی مردم است.

ازدواج، پیوندی غالبا ناگسستنی میان زن و مرد که بلافاصله بعد از خشک شدن مهر سند به رسمیت شناخته شدنش آغازی می‌شود مکرر در راستای تلاش برای بقای بنیانی با قدمت دیرینه به نام جامعه؛ جامعه کوچکی که پس از ایجاد خانواده‌ای دو نفره شکل می‌گیرد و اولین گام‌هایش را برای داشتن نقشی بزرگ برمی‌دارد.

به گزارش ایسنا، ازدواج‌هایی شتابزده و بر پایه احساساتی که لازم اما کافی نیستند،گاها به اختلاف‌هایی آتشین منجر می‌شوند که مهارشان به سادگی پیشروی شان در تخریب پل‌های پشت سر نیست. با همه افزایش طلاق‌ها و  کاهش آمار ازدواج‌ها، هنوز در خراسان جنوبی ازدواج رنگ زرد طلاق را به خود نگرفته است.

مدیرکل برنامه ریزی و توسعه جوانان وزارت ورزش و جوانان چندی پیش به بیان آمار افزایش ازدواج به تفکیک استان‌های کشور در سال ۹۹ پرداخت و گفت: طی سال ۹۹ استان خراسان جنوبی بیشترین میزان ازدواج نسبت سال قبل خود را داشت و در حدود ۱۷.۲ درصد آمار ازدواج در این استان افزایش داشته است.

مشاوره پیش از ازدواج؛ شاهراهی برای پیشگیری از طلاق

حجت‌الاسلام قاسم فلسفی، یک مشاور خانواده در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: اگر دو نفر بخواهند از یکدیگر جدا شوند، قبل از رای دادگاه به حکم طلاق، به مراجعه به جلسات مشاوره پیش از طلاق ملزم می‌شوند و هیچ دفتری نیز اجازه ثبت طلاق قبل از اتمام این روند را ندارد.

وی افزود: در ازدواج و شکل گیری بنیان خانواده شتابزده عمل می‌کنیم و توجهی به اهمیت و نقش مقوله ازدواج در تعیین سرنوشت طرفین و به تبع آن فرزندانی که در خانواده بدنیا می‌آیند و جامعه فردا را خواهند ساخت؛ آنطور که شایسته است نداریم.

یک مشاور خانواده بیان کرد: کلاس‌های مشاوره‌ای که زوجین قبل از رسمی شدن ازدواجشان ملزم به حضور می‌شوند گروهی بوده و در تعداد جلسات محدودی برگزار می‌شود که کارآیی لازم را ندارند.

فلسفی ادامه داد: مشاوره پیش از ازدواج راهی برای شناخت بیشتر هر فرد از شخصیت خود و در امتداد آن شناخت شخصیت طرف مقابلش است که با تست‌هایی که روانشناسان این حوزه در اختیار مراجعین قرار می‌دهند می‌توان تا حدودی به ۶۰ الی ۷۰ درصد شخصیت افراد پی برد و بنابراین پس از این تست‌ها و سایر اقدامات مشابه می‌توان با یک دید باز و به دور از احساس یک تصمیم عاقلانه و منطقی در این خصوص اخذ کرد.

این مشاور خانواده با تاکید بر ضرورت مشاوره پیش از ازدواج ادامه می‌دهد: سبک زندگی، شرایط اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و اعتقادی ما تغییر کرده که همه این‌ها بر شخصیت فرد تاثیرگذار است و نمی‌توان با وجود تمام این ابعاد ناشناخته در طرف مقابل با یک شخصیت مبهم، زندگی مشترک را آغاز کرد.

وقتی کرونا سبب خیر می‌شود

فلسفی می‌گوید: مطابق آماری که وزارت ورزش و جوانان در سال ۹۹ اعلام کرده است، ۱۴ درصد افزایش نرخ ازدواج را داشته‌ایم که در ۲۰ سال گذشته، تنها سالی بوده که رشد نرخ ازدواج در این سطح را شاهد بودیم چراکه پیش از این یا راکد بوده و یا نزولی.

وی افزود: از جمله موارد دخیل در این افزایش نرخ شیوع اپیدمی کرونا است که به سبب آن بسیاری از هزینه‌های اضافی و تجملات حذف و روند برگزاری مقدمات و مراسمات ازدواج تسهیل شد.

این مشاور خانواده با بیان اینکه خراسان جنوبی از جمله استان‌هایی است که آمار ازدواج آن بیشتر از طلاق بوده و از این منظر در رده‌های بالای کشوری قرار دارد، یادآور شد: خراسان جنوبی با تکیه بر ثبات و پایداری فرهنگ خود که برگرفته از فرهنگ غنی کشورمان است در برابر متغیرهای فرهنگی نفوذناپذیر عمل کرده و همچنان تابع خانواده محوری است.

فلسفی ادامه داد: نقش کلیدی بزرگان در مقوله ازدواج، عدم رواج ازدواج سفید، ساده گرفتن زندگی و رویکردهای فرهنگی در خانواده‌ها از جمله مواردی است که می‌توان برای پیشی گرفتن آمار ازدواج از طلاق در استان نام برد.

وی افزود: در واقع این استان هنوز تحت تاثیر جدایی‌های مدرنیته قرار نگرفته و فرهنگ آن باعث شده تا افراد در زندگی مشترک سازش داشته باشند.

جرقه‌های جدایی

وی با بیان اینکه تغییر سبک زندگی که عامل مهمی در بروز طلاق است به نوعی برگرفته از رسانه‌هاست، افزود: مقایسه کردن تمام جوانب زندگی خود تنها با بخش ظاهری و نمادین زندگی دیگران و بسیاری دیگر از اختلالات و تعارضات بین زوجین از آثار حقیقی و مخرب فضای مجازی است.

این مشاور خانواده تصریح کرد: تمرکز بیش از حد بر روی مسائل اقتصادی بدون توجه به ترسیم ذهنی درستی از زندگی مشترک، اهداف و خواسته‌های پیش از ازدواج، خیانت‌هایی نه فقط از نوع جنسی، بلکه از نوع روحی و عاطفی و اقتصادی و نیز عدم همگونی و تشابه زوجین در تشکیل زندگی مشترک پس از ازدواج از جمله موارد شایع طلاق در این روزها است.

ازدواج در سنین پایین و پایداری زندگی مشترک 

علیرضا مهرآور، مدیرکل ثبت احوال خراسان جنوبی نیز چندی پیش اظهار کرد: سه ماه نخست امسال ۲ هزار و ۱۹۴ مورد ازدواج در استان ثبت شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۸.۳ درصد افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه از مجموع وقایع ازدواج هزار و ۴۷۳ مورد در نقاط شهری  و ۷۲۱ در مناطق روستایی ثبت شده است، تصریح کرد: نسبت ازدواج به طلاق در استان ۶.۶ درصد بوده و در سه ماه نخست امسال ۳۳۳ واقعه طلاق در استان ثبت شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۲.۹ درصد افزایش یافته است.

وی اظهار کرد: در این مدت، میانگین سن طلاق در مردان ۳۴.۹ سال و زنان ۳۰.۴ سال و میانگین ازدواج نیز ۲۲.۱ در زنان و مردان ۲۷ سال بوده است.

وی، میانگین سن ازدواج دختران را ۲۱.۸ و پسران را ۲۶.۷ عنوان کرد و ادامه داد: از سال ۱۳۹۶ تاکنون سرعت جمعیت استان به آرامی در حال کاهش بوده و روند ثبت ولادت در استان سال ۹۹ نسبت به سال قبل تر ۴.۴ درصد کاهش داشته است.

آنچه امروز مهم است ماندگاری در همین خط سیر برای افزایش ازدواج‌ها و کاهش طلاق‌هاست؛ امری که باید با فرهنگ سازی مشاوره پیش از ازدواج به آن سرعت بخشید و مشاوره در روزهای تلخ زندگی آن را حفظ کرد.

 

 

 

 

 

انتظار برای واکسن/ دُز دوم واکسن روسی قرار نیست وارد شود

مدتی قبل در خراسان جنوبی دُز اول واکسن اسپوتنیک تزریق شد اما انگار قرار بر وارد کردن دُز دوم آن نیست.

 

ضیائی رئیس بخش عفونی بیمارستان ولیعصر (عج) بیرجند در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، گفت: چند مدت پیش دُز اول واکسن اسپوتنیک روسی وارد استان  شده و تزریق آن انجام شد که بعد از گذشت مدت‌ها از زمان تزریق، پیگیری‌ها نشان از وارد نشدن دُز دوم این واکسن به دنبال بسته بودن واردات آن می‌دهد.

او افزود: در استان ما هزار نفر دُز اول این واکسن را دریافت کردند که بعد از پیگیری ما برای دُز دوم، وزارت بهداشت کشور اعلام کرد یک سری واکسن‌ها را می‌توان به صورت جایگزین برای دُز دوم واکسن روسی تزریق کرد.

ضیائی ادامه داد: این اعلام هنوز به طور رسمی ابلاغ نشده است و به محض ابلاغ و مشخص شدن نوع واکسن جایگزین، تزریق واکسن به افرادی که دُز اول واکسن اسپوتنیک را دریافت کرده اند شروع می‌شود.

رئیس بخش عفونی بیمارستان ولیعصر (عج) بیرجند تصریح کرد: تصمیم گیری‌ها برای واردات واکسن بر عهده معاونت بهداشت و ستاد ملی کرونا در سطح کشور است.

او بیان کرد: فاصله بین دو دُز واکسن‌ها بسته به نوع واکسن متغیر است، اما به طور مثال اگر فاصله بین دو دُز به ۶ ماه برسد هیچ اثری ندارد.

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*