گزارش/ شنیدنِ بی‌واسطه از مردم

شنیدنِ بی‌واسطه از مردم

شنیدنِ بی‌واسطه از مردم

مردمی بودن از جمله ویژگی‌های دولت مطلوب از دیدگاه رهبر معظم انقلاب است که البته با در نظر گرفتن مباحث کارشناسی و برنامه‌محور بودن می‌تواند در رفع مشکلات کشور موثر باشد.

یکی از مهمترین مسائلی که می‌تواند اداره امور کشور را دچار اخلال کند، قطع شدن ارتباط مسوولان با مردم است. ممکن است مسوول در برهه‌ای مردم را نبیند و با آنان ارتباطی نداشته باشد، بدان معنا که مسوول، وزیر و معاون، تمام مدت در اتاق خود به سر برد و تصمیمات حوزه کاری را نیز در همان اتاق اتخاذ کند و حتی ممکن است در همان اتاق با چند نفری نیز مشورت داشته باشد، اما آیا این تصمیم گره‌ای از مشکلات مردم بازخواهد کرد؟

رهبر معظم انقلاب در دیدار رئیس‌جمهوری و اعضای دولت جدید که روز شنبه ۶ شهریور ۱۴۰۰ برگزار شد، در تبیین نخستین توصیه مهم خود به دولتمردان، به جلوه‌های مختلف «مردمی بودن» اشاره کردند و افزودند: رفتن به میان مردم و گفت‌وگوی بی واسطه با آنها از ابعاد بسیار خوب مردمی بودن است که آقای رئیسی دیروز با سفر به خوزستان آن را نشان داد.

گاهی اوقات مسوولان تصمیماتی اتخاذ می کنند که در سطح جامعه قابلیت اجرا ندارد یا اجرای آن، اهداف مورد نظر را محقق نمی‌کند و یا حتی نتیجه عکس می‌دهد چرا که این تصمیمات در اتاق های در بسته با حضور چند نفر برای یک جامعه گرفته می‌شود در حالی تصمیم گیرندگان که از بطن جامعه دور و بی‌خبرند!

دریافت کمک فکری و عملی از مردم

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در اولین دیدار با اعضای دولت سیزدهم، اتخاذ سبک زندگی مردمی، رفتار بی‌تکلف، دوری از اشرافی‌گری و پرهیز از نگاه از بالا به مردم را از دیگر جلوه‌های مردمی بودن برشمردند و گفتند: باید مشکلات و راه‌حل‌ها را با مردم در میان گذاشت و ضمن پرهیز از بیان حرف‌های غیر واقعی و ناامید کردن مردم، از آنها کمک فکری و عملی خواست.

شنیدنِ بی‌واسطه از مردم

مراقب قول و وعده‌ها باشیم

عمل به قول‌ها و وعده‌ها توسط مسوولان یکی از مهمترین نکات ایجاد اعتماد بین مردم است که رهبر معظم انقلاب در دیدار با مسوولان اجرایی موضوع را مورد تاکید قرار داده و گفته اند: باید در وعده‌ها و صحبت‌ها بسیار مراقب بود و اگر وعده‌ای داده شد، حتماً به آن عمل شود زیرا دادن وعده و عمل نکردن به آن موجب سلب اعتماد مردم خواهد شد.

همین اعتماد مردم، بزرگترین سرمایه دولت است که متاسفانه به دلایل متعددی تاحدودی آسیب دیده و حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، راه ترمیم آن را «یکی شدن حرف و عمل مسئولان» دانسته‌اند.

عذرخواهی سریع از مردم هنگام اشتباه

«عذرخواهی سریع از مردم در مواقع بروز اشتباه» و بیان گزارش صادقانه و بدون مبالغه از فعالیت‌ها به مردم، از دیگر روش‌هایی است که رهبر انقلاب در بیان جلوه‌های مختلف مردمی بودن به آن اشاره کرده‌اند.

ایشان با توصیه به رئیس جمهوری و اعضای دولت برای مطالعه دقیق فرمان بسیار مهم امیرمؤمنان به مالک اشتر افزودند: در این فرمان تاریخی، ابعاد مختلف بیان شده چرا که براساس اسلام، رابطه حاکمیت با مردم باید برادرانه و دوستانه باشد.

باید قول‌ها محقق شود

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به قول‌ها و دستورهای رئیس‌جمهوری در اولین سفر استانی به مقصد خوزستان خاطرنشان کردند: باید دقت شود که این قول‌ها حتماً محقق شود.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تاکید کردند: اگر وعده‌ای دادید و به واسطه برخی مشکلات، امکان تحقق آن میسر نشد این موضوع را به مردم توضیح دهید و از آنان عذرخواهی کنید تا اعتماد مردم خدشه‌دار نشود.

برای وعده‌ها روزشمار تعیین شود

رهبری با اشاره به کثرت قانون و طرح و برنامه گفتند: یکی از مشکلات کشور، نبود پیگیری جدی است، بنابراین برای وعده‌ها، روز شمار تعیین شود تا پیگیری و در موعد محقق شوند.

قدرت نمایی یوان چین در برابر دلار آمریکا

قدرت نمایی یوان چین در برابر دلار آمریکا

بر اساس اعلام اداره تجارت ارز خارجی چین، نرخ برابری پول ملی چین (یوان) به عنوان ارز این کشور روز گذشته /جمعه/ با ۱۷ پیپ افزایش به ۶.۴۵۷۷ در برابر دلار آمریکا رسیده است.

به گزارش روز شنبه ایرنا از شینهوا، یوان در بازار ارز خارجی چین، ‌مجاز به افزایش و یا کاهش ۲ درصدی در مقایسه با نرخ برابری مرکزی در هر روز معاملاتی است.

نرخ برابری مرکزی یوان در برابر دلار آمریکا بر اساس میانگین وزنی قیمت های ارائه شده توسط بازار گردانان قبل از افتتاح بازار بین بانکی در هر روز کاری است.

رشد مداوم نرخ یوان توجه بسیاری را به سمت خود جلب کرده است؛ یوان در مواجهه با سیاست پولی بی نهایت بی قاعده فدرال رزرو آمریکا، با فشارهای کوتاه و بلند مدت مواجه است.

افزایش ارزش ارز یوان با تضعیف شاخص دلار آمریکا به دلیل بلاتکلیفی های موجود در اقتصاد آمریکا و اشتغال زایی ضعیف و افزایش ریسک های تورمی در این کشور مرتبط است.

از یک طرف، رونق صادرات چین فضای هر چه بیشتری را برای مقاومت افزایش نرخ ارز یوان چین فراهم می آورد و از طرف دیگر، در حالی که بهای کالاهای بین المللی به سرعت در حال افزایش است، افزایش چشمگیر هزینه صنعت تولید چین و قرار گرفتن این صنعت تحت فشار تورم وارداتی، باعث می شود که افزایش مناسب ارزش ارز یوان به نفع کاهش خطر تورم وارداتی در این کشور باشد.

با این اوصاف، افزایش نرخ ارز یوان اساسا توسط بازار تعیین می شود و تا حدی منعکس کننده قدرت اقتصادی چین است که رشدی طولانی مدت را حفظ خواهد کرد و بنابراین یوان به عنوان یک ارز پرقدرت و قوی باقی خواهد ماند.

با این حال، نحوه مواجهه با چالش بلند مدت و همیشگی ناشی از دلار آمریکا، توجه سیاستگذاران چینی را به سمت خود جلب کرده است؛ ترازنامه فدرال رزرو آمریکا از حدود ۷۰۰ میلیارد دلار قبل از بحران مالی سال ۲۰۰۸ میلادی، امروزه به بیش از ۷.۶ تریلیون دلار رسیده است؛ طبق پیش بینی های صورت گرفته توسط «دویچه بانک»، اگر تمایل همیشگی فدرال رزرو آمریکا به پول آسان کنترل و مهار نشود، ترازنامه فدرال رزرو تا سال ۲۰۵۰ میلادی به حدود ۴۰ تریلیون دلار خواهد رسید.

تاثیر همه گیری کرونا باعث تسریع چاپ اسکناس توسط فدرال رزرو آمریکا شده است و همانطور که تاریخ نیز نشان می دهد، فدرال رزرو به صورت روز افزون به تسهیل کمی و درآمدزایی از کسری های مالی تکیه خواهد کرد تا اقتصاد آمریکا را نجات دهد. چنین روندی چالش بسیار عظیمی را برای سیستم مالی و اقتصاد جهان به وجود خواهد آورد چرا که آمریکا هیچ اهمیتی نمی دهد که دلار به عنوان یک ارز ذخیره بین المللی محسوب می شود.

به این ترتیب، چین مجبور است برای فرار از تله دلار، یک انتخاب استراتژیک داشته باشد. چین در عین تقویت مصرف و نوآوری و تعمیق اصلاحات نرخ ارز بازار محور خود، باید به شیوه ای فعالانه به ارتقاء بین المللی کردن یوان بپردازد.

یوان با وجود سیاست های مخرب تجاری آمریکا، به طور روز افزون در تجارت چین با همسایگان و شرکای تجاری اش محبوب شده است که این روند پتانسیل ارز یوان در تبدیل شدن به یک ارز بین المللی را به تصویر می کشد.

 

 

 

 

 

جریان جالب انگشتری گم‌شده که پس از ۲۵ سال پیدا شد

در اتفاقی عجیب حلقه نامزدی زوجی کانادایی پس از دو دهه در یک لوله گاز پیدا شد.

 ۲۵ سال پیش یک زوج کانادایی حلقه ازدواج خود را در یک مهمانی گم کرده بودند. اخیرا مهمانی در یکی از خانه‌های آن محله برگزار شد که صاحب خانه، به طور ناگهانی  متوجه نشت در لوله‌های گاز شد. او هنگامی که در حال بررسی لوله‌های گاز بود در یکی از لوله‌ها انفجار رخ داد که در پی این انفجار حلقه طلای این زوج که از طلای  ۱۰ عیار ساخته شده بود در لوله پیدا شد.

 انگشتر طلا
براساس گزارش خبرگزاری UPI به نقل از صاحب خانه : “زمانی که لوله منفجر شد من داخل لوله را نگاه و یک حلقه طلا پیدا کردم. با کمک یک پیچ گوشتی انگشتر را برداشتم”. او که پیش از این داستان گم شدن حلقه را می‌دانست بلافاصله با صاحبان حلقه تماس گرفت و بعد از ارسال عکس در واتساپ و تایید آن‌ها انگشتر طلا را به صاحبانش برگرداند.

 

 

 

قلعه زری زمینی طلایی برای مس / کویر در دلش مس جا می‌دهد

استخراج مس در بزرگترین معدن زیرزمینی خاورمیانه و در دل کویر خراسان جنوبی سال هاست چرخ‌های صنعت مس را به حرکت درآورده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، قدمت بهره برداری از معادن مس خراسان جنوبی به زمان‌های بسیار دور و حتی به قرن‌های قبل از اسلام می‌رسد؛ آثاری به دست آمده که نشان می‌دهد با ابزاری بسیار ابتدایی از این معدن بهره برداری می‌شده است. ۴۲ سال قبل یک باستان شناس آلمانی از روی همان وسایل ابتدایی استخراج طلا در قدیم، پی به وجود فلز گرانبهای این معدن برد و در واقع آن را برای قرون جدید کشف کرد.

در سال ۱۳۴۸ یک شرکت ژاپنی عملیات اکتشاف معدن مس قلعه زری خوسف را بر عهده می‌گیرد و پنج سال بعد دو شرکت ژاپنی دیگر عهده دار کار بهره برداری می‌شوند. پس از انقلاب شرکت‌های ایرانی وارد گود استخراج و بهره برداری معدن می‌شوند و حالا بیش از ۴۰ سال است کارگران ایرانی در دل زمین با جان و دل و به سختی کار می‌کنند تا چرخ‌های صنعت مس کشور از حرکت باز نایستد.

معادن مس

استخراج زیرزمینی مس از عمق ۳۰۰ متری

کانسار مس رگه‌ای قلعه زری از ذخایر قابل توجه مس در ایران است که به علت عیار بالای مس، کمک بزرگی به تولید فلز ارزشمند مس کرده است.معدن قلعه زری باتوجه به آنکه در اعماق زمین است و استخراج از آن در زیر زمین انجام می شود می توان گفت در کشور منحصر به فرد است.

۱۸۰ کیلومتر آن سوتر از مرکز خراسان جنوبی، صدای استخراج مس از معدنی در دل روستای قلعه زری شهرستان خوسف به گوش می‌رسد، اینجا در دل اعماق زمین قلعه زری گنجینه ای نهفته است که از ارزش بالایی برخوردار است.معدنی که بیش از ۱۷ کیلومتر مربع وسعت دارد و تنهاترین معدن مس زیرزمینی در خاورمیانه است که با راه اندازی اش ۳۵۱ نفر در این معدن مشغول به کارهستند.

کانسنگ در حال بهره برداری آن در عمق ۳۰۰ متری دارای ۲درصد مس و حدود پنج دهم گرم در تن طلا است. کنسانتره ۲۴درصدی مس این کانسار دارای ۱۷ گرم در تن طلا است.

برای رسیدن به مقصد، به دل کویر زدیم کویری با دمای بالای ۴۰ درجه، اما پر از آرامش، کمی جلوتر که رفتیم صدایی سکوت این پهنه را شکست صدایی از جنس تولید در اعماق زمین.

به بزرگترین معدن فلزی زیرزمینی خاورمیانه یعنی معدن مس قلعه زری رسیدیم.

در ابتدای کار به سراغ  مصطفوی مدیرعامل شرکت میناکان معدن مس قلعه زری رفتیم او به ما می‌گوید: «سال ۱۳۵۴ بود که این کارخانه با ظرفیت خوراک ۴۲۰ تن در روز به بهره بردای رسید در سال‌های ابتدایی کار، مس‌هایی با عیار ۵/۳ درصد استخراج می‌شد، اما اکنون بعد از ۴۰ سال به علت اتمام ذخایر پرعیار به عیار یک درصد رسیده است.»

راهی یکی از چاه‌های معدن شدیم، این معدن ۱۳ چاه دارد که تنها ۸ چاه آن فعال است و کارگران در حال استخراج مس‌های با ارزش از آن بودند، بزرگترین چاه معدن مس قلعه زری چاه شماره ۱۳ است که ۳۴۰ متر عمق دارد و ۵۰ نفر در ۳ شیفت کاری در آنجا در حال کارند.

معادن بیرجند

نانی که از دل سنگ‌های سخت بیرون می‌آید

میزان استخراج سالیانه کانسار مس از معدن قلعه زری ۱۵۰ هزار تن است.

به برکت وجود این معدن، کارگران بومی این منطقه در این معدن زیر زمینی در حال بدست آوردن رزقشان هستند، روزی که در دل کوه است و باید آن را کارگران از لا به لای سنگ‌ها بیرون بیاورند. وجود این معدن توانسته برای جوانان زیادی از روستا‌های اطراف و به خصوص شهرستان خوسف اشتغال ایجاد کند.

با یکی از کارگران که در حال کندن دیوار‌ها بود گفتگو کردیم او می‌گفت: خداروشکر از کارم راضیم، ۱۵ سال است که در این معدن در حال کارهستم و از دل این سنگ‌های سخت هم برای خانواده ام نان درمی آورم و هم خوشحالم که در رونق اقتصاد کشورم نقشی دارم.

یکی دیگر از کارگران می گفت: این سنگ‌هایی که اینجا می‌بینید کاملا مس خالص هستند و در ایران همتایی ندارند، البته در بین این سنگ‌ها کانی‌های با ارزش دیگری از جمله نقره و طلا هم وجود دارد.

هرچند در حال حاضر استخراج نقره و طلا از این سنگ‌ها نسبت به سال‌های اول کمتر شده است، اما باز هم می‌توان وجود این دو ماده با ارزش معدنی را دربین سنگ‌ها به خوبی دید.

کارخانه معادن

فرآوری در کنار استخراج

اینجا کار در دل زمین به پایان نمی‌رسد، سنگ‌ها از عمق زمین به روی زمین فرستاده می‌شوند تا کار فرآوری این سنگ‌ها در کارخانه‌ای در همین نزدیکی معدن صورت بگیرد.

کانسنگ‌های مس از تونل‌ها به آسیاب‌ها می‌روند و خرد می‌شوند، در قسمت‌های بعدی به صورت مایع در می‌آیند و سپس وقتی که مواد از محلول جدا می‌شوند، با فشار باد خشک شده و توسط ریل به انبار حمل می‌شوند؛ این دستگاه‌ها سنگ معدنی با عیار ۲ تا ۳ درصد را گرفته و موادی با عیار حدود ۲۴ درصد کالکوپریت تحویل می‌دهند.

هاجری مدیر دفتر فنی شرکت میناکان معدن مس می‌گوید: سنگ‌های استخراج شده از معدن بعد از انجام ۴ مرحله تبدیل به کنسانتره و سپس برای ذوب و پالایش راهی مجتمع مس سرچشمه کرمان می‌شوند تا به ورق شمش و مفتول مسی تبدیل شوند.

او با اشاره به اینکه هم اکنون ماهانه ۵۵۰ تن کنسانتره با عیار ۱۵ درصد مس از بزرگترین معدن فلزی زیرزمینی خاورمیانه استخراج می‌شود افزود: روزانه ۴۵۰ تن کانسنگ مس وارد کارخانه تغلیظ می‌شود که در نهایت ۲۵ تن کنسانتره از این کارخانه خارج و به کرمان فرستاده می‌شود.

سنگ آهن

توسعه کارخانه فرآوری در چند قدمی اتمام کار

معدن مس قلعه زری حالا به نمادی از خودکفایی تبدیل شده است، معدنی که روزی چرخش را ژاپنی‌ها به حرکت در می‌آوردند امروز به همت جوانان بومی این منطقه می‌چرخد.

مصطفوی مدیرعامل شرکت میناکان معدن مس قلعه زری از تهیه طرح توسعه معدن خبر می‌دهد و می‌گوید: با توجه به نیاز به توسعه کارخانه، طرح توجیهی آن تکمیل شده است و به زودی مراحل ساخت کارخانه فرآوری با ظرفیت ۲ برابری کارخانه فعلی شروع می‌شود؛ با طرح توسعه این کارخانه افراد بیشتر در اینجا مشغول به کار خواهند شد و تولیدات مان هم بیشتر خواهد شد.

با توسعه کارخانه فرآوری، صفر تا صد کار فرآوری مس در همین منطقه صورت می‌گیرد و دیگر نیازی نیست تا محصول را برای اتمام کار به استان‌های همجوار ارسال کرد و خراسان جنوبی خودش قطب تولید کنسانتره مس خواهد شد.

معادن مس

معدن قلعه زری مسی‌تر خواهد شد اگر…

مس قلعه زری بزرگترین معدن زیرزمینی خاورمیانه است که با بیش از ۴۰ سال فعالیت پر فراز و نشیب، امروز همچون نگینی در حاشیه کویر لوت می‌درخشد و امروز به یکی از پیشگامان صنعت مس کشور تبدیل شده است.

ذخیره قطعی معادن مس خراسان جنوبی بیش از ۸ میلیون و ۳۰۰ هزار تن برآورد شده است، معادنی که در مرحله تبدیل به کنسانتره مانده اند و عملیات ذوب و شولید شمش در استان انجام نمی‌شود.

سنگ اهن

سختی استخراج کانسنگ مس از عمق ۳۰۰ متری زمین به شیرینی تولید فلز ارزشمند مس می‌ارزد و بیرون کشیدن مس از دل زمین آنقدر توجیه دارد که ساخت کارخانه فراوری و ذوب را در جوار این معدن بزرگ دارای صرفه اقتصادی کند.

معدنی که سالهاست همچنان کنسانتره تولید می‌کند و تکمیل فرایند فراوری و ذوب کنسانتره می‌تواند کمک کند تا ارزش افزوده

این محصول استراتژیک در خود استان بماند و درآمد‌ها و اشتغال بالای آن به مردم منطقه برسد.

گزارش از زهرا رضوانیان

 

 

 

 

جهش‌های ویروس کرونا، چالش کنترل همه‌گیری/ از سویه «مو» چه می‌دانیم؟

سویه مو، پنجمین جهش ویروس کرونا که سازمان جهانی بهداشت آن را زیر نظر گرفته، در ۳۹ کشور شناسایی شده و کارشناسان به دقت آن را تحت نظر گرفته‌اند تا شدت سرایت این سویه و مقاومت آن نسبت به واکسن‌های موجود مشخص شود.

جهش‌های ویروس کرونا، چالش کنترل همه‌گیری/ از سویه «مو»  چه می‌دانیم؟

 این روزها که کرونا پر قدرت‌تر از همیشه جولان می‌دهد، با جهش دیگری از این ویروس مواجه هستیم، هیچ کس نمی‌داند ویروس کرونا که از آن به عنوان کووید ۱۹ یاد می‌شود قرار است تا کی و چه زمانی جهش داشته باشد؛ هر چند به تازگی اسم‌هایی از جهش کلمبیایی، لامبدا، «مو» (Mu) و… به گوش رسید که نشان می‌دهد انگار قرار است حالا حالاها اسم‌های متفاوت و سرایت‌های بیشتری از این ویروس را شاهد باشیم؛ در این گزارش به سویه مو، تازه‌ترین جهش ویروس کرونا می‌پردازیم:

* سویه مو،  پنجمین جهش ویروس کرونا که سازمان  جهانی بهداشت آن را «زیر نظر» گرفته است

 «مو» (Mu) (که به بی.۶۲۱.۱ نیز شناخته می‌شود) پنجمین سویه ویروس کرونا است که سازمان جهانی بهداشت آن را در رده «زیر نظر» قرار داده، این جهش ابتدا در ژانویه ۲۰۲۱ در کلمبیا مشاهده شد و اکنون، سویه غالب در این کشور و همسایه‌‌اش، اکوادور، است‌ـ

* منشا سویه «مو» کجا است؟

این جهش ابتدا در ژانویه ۲۰۲۱ در کشور کلمبیا مشاهده شد و اکنون، سویه غالب در این کشور و همسایه‌‌اش، اکوادور، است که عامل به ترتیب ۳۹ درصد و ۱۳ درصد موارد ابتلا در این کشورها شناخته شده است. از سوی دیگر، گستردگی «مو» در جهان هنوز محدود است و موارد ابتلا به این سویه کمتر از ۰.۱ درصد کل مبتلایان به کووید-۱۹ را در برمی‌گیرد اما این سویه در حال راهیابی به قاره اروپا است.

بنا بر اعلام سازمان  جهانی بهداشت، گزارش‌های مربوط به گستردگی این ویروس باید «با ملاحظات لازم تفسیر شود» زیرا توانایی بررسی توالی ویروس در بسیاری از کشورها محدود است.

* آیا سویه «مو» در مقابل واکسن مقاوم است؟

نظام سلامت عمومی انگلیس (PHE) در ماه ژوئیه اعلام کرد که هیچ‌گونه شواهدی مبنی بر اینکه سویه «مو» علایم شدیدتری داشته باشد یا اثربخشی واکسن بر آن کمتر باشد، وجود ندارد. با این حال، این سازمان از همان موقع اعلام کرده است که این سویه جهش‌هایی دارد که می‌تواند آن را نسبت به سایر گونه‌های ویروس‌ کرونا که اکنون شایع‌اند، در مقابل واکسن مقاوم‌تر کند؛ اما این نهاد افزود که برای تایید این مسئله به پژوهش‌های بیشتری نیاز است؛ کنار همه این اظهارات لازم به ذکر است، حداقل۴۵ مورد از  ابتلا به سویه مو در انگلیس شناسایی شده و به نظر می‌رسد نتیجه تردد مسافران بوده است؛ گزارش نظام سلامت عمومی انگلیس در ماه ژوئیه نشان داده که بیشتر افراد مبتلا در دهه بیست سالگی بودند و برخی از آنها یک یا هر دو دز واکسن کووید را دریافت کرده بودند. ارزیابی خطر نوع مو که توسط  این نهاد در ماه آگوست منتشر شد، کار آزمایشگاهی را برجسته می‌کند که نشان می‌دهد این نوع حداقل به اندازه نوع بتا در برابر ایمنی ناشی از واکسیناسیون مقاوم است، اما شواهد بیشتری از سایر مطالعات آزمایشگاهی و موارد واقعی این نوع مورد نیاز است. میزان تهدید این نوع بسیار نامشخص است و بستگی به این دارد که موارد ابتلا به آن در هفته‌ها و ماه‌های آینده بطور قابل ملاحظه ای افزایش یابد.

* شناسایی سویه مو در ۳۹ کشور

سویه مو که با نام B.۱.۶۲۱ نیز شناخته می‌شود، در ۳۰ آگوست پس از شناسایی در ۳۹ کشور به لیست نظارت WHO اضافه شد و مشخص شد که دارای خوشه‌ای از جهش‌هاست.آمریکای جنوبی، انگلیس، اروپا ، ایالات متحده و هنگ کنگ از جمله کشورهایی هستند که موارد ابتلا به این سویه نوظهور را گزارش کرده‌اند.

* هنوز اطلاعاتی درباره شدت سرایت مو در دسترس نیست 

دانشمندان و مقامات بهداشت عمومی در حال تحقیق درباره شدت سرایت این سویه جدید هستند؛ در این پژوهش آنها به دنبال پاسخ این سوال که آیا نوع مو بیشتر از نوع دلتا که در بسیاری از جهان غالب است، قابل انتقال است یا باعث بیماری جدی‌تری می‌شود یا خیر هستند که برای رسیدن به پاسخ آن پژوهش‌های بسیاری باید صورت بگیرد.  در حال حاضر سویه مو در آمریکای جنوبی، به ویژه با گردش همزمان نوع دلتا، برای تغییرات تحت نظارت است.

* نظریه کارشناسان درباره جهش‌های کرونا

کارشناسان می‌گویند،نگرانی‌های گسترده‌ای در مورد ظهور جهش‌های جدید ویروس کرونا وجود دارد، زیرا نرخ ابتلا به عفونت دوباره در سطح جهان افزایش می‌یابد و نوع بسیار قابل انتقال دلتا به ویژه در میان افراد واکسینه نشده و مناطقی که اقدامات ضد همه‌گیری کاهش یافته، در حال افزایش است. همه ویروس‌ها، از جمله SARS-CoV-2 که باعث کووید ۱۹ می‌شود، با گذشت زمان جهش می‌یابند و اکثر جهش‌ها تأثیر کمی روی خواص ویروس دارند یا هیچ تاثیری ندارند، اما جهش‌های خاصی می‌توانند بر خواص یک ویروس، سهولت انتشار آن، شدت بیماری ایجاد شده و مقاومت آن در برابر واکسن‌ها، داروها و سایر اقدامات متقابل تأثیر بگذارند.

 

 

 

 

یک یوتیوبر ترکیه ای خودش را دفن کرد

یک جوان ترک برای افزایش بازدیدکنندگان ویدئوهای یوتیوبش دست به اقدامی عجیب و خطرناک زد.

یک یوتیوبر ۲۵ ساله ترکیه‌ای به نام Mehmet Bahçiçek برای افزایش بازدیدکنندگان ویدئو‌های یوتیوبی‌اش، خود را در تابوتی حبس کرد و سپس به کمک دوستانش  در قبری دفن شد. بهیجک پیش از اینکه خود را دفن کند آزمایش‌های فوق پیشرفته پزشکی را انجام داد و ۶ ساعت زیر نظر پزشکان ماهر بود.

به گفته رسانه‌های محلی این جوان ترکی برای ساخت و طراحی تابوت ۲۰ هزار لیر معادل ۲۴۰۰ دلار خرج کرده است. او همچنین برای نظارت پزشکان بر سلامتی خود در قبر، یک سیلندر اکسیژن، دوربین، رادیو و تعدادی تجهزات پزشکی تهیه کرد و در تابوت خود قرار داد. این جوان ترکی هنگامی که در تابوت قرار گرفت، ویدئویی ضبط و در صفحه مجازی یوتیوب خودش منتشر کرد. پس از منتشر شدن این ویدئو در صفحه یوتیوب بهیچک، مخاطبان او شگفت زده شده و به این اقدام واکنش نشان دادند.

 

 

مابه‌التفاوت پنج ماهه حقوق معلمان در شهریورماه پرداخت می‌شود

مابه‌التفاوت پنج ماهه حقوق معلمان بر اساس احکام اصلاح شده منطبق با قوانین و مقررات همراه با حقوق شهریورماه پرداخت می‌شود.

به گزارش سازمان برنامه و بودجه، احکام «فوق‌العاده ویژه معلمان» بر اساس مفاد قانونی صادر و مبالغ آن در شهریورماه سال جاری همراه با مابه التفاوت پنج ماهه، پرداخت‌ می‌شود.

احکام فوق‌العاده ویژه معلمان مطابق قانون پرداخت خواهد شد و مبنای این فوق‌العاده ویژه بند ۱۰ ماده ۶۸ قانون مدیریت خدمات کشوری و مصوبه شماره ۱۳۸۰۹۱/ت ۵۰۰۰ هـ مورخ پانزدهم بهمن‌ماه ۱۳۹۹، هیأت وزیران است.

مابه‌التفاوت حقوق فروردین لغایت مرداد ۱۴۰۰ نیز، همزمان با حقوق و مزایای شهریورماه پرداخت خواهد شد.

 

 

 

 

سال تحصیلی کرونایی و نگرانی اولیا؛ چه باید کرد؟

سال تحصیلی کرونایی و نگرانی اولیا؛ چه باید کرد؟

مهرماه ۱۴۰۰، سومین سال تحصیلی کرونایی کشور آغاز می‌شود؛ عدم حضور دانش‌آموزان در دو سال تحصیلی گذشته، باعث خسارات و مشکلاتی برای نظام آموزشی کشور و نیز رشد فردی، تربیتی و آموزشی دانش‌آموزان شده و نگرانی‌های زیادی را در میان کارشناسان آفریده است.

به گزارش ایرناپلاس، بیشتر متخصصان امور آموزشی و پرورشی بر این عقیده‌اند که آموزش غیرحضوری و دوری از محیط‌های مدارس، علاوه بر پیامدهای سوء بر سطح سواد و دانش میلیون‌ها دانش‌آموز، موجب اختلال در رشد فردی، تربیتی و اجتماعی آنان شده و از کارکردهای پرورشی و غیرآموزشی مدارس به‌طور نگران‌کننده‌ای کاسته است.

محرومیت دانش‌آموزان از حضور فیریکی در مدارس باعث اخلال در ارتباطات انسانی و اجتماعی آنها شده و مهارت‌های اجتماعی آنها را کاهش خواهد داد؛ از منظر جسمی نیز نشستن در خانه و کم تحرکی می‌تواند در میان‌مدت، پیامدهای جسمی همچون چاقی، اضافه‌وزن و تغییر سبک زندگی را به همراه داشته باشد که غفلت از آن موجب خسارات بهداشتی زیای خواهد شد.

محرومیت دانش‌آموزان از حضور فیریکی در مدارس باعث اخلال در ارتباطات انسانی و اجتماعی آنها شده و مهارت‌های اجتماعی آنها را کاهش خواهد داد؛ از منظر جسمی نیز نشستن در خانه و کم تحرکی می‌تواند در میان‌مدت، پیامدهای جسمی همچون چاقی، اضافه‌وزن و تغییر سبک زندگی را به همراه داشته باشد که غفلت از آن موجب خسارات بهداشتی زیای خواهد شد.از آن سو، پدران و مادران نیز نگرانی‌ها و دغدغه‌های خاص خود را دارند. در پی همه‌گیری موج پنجم کرونا به‌طور مکرر اعلام شد که سن مبتلایان رو به کاهش است و حتی برخی متخصصان اعلام کردند، میزان مراجعه کودکان دارای علائم کرونا رو به افزایش نهاده؛ اگرچه تا کنون کمتر درباره مرگ و میر افراد زیر ۱۸سال (مقطع سنی دانش‌آموزان) شنیده شده اما درصد مرگ‌ومیر کودکان صفر نبوده است؛ تنها در یک مورد ۲۵ تیرماه گذشته رئیس بخش عفونی بیمارستان کودکان مفید تهران گفت، در یکسال و نیم گذشته، ۷۷ مرگ در کودکان ناشی از کرونا در این بیمارستان ثبت شده است.

مردادماه امسال نیز رئیس بیمارستان کودکان امام حسین‌(ع) اصفهان با بیان اینکه روزانه حدود ۱۰ کودک مبتلا به کرونا در بیمارستان بستری می‌شوند، خاطرنشان کرد: آمار بستری و ابتلای کودکان افزایش یافته و هر روز آمار کودکان مبتلا به کرونا در موج پنجم رو به افزایش است. در این میان آنچه باعث نگرانی مضاعف والدین شده، ابتلای برخی کودکان به قارچ سیاه و پیامدهای خطرناک آن است.

در کنار احتمال ابتلای کودکان و دانش‌آموزان به کرونا به ویژه در سویه‌های جدید و جهش یافته کرونا، بسیاری از والدین نگران انتقال احتمالی ویروس به خود و و دیگر اعضای خانواده هستند که به واسطه حضور فرزندانشان در مدارس ممکن است رخ دهد.

در واقع حتی اگر ویروس کرونا هیچ کودک یا نوجوانی را درگیر نمی‌کرد، مطابق نظر پزشکان، این ویروس می‌تواند در بدن دانش‌آموزان نفوذ کرده و از طریق آنها به خانواده، دوستان و آشنایان انتقال یابد.
توجه داشته باشیم در میان بسیاری از خانواده‌ها افراد مسن، دارای بیماری‌های زمینه‌ای و انبوهی از جمعیت غیرواکسینه حضور دارند که ممکن است از طریق دانش‌آموز خود، درگیر کرونا و عواقبش شوند.

بسیاری از اولیای دانش‌آموزان در سنین بین۳۰ تا ۵۰ سال قرار دارند که تاکنون نوبت واکسیناسیون آنها نرسیده است و در فرصت کوتاه باقی‌مانده تا مهرماه، امکان واکسینه کردن همه آنها فراهم نیست؛ همچنین بستگان زیادی در خانواده‌ها هستند که در سنین ۱۸ تا ۳۰ سال قرار دارند و بازهم تا مهرماه امکان واکسیناسیون آنها وجود ندارد. به این ترتیب به نظر می‌رسد اتخاذ یک راهبرد میانه و با هدف کاهش آثار مخرب کرونا بر دو پایه مهم اول دبستان و آخر دبیرستان (متقاضیان کنکور سراسری) مناسب‌تر است.

پایه اول دبستان به لحاظ تجربه نخست دانش‌آموز و لزوم استحکام مبانی سواد و مهارت‌های اجتماعی اولیه، از همه پایه‌های دیگر مهمتر است. معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش‌وپرورش، مردادماه امسال پیش‌بینی کرد که برای سال تحصیلی جدید، یک میلیون و ۴۰۷ هزار نفر به طور باقوه در پایه اول مدارس ثبت‌نام خواهند کرد. اگر همین رقم را برای پایه اولی‌های سال تحصیلی پارسال در نظر بگیریم، امسال حدود سه میلیون دانش‌آموز اول و دوم داریم که دغدغه اصلی متولیان و مدیران آموزشی کشور هستند.

یک راهکار فوریتی می‌تواند الزام به واکسیناسیون اولیا و همه افراد خانواده این جمعیت باشد تا بخشی از نگرانی خانواده‌ها کاهش یابد. با توجه به اینکه برخی کشورها برنامه واکسیناسیون کودکان را شروع کرده‌اند، می‌توان تا تحقق این امر، کلاس‌های دانش‌آموزان پایه اول و دوم را در فضای باز مدارس و با رعایت حداکثری پروتکل‌ها و سخت‌گیری‌های بسیار شدید برگزار کرد.

خوشبختانه دو، سه ماه اول سال تحصیلی، هوا به اندازه‌ای مساعد است که بتوان کلاس درس را در محیط‌های باز و حیاط مدارس برگزار کرد. در صورت موفقیت‌آمیز بودن این راهکار، می‌توان آن را به پایه آخر دبیرستان تعمیم داد و کسانی که آزمون سرنوشت‌ساز کنکور را در پیش دارند نیز از آموزش حضوری بهره‌مند شوند.

در سیستم ثبت‌نام همه مدارس کشور، برنامه‌ای اینترنتی و سراسری به نام «سناد» (سامانه نام‌نویسی اینترنتی دانش‌آموزان) وجود دارد که در آن مشخصات دقیق اولیا همراه با سن و کد ملی و … ثبت می‌شود. در صورت لزوم می‌توان از این سامانه بهره گرفت و والدین دانش‌آموزان پایه اول و دوم را شناسایی و برای تسریع در واکسناسیون به وزارت بهداشت ارائه کرد.همچنین با توجه به اینکه وزیر بهداشت دولت سیزدهم اعلام کرده واکسیناسیون جمعیت اصلی هدف کشور تا دهه فجر یعنی بهمن‌ماه تکمیل خواهد شد، می‌توان کلاس‌های باقی‌ دیگر پایه‌ها را از آن تاریخ به بعد به صورت حضوری برگزار کرد. برای تحقق این راهکار، وزارت آموزش‌وپرورش می‌تواند یک یا دو ماه بازگشایی حضوری مدارس را به تاخیر بیندازد تا اولیا و افراد خانواده دانش‌آموزان پایه اول واکسینه شوند؛ در این فرصت نیز برنامه آموزش آنلاین با جدیت دنبال شود.

خوشبختانه در سیستم ثبت‌نام همه مدارس کشور، برنامه‌ای اینترنتی و سراسری به نام «سناد» (سامانه نام‌نویسی اینترنتی دانش‌آموزان) وجود دارد که در آن مشخصات دقیق اولیا همراه با سن و کد ملی و … ثبت می‌شود. در صورت لزوم می‌توان از این سامانه بهره گرفت و والدین دانش‌آموزان پایه اول و دوم را شناسایی و برای تسریع در واکسناسیون به وزارت بهداشت ارائه کرد.
به این ترتیب آن بخش از افرادی که عامدانه از تزریق واکسن امتناع می‌کنند نیز شناسایی شده و هیچ عذری برای عدم حضور فرزندانشان در مدارس و دانشگاه‌ها ندارند و مسئولیت عواقب بهداشتی آن برعهده خودشان خواهد بود.

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*