گزارش / کرونا چگونه سیستم ایمنی را به بازی می‌گیرد؟

کودکی که پس از ۴۸ سال مادر خود را پیدا کرد

دختر آرژانتینی که به دست مادر بزرگش فروخته شده بود پس از ۴۸ سال مادرش را پیدا کرد.

یک زن آرژانتینی پس از آن‌که مادربزرگش در کودکی او را فروخت تا مایه شرمندگی خانواده نشود، بعد از ۴۸ سال خانواده واقعی‌اش را پیدا کرد. آنا پائولا تولوسا ساگوئروآ، ۴۸ ساله، هنگامی که مادرش تنها ۱۳ سال داشت به دنیا آمد و مادربزرگش برای جلوگیری از “محکومیت اجتماعی” آنا را به خانواده‌ای فروخت.  براساس گزارش‌ها  “در طول همه گیری کووید -۱۹، آنا پائولا پیامی از پسر عموی بیولوژیکی خود در فیس بوک دریافت کرد، که او به دختران دورا  بسیار شبیه است. پیش از این، آنا عکسی از کودکی خود در صفحه مجازی‌اش به اشتراک گذاشت که همین امر باعث شک پسرعموی او شده بود.

دختر گمشده

به همین علت در  آگوست ۲۰۲۰ آنا با مادرش  آزمایش DNA انجام داد که این آزمایش  ۹۹.۹ ٪ مطابقت داشت و Devora در آن زمان در لا پلاتا و آنا پائولا در براگادو زندگی می‌کرد و بیش از سه ساعت با ماشین فاصله داشت. به دلیل محدودیت‌های ویروس کرونا، آنا نتوانست به صورت رودررو با مادر و خواهران خود ملاقات کند، بنابراین آن‌ها ماه‌ها در تماس‌های ویدئویی صحبت کردند تا سرانجام او توانست با آن ها ملاقات کند. به نوشته روزنامه انگلیسی The Sun، آنا پائولا علاوه بر Devora، با پدرش ملاقات کرد که در اولین تماس تصویری این سه گریه کردند.

کرونا چگونه سیستم ایمنی را به بازی می‌گیرد؟

هر روزه اطلاعات تکان دهنده پزشکی در مورد ماهیت ویروس کرونا، گونه‌ها و چگونگی تأثیر آن بر بدن، به ویژه سیستم ایمنی ما فاش می‌شود.

 

به گزارش العالم، مطالعه‌ای جدید نشان داده است که ویروس کرونا می‌تواند سیستم ایمنی بدن ما را به بازی بگیرد و به نوعی به خود حمله کند.

این مطالعه روی یک بیمار آمریکایی مبتلا به ویروس انجام شد که بینایی چشم راست خود را به مدت دو روز پس از بهبودی از دست داده بود.

از دست دادن بینایی و سردرد

گزارش تیمی از پزشکان کالج پزشکان و جراحان دانشگاه کلمبیا در نیویورک نشان داد که این مرد از ویروس بهبود یافته، اما پس از یک هفته دچار سردرد شده است، سپس به سرعت بینایی چشم راست خود را از دست داد و هرگونه حرکت در چشم دیگر نیز باعث درد شدید می‌شد. علاوه بر این، توموگرافی نشان داد که منبع ناراحتی بیمار سینوزیت بود که به سمت راست صورت او کشیده شده است.

فرسایش استخوان

این مورد به قدری جدی بود که خود استخوان را فرسوده کرده بود و نیاز به یک عمل اورژانسی داشت تا بیشتر مواد ملتهب را از حفره‌ها خارج کند. با این حال، جراحی در ابتدا یک استراتژی موفق به نظر می‌رسید، اما به زودی درد دوباره برگشت و بینایی او دوباره بدتر شد.

آزمایشات بافتی وجود باکتری به نام Streptococcus constellatus را نشان داد. معمولاً این باکتری‌های خوب در روده‌ها و حفره دهان هستند، اما وقتی به مناطق دیگر بدن منتقل می‌شوند بد می‌شوند.

تکثیر نوع فعال گلبول سفید

همچنین، آزمایش‌های بیشتر تکثیر یک نوع فعال از گلبول‌های سفید خون را نشان داد، نوعی که معمولاً یک آنتی بادی کوچک خارجی به نام IgG۴ تولید می‌کند.

این نوع به دلیل ایجاد مجموعه‌ای از مشکلات از طریق بیماری‌های خود ایمنی که تقریباً بر هر قسمت از بدن تأثیر می‌گذارد، باعث التهاب و ایجاد انواع درد می‌شود. این مطالعه نشان داد که COVID-۱۹ معمولاً مغز متفکر در هنگام دستکاری در پاسخ ایمنی ما است.

با این حال، برای نتیجه گیری قوی بین این دو بیماری خیلی زود است به ویژه آنکه موارد زیادی از این نوع مشکل هنوز در دست بررسی است.

 

 

 

دامادی که نیم ساعت قبل از عروسی همسرش را طلاق داد

داماد اردنی که تمام مقدمات مراسم ازدواجش را انجام داده بود، نیم ساعت قبل از مراسم از همسرش جدا شد.

به گزارش  العالم؛ اخیرا رسانه‌های اردنی خبر عجیبی مبنی بر طلاق داماد اردنی از عروس خود نیم ساعت قبل از مراسم عروسی را منتشر کردند.در جزئیات این خبر آمده روز جمعه مردی در منطقه مارکا در شرق امان، پایتخت اردن، علی‌رغم اینکه تمام مقدمات مراسم ازدواجش را انجام داده بود و همه مهمانان منتظر برگزاری مراسم بودند، نیم ساعت قبل از شروع مراسم از همسرش جدا شد.

بهم زدن عروسی

براساس گزارش‌ها دلیلی که داماد را مجبور کرد تا همسرش را طلاق بدهد، این بود که وقتی برای دریافت او از سالن زیبایی رفت، تعجب کرد که آرایشگری که در سالن کار  و همسرش را آرایش می‌کند یک زن نیست بلکه یک مرد جوان است. به نظر می‌رسد داماد نمی‌توانست طاقت بیاورد که جوانی مو‌های عروس خود را در “اولین روز زندگی” شانه کند، که باعث درگیری لفظی بین آن‌ها شد و با جدایی آن‌ها بلافاصله به جای رفتن به سالن جشن طبق برنامه، پایان یافت.

 

 

 

 

نزاع خونین به خاطر کفش ۲/۵ میلیون تومانی

پسر جوان وقتی متوجه شد دوستش به جای پرداخت طلب وی یک جفت کتانی ۲ میلیون و پانصد هزار تومانی خریده است با او درگیر شد و او را کشت.

با اعلام این خبر تحقیقات به دستور بازپرس جنایی آغاز شد و تیم جنایی به تحقیق از شاهدان ماجرا پرداختند. یکی از شاهدان در تحقیقات گفت: قاتل پسر ۱۹ ساله‌ای به نام شاهرخ است که از دوستان و بچه محل مقتول است. روز حادثه، متهم با مقتول بر سر یک جفت کفش کتانی دعوایش شد، اما اینکه کفش متعلق به چه کسی بود و جزئیات دیگر ماجرا را نمی‌دانم. فقط دیدم شاهرخ با چاقویی که به همراه داشت، ضربه‌ای به قفسه سینه مقتول زد و متواری شد.

با شناسایی هویت متهم، بازپرس شعبه چهارم دادسرای امور جنایی پایتخت دستور بازداشت متهم فراری را صادر کرد.

با گذشت ۱۵ روز از این جنایت، پسر جوانی به اداره آگاهی پایتخت رفت و مدعی شد که قاتل دوستش است. به‌دنبال اعتراف پسر جوان به قتل، بازپرس صادقی دستور انتقال به بازداشتگاه و ادامه تحقیقات را صادر کرد.

 

 

خودرو دست‌نیافتنی‌تر شد!

بسیاری از کارشناسان دلیل جهش ناگهانی قیمت‌ها در بازار خودروهای داخلی را افزایش دوباره نرخ دلار در بازار آزاد می‌دانند.

چند وقتی است که قیمت خودرو، روند صعودی به خود گرفته و حالا باز هم این محصول سرمایه ای، برای خیلی ها دست نیافتنی تر و داشتن آن تبدیل به آرزو شده است.

طی یک ماه گذشته افزایش ۲۰ تا ۳۰ میلیون تومانی قیمت خودرو را در بازار شاهد بوده ایم. گرانی که از افزایش نرخ دلار و رشد نقدینگی آب می خورد و دلالان باز هم مثل همیشه از این آب گل آلود، ماهی می گیرند!.

این گرانی را می توان در تمام خودروهای داخلی به وضوح  دید، به طور مثال در بین  خودروهای پر فروش ایران، خودرویی چون سمند در تاریخ ۸ مرداد به قیمت ۲۰۳ میلیون تومان، پژو ۲۰۷ دنده ای به قیمت ۲۸۰ میلیون تومان، پژو ۲۰۷ دنده ای ۱۴۰۰  حدود ۲۹۵ میلیون تومان معامله شدند که همین خودروها را اکنون به ترتیب باید با قیمت ۲۳۵ میلیون تومان، ۳۲۷ میلیون تومان، ۳۴۲ میلیون تومان  باید خرید.

گزارش - خودرو باز هم دست نیافتنی شد! / خودرو گران می‌ماند؟

در مقابل خودروهای پرفروش سایپا نیز در این مدت افزایش قیمت نجومی داشته اند، به طور مثال سایپا ۱۱۱ در تاریخ ۸ مرداد به قیمت ۱۳۹ میلیون تومان، سایپا ۱۳۱ به قیمت ۱۲۶ میلیون تومان، کوییک دنده ای ۱۵۳ میلیون تومان و تیبا ۲ به قیمت ۱۳۴ میلیون تومان معامله شدند که همین خودروها اکنون به ترتیب به قیمت ۱۵۶ میلیون تومان، ۱۴۰ میلیون تومان، ۱۶۶ میلیون تومان  و ۱۵۳ میلیون تومان معامله می شوند.

گزارش - خودرو باز هم دست نیافتنی شد! / خودرو گران می‌ماند؟

علت افزایش قیمت خودرو در بازار چیست؟

کارشناسان خودرویی علت های مختلفی را برای این افزایش قیمت عنوان می کنند و در مقابل راهکارهایی را هم برای کنترل این بازار دارند.

رو ح الله طالبی کارشناس صنعت خودرو در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  با اشاره به علت گرانی خودرو در بازار آزاد، گفت: گرانی در بازار خودرو به چند علت بستگی دارد. یکی از علت‌ها برآورد هیجانی نسبت به قیمت دلار در روز‌های آینده است. همانطور که اکنون شاهد استقرار دولت جدید هستیم و خیلی‌ها گمانه زنی می‌کردند پس از روی کار آمدن دولت جدید،  قیمت دلار افت می‌کند و وضعیت سرو سامان بگیرد و قیمت کالا‌ها کم شود.

او افزود: این انتظار مستقر شدن دولت جدید باعث شد بازار خودرو از اول سال تاکنون در رکود رود و خریداران صبر کردند، دولت جدید مستقر شود و از طرفی وضعیت دولت مشخص شود و اینکه عده‌ای چشم به برجام دوخته بودند که این موضوع مطرح شد که شاید برجام در کوتاه مدت پاسخگو نباشد.

این کارشناس صنعت خودرو افزود: اکنون تحریم‌ها به قوت خود باقی است و طبیعتا انتظاراتی که در ۶ ماه اول سال بود مبنی بر اینکه وضعیت دلار سرو سامان می‌گیرد و کالا‌های اساسی تا حد امکان بتواند با قیمت نسبتا متعادل تری به بازار عرضه شود، از بین رفته است.

او با بیان اینکه بحث ممنوعیت توقف واردات نیز باعث افزایش قیمت ها در بازار شد، گفت: در این وضعیت اگر بخواهیم بحث واردات را کامل ببندیم باعث می‌شود قیمت خودرو‌های داخلی تورمی افزایش یابد. دولت هم باید فکری برای تعرفه واردات کند و در داخل نیز حمایت از مصرف کننده را داشته باشد، اگر چه شرکت‌های خودروسازی هم همیشه از سوی دولتی‌ها حمایت می‌شدند.

طالبی گفت: باید از روند رشد قیمت‌ها در بازار به شکل روانی جلوگیری کرد و از  هیجانات کاذب جلوگیری کنیم.

راهکار کاهش قیمت خودرو در بازار چیست؟

محمدرضا نجفی منش رئیس انجمن صنایع همگن قطعه سازی در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به علت افزایش قیمت خودرو در بازار ، گفت: متاسفانه ۱۰۰ درصد قیمت ها ارتباط مستقیم با نرخ دلار دارند، یعنی قیمت شیر، تخم مرغ، ماهی و … با دلار محاسبه می شود، اما نکته اینجاست که اگر نرخ دلار افزایشی باشد، قیمت ها مساوی این افزایش، تغییر می کند اما اگر کاهشی باشد، کاهش قیمت نیز بسیار کند است!

او با بیان اینکه افزایش نقدینگی یکی از دلایل گرانی هاست و باید چاپ پول را کاهش داد،گفت: افزایش قیمت ها هیچ ارتباطی با عرضه خودروسازان ندارد، حتی اگر عرضه افزایش یابد اما نرخ دلار افزایشی باشد،  باز هم شاهد افزایش قیمت در بازار هستیم و دلیل اصلی آن افزایش نقدینگی نزد مردم است.

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران با اشاره به راهکارهای کاهش قیمت خودرو در بازار، گفت: تنها یک راهکار برای کاهش قیمت وجود دارد و آن عدم چاپ اسکناس جدید بدون پشتوانه ملی است؛ یعنی نباید نقدینگی را افزایش داد. زمانی که تولید و به دنبال آن نقدینگی افزایش یابد، قیمت ها نیز افزایش می یابد.  قیمت تمام کالا‌ها و خدمات در ایران، چسبندگی معنا داری با نرخ دلار در بازار آزاد دارد و خودروی ساخت داخل نیز از این قاعده مستثنی نیست.

او با اشاره به اینکه نوسانات نرخ ارز، قیمت کالا را نوسانی می کند ،گفت:  قیمت کارخانه خودرو‌های داخلی، در مقایسه با آنچه که در بازار معامله می‌شود، به مراتب پایین‌تر است و از این رو، امروز خودروساز‌ها با ضرر و زیان در حال تولید هستند به طوری که تفاوت قیمت کارخانه و بازار در خودرو‌های ساخت داخل به ۵۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان رسیده است.

گزارش - خودرو باز هم دست نیافتنی شد! / خودرو گران می‌ماند؟

دلار ثابت، قیمت ها افزایشی!

سعید موتمنی، رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران در گفت و گو با  خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به علت افزایش قیمت خودرو طی چند روز گذشته، گفت: چند وقتی بود که قیمت ها افزایشی بود اما اکنون قیمت ها ثابت شده و فعلا خودرویی گران نشده است.

او افزود:  بازار خودور در حال حاضر دوباره به روال قبل و ثبات برگشته است.

 

گزارش - خودرو باز هم دست نیافتنی شد! / خودرو گران می‌ماند؟

چه ارگانی ترمز افزایش قیمت را می کشد؟

اما نکته مهم ماجرا اینجاست هیچ نهادی ترمز این افزایش قیمت را نمی کشد و نظارتی روی آن نیست. با روی کار آمدن وزیر جدید صنعت، معدن و تجارت، نه تنها قیمت ها کاهشی نبود بلکه شاهد ادامه دار شدن گرانی ها بودیم  اما اکنون وزیر جدید صمت، وعده هایی در مورد افزایش تولید داده است که باید دید کارساز می شود یا خیر.

فاطمی امین  وزیر صمت در خصوص صنعت خودرو تصریح کرد: برآورد کردیم امسال  حدود یک میلیون دستگاه خودرو در کشور تولید شود. برنامه سال آینده ما یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه است و تا سال ۱۴۰۴ به ۳ میلیون دستگاه می رسد. سالی ۲ پلتفرم جدید به خودروهای داخلی اضافه می‌شود.

او ادامه داد: اگر پیشران های تولید را به خوبی شناسایی کنیم و آن ها را به حرکت درآوریم اشتغال قابل توجه ای خواهیم داشت.

گزارش - خودرو باز هم دست نیافتنی شد! / خودرو گران می‌ماند؟

فاطمی امین گفت: مجبوریم تا سال ۱۴۰۴ به تولید ۳ میلیون دستگاه خودرو برسیم چون صنعت خودرو در صورت تولید کم ، به صرفه نیست. اگر بخواهیم قیمت و کیفیت در صنعت خودرو به حد قابل قبول برسد باید افزایش مقیاس تولید،  رقابتی کردن بازار و اصلاح ساختار مدیریتی در این بخش انجام شود.

وزیر صمت تصریح کرد: تا سه سال آینده صنعت خودروی کشور به افتخار ملی تبدیل می شود چون ظرفیت آن وجود دارد و  به لحاظ فنی چیزی کم نداریم  فقط باید اصلاح ساختار مدیریتی شکل بگیرد که زمان بر نیست.

فاطمی امین تاکید کرد: برنامه هایی که در حوزه صنعت و تولید تعیین کرده ایم با فرض ادامه دار بودن تحریم هاست هرچند به دنبال رفع تحریم هستیم اما ما منتظر نمی مانیم و برنامه ریزی خود را داریم.

به اعتقاد کارشناسان هر زمان که نرخ ارز در بازار آزاد افزایش یابد، قیمت خودرو نیز در بازار صعودی است و این تصور نیز که با کاهش قیمت ارز، می‌توان منتظر سقوط قیمت‌ها در بازار خودرو بود به دلیل ماهیت چسبندگی قیمت‌ها که در اقتصاد ایران ریشه دوانیده، اشتباه است و  نباید انتظار کاهش قیمت شدید خودرو در مدت زمان کوتاه  را داشته باشیم.

 

 

 

 

 

شکست کرونا توسط دو خواهر بالای ۱۰۰ سال در هرمزگان

رئیس بیمارستان حضرت ابوالفضل (ع) میناب هرمزگان از شکست کرونا توسط دو خواهر بالای ۱۰۰ سال در میناب خبر داد.

به گزارش  فارس، دکتر یدالله رئیسی ماکیانی رئیس بیمارستان حضرت ابوالفضل (ع) میناب گفت: پس از مراجعه دو خانم مسن ۱۱۳ و ۱۰۱ ساله مبتلا به کرونا، این دو بیمار در سرویس دکتر زهرا معلمی متخصص بیماری‌های عفونی بستری و با تلاش‌های کادر درمان تحت مداوا قرار گرفتند.

دکتر معلمی متخصص بیماری‌های عفونی با بیان اینکه: در ابتدای پذیرش این دو خواهر با توجه به کهولت سن و کاهش سطح اکسیژن خون در شرایط مناسبی نبودندگفت: در بررسی وضعیت یکی از این دو خواهر پس از انجام سی تی اسکن مشخص شد که ۴۲ درصد درگیری ریه دارد، همچنین اکسیژن خون بیمار ۸۵ درصد بود و احتمال افت سطح اکسیژن همچنان وجود داشت که پس از بستری و انجام مراقبت‌های پزشکی و پرستاری و دریافت دارو‌های مرتبط با کرونا و دارو‌های تقویتی و مکمل‌های درمانی شرایط عمومی بیمار رو به بهبودی رفت و امیدوارکننده شد.

وی در ادامه افزود: هر دو خواهر پس از دریافت دارو‌های تقویتی در کنار دارو‌های موثر کرونا شرایط بهتری پیدا کرد و بعد از گذشت یک هفته از زمان بستری حال عمومی بیماران خوب ارزیابی شد.

متخصص بیمارای‌های عفونی افزود: این ۲ خواهر که هردو اهل محله پاکوه بخش مرکزی میناب بودند با حال عمومی خوب و اکسیژن بالای ۹۶ درصد پس از یک هفته بستری در بخش کووید ۴ از بیمارستان ترخیص شدند.

این بیماران یکی متولد ۱۲۸۷ و دیگری متولد ۱۲۹۹ بودند.

 

نگرش ایرانیان به رسانه‌های اجتماعی / پیام‌رسان‌های خارجی در صدر استفاده کاربران

نگرش ایرانیان به رسانه‌های اجتماعی / پیام‌رسان‌های خارجی در صدر استفاده کاربران

براساس نظرسنجی اخیر مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) در خصوص نگرش شهروندان پیرامون رسانه‌های اجتماعی،‌ اغلب پاسخگویان، استفاده از رسانه‌های اجتماعی را لازم و ضروری می‌دانند.

مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران با هدف بررسی نگرش شهروندان درخصوص رسانه‌های اجتماعی، نظرسنجی را در مقیاس ملی در تاریخ ۱۷ تا ۲۰ مردادماه ۱۴۰۰ انجام داد. اطلاعات این نظرسنجی با رعایت اصول علمی و با در نظر گرفتن جمعیت ۱۸ سال به بالای کل کشور (اعم از مناطق شهری و روستایی) با تعداد نمونه ۱۵۷۰ نفر به شیوه مصاحبه تلفنی گردآوری شد.

بالغ بر ۵۰.۴ درصد پاسخگویان این نظرسنجی را مردان و ۴۹.۶ درصد را زنان تشکیل می‌دادند که ۳۸.۲ درصد در مراکز استان‌ها، ۳۵.۸ درصد در سایر شهرها و ۲۶ درصد نیز در روستاها سکونت داشتند.

در این نظرسنجی، نگرش شهروندان پیرامون رسانه‌های اجتماعی؛ استفاده شهروندان از رسانه‌های اجتماعی مجازی به تفکیک خارجی و داخلی؛‌ میزان استفاده کاربران از رسانه‌های اجتماعی در روز، هفته و ماه؛ کسب درآمد شهروندان از طریق رسانه‌های اجتماعی؛ نگرانی کاربران از فاش شدن اطلاعات شخصی در رسانه‌های اجتماعی، مورد بررسی قرار گرفت.

براساس نتایج به دست ‌آمده، ۷۸.۸ درصد پاسخگویان با گزینه “این روزها استفاده از رسانه‌های اجتماعی لازم و ضروری است”، موافق و ۱۳.۴ درصد مخالف بودند و ۷.۸ درصد نیز در این خصوص اظهار بی‌اطلاعی کردند.

دنیا بدون رسانه‌های اجتماعی، جای بهتری است؟

همچنین ۵۸ درصد پاسخگویان معتقد بودند که “رسانه‌های اجتماعی باعث تقویت روابط اجتماعی” می‌شود؛ ۲۷.۳ درصد با این موضوع مخالف و ۱۴.۷ درصد نیز در این خصوص نظر یا پاسخی نداشتند. در پاسخ به گزینه “دنیا بدون رسانه‌های اجتماعی، جای بهتری است”، ۳۲.۲ درصد پاسخگویان با این گزینه موافق، ۵۷ درصد مخالف و ۱۰.۸ درصد نیز پاسخی برای آن نداشتند.

پیشتازی رسانه‌های خارجی مجازی

در پاسخ به این پرسش که “در حال حاضر، شما از کدام رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌کنید؟” ۴۸.۴ درصد پاسخگویان اعلام کردند که فقط از رسانه‌های اجتماعی خارجی مثل تلگرام، واتساپ و اینستاگرام استفاده می‌کنند؛ در مقابل ۱.۸ درصد پاسخگویان فقط از رسانه‌های اجتماعی داخلی مثل سروش، روبیکا و… استفاده می کنند. همچنین ۲۲.۸ درصد پاسخگویان، هم از رسانه‌های اجتماعی داخلی و هم خارجی استفاده می‌کنند. ۲۷ درصد پاسخگویان نیز در حال حاضر کاربر هیچکدام از رسانه‌های اجتماعی داخلی یا خارجی نیستند.

کسب درآمد شهروندان از طریق رسانه‌های اجتماعی 

براساس نتایج این نظرسنجی، ۱۹.۸ درصد پاسخگویان (معادل ۱۴.۵درصد کل نمونه) اعلام کردند که “از طریق رسانه‌های اجتماعی کسب درآمد دارند” و در مقابل ۸۰.۲ درصد گفته‌اند درآمدی از طریق رسانه‌های اجتماعی ندارند. کسب درآمد شهروندان از طریق رسانه‌های اجتماعی در بین زنان و مردان متفاوت است. به طوری که مردان بیشتر از زنان بیان کرده‌اند از طریق رسانه‌های اجتماعی کسب درآمد می‌کنند.

نگرانی از فاش شدن اطلاعات شخصی در رسانه‌های اجتماعی

در پاسخ به گزینه “درمجموع چقدر نگران هستید که ناخواسته اطلاعات شخصی‌تان در رسانه‌های اجتماعی فاش شود؟”، ۴۴.۸ درصد کسانی که از رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند، اصلاً نگران فاش شدن اطلاعات شخصی خود در رسانه‌های اجتماعی نیستند؛ ۹.۶ درصد به میزان کم، ۱۶.۸ درصد به میزان زیاد و ۱۳.۹ درصد تا حدودی در این خصوص احساس نگرانی می‌کنند. ۱۴.۸ درصد کاربران کاملاً نگران فاش شدن اطلاعات شخصی خود در رسانه‌های اجتماعی هستند. میزان نگرانی پاسخگویان از فاش شدن اطلاعات شخصی در رسانه‌های اجتماعی در بین زنان و مردان متفاوت است. به طوری که مردان بیشتر از زنان در این خصوص اظهار نگرانی کامل و زیاد کرده‌اند.

 

 

 

 

 

 

تلاش برای تولید گندمی خاص برای جلوگیری از سرطان

تلاش برای تولید گندمی خاص برای جلوگیری از سرطان

محققان بریتانیایی در حال پرورش گونه جدیدی از گندم هستند که این گندم‌ها به صورت ژنتیکی اصلاح شده‌اند تا سطح پایین‌تری از “آسپاراژین” (اسید آمینه‌ای که هنگام برشته شدن نان با سرطان ارتباط دارد) را دارا باشند.

به گزارش دیلی میل، این گندم‌ها در یک زمین آزمایشی در هرتفوردشر به عنوان بخشی از یک آزمایش پنج ساله که توسط موسسه “Rothamsted Research” و “دانشگاه بریستول” اجرا می‌شود ، رشد خواهند کرد.

این نخستین باری است که گندم با استفاده از تکنیک ویرایش ژن موسوم به “کریسپر” در مزارع انگلستان یا اروپا تولید می‌شود البته گفتنی است این روش در چین و ایالات متحده استفاده شده است.

محققان این مطالعه ژنوم یک سویه استاندارد  از گندم را برای حذف آسپاراژین که هنگام پخت یا برشته شدن نان به آلاینده سرطان زا به نام آکریل آمید تبدیل می‌شود ، ویرایش کردند.

البته محققان این مطالعه از زمان عرضه نان‌های حاصل از این گندم‌ها به بازار خبر نداده‌اند اما بعید است که این گندم‌ها پیش از به پایان رسیدن دوره آزمایشی پنج ساله عرضه شوند.

موسسه Rothamsted Research از دهه ۱۹۹۰ پیشگام آزمایشات محصولات اصلاح شده ژنتیکی بوده است و از سوی وزارت محیط زیست، غذا و امور روستایی بریتانیا نیز برای انجام این آزمایش ویرایش ژنتیکی مجوز دریافت کرده است.

تفاوت بین ویرایش ژنوم و اصلاح ژنتیک سنتی این است که طی آن دانشمندان قادر به ایجاد تغییرات بسیار دقیقی در نواحی خاصی از DNA هستند.

پروفسور “نایجل هالفورد” (Nigel Halford) سرپرست پروژه می‌گوید: هدف نهایی این پروژه تولید گندمی با مقادیر بسیار کم آسپاراژین است. آکریل آمید از زمان کشف در سال ۲۰۰۲ یک مشکل بسیار جدی برای تولیدکنندگان مواد غذایی بوده است و نشان داده شده باعث ایجاد سرطان در جوندگان می‌شود و برای انسان نیز احتمالا سرطانزا است.

این ماده در نان وجود دارد و هنگام برشته شدن نان به میزان قابل توجهی افزایش می‌یابد اما در سایر محصولات گندم و در بسیاری از مواد از جمله چیپس ، سیب زمینی تنوری و قهوه نیز وجود دارد. محققان معتقدند که می‌توان بدون اینکه کیفیت دانه یا عملکرد آن به خطر بیفتد، سطح آسپاراژین در گندم را به میزان قابل توجهی کاهش داد.

 

با این حال این یک هدف بلند مدت است و هدف این پروژه ارزیابی عملکرد گیاهان گندم در مزرعه و اندازه گیری غلظت آسپاراژین در دانه تولید شده در شرایط مزرعه است.

در طول آزمایش محققان از روش کریسپر برای حذف ژن سنتتاز آسپاراژین ، TaASN۲ ( آنزیمی که به اتصال دو مولکول کمک می‌کند )، استفاده کردند.

به گفته محققان غلظت آکریل آمید در دانه گیاهان ویرایش شده در مقایسه با گیاهان بدون ویرایش به میزان قابل توجهی کاهش یافته و یک خط کاهش بیش از ۹۰ درصد را نشان داده است.

محققان گفتند: ما اکنون در این آزمایش جدید میزان آسپاراژین موجود در دانه همان گندم‌ها را اندازه گیری خواهیم کرد و علاوه بر آن به بررسی جنبه‌های دیگر گندم مانند پروتئین آن نیز خواهیم پرداخت.

این پروژه حداکثر تا پنج سال به طول می‌انجامد و در سال ۲۰۲۶ به پایان خواهد رسید.  تاکنون دانشمندان آمریکایی و چینی سرمایه گذاری زیادی برای استفاده از روش کریسپر برای بهبود محصولات کشاورزی انجام داده‌اند.

 

 

 

 

 

افزایش قیمت مسکن و مهاجرت؛ عوامل گسترش حاشیه‌نشینی

افزایش قیمت مسکن و مهاجرت؛ عوامل گسترش حاشیه‌نشینی

افزایش قیمت خرید و فروش مسکن، مهاجرت و بهره‌مندی از امکانات سبب گسترش پدیده حاشیه‌نشینی شده است؛ اما تجانس فرهنگی در مناطق حاشیه‌نشین یکی از اصلی‌ترین دلایل افزایش آسیب‌های اجتماعی است.

 حاشیه نشینی یکی از معضل‌هایی است که ذیل پدیده‌ای به نام آسیب‌های اجتماعی قرار می‌گیرد و یکی از موضوعات مهمی است که در بستر شهرهای مدرن بروز می‌کند و به نوعی زمینه ساز ایجاد سایر آسیب‌های اجتماعی را هم فراهم می‌سازد اما یکی از نکات مهم که سبب افزایش حاشیه نشینی می‌شود؛ مهاجرت است.

متأسفانه مسائل اقتصادی و افزایش قیمت مسکن عمده‌ترین دلیل افزایش حاشیه نشینی است، برای مثال در پایتخت سال‌هاست که اسب قیمت رهن و اجاره خانه به تاخت رو به جلو حرکت می‌کند و همین موضوع موجب شده که بسیاری از شهروندان به علت ناتوانی در پرداخت اجاره بها و همچنین خرید مجبور به سکونت و سرمایه گذاری در شهرک‌های اقماری همچون پرند و پردیس شده‌اند؛ مهاجرت روز افزون تهرانی‌ها به این شهرک‌های تازه تأسیس و آمار بالای خرید و فروش و اجاره موجب گسترش و توسعه روز افزون و افزایش ساخت و سازها در آنها شده است.

پرند و پردیس از جمله شهرهای حاشیه تهران هستند که در طول سال‌های اخیر با مهاجرت بسیاری همراه بوده‌اند ساخت و ساز در این شهرها به قدری افزایش یافته است که جمعیت شهر پرند به بیش از ۲۵۰ هزار نفر و در شهر پردیس به بیش از ۴۰۰ هزار نفر افزایش یافته است این در حالی است که به عقیده بسیاری از کارشناسان شهری توسعه این حاشیه‌ها می‌تواند تهدید جدی برای کلان شهر تهران به همراه داشته باشد؛ مناطقی که در گذشته نه چندان دور رغبتی برای سکونت در آن وجود نداشت اکنون سکونت گاه دائمی بسیاری از مردم شده است که تمام تلاششان برای ماندن در پایتخت است می‌پرسید چرا؟ مشخص است که جواب این سوال به توزیع ناعادلانه خدمات اجتماعی در شهرها و روستاهای کوچک باز می‌گردد در حالی که همین شهرک‌ها هم با کمبود امکانات و آسیب‌های اجتماعی فراوانی رو به رو هستند.

اثرات موقعیت جغرافیایی شهرک‌ها در افزایش آسیب‌های اجتماعی

اما همانطور که گفته شد مهاجرت از روستا و شهرهای کوچک یکی از دلایل رشد مناطق حاشیه نشین به خصوص در شهرک‌های نام برده شده در بیخ گوش پایتخت است اما اگر دقیق‌تر به آسیب‌های اجتماعی موجود در این شهرک‌ها نگاه کنیم تفاوت خاصی را به وضوح احساس خواهیم کرد که ناشی از موقعیت جغرافیایی ساخت و ساز این شهرک‌هاست برای مثال شهرک پردیس به دلیل قرارگیری در منطقه‌ای خوش آب و هوا و نزدیکی به رودهن و بومهن با آسیب‌های اجتماعی متفاوت‌تری نسبت به پرند که در نزدیکی رباط کریم قرار دارد مواجهه است؛ به بیان دیگر هرچه بافت فرهنگی، اجتماعی و ذهنی شهر و مناطق حاشیه نشین با یکدیگر متفاوت‌تر باشند احتمال بروز آسیب‌های اجتماعی هم بیشتر خواهد شد.

هنگامی که بافت یک شهر از نظر مذهبی، فرهنگی و قومی بسیار متفاوت باشد نوعی از بی‌سازمانی اجتماعی به وجود می‌آید که منجر به آسیب‌های اجتماعی می‌شود؛ حتماً شما هم به خاطر دارید که در قدیم به دلیل اینکه مهاجرت از شهرها و روستاهای کوچک تا به این اندازه افزایش نیافته بود افراد ساکن در یک محله یکدیگر را به خوبی می‌شناختند و به نوعی این مسئله سبب کاهش بروز آسیب‌های اجتماعی از جمله اعتیاد، دزدی، فساد، طلاق و سایر بزه‌های اجتماعی می‌شد؛ اما طبیعی است که افزایش ساخت و ساز مسکن‌هایی با قیمت ارزان‌تر در نزدیکی پایتخت فرصتی را برای افرادی فراهم می‌کند که حاضرند تمام زندگی خود را در شهرها و روستاهای کوچک به امید بهره‌مندی از امکانات و فرصت اشتغال از دست داده و رهسپار پایتخت شوند؛ این جاست که به خوبی مشاهده می‌شود که آسیب‌های اجتماعی مانند یک چرخ دنده به یکدیگر متصل هستند و حل یکی از آنها وابسته به تعمیر چرخ دنده دیگری است.

وقتی تجانس فرهنگی عامل بزه اجتماعی می‌شود

امان الله قرایی مقدم، جامعه شناس و استاد دانشگاه در خصوص تأثیر موقعیت جغرافیایی در شهرک‌های پرند و پردیس در گفت و گو با خبرنگار مهر گفت: اصولاً از لحاظ جامعه شناسی شهری که ما از آن با عنوان بوم شناسی یاد می‌کنیم، رابطه محیط زندگی با افراد آن جامعه یک رابطه متقابل است به این ترتیب که بین محیط زندگی با فرهنگ، وضعیت اقتصادی و اجتماعی یک رابطه مستقیم وجود دارد.

این جامعه شناس اظهار کرد: در حال حاضر شما در هر گوشه از پایتخت که سکونت داشته باشید آن محیط با وضعیت اقتصادی، خانوادگی و شخصیتی شما هماهنگ است اما به محض اینکه اقتصاد شما بالاتر یا پایین‌تر برود مجبور به انتقال سکونت هستید بنابراین مسائل اقتصادی یکی از مسائل مهمی است که سبب تبادل جا به جایی در پایتخت می‌شود این به معنی مهاجرت است که خود یکی از عوامل گسترش آسیب‌های اجتماعی است.

قرایی مقدم با اشاره به اینکه همین مسئله در شهرهایی مانند اصفهان شیراز و مشهد هم وجود دارد بیان کرد: اصولاً حاشیه نشینی و مهاجر پذیری رابطه متقابلی با جرم دارد اما این جرم بسته به فرهنگ مردم ساکن در آن رابطه دیگری دارد برای مثال در این دو شهرک نام برده شده اگر این افراد از یک استان بخصوصی آمده باشند نوع جرایم شکل گرفته متفاوت است.

این جامعه شناس و استاد دانشگاه عنوان کرد: تجانس فرهنگی یکی از عواملی است که سبب بزه اجتماعی می‌شود و در این شهرک‌ها هم وجود دارد؛ به بیان دیگری زمانی که از همه فرهنگ‌ها و شهرهای بزرگ و کوچک یک جا و در کنار همدیگر جمع می‌شوند آن زمان است که افراد ترسی از شناخته شدن ندارند و تضادهای فرهنگی خود را نمایان خواهند کرد بنابراین طبیعی است که در چنین موقعیتی آسیب‌های اجتماعی رو به افزایش خواهد رفت.

قرایی مقدم تصریح کرد: اگر بخواهیم به عواملی که سبب افزایش آسیب‌های اجتماعی در مناطق حاشیه نشین می‌شوند اشاره کنیم باید بگوییم ازدیاد رفت و آمد، افزایش عبور و مرور، مهاجرت و تفاوت‌های بسیار زیاد در فرهنگ سبب افزایش آسیب‌های اجتماعی خواهد شد.

وی در پاسخ به این پرسش که زمینه ساخت اجتماعی شهرهای جدید چیست گفت: متأسفانه در حال حاضر افراد یک جامعه به نوعی بی هویت شده‌اند به بیان دیگر هر کس در لاک خودش است و از دیگری خبری ندارد طبیعی است که در چنین وضعیتی افراد مجرم موقعیت را برای انجام بسیاری از آسیب‌های اجتماعی فراهم می‌بینند به همین دلیل باید در این زمینه آموزش‌های مناسبی صورت گیرد.

این جامعه شناس خاطر نشان کرد: تقویت مناطق حاشیه نشین و شهرها و روستاهای کوچک همچنین مهاجرت معکوس سبب کاهش آسیب‌های اجتماعی خواهد شد البته در کنار پرداختن به این مسائل مهم آموزش‌های شهروندی همزمان با تقویت زیرساخت‌های اقتصادی، معیشتی، شهری و محیط زیستی می‌تواند کمک کننده باشد.

 

 

 

 

 

بازسازی اعتماد مردم؛ راهی سخت اما شدنی

بازسازی اعتماد مردم؛ راهی سخت اما شدنی

عدم تحقق وعده‌های انتخاباتی در دولت‌های قبل موجب آسیب جدی به اعتماد عمومی و کاهش سرمایه اجتماعی شده، اما شواهد نشان می‌دهد این اعتماد با توجه به وعده‌های داده شده از سوی رییس جمهوری و همراهی نهادهای خارج از دولت کاملا قابل بازسازی است.

دولت سیزدهم روز پنجشنبه ۴ شهریور نخستین جلسه رسمی هیات دولت را با حضور وزرای مورد اعتماد خانه ملت برگزار کرد و یکی از محوری‌ ترین صحبت‌ های «ابراهیم رییسی» رییس جمهوری نیز تاکید بر تحقق وعده‌ هایی بود که در زمان انتخابات و از تریبون‌ های مختلف داده شد. این وعده‌ها که به نوعی با استقبال بخشی از جامعه هم همراه بوده و اتفاقاً نمایندگان مجلس نیز در اعطای رای اعتماد به وزاری پیشنهادی نهایت همکاری را با آن داشتند، یکی از بزرگ‌ ترین نقاط قوت دولت سیزدهم محسوب می‌شود. به عبارتی دولت سیزدهم هم همراهی بخشی از جامعه را در کارنامه خود دارد و هم موافقت بی‌چون چرای مجلس شورای اسلامی. اما آن‌چه که در این بین وجود دارد، وجود آسیب در «اعتماد عمومی» به نظام اجرایی کشور است که متاسفانه به دلیل شرایط، موجب دلخوری برخی از اقشار جامعه شد. البته باید در نظر داشت که این آسیب در هر درجه و میزانی بسیار مهم و برای حفظ مشروعیت از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. این امر تا بدین حد لازم و ضروری است که رهبر معظم انقلاب نیز در جدیدترین سخنرانی خود، ترمیم اعتماد عمومی را یکی از مهم‌ترین اقدامات دولت دانسته و آن را در سرلوحه اقدامات دولت پیشنهاد دادند تا با عمل به وعده‌های داده شده، اعتماد عمومی نیز ارتقا یابد.

تحقق وعده‌ ها، بازسازی سرمایه اجتماعی

بدون شک تحقق وعده‌ های داده شده، مهم‌ترین اصل در بازسازی اعتماد عمومی و یکی از مهم‌ترین مفاهیم آن یعنی «سرمایه اجتماعی» است. واژه سرمایه اجتماعی که در سال‌های اخیر در گفتمان‌ و اسناد علمی در قلمروهای جامعه‌شناسی، علوم اجتماعی، اقتصاد و اخیرا نیز علوم سیاسی مطرح شده، یکی از با ارزش‌ترین نوع سرمایه و به نوعی گام نخست برای جذب سایر سرمایه‌ها از جمله سرمایه اقتصادی است. توجیه این تمرکز بر مقوله سرمایه اجتماعی مبتنی  بر نقشی است که سرمایه اجتماعی در تولید و افزایش سرمایه‌های انسانی، اقتصادی و محیطی ایفا می‌کند. سرمایه اجتماعی به عنوان عاملی برای موفقیت در برنامه‌های رفاه اجتماعی از سلامت اجتماعی مورد بحث قرار می‌گیرد و به همین دلیل نیز امروزه در بررسی و تدوین شاخص‌های اجتماعی و توسعه توسط سازمان‌های معتبر جهانی جایگاه خاصی را به خود اختصاص داده است[۱].

سرمایه اجتماعی، ماده خام جامعه مدنی است که از تعاملات روزمره بین افراد و دستگاه‌ های حاکمیتی به وجود می‌آید. این سرمایه به تنهایی در فرد یا ساختار اجتماعی نهفته نیست، بلکه در فضای تعامل ایجاد می‌شود. هرچند دولت و یا بازار همگی در تولید سرمایه اجتماعی نقش دارند اما باید در نظر داشت که این سرمایه مایملک سازمان، بازار و یا دولت نیست و درواقع پدیده‌ای است که از پایین به بالا شکل می‌گیرد.

با توجه به این رویکرد و همچنین در نظر داشتن فرمایشات مقام معظم رهبری و رییس جمهوری محترم، می‌توان گفت که وعده‌های داده شده به مردم نباید تنها جنبه تبلیغاتی و رسانه‌ای داشته باشد و باید با تلاش هر چه تمام‌تر به تحقق آن‌ها اهتمام ورزید. اما نکته‌ای که در این بین بسیار حایز اهمیت است، عمل به این وعده‌ها با توجه به نظر علمی کارشناسان و صاحبنظران دانشگاهی و همچنین مد نظر قرار دادن توسعه و پیشرفت با تاسی بر رویکرد «توسعه پایدار» است. بدین ترتیب تحقق وعده‌ها با هر روشی که غیر از این دو رویکرد باشد بسیار آسیب‌زاست و نه تنها نمی‌تواند به بازسازی سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی بپردازد بلکه، نقشی کاملا برعکس را هم ایفا می‌کند.

اعتماد و سرمایه اجتماعی درست زمانی به کار می‌آیند که بیشترین مشکلات بر دوش جامعه بار شده است. به عبارتی زمانی‌که یک جامعه درگیر جنگ و تحریم اقتصادی است، این سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی است که می‌تواند به یاری جامعه رسیده و از افزایش خشونت و فساد اقتصادی جلوگیری کند. جالب اینجاست که نمونه بارز این مفهوم که به درستی به مدد جامعه ایران رسید، در دوران ۸ سال دفاع مقدس تجربه شد! بنابراین می‌توان گفت توجه به این امر و تلاش در راستای رسیدن به آن با استعانت به تحقق وعده‌های اعلام شده، باید یکی از بزرگ‌ترین اهداف دولت باشد.

اعلام برنامه مشخص، گام دوم

قطعا توجه داشتن به نظرات کارشناسی و علمی در چارچوب رویکرد توسعه پایدار، گام نخست برای بازسازی اعتماد اجتماعی است، اما تنها در نظر داشتن این عوامل برای رسیدن به اهداف بزرگ کارآمد نیست. در گام بعدی باید برنامه «زمان‌بندی» برای این اقدامات در نظر گرفت. به عنوان مثال در حوزه مسکن و به ویژه در سال‌های اخیر شاهد رشد بی‌سابقه و چشمگیر قیمت‌های اجاره و خرید و فروش هستیم که یکی از وعده‌های این حوزه، ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی برای مردم بود. بدین ترتیب از همین ابتدا باید مشخص شود که این تعداد مسکن به چه صورت، از کدام منابع، با چه گستره جغرافیایی و برای کدامین واجدین شرایط در نظر گرفته شده است؟

پاسخ به این سوالات نه تنها موجب شفافیت هر چه بیشتر اقدامات دولت است، بلکه از ابهامات در مورد آن کاسته و به نوعی موجب افزایش سرمایه اجتماعی دولت و بازسازی هر چه بیشتر اعتماد عمومی خواهد شد.

یکی از اصلی‌ترین عوامل کاهش سرمایه اجتماعی دولت در سال‌های اخیر، عدم توجه به تحقق وعده‌های داده شده در ایام انتخابات بوده است که متاسفانه نه تنها به واقعیت نپیوست، بلکه در مواردی به شکل معکوس هم عمل شد. بیکاری تعداد زیادی از افراد شاغل در سازمان‌های دولتی نظیر معاونت فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، شهرداری تهران و… نمونه‌ای از این دست موارد است. افزایش بی‌سابقه قیمت خودرو و مسکن، بازار ارز، طلا و حتی افت چشمگیر بازار سرمایه(بورس) نمونه‌های بارزی است که نمی‌توان اغماض کرد.

سابقه دولت قبل و وضعیت کنونی دولت مستقر نشان می‌دهد که  راه‌ ها برای توفیق در برنامه‌ های وعده داده شده، فراهم است. بنابراین راه رسیدن به اهداف ایجاد شده، عزم و اراده برای آن نیز وجود دارد، همراهی مجلس و نهادهای نظامی و اقتصادی خارج از دولت هم به عنوان قوام دهنده این وضعیت فراهم است و از همه مهم‌تر «قوه قضاییه» هم به دلیل سابقه مطلوب آیت‌الله رییسی در این قوه، در حکم شتاب دهنده برای مبارزه با فساد در کنار دولت است.

 

 

 

 

به مناسبت روز مبارزه با استعمار؛

ایستادگی و پایمردی در مقابل مطامع استعماری انگلیس

ایستادگی و پایمردی جنوب در مقابل مطامع استعماری انگلیس

 استعمار انگلیس همواره در طول تاریخ چشم طمع به خاک جنوب ایران داشت اما مردم شجاع و سازش‌ناپذیر این خطه با ایستادگی و پایمردی خود در مقابل این اندیشه و عمل باطل که به دنبال خدشه‌دار کردن یکپارچگی و اقتدار ایران بود، دلیرانه مقاومت کردند.

تاریخ پر فراز و نشیب ایران همواره نام مردانی را در دل خود ثبت کرده که فارغ از هر چیز جانشان را در دست گرفته و برای این آب و خاک کهن خون داده اند؛ مردانی که غیرتشان بی مثال و شجاعتشان بی مانند است. یکی از این مردان رییسعلی دلواری است که جان خود را در مبارزه با بیگانگانی همچون استعمارگران انگلیسی که چشم طمع به این آب و خاک داشتند، فدا کرد تا ایران همواره سربلند بماند. به همین دلیل سالروز شهادتش در تقویم به نام  «روز ملی مبارزه با استعمار انگلیس» نامگذاری شده است.

ایستادگی و پایمردی جنوب در مقابل مطامع استعماری انگلیس

 

تثبیت موقعیت استعماری کمپانی هند شرقی

سیاست استعماری انگلیس در هند و آسیای جنوبی چنان اقتضاء می کرد که با کشورهای مجاور هندوستان به ویژه ایران که از لحاظ موقعیت جغرافیایی و دست داشتن به معابر هندوستان و قدرتی که در خاورمیانه داشت و همچنین بیش از دیگر کشورها مورد توجه انگلیس بود، روابط دوستی برقرار کند و از طریق روابط دوستانه مقاصد استعماری خود را پیش ببرد. در همین زمان بود که به علت فتوحات ناپلئون، اعتبار انگلیس دچار خطر شد و همین امر سبب شد که مدیران کمپانی هند شرقی درصدد برآیند تا موقعیت استعماری خود را با توجه به ضعف سلاطین قاجار و بی خبری دستگاه حکومتی هر چه بیشتر تثبیت کنند. به همین دلیل بود که سر جان ملکم از طرف فرمانفرمای هندوستان و پادشاه انگلیس به سفارت ایران آمد. وی در اوایل ربیع الثانی ۱۲۱۵ هجری به بندر بوشهر رسید. ملکم در این ماموریت موفق شد که قراردادی را با فتحعلی شاه به امضاء برساند که بر اساس آن بازرگانان انگلیس و هندی حق داشتند در خلیج فارس بدون پرداخت مالیات به کسب و تجارت بپردازند و کالاهای انگلیس مانند فولاد، آهن، سرب و امثال آنها را بدون پرداخت عوارض گمرکی وارد ایران کنند. در این دوره ملکم سه بار به ایران آمد که نتیجه انعقاد چنین امتیازاتی گسترش نفوذ استعماری انگلیس در ایران به ویژه جنوب بود.

 

مساله هرات و مقابله مردم جنوب با استعمار نگلیس

در نهم محرم ۱۲۳۳ هجری دولت انگلیس به بهانه محاصره هرات توسط محمد شاه قاجار وارد آب های سواحل بوشهر شد و شهر به تصرف نیروهای انگلیسی درآمد. لردپالمرستون به شاه ایران پیام داد که هر گونه تجاوز به هرات از نظر انگلیس به منزله عملیات خصمانه علیه کشور مزبور تلقی خواهد شد محمد شاه به ناچار به محاصره هرات پایان داد. اما مردم جنوب در مقابله با توسعه طلبی نیروهای انگلیسی واکنش نشان دادند. به این صورت که هنگامی که توماس میتلند خواست در کنار ساحل وارد بوشهر شود یک سرباز ایرانی به طرف او نشانه رفت و خواست که از ورود او به سکو جلوگیری کند. در همین حال انگلیسی دیگری جلو رفته و محکم به تفنگ فیتیله ای سرباز مشت کوبید همین امر سبب شد که مردمی که آنجا جمع شده بودند، خشمگین شده و با تکه های چوب و پاره سنگ، به انگلیس ها حمله کنند و تنها اقدام ملوانان قایق حامل فرمانده ناو بود که سبب شد اهالی بوشهر عقب نشینی کنند اما درگیری که بین آنها پیش آمد و به کشته شدن یک سرباز ایرانی و زخمی شدن چند تن دیگر منجر شد.

در همین زمان بود که شیخ حسن مجتهد بوشهر علیه متجاوزان حکم جهاد صادر کرد و مردم آنجا با رهبری باقر خان تنگستانی به سربازان انگلیسی مستقر در دفتر نمایندگی انگلیس حمله بردند که توانستند نیروهای انگلیسی را از شهر بیرون کرده و بار دیگر بوشهر به تصرف مردم درآمد. از آن تاریخ تا ۱۸۴۱ میلادی کنسولگری انگلیس در بوشهر به حالت تعطیل درآمد. این اتفاق نشان دهنده این بود که هرچند دولت مرکزی به دلیل ضعف، توانایی مبارزه با نیروهای خارجی را نداشت اما این مردم بودند که همواره مخالفت خود را نسبت به استعمار به هر طریق نشان می دادند.

 

تاخت و تاز به جنوب به بهانه هرات

بار دیگر که جنوب کشور به خصوص بوشهر عرصه تاخت و تاز سربازان انگلیسی درآمد در دوره ناصرالدین شاه بود که بار دیگر این امر به بهانه تسخیر هرات صورت گرفت که وقایع نگار خورموجی در ذکر این واقعه چنین آورده است: «در سنه ۱۲۷۳ به دستاویز امورات افغانستان که در حقیقت جزو رعیت قدیمه دولت ایرانند و به بهانه چند بادبان جهازات به مخاصمه و مجادله افراشتند. قریب پنجاه و چهار فروند جهاز که مشحون به ده دوازده فوج سواره و پیاده نظام و توپخانه و استعداد مالا کلام بود، غفلتاً بندر بوشهر را در ششدر مخاطره و محاصره انداختند».

پس از چند روز کشتی های جنگی و کشتی های سرباز بر انگلیسی لشکر دوم انگلیس را نیز به آب های بوشهر رساندند. این بار نیز مردم جنوب منتظر کمک از طرف حکومت مرکزی نشده و خود وارد میدان شدند و با نیروهای انگلیسی به نبرد پرداختند. در این زمان باقر خان تنگستانی و پسران خود و برادرزاده اش احمد شاه خان دوم بودند که شبانه وارد بوشهر شده و به کمک دریابیگی حاکم بنادر شتافتند.

با وجود کمک های مردم تنگستان و چاه کوتاه که داوطلبانه به نبرد با نیروهای بیگانه پرداختند و همچنین کمکی که از پایتخت رسیده بود به دلیل تفوق سربازان انگلیسی از لحاظ اسلحه بوشهر بار دیگر به تصرف آنها درآمد و افرادی که در مقابل نیروی انگلیسی مقاومت کردند، همان تنگستانی ها بودند که تفنگ های فیتیله ای داشتند و باقر خان تنگستانی و شیخ حسین چاه کوتاهی و مخصوصاً پسران باقر خان یعنی احمد خان و حسن خان در این جنگ رشادت بسیاری کردند و ۷۴۰ تن از سپاه انگلیس را هلاک کردند اما سرانجام تنگستانی ها شکست خوردند. باقر خان به نزد شجاع الملک می رود و احمد خان فرزند وی در جنگ کشته می شود.

نفوذ دولت استعماری انگلیس در ایران از این زمان به بعد چنان گسترش یافت که آنان موفق شدند تا امتیازات عدیده ای از جمله فروش دخانیات در ایران، امتیاز بانک شاهنشاهی و … را از دولت قاجاریه دریافت کنند و هر چه بیشتر بر این آب و خاک دست اندازی کنند.

 

مبارزه رییسعلی دلواری با استعمارگران

پس از اینکه کودتای ضد انقلابی لیاخوف روسی علیه مشروطه خواهان به استقرار دیکتاتوری محمدعلی شاه قاجار انجامید، کانون مقاومت علیه استبداد صغیر در بوشهر به وجود آمد و رییسعلی دلواری و همرزمان وی از تنگستان و دشتی در یک هجوم ناگهانی بوشهر را در دست گرفتند اما این اتفاق برای دولت انگلیسی ها گران آمد. به همین دلیل شروع به سرکوب عناصر انقلابی کردند اما رییسعلی فعالیت گسترده تری علیه منافع انگلیسی ها در جنوب ایران آغاز کرد. انگلیسی ها احمد خان دریا بیگی حاکم دست نشانده بوشهر را برای سرکوب رییسعلی تحریک کردند اما حملات او با مقاومت شجاعانه رییسعلی و یارانش دفع شد.

 

ایستادگی و پایمردی جنوب در مقابل مطامع استعماری انگلیس

 

سرانجام در کشاکش جنگ جهانی اول انگلیسی‌ها در ۱۷ مرداد ۱۲۹۴ خورشیدی بوشهر را اشغال و در بیست و دوم همین ماه‌ با چندین ناو جنگی و صدها سرباز هندی و انگلیسی به منطقه تنگستان یورش بردند. رییسعلی که از قبل خبر حمله به دلوار را شنیده بود بلافاصله اقدام به خارج کردن زنان و کودکان از دلوار و پناه دادن آنان در کوه های اطراف کرد و خودش به همراه دیگر مبارزان تنگستانی و دشتی به قوای انگلیسی در بوشهر حمله کردند و به آنها شبیخون زدند که با هر شبیخون تلفات سنگین انسانی به این نیروها وارد آوردند. سرانجام در جریان یکی از این حملات رییسعلی در ۱۲ شهریور ۱۲۹۴ خورشیدی از پشت سر هدف گلوله یکی از همراهان خائنش قرار گرفت و به شهادت رسید.

 

 

 

 

 

همسرآزاری در صدر خشونت های خانگی

همسرآزاری در صدر خشونت های خانگی

رئیس اورژانس اجتماعی گفت: پیشتر کودک‌آزاری در صدر خشونت‌های خانگی براساس میزان تماس‌های گرفته شده با شماره ۱۲۳ قرار داشت اما اکنون ‌همسرآزاری رتبه نخست این تماس‌ها را به خود اختصاص داده‌ است.

محمود علیگو افزود: طبق آمار سال گذشته اورژانس‌ اجتماعی، بیشترین تماس‌های مرتبط با حوزه‌های خشونت شامل همسرآزاری و خشونت خانگی حاد به معنای درگیری و مشاجره زن و شوهر است و بعد از آنها کودک‌آزاری قرار دارد.

وی با بیان اینکه فقر اقتصادی و مشکلات روان از جمله دلایل همسرآزاری به شمار می‌رود، اضافه کرد: آموزش مهارت‌های زندگی قبل از ازدواج در کاهش همسرآزاری موثر است. از سوی دیگر خط اورژانس‌اجتماعی با شماره ۱۲۳ با هدف مداخله در بحران همسرآزاری به زوجین در معرض آسیب یا آسیب‌دیده کمک می‌کند.

رئیس اورژانس اجتماعی با بیان اینکه همچنین تصویب لایحه صیانت، کرامت و تأمین امنیت بانوان در برابر خشونت در مجلس می‌تواند میزان همسرآزاری را کاهش دهد، افزود: در همسرآزاری اغلب زنان مورد آزار قرار می‌گیرند و هرچند آزار مردان نیز گزارش شده اما این موارد بسیار کم است.

علیگو افزود: خدمات حمایتی ۱۲۳ این ظرفیت را دارد که کودک یا زن در معرض آسیب را از وضعیت خشونت خارج کند و اصولا هرگونه مداخله‌ای در کاهش خشونت، نقش بسزایی دارد.

رئیس اورژانس اجتماعی  یادآور شد: سال گذشته در مجموع ۳۸ درصد تماس با اورژانس اجتماعی در رابطه با خشونت خانگی گرفته شده بود.

وی از مردم خواست در صورت مشاهده موارد همسرآزاری، کودک آزاری، سالمندآزاری، معلول آزاری و حتی مواردی مانند اقدام به خودکشی جهت دریافت خدمات حمایتی با شماره ۱۲۳ تماس بگیرند.

بر اساس آمار منتشره مرکز آمار ایران، ۹۶ درصد از مجموع ۸۰ هزار و ۱۸۷ مورد معاینه مدعیان همسرآزاری جسمی پزشکی قانونی طی سال ۹۹ به زنان مدعی همسرآزاری جسمی معطوف می شود و سهم مردان در این بین چهار درصد است.

 

 

 

 

 

چرا حداقل وزن برای اهدای خون باید ۵۰ کیلوگرم باشد؟

چرا حداقل وزن برای اهدای خون باید ۵۰ کیلوگرم باشد؟

بسیاری از داوطلبان اهدای خون به ویژه زنانی که وزنی پایین‌تر از ۵۰ کیلوگرم دارند همواره این پرسش را مطرح می‌کنند که چرا با وجود اینکه صحت و سلامت کافی دارند، اما فقط به دلیل وزن پایین و حتی قرارگیری در مرز ۵۰ کیلوگرم امکان اهدای خون را ندارند.

 اهدای خون اهدای زندگی است، اما اهدای خون دارای شرایطی است که بهترین و سالمترین و در عین حال خون سازگار به فرد نیازمند به خون تزریق شود. در تزریق خون به بدن یک بیمار باید اطمینان حاصل شود که به او صدمه ای وارد نمی شود، در عین حال سلامت اهدا کننده خون نیز به خطر نمی افتد، از این رو تمام مراکز اهدای خون برای خون دادن شرایطی را در نظر می گیرند که بعضی از این شرایط برای حفظ سلامت فرد اهدا کننده و برخی دیگر برای حفظ سلامت گیرنده خون است و همچنین معافیت از اهدای خون ممکن است موقت یا دائم باشد.

ابتلا به بیماری های زمینه ای مانند: بیماری های قلبی – عروقی، بیماری های شدید ریوی و آسم، سکته مغزی، دیابت وابسته به انسولین، سابقه ابتلا به  بیماری های عفونی مانند هپاتیت B، C، ایدز و تزریق مواد مخدر، به لحاظ حفظ سلامت فرد اهدا کننده یا گیرنده خون اجازه ندارد تا پایان عمر خون اهدا کند.

چرا حداقل وزن برای اهدای خون ۵۰ کیلوگرم است؟

سخنگوی سازمان انتقال خون گفت: یکی از شرایط اهدای خون، داشتن حداقل ۵۰کیلو گرم وزن اهدا کننده است. بسیاری از داوطلبان نوع دوست اهدای خون به ویژه زنانی که وزنی پایین تر از ۵۰ کیلوگرم دارند همواره این پرسش را مطرح می کنند که چرا با وجود اینکه صحت و سلامت کافی دارند، اما تنها به دلیل وزن پایین و حتی قرارگیری در مرز ۵۰ کیلوگرم امکان اهدای خون ندارند.

بشیرحاجی بیگی افزود: در مراکز اهدای خون سازمان انتقال خون ایران معاینه داوطلب اهدای خون بر اساس استاندارد های بین المللی و ملی انجام می شود و داوطلب اهدای خون پس از انجام مراحل پذیرش به نزد پزشک بخش اهداکنندگان خون راهنمایی می شود و پزشک نبض، فشار خون، درجه حرارت و وزن داوطلب را بر اساس استاندارد های تعریف شده مورد سنجش قرار می دهد و تنها در صورتی به داوطلب اجازه اهدای خون می دهد که همه این شاخص ها در محدوده مجاز قرار داشته باشد.

سخنگوی سازمان انتقال خون گفت :یکی از این شاخص ها وزن است و بر اساس دستورالعمل های سازمان انتقال خون ایران وزن داوطلب اهدای خون نباید کمتر از ۵۰ کیلوگرم باشد. هر واحد خون کامل جمع آوری شده از اهداکننده خون در حدود ۴۵۰ میلی لیتر است و این میزان خون متناسب با حداقل وزن استاندارد تعریف شده است تا از خطرهای احتمالی ناشی از واکنش کاهش حجم خون متعاقب اهدای خون جلوگیری شود.

حاجی بیگی ادامه داد: فردی با وزن ۵۰ کیلوگرم تقریبا دارای سه هزار و ۷۵۰ میلی لیتر خون است و اهدای ۴۰۵ تا ۴۹۵ میلی لیتر معادل ۱۰ تا ۱۳ درصد حجم خون اهداکننده است. در برخی افراد علائم کاهش حجم خون برای مثال در سوانحی که افراد دچار خونریزی شدید می شوند با کاهش ۱۵ درصد مجموعه حجم خون یا بیشتر آشکار می شود و به همین دلیل وزن اهداکننده و میزان خون دریافت شده متناسب با یکدیگر تنظیم شده است و از طرفی هر کیسه خون حاوی حجم مشخصی از محلول های ضد انعقاد و نگهدارنده است که برای میزان استانداردی از خون اهدایی تعریف شده است از این رو دریافت میزان کمتر خون به جزء در موارد خاص امکان پذیر نیست.

حاجی بیگی تاکید کرد: سازمان انتقال خون ایران همواره از افرادی که به دلیل وزن پایین امکان اهدای خون ندارند درخواست دارد تا در محافل مختلف با نشر اطلاعات صحیح دیگران را ترغیب به انجام این عمل انسان دوستانه کنند و در راه کمک به بیماران نیازمند نقش آفرینی کنند.

شرایط اهدای خون

حداقل سن ۱۸ سال تمام و حداکثر ۶۰ سال (اهداکنندگان مستمر(با سابقه حداقل دو بار اهدای خون در سال) تا ۶۵)، حداقل وزن ۵۰ کیلوگرم، فواصل اهدا خون هر ۸ هفته یک بار مشروط به آنکه تعداد دفعات آن در طول یک سال برای آقایان از ۴ بار و برای خانم ها از ۳ بار تجاوز نکند از جمله شرایط اهدای خون است.

همچنین همراه داشتن اصل کارت شناسایی (شناسنامه، گواهینامه، گذرنامه و برای اهداکنندگان بار اول کارت ملی الزامی است).

درصورت وجود سابقه موارد زیر حتما پزشک انتقال خون را در جریان قرار دهید: آلرژی ها: تب یونجه و …، مصرف دارو، سابقه بیماری های قلبی و عروقی ـ ریوی ـ کلیوی ـ کبدی، سابقه تزریق خون و فرآورده های آن، سابقه غش ـ صرع ـ تشنج، سابقه اعتیاد به مواد مخدر تزریقی،   سابقه اعمال جراحی، سابقه رفتارهای پر خطر (تماس جنسی خارج از چارچوب خانواده)،   سابقه خالکوبی ـ حجامت ـ تاتو و  سابقه زردی یا یرقان در خود و خانواده.

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*