اخبار خراسان جنوبی/

قالیباف اعلام کرد؛

نتایج نهایی رأی اعتماد مجلس به کابینه سیزدهم/«باغگلی» رأی نیاورد

پس از پایان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی کابینه سیزدهم، که از روز شنبه در مجلس شورای اسلامی انجام شد، رأی نمایندگان مبنی بر اعتماد یا عدم اعتماد به ۱۹ وزیر پیشنهادی اخذ شد.

به گزارش خبرنگار مهر، در ادامه جلسه علنی امروز (چهارشنبه) مجلس شورای اسلامی و پس از پایان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی کابینه سیزدهم، اخذ آرا نمایندگان مجلس به ۱۹ وزیر پیشنهادی دولت حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی، به صورت ورقه‌ای و مخفی انجام گرفت.

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی آخرین نتایج رأی‌گیری درخصوص صلاحیت وزرای پیشنهادی کابینه سیزدهم را بدین شرح اعلام کرد. به شرح زیر است:

وزیر پیشنهادی وزارتخانه موافق مخالف ممتنع نتیجه
حسین باغگلی آموزش و پرورش ۷۶ ۱۹۳ ۱۸ عدم اعتماد
عیسی زارع‌پور ارتباطات و فناوری اطلاعات ۲۵۶ ۱۷ ۱۰ اعتماد
سید اسماعیل خطیب اطلاعات ۲۲۲ ۴۸ ۱۷ اعتماد
سید احسان خاندوزی امور اقتصادی و دارایی ۲۵۴ ۲۵ ۸ اعتماد
حسین امیرعبداللهیان امور خارجه ۲۷۰ ۱۰ ۶ اعتماد
بهرام عین‌اللهی بهداشت و درمان ۲۱۴ ۵۵ ۱۵ اعتماد
حجت‌الله عبدالملکی تعاون، کار و رفاه اجتماعی ۱۹۱ ۷۷ ۱۳ اعتماد
سید جواد ساداتی‌نژاد جهاد کشاورزی ۲۵۳ ۲۷ ۴ اعتماد
امین‌حسین رحیمی دادگستری ۲۷۷ ۵ ۳ اعتماد
محمدرضا قرائی آشتیانی دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ۲۷۴ ۴ ۴ اعتماد
رستم قاسمی راه و شهرسازی ۲۶۷ ۱۴ ۴ اعتماد
سید رضا فاطمی‌امین صمت ۲۰۵ ۶۰ ۱۴ اعتماد
محمدعلی زلفی‌گل علوم، تحقیقات و فناوری ۲۱۰ ۵۶ ۱۹ اعتماد
محمدمهدی اسماعیلی فرهنگ و ارشاد اسلامی ۱۸۱ ۷۷ ۲۸ اعتماد
احمد وحیدی کشور ۲۶۶ ۱۶ ۳ اعتماد
سید عزت‌الله ضرغامی میراث فرهنگی ۲۶۲ ۱۳ ۶ اعتماد
جواد اوجی نفت ۱۹۸ ۷۰ ۱۸ اعتماد
علی‌اکبر محرابیان نیرو ۲۲۰ ۴۷ ۱۵ اعتماد
حمد سجادی ورزش ۱۶۵ ۱۰۸ ۱۳ اعتماد

کد خبر ۵۲۸۸۵۶۳

سونامی «مرگ»

تابستان سیاه؛ مرگ پشت مرگ؛ گویا این روزها دیگر هیچ چیز در صدر اخبارمان نیست جز نفسهای به شماره افتاده و آوار مرگ بیماران کرونا…

 سونامی «مرگ» به گزارش ایسنا، ۶۰۰ نفر و ۷۰۰ تن؛ آدم‌هایی که رفتن شان عادی شده، رفته اند برای همیشه و داغ‌شان تا ابد بر دل مردمان این سرزمین می‌ماند. روز گذشته سه شنبه غم انگیز رقم خورد، دوم شهریور ماه ۱۴۰۰ باز هم مرگ‌هایمان ناباورانه رکورد زد، یک رکورد ترسناک دیگر، ۷۰۹ مرگ. آن هم بر اساس آمار رسمی که تست کووید ۱۹ مثبت داشته‌اند، وای بر غیر رسمی‌ها. حالا اینهمه آدم از کودک و جوان گرفته تا پیر و سالخورده، یک به یک رهسپار قبرستانند. حالا دیگر خاک هم به حال‌مان گریه می‌کند؛ چراکه جای جایش از آدم‌هایی پر شده که باید سال‌های سال زنده می‌ماندند، زندگی می‌کردند، نفس می‌کشیدند، اما کرونا و البته سوءمدیریت‌ها، عدم قاطعیت‌ها و عدم پاسخگویی‌ها، نفس‌شان را برید.

آدمهایی که میان آمارها می میرند

از طرفی آدم‌هایی که هر روز در صدر اخبار کشور “بر اساس معیارهای قطعی” می‌میرند، بخشی از فوت‌شدگان کرونایی هستند. بر اساس اعلام وزارت بهداشت در هفته گذشته، افزایش ۱۲.۵ درصدی مرگ‌های کرونایی را در کشور شاهد بودیم. در عین حال طبق اعلام خود وزارت بهداشتی‌ها تنها افرادی در لیست رسمی فوتی کرونا قرار می‌گیرند که تست مثبت PCR داشته باشند. به طوری که دکتر ایرج حریرچی- معاون کل وزارت بهداشت، در مرداد ماه ۱۴۰۰ در گفت‌وگوی ویژه خبری اعلام کرد که آمار واقعی کرونا قطعاً بیشتر از آمار رسمی است.

به گفته او،” برخی افراد یا تست کرونا نمی‌دهند یا تست‌شان به‌طور طبیعی بین ۳۰ تا ۵۰ درصد منفی کاذب می‌شود. از طرفی برخی افراد دیر مراجعه می‌کنند و زمان طلایی مثبت بودن تست‌شان گذشته است. آمار ابتلا و فوتی مبنی بر تست پی‌سی‌آر است. در مورد بستری‌ها نیز ممکن است آمار واقعی حتی دو برابر رقم اعلامی باشد که تست پی‌سی‌آر نداده‌اند.”

در این روزها جان مردم در میان آمارها می‌میرد و گم می‌شود. مردمی که بیمارستان امید آخرشان شد، بیمارستان‌هایی که خود هم زیر این بار سهمگین کمر خم کرده‌اند و دیگر رمقی برای رسیدگی به بیماران در جان‌شان نمانده است. پزشک و پرستاری که هر روز جان می‌دهند، برخی‌شان در مقابل این بار سنگین بیماری و بی مدیریتی کمر شکسته و ناتوان شده‌اند و خودشان هم در خطرند که نفس تمام کنند.

۵ پیک کرونا

در این ۵۵۳ روزی که از کرونا گذشته، چهار پیک را پشت سر گذاشته‌ایم. مردم‌مان را در چهار پیک از دست داده‌ایم و حالا در این پیک سیاه پنجم هر روز بیش از روز قبل عزادار می‌شویم. هر روز بیش از روز قبل ناامید می‌شویم و هر روز بیش از روز قبل کسانی از ما می‌میرند و نقره‌داغ می‌شویم.

موج اول را در هجمه اول ویروس به کشورمان از زمان تایید بیماری تا اواخر اسفند ماه ۹۸ شاهد بودیم. آن زمان به تدریج متوجه شدیم که با استفاده از ماسک و رعایت چند راهکار بهداشتی ساده می توانیم در برابر ویروس چینی بایستیم. پیکی که بالاخره با آموزش و رعایت پروتکل‌های بهداشتی کاهشی شد و این روند کاهشی تا اواخر اردیبهشت ماه ۹۹ ادامه داشت. با آرام شدن اوضاع اما، همه گمان کردند که کرونا رخت بسته است؛ محدودیت‌ها برداشته شد، خیابان‌ها شلوغ شد و سفرها هم به راه. غافل از اینکه کرونا از همین عادی انگاری‌ها استفاده و در جان‌ها رخنه کرد.

پیک دوم بیماری از اواسط خرداد ۱۳۹۹ آغاز شد، تخت‌های بیمارستانی به تدریج پر شدند، آمارها افزایش یافت و عمدتا شاهد افزایش ابتلاهای خانوادگی بودیم. چراکه رفت و آمدها و دید و بازدیدها شروع شده بود و کرونا مجال یافت تا کل یک خانواده را از بزرگ و کوچک گرفتار کند. در همین پیک بود که حرف از اجباری شدن استفاده از ماسک به میان آمد. به طوری که وزارت بهداشتی‌ها اعلام کردند که اجباری کردن استفاده از ماسک به نوعی احترام گذاشتن به سلامتی طرف مقابل است. در عین حال اعلام شد که استفاده از ماسک یکی از موثرترین و ارزان قیمت‌ترین راه‌های پیشگیری از انتقال ویروس است و البته در کنار آن بر رعایت فاصله‌گذاری فیزیکی نیز تاکید شد. با این وجود برخی گوش‌شان بدهکار این حرف‌ها نبود و راه خودشان را می‌رفتند و بر همین اساس بود که پاییز کرونازده از راه رسید؛ هوا به تدریج رو به سرد شدن گذاشته؛ پیک سوم کرونا با شدت بیماری‌زایی بیشتر آغاز شده و البته ترس از شیوع آنفلوآنزا و کاهش رعایت پروتکل‌ها هم بر نگرانی‌ها می‌افزود. کرونا در پیک سوم خود می‌تاخت و جان می‌گرفت. به طوری که مرگ‌های ۴۰۰ تایی در روز را تجربه کردیم، خانواده‌های زیادی داغدار شدند و آرزوهای زیادی در زیر خاک مدفون شد.

طی پاییز و زمستان با تلاش کادر بهداشت و درمان کشور و البته رعایت پروتکل‌ها از سوی مردم موج سوم بیماری نیز به تدریج فرو نشست و وزیر بهداشت در ۱۶ دی ماه ۱۳۹۹ از دو رقمی شدن مرگ‌های کرونایی در کشور خبر داد، اما این پایان ماجرا نبود؛ چراکه درست در همین روز وزیر بهداشت ورود گونه انگلیسی کرونا به کشور را هم تایید کرد و نسبت به خطرات آن هشدار داد. ویروسی با قدرت سرایت و انتشار چند برابری نسبت به کرونای ووهان. بنابراین کرونا طغیان چهارمش را در کشور کلید زد. موج چهارم کرونا از ابتدای شروعش طوفانی عمل کرد؛ به طوری که تنها طی چند روز تمام مراکز استان‌ها را قرمز و بیمارستان‌ها را از بیماران بدحال کرونایی مملو کرد.

پیک هولناک پنجم

پیک چهارم تاخت و تازش را ادامه داد و هنوز از شر مرگ‌های بیش از ۱۰۰ تایی آن آسوده نشده بودیم که کرونای هندی رخ نشان داد و کاهش توجه مردم به رعایت پروتکل‌های بهداشتی به عنوان بازوی آن عمل کرد و پیک پنجم را آفریدند. پیکی که از استان‌های جنوبی و جنوب شرق کشور شروع شد، سیستان و بلوچستان، کرمان، بوشهر و… را درنوردید و روند بیماری در این استان‌ها را به سرعت صعودی کرد و بعد هم شهر به شهر پیش رفت تا حکمرانی‌اش را در کل کشور تثبیت کند، به ویروس غالب در کشور بدل شود و قربانی بگیرد. پیکی که هم از نظر قدرت سرایت و هم از لحاظ شدت بیماری بسیار سریع و شدید است و روز گذشته در اوج ناباوری مرگ های کرونایی مان را به ۷۰۹ نفر در طول یک شبانه روز رساند. حالا ۱۰۳ هزار و ۳۵۷ زندگی زیر خاک رفته و هزاران هزار خانواده متلاشی شده است.

آنچه در پیک پنجم کرونا در کشور مشاهده می‌کنیم، تصاویر هولناکی است که در هیچ یک از پیک‌های قبلی دیده نشده بود؛ تعداد ابتلای بسیار بالا، بستری‌های بیش از ظرفیت بیمارستان‌ها که باعث می‌شود بسیاری از بیمارستان‌ها تخت کافی برای بیماران‌شان نداشته باشند، سرگردانی مردم برای یافتن تخت خالی و کمبود برخی اقلام و داروهای مربوط به کرونا، مرگ‌و میرهایی که از مرز ۷۰۰ نفر در روز هم گذشته و قبرستان‌هایی که مملو از جان‌باختگان مبتلا به کرونا شده اند و حتی در برخی شهرها جایی برای دفن کرونایی ها پیدا نمی شود و مجبور به ایجاد قبرستان های جدید شده اند.

در این میان اما، برخی مردم دیگر نیم‌نگاهی هم به پروتکل‌های بهداشتی ندارند. به طوری که طبق اعلام وزارت بهداشتی‌ها میانگین رعایت پروتکل‌های بهداشتی به ۳۹ درصد رسیده که فاجعه است.

عدم پاسخگویی در برابر چند صد مرگ رسمی کرونا

حالا گویا در این ۵۵۳ روز هنوز مسئولان کشور تجربه کافی برای مدیریت کرونا کسب نکرده‌اند و تنها تقصیر را به گردن مردم می‌اندازند. البته قطعا کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی و عدم رعایت مردم مشکل‌ساز بوده و باید که رعایت شود، اما باید پرسید قانون‌گذاری، نظارت بر دستورالعملها و برخورد با متخلفان چه می‌شود؟. اگر دستورالعملی نوشته می شود، نظارتی برای اجرای لازم ندارد؟ اگر عده‌ای بی‌قانونی می‌کنند، ماسک نمی‌زنند، سفر می‌روند و… چرا برخوردی نمی‌شود و نسبت به رعایت پروتکل‌ها مجاب‌ نمیشوند؟. چرا برخوردی قاطع را از سوی مسئولان کشور با پروتکل‌شکنان شاهد نیستیم؟.

ایران؛ الگوی مدیریت کرونا یا جولانگاه مرگ!

کرونا در موج پنجم کرونا هر روز در کشورمان کرور کرور جان می‌گیرد و آدم‌های زیادی را مظلومانه و غریبانه زیر خاک مدفون می‌کند. در کشوری که به گفته وزیر بهداشت قرار بود الگوی مدیریت کرونا برای کشورهای دیگر باشد، دیروز دوم شهریور ماه قربانیان روزانه اش از ۷۰۰ نفر هم فراتر رفت و این بیماری همچنان سیاهی‌ عمیق و سوزناکش را گسترش می دهد.

در هر حال کرونا هنوز دارد مردم را قلع و قمع می کند و در حالی روند افزایش مرگ‌های ناشی از آن و ورود به کانال ۷۰۰ مرگ روزانه را شاهد هستیم که کسی هم پاسخگوی این شرایط اسفناک نیست؛ حتی وزیر بهداشت که به صورت هفتگی در قاب تلویزیون و از محل رصدخانه طرح شهید سلیمانی ظاهر شده و گزارشی از روند بیماری ارائه می‌داد، هفته هاست که در رسانه‌ها حضور ندارد. وی روز گذشته و در واپسین لحظات حضورش در وزارت بهداشت، در نامه ای سرگشاده به دست اندرکاران سلامت ضمن تقدیر از زحمات آنها، عنوان کرد که” امواج بیماری را که با بی­ اعتنائی، سهل­ انگاری و عادی‌پنداری دیگران علیرغم فریادها، التماس­ها و تمناهای این سرباز کوچک نظام سلامت بر دوشتان آوار شد و صدها داغ سوزان بر دل شما و مردم نهاد را ناجوانمردانه به پای بی­کفایتی نظام سلامت ثبت کردند تا خود را از گزند اتهام برهانند.”

در عین حال معلوم نیست که سایر دستگاه‌ها اعم از وزارت کشور و سایر دستگاه‌های درگیر با موضوع کرونا، کجا هستند و چرا طرح فاصله‌گذاری هوشمند، برخورد با متخلفان کرونایی و افرادی که ماسک نزده و یا بی توجه به وضعیت بیماری در کشور سفر می‌روند، اجرا نمی‌شود؟.

از سوی دیگر گویا برخی مردم هم به این سونامی مرگ عادت کرده‌اند، افراد زیادی دیگر کرونا را جدی نمی‌گیرند، استفاده از ماسک کاهش یافته و فاصله‌گذاری اجتماعی هم که گویا به افسانه‌ای بدل شده است. سوال این است؛ در این شرایط که تعداد زیادی روزانه بیمار می شوند و تعداد زیادی هم جان می دهند و خانواده‌های بسیاری داغدار می شوند؛ چرا هنوز برخی مردم و البته مسوولان، کرونا را جدی نمی گیرند و چرا فکری اساسی به حال این اوضاع نمی شود؟

روند صعودی بستری های کرونا در خراسان جنوبی/ جان باختن ۵ بیمار

روند صعودی بستری های کرونا در خراسان جنوبی/ جان باختن ۵ بیمار

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با اشاره به روند صعودی بستری های کرونا در استان گفت: در حال حاضر ۳۱۶ بیمار کرونایی در بیمارستان های استان بستری هستند.

محمد دهقانی فیروز آبادی  اظهار کرد: روز گذشته یک هزار و ۷۰۴ آزمایش کرونا در استان انجام شده که از این تعداد یک هزار و ۱۷۴ تست سریع و ۵۳۰ تست PCR بوده است.

وی عنوان کرد: ۴۸۵ بیمار جدید کرونایی در استان در استان شناسایی شد که ۵۰ نفر در بیمارستان‌های استان بستری شده‌اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه در حال حاضر ۴۸۰ بیمار با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند، ادامه داد: ۳۱۶ نفر از این بیماران مبتلای قطعی به کرونا هستند.

وی با اشاره به اینکه ۴۱ نفر از بیماران کرونایی در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند، بیان داشت: حال سه نفر از بیماران نیز وخیم گزارش شده است.

دهقانی از فوت ۵ بیمار کرونایی در روز گذشته خبر داد و افزود: شمار فوتی‌های کرونا در استان به یک هزار و ۴۶ نفر رسیده است.

وی با بیان اینکه مشکلی در واکسیناسیون کرونا در استان وجود ندارد، عنوان کرد: روز گذشته دقایقی در برخی از مراکز واکسیناسیون با کمبود دوز واکسن مواجه شدیم که از مراکز دیگر تأمین و مشکل رفع شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند از تحویل محموله جدید ۱۷ هزار و ۵۰۰ دوز واکسن کرونا به استان خبر داد و افزود: این محموله شامل ۱۵ هزار دوز سینوفارم و ۲ هزار و ۵۰۰ دوز کووبرکت است.

دهقانی تصریح کرد: افرادی که دیروز علی رغم دریافت نوبت، موفق به تزریق واکسن نشدند نیازی به نوبت‌گیری مجدد ندارند و می‌توانند به مراکز واکسیناسیون مراجعه کنند.

 

 

مدیرکل ثبت احوال خراسان جنوبی:
ولادت در خراسان جنوبی ۵.۸ درصد کاهش داشت
مهرآور گفت: در چهار ماهه نخست امسال چهار هزار و ۵۵۸ واقعه ولادت در خراسان جنوبی ثبت شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵.۸ درصد کاهش داشته است.

«علیرضا مهرآور» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در بیرجند، اظهار کرد: در چهار ماهه نخست امسال چهار هزار و ۵۵۸ واقعه ولادت در استان ثبت شده است.

مدیرکل ثبت احوال خراسان جنوبی با بیان اینکه این میزان تولد نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۸/۵ درصد کاهش داشته است، افزود: سه هزار و ۲۱۶ مورد ولادت شهری و هزار و ۶۴۲ مورد ولادت روستایی ثبت شده است.

مهرآور تصریح کرد: در چهار ماهه نخست امسال میانگین سنی مادران ۲۹ میانگین سنی پدران ۳۳ بوده است.

وی با بیان اینکه در چهار ماهه نخست امسال ۵۱ مورد دوقلوزایی در استان داشته ایم، افزود: همچنین یک مورد سه قلوزایی در شهرستان بیرجند ثبت شده است.

مدیرکل ثبت احوال خراسان جنوبی با اشاره به اینکه در حال حاضر پنج هزار و ۹۲۶ کارت ملی هوشمند آماده تحویل است، گفت: برای صاحبان این کارت ها به منظور دریافت کارت پیامک ارسال شده است و متقاضیان باید هرچه زودتر نسبت به دریافت آنها اقدام کنند.

مهرآور با بیان اینکه در چهارماهه نخست امسال ۳۷۱ هزار و ۹۰۰ مورد شناسنامه مکانیزه در استان صادر شده است، افزود: در این مدت ۵۸۳ هزار و ۴۸۵ مورد کارت ملی هوشمند صادر شده است که پوشش ۱/۹۷ درصدی را در استان به همراه داشته است.

وی میانگین سن ازدواج دختران را ۲۱.۸ و پسران را ۷/۲۶ عنوان کرد و گفت: در چهار ماهه نخست امسال نام های فاطمه، فاطمه زهرا، حلما، زینب و زهرا در میان دختران و نام های امیر علی، امیرحسین، علی، محمد و ابوالفضل در میان پسران بیشترین فراوانی نام را در خراسان جنوبی داشته اند.

مدیر جهاد کشاورزی خوسف:
۹ پروژه کشاورزی در خوسف به بهره برداری می رسد
رضوی گفت: طی هفته دولت ۹ پروژه جهاد کشاورزی در شهرستان خوسف با اعتبار سه میلیارد و ۷۷۰ میلیون تومان به بهره برداری می رسد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان، «سید حسن رضوی» امروز (۳ شهریور) در مراسم افتتاح پروژه های بخش کشاورزی شهرستان خوسف که به مناسبت هفته دولت انجام شد، اظهار کرد: طی هفته دولت در بخش کشاورزی شهرستان خوسف ۹ پروژه به بهر ه برداری می رسد.

مدیر جهاد کشاورزی خوسف با بیان اینکه بیشتر پروژه های افتتاحی هفته دولت در بحث آب و خاک است، افزود: احیاء و مرمت قنوات، اجرای سیستم های نوین آبیاری و افتتاح یک واحد گلخانه سبزی و صیفی از جمله این پروژه ها است.

وی با بیان اینکه ۹ پروژه بخش کشاورزی خوسف با هزینه کرد سه میلیارد و ۷۷۰ میلیون تومان اعتبار آماده بهره برداری است، ادامه داد: امروز دو پروژه در بخش مرکزی به نمایندگی از سایر پروژه ها افتتاح می شود که یکی احیاء و مرمت قنات ظهرانی خور و دیگری طرح آبیاری کم فشار چاله میرزایی است.

وی بیان کرد: برای احیاء و مرمت قنات ظهرانی خور ۱۵۰ میلیون تومان اعتبار دولتی و ۲۰ میلیون تومان خودیاری مردم هزینه شده است، همچنین حجم عملیات ۳۷۰ متر بوده است.

مدیر جهاد کشاورزی خوسف از قنات ظهرانی خور به عنوان یکی از بزرگترین قنات های منطقه خوسف یاد کرد و گفت: این قنات بیش از ۶ کیلومتر طول دارد و دو سال اعتبار گرفته اما برای تکمیل اعتبار میلیاردی لازم دارد.

رضوی تصریح کرد: وجود قنات ظهرانی خور در دل کویر و آب فراوان آن بر اهمیت این قنات می افزاید لذا جهاد کشاورزی استان باید برای مرمت آن اعتبار ویژه در نظر بگیرد، سال گذشته دو قنات در  روستای خور احیاء شد و امسال نیز سه قنات دیگر احیاء خواهد شد.

پلمب ۶ باشگاه ورزشی متخلف در بیرجند

۶ باشگاه ورزشی متخلف در بیرجند پلمب شد.

 بنا بر گزارش بازرسان بهداشت و درمان شهرستان بیرجند مبنی فعالیت تعدادی از باشگاه‌های ورزشی در شهر بیرجند با وجود ممنوعیت، پلمب ۱۱ باشگاه ورزشی در دستور کار قرار گرفت.

از این تعداد، دیشب ۶ باشگاه ورزشی متخلف پلمب شد و اعمال قانون سایر باشگاه‌ها ادامه دارد.

فعالیت ورزشی در اماکن سرپوشیده شهر‌های با وضع قرمز ممنوع است و با متخلفان برخورد می‌شود.

 

 

 

 

 

ارمغان اولین روز هفته دولت/ بهره‌برداری از ۱۸ طرح عمرانی و رفاهی در خراسان‌جنوبی

همزمان با هفته دولت امسال یک هزار و ۵۳ پروژه با اعتبار هزار و ۶۱۴ میلیارد تومان در این استان افتتاح یا عملیات اجرایی آن‌ها آغاز می‌شود که در اولین روز از هفته دولت ۱۸ طرح عمرانی، ورزشی و رفاهی در استان خراسان‌جنوبی به بهره‌برداری رسید.

ارمغان اولین روز هفته دولت/ بهره‌برداری از ۱۸ طرح عمرانی و رفاهی در خراسان‌جنوبی

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، هفته دولت یادآور فداکاری‌‏های فرزندان پاک نهاد و گرانقدر انقلاب و احیا کننده روزهای پرشور خدمتگزاری شهیدان بزرگ، رجایی و باهنر و  تبلور خدمت صادقانه و تلاش خالصانه دلیرمردانی است که با پشتکار برگ زرینی از تاریخ خدمت‌رسانی انقلاب اسلامی را رقم زدند تا طبق فرموده امام خمینی(ره)، تجلی شرافت خدمت به خلق خدا را کسب و در این مسیر دشوار طبق بیانات رهبری قدردان نعمت خدمتگزاری به مردم شوند.

دوم تا هشتم شهریور به نام هفته دولت نام‌گذاری شده، هفته‌ای که مدیران دولتی کارنامه کاری خود را برشمرده و هر ساله شاهد افتتاح و یا کلنگ‌زنی طرح‌های عمرانی و خدماتی ریز و درشتی در استان خراسان‌جنوبی طی این هفته هستیم.

همزمان با هفته دولت امسال یک هزار و ۵۳ پروژه با اعتبار هزار و ۶۱۴ میلیارد تومان در این استان افتتاح یا عملیات اجرایی آن‌ها آغاز می‌شود که از مجموع این پروژه‌ها ۸۸۰ پروژه عمرانی افتتاح و عملیات اجرایی ۱۷۳ پروژه در مناطق شهری و روستایی استان آغاز می‌شود.

سرمایه‌گذاری انجام شده برای پروژه‌های قابل افتتاح ۸۲۷ میلیارد تومان است که از این میزان ۲۵۴ میلیارد از محل منابع ملی، ۵۷ میلیارد تومان از محل اعتبارات استانی، ۱۸۴ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و ۳۳۲ میلیارد تومان مربوط به سایر منابع است.

از مجموع پروژه‌های هفته دولت در استان ۳۸۱ پروژه مربوط به مناطق شهری و ۶۷۲ پروژه مربوط به مناطق روستایی است که از دوم تا هشتم شهریورماه افتتاح یا کلنگ‌زنی می‌شود.

در مجموع در اولین روز از هفته دولت ۱۸ طرح عمرانی، ورزشی و رفاهی در استان خراسان‌جنوبی به بهره‌برداری رسید که در مرکز استان پروژه مرکز آموزشی فرهنگی شماره ۲ فرهنگیان بیرجند با حضور استاندار به مساحت ۵۰۰ مترمربع و ظرفیت ۲۵۰ نفر با اعتباری معادل یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان به بهره‌برداری رسید.

همچنین سالن اجتماعات این مرکز نیز با ظرفیت ۸۰ نفر در زمینی به مساحت ۲۰۰ مترمربع بنا شده که با تأمین تجهیزات، یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان هزینه درپی داشته است.

همچنین طرح ارتقای مرکز ناباروری استان با اعتبار ۳ میلیارد تومان به بهره‌برداری رسید تا چرخه درمان ناباروری در خراسان‌جنوبی کامل شود.

در ادامه بهره‌برداری از پروژه‌های هفته دولت ۶ طرح شامل ۳ زمین چمن مصنوعی در روستا‌های جمز، خسروآباد و کریت، روکش آسفالت گرم محور طبس- دیهوک و طبس- اصفهان به طول ۵ کیلومتر، احداث و اجرای آسفالت قطعه دوم راه روستایی دلاکوک (دستگردان) و نمازخانه بین‌راهی سه‌راهی جعفران طرح‌هایی بود که امروز با مجموع اعتبار ۱۷ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان در شهرستان طبس افتتاح شد.

در شهرستان فردوس هم ۶ طرح شامل بوستان محله‌ای رز، ۴۰ هزار مترمربع آسفالت معابر شهری فردوس، آبنما و ست ورزشی پارک بانوان، پیاده‌رو سازی و مناسب‌سازی معابر شهری به مساحت ۵ هزار مترمربع، پارکینگ خیابان انقلاب و بهسازی و نوسازی روشنایی میدان امام رضا (ع) با مجموع اعتبار ۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان افتتاح شد.

افتتاح ۵ واحد مسکونی معلولان بهزیستی در شهر حاجی‌آباد با اعتبار یک میلیارد تومان، کلنگ احداث مانوری فیدر آهنگ و جداسازی مشترکان برق شهر حاجی‌آباد با اعتبار یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون ریال از دیگر پروژه‌های اجرا شده در شهرستان زیرکوه بود.

 

 

 

 

بهره‌برداری از ۲۳ پروژه راهداری خراسان‌جنوبی در هفته دولت

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان‌جنوبی از بهره‌برداری از ۲۳ پروژه راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان‌جنوبی در هفته دولت خبرداد.

بهره‌برداری از ۲۳ پروژه راهداری خراسان‌جنوبی در هفته دولت

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، اسداله جلال‌زاده ظهر امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران، اظهار داشت: هفته دولت مهم‌ترین مناسبت تقویمی دستگاه‌های اجرایی و زمان گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر و شهدای دولت است.

وی بیان داشت: این اداره‌کل طی هفته دولت با افتتاح و شروع عملیات اجرایی ۲۳ پروژه با اعتباری بالغ بر ۱۲۲۷ میلیارد ریال سهمی در گرامیداشت این هفته دارد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان‌جنوبی افزود: قالب این پروژه‌ها شامل عملیات تعریض، نوسازی و بهسازی راه روستایی، اجرای روشنایی، احداث راه روستایی، احداث پل، اصلاح شیب شیروانی، روکش آسفالت سرد و گرم  و احداث قرنیز در راه‌های استان است.

جلال‌زاده ادامه داد: افتتاح روکش اسلاری سیل محور سه‌راهی بشرویه _ دیهوک برای اولین بار در استان از جمله پروژه‌های قابل بهره‌برداری این هفته است.

وی یادآور شد: همچنین در این هفته افتتاح پروژه‌های، تعریض و بهسازی محور سربیشه_درح_ مرز ماهیرود، اصلاح شیب و شیروانی و آسفالت گرم محور نهبندان_ بیرجند و عملیات روکش آسفالت محورهای فرعی راه روستایی نهبندان به طول ۲۰ کیلومتر را شاهد خواهیم بود.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان‌جنوبی خاطرنشان کرد: همچنین تعدادی از پروژه‌ها در شهرستان‌های خوسف، درمیان، بشرویه، سربیشه، فردوس، قاین، نهبندان، طبس و زیرکوه به بهره‌برداری می‌رسد.

انتهای پیام/۳۴۰۳/ح

 

 

 

تذکر نماینده شهرستان‌های قائنات و زیرکوه در خصوص گرانی‌های اخیر

نماینده مردم شهرستان‌های قائنات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی در خصوص گرانی‌های اخیر تذکر داد.

تذکر نماینده شهرستان‌های قائنات و زیرکوه در خصوص گرانی‌های اخیر

به گزارش خبرگزاری فارس، سلمان اسحاقی امروز در صحن علنی مجلس در جلسه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم گفت: پارسال در همین ایام بود که در مجلس فریاد زدیم اگر فکری به حال وضع مرغ نکنیم با افزایش قیمت مواجه خواهیم شد که دولت آن را به طور مناسب کنترل نکرد.

او با اشاره به اینکه در حال حاضر از بازار خبر‌های خوبی نمی‌رسد، افزود: از سران سه قوه تقاضا می‌کنیم که کارگروه و تیمی را برای کنترل قیمت کالا‌های اساسی تشکیل دهند.

نماینده مردم شهرستان‌های قائنات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی گفت: امروز اگر فکری برای کنترل قیمت نهاده‌های دامی نکنیم در چندماه آینده با افزایش قیمت دام‌های سبک و سنگین مواجه خواهیم شد.

 

 

 

فراخوان مسابقات دارت انتخابی قهرمانی کشور

معاون توسعه امور ورزش اداره کل ورزش و جوانان خراسان جنوبی از فراخوان مسابقات دارت انتخابی تیم آقایان و بانوان این استان برای شرکت در مسابقات قهرمانی کشور خبر داد

 

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، قطبی معاون توسعه امور ورزش اداره کل ورزش و جوانان خراسان جنوبی گفت: مسابقات دارت انتخابی مسابقات قهرمانی کشور به صورت آنلاین در دو بخش آقایان و بانوان ۴ و ۵ مرداد برگزار می‌شود و ۴ نفر برتر هر بخش به تیم استان راه پیدا می‌کنند.

او افزود: این مسابقات زیر نظر کمیته دارت استان برگزار می‌شود و علاقمندان می‌توانند مشخصات خود را از طریق واتساپ به شماره‌ی ۰۹۱۳۹۶۸۶۵۰۹ برای آقایان و ۰۹۳۵۴۳۶۸۶۲۶ برای بانوان ارسال کنند.

قطبی ادامه داد: تمامی مسابقات زیر نظر داور انجام می‌شود، اما در صورت توافق هر دو بازیکن، برگزاری مسابقه بدون حضور داور نیز امکان پذیر است.

معاون توسعه امور ورزش اداره کل ورزش و جوانان خراسان جنوبی تصریح کرد: مسابقات بانوان روز پنجشنبه ۴ مرداد و مسابقات آقایان جمعه ۵ مرداد برگزار می‌شود.

انتهای پیام/ک

 

 

 

 

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی خراسان جنوبی:

انجمن علمی روانشناسی واحد بیرجند موفق به کسب رتبه اول شد

علی آبادی گفت: انجمن علمی روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بیرجند در بین انجمن های علمی واحد بیرجند و همچنین در میان انجمن های علمی دانشگاه های آزاد اسلامی استان خراسان جنوبی در سال تحصیلی ١۴٠٠–١٣٩٩ موفق به کسب رتبه اول شد.

انجمن علمی روانشناسی واحد بیرجند موفق به کسب رتبه اول شد

مجید علی آبادی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی خراسان جنوبی در جلسه ویژه با اعضای انجمن علمی روانشناسی ضمن تبریک به دبیر انجمن علمی روانشناسی آقای علیرضا هادیان گل، اعضای انجمن و تمامی دانشجویان رشته روانشناسی از فعالیت‌ها و تلاش‌های بی شائبه آنان که منجر به کسب این موفقیت گردید تشکر و قدردانی نمود.

در این جلسه‌ که دکتر بهلولی رئیس باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان واحد بیرجند نیز حضور داشت ،دکتر علی آبادی معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی خراسان جنوبی گفت: امید بر این است انجمن علمی روانشناسی در آینده نیز با تمام قوا به فعالیت ها و تلاش‌های بی‌وقفه و با ارزش خود ادامه داده و همچنان باعث افتخار آفرینی برای خود، دانشجویان رشته روانشناسی و همچنین واحد بیرجند گردد.

علیرضا هادیان گل دبیر انجمن علمی روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی بیرجند نیز کسب این موفقیت را به اعضای انجمن و تمامی دانشجویان رشته روانشناسی تبریک گفته و از زحمات و تلاش های آنان در مسیر تحقق اهداف انجمن تقدیر و قدردانی نمود.

وی در ادامه ضمن تشکر از همراهی و همکاری مسئولین از جمله آقایان دکتر مجید علی آبادی (معاونت پژوهش و فناوری) و دکتر حمید بهلولی (رئیس باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان) و دکتر قاسم آهی (مدیرگروه روانشناسی) در پیشبرد برنامه های انجمن افزود: امید است این حرکت رو به جلو با قدرت تداوم داشته باشد و شاهد شکوفایی بیش از پیش استعداد دانشجویان روانشناسی بوده و از ظرفیت‌های علمی آنان در پیشبرد اهداف انجمن به بهترین شکل بهره‌برداری نماییم.

 

 

 

 

 

گازرسانی به ۶ روستا و ۵ واحد تولیدی شهرستان بیرجند افتتاح شد

گازرسانی به ۶ روستا و ۵ واحد تولیدی شهرستان بیرجند افتتاح شد

گازرسانی به ۶ روستا، پنج واحد صنعتی و تولیدی و ۹ پروژه مسکن محرومان در دومین روز هفته دولت با حضور استاندار خراسان جنوبی در شهرستان بیرجند افتتاح شد.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان جنوبی روز چهارشنبه در آیین افتتاح پروژه‌های هفته دولت در شهرستان بیرجند گفت: برای این پروژه ۱۵ کیلومتر شبکه توزیع و ۸۷ علمک گاز اجرا شده که ۱۱۰ خانوار از مزایای آن برخوردار شدند.

محمود هاشمی اعتبار هزینه شده برای گازرسانی به این روستاها را ۴۵ میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: امروز به نمایندگی از ۶ روستای عملیات گازرسانی به روستای حسن آباد بیرجند افتتاح شد.

وی با اشاره به افتتاح گازرسانی به پنج واحد صنعتی و تولیدی در بیرجند بیان کرد: برای این پروژه سه کیلومتر شبکه توزیع و پنج علمک نصب شده همچنین پنج میلیارد ریال اعتبار نیز هزینه شده است.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان جنوبی اظهار داشت: افتتاح گازرسانی به ۹ پروژه مسکن محرومین با اجرای چهار کیلومتر شبکه توزیع و نصب ۶۴ علمک گاز نیز از دیگر پروژه‌ها است.

وی ادامه داد: برای این پروژه‌ها ۱۰ میلیارد ریال اعتبار هزینه شده و ۱۲۵ خانوار شهرستان بیرجند از مزایای گاز طبیعی برخوردار شدند.

هاشمی عنوان کرد: در مجموع همزمان با هفته دولت امسال عملیات اجرایی گازرسانی به ۹ روستای شهرستان بیرجند با پیش بینی اعتبار ۵۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال نیز آغاز می‌شود.

وی افزود: برای اجرای این پروژه ۱۱ کیلومتر شبکه توزیع و ۱۱۷ علمک گاز نصب و ۱۶۳ خانوار از نعمت گاز طبیعی برخوردار می‌شوند.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان جنوبی گفت: عملیات اجرایی گازرسانی به ۲۴ واحد صنعتی و تولیدی با اعتبار مورد نیاز ۷۰ میلیارد ریال در قالب اجرای ۱۹ کیلومتر شبکه توزیع و احداث یک ایستگاه تقلیل فشار و هفت ایستگاه اندازه‌گیری نیز در بیرجند آغاز شد.

وی اظهار داشت: عملیات گازرسانی به چهار پروژه طرح اقدام ملی مسکن نیز همزمان با هفته دولت امسال در شهرستان بیرجند آغاز می‌شود.

هاشمی با بیان اینکه برای اجرای این پروژه ۶۳ میلیارد ریال اعتبار نیاز است عنوان کرد: با بهره‌برداری از این پروژه چهار هزار و ۳۳۷ خانوار این شهرستان از نعمت گاز برخوردار می‌شوند.

خراسان جنوبی ۱۱ شهرستان دارد و بیرجند مرکز آن است.

هفته دولت از دوم شهریور آغاز شد و بنابر اعلام معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی همزمان با هفته دولت امسال یک هزار و ۵۳ پروژه با اعتبار هزار و ۶۱۴ میلیارد تومان در این استان افتتاح یا عملیات اجرایی آنها آغاز می‌شود.

از مجموع این پروژه‌ها ۸۸۰ پروژه عمرانی افتتاح و عملیات اجرایی ۱۷۳ پروژه نیز در مناطق شهری و روستایی استان آغاز می‌شود.

 

 

 

 

 

مدیرکل ورزش و جوانان خراسان‌ جنوبی:

اظهارات گزارشگر بازی تیم‌های فوتبال بیرجند و ماهشهر در دست پیگیری است

اظهارات گزارشگر بازی تیم‌های فوتبال بیرجند و ماهشهر در دست پیگیری است

 مدیرکل ورزش و جوانان خراسان جنوبی گفت: در پاسخ به خواسته مردمی، موضوع حرکت غیراخلاقی گزارشگر بازی تیم‌های فوتبال پیام وحدت بیرجند و خلیج فارس بندر ماهشهر در لیگ دسته سه در حال پیگیری است.

حسن عزیزی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در این دیدار که به میزبانی تیم خلیج فارس بندر ماهشهر برگزار شد، گزارشگر بازی ادبیات نامناسبی را هم در گزارش بازی و هم در مورد سابقه و پیشینه خراسان و بیرجند به کار برد که موجب رنجش مردم خراسان جنوبی شد و صحت هم ندارد چرا که فوتبال خراسان جنوبی پیشینه خوبی دارد.

وی بیان کرد: اهالی ورزش‌دوست خراسان جنوبی این موضوع را اهانت تلقی کردند و در پاسخ به خواسته مردمی این موضوع را از مدیرکل ورزش و جوانان خوزستان پیگیری کردم که از طرف این اداره کل موضوع در حال پیگیری است.

مدیرکل ورزش و جوانان خراسان جنوبی گفت: هر حقی از فوتبال خراسان جنوبی به واسطه تخطی فرد یا افرادی ضایع شود ما وظیفه پیگیری آن را داریم و تا رسیدن به نتیجه لازم، موضوع را پیگیری خواهیم کرد.

وی با اشاره به اینکه ششم شهریور ماه جاری تیم فوتبال پیام وحدت بیرجند میزبان تیم خلیج فارس بندر ماهشهر است اضافه کرد: این دیدار حساس است و نماینده خراسان جنوبی اگر این بازی را ببرد، به لیگ دسته دو باشگاه‌های کشور صعود می‌کند که اتفاق کم‌نظیری است.

عزیزی افزود: وقتی تیم دسته سه استان هم در لیگ مطرح بود، حمایت زیادی کردیم و مجموع کمک ما به هیات فوتبال برای لیگ فوتبال ۲۵۰ میلیون تومان کمک نقدی بوده علاوه بر اینکه کمک‌های زیادی در ایاب و ذهاب تیم داشتیم.

تیم پیام وحدت بیرجند در پلی آف لیگ دسته سوم باشگاه‌های کشور ۳۱ مرداد به مصاف تیم خلیج فارس بندر ماهشهر رفت که این بازی با تساوی بدون گل پایان یافت.

فیلم کوتاهی از این بازی که در آن گزارشگر از پیشینه خراسان می‌گوید در فضای مجازی منتشر شده و واکنش‌های اعتراضی مردم خراسان جنوبی را به دنبال داشته است.

بازی برگشت ۲ تیم ششم شهریور ماه جاری در بیرجند برگزار خواهد شد.

 

 

 

هشت تن مواد مخدر در خراسان جنوبی کشف شد

هشت تن مواد مخدر در خراسان جنوبی کشف شد

فرمانده انتظامی خراسان جنوبی گفت: رزمندگان پلیس در فرماندهی انتظامی استان با اقدامات شبانه‌روزی هشت تن انواع مواد مخدر را در مرداد امسال کشف و ضربات سنگینی بر پیکره سوداگران مرگ وارد کردند.

سردار ناصر فرشید روز چهارشنبه به رسانه‌ها اعلام کرد: این کشفیات با دستگیری ۷۲۰ سوداگر مرگ همراه بود که به محاکم قضایی معرفی شدند.

وی کشف ۱۵۳ میلیارد ریال کالای قاچاق و احتکار شده، ۴۴ هزار لیتر سوخت قاچاق، دستگیری ۳۱۱ سارق، دستگیری ۱۴۲ قاچاقچی کالا و ۶ هزار و ۵۰۰ اعمال قانون در اجرای مصوبات ستاد مقابله با کرونا و تخلفات حادثه‌ساز را از دیگر اقدامات ماموران پلیس خراسان جنوبی در مرداد ماه عنوان کرد.

فرمانده انتظامی خراسان جنوبی با قدردانی از اقدامات جهادی رزمندگان پلیس استان ادامه داد: خداوند را شاکریم که در لباس مقدس نیروی انتظامی فرصت خدمتگزاری به مردم را به ما عنایت کرده است و بابت این نعمت باید قدردان و شکرگزار باشیم.

وی گفت: در عرصه‌های ایثار و از جان‌گذشتگی، ماموران پلیس همیشه پیشقدم هستند و دست خدا برای یاری در ماموریت‌های ما مشهود است زیرا اعتقاد داریم اگر کار برای رضای خداوند باشد قطعا خداوند ما را یاری خواهد کرد.

سردار فرشید تصریح کرد: امنیت و اقتدار مرزهای حساس و شکننده‌ای دارند که باید با خودسازی مراقبت کنیم این اقتدار همراه با غرور نباشد و خدا و شهدای مظلوم نیروی انتظامی را شاهد و ناظر بر اعمال خود ببینیم.

کشف ۴۱۶ کیلو و ۴۵۰ گرم تریاک در بیرجند 

وی همچنین گفت: ماموران انتظامی شهرستان بیرجند در بازرسی از یک سواری پژو، ۴۱۶ کیلو و ۴۵۰ گرم تریاک را کشف کردند.

فرمانده انتظامی خراسان جنوبی بیان کرد: ماموران انتظامی شهرستان بیرجند در راستای اجرای طرح کنترل محورهای مواصلاتی به یک سواری پژو  ۴۰۵ مشکوک شدند و با علائم هشدار دهنده به راننده آن دستور ایست دادند که راننده با مشاهده پلیس بر سرعت خود افزود و متواری شد.

وی افزود: ماموران، خودروی حامل مواد مخدر را تعقیب و با اقدامی منسجم و هماهنگ آن را متوقف کردند که سرنشینان خودرو قبل از رسیدن ماموران متواری و از دید ماموران خارج شدند.

سردار فرشید با اعلام اینکه در بازرسی از خودور ۴۱۶ کیلو و ۴۵۰ گرم تریاک کشف شد گفت: عملیات درخصوص دستگیری متهمان متواری شده ادامه دارد.

وی تاکید کرد: پلیس با رصد شبانه‌روزی محورهای مواصلاتی، اجازه جولان به قاچاقچیان مواد مخدر و سوداگران مرگ را نخواهد داد و با قاطعیت با برهم زنندگان نظم و امنیت عمومی برخورد می‌کند.

 

 

 

 

پنج سایت اینترنت پرسرعت در بیرجند به بهره‌برداری رسید

 همزمان با دومین روز هفته دولت، پروژه‌های ارتباطات و فناوری اطلاعات از جمله پنج سایت اینترنت پرسرعت و ارتقای ۲ سایت همراه با فناوری نسل سه و چهار با حضور استاندار خراسان جنوبی در شهرستان بیرجند افتتاح شد.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان جنوبی روز چهارشنبه در این آیین که به صورت نمادین در روستای خراشاد بیرجند برگزار شد گفت: ۲ سایت تلفن همراه در روستاهای خراشاد و شاخن به فناوری نسل سه و چهار ارتقا یافتند.

مصطفی بهی افزود: برای ارتقای پروژه سایت همراه اول روستای خراشاد به فناوری نسل چهارم ۱۵ میلیارد ریال اعتبار هزینه شده که ۳۰۰ خانوار از مزایای آن برخوردار می‌شوند.

وی بیان کرد: برای مجموع پروژه‌های قابل افتتاح ارتباطات و فناوری اطلاعات در شهرستان بیرجند ۱۶۹ میلیارد ریال اعتبار هزینه شده و با افتتاح این پروژه‌ها در هفته دولت سطح خدمات ارتباطی در ۱۹ روستای این شهرستان ارتقا می‌یابد.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان جنوبی اظهار داشت: پروژه نوسازی و توسعه تجهیزات یک باب مرکز مخابراتی این منطقه خراشاد نیز با هزینه‌ چهار میلیارد ریال امروز افتتاح شد.

وی از راه‌اندازی ۲ باجه خدمات بانکی روستایی در روستاهای خراشاد و مرک خبر داد و گفت: برای این پروژه‌ها ۲ میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است.

بهی عنوان کرد: پنج سایت جدید توسعه اینترنت پرسرعت همراه در روستاهای آویج، سرحد، جلال سفلی، عینید بالا و خوشینه علیا برای بهره‌مندی ۹ روستا به بهره‌برداری رسید.

وی افزود: احداث ۲ سایت جدید توسعه شبکه تلفن همراه در روستاهای افکشت و آرویج برای برخورداری ۶ روستا و اجرای ۴۰ کیلومتر فیبر نوری در ۲ دهستان باقران و شاخنات از دیگر پروژه‌هایی است که به مناسبت هفته دولت در بیرجند افتتاح شد.

خراسان جنوبی ۱۱ شهرستان دارد و بیرجند مرکز آن است.

هفته دولت از دوم شهریور آغاز شد و بنابر اعلام معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی همزمان با هفته دولت امسال یک هزار و ۵۳ پروژه با اعتبار هزار و ۶۱۴ میلیارد تومان در این استان افتتاح یا عملیات اجرایی آنها آغاز می‌شود.

از مجموع این پروژه‌ها ۸۸۰ پروژه عمرانی افتتاح و عملیات اجرایی ۱۷۳ پروژه نیز در مناطق شهری و روستایی استان آغاز می‌شود.

 

 

 

 

 

 

اختصاص ۶۹۰ میلیارد تومان برای طرح‌های هفته دولت در شهرستان خوسف

اختصاص ۶۹۰ میلیارد تومان برای طرح‌های هفته دولت در شهرستان خوسف

 فرماندار خوسف گفت: همزمان با هفته دولت در شهرستان خوسف ۸۴ پروژه با اعتبار ۶۹۰ میلیارد تومان افتتاح یا کلنگ‌زنی می‌شود که ۸۱ پروژه افتتاحی است.

محمدعلی آخوندی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: عملیات اجرایی سه پروژه نیز آغاز می‌شود همچنین از این پروژه‌ها ۵۷ پروژه خدماتی، ۲۲ پروژه کشاورزی و یک پروژه اقتصادی است.

وی گفت: عملیات اجرایی کارخانه تولید اسلب سرامیکی و کاشی ساختمانی کفی پرسلانی لعاب‌دار با پیش‌بینی سرمایه‌گذاری ۵۵۰ میلیارد تومان و با حضور استاندار خراسان جنوبی در شهرک شهید رحمانی خوسف آغاز می‌شود.

فرماندار خوسف افزود: پروژه کارخانه تولید اسلب سرامیکی از جمله مصوبات ستاد توسعه خاوران است که در صورت بهره‌برداری برای ۲۲۳ نفر به صورت مستقیم اشتغال ایجاد می‌کند.

وی عنوان کرد: از مجموع پروژه‌های قابل افتتاح هفته دولت در این شهرستان، ۴۲ پروژه در حوزه برق، ۲۲ پروژه کشاورزی، چهار پروژه گاز، پنج مورد عشایر، آب و فاضلاب و منابع طبیعی هر کدام ۲ پروژه، بنیاد مسکن، راهداری، شهرداری و بخشداری خوسف هر کدام یک پروژه افتتاح خواهد شد.

آخوندی گفت: همزمان با هفته دولت امسال ۱۵ روستای شهرستان خوسف در قالب ۲ هزار و ۱۸۸ نفر از گاز طبیعی برخوردار می‌شوند.

وی افزود: گازرسانی به روستاهای معدن قلعه‌زری، برزدران، جویلان، خونیک سفلی، مبادی، حسن‌آباد ذاکری، نازان، رود کاج، کمر سبز، فخرآباد، خالق‌آباد، خلق‌آباد، بصیران، دم روباه و بیشه در هفته دولت به بهره‌برداری می‌رسد.

وی با بیان اینکه ۳۶ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان اعتبار برای گازرسانی به این روستاها هزینه شده است اظهار داشت: این پروژه شامل اجرای ۲۸ کیلومتر شبکه تغذیه و ۶۴ کیلومتر شبکه توزیع است.

فرماندار خوسف از گازرسانی به پنج واحد صنعتی در این شهرستان خبر داد و گفت: همچنین گازرسانی به مسکن محرومان و مسکن ملی با اعتبار پنج میلیارد و ۸۵۰ میلیون تومان از دیگر پروژه‌هایی است که در این هفته افتتاح می‌شود.

وی افتتاح کشتارگاه دام سبک و سنگین در خوسف را از دیگر پروژه‌های هفته دولت عنوان کرد و افزود: برای این پروژه بیش از ۶۰ میلیارد تومان اعتبار هزینه شده که زمینه اشتغال ۱۲۰ نفر را فراهم کرده است.

آخوندی اظهار داشت: در این مدت طرح آبیاری تحت فشار شرکت پیوند خاوران با اعتبار ۴۵۰ میلیون تومان همچنین احیا و مرمت ۹ رشته قنات شامل قنوات روستاهای معصوم‌آباد، جفت رود، پرمپچ، هویگان با اعتباری بالغ بر یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان به بهره‌برداری می‌رسد.

وی گفت: تکمیل و تجهیز پارک گل نرگس شهر خوسف با اعتبار ۶۰۰ میلیون تومان، اجرای نهالکاری و هلالی آبگیر با اعتبار یک میلیارد و ۶۷۰ میلیون تومان از دیگر پروژه‌های قابل افتتاح در شهرستان خوسف است.

فرماندار خوسف افزود: آبرسانی به سه روستای تجگ، ماهمیران و کلاته شمس نیز با اعتبار سه میلیارد و ۷۷۰ تومان انجام شد که با بهره‌برداری از این طرح ۴۰۰ نفر بهره‌مند خواهند شد.

وی بیان کرد: همچنین آبرسانی به سه روستا در دهستان براکوه و تامین آب شرب پایدار برای ۱۵ روستا در دهستان براکوه با اعتبار سه میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان از دیگر پروژه‌های مهم در شهرستان خوسف است.

خراسان جنوبی ۱۱ شهرستان دارد و مرکز شهرستان خوسف در ۳۶ کیلومتری بیرجند است.

هفته دولت از دوم شهریور آغاز شد و بنابر اعلام معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی همزمان با هفته دولت امسال یک هزار و ۵۳ پروژه با اعتبار هزار و ۶۱۴ میلیارد تومان در این استان افتتاح یا عملیات اجرایی آنها آغاز می‌شود.

از مجموع این پروژه‌ها ۸۸۰ پروژه عمرانی افتتاح و عملیات اجرایی ۱۷۳ پروژه نیز در مناطق شهری و روستایی استان آغاز می‌شود.

 

 

 

 

هزار و ۲۰۰ خانوار عشایری خراسان جنوبی از برق خورشیدی بهره‌مند می‌شوند

هزار و ۲۰۰ خانوار عشایری خراسان جنوبی از برق خورشیدی بهره‌مند می‌شوند

 مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی گفت: با اجرای کامل فاز نخست توزیع سامانه‌های خورشیدی قابل حمل در این استان یک هزار و ۲۰۰ خانوار عشایری از مزایای این سامانه‌ها و برق خورشیدی بهره‌مند می‌شوند.

مهدی دادگر روز چهارشنبه در گفت‌ و گو با خبرنگار ایرنا افزود: امسال در فاز نخست این تعداد سامانه‌ خورشیدی برای خانوارهای عشایری به استان خراسان جنوبی اختصاص یافت که تاکنون نیمی از این برنامه محقق شده است.

وی اظهار داشت: برای تامین این تعداد پنل خورشیدی ۱۱ میلیارد و ۷۷۲ میلیون تومان اختصاص یافت که از این میزان یک میلیارد و ۱۷۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان معادل ۱۰ درصد آورده نقدی خانوارهای عشایری و ۱۰ میلیارد و ۵۹۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان معادل ۹۰ درصد توسط شرکت توزیع نیروی برق استان در وجه تولیدکننده سامانه‌های خورشیدی پرداخت شده است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی گفت: اقدامات لازم برای دریافت سهمیه فاز دوم در دست پیگیری است تا به خانوارهای عشایری تحویل شود.

وی با بیان اینکه پنل‌های خورشیدی علاوه‌ بر بهبود رفاه عشایر نقش مهمی در حفظ محیط‌ زیست دارد افزود: عشایر از این پنل‌های خورشیدی می‌توانند برای  شارژ موبایل‌، رادیو و سایر وسایل برقی کم‌مصرف همچنین برای روشنایی متناسب با توان تولیدی دستگاه استفاده کنند.

دادگر ارزش هر سامانه خورشیدی عشایری را ۹۸ میلیون ریال اعلام کرد و گفت: تاکنون این سامانه‌ها بین عشایر شهرستان‌های طبس، نهبندان، سربیشه، زیرکوه و فردوس توزیع شده است.

وی افزود: به دلیل کاهش بارندگی در سال جاری نیروگاه‌های برق آبی که ۵۰ درصد انرژی را تامین می‌کنند با مشکل مواجه شده‌اند و با توجه به کاهش آب پشت سدهایی که استفاده‌های چند منظوره دارد، در تولید برق محدودیت‌هایی به وجود آمده است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی اظهار داشت: این استان به دلیل ظرفیت استثنایی کسب انرژی باد و خورشیدی توانایی بالایی در ایجاد نیروگاه‌های تجدیدپذیر دارد و در حال حاضر با تولید ۲۳ مگاوات انرژی خورشیدی حدود هشت درصد مصرف برق استان از انرژی خورشیدی تامین می‌شود.

خراسان جنوبی چهارمین استان عشایری کشور است و ۱۵ هزار و ۶۷۶ خانوار عشایری دارد که جمعیت ۸۱ هزار نفری را شامل می‌شود.

 

 

 

 

 

۶۸ پروژه هفته دولت در روستاهای شهرستان زیرکوه افتتاح می‌شود

۶۸ پروژه هفته دولت در روستاهای شهرستان زیرکوه افتتاح می‌شود

 فرماندار زیرکوه گفت: ۲۷ پروژه هفته دولت امسال در مناطق شهری و ۶۸ پروژه در مناطق روستایی این شهرستان به بهره‌برداری می‌رسد و بیش از ۳۰ هزار نفر از مزایای آنها برخوردار می‌شوند.

فرماندار زیرکوه روز سه‌شنبه در آیین افتتاح طرح‌های اولین روز هفته دولت در این شهرستان مرزی گفت: ۹۵ طرح عمرانی و خدمانی با اعتبار ۵۰ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان به مناسبت هفته دولت در زیرکوه افتتاح می‌شود.

محمدحسین عربشاهی افتتاح ۱۵ طرح کشاورزی، نگارخانه شهر حاجی‌آباد، افتتاح ۹۷ واحد مسکن روستایی، ۴۷ پروژه برق‌رسانی و منابع طبیعی، پنج طرح گاز رسانی، ۲ طرح بهداشتی، ۲ طرح راهداری و هشت طرح آبرسانی را از مهمترین طرح‌های افتتاحی این شهرستان ذکر کرد.

وی اظهار داشت: همچنین به مناسبت هفته دولت عملیات اجرایی هفت طرح عمرانی با اعتبار ۷۱ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان در شهرستان آغاز می‌شود.

فرماندار زیرکوه افزود: عملیات اجرایی احداث کارخانه کنسانتره آهن با ۶۰ میلیارد تومان اعتبار بخش خصوصی نیز به مناسبت هفته دولت در راستای انعقاد تفاهم‌نامه ستاد توسعه خاوران شهرستان اجرایی می‌شود.

وی با گرامیداشت هفته دولت و یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر گفت: هفته دولت فرصت مناسب و مغتنمی برای انعکاس و ارایه خدمات و اقدامات دولت و نظام جمهوری اسلامی در حوزه‌های مختلف است.

عربشاهی افزود: خدمت بی‌منت به مردم و تلاش برای گره‌گشایی از مشکلات آنان وظیفه همه مدیران و مد نظر مسوولان است.

وی اظهار داشت: در سال جاری ۳۷ میلیارد تومان اعتبارات عمرانی به شهرستان زیرکوه اختصاص یافته همچنین طی هفته جاری هفت میلیارد تومان  اعتبار جدید به حوزه راه، آب و امور عشایری شهرستان اختصاص یافت که امیدواریم با تخصیص کامل این اعتبارات بتوانیم گام موثری در راستای رفع مشکلات شهرستان برداریم.

همزمان با نخستین روز هفته دولت پنج واحد مسکن معلولان در شهرستان زیرکوه با اعتبار یک میلیارد تومان به بهره‌برداری رسید.

همچنین عملیات اجرایی احداث مانوری فیدر آهنگ و شاهرخت و جداسازی مشترکان برق حاجی‌آباد با اعتبار یک میلیارد و ۱۰۷ میلیون تومان آغاز شد.

عطرافشانی گلزار شهدای شهر حاجی‌آباد، دیدار با خانواده شهید مهدی رضایی و دیدار مسوولان دستگاه‌های اجرایی شهرستان با فرماندار از دیگر برنامه‌های مسوولان در نخستین روز هفته دولت در زیرکوه بود.

 

 

 

 

علائم کووید طولانی مدت چیست؟

علائم کووید طولانی مدت چیست؟

ایسنا/خراسان جنوبی رئیس بخش عفونی بیمارستان ولیعصر(عج) بیرجند گفت: اطلاعات از مدت زمان ماندگاری شرایط کرونایی پس از ابتلا هنوز کاملاً مشخص نیست؛ بعضی از بررسی‌ها نشان داد که این بیماری می‌تواند سه ماه طول بکشد و بعضی تا شش الی ۹ ماه نیز گزارش شده است.

مسعود ضیایی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: اگر به بیماری کووید ۱۹ مبتلا و درمان شده‌اید، اما هنوز برخی از علائم را دارید ممکن است بیماری داشته باشید که بیماری پس از کووید ۱۹ نامیده می‌شود که گاهی اوقات این بیماری با عنوان کووید طولانی مدت نیز گفته می‌شود.

وی افزود: بعضی از رایج‌ترین علائم بیماری بعد از کووید ۱۹ یا همان کووید طولانی شامل تنگی نفس، خستگی، اختلال در عملکرد شناختی که مردم آن را اختلال در تمرکز حافظه نیز می‌گویند، است؛ این سه مورد رایج‌ترین علائم هستند با این حال بیش از ۲۰۰ علائم وجود دارد که اواسط بیماری‌های مختلف گزارش شده است.

وی ادامه داد: لیست علائم طولانی است؛ بنابراین علائم دیگری که بیماران یا افراد ممکن است تجربه کنند، مانند درد قفسه سینه، اختلال در صحبت کردن، اظطراب یا افسردگی، تب، از دست دادن حس بویایی و چشایی که این لیست بسیار طولانی است، اما سه موردی که اول بیان شد موارد اصلی هستند.

ضیایی افزود: اطلاعات از مدت زمان ماندگاری این شرایط هنوز کاملاً مشخص نیست؛ بعضی از بررسی‌ها نشان داد که این بیماری می‌تواند سه ماه طول بکشد و بعضی تا شش الی ۹ ماه نیز گزارش شده است، اما همانطور که می‌دانید حدود یک سال و نیم است که درگیر این همه  گیری هستیم و نیاز است تا بررسی‌ها و مطالعات بیشتری انجام شود تا بیمارانی را که به این بیماری بعد از کووید ۱۹ مبتلا شدند را به مدت طولانی تر دنبال کنیم.

رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند و فوکال پویینت علمی مراقبت و مدیریت بیماری‌های عفونی تصریح کرد: هر فردی که به بیماری پس از کووید ۱۹ مبتلا می شود باید دنبال دریافت مراقبت‌های لازم باشد که توسط ارائه دهنده مراقبت‌های اولیه ارائه می‌شود.

ضیایی اظهار کرد: همچنین متخصصان توانبخشی مرتبط و در کارهای اجتماعی، روانشناس اجتماعی و متخصصان بهداشت روانی می‌توانند کمک کننده باشند؛ اینها مراقب‌ هایی است که افراد مبتلا به بیماری پس از کرونا باید دریافت کنند.

وی  با بیان اینکه محققان در حال کسب اطلاعات بیشتر در مورد علت مکانیزم واقعی بیماری هستند، تصریح کرد: در مورد واکسن کرونا، کاملا واضح است که برای جلوگیری از عفونت ویروس، پیشگیری و بهترین راه برای  جلوگیری از بیماری و ایجاد بیماری‌های پس از کرونا است.

وی تصریح کرد: واکسن‌های تایید شده موجود از بستری شدن در بیمارستان و مرگ و میر جلوگیری می‌کنند؛ بنابراین همه کسانی که واجد شرایط هستند باید واکسن بزنند و البته که اقدامات پیشگیرانه بهداشتی مانند ماسک زدن، رعایت فاصله فیزیکی و شستن دست‌ها برای جلوگیری از کرونا بسیار حائز اهمیت است.

 

 

 

 

 

استاندار خراسان جنوبی تأکید کرد:
لزوم شتاب‌گیری سطح پوشش خدمات ارتباطی در خراسان جنوبی
ملانوری بر لزوم شتاب‌گیری سطح پوشش خدمات ارتباطی در خراسان جنوبی تأکید کرد و گفت: آحاد افراد جامعه باید به اطلاعات و صنعت به روز حوزه ارتباطات ، در لحظه دسترسی داشته باشند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، «حمید ملانوری» امروز (۳شهریور) در مراسم افتتاح همزمان پروژه های اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات ویژه شهرستان بیرجند، ضمن تبریک هفته دولت، اظهار کرد: با توجه به این که در عصر ارتباطات زندگی می کنیم، قاعدتاً موضوع دسترسی به زیرساخت های ارتباطی در دوره حاضر، اهمیت بسزایی دارد.

 

استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: امروز اگر جوامع می خواهند از این سرعت پرشتاب پیشرفت و توسعه عقب نیفتند، باید به زیرساخت های ارتباطی به صورت لحظه ای دسترسی داشته باشند و در جریان اطلاعات قرار بگیرند تا بتوانند با ارتباط گیری صحیح و سریع، به این عرصه رقابتی ورود کرده و رتبه قابل توجهی کسب نمایند.

 

وی با اشاره به این که علاوه بر بحث ارتباطات، امروزه تولید، اشتغال، کسب و کار، تجارت، بازرگانی و … همه به حوزه ارتباطات وابستگی دارند، متذکر شد: ما باید با توسعه حوزه ارتباطات بتوانیم گام های بلندی در زمینه اشتغال، ایجاد کسب و کارهای نو و … برداریم.

 

ملانوری به آمار ارائه اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان استناد کرد و گفت: این که اعلام شد از مجموع جمعیت استان، در حوزه ارتباطات همراه اول ۱۰ درصد و در برخورداری از اینترنت ۱۷ درصد فاقد پوشش می باشند، نرم خوبی است اما عدد قابل توجهی می باشد که باید کاهش یابد.

 

وی تأکید کرد: ما باید روند اجرای کار را شتاب بخشیم تا این رقم جبران شود و سطح برخورداری مردم از اینترنت و پوشش تلفن همراه کامل شود.

 

به گفته وی؛ با عنایت وزیر و پیگیری های استان، روند ورود تجهیزات مخابراتی و امکانات ارتباطی به استان شتاب گرفته که با سرعت بیشتری باید ادامه یابد.

 

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به گستردگی استان و پراکندگی جمعیت  بیان کرد: این دو موضوع سبب شده، ارائه خدمات برای دستگاه های اجرایی گران تمام شود اما وظیفه ما این است که همت کنیم تا خدمات به گوشه گوشه استان برسد.

 

ملانوری، هفته دولت را فرصتی برای حضور در مناطق مختلف خواند و گفت: دراین هفته، بعد از یک دوره کاری، اقدامات و برنامه های دستگاه ها به بهره برداری می رسد تا مردم از آنها منتفع شوند.

 

 

 

 

طی هفته دولت؛
۱۰۲ پروژه در زیرکوه افتتاح و کلنگ زنی می شود
فرماندار زیرکوه گفت: طی هفته دولت ۱۰۲ پروژه با اعتباری بالغ بر ۱۲۲ میلیارد تومان در بخش های مختلف از جمله کشاورزی، برق، آب، مسکن روستایی، کارخانه کنسانتره آهن و غیره افتتاح و کلنگ زنی می شود.

«محمدحسین عربشاهی» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در بیرجند اظهار داشت: هفته دولت فرصت مناسبی است تا دستاوردها و گام های دولت و نظام جمهوری اسلامی در عرصه های مختلف به تصویر کشیده شده و برای مردم تشریح شود تا زوایای ناپیدای خدمات گسترده خادمان کشور برای  مردم عزیر بیان شود.

فرماندار زیرکوه در خصوص پروژه های هفته دولت در این شهرستان گفت: طی هفته دولت ۱۰۲ پروژه در این شهرستان با اعتباری بالغ بر ۱۲۲ میلیارد تومان افتتاح و کلنگ زنی می شود.

وی در ادامه بیان کرد: از این تعداد ۹۵ پروژه قابل افتتاح هستند و هفت پروژه نیز در این شهرستان طی هفته دولت کلنگ زنی خواهد شد و از تعداد پروژه های قابل افتتاح ۲۷ پروژه شهری و ۶۸ پروژه روستایی است.

عربشاهی در خصوص پروژه های بخش کشاورزی عنوان داشت: در این بخش ۱۵ پروژه با اعتباری بالغ بر ۶ میلیارد تومان شامل کانال های آبیاری کم فشار، احیای قنوات و غیره افتتاح می شود و ۴۲۵ نفر از این پروژه ها بهره مند خواهند شد.

فرماندار زیرکوه به افتتاح نگارخانه طلوع حاجی آباد زیرکوه اشاره کرد و گفت: برای ساخت این نگارخانه اعتباری بالغ بر یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان هزینه شده است.

وی با اشاره به پروژه های بخش مسکن روستایی بیان کرد: در این راستا ۹۷ واحد مسکونی به اقشار کم درآمد تحویل داده می شود و ۲ پروژه در بخش عمران روستایی با اعتباری بالغ بر ۸۰۰ میلیون تومان در این شهرستان به بهره برداری می رسد.

عربشاهی با بیان اینکه ۴۷ پروژه در بخش برق این شهرستان طی هفته دولت افتتاح می شود، ادامه داد: برای این پروژه ها اعتباری بالغ بر ۸ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان هزینه شده است که شامل احداث شبکه فشار متوسط، تامین برق کشتارگاه، روشنایی معابر و غیره است.

فرماندار زیرکوه عنوان داشت: در حوزه بهداشت و درمان نیز پایگاه سلامت شهر زهان با اعتباری بالغ بر یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان افتتاح می شود و اورژانس جاده ای مهمان شهر زیرکوه نیز با اعتباری بالغ بر یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان کلنگ زنی خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه ۲ پروژه در بخش راهداری این شهرستان با اعتباری بالغ بر ۹ میلیارد تومان طی هفته دولت به بهره برداری می رسد، افزود: این پروژه ها شامل روکش آسفالت محور یزدان و محور زهان این شهرستان است.

عربشاهی با بیان اینکه ۸ پروژه آب رسانی این شهرستان با اعتباری بالغ بر ۴ میلیارد تومان طی هفته دولت افتتاح می شود، ادامه داد: این پروژه ها شامل اصلاح شبکه توزیع آب، خط انتقال آب، آب رسانی مسکن محرومین و بازسازی انشعابات است.

فرماندار زیرکوه در خصوص کلنگ زنی احداث کارخانه کنسانتره آهن در این شهرستان طی هفته دولت گفت: تفاهم نامه احداث این کارخانه در ستاد خاوران استان منعقد شده است و با ظرفیت تولید ۱۰۰ تُن در سال و با سرمایه گذاری ۶۰ میلیارد تومانی بخش خصوصی جهت ایجاد اشتغال برای ۴۷ نفر به صورت مستقیم احداث می شود

در دومین روز از هفته دولت؛
۱۶۹ میلیارد ریال پروژه ارتباطات و فناوری اطلاعات در بیرجند افتتاح شد
در دومین روز از هفته دولت، ۱۶۹ میلیارد رسال پروژه ارتباطات و فناوری اطلاعات شهرستان بیرجند با حضور استاندار خراسان جنوبی افتتاح شد.

پروژه های ارتباطات و فناوری اطلاعات شهرستان بیرجند امروز (۳شهریور) در دومین روز از هفته دولت با حضور استاندار خراسان جنوبی افتتاح شد.

 

این پروژه ها همزمان با افتتاح  پروژه ارتقاء سایت همراه اول روستای خراشاد به تکنولوژی نسل ۴ به بهره برداری رسیدند. جمعیت بهره مند از خدمات این سایت که اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات برای اجرای آن ۱۵ میلیارد ریال هزینه کرده، ۳۰۰ خانوار است.

 

همزمان با حضور استاندار در روستای خراشاد، پروژه نوسازی و توسعه تجهیزات یک باب مرکز مخابراتی این منطقه با هزینه کرد چهار هزار میلیون ریال نیز افتتاح و بازدید شد.

 

در این مراسم پروژه های احداث ۵ سایت جدید توسعه اینترنت پرسرعت همراه در روستاهای آویج، سرحد، جلال سفلی،عینید بالا و خوشینه علیا برای بهره مندی ۹ روستا به بهره برداری رسید.

 

ارتقاء ۲ سایت همراه به تکنولوژی نسل ۳ یا ۴ در روستاهای خراشاد و شاخن،  احداث ۲ سایت جدید توسعه شبکه تلفن همراه در روستاهای افکشت و آرویج برای برخورداری ۶ روستا ، اجرای ۴۰ کیلومتر فیبر نوری در دو دهستان باقران و شاخنات و نیز  راه اندازی ۲ باجه خدمات بانکی روستایی در روستاهای خراشاد و مرک از جمله پروژه های اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات بود که در این مراسم افتتاح شد.

 

گفتنی است؛ اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات برای اجرای این پروژه ها ۱۶۹ میلیارد ریال اعتبار هزینه کرده تا سطح خدمات خود را در ۱۹ روستای شهرستان بیرجند ارتقاء بخشد.

 

 

 

 

مدیر مجتمع معدنی خراسان جنوبی خبر داد؛

بهره برداری از واحد فراوری طلای هیرد دو ماه آینده

بهره برداری از واحد فراوری طلای هیرد دو ماه آینده

 مدیر مجتمع معدنی خراسان جنوبی از پیشرفت ۹۲ درصدی واحد فراوری طلای هیرد نهبندان خبر داد و گفت: پیش بینی می شود این واحد تا دو ماه آینده به بهره برداری برسد.

به گزارش خبرنگار مهر، علیرضا جلالیان در نشست خبری با بیان اینکه معدن طلای هیرد ذخیره قطعی حدود ۵ میلیون تن کانسنگ طلا را دارد، اظهار کرد: طرح فرآوری و استحصال طلا نیز در جوار این معدن در دست احداث است.

مدیر مجتمع معدنی خراسان جنوبی پیشرفت فیزیکی این پروژه را ۹۲ درصد اعلام کرد و گفت: پیش بینی می‌شود این پروژه تا دو ماه آینده به بهره برداری برسد.

وی با اشاره به اینکه در محدوده طلای هیرد تاکنون انجام عملیات استخراج و باطله‌برداری توسط سرمایه‌گذار مربوطه انجام شده است، اظهار کرد: تا کنون بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری برای راه اندازی واحد فرآوری توسط سرمایه گذار انجام شده است.

وی با بیان اینکه با بهره برداری از فاز اول این پروژه بیش از ۲۰۰ نفر اشتغال در استان ایجاد می‌شود، بیان کرد: ظرفیت کارخانه فرآوری و تولید ۲۰۰ کیلوگرم شمش طلا است.

جلالیان با اشاره مشکل نبود زیرساخت ها از جمله آب، برق، گاز، مخابرات، جاده، حمل و نقل ریلی در مناطق معدنی استان اشاره کرد و افزود: به عنوان مثال تنها برای اجرای خط انتقال آب پروژه هیرد بیش از ۸۰ میلیارد تومان هزینه شده است.

به گفته وی اجرای خط انتقال آب از روستای سیب چاه به مجموعه معادن هیرد با اعتبار بالغ بر ۷۰۰ میلیارد ریال و خرید حقابه از شرکت سهامی زراعی با اعتبار برآوردی ۱۰۰ میلیارد ریال در حال انجام است.

مدیر مجتمع معدنی خراسان جنوبی با بیان اینکه شبکه برق کارگاهی به سایت اداری کارخانه نیز توسط سرمایه‌گذار انجام شده است، تصریح کرد: هزینه‌های مربوط به جبران خسارات و حقوق مرتع‌داران در اجرای خط انتقال آب نیز پرداخت شده است.

وی از صدور ۶ پروانه اکتشاف، یک گواهی کشف و چهار پروانه بهره‌برداری در استان توسط این مجتمع خبر داد و بیان کرد: فعالیت‌های این مجتمع برای پنج معدن آهن حنار، طلای هیرد، روی ملوند، آهن بیشه و طلای خونیک در حال انجام است.

وی مجموع ذخایر اکتشاف شده فلزی در این معادن هفت میلیون و ۵۸۸ هزار تن اعلام کرد و افزود: میزان استخراج مواد معدنی معادن مجتمع از ابتدا تاکنون ۶۴ هزار و ۷۶۰ تن بوده است.

جلالیان از اشتغال برای ۲۷۵ نفر در ۶ معدن زیرمجموعه این مجتمع خبر داد و عنوان کرد: میزان اشتغال در زمان بهره‌برداری از این معادن نیز ۴۲۰ نفر خواهد بود.

مدیر مجتمع مواد معدنی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه در معدن روی ملوند عملیات استخراجی از ابتدای آذر ۱۳۹۸ آغاز شده است، ادامه داد: تا کنون ۳۵ هزار و ۹۷۴ تن ماده معدنی استخراج شده است.

به گفته وی در این معدن نیز احداث شبکه برق رسانی توسط پیمانکار مربوطه انجام شده است.

جلالیان با بیان اینکه احداث بستر زیرساخت مخابراتی در معدن آهن حنار انجام شده است، گفت: همچنین در این معدن تاکنون عملیات باطله‌برداری رویی پیت معدن با حجم برداشت ۱۷۳ هزار متر مکعب انجام شده است.

مدیر مجتمع معدنی خراسان جنوبی با بیان اینکه نبود زیرساخت‌ها و هزینه‌های بالای اجرای آن باعث کاهش تمایل سرمایه‌گذاران به فعالیت در استان می‌شود، تصریح کرد: مشکل نیروی انسانی مورد نیاز سرمایه‌گذران و پیمانکاران از دیگر مشکلات در استان است.

تخصیص ۲۰۰ میلیون تومان برای تجلیل از نخبگان استان
استاندار خراسان جنوبی از تخصیص یکصد میلیون تومان توسط استانداری و معادل همین مبلغ از محل آموزش و پرورش به منظور تجلیل از نخبگان استان خبر داد.

به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش خراسان جنوبی، حمید ملانوری صب امروز در پنجمین نشست شورای آموزش و پرورش خراسان جنوبی ضمن تسلیت شهادت امام حسین(ع) و شهدای عاشورای حسینی و گرامی داشت هفته دولت، اظهار کرد:  در حوزه وقف باید موقوفاتی در حوزه آموزش و پرورش ایجاد شود.

وی با بیان این که واقفین زیادی در استان هستند که به محض اطلاع و آگاهی از نیازهای سخت و نرم افزاری آموزش و پرورش در ابعاد مختلف آموزشی، فرهنگی و تربیتی، سرمایه گذاری کنند؛ عنوان کرد: سرمایه گذاری خیرین نیکوکار نباید محدود به ساخت و تجهیز مدارس خلاصه شود بلکه باید زمینه ای فراهم شود تا این عزیزان در تمام عرصه های آموزشی و تربیتی ورود پیدا کنند.

استاندار خراسان جنوبی،بر آسیب شناسی شیوع کرونا در ابعاد مختلف زندگی فردی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، آموزشی و تربیتی آحاد جامعه تأکید کرد و ابراز داشت: استاندار خراسان جنوبی، برای حفظ سلامت جسم و روان جامعه تمام دستگاه های اجرایی باید برنامه های ویژه ای داشته باشند.

رئیس شورای آموزش و پرورش خراسان جنوبی، مجازی شدن محتوای درسی، عدم حضور دانش آموزان در کلاس های درس، کم تحرکی ، چاقی و مشکلاتی که در لوای آن گریبان گیر دانش آموزان بر اثر خانه نشینی می شود را از آسیب های جدی کرونا بر زندگی فردی و اجتماعی دانش آموزان استان برشمرد.

 این مقام مسئول در استان خراسان جنوبی، با ابراز نگرانی از دوران پسا کرونا ادامه داد: آموزش و پرورش با استفاده از تمام ظرفیت ها و امکانات خود برای اطلاع رسانی و آگاهی بخشی نه تنها برای دانش آموزان و اولیای ایشان بلکه برای تمام آحاد جامعه ورود کند.

به گفته ملانوری، توطئه های استکبار جهانی و القائات دشمنان برای ایجاد انحرافات فکری بین قشر جوان و آینده ساز انقلاب در سال های اخیر و به موازات شبهه افکنی های کرونایی افزایش یافته است از این رو باید بیش از پیش مراقب گل های باغ زندگیمان باشیم.

پیام تسلیت رییس دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان در پی درگذشت دکتر محسن خورشیدزاده

۰۳ شهریور ۱۴۰۰ | ۱۰:۰۷ کد : ۱۴۱۲۸ اخبار ستادی
تعداد بازدید:۳۷
حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی جعفری رییس دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان طی پیامی درگذشت دکتر محسن خورشیدزاده معاون دانشجویی دانشگاه بیرجند راتسلیت گفت:
پیام تسلیت رییس دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان در پی درگذشت دکتر محسن خورشیدزاده

به گزارش روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه بیرجند، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی جعفری رییس دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان و مسئول نهاد نمایندگی مکقام معظم رهبری در دانشگاه بیرجند طی پیامی درگذشت دکتر محسن خورشیدزاده معاون دانشجویی دانشگاه بیرجند را به دکتر احمد خامسان رئیس دانشگاه بیرجند و خانواده آن مرحوم تسلیت گفت.
متن پیام به شرح ذیل  می باشد:

إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ

جناب آقای دکتر خامسان، ریاست محترم دانشگاه بیرجند و خانواده محترم خورشیدزاده

درگذشت همکار عزیز و فرهیخته، استاد ارجمند آقای دکتر محسن خورشید زاده، از رزمندگان دوران دفاع مقدس، معاون دانشجویی و عضو هیات علمی دانشگاه بیرجند،  استادی دلسوز و با پشتکار در توسعه جامعه دانشگاهی استان خراسان جنوبی، که عمر شریف خود را در راه تعلیم و تربیت جوانان این مرز و بوم مصروف داشت، مایه تاسف و تاثر گردید.
امروز اساتید، دانشجویان و کارکنان دانشگاه بیرجند در غم از دست دادن آن استاد گرانقدر به سوگ نشسته و برای آن عزیز سفرکرده،  رحمت و مغفرت و برای بازماندگان و خانواده محترم آن مرحوم صبر و اجر جزیل از درگاه خالق متعال مسئلت می نماییم.

محمدعلی جعفری
رییس دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان و مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه بیرجند

 

 

 

 

رئیس فدراسیون اسکواش کشور:

دانشگاه بیرجند پایگاه مرکزی فعالیت‌های دانشگاهی اسکواش ایران خواهد شد

مسعود سلیمانی، رئیس فدارسیون اسکواش کشور گفت: دانشگاه بیرجند پایگاه مرکزی فعالیت‌های دانشگاهی اسکواش ایران خواهد شد.
دانشگاه بیرجند پایگاه مرکزی فعالیت‌های دانشگاهی اسکواش ایران خواهد شد

به گزارش امروز خراسان جنوبی، رئیس فدراسیون اسکواش کشور با اشاره به حضورش در استان خراسان جنوبی و دیدار با مسئولان استانی و رئیس دانشگاه بیرجند اشاره کرد و گفت: در جریان این سفر با حضور رئیس هیئت اسکواش و رئیس اداره ورزش و جوانان استان با دکتر خامسان، رئیس دانشگاه بیرجند دیدار و گفت و گو داشتیم که در خصوص راه اندازی ورزش‌های اسکواش و پدل در پردیس دانشگاه توافقات لازم صورت گرفت.

ـ دانشگاه بیرجند، پایگاه مرکزی فعالیت های دانشگاهی اسکواش در ایران خواهد شد
وی با اشاره به این که دانشگاه بیرجند، پایگاه مرکزی فعالیت های دانشگاهی اسکواش در ایران خواهد شد و به وزارت علوم نیز معرفی می‌شود، گفت: فدراسیون، هیئت استان و انجمن اسکواش وزارت علوم هرآنچه در توان داشته باشند را به کار می‌گیرند و از هیچ کوششی دریغ نخواهند داشت.
رئیس فدراسیون اسکواش کشور در پایان به نگاه ارزشمند و مسئولانه دکتر خامسان رئیس دانشگاه بیرجند اشاره کرد و افزود: تفکرات ارزشمند و میدانی رئیس دانشگاه بیرجند جای تقدیر دارد و در سالیان آتی خواهیم دید تفکرات امروز ایشان چه نتایج درخشانی را برای آن خطه و دانشگاه بیرجند به همراه خواهد داشت.
همچنین دکتر خامسان، رئیس دانشگاه بیرجند پس از دیدار با رئیس فدراسیون اسکواش کشور گفت: امیدوارم دانشگاه بیرجند با همکاری این فدراسیون یکی از پایگاه‌های مرکزی فعایت‌های اسکواش دانشگاهی شود. وی افزود: در محل مجتمع آفتاب یک زمین پدال اسکواش و در محوطه ورزشی ۲۲ بهمن نیز یک پدال و یک سالن اسکواش اجرا خواهد شد.
رئیس دانشگاه بیرجند ادامه داد: به‌زودی عملیات زمین‌های وزرشی ساحلی دانشگاه (فوتبال، والیبال و کشتی) نیز در زمینی بین زمین فوتبال و بلوار ورودی دانشگاه اجرا خواهد شد که این مجموعه همانند زمین‌های اسکواش در سطح شهر منحصر به فرد خواهد بود.
مسعود سلیمانی، رئیس فدارسیون اسکواش روز یکشنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۰ در سفر به بیرجند و با حضور در دانشگاه بیرجند با دکتر احمد خامسان، رئیس دانشگاه بیرجند دیدار کرد.

 

 

 

افتتاح مرکز آموزشی فرهنگی شماره 2 فرهنگیان بیرجند
افتتاح مرکز آموزشی فرهنگی شماره ۲ فرهنگیان بیرجند
با حضور استاندار خراسان جنوبی، مرکز آموزشی فرهنگی شماره ۲ فرهنگیان بیرجند به بهره برداری رسید.
به گزارش روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی؛ همزمان با نخستین روز از هفته دولت، پروژه مرکز آموزشی فرهنگی شماره ۲ فرهنگیان بیرجند، در مرکز ارتقاء حرفه ای فرهنگیان افتتاح شد.
این پروژه شامل دو سالن پذیرایی و اجتماعات است که با هدف تأمین رفاه فرهنگیان استان اجرایی شده است.
سالن پذیرایی این مجموعه به مساحت ۵۰۰ مترمربع و ظرفیت ۲۵۰ نفر با اعتباری معادل یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان ساخته شده است.
سالن اجتماعات این مرکز نیز با ظرفیت ۸۰ نفر در زمینی به مساحت ۲۰۰ مترمربع بنا شده که با تأمین تجهیزات، یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان هزینه درپی داشته است.
اعتبارات هزینه شده در این پروژه از محل اعتبارات ملی و کمک های خیرین تأمین شده است.
شایان ذکر است: اداره کل آموزش و پرورش در طرح توسعه این مرکز، ایجاد یک واحد کارگاه رایانه را در نظر گرفته که در راستای تولید محتوا و ارتقاء کیفیت آموزش به شیوه مجازی، استفاده خواهد شد.

 

 

 

 

 

 

 

۷ شهریور آخرین مهلت ارائه اظهارنامه‌های مالیاتی

مدیرکل امور مالیاتی خراسان جنوبی از تمدید مجدد مهلت ارایه اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقوقی و صاحبان در آمد املاک اجاری به استناد مصوبه اخیر ستاد ملی مدیریت کرونا، به مدت یک هفته دیگر تا ۷ شهریور خبر داد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، احسانی مهر افزود: به موجب قانون مالیات‌های مستقیم،۳۱ تیرماه آخرین مهلت۷ شهریور آخرین مهلت ارائه اظهارنامه‌های مالیاتی ارائه اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقوقی و صاحبان املاک اجاری است، اما به استناد مصوبه ستاد ملی مدیریت کرونا، مهلت ارائه اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقوقی و صاحبان در آمد املاک اجاری طی دو مرحله تمدید شده است و قطعا روز یکشنبه ۷ شهریورماه سال جاری، آخرین مهلت برای ارایه اظهارنامه مالیاتی خواهد بود.

وی از مؤدیان خواست: برای برخورداری از تسهیلات و مشوق‌های مالیاتی و عدم تعلق جرایم قانونی در اسرع وقت نسبت به این امر اقدام نمایند و آنرا به روز‌های پایانی موکول نکنند.

احسانی مهر افزود: در راستای تسریع و تسهیل فرآیند‌های مالیاتی و کاهش چشمگیر مراجعات مردمی خصوصا در شرایط شیوع بیماری منحوس کرونا، ابلاغ الکترونیک اوراق مالیاتی به عنوان یکی از طرح‌های اولویت دار در سراسر کشور عملیاتی شده، اما متأسفانه حدود ۲۰ درصد از مؤدیان استان خراسان جنوبی نسبت به مراجعه به سایت سازمان امور مالیاتی کشور و مشاهده و پیگیری مراحل اوراق مالیاتی خود اقدام می‌کنند که نسبت به میانگین کشوری بسیار پایین است.

وی تاکید کرد: از مؤدیان استان خواهشمندیم برای حفظ سلامتی خود و سایرین، تا حدامکان از بستر‌های خدمات الکترونیک استفاده نموده و از تردد‌های غیرضروری پرهیز کنند.

 

 

 

 

 

حضور ورزشکار استان در مسابقات چهار گانه صربستان

ورزشکار خراسان جنوبی در مسابقات چهار گانه صربستان حضور یافت.

جواد سلیمانی ورزشکار خراسان جنوبی به همراه ۵ ورزشکار دیگر در قالب تیم حضور ورزشکار استان در مسابقات چهار گانه صربستاننیرو‌های مسلح ایران در آیتم‌های تیراندازی در دو بخش عملیاتی و سه وضعیت، گشت خودرویی و دومیدانی با ۵۶ مانع از ۸ شهریور به مصاف حریفان خود می‌روند.

این مسابقات با حضور ۳۰ کشور برگزار می‌شود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

حضور ورزشکار استان در مسابقات بین المللی جهت یابی ارتش‌های جهان

ورزشکار خراسان جنوبی در مسابقات بین المللی جهت یابی ارتش‌های جهان حضور یافت.

مهدی صادقی ورزشکار استان در مسابقات بین المللی جهت یابی ارتش‌های جهان حضور ورزشکار استان در مسابقات بین المللی جهت یابی ارتش‌های جهانبه میزبانی کشور روسیه حضور یافت.

هفتمین دوره مسابقات بین‌المللی نظامی روسیه با عنوان «آرمی-۲۰۲۱» با حضور زبده‌ترین نظامیان ۴۳ کشور جهان از جمله ایران در پاتریوت پارک نظامی مسکو آغاز شد.

این مسابقات از ۳۱ مرداد تا ۱۳شهریور  در کشور روسیه به عنوان میزبان اصلی و ۷کشور دیگر از جمله ایران ، چین و صربستان برگزار می‌شود.

 

 

 

 

 

 

 

 

وقفی برای معلولان توانبخشی علی اکبر (ع) بیرجند

کشاورزی زیرکوهی یک زمین و درختان زرشکش را وقف معلولان توانبخشی حضرت علی اکبر (ع) و نیازمندان کرد.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان زیرکوه گفت: محمدعلی عامری یکوقفی برای معلولان توانبخشی علی اکبر (ع) بیرجند قطعه زمین با تعداد ۹۰ درخت زرشک در روستای فخرآباد را وقف کرده است.

حجت الاسلام مختاری افزود: از این تعداد ۷۵ درخت به نیت مصارف و هزینه‌های معلولان توانبخشی حضرت علی اکبر (ع) شهر بیرجند و تعداد ۱۵ درخت برای فقرای روستا‌های پیشبر و فخرآباد وقف شده است.

وی ارزش این موقوفه را حدود ۱۰۰ میلیون تومان اعلام کرد.

رئیس اداره اوقاف وامور خیریه شهرستان زیرکوه از کسانی که دارای املاک هستند و وارثی ندارند خواست: تا به سمت وقف روی بیاورند.

وی گفت: این موقوفه چهارمین وقف ثبت شده در شهرستان زیرکوه در سال جاری است.

تاکنون ۵۴۳ وقف در شهرستان زیرکوه به ثبت رسیده است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*