اخبار خراسان جنوبی / کشف ۶۲۴ کیلوگرم تریاک در خراسان جنوبی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

جامعه اسلامی با تربیت دولت اسلامی به وجود می‌آید

 

استاندار خراسان جنوبی به کمیسیون تنظیم بازار استان پشنهاد داد:
تشکیل سه گروه کاری ویژه برای ایجاد ثبات و پایداری در بازار

 

شناسایی نخبه‌های قرآنی از مسیر عرصه‌های رقابتی

بیرجند – ایرنا – انس و الفت با قرآن، ترویج مبانی کلام حق و شناسایی نخبگان قرآنی در راستای آموزش کلام ناب الهی از مهمترین اهداف مسابقات قرآن است که سازمان اوقاف و امور خیریه تاکنون ۴۴ دوره آن را برگزار کرده و همواره از خراسان جنوبی نیز چهره‌هایی شناسایی و راهی عرصه‌های ملی و بین‌المللی شده‌اند.

به گزارش ایرنا فعالیت قرآنی باید در زندگی فردی و اجتماعی افراد ملموس شود زیرا می‌تواند در رشد توسعه ملی و اجتماعی تاثیرگذار باشد از همین رو توسعه همه جانبه و ترویج فرهنگ غنی قرآنی در آحاد جامعه یکی از الزامات برنامه‌های فرهنگی است که سازمان اوقاف و امور خیریه به عنوان یک نهاد فرهنگی مذهبی به طور خاص این مهم را دنبال می‌کند و برگزاری مسابقات سالانه در عرصه‌های استانی، ملی و بین المللی راهی برای شناسایی نخبه‌های قرآنی است.

معاون فرهنگی و اجتماعی اداره کل اوقاف و امورخیریه خراسان جنوبی با اشاره به برگزاری چهل و چهارمین دوره مسابقات قرآن کریم در خراسان جنوبی گفت: مسابقات قرآن می‌تواند نخبگان و الگوها را شناسایی کند و مقدمه‌ای برای الگو و نخبه شناسی در مباحث قرآنی باشد.

حجت الاسلام حسن رحیمی با بیان اینکه خراسان جنوبی با توجه به علایق مردم به مباحث قرآنی در همه حوزه‌ها فعالیت دارد اما در حفظ قرآن قوی‌تر است افزود: معتبرترین مسابقات قرآن را سازمان اوقاف برگزار می‌کند و هدف از برگزاری مسابقات قران در مرحله اول جمع شدن علاقه‌مندان به قرآن کریم و سپس شناسایی استعدادها و نخبه‌های قرآنی است.

وی با اشاره به اینکه برنامه حفظ قرآن در سراسر استان توسط اوقاف و امور خیریه دنبال می‌شود گفت: وظیفه اوقاف در زمینه حفظ است و سایر رشته‌های قرآن برعهده سایر نهادها است اما اماکنی که استعداد پرورش نخبه‌های قرآنی در سایر رشته‌ها را دارند، اوقاف حمایت می‌کند.

معاون فرهنگی و اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی به برگزاری چهل و چهارمین دوره مسابقات قرآن کریم در خراسان جنوبی اشاره کرد و گفت: چهل و چهارمین دوره از مسابقات استانی قرآن کریم با حضور ۱۴۹ متسابق برگزیده مرحله شهرستانی این مسابقات (۷۴ نفر خواهران و ۷۱ نفر برادران) در شهرستان بیرجند برگزار شد.

وی افزود: شرکت‌کنندگان در رشته‌های حفظ ۵ جزء، ۱۰ جزء و ۲۰ جزء و حفظ کل قرآن کریم، قرائت تحقیق، قرائت ترتیل، دعاخوانی، مدیحه سرایی، اذان و همخوانی قرآن کریم در این دوره از مسابقات به رقابت پرداختند.

عامل به قرآن باشیم

محمدمهدی معتمدی حافظ کل قرآن که در این دوره از مسابقات شرکت کرده است گفت: خداوند توفیق داد که پس از ۴۰ سالگی شروع به حفظ قرآن کردم.

وی با بیان اینکه قرآن را در مدت چهار سال و نیم حفظ کرده است افزود: اکنون ۲ سال و نیم است که حفظ قرآن را به اتمام رساندم و تاثیرات مثبتی در زندگی من داشته به خصوص اگر عامل به قرآن باشیم.

این حافظ قرآن با اشاره به مشکلات قرآن‌آموزان، تصریح کرد: متاسفانه استاد قرآن در استان کم است و از امکانات در این زمینه محروم هستیم.

معتمدی کیفیت برگزاری مسابقات قرآنی اوقاف در سطح استان را خوب ارزیابی کرد و یادآور شد: نزدیک‌ترین و مستقیم ترین راه ارتباط با خدا قرآن است و خدا را شاکرم که همسر و فرزندانم نیز در این مسیر قرار گرفته‌اند.

انس با قرآن راه نجات از مشکلات

امیرحسین مومن از حافظان ۲۰ جزء قرآن از شهرستان بیرجند هم گفت: از سال ۹۸ با مؤسسه بیت‌الاحزان حضرت زهرا (س) شعبه خراسان‌ جنوبی آشنا شدم و به لطف خداوند طی مدت یکسال ۲۰ جزء قرآن را حفظ کردم.

این جوان ۱۸ ساله درخصوص تاثیر قرآن بر زندگی اظهار داشت: قرآن همیشه مایه دلگرمی و قوت قلب انسان است  که انس با این کتاب آسمانی موجب رهایی از مشکلات است.

وی گفت: مسابقات قرآن از لحاظ کیفیت اجرایی در سطح خوبی است و اگر بخاطر شرایط کرونایی نبود از عموم مردم برای حضور دعوت می‌شد.

مومن با اشاره به ضرورت همت آحاد مردم و مسوولان برای ترویج فرهنگ و برنامه‌های قرآنی در جامعه افزود: خواندن و عمل کردن به قرآن، نه تنها سعادت دنیا بلکه آخرت انسان را تامین خواهد کرد.

حمایت شورای شهر بیرجند از توسعه برنامه‌های قرآنی

عضو شورای شهر بیرجند و یکی از داوران این مسابقات هم با اشاره به حمایت شورا از توسعه برنامه‌های قرآنی و فرهنگی در سطح شهر گفت: یکی از برنامه‌های ما تشکیل کارگروهی از ادارات همسو در حوزه‌های فرهنگی و قرآنی  برای پرهیز از موازی کاری در این زمینه خواهد بود.

عباس سروری با بیان لزوم برگزاری کرسی‌های تلاوت ثابت قرآن در مساجد عنوان کرد: متأسفانه با توجه به شیوع کرونا، این طرح قرآنی در استان تعطیل شده است اما می‌توان با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی این کرسی‌های تلاوت قرآن را در مساجد برپا کرد.

۳۴۵ نفر زیر پوشش خدمات آموزشی مرکز حفظ مجازی خواهران

رییس اداره امور قرآنی اداره‌ کل اوقاف و امور خیریه خراسان‌ جنوبی هم با اشاره به اینکه مرحله استانی چهل و چهارمین دوره مسابقات قران کریم ویژه متسابقین خراسان جنوبی ۲۵ و ۲۶ شهریور ماه در بیرجند برگزار شد گفت: به دلیل رعایت دستورالعمل‌ها تصمیم گرفته شد مسابقات در ۲ روز برگزار شود.

علیرضا محمدنژاد با بیان اینکه خراسان جنوبی در بخش حفظ قرآن کریم قوی‌تر عمل کرده است افزود: در حسینیه امام رضا (ع) مدرسه شبانه‌روزی حفظ قرآن کردیم داریم که بیش از ۱۰۰ نفر در سال‌های اخیر حافظ بخش‌های متعدد قرآن شدند.

وی بیان کرد: مرکز حفظ مجازی خواهران را هم در اوقاف و امور خیریه داریم که اکنون ۳۴۵ نفر زیر پوشش خدمات آموزشی این مرکز هستند.

راهیابی ۹ نفر به مرحله کشوری مسابقات قرآن 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی هم گفت: چهل و چهارمین دوره از مسابقات استانی قرآن کریم در جوار آستان امامزادگان باقریه (ع) بیرجند با حضور ۱۴۹ متسابق برگزیده مرحله شهرستانی این مسابقات برگزار شد.

حجت الاسلام پرویز بخشی پور با اشاره به اینکه از تعداد متسابقین ۷۴ نفر خواهران و ۷۱ نفر برادران بودند افزود: خراسان جنوبی توانسته است از نظر تعداد ثبت‌کنندگان در این مسابقات رتبه سوم کشوری را کسب کند.

وی بیان کرد: ۹ نفر اول رشته‌های مختلف (پنج نفر برادران و چهار نفر خواهران) این مسابقات به مرحله کشوری راه یافتند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی گفت: در رشته دعاخوانی هم چون داوری متمرکز در تهران برگزار می‌شود رتبه نداریم و در تهران معرفی خواهد شد.

 

 

 

 

 

خشکسالی بلای جان دام ها/خسارت ۸۰ درصدی به مراتع خراسان جنوبی

امسال خشکسالی و بارش‌های کم بلای جان مراتع شد و خبری از سرسبزی و علوفه تازه و کافی برای دام عشایر نبود.

عصمتی پور مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی در گفت و گو با  باشگاه خبرنگاران جوان گفت: امسال بارندگی‌ها در خراسان جنوبی نسبت به مدت مشابه پارسال با کاهش ۶۲ درصدی رو به رو بوده است.

او افزود: با توجه به کاهش شدید نزولات آسمانی، از مجموع ۸ میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار مراتع خراسان جنوبی به ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار از مراتع که در اختیار عشایر است خسارات ۸۰ درصدی وارد شده است.

عصمتی پور ادامه داد: مابقی مراتع نیز، به دلیل گرد و خاک و همچنین نشست ماسه‌ها بر روی علوفه‌های مرتع، کیفیت خود را از دست داده است.

مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی با اشاره به خسارت ۸۵۰ میلیارد تومانی خشکسالی به جامعه عشایری افزود: در سال‌های گذشته تأمین ۷۵ تا ۸۰ درصد علوفه دام عشایر از مراتع بود، اما امسال به دلیل فقر شدید مراتع و عدم رویش علوفه، تغذیه دام عشایر ۱۰۰ درصد به صورت دستی است که این موضوع هزینه‌های سنگینی روی دست عشایر گذاشته است.

 

او بیان کرد: از ابتدای سال تاکنون به دلیل شرایط سخت اقلیمی و خشکسالی بی سابقه میزان تولیدات عشایر در زمینه گوشت قرمز، شیر و فرآورده‌های لبنی، تولید کرک، مو و پشم، گیاهان دارویی، تولیدات زراعی و باغی حدود ۵۰ درصد کاهش داشته است.

عصمتی پور عنوان کرد: اعطای تسهیلات بانکی بلند مدت و ارزان قیمت یکی از راهکار‌های کمکی به عشایر است و تاکنون بالغ بر ۵۳ میلیارد تومان تسهیلات بانکی بین عشایر استان توزیع شده است که از این مبلغ ۴۶ میلیارد و ۵۹۸ میلیون تومان تسهیلات زنجیره گوشت قرمز و ۷ میلیارد و ۱۸۷ میلیون تومان تسهیلات قرض الحسنه پرداخت شده است.

 

 

 

بهسازی و روکش ۱۵۸ کیلومتر از جاده‌های خراسان‌جنوبی

معاون راهداری اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان‌جنوبی گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۵۸ کیلومتر از جاده‌های استان جهت رفاه حال مسافران و کاربران جاده‌ای و ارتقاء سطح خدمت‌پذیری بهسازی و روکش شده است.

بهسازی و روکش ۱۵۸ کیلومتر از جاده‌های خراسان‌جنوبی

محمد فدوی افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۵۸ کیلومتر از جاده‌های استان جهت رفاه حال مسافران و کاربران جاده‌ای و ارتقاء سطح خدمت‌پذیری بهسازی و روکش شده است.

وی با اشاره به اینکه که از ابتدای امسال ۱۳ قرارداد در حوزه روکش و بهسازی راه‌ها با اعتباری حدود ۱۳۰۰ میلیارد ریال منعقد شده، افزود: از شاخص‌ترین این قراردادها تعریض و بهسازی محور سربیشه- درح- مرز ماهیرود است که در حال حاضر در دست اجرا است.

معاون راهداری اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان‌جنوبی اضافه کرد: همچنین تعداد ۳ قرارداد از نوع روکش‌های حفاظتی تقویتی اسلاری سیل، چیپ سیل و روکش آسفالت لایه نازک در محورهای مواصلاتی استان در حال اجرا است.

فدوی عنوان کرد: در راستای پیشرفت فیزیکی پروژه‌ها تاکنون بیش از یک هزار میلیارد ریال هزینه شده که این عملکرد مربوط به اجرای ۵۸ کیلومتر روکش آسفالت گرم، ۶ کیلومتر ماسه آسفالت گرم، ۵۰ کیلومتر ماسه آسفالت سرد است و همچنین اجرای لایه‌های حفاظتی عملیات فوگسیل ۴.۵ کیلومتر و اسلاری سیل به طول ۵/۱۳ کیلومتر صورت پذیرفته است.

وی ادامه داد: به جهت مرمت جاده‌های سطح استان مقدار ۱۵۵ هزار مترمربع توسط ادارات شهرستان لکه‌گیری موضعی و هندسی انجام شده است.

معاون راهداری اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان‌جنوبی خاطرنشان کرد: در ۵ ماهه نخست امسال در حوزه نگهداری ابنیه فنی راه‌های استان تعداد ۲۰ دستگاه ابنیه فنی آسیب‌دیده از سیل تعمیرات اساسی شده و ۳۵ دهانه پل در محورهای استان در حال احداث و تعریض است همچنین با توجه به حدود ۲۲۳۱ دستگاه آبنما در سطح استان ۱۰ دستگاه آبنما تبدیل به پل شده که مراحل پایانی آن در دست اقدام است.

 

 

 

راه اندازی شبکه بی‌سیم رادیویی دیجیتال در منابع طبیعی خراسان جنوبی

مدیرکل دفتر حفاظت و حمایت سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور از راه اندازی شبکه بی سیم رادیویی در منابع طبیعی ۴ استان؛ تهران، قزوین، چهارمحال و بختیاری و خراسان جنوبی خبر داد.

 امیر مسعود جلالی از راه اندازی شبکه بی سیم رادیویی در منابع طبیعی ۴ استان؛ تهران، قزوین، چهارمحال و بختیاری و خراسان جنوبی خبر داد و گفت: وجود بی سیم و برقراری ارتباط رادیویی برای پیشگیری از تخریب اراضی ملی، قاچاق چوب و اطفای حریق در جنگل‌ها و مراتع امری لازم و ضروری است و هدف سازمان جنگل‌ها این است که تا پایان سال جاری این ارتباط رادیویی را در تمامی استان‌های کشور گسترش دهد.

جلالی تصریح کرد: یکی از قابلیت بی سیم دیجیتالی این است که خودروها و افرادی که دارای بی سیم هستند از طریق جی پی اس ردیابی شده و در مواقع بروز اتفاق مورد حمایت نیروهای امدادی قرار می‌گیرند.

مدیرکل دفتر حفاظت و حمایت در باره دیگر قابلیت شبکه بی سیم دیجیتال گفت: این شبکه قادر است اطلاعات و تصاویر دریافتی را به شبکه امن سازمان منتقل نموده و سازمان می‌تواند صوت و تصویر را از دوربین‌های نصب شده دریافت کند.

 

 

 

۲ هزار و ۵۲۵ خانوار از خدمات نذر آب در خراسان جنوبی بهره‌مند شدند

۲ هزار و ۵۲۵ خانوار از خدمات نذر آب در خراسان جنوبی بهره‌مند شدند

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی گفت: با توجه به اهمیت خدمات‌رسانی به مناطق محروم ۲ هزار و ۵۲۵ خانوار استان از خدمات کاروان‌های نذر آب ۴ بهره‌مند شدند.

محمدرضا رضایی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: کاروان‌های نذر آب ۴ از استان‌های زنجان و قزوین به پشتیبانی چهارمحال بختیاری و خراسان شمالی وارد خراسان جنوبی شده و به مردم مناطق محروم شهرستان‌های درمیان و نهبندان خدمات‌رسانی کردند.

وی گفت: طبق هماهنگی‌های صورت گرفته کاروان‌های نذر آب ۴ در خراسان جنوبی ادامه می‌یابد و به‌زودی کاروانی از خراسان رضوی وارد شهرستان سربیشه خواهد شد.

رضایی با بیان اینکه شیوع ویروس کرونا حضور کادر درمان و خدمات درمانی را غیرممکن کرد اظهار داشت: امیدواریم با کاهش شیوع و برگشت به وضعیت عادی بتوانیم شاهد حضور کاروان‌های سلامت به مناطق محروم استان باشیم.

وی بیان کرد: کاروان‌های نذر آب ۴ از ۱۷ تا ۲۵ شهریور در ۲ شهرستان استان خدمت‌رسانی کردند که اولویت این کاروان‌ها تامین منابع آبی پایدار در این مناطق بود.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی اظهار داشت: خشکسالی‌های پیاپی به غیر از کشاورزی آب شرب مردم برخی شهرستان‌ها را با مشکل مواجه کرده که امیدواریم با همت خیران و حضور کاروان‌های متعدد در استان بتوانیم قدری از این کمبودها را جبران کنیم.

وی از توزیع ۸۰۰ بسته معیشتی بین نیازمندان خبرداد و گفت: توزیع ۷۲۰ پک بهداشتی، چهار هزار ماسک، ۴۴۰ بسته لوازم تحریر، ۱۵ تانکر ذخیره آب، ۵۰۰ کیسه آرد، ۱۲۰ تخته پتو و ۲۰ هزار آب معدنی از دیگر خدمات این کاروان‌ها بود.

رضایی تصریح کرد: در قالب تامین آب پایدار  ۲ دستگاه تصفیه آب در روستاهای رومه و مهل آباد نهبندان نصب، هزار و ۲۰۰ متر لوله‌گذاری در روستای درشکفت انجام و کلنگ مجتمع آبرسانی روستای چارتنگ درمیان زده شد.

وی با بیان اینکه برای این خدمات بیش از ۱۰ میلیارد ریال هزینه شده است اظهار داشت: بدون شک حضور خیران در محرومیت‌زدایی مناطق محروم استان اجتناب ناپذیر است و تداوم آن نتایج قابل توجهی خواهد داشت.

 

بارندگی پاییز در خراسان جنوبی کمتر از نرمال پیش‌بینی می‌شود/۲

رییس گروه پیش‌بینی و صدور پیش‌آگاهی‌های جوی اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی گفت: با توجه به رصد نقشه‌های هواشناسی میزان بارش‌های فصل پاییز در این استان کمتر از نرمال خواهد بود.

جواد نخعی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: هرچند در ماه‌های مهر، آبان و آذر در برخی مراکز شهرستان‌ها شاهد بارش‌های نرمال خواهیم بود اما اکثر شهرستان‌های مرکز، شرق و نواحی شمال شرق استان کم‌بارش خواهند بود.

وی گفت: پیش‌بینی برای بارندگی نرمال در این مدت ۱۹.۶ میلیمتر است اما در این مناطق کاهش پنج تا ۱۰ میلیمتری بارندگی‌ را شاهد خواهیم بود.

 

 

 

پیام مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی به مناسبت روز شعر و ادب فارسی

پیام مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی به مناسبت روز شعر و ادب فارسی
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی به مناسبت ۲۷ شهریورماه ، ضمن گرامیداشت روز شعر و ادب فارسی و بزرگداشت استاد شهریار پیامی صادر کرد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی، در متن پیام ناصر نبی زاده آمده است:

“۲۷ شهریورماه یاد آور میراث گرانبهای تاریخ و نیاکان ماست. در این روز، شعر و ادب فارسی را ارج می نهیم که از عوامل اصلی وحدت ملی اقوام ایرانی با زبان های مختلف است و چه نیکو که سالروز وفات استاد شهریار شاعر نامدار ایرانی را برای نامگذاری این روز انتخاب کردند، زیرا که شهریار با مهارت تمام به زبان‌های «فارسی» و «ترکی» شعر می‌سروده و نفوذ معنوی کلام این شاعر از یک سو در همه جای سرزمین پهناور ایران مشهود است و از سوی دیگر آوازه شهرت این عاشق دلسوخته از فراسوی مرزهای ایران به سرزمین‌های دیگر و به ویژه کشورهای ترک زبان رسیده است.

شهریار، شعر را هنرمندانه به خدمت گرفته بود تا مذهب، ملت و میهن خود را به جهانیان معرفی کند. در اشعار او دفاع از انقلاب و نظام موج می زند و این نگاه شهریار را از دیگران متمایز کرده است. از دیگر ویژگی های شاخص زندگی استاد شهریار، می توان عشق زاید الوصف او به اهل بیت علیه السلام را عنوان کرد که باعث شد این شاعر آزاده، به الگویی برای نخبگان فرهنگی کشور بدل شود.

در خراسان جنوبی نیز نه تنها در روز شعر و ادب فارسی، بلکه در تمامی روزهای سال، قدردان هنرمندی شاعران و مفاخر بزرگ این سرزمین همچون حکیم نزاری، ابن حسام خوسفی، حکیم بوذرجمهر قاینی، شیخ عبدالحسین فنودی و شاعران معاصر استان هستیم که خراسان جنوبی را به نگینی در عرصه شعر و ادب فارسی کشور بدل کردند.

اینجانب با گرامیداشت این روز، امیدوارم توفیقات هنرمندان عرصه شعر و ادب، یاران و همراهان محافل و انجمن های ادبیِ خراسان جنوبی، افزون شده و زمینه رشد و توسعه فرهنگی این استان بیش از پیش، فرآهم گردد.

ناصر نبی زاده

 

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی”

 

پیام رئیس دانشگاه بیرجند به مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید

تعداد بازدید:۴۱۰
دکتر احمد خامسان رئیس دانشگاه بیرجند، طی پیامی آغاز سال تحصیلی جدید را تبریک گفت.
پیام رئیس دانشگاه بیرجند به مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید

به گزارش روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه بیرجند، دکتر احمد خامسان رئیس دانشگاه بیرجند، طی پیامی آغاز سال تحصیلی جدید را تبریک گفت.
متن پیام به شرح ذیل است:

“با فرارسیدن بهار علم و سال تحصیلی جدید، شروع دوباره و پرانرژی فعالیت های آموزشی و پژوهشی، در مسیر پیشرفت علمی و توسعه پایدار و رشد و تعالی در جامعه اسلامی آغاز می شود. این ایام سرآغاز دوره ای است که دانش‌پژوهان و جویندگان علم راه را بر خود هموار نموده و با بهره‌گیری از دانش اساتید و دانشمندان، خویش را برای ایفای نقشی اثرگذار در آینده جامعه مهیا می سازند. دانشگاه به عنوان نهادی اجتماعی، فرهنگی، آموزشی، پژوهشی و کارآفرینی و همچنین کانون تفکر و جوشش فکری در جامعه محسوب شده و در این راستا بر یکایک اعضای جامعه دانشگاهی فرض است که با ایجاد فضایی همراه با نشاط، در مسیر پویایی علمی و فرهنگی هم راستا با رهنمودهای مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در محیط دانشگاه تلاش نمایند. آغاز سال تحصیلی را به جامعه دانشگاهی، به خانواده بزرگ و پر مهر دانشگاه بیرجند و بویژه دانشجویان جدیدالورود، که برای نخستین بار به محیط مقدس دانشگاه گام خواهند نهاده اند صمیمانه تبریک گفته و برای همگان از درگاه خداوند متعال موفقیت، بهروزی و سعادت را آرزومندم. امید است به فضل الهی، در طول سال تحصیلی جدید در جهت تهذیب، خود سازی و علم اندوزی، تلاش مضاعف نموده و در آینده با علم و معرفت بیشتر در جهت پیشرفت کشور عزیزمان ایران اسلامی مثمر ثمر باشیم. همچنین امید است دانشجویان گرامی جدیدالورود در سال تحصیلی پیش رو با تلاش، کوشش و انگیزه‌ والای دانش طلبی، در جهت ارتقای سطح علمی و تعمق باورهای دینی و توانایی های فرهنگی گامهای موثری بر‌دارند.

دکتر احمد خامسان
رئیس دانشگاه بیرجند

جامعه اسلامی تحت تربیت دولت اسلامی به وجود می‌آید

نماینده ولی فقیه در خراسان‌جنوبی با تأید بر اینکه جامعه اسلامی تحت تربیت دولت اسلامی به وجود می‌آید، گفت: امیدواریم که در شرایط مساعد آینده به هیچ مسئولی در هیچ رتبه‌ای اجازه داده نشود که هر کاری می‌خواهند انجام دهند.

جامعه اسلامی تحت تربیت دولت اسلامی به وجود می‌آید

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، آیت‌الله سید علیرضا عبادی ظهر امروز در دیدار با امام جمعه و جمعی از متدینین شهر قاین، اظهار داشت: تحقق هر امری متکی به دو اصل یکی مقتضی و دوم عدم مانع است.

وی بیان داشت: رئیس جمهور در سطح کشور از همه کمک خواستند و سایتی ارائه کردند اما این موضوع که مشخص نیست چند درصد مطالبی که در این سایت به ثبت می‌رسد سلیقگی، سیاسی و ایمانی است لذا این موضوع کار را برای آن‌ها سخت می‌کند.

نماینده ولی فقیه در خراسان‌جنوبی تبیین کرد: موفقیت دولت هم در گرو همین قضیه است، مسئولین ذیربط هنوز نیامده‌اند و هنوز فقط وزرا مشخص شدند و استاندارارن، فرمانداران و مدیران کل نیامدند و هنوز همان دولت است، وقتی این تکمیل شد آن وقت می‌شود تخمین زد که درصد توفیق چه خواهد بود.

عبادی تصریح کرد: بنده و شما به عنوان اشخاص و افراد نمی‌توانیم اظهار نظر کنیم، بارها هم به من مراجعه شده که به آن‌ها عرض کردم ما که مطالبه‌گر هستیم، دولت هر فردی را بفرستد هم موظفیم همکاری کنیم و هم موظفیم مطالبه کنیم، اما اگر خود ما بگوییم تقی یا نقی، دیگر نمی‌توانیم مطالبه‌گری کنیم ما همچین کاری نمی‌کنیم.

وی افزود: دوستانی هم که متصدی گزارشاتی برای شناسایی نیرو به سایت مربوطه بودند بنده هم مکرر تأکید کردم که اگر می‌خواهید اشتباه نکنید در هر پستی متناسب با آن پست برای کارآمدی فرد شاخصه‌هایی را معین کنید که در این پست فرد دارای شاخصه‌های مشخصی باشد که موفق باشد و بعد کسانی که گزارش می‌شود یا خودشان آمادگی خود را اعلام می‌کنند را براساس این شاخصه‌ها نمره دهید و معدل کسی که بالاتر است را با دلیل مشخص کنید.

نماینده ولی فقیه در خراسان‌جنوبی ادامه داد: اگر چنین چیزی تحقق پیدا کند و امور به دست اهلش قرار بگیرد زحماتی که کشیدید امروز به عنوان یک جوانه رشد کرده یعنی دولت انقلابی جوانه زده است.

عبادی گفت: هنوز چند روزی بیشتر نشده که دولت جدید آمده و هنوز به طور کامل مستقر نشده است اوضاع از داخل تا منطقه و بین‌الملل دارد تغییر فاحش پیدا می‌کند که این خیلی جای شکر دارد.

وی افزود: از دو سال و نیم قبل از پشت مرزها یا در داخل می‌گفتند که ۱۳ آبان، ۹ دی و ۲۲ بهمن نخواهد بود و حضرت آقا تازه به اعتبار دولت اسلامی، جوان و کارآمد گام دوم را نوشتند و اینکه جامعه اسلامی تحت تربیت دولت اسلامی به وجود می‌آید.

نماینده ولی فقیه در خراسان‌جنوبی با تأکید بر اینکه دولت مثل یک خانواده است و فرزندان را او می‌پرورد، مطرح کرد: آیه‌های یأسی که سال‌ها و مخصوصا این ۸ سال اخیر برای مردم خواندند و وعده‌های دروغی که به مردم دادند اثر سوئی دارد اما آن دوران تمام شد.

عبادی گفت: افرادی که امروز مسئولیت دولت را پذیرفتند و وزرایی که بعد از ریاست جمهوری آمدند و منصوبین دیگری که در پست‌هایی نصب شدند این‌ها دیگر شب و روز ندارند، آثار تغییر خودش را نشان می‌دهد و نوبت شیرینی است که بعد از آن همه تلخی‌ها از دهه ۶۰ شیرین‌تر خواهد بود.

وی بیان داشت: ما هم با حفظ آن شئونی که باید رعایت کنیم آرزوی ما این است و در جهت اینکه باید شایسته‌سالاری شود و باید انسان‌های توانمند، صالح و انقلابی بیایند، در حد ارشادی بر اساس ملاک‌ها، امیدواریم دوستانی که در این جهت منع قانونی ندارند و ورود پیدا کردند خوب بایستند و حرفشان را منطقی بگویند و امور به اهلش سپرده شود.

نماینده ولی فقیه در خراسان‌جنوبی خاطرنشان کرد: امیدواریم که در شرایط مساعد آینده به هیچ مسئولی در هیچ رتبه‌ای اجازه داده نشود که هر کاری می‌خواهند انجام دهند، چون خود دولت هم پشتیبان این قضیه است یعنی با دولت همکاری شود که عناصری به اسم دولت نتوانند به هر کاری دست بزنند.

ویژه برنامه‌ی «با نوای شاعران» در زیرکوه برگزار شد/۲

کتابخانه سیار روستایی کانون در شهرستان زیرکوه به مناسبت ۲۷ شهریور روز شعر و ادبی فارسی ویژه برنامه « با نوای شاعران» را به مرحله‌ی اجرا در آورد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، همزمان با ۲۷ شهریور، روز شعر و ادب فارسی، کتاب‌خانه سیار روستایی زیرکوه به منظور گرامی‌داشت یاد و خاطره محمدحسین بهجت تبریزی متخلص به شهریار، ویژه برنامه‌ی «با نوای شاعران» را با محوریت آشنایی کودکان ونوجوانان عضو این کتاب‌خانه با این شاعر بزرگ ایرانی و همچنین شاعران و نویسندگان شهرستان زیرکوه در فضای مجازی برگزار کرد .

بر اساس این خبر، دیدار و گفتگو با شاعران شهرستان زیرکوه و شهر آبیز و تهیه فیلم از شعرخوانی سروده‌های این شاعران و انتشار آن‌ در گروه‌های مجازی کانون بخشی از برنامه‌هایی بود که تحت عنوان « با نوای شاعران» به اجرا درآمد.

آشنایی با «علیرضا آبیز» و معرفی آثار وی، معرفی شخصیت استاد شهریار در قالب کلیپ، خوانش شعر از سروده‌های شاعران اهل شهرستان زیرکوه و معرفی کتاب از دیگر برنامه‌های اجرا شده در کتاب‌خانه سیار روستایی به مناسبت روز شعر و ادب فارسی بود.

روزی برای شعر و ادب فارسی در مرکز فرهنگی ‌و هنری سرایان/۲

مرکز فرهنگی و هنری کانون در شهرستان سرایان ویژه برنامه‌های مختلفی را به منظور گرامی‌داشت روز شعر و ادبیات فارسی اجرا کرد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، برگزاری کارگاه خوشنویسی «از شهریار بنویسیم» برای اعضای کارگاه خوشنویسی، برگزاری کارگاه شهریارشناسی باحضور«ابراهیم ارشادی» ازشاعران برجسته شهرستان سرایان، افتتاح نمایشگاه توانمندی‌های اعضای کانون با حضور «علی‌رضاعظیمی» معاون آموزشی اداره آموزش وپرورش شهرستان و صبح شعر همراه با خوانش اشعار شهریار توسط کودکان ونوجوانان، از جمله برنامه‌هایی بود که با هدف آشنایی بیشتر کودکان ونوجوانان عضو این مرکز با شخصیت شهریار و آثار ادبی این شاعر بزرگ با حضور محدود اعضا و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی برگزا شد.

بی مهری تأمین اجتماعی به کارگران ساختمانی/۲-۳

بر اساس ماده ۵ قانون کارگران ساختمانی، از مهر ماه پارسال این قشر تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی قرار نمی گیرند که این موضوع گلایه کارگران را به دنبال داشته است.

به گزارش  باشگاه خبرنگاران جوان، از مدتی پیش گلایه هایی مبنی بر بیمه نشدن کارگران ساختمانی در تأمین اجتماعی به گوش می رسد.

کارگران می گویند زمانی که برای بیمه شدن به تأمین اجتماعی مراجعه می کنیم در جواب این مطلب را می شنویم که دولت توان پرداخت حق بیمه کارگران ساختمانی را ندارد و باید منتظر اصلاحیه باشید.

موضوع را از طریق مدیرکل تأمین اجتماعی خراسان جنوبی پیگیری کردیم.

محمدی مدیرکل تأمین اجتماعی خراسان جنوبی گفت: به طور کلی در استان ۱۲۳ هزار بیمه شده داریم که یک سری از کارگران بیمه شده اجباری اند؛ یعنی در مشاغلی مثل صنوف، ادارات و شرکت‌ها کار می‌کنند که پرداخت حق بیمه آن ها بر عهده کارفرمایشان است.

او افزود: دسته دیگر کارگران ساختمانی اند که کارت مهارت فنی و حرفه ای را از اداره کل فنی و حرفه‌ای اخذ کرده و برای تأیید اشتغالشان در صنعت ساختمان در انجمن صنفی کارگران ساختمانی تشکیل پرونده داده اند که پرونده آن ها جهت انعقاد قرارداد به تأمین اجتماعی ارجاع می شود.

محمدی ادامه داد: ۹ هزار و ۲۶۷ کارگر ساختمانی بیمه شده  فعال در استان وجود دارد و بر اساس قانون ۲۰ درصد حق بیمه آن ها را دولت پرداخت می کند که در حال حاضر بر اساس ماده ۵ کارگران ساختمانی، مشکلاتی در دریافتی‌ها صورت گرفته است.

مدیرکل تأمین اجتماعی خراسان جنوبی تصریح کرد: از حدود ۱۷ هزار میلیاردی که دولت باید به تأمین اجتماعی کشور تا پایان سال ۹۹ پرداخت می کرد حدود ۱۱ هزار میلیارد هنوز وصول نشده است؛ به همین دلیل جذب کارگران ساختمانی در بیمه تأمین اجتماعی با مشکل روبرو شده است.

او عنوان کرد: از مهر ماه پارسال دستوری مبنی بر عدم جذب بیمه شده جدید در سطح کشور صادر شده که با پیگیری‌ها و تلاش‌های صورت گرفته اصلاحیه‌ای برای ماده ۵ قانون کارگران ساختمانی به مجلس فرستاده شده است تا این مشکل حل شود و تمام کارگران بتوانند از بیمه، مزایا و خدمات آن استفاده کنند.

کاهش ۷.۱ درصدی ولادت در خراسان‌جنوبی/۷

مدیرکل ثبت احوال خراسان‌جنوبی گفت: ۵ هزار و ۵۳۹ فقره کارت هوشمند ملی آماده شده و با توجه به پیامک ارسال شده برای اشخاص می‌توانند در خصوص محل تحویل‌گیری اقدام کنند.

کاهش ۷.۱ درصدی ولادت در خراسان‌جنوبی/ ۵ هزار کارت ملی هوشمند آماده تحویل

علیرضا مهرآور امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بیرجند اظهار داشت: در پنج ماهه امسال میزان ولادت در استان خراسان‌جنوبی ۵ هزار و ۹۹۳ واقعه بوده است.

وی ادامه داد: این میزان طی این مدت نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۷.۱ درصد کاهش داشته است.

۶۶ مورد دوقلو و سه قلوزایی دراسان

مدیرکل ثبت احوال خراسان‌جنوبی با بیان اینکه نسبت جنسیی ولادت‌ها در پنج ماهه امسال ۱۰۸ بوده یعنی به ازای هر ۱۰۰ دختر ۱۰۸ پسر است، یادآور شد: همچنین در این وقایع میانگین سن مادران ۲۹.۶ سال و سن پدران ۳۳.۴ سال بوده است.

مهرآور به میزان چند قلوزایی طی ۵ ماهه امسال در استان اشاره کرد و افزود: میزان دو قلوزایی ۶۵ مورد و یک مورد سه قلوزایی وجود داشته است.

وی با بیان اینکه فراوانی نام نوزادان پسر در ۵ ماهه امسال به ترتیب شامل امیرعلی،امیرحسین، علی، محمد و ابوالفضل بوده است، اضافه کرد: همچنین فراوانی نام نوزاردان دختر در این بازه زمانی در استان به ترتیب شامل فاطمه، فاطمه‌زهرا، زینب، حلماء و زهرا بوده است.

۵ هزار و ۵۳۹ فقره کارت هوشمند آماده تحویل

مدیرکل ثبت احوال خراسان جنوبی با اشاره به اینکه از زمان آغاز اجرای طرح صدور شناسنامه مکانیزه تاکنون ۳۷۵ هزار و ۴۷۹ فقره شناسنامه مکانیزه برای مردم استان صادر شده است، تصریح کرد: این طرح ۶۲.۵ درصد جمعیت استان را پوشش داده است.

مهرآور به کارت‌های هوشمند ملی صادر شده در استان برای افراد مشمول این طرح اشاره کرد و گفت: از آغاز اجرای این طرح تاکنون ۵۸۶ هزار و ۱۸۳ فقره اخذ درخواست در این مورد انجام شده که ۹۷.۶ درصد جمعیت مشمول در استان را پوشش داده است.

وی ادامه داد: ششم شهریورماه امسال ۵ هزار و ۵۳۹ فقره کارت هوشمند ملی آماده تحویل به هم‌استانی‌ها بوده که می‌توانند با توجه به پیامک ارسال شده برای آن‌ها در خصوص محل تحویل‌گیری آن‌ها اقدام کنند.

 

 

 

 

سر در آوردن از تهران برای آسفالت راه روستایی/ آمبولانس‌ها هم به گرموک و گرمیدر نمی‌آیند

اهالی حدود ۱۰ روستای بخش مرکزی بیرجند از جمله گرموک و گرمیدر، از آسفالت نبودن راه دسترسی به روستاها ناراضی اند.

 

به گزارش  باشگاه خبرنگاران جوان ، مردم روستا‌های گرموک، گرمیدر، نیستان و ۷ روستای دیگر بخش مرکزی شهرستان بیرجند با طرح گلایه ای، از آسفالت نبودن محور روستایی که موجب دسترسی افراد به این روستا‌ها می‌شود نارضایتی خود را اعلام کردند.

مرگ ۲ نفر به خاطر آسفالت نبودن جاده

یکی از ساکنین این منطقه می‌گوید: ما فقط به دنبال آسفالت شدن ۵ کیلومتر راهی هستیم که همه روستا‌های این منطقه از آن استفاده می‌کنند.

او ادامه می‌دهد: ده سال است که مردم روستا‌ها برای آسفالت شدن این راه پیگیری می‌کنند و حتی سر از پایتخت در آورده اند، اما تنها اقدامی که انجام می‌شود، تیغ کشی جاده است که پس از دو هفته دوباره وضعیت به حالت سابق خود بر می‌گردد.

 

این روستانشین بخش مرکزی بیرجند بیان می‌کند: تاکنون ۲ نفر در یکی از روستا‌ها بخاطر نرسیدن آمبولانس به روستا جان خود را از دست داده اند و دلیل نیامدن آمبولانس هم خرابی جاده بوده است.

او عنوان می‌کند: در اینجا واحد‌های مرغداری هم داریم که کار برای آن‌ها هم مشکل شده است.

آسفالت روستاهای کم جمعیت در اولویت نیست

برای پیگیری موضوع تماس گرفتیم با جلال زاده مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی تا از آخرین وضعیت اقدامات انجام شده برای آسفالت این محور مطلع شویم.

او گفت: احداث محور‌های روستایی از سال ۹۸ به این اداره کل واگذار شده است و روستای گرموک براساس سرشماری سال ۱۳۹۵ دارای ۹ خانوار و گرمیدر دارای ۱۶ خانوار جمعیت است که با عنایت به برنامه ششم توسعه مبنی بر بهسازی راه روستا‌های بالای بیست خانوار، آسفالت روستا‌های مذکور در اولویت اجرایی این اداره نیست.

جلال زاده اظهار کرد: براساس میزان اعتبارات ابلاغی و تخصیصی در سال ۱۴۰۰ احداث ابنیه فنی آسفالت محور نیستان-شیخان در برنامه اجرایی قرار دارد با تکمیل محور، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی بیان کرد: با توجه به استانی شدن اعتبارات احداث و توسعه راه‌های روستایی، در صورت تأمین و تخصیص اعتبارات کامل در کمیته برنامه ریزی شهرستان، این اداره کل آمادگی جهت تکمیل عملیات اجرایی این محور را دارد.

او با اشاره به صحبت مطرح شده از جانب اهالی که گویا اعتبار اختصاص یافته به این محور در جای دیگری خرج شده است، عنوان کرد: به هیچ عنوان اعتبارات پروژه‌ها که تعریف و اختصاص می‌یابند، قابل هزینه کرد در جایی دیگری نیستند.

 

 

تاراج جواهر در خطه کویر خراسان جنوبی

سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی منطقه خراسان جنوبی که در طرح‌ها و رنگ‌های مختلفی دیده می‌شوند، در دنیا بی نظیر هستند اما متاسفانه امروزه با برداشت غیراصولی و بی رویه در حال نابودی هستند.

به گزارش شبستان خطه کویری خراسان جنوبی غنی از سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی است. عقیق های این منطقه که در طرح‌ها و رنگ‌های مختلفی دیده می‌شوند به جرات می‌توان گفت در دنیا بی نظیر هستند اما متاسفانه امروزه با برداشت غیر اصولی و بی رویه در حال نابودی هستند.

وجود ۵۰ نوع سنگ قیمتی در خراسان جنوبی

ایران جزو ۱۰ کشور برتر جهان در زمینه سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی محسوب می شود، تنوع سنگ‌های قیمتی استان آنقدر زیاد است که این استان را تبدیل به سرزمین سنگ‌های قیمتی کرده است.

استان پهناور خراسان جنوبی منبعی غنی از سنگ‌های خانواده کوارتز نظیر کالسدونی، عقیق، جاسپر، سیترین، اوپال، انواع ژئودها و همچنین آندالوزیت، گارنت، تورمالین، و کروندوم (یاقوت ها) است. بر اساس آمار‌ها، تاکنون بیش از ۵۰ نوع سنگ قیمتی و نیمه قیمتی در استان خراسان جنوبی شناسایی شده که میزان ذخیره این سنگ‌ها حدود ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تن برآورد شده است.

می توان گفت منطقه سربیشه، مزار کاهی، منطقه بمرود، خور، کاریجگان، شوسف، قلعه زری و سولابست از مناطق غنی سنگ های معدنی قیمتی هستند، شهرستان خوسف یکی از شهرستان‌های با ظرفیت بالا است که انواع سنگ‌های تزیینی و انواع عقیق در آن به وفور پیدا می‌شود. برای این ظرفیت مدفون شده طی سال‌های اخیر قدم‌های خوبی هم برای جلوگیری از خام فروشی و اشتغالزایی برداشته شده، اما همچنان نیازمند حمایت های جدی و ورود سرمایه گذاران است.

مردم محلی این مناطق با در دست داشتن یک کیسه و بیل کوچک در دل بیابان سنگ های گران قیمت را جمع آوری و سنگ ها را با خام فروشی به تاراج می برند.

تارج جواهر در قطب سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی خراسان جنوبی

«رحمت الله نوخواه»، یکی از صنعتگران خوسف در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان اظهار کرد: سنگ های نیمه قیمتی خوسف در صورت حمایت مسئولان بازار کار خوبی دارد. در شهر خوسف نمایشگاه سنگ دارم و به صورت رایگان آموزش سنگ تراشی دارم تا علاقه مندان به گوهرتراشی بتوانند برای خود شغلی دست و پا کنند.

وی با بیان اینکه روش درست استفاده از سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی در استان هنوز نهادینه نشده است، گفت: بیشتر این سنگ ها به درستی فرآوری هم نمی شود و بیشتر خام فروشی رواج دارد و یا اینکه به صورت جزیی سنگ ها تراش می خورند.

نوخواه با بیان اینکه سنگ های نیمه قیمتی و بسیار مرغربی در منطقه خوسف پیدا می شود که بی نظیر هستند، اما کم کاری عده ای ملموس است، صنعتگران نیازمند حمایت های دولتی هستند، تا این شغل پردرآمد توسعه یابد، ادامه داد: مردم سنگ های نیمه قیمتی را صورت فله ای و خام به فروش می رسانند، این فرهنگ باید در بین آنها جا بیفتد که فرآوری سنگ، سنگ را تبدیل جواهر می کند، مردم منطقه محرومی همانند خور اگر حمایت شوند ارزش سنگ های این منطقه سه برابر می شود.

وی با بیان اینکه روستای خور شهرستان خوسف یکی از قطب های خراسان جنوبی در بحث سنگ های نیمه قیمتی است، اضافه کرد: نمایشگاه سنگی در خوسف دارم که برای آن میلیاردها خرج کرده ام، اما مکان درستی برای نمایشگاه ندارم، این نمایشگاه زیرپیلوت منزلم در یک کوچه بدون عبور و مرور است که اگر این نمایشگاه در شهری شلوغ می بود اقتصادم چندین برابر می شد.

وی که اولین نفری است که در شهرستان خوسف دست به فرآوری سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی خوسف زده است، بیان کرد: در اولین نمایشگاه صنایع دستی روستایی عشایری بیرجند و تمام نمایشگاه های کشور شرکت می کنم اما متاسفانه الان به دلیل شیوع بیماری کرونا نمایشگاهی نیست و اقتصادم خراب شده است.

وی گفت: ۳۰۰ تا ۴۰۰ نفر در سطح کشور و ۲۰ نفر در شهر خوسف را آموزش گوهرتراشی داده ام که هم اکنون برای خود شغلی دست و پا کرده اند.

افول اقتصاد صنعتگران/ مسئولان حمایت کنند

«خرمی» نیز از دیگر صنعتگران روستای خور، یکی از قطب های سنگ های نیمه قیمتی و قیمتی است که به خبرنگار شبستان گفت: در روستای خور کارگاه های سنگ تراشی فعال هستند اما پیشرفت آنچنانی ندارند، برای رونق گرفتن اقتصاد مردم محلی در قطب سنگ های نیمه قیمتی خور؛ چندین جلسه در فرمانداری برگزار و مقرر شد چند سرمایه گذار در این زمینه سرمایه گذای کنند اما خبری از سرمایه گذار نیست، در حال حاضر نیاز مبرم به دستگاه های مخصوص تراش سنگ داریم.

وی با بیان اینکه با واگذاری بازارچه های جوار جاده خور می توان به اقتصاد این روستای ملی کمک کرد، گفت: با وجود پیشنهادات زیاد، تاکنون زمینی برای این منظور واگذار نشده است، پیش از این خام فروشی گسترده ای از سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی خور توسط مردم محلی انجام می‌شد اما با توصیه و سفارشات مردم بومی و مسئولان فعلا خام فروشی کمتر شده است.

خرمی بیان کرد: ۴۵ کارگاه خانگی تراش سنگ های نیمه قیمتی در روستای خور وجود دارد اما بیشتر این کارگاه به صورت دائم کار نمی کنند، لذا پیشنهاد می شود یک سازمان سفارش کار بدهد و کارگاه ها سفارشات را انجام دهند، این نهاد باید تضمینی باشد تا مردم نگران آینده کاری خود نباشند.

وی با بیان اینکه اقتصاد صنعتگران در حال حاضر به دلیل شیوع بیماری کرونا خراب است، اضافه کرد: فعلا به دلیل لغو مسافرت ها گردشگر و خریداری نیست و فروش از طریق فضای مجازی هم بازار خوبی ندارد لذا صنعتگران نیازمند حمایت هستند.

درآمد ۵۰۰ میلیونی صنعتگران از دل سنگ/ سرمایه گذاران ورود کنند

«حسن رمضانی»، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار شبستان اظهار کرد: در حوزه رشته های مزیت دار استان، تراش سنگ های نیمه قیمتی و قیمتی با توجه به قابلیت ها و پتانسیل هایی که در خراسان جنوبی و معادن استان وجود دارد، صنعتگران زیادی تمایل به فعلیت در این حوزه دارند.

وی ادادمه دارد: تمایل افراد به این حوزه به این معنی است که سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی خراسان جنوبی در خارج از مرزهای جغرافیایی استان هم شناخته شده هستند و مشتریان خاص خود را دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان جنوبی با بیان اینکه متاسفانه مشاهده می شود که سنگ های قیمتی و نیمه قیمیت به صورت فله و خام از استان خارج می شوند، گفت: سامانه خود اظهاری فروش سنگ ها را نداریم که میزان فروش دقیق از صنعتگران این حوزه را ارائه دهیم، اما بر اساس مشاهداتی که داریم و بیانات صنعتگران تعدادی از صنعتگران به دلیل کرونا فروش و باز مطلوبی ندارند.

وی تصریح کرد: با توجه به تحت تاثیر بودن کار صنعتگران با بیماری کرونا، با افول فروش مواجه هستیم، چراکه نمایشگاه ها که محل فروش کار صنعتگران است، تعطیل هستند.

رمضانی با بیان اینکه طبق گفته یک صنعتگر در حوزه تراش سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی استان، از ابتدای امسال ۴۰ میلیون تومان از محل گوهر تراشی فروش داشته است، که اگر این عدد  را به صنعتگران استان تعیمم دهیم می توان گفت از ابتدای امسال تاکنون ۵۰۰ میلیون تومان فروش صنعتگران بوده است که اگر شرایط کرونایی نبود قطعا فروش بیشتر بود.

وی با بیان اینکه تکیه فروش صنعتگران در حال حاضر به دلیل شیوع بمیاری کرونا بر فضای مجازی است، ادامه داد: تاکنون ۱۰۰ میلیون تومان تسهیلات از محل اعتبارات سال گذشته به صنعتگران پرداخت شده و تسهیلات مشاغل خانگی هم ابلاغ شده که در دست اقدام است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان جنوبی تصریح کرد: فروش سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی تحت تاثیر کرونا است در صورتی که درآمدزایی این شغل بسیار خوب است و نیازمند به ورود سرمایه گذار هستیم.

 ایجاد شهرک گوهرسنگ در خوسف

«حسین مالکی»، معاون سیاسی، امنیتی و انتظامی فرماندار خوسف هم با بیان اینکه برای توسعه این صنعت ایجاد شهرک گوهرسنگ در شهرستان خوسف در دست پیگیری است، گفت: با وجود سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی در شهرستان، با جذب سرمایه ‌گذار در این خصوص عملیات اجرایی آن به ‌زودی آغاز می‌ شود.

وی با بیان اینکه این مجتمع در زمینی به مساحت حدود سه هزار مترمربع ایجاد خواهد شد که در معرفی این صنعت در شرق کشور اقدام بسیار ارزشمندی خواهد بود، افزود: این مرکز در حوزه آموزش، تولید، فروش، عرضه و بازاریابی و نمایشگاه سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی ایجاد خواهد شد.

 

وی خاطرنشان کرد: با توجه به ثبت ملی روستای خور به عنوان روستای سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی، برای حمایت از این صنعت هماهنگی در خصوص پرداخت تسهیلات ارزان قیمت نیز صورت گرفته است.

 

 

 

۶۰۰ خانه برای اقشار کم‌درآمد شهرستان درمیان در دست ساخت است/۲

۶۰۰ خانه برای اقشار کم‌درآمد شهرستان درمیان در دست ساخت است

مدیر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی درمیان گفت: ۶۰۰ واحد مسکن اقشار کم‌درآمد با پرداخت ۱۸ میلیارد تومان کمک بلاعوض در این شهرستان در دست ساخت است.

حسین مسافر روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از این تعداد ۵۲۷ واحد در مرحله فونداسیون، ۴۱۳ واحد در مرحله اسکلت، ۲۶۸ واحد در مرحله سقف، ۲۱۳ واحد مرحله سفت کاری و ۷۹ واحد در مرحله بهره‌برداری قرار دارد.

وی بیان کرد: از این تعداد ۲۱۰ واحد در شهرهای قهستان، گزیک، طبس مسینا و اسدیه و ۳۹۰ واحد در روستاهای شهرستان در دست ساخت است.

مدیر بنیاد مسکن شهرستان درمیان گفت: در زمینه احداث مسکن اقشار کم‌درآمد در شهرستان برای افراد فاقد زمین هم ۱۷۰ قطعه زمین را در روستاهای شهرستان تامین کردیم.

وی با اشاره به اینکه در زمینه احداث هر واحد مسکن اقشار کم‌درآمد ۳۰ میلیون تومان کمک بلاعوض پرداخت شده است، اضافه کرد: همچنین در زمینه اجرای این طرح‌ها، ۱۰۳ نفر از متقاضیان تسهیلات قرض‌الحسنه ۱۰۰ میلیون تومانی و بقیه متقاضیان تسهیلات قرض‌الحسنه ۵۰ میلیون تومانی دریافت کردند.

 

کشف ۶۲۴ کیلوگرم تریاک در خراسان جنوبی/۴

کشف ۶۲۴ کیلوگرم تریاک در خراسان جنوبی

فرمانده انتظامی استان خراسان جنوبی گفت: ماموران پلیس خراسان جنوبی در بازرسی از یک خودروی سواری، ۶۲۴ کیلوگرم تریاک را کشف و یک متهم را دستگیر کردند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سردار ناصر فرشید اظهار داشت: ماموران انتظامی شهرستان نهبندان هنگام کنترل خودروهای عبوری در محورهای فرعی این شهرستان به یک سواری تویوتا کمری مشکوک شدند و پس از شناسایی دقیق خودرو به راننده آن دستور ایست دادند.

وی افزود: راننده تویوتا پس از مشاهده پلیس به سمت شهرستان سربیشه متواری شد که ماموران فرماندهی انتظامی شهرستان‌های نهبندان و سربیشه در یک عملیات ضربتی و هماهنگ خودرو را متوقف و در بازرسی از آن ۶۲۴ کیلوگرم تریاک کشف کردند.

فرمانده انتظامی استان خراسان جنوبی بیان کرد: در این عملیات یک متهم دستگیر و با تشکیل پرونده به مقام قضایی معرفی و روانه زندان شد.

وی از شهروندان درخواست کرد در صورت مشاهده و برخورد با فروشندگان مواد مخدر و هرگونه بی‌نظمی و اخلال در نظم عمومی، موضوع را با مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ در میان بگذارند.

تویوتا حامل حشیش در قاینات متوقف شد

سردار فرشید همچنین از کشف ۳۶ کیلو و ۳۵۰ گرم حشیش و دستگیری یک‌ متهم در شهرستان قاینات خبر داد.

وی گفت: ماموران یگان امداد شهرستان قاینات هنگام گشت‌زنی در محورهای مواصلاتی به یک وانت تویوتا مشکوک شدند و خودرو را برای بازرسی بیشتر متوقف کردند.

فرمانده انتظامی استان خراسان جنوبی افزود: ماموران در بازرسی از این خودرو ۳۶ کیلو و ۳۵۰ گرم حشیش که به طرز ماهرانه جاساز شده بود را کشف کردند.

وی اظهار داشت: ماموران در این رابطه خودرو را توقیف و متهم را دستگیر کردند که با تشکیل پرونده برای سیر مراحل قانونی به مرجع قضایی معرفی شد.

سردار فرشید گفت: پلیس در راستای برقراری نظم و امنیت و آرامش عمومی برای هموطنان در تمامی ساعات شبانه‌روز از هیچ تلاشی فروگذار نخواهد کرد.

 

 

 

 

 

شناسایی ۱۰۵ بیمار جدید مبتلا به کرونا در خراسان جنوبی/۲-۳

۱۰۵ بیمار جدید کرونا در شبانه روز گذشته در خراسان جنوبی شناسایی شدند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: دیروز ۲۰۳ آزمایش تشخیص کرونا در استان انجام شد که در مجموع ۶۴ بیمار جدید شامل ۲۰ بستری و ۴۴ مورد سرپایی، شناسایی شدند.
دکتر مهدی زاده افزود: از این تعداد ۳۲ مورد از بیرجند، فردوس ۱ مورد، زیرکوه ۲ مورد، سربیشه ۵ مورد، طبس ۹ مورد، قاین ۸ مورد، خوسف ۳ مورد و نهبندان ۴ مورد جدید شناسایی شد.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: همچنین از ۱۷۶ تست سریع کرونا ۴۱ بیمار جدید مبتلا به کرونا در استان شناسایی شد.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: در حال حاضر ۲۲۰ بیمار با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که ۱۲۲ نفر کرونا مثبتند.
مهدی زاده گفت: از این تعداد ۲۹ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند که حال ۱۰ نفر نامساعد است.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: ۳ مورد فوت جدید در شبانه روز گذشته در خراسان جنوبی ثبت شد و فوتی‌های ناشی از این بیماری به هزار و ۱۱۷ نفر رسید.

 

 

امکان ثبت نام واکسیناسیون برای متولدین ۷۸ و قبل از آن/۲-۳

سن واکسیناسیون ۵سال دیگر کاهش یافت و امکان ثبت نام واکسیناسیون برای متولدین ۷۸ و قبل از آن در خراسان جنوبی فراهم شد.

 رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت:محدودیت سنی در سراسر کشور ۵ سال دیگر کاهش یافت، بنابراین در خراسان جنوبی برای متولدین ۷۸ و قبل از آن، امکان ثبت نام در سامانه salamat.gov.ir فراهم شده است.

دهقانی افزود: برای جلوگیری از ازدحام احتمالی جمعیت در مراکز واکسیناسیون، اخذ نوبت از سامانه نوبت‌دهی الزامی است.

وی گفت: انتظار می‌رود، مسئولان و همکاران مربوطه، ظرفیت همه پایگاه‌های واکسیناسیون را، به تفکیک نوبت اول و دوم و نوع واکسن، بر اساس موجودی فعلی تا دو هفته آینده تنظیم کنند.

دهقانی افزود: به محض ورود محموله واکسن جدید، امکان افزایش ظرفیت وجود خواهد داشت.

 

 

 

 

 

راهیابی تیم هندبال زغال سنگ طبس به دور دوم مسابقات لیگ برتر/۷

تیم هندبال زغال سنگ طبس راهی دور دوم مسابقات لیگ برتر هندبال مردان باشگاه های کشور در تهران شد.

تیم هندبال زغال سنگ طبس صبح امروز با استقبال خادمان استان مبارک حضرتتیم هندبال زغال سنگ طبس راهی دور دوم مسابقات لیگ برتر هندبال کشور حسین بن موسی الکاظم (ع) راهی دور دوم مسابقات در تهران شد.
مرحله دوم از دور رفت لیگ برتر هندبال مردان باشگاه‌های کشور با انجام ۱۰ دیدار از ۲۸ شهریور ماه برگزار خواهد شد.
بنابر اعلام کمیته مسابقات فدراسیون هندبال مرحله دوم از دور رفت مسابقات لیگ برتر هندبال مردان باشگاه‌های کشور از ۲۸ لغایت ۳۱ شهریور با انجام ۱۰ بازی در تهران آغاز می‌شود و ۱۰ تیم حاضر در این رقابت‌ها در چهار روز با هم به رقابت خواهند پرداخت.
بر اساس جدول بازی‌ها تیم هندبال زغال سنگ طبس دوشنبه ۲۹ شهریور به مصاف ستارگان دشتستان و چهارشنبه ۳۱ شهریور به مصاف صنعت مس کرمان خواهد رفت.

 

 

 

 

شناسایی عامل هک سامانه دانشجویی/۴

متهمی که با دسترسی به حساب کاربر‌ی سامانه دانشجویی شاکی موجب بر هم زدن انظباط کلاس‌های مجازی شده بود، دستگیر شد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان جنوبی، رئیس پلیس فتای خراسان جنوبی گفت: در پی شکایت خانم جوانی مبنی بر اینکه فردی ناشناس با دسترسی به نام کاربری و پسورد سامانه دانشجویی‌ام به کلاس‌های درسی اینجانب ورود پیدا کرده و موجب برهم زدن انضباط کلاس‌های مجازی شده و همچنین تمرین‌های درسی بنده را تغییر داده است، پرونده‌ای در این رابطه تشکیل شد و در دستور کار کارشناسان پلیس قرار گرفت.

سرهنگ محمدپور افزود: افسران پلیس فتا با توجه به مستندات شاکی و بررسی‌های اولیه و اقدامات فنی و پلیسی، متهم را شناسایی ، پرونده وی را تکمیل و به مراجع قضایی ارسال کردند.

وی به هموطنان هشدار داد: اطلاعات حساب کاربری خود را در اختیار دیگران قرار ندهند و در صورتی که افراد دیگری امور دانشجویی آنها را انجام دادند بلافاصله نسبت به تغییر رمز اقدام کنند.

سرهنگ محمدپور  گفت: شهروندان هشدار‌های پلیس فتا را جدی بگیرند و در صورت اطلاع از هرگونه فعالیت مجرمانه در فضای مجازی یا پیام رسان‌های موبایلی موضوع را از طریق نشانی پلیس فتا به آدرس www.cyberpolice.ir بخش ارتباطات مردمی گزارش کنند.

 

 

 

کشف ۵ دستگاه ماینر در بیرجند/۴

۵ دستگاه استخراج ارز دیجیتال در شهرستان بیرجند کشف شد.

فرمانده انتظامی شهرستان بیرجند گفت : مأموران “کلانتری ۱۳” شهرستان بیرجند اخباری مبنی بر نگهداری تعدادی دستگاه استخراج ارز دیجیتال در یکی از منازل این شهرستان دریافت کردند که پیگیری موضوع در دستور کار مأموران پلیس قرار گرفت.

به گزارش امروز خراسان جنوبی سرهنگ فولادی افزود : مأموران با انجام تحقیقات تخصصی و پلیسی، محل نگهداری دستگاه‌های استخراج ارز دیجیتال را شناسایی کردند که پس از هماهنگی با مقام قضائی و با رعایت حقوق شهروندی این محل را بازرسی کردند.
فرمانده انتظامی شهرستان بیرجند افزود: مأموران در بازرسی و پاکسازی از محل ۵ دستگاه استخراج ارز دیجیتال غیر مجاز به همراه وسایل جانبی آن کشف کردند.
سرهنگ فولادی با بیان این که متهم دستگیر شده به همراه پرونده به مراجع قضائی معرفی شده است، گفت: ارزش ریالی این اقلام غیرمجاز توسط کارشناسان مربوطه  یک میلیارد ریال برآورد شد.

 

 

 

 

 

 

 

 

نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس:

پرهیز از موازی‌کاری ضرورت کار فرهنگی است/۵-۷

نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس با بیان اینکه باید از موازی‌کاری در امور فرهنگی بپرهیزیم، گفت: مؤسسات فرهنگی با همدیگر هم‌افزایی داشته باشند.

 حسین خسروی اسفزار صبح شنبه در دیدار با هیئت مدیره مؤسسه آیه‌های استقامت بیرجند اظهار کرد: اینکه براساس آیه‌های قرآنی می‌گوییم اگر دفاع نبود، فساد زمین را فرا می‌گرفت براساس یک تجربه ۴۰ ساله است.

نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس بیان‌کرد: ما مشاهده کردیم که داعش در برخی کشورهای اسلامی با ناموس و میراث فرهنگی و مساجد چه کرد و براساس آن دریافتیم که اگر هشت سال دفاع مقدس نبود برای ایران اسلامی نیز چنین اتفاقاتی رخ می‌داد.

خسروی اسفزار با اشاره به مظلومیت فرهنگ گفت: این مسئله مربوط به زمان حال نیست بلکه از گذشته‌ها و حتی در کلان کشور این مظلومیت فرهنگ وجود داشته است.

وی با بیان اینکه باید از موازی‌کاری در امور فرهنگی بپرهیزیم، اظهار کرد: مؤسسات فرهنگی مردمی نیز اگر کارهای و اهداف مشترک دارند باید هم افزایی داشته و تقسیم کار کنند تا زودتر و سریع‌تر به اهداف خود برسیم.

نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف گفت: با توجه به اینکه امروزه فضای مجازی جای فضای حقیقی را گرفته است باید بخش عمده‌ای از فعالیت‌های فرهنگی و ترویج فرهنگ دفاع مقدس و شهداء را به سمت کار در فضای مجازی ببریم.

خسروی اظهارکرد: تنها نوشتن کتاب در حوزه فعالیت فرهنگی کفایت نمی‌کند بلکه باید با تدبیر و ریزه‌کاری کتب بسیار خوب را تبلیغ نیز کنیم تا مردم به سمت مطالعه آن گرایش پیدا کنند.

وی با بیان اینکه تبلیغ کتاب خود نیز یک هنر ارزشمند است، ادامه‌داد: من به وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در جلسه کمیسیون که برنامه‌های خود را تبیین می‌کردند، گفتم فرهنگ فقط بنا و عمارت نیست.

نماینده بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس گفت: افرادی چون شهید احمد رحیمی و شخصیت‌هایی شبیه ایشان بزرگترین میراث فرهنگی این دیار هستند.

خسروی اظهار کرد: در یک تجربه خودم مشاهده کردم که سربازی برای بهره مندی از مرخصی ۱۸ کتاب را مطالعه کرد که یکی از این کتاب‌ها «فلسفه و روش رئالیسم» شهید مطهری بود و با این ظرافت‌ها می‌توان ترویج فرهنگ و کتابخوانی کرد.

وی یادآور شد: می‌توانیم با همکاری دانشگاه‌ها، موضوع بسیاری از پایان نامه‌ها را معرفی برخی از شهدای شاخص، بررسی عملیات‌ها، بررسی آسیب‌های اجتماعی را قرار دهیم.

 

 

 

گلایه اهالی روستای «موسویه» از بنیاد مستضعفان/۵-۷

هرچند بنیاد مستضعفان تصمیم گرفته خانه های اهالی روستای موسویه را با شروطی به آنها واگذار کند اما مردم از روند این واگذاری‌ها و شروط تعیین شده گلایه هایی دارند.

به گزارش مهر روستای موسویه از آن دسته روستاهای خراسان‌جنوبی است که زمین و خانه‌های آن در تصرف بنیاد مستضعفان قرار دارد. هر چند بنیاد تصمیم گرفته با شروطی خانه‌های اهالی روستا را که بسیاری از آن حدود ۵۰-۶۰ سال قبل ساخته شده را به نام آنها سند بزند ولی انگار همه چیز به همین راحتی نیست و اهالی گلایه‌هایی از روند این واگذاری دارند.

خانم مسنی به نام فاطمه نظری از اهالی روستای موسویه در گفتگو با خبرنگار مهر بیان‌کرد: برای خانه‌ای که در آن بیش از ۶۰ سال است که زندگی می‌کند بنیاد مستضعفان اعلام کرده باید ۹ میلیون تومان پرداخت کند تا به او واگذار شود.

وی با بیان اینکه این خانه از پدر شوهرم به شوهرم ارث رسیده است، گفت: ۱۵ سال است که همسرم فوت کرده از کجا این هزینه را تأمین کنم.

این بانوی اهل روستای موسویه با بیان اینکه هیچ منبع درآمدی ندارد، افزود: از محل مستمری کمیته امداد گذران زندگی می‌کنم.

واگذاری رایگان تنها تا ۵۰۰ متر

اسلامی‌نیا، رئیس شورای اسلامی موسویه در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهارکرد: من تمامی مطالبی که در این کلیپ توسط خانم نظری بیان شده است را تأیید می‌کنم و البته این موضوع نه تنها مشکل این بانو که مسئله برخی دیگر از اهالی این روستا نیز هست.

وی بیان‌کرد: مشکل از آنجا ناشی می‌شود که بنیاد مستضعفان اگر خانه افراد در موسویه کمتر از ۵۰۰ متر باشد را به صورت رایگان به نام فرد سند می‌زند ولی اگر بیش از این میزان باشد گفته‌اند برای هر متری باید حدود ۱۸-۱۷ هزار تومان پرداخت کنند.

رئیس شورای اسلامی موسویه گفت: این در حالی است که در موسویه به واسطه آنکه مشکل زمین وجود نداشته است و افراد برای محل نگهداری دام خود و بسیاری از نیازهای دیگر هم به زمین نیاز داشتند، خانه‌ها را در زمان ساخت وسیع ساخته‌اند و الان خانه‌ها بیش از ۵۰۰ متر و در حدود ۷۵۰ و هزار متر است.

اسلامی نیا یادآور شد: این در حالی است که در حال حاضر به واسطه خشکسالی و خیلی از محرومیت‌ها افراد توان پرداخت هزینه خرید مازاد بر ۵۰۰ متر را ندارند.

وی افزود: حتی برخی از اهالی روستای موسویه گوسفندان خود را فروخته‌اند تا بتوانند این پول را پرداخت کنند.

درآمد بنیاد از موسویه در خود روستا هزینه شود

رئیس شورای اسلامی موسویه یادآورشد: شاید بنیاد از محل این درآمدها بخواهد در راستای توسعه و عمران کاری کنند که ای کاش این درآمدها در خود استان و مهمتر از آن در محل خود روستای موسویه هزینه شود.

غلامرضا همایون فر از دیگر اهالی روستای موسویه نیز در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهارکرد: در حالی از اهالی موسویه در خواست شده که در صورت بیشتر بودن بیش از ۵۰۰ متر زمین و خانه تصرفی‌شان باید مازاد را بخرند که آنها حدود ۶۰ – ۷۰ سال است در این خانه‌ها زندگی می‌کنند.

وی با بیان اینکه گلایه‌ها از بنیاد مستضعفان در روستای موسویه بسیار زیاد است، اظهار کرد: به عنوان مثال در سال ۶۵( ایام دومین شورای پس از انقلاب) به واسطه برخی خدماتی که داشته‌ام دو قطعه زمین به من در روستای موسویه واگذار شده است تا برای فرزندانم بسازم.

همایون فر گفت: اما من به واسطه برخی از مسائل مالی تاکنون نتوانسته‌ام آن زمین‌ها را بسازم و حالا بنیاد همان زمین‌ها را به مزایده گذاشته است.

این فرد از اهالی روستای موسویه با بیان اینکه مردم این روستا سال‌ها است برای بنیاد کار کشاورزی می‌کنند، اظهارکرد: نکته و مسئله این است که در ابتدا قرار بوده مازاد ۵۰۰ متر را با ۲۰۰ تومان محاسبه کنند ولی الان به ۱۷-۱۸ هزار تومان رسیده است.

مشکلات در مسیر خانه دار شدن در موسویه

همایون فر با بیان اینکه در روستا تعداد قابل توجهی زوج جوان داریم که منتظر واگذاری زمین و ساخت خانه در روستا هستند، ادامه داد: در بسیاری از روستاها بنیاد مسکن تسهیلات برای خانه‌سازی و … در روستاها می‌دهد و اینجا ما برای خانه‌دار شدن با این مسائل رو به رو هستیم.

هر چند شاید برای برخی از خوانندگان این گزارش در نظر گرفتن ۱۷-۱۸ هزار تومان برای هر متر زمین در روستا مبلغ زیادی نباشد اما نباید از این نکته مهم غافل شد که چون در مجموع چند میلیون تومان برای هر فرد می‌شود، روستاییان به واسطه خشکسالی و بسیاری از مسائل دیگری درآمدی برای پرداخت این هزینه‌ها ندارند.

بنیاد مستضعفان در بسیاری از موارد خدماتی نیز داشته است اما مواردی چون آنچه در روستای موسویه رخ داده، موجب می‌شود که خدمات بنیاد کام مردم را شیرین نکند.

نفرات برتر چهل و چهارمین دوره مسابقات استانی قرآن کریم در خراسان جنوبی معرفی شدند
نفرات برتر چهل و چهارمین دوره مسابقات استانی قرآن کریم در خراسان جنوبی در رشته های «حفظ کل، قرائت تحقیق، قرائت ترتیل، حفظ ۲۰ ، ۱۰ و ۵ جزء و اذان» در بیرجند معرفی شدند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، چهل و چهارمین دوره از مسابقات استانی قرآن کریم خراسان جنوبی با حضور ۱۴۹ متسابق برگزیده مرحله شهرستانی این مسابقات (۷۴ نفر خواهران و ۷۱ نفر برادران) در شهرستان بیرجند برگزار شد.

 

شرکت کنندگان در رشته های حفظ ۵ جزء،۱۰ جزء و ۲۰ جزء و حفظ کل قرآن کریم، قرائت تحقیق، قرائت ترتیل، دعاخوانی، مدیحه سرایی، اذان و همخوانی قرآن کریم در این دوره از مسابقات به رقابت پرداختند.

 

بر اساس نظر هیات داوران، نفرات اول این مسابقات در مراسم اختتامیه که عصر جمعه (۲۶ شهریور) در بیرجند برگزار شد، به شرح زیر معرفی و تجلیل شدند.

 

بخش خواهران

 

رشته حفظ کل

۱-مرضیه اشرفی- شهرستان بیرجند- رتبه اول

۲-صدیقه خسروی زاده- شهرستان طبس- شایسته تقدیر

۳-نرجس خاتون مرادی- شهرستان فردوس- شایسته تقدیر

 

رشته قرائت تحقیق

۱-بهنانه سادات ترابی- شهرستان قاین- رتبه اول

۲-فهیمه صبحی- شهرستان فردوس- رتبه دوم

۳-سیده مرضیه رضوی- شهرستان طبس- شایسته تقدیر

 

رشته قرائت ترتیل

۱-سمیه دشتبان- شهرستان فردوس- رتبه اول

۲-مهدیه محمدنژاد- شهرستان بیرجند- رتبه دوم

۳-فرشته فلاسی- شهرستان سربیشه – رتبه سوم

 

رشته حفظ ۲۰ جزء

۱-صدیقه دلاکه نژاد- شهرستان بیرجند- رتبه اول

۲-مرضیه سراج- شهرستان بیرجند- رتبه دوم

۳-زهره سادات عبداللهی- شهرستان بیرجند- رتبه سوم

 

رشته حفظ ۱۰ جزء

۱- معصومه چمن آرا- شهرستان قاین- رتبه اول

۲- فرزانه شکوهیان- شهرستان بیرجند- رتبه دوم

۳-راضیه آبدار- شهرستان خوسف- رتبه سوم

 

رشته ۵ جزء

۱-فرشته مهری- شهرستان فردوس- نفر اول

 

بخش برادران

 

رشته قرائت تحقیق

۱-وحید براتی- شهرستان بیرجند- رتبه اول

۲-ایمان نیک شعار- شهرستان بیرجند- رتبه دوم

۳-محمد پور رفعتی- شهرستان فردوس- رتبه سوم

 

رشته حفظ کل

۱-عبدالقدوس حسنی- شهرستان سربیشه – رتبه اول

۲-حسن نوقابیان مقدم- شهرستان قاین- رتبه دوم

۳-محمود احمدی درمیان- شهرستان بیرجند- رتبه سوم

 

رشته حفظ ۲۰ جزء

۱-احمد یوسفی احمدآباد- شهرستان بیرجند- رتبه دوم

۲-محمدامین قاسمی- شهرستان سربیشه- شایسته تقدیر

۳- امیرحسین مومن- شهرستان بیرجند- شایسته تقدیر

 

رشته حفظ ۱۰ جزء

۱-سید علی سیادت- شهرستان بیرجند- شایسته تقدیر

 

رشته حفظ ۵ جزء

۱- محمدامین احراری- شهرستان بیرجند- شایسته تقدیر

 

رشته قرائت ترتیل

۱- محسن سکندری مقدم- شهرستان فردوس- رتبه اول

۲-حمید قلی نژاد- شهرستان قاین- رتبه دوم

۳- مهدی عبداللهی- شهرستان بیرجند- رتبه سوم

 

رشته اذان

۱- وحید سازنده- شهرستان بیرجند- رتبه اول

۲-محمد عارفی- شهرستان فردوس- رتبه دوم

۳- مصطفی الوانی- شهرستان بیرجند- رتبه سوم

 

 

 

رئیس شبکه بهداشت و درمان زیرکوه اعلام کرد:
عدم استقبال مردم زیرکوه از تزریق واکسن کرونا/۲

ناصری با بیان اینکه بیش از ۲ هزار دوز واکسن در این شهرستان موجود است، گفت: اما مردم متاسفانه استقبال چندانی از تزریق واکسن نمی کنند.

به گزارش شبستان «محمدصادق ناصری»  در مراسم افتتاحیه فاز سوم طرح «یک نفس همدلی» اظهار داشت: سلامت باید محله محور شود و اگر مردم پروتکل های بهداشتی را رعایت نکنند قطعا شاهد اتفاقات تلخی خواهیم بود.

رئیس شبکه بهداشت و درمان زیرکوه با بیان اینکه بیش از ۲ هزار دوز واکسن در این شهرستان موجود است، افزود: اما مردم متاسفانه استقبال چندانی از تزریق واکسن نمی کنند در صورتی که مردم باید نقش پررنگ تری در زمینه سلامت داشته باشند.

وی با اشاره به اجرای طرح «یک نفس همدلی» گفت: در مرحله اول اجرای این طرح ۲ هزار و ۸۰۰ بسته بهداشتی و در مرحله دوم طرح «یک نفس همدلی» حدود چهار هزار ماسک بین نیازمندان این شهرستان جهت حفظ پروتکل های بهداشتی توزیع شد.

ناصری در ادامه بیان کرد: با آغاز اجرای مرحله سوم طرح «یک نفس همدلی» امروز ۹ هزار و ۵۰۰ عدد ماسک و ژل ضدعفونی کننده به منظور مقابله با شیوع ویروس منحوس کرونا بین مردم این شهرستان توزیع خواهد شد.

رئیس شورای شهر بیرجند:

« مهدی بهترین» به عنوان شهردار بیرجند انتخاب شد/۲

رئیس شورای شهر بیرجند گفت: دکتر «مهدی بهترین» با اکثریت آراء به عنوان شهردار بیرجند انتخاب شد.

علیرضا محمودی‌راد افزود: از بین ۹ گزینه نهایی بعد از گفت و گو و رایزنی با نخبگان علمی و دانشگاهی، پنج نفر که بالاترین امتیاز را داشتند به شور و رأی اعضای شورا گذاشته شدند که در نهایت دکتر «مهدی بهترین» با اکثریت آراء به عنوان شهردار بیرجند انتخاب شد.

محمودی‌راد در پاسخ به این سؤال که آیا ممانعت قانونی برای انتخاب یک پزشک به عنوان شهردار وجود دارد یا خیر گفت: این مسئله در بسیاری از شهرهای کشور و از جمله تهران صورت گرفته است که یک پزشک به عنوان شهردار انتخاب شود.

وی یادآور شد: البته دکتر بهترین سال‌ها در عرصه مدیریتی حضور داشته و تجربه عضویت در شورای شهر و کمیسیون‌های مختلف آن را داشته‌اند که این موضوع نیز یک پشتوانه بسیار خوب برای ایشان است.

معاون امور توانبخشی اداره کل بهزیستی خراسان جنوبی، رئیس اداره بهزیستی شهرستان بیرجند، عضو شورای شهر بیرجند و رئیس کمیسیون خدمات شهری و سلامت شورای شهر و ریاست شبکه بهداشت شهرستان بیرجند از جمله سوابق شهردار جدید مرکز استان است.

 

“محمدعلی جاوید” در پنجمین دوره شورای اسلامی شهر بیرجند از سال ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰ شهردار بیرجند بود و با آغاز به کار شورای ششم، “علی عدل” معاون امور عمرانی، حمل و نقل و ترافیک شهرداری بیرجند ۱۶ مرداد امسال در دومین نشست رسمی شورای شهر به عنوان سرپرست شهرداری بیرجند انتخاب و معرفی شد.

 

افزایش ۳۰ درصدی پست‌های مدیریتی زنان در خراسان جنوبی/۳

افزایش ۳۰ درصدی پست‌های مدیریتی زنان در خراسان جنوبی

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری خراسان جنوبی گفت: حدود ۲۷۰ نفر از مدیران پایه در دستگاه اجرایی استان از جامعه زنان منصوب شده‌اند که منجر به افزایش ۳۰ درصدی پست‌های مدیریتی زنان در این استان شده است.

نفیسه نخعی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: یکی از تلاش‌های دفتر امور بانوان و خانواده استانداری خراسان جنوبی، افزایش مشارکت اجتماعی و سیاسی بانوان استان بوده است.

وی اظهار داشت: علاوه بر انتصاب حدود ۲۷۰ مدیر زن پایه در سطح دستگاه‌های اجرایی تا شهریور امسال تعداد ۱۴ مدیر میانی در سطح مدیرکل و معاون، ۱۶ مدیر میانی و پایه در زیرمجموعه‌های وزارت کشور در استان، ۵۳ دهیار زن، حدود ۳۹ عضو شورای اسلامی روستا و هشت عضو شورای شهر از بانوان هستند.

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری خراسان جنوبی گفت: همچنین در راستای افزایش مشارکت اجتماعی و سیاسی بانوان، اقداماتی از سوی این دفتر انجام شده که اجرای یک طرح ملی و یک طرح استانی با هدف آموزش مهارت‌های مدیریتی و افزایش ۳۰ درصدی پست‌های مدیریتی زنان در استان از جمله این اقدامات است.

وی گفت: در این طرح‌ها ۲۴۰ نفر از زنان شاغل دستگاه‌های اجرایی، بانوان کارآفرین و عضو شورای شهر، آموزش‌های لازم در حوزه مهارت‌های مدیریتی را در قالب ۱۳ هزار ۷۶۰ نفر ساعت دریافت کرده‌اند.

نخعی شناسایی بانوان توانمند و مستعد مدیریت شاغل در دستگاه‌های اجرایی، آموزش مهارت‌های مدیریتی به جامعه هدف، پیگیری و رصد مستمر افزایش نرخ مدیران زن در استان، رایزنی با مسوولان و مدیران دستگاه‌های اجرایی برای استفاده از توان مدیریتی بانوان را از دیگر اقدامات برای افزایش مشارکت سیاسی اجتماعی زنان برشمرد.

 

 

 

 

تحقق دستور رییس جمهوری با آغاز بازنگری سند توسعه نهبندان

بیرجند – ایرنا – اجرای کامل سند توسعه نهبندان از مطالبات مردم و مسوولان این منطقه بوده و در سفر اخیر رییس جمهوری به خراسان جنوبی نیز به‌روز رسانی این سند مطالبه شد؛ طرحی که آغاز بازنگری آن در معاونت عمرانی استانداری گام موثر دولت سیزدهم در زدودن غبار محرومیت از این شهرستان مرزی است.

به گزارش ایرنا برخی روزهای سرنوشت‌ساز به عنوان تولد دوباره یاد می‌شود و برای مردم شهرستان نهبندان نیز هفتم شهریور ۱۳۷۸ که میزبان رهبر معظم انقلاب اسلامی بودند؛ تولدی دوباره به حساب می‌آید.

حضرت آیت الله خامنه‌ای که ششم شهریور سال ۱۳۷۸ به جنوب خراسان (قبل از تقسیم) و شهرستان بیرجند سفر کرده بودند، روز بعد به نهبندان رفتند و با مردم خونگرم این شهرستان نیز دیدار کردند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی هفتم شهریور ماه در اجتماع بزرگ مردم شهرستان مرزی نهبندان، دیدار با مردم و به ویژه جوانان مومن، مهربان و نجیب نهبندان را یک توفیق بزرگ و خاطره‌ای به یاد ماندنی توصیف کردند و فرمودند: «من با سفر به شهرستان محروم نهبندان می‌خواهم توجه مسوولان سطوح مختلف دولتی و استانی را به طور کامل به این منطقه و مناطقی از این قبیل جلب کنم و از آن‌ها انتظار دارم که اهتمام خود را بر روی نقاط دورافتاده که غالبا محرومیت‌های زیادی را از دوران‌های قبل تحمل کرده اند، متمرکز کنند».

ایشان اقدامات نظام اسلامی برای محرومیت‌زدایی از نقاط محروم کشور را خاطرنشان کردند و افزودند: «در دوران قبل از پیروزی انقلاب به قدری بر مردم این مناطق محرومیت تحمیل شده‌ است که اگر ۱۰ برابر خدمات ۲۰ سال گذشته انقلاب نیز کار انجام شود، باز هم حق این مناطق ادا نخواهد شد، بنابراین مسئولین کشور باید به روند محرومیت‌زدایی از این منطقه و سایر نقاط محروم کشور، شتاب مضاعف و فزاینده‌تری بدهند.»

اولین دستاورد این سفر در ۲۲ دی سال ۱۳۷۹ رقم خورد که ۱۴۴ طرح عمرانی در شهرستان‌های‌ بیرجند، نهبندان، قاینات و تربت‌ جام‌ که هنوز متعلق به استان خراسان بودند، با پیام‌ رادیویی‌ رئیس‌ دفتر مقام‌ معظم‌ رهبری‌ به بهره‌برداری رسید.

۳۹۸ میلیارد ریال‌ اعتبار برای‌ اجرای‌ این‌ طرح‌های‌ فرهنگی، آموزشی، راه، بهداشت‌ و درمان، منابع‌ طبیعی‌ و عمران‌ شهری‌ هزینه‌ شد ‌و با بهره‌برداری‌ از این‌ تعداد طرح‌ عمرانی، ۲۳ هزار و ۵۰۰ خانوار شهری‌ و روستایی‌ ساکن‌ شهرستان‌های‌ مرزی‌ و محروم‌ جنوب‌ خراسان‌ از مزایای‌ آنها بهره‌مند شدند.

اما مهمترین ره‌آورد این سفر سرنوشت‌ساز برای شهرستان نهبندان تدوین سند توسعه‌ بود که کلیات آن در جلسه ۳۱ تیر ۱۳۸۱ هیات وزیران تصویب و به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی برای اجرا ابلاغ شد.

به یمن سفر مقام معظم رهبری به نهبندان طرح توسعه این شهرستان در ۶ فصل و ۱۷ ماده تهیه شد و علیرغم اینکه این طرح برای ۱۰ سال و با اعتبار ۶۰۰ میلیارد ریال تصویب شده بود، تخصیص اعتبارات تا سال‌ها بعد به طول انجامید و گذشته از این موضوع به گفته مسوولان تزریق قطره چکانی اعتبارات باعث شد تا طرح به طور کامل اجرا نشود.

تحول در محرومیت‌زدایی با بازنگری سند توسعه نهبندان

حالا بعد از گذشت ۲۲ سال از سفر مقام معظم رهبری به نهبندان و تاکید ایشان بر محرومیت‌زدایی از این گونه مناطق که جمله معروف بسیاری از مسوولان کشوری و استانی است، مردم، معتمدان و مسوولان این شهرستان با آغاز به کار دولت سیزدهم و سفر استانی رییس جمهوری به خراسان جنوبی، فصل جدیدی از پیگیری برای اجرای سند توسعه نهبندان و به‌روز رسانی آن را رقم زدند.

آیت الله رئیسی هم در سومین سفر استانی خود که نوزدهم شهریور ماه به خراسان جنوبی انجام شد، در پاسخ به این درخواست مردم و مسوولان نهبندان سید «صولت مرتضوی» معاون اجرایی رییس جمهوری را که در سال‌های ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۸ استاندار خراسان جنوبی بود، مامور پیگیری سند توسعه نهبندان کرد.

یک هفته پس از سومین سفر استانی رییس جمهوری، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی اعلام کرد: بازنگری سند توسعه شهرستان نهبندان در دستور کار معاونت عمرانی استانداری قرار گرفته است و این سند پس از بازنگری به هیات دولت ارایه می‌شود.

درخواست بازنگری و تصویب مجدد سند توسعه 

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی جمعه هفته گذشته در نشست شورای اداری استان خراسان جنوبی که در پایان سفر یک روزه رییس جمهوری به این استان برگزار شد، با اشاره به سفر مقام معظم رهبری و تدوین سند توسعه نهبندان گفت: بعد از ۲۲ سال سند توسعه نهبندان نتوانسته چهره این شهرستان را دگرگون کند لذا این سند باید مجدد مصوبه هیات وزیران را اخذ کند و به‌روز رسانی شود.

مصطفی نخعی که سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس است، افزود: شرکت‌های توسعه‌ای و سرمایه‌گذاری می‌توانند در دگرگون کردن چهره شهرستان‌های مرزی سربیشه و نهبندان تاثیرگذار باشند لذا لازم است این شرکت‌ها برای رونق تولید به استان ورود کنند.

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس دهم نیز در دیدار رییس جمهوری با نمایندگان اقشار مردم، ایثارگران، نخبگان و علمای خراسان جنوبی اظهار داشت: یکی از درخواست‌های عشایر و مرزنشینان استان این است که شعاع مرزنشینی که اکنون ۲۰ کیلومتر در نظر گرفته شده به ۵۰ کیلومتر افزایش یابد و استان خراسان جنوبی در این زمینه استثنا دیده شود.

نظر افضلی گفت: یکی از ظرفیت‌های استان خراسان جنوبی از دوران گذشته نیروی انسانی آن بوده است که تقاضا داریم از این ظرفیت استفاده شود، استعدادها کشف و برای آینده کشور کادرسازی شود.

وی افزود: انتظار داریم نگاه به استان ما بهتر از این باشد، درست است با مرکز کشور فاصله داریم اما از لحاظ فکری خیلی هم بالاتر و توانمندی‌های بهتری داریم که نمونه آن ورودی دانشگاه‌ها است که با رتبه ۴۰ وارد و با رتبه هفت یا هشت خارج و فارغ‌التحصیل می‌شوند.

نماینده سابق مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی از کمبود آب به عنوان درد پرغصه استان خراسان جنوبی یاد کرد و گفت: ما مجبوریم انتقال آب به استان را داشته باشیم، در این زمینه در دوره نمایندگی ما اقداماتی انجام شد و الان هم دنبال می‌شود که باید این مهم مورد توجه جدی قرار گیرد.

وی ادامه داد: هنوز در برخی مناطق خراسان جنوبی مردم ما داخل دیگ آب گرم می‌کنند و با کاسه خود را می‌شویند که این زشت است و باید مورد توجه واقع شود.

تحول در محرومیت‌زدایی با بازنگری سند توسعه نهبندان

دستور رییس جمهوری برای پیگیری سند توسعه نهبندان 

رییس جمهوری که نوزدهم شهریور سومین سفر استانی را به خراسان جنوبی اختصاص داد،  شامگاه جمعه در شورای اداری استان خراسان جنوبی درباره بازنگری سند توسعه نهبندان که مطالبه شد،  گفت: معاون اجرایی دولت سند را پیگیری کنند و نماینده مردم نهبندان هم موضوع را دنبال کند و اگر لازم است در دستور کار دولت قرار گیرد و اصلاح شود.

آیت الله سید ابراهیم رئیسی افزود: نهبندان از جمله مناطقی است که باید نسبت به آن توجه خاص شود، مقام معظم رهبری در سفر تاریخی خود به نهبندان به دنبال توجه مسوولان به منطقه بودند و این توجه مربوط به آن دوران نیست و باید در همه دوره‌ها این توجه جلب تا منطقه از محرومیت خارج شود.

وی بیان کرد: در سفر قبلی به این شهرستان مشخص بود که کارهای خوبی انجام شده اما باز هم محرومیت در شهر نهبندان و روستاها مشکلات جدی برای مردم ایجاد کرده است.

رییس جمهوری البته در این سفر بارها بر بهره‌گیری از داشته‌های خراسان جنوبی برای خروج از محرومیت این استان تاکید کرد که یکی از آنها معدن بوده و نهبندان نیز سرشار از مواد معدنی است.

وی گفت: خداوند ذخایر بسیاری به این استان داده که یکی از این ذخایر معادن است.

آیت الله رئیسی اظهار داشت: معادن از ذخایر ارزشمند این استان است که اگر فعال شود، هم مشکل اشتغال، هم مشکل تولید و رونق تولید و هم مسائل اقتصادی حل می‌شود.

رییس دولت سیزدهم یکی از راه‌های توسعه استان را فعال کردن بازارچه‌های مرزی برشمرد و گفت: باید تمامی بازارچه‌های استان فعال شوند و بخش‌های مختلف با تشکیل دفتر و نمایندگی بر صادرات و واردات نظارت داشته باشند.

تحول در محرومیت‌زدایی با بازنگری سند توسعه نهبندان

بازنگری سند توسعه نهبندان در دستور کار معاونت عمرانی استانداری

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی اعلام کرد: بازنگری سند توسعه شهرستان نهبندان در دستور کار معاونت عمرانی استانداری قرار گرفته است.

محمد فرهادی در نشست بررسی و بازنگری سند توسعه شهرستان نهبندان خاطرنشان کرد: بعد از سفر شهریور ۱۳۷۸ مقام معظم رهبری به جنوب خراسان که بر موضوع رفع محرومیت از نهبندان تاکید شد، سند توسعه این شهرستان در سال ۱۳۸۰ به تصویب رسید.

وی گفت: بخشی از مصوبات این سند طی سال‌های گذشته اجرایی شد و بخش‌هایی نیز به هر دلیل ابتر ماند.

معاون استاندار خراسان جنوبی تصریح کرد: در سفر اخیر رئیس جمهوری به استان، بر موضوع بازنگری سند توسعه نهبندان تاکید شد.

وی با اعلام اینکه سند توسعه نهبندان بعد از بازنگری به هیات دولت ارائه می‌شود گفت: با تایید هیات دولت می‌توان از ظرفیت‌های ملی در راستای اجرای این سند بهره‌برداری کرد.

فرهادی اظهار امیدواری کرد که با تحقق کامل این سند، به زودی شاهد توسعه خطه زرخیز نهبندان باشیم.

افزایش شعاع برخورداری مرزنشینان از عایدات سوخت

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی یک هفته پس از این سفر حضور رییس‌ جمهوری در خراسان جنوبی را مایه دلگرمی دانست و گفت: موضوع افزایش شعاع برخورداری از عایدات سوخت مرزنشینی در این سفر مطرح و مقرر شد این میزان از ۲۰ کیلومتر فعلی به ۵۰ کیلومتر افزایش یابد و دستورات لازم در این رابطه توسط رییس جمهوری به وزیر کشور داده شد.

نخعی افزود: همچنین طرح توسعه شهرستان نهبندان در ابعاد مختلف تجاری، صنعتی، آموزشی و سایر حوزه‌ها مطرح شد و رییس جمهوری با تاکید فراوان به سید «صولت مرتضوی» معاون اجرایی خود دستور پیگیری داد.

وی گفت:‌ مقرر شد حضور شرکت‌های دولتی برای سرمایه‌گذاری و ترغیب شرکت‌های خصوصی در استان افزایش یابد و بر احداث کارخانه شیشه در شهرستان نهنبدان با مشارکت دولت تاکید شد.

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی، کم‌آبی را مهمترین چالش استان خراسان جنوبی عنوان کرد و افزود: ‌در سفر رییس جمهوری مقرر شد انتقال آب تسریع شود همچنین مقرر شد علاوه بر تقویت بازارچه ماهیرود، بازگشایی سایر بازارچه‌های استان نیز تسریع و فعالیت تجاری آنها آغاز شود.

وی گفت: با وجود اینکه کم‌آبی تاثیر قابل ملاحظه‌ای بر بخش کشاورزی استان گذاشته است، محصولات استراتژیک مانند زرشک، ‌عناب، زعفران و انار در استان خراسان جنوبی پرورش داده می‌شود و دستوراتی مهمی برای تکمیل زنجیره ارزش و فرآوری محصولات استان توسط رییس جمهوری داده شد.

نخعی اضافه کرد: لزوم ایجاد زیرساخت‌های انرژی در خراسان جنوبی از جمله موارد مهم و مورد تاکید رییس‌جمهوری بود زیرا با نبود لوله انتقال فرآوردهای نفتی، صادرات سوخت به کشور افغانستان از طریق خراسان جنوبی در حال انجام است.

طرح توسعه نهبندان به طور کامل محقق نشد

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی گفت: طرح توسعه نهبندان که سال‌ها قبل تصویب شد، به طور کامل محقق نشده و خواهان بازنگری و به‌روزرسانی این طرح در راستای توسعه همه‌جانبه و پایدار منطقه هستیم.

وی اظهار داشت: سفر مقام معظم رهبری به این منطقه پر خیر و برکت بوده و در این سفر طرح توسعه نهبندان محقق شد که به تصویب هیات وزیران در سال ۸۱ رسید و اقدام مهمی محسوب می‌شود.

نخعی افزود: بدون شک اگر سفر مقام معظم رهبری به نهبندان نبود، چنین طرحی برای این شهرستان مرزی تهیه نمی‌شد، بنابراین تهیه طرح و پیش‌بینی‌هایی که در این طرح توسعه انجام شده، کار بزرگی بوده است.

وی گفت: اما در مقام اجرا که مسوولان گذشته باید بیشتر پیگیری، رصد و دقت می‌کردند در این زمینه کوتاهی‌هایی انجام شده است.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: معتقدم وضعیت فعلی نهبندان تناسبی با آنچه در طرح توسعه پیش‌بینی شده، چهره‌ای که قرار بود از نهبندان شکل بگیرد، وضعیت اقتصادی، زیرساختی و سایر قابلیت‌هایی که قرار بود به وجود بیاید، ندارد.

وی با بیان اینکه در تخصیص اعتبارات طرح توسعه نهبندان به درستی عمل نشده است اضافه کرد: اعتباری که در سال‌های ابتدایی برای طرح اختصاص داده شده، محدود بوده و عمده آنها طی سال‌های اخیر بدون به‌روز رسانی سند به نهبندان اختصاص یافت.

تحول در محرومیت‌زدایی با بازنگری سند توسعه نهبندان

پروژه‌هایی که نیمه‌تمام ماند

نخعی گفت: مهمترین مشکل پیش روی این طرح، تخصیص نیافتن به موقع اعتبارات بود که باعث شد بسیاری از پروژه‌های پیش‌بینی شده در طرح بر روی زمین بماند و اجرایی نشود.

وی افزود: الان عدد دقیقی از درصد تحقق سند توسعه نهبندان نمی‌توان بیان کرد و شاید حداکثر ۴۰ تا ۵۰ درصد آنچه پیش‌بینی شده بود، تحقق پیدا کرده است.

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی گفت: زمانی که در مورد وضعیت قنوات، زیرساخت‌های ارتباطی و فرمانداری ویژه یعنی ارتقای سطح سیاسی شهرستان نهبندان صحبت می‌شود، طبیعتا همه مصوبه است اما وزن فرمانداری ویژه قابل مقایسه با سایر مصوبات نیست.

وی تصریح کرد: اگر فرمانداری ویژه را در شهرستان نهبندان داشتیم و این مصوبه محقق می‌شد که البته در یک سال گذشته برای این موضوع خیلی پیگیری کردم، مکاتبات زیادی انجام و جلساتی برگزار شد و تلاش‌ها در این خصوص ادامه خواهد داشت، می‌توانست تاثیر فوق‌العاده‌ای در بسیاری از مصوبات دیگر داشته باشد.

معادن؛ پیشانی توسعه نهبندان

نخعی گفت: بعد از ۲۲ سال سند توسعه نهبندان نتوانسته چهره این شهرستان را دگرگون کند لذا این سند باید مجدد مصوبه هیات وزیران را اخذ کند و به‌روز رسانی شود.

وی با اشاره به ظرفیت‌های نهبندان برای توسعه همه‌جانبه افزود: علاوه بر معادن فلزی، غیرفلزی و خاک‌های صنعتی، این شهرستان یکی از قطب‌های کشور در ذخیره سنگ گرانیت است و در مجموع از معادن غنی شهرستان می‌توان به عنوان پیشانی و محور اصلی توسعه نهبندان نام برد.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: نهبندان چهارراه ارتباطی در جنوب خراسان جنوبی بوده و در مسیر ارتباطی چابهار – مشهد قرار گرفته و دارای اهمیت ویژه‌ است.

وی با بیان اینکه ظرفیت میراث فرهنگی و گردشگری نهبندان دارای شرایط ویژه‌ای است که قابلیت توجه و توسعه دارد افزود: همچنین قابلیت‌های کشاورزی و دامداری این شهرستان ظرفیتی مناسب برای توسعه است.

تحول در محرومیت‌زدایی با بازنگری سند توسعه نهبندان

اجرای ۴۳۳ پروژه در شهرستان نهبندان

با این وجود ۴۳۳ پروژه نیز ره‌آورد سفر مقام معظم رهبری به این شهرستان کم‌برخوردار است که به گفته فرماندار نهبندان تحقق کامل هر کدام می‌توانست منطقه را یک گام به سمت توسعه جلوتر ببرد و اگرچه اقدامات خوبی در منطقه رقم خورده اما همچنان سایه محرومیت بر این دیار زرخیز سایه افکنده است.

مجید بیکی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: طرح توسعه نهبندان در قالب ۶ فصل و ۱۷ ماده در بخش‌های سیاسی، اقتصادی، امنیتی، اجتماعی، فرهنگی و عمرانی، ۳۰ تیر ۱۳۸۱ در هیات دولت تصویب شد.

وی گفت: این طرح با پیش‌بینی اعتبار ۶۰۰ میلیارد ریال برای ۱۰ سال تصویب شد که تاکنون از این محل ۴۳۳ پروژه تامین اعتبار و اجرا شده است.

فرماندار نهبندان اختصاص نماینده به نهبندان با توجه محرومیت منطقه، اختصاص ردیف مستقل به عنوان مصوبات خاص در بودجه سنواتی خراسان جنوبی از سال ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۷، اجرای ۴۳۳ پروژه با اعتبار مصوب ۸۰۰ میلیارد ریال و تخصیص حدود ۵۳۰ میلیارد ریال، احداث دانشگاه پیام نور،  دانشگاه جامع علمی و کابردی و استقرار پادگان ارتش را از اقدامات انجام شده در طرح توسعه نهبندان ذکر کرد.

وی افزود: احداث و تکمیل ۱۳ پروژه آبرسانی روستایی، ساخت ۲۰۰ خانه سازمانی، تعریض محور اصلی شهرستان، کمک به دوبانده‌سازی محور نهبندان – شوسف، تعریض محور شهداد – نهبندان از دیگر اقدامات انجام شده در طرح توسعه نهبندان است.

بیکی کمک به ساخت بیمارستان ۳۲ تختخوابی شهید آتشدست نهبندان، احداث پنج باب پانسیون پزشکان، خرید چهار دستگاه آمبولانس، احداث ۱۰ مجتمع آموزشی شبانه‌روزی، احداث و تکمیل مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای نهبندان را از دیگر پروژه‌های اجرا شده در قالب طرح توسعه نهبندان ذکر کرد و گفت: حفر و تجهیز ۲۰ حلقه چاه کشاورزی، احداث و تجهیز مجتمع‌های آبرسانی روستایی و آبرسانی سیار، مطالعه و اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوان داری در حوزه‌های آب‌ریز از دیگر این پروژه‌ها است.

وی گفت: همچنین احداث و توسعه کتابخانه‌های عمومی، مرکز فرهنگی و هنری، مدرسه معارف، کمک به تامین زیرساخت‌های توسعه کشاورزی و کمک به توسعه و عمران شهری از دیگر پروژه‌های اجرایی تحت عنوان طرح توسعه نهبندان است.

اختصاص قطره چکانی اعتبارات 

تخصیص ناکافی اعتبارات و به تعبیر فرماندار نهبندان “قطره چکانی” از دلایلی است که طرح توسعه نهبندان هنوز به طور کامل محقق نشده است.

بیکی گفت: پیش‌بینی و افق اجرای این طرح ۱۰ ساله بود و باید در این مدت اجرایی می‌شد ولی به دلیل تخصیص کم و قطره چکانی اعتبارات به خصوص در سال‌های اولیه و گاهی کم توجهی مسوولان استانی و کشوری در سال‌های گذشته همچنین افزایش چند برابری هزینه‌های ساخت و ساز و اجرای پروژه‌ها اهداف مورد نظر طرح هنوز به صورت کامل تحقق پیدا نکرده است.

وی هم تاکید کرد که نیاز است این طرح به‌روز رسانی شود تا شاهد تحقق کامل اهداف آن و توسعه همه‌جانبه شهرستان باشیم.

فرماندار نهبندان گفت: به دستور رییس جمهوری در سفر اخیر به خراسان جنوبی، سند توسعه نهبندان بازنگری می‌شود و با بازنگری این سند، ظرفیت‌های معدنی و گردشگری منطقه به توسعه این شهرستان مرزی کمک خواهد کرد.

معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری خراسان جنوبی هم بتازگی در مراسم تجلیل و تکریم بازنشستگان و کارکنان فرمانداری نهبندان با بیان اینکه رییس جمهوری با مسایل و مشکلات استان آشناست گفت: رییس جمهوری بر بازنگری سند توسعه نهبندان تاکید کرده‌اند و دوباره در هیات وزیران مصوب خواهد شد.

محمد حسینی افزود: امیدواریم با این فرصت طلایی گام‌های موثرتری در منطقه برداشته شود.

تحول در محرومیت‌زدایی با بازنگری سند توسعه نهبندان

پیگیری ۳۸ مصوبه سفر رییس جمهوری به خراسان جنوبی 

در ارتباط با سفر یک روزه رییس جمهوری به خراسان جنوبی ۳۸ مصوبه ارائه شده که مباحث مربوط به اجرای آنها و اخذ اعتبار در دست پیگیری است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان جنوبی روز یکشنبه ۲۱ شهریور در نشست شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان که ۲ روز پس از سومین سفر استانی رییس جمهوری به منظور بررسی روند اجرای مصوبات این سفر به ریاست استاندار برگزار شد، گفت: مصوبات درخواستی و پیشنهادی توسط دستگاه‌های اجرایی در جلسه امروز مطرح شد که عناوین آن کامل و روش‌های پیشنهادی آن اخذ خواهد شد.

مجید پورعیسی افزود: یکسری مصوبات نیاز به اعتبار و برخی نیاز به مجوز دارند که پیش‌نویس آنها در روزهای آتی آماده می‌شود و در اختیار استاندار قرار می‌دهیم.

وی اظهار داشت: اهم مصوبات مورد نیاز در استان با همکاری دستگاه‌های اجرایی رایزنی شده و در اختیار متولیان قرار خواهد گرفت.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان جنوبی بازنگری سند توسعه نهبندان و ارائه به دولت برای تصویب و عملیاتی شدن آن را از جمله مصوبات سفر رییس جمهوری عنوان کرد و گفت: برای اجرای مصوباتی که با حضور رییس جمهوری مطرح شد و مورد تاکید آیت الله رییسی قرار گرفت، کمیته، کارگروه یا ستادهایی تشکیل خواهد شد.

استان خراسان جنوبی به مرکزیت بیرجند ۱۱ شهرستان دارد و نهبندان یکی از چهار شهرستان مرزی استان در مجاورت کشور افغانستان است که در ۲۰۰ کیلومتری جنوب مرکز استان قرار دارد.

رییس جمهوری صبح جمعه (نوزدهم شهریور) به همراه جمعی از اعضای هیات دولت در سومین سفر استانی خود و در سفری از پیش اعلام نشده از طریق شهرستان طبس وارد استان خراسان جنوبی شد و ضمن دیدار با مردم طبس در حرم امامزاده حسین بن موسی الکاظم (ع)، از معدن زغال‌سنگ پروده طبس هم بازدید کرد.

آیت الله سید ابراهیم رئیسی ظهر جمعه در ادامه سومین سفر استانی خود با استقبال نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی، استاندار و جمعی از مسوولان وارد مرکز استان شد و با حضور در گلزار شهدای بیرجند به مقام شامخ شهدا ادای احترام کرد.

وی عصر همان روز به صورت سرزده از محله کاظمیه شهر بیرجند بازدید کرد و سپس در نشست با نمایندگان اقشار مردم، ایثارگران، نخبگان و علمای استان خراسان جنوبی که در محل فرهنگسرای شهر بیرجند برگزار شد، حضور یافت.

وزیران کشور، راه و شهرسازی و صنعت، معدن و تجارت، رییس سازمان برنامه و بودجه، رییس دفتر رئیس جمهوری و معاون اجرایی رئیس جمهوری، آیت الله رئیسی را در سفر به خراسان جنوبی همراهی کردند و حضور در نشست شورای اداری استان آخرین برنامه این سفر یک روزه بود.

رییس جمهوری هفته‌های گذشته نیز در سفرهای سرزده، پنجم شهریور به استان‌ خوزستان و یازدهم شهریور به استان سیستان و بلوچستان سفر کرد و نوزدهم شهریور ماه جاری سومین سفر استانی را به خراسان جنوبی اختصاص داد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*