اخبار خراسان جنوبی/

  • چند دُز واکسن کرونا در ایران تزریق شده است؟

 

 

https://cdn.isna.ir/d/2021/07/24/0/61986280.png

 

 

https://www.irna.ir/sd/a1f51b543360b20f62e576cdec281d29f2085664b89f822c9a2a631a8c0844a074faad6a1d2644b8c721eaddaae95081.jpg

 

 

بهره برداری از سومین مرکز تجمیعی واکسیناسیون بیرجند

سومین مرکز تجمیعی واکسیناسیون بیرجند امروز در پردیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بهره برداری شد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی؛دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و  کنترل کرونا ویروس در استان گفت: این مرکز بهره برداری از سومین مرکز تجمیعی واکسیناسیون بیرجنددر سالن ورزشی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند واقع در خیابان معلم  برای واکسیناسیون دانشجویان، کارکنان دانشگاه و کارکنان داراتی که بر اساس سند ملی مجوز واکسیناسیون دارند راه اندازی شده است.

 

شریف زاده افزود:در این مرکزواکسیناسیون افرادبالای ۵۰ سال هم پذیرفته می شود.

 

وی گفت: سومین مرکز تجمیعی واکسیناسیون بیرجند ظرفیت واکسیناسیون روزانه ۵۰۰ تا هزار نفر  را دارد.

 

 

 مرگ هزاران بچه ماهی

نفس‌های سد حاجی آباد زیرکوه، به شماره افتاده است

با توجه به روند کم شدن آب در سدحاجی آباد شهرستان زیرکوه، قطعا طی هفته‌های آینده این سد به طور کلی خشک خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان جنوبی، یکی از فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان که در سد حاجی آباد تعداد ۱۰۰هزار بچه ماهی از نوع فیتوفاک، آمور، کپور و بیگهد برای پرورش رها کرده بود گفت: متاسفانه به دلیل پایین آمدم سطح آب و تراکم بالای ماهی، وجود لای و لجن در بستر سد، تزریق نشدن آب به دلیل کاهش نزولات آسمانی در ۶ماه گذشته باعث بالارفتن شوری آب، کاهش شدید اکسیژن و در نتیجه تولید گاز‌های مضر شده که این امر منجر به تلافات ماهی‌ها شده است.

حمید رضایی افزود: ماهی فیتو فاک به دلیل شنا در نقاط کم عمق و نبود اکسیژن کافی تلفات بیشتری داشته است.

به گفته وی تا کنون حدود ۵۵هزار قطعه ماهی با میانگین وزن ۲۵۰گرم در گل و لای گیر کرده و تلف شده اند و وزن کلی این ماهیان ۱۳تُن به ارزش ریالی حدود ۴میلیارد ریال است.

 

 

 

اجرای ۱۵۰ برنامه گرامیداشت دهه امامت و ولایت در خراسان جنوبی

هم‌زمان با دهه امامت و ولایت به همت بنیاد بین‌المللی غدیر ۱۵۰ برنامه مختلف فرهنگی‌، ورزشی و جشن غدیر در خراسان‌جنوبی اجرا می‌شود .

حاجی‌زاده دبیر اجرایی ستاد بین‌المللی غدیر در استان در نشست خبری گفت: اجرای  ۱۵۰ برنامه گرامیداشت دهه امامت و ولایت در خراسان جنوبیدیدار با نماینده ولی فقیه در استان، برپایی کاروان شادی غدیر به مدت ده شب در مساجد، دیدار و دل‌جویی از خانواده‌های شاهد، ایثارگران، جانبازان و سادات و تجلیل از سادات در مراسم نماز جمعه نماز و نماز جماعات، نصب پرچم، برگزاری زیارت جامعه کبیره، برپایی جلسات علمی با حضور برادران اهل‌سنت و تشیع، اجتماع غدیریان، مراسم جشن و سخنرانی با حضور نماینده ولی فقیه در روز عید غدیر خم در حسینیه جماران، برپایی سفره‌های علوی، عید بزرگ مباهله با حضور دانشگاهیان، روحانیان و فرهنگیان، طرح سراسری احسان علوی و استمرار کمک‌های مؤمنانه برای مناطق محروم و مرزی استان، طرح اهدای هدیه، برگزاری مسابقات فرهنگی کتاب‌خوانی و ورزشی ازجمله برنامه‌های دهه ولایت در خراسان جنوبی است.

از عید سعید قربان تا عید سعید غدیر خم به نام دهه ولایت و امامت نامگذاری شده است.

 

 

 

 

 

اهدای یک واحد مسکونی به کانون پرورش فکری آبیز زیرکوه

زوج خیر زیرکوهی یک واحد مسکونی به کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در شهر آبیز شهرستان زیرکوه خراسان جنوبی اهدا کردند.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی؛ آیین بهره برداری ساختمان اهدایی ورثه مرحوم حسن زاده و اسدزاده به کانوناهدای یک واحد مسکونی به کانون پرورش فکری آبیز زیرکوه پرورش فکری کودکان و نوجوانان در شهر آبیز شهرستان زیرکوه برگزار شد.

 

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان در گفتگو با خبرنگار صدا و سیما ارزش این ساختمان را چهار میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: این مکان فرهنگی به هزار و ۷۰۰ کودک و نوجوان شهر آبیز و ۲۰ روستای اطراف این شهر خدمات رسانی خواهد کرد.

 

طاهره حمیدی افزود: این کانون با ۱۰ هزار جلد کتاب تخصصی ویژه کودکان و نوجوانان با هدف غنی سازی اوقات فراغت کودکان و نوجوانان، جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی و ایجاد شور و نشاط اجتماعی بین کودکان و نوجوانان آغاز به کار کرد.

 

وی با اشاره به اینکه توسعه این کانون در دستور کار است، گفت: آسمان نمای دیجیتال شهر آبیز نیز به زودی اجرا می‌شود.

 

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان از فعالیت ۸۲ کارگاه مجازی در استان خبر داد و افزود: هزار کودک و نوجوان در کارگاه‌های مجازی سطح استان فعالیت‌هایی فرهنگی، هنری و ادبی دریافت می‌کنند.

 

وی گفت: در آینده نزدیک هم کتابخانه سیار روستایی شهرستان بیرجند راه اندازی می‌شود که به ۲۰ روستا خدماتدهی خواهد کرد.

 

 

 

 

 

شناسایی ۲۸۱ بیمار جدید مبتلا به کرونا/۲-۳

در شبانه روز گذشته ۲۸۱ بیمار جدید مبتلا به کرونا از طریق تست های ملکولی و سریع در خراسان جنوبی شناسایی شد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: روز گذشته ۱۷۲ آزمایش تشخیص کرونا در استان انجام شد که مجموعا ۶۹ بیمار جدید شامل ۲۹ بستری و ۴۰ مورد سرپایی، شناسایی شدند.

دکتر مهدی زاده افزود:از این تعداد ۲۴ مورد از بیرجند، از شهرستان درمیان ۱ مورد، زیرکوه ۲۲ مورد، سربیشه ۳ مورد، طبس ۵ مورد، قاین ۴ مورد و نهبندان ۱۰ مورد جدید شناسایی شد.

وی گفت:در حال حاضر ۲۷۹ بیمار با علائم تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که ۱۴۹ نفر دارای تست کرونای مثبت هستند که از این تعداد ۱۹ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند که حال ۸ نفر وخیم است.

وی افزود: در شبانه روز گذشته ۷۵ بیمار با علائم تنفسی در بیمارستان‌های استان پذیرش شدند که در همین مدت ۸۵ بیمار شامل ۳۸ بیمار کرونا مثبت با حال عمومی خوب از بیمارستان‌ها ترخیص شدند.

مهدیزاده گفت: همزمان ۶۳۹ تست سریع در استان انجام شد که ۲۱۲ بیمار جدید در استان شناسایی شد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: تا کنون ۲۲هزار و ۳۵۹ بیمار مبتلا به کرونا بهبود یافته و یا در قرنطینه خانگی بسر می‌برند.

به گفته وی تا روز گذشته ۶۶ هزار ۳۷ تست مولکولی کرونا در استان انجام شد که ۲۳هزار و ۴۵۳ بیمار جدید مبتلا به کرونا شناسایی شد.

مهدیزاده گفت: در شبانه روز گذشته با ثبت یک مورد فوت جدید در استان تعداد فوتی‌های کرونا در استان به ۹۴۵ نفر رسید.

دکتر مهدیزاده گفت:در ادامه عملیات واکسیناسیون کرونا، افرادی که واکسن نوبت اول کرونا را دریافت کردند به ۸۰ هزار و ۳۳ نفر رسید و تا کنون ۲۶ هزار و ۴۴۳ نفر واکسن نوبت دوم را دریافت کردند.

حضور دانشجویان بیرجند در المپیاد علمی دانشجویی منطقه ۹ کشور/۲-۳

 
 
۳۰ نفر از دانشجویان برگزیده دانشگاه بیرجند در مرحله مقدماتی بیست و ششمین المپیاد غیر متمرکز علمی دانشجویی منطقه۹ کشور حضور یافتند.
حضور دانشجویان برگزیده دانشگاه بیرجند در مرحله مقدماتی بیست و ششمین المپیاد غیر متمرکز علمی دانشجویی منطقه ۹ کشور

به گزارش امروز خراسان جنوبی، مرحله مقدماتی بیست و ششمین المپیاد غیر متمرکز علمی دانشجویی منطقه ۹ کشور شامل استان‌های خراسان رضوی، شمالی، جنوبی و سمنان، همزمان با سایر مناطق کشور در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد.
۳۰ نفر از دانشجویان برگزیده دانشگاه بیرجند در ۱۶ رشته در این المپیاد شرکت کردند.
شایان ذکر است؛ در هر رشته پنج دانشجوی برگزیده به مرحله کشوری راه پیدا خواهند کرد. ضمن اینکه نتایج اولیه آزمون ‌نیز تا پایان مرداد اعلام خواهد شد

توزیع بیش از ۲ هزار بسته گوشت از محل درآمد موقوفات خراسان جنوبی/۲-۳

 دو هزار و ۱۹۵ بسته گوشت بین نیازمندان خراسان جنوبی توزیع شد

معاون فرهنگی اوقاف خراسان جنوبی گفت: عید سعید قربان از محل نیات موقوفات مرتبط ۲ هزار و ۱۹۵ بسته گوشت بین نیازمندان خراسان جنوبی توزیع شد.

 حجت‌الاسلام حسین رحیمی افزود: در روز عید سعید قربان از محل نیات موقوفات مرتبط ۲ هزار و ۱۹۵ بسته گوشت بین نیازمندان خراسان جنوبی توزیع شد.

معاون فرهنگی اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی بیان کرد: برای تهیه و توزیع این تعداد بسته گوشت اعتباری بالغ بر ۲۰۶ میلیون تومان در تعدادی از شهرستان‌های استان بر اساس نیات واقفین هزینه شده است.

رحیمی ادامه داد: در شهرستان‌های سرایان ۲۵ بسته گوشت به ارزش ۲۵ میلیون ریال، طبس ۲۰۰ بسته گوشت به ارزش ۱۷۰ میلیون ریال و فردوس ۳۰۰ بسته گوشت به ارزش ۱۷۰ میلیون ریال و خضری یک هزار و ۷۰۰ به ارزش ۱۷۰ میلیون تومان توزیع شده است.

معاون فرهنگی اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی با بیان اینکه ۲۶ موقوفه مرتبط با روز عید سعید قربان در خراسان جنوبی به ثبت رسیده است، گفت: در روز عید سعید قربان سال گذشته یک هزار و ۷۰۰ بسته گوشت به ارزش ۱۷۸ میلیون تومان از محل موقوفات مرتبط بین نیازمندان توزیع شد.

برترین استعدادهای المپیاد دوچرخه‌سواری معرفی شدند/۷

رئیس هیأت دوچرخه‌سواری خراسان‌جنوبی گفت: استعدادهای برتر رکاب‌زن‌ استان معرفی و با سومین المپیاد کشوری اعزام می‌شوند.

اخبار ورزشی | برترین استعدادهای المپیاد دوچرخه‌سواری معرفی شدند

سیدحمید علوی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بیرجند، اظهار داشت: پرونده مسابقات استعداد‌های برتر دوچرخه‌سواری خراسان‌جنوبی اعزامی به سومین دوره المپیاد نخبه‌های کشور در بیرجند بسته شد.

وی افزود: در این رویداد ورزشی ۳۵ دوچرخه‌سوار برتر شهرستان‌های استان در ۴ رده سنی ۱۲ تا ۱۵ سال با یکدیگر به رقابت پرداختند.

رئیس هیأت دوچرخه‌سواری خراسان‌جنوبی تصریح کرد: برابر با بخشنامه‌ فدراسیون از هر رده سنی یک نفر در بخش پسران و یک نفر در بخش دختران به مسابقات المپیاد‌های استعداد برتر دوچرخه‌سواری کشور اعزام می‌شوند.

علوی یادآور شد: استعدادهای برتر دوچرخه‌سواری خراسان‌جنوبی بعد از آموزش‌های تخصصی به مهم‌ترین رویداد ورزشی ایران المپیاد نخبه‌های کشوری اعزام خواهند شد.

وی خاطرنشان کرد: در مسابقات متولدین ۱۳۸۴ این رویداد ورزش استانی «عباس نظری و علیرضا پردل» حائز رتبه برتر شدند و در کورس رقابت متولدین ۱۳۸۵ این ماراتن نیز «امیر محمد ضیایی، احسان یکه‌خوان و محمد سلمانی» از بیرجند رتبه‌های اول تا سوم را کسب کردند.

رئیس هیأت دوچرخه‌سواری خراسان‌جنوبی یادآور شد: در رکاب‌زنی استعدادهای برتر متولدین ۱۳۸۶ «حمید حسینی، ابوالفضل صفری و عرشیا لولو» مقام‌های اول تا سوم را کسب کردند و در مسابقات متولدین ۱۳۸۷ نیز «فاران حمدی‌حصاری، امیرمحمد پهناور و امیرعلی کیکاووس» بر سکوهای اول تا سوم رقابت‌ها ایستادند.

علوی با اشاره به رقابت استعدادهای برتر بانوان خراسان‌جنوبی در این ماراتن ملی گفت: در رده سنی متولدین ۱۳۸۴ «کوثر عرب، فاطمه مختاری و فرزانه‌سادات طباطبایی» حائز رتبه برتر شدند و در مسابقات متولدین ۱۳۸۵ بانوان نیز «ثنا برزگر، نرگس حسین‌زاده و ریحانه عرب» از بیرجند مقام‌های اول تا سوم را به‌دست آوردند.

وی خاطرنشان کرد: در رقابت‌های رکاب‌زنی متولدین ۱۳۸۶ بانوان خراسان‌جنوبی «سما حسینی، آیدا ابریشمی‌مقدم و نیلوفر نصرآبادی» از بیرجند بر سکوهای اول تا سوم ایستادند و در مسابقات دوچرخه‌سواری متولدین ۱۳۸۷ نیز «فاطمه مزاری، آنسه عظیمی‌طبس و مهدیه رحیم‌آبادی» مقام‌های برتر را از آن خود کردند.

 

 

 

 

 

 

به دستور استاندار خراسان جنوبی؛

ممنوعیت خروج علوفه تولیدی استان برای رفع مشکل دامداران/۲-۳

علوفه تولیدی خراسان جنوبی برای حل مشکلات دامداران ازین به بعد مجوز خروج از استان را ندارد.

 مشکلات عدیده دامداران در بحث تامین علوفه امروز منجر به تشکیل قرار گاه تامینممنوعیت خروج علوفه تولیدی خراسان جنوبی تا رفع مشکل دامداران علوفه دامی و فرآورده‌های لبنی و مرغداران در استان شد.
در این جلسه مشکلات دامداران استان که در پی خشکسالی شدید یک سال گذشته به وجود آمده مطرح شد.
استاندار خراسان جنوبی در این جلسه گفت: میزان علوفه تولیدی استان از این به بعد مجوز خروج از استان را نداشته و باید برای دام‌های استان مصرف شود.
ملانوری افزود: در حمل و نقل نیز ضروری است تمامی دستگاه‌های اجرایی استان و حتی الامکان نیروی‌های نظامی ناوگان خود را برای جابجایی علوفه مورد نیاز استان برای مدتی در اختیار قرار داده تا شرایط بهبود یافته و مشکلات حل شود.
وی گفت: اتحادیه و تعاونی‌های مرتبط با این موضوع نیز باید در طول سال برنامه ریزی کنند و اقدامات موثر برای رفع مشکلات دامی استان ارائه دهند.
استاندار خراسان جنوبی افزود: تعداد زیادی از واحد‌های فرآوری شیر نیز متاسفانه غیرفعال است که باید در جلسات بعد مشکلات این واحد‌ها جمع آوری و رسیدگی شود تا با راه اندازی این واحد‌ها بتوان به صنعت دام و فرآوری تولیدات دامی کمک کرد.
بالا بودن قیمت علوفه که ناشی از خشکسالی است، ناکافی بودن علوفه یارانه‌ای تعیین شده از سوی دولت، پایین بودن قیمت تولیدات دامداران، بالا بودن کرایه حمل نهاده‌ها و عدم رغبت کامیون دارن برای حمل از جمله مشکلاتی است که در جلسه امروز اعضا و دستگاه‌های مرتبط در خصوص آن بحث و نظرات کارشناسانه خود را برای رفع مشکل ارائه دادند.

 

جایزه نشان برتر خاورمیانه در دستان جوان بیرجندی/۲

نشان (برند) زر سرخ خراسان جنوبی موفق به دریافت جایزه برترین نشان شرکتی در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا شد.

 نشان زرسرخ در حوزه زعفران و خشکبار خراسان جنوبی توانست برایجایزه نشان برتر خاورمیانه در دستان جوان بیرجندی اولین بار در کشور تاییدیه دانشگاه دولتی زوریخ سوئیس و عنوان نشان برتر را کسب کند.

این جایزه هر ساله از طرف موسسه «MENAA»، به برترین شرکت‌های منطقه که حائز استراتژی‌های ممتاز توسعه و مدیریت نشان(برند) بوده‌اند، تعلق می‌گیرد.

این جایزه به دنبال شناسایی و معرفی موفق‌ترین شرکت‌ها و افرادی است که با راهبردی‌های صحیح نوآورانه در حوزه برندینگ و مارکتینگ، توانسته‌اند در منطقه خود، به ارزش‌آفرینی و ایجاد بازار‌های جدید بپردازند.
این نشان(برند) در ۹۹توسط مهدی باقری در خراسان جنوبی به ثبت رسیده است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

روایت فرماندار شهیدی که به صورت ناشناس راهی جبهه می‌شد/

شهید «حسن‌رضا ماژانی» از جمله شهدایی بود که هنگام اعزام، خود پیشاپیش بسیجیان عازم جبهه می‌شد و وقتی به او می‌گفتند: شما بهتر است در شهر بمانید و برای جبهه نیرو آماده و اعزام نمایید، می‌گفت: «وقت آن است که ما مسئولان در جبهه حضور یابیم و با عمل خود دیگران را جذب جبهه و جنگ نماییم».

روایت فرماندار شهیدی که به صورت ناشناس راهی جبهه می‌شد

به گزارش فارس عشق به امام حسین و اهل‌بیت (علیهم‌السلام) و تشکیل مجالس و محافل مذهبی و مراسم سینه‌زنی و روضه‌خوانی و توسل به ائمه اطهار داشت. به امام (ره) و روحانیت متعهد عشق می‌ورزید و قبل از انقلاب مقلد امام بود و علاقه و دلبستگی شدیدی به امام و اسلام و پاسداری از انقلاب و ارزش‌های انقلاب داشت.

پیروی از ولایت فقیه را واجب می‌دانست و عامل به واجبات و تارک محرمات الهی بودند در رابطه با انجام صله رحم و دیدار با اقوام و بستگان با مشکلات کاری و مسئولیتی که بر عهده‌اش بود ملزم به رعایت انجام آن بود و انجام می‌داد.

پدر و مادرش را آن قدر محترم می‌شمرد که همه جهات اخلاقی و اسلامی را در خصوص والدین مراعات می‌کردند و خدمت کردن در جهاد را خدمت به مستضعفین و بندگان خدا و عبادتی بزرگ می‌دانست و در انجام خدمات مربوطه که شامل قشر مستضعف و مورد توصیه حضرت امام بود سر از پا نمی‌شناخت‌.

شهیدی که عاشق خدمت به محرومان بود

از ریاکاری و تزویر متنفر بود و اگر کسانی را در این جهت مشاهده می‌کرد روی خوشی با آنان نداشت، طالب منصب و مقام نبود و دوست داشت در مناطق محروم خدمت کند چون مورد توجه امام بود و وقتی هم که به سمت فرمانداری شهرستان بجنورد برگزیده شد با استاندار وقت در میان گذاشته بود به شرطی فرمانداری را می‌پذیرم که محدودیتی در رفتن به جبهه و جنگ نباشد.

بعد از قبولی سمت فرمانداری موفق و مردمی بود. قبل از شروع کار اداری به اداره می‌رفت و دیرتر از همه کار را رها می‌کرد و کار و خدمت ایشان وقت به خصوصی نداشت و شبانه‌روزی بود.

چون خود روستازاده‌ای رنج کشیده بود با درک صحیح از مشکلات روستاها تمام هم و غم خود را متوجه خدمت کرده بود، شب و روز نمی‌شناخت و تمام وقتش را در خدمت به مناطق محروم می‌گذراند

چون خود روستازاده‌ای رنج کشیده بود با درک صحیح از مشکلات روستاها تمام هم و غم خود را متوجه خدمت کرده بود، شب و روز نمی‌شناخت و تمام وقتش را در خدمت به مناطق محروم می‌گذراند. انسانی پشتکار دار و خادم به محرومین بود و سعی داشت طرح‌ها و برنامه‌هایی که به نتیجه نهایی می‌رسید بهره عام‌المنفعه آن را تقدیم محرومین کند.

گوشه‌ای از زندگی شهید «حسن‌رضا ماژانی»

شهید «حسن‌رضا ماژانی» فرزند اکبر در سال ۱۳۳۳ در روستای مختاران از توابع شهرستان بیرجند در خانواده‌ای متدین و مذهبی دیده به جهان گشود.

شهید «حسن‌رضا ماژانی» با جدیت و پشتکار دیپلم گرفت و پس از انجام خدمت سربازی با شرکت در کنکور دانشگاه صنعتی شریف در رشته مکانیک با گرایش حرارت و سیالات پذیرفته شد

دوران کودکی و تحصیلات ابتدایی تا کلاس چهارم را در مختاران گذراند و برای ادامه تحصیل روانه بیرجند شد. با جدیت و پشتکار دیپلم گرفت و پس از انجام خدمت سربازی با شرکت در کنکور دانشگاه صنعتی شریف در رشته مکانیک با گرایش حرارت و سیالات پذیرفته شد.

شروع تحصیلات دانشگاهی او مصادف با اوج‌گیری انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی (ره) بود. او که رنج ظلم و ستم رژیم ستم‌شاهی را لمس کرده بود، فعالانه در مبارزه با رژیم پهلوی شرکت کرد و با همکاری تعدادی از دانشجویان بیرجند در تهران با تشکیل جلسات هفتگی به بحث و تحلیل سیاسی می‌پرداخت و ضمن فعالیت در جریان‌های سیاسی دانشگاه در انتقال بحث‌ها به بیرجند نقش مؤثری داشت.

با پیروزی انقلاب اسلامی و آغاز انقلاب فرهنگی که منجر به تعطیلی دانشگاه‌ها شد به شهر بیرجند آمد و در نهادهای مختلف به خدمت مشغول شد و در این فرصت بنا به فرمان امام خمینی (ره) مبنی بر تشکیل جهادسازندگی به سازماندهی و تشکیل جهادسازندگی بیرجند اقدام و به عنوان عضو شورای مرکزی جهاد مشغول خدمت به مردم محروم منطقه شد.

نقش‌آفرینی شهید ماژانی در فعالیت‌های فرهنگی

در این فرصت با همسری وفادار و متدین ازدواج کرد که ثمره این ازدواج ۲ دختر و ۲ پسر است که از او به یادگار مانده است. با شروع جنگ تحمیلی در جبهه‌های نبرد حق علیه باطل حضور یافت و دوباره به خدمت در جهاد سازندگی بیرجند ادامه داد.

 وقتی در جلسات شورای نهادها شرکت می‌کرد، با صراحت نظرات سازنده‌اش را ارائه می‌کرد. با توجه به اینکه دوران خدمت سربازی را گذرانده بود و با فنون نظامی آشنایی داشت در برنامه‌هایی که در ماه رمضان برای خودسازی جهادگران می‌گذاشت، به آموزش نظامی آن‌ها می‌پرداخت.

تنها وقتش را صرف کلاس درس نکرد بلکه بیشتر به فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی و صنفی دانشجویی می‌پرداخت و فعالیت‌های فرهنگی وی در جلوگیری از انحراف فکری جوانان تا حدی مؤثر بود

وی با تشکیل جلسات تحلیلی مسائل انقلاب، در بالا بردن سطح آگاهی‌های فرهنگی و سیاسی اعضای جهادسازندگی فعالیت می‌‌کرد و پس از بازگشایی دانشگاه‌ها برای تکمیل درسش عازم تهران شد. او در این مدت تنها وقتش را صرف کلاس درس نکرد بلکه بیشتر به فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی و صنفی دانشجویی می‌پرداخت با توجه به جو دانشگاه‌ها و حضور اندیشه‌های مختلف در دانشگاه، فعالیت‌های فرهنگی وی در جلوگیری از انحراف فکری جوانان تا حدی مؤثر بود.

خوابگاهی که با همت شهید راه‌اندازی شد

شهید ماژانی با پشت کار و جدیت توانست با همکاری بنیاد مستضعفان ساختمانی را برای خوابگاه متأهلین راه‌اندازی کند و این خوابگاه در محلی خارج از شهر بود و هیچگونه امکانات نداشت و با پیگیری‌هایی که وی کرد، توانست امکاناتی را برای آن مهیا کند.تشکیل این خوابگاه باعث شد تا خانواده‌های دانشجویان هم به فعالیت‌های فرهنگی در خوابگاه بپردازند.

شهیدی که منشأ حماسه شد

شهید ماژانی پس از اتمام درس دانشگاهی به سمت فرماندار بجنورد منصوب شد و تحولی بزرگ در این شهر به وجود آورد و با فعالیتی که او در این شهر آغاز کرد، آمار اعزام به جبهه به حدی رسید که رتبه دوم را در بین شهرهای استان خراسان به خود اختصاص داد.

از ویژگی‌های او این بود که در هنگام اعزام، خود پیشاپیش بسیجیان عازم جبهه می‌شد و وقتی به او می‌گفتند: شما بهتر است در شهر بمانید و برای جبهه نیرو آماده و اعزام نمایید، می‌گفت: «وقت آن است که ما مسئولان در جبهه حضور یابیم و با عمل خود دیگران را جذب جبهه و جنگ نماییم». او مثل دیگر بسیجیان ساکش را در دست می‌گرفت و به صورت یک بسیجی ناشناس به جبهه می‌رفت.

شهید ماژانی خدمت کردن در جهاد را خدمت به مستضعفین و بندگان خدا و عبادتی بزرگ می‌دانست و در انجام خدمات مربوطه که شامل قشر مستضعف و مورد توصیه حضرت امام(ره) بود سر از پا نمی‌شناخت. طالب منصب و مقام نبود و دوست داشت در مناطق محروم خدمت کند.

توصیه شهید به جهادگران

برادران و خواهران جهادگرم؛ نیت‌ها را خالص کنید و درون‌ها را پاک و تزکیه کنید. با هم صادق و مهربان باشید هرچه بیشتر امام را بشناسید و پیرو او باشید و بدانید که می‌دانید ما تاریخ را داریم و می‌سازیم و در آینده تاریخ نشانگر عمل ما خواهد بود.

انقلاب اسلامی ما پر از نعمت است و نیاز به ایثار و فداکاری دارد و چه نعمتی از این بالاتر که انسان فدای انقلاب اسلامی و تثبیت جمهوری اسلامی شود

انقلاب اسلامی ما پر از نعمت است و نیاز به ایثار و فداکاری دارد و چه نعمتی از این بالاتر که انسان فدای انقلاب اسلامی و تثبیت جمهوری اسلامی شود. زیباترین زندگی و انسانیت و حرکت به سوی خدا زمانی است که انسان بتواند به عزیزترین‌هایش برای رضای خدا حرکت کرده و به تکلیف الهی‌اش عمل کند.

مگر می‌شود از پیروی خط امام دست برداشت. وای بر ما اگر ذره‌ای از او غافل شویم و چگونه می‌شود تحمل کرد گرسنگان آفریقا را که از گرسنگی پوست شکمشان به پشت چسبیده و ظلم و فساد و آدم‌کشی استکبار جهانی را مشاهده کرد و ساکت نشست و قیام ننمود.

بخشی از وصیت‌نامه شهید

خدایا چه بگویم بنده گناهکار تو، خطاکار تو، سر تا پا معصیت که در محضر تو گرفتار و اسیر نفس و شیطان گردید و از تو غفلت نمود خدایا اگر امید و رجائم به درگاه تو و رحمت تو و لطف تو نباشد با این همه بار سنگین چه کنم.

خدایا، چهارده معصوم را شفیع قرار مى‌دهم و معصومین کمک خواستن و توسل جستن به شما اگر نباشد چگونه مى‌شود این همه بار سنگین گناهان را تحمل نمود گرچه من در حق شما ظلم‌ها کردم، در بسیارى از مکان‌ها و جاهایى که موجب شادى قلب شما نمى‌شد حاضر مى‌شدم، واى بر من که زنده بودم و فرزند شما زهر نوشید، واى بر من که زنده بودم و آنچه که خواست شما بود عمل نمى‌شد.

شهید «حسن‌رضا ماژانی» در آخرین اعزام در تاریخ دوم مردادماه سال ۱۳۶۷ در منطقه سومار در سن ۳۴ سالگی به فیض شهادت نایل گشت و پیکر پاکش با شکوه فراوان در شهرستان بجنورد بر دوش مردم شهیدپرور این شهر تشییع گردید و سپس به شهرستان بیرجند انتقال و در گلزار شهدای این شهر به خاک سپرده شد.

 

 

 

شبکه آبرسانی پایدار به ۱۸ روستای خراسان جنوبی تکمیل شد/۲-۳

شبکه آبرسانی پایدار به ۱۸ روستای خراسان جنوبی تکمیل شد

 مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی گفت: شبکه آبرسانی پایدار به ۱۸ روستای خراسان جنوبی تکمیل شد و به زودی از چرخه آبرسانی سیار خارج می‌شوند.

حسین امامی افزود: خراسان جنوبی ۳۴۲ هزار مشترک آب شهری و روستایی دارد که ۲۷۰ هزار مشترک مشترک خانگی هستند که ۷۰ درصد مصارف آب استان را تشکیل می‌دهند.

وی بیان کرد: در استان به ۴۳۰ روستا آبرسانی سیار صورت می‌گیرد و ۳۸۰ روستا به صورت ثابت آبرسانی سیار می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی با بیان اینکه سالانه ۳۰۰ هزار مترمکعب آب توسط ۲۲ تانکر به روستاها حمل می‌شود، تصریح کرد: تعهد استان در سال جاری آبرسانی پایدار به ۱۰۰ روستاست که تاکنون ۱۲ روستا از چرخه آبرسانی سیار خارج شدند.

امامی با بیان اینکه هم اکنون ۷۵ درصد روستاهای خراسان جنوبی دارای شبکه توزیع آب هستند، افزود: براساس ارزیابی انجام شده ۱۰ درصد مشترکان خانگی استان پرمصرف هستند.

وی اظهار کرد: خراسان جنوبی در شاخص بهره مندی آب شرب روستایی از میانگین کشوری پایین‌تر و در مناطق شهری از میانگین کشوری بالاتر است و شاخص بهره‌مندی آب شرب از شبکه آبرسانی روستایی ۷۵.۶ درصد و در مناطق شهری ۹۹.۸ درصد بوده است.

 

 

عناب نوبرانه خراسان جنوبی در راه بازار/۲-۳

کشاورزان خراسان جنوبی این روز‌ها مشغول برداشت عناب تازه و ارسال آن به بازار هستند.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز خراسان جنوبی، مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان سطح کشت عناب در استان را ۴ هزار و ۱۳۴ هکتار اعلام و پیش بینی کرد:۷ هزار و ۱۳۰ تُن عناب از این سطح برداشت شود.

رضایی با بیان اینکه بهره برداران فعال در این بخش ۹ هزار و ۵۰۰ نفر هستند، افزود: بیشترین سطح کاشت عناب استان به شهرستان خوسف اختصاص دارد.

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان گفت: برداشت عناب در خراسان جنوبی از اواسط مرداد آغاز می‌شود و تا اواخر شهریور ادامه دارد.

وی افزود: بیشترین ارقام تولیدی استان رقم‌های بومی ثبت شده به نام سیوجان و ماژان هستند که این دو رقم پارسال به ثبت رسیده است.
رضایی با بیان اینکه ۷۰ درصد عناب تولیدی استان به خارج از استان ارسال می‌شود، گفت: عناب تولیدی استان به حبه عناب، دم نوش و شیره عناب فراوری می‌شود.

پارسال ۶ هزار و ۷۲۷ تُن عناب از باغ‌های خراسان جنوبی برداشت شد.

خراسان جنوبی با تولید ۹۸ درصد عناب، قطب تولید این محصول در کشور است.

 

 

 

 

 

۷۵ کیلومتر از جاده‌های خراسان جنوبی روکش آسفالت شد

۷۵ کیلومتر از جاده‌های خراسان جنوبی روکش آسفالت شد

 مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی گفت: ۷۵ کیلومتر از جاده‌های استان از ابتدای امسال تاکنون با اعتبار بیش از ۳۰۰ میلیارد ریال لکه‌گیری و روکش آسفالت شد.

اسدالله جلال‌زاده روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: از این میزان ۱۵ کیلومتر مربوط به لکه‌گیری و روکش راه‌های خسارت دیده ناشی از سیل سال گذشته بوده است.

وی ادامه داد: با توجه به فصل کاری عملیات روکش محورهای مورد نظر استان با جدیت در دستور کار قرار گرفته است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی گفت: استان از پنج هزار و ۹۰۵ کیلومتر راه اصلی و فرعی و پنج هزار و ۸۸۸ کیلومتر راه روستایی آسفالته برخوردار است که در سال‌های گذشته و نسبت به تامین اعتبارات و تخصیص عملیات اجرایی قسمتی از آن انجام پذیرفته است.

وی افزود: تا پایان سال جاری لکه‌گیری و انواع روکش‌های حفاظتی سرد و گرم بیش از ۵۰۰ کیلومتر راه در خراسان جنوبی با اعتباری بالغ بر۸۰۰ میلیارد ریال در دستور کار اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای قرار دارد.

جلال‌زاده گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون در محورهای اصلی و شریانی بیرجند- قاین، بیرجند – سربیشه، سربیشه – نهبندان، دیهوک – فردوس، طبس – بشرویه لکه‌گیری و روکش جاده‌ها صورت گرفته و تا پایان سال نیز لکه‌گیری و روکش محورهای سطح استان با اولویت درجه‌بندی سطح روسازی آسیب‌دیده و ایمنی کاربران جاده‌ای از آن انجام می‌شود.

وی یادآور شد: طبق مطالعات و بررسی‌های صورت گرفته و برنامه‌ریزی تدوین شده بسته به نوع خرابی و نیاز محورها انواع روکش‌های حفاظتی شامل روکش آسفالت گرم و سرد – اسلاری سیل – ماسه آسفالت – چیپ سیل – فوگ سیل طبق اعتبارات ابلاغی در دست اقدام است.

 

 

 

 

 

افزایش ۲ برابری توزیع روغن خوراکی در خراسان جنوبی

افزایش ۲ برابری توزیع روغن خوراکی در خراسان جنوبی

بیرجند – ایرنا – رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: توزیع روغن خوراکی در استان سال گذشته نسبت به سال ۹۸ افزایش ۱۲ برابری و در چهار ماه نخست امسال نسبت به کل سال ۹۹ افزایش ۲ برابری را نشان می‌دهد که با این میزان توزیع مشکلی برای تامین روغن در خراسان جنوبی وجود ندارد.

عباس جرجانی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در چهار ماه گذشته پنج هزار و ۵۳۸ تن انواع کالای اساسی شامل برنج، روغن خوراکی و شکر در این استان توزیع شده است.

وی گفت: در حال حاضر سه هزار و ۴۵۰ تن برنج، شکر و روغن خوراکی در سطح شهرستان‌های استان در حال توزیع است و مشکلی در زمینه تامین کالاهای اساسی نداریم.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی اظهار داشت: از ابتدای امسال تاکنون هزار و ۱۰۰ تن برنج در استان توزیع شده و هزار و ۳۵۰ تن نیز اکنون در حال توزیع است.

وی از توزیع هزار و ۳۵۰ تن شکر در استان خبر داد و گفت: ۳۵۰ تن شکر در حال توزیع است و در بازه زمانی چهار ماه گذشته ۲ هزار و ۹۳۵ تن روغن خوراکی توزیع شده و هزار و ۴۵۰ تن دیگر نیز در حال توزیع است.

جرجانی عنوان کرد: سال گذشته در مجموع سه هزار و ۱۴۵ تن برنج، چهار هزار و ۳۳۷ تن شکر، ۹۱۰ تن مرغ منجمد و سه هزار و ۵۱۸ تن روغن خوراکی در استان خراسان جنوبی توزیع شد.

وی با اشاره به تغییرات احتمالی قیمت برنج در برخی استان‌ها یادآور شد: امسال تاکنون قیمت برنج وارداتی افزایش نداشته و کیسه ۱۰ کیلویی برنج هندی به قیمت ۱۸۵ هزار تومان و پاکستانی ۲۰۵ هزار تومان به فروش می‌رسد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی به نظارت بر توزیع کالاهای اساسی از سوی این سازمان اشاره کرد و گفت: براساس وظایف اولویت و نظارت بر کالاهای اساسی با جدیت در حال انجام است.

وی با تاکید بر اینکه نظارت بر شبکه مواد پروتئینی امسال با جدیت انجام شده است افزود: امسال در حوزه کالاهای اساسی ۱۱۳ مورد پرونده تخلف درخصوص عرضه مرغ زنده به خارج از شبکه به ارزش ۳۱ میلیارد تومان تشکیل شد.

جرجانی از نظارت بر حوزه تخم مرغ، آرد و نان نیز خبر داد و گفت: از شهروندان تقاضا می‌شود در صورت مشاهده هرگونه تخلف مراتب را به سامانه ۱۲۴ اعلام کنند تا در اسرع وقت با متخلفان برخورد شود.

 

 

 

 

طوفان و وزش باد شدید در خراسان جنوبی /۲

جولان بادهای ۱۲۰ روزه در خراسان‌جنوبی

طوفان و وزش باد شدید در خراسان جنوبی

 مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی از وزش باد شدید و طوفان در استان طی هفته جاری خبر داد.

ابوالحسن میرجلیلی اظهارکرد: وزش باد شدید و طوفان گرد و خاک از امروز در استان شروع و تا چپایان وقت چهارشنبخ هفته جاری ادامه خواهد داشت.

وی از آماده باش کامل نیروهای امدادی و عملیاتی استان خبر داد و افزود: این امر ممکن است باعث اختلال در ترددهای جاده‌ای، آسیب به تابلوها و علائم شهری و روستایی، درختان و سازه‌های سبک دامداری، شبکه توزیع و انتقال برق شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی از مردم استان خواست علاوه بر پرهیز از سفرهای غیر ضرور در این مدت، تمهیدات لازم جهت جلوگیری از خسارت را فراهم کنند.

 

 

 

 

رنج سفر برای نسخه شفابخش درمان/ ۸ سال انتظار برای ساخت یک بیمارستان ۳۲ تختخوابی!/

انگار مریضشان نیاز به سونوگرافی دارد و درمان دردش در اینجا یافت نمی‌شود و باید به مرکز استان بروند؛ لب به شکوه باز می‌کند و از کمبودهای درمانی در این شهر گلایه می‌کند؛ دریغ از یک متخصص، سونوگرافی، رادیولوژی و دندان‌پزشک. نه امکاناتی برای تشخیص درد مردم وجود دارد و نه درمانی؛ البته نسخه شفابخش درمان را باید بعد از پیمودن مسافت‌ها و سرگردانی در مرکز استان پیدا کرد!

رنج سفر برای نسخه شفابخش درمان/ ۸ سال انتظار برای ساخت یک بیمارستان 32 تختخوابی!

خبرگزاری فارس- شهرستان خوسف خراسان‌جنوبی؛ پایش می‌لنگید. چشمانش سوی زیادی ندارد و نفس زنان و عصا به دست با ساکی که بر دوشش سنگینی می‌کرد به زور و زحمت فراوان خود را به مرکز شهر رسانده بود تا بلکه مرهمی برای درد بی‌درمانش بیاید.

ماسکی بر صورت دارد، با بدنی نحیف و بی‌حال از روزگار نه‌چندان مطلوب هر چند لحظه خمیازه می‌کشد و چشم‌هایش بسته می‌شود. از روزی که از زمین کشاورزی برگشته و آن درد بی‌درمان عارض شده دو روز می‌گذرد که پلک روی هم نگذاشته.  از یکی از روستاهای دور آمده و به‌دلیل اینکه اتوبوس برای رفت‌وآمد نبوده امروز توانسته خود را به مرکز شهر برساند.

درد امانش را بریده. نای حرف زدن ندارد. سرش را بین دست‌هایش فشار می‌دهد. دقایقی می‌گذرد و به او اعلام می‌شود برای تشخیص باید به پزشک متخصص در مرکز استان مراجعه کند! پیرمرد حیران و سرگردان با چهره‌ای در هم زیر لب می‌گوید: در این وضعیت کرونا چگونه به بیرجند بروم؟ از روستا تا خوسف با هزار مشقت توانستم بیایم بیرجند به منزل چه کسی بروم و کدام قوم و خویش را به زحمت بیندازم.

۱۵۰ کیلومتر فاصله تا درمان

صدای گریه کودکی سکوت فضای حاکم بر مرکز درمانی را می‌شکند، مادر اشک‌های کودک را پاک می کند و او را سرگرم می‌کند. درمان درد کودکش در اینجا یافت نمی‌شود و باید به مرکز استان برود.

این شهروند خوسفی به خبرنگار فارس می‌گوید: بارها مجبور شده‌‍ام برای درمان فرزندم به بیرجند مراجعه کنم و در آن جا ساعت‌ها وقت خود را برای نوبت گرفتن از پزشک متخصص صرف کرده‌ام، بارها شده روزی که به بیرجند رفته‌ام نوبت دکتر مورد نظر پر شده و دست خالی با فرزند مریض به خوسف بازگشته‌ایم و مجددا روز بعد راهی بیرجند شده‌ایم.

مردم اینجا چوب نزدیکی به بیرجند را می‌خورند، در حالی که برخی مناطق شهرستان تا بیرجند فاصله زیادی دارند اما خوسف از نعمت بیمارستان و پزشک متخصص محروم است

وی در حالی که مشغول آرام کردن کودکش است، بیان می‌کند: مردم اینجا چوب نزدیکی به بیرجند را می‌خورند، در حالی که برخی مناطق شهرستان تا بیرجند فاصله زیادی دارند اما خوسف از نعمت بیمارستان و پزشک متخصص محروم است.

«نه اینکه یک دکتر یا متخصص خوب در شهرمان نداریم این را هم بدانید حتی یک مرکز درمانی خوب و کامل در این شهر نداریم؛ ۱۵۰ کیلومتر را باید طی کنیم تا به بیرجند برسیم. آن هم باید ساعت‌ها در مرکز شهر و بیمارستان‌ها به‌دنبال درمان باشیم. اگر شانس با ما یار باشد و دکتر مورد نظر صبح در مطبش باشد وگرنه باید از صبح تا عصر در خیابان‌ها پرسه بزنیم و روز را به عصر برسانیم تا مطب دکتر باز شود و به هزار تا خواهش یک نوبت به‌ما بدهد» این‌ سخنان یکی از شهروندان خوسفی است که ۳۰ سال از عمرش را برای درمان خود و خانواده اینگونه گذرانده است.

حقی که از مردم ضایع می‌شود

شهروند دیگری که برای مداوای مادرش به ین مرکز درمانی مراجعه کرده می‌گوید: روزبه‌روز به جای اینکه بار مشکلاتمان کم شود اما بیشتر می‌شود، با این اوضاع گرانی و هزینه‌ها که نانی برای خوردن نداریم، نبود پزشک و بیمارستان در خوسف و هزینه‌های هنگکفتی که متحملمان می‌شود هم دردی بر دردهایمان افزوده است.

وی اضافه می‌کند: در مرکز درمانی خوسف حتی یک پزشک متخصص هم وجود ندارد و این در حالی است که روزانه مراجعین زیادی وجود دارد که برای درمان بیماریشان به پزشک متخصص ارجاع داده می‌شوند انگار گوش شنوایی برای شنیدن مشکلات مردم این شهر نیست.

در همین حین صدای همهمه مرد و زنی از دور به‌گوش می‌آید؛ انگار مریض بدحالی دارند که برای مداوایش به اینجا آمده‌اند. پس از گذشت چند دقیقه صدای مرد بلند می‌شود و لب به گلایه می‌گشاید و می‌گوید: این شهر هیچ امکانات بهداشت و درمانی ندارد و مردم برای یک مریضی ساده هم مجبور به مراجعه به مرکز استان هستند.

لب به شکوه باز می‌کند و از کمبودهای درمانی در این شهر گلایه می‌کند؛ دریغ از یک متخصص، سونوگرافی، رادیولوژی و دندان‌پزشک و حتی جزئی‌ترین خدمات درمانی!

انگار مریضشان نیاز به سونوگرافی دارد و درمان دردش در اینجا یافت نمی‌شود و باید به مرکز استان بروند؛ لب به شکوه باز می‌کند و از کمبودهای درمانی در این شهر گلایه می‌کند؛ دریغ از یک متخصص، سونوگرافی، رادیولوژی و دندان‌پزشک. نه امکاناتی برای تشخیص درد مردم وجود دارد و نه درمانی؛ البته نسخه شفابخش درمان را باید بعد از پیمودن مسافت‌ها و سرگردانی در مرکز استان پیدا کرد!

شب و روز نمی‌شناسد و برای ابتدایی‌ترین نیازهای درمانی باید هر ساعت از شبانه‌روز راهی مرکز استان شویم. البته از نظر مسئولان شاید برای افرادی که در خود شهرستان زندگی می‌کنند و وسیله ایاب و ذهاب دارند راه زیادی نباشد اما آن پیرمرد و پیرزن روستایی که با قامت خمیده و درد بی‌درمان راهی شهر می‌شوند چه گناهی کرده‌اند؟ باید مسیر پر پیچ و خم روستا به شهر را طی و دست‌اندازهای جاده را با جان و دل بخرند و وقتی وارد شهر می‌شوند درمانی برای دردشان یافت نمی‌شود آن هم به دلیل نبود پزشک متخصص و دستگاه‌های تشخیص‌دهنده درد!

روند اجرای پروژه از اول تا امروز

جمعیت ساکن در شهرستان خوسف به‌دلیل نبود بیمارستان و پزشک متخصص مجبورند مسافت‌های مختلف و طولانی و گاه تا بیش از ۲۰۰ کیلومتر را هم طی کنند و به مرکز استان برای درمان  مراجعه کنند

شهرستان «خوسف» سومین شهرستان پهناور استان بوده که در ۳۴ کیلومتری مرکز استان واقع شده و با وجود ۱۹۴ آبادی دارای سکنه و ۱۶ هزار کیلومتر وسعت تنها شهرستان استان است که هنوز هم بیمارستان ندارد و خدمات بهداشتی و درمانی به جمعیت ۳۰ هزار نفری آن تنها از طریق خانه‌های بهداشت و یک مرکز شبانه‌روزی انجام می‌شود و جمعیت ساکن به‌دلیل نبود بیمارستان و پزشک متخصص مجبورند مسافت‌های مختلف و طولانی و گاه تا بیش از ۲۰۰ کیلومتر را هم طی کنند و به مرکز استان برای درمان خود مراجعه کنند.

کلنگ احداث بیمارستان ۳۲ تختخوابی که جزو طرح‌های مهر ماندگار سفر هیئت دولت نهم به استان است در سال ۹۲ با در نظر گرفتن اعتبار ۵۰ میلیارد ریالی در دو طبقه به زمین زده شد تا با احداث آن از رنج مراجعه بیماران شهرستان به مرکز استان کاسته شود.

اجرای این پروژه ابتدا با عنوان مرکز بهداشتی شبانه‌روزی کلید خورد اما با پیگیری به بیمارستان ۳۲ تختخوابی ارتقا یافت. براساس آخرین اخبار طی ۵ سال(۹۰ تا ۹۵) فقط یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان، سال ۹۶ یک میلیارد تومان و سال ۹۷، ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون اوراق برای ادامه کار این پروژه به استان ابلاغ شد و بخشی از آن اختصاص یافت.

پروژه‌ای که به ۱۴۰۰ رسید ولی افتتاح نشد

تیرماه سال ۹۸ بود که فرماندار وقت شهرستان خوسف در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به آخرین وضعیت بیمارستان خوسف، گفت: مناقصه بیمارستان ۳۲ تختخوابی شهر خوسف با مبلغ بیش از ۱۳۰ میلیارد ریال برگزار و پیمانکار پروژه نیز عملیات اجرایی فاز دوم این بیمارستان را آغاز کرده است.

وی پیرامون زمان اتمام این پروژه بهداشتی درمانی، خاطرنشان کرد: براساس برنامه زمان‌بندی اعلام شده تا سال یک هزار و ۴۰۰ این بیمارستان به بهره‌برداری خواهد رسید!

اما مهرماه سال گذشته «جمیله احمدی» رئیس شبکه بهداشت و درمان خوسف با اشاره به اینکه بیمارستان خوسف در حال حاضر ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، گفت: از آنجایی که شهرستان خوسف مکان مناسبی برای ارئه خدمت ندارد، تکمیل بیمارستان باید جزو اولویت‌ها باشد.

وی برآورد اعتبار مورد نیاز تا پایان کار ساختمانی بیمارستان ۳۲ تختخوابی خوسف را ۱۳ میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: تکمیل بیمارستان خوسف تا پایان امسال از مصوبات سفر استاندار به این شهرستان است ولی پای کار نبودن پیمانکار دلیل عقب‌افتادگی این پرژه است چراکه پروژه اعتبار ملی دارد.

نیازمند اعتبار ۲۰۰ میلیاردی هستیم

اما اکنون «حسین دهقانی»، معاون توسعه و مدیریت منابع دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در گفت‌وگو با فارس گفت: بیمارستان ۳۲ تختخوابی خوسف از سال ۱۳۹۳ آغاز و هم‌اکنون ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

گرچه این پروژه از مهم‌ترین پروژه‌های شهرستان است اما روند ساخت و ساز و پیشرفت فیزیکی آن از حد انتظار بسیار پایین‌تر است!

وی با یادآوری اینکه اعتبار هزینه شده برای این پروژه تاکنون بیش از ۱۲۰ میلیارد ریال بوده است، تصریح کرد: گرچه این پروژه از مهم‌ترین پروژه‌های شهرستان است اما روند ساخت و ساز و پیشرفت فیزیکی آن از حد انتظار بسیار پایین‌تر است.

معاون توسعه و مدیریت منابع دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با اعلام اینکه ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل پروژه بیمارستان ۳۲ تختخوابی شهرستان خوسف نیاز است، مطرح کرد: پیگیری‌های لازم از طریق وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در حال انجام است!

تا به امروز ۵ ماه و ۳ روز از سال ۱۴۰۰ گذشته اما نه تنها خبری از بهره‌برداری این پروژه شنیده نمی‌شود بلکه پروژه هماه ۶۷ درصدی که در سال گذشته اعلام شده بود پیشرفت داشته و انگار در کُمای ابدی به‌سر می‌برد.

این پروژه طی سنوات گذشته مسئولان زیادی به خود دیده و در سفرهای مسئولان به استان همواره مطرح و مقصد بازدیدهای بی‌نتیجه مسئولان قرار گرفته اما فراموش نکنیم که تأخیر در ساخت این بیمارستان نادیده گرفتن جان افرادی است که در مناطق دور دست شهرستان به مشکل برمی‌خورند و این بیمارستان امید نجات آن‌ها خواهد بود.

«جمیله احمدی» رئیس شبکه بهداشت و درمان خوسف در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، با بیان اینکه احداث بیمارستان به عنوان یکی از نیازهای جدی مردم منطقه بارها مطرح شده، اظهار داشت: فاز نخست این بیمارستان بدون هیچ اعتباری و تنها از محل درآمدهای دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اجرا شده است.

 وی با بیان اینکه در حال حاضر خدمات بهداشتی و درمانی به مردم شهرستان در قالب طرح پزشک خانواده ارائه می شود، بیان داشت: تا زمانی که بیمارستانی در شهرستان نداشته باشیم شبکه بهداشت و درمان تعهدی در زمینه نیروهای متخصص بخش دولتی ندارد.

پیشرفت ۶۷ درصدی پروژه

رئیس شبکه بهداشت و درمان خوسف تبیین کرد: در حال حاضر یک مرکز شبانه‌روزی، ۵ مرکز روستایی، ۲۱ خانه بهداشت و ۳ پایگاه اورژانس جاده‌ای خدمات بهداشتی و درمانی را به مردم این شهرستان ارائه می‌دهند.

احمدی از پیشرفت ۶۷ درصدی این بیمارستان خبر داد و عنوان کرد: این بیمارستان شامل بخش های مختلف اورژانس، زنان، داخلی، اطفال، جراحی، اتاق عمل، آزمایشگاه و رادیولوژی خواهد بود.

قرارداد قبلی این پروژه به اتمام رسیده و فرآیند قانونی ادامه کار از سوی دفتر فنی دانشگاه علوم پزشکی در حال پیگیری است

وی با بیان اینکه هم‌اکنون قرارداد قبلی این پروژه به اتمام رسیده و فرآیند قانونی ادامه کار از سوی دفتر فنی دانشگاه علوم پزشکی در حال پیگیری است، در ارتباط با تأمین تجهیزات و نیرو برای این بیمارستان، خاطرنشان کرد کرد: مسئولان دانشگاه علوم پزشکی اعلام کرده‌اند تجهیزات و برخی لوازم هم خریداری شده و از لحاظ اعتباری هم مشکلی وجود ندارد بلکه از نظر اجرایی پروژه با مشکلاتی مواجه شده است.

و اما…

امروزه تأمین سلامت، بهداشت و درمان مردم از مهم‌ترین و شاید ابتدایی‌ترین وظایف مسئولان است چرا که داشتن امکانات بهداشتی و درمانی از ضروری‌ترین زیرساخت‌های جامعه امروزی است و چه بسا ارائه خدمات نوین درمانی و بهداشتی می‌تواند امید به زندگی را در میان جامعه افزایش دهد و به ارتقای سطح رفاه جامعه کمک کند.

اما پیمودن مسافت‌های طولانی برای مراجعه به پزشک متخصص یا بیمارستان در یک شهر دیگر، آن هم با وجود خطرات جاده‌ای، حکایت دیرینه هزاران نفر از مردمانی است که در شهرستان «خوسف» از وجود بیمارستان محروم هستند.

 

قائم مقام نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی:
کار تولیدکنندگان جهاد اقتصادی است
حجت الاسلام نوفرستی با اشاره به اینکه کار تولیدکنندگان هنری است که با پشتکار کلمه ما می توانیم را به عمل درآورده اند، گفت: کار بر اساس قرآن و روایات نوعی جهاد است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، حجت الاسلام «غلامحسین نوفرستی» امروز (۲ مرداد) در بازدید از خط تولید کارخانه کاشی فرزاد بیرجند با عرض تبریک دهه امامت و ولایت و فرارسیدی عید بزرگ غدیر اظهار کرد: امام علی علیه السلام در اوج عبادت به فکر بندگان خدا بود، لذا کار برای خلق خدا بسیار فضیلت دارد.

 

قائم مقام نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی گفت: داشتن دنیا در اسلام نهی نشده است بلکه آنچه نهی شده است حب دنیا است، لذا باید برای کار دنیا تلاش کردن بسیار ثواب نیز دارد.

 

حجت الاسلام نوفرستی با تأکید بر اینکه کار تولیدکنندگان هنری است که با پشتکار معنای واقعی کلمه ما می توانیم را انجام می دهند، افزود: کار بر اساس آیات قرآن کریم و روایات جهاد است.

 

وی بیان کرد: ما نیز در حد بضاعت کمک می کنیم که در سال حمایت از تولید مشکلات سر راه تولید کنندگان مرتفع شود چراکه کار تولید کنندگان جهاد اقتصادی است.

 

 

 

۵ هزار و ۵۳۸ تن کالای اساسی امسال در خراسان جنوبی توزیع شد

۵ هزار و ۵۳۸ تن کالای اساسی امسال در خراسان جنوبی توزیع شد

بیرجند – ایرنا – رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: در چهار ماه گذشته پنج هزار و ۵۳۸ تن انواع کالای اساسی شامل برنج، روغن خوراکی و شکر در این استان توزیع شده است.

عباس جرجانی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در حال حاضر سه هزار و ۴۵۰ تن برنج، شکر و روغن خوراکی در سطح شهرستان‌های استان در حال توزیع است و مشکلی در زمینه تامین کالاهای اساسی نداریم.

وی بیان کرد: توزیع روغن خوراکی در استان سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ افزایش ۱۲ برابری و در چهار ماه ابتدای سال جاری نسبت به کل سال ۹۹ افزایش ۲ برابری را نشان می‌دهد که با این میزان توزیع مشکلی برای تامین روغن در خراسان جنوبی وجود ندارد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی اظهار داشت: از ابتدای امسال تاکنون هزار و ۱۰۰ تن برنج در استان توزیع شده و هزار و ۳۵۰ تن نیز اکنون در حال توزیع است.

وی از توزیع هزار و ۳۵۰ تن شکر در استان خبر داد و گفت: ۳۵۰ تن شکر در حال توزیع است و در بازه زمانی چهار ماه گذشته ۲ هزار و ۹۳۵ تن روغن خوراکی توزیع شده و هزار و ۴۵۰ تن دیگر نیز در حال توزیع است.

جرجانی عنوان کرد: سال گذشته در مجموع سه هزار و ۱۴۵ تن برنج، چهار هزار و ۳۳۷ تن شکر، ۹۱۰ تن مرغ منجمد و سه هزار و ۵۱۸ تن روغن خوراکی در استان خراسان جنوبی توزیع شد.

وی با اشاره به تغییرات احتمالی قیمت برنج در برخی استان‌ها یادآور شد: امسال تاکنون قیمت برنج وارداتی افزایش نداشته و کیسه ۱۰ کیلویی برنج هندی به قیمت ۱۸۵ هزار تومان و پاکستانی ۲۰۵ هزار تومان به فروش می‌رسد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی به نظارت بر توزیع کالاهای اساسی از سوی این سازمان اشاره کرد و گفت: براساس وظایف اولویت و نظارت بر کالاهای اساسی با جدیت در حال انجام است.

وی با تاکید بر اینکه نظارت بر شبکه مواد پروتئینی امسال با جدیت انجام شده است افزود: امسال در حوزه کالاهای اساسی ۱۱۳ مورد پرونده تخلف درخصوص عرضه مرغ زنده به خارج از شبکه به ارزش ۳۱ میلیارد تومان تشکیل شد.

جرجانی از نظارت بر حوزه تخم مرغ، آرد و نان نیز خبر داد و گفت: از شهروندان تقاضا می‌شود در صورت مشاهده هرگونه تخلف مراتب را به سامانه ۱۲۴ اعلام کنند تا در اسرع وقت با متخلفان برخورد شود.

 

 

حجم ذخیره کالاهای اساسی در خراسان جنوبی مطلوب است

بیرجند – ایرنا – استاندار خراسان جنوبی گفت: در قالب تلاش‌ها، پیگیری‌ها و اقدامات انجام شده ذخایر گندم استان غنای بهتری پیدا کرده و سایر کالاهای اساسی در سال گذشته، ابتدای سال و اکنون ذخایر خوب و مطلوبی است.

حمید ملانوری عصر شنبه در بازدید از انبارهای ذخیره گندم و کالای اساسی استان افزود: بعضا نگرانی‌هایی در خصوص تامین کالاهای اساسی به‌ویژه گندم، برنج، شکر و روغن به عنوان مایحتاج عمومی مردم در سطح کشور و استان وجود دارد.

وی گفت: با توجه به فضای حاکم بر کشور از جمله تحریم‌ها و خشکسالی و مسایل مختلفی که می‌تواند تاثیرگذار باشد تلاش زیادی شد تا کالاهای اساسی مورد نیاز استان به‌موقع و به اندازه کافی تأمین شود.

استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: این بازدید به منظور اطلاع از تلاش همکاران، عرض خداقوت و مشاهده میزان ذخایر موجود انجام شد تا اگر مشکل یا کمبودی وجود داشته باشد بتوانیم سریع پیگیری و جبران کنیم.

وی گفت: آنچه مشاهده کردیم اینکه نگرانی‌ها در رابطه با میزان ذخایر گندم برطرف شده است.

ملانوری تاکید کرد: درخصوص سایر کالاهای اساسی از قبیل برنج، شکر و روغن نیز جای نگرانی نیست و مردم باید بابت تأمین کالاهای اساسی، خیال شان راحت باشد.

وی یادآور شد: کالاهای اساسی مورد نیاز مردم استان تامین شده و به موقع در بازار عرضه و در اختیارشان قرار می‌گیرد.

در حال حاضر ۶ انبار و سیلوی ذخیره سازی گندم به ظرفیت بیش از ۱۱۰ هزار تن و ۳ انبار مخصوص دپوی کالاهای اساسی به ظرفیت بیش از ۲۵ هزار تن در سطح استان وجود دارد.

 

مطالبه ۲۵ درصدی گندم‌کاران استان خراسان جنوبی پرداخت می‌شود

 

مطالبه 25 درصدی گندم‌کاران استان خراسان جنوبی پرداخت می‌شود

گروه استان‌ها- مدیرکل  غله و خدمات بازرگانی خراسان جنوبی با بیان اینکه از ابتدای فصل خرید گندم تاکنون ۲ هزار و ۷۷۰ تن گندم به صورت تضمینی خریداری شده است، گفت: ۲۵ درصد باقی مانده مطالبات گندم‌کاران تا پایان هفته و یا اوایل هفته آینده پرداخت می‌شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از  بیرجند، تابستان که از راه می‌رسد فصل کار و تلاش و کوشش کشاورزان هم آغاز می‌شود از برداشت گندم تا کشت و کار پنبه، هرچند کار کشاورزی زمستان و تابستان ندارد و در هر برهه‌ای از زمان برایشان کار و زحمت است اما این روزها که کشاورزان خراسان جنوبی گندم دسترنج یکساله خود را از مزارع جمع آوری کرده‌اند به مراکز خرید تحویل می‌دهند تا بتوانند از طریق فروش تضمینی عایدی نصیبشان شود.

گرچه امسال به دلیل خشکسالی‌ها، گرمای شدید هوا و کم‌آبی تولید این محصول نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش دارد و کشاورزان با به ثمر نشستن گندم امسال گویی غبار ناامیدی هم بر دل‌هایشان نشست چراکه محصول امسال نسبت به سال‌های قبل قابل مقایسه نیست اما مسئولان از گندم‌کاران درخواست دارند تا محصول خود را برای فروش به مراکز خرید تحویل دهند تا هم در این میان دست دلالان کوتاه شود هم سود اصلی نصیب کشاورز شود.

مدیرکل  غله و خدمات بازرگانی خراسان جنوبی در جمع خبرنگاران اظهار داشت:  در مدت چهار ماهه امسال هزار و ۲۰۰ تن برنج توزیع شده و به همین میزان هم در حال توزیع است و در این مدت هزار و ۱۵ تن شکر توزیع شده و هزار تن هم در حال توزیع است.

مجید اسداللهی با بیان اینکه هر ماه توزیع آرد را هم داریم که در مدت ۴ ماهه امسال ۲۹ هزار تن آرد توزیع شده است افزود: از ابتدای فصل شروع خرید گندم تاکنون ۲ هزار و ۷۷۰ تن گندم به صورت تضمینی از کشاورزان استان خریداری شده است.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خراسان‌جنوبی گفت: در حال حاضر ۱۴ مرکز خرید گندم در استان فعال است و ارزش گندم خریداری شده به میزان ۱۳ میلیارد و ۸۰۰ میلون تومان است که از این میزان ۱۰ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان پرداخت شده است.

اسداللهی با اشاره به مطالبه ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومانی گندم‌کاران افزود: پیش‌بینی می‌شود  ۲۵ درصد باقی مانده از مطالبات تا انتهای هفته و یا هفته جدید پرداخت شود.

 

 

به مناسبت دهه ولایت؛

۱۲۶بسته معیشتی بین نیازمندان خراسان جنوبی توزیع شد/۲-۳

۱۲۶بسته معیشتی بین نیازمندان استان به مناسبت دهه ولایت از طرف هلال احمر خراسان جنوبی توزیع شد.

 معاون داوطلبان جمعیت هلال احمر استان گفت: از ابتدای شیوع کرونا، جمعیت هلال احمر به منظور ماهیت بشر دوستانه به خانوار‌های آسیب دیده از این ویروس خدمات ارائه کرده  است.

بخشی افزود: همزمان با عید قربان با کمک خیران و داوطلبان تعداد ۱۲۶بسته معیشتی بین نیازمندان سطح استان توزیع شده است.

وی ارزش این اقلام را بیش از ۲۲۷میلیون ریال عنوان کرد و گفت: ارزش هر بسته معیشتی حدود ۲۰۰هزار تومان بوده است.

معاون داوطلبان جمعیت هلال احمر استان افزود: همچنین تعداد ۴۰۰پرس غذای گرم به ارزش بیش از ۱۰۰میلیون ریال نیز در این مدت بین نیازمندان توزیع شده است.

بخشی با اشاره به توزیع هزار و ۶۲۰کیلو گوشت تازه بین اقشار آسیب دیده از کرونا و کم برخوردار افزود: با کمک داوطلبان ۳۰بسته نان نیز در این مدت تهیه و توزیع شده است.

وی گفت: جمعیت، محرومیت، مرزی بودن و متاثر بودن از خشکسالی شاخص‌های ارزیابی در انتخاب مناطق هدف برای توزیع این بسته‌های حمایتی بوده است.

درخشش دانش آموزان بیرجندی در مرحله استانی جشنواره نوجوان خوارزمی/۲-۳

دانش آموزان بیرجندی در مرحله استانی جشنواره نوجوان خوارزمی موفق به کسب ۵مقام اول استانی شدند.

مدیر آموزش و پرورش بیرجند گفت: هفتمین دوره مسابقات جشنواره نوجوان خوارزمی در مهر ماه سال۹۹ آغاز به کار کرد و پس از برگزاری مرحله منطقه‌ای، نوبت به داوری آثار راه یافته به مرحله‌ی استانی در اواخر خرداد ماه امسال رسید که شهرستان بیرجند توانست در ۵مورد از محور‌های ششگانه این جشنواره، رتبه‌ی اول استان را از آن خود کند.

یکه خوانی افزود: بدین ترتیب دانش آموزان «زهرا یوسف زاده»، «فاطمه مشکات خسروی»، «غزل خسروی»، «هستی ستاری»، «کیمیا موهبتی»، «مهرنوش رستم زاده»، «نرگس حسین زاده»، «کوثر استانستی» و «فاطمه زهرا هاونگی» به ترتیب از دبیرستان‌های فرزانگان حضرت زینب (س)، علامه حلی و کاشی نیلوفر در محور‌های «ادبیات فارسی»، «بازارچه کسب و کار دانش آموزی»، «پژوهش»، «زبان خارجه» و «علوم آزمایشگاهی» به مقام نخست استان دست یافتند.

وی گفت: هدف از برگزاری جشنواره نوجوان خوارزمی، ارتقای دانش، مهارت و نگرش دانش آموزان، فرصت آفرینی برای رشد و شکوفایی استعداد و خلاقیت افراد و همچنین ایجاد زمینه مناسب برای اجرای مطلوب برنامه‌های درسی است.

تا پایان سال؛

نوسازی ۴۰ دستگاه اتوبوس حمل و نقل درون شهری بیرجند/۲-۳

نوسازی ۴۰ دستگاه اتوبوس حمل و نقل درون شهری در شهرستان بیرجند تا پایان سال به اتمام می رسد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای خراسان جنوبی، رئیس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری بیرجند گفت: نوسازی ۴۰ اتوبوسنوسازی ۴۰ دستگاه اتوبوس حمل و نقل درون شهری بیرجند حمل و نقل درون شهری در دستور کار قرار دارد که امیدواریم تا پایان سال به اتمام برسد.

غلامپور افزود: تاکنون کار نوسازی ۳ اتوبوس به اتمام رسیده و در مرحله رنگ آمیزی است.

وی گفت: از ۱۰ سال گذشته تاکنون دولت هیچ یارانه‌ی را برای خرید اتوبوس به شهرداری‌ها نداده است، در حالی که قبلا ۸۲ و نیم درصد قیمت اتوبوس‌ها را پرداخت می‌کرد.

رئیس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری بیرجند افزود: قبل از شیوع کرونا سرانه جابجایی روزانه مسافر در ناوگان حمل و نقل عمومی ۵۰ تا ۵۵ هزار نفر بوده است که این میزان در حال حاضر به ۸ تا ۱۲ هزار نفر رسیده است و این موضوع باعث می‌شود اتوبوس جدیدی برای یک خط اضافه نشود.

غلامپور گفت: قیمت اتوبوسی که قبلا ۵۰۰ میلیون تومان خریداری می‌شد هم اکنون به ۴ میلیارد تومان رسیده و این میزان بودجه برای خرید اتوبوس‌های جدید از عهده شهرداری خارج است.

وی افزود: هر اتوبوس ماهانه بیش از ۲۷ میلیون تومان هزینه برای شهرداری دارد در حالی که شاید اتوبوسی که اضافه می‌شود در شرایط کمبود تقاضا بتواند ماهانه ۵ میلیون تومان درآمدزایی کند.

رئیس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری بیرجند با اشاره به وجود ۱۳۵ اتوبوس متعلق به این سازمان، گفت: درحال حاضر ۴۵ اتوبوس فعال در سطح بیرجند، حمل و نقل عمومی مسافرین درون شهری را انجام می‌دهند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*