اخبار خراسان جنوبی /طرح توانمندسازی زنان سرپرست خانوار در شهرستان درمیان اجرا می‌شود

درخواست معدنکاران خراسان جنوبی برای بازگشایی جاده نهبندان – شهداد

 

معادن غیرفعال خراسان جنوبی به سرمایه گذاران اهلیت دار واگذار شود

 

 

۹۰ درصد محصولات معدنی خراسان جنوبی به دلیل دسترسی نامناسب به سیستم حمل و نقل قیمت تمام شده بالایی دارند

 

 

خراسان‌جنوبی را با خام فروشی ارزان نفروشیم

 

 

 

 

مشکل معدن کاران روی میز شورای گفتگو/ ناوگان حمل و نقل ضعف دارد

 

 

 

 

 

 

 

 

کشف ۵۷۵ کیلو مواد افیونی در خراسان‌جنوبی/۴

فرمانده انتظامی خراسان‌جنوبی گفت: طی ۳ عملیات پلیسی در شهرستان‌های بیرجند، سربیشه و نهبندان ۵۷۵ کیلو و ۸۰۰ گرم مواد افیونی از نوع تریاک و حشیش کشف کردند.

کشف ۵۷۵ کیلو مواد افیونی در خراسان‌جنوبی

 سردار ناصر فرشید اظهار داشت: مأموران پلیس مبارزه با مواد مخدر استان خراسان‌جنوبی هنگام انتقال کامیونت حامل مواد مخدر به پارکینگ در بازرسی تخصصی از آن ۲۴۶ کیلوگرم تریاک و ۳۷ کیلوگرم حشیش کشف کردند.

وی با بیان اینکه مأموران قبلا نیز ۱۰۸ کیلوگرم حشیش در بازرسی از این خودرو کشف کرده‌اند، تصریح کرد: در عملیات مأموران پلیس مجموعا ۲۴۶ کیلوگرم تریاک و ۱۴۵کیلوگرم حشیش کشف و یک متهم در این رابطه دستگیر شده است.

فرمانده انتظامی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه در مجموع این عملیات ۳۹۱ کیلوگرم تریاک و حشیش کشف شده است، عنوان کرد: پلیس با تلاش شبانه‌روزی و ارتقاء سطح اشراف اطلاعاتی خود هرگز اجازه جولان به قاچاقچیان مواد مخدر را نخواهد داد و با آنان قاطعانه برخورد خواهد کرد.

وی همچنین از کشف محموله حشیش و تریاک از یک سواری پژو در شهرستان نهبندان خبر داد و گفت: مأموران هنگام کنترل محورهای فرعی شهرستان نهبندان به یک خودروی سواری پژو ۴۰۵ که با سرعت بالایی در حال حرکت بود، مشکوک و با علائم هشداردهنده به راننده خودرو دستور ایست دادند.

وی اضافه کرد: مأموران خودروی حامل مواد مخدر را تعقیب و با انجام به موقع اقدامات پلیسی و با رعایت قانون به کارگیری سلاح چند گلوله به سمت خودرو شلیک کردند و راننده خودرو که عرصه را بر خود تنگ دید به ناچار متوقف شد.

وی با اشاره به اینکه مأموران در بازرسی تکمیلی از خودرو ۷۶ کیلو و ۸۰۰ گرم حشیش و ۱۰ کیلوگرم تریاک کشف کردند، تصریح کرد: در این عملیات مجموعا ۸۶ کیلو و ۸۰۰ گرم انواع مواد مخدر کشف و یک متهم دستگیر و تحویل مقامات قضایی شد.

وی تبیین کرد: مأموران انتظامی شهرستان سربیشه هم در بازرسی از یک سواری پژو۴۰۵، ۳ کوله‌پشتی حاوی ۹۸ کیلوگرم تریاک کشف و یک متهم دستگیر کردند که متهم دستگیر شده با تشکیل پرونده جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضایی معرفی شد.

مناسبت‌ها در خراسان جنوبی ۱۵ هزار عنوان برنامه دارد/۷

مناسبت‌ها در خراسان جنوبی ۱۵ هزار عنوان برنامه دارد

رییس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی گفت: سالانه به طور میانگین ۱۵ هزار عنوان برنامه توسط نهادها، گروه‌ها و ستادهای ذیل شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی در استان برگزار می‌شود که از این تعداد بیش از پنج هزار عنوان مربوط به دهه فجر است.

حجت الاسلام احمد ملایی  به مناسبت ۱۲ مرداد سالروز تاسیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی افزود: هر سال ۱۷ مراسم اصلی از جمله ۱۲ فروردین، روز قدس، سالروز ارتحال امام خمینی (ره)، هفته بازخوانی حقوق بشر آمریکایی، سالروز شهادت رجایی و باهنر، ۱۳ آبان، دهه بصیرت و میثاق با ولایت و دهه فجر همزمان با سراسر کشور در استان خراسان جنوبی برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی در خراسان جنوبی حدود ۳۲ عضو دارد اظهار داشت: این شورا از آغاز هر مناسبت در ۳۰ نقطه استان در مناسبت‌های عادی و در دهه فجر ۱۰۰ نقطه استان ستاد تشکیل می‌دهد.

رییس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه راهپیمایی روز قدس و ۲۲ بهمن در بیش از ۱۰۰ نقطه استان برگزار می‌شود تصریح کرد: هیچ برنامه کلان فرهنگی و مذهبی برگزار نمی‌شود مگر اینکه شورا متولی آن باشد یا همکاری در آن دارد.

وی از شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی به عنوان یک نهاد کاملا مردمی یاد کرد و افزود: نهادها و ادارات زمینه‌سازی برگزاری مراسم‌ را انجام می‌دهند در غیر اینصورت تمامی فعالیت‌ها مردمی بوده و در واقع نهادها میزبان مردم هستند.

حجت الاسلام ملایی گفت: شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی افتخار دارد در لحاظ حساسی که انقلاب و نظام جمهوری اسلامی نیاز به پشتیبانی دارد، همکاری لازم را با مشارکت مردم داشته باشد.

وی یادآور شد: شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی به تعبیری موذن انقلاب است یعنی زمانی که نیاز است به مردم برای پشتیبانی از نظام، انقلاب و حتی وطن، ندا می‌دهد.

رییس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی گفت: سال گذشته با توجه به شرایط خاصی که با شیوع کرونا بر کشور حاکم شد، شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی توانست با رعایت اصل سلامت محوری و تعطیل نشدن مراسم، برنامه‌ریزی لازم را برای برگزاری مراسم‌ انجام دهد.

وی با بیان اینکه در دوران شیوع کرونا تاکنون هیچ برنامه‌ای تعطیل نشده بلکه شکل برگزاری تغییر کرده است افزود: راهپیمایی خودرویی ۲۲ بهمن سال ۹۹ در استان اعجاب‌آور و جمعیت خودرویی بی‌سابقه بود که جلوه‌های زیبایی از حضور و مشارکت مردم را خلق کرد.

حجت الاسلام ملایی با تاکید بر اینکه مردم، محور و پشتیبان انقلاب هستند گفت: بدون حضور مردم امکان برگزاری هیچ گونه مراسم ملی یا مذهبی وجود ندارد چون تمامی امور توسط مردم انجام می‌شود.

وی افزود: مسوولان باید قدر این مردم را بدانند چراکه علیرغم همه مشکلات معیشتی در حماسه‌های سیاسی و دهه فجر شرکت می‌کنند و این یعنی آرمان‌های انقلاب را قبول داشته و به آن پایبند هستند اما ممکن است به برخی عملکردها نقد داشته باشیم که وظیفه اولیه مسوولان برطرف کردن این مشکلات است.

رییس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی با اشاره به نقش پررنگ رسانه‌ها در پوشش مراسم ملی و مذهبی گفت: اگر رسانه نباشد، راهپیمایی‌ها بی معناست چون راهپیمایی‌ به نوعی نمایش قدرت نرم است و اگر پوشش داده نشود، عملا بی‌فایده است.

وی اضافه کرد: این شورا سال ۱۳۵۹ با موافقت حضرت امام خمینی (ره) تاسیس شد و تاکنون نقش مردم در نظام جمهوری اسلامی را به خوبی نشان داده است.

وی گفت: وظیفه شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی برنامه‌ریزی، نظارت و راهبری مراسم و مناسبت‌های ملی، سیاسی و انقلابی با حضور پرشور مردم در صحنه است.

 

 

 

تعریف سه پیش فرض، برای سفر اربعین امسال
 سه پیش فرض، برای سفر اربعین
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی گفت: برای سفر اربعین امسال، سه پیش فرض تعریف شده است.
به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ خوش خبر با بیان این مطلب در نخستین نشست اعضای ستاد اربعین استان در سال جاری خاطرنشان کرد: با توجه به شیوع بیماری کرونا، برای سفر اربعین امسال سه پیش فرض تعریف شده و بر همین اساس هم برنامه ریزی های لازم صورت می گیرد.
وی ادامه داد: اگر شرایط عادی شود، امکان حضور همه فراهم می شود و مشتاقان می توانند در این سفر معنوی شرکت نمایند.
معاون استاندار تصریح نمود: ممکن است محدودیت هایی برای اعزام زائران اعمال شود و در همین راستا هم سهمیه هایی برای استان ها تعیین گردد که قطعاً اطلاع رسانی خواهد شد تا علاقمندان و واجدین شرایط بتوانند از این ظرفیت استفاده نمایند.
خوش خبر ادامه داد:حالت سوم هم این است که شرایط به همین شکل پیش برود و وضعیت قرمز باشد که امسال هم مثل سال گذشته، از سفر اربعین محروم خواهیم ماند.
وی تأکید کرد: هر اقدامی که در راستای هر چه بهتر برگزار شدن سفر اربعین هر اقدامی که صورت می گیرد، نباید انتظاری برای مردم ایجاد کند.
به گفته وی؛ تمام برنامه ریزی ها برای آمادگی داشتن در برابر هر تصمیمی است و برگزاری مراسم پیاده روی اربعین، تابع شرایط کرونایی و دستورالعمل های بهداشتی می باشد.
معاون استاندار خاطرنشان کرد: سال گذشته به واسطه شیوع بیماری کرونا از حضور در مراسم پیاده روی اربعین محروم ماندیم و امسال هم باید ببینیم شرایط کشور ما و عراق به چه شکلی خواهد بود.
خوش خبر با تأکید بر این که در بحث برنامه ریزی برای مراسم اربعین،  کلیه امورات مردم محور است، گفت: همه کمیته های ذیل ستاد، باید فعال شده، از همه ظرفیت ها برای آماده سازی شرایط لازم استفاده نمایند.
وی با اشاره به این که امسال به جهت یک سال وقفه در برگزاری مراسم، عطشی در جامعه برای حضور وجود دارد، گفت: برنامه ریزی ها باید به گونه ای باشد که بتوانیم پاسخگوی همه نیازها باشیم.
معاون استاندار به لزوم واکسینه شدن عوامل اجرایی موکب ها اشاره کرد و تصریح نمود: با توجه به برنامه ریزی های وزارت بهداشت و شتابی که در واکسیناسیون گروه های سنی مختلف رقم خورده، احتمال این که کلیه افراد تا زمان برگزاری مراسم، واکسینه شوند، خیلی زیاد است.
خوش خبر به موضوع گذر زائران پاکستانی از مسیر استان گفت و متذکر شد: با توجه به مشکلاتی که در سال های گذشته در جریان عبور این زائران از استان شاهد بودیم و از دیگر استان ها نیز موارد مشابهی گزارش شده، لذا باید این موضوع از طریق ستاد اربعین کشور پیگیری شود.
وی ادامه داد: تا الان که به جهت شرایط کرونایی، ورود اتباع خارجی به استان ممنوع است ، مگر این که شرایط تغییر کند و این محدودیت ها حذف شود که امکان حضور این  زائران فراهم گردد.

 سه پیش فرض، برای سفر اربعین امسال

برگزاری مراسم پیاده‌روی اربعین تابع شرایط کرونایی است/۳-۷

برگزاری مراسم پیاده‌روی اربعین تابع شرایط کرونایی است

بیرجند – ایرنا – معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی گفت: همه برنامه‌ریزی‌ها برای آمادگی در برابر هر تصمیم است و برگزاری مراسم پیاده‌روی اربعین تابع شرایط کرونایی و دستورالعمل‌های بهداشتی است.

“ناصر خوش خبر” روز یکشنبه در نخستین نشست ستاد اربعین استان خراسان جنوبی در سال جاری افزود: سال گذشته از برگزاری مراسم اربعین به دلیل شیوع ویروس کرونا محروم شدیم و امسال نیز هنوز وضعیت مشخص نیست و تصمیمات نهایی درخصوص برگزاری یا برگزار نشدن مراسم اربعین در سطح کشور اتخاذ خواهد شد.

وی گفت: با توجه به شیوع کرونا، برای سفر اربعین امسال سه پیش فرض تعریف شده است و بر همین اساس برنامه‌ریزی‌های لازم انجام می‌شود.

معاون استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: اگر شرایط عادی شود، امکان حضور همه زائران فراهم می‌شود و مشتاقان می‌توانند در این سفر معنوی شرکت کنند.

وی افزود: ممکن است محدودیت‌هایی برای اعزام زائران اعمال شود و در همین راستا سهمیه‌هایی را برای استان‌ها تعیین کنند که اطلاع‌رسانی خواهد شد.

خوش خبر گفت: حالت سوم این است که شرایط به همین شکل پیش برود و وضعیت قرمز باشد که امسال هم مثل سال گذشته از سفر اربعین محروم خواهیم ماند.

وی با بیان اینکه تمامی اقدامات در برگزاری مراسم اربعین، مردم‌محور است اظهار داشت: به‌کارگیری همه ظرفیت‌ها در زمینه ارائه خدمات بهتر و به موقع به زائران مبنای کار ستاد اربعین استان و کمیته‌ها است و در سطح کشور نیز این سیاست دنبال می‌شود تا زائران در کمال امنیت و آرامش به زیارت بروند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی گفت: با توجه به یک سال وقفه در برگزاری مراسم اربعین، عطشی در جامعه وجود دارد لذا برنامه‌ریزی‌ها باید به گونه‌ای باشد که پاسخگوی همه نیازها باشیم و چه در بخش دستگاه‌های اجرایی و چه مردمی مشارکت داشته باشند.

وی تاکید کرد: کمیته‌های ذیل ستاد اربعین باید برنامه‌ریزی و آمادگی لازم برای هر تصمیمی را داشته باشند.

خوش خبر درباره واکسیناسیون کرونا گفت: با توجه به برنامه‌ریزی وزارت بهداشت و شتابی که در واکسیناسیون گروه‌های سنی مختلف شکل گرفته است، بسیاری از زائران مشمول گروه‌های سنی می‌شوند و برای آن دسته از افرادی که مشمول تزریق واکسن نمی‌شوند باید چاره‌اندیشی شود و اگر نیاز به مصوبه‌ است در ستاد تصمیم‌گیری خواهد شد.

وی به موضوع عبور زائران پاکستانی از مسیر خراسان جنوبی اشاره کرد و افزود: با توجه به مشکلاتی که سال‌های گذشته در زمینه عبور این زائران از استان شاهد بودیم و از دیگر استان‌ها نیز موارد مشابه گزارش شده لذا باید موضوع به ستاد مرکزی اربعین منتقل و هماهنگی لازم برای اخذ تصمیم کشوری انجام شود.

معاون استاندار خراسان جنوبی گفت: تا این لحظه با توجه به شرایط کرونایی، ورود اتباع خارجی به استان ممنوع است مگر اینکه شرایط تغییر کند و این محدودیت‌ها برداشته شود.

وی اظهار داشت: در ارتباط با ثبت‌نام سرگروه‌های زائران در مساجد نیز وقتی در سطح کشور اعلام آمادگی شود ما در استان اقدام خواهیم کرد.

خوش خبر افزود: اگر اعزام زائران اربعین به صورت گروهی و توسط سرگروه‌ها باشد بدون شک بهتر است و بسیاری از مشکلات در مدت سفر، حل و فصل خواهد شد.

وی گفت: اربعین و برگزاری مراسم آن برای ما ناشناخته نیست و قبل از شیوع ویروس کرونا، خراسان جنوبی کارنامه درخشانی در این زمینه داشته است.

وی با بیان اینکه مردم ولایتمدار خراسان جنوبی پرچمدار کمک‌های نقدی و غیرنقدی در مراسم اربعین و کمک به عتبات عالیات هستند گفت: ستاد اربعین امروز به منظور اعلام آمادگی و انسجام بین دستگاه‌های اجرایی مربوطه و کمیته‌های ذیل ستاد تشکیل شد تا در صورتی که مراسم اربعین امسال برگزار شود با استفاده از همه ظرفیت‌ها، خدمات بهتر و بیشتری به زائران ارائه شود و مردم در کمال امنیت و آرامش به عتبات عالیات مشرف شوند.

 

 

 

 

 

کسب۳رتبه کشور در «دومین همایش ملی همیارمشاور»/۲-۳

مدیرکل آموزش وپرورش خراسان جنوبی ازکسب سه رتبه برترکشوردر «دومین همایش ملی همیارمشاور»، خبرداد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، محمد علی واقعی با بیان این خبر اظهار کرد: ۷۲ دانش آموز همیار مشاور و مشاوران استان در دومین همایش ملی همیارمشاور شرکت کردند.

وی، اضافه کرد: دانش آموزان الهام عباسی از دبیرستان علامه حلی بیرجندزهرا مدرسی از دبیرستان حضرت فاطمه طبس و در بخش مشاوران، سرکار خانم طاهره ابراهیمی مشاور شاغل در شهرستان زیرکوه موفق به کسب رتبه برتر کشور شدند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان با بیان این مطلب که طرح همیار مشاور در کلیه مدارس دوره اول و دوم متوسطه استان برگزار می شود؛ عنوان کرد: در حال حاضر ۲۰۰ مشاور ویک هزار و ۶۷۴دانش آموز همیار مشاور در مدارس استان در طرح همیار مشاور فعالیت می کنند.

دبیرشورای آموزش وپرورش خراسان جنوبی،ازاین طرح،بعنوان طرحی یادکردکه دانش آموزان می توانندخودناظربرخودباشندو درکاهش استرس،کنترل خشم،تاب آوری ومدیریت بحران به همدیگرکمک کنندوادامه داد:همیارمشاورپل ارتباطی همسالان و مشاوراست،ومشاورازدانش آموزان برای ارتباط موثربایکدیگروآگاه سازی وتوانمندسازی ایشان توسط فردی ازجنس خودشان استفاده می کند.

عضو هیأت علمی دانشگاه بیرجند برنده جایزه بین‌المللی Infoshare Award شد/۲-۳

 
دکتر لیلی سیفی دانشیار گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه بیرجند برنده جایزه ASIS& T, Infoshare۲۰۲۱ شد.
عضو هیأت علمی دانشگاه بیرجند برنده جایزه بین‌المللی Infoshare Award شد

 به گزارش امروز خراسان جنوبی، انجمن علم اطلاعات و فناوری برای رفع شکاف دانشی میان حرفه و پژوهش (نظر و عمل) در موضوع‌هایی مثل روش‌های ذخیره و بازیابی، مدیریت، آرشیوهای باز و تحلیل داده‌ها و اشاعه اطلاعات، فعالیت می‌کند. تلاش هزاران محقق، استاد دانشگاه، پزشک و دانشجو از سراسر دنیا در زمینه علوم و فناوری اطلاعات این انجمن را به بخش مهمی از توسعه حرفه‌ای تبدیل کرده است.
با توجه به دامنه موضوعی و هزینه قابل توجه، اعضای انجمن غالباَ از کشورهای توسعه یافته هستند. در چند سال اخیر جایزه‌ای با عنوان Infoshare Award  برای کشورهای در حال توسعه تعیین شده است. امسال بر اساس فراخوانی که در ژوئن داده شد، ۶ نفر از کشورهای مختلف برگزیده شدند که دکتر لیلی سیفی عضو هیأت علمی دانشگاه بیرجند نیز موفق به کسب این جایزه شد

۹۰ درصد محصولات معدنی خراسان جنوبی به دلیل دسترسی نامناسب به سیستم حمل و نقل قیمت تمام شده بالایی دارند

90 درصد محصولات معدنی خراسان جنوبی به دلیل دسترسی نامناسب به سیستم حمل و نقل قیمت تمام شده بالایی دارند

 رئیس خانه معدن خراسان جنوبی گفت: در حال حاضر ۹۰ درصد محصولات معدنی به ویژه سنگ‌ها به خارج از استان حمل می‌شوند که به دلیل دسترسی نامناسب به سیستم حمل و نقل، قیمت تمام شده بالایی دارند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، علیرضا باقری شامگاه شنبه در سومین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان خراسان جنوبی در سال جاری که با حضور استاندار در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند برگزار شد، بر پیگیری فعالان بخش معدن استان برای بهسازی و بازگشایی جاده نهبندان – شهداد  تاکید کرد و اظهار داشت: مسدود بودن این مسیر بر اثر سیل از ۲ سال قبل مشکلات متعددی را ایجاد کرده است.

مدیرعامل شرکت تهیه و تولید مواد نسوز کشور افزود: در حال حاضر با کمبود سیستم حمل و نقل مواد معدنی در استان مواجه‌ هستیم که با اختصاص تسهیلات بانکی ارزان‌قیمت به شرکت‌های حمل و نقل استان باید ناوگان حمل و نقل تقویت شود.

رئیس خانه معدن استان خراسان جنوبی بیان کرد: اطلاعات محموله‌های بخش معدن شامل مبدا، مقصد، تناژ و نوع محموله باید به صورت فصلی از طرف سازمان صنعت، معدن و تجارت به اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اعلام شود.

باقری گفت: برای جلوگیری از اختلال و برقراری تعادل در سیستم حمل و نقل مواد معدنی، شرکت‌های حمل و نقل توسط انجمن صنفی کارفرمایان شرکت‌های حمل و نقل کالا به انعقاد قرارداد با معدن‌داران و تامین نیازهای حمل و نقلی مربوطه موظف شوند.

باقری گفت: پیشنهاد می‌کنیم در مورد تخصیص سهمیه لوازم یدکی به ویژه لاستیک به ناوگان حمل و نقل جاده‌ای توسط سازمان صمت استان از وزارت متبوع پیگیری شود.

وی خواستار پیگیری در مورد استفاده از کامیون‌های عبور موقت در تردد داخل استان توسط اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و استانداری شد و افزود: اداره راهداری در زمینه ورود ماشین‌آلات دست دوم (کامیون) با تخفیفات گمرکی به استان پیگیری لازم را داشته باشد.

رئیس کمیسیون معدن اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند بیان کرد: با توجه به اعلام رئیس انجمن صنفی کارفرمایان شرکت‌های حمل و نقل کالای بیرجند درباره وجود سرمایه‌گذار داخلی و خارجی در بخش حمل و نقل استان (سرمایه‌گذاری داخلی با شرایط ۲۰ درصد آورده و ۸۰ درصد تسهیلات بانکی و سرمایه‌گذار خارجی با شرایط اجازه ورود خودرو و تعهد به حمل بارهای استان و نیاز به سرمایه‌گذاری در این بخش)، موضوع از طریق ستاد توسعه خاوران پیگیری شود.

مدیرعامل شرکت تهیه و تولید مواد نسوز کشور گفت: در حال حاضر ۹۰ درصد محصولات معدنی به ویژه سنگ‌ها به خارج از استان حمل می‌شوند که به دلیل دسترسی نامناسب به سیستم حمل و نقل، قیمت تمام شده بالایی دارند.

رئیس خانه معدن استان خراسان جنوبی افزود: قیمت پایه مواد معدنی سال قبل براساس درصدی از قیمت فروش ماده معدنی تعیین و منجر به این شد که در حقوق معدنی معدنکاران با مشکلاتی مواجه شویم.

باقری بیان کرد: فاصله دور از محل مصرف (واحدهای فرآوری معدنی)، نبود صنایع فرآوری معدنی داخل استان و نبود برق در جاده‌های معدنی که باعث شده معدنکاران از نیروگاه‌های کوچک استفاده کنند سبب بالا رفتن قیمت تمام شده محصولات معدنی به عنوان یکی از پیشران‌های توسعه استان شده است.

وی گفت: در کارگروهی در این زمینه پیشنهاد شد با همکاری سازمان صمت به سمتی برویم که برای استان‌های کمتر توسعه یافته مانند خراسان جنوبی یا سیستان و بلوچستان که واحدهای فراوری معدنی ندارند به میزان ۷۰ درصد تخفیف قائل شوند.

رئیس خانه معدن خراسان جنوبی یادآور شد: قیمت مواد معدنی بسیار متنوع و بسته به کیفیت و بازار ماده معدنی دارد بنابراین متاسفانه سازمان صمت استان ابزاری در دست ندارد تا قیمت میانگین و عادلانه‌ای برای پایه مواد معدنی اعلام و آن را در سطح استان اجرا کند.

باقری اظهار داشت: پیشنهاد مشخص ما به عنوان عضو کمیسیون معادن توجه به حداقل فاکتورهای صادره است تا امکانی برای فعالیت‌ها به معدنکاران داده شود چراکه با برگشت نرخ دلار شرایط تورمی را داریم و قیمت‌هایی که این مواد صادر می‌شد، برگشت داده شده و رقابت را از دست داده است.

ظرفیت معادن استان خراسان جنوبی ۲ برابر شده است

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی نیز در این نشست اظهار داشت: از سال ۹۳ تاکنون ظرفیت معادن استان ۲ برابر شده است که اگر این ظرفیت به ما اعلام شود می‌توانیم شهرستان‌ها را در حوزه حمل و نقل مواد معدنی ظرفیت سنجی کنیم.

اسدالله جلال‌زاده افزود: برای تامین سیستم حمل و نقل مواد معدنی برخی شهرستان‌ها با رانندگان وارد معامله شده‌اند همچنین در شهرستان طبس معدنکاران با شرکت خصوصی وارد عقد قرارداد شده و مشکلی برای حمل و نقل ندارند.

وی بیان کرد: مجوز واردات پنج هزار دستگاه کامیون به کشور داده شد که تاکنون هزار و ۲۰۰ دستگاه ترخیص و وارد کشور شده است که از این تعداد مجوز ۵۰ دستگاه کامیون برای استان اخذ شده و تاکنون ۹ دستگاه ترخیص شده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی بیان کرد: درخصوص مشکل جاده نهبندان – شهداد هم موضوع باید از طریق استان کرمان پیگیری و اجرا شود.

۲۴۰ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل و بهسازی محور کرمان شهداد نیاز است

استاندار خراسان جنوبی هم به پیگیری‌های صورت گرفته با وزیر راه، استاندار و مدیرکل راهداری کرمان اشاره کرد و گفت: بهسازی محور شهداد کرمان اعتبار ویژه می خواهد.

حمید ملانوری شمسی اظهار کرد: براساس برآوردهای صورت گرفته بالغ بر۲۴۰ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل و بهسازی این محور نیاز است.

 

 

توقیف تریلی حامل ۲۵ هزار لیتر سوخت قاچاق در طبس/۴

ماموران انتظامی طبس در بازرسی از یک تریلی ۲۵ هزار لیتر سوخت قاچاق کشف کردند.

فرمانده انتظامی طبس گفت: با اعلام مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ مبنی بر یک مورد واژگونی تانکر سوخت در محور طبس به”ده محمد” بلافاصله مأموران گشت انتظامی، نیرو‌های امدادی و آتشنشانی به دلیل حساسیت موضوع به محل حادثه اعزام شدند.

سرهنگ علی پور افزود: مأموران با حضور در محل حادثه مشاهده کردند، بدنه تانکر به دلیل واژگونی شکسته و تمامی ۲۵ هزار لیتر سوخت از تانکر خارج شده و صحنه حادثه توسط پلیس و عوامل امدادی بدون هیچ گونه مورد خاصی جمع آوری شد.

فرمانده انتظامی شهرستان طبس گفت: ماموران انتظامی پس از جمع آوری صحنه متوجه شدند که تمامی ۲۵ هزار لیتر سوخت خارج شده از تانکر قاچاق بوده است، که در همین خصوص پرونده‌ای تشکیل و با هماهنگی مراجع قضائی خودرو توقیف و به پارکینگ منتقل شد.

سرهنگ علیپور با بیان این که در این رابطه یک متهم دستگیر شده است و به همراه پرونده به مراجع قضائی معرفی شده است، افزود: پلیس با تمام توان و با جدیت همواره با قاچاقچیان و اخلال گران نظام اقتصادی کشور مبارزه خواهد کرد.

 

 

 

 

۶ شهرستان خراسان جنوبی در وضعیت قرمز کرونایی/ شناسایی ۳۲۰ بیمار/۲-۳

۶ شهرستان خراسان جنوبی در وضعیت قرمز کرونایی/ شناسایی ۳۲۰ بیمار

 رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه ۶ شهرستان در وضعیت قرمز کرونایی هستند، گفت: ۳۲۰ بیمار جدید کرونایی طی ۲۴ ساعت گذشته در خراسان‌جنوبی شناسایی شدند.

محمد دهقانی فیروز آبادیافزود: از ابتدای شیوع کرونا در خراسان‌جنوبی ۶۷ هزار و ۵۳۴ آزمایش انجام شده که از این تعداد ۴۳ هزار و ۴۴۸ آزمایش منفی و ۲۴ هزار و ۸۶ آزمایش مثبت بوده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه طی ۲۴ ساعت گذشته ۹۶ آزمایش و تست کرونا انجام شده است، بیان‌کرد: با این آزمایش‌ها ۴۱ بیمار جدید کرونایی شناسایی شده که ۲۷ بیمار بستری و ۱۴ مورد نیز سرپایی بوده‌اند.

دهقانی فیروزآبادی گفت: همچنین در ۲۴ ساعت گذشته ۸۵۴ آزمایش سریع در خراسان‌جنوبی انجام شده است که از این تعداد نیز ۲۷۹ مورد مثبت بوده است.

وی اظهار کرد: در حال حاضر ۳۳۰ بیمار تنفسی در بیمارستان‌های خراسان‌جنوبی بستری هستند که ۱۸۳ مورد آنان مبتلاء به کرونا و ۲۰ نفر نیز در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با اشاره به اینکه حال ۶ نفر از بیماران وخیم است، گفت: تاکنون در خراسان جنوبی ۲۲ هزار و ۹۴۴ نفر بهبودی یافته و یا دوران قرنطینه خانگی را سپری می‌کنند.

دهقانی فیروزآبادی یادآور شد: با فوت سه نفر دیگر از هم استانی‌های خراسان‌جنوبی تعداد فوتی‌های ناشی از کرونا در استان ۹۵۹ نفر رسید.

وی به آخرین وضعیت رنگ بندی شهرستان های استان اشاره کرد و گفت: در حال حاضر شهرستان های بیرجند، زیرکوه، طبس، فردوس، قاین و نهبندان در وضعیت قرمز هستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند ادامه داد: شهرستان های بشرویه، درمیان و سربیشه در وضعیت نارنجی و شهرستان های خوسف و سرایان در وضعیت زرد هستند.

 

 

افتتاح ۲۷ مدرسه برکت در خراسان جنوبی

همزمان با سراسر کشور امروز در خراسان جنوبی ۲۷ مدرسه برکت به بهره برداری رسید.

مدیر کل ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره) در خراسان جنوبی در آئین بهره افتتاح ۲۷ مدرسه برکت در خراسان جنوبیبرداری از این مدارس که به صورت ویدئو کنفرانسی و همزمان با ۱۵۰ مدرسه دیگر در کشور بود گفت: مدرسه یک کلاسه روستای نصرآباد با ظرفیت ۲۵ دانش آموز امروز به نمایندگی از ۲۷ مدرسه برکت در خراسان جنوبی به بهره برداری رسید.
موسوی افزود: این ۲۷ مدرسه برکت در خراسان جنوبی ۴۸ کلاس دارد و اعتبار ساخت این مدارس بیش از ۴ میلیارد و ۷۵۰ میلیون تومان است.

وی همچنین گفت: در راستای پروژه‌های مدرسه سازی بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در خراسان جنوبی، ۸۵ مدرسه در دستور کار قرار گرفته که ۷۱ مورد تکمیل و ۱۴ پروژه در حال اجرا است.

موسوی افزود: سهم بنیاد برکت برای تامین اعتبار این ۸۵ مدرسه بالغ بر ۲۶ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان بوده که ۲۲ میلیارد تومان پرداخت شده است.

چاوشان، مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان نیز گفت: مدرسه برکت در روستای نصرآباد ۵۵ مترمربع زیر بنا دارد و برای ساخت آن ۳۰۰ میلیون تومان هزینه شده که سهم بنیاد برکت ۸۰ میلیون تومان بوده است.

 

طرح توانمندسازی زنان سرپرست خانوار در شهرستان درمیان اجرا می‌شود

طرح توانمندسازی زنان سرپرست خانوار در شهرستان درمیان اجرا می‌شود

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری خراسان جنوبی گفت: طرح توانمندسازی و اشتغال زنان سرپرست خانوار با همکاری بیمه کوثر در شهرستان درمیان اجرا می‌شود و در صورت موفقیت در سایر شهرهای استان نیز ادامه خواهد یافت.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، نفیسه نخعی در نشست شورای مشورتی استاندار در حوزه بانوان که به منظور بررسی شرایط بهره‌برداری از بیمه کوثر برای توانمندسازی بانوان بد سرپرست و بی‌سرپرست برگزار شد، افزود: کار و اشتغال زنان سرپرست خانوار، دغدغه همیشگی دفتر امور بانوان بوده است و بانوان به ویژه زنان سرپرست خانوار در اجتماع با مشکلات عدیده روبه‌رو هستند.

وی تاکید کرد: باید روحیه اجتماعی این قشر تقویت شود و این مهم تنها در سایه حمایت همه مسوولان امکانپذیر خواهد بود.

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری خراسان جنوبی گفت: بیمه کوثر می‌تواند ظرفیت خوبی را برای اشتغال بانوان سرپرست خانوار فراهم کند.

وی با اشاره به شرایط استان و تاکید بر اجرای کار به صورت گام به گام، از ظرفیت‌های بازاریابی بیمه کوثر گفت و پیشنهاد داد که شهرستان درمیان به عنوان پایلوت اجرای طرح بازاریاب بیمه کوثر، انتخاب شود.

نخعی با تاکید بر ضرورت ارائه آموزش‌های لازم به جامعه هدف تصریح کرد: آموزش‌های لازم درخصوص بازاریابی و اشتغال زنان سرپرست خانوار یا فرزندان توانمند آنان را در شهرستان درمیان شروع می‌کنیم و چنانچه طرح موفقیت‌آمیز بود در بقیه شهرهای استان نیز ادامه خواهد یافت.

وی افزود: کار را با حدود ۲۰ نفر آغاز می‌کنیم و برای بهره‌برداری زنان سرپرست خانوار در دیگر شهرها نیز برنامه‌ریزی خواهیم کرد.

دبیر شورای مشورتی و رییس کمیته اشتغال و کارآفرینی شورای مشورتی استاندار در حوزه بانوان نیز در این جلسه گفت: براساس مذاکرات صورت گرفته، تفاهم‌نامه‌ای بین دفتر امور بانوان و خانواده استانداری و مدیریت شعب بیمه کوثر استان با محوریت بانوان و آموزش آنان به امضا خواهد رسید.

مهدیه ضیائیان، هدف از این طرح را فعال‌سازی و افزایش روحیه امید در بانوان سرپرست خانوار عنوان کرد و افزود: با ایجاد اشتغال برای زنان سرپرست خانوار نه فقط خانواده از نظر اقتصادی خودکفا می‌شود که کمک بزرگی به روحیه همکاری در زندگی ایجاد می‌شود.

وی با اشاره به اینکه نیمی از جمعیت کشور را بانوان تشکیل می‌دهند گفت: زمانی که یک زن بد سرپرست یا بی‌سرپرست مشغول به کار می‌شود، قطع زنجیره بزهکاری را نیز به همراه خواهد داشت.

وی اظهار داشت: از آنجایی که بسیاری از زنان جامعه هدف این طرح، تحت حمایت بهزیستی یا کمیته امداد امام خمینی (ره) هستند، مهمترین هدف این طرح، افزایش اعتماد به نفس زنان و ایجاد فرصت شغلی برای آنان است.

بنابر این گزارش در این نشست شورای مشورتی استاندار در حوزه بانوان که در محل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند برگزار شد، در قالب تفاهم‌نامه سه‌جانبه بین بهزیستی، شورای مشورتی و بیمه کوثر درخصوص اشتغال و به‌کارگیری بانوان بد سرپرست و بی‌سرپرست تحت حمایت بهزیستی رایزنی صورت گرفت و در نهایت “جامعه هدف بهزیستی درمیان” به عنوان پایلوت اجرای طرح توانمندسازی و اشتغال زنان سرپرست خانوار با همکاری بیمه کوثر پیشنهاد داده شد.

شورای مشورتی استاندار در حوزه بانوان اولین بار بهمن سال گذشته به منظور بهره‌مندی از توان و ظرفیت بانوان در طرح‌های توسعه‌ای استان خراسان جنوبی تشکیل شد.

“نفیسه نخعی” مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری خراسان جنوبی رییس شورای مشورتی استاندار در حوزه بانوان است.

 

 

 

 

 

استاندار خراسان‌جنوبی:

خراسان‌جنوبی را با خام فروشی ارزان نفروشیم

خراسان‌جنوبی را با خام فروشی ارزان نفروشیم

بیرجند- استاندار خراسان‌جنوبی گفت: تأکید می‌کنیم که استان گران قیمتی چون خراسان‌جنوبی را نباید با خام فروشی محصولاتش ارزان بفروشیم.

به گزارش خبرنگار مهر، حمید ملانوری عصر شنبه در شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی خراسان‌جنوبی با اشاره به ظرفیت‌های معدنی استان اظهار کرد: ما باید سرمایه‌های بخش خصوصی را برای توسعه خراسان‌جنوبی به میدان بیاوریم.

استاندار خراسان‌جنوبی بیان‌کرد: تمام توان دولت باید در مسیر کمک و تسهیل سرمایه‌گذاری بخش خصوصی باشد و اقتصاد را به سمت مردمی شدن هدایت کنیم.

ملانوری با اشاره به اینکه ستاد توسعه خاوران را به منظور همین تسهیل سرمایه‌گذاری راه‌اندازی کرده‌ایم، گفت: اگر مسائل و مشکلات قانونی در این مسیر وجود دارد باید آن را احصاء کرده و به مجمع نمایندگان خراسان‌جنوبی برای بررسی در مجلس منتقل کنیم.

وی با تأکید بر اینکه البته بخش خصوصی و سرمایه‌گذار نیز باید اهلیت داشته باشد، اظهار کرد: تمام تلاش و همت ما بر این است که از خام فروشی به ویژه خام فروشی مواد معدنی خراسان‌جنوبی حتماً جلوگیری کنیم.

استاندار خراسان‌جنوبی بیان‌کرد: ما تأکید می‌کنیم که استان گران قیمتی چون خراسان‌جنوبی را نباید با خام فروشی محصولاتش ارزان بفروشیم بلکه باید ذخایر طبیعی را به بالاترین ارزش افزوده آن رسانده و سپس در بازار عرضه کنیم.

ملانوری با بیان اینکه باید به آینده خراسان‌جنوبی امیدوار باشیم، گفت: گروه‌های مختلف سرمایه‌گذاری به خراسان‌جنوبی می‌آیند که یک نشان بسیار خوب محسوب می‌شود.

وی اظهار کرد: علاوه بر معادن حوزه گردشگری نیز می‌تواند در شرایط کم آبی و با حفظ مسائل زیست محیطی به اشتغال‌زایی برای جوانان خراسان‌جنوبی کمک کند و از این نظر سرمایه‌گذاری در این بخش نیز حائز اهمیت است.

استاندار خراسان‌جنوبی با تأکید بر اینکه باید بر روی منافع خراسان‌جنوبی تعصب داشته باشیم، گفت: در مورد درخواست معادن‌کاران و بخش حمل و نقل در خصوص جاده نهبندان به شهداد نیز باید بگوییم که بخش تخریب شده این جاده در استان کرمان قرار دارد.

وی اظهار کرد: با این وجود با همکاران در استان کرمان گفت و گوها و رایزنی‌هایی داشته‌ایم و البته بهسازی آن ۲۴۰ میلیارد تومان هزینه دارد.

مشکل معدن کاران روی میز شورای گفتگو/ ناوگان حمل و نقل ضعف دارد

بیرجند- مشکل معدن کاران خراسان‌جنوبی در حوزه ناوگان حمل و نقل در شورای گفتگو مورد بررسی قرار گرفت.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: مشکلات معدن کاران خراسان جنوبی در بیست و هشتمین شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی مشکلاتی از جمله نبود سرمایه در گردش، خام فروشی و ضعف در حوزه حمل و نقل مواد معدنی را مطرح و خواستار رسیدگی و حل مشکلات با استفاده از ظرفیت های بخش دولتی شدند.

رئیس اتاق بازرگانی بیرجند شنبه شب در شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی اظهار کرد: اقدامی که در ستاد توسعه خاوران برای تسهیل سرمایه‌گذاری انجام شده می‌تواند الگوی تحولی بسیار خوبی در حوزه رفع مشکل واحدهای تولیدی باشد.

محسن احتشام با اشاره به اینکه ستاد توسعه خاوران انگیزه بسیار خوبی در سرمایه‌گذاران ایجاد کرده است، بیان‌کرد: بخشی از واحدهای تولیدی خراسان‌جنوبی مشکل بیکاری پنهان دارند که با اقدامات ستاد توسعه خاوران این مشکل نیز حل خواهد شد.

ضرورت سهل گیری بانک‌ها در اعطای تسهیلات

احتشام در زمینه تسهیلات برای واحدهای دامداری و کشاورزی نیز گفت: بانک‌ها باید تلاش کنند که در زمینه اعطای تسهیلات سخت گیری‌های کمتری داشته باشند.

علیرضا باقری، رئیس کمیسیون معدن اتاق بازرگانی بیرجند نیز در این جلسه اظهار کرد: یکی از اشکالات و مشکلات در حوزه معادن بخشنامه تغییر قیمت پایه مواد معدنی است که به درصدی از فروش ماده معدنی تغییر پیدا کرده است.

رئیس کمیسیون معدن اتاق بازرگانی بیرجند بیان‌کرد: متأسفانه ۹۰ درصد از مواد معدنی خراسان‌جنوبی جهت فرآوری به خارج از استان می‌رود و از این جهت قیمت تمام شده بسیار بالایی دارد و از طرفی معادن ما نیز از زیرساخت مناسب آب و برق نیز برخوردار نیستند.

باقری ادامه‌داد: برخی از واحدهای معدنی برای تأمین برق از نیروگاه‌های کوچک استفاده می‌کنند که هزینه تمام شده محصول تولیدی آنان را نیز افزایش می‌دهد.

وی گفت: با توجه به جمیع شرایط پیشنهاد ما این بوده است که در زمینه حقوق دولتی معادن برای استان‌های کمتر توسعه یافته برای مدتی ۷۰ درصد تخفیف قائل شوند و به صورت پلکانی و بر اساس شرایط این میزان تغییر کند.

دپوی مواد معدنی به واسطه مشکلات حمل و نقل

رئیس کمیسیون معدن اتاق بازرگانی بیرجند اظهار کرد: از دیگر مشکلات معدن‌کاران باید به حوزه حمل و نقل اشاره کرد که توسعه ناوگان حمل و نقل به اندازه حجم تولیدات معادن نبوده و از این جهت ما شاهد دپوی مواد معدنی در مواردی هستیم.

باقری با اشاره به اینکه مجوز واردات ماشین‌های دست دوم نیز بلاتکلیف است، گفت: یکی از پیشنهادات ما این است که تسهیلات بانکی ارزان قیمت به شرکت‌های حمل و نقل در جهت تقویت ناوگان حمل و نقل داده شود.

وی با تأکید بر اینکه بسته بودن مسیر نهبندان به شهداد نیز برای معدن‌کاران مشکلاتی ایجاد کرده است، بیان‌کرد: از دیگر درخواست‌های ما این است که پیگیری در زمینه استفاده از کامیون‌های عبور موقت در تردد داخل استان صورت گیرد.

سید حسین خیریه، رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی بیرجند نیز در این جلسه گفت: یکی از مشکلات واحدهای دامداری و کشاورزی در زمینه در زمینه دریافت تسهیلات مشکل وثیقه‌ها است.

وی یادآور شد: براساس قانون محل اجرای طرح نیز می‌تواند به عنوان وثیقه باشد و در صورت کمبود از وثیقه ملکی استفاده شود.

دغدغه سرمایه در گردش واحدها

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی بیرجند با اشاره به اینکه بیشتر واحدهای تولیدی دغدغه سرمایه در گردش دارند، گفت: افزایش سرمایه صندوق حمایت از بخش کشاورزی می‌تواند تا حدی در رفع این مشکل تأثیرگذار باشد.

خیریه اظهار کرد: اگر دولت ۴۹ درصد سهم خود به این صندوق را پرداخت کند همه آمادگی دارند که ۵۱ درصد سهم خود را بپردازند.

حامد کریم پور، رئیس انجمن صنفی کارفرمایان شرکت‌های حمل و نقل کالای بیرجند نیز در این جلسه بیان‌کرد: موضوع معدن در واقع بهانه‌ای شد برای اینکه به مشکلات بخش حمل و نقل نیز نگاهی انداخته شود

وی یادآورشد: سرمایه‌گذاران بخش حمل و نقل هیچ گونه تسهیلاتی نگرفته‌اند و ۱۰۰ درصد سرمایه‌گذاری توسط بخش خصوصی بوده است.

رئیس خانه معدن خراسان جنوبی اعلام کرد:
کمبود کامیون برای جابجایی مواد معدنی در استان
باقری با اشاره به کمبود کامیون برای جابجایی مواد معدنی در خراسان جنوبی، گفت: دولت باید یک مجوز برای ورود کامیون دست دوم با تخفیفات گمرکی ویژه برای خراسان جنوبی صادر کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، «علیرضا باقری» عصر امروز (۹ مرداد) در جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی خراسان جنوبی با بیان اینکه ۹۰ درصد سنگ های تزئینی خراسان جنوبی به استان اصفهان می رود، اظهار داشت: هزینه جابجایی این سنگ ها آنقدر بالا است که برای معادن به صرفه نیست.

وی با بیان اینکه عدم وجود زیرساخت‌های جاده‌ای، عدم وجود برق و سایر موارد مشکلات را برای معادن ایجاد کرده است، گفت: حجم قابل توجهی از مواد معدنی تولید شده در استان بدلیل عدم وجود زیرساخت های جاده ای در معادن انبار شدند.

رئیس خانه معدن خراسان جنوبی با بیان اینکه کمبود کامیون یکی از مشکلات معادن استان برای حمل مواد معدنی است، افزود: لیستی از نیاز معادن به کامیون را در اختیار راهداری قرار خواهیم داد تا برنامه ریزی لازم برای تامین کامیون صورت گیرد.

باقری با اشاره به کمبود کامیون برای جابجایی مواد معدنی در استان، گفت: دولت باید یک مجوز برای ورود کامیون دست دوم با تخفیفات گمرکی ویژه برای خراسان جنوبی صادر کند.

وی بسته بودن مسیر شهداد به کرمان را از مشکلات دیگر حوزه حمل و نقل مواد معدنی دانست و افزود: بازگشایی این مسیر می تواند در کاهش هزینه های حمل و نقل از خراسان جنوبی به جنوب کشور بسیار موثر باشد.

همچنین «اسدالله جلال‌زاده» مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی هم در این جلسه با بیان اینکه ظرفیت معادن استان از سال ۹۳ تاکنون دو برابر شده است، افزود: چنانچه ظرفیت و نیاز به کامیون به ما اعلام شود، بهتر می توانیم برنامه ریزی کنیم.

وی با اشاره به اینکه مجوز ورود پنج هزار دستگاه کامیون دست دوم در کشور صادر شده است، افزود: از این تعداد ۵۰ دستگاه مجوز آنها برای خراسان جنوبی است که از این تعداد تاکنون ۹ دستگاه مجوز ترخیص از گمرک گرفتند.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی افزود: تکمیل جاده شهداد – نهبندان هم به اعتبار خاصی نیاز دارد که چنانچه تامین شود کار انجام خواهد شد.

اهدای ۵۰ تخته فرش برای بازسازی عتبات عالیات/۲-۳

مردم خراسان جنوبی از ابتدای سال ۵۰ تخته فرش برای بازسازی عتبات عالیات اهدا کردند.

رئیس ستاد عتبات عالیات خراسان جنوبی ارزش این فرش‌ها را ۶۰۰ میلیون اهدای ۵۰ تخته فرش برای بازسازی عتبات عالیاتتومان اعلام کرد و گفت: این مبلغ برای ساخت صحن حضرت زینب (س) در کربلا هزینه می‌شود.

جوینده با اشاره به فعالیت ۲۵۰ کارگاه قالی بافی برای بازسازی عتبات عالیات در خراسان جنوبی افزود: بیش از ۱۳ هزار بانو در بافت این فرش‌ها مشارکت دارند.

وی گفت: بافت ۶۰ فرش دیگر هم آغاز شد که اتمام آن‌ ۳ تا ۵ ماه زمان می‌برد.

رئیس ستاد عتبات عالیات خراسان جنوبی گفت: مرحله سفت کاری ساخت این صحن به پایان رسیده است و اکنون در مرحله نازک کاری و گچ کاری است.

 

 

 

 

اتصال ۵۵ روستای خراسان جنوبی به شبکه ملی اطلاعات/۲-۳

۵۵ روستای استان با جمعیتی بیش از ۶ هزار و ۵۰۰ خانوار از ابتدای سال به شبکه ملی اطلاعات متصل شدند.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان گفت: در مجموع از ابتدی امسال با اجرا یا ارتقاء ۲۶ سایت برقراری اینترنت پرسرعت و تلفن همراه در سطح روستا‌های استان، ۵۵ روستا با جمعیتی بالغ بر ۶۵۵۶ خانوار به شبکه ملی اطلاعات متصل و علاوه بر دسترسی به اینترنت پرسرعت همراه، از خدمات مبتنی بر شبکه ملی اطلاعات از جمله آموزش آنلاین، بانکداری الکترونیک، کشاورزی الکترونیک، تجارت آنلاین و بازار‌های آنلاین بهره‌مند شدند.
بهی افزود: راه اندازی سایت‌های جدید نسل چهار همراه در ۲۴ روستا، راه اندازی سایت‌های جدید نسل دو، سه و چهار همراه در ۲۰ روستا و ارتقاء سایت‌های تلفن همراه موجود به نسل سه یا چهار در ۱۱ روستا از اقدامات اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان بوده است.
وی گفت: توسعه شبکه ملی اطلاعات و تامین دسترسی روستائیان به اینترنت پرسرعت همراه در قالب طرح‌های مختلفی از محل اعتبارات دولتی توسعه ارتباطات روستایی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و با پیگیری و نظارت اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان انجام می‌شود.

ورود محموله جدید واکسن کرونا به خراسان جنوبی/۳

محموله ۹ هزار و ۷۵۰ دُز واکسن کرونا وارد خراسان جنوبی شد.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در خراسان جنوبی، با اشاره به این ورود محموله جدید واکسن کرونا به استانکه محموله جدید واکسن کرونا وارد استان شده گفت: این محموله جدید شامل ۹ هزار و ۷۵۰ دز واکسن چینی است.
شریف زاده افزود: با پیگیری‌های انجام شده تا آخر این هفته، محموله جدید دیگری با هدف سرعت بخشی به روند واکسیناسیون وارد استان می‌شود.

وی گفت: با توجه به دستور العمل وزارت بهداشت، رانندگان حمل و نقل عمومی، خبرنگاران، زندانیان، معلمان، بیماران دیابتی دریافت کننده انسولین و اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها در دستورالعمل جدید واکسیناسیون قرار دارند.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در استان افزود: افراد بالای ۴۵ سال در این گروه هدف طبق برنامه می‌توانند در سامانه salamat.gov.ir برای تزریق واکسن کرونا ثبت نام کنند.

شریف زاده با اشاره به این که در شهرستان‌های فردوس و زیرکوه بیشتر بیماران کرونایی به صورت موقت در بیمارستان‌ها بستری می‌شوند و یا به صورت سرپایی درمان می‌شوند گفت: بیمارستان‌های این دو شهرستان با توجه به افزایش بیماران کرونایی با کمبود تخت مواجه نشده است.

وی افزود: در شهرستان‌های طبس و بیرجند با توجه به این که تعداد بیماران کرونایی افزایش پیدا کرده است علاوه بر بخش‌های قبلی که در اختیار بیماران کرونایی بوده بخش‌های جدیدی اضافه شده تا ظرفیت برای پذیرش بیماران افزایش پیدا کند.

 

 

 

درآمد میلیاردی گل رز در خراسان جنوبی/۲-۳

تولید گل رز بیش از یک میلیارد تومان درآمد در سال جاری نصیب بهره برداران این بخش کرد.

مدیرامور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی در گفتگو با خبرنگار صدا وسیما تولید گلدرآمد میلیاردی گل رز در خراسان جنوبی رز در گلخانه‌های پرورش گل رز استان را ۳۲۰ هزار شاخه گل در چهار ماه گذشته  اعلام کرد.

رضایی تعداد گلخانه‌های زیرکشت گل رز و گل و گیاهان زینتی گلدانی و آپارتمانی را ۳۳ واحد اعلام کرد و گفت: ۴.۲۶ هکتار ازگلخانه‌های استان زیرکشت گل است که ۱.۵ هکتار مربوط به گل رز و ۲.۷۶ هکتار مربوط به گل و گیاهان زینتی گلدانی و آپارتمانی است.

وی گفت: عمده تولید گل شاخه بریده استان به استان‌های تهران، خراسان رضوی و اصفهان ارسال شده است.

سالانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار رأس شاخه گل رز در دو گلخانه هیدروپونیک خراسان جنوبی تولید می‌شود.

 

 

 

 

 

 

 

توقیف خودروی حامل ۵ راس الاغ و قاطر در نهبندان/۴

محموله ۵ راسی الاغ و قاطر فاقد هویت و مجوز بهداشتی – قرنطینه‌ای دامپزشکی در شهرستان نهبندان توقیف شد.

سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان نهبندان با بیان اینکه دامپزشکی به منظور حفظ وتوقیف خودروی حامل ۵ راس الاغ و قاطر در نهبندان حراست از بهداشت عمومی جامعه در برابر تهدیدات بالقوه از قبیل بیماری‌های مشترک بین انسان و دام بر تمامی محموله‌های دام و فرآورده‌های مرتبط نظارت‌های دقیق بهداشتی را اعمال می‌کند ، گفت: هر گونه حمل و نقل دام و فرآورده‌های خام دامی نیازمند دریافت مجوز‌های لازم از دامپزشکی و رعایت اصول بهداشتی است.

آهنی افزود: خودروی حامل ۳ رأس قاطر و ۲ راس الاغ بدون هویت و سابقه بهداشتی مشخص و همچنین فاقد مجوز حمل بهداشتی – قرنطینه‌ای دامپزشکی که از شهرستان سبزوار به مقصد شهرستان زاهدان در حرکت بود با همکاری پلیس آگاهی شهرستان متوقف شد.

 

 

مصوبه بهره‌مندی شهرستان‌های غرب خراسان جنوبی از خط دوم انتقال آب خلیج‌ فارس نهایی شد

مصوبه بهره‌مندی شهرستان‌های غرب خراسان جنوبی از خط دوم انتقال آب خلیج‌ فارس نهایی شد

 نماینده مردم شهرستان‌های طبس، فردوس، بشرویه و سرایان در مجلس شورای اسلامی گفت: مصوبه بهره‌مندی شهرستان‌های یاد شده از خط دوم انتقال آب خلیج‌ فارس به فلات مرکزی ایران اخذ و نهایی شد.

به گزارش تسنیم حجت الاسلام مجید نصیرایی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: پس از تلاش‌های بسیار و پیگیری مجدانه و برگزاری جلسات متعدد با مدیران عالی وزارت نیرو و مسئولان عالی استان خراسان جنوبی موفق شدیم مصوبه بهره‌مندی شهرستان‌های طبس، بشرویه، فردوس و سرایان از خط دوم انتقال آب خلیج‌ فارس به فلات مرکزی ایران را اخذ و نهایی کنیم.

نماینده مردم شهرستان‌های طبس، فردوس، بشرویه و سرایان در مجلس شورای اسلامی در دیدار اخیر نمایندگان مجلس یازدهم با آیت الله سید ابراهیم رئیسی به وضعیت کم آبی در استان خراسان جنوبی اشاره و از رئیس جمهور منتخب خواست برای این موضوع تدبیر ویژه و فوری اندیشیده شود.

عضو ناظر در شورای عالی معادن استان خراسان جنوبی همچنین پس از گفت‌وگوهای متعدد با «محمدحسن اسدی» مدیرعامل شرکت تامین آب صنایع و معادن در تشریح این طرح گفت: خط انتقال آب از خلیج‌فارس به فلات مرکزی ایران، انقلابی بزرگ در عرصه تامین آب صنایع و شرب مردم ساکن در استان های “کم آب” رخ خواهد داد که عملیات اجرایی مرحله دوم و سوم و چهارم انتقال آب خلیج فارس و دریای عمان به شرق کشور ۲۴ اسفند ۱۳۹۹ آغاز شد و خط انتقال خراسان جنوبی نیز در مهرماه سالجاری شروع و براساس برنامه زمان‌بندی از سوی پیمانکار در ۳ سال آینده آماده بهره‌برداری خواهد شد.

رئیس مجمع نمایندگان استان خراسان جنوبی ضمن قدردانی از توجه استاندار خراسان جنوبی تصریح کرد: آب با ای سی (EC) حدود ۴۰۰ از دریا به فلات مرکزی منتقل می‌شود و در برابر ای سی ۱۰۰۰ آب فعلی از ارزش بالایی برخوردار است.

وی افزود: با افتتاح خط اول انتقال آب از خلیج فارس به استان‌های کرمان و یزد و رونمایی از خطوط دوم، سوم و چهارم این ابَرپروژه ملی، توسعه این طرح وارد فاز جدیدی شد تا علاوه بر تامین آب صنایع و شرب استان‌های هرمزگان، کرمان و یزد، استان‌هایی همچون اصفهان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی و سیستان و بلوچستان نیز از منابع آبی سیراب شوند.

نصیرایی گفت: خط دوم طرح ملی انتقال آب از خلیج فارس به استان‌های کرمان،  خراسان جنوبی و خراسان رضوی خواهد رسید و حجم سرمایه گذاری خط دوم به طول یک هزار و ۵۵۰ کیلومتر به ۴۷ هزار میلیارد تومان می رسد و سهم خراسان جنوبی از این آب به صورت قطعی ۶۰ میلیون مترمکعب و تا حدود ۱۰۰ میلیون مترمکعب امکان افزایش دارد.

ظرفیت انتقال آب خط دوم ۲۳۰ میلیون مترمکعب در سال است که اشتغالزایی آن در دوران ساخت به ۳۰ هزار نفر می رسد و مدت زمان اجرای طرح ۶۰ ماه برآورد شده است.

 

 

 

 

درخواست معدنکاران خراسان جنوبی برای بازگشایی جاده نهبندان - شهداد

بیرجند – ایرنا – رییس کمیسیون معدن اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند گفت: فعالان بخش معدن استان خواستار پیگیری برای بهسازی و بازگشایی جاده نهبندان – شهداد توسط اداره کل راه و شهرسازی هستند.

علیرضا باقری روز شنبه در سومین نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان خراسان جنوبی در سال جاری که با حضور استاندار در اتاق بازرگانی بیرجند برگزار شد، افزود: مسدود بودن این مسیر بر اثر سیل از ۲ سال قبل مشکلات متعددی را ایجاد کرده است.

وی گفت: در حال حاضر با کمبود سیستم حمل و نقل مواد معدنی در استان مواجه‌ایم که با اختصاص تسهیلات بانکی ارزان‌قیمت به شرکت‌های حمل و نقل استان باید ناوگان حمل و نقل تقویت شود.

رییس کمیسیون معدن اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند افزود: اطلاعات محموله‌های بخش معدن شامل مبدا، مقصد، تناژ و نوع محموله باید به صورت فصلی از طرف سازمان صنعت، معدن و تجارت به اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اعلام شود.

وی بیان کرد: برای جلوگیری از اختلال و برقراری تعادل در سیستم حمل و نقل مواد معدنی، شرکت‌های حمل و نقل توسط انجمن صنفی کارفرمایان شرکت‌های حمل و نقل کالا به انعقاد قرارداد با معدن‌داران و تامین نیازهای حمل و نقلی مربوطه موظف شوند.

باقری گفت: پیشنهاد می‌کنیم درخصوص تخصیص سهمیه لوازم یدکی به ویژه لاستیک به ناوگان حمل و نقل جاده‌ای توسط سازمان صمت استان از وزارت متبوع پیگیری شود.

وی خواستار پیگیری درخصوص استفاده از کامیون‌های عبور موقت در تردد داخل استان توسط اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و استانداری شد و افزود: اداره راهداری در زمینه ورود ماشین‌آلات دست دوم (کامیون) با تخفیفات گمرکی به استان پیگیری لازم را داشته باشد.

وی گفت: با توجه به اعلام رییس انجمن صنفی کارفرمایان شرکت‌های حمل و نقل کالای بیرجند درخصوص وجود سرمایه‌گذار داخلی و خارجی در بخش حمل و نقل استان (سرمایه‌گذاری داخلی با شرایط ۲۰ درصد آورده و ۸۰ درصد تسهیلات بانکی و سرمایه‌گذار خارجی با شرایط اجازه ورود خودرو و تعهد به حمل بارهای استان و نیاز به سرمایه‌گذاری در این بخش)، موضوع از طریق ستاد توسعه خاوران پیگیری شود.

رییس کمیسیون معدن اتاق بازرگانی بیرجند گفت: در حال حاضر ۹۰ درصد محصولات معدنی به ویژه سنگ‌ها به خارج از استان حمل می‌شوند که به دلیل دسترسی نامناسب به سیستم حمل و نقل، قیمت تمام شده بالایی دارند.

وی افزود: قیمت پایه مواد معدنی سال قبل براساس درصدی از قیمت فروش ماده معدنی تعیین و منجر به این شد که در حقوق معدنی معدنکاران با مشکلاتی مواجه شویم.

باقری بیان کرد: فاصله دور از محل مصرف (واحدهای فراوری معدنی)، نبود صنایع فراوری معدنی داخل استان و نبود برق در جاده‌های معدنی که باعث شده معدنکاران از نیروگاه‌های کوچک استفاده کنند سبب بالا رفتن قیمت تمام شده محصولات معدنی به عنوان یکی از پیشران‌های توسعه استان شده است.

وی گفت: در کارگروهی در این خصوص پیشنهاد شد با همکاری سازمان صمت به سمتی برویم که برای استان‌های کمتر توسعه یافته مانند خراسان جنوبی یا سیستان و بلوچستان که واحدهای فراوری معدنی ندارند به میزان ۷۰ درصد تخفیف قائل شوند.

رییس کمیسیون معدن اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند یادآور شد: قیمت مواد معدنی بسیار متنوع و بسته به کیفیت و بازار ماده معدنی دارد لذا متاسفانه سازمان صمت ابزاری در دست ندارد تا قیمت میانگین و عادلانه‌ای برای پایه مواد معدنی اعلام و آن را در سطح استان اجرا کند.

وی گفت: پیشنهاد مشخص ما به عنوان عضو کمیسیون معادن توجه به حداقل فاکتورهای صادره است تا امکانی برای فعالیت‌ها به معدنکاران داده شود چراکه با برگشت نرخ دلار شرایط تورمی را داریم و قیمت‌هایی که این مواد صادر می‌شد، برگشت داده شده و رقابت را از دست داده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی هم در این نشست گفت: از سال ۹۳ تاکنون ظرفیت معادن استان ۲ برابر شده است که اگر این ظرفیت به ما اعلام شود می‌توانیم شهرستان‌ها را در حوزه حمل و نقل مواد معدنی ظرفیت سنجی کنیم.

اسدالله جلال‌زاده افزود: درخصوص تامین سیستم حمل و نقل مواد معدنی برخی شهرستان‌ها با رانندگان وارد معامله شده‌اند همچنین در شهرستان طبس معدنکاران با شرکت خصوصی وارد عقد قرارداد شده و مشکلی برای حمل و نقل ندارند.

وی بیان کرد: مجوز واردات پنج هزار دستگاه کامیون به کشور داده شد که تاکنون هزار و ۲۰۰ دستگاه ترخیص و وارد کشور شده است که از این تعداد مجوز ۵۰ دستگاه کامیون برای استان اخذ شده و تاکنون ۹ دستگاه ترخیص شده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی تصریح کرد: درخصوص مشکل جاده نهبندان – شهداد هم موضوع باید از طریق استان کرمان پیگیری و اجرا شود.

وی گفت: تاکنون پیگیری و مکاتبات متعددی در استان خراسان جنوبی با وزارت متبوع انجام شده است و بهسازی این مسیر نیاز به ۲۴۰ میلیارد تومان اعتبار دارد.

جاده شهداد – نهبندان استان‌های خراسان جنوبی و کرمان را به هم متصل می‌کند که بخشی از آن در سیل سال ۱۳۹۸ تخریب و کل مسیر بسته شد.

 

 

 

اتحادیه کارخانه‌داران شیر در خراسان جنوبی تشکیل می‌شود

بیرجند – ایرنا – معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی گفت: مشکلات کارخانه‌های فراوری شیر و لبنیات خراسان جنوبی در دست پیگیری است و به زودی اتحادیه کارخانه‌داران شیر به این منظور تشکیل می‌شود.

مشیرالحق عابدی روز شنبه در سومین نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان خراسان جنوبی در سال جاری که با حضور استاندار در اتاق بازرگانی بیرجند برگزار شد، افزود: در حال حاضر ۱۱ کارخانه فراوری شیر و لبنیات در استان تعطیل است و جلسه‌ای با حضور سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان این واحدها برگزار شد.

وی گفت: این سرمایه‌گذاران نسبت به تشکیل اتحادیه کارخانه‌داران شیر استان متعهد شدند که اگر بتوانیم با تجمیع امکانات کارخانه‌داران شیر در زمینه فراوری و موضوعات دیگر اقدام کنیم، بسیار موثر خواهد بود.

معاون استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه هزینه تمام شده فراوری شیر در استان نسبت به شیر وارداتی بالاتر است اظهار داشت: تولیدکنندگان متقاضی بودند امسال به صورت ویژه ۷۰ میلیارد تومان تسهیلات صنایع تبدیلی و تکمیلی را به کارخانه‌های شیر اختصاص دهیم.

وی افزود: از این میزان ۴۰ میلیارد تومان تسهیلات ثابت و ۳۰ میلیارد تومان تسهیلات سرمایه در گردش به منظور فراوری محصولات لبنی پرداخت خواهد شد تا محصولات تولیدی قابلیتی برای فروش در استان داشته باشد و بتواند با سایر کارخانجات برابری کند.

عابدی تصریح کرد: توان تولید روزانه ۵۰۰ تن شیر را در استان داریم اما برخی خطوط فراوری شیر از جمله استرلیزه را نداریم که شرکت بیدمشک سربیشه متقاضی ۲ میلیارد تومان تسهیلات بود و با پرداخت این مبلغ از محل تسهیلات صنایع تکمیلی تبدیلی توسط بانک کشاورزی موافقت شد.

وی عنوان کرد: آنچه قرار است به عنوان تسهیلات در اختیار واحدهای فراوری شیر استان پرداخت شود باید اهلیت سرمایه‌گذار توسط اتاق بازرگانی سنجیده شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی هم در این نشست گفت: یکی از مشکلات کشور در حال حاضر کمبود نقدینگی است لذا پیشنهاد می‌دهیم برای رفع دغدغه تولیدکنندگان و کارخانه‌های شیر باید از ظرفیت‌های قانونی استفاده و کمیته‌های برنامه‌ریزی را مجاب کنیم پنج درصد از اعتبارات تملک را در اختیار صندوق‌های حمایت از توسعه بخش کشاورزی قرار دهیم.

غلامرضا قوسی افزود: اختصاص پنج درصد از این اعتبار به علاوه سرمایه صندوق‌های حمایت از بخش کشاورزی منجر به سرمایه در گردش یا نقدینگی خواهد شد و از این طریق بسیاری از واحدهای فراوری شیر و لبنیات استان که تعطیل هستند به چرخه تولید بازخواهند گشت.

وی با بیان اینکه مشکل عمده واحدهای تعطیل شده شیر و لبنیات کمبود نقدینگی است اظهار داشت: برای فعال‌سازی این کارخانه‌ها در استان پیگیری لازم در حال انجام است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی تصریح کرد: ۴۹ درصد سرمایه صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی سرمایه بخش دولتی و ۵۱ درصد سرمایه‌گذاری تشکل‌های بخش کشاورزی است.

وی گفت: مشکل عمده تولیدکنندگان کارخانه‌های شیر و لبنیات نقدینگی است که درخواست داریم با استفاده از ظرفیت‌های قانونی از محل صندوق توسعه بخش کشاورزی این مشکل حل شود.

قوسی افزود: براساس دستورالعمل وزارتخانه قیمت شیر از فردا (یکشنبه) به ازای هر کیلوگرم ۶ هزار و ۴۰۰ تومان خریداری خواهد شد که دستورالعمل به استان‌ها ابلاغ شده و به محض اینکه کارخانه‌های طرف حساب مشخص شوند، خرید انجام خواهد شد.

رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی بیرجند هم گفت: بیشترین مشکل کارخانه‌های شیر و لبنیات مربوط به وثایق بانکی و کمبود نقدینگی است.

سید حسین خیریه افزود: بانک‌ها تنها وثیقه ملکی اخذ می‌کنند در حالی که براساس قانون می‌توان محل اجرای طرح را نیز به عنوان وثیقه اخذ کنند و در صورت کمبود، از وثایق ملکی در اختیار بانک قرار بگیرد.

وی بیان کرد: پیشنهاد دادیم با مشارکت دامداران و واحدهای تولیدی شرکتی، شرکت سرمایه‌گذاری تشکیل شود تا از این طریق صنایع تبدیلی و فراوری شیر بهره‌وری بیشتری داشته باشد.

 

سرمایه در گردش به واحدهای کوچک و متوسط استان خراسان جنوبی تزریق شود

سرمایه در گردش به واحدهای کوچک و متوسط استان خراسان جنوبی تزریق شود

گروه استانها_ سومین نشست شورای‌گفت وگوی دولت و بخش خصوصی در سال جاری با محوریت ارائه راهکارهای لازم درباره رفع مشکلات معدنکاران ناشی از اجرای آخرین بخشنامه تعیین قیمت پایه موادمعدنی با حضور استاندار خراسان جنوبی در اتاق بازرگانی بیرجند برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند ، سومین جلسه شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی در سال جاری به ریاست استاندار خراسان جنوبی
و با محوریت ارائه راهکارهای لازم در مورد رفع مشکلات معدن کاران ناشی از اجرای آخرین بخشنامه تعیین قیمت پایه مواد معدنی، ارائه راهکار برای رفع مشکلات موجود در بخش حمل و نقل مواد معدنی استان  به میزبانی اتاق  بازرگانی، صنایع معادن و کشاورزی بیرجند برگزار شد.

سرمایه در گردش به واحدهای کوچک تزریق شود

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع معادن و کشاورزی بیرجند در این جلسه بر توجه ویژه به واحدهای کوچک و متوسط و تزریق سرمایه در گردش به این واحدها تاکید کرد.

محسن احتشام  اظهار داشت: بیکاری پنهان درواحد های کوچک و متوسط استان را شاهد هستیم که می طلبد باتزریق سرمایه در گردش نقش مضاعفی ایفا شود.

وی از تشکیل ستاد توسعه به عنوان یک الگوی خوب منطقه ای یاد کرد و گفت: اقداماتی خوبی در این ستاد صورت گرفته که اعتقاد راسخ داریم این مهم تحولی خوب در واحدها و بنگاه های استان رقم خواهد زد .

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع معادن و کشاورزی بیرجند اظهار داشت: عملکرد ستاد خاوران به عنوان الگوی خوب باید بیشتر اطلاع رسانی شود تا انگیزه برای سرمایه گذاران بیشتر شود.

احتشام از توجه و اهتمام استاندار خراسان جنوبی به اتاق بازرگانی، صنایع معادن و کشاورزی بیرجند و برگزاری جلسات گفت وگوی دولت و بخش خصوصی در این اتاق به‌ عنوان متولی بخش خصوصی قدردانی کرد.

خراسان جنوبی یکی از استان‌های برخوردار در زمینه ذخایر و منابع مختلف توسعه‌ای است

استان خراسان جنوبی در این جلسه با قدردانی از میزبانی اتاق بازرگانی در برگزاری این جلسه اظهار داشت: خراسان جنوبی یکی از استان‌های برخوردار در زمینه ذخایر و منابع مختلف توسعه‌ای است گفت: تجربه، علم، منطق و عقل همچنین سیاست‌های جاری کشور به ویژه اقتصاد مقاومتی ثابت کرده باید توجه خود را به این معطوف کنیم که سرمایه‌های بخش خصوصی را به میدان بیاوریم و با توجه به ظرفیت آنها استان را فعال کنیم.

حمید ملانوری شمسی گفت: خام‌فروشی و فروش مواد معدنی به قیمت ارزان، جفا در حق مردم است، حیف است استان گرانقیمتی مانند خراسان جنوبی را ارزان بفروشیم.

وی خاطرنشان کرد: باید در حوزه معدن به گونه‌ای برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری شود، تا ابتدا مواد معدنی شناسایی، معرفی، استخراج، بهره‌برداری و فرآوری شود و به سمتی برویم که واحدهای تولیدی یا صنعتی وابسته به معادن در استان ایجاد شود.

استاندار خراسان جنوبی با تأکید بر این که جلوگیری از خام‌فروشی مواد معدنی، از اولویت‌های استان است ادامه داد: آن چه به عنوان ذخیره مواد معدنی در استان وجود دارد، باید به بالاترین قیمت و ارزش افزوده عرضه شود.

ملانوری بیان کرد: برای تحقق این مهم، همه حوزه‌های اقتصادی و دستگاه‌های اجرایی مرتبط پای کار هستند.

وی تصریح کرد: بنده به ستاد توسعه خاوران اعتقاد دارم و فکر می کنم با ورود گروه‌های مختلف سرمایه‌گذاری می‌توانیم استان را از رکود نسبی خارج کنیم.

بیشتر بخوانید

استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: ما باید بتوانیم معادن را در حد و اندازه خودشان فعال کنیم، بخش کشاورزی را به ارزش واقعی خود برسانیم، از گردشگری به عنوان صنعت روز دنیا به خوبی بهره‌مند شویم.

وی تأکید کرد: همه آنچه برای حرکت خراسان جنوبی به سمت توسعه متوازن، همه جانبه و پایدار لازم است،در استان داریم، فقط برنامه‌ریزی، هماهنگی، تعامل، پشتکار، جدیت، انگیزه و حساسیت لازم دارد.

استاندار خراسان جنوبی گفت: ما باید نسبت به منافع استان تعصب داشته باشیم و بخواهیم استان به جایگاه واقعی خود برسد.

وی با بیان این که خراسان جنوبی یکی از استان‌های برخوردار در زمینه ذخایر و منابع مختلف توسعه‌ای است گفت: تجربه، علم، منطق و عقل همچنین سیاست‌های جاری کشور به ویژه اقتصاد مقاومتی ثابت کرده باید توجه خود را به این معطوف کنیم که سرمایه‌های بخش خصوصی را به میدان بیاوریم و با توجه به ظرفیت آنها استان را فعال کنیم.

ملانوری متذکر شد: انگیزه و تفکر ما بر فعال کردن هر چه بیشتر بخش خصوصی است و در این زمینه از افرادی که اهلیت و صلاحیت لازم را دارند، دعوت به سرمایه گذاری می‌کنیم.

وی تأکید کرد: همه توان دولت و امکاناتی که در اختیار ماست به لحاظ نیروی انسانی و سایر امکانات باید در مسیر کمک و تسهیل شرایط فعالیت بخش خصوصی قرار گیرد.

ملانوری بیان کرد: مقام معظم رهبری(مدظله العالی) بارها فرموده‌اند که توان و سرمایه‌ای که در بخش خصوصی قرار دارد از توان دولت بسیار بیشتر است و ما زمانی موفق می‌شویم که بتوانیم اقتصاد را مردمی کرده و از فرصت توان مردم به خوبی استفاده کنیم.

استاندار خراسان جنوبی با تأکید بر این که با این اعتقاد، ستاد توسعه خاوران را راه‌اندازی کردیم تا کمک کنیم بخش خصوصی بیشتر فعال شود، تصریح کرد: شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی باید فعال باشد تا دیدگاه و نظرات بخش خصوصی در کنار مسائل دولتی قرار بگیرد و مسائلی که در اجرا مانع ایجاد می‌کند را پیگیری کنیم.

ملانوری ادامه داد: بخشی از موانع و مشکلات ناشی از قوانینی است که به ناچار باید اجرا کنیم و تقاضا داریم دبیرخانه شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی این مسائل را احصا کرده و از طریق نمایندگان مجلس پیگیری کند چرا که اگر موضوعات به عنوان یک درد یا مشکل فقط مطرح شده و چاره اندیشی نشود همچنان مشکلات ادامه خواهد داشت.

وی گفت: مسائلی که به عنوان مشکلات قانونی وجود دارد باید از طریق مجمع نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی پیگیری شود لذا استفاده از ظرفیت نمایندگان مجلس مهم است.

استاندار خراسان جنوبی تأکید کرد: به آینده خوب استان خوش‌بین هستم و امیدوارم همه به سهم خود تلاش کنند تا مسیر را برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی آماده کنیم تا خراسان جنوبی به جایگاه واقعی خود برسد.

ملانوری با اشاره به مشکل حمل و نقل مواد معدنی خاطرنشان کرد: فعال شدن معادن نیاز به توسعه حمل و نقل دارد که در این زمینه از لحاظ زمینی، هوایی و ریلی در استان ضعف داریم.

وی افزود: موضوع کمبود سیستم حمل و نقل برای مواد معدنی را در ستاد توسعه خاوران مطرح خواهیم کرد تا از این طریق با مشارکت بخش خصوصی زمینه‌ توسعه حمل و نقل فراهم شود.

 

 

رکود در بازار مسکن بیرجند/ اجاره‌ بها ۳۵ درصد افزایش یافت/۷

رکود در بازار مسکن بیرجند/ اجاره‌ بها ۳۵ درصد افزایش یافت

 رییس اتحادیه مشاوران املاک بیرجند گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون شاهد رکود در بازار مسکن هستیم و قیمت اجاره بها در شهر بیرجند نیز به طور میانگین ۳۵ درصد رشد داشته است.

مجتبی اربابی  در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: از ابتدای امسال در بخش مسکن، خرید و فروشی آنچنانی صورت نگرفته است و می‌توان گفت که در این بخش رکود داریم.

وی گفت: امسال برخی فروشندگان به دلیل افزایش قیمت مصالح ساختمانی، قیمت املاک خود را افزایش داده‌اند از طرفی به خاطر تورم، قدرت خرید مردم پایین آمده و رکود بر بازار مسکن حاکم است.

رییس اتحادیه مشاوران املاک بیرجند عنوان کرد: ثبات قیمت را در بازار مسکن داریم و در حال حاضر عرضه مسکن برای فروش زیاد و تقاضا پایین است.

وی گفت: در یک سال گذشته در مجموع کاهش قیمت مسکن را در شهر بیرجند نداشته‌ایم چرا که قیمت مصالح ساختمانی افزایش یافت و هزینه تمام شده مسکن بالا رفته است.

اربابی درباره افزایش قیمت اجاره بها در سال جاری گفت: در زمینه اجاره بها تقاضا زیاد داریم ولی عرضه مسکن پایین است چرا که در چند سال اخیر ساخت و ساز در مرکز استان نسبت به دوره‌های قبل کمتر بوده است از طرفی برخی مستاجران قرارداد خود را تمدید کرده‌اند.

وی با اذعان به اینکه اکنون در مرکز استان کمبود مسکن برای اجاره وجود دارد افزود: قیمت اجاره از ابتدای امسال به صورت میانگین ۳۵ درصد رشد داشته است و در برخی موارد افزایش ۵۰ و ۸۰ درصدی هم داشته‌ایم.

رییس اتحادیه مشاوران املاک بیرجند گفت: این افزایش قیمت اجاره در شهر بیرجند برخی افراد را به مرور حاشیه‌نشین کرد چرا که برخی افراد توان پرداخت هزینه اجاره بها در محلات داخل شهر را با توجه به تورم موجود ندارند.

وی بیان کرد: از نیمه نخست سال ۱۳۹۶ تاکنون به طور میانگین شاهد رشد هشت برابری قیمت مسکن در شهر بیرجند بوده‌ایم و به نسبتی که قیمت ملک بالا رفته، به همان نسبت اجاره بها افزایش نیافته است چرا که در اصل به صورت میانگین باید یک ششم قیمت املاک برای اجاره و رهن اخذ شود اما در شهر بیرجند این نسبت رعایت نمی‌شود و اجاره بها خیلی کمتر نسبت به سایر شهرها اخذ می‌شود.

اربابی افزود: بنابراین اجاره بها به نسبت قیمت املاک در شهر بیرجند افزایش نیافته است از طرفی درآمد مردم طی سال‌های اخیر که با تورم مواجه بودیم افزایش چندانی نداشته و افزایش بیش از پنج برابری اجاره بها برای مستاجران مشکلاتی را ایجاد کرده است.

وی گفت: در بیرجند متاسفانه در زمینه واحدهای تولیدی و صنعتی سرمایه‌گذاری نمی‌شود و مردم بیشتر در بخش مسکن سرمایه‌گذاری می‌کنند.

رییس اتحادیه مشاوران املاک بیرجند اضافه کرد: در صورتی که بیرجند شهر زیارتی و گردشگری نیست اما قیمت مسکن نسبت به سایر مراکز استان‌ها و شهر مشهد بالاست.

وی گفت: مردم خراسان جنوبی و بیرجند پول خود را در خرید املاک سرمایه‌گذاری می‌کنند اما با توجه به حجم سرمایه‌گذاری‌شان، اجاره بهای کمتری را دریافت می‌کنند چرا که درآمد مردم پایین است و توان پرداخت اجاره بهای بالا را ندارند.

اربابی اظهار داشت: قیمت مسکن در شهر بیرجند به نسبت اینکه جمعیت بالایی نداریم، خیلی بالاست و علت آن هم سرمایه‌گذاری زیاد مردم در بخش مسکن است.

وی افزود: البته چند سال اخیر برخی شهروندان به دلیل گران بودن مسکن در بیرجند و از طرفی کمتر بودن اجاره بها، در خرید و فروش مسکن سرمایه‌گذاری نمی‌کنند و سرمایه‌های خود را به سمت خرید املاک در شهرهای بزرگ از جمله مشهد و تهران هدایت کردند.

 

 

 

روکش آسفالت ۲۰ کیلومتر از راه‌های شهرستان طبس انجام شد/۲

روکش آسفالت ۲۰ کیلومتر از راه‌های شهرستان طبس انجام شد

 مدیر راهداری و حمل و نقل جاده‌ای طبس گفت: از ابتدای سال جاری ۲۰ کیلومتر از راه‌های این شهرستان با اعتبار ۱۴۰ میلیارد ریال انجام شد.

محسن حیدری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: طول راه‌های طبس ۲ هزار و ۲۰۱ کیلومتر است که ۱۸۰ کیلومتر از راه‌های اصلی و روستایی شهرستان نیازمند روکش آسفالت است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر راه چهار روستای شهرستان به طول ۲۵.۵ کیلومتر و با مجموع ۲۰ میلیارد تومان اعتبار در دست اجراست، اضافه کرد: در چند روز گذشته عملیات احداث و اجرای آسفالت سرد راه روستایی دلاکوک به طول ۱۷ کیلومتر در بخش دستگردان شهرستان طبس به اتمام رسید.

مدیر اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای شهرستان طبس بیان کرد: راه روستای چاه ترخ نیز به طول ۷.۵ کیلومتر و با اعتبار حدود ۳۵ میلیارد تا هفته دولت تکمیل و به بهره‌برداری می‌رسد.

حیدری از اتمام عملیات اجرای روکش آسفالت گرم قطعه سوم محور شریانی طبس – اصفهان خبر داد و گفت: این عملیات عمرانی با رویکرد بهسازی رویه آسفالتی، بازیابی قابلیت ترافیکی و بهبود ویژگی‌های عملکردی در مقاطع آسیب دیده این محور حساس و پرتردد جاده‌ای انجام شد.

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*