اخبار خراسان جنوبی/

مرکز تخصصی کسب و کار در استان خراسان جنوبی ایجاد می‌شود

مرکز تخصصی کسب و کار در استان خراسان جنوبی ایجاد می‌شود

گروه استان‌ها- مدیرکل فنی و حرفه ای خراسان جنوبی با بیان اینکه ایجاد مرکز تخصصی کسب و کار در استان در دستورکار است گفت: وبینار فرصت‌های اشتغال و کارآفرینی در حوزه گردشگری برای نخستین بار به میزبانی خراسان جنوبی برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از  بیرجند، محمدعلی عرب شامگاه دوشنبه در جمع مسئولان با اشاره به رسالت آموزش فنی و حرفه ای در توسعه کارآفرینی گفت: این اداره کل در نظر دارد نسبت به ایجاد مرکز تخصصی کسب و کار در استان اقدام کند.

وی ادامه داد: در ماه‌های آتی این مرکز به بهره برداری خواهد رسید و مهار‌ت‌های نرم از جمله کارآفرینی، فروش، بازاریابی، فنون مذاکره، بازریابی دیجیتال و غیره با مشارکت بخش خصوصی در این مرکز ارائه خواهد شد.

مدیرکل فنی و حرفه ای خراسان جنوبی ضمن بر شمردن اهمیت این موضوع گفت: با توجه به پتانسیل‌های استان  در نخستین اقدام وبینار فرصت‌های شغلی در حوزه گردشگری برای علاقه مندان برگزار می شود.

وی تاکید کرد: افراد جویای کار و علاقه مندان به این حوزه از طریق لینک lms.sktvto.ir/ga2204 می توانند در وبینار مذکور به صورت رایگان شرکت کنند.

عرب با اشاره به اهمیت کارآفرینی اظهار داشت: براساس گزارش شورای جهانی سفر و گردشگری، سهم کل گردشگری ایران در اشتغالزایی در سال گذشته ۵.۶ درصد از کل اشتغال یعنی یک میلیون و ۳۹۸ هزار و ۵۰۰ شغل بوده است.

وی افزود: انتظار می‌رود در سال ۲۰۲۶ (۱۴۰۵)، تعداد یک میلیون و ۹۶۷ هزار شغل، یعنی ۶.۱ درصد از کل اشتغال را تحت پوشش قرار دهد.

عرب با اشاره به امروزه گردشگری به یکی از بزرگ‌ترین و سریع‌ترین صنایع در حال رشد، تبدیل شده است گفت: در دنیا گردشگری بیشترین درآمد و اشتغال را در حوزه‌های مختلف ایجاد می‌کند.

مدیرکل فنی و حرفه ای استان خراسان جنوبی با بیان اینکه صنعت گردشگری به دلیل اینکه فراگیر است و گردشگرها به تمام نقاط مقصد سفر می‌کنند، ادامه داد: درآمد و فرصت‌های شغلی برابری در کشور به وجود می‌آید و در دنیا به ازای هر ۱۱ شغل یکی در حوزه صنعت گردشگری است.

وی بیان کرد: صنعت گردشگری در دنیا بیش از ۳۵۰ میلیون شغل مستقیم و میلیون‌ ها شغل غیرمستقیم ایجاد کرده است که این مشاغل می‌تواند در زمینه تولید پوشاک، کفش، کیف و هزاران مایحتاجی که گردشگران خرید می‌کنند و به کشور خودشان می‌برند باشد.

عرب با بیان اینکه توسعه گردشگری موجب شکوفایی صنایع دستی کشورها می‌شود، گفت: بر اساس آمارهای غیررسمی، ۵ میلیون نفر در ایران از طریق تولید صنایع دستی و فرش ارتزاق می‌ کنند و توسعه صنعت گردشگری می‌ تواند برای شکوفایی هنرهای ملی و صنایع دستی نقش بازی کند.

وی ادامه داد: صنعت گردشگری با کمترین سرمایه‌گذاری می‌تواند شغل ایجاد کند و اگر بخواهید در حوزه صنعت یا پتروشیمی شغل ایجاد کنید باید بالغ بر یک میلیارد تومان در ایران باید هزینه شود تا یک شغل ایجاد شود. ولی در حوزه صنایع دستی، میراث فرهنگی و گردشگری، بطور میانگین با ۷۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان برای عموم جوانان بیکار آن کشور، می‌توان شغل ایجاد کرد.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان‌جنوبی خبر داد:
اختصاص ۱۰ میلیارد تومان به باغ موزه دفاع مقدس خراسان جنوبی
فلاحی از اختصاص ۱۰ میلیارد تومان به پروژه ۱۰ ساله باغ موزه دفاع مقدس خراسان جنوبی خبر داد.

«غلامرضا فلاحی» در گفتگو با خبرنگار شبستان در بیرجند با اشاره به اختصاص بالغ بر ۱۰ میلیارد تومان اعتبار به پروژه باغ موزه دفاع مقدس گفت: پس از پیگیری های انجام شده برای این پروژه ۱۰ ساله، امسال بالغ بر ۲.۵ میلیارد تومان از بودجه ملی، ۵ میلیارد تومان از محل بودجه توازن سازمان مدیریت، ۱.۵ میلیارد تومان از منابع داخلی و یک میلیارد تومان هم با همکاری نماینده بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی اختصاص یافته است.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان‌جنوبی با اشاره به آماده شدن نقشه ها و آغاز عملیات خاکبرداری در سطح ۳۳.۵ هکتار افزود: در ۶ ماهه اخیر، فونداسیون ۹۰ هزار متر مکعب اجرا شده است.

وی ضمن تشکر از دستگاههای اجرایی راهداری، راه و شهرسازی، تیپ ۳ انصارالرضا(ع)، مهندسی نیرو هوایی پایگاه سرلشکر حسینی و… یادآور شد: با همکاری دستگاه های اجرایی و در اختیار دادن ماشین آلات، کار خاکبرداری در این پروژه شروع شده است.

وی ابراز امیدواری کرد: بر اساس پیش بینی انجام شده فاز اول شامل محوطه موزه و ۱۸.۵ هکتار فضای سبز شهرداری منوط به تخصیص اعتبارات طی یک سال آینده به اتمام برسد.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان‌جنوبی پیشرفت فیزیکی فاز اول را حدود ۱۰ درصد اعلام کرد و گفت: برای انجام مناقصه و انتخاب پیمانکار نیاز به تخصیص حدود ۸ تا ۹ میلیارد تومان اعتبار است.

فلاحی تأکید کرد: بر اساس پیش بینی های انجام شده در صورت تخصیص صد درصدی اعتبارات اختصاص یافته در ۶ ماهه دوم امسال مناقصه و انتخاب پیمانکار انجام می شود.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان‌جنوبی با بیان اینکه بهره برداری از باغ موزه دفاع مقدس برای مخاطبان خاصی نیست، یادآور شد: با نگاه به نسل آینده این پروژه برای نسل جدید احداث می شود.

به گفته فلاحی این باغ موزه شامل پارک کودک و دفاع مقدس، بازی و المان های دفاع مقدس در رده های سنی کودکان، نوجوانان و جوانان و… خواهد بود تا همه اقشار از کودک تا میانسال و… با فرهنگ دفاع مقدس آشنا شوند.

وی از جمع آوری ادوات جنگی شامل توپ، تانک، تیربار، کوله پشتی و… برای این باغ موزه خبر داد و افزود: در زمینه جمع آوری ادوات جنگی و… برای باغ موزه دفاع مقدس، خراسان جنوبی دومین استان در کشور است.

وی همچنین به جمع آوری اسناد دفاع مقدس، ۲ هزار و ۵۰۰ ساعت مصاحبه با رزمندگان، آثار حجمی و … به ارزش دو میلیارد تومان اشاره کرد.

بیمارستان صحرایی ۷۰ تختخوابی در نهبندان مستقر شد

بیمارستان صحرایی ۷۰ تختخوابی در نهبندان مستقر شد

بیرجند – ایرنا – معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: بیمارستان صحرایی ۷۰ تختخوابی این دانشگاه برای درمان بیماران کرونایی در شهرستان نهبندان مستقر شد.

حسین دهقانی روز چهارشنبه در حاشیه برپایی این بیمارستان به خبرنگاران اظهار داشت: همان گونه که انتظار می‌رفت شاهد افزایش بیماران کرونایی در شهرستان نهبندان هستیم.

وی افزود: بیمارستان شهید آتشدست نهبندان در حالی که ظرفیت ۳۲ تختخوابی دارد، در حال حاضر ۵۰ بیمار در این بیمارستان بستری هستند.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند عنوان کرد: با تصمیماتی که گرفته شد، بیمارستان صحرایی موجود دانشگاه علوم پزشکی به شهرستان نهبندان منتقل و مستقر شد و تا عصر امروز افتتاح می‌شود.

وی گفت: این بیمارستان ظرفیت ۷۰ تخت دارد که اگر نیاز باشد از این ظرفیت استفاده خواهیم کرد و همزمان یک دستگاه اکسیژن‌ساز ۶۰۰ لیتری پرتابل و اتوبوس اورژانس هم به این شهرستان منتقل شد و ظرفیت‌های خوبی در منطقه در راستای درمان بیماران کرونایی ایجاد کردیم.

دهقانی افزود: دانشگاه علوم پزشکی بیرجند حداکثر ظرفیت‌های خود را در نهبندان بسیج کرده تا بتوانیم حداکثر پوشش و خدمت را به بیماران کرونایی در همین شهرستان داشته‌ باشیم و بیماران به سایر شهرستان‌ها و مرکز استان منتقل نشوند.

وی گفت: عمده بیمارانی که در شهرستان نهبندان داریم از استان سیستان و بلوچستان به نهبندان آمدند و فوتی‌هایی که هم داریم بخش عمده‌ آنان مربوط به استان همجوار است.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اظهار داشت: تلاش ما این است که حداکثر خدمت را داخل شهرستان به بیماران کرونایی ارائه کنیم تا تهدید احتمالی که شاید متوجه سایر شهرستان‌های استان شود، از بین برود.

وی افزود: با زیرساخت‌هایی که فراهم شده بیماران کرونایی بخش عمده خدمات را در نهبندان دریافت می‌کنند و نیازی به مراجعه به مرکز استان نیست.

خراسان جنوبی جزو ۲۵ استان کشور است که در شروع خیز پنجم قرار گرفته و روند بستری‌ بیماران کرونایی در این استان صعودی است.

میزان مراجعه سرپایی و تست‌های مثبت از هفته دوم تیر ماه جاری افزایش پیدا کرده است و شهرستان‌های استان به تدریج تغییر رنگ داده‌اند.

مرکز شهرستان نهبندان در ۲۰۰ کیلومتری جنوب بیرجند است و اکنون در وضعیت قرمز (خیلی پرخطر) قرار دارد.

 

 

 

 

۹۵ درصد مطالبات گندم‌کاران خراسان جنوبی پرداخت شد

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خراسان جنوبی گفت: ارزش گندم خریداری شده از کشاورزان استان در سال جاری تاکنون ۱۲۶ میلیارد و ۸۰۹ میلیون ریال بوده که از این میزان معادل ۹۵ درصد به حساب کشاورزان واریز شده است.

مجید اسداللهی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تاکنون ۱۱۹ میلیارد و ۸۸۱ میلیون ریال از پول گندم‌های خریداری شده به حساب کشاورزانی که گندم خود را تحویل مراکز خرید داده و فایل آنها به بانک ارسال شده، واریز شده است.

وی بیان کرد: خرید تضمینی گندم در حال حاضر به بیش از ۲ هزار و ۶۰۰ تن رسیده که در قالب ۷۱۱ محموله به مراکز خرید استان تحویل داده شده است.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خراسان جنوبی اظهار داشت: تلاش داریم در ادامه فصل خرید، روند پرداخت به همین شکل تداوم یابد و در حداقل زمان ممکن مطالبات گندم‌کاران پرداخت شود.

وی گفت: امسال به دلیل بروز خشکسالی گسترده در کشور و استان میزان خرید گندم از کشاورزان مانند سایر نقاط کشور کاهش داشته است.

اسداللهی افزود: خرید گندم در خراسان جنوبی از اواخر اردیبهشت امسال شروع شد و همچنان این روند تا شهریور ماه ادامه خواهد داشت.

وی یادآور شد: ۱۷ مرکز خرید تضمینی گندم کشاورزان در استان دایر است که سعی می‌کنیم با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در این مراکز محصول کشاورزان را تحویل بگیریم.

 

نجات ۵ گرفتار در ارتفاعات باقران

معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی از نجات ۵ نفر در ارتفاعات باقران شهرستان بیرجند خبر داد.

اسعد زاده معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، گفت: با تلاش نجاتگران جمعیت هلال احمر ۵ نوجوان گرفتار در آبشار چهارده بیرجند نجات یافتند.

او افزود: روز گذشته با اعلام مردمی گرفتار شدن پنج نوجوان در ارتفاعات آبشار چهارده بیرجند دو تیم کوهستان به محل حادثه اعزام شدند.

اسعد زاده بیان کرد: حادثه دیدگان پس از ۴ ساعت تلاش نجاتگران هلال احمر سالم به مکان امن انتقال یافتند.

معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی گفت: شهروندان در صورت بروز حادثه ضمن حفظ خونسری برای دریافت خدمات امدادی با شماره ۱۱۲ تماس گرفته و یا به نزدیک‌ترین پایگاه امدادی محل مراجعه کنند.

 

 

سردار زهرایی: طرح «جهادگران آسمانی» در حال پیگیری است

افزایش فوتی‌های کرونا در خراسان جنوبی به ۹۳۹ نفر

تعداد فوتی‌های کرونا در خراسان جنوبی با ثبت ۲ فوت دیگر در شبانه روز گذشته به ۹۳۹ نفر رسید.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: در شبانه روز گذشته ۱۴۴ آزمایش مولکولی کرونا در استان گرفته شد که ۴۵ بیمار جدید شامل ۲۰ بیمار بستری و ۲۵ نمونه سرپایی شناسایی شدند.

دکتر مهدی زاده افزود: هم اکنون نیز ۲۸۵ بیمار حاد تنفسی در بیمارستان‌های استان بستری اند که ۱۳۶ نفر آنان مبتلا به کرونا هستند و از این تعداد ۶ نفر در بخش‌های آی سی یو نگهداری می‌شوند.

وی گفت: در خراسان جنوبی تا کنون ۴۶ هزار و ۳۵۰ نفر، نوبت اول واکسن کرونا و ۲۴ هزار و ۸۸۹ نفر نوبت دوم را نیز دریافت کرده اند.

اعلام آمادگی بخش خصوصی برای احداث کارخانه شیر در زیرکوه

اعلام آمادگی بخش خصوصی برای احداث کارخانه شیر در زیرکوه

 استاندار خراسان‌ جنوبی از اعلام آمادگی بخش خصوصی برای احداث کارخانه فرآوری شیر در شهرستان زیرکوه خبر داد و گفت: این واحد جمع‌آوری شیر و تولید محصولات لبنی می‌تواند به رونق منطقه و افزایش عایدی مردم از تولیدات شیر کمک کند.

“حمید ملانوری” که روز جمعه به شهرستان مرزی زیرکوه رفت، در روستای مهمانشهر حضور یافت و با مردم این روستا دیدار کرد.

وی در جمع مردم روستای مهمانشهر، هدف از این سفر را دعوت بخش خصوصی به جهت اطلاع از موقعیت منطقه و سرمایه‌گذاری‌های احتمالی برشمرد و افزود: باید با همراهی جهاد کشاورزی نسبت به ایجاد واحدهای دامپروری با نژادهای دامی پربازده از نوع سانن و مورسیا اقدام شود.

استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: هدف از ایجاد این واحدهای دامداری و دامپروری افزایش تولید شیر و میزان زاد و ولد دام‌ها و در نتیجه افزایش درآمد مردم است.

وی گفت: کارخانه شیر احداثی توسط بخش خصوصی، هدیه ارزشمندی به مردم منطقه است.

ملانوری، خراسان‌ جنوبی را استانی با ظرفیت‌های بی‌نظیر خواند و گفت: سراسر استان، سرشار از نعمت‌های خدادادی است و مهمترین آنها نیروی انسانی و مردمان نجیب منطقه است.

وی افزود: مردم خراسان‌ جنوبی، انسان‌هایی شریف، نجیب، ولایتمدار و همیشه در صحنه هستند و مهمترین برون‌داد این همراهی، حضور مردم در انتخابات بود که مشارکت ۷۴.۳ درصدی را به همراه داشت.

استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: با وجود چنین ظرفیت‌های منحصر به فرد در زمینه گردشگری، صنعت، معدن، کشاورزی و مرز، صفت محرومیت برازنده استان نیست.

وی گفت: با استفاده از ظرفیت مدیران، مردم و نیز افراد دارای تمکن مالی، متخصصان و صاحبنظران به ویژه جوانان و نوجوانان باید از این ظرفیت‌ها به خوبی بهره‌برداری کنیم.

ملانوری با اشاره به دو ظرفیت کشاورزی و دامپروری روستای مهمانشهر و شهرستان مرزی زیرکوه گفت: باید تلاش کنیم این دو فرصت را توسعه دهیم تا عایدات مردم از محصولات کشاورزی و دامداری افزایش یابد.

ایجاد زمین چمن و پایگاه اورژانس از مطالبات مردم در این دیدار بود که اجرای پایگاه اورژانس به بخش خصوصی و زمین چمن به ورزش و جوانان سپرده شد.

استاندار خراسان جنوبی امروز ضمن گفت و گو با اهالی این روستا، از مسایل و مشکلات مهمانشهر مطلع شد.

ملانوری در جمع مردم گمنج از توابع شهرستان زیرکوه نیز حضور یافت و با اهالی و معتمدین این روستا دیدار کرد.

شرایط روستا، محصولات کشاورزی و مشکلاتی که در گمنج وجود دارد، محور گفت و گوی مردم با استاندار بود.

این بازدیدها با حضور معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار، جمعی از مدیران کل ستادی و استانی، فرمانداران شهرستان‌های زیرکوه و درمیان همراه بود.

استاندار خراسان جنوبی که هفته گذشته میهمان مردم شهرستان زیرکوه بود، در ادامه سفرهای شهرستانی امروز (جمعه) مجددا به این شهرستان مرزی سفر کرد.

 

 

 

 

 

شهرستان های خراسان جنوبی در حالت آماده باش قرار گرفتند
مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی گفت: تمامی شهرستان های خراسان جنوبی به ریاست فرمانداران و تیم های امدادی و عملیاتی از امروز(۲۴ تیر) تا روز یکشنبه هفته آینده به حالت آماده باش کامل قرار گرفتند.

میر جلیلی : از امروز(۲۴ تیر) تا روز یکشنبه هفته آینده استان خراسان جنوبی شاهد بارش های رگباری خواهد بود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی با بیان اینکه میزان بارندگی ها زیاد نخواهد بود، افزود: اما بارندگی ها در یک بازه زمانی محدود به صورت رگباری و شدید خواهد بود لذا از مردم خواستاریم امروز و فردا جمعه در صورتی که کار ضروری ندارند به روستاهای ییلاقی و مناطق کوهپایه ای سفر نکنند.

 

 

 

افزایش ۲ برابری بیماران بستری کرونا در بیرجند

 رئیس بیمارستان ولیعصر (عج) بیرجند از افزایش دو برابری بیماران بستری کرونا خبر داد.

علیرضا محمودی راد گفت: در ۲۴ ساعت اخیر ۴ مادر باردار در بیمارستان با تشخیص بیماری کرونا بستری شدند و خوشبختانه تاکنون حال این بیماران خوب است.

وی افزود: یک بیمار زایمان کرده و حال مادر و نوزاد خوب است که امید داریم با مراقبت‌هایی که می‌شود به سلامت از بیمارستان مرخص شوند.

محمودی راد خاطرنشان کرد: با توجه به افزایش خارج از حد معمول بیماران کرونا در استان‌ها و شهرستان‌های همجوار درخواست داریم هموطنان از سفر کردن خودداری کنند حتی اگر نیاز به مراجعه به پزشک و مراکز درمانی دارند در شهر خود و مرکز استان خود پیگیری کنند.

رئیس بیمارستان ولیعصر (عج) بیرجند بیان کرد: مردم از هرگونه جا به جایی پرهیز کنند چون انتقال بیماری به شهرهای دیگر باعث می‌شود تمام کشور درگیر شود و درگیری تمام کشور هزینه‌های اقتصادی، اجتماعی و روحی و روانی زیادی را برکشور تحمیل می کند و دچار مشکلات عدیده‌ای خواهند شد.

محمودی راد تصریح کرد: طی دو الی سه هفته گذشته آمار تست‌های کرونا افزایش پیدا کرد و به نسبت افزایش تست گیری، تست‌های مثبت گزارش شده بالا رفت.

وی گفت: به طوری که ۴ برابر قبل تست‌ها مثبت شدند و بیماران بستری هم اگر طبق روال قبلی پیش رویم شاید ۳ الی ۴ برابر بستری بیشتر می‌شد، اما خوشبختانه با اجرای پروتکل درمان سرپایی و ایجاد پرونده بستری سرپایی و تزریقات سرپایی برای بیماران کرونایی، بیماران بستری به دو برابر افزایش پیدا کردند و از حدود ۳۰ بیمار به ۶۰ بیمار رسیدند.

 

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان جنوبی پیگیری کرد؛

قاچاق خوراک دام، گرفتاری این روز‌های دامداران / دام‌های گرسنه و آبستن راهی کشتارگاه می‌شوند!

دامداران خراسان جنوبی در حالی این روز‌ها با کمبود علوفه دست و پنج نرم می‌کنند که خوراک دام به جای اینکه به دامداری ها برسد، قاچاق می شود.

 

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، بیش از ۹ ماه است که دامداران گرفتار تأمین نهاده‌های دامی و گرانی علوفه هستند؛ خشکسالی‌های بی سابقه شرایط را به قدری سخت کرده که نهاده‌های یارانه‌ای کفاف نیاز دام‌ها را نمی‌کند و قیمت کنسانتره و جو در بازار آزاد سر به فلک کشیده است.

دامداران زحمتکش منطقه عشایری بارنجگان زیرکوه می‌گویند: مراتع منطقه تا پارسال به قدری سرسبز بود که نیازی به خرید علوفه دولتی و حتی آزاد نبود اما امسال مراتع خشکِ خشک هستند و دام ها چون علوفه‌ای برای خوردن پیدا نمی‌کنند، هر روز لاغر و لاغر‌ تر می‌شوند.

قاچاق نهاده‌های دامی، عامل گرانی علوفه

گرانی نهاده‌های دامی کم بود که حالا قاچاق خوراک دام، قوزِ بالا قوز صنعت دامداری شده است.

موسوی رستگار نماینده دامداران خراسان جنوبی یکی از عوامل افزایش قیمت نهاده‌های دامی را قاچاق آن می‌داند و می‌گوید: دولت باید هر چه زودتر جلوی قاچاق دام به کشور‌های عراق و افغانستان را بگیرد و از سوی دیگر واردات علوفه را در دستور کار قرار دهد.

او البته بر این نکته نیز تأکید می‌کند که خوراک دام هم باید به موقع به دست دامدار برسد چرا که علوفه در برخی مواقع به دلیل باقی ماندن بیش از حد در گمرکات، قابل استفاده نیست.

او بیان می‌کند: هیچ گونه تناسبی بین تولید و فروش محصولات لبنی وجود ندارد و افزایش قیمت نهاده‌های دامی هزینه‌های تولید را افزایش داده است.

تسهیلات خرید علوفه در مقابل قیمت خرید پایین گوشت و شیر، دامدار را مقروض‌تر کرد

در سه ماه نخست امسال ۶۳ میلیارد تومان تسهیلات برای تأمین نهاده‌های دامی به خراسان جنوبی اختصاص یافته که نسبت به مدت مشابه پارسال ۳۲ درصد افزایش داشته است.

عصمتی پور مدیر کل امور عشایر خراسان جنوبی می‌گوید: از ۶۳ میلیارد تومان تسهیلات اختصاص یافته ۴۳ میلیارد تومان انعقاد قرارداد شده و ۳۹ میلیارد تومان آن برای خرید نهاده‌های دامی به عشایر پرداخت شده است.

او ادامه می دهد: خشکسالی اخیر در تمام کشور تقاضا برای خرید علوفه خشبی را افزایش داده و سبب شده که دامداران و تعاونی‌ها نقدینگی خود را از دست بدهند.

عصمتی پور با اشاره به افزایش قیمت نهاده‌های دامی بیان می‌کند: ۲۵ درصد نهاده‌های دامی با ارز دولتی توزیع می‌شود اما قیمت علوفه‌های خشبی ۳ تا ۴ برابر افزایش یافته است.

مدیر کل امور عشایر خراسان جنوبی با بیان اینکه قیمت نهاده‌های دامی و کرایه حمل و نقل افزایش داشته اظهار می کند: از پارسال تاکنون قیمت شیر و گوشت افزایش نداشته و باعث نارضایتی دامداران شده است.

وقتی دام‌ها در نبود علوفه راهی کشتارگاه‌ها می‌شوند

گرانی علوفه کار را به جایی رسانده است که دخل و خرج دامداری جور در نمی‌آید؛ دامداران دیگر توان خرید علوفه و سیر کردن شکم گوسفندان را ندارند و اینجاست که دام‌ها به جای پروار شدن، سر از کشتارگاه‌ها در می‌آورند.

قوسی رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی در این باره به خبرنگار ما گفت: کاهش نقدینگی تعاونی‌ها و دامداران، خشکسالی‌های اخیر، کرونا، تحریم‌ها و مدیریت‌های نادرست باعث شده که دامداران دیگر توان خرید علوفه‌های خشبی را نداشته باشند.

او افزود: با افزایش قیمت نهاده‌های دامی در استان، ۲۰ تا ۲۵ درصد دام‌ها به کشتارگاه‌ها فرستاده می‌شوند.

قوسی اظهار کرد: تا چند سال گذشته ۸۰ درصد تأمین نهاده‌های دامی از مراتع استان بود که با خشکسالی اخیر تنها ۲۰ درصد مراتع پاسخگوی نهاده دامی است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی تصریح کرد: امسال ۸۰ درصد مراتع از بین رفته و ۱۰۰ درصد علوفه مورد نیاز دام‌ها به صورت دستی تأمین می‌شود.

 

کشف موتورسیکلت “سوزوکی هزار سی سی” غیر مجاز در”بیرجند”/۴

 

سرپرست پلیس امنیت اقتصادی استان از کشف و توقیف یک موتورسیکلت سنگین قاچاق به ارزش تقریبی ۲ میلیارد و۵۰۰ میلیون ریال در مغازه ای در”بیرجند”خبر داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ”جواد بخشی” در تشریح این خبر اظهار داشت: مأموران پلیس امنیت اقتصادی خراسان جنوبی در تحقیقاتی از نگهداری یک موتورسیکلت “سوزوکی هزار سی سی” قاچاق توسط فردی در بیرجند مطلع شدند که بلافاصله پیگیری موضوع در دستور کار پلیس قرار گرفت.

وی بیان داشت: ماموران با انجام تحقیقات تخصصی پلیسی، مکان نگهداری موتوریسکلت قاچاق را شناسایی کرده و پس از هماهنگی با مقام قضائی در بازرسی از محل مذکور یک دستگاه موتورسیکلت” سوزوکی هزار سی سی” غیرمجاز قاچاق کشف و توقیف کردند.

سرپرست پلیس امنیت اقتصادی استان خراسان جنوبی افزود: ارزش تقریبی موتورسیکلت قاچاق کشف شده بنا بر نظریه کارشناسان مربوطه بالغ بر ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال برآورد شد.

 

کشف ۲۵۱ رأس احشام قاچاق در”نهبندان”/۴

 

فرمانده انتظامی شهرستان”نهبندان” گفت: مأموران انتظامی شهرستان نهبندان طی ۷۲ ساعت گذشته در بازرسی از ۱۸ خودرو، ۲۵۱ رأس احشام قاچاق و فاقد مجوز بهداشت به ارزش ۷ میلیارد و ۶۸۰ میلیون ریال کشف کردند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ”احسان رحیمی” در تشریح این خبر اظهار داشت: ماموران انتظامی شهرستان نهبندان در راستای مبارزه با قاچاق احشام و به منظور مقابله با بیماری های مرتبط با دام های غیر بهداشتی طی ۷۲ گذشته اقدام به توقیف ۱۸ خودروی حامل احشام قاچاق و غیر مجاز کردند.

وی افزود: مأموران در محورهای مواصلاتی شهرستان نهبندان هنگام کنترل خودروهای عبوری ۱۸ خودروی حامل بار احشام که فاقد هرگونه پروانه بهداشتی بودند را متوقف کردند.

فرمانده انتظامی شهرستان نهبندان بیان داشت: در بازرسی از خودروها ۲۵۱ رأس احشام قاچاق و فاقد هرگونه پروانه بهداشتی کشف شد که قاچاقچیان قصد انتقال آن ها را به استان های همجوار را داشتند.

سرهنگ رحیمی با بیان این که مأموران در این ارتباط ۱۸ خودرو توقیف و ۱۸ متهم دستگیر کردند؛ تصریح کرد: بنا بر نظریه کارشناسان مربوطه ارزش ریالی احشام قاچاق کشف شده ۷ میلیارد و ۶۸۰ میلیون ریال برآورد شد.

 

 

 

 

 

کشف ۶۸ کیلوگرم تریاک در”بیرجند”/۴

 

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر استان از کشف ۶۸ کیلوگرم تریاک که در یک سواری تیبا جاساز شده بود خبر داد و گفت: مأموران پلیس در این خصوص یک خودرو توقیف و یک متهم دستگیر کردند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ”غلامرضا شاهوردی” اظهار داشت: مأموران پلیس مبارزه با مواد مخدر خراسان جنوبی هنگام کنترل خودروهای عبوری در محورهای مواصلاتی شهرستان بیرجند به یک سواری تیبا مشکوک شدند و خودرو را جهت بررسی بیشتر متوقف کردند.

وی بیان داشت: مأموران با هماهنگی مقام قضائی و تلاش چند ساعته در بازرسی تکمیلی از سواری تیبا، ۶۸ کیلوگرم تریاک که به طرز ماهرانه ای جاساز شده بود، کشف کردند.

 

کمبود معلم در خراسان جنوبی برای سال تحصیلی پیش رو

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی از کمبود معلم در استان برای سال تحصیلی پیش رو خبر داد.

محمدعلی واقعی در نشست شورای آموزش و پرورش گفت: ۱۴ هزار و ۵۴۳ معلمکمبود معلم در خراسان جنوبی برای سال تحصیلی پیش رو در استان برای سال تحصیلی پیش رو فعالیت خواهند کرد که با توجه به افزایش کلاس‌های درس زیر نرم جمعیتی و وجود ۱۸۰ هزار دانش آموز، کمبود معلم در استان واضح است.

وی افزود: امسال هزار و ۱۸۷ معلم در استان بازنشست و تنها ۵۱۶ نفر استخدام می‌شوند که این، نیاز هرچه بیشتر ما به نیروی انسانی را نمایان می‌کند.

واقعی از کاهش و حذف مدارس و کلاس‌های مختلط، امسال در استان خبر داد و گفت: ۱۱۷ مدرسه با ۳۴۷ کلاس درس مختلط در پایه متوسطه اول استان وجود دارد که بیشترین این کلاس‌ها در شهرستان درمیان است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار هم خواستار پیگیری افزایش جذب نیروی انسانی برای آموزش و پرورش و همچنین سهمیه دانشگاه فرهنگیان استان شد.

خوش خبر افزود: باید تلاش کنیم از ظرفیت‌های بومی و محلی هم برای کمک به آموزش و پرورش استفاده کنیم.

 

 

طرح نذر فرهنگی کتاب در زندان فردوس اجرا شد

رییس زندان شهرستان فردوس گفت: طرح “نذر فرهنگی کتاب” به منظور مشارکت مردم برای اهدای کتاب در زندان شهرستان فردوس اجرا شد.

حمید کامل روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا طرح “نذر فرهنگی کتاب” را حرکتی مردمی عنوان کرد و افزود: این طرح شبیه بسیاری از نذوراتی است که مردم در مناسبت‌های مختلف با نیت خیرخواهانه برای ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی انجام می‌دهند اما در این طرح به جای اهدای غذای جسم به مستمندان، با اهدای کتاب که غذای روح است، افراد را بی‌نیاز می‌کنیم.

وی گفت: بسیاری از افراد کتاب‌ها را در فقط کتابخانه های خود نگهداری می‌کنند که با اهدای آن می‌توانند اتفاقات خوبی را برای فرهنگ مطالعه رقم بزنند.

رییس زندان شهرستان فردوس اظهار داشت: بسیاری از مشکلات و معضلات هر جامعه‌ ناشی از ناآگاهی افراد آن است که می‌تواند هزینه‌های زیادی بر اقتصاد جامعه تحمیل کند.

وی افزود: از این رو ترویج دانایی و آگاهی به هر شکل می‌تواند به کاهش معضلات و آسیب‌های اجتماعی و کاهش فقر فرهنگی کمک کند.

کامل گفت: در راستای اجرای این طرح و کمک به ترویج فرهنگ کتابخوانی، علاقه‌مندان به شرکت در این طرح می‌توانند با مراجعه یا تماس با واحد فرهنگی زندان کتب نذری خود را به کتابخانه زندان اهدا کنند.

مسئول فرهنگی زندان فردوس نیز گفت: تا کنون ۵۰ جلد کتاب، قرآن و ادعیه توسط خیرین به ارزش هشت میلیون ریال اهدا شده است.

حجت الاسلام محمد دهقان افزود: در این راستا با مشارکت خانواده مرحوم رجبعلی عباسی تعداد ۲۰ جلد کتاب و توسط خانم صاحبیان تعداد ۱۰ جلد قرآن و ۲۰ جلد کتب ادعیه به کتابخانه زندان فردوس اهدا شد.

 

 

 

 

تدبیر هیئت دولت برای رفع ناهمخوانی هزینه‌های تولید و فروش؛

مهلت پرداخت تسهیلات دامداران تمدید شد/۲-۳

مهلت پرداخت تسهیلات دامداران تمدید شد

 رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی از تمدید مهلت پرداخت تسهیلات دامداران در هیئت دولت خبر داد و بیان کرد: مشکلات پیش آمده در بخش دامداری و گلایه‌های دامداران مربوط به ناهمخوانی هزینه‌های تولید و فروش محصول است.

غلامرضا قوسی گفت: برای حمایت از دامداران، با تصویب هیئت دولت مهلت پرداخت تسهیلات دامداران تا ۳ سال تمدید شد.

وی با اشاره به قیمت بالای نهاده‌های دامی در بازار افزود: مشکلات پیش آمده در بخش دامداری و گلایه‌های دامداران مربوط به ناهمخوانی هزینه‌های تولید و فروش محصول است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه نقدینگی دامداران و تشکل‌ها و تعاونی‌های دامداران کاهش یافته و توان خرید نهاده و علوفه دام را ندارند، گفت: برای حل این مشکل باید در کمیته ارزی کشور اولویت تامین ارز به نهاده‌های دامی اختصاص یابد.

قوسی بیان کرد: افزایش قیمت شیر، صادرات شیر خشک و آزادسازی صادرات دام زنده نیز از دیگر راهکارهای حل مشکلات بخش دامداری است.

 

 

 

 

ادامه ناپایداری‌های جوی تا فردا در خراسان جنوبی/۲

ناپایداری‌های جوی شامل افزایش ابر، وزش باد شدید لحظه‌ای همراه با گرد و خاک، رگبار و رعد و برق تا یکشنبه آینده در استان ادامه دارد.

کارشناس هواشناسی استان گفت: در این مدت با توجه به نوع بارش ها ، احتمال وقوع رواناب ، آبگرفتگی معابر ، بارش تگرگ و برخورد صاعقه نیز در نقاط مستعد وجود دارد.

زارعی افزود: با ادامه روند کاهشی دما  از شدت گرما در منطقه کاسته می‌شود.

 

 

معرفی ایده‌های برتر در استارتاپ عناب

ایده‌های برتر رویداد استارتاپی مجازی نوآوری در بسته بندی عناب و فرآورده‌های آن، معرفی شدند.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، مدیر مرکز نوآوری عناب موسسه علمی کاربردی جهاد دانشگاهی استان گفت: ۷۳ ایده به اولین رویداد شتاب (استارت آپی) مرکز نوآوری عناب این موسسه ارسال شد که در نهایت ۳۳ ایده به رقابت پرداختند.

مهدی ابراهیمی افزود: آثار ارسالی با در نظر گرفتن آیتم‌هایی از جمله طرح مسئله یا مشکل مرتبط با بسته بندی عناب و فرآورده‌های عناب، تناسب راه حل ارائه شده توسط ایده با مسئله یا مشکل مورد نظر، نو آوری و ابتکار در ایده، مزیت رقابتی، در نظر گرفتن بازار هدف، اعتبار سنجی مشتری و داشتن محصول اولیه (MVP)، داوری و در نهایت ۵ ایده برگزیده شد.
وی گفت: بر اساس نتایج داوری، ایده “پک آسان مصرف عناب” متعلق به آقایان محمد حسین نینوایی و محمدصدرا ابراهیمی، اول شد.

  • همچنین ایده‌های “محلول هرب پروتکت عناب” متعلق به خانم‌ها سمانه حسینی، فاطمه حسینی طباطبایی، ساره حسینی، گلناز احمد زاده و ملینا نورانی، “عنابدون” متعلق به خانم‌ها شهین خسروی خلیران و فاطمه افشاری، “بسته بندی زیست محیطی عناب” متعلق به آقای وحید کدخدا و خانم تکتم حیدر زاده و “بسته بندی میکروبی عناب با نانوذرات” متعلق به خانم فرحناز کرمی، به ترتیب در جایگاه‌های دوم تا پنجم قرار گرفتند.

ابراهیمی یادآور شد: برگزیدگان این رویداد علاوه بر حمایت نقدی و غیر نقدی حامیان رویداد، از حمایت‌های مادی و معنوی مرکز نوآوری عناب موسسه علمی کاربردی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی شامل استقرار در مرکز نوآوری عناب، حمایت از تجاری‌سازی ایده ها، حمایت از ثبت مالکیت فکری ایده‌ها و معرفی این ایده‌ها به صنایع مرتبط نیز برخوردار خواهند شد.

علاوه بر ایده‌های برگزیده، سایر ایده‌های ارائه شده در این رویداد نیز در صورت تمایل صاحبان آن‌ها به سرمایه گذاران معرفی خواهند شد.

مدیر مرکز نوآوری عناب موسسه علمی کاربردی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی افزود: با توجه به استقبال بسیار خوب صاحبان ایده از این رویداد، امید است دومین رویداد استارتاپی عناب مرکز نوآوری عناب جهاد دانشگاهی استان تا پایان سال جاری برگزار شود که جزئیات مربوط به این رویداد متعاقبا اعلام خواهد شد و لذا حامیان و سرمایه گذاران داخل و خارج استان می‌توانند آمادگی خود را برای حمایت از این رویداد اعلام کنند.

 

 

 

 

خراسان جنوبی

آغاز ثبت نام دریافت واکسن کرونا برای گروه سنی ۵۰ سال /۲-۳

ثبت نام دریافت واکسن کرونا برای گروه سنی ۵۰ سال به بالا در خراسان جنوبی از امروز شنبه  آغاز می‌شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: از روز شنبه (۲۶ تیر)، گروه سنی ۵۰ سال به بالا در خراسان جنوبی می‌توانند برای تزریق واکسن کرونا ثبت نام کنند.

 

مهدی زاده افزود: گروه سنی بالای ۵۰ سال می‌توانند از روز شنبه (۲۶ تیر)، با مراجعه به سایت salamat.gov.ir برای دریافت نوبت تزریق واکسن اقدام کنند.

وی با اشاره به این که تنها راه دریافت نوبت برای تزریق واکسن این گروه سنی ثبت نام در سامانه مورد نظر است تأکید کرد: افراد از مراجعه حضوری به مراکز منتخب واکسیناسیون برای دریافت واکسن خودداری کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: بعد از ثبت نام، محل و ساعت دریافت واکسن از طریق پیامک یا تماس تلفنی اطلاع رسانی می‌شود.

مهدی زاده با بیان اینکه آغاز واکسیناسیون این گروه سنی نیازمند تأمین واکسن است، افزود: از اول مرداد سهمیه واکسن این گروه سنی وارد استان می‌شود که واکسیناسیون این گروه هدف نیز همزمان با ورود سهمیه واکسن، آغاز می‌شود.

 

 

 

همه ظرفیت‌ها برای اجرای پروژه مهر در خراسان جنوبی به‌کار گرفته شود

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی گفت: درخصوص اجرای پروژه مهر به عنوان یک پروژه ملی همه باید کمک کنیم و ظرفیت‌های استان را به‌کار گیریم تا این برنامه با موفقیت و پرشور برگزار شود.

“ناصر خوش‌ خبر” عصر چهارشنبه در نشست شورای آموزش و پرورش استان خراسان جنوبی افزود: براساس هدف‌گذاری آموزش و پرورش خراسان جنوبی امسال آیین نمادین بازگشایی مدارس در راستای پروژه استانی مهر به میزبانی شهرستان نهبندان برگزار خواهد شد.

وی گفت: آموزش و پرورش زمینه تحصیل همه دانش‌آموزان را فراهم کند و برنامه‌ریزی‌ها به گونه‌ای انجام شود که دانش‌آموزی در استان از تحصیل باز نماند.

معاون استاندار خراسان جنوبی با اشاره به وجود برخی مدارس مختلط در مقطع متوسط اول در استان افزود: در این خصوص ضمن پیشگیری از مشکل ایجاد شده باید تلاش شود که ادامه تحصیل دانش‌آموزان استان با مشکل مواجه نشود.

وی تاکید کرد: مسوولان آموزش و پرورش در سال تحصیلی جدید همه تلاش خود را به‌کار گیرند تا دانش‌آموزی در استان از تحصیل باز نماند.

خوش‌ خبر درباره نحوه تصویب ماده ۱۶ گفت: در این شورا مقرر شد جلسه‌ای به منظور بررسی، دقت و اثربخشی بیشتر به ریاست معاونت عمرانی استاندار و با دعوت از دستگاه‌های متولی در هفته آینده برگزار شود و خروجی این جلسه در جلسات آتی شورای آموزش و پرورش به بحث گذاشته شود و تصمیمات لازم را اتخاذ کنیم.

برابر ماده ۱۶ قانون تشکیل شوراهای آموزش و پرورش در استان‌ها، شهرستان‌ها و مناطق کشور همه شهرداری‌ها موظفند با توجه به نیازهای پیش بینی شده در طرح‌های تفصیلی شهرها با استفاده از امکانات و مجوزهای قانونی خود زمینه احراز مالکیت زمین‌های پیش‌بینی شده برای توسعه فضاهای آموزشی و پرورشی شهرهای مربوطه را برای ادارات آموزش و پرورش فراهم سازند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی افزود: در رابطه با ساماندهی نیروی انسانی اقداماتی خوبی در استان انجام شده اما نباید موضوع ورودی و خروجی نیرو در آموزش و پرورش به فراموشی سپرده و متناسب با نیاز استان باید نیرو جذب شود.

وی بیان کرد: باید جذب نیرو از طریق ماده ۲۸ و دانشگاه فرهنگیان پیگیری تا بخشی از کمبود نیروی استان جبران شود.

خوش خبر گفت: درخصوص کمک مالی به آموزش و پرورش، بررسی‌ها توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی انجام شود تا براساس توان و ظرفیت استان به این مجموعه فرهنگی کمک و بخشی از مشکلات آن حل شود.

وی افزود: نگاه فرمانداران در تخصیص اعتبارات به آموزش و پرورش یک نگاه ویژه و خاص باشد و همه دستگاه‌ها باید به آموزش و پرورش کمک کنند.

معاون استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: باید ظرفیت‌های بومی و منطقه‌ای را به‌کار گیریم و به دنبال ظرفیت‌های جدید برای پوشش ایاب و ذهاب دانش‌آموزان مناطق روستایی باشیم زیرا این موضوع تکلیف بزرگی برای ما به عنوان مسوولان نظام جمهوری اسلامی است که باید به آن توجه شود.

وی با اشاره به لزوم کنترل آسیب‌های اجتماعی دوران کرونا و پساکرونا گفت: ما امروز نیازمند تقویت مهارت‌های زندگی و چگونگی مدیریت مساله هستیم.

خوش خبر تاکید کرد: باید بررسی شود چه راهکارهایی باید به‌کار گرفته شود تا طرح آسیب‌شناسی دوران کرونا و پسا کرونا در استان به خوبی اجرایی شود.

وی مقوله مشاره را از آموزش و پرورش جدایی‌ناپذیر دانست و افزود: باید به این موضوع در مقاطع مختلف تحصیلی به خصوص در دوران کرونا و بعد از آن توجه شود تا زمینه‌ساز سلامت روحی و روانی دانش‌آموزان باشد.

 

۷۵ میلیارد ریال برای تجمیع کلاس‌های کم‌تعداد خراسان جنوبی نیاز است

بیرجند – ایرنا – مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: ۷۵ میلیارد ریال برای اجرایی شدن طرح تجمیع کلاس‌های زیر نُرم و هدایت دانش‌آموزان به مدارس شبانه‌روزی نیاز است.

محمدعلی واقعی روز چهارشنبه در نشست شورای آموزش و پرورش استان خراسان جنوبی افزود: لازمه تجمیع مدارس و کلاس‌های زیر نرم و در نتیجه کاهش کلاس‌های مختلط دوره اول متوسطه، هدایت دانش‌آموزان روستاها و مناطق کم‌جمعیت به سوی مدارس شبانه‌روزی با مشارکت و همراهی فرمانداران، بخشداران، دهیاران و اولیای دانش‌آموزان است.

وی نُرم دانش‌آموزی را برای تشکیل کلاس مستقل برای هر پایه در دوره اول و دوم ابتدایی ۲۲ نفر، متوسطه اول ۲۰ نفر، متوسطه دوم ۱۳ نفر و هنرستان ۱۰ نفر ذکر کرد و گفت: بر این مبنا حداقل تشکیل مدرسه روزانه در دوره اول و دوم متوسطه ۷۵ نفر و هنرستان ۵۰ نفر بوده و لازمه تشکیل دبیرستان یا هنرستان شبانه‌روزی حداقل ۸۰ نفر است.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی اظهار داشت: برای اجرای طرح تجمیع کلاس‌های زیر نُرم و ۳ هزار و ۷۰۰ دانش‌آموز علاوه بر تخصیص کلاس و نیروی انسانی از سوی آموزش و پرورش، اعتباری بالغ بر ۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان بابت هزینه غذایی و  هزینه ایاب و ذهاب این تعداد دانش‌آموز نیاز است که نیاز به مساعدت ویژه استانداری و سایر نهادها دارد.

وی افزود: تلاش می‌شود تا بخش زیادی از این مبلغ از طریق وزارتخانه جذب شود و مابقی هم استانداری مساعدت لازم را داشته باشد.

واقعی با اشاره به کمبود معلم در خراسان جنوبی نسبت به نُرم دانش‌آموزی و تلاش‌ها برای افزایش سهمیه استان در آزمون دانشگاه فرهنگیان و ماده ۲۸ گفت: امسال تلاش شد تا در این ۲ آزمون سهمیه تعیین شده برای استان در همه شهرستان‌ها افزایش پیدا کند.

وی با بیان اینکه با توجه به دستورالعمل ساماندهی نیروی انسانی در دوره متوسطه باید برای تاسیس یک واحد آموزشی حداقل ۷۵ دانش‌آموز حضور داشته باشند گفت: مدارس مختلط در مقطع متوسطه دوم در استان نداریم و این مدارس که روستایی هستند، صرفا در متوسطه اول است.

وی به بازدهی پایین مدارس مختلط با جمعیت پایین در روستاها اشاره کرد و گفت: مدارس متوسطه مختلط روستایی به دلیل اینکه یک دبیر باید همه یا بیشتر دروس را تدریس کند، بازدهی بالایی ندارد و بهتر است والدین فرزندان خود را به مدارس خوابگاهی تعیین شده که رایگان هم هستند، بفرستند.

واقعی عنوان کرد: وزارت آموزش و پرورش برای راه‌اندازی مدرسه متوسطه اول جدید، میانگین ۷۵ دانش‌آموز و برای استمرار مدارس در حال فعالیت میانگین ۶۰ دانش‌آموز را تعیین کرده است، البته چنانچه در روستایی تعداد دختران به ۳۰ دانش‌آموز برسد، برای دختران آن روستا می‌توان کلاس تشکیل داد.

وی با اشاره به اینکه به دنبال تجمیع دانش‌آموزان روستایی مناطق مختلف یک شهرستان در قالب مدارس خوابگاهی هستیم افزود: در مدارس خوابگاهی تمامی امکانات از غذا تا هزینه ایاب و ذهاب و حتی لوازم‌التحریر دانش‌آموزان به صورت رایگان به آنها داده خواهد شد، همچنین این مدارس از نیروهای بسیار توانمند با کلاس‌های قوی استفاده می‌شود تا دانش‌آموز آینده درخشانی را پیش رو داشته باشد.

دبیر شورای آموزش و پرورش خراسان جنوبی به مزیت مدارس خوابگاهی نسبت به مدارس مختلط با تعداد محدود دانش‌آموز اشاره کرد و افزود: دانش‌آموزان در مدارس خوابگاهی هیچ دغدغه‌ای جز تحصیل نخواهند داشت و از تمامی امکانات خوابگاه به صورت کاملا رایگان بهره خواهند برد.

وی بیان کرد: امسال بخش زیادی از مدارس مختلط روستایی (متوسطه اول) به دلیل کیفیت پایین آموزشی جمع‌آوری خواهند شد و آسیب‌های آموزشی و فرهنگی که این مدارس دارد، با راه‌اندازی خوابگاه‌ها کاهش می‌یابد.

واقعی با اشاره به اینکه کنکور ۱۴۰۰ در کمال سلامت و آرامش برگزار شد گفت: آزمون مدارس تیزهوشان نیز به دلیل شرایط کرونایی لغو شده است و در آینده برگزار خواهد شد.

وی با بیان اینکه خراسان جنوبی رتبه سوم کشوری از نظر معدل امتحانات نهایی دانش‌آموزان را کسب کرده است، افزود: این در حالی رقم خورد که ما در برخی مناطق زیرساخت‌های کافی برای آموزش‌های مجازی را نداشتیم اما در عین حال با تلاش همکاران و معلمان دلسوز و تلاش والدین و دانش‌آموزان این درخشش حاصل شد.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی درخصوص اتصال مدارس استان به شبکه ملی اطلاعات هم گفت: هنوز در برخی مناطق استان امکانات لازم برای این موضوع وجود ندارد که با تلاش‌های صورت گرفته به زودی این مناطق هم به شبکه ملی اطلاعات وصل خواهند شد.

وی افزود: فعالیت شورای پروژه مهر از ابتدای خرداد امسال با تشکیل کارگروه‌های مربوطه تشکیل شده است و تا بازگشایی مدارس ادامه دارد.

واقعی تصریح کرد: پروژه مهر با هدف برگزاری باشکوه آیین بازگشایی مدارس، ثبت‌نام دانش‌آموزان و خرید کتب درسی اجرا می‌شود.

وی سازماندهی نیروی انسانی، ساماندهی فضاهای آموزشی، پرورشی و فرهنگی و تربیت بدنی، زیباسازی فضاهای آموزشی، پیش‌بینی تمهیدات لازم و رعایت پروتکل‌های بهداشتی، آمادگی و تقویت فضای مجازی و تولید محتوای آموزشی الکترونیکی برای شرایط خاص احتمالی را از دیگر اهداف شورای پروژه مهر در استان برشمرد.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی اظهار داشت: امسال آیین نمادین بازگشایی مدارس، مراسم آغاز سال تحصیلی، گرامی داشت هفته دفاع مقدس و اربعین حسینی با حضور رییس شورای آموزش و پرورش استان به میزبانی شهرستان نهبندان انجام می‌شود.

معاونت برنامه‌ریزی و توسعه منابع اداره کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی هم گفت: سال گذشته مقرر شد به هر یک از ۱۳ اردوگاه استان ۱۳ میلیون تومان اعتبار اختصاص یابد که درخواست ما تحقق این موضوع است.

سکینه طیبی افزود: اختصاص اعتبار به پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی، اختصاص اعتبار به کانون‌های اوقات فراغت، اختصاص اعتبار به شهرستان‌های نهبندان و سربیشه برای ارتقای شاخص‌های توسعه یافتگی از جمله قول‌های مسوولان سازمان برنامه و بودجه و استاندار خراسان جنوبی در جلسات قبلی شورای آموزش و پرورش بود که با توجه به فصل توزیع اعتبارات این موضوع مدنظر قرار گیرد.

وی بیان کرد: در سال تحصیلی جدید ۱۷۸ هزار و ۵۹۹ دانش‌آموز در استان داریم که در ۲ هزار و ۶۰۰ آموزشگاه مشغول تحصیل خواهند شد و در مجموع ۱۴ هزار و ۵۳۳ نیروی انسانی در آموزش و پرورش خراسان جنوبی داریم و در سال تحصیلی جدید هزار و ۶۰۰ معلم کمبود داریم.

طیبی گفت: در دهه اخیر با رشد جمعیت دانش‌آموزی مواجه بودیم و تعداد دانش‌آموزان استان از ۱۳۵ هزار نفر در سال ۱۳۹۰ به ۱۸۰ هزار نفر در سال جاری افزایش یافته است، هر سال رشد دانش آموزی را داشته‌ایم اما تعداد معلمان ما کم شده‌اند.

معاون پرورشی و فرهنگی اداره‌ کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی هم گفت: آموزش و پرورش استان در ارزیابی شاخص‌های عمومی و تخصصی رتبه اول کشور را در سال تحصیلی جاری با همت همکاران فرهنگی پرتلاش ما کسب کرده است.

فرشید جعفری بیان کرد: در این شرایط جامعه دانش‌آموزان ما به صورت خودآگاه و ناخودآگاه در معرض انواع پیام‌های منفی در جامعه قرار می‌گیرند که این موضوع نشاط و شادابی آنان را تهدید می‌کند.

وی گفت: برای اینکه در دوران پساکرونا غافلگیر نشویم و از قبل برنامه‌ریزی داشته‌ باشیم، در این خصوص باید مشاوران، اولیا و دانش‌آموزان را در مدیریت زندگی توانمند کنیم تا درخصوص آسیب‌های دوران پسا کرونا موفق عمل کنیم.

جعفری بیان کرد: به دلیل کمبود مشاور اولویت اول ما پوشش مدارس متوسطه اول است در صورتی که در مدارس ابتدایی امروز مشاوره ضروری است و در مدارس ابتدایی از رابط مشاور استفاده می‌کنیم.

وی اظهار داشت: برای اجرای طرح آسیب‌شناسی دوران کرونا و پسا کرونا به اعتباری حدود ۱۰۰ میلیون تومان نیاز داریم و باید در اجرای این طرح والدین را نیز توانمند کنیم تا بهتر موفق شویم.

وی گفت: در هر شهرستان یک هسته یا یک مرکز مشاوره داریم و در مجموع در استان ۱۲ مرکز و هسته مشاوره وجود دارد، بار فقدان مشاور در مدارس برعهده این مراکز است و هزینه دریافتی از  دانش‌آموزان بسیار پایین است.

 

فرایند صدور مجوز سرمایه‌گذاری در خراسان جنوبی کوتاه شد

بیرجند – ایرنا – معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: فرایند صدور مجوز سرمایه‌گذاری در این استان براساس سیاست‌های ستاد توسعه خاوران کوتاه‌ شده است و امکان تسری این فرایند به دیگر طرح‌ها وجود دارد.

به گزارش روز پنجشنبه روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی “محمد فرهادی” درباره روال عادی که هر سرمایه‌گذار باید برای شروع فعالیت خود طی کند، گفت: متقاضی باید موافقت اصولی طرح مورد نظر خود را از دستگاه مربوطه اخذ کند، سپس متناسب با طرح پیشنهادی، زمین مورد نیاز را تعیین و معرفی کند.

وی ادامه داد: متقاضی مکلف است استعلام‌های پانزده یا هفده‌گانه مرتبط با موضوع فعالیت و زمین مدنظر خود را از دستگاه‌های مختلف اخذ کند که گاهی این فرایند به تناسب نوع کار ۹ ماه تا یک سال زمان می‌برد.

معاون استاندار خراسان جنوبی گفت: بارها این اتفاق افتاده تا زمانی که آخرین استعلام دریافت می‌شود، اعتبار استعلام اولیه منقضی می‌شود و نگرانی‌هایی برای سرمایه‌گذار به همراه دارد.

وی افزود: همین نگرانی‌ها گاهی سبب انصراف سرمایه‌گذاران از ادامه فعالیت می‌شود.

فرهادی با اشاره به اینکه تاکنون بیش از ۱۰۰ طرح سرمایه‌گذاری در ستاد توسعه خاوران شناسایی شده است گفت: برای هر کدام از این طرح‌ها، متناسب با نوع فعالیت و براساس اطلاعات GIS دستگاه‌ها، زمین مورد نظر، مکان‌یابی می‌شود.

وی تصریح کرد: دستگاه‌ها مکلفند حداکثر تا یک ماه پاسخ استعلام‌های مربوطه را ارائه کنند و بعد از تکمیل شدن استعلام‌ها، “مجوز بی‌نام” صادر می‌شود.

وی با بیان اینکه اطلاعات طرح‌های سرمایه‌گذاری و مجوزهای بی‌نام بر سایت ستاد توسعه خاوران بارگذاری می‌شود گفت: متقاضیان سرمایه‌گذاری می‌توانند با مراجعه به این سایت از طرح‌ها و مجوزها مطلع شوند و متناسب با سرمایه‌ای که دارند، برای سرمایه‌گذاری اقدام کنند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: از آنجایی که دریافت برخی استعلام‌ها پرداخت هزینه دارد، همه این هزینه‌ها به مجوز ضمیمه می‌شود و متقاضی بعد از دریافت مجوز بی‌نام، این هزینه‌ها را می‌پردازد.

وی افزود: با توجه به اینکه در همه فرایند طی شده، متقاضی نیاز به مراجعه به دستگاه‌ها و دریافت استعلام خاصی ندارد، تنها کاری که در این مرحله صورت می‌گیرد، این است که مجوز به نام فرد متقاضی ثبت می‌شود.

فرهادی اظهار داشت: این فرایند در حال حاضر برای طرح‌های ستاد توسعه خاوران انجام می‌شود اما به جهت رفع دغدغه سرمایه‌گذار، امکان تسری آن به دیگر طرح‌ها حتی در بخش خصوصی هم وجود دارد.

وی خراسان‌ جنوبی را جزیره‌ای کمتر شناخته شده خواند و گفت: از وظایف بسیار ارزشمند ستاد توسعه این است که همه ظرفیت‌ها را به خوبی معرفی می‌کند.

معاون استاندار خراسان جنوبی افزود: از اقدامات خوب ستاد توسعه خاوران، راه‌اندازی قرارگاه پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌هاست که نشان می‌دهد تنها در بدو ورود برای سرمایه‌گذار فرش قرمز پهن نمی‌شود بلکه در ادامه راه و حین کار هم در کنارش هستیم و مشکلاتش را پیگیری می‌کنیم.

وی از خراسان جنوبی به عنوان استان پیشرو در صدور مجوزهای بی‌نام سرمایه‌گذاری نام برد و گفت: براساس سیاست‌های ستاد توسعه خاوران و به ابتکار شخص استاندار، موضوع صدور مجوزهای بی‌نام در راستای تسهیل شرایط برای سرمایه‌گذاران به طور ویژه دنبال شد.

فرهادی اظهار داشت: برنامه‌های ستاد توسعه خاوران با محوریت شعار سال “تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها” و به منظور رفع موانع از مسیر تولید و اشتغال در استان تدوین و اجرا می‌شود و تعیین شعار سال یک نامگذاری به تنهایی نیست بلکه ریل‌گذاری و سیاستگذاری برای به حداقل رساندن مشکلات کشور در همه زمینه‌هاست.

 

 

 

 

محدودیت‌های کرونایی به مناطق قرمز خراسان جنوبی بازگشت/۷

محدودیت‌های کرونایی به مناطق قرمز خراسان جنوبی بازگشت

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: محدودیت‌های تردد، فعالیت صنوف، حضور کارکنان و برگزاری اجتماعات در شهرستان‌های قرمز استان خراسان جنوبی اعمال می‌شود و از طریق مکاتبه به فرمانداران و دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شده است.

کامبیز مهدی‌زاده روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: دستورالعمل مدیریت هوشمند محدودیت‌های جامع به صورت هوشمندانه با تغییر رنگ شهرستان‌ها کاملا قابلیت اعمال دارد و نیاز به مصوبه جدید نیست.

وی اظهار داشت: از مردم درخواست داریم هرچند در مدت طولانی تحت تاثیر شیوع کرونا قرار گرفته‌اند، برای کنترل سریع پیک پنجم و اینکه افراد کمتری درگیر بیماری شوند، حداکثر همکاری را در محدودیت فعالیت‌های صنوف، اجتماعات و ترددها داشته باشند تا شاهد باشیم این پیک و خیز سریع‌تر رو به کاهش برود.

براساس آخرین رنگ‌بندی شهرستان‌ها از ۲۴ تیر ماه که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد، شهرستان‌های نهبندان، بیرجند و طبس در وضعیت قرمز (خیلی پرخطر)، شهرستان‌های فردوس، قاینات، سربیشه و درمیان در وضعیت نارنجی (پرخطر) و بشرویه، زیرکوه، خوسف و سرایان نیز در وضعیت زرد (متوسط خطر) هستند.

با قرمز شدن بیرجند و طبس از هفته جاری تعداد شهرستان‌های با وضع قرمز کرونایی در این استان به سه شهرستان افزایش یافت.

افزایش فوتی‌های کرونا در خراسان جنوبی به ۹۳۹ نفر

تعداد فوتی‌های کرونا در خراسان جنوبی با ثبت ۲ فوت دیگر در شبانه روز گذشته به ۹۳۹ نفر رسید.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: در شبانه روز گذشته ۱۴۴ آزمایش مولکولی کرونا در استان گرفته شد که ۴۵ بیمار جدید شامل ۲۰ بیمار بستری و ۲۵ نمونه سرپایی شناسایی شدند.

دکتر مهدی زاده افزود: هم اکنون نیز ۲۸۵ بیمار حاد تنفسی در بیمارستان‌های استان بستری اند که ۱۳۶ نفر آنان مبتلا به کرونا هستند و از این تعداد ۶ نفر در بخش‌های آی سی یو نگهداری می‌شوند.

وی گفت: در خراسان جنوبی تا کنون ۴۶ هزار و ۳۵۰ نفر، نوبت اول واکسن کرونا و ۲۴ هزار و ۸۸۹ نفر نوبت دوم را نیز دریافت کرده اند.

 

 

 

 

 

 

 

کشف مزرعه استخراج ارز دیجیتال در بشرویه/۴

کشف مزرعه استخراج ارز دیجیتال در بشرویه

 فرمانده انتظامی شهرستان بشرویه گفت: مزرعه استخراج ارز دیجیتال در این شهرستان با ۲۷ دستگاه استخراج ارز دیجیتال قاچاق کشف شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ فاضل مریمی اظهار داشت: ماموران انتظامی شهرستان بشرویه اخباری را مبنی بر نگهداری تعدادی دستگاه استخراج ارز دیجیتال در یکی از معادن شهرستان دریافت کردند که بلافاصله پیگیری موضوع در دستور کار مأموران پلیس قرار گرفت.

وی افزود: ماموران با انجام تحقیقات تخصصی و پلیسی، محل نگهداری دستگاهای استخراج ارز دیجیتال را شناسایی کردند که پس از هماهنگی با مقام قضایی با رعایت حقوق شهروندی این محل را بازرسی کردند.

فرمانده انتظامی بشرویه گفت: ماموران در بازرسی و پاکسازی از محل معدن ۲۷ دستگاه استخراج ارز دیجیتال غیرمجاز و وسایل جانبی آن را کشف کردند و یک متهم دستگیر شد.

وی با بیان اینکه متهم دستگیر شده به همراه پرونده به مراجع قضایی معرفی شده است تصریح کرد: ارزش ریالی این اقلام غیرمجاز توسط کارشناسان مربوطه بالغ بر پنج میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال برآورد شده است.

سرهنگ مریمی افزود: دستگیری مجرمان و برخورد با هنجارشکنان همواره در دستور کار پلیس قرار دارد و از مردم درخواست داریم برای کمک به اقتصاد و آرامش بخصوص امنیت جامعه در صورت اطلاع از این گونه موارد بلافاصله مراتب را از طریق تماس با شماره ۱۱۰ به پلیس اطلاع دهند.

 

ثبت جهانی ۴ کاروانسرای خراسان جنوبی پیگیری می شود/۲-۳

رمضانی گفت: ثبت جهانی چهار کاروانسرای خراسان جنوبی در حال پیگیری است

«حسن رمضانی» در گفتگو با خبرنگار شبستان در بیرجند با اشاره به پیگیری و جمع آوری مدارک مورد نیاز برای ثبت جهانی شدن کاروانسراها در استان، اظهار داشت: کاروانسراهای سرایان، چهل پایه و ده محمد به زودی ثبت جهانی می شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان‌جنوبی با اشاره به وجود ۱۰ هزار هنرمند دارای شناسنامه در بخش گردشگری و صنایع دستی استان، از شناسایی ۶۰ رشته صنایع دستی در خراسان جنوبی طی این سال ها خبر داد و گفت: در سنوات گذشته رشته های منسوخ شده ای مانند مله بافی، برک بافی، پارچه بافی و… شناسایی و احیا شده اند.

وی افزود: پس از پیگیری های انجام شده و ثبت ملی این رشته ها، خوسف به عنوان شهر ملی مله بافی، مود شهر ملی برک بافی، تراش سنگ های قیمتی در خور شناسایی و ثبت شده است.

به گفته وی رشته منسوخ شده پارچه بافی خراشاد نیز پس از پیگیری های انجام شده احیا و ثبت ملی و جهانی شد.

مدیرکل میراث فرهنگی خراسان‌جنوبی از فعالیت سه کمپ بیابانی در دهسلم و بشرویه خبر داد و گفت: یک کمپ نیز در دق اکبر آباد خوسف در حال ساخت است و به زودی فعالیت خود را آغاز می کند.

تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری در معادن مس خراسان جنوبی به امضا رسید/۳

تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری در معادن مس خراسان جنوبی به امضا رسید

 تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری برای بهره‌برداری از معادن مس کوچک مقیاس خراسان جنوبی در ستاد توسعه خاوران امضا و مبادله شد.

این تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری به ارزش ۹۰ میلیارد تومان روز پنجشنبه در دوازدهمین نشست ستاد توسعه خاوران بین استاندار خراسان جنوبی و سرمایه‌گذار بخش خصوصی مبادله شد.

عنوان این طرح “کنسانتره اکسیدی و سولفیدی” است و از مرداد سال جاری وارد فاز اجرا می‌شود.

سرمایه‌گذار بخش خصوصی برای اجرای این طرح در شهرستان سربیشه ۹۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری می‌کند.

استاندار خراسان جنوبی در این نشست گفت: براساس این تفاهم‌نامه سه معدن مس به بخش خصوصی برای بهره‌برداری با دوره زمانی ۱۲ ماهه واگذار شد که برای ۴۵ نفر اشتغال ایجاد خواهد کرد.

حمید ملانوری افزود: در این تفاهم‌نامه به دنبال فعال‌سازی منابع معدنی و ذخایر معدنی استان هستیم و زمان اجرای طرح ۱۲ ماه است.

خراسان‌ جنوبی از ذخایر مس و طلای بسیار خوبی برخوردار است که موضوع فرآوری این معادن و دیگر ذخایر در دستور کار ستاد توسعه خاوران برای جذب سرمایه‌گذار قرار دارد.

وی با بیان اینکه این ستاد جهت تسهیل سرمایه گذاری و رفع مشکلات سرمایه گذاران ایجاد شده است گفت: کارگاه‌ها و واحد‌های تولیدی که توسط سپاه انصارالرضای استان عارضه یابی شده است باید توسط دستگاه‌های متولی رفع مشکل شود.

استانداربا اشاره به اینکه موانع موجود سر راه فعالیت این واحد‌ها باید در ۴ گروه دسته بندی شود افزود: واحد‌های تولیدی استان در سه بخش نیروی کار ماهر، نیروی کار متخصص در سطح کارشناسی و نیروی کار مدیریتی نیازمند توجه است.

ملانوری به راه اندازی کارخانه چدن خوسف و فولا قائنات هم اشاره کرد و گفت: کارخانه چدن خوسف تا پایان تیرماه براساس تاکید‌های انجام شده باید فعالیت خود را آغاز و نیرو‌های تعدیل شده خود را به کار گیرد و در این زمینه کوتاهی پذیرفته نیست.
وی همچنین افزود: کارخانه فولاد قائنات تا ۱۵ مرداد ماه باید افتتاح شود.

ملانوری همچنین به ایده‌های دانش آموزی جهت تربیت نیروی خوب نیز اشاره کرد و گفت: هدف از میدان دادن به این ایده ها، پرورش خودباوری در دانش آموزان برای توسعه استان است.

استاندار افزود: از تولیدات خوب استقبال و حتی تولیدات دانش آموزان را خریداری می‌کنیم.

همچنین در این جلسه مقرر شد تا دو هفته آینده نمایشگاهی از ایده‌های دانش آموزان توسط آموزش و پرورش برگزار و ایده‌های خوب برای انعقاد تفاهم نامه امضا شود.

فرهادی معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار هم در این جلسه با بیان اینکه جهت تسهیل روند سرمایه گذاری پاسخ استعلامات ظرف ۷۲ ساعت به دست ما میرسد گفت: حمایت از سرمایه گذاران و نگرانی سرمایه گذاران از وجود مجوز‌های تکراری از جمله دغدغه‌های اصلی قرار گاه مانع زدایی استان بود که زمان صدور آن کوتاه شده است.

سردار قاسمی فرمانده سپاه انصار الرضای استان هم با بیان اینکه عارضه یابی میدانی در ۱۱۶ کارخانه و کارگاه توسط نیرو‌های بسیج انجام شده است گفت: در این راستا ۱۶ مشکل عمده مطرح شده که مهمترین مانع تولید، کمبود سرمایه گذار و تاخیر در واگذاری زمین بود.
وی افزود: بدهی دولت به پیمانکاران، هزینه‌های بالای مالیاتی، وجود موانع قانونی و نبود زیرساخت‌های مناسب حمل و نقل از جمله دگیر مشکلات پیش روی واحد‌های تولیدی در استان است.

 

 

رفع تصرف و خلع ید ۶۴ هکتار از اراضی ملی/۲-۳

۶۴ هکتار از اراضی ملی در خراسان جنوبی در سه ماهه ابتدای امسال رفع تصرف و خلع ید شد.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی استان گفت: در سه ماهه ابتدای سال ۱۷ هکتار از اراضی ملی در استان رفع تصرف و ۴۷ هکتار نیز خلع ید شد.

سرهنگ رمضانی افزود: بیشترین خلع ید در سه ماهه ابتدای سال مربوط به شهرستان بیرجند با ۲۱ هکتار در قالب ۱۹ پرونده و بیشترین رفع تصرف هم با ۱۰ هکتار مربوط به شهرستان خوسف در قالب ۱۲ پرونده بود.

وی افزود: در سه ماهه ابتدای سال در مقایسه با مدت مشابه پارسال در حوزه خلع ید افزایش ۳۱۹ درصدی و در حوزه رفع تصرف‌ها کاهش ۷۹ درصدی داشتیم.

 

 

 

حمل حشیش با پژو در بیرجند/۴

مأموران انتظامی بیرجند در بازرسی از سواری پژو، ۵۷ کیلوگرم حشیش در این شهرستان کشف کردند.

فرمانده انتظامی استان گفت: مأموران انتظامی بیرجند اطلاعاتی مبنی برحمل مواد مخدر توسط سوداگران مرگ در محور‌های اصلی این شهرستان دریافت کردند که تیم‌های عملیاتی برای بررسی موضوع اعزام شدند.

سردار فرشید افزود: ماموران هنگام کنترل محور‌های مواصلاتی شهرستان بیرجند به یک سواری پژو ۴۰۵ که با سرعت در حال حرکت بود، مشکوک و با علائم هشدار دهنده به راننده خودرو دستور ایست دادند که راننده با مشاهده پلیس بر سرعت خود افزود و متواری شد.

فرمانده انتظامی خراسان جنوبی گفت: مأموران در اقدامی منسجم و هماهنگ سواری پژو را متوقف و در بازرسی از آن ۵۷ کیلو و ۱۳۰ گرم حشیش کشف کردند.

این مقام ارشد انتظامی گفت: متهم دستگیر شده به همراه پرونده به مراجع قضائی معرفی شد.

 

 

 

 

با حضور رئیس سازمان بسیج سازندگی کشور؛

برگزاری یادواره شش جهادگر آسمانی خراسان جنوبی

یادواره شش جهادگر آسمانی استان خراسان جنوبی در شهر آیسک، شهرستان سرایان برگزار شد.

برگزاری یادواره شش جهادگر آسمانی استان خراسان جنوبیبه گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز خراسان جنوبی، همزمان با سالروز عروج آسمانی محمد خراسانی جهادگر بسیجی شهر آیسک در اردوی جهادی ، دیشب یادواره شش جهادگر آسمانی استان با رعایت دستورالعمل های بهداشتی در حسینیه شهدای شهر آیسک برگزار شد.
در این مراسم رئیس سازمان بسیج سازندگی کشور با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی امتداد خون شهدای کربلاست افزود: تشکیل حکومت اسلامی و هسته های اجتماعی برای اولین بار بعد از ائمه معصومین علیه السلام در جمهوری اسلامی ایران اجرا شد و سیاست و دیانت ما امروز در تمام شئون زندگی اجتماعی مردم جاری و ساری است.
سردار زهرایی با بیان اینکه بسیج مولود انقلاب اسلامی است ، افزود: منطق خدمت بی منت به مردم در بسیج شکل گرفته است و نیروهای انقلابی و مومن پای کار در سازمان بسیج نوکران مردم بوده و بسیج خود نیز یک نهاد مردمی است.
وی با بیان اینکه نظام ما بر مبنای «خدا محوری، ولایت محوری و مردم محوری» شکل گرفته است ، گفت: بسیج نیروی تبین کننده بین امام و امت و تسهیل کننده امور است.
مسئول سازمان بسیج سازندگی کشور با بیان اینکه اقتدار امروز کشورمان  نشات گرفته از  توان نظامی ایران اسلامی است، گفت: این اقتدار چشم طمع دشمن در تعرض به ایران اسلامی را کور کرده است.

زهرایی با بیان اینکه در شرایط فعلی جنگ با فقر و محرومیت و جنگ اقتصادی ماموریت بسیج است ، گفت: دشمن بیکار ننشسته و برخی افرادی که تولید کننده فقر و محرومیت هستند در بدنه مدیریتی کشور  هر روز سفره مردم را تنگ تر کنند.

رئیس سازمان بسیج سازندگی کشور با گرامیداشت یاد و خاطره ۴۷ جهادگر آسمانی کشور از پیگیری یک ساله اخیر برای قرار گرفتن این عزیزان در لیست شهدای خدمت اشاره کرد و از پیگیری مراحل آن در مجلس شورای اسلامی خبر داد.
زهرایی با اشاره به فعالیت ۴۲ هزار گروه جهادی در کشور با حضور بیش از ۷۰۰ هزار جهادگر بسیجی اعلام کرد: جهادگران در عرصه پشتیبانی از دولت و خدمت رسانی به مردم از هیچ کوششی فروگذار نمی کنند.

 

 

 

تعطیلی مراکز تعویض پلاک و کلاسهای آیین نامه در شهرهای قرمز/۲-۴

رئیس پلیس راهور خراسان جنوبی اعلام کرد: مراکز تعویض پلاک خودرو و کلاس های آیین نامه رانندگی در شهرهای با وضع قرمز کرونایی استان تعطیل است.

سرهنگ علیرضا عباسی گفت: تمامی خدمات تعویض پلاک و کلاس‌های آموزشی آیین نامه در شهر‌های طبس، نهبندان و بیرجند به علت وضع قرمز کرونا تا اطلاع ثانوی تعطیل هستند.

وی افزود: همچنین تردد غیرضرور خودرو‌ها در کلیه شهر‌های استان از ساعت ۲۲ تا ۳ بامداد ممنوع است و با متخلفان طبق قانون برخورد خواهد شد.

 

 

 

 

بارندگی ۲ میلیمتری در اسفندیار طبس/۲

ایستگاه اسفندیار در شهرستان طبس با ۲ میلی متر بارندگی بیشترین میزان بارش‌های خراسان جنوبی را در شبانه روز گذشته ثبت کرد.

کارشناس هواشناسی استان گفت: در شبانه روز گذشته پس از ایستگاه اسفندیار طبس که در شبانه روز گذشته ۲ میلیمتر بارندگی داشت ، رقه بشرویه یک میلی متر، طبس و خرو حدود یک میلی متر، سرایان، خوسف، بشرویه و ارسک کمتر از یک میلیمتر و بارندگی در فردوس هم ناچیز گزارش شد.

 

 

 

 

 

درخشش مربی و عضو کانون خراسان جنوبی در ششمین مهرواره فصلی عکس کانون/۲-۳

درخشش مربی و عضو کانون خراسان جنوبی در ششمین مهرواره فصلی عکس کانون

با معرفی برگزیدگان ششمین مهرواره فصلی عکس توسط انجمن عکاسان کانون نوجوان، مربی مسئول مرکز شماره دو طبس و عضو نوجوان مرکز فرهنگی و هنری کانون فردوس خوش درخشیدند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، طاهره حمیدی مدیر کل کانون استان با اعلام این خبر گفت: این مهرواره با هدف به تصویرکشیدن زیبایی‌های فصل بهار در شهر یا روستا و موضوع ماه مبارک رمضان طراحی و اعلام شده بود تا اعضا و مربیان با نگاهی دقیق به طبیعت و جغرافیای بومی و محلی جای‌جای کشور و حال و هوای ماه رمضان در این فراخوان شرکت کنند.

وی افزود : تعداد ۶۰  اثر از مربیان  و اعضای کانون استان به دبیرخانه این مهرواره ارسال شد که از این بین اثر محمد فاضل ارفعی در گروه سنی ۱۵+ سال(نوجوان) از مرکز فرهنگی و هنری کانون فردوس به عنوان برگزیده و اثر معصومه جلالیان مربی مسئول مرکز فرهنگی و هنری کانون شماره دو شهرستان طبس در بخش بزرگسالان(کارشناسان ومربیان کانون) عنوان شایسته تقدیر را از آن خود کردند.

گفتنی است عکس‌های برگزیده، تقدیری و راه‌یافته به نمایشگاه، در بخش گالری کانون مجازی کانون به نشانی kpf.ir در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفته است.

یادآوری می‌شود فراخوان مهرواره‌ی عکسِ فصل تابستان سال ۱۴۰۰ به زودی از سوی انجمن عکاسان نوجوان کانون پرورش فکری منتشر خواهد شد.

 

 

 

اجرای طرح استعدادیابی رشته شطرنج/۷

طرح استعدادیابی و نخبه یابی رشته شطرنج در خراسان جنوبی برگزار می‌شود.

این اولین فراخوان استعدادیابی و نخبه یابی در رشته شطرنج ویژه نابینایان و کم بینایان در دو بخش آقایان و بانوان است.

این طرح استعداد یابی در رده‌های ۸ تا ۱۵ سال با همکاری هیات ورزش‌های نابینایان و کم بینایان با همکاری اداره کل ورزش و جوانان استان در تابستان امسال برگزار می‌شود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برگزاری دوره مربیگری آمادگی جسمانی درجه ۳ ویژه بانوان/۷

دوره ۶ روزه مربیگری آمادگی جسمانی درجه ۳ ویژه بانوان در خراسان جنوبی برگزار شد.

دوره آمادگی جسمانی درجه ۳ ویژه بانوان توسط کمیته آموزش استان و با حضوربرگزاری دوره مربیگری آمادگی جسمانی درجه ۳ ویژه بانوان در خراسان جنوبی شرکت کنندگان از سراسر استان از تاریخ ۱۹ تیر امسال به مدت ۶ روز به مدرسی مریم مهرجو مدرس رسمی فدراسیون و با حضور نایب رئیس هیات استان وحیده فقیهی با رعایت دستورالعمل های بهداشتی در بیرجند برگزار و پس از برگزاری آزمون تئوری و عملی به پایان رسید

 

 

چهار مرغداری در خراسان جنوبی به تعزیرات حکومتی معرفی شدند/۴

چهار مرغداری در خراسان جنوبی به تعزیرات حکومتی معرفی شدند

 معاون بازرسی و حمایت از مصرف‌کنندگان سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی از تشکیل پرونده تخلف برای چهار واحد مرغداری در این استان و معرفی آنها به تعزیرات حکومتی خبر داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، علی تهوری افزود: ارزش ریالی پرونده‌های متشکله برای این چهار واحد متخلف در حوزه تامین مرغ گوشتی استان بیش از سه میلیارد و ۹۰۰ میلیون ریال است.

وی با تاکید بر نظارت مستمر به تولید، تامین و توزیع مرغ از سوی بازرسان این سازمان تصریح کرد: این پرونده‌های تخلف در راستای نظارت بر تولید و توزیع مرغ در نیمه دوم تیر ماه تشکیل و برابر قانون به دلیل تخلف عرضه خارج از شبکه برای رسیدگی به تعزیرات حکومتی ارسال شد.

معاون بازرسی و حمایت از مصرف‌کنندگان سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: میزان عرضه خارج از شبکه مرغ در این چهار پرونده بیش از ۲۳ هزار و ۲۶۸ کیلوگرم است.

تولید مازاد بر نیاز مرغ در خراسان جنوبی و از طرفی تفاوت قیمت در استان‌های مجاور سبب شده برخی تولیدکنندگان به عرضه خارج از شبکه مرغ روی بیاورند؛ اقدامی که باعث برخورد قانونی و تشکیل پرونده شده است.

در حال حاضر ۵۶۹ واحد مرغ گوشتی با ظرفیت تولید سالانه ۵۹ میلیون و ۸۳ هزار تن در استان خراسان جنوبی فعال است.

 

 

افتتاح مرکز مداخله در بحران بهزیستی خوسف/۲

مرکز مداخله در بحران فردی خانوادگی و اجتماعی خوسف با هزینه کرد یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون ریال امروز با حضور مسئولان افتتاح شد.

معاون اموراجتماعی بهزیستی خراسان جنوبی با اشاره به پیگیری فرمانداری خوسف برای راه اندازی اورژانس و مرکز مداخله در بحران فردی در شهرستان گفت: مرکز مداخله در بحران فردی، خانوادگی و اجتماعی با هدف کنترل و کاهش بحران‌های فردی، خانوادگی و اجتماعی راه اندازی شده است.

شیخانی ارتقای سطح دانش و آگاهی‌های افراد در مقابله با مشکلات، افزایش آگاهی و شناخت از اجتماع برای مقابله با شرایط بحرانی آسیب ها، مداخله موثر برای کاهش آسیب ها، ارتقاء توانمندی‌ها و شناسایی آسیب‌های اجتماعی نوپدید و بازپدید را از دیگر اهداف مرکز مداخله بهزیستی خوسف عنوان کرد و گفت: این مرکز می‌تواند به زوجین متقاضی طلاق، دختران و پسران فراری از منزل، کودکان خیابانی و کار، همسرآزار دیده،  زنان و دختران در معرض آسیب، افرادی که قصد خودکشی دارند و کودکان آزار دیده خدماتی ارائه دهد.

 

 

 

۱۰۰ هزار متر مربع از معابر شهر بیرجند امسال آسفالت شد

۱۰۰ هزار متر مربع از معابر شهر بیرجند امسال آسفالت شد

 رییس سازمان عمران و بازآفرینی فضاهای شهری شهرداری بیرجند گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۱۰۰ هزار متر مربع از معابر شهر بیرجند با اعتبار ۱۴ میلیارد تومان آسفالت شده است.

مهدی حدیدی‌نژاد روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: روکش آسفالت میدان شهدا، خیابان قرنی و صیاد شیرازی به متراژ ۹ هزار متر مربع انجام شده است.

وی بیان کرد: آسفالت خیابان انقلاب در ۲ لاین و میدان امام حسین (ع) به متراژ ۱۶ هزار و ۵۰۰ متر مربع، خیابان کلاهدوز و انقلاب ۱۰ هزار متر مربع، کاظمیه هزار متر مربع، خیابان شهید کوشه‌ای ۶ هزار متر مربع، خیابان طالقانی ۱۲ هزار متر مربع، خیابان امام رضا (ع) ۲۵ هزار متر مربع و آسفالت معابر محله مهرشهر بیرجند به متراژ ۱۸ هزار متر مربع انجام شده است.

رییس سازمان عمران و بازآفرینی فضاهای شهری شهرداری بیرجند گفت: آسفالت ۳۰۰ هزار متر مربع از معابر مرکز استان در سال جاری را با اعتبار ۳۲ میلیارد تومان در دستور کار قرار دادیم که تا پایان مرداد ۱۰۰ هزار متر مربع دیگر از معابر شهر آسفالت خواهد شد.

وی اظهار داشت: پیش‌بینی می‌شود امسال در راستای رفاه شهروندان در زمینه آسفالت معابر شهری بیش از تعهد سالانه عمل کنیم و تلاش این است که روکش آسفالت اکثر معابر اصلی بیرجند که دچار مشکل اساسی است را در ۶ ماه نخست امسال به اتمام برسانیم.

۲ منطقه و چهار ناحیه در شهرداری بیرجند وجود دارد و ناحیه ویژه خدماتی “بند دره” به عنوان ناحیه پنجم نیز از سوی شورای اسلامی شهر بیرجند تصویب شد.

 

روایت دویدن‌هایی که به جاده رونق تولید ختم نمی‌شود/مُهر بی مهری بر پیشانی قیر امولسیون

بزرگترین کارخانه قیر امولسیون شرق کشور که در روزگاری آوازه کار و تلاشش در دو شیفت شنیده می شد ، حالا با تنگناهای راه پر پیچ و خم تولید دست و پنجه نرم می کند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، مردی از جنس امید، کار آفرینی که در مسیر پر پیچ و خم تولید ، سوسوی فانوس امیدش تا مرز خاموشی کشانده شده است.

علیدوست کارآفرینی است که از سال ۸۵ کار خود را با احداث کارخانه و تولید قیر امولسیون آغاز کرده و در سال ۸۷ موفق به اخذ اولین پروانه بهره برداری کارخانه اش شد.

کارخانه ای که  عمده تولیدات  آن در مصارف راهسازی و بخش دیگر آن در پروژه‌های عمرانی و سایر حوزه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کار افرین

۲۰ کشور خارجی مشتری پروپاقرص قیر امولسیون

با او همراه شدیم تا قصه پر از غصه تولید را از زبان خودش بشنویم.

علیدوست گفت: در این کارخانه انواع گریدهای قیر را تولید می‌کنیم که تولیداتمان علاوه بر تامین نیاز داخل استان به بیش از ۲۰ کشور دنیا نیز صادر می‌شود.

او تضمین کیفیت محصولات تولیدی از اهداف اصلی این کارخانه بر شمرد و بیان کرد: خوشبختانه تا به امروز هیچ گونه نارضایتی از سوی مشتری‌ها را نداشته ایم و نمونه محصول‌های تولیدی که به دست مشتریان رسیده رضایت آنان را جلب کرده است.

این محصولات پس از بارگیری روانه بازار‌های تایوان، سنگاپور، قطر، تایلند، مالزی، امارات متحده عربی، پاکستان، ازبکستان، افغانستان وترکیه می‌شود و سالانه مبلغی حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار میلیون دلار سهم تولید استان در این حوزه می‌شود.

بازار‌های داخلی با تولیدات محصولات این کارخانه رنگ و رو گرفته و حالا نگاه‌ها برای تسخیر بازار‌های آن سوی مرز‌ها است.

علیدوست ادامه داد: ۳۰ کارگر در دو خط تولید و به صورت دو شیفت مشغول به کار بودند، اما ۵ ماهی می‌شود که یک شیفته مشغول فعالیت هستند.

قیر

همتی بلند که زیر پای موانع تولید لگد مال شده است

با خودم گفتم حتما کرونا پای تولیدشان را لنگ کرده، اما انگار اینگونه نیست.

علت را جویا شدم؛ دل پر دردی داشت از عدم حمایت مسئولان و گره‌هایی که برخی سازمان‌ها و بانک‌ها بر طالع تولید کارخانه اش زده بودند.

او اظهار کرد: هیچ گونه مشکلی در زمینه تامین مواد اولیه، بازار فروش، سرمایه گذاری و دانش فنی نداریم و حتی یک روز هم خط تولید ما از تولید جا نمانده، اما در حال حاضر این گره‌های کوری که بر سر راه توسعه کارخانه بوده سایه‌ای سنگین بر تولید انداخته و ما را از ادامه دادن این راه نا امید کرده است.

آقای علیدوست با صراحت گفت: با اینکه بومی منطقه هستم، اما در صورت تداوم این وضعیت دیگر حاضر نیستم حتی یک ریال در خراسان جنوبی سرمایه گذاری کنم.

کارخانه

 

چرخش چرخ‌های تولید و اشتغال چشم به راه همت مسئولان

از او در مورد توسعه کارخانه پرسیدم این طور پاسخ داد: اگر همت و حمایت مسئولان با ما یار می‌شود با استفاده از ظرفیت فروش خوبی که در خارج از کشور داریم قادر بودیم در سه شیفت کاری تولیدات خودمان را افزایش دهیم، اما در حال حاضر جای امیدواری برای توسعه کارخانه نیست و اگر همین روند ادامه پیدا کند کار را متوقف و سرمایه گذاری را در خارج از استان ادامه خواهیم داد.

جگری یکی از کارگران خط تولید این کارخانه گفت: چند سالی می‌شود که در این کارخانه مشغول به کارم، اما ۷ ماهی می‌شود که از ۲ شیفت به یک شیفت کاری رسیدیم.

او افزود: بیش از ۳۰ کارگر در این خط تولید مشغول به فعالیت بودند، اما حالا چند نفر از همکارانم خانه نشین شده اند.

روایت دویدن‌هایی که به جاده رونق تولید ختم نمی‌شود/مهر بی مهری بر پیشانی قیر امولسیون

یکی دیگر از کارگران این مجموعه ادامه داد: تعدیل نیرو‌های پی در پی نگرانی زیادی را برای ما به وجود آورده، کاش مسئولان فکری به حال واحد‌های تولیدی کنند و با خرید محصولات کارخانه ما و حمایت از تولیدات بومی زمینه را برای شکوفایی اقتصاد استان هموار کنند.

تنها معاون عمران و روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان جنوبی گفت: طی بررسی‌های صورت گرفته و پایش کیفیت قیر این کارخانه به پیمانکاران متولی امر ساخت و ساز راه‌های روستایی توصیه شده تا خرید تولیدات این کارخانه را در دستور کار خود قرار دهند.

او افزود: پیش بینی شده امسال بخش عمده قیر مصرفی ساخت و توسعه راه‌های روستایی خود را از این کارخانه تامین کنیم.

روایت دویدن‌هایی که به جاده رونق تولید ختم نمی‌شود/مهر بی مهری بر پیشانی قیر امولسیون

 حمایت از تولید داخل حلقه مفقوده رونق اقتصاد

مدیران کارخانه قیر می‌گویند: در صورت حمایت بیشتر مسئولان از تولیدات کارخانه، قادریم میزان تولیدات سالانه خودمان را از سالی ۱۱۰ هزار تن به ۲۲۰ هزار تن برسانیم.

با ایجاد این ظرفیت جوانان متخصص و بومی می توانند  مشغول به کار شوند.

تک تک واحد‌های تولیدی برای دست گیری و حمایت از جوانان متخصص و بومی، که در اثر بی توجهی مسئولان به صنایع داخلی بیکارشدند  ، تلاش می‌کنند تا به توانند گامی بلند برای رونق تولید و اشتغال استان بر دارند.

ماحصل این تلاش، تولید محصول با مهر اصالت ایرانی است، مهر اصالتی که تائیدی مجدد بر صرف فعل خواستن تا رسیدن به توانستن است.

روشن ماندن چراغ واحد‌های حمایتی می‌خواهد همه جانبه، مردم با خرید کالای ایرانی هم تولید کننده را راغب به تولید بیشتر و با کیفیت‌تر می‌کنند و هم فرزندان این مرز و بوم را صاحب شغل می‌کنند آن هم شغلی از جنس پایدار.

مسئولین هم با حمایت‌های خود و برداشتن سنگ‌های پیش روی تولید می‌توانند راه را برای تولید کننده ایرانی هموار کنند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*