گزارش / وعده‌های واکسنی؛ آن‌هایی که وفا شد و آن‌هایی که نشد

وعده‌های واکسنی؛ آن‌هایی که وفا شد و آن‌هایی که نشد

وعده‌های واکسنی؛ آن‌هایی که وفا شد و آن‌هایی که نشد

 طی ۶ ماه اخیر، وعده‌های مختلفی از سوی مسئولان دستگاه‌های مختلف درباره واکسیناسیون، تولید و عرضه واکسن مطرح شده که برخلاف ذهنیت افکار عمومی بخشی از آنها محقق شده، گرچه بخش دیگری هنوز محقق نشده است.

در جدول زیر، تلاش شده فهرستی از وعده های واکسنی و میزان تحقق آنها ارائه و سپس توضیحاتی درباره هر یک از این موارد بیان شود. شیوه تدوین جدول این بوده که علاوه بر وعده، زمان طرح آن، به همراه گوینده و منبع در ستون های جداگانه آمده و این که محقق شده یا نه نیز در ستونی مجزا درج شده است.

گوینده/ منبع تاریخ وعده خبر تحقق
نمکی

(وزیر بهداشت)

ایسنا

۱ بهمن

۹۹

آغاز واکسیناسیون قبل از ۲۲ بهمن امیدوارم قبل از ۲۲ بهمن و طبق مصوبه اولویت بندی شده، واکسیناسیون را در گروه ها شروع کنیم. اما تا زمانی که مطمئن ترین و بی خطرترین واکسن را نتوانیم به کشور وارد کنیم، این کار را انجام نمی دهیم. آغاز واکسیناسیون  از ۲۱ بهمن
نمکی

ایسنا

۸ اسفند ۹۹ تبدیل ایران به قطب تولید واکسن در بهار  در بهار آینده ما یکی از بزرگ‌ترین قطب‌های واکسن جهان خواهیم شد. نه به طور کامل
نمکی

صداوسیما

۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ ایران، یکی از تولیدکنندگان بزرگ واکسن در بهار۱۴۰۰  ایران در بهار ۱۴۰۰ یکی از تولیدکنندگان بزرگ واکسن در دنیا می‌شود و تردید نکنید که بعد از مدت کوتاهی صادرکننده نیز می‌شویم. خیر
نیکی ملکی

(مدیر روابط عمومی ستاد اجرایی فرمان امام)

توییتر

۹ اردیبهشت تولید سه میلیون دوز واکسن در خرداد ان شاءالله یک میلیون دوز واکسن در اردیبهشت و سه میلیون دوز واکسن در خرداد ماه تولید خواهد شد تا الان ۲میلیون و ۵۰ هزار دوز تولید شده (۱۱ تیر/ توییتر)
روحانی

(رئیس جمهوری)

مهر

۱۸ اردیبهشت بهره برداری از کووپاستور در اردیبهشت، برکت از خرداد بنابر گزارش های ارائه شده، واکسن کووپاستور از اواخر اردیبهشت در دسترس قرار دارد و واکسن برکت نیز خرداد ماه آماده بهره‌برداری خواهد بود ۲۴خرداد، مجوز مصرف کوو ایران برکت

۸ تیر، مجوز پاستو کووک

نمکی

ایرنا

۲۶ اردیبهشت واکسیناسیون ۱۳ میلیون پرخطر  گروه هدف اول را که افراد بالای ۶۰ سال و بیماران خاص و صعب العلاج و حدود ۱۳ تا ۱۴ میلیون نفری و عامل اصلی بستری و مرگ و میر هستند، تا اواخر خرداد و اوایل تیر واکسینه می کنیم واکسیناسیون ۶.۶ میلیون تا ۱۸ تیر
حامد حسینی

(مدیر مطالعات بالینی واکسن کوو ایران برکت)

ایرنا

۲۷ اردیبهشت تحویل یک میلیون دوز کوو برکت به وزارت بهداشت مدیر مطالعات بالینی واکسن کوو ایران برکت: تا پایان اردیبهشت یک میلیون دوز واکسن کوو ایران برکت تحویل وزارت بهداشت می شود. تحویل ۴۰۰ هزار دوز به وزارت بهداشت (مخبر ۱۲ تیر)

تحویل ۳۲۰ هزار دوز (محمدی/  مدیرکل غذا دارو)

نمکی

مهر

۱۰ خرداد آغاز تزریق واکسن ایرانی کرونا از هفته آینده تزریق عمومی واکسن ایرانی کرونا تا پایان فصل بهار انجام می‌شود، این کار را تا هفته آینده آغاز می‌کنیم و در ابتدا به شکل داوطلبانه و توسط همکاران ما انجام می‌شود. هنوز تزریق عمومی نشده
رئیسی

(سخنگوی ستاد مقابله با کرونا)

تسنیم

۲۹ خرداد واکسیناسیون عمومی با واکسن برکت از تیر ماه در تیرماه، حجم انبوهی از این واکسن به دست ما خواهد رسید که واکسیناسیون عمومی را با آن انجام خواهیم داد هنوز تزریق عمومی نشده

 

زمان آغاز واکسیناسیون

بعد از مدت ها انتظار، اول بهمن ماه بود که سعید نمکی وزیر بهداشت زمان آغاز واکسیناسیون در کشور را اعلام کرد و گفت: امیدوارم قبل از ۲۲ بهمن و طبق مصوبه اولویت بندی شده، واکسیناسیون را در گروه ها شروع کنیم. اما تا زمانی که مطمئن ترین و بی خطرترین واکسن را نتوانیم به کشور وارد کنیم، این کار را انجام نمی دهیم. این واکسیناسیون با واکسن روسی و با تزریق روزانه به ۱۰۰۰ نفر آغاز شد و طبعا کادر درمان به ویژه پرسنل ICU در اولویت آن بودند و البته تزریق به کادر درمان شهرهای مختلف به تدریج انجام شد.

تبدیل ایران به قطب تولید و سپس صادرکننده واکسن

وعده آغاز واکسیناسیون در زمان اعلام شده هر چند محقق شد، اما وعده وزیر بهداشت درباره تبدیل ایران به قطب تولید واکسن در بهار۱۴۰۰ تحقق نیافته است. البته تولیدکنندگان ایرانی واکسن پیشرفت‌های زیادی داشته اند. سعید نمکی ۸ اسفندماه گذشته، اعلام کرد که در بهار آینده (۱۴۰۰) ما یکی از بزرگ‌ترین قطب‌های واکسن جهان خواهیم شد. او حدود دو ماه بعد (۵ اردیبهشت ۱۴۰۰) سخنش را تکمیل کرد و با تاکید بر این که ایران در بهار ۱۴۰۰ یکی از تولیدکنندگان بزرگ واکسن در دنیا می‌شود، افزود: تردید نکنید که بعد از مدت کوتاهی صادرکننده نیز می‌شویم.

حالا که مدت کوتاهی از بهار گذشته، اگرچه میلیون ها دوز واکسن در داخل تولید شده، اما این وعده را نمی توان تحقق یافته دانست.

تولید و تحویل واکسن کوو ایران برکت به وزارت بهداشت

حجت الله نیکی ملکی، مدیر روابط عمومی ستاد اجرایی فرمان امام،۹ اردیبهشت ماه توییت کرد که ان شاءالله یک میلیون دوز واکسن در اردیبهشت و سه میلیون دوز واکسن در خرداد ماه تولید خواهد شد. او البته ۱۱ تیر در همین حساب شخصی اعلام کرد: « تا الان دو میلیون و پنجاه هزار دوز واکسن برکت تولید شده است از این هفته افزایش ظرفیت تولید محقق شد و هم اکنون یک میلیون و دویست هزار دوز در هفته تولید واکسن داریم.»؛ خبری که اگرچه نشانه پیشرفت است، اما طبق اعلام قبلی باید تا پایان خرداد ۴ میلیون دوز تولید شده بود و با آن فاصله است.

از سوی دیگر، ۲۷ اردیبهشت ماه، حامد حسینی، مدیر مطالعات بالینی واکسن کوو ایران برکت وعده داد که تا پایان اردیبهشت یک میلیون دوز واکسن کوو ایران برکت تحویل وزارت بهداشت می شود. با این حال ۱۲ تیر ماه، مخبر، رئیس ستاد اجرایی فرمان امام اعلام کرد، دو میلیون و ۷۰۰ هزار دوز واکسن کرونا تولید کرده‌ایم که ۴۰۰ هزار دوز آن در اختیار وزارت بهداشت قرار گرفته و دو میلیون باقیمانده نیز در حال گذراندن آزمایش‌هایی است و به محض این‌که این تست‌ها پشت سر گذاشته شود، این واکسن‌ها نیز به وزارت بهداشت تحویل داده می‌شود. در همان روز حیدر محمدی، مدیرکل داروی سازمان غذا ودارو هم تایید کرد که تا آن روز(۱۲ تیر) ۳۲۰ هزار دوز واکسن تحویل وزارت بهداشت شده است.

بهره برداری از دو واکسن ایرانی پاستور و برکت

۱۸ اردیبهشت امسال، رئیس جمهوری بنابر گزارش های ارائه شده، اعلام کرد واکسن کوو پاستور از اواخر اردیبهشت در دسترس قرار دارد و واکسن برکت نیز در خرداد ماه آماده بهره‌برداری خواهد بود. اگر آماده بهره برداری بودن را دریافت مجوز مصرف بدانیم، باید گفت مجوز اضطراری مصرف واکسن کوو ایران برکت، ۲۴ خرداد ۱۴۰۰ صادر شد. واکسن کوو پاستور یا همان پاستو کوک هم با اندکی تاخیر مجوز گرفت و دکتر جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو، در ۸ تیر ماه صدور این مجوز را اعلام کرد.

واکسیناسیون ۱۳ میلیون پرخطر

۲۶ اردیبهشت ماه، که ۳ ماه از آغاز واکسیناسیون گذشته بود، وزیر بهداشت ابراز امیدواری کرد گروه هدف اول را که افراد بالای ۶۰ سال و بیماران خاص و صعب العلاج و عامل اصلی بستری و مرگ و میر هستند تا اواخر خرداد و اوایل تیر واکسینه می کنیم. او تعداد این افراد را ۱۳ تا ۱۴ میلیون نفر برآورد کرد. حالا آن گونه که ۱۸ تیر ماه وزارت بهداشت اعلام کرده، در ۱۸ تیر، ۶.۶ میلیون هموطن واکسن دریافت کرده اند و واکسیناسیون بالای ۶۵ ساله ها در حال انجام است.

آغاز تزریق واکسن ایرانی کرونا، خرداد یا تیر؟

۱۰ خرداد سال جاری، سعید نمکی گفت: «تزریق عمومی واکسن ایرانی کرونا تا پایان فصل بهار انجام می‌شود، این کار را تا هفته آینده آغاز می‌کنیم و در ابتدا به شکل داوطلبانه و توسط همکاران ما انجام می‌شود.» سه هفته بعد، ۲۹ خرداد ماه، دکتر رئیسی معاون وزارت بهداشت و سخنگوی ستاد کرونا از «واکسیناسیون عمومی با واکسن برکت از تیر ماه» خبر داد و اعلام کرد: در تیرماه، حجم انبوهی از این واکسن به دست ما خواهد رسید که واکسیناسیون عمومی را با آن انجام خواهیم داد. حالا ۱۹ تیر ماه است و هنوز تزریق واکسن ایرانی آغاز نشده است؛ گرچه مراحل پایانی فاز سوم بالینی آن در چند استان درحال انجام است.

بدقولی واکسن‌ فروشان خارجی، دلیل خلف وعده ها؟

به نظر می رسد بخش مهمی از عدم تحقق وعده های مسوولان بهداشت و درمان در واکسینه کردن هموطنان مقابل کرونا، بدقولی واکسن‌ فروشان خارجی باشد. چرا که به رغم قول و قرارها برای ارسال ده‌ها میلیون دوز واکسن کوواکس، روسی، چینی و هندی، مجموع واکسن وارداتی از انواع این مبادی به ایران تا کنون، تنها ۷ میلیون و ۸۴۷ هزار و ۸۰۰ دوز واکسن بوده است.

به گفته جمشید انصاری، رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور، سهمی که از کوواکس گرفتیم چیزی حدود ۲۱ میلیون، قراردادهای اسپوتنیک وی روسیه ۶۰ میلیون و چین بیش از ۱۰ میلیون دوز بوده و دوزهایی نیز از قبل تحویل گرفته شده است.

روایت نمکی از بدقولی خارجی‌ها

وزیر بهداشت ۲۴ فروردین ماه از قرادادهایی با چانه زنی‌های زیاد گفت که در قالب کوواکس برای تامین ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دوز واکسن، منعقد شد و افزود: علیرغم همه فشارهایی که بود توانستیم پیش قسط و باقی مانده آن را منتقل کنیم و قرار بود که قبل از عید، حداقل به ما سه میلیون و ۲۰۰ هزار دوز واکسن از طریق کوواکس بدهند. اما کوواکس علیرغم همه پیگیری ها، محموله اول ما را از سه میلیون و ۲۰۰ هزار دوز به یک میلیون و ۸۰۰ هزار و بعد به یک میلیون و ۲۰۰ هزار دوز، رساند و نهایتا قرار بود که تا ۱۵ اسفند سال گذشته، یک میلیون و ۲۰۰ هزار دوز واکسن در محموله اول به ایران ارسال کند که متاسفانه بازهم این روند طول کشید تا اینکه بعد از عید، توانستیم ۷۰۰ هزار دوز واکسن از کوواکس تحویل بگیریم.

نمکی یادآور شد: با چینی‌ها مذاکره و اعلام کردیم که حاضریم قرارداد خرید ۲۰ میلیون دوز واکسن را ببندیم که آن‌ها گفتند دو میلیون دوز و ما هم قبول کردیم، اما قبل از عید ۲۰۰ هزار دوز به کشور وارد شد و ۴۰۰ هزار دوز هم امروز و فردا حمل می‌شود و به کشور می‌رسد. با هندی‌ها از چند میلیون دوز به دو میلیون دوز و بعد به ۵۰۰ هزار دوز رسیدیم که پول ۵۰۰ هزار دوز واکسن را گرفتند و ۱۲۵ هزار دوز را حمل کردند و ۳۷۵ هزار دوز واکسن نیز در سردخانه گمرک بود که قرار بود به ایران حمل شود، اما دادستان هند نامه نوشت که هیچ واکسنی از هند نباید به هیچ کجای دنیا ارسال شود.

به نوشته ایسنا، تاکنون تنها دو میلیون و ۱۰۰ هزار دوز واکسن آسترازنکای کوواکس محقق شده و هنوز از مابقی آن خبری نیست. همچنین تنها بیش از چهار میلیون قول ۱۰ میلیونی چین تحویل شده و روسیه نیز تاکنون تنها  ۹۲۰ هزار دوز واکسن به کشورمان ارسال کرده است.

 

 

چرایی کاهش سن بلوغ پسران به مقطع دبستان

چرایی کاهش سن بلوغ پسران به مقطع دبستان و نقش کمرنگ معلمان زن در بروز این پدیده
عکس تزئینی است.

مدت‌هاست کاهش سن بلوغ و رسیدن آن به دوران پیش از نوجوانی دغدغه فعالین حوزه کودک، روانشناسان و به ویژه خانواده‌ها شده است. در حالی که نمی‌توان نقش عظیم رسانه‌ها، فضای مجازی، بازی‌های رایانه‌ای، برنامه‌ها کودک و انیمیشن و… را در این امر نادیده گرفت؛ چندی پیش عضو شورای سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی ایران با اشاره به بلوغ جنسی درصد بالای پسران پنجم و ششم دبستانی، حفظ حقوق عاطفی آنها و همچنین استفاده از معلم همجنس (مرد) در مدارس پسرانه را خواستار شد.

به گزارش ایسنا، چندی پیش دکتر غلامعلی افروز عضو شورای سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی ایران و رییس سابق سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور در توییتی با تاکید بر لزوم پاسداشت حقوق عاطفی و آموزشی دبستانی‌ها، از تجربه بلوغ جنسی درصد قابل توجهی از دانش آموزان پنجم و ششم ابتدایی خبر داد و گفت: آقا پسرهای دبستانی حق دارند از معلمان مردِ خوش اخلاق و صبور، هوشمند و خلاق برخوردار شوند. این مهم برای رشد پر صلابت شخصیت ایشان اهمیت فوق العاده‌ای دارد.

اما سوالی که مطرح می‌شود این است که بهره مندی از معلمان زن در مدارس دبستانی پسرانه تاثیری بسزایی در کاهش سن بلوغ آنها اثر دارد؟ و آیا راهکار رفع این معضل استفاده مطلق از معلمان هم‌جنس برای دانش آموزان در مدارس پسرانه  است؟

دکتر فریبرز درتاج رئیس انجمن روانشناسی تربیتی ایران، با اشاره به کاهش سن بلوغ پسران و رسیدن آن به سنین دبستان به ایسنا گفت: در کشورهای غربی این پدیده از آمار بالاتری برخوردار است اما در کشور ما هم وجود دارد. برخورداری از معلمان زن برای پسران مقطع ابتدایی نیز می‌تواند جزو دلایل بیشمار کاهش سن بلوغ باشد اما سهم و نقشش در مقابل سایر عوامل، به لحاظ آماری چندان قابل تبیین نیست.

نگاه تقلیل گرایانه به کاهش سن بلوغ با دید تک عاملی به موضوع

ویبا بیان اینکه نگاه تک عاملی به پدیده کاهش سن بلوغ پسران به سنین دبستان و انتظار برچیدن مشکل پس از حذف همان عامل، نوعی نگاه تقلیل گرایانه به موضوع است، اظهار کرد: مساله کاهش سن بلوغ تحت تأثیر عوامل متنوع و پر قدرت‌تری از مواجهه با معلم غیر همجنس هست و نسبت به آن عاملی پیشینی محسوب می‌شوند و نه پسینی؛ لذا دیدن همه عوامل به صورت توامان با هم و اقدام مؤثر و متناسب در جهت کاهش اثرات آن می‌تواند کمک کننده باشد.

این عضو شورای مرکزی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور، کاهش اعتماد بین فردی در خانواده و ضعف کارآمدی خانواده و فردگرایی مفرط را مهمترین دلایل روانشناختی کاهش سن بلوغ دانست و افزود: از دل خانواده ناکارآمد، فرزند نظارت گریز بیرون خواهد آمد و آنگاه که در معرض رقیب تیز چنگی مثل رسانه های نوین ارتباطی قرار گیرد پروژه کاهش سن بلوغ، تکمیل و به گواه پژوهشهای بی‌شمار تبعات جبران ناپذیر سازشی ناظر به آینده از جمله ایجاد جو بدبینی و سوء‌ظن بعد از ازدواج نسبت به همسر، افزایش طلاق، افزایش خیانت، ناسازگاری زناشویی و خانوادگی و یا افزایش سطح تنیدگی و آسیب‌های شناختی-رفتاری بسیاری از قبیل درگیری‌های آزاردهنده فضای ذهنی، افت تحصیلی، وابستگی اختلال‌های هیجانی و عاطفی، خودکشی، برداشت‌های منفی از ظاهر خود، بی‌قراری و برانگیختگی روانی زیاد، احساس یأس در صورت ترک شدن، میل به تنوع‌طلبی، پنهان کردن و تحریف هویت، روابط جنسی خارج از چارچوب رسمی ازدواج و تشکیل خانواده، روابط جنسی پیش از ازدواج و موارد بیشمار دیگری را ایجاد می‌کند.

بمباران برنامه‌های ماهواره‌ای، رسانه‌ای و کاهش سن بلوغ دانش آموزان

این عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی معتقد است که دانش‌آموزان ما امروز تحت تأثیر بمباران برنامه های ماهواره‌ای و رسانه‌ای هستند و سبک پوشش، نوع موسیقی، نوع بازیهای رایانه‌ای، فیلم های ماهواره‌ای، جو عاطفی خانواده، نوع پوشش برادران و خواهران بزرگتر در خانواده و چندین عامل دیگر برای کاهش سن بلوغ آنها وجود دارد که دارای قدرت تبیین بسیار بیشتری نسبت به مواجهه آنها با معلم غیر همجنس است.

درتاج در بخش دیگر سخنانش درباره عشق برخی دانش آموزان نسبت به مدرسان غیر همجنس خود، تصریح کرد: وقتی از عشق بین دو جنس مخالف و بدون رابطه محرمیت صحبت می‌کنیم، در واقع از یک برانگیختگی رشدی اجتماعی مهم صحبت می‌کنیم که تأثیرات ساختی عمیقی بر نهاد خانواده و ازدواج می‌گذارد و به‌مرور ساختار و کیفیت تربیتی آن را با چالش‌هایی جدی مواجه می‌کند.

عشق “خود پیرو” نسبت به مدرس غیر همجنس

وی عشق برخی دانش‌آموزان به مدرسان غیر هم‌جنس خود را  از جمله عشق‌های خودپیرو و مبتنی بر امیال و حالات شخصی دانست و ادامه داد: این عشق، عشق مجازی و رنگی و نه عشق حقیقی است. ما در حوزه عشق‌ورزی محبت را استانداردی می‌دانیم که آگاهی از آن و کاربرد آن نسبت به جنس مخالف در چارچوب مناسب آن یعنی ازدواج و تشکیل خانواده و زن و مرد را در زمینه اخلاق عشق‌ورزی نسبت به یکدیگر مجهز می‌کند و به واسطه این استانداردها می‌توانند به جایی برسند که دو طرف منتظر بازخورد از یکدیگر نباشند بلکه با جان و دل و از سر ایثار، رحمت و شفقت، خویش را به زندگی مشترک عرضه دارند و موجبات گرمی و استحکام بنیان خانواده، امنیت خاطر و آرامش روابط را فرآهم آورند و اینگونه عشق، عشق حقیقی است.

رئیس انجمن روانشناسی تربیتی ایران درباره ویژگی چنین دانش آموزانی که با دلیل و یا بدون دلیل خاصی عاشق مدرس خود می‌شوند، خاطر نشان کرد: عدم بهره یا برخورداری کم از مهارت‌های اجتماعی، ترس از صمیمیت، تجربه فراز و فرود عاطفی شدید، حسادت عاطفی، عدم تمایل به برقراری روابط صمیمی درازمدت و جدایی عاطفی و خوداتکایی در هر فردی باعث می‌شود تا علاوه بر اشتیاق برای برقراری روابط صمیمانه با جنس مخالف؛ نسبت به تعهد در آن رابطه عاشقانه نیز بی‌میل باشد. برابر پژوهش های متعدد روانشناختی انجام شده، این دسته افراد که در یک نگاه عاشق شده‌اند، به‌شدت مستعد بی‌اعتمادی شناخته شده‌ و به همین دلیل، در برقراری رابطه با جنس مخالف به‌شدت تنوع‌طلب هستند.

به گفته درتاج، بر اساس کارهای پژوهشی عمیق و برجسته‌ای که با رویکرد دینی به موضوع عشق‌ورزی پرداخته‌اند، عمده شرایط علّی که از سوی اینگونه افراد برای این دست عشق‌ورزی‌های یاد شده و بر اساس تجربه زیسته افراد عنوان می‌شود؛ معطوف به باورداشت‌های اعتقادی و مذهبی، جو خانواده و نظارت والدین، چالش‌ها و تجارب اخلاقی، تحولات هویتی فردی، اجتماعی و فرهنگی و هویت‌سازی رسانه‌های نوین ارتباطی است که شدت و ضعف هر کدام از این عوامل می‌تواند نقش تسهیل‌گر یا بازدارنده در بروز چنین پدیده‌ای ایفا کند.

عضو شورای مرکزی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور، چنین عشق ورزی‌هایی را طبیعی ندانست و ادامه داد: اگرچه عشق‌ورزی بین دو جنس مخالف مفهومی جهانی است و نگرشهای زیر بنایی یکسانی به آن در تمامی جوامع قابل مشاهده است، اما در محیط‌های فرهنگی مختلف، شکلهای پویشی متفاوتی به خود می‌گیرد. ضمن اینکه تجارب تربیتی، جامعه‌پذیری و هنجارپذیری متفاوت توسط هر یک از افراد می‌تواند بر جنبه‌های فردی عشق‌ورزی تأثیر بگذارد.

وی همچنین این را هم گفت که پژوهشهای متعددی تأثیر تجربه‌های اولیه کودک درون خانواده، کیفیت دلبستگی کودک با والدین، همسالان و سایر چهره‌هایی که با آنها نیز دلبستگی دارد را بر روابط نزدیک، صمیمانه و عاشقانه بعدی فرزندان در سنین بلوغ با دیگران نشان داده است.

 نقش رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی مجازی در عشق‌ورزی‌های غیر طبیعی 

این عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی افزود: بنابراین خلاءهای عاطفی کودکان می‌تواند مبنایی قوی برای اینگونه رفتارها در تعاملات عشق‌ورزی آتی آنها باشد. البته تنها دلیل نیست. نباید از نقش فراگیر رسانه های غربی مثل ماهواره و اینترنت و …. که در دسترس این افراد هست، غافل شد.  آخرین پژوهشی که در این زمینه یکی از دانشجوهای دکتری بنده انجام داده بود، نشان داد که نقش ماهواره و رسانه ها و شبکه های اجتماعی مجازی بسیار پررنگ تر از خلاءهای عاطفی هست.

عدم استفاده از معلم غیر هم‌جنس برای جلوگیری از عشق‌های غیر طبیعی، کارشناسانه نیست

این روانشناس تصریح کرد: اینکه وجود معلم همجنس فضای آموزشی سالم‌تری را ایجاد می‌کند، امری بدیهی و ثابت شده است و حتی الامکان باید این فضا فراهم شود که دانش‌آموزان از همان ابتدای تحصیل مدرسان هم‌جنس خود را تجربه کنند و این جزء حقوق عاطفی و آموزشی آنها است، لکن صرفاً اتکا به چنین برداشتی که اگر ما قایل به تفکیک جنسیت برای مدرسان باشیم، با محو این پدیده مواجه می‌شویم؛ به هیچ وجه نمی‌تواند صحیح و کارشناسانه باشد.

درتاج گفت: سالم سازی محیط و فضای آموزشی به عوامل مختلفی بستگی دارد. ارزشها و نگرشهای افراد، پیشینه مذهبی، و برانگیختگی هیجانات اخلاقی مثل هیجان های شرم و گناه، پیشینه روابط صمیمانه درون خانواده و حتی خود فضای آموزشی که به چه میزان امکان مواجهه با جنس مخالف را می‌دهد نیز مؤثر هستند. فضای آموزشی دانشگاه را با مدرسه مقایسه کنید. لذا پدیده عاشق شدن بین دانش‌آموز و معلم غیر همجنس صرفاً تک عاملی نیست که اگر فکر کنیم تفکیک جنسیتی انجام شد دیگر برای دانش‌آموز چنین اتفاقی در سایر ساحت های زندگی و تعاملات و مراودات اجتماعی رخ نخواهد داد. هر چند همانگونه که اشاره شد، همجنس بودن معلم و دانش آموز حتماً و البته صرفاً می‌تواند در آن لحظه و در آن فضای اجتماعی، دفع خطر کند.

لزوم همراهی نهادهای هنجارساز با نهاد آموزشی

به گفته رئیس انجمن روانشناسی تربیتی، چنانچه فردی از پایه‌های اعتقادی ضعیفی برخوردار باشد، خلاء عاطفی شدیدی در مواجهه با والدین خود تجربه کرده باشد، تحت تأثیر گروه همسال مرتبط با جنس مخالف و یا تحت تاثیر رسانه‌های نوین ارتباطی و شبکه‌های اجتماعی مجازی باشد؛ مسلماً در خارج از آن فضای آموزشی رفتارهای پر خطر جنسی را در پی خواهد گرفت. لذا نهاد آموزشی در صورتی می تواند در مهار این پدیده موفق عمل کند که سایر نهادهای هنجارساز مثل خانواده و رسانه هم در کنارش باشند و عملیات همدیگر را خنثی نکنند، چراکه نمی‌شود نهاد آموزش یک مسیر و نهاد خانواده مسیر دیگری را طی کند.

اهمیت آگاه سازی و افزایش سواد رسانه‌ای

این عضو شورای مرکزی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور، به ارائه راهکارهایی در زمینه مباحث مطرح شده پرداخت و تصریح کرد: ابتدا باید با ارتقای سواد رسانه‌ای فرزندانمان، زمینه بهره‌مندی آنها از شبکه‌های ماهواره‌ای و سایر شبکه‌های اجتماعی مجازی تعدیل شود. نسبت به آگاه‌سازی خانواده‌ها و جوانان از آثار زیان‌بار و مخاطره‌آمیز روابط نامتعارف اقدام و حساسیت عمومی ایجاد شود.

وی ضمن توصیه به خانواده ها برای توجه ویژه نسبت به اهمیت کیفیت روابط صمیمانه و سالم در سلامت تربیتی فرزندانشان، تاکید کرد: دست‌اندرکاران تعلیم و تربیتِ دینی (علما و روحانیون)، با همکاری صداوسیما به منظورِ درونی‌سازی و تقویت بنیه اعتقادی نوجوانان و جوانان برنامه‌های آموزشی متنوع و عامه‌پسندی را تدارک ببینند. باید گام‌هایی در جهت ارائه محتواهای اخلاقی با موضوع نوجوانان و جوانان در کتابها، سخنرانی‌ها، فیلم‌ها و سریال‌ها و …برداشته بشود. به عنوان مثال، به جای ارایه یک درس مستقل در خصوص اخلاق در مدارس، و یا دو واحد درسی در دانشگاه، پیشنهاد می‌شود که اخلاق در همه‌ موضوعات آموزشی گنجانده شود. چون علمای حوزه روانشناسی دین معتقدند مواجهه با مسایل اخلاقی در برنامه‌های درسی می‌تواند تأثیر قابل توجهی بر ادراک فراگیران در خصوص اهمیت اخلاق در سایر ابعاد زندگی از جمله موضوع عشق ورزی داشته باشد. در حقیقت، موضوعات اخلاقی باید بخشی جدایی‌ناپذیر از برنامه‌های آموزشی تلقی شوند.

درتاج در پایان با اشاره به اهمیت نگاه راهبردی مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی مبنی بر اهمیت معنویت و اخلاق در جامعه و پرده‌برداری از نقش رسانه‌های نوین ارتباطی در به تباهی کشاندن نوجوانان و جوانان، یادآور شد: مقام معظم رهبری واقعاً نقطه زنی کردند و پرده از اقدامات کانون‌های ضد معنویت و ضد اخلاق و هجمه به دل‌های پاک جوانان و نوجوانان و حتی نونهالان این کشور به واسطه ابزارهای رسانه‌ای برداشتند. لذا فرمان ستیز با این کانون‌ها، تکلیف را برای عوام و خواص روشن کرده و لزوم حرکتی هوشمندانه، ظریف و پدافندی توسط آحاد مردم و به ویژه مسئولین فرهنگی و دست‌اندرکاران نظام تعلیم و تربیت کشور، به ویژه معلمان و اساتید دانشگاه را طلب می‌کند که امیدوارم این هماهنگی ها به وجود بیاید.

انتهای پیام

 

 

 

انتقال آرام قدرت به دولت سیزدهم

تهران- ایرنا- گردش قدرت، ذات جمهوریت است، اکنون روزهایی است که دولتی می‌رود و دولتی دیگر در ایران می‌آید و قدرت در حال انتقال از دولت دوازدهم به دولت سیزدهم است.

هر دولت حلقه زنجیره یک نظام سیاسی است و ضروری است که هر دولتی چه دولت قبل و چه بعد، در اتصال این حلقه اهتمام کنند چرا که قطع این زنجیره یا خلل در اتصال دولت ها به یکدیگر، می تواند منجر به هدر رفتن تلاش‌ها و منقطع شدن خدمات و امور گردد.

بنابراین دولتها باید دست به دست هم مشعل رشد جامعه را تضمین کنند و این زنجیره را از گسستن مصون نگه دارند.

اکنون دولت، از بسیج همه ارکان برای انتقال بهینه قدرت و نیز انتقال اطلاعات، آمار و گزارش‌ها به دولت سیزدهم خبر داده تا این انتقال، بدون بارکردن هزینه‌های اضافه به کشور و مردم انجام شود.

دولت دوازدهم مقرر کرده انتقال و ارائه اطلاعات مد نظر رییس‌جمهور منتخب، در سطح وزرا باشد و آنان اطلاعات مدنظر را در اختیار رییسی قرار می‌دهند.

دولت علاوه بر ارائه اطلاعات مورد نیاز دولت آتی در دوران انتقالی، گزارشی از مهم‌ترین مشکلات فعلی کشور همچون موضوع تأمین کالا و ضرورت تأمین مقدار ارز بیشتر از مصوب برای آن را به دولت منتخب رییسی ارایه کرده است.

تشریح وضعیت توسط وزرا به رییسی

ربیعی گفته که از نخستین روز پس از مشخص شدن نتیجه انتخابات ریاست جمهوری، دولت خود را مکلف دانسته که کمال همکاری را با رییس جمهور منتخب به منظور آماده شدن برای تکمیل فرایند انتقال قدرت صورت دهد و در این راستا، رئیس جمهور دستور داده که همه وزرا نهایت همکاری را از جمله در انتقال تجربیات و تشریح وضعیت موجود به تیم رییس جمهور منتخب به عمل آورند.

در همین راستا وزرای دولت دوازدهم دیدارهایی با رییس جمهوری منتخب  انجام داده اند که به منظور انتقال داده ها و اطلاعات مهم به رییسی بوده است.

ربیعی گفته دولت کماکان به وظیفه خود و مطابق با نیازهای دولت آینده متعهد است و از هیچ سطحی از همکاری با آقای رییسی و نمایندگانی که وی در زمینه های مختلف معرفی کرده اند، دریغ نخواهد کرد.

انتقال آرام قدرت به دولت سیزدهم

انتقال تجارب گرانقدر

گفته می شود یکی از آسیب‌ها در برخی ادوار گذشته، فقدان تداوم میراث دولت‌های گذشته بود. ربیعی در این زمینه اظهار داشته هر دولتی قطعاً دارای آثار مثبت و منفی در کارنامه خود هست اما در کنار آن تجارب گرانقدری دارد که دولت دوازدهم این تجارب را به دولت آقای رییسی انتقال خواهد داد.

این موضوع در دو جلسه هیات دولت و جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی به بحث گذاشته شد و دولت در برنامه‌ای منظم انتقال این تجربه را انجام می دهد. وی ادامه داده همانطور که قبلا هم گفته ام اگر رییس جمهور منتخب دولت را به عنوان یک شخصیت حقوقی مورد مشورت قرار دهند، دولت خود را مکلف می داند که برادرانه و دلسوزانه نظرات خود را در این خصوص ارائه کند اما تاکنون دولت مستقلاً وارد این فرایند نشده و چنین قصدی هم ندارد.

 

در مورد مذاکرات

ربیعی در مورد مذاکرات نیز توضیح داده بود اینکه چه کسی و در کدام دولت مذاکره نهایی انجام خواهد شد بستگی به تامین نظر جمهوری اسلامی ایران و اراده سیاسی طرف آمریکایی دارد. در حال حاضر، تغییری در تیم مذاکره کننده رخ نداده و می توانم بگویم که روند مذاکرات به ویژه در خصوص مسائل دشوار و فنی به پایان رسیده است.

وی تصریح کرده جمهوری اسلامی ایران برخلاف دولت آمریکا، دولت را به عنوان یک موجودیت حقوقی یکپارچه و مستمر می بیند که در برابر همه تعهدات بین المللی که دولت های پیشین سپرده اند، پایبند است.

به این ترتیب، اگر توافق در دولت دوازدهم انجام بگیرد، بدون تردید دولت سیزدهم بنا به این قاعده حقوقی به همه تعهدات پایبند خواهد بود.
اموری که باید ادامه یابد

سخنگوی دولت با اشاره به اینکه از قبل پیش‌بینی شده که اطلاعات مدونی تهیه کنیم، گفته است : در دولت هم از مدت‌ها قبل به همه وزرا تأکید شد تا مهم‌ترین مسائل و اولویت‌های خود را برای انتقال به دولت بعدی، مشخص کنند. مثلاً گفته شد اگر قرار بود کارهایی ادامه دهید تداوم چه کارهایی مدنظر است که همه اینها مدون شد و  روحانی این موضوعات را به رییس جمهور منتخب گفت و مورد استقبال قرار گرفت.

مهمترین چالش های دولت بعد

ربیعی با بیان اینکه در مرکز تحقیقات هم این کار در حال جمع‌بندی است و بزودی مهمترین چالش‌های پیش رو برای رییس جمهور منتخب ارسال خواهد شد، تأکید کرده در ایران دولت‌ها باید مانند دوندگانی که چوب دویدن را در اختیار دونده بعدی قرار می‌دهند تا به مقصد برسند، تلاش کنند تجارب، منتقل شده و از برنامه‌ها استفاده شود.

محمود واعظی رییس دفتر رییس جمهوری نیز توضیحاتی در مورد انتقال قدرت ارایه داده و گفته است: وظیفه تک تک اعضا دولت است تا روز ۱۳ مرداد تلاش کنند یک انتقال قدرت آرام داشته باشیم. همه گزارش‌ها، اطلاعات و برنامه‌های آینده باید صادقانه و شفاف در اختیار شخص رییس جمهوری منتخب و مجموعه وی قرار گیرد و در آینده به وزرا و مدیران دولت سیزدهم منتقل شود.
کمک به دولت سیزدهم کمک به مردم است

به گفته وی، حتی باید گام دیگری برداریم، برای ماه‌های اول تشکیل دولت سیزدهم مقدماتی فراهم کنیم که معاونین و وزرا راحت‌تر بتوانند به فعالیت بپردازند.

واعظی افزوده در رابطه با مسائل داخلی و هم خارجی و اقتصادی همه باید تلاش و کمک کنیم. طبیعی است تا فشارهای خارجی هست دولت سیزدهم هم مشکل دارد. امیدواریم مردم بعد از انتخابات هم همراهی کنند.

او خواهش کرده همه تفکرات و نحله ها و گروه‌های سیاسی رقابت را کنار گذاشته و در کنار دولت سیزدهم قرار بگیریم. هرچه به دولت سیزدهم و رییس جمهور منتخب کمک کنیم به مردم خود کمک کرده ایم.

 

شبکه اجتماعی آموزشی "شاد"؛ پیشرفت‌ ها و ضعف‌ ها

تهران- ایرنا- “محمد رضا نیک‌نژاد”، کارشناس مسایل آموزش و پرورش به ایرنا گفت: اگرچه پیام رسان آموزشی «شاد»[۱] نسبت به روزهای اولیه آن پیشرفت‌هایی داشته اما نسبت به دیگر پیام‌ رسان‌ ها ضعف‌ هایی دارد؛ یکی اینکه امکان برگزاری آنلاین کلاس ها وجود ندارد و دیگر اینکه از سرعت کمتری برخوردار است.

با شیوع ویروس کرونا از اواخر بهمن ۱۳۹۸، مدارس  کشور برای پیشگیری و مقابله با بیماری کرونا از چهارم اسفند ۱۳۹۸ تعطیل شد و آموزش دانش‌آموزان از طریق فضای مجازی و مدرسه تلویزیونی پیگیری شد. فروردین ۱۳۹۹ وزارت آموزش و پرورش برای انسجام آموزش‌ ها و ایجاد محیطی امن برای تعامل معلمان و دانش‌آموزان شبکه آموزش دانش‌آموزی «شاد» را راه‌اندازی کرد. وزارت آموزش و پرورش با تهیه و ارایه نرم افزار برنامه آموزشی با نام «شاد»؛ کمک کرد تا  با استفاده از این برنامه؛ دانش آموزان بتوانند به یادگیری در خانه بپردازند. شبکه اجتماعی دانش آموزان «شاد» همچنان به فعالیت خود در تابستان سال جاری ادامه می دهد و برای این مساله برنامه ریزی هایی نیز صورت گرفته است. دسترسی به برنامه شاد در سال گذشته براساس دستور رییس جمهوری رایگان بود و در حال حاضر نیز براساس «مصوبه مجلس شورای اسلامی» تا پایان سال ۱۴۰۰ این دسترسی رایگان اعلام شده است. با همه اینها این برنامه با نقاط ضعف و قوتی همراه بوده است. به همین مناسبت پژوهشگر ایرنا گفت و گویی با «محمد رضا نیک‌نژاد» کارشناس مسایل آموزش و پرورش انجام داده است که در ادامه می خوانیم:

شبکه اجتماعی آموزشی "شاد"؛ پیشرفت‌ ها و ضعف‌ ها

 

نبود امکان برگزاری آنلاین کلاس ها در شبکه آموزشی “شاد”

نیک نژاد در مورد سامانه شبکه های اجتماعی دانش آموزان  یا همان سامانه شاد گفت: در حالت کلی برنامه شادی که تا پایان سال تحصیلی استفاده شد با نسخه اولیه شاد تفاوت های زیادی دارد؛ یعنی در امکانات، سرعت انتقال داده ها و گستردگی استفاده هایی که می شود از آن کرد و گستردگی کاربران، همه و همه روبه رشد است و پیشرفت های خوبی داشت اما در عین حال ۲ ضعف کلی دارد؛ یکی اینکه  وقتی آن را با دیگر پیام رسان ها و اپلیکیشن های دیگر مقایسه می کنیم می فهمیم که در برنامه شاد امکان برگزاری آنلاین کلاس ها وجود ندارد اما در دیگر پیام رسان ها این امکان وجود داشت. به این صورت که با در پیام رسان ها به صورت صوت یا تصویر می توان کلاس ها را برگزار کرد و مانند کلاس حضور است و هم معلم دانش آموز را می بینید و دانش آموز هم معلم را می بیند و این به نسبت برای آموزش خوب بود. با همه اینها در برنامه شاد وقتی معلم پیام می گذارد با یک تاخیر و در بهترین حالت چند ثانیه ای پیام به دانش آموز می رسد و این تاخیر از ارتباطی که می بایست میان دانش آموز و معلم ایجاد شود دور می کند.

سرعت کم این پیام رسان نسبت به دیگر پیام رسان ها

کارشناس مسایل آموزش و پرورش در ادامه افزود: ضعف دیگر برنامه شاد نسبت به دیگر پیام رسان های مرسوم که اکنون وجود دارد از سرعت کمتری برخوردار است. به همین دلیل معلم هایی که آموزش های مجازی در برنامه شاد برگزار می کردند، عموماً کنار آن در پیام رسان های دیگر مانند واتس آپ نیز کلاس برگزاری می کردند. البته به دلیل اینکه استفاده از برنامه شاد برای معلم ها و مدارس دستور از بالا می بود و حتماً می بایست یک سری نکات در این برنامه وارد می شد، این کار را انجام می دادند و در کنار آن برای دانش آموزان در برنامه های دیگر کلاس برگزاری می کردند. در حالت کلی اگر بخواهیم برنامه شاد را مقایسه کنیم با نسخه های اولیه آن پیشرفت هایی داشت اما اگر بخواهیم آن را با دیگر پیام رسان ها مقایسه کنیم ضعف هایی دارد که باید به آن رسیدگی شود.

لزوم به روز رسانی شدن برنامه شاد برای سال تحصیلی آینده 

نیک نژاد در مورد استفاده از برنامه شاد در سال تحصیلی آینده اظهار داشت: امیدواری که طی ماه پیش آغاز شد برای اینکه مدارس باز می شود و کلاس ها حضوری برگزار می شود، با توجه به وضعیت واکسیناسیون الان می توان گفت به نحوی کم شده است و به نظر می آید که در اول مهر مدارس به صورت حضوری نمی تواند اداره شود. به همین دلیل اگر بخواهیم از برنامه شاد استفاده کنیم می بایست از این فاصله تا اول مهر استفاده کرد و امکانات و سطح سرعت انتقال آن را به روز رسانی کنند تا مشکلاتی که تا به امروز داشته برطرف شود.

عدالت و ناعدالتی ، مساله این است

این کارشناس مسایل آموزش و پرورش بیان داشت: برنامه شاد که در مدارس برای آموزش دانش آموزان در نظر گرفته شده هم می تواند عدالت گستر باشد و هم می تواند باعث بی عدالتی شود. دلیل این اتفاق هم این است که از این نظر که همه مدارس می بایست از برنامه استفاده کنند و آموزش یکسان می شود می تواند عدالت گستر باشد. از طرفی دیگر غیر از مدارس غیردولتی،  مدارس دیگری همچون تیزهوشان هم داریم که مدارس معمولی هستند اما دریافتی بیشتری از خانواده ها دریافت می کنند. این مدارس برنامه شاد را فقط با توجه به دستوری بودن آن نصب می کنند و برای آموزش از اپلیکیشن های دیگر استفاده می کنند. به همین دلیل مشکل عدالت در مدارس فقط استفاده از برنامه نیست بلکه در مدارس غیردولتی و مدارس خاص امکاناتی فراهم می شود که این امکانات با پول خریده می شود. پس به طور دقیق تر، هر فردی که پول بیشتری دارد بهتر آموزش می بیند و بچه کارگر باز کارگر می ماند و بچه پولدار باز پولدار می شود و شکاف طبقاتی در آموزش هم روز به روز بیشتر می شود.

نیک نژاد در پایان یادآور شد: پس آموزش آنلاین و آموزش مجازی با این توصیف یعنی پول می دهند و امکانات بیشتری برای اینگونه آموزش ها فراهم می کنند، به شکاف آموزشی، بی عدالتی آموزشی و شکاف طبقاتی دامن می زند که در نایت به بی عدالتی اجتماعی منتهی می شود.

 

[۱] سامانه شاد که کوتاه شده عبارت سامانه شبکه های اجتماعی دانش آموزان است این امکان را به مدیران و معلمان می دهد تا بتوانند آموزش از راه دور دانش آموزان در شبکه های اجتماعی را مدیریت نمایند. دانش آموزان برای استفاده از مطالب درسی و آموزشی کلاس و مدرسه خود ابتدا باید در سامانه شاد به نشانی Shad.medu.ir به احراز هویت خود بپردازند .

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*