اخبار خراسان جنوبی /

استاندار خراسان جنوبی از موسسه خیریه حضرت رسول (ص) بازدید کرد

قرارگاه پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها در خراسان جنوبی راه‌اندازی شد

 

 

جریمه ۱۲ هزار خودرو در طرح ممنوعیت تردد شبانه خراسان جنوبی

فرمانده انتظامی خراسان جنوبی گفت: از ابتدای امسال تاکنون بیش از ۱۲ هزار و ۹۰۰ خودروی سواری در ترددهای شبانه استان اعمال قانون شد که این موضوع گاهی درگیری مردم با همکاران ما را موجب می‌شود.

سردار ناصر فرشید افزود: در زمینه ممنوعیت تردد نیز هزار و ۱۰۰ خودرو جریمه ۵۰۰ هزار تومانی و ۲۳۰ خودرو جریمه یک میلیون تومانی شده‌اند.

وی بیان کرد: در ارتباط با منع تردد در مبادی ورودی و خروجی استان اطلاع‌رسانی لازم نشده که در زمینه اطلاع‌رسانی و ممانعت از ورود باید تدابیر جدی اندیشیده شود.

فرمانده انتظامی خراسان جنوبی با اشاره به گشت‌های مشترک اظهار داشت: در سال جاری تاکنون ۳۳۵ مورد گشت مشترک انجام شده که منجر به تذکر ۲ هزار و ۹۰ نفر شده است.

وی گفت: در روزهای گذشته با توجه به ارتباط همکاران با شهروندان، شاهد افزایش ابتلای همکاران به کرونا هستیم و تاکنون بیش از ۶۵۰ همکار ما مبتلا شدند که ۲۲ نفر اکنون در قرنطینه خانگی یا بستری هستند.

 

تعطیلی باشگاه‌ها و سالن‌های ورزشی در شهرهای قرمز خراسان جنوبی

باتوجه به قرارگیری شهرستان های بیرجند و طبس در رنگ بندی قرمز کرونا، باشگاه‌ها و سالن‌های ورزشی در این شهرستان‌ها تعطیل شدند.

 

عزیزی مدیرکل ورزش و جونان خراسان جنوبی گفت: با توجه به افزایش میزان موارد ابتلا به کرونا در بیرجند و طبس و قرمز شدن این دو شهرستان، کلیه فعالیت‌های ورزشی مطابق دستورالعمل‌های اجرایی و مصوبه ستادملی کرونا به جز گروه ۱ ورزشی تعطیل اعلام شد.

او افزود: گروه ۱ شامل ورزش‌هایی مثل تیراندازی در فضای باز، تیر و کمان، چوگان، دوومیدانی، سوارکاری، قایق رانی، کوهنوردی، گلف، موتورسواری و اتومبیل رانی، دوچرخه سواری، شنا در استخر‌های روباز و والیبال ساحلی اجازه فعالیت در وضعیت قرمز کرونا را نیز دارند.

عزیزی ادامه داد: مابقی فعالیت‌های ورزشی مثل بدن سازی و پرورش اندام، فوتبال، والیبال، بسکتبال، بوکس، هندبال، ورزش‌های کبدی و رزمی، کشتی و فعالیت‌های دیگر اجازه فعالیت در وضعیت قرمز کرونا را ندارند.

مدیرکل ورزش و جوانان خراسان جنوبی در ادامه تصریح کرد:از مدیران و مربیان سالن‌های ورزشی شهرستان بیرجند، طبس و نهبندان خواست نسبت به تعطیلی باشگاه‌ها و سالن‌های ورزشی در شرایط قرمز کرونایی اقدام کنند.

 

 

چراغ رو به خاموشی / تنها ۱۵ نفر به نمدمالی سنتی مشغول هستند

نمدمالی سنتی هنری زیبا، اما در حال زوال است و تنها ۱۵ هنرمند در خراسان جنوبی به تولید محصولات نمدی مشغول هستند.

 

عباس زاده معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: در سال ۱۳۶۹ حدود ۲۰۰ نقطه روستایی به حرفه نمد مالی اشتغال داشته اند که در مقایسه با سایر شهرستان‌های استان، بیشترین تعداد به شهرستان بیرجند تعلق داشته است.

او افزود: در گذشته نمدمالی در تمام شهرستان‌های استان انجام می‌شد، اما در حال حاضر این حرفه در شهرستان‌های سرایان، بیرجند و روستای سلم آباد سربیشه کماکان ادامه دارد.

عباس زاده بیان کرد: درحوزه نمدمالی سنتی قریب به ۱۵ نفردرسطح استان به صورت تمام وقت و پاره وقت در ۳ کارگاه به تولید محصولات نمدی اشتغال دارند.

سلم آباد مهد نمدمالی سنتی در خراسان جنوبی

عباس زاده معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی گفت: نمدمالی در کارگاه‌ها به صورت سنتی انجام می‌شود و فعالان این حوزه هم در سطح استان به تولید محصولات نمدی دست دوز اشتغال دارند.

اوافزود: انواع لباس برای چوپان‌ها با نام کپنک، زیرانداز، انواع کیف و کفش، انواع زیورآلات و تابلو از تولیداتی است که این هنرمندان خلق می‌کنند.

عباس زاده تصریح کرد: صدورمجوز، ارائه تسهیلات کم بهره، معرفی جهت حضور در نمایشگاه ها، اختصاص غرفه رایگان جهت نمایش آثار، حضور در بازارچه‌ها و ثبت ملی مهارت نمدمالی روستای سلم آباد به عنوان میراث ناملموس در سال ۱۳۹۰ از جمله حمایت‌هایی است که ازهنرمندان نمدمال صورت گرفته است.

 

مرکز مداخله در بحران بهزیستی خوسف افتتاح شد
مرکز مداخله در بحران فردی خانوادگی و اجتماعی خوسف با هزینه کرد یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون ریال امروز ‌(۲۳ تیر) با حضور مسئولان افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از خوسف، «شهرام شیخانی» در مراسم افتتاح مرکز مداخله در بحران فردی خانوادگی و اجتماعی بهزیستی شهرستان خوسف که با حضور مدیرکل بهزیستی و معاون فرماندار خوسف برگزار شد، اظهار کرد: ساماندهی معلولان و کنترل آسیب های اجتماعی دو وظیفه اصلی سازمان بهزیستی است.

معاون اموراجتماعی بهزیستی خراسان جنوبی با اشاره به پیگیری فرمانداری خوسف برای راه اندازی اورژانس و مرکز مداخله در بحران فردی در شهرستان اظهار کرد: مرکز مداخله در بحران فردی، خانوادگی و اجتماعی با هدف کنترل و کاهش بحران های فردی، خانوادگی و اجتماعی راه اندازی شده است.

شیخانی ارتقای سطح دانش و آگاهی های افراد با در مقابله با مشکلات، افزایش آگاهی و شناخت از اجتماع جهت مقابله با شرایط بحرانی آسیب ها، مداخله موثر برای کاهش آسیب ها، ارتقاء توانمندی ها و شناسایی آسیب های اجتماعی نوپدید و بازپدید را از دیگر اهداف مرکز مداخله بهزیستی خوسف عنوان کرد و گفت: این مرکز می تواند به زوجین متقاضی طلاق، دختران و پسران فراری از منزل، کودکان خیابانی و کار، همسرآزار دیده، مبتلایان اختلال جنسی، زنان و دختران در معرض آسیب، افرادی که قصد خودکشی دارند و کودکان آزار دیده خدماتی ارائه دهد.

وی از هزینه کرد یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون ریال اعتبار برای راه اندازی مرکز مداخله در شهرستان خوسف خبر داد و خاطرنشان کرد: بهزیستی خواستار موافقت فرمانداری برای تحویل زمین در مجاورت بهزیستی در راستای ساخت مرکز اورژانس و مداخله است.

معاون اموراجتماعی بهزیستی استان خراسان جنوبی با بیان اینکه سه شهرستان خوسف، بشرویه و زیرکوه هنوز به لحاظ شاخص جمعیتی دستگاه خودرویی اورژانس ۱۲۳ ندارند، گفت: این مهم از سوی اداره کل در حال پیگیری است چراکه ۳۰ درصد افرادی که با مرکز مداخله بهزیستی تماس می گیرند نیازمند ارائه خدمات در محل هستند.

معافیت کانون‌های فرهنگی تربیتی از پرداخت بهای برق، آب وگاز

کانون‌های فرهنگی تربیتی خراسان جنوبی از پرداخت بهای برق، آب وگاز معاف شدند.

معاون برنامه ریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش استان گفت: معافیت قانونی کانون‌های فرهنگی تربیتی از پرداخت بهای برق، آب ، گاز با رعایت الگوی مصرف به ادارات کل آموزش و پرورش شهرستان‌ها و مناطق استان‌ها ابلاغ شد.

سکینه طیبی افزود: بر این اساس، همه اطلاعات کانون‌های فرهنگی تربیتی استان به همراه مدارس دولتی باید به نمایندگی‌های استانی تابع وزارتخانه‌ای نفت و نیرو، ارسال، و نسخه‌ای از اطلاعات مذکور نیز به معاونت های؛ برنامه ریزی و توسعه منابع و همچنین معاونت پرورشی فرهنگی نیز ارسال شود.

به استناد مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش، کانون‌های فرهنگی تربیتی دارای ماهیت آموزشی و مصداق بند «ب» ماده «۱» دستورالعمل ابلاغی است.

 

تردد کامیون ها به افغانستان از مرزهای ماهیرود و دوغارون ممنوع شد

تردد کامیون ها به افغانستان از مرزهای ماهیرود و دوغارون ممنوع شد

مدیرکل ترانزیت سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای با ابلاغ بخشنامه ای به ادارات کل راه و شهرسازی استان ها، از ممنوعیت صدور بارنامه برای سفر به افغانستان از مرزهای ماهیرود و دوغارون خبر داد.

جواد هدایتی در بخشنامه‌ای خطاب به مدیران کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان‌ها، خواستار ممنوعیت صدور بارنامه برای کامیون‌ها به مقصد افغانستان از مرزهای ماهیرود و دوغارون شد.

در این بخشنامه آمده صرفاً امکان تردد به افغانستان از مرز میلَک فراهم است و در صورتی که کامیون داران با تردد از مرزهای دوغارون و ماهیرود، دچار مشکل در ان سوی مرزها شدند، مسئولیت آن به عهده شرکت حمل و نقلی صادرکننده بارنامه خواهد بود.

تردد کامیون ها به افغانستان از مرزهای ماهیرود و دوغارون ممنوع شد

کد خبر ۵۲۵۸۰۰۳

کشف محموله احشام و طیور قاچاق در خراسان جنوبی/۴

 

سرپرست پلیس امنیت اقتصادی استان گفت: ماموران این پلیس در بازرسی از یک سواری پراید و یک کامیون، احشام و طیور قاچاق و فاقد مجوز بهداشت به ارزش ۶۴۵ میلیون ریال در شهرستان”بیرجند” کشف کردند.

به گزارش امروزخراسان جنوبی، سرهنگ”جواد بخشی” در تشریح جزئیات این خبر اظهار داشت: مأموران پلیس در اجرای طرح مبارزه با قاچاق احشام و طیور، هنگام کنترل خودورهای عبوری در مبادی ورودی شهرستان بیرجند به یک سواری پراید و یک کامیون مشکوک شدند و خودروها را جهت بررسی بیشتر متوقف کردند.

وی افزود: مأموران با هماهنگی مقام قضائی در بازرسی از ۲ خودرو، تعداد ۹ رأس گوسفند و هزار و ۳۶۴ قطعه مرغ زنده قاچاق و فاقد مجوز بهداشت کشف کردند که ارزش ریالی آنان توسط کارشناسان مربوطه ۶۴۵ میلیون ریال برآورد شده است.

 

 

 

دستگیری شکارچی غیرمجاز توسط تکاوران پلیس در”دهسلم”/۴

 

معاون عملیات فرماندهی انتظامی استان گفت: تکاوران پلیس در یگان تکاوری ۱۰۳″دهسلم”، یک لاشه پرنده کمیاب کشف و یک شکارچی غیر مجاز را در این زمینه دستگیر کردند.

به گزارش امروزخراسان جنوبی، سرهنگ”غلامرضا زاهدی پور” اظهار داشت: مأموران یگان تکاوری ۱۰۳ دهسلم هنگام گشت زنی در محورهای کویری شهرستان”نهبندان” به یک موتورسیکلت مشکوک شدند و به راننده آن دستور ایست دادند.

وی بیان داشت: مأموران موتورسیکلت را با هماهنگی مقام قضائی متوقف و در بازرسی از آن یک لاشه پرنده کمیاب و ۲ قبضه اسلحه شکاری کشف کردند.

 

 

 

 

اعترافسارق به ۱۲ فقره سرقت داخل خودرو در”بیرجند”/۴

فرمانده انتظامی”بیرجند” گفت: مأموران انتظامی این شهرستان ۱۲ فقره سرقت محتویات داخل خودرو را کشف و در این خصوص یک سارق دستگیر کردند.

به گزارش امروزخراسان جنوبی، سرهنگ”علیرضا فولادی” اظهار داشت: با وقوع چند فقره سرقت محتویات داخل خودرو در سطح شهرستان بیرجند، شناسایی عوامل این سرقت ها به صورت ویژه در دستور کار ماموران انتظامی این شهرستان قرار گرفت.

وی افزود: ماموران کلانتری۱۱ “توحید” با انجام اقدامات اطلاعاتی و تحقیقات گسترده پلیسی، یک سارق سابقه دار را در این زمینه شناسایی و تحت نظر قرار دادند و با دستور مقام قضائی نامبرده را در عملیاتی غافلگیرانه در مخفیگاهش دستگیر کردند.

فرمانده انتظامی شهرستان بیرجند بیان داشت: متهم ابتدا در اظهارات خود منکر هرگونه اتهامی شد ولی در نهایت با روبه رو شدن شواهد موجود و ارائه مستندات توسط مأموران، لب به اعتراف گشود و به ۱۲ فقره سرقت محتویات داخل خودرو در بیرجند اعتراف کرد.

 

 

 

 

 

زمین گیر شدن سوداگران مرگ در “خوسف”/۴

 

فرمانده انتظامی استان از ناکامی قاچاقچیان تریاک در شهرستان”خوسف” خبر داد و گفت: در این عملیات ۲ خودرو توقیف و ۲ متهم دستگیر شدند.

به گزارش امروزخراسان جنوبی، سردار”ناصر فرشید” در رابطه با این خبر اظهار داشت: روز گذشته مأموران انتظامی خوسف در راستای مبارزه بی امان با سوداگران مرگ، کنترل محورهای کویری این شهرستان را مد نظر قرار دادند.

وی افزود: ماموران در پی گشت زنی های هدفمند در سطح حوزه شهرستان خوسف ۲ سواری پژو ۴۰۵ قاچاقچیان مواد مخدر را شناسایی کردند و با علائم هشدار دهنده به راننده خودروها دستور ایست دادند.

فرمانده انتظامی استان خراسان جنوبی بیان داشت: قاچاقچیان مواد مخدر به محض مشاهده پلیس متواری شدند که مأموران با اقدامی منسجم و هماهنگ خودروها را متوقف کردند و در بازرسی تکمیلی از آنها ۲۳۲ کیلوگرم تریاک کشف کردند.

 

 

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی :
تسریع در امر سرمایه گذاری، فلسفه تشکیل ستاد توسعه خاوران/۷

 

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: فلسفه تشکیل ستاد توسعه خاوران، تسریع در امر سرمایه گذاری در استان است.
به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ فرهادی با بیان این مطلب در اولین جلسه قرارگاه پشتیبانی ها و مانع زدایی های ستاد توسعه خاوران، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه فلسفه تشکیل ستاد توسعه خاوران، تسریع در امر سرمایه گذاری و کاهش موانع پیش روی سرمایه گذاران می باشد، به دستور نماینده عالی دولت در استان، قرارگاه پشتیبانی تشکیل شد.
وی تأکید کرد: این قرارگاه با توجه به نامگذاری سال توسط مقام معظم رهبری (مدظله العالی) با عنوان “تولید؛ پشتیبانی ها و مانع زدایی ها” که صرفاً یک نام گذاری نیست و در واقع سیاست گذاری کلی است که نظام باید در راستای اجرای آن گام بردارد، شکل گرفته است.
معاون استانداری با اشاره به نقش قرارگاه پشتیبانی ها و مانع زدایی ها در موفقیت بیش از پیش ستاد توسعه خاوران، گفت: هدف قرارگاه پشتیبانی ها و مانع زدایی ها، رصد سرمایه گذاری ها و طرح هایی می باشد که تفاهم نامه های آنها در ستاد توسعه خاوران به امضاء رسیده است.
فرهادی به لزوم حمایت همه جانبه از سرمایه گذاران در استان تأکید کرده، اظهار داشت: هدف ستاد فقط دعوت و حضور صِرف سرمایه گذار به استان نیست، بلکه مدیریت استان در ادامه مسیر نیز، خود را موظف به حمایت از سرمایه گذاران می داند.
وی افزود: در این جلسه مسائل و مشکلات تعدادی از سرمایه گذاران مطرح و در مورد برخی از آنها دستورات لازم صادر شد.
به گفته وی؛ برای برخی موارد نیز نیاز است با تشکیل جلسات مختلف در حوزه های مرتبط ، موانع را از پیش روی سرمایه گذاران برداریم تا آنها با دغدغه کمتر و خیالی آسوده تر در استان سرمایه گذاری کنند و اشتغال پایداری را ایجاد نمایند.
معاون استاندار در خصوص روند پیشرفت طرح ها نیز گفت: با توجه به اینکه ستاد توسعه خاوران از ابتدای امسال فعالیت جدی و اجرایی خود را آغاز نموده، طی این ۴ ماه طرح ها مباحث حقوقی و سازمانی خود را طی کرده اند.
فرهادی تصریح نمود: در ادامه لازم است با هم افزایی مثبت بین دستگاه ها و بخش خصوصی، اجرایی شدن طرح ها را تسریع نماییم.

مدیر کل اقتصاد و دارایی استان هم گفت:۱۰۱ طرح سرمایه گذاری از شروع فعالیت ستاد توسعه خاوران در استان شناسایی شده که در قالب ۱۹۵ پروژه بوده است.
جعفری افزود:۴۶ طرح در بیرجند (شهرک صنعتی و منطقه ویژه اقتصادی)،۲۹طرح در شهرستان طبس،۱۴ طرح در بشرویه،۹طرح در خوسف،۹ طرح درمیان،۱۰ طرح در زیرکوه،۱۱طرح در سرایان،۱۹طرح در سربیشه،۱۴ طرح فردوس،۱۶ طرح قاین و۱۸طرح در نهبندان شناسایی شدند.
مدیر کل اقتصاد و دارایی استان همچنین افزود: از این ۱۹۵ طرح،۱۷ طرح دارای سرمایه گذار شدند که با ۱۴ سرمایه گذار تفاهم نامه مبادله شده و ۳ طرح دیگر هم در دست اقدام است.
جعفری گفت:این طرح‌ها به فرمانداری‌های هر شهرستان ارسال شده و فرمانداران موظف هستند پس از بازدید میدانی از طرح‌ها گزارششان از طرح را ارائه دهند.
عابدی معاون صنایع کوچک شرکت شهرک‌های صنعتی استان هم گفت: برای ایجاد طرح‌هایی که تا کنون شناسایی شدند و برای ایجاد این طرح‌ها منع زیست محیطی نبوده و شرایط استقرار در شهرک صنعتی را داشته اند اعلام امادگی کرده ایم.
وی گفت: استقرار این طرح‌ها در شهرک‌های صنعتی نیاز به زیر ساخت‌های فراتر از زیر ساخت‌های موجود دارد.
طرح «حجاب من، وقار من» در شهرستان بشرویه برگزار می شود/۲
رئیس فرهنگ و ارشاد اسلامی بشرویه از برگزاری طرح «حجاب من، وقار من» در شهرستان بشرویه به مناسبت هفته عفاف و حجاب برای دانش آموزان دختر خبر داد.

«طیبه صافی» با بیان اینکه طرح «حجاب من؛ وقار من» ویژه نوجوانان و جوانان است، گفت: دانش آموزان دختر با حجاب کامل برای شرکت در این طرح باید وصیت نامه یکی از شهدای عزیز را که در مورد حجاب توصیه کرده است، انتخاب کنند و همان قسمت متن وصیت نامه را خودشان بخوانند و در قالب فیلم حداکثر دو دقیقه ای به شماره۰۹۳۳۱۶۶۴۴۲۸ در ایتا و تلگرام ارسال کنند.

وی به هدف از برگزاری این طرح اشاره کرد و افزود: هدف از اجرای این طرح، آشنایی دانش آموزان دختر با وصیت نامه شهدا و آگاهی از ارزش عفاف و حجاب در نگاه شهدای شهرستان بشرویه است.

پیشرفت ۹۰ درصدی مرمت ۳ مسجد تاریخی در خراسان جنوبی/۷
شریعتی منش پیشرفت فیزیکی سه مسجد تاریخی «مسجد جامع قائن، عاشوراخانه نهبندان و مسجد جامع فردوس» را ۹۰ درصد اعلام کرد.

«علی شریعتی منش»  با اشاره به مرمت و بازسازی مساجد جامع قائن، فردوس و عاشوراخانه در سال گذشته، پیشرفت فیزیکی این مساجد را ۹۰ درصد اعلام کرد و گفت: امسال علاوه بر ادامه کار مرمت و بازسازی مساجد عاشوراخانه، فردوس و قائن، مرمت مسجدجامع سرایان هم در دستور کار قرار دارد.

معاون میراث فرهنگی، اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اعتبارات هزینه شده برای این سه مسجد در سال گذشته را ۱۵۰ میلیون تومان عنوان کرد و یادآور شد: بر اساس برآورد انجام شده برای ادامه کار مرمت و بازسازی مساجد ذکر شده بالغ بر ۴۰۰ میلیون تومان (هر مسجد یکصد میلیون تومان) مورد نیاز است.

وی با بیان اینکه در سنوات گذشته بیش از ۲۰ مسجد با اعتباری بیش از ۲ میلیارد تومان مرمت و بازسازی شده اند، ابراز امیدواری کرد: در صورت تخصیص اعتبارات مورد نیاز، مرمت و بازسازی مساجد در دستور کار قرار  گیرد.

معاون میراث فرهنگی، اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی با بیان اینکه مساجد و حسینیه های زیادی در استان نیاز به مرمت و بازسازی دارند، گفت: متأسفانه اعتبارات اختصاص یافته در زمینه مرمت و بازسازی ناچیز است.

شریعتی منش یادآور شد: علاوه بر مساجد رقه و میان ده بشرویه، مهوید فردوس، درمیان،  قائن و… که نیاز به مرمت و بازسازی دارند، تعداد زیادی از مساجد روستایی نیز باید در دستور کار بازسازی و مرمت قرار گیرند.

اما و اگرهای فعالیت باغ پرندگان/دغدغه قانونی و زیست محیطی پروژه

بیرجند- پیرامون راه اندازی و شروع به فعالیت باغ پرندگان بیرجند اما و اگرهای قانونی و دغدغه های زیست محیطی وجود دارد که باید قبل از راه اندازی مورد بررسی قرار گیرد.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: بعد از راه‌اندازی بوستان کاجستان خبر دیگری در فضای مجازی پیچید که باغ پرندگان این بوستان نیز تا پایان تیرماه راه‌اندازی می‌شود. خبری که اما و اگرهای بسیاری هم از حیث قانونی و هم از نظر دغدغه‌های زیست محیطی را مطرح کرد.

سمن‌های زیست محیطی گاه نگهداری حیوانات در قفس را نوعی حیوان آزاری مطرح می‌کنند و در مواردی نیز به شرایط نامطلوب نگهداری حیوانات در برخی باغ وحش‌های استناد کرده و معتقدند در بسیاری از مراکز نگهداری این مهم مراعات نمی‌شود.

همچنین مجوز داشتن و نداشتن این باغ پرندگان از سوی نهادها و دستگاه‌های ذی ربط چون محیط زیست و دامپزشکی نیز مطرح بوده است. موضوع را از محیط زیست، شهرداری و سرمایه‌گذار پیگیر شدیم تا اصل ماجرا را به دور از فضای احساسی دریابیم.

حسن اکبری، مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان‌جنوبی در این زمینه در گفت و گو با خبرنگارمهر اظهارکرد: در زمینه مراکز نگهداری حیات وحش و باغ‌های پرندگان و حیوانات به طور کلی دو نوع دیدگاه وجود دارد.

دیدگاه‌ها نسبت به مراکز نگهداری حیوانات

وی بیان‌کرد: برخی به طور کلی و از ریشه با این موضوع مخالف هستند و برخی نیز معتقدند با رعایت اصول و حفظ برخی مسائل می‌تواند به عنوان یک مکان تفریحی و آموزشی برای آشنایی با برخی گونه‌های جانوری مطرح شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان‌جنوبی با بیان اینکه برخی روش‌های نگهداری حیوانات در باغ وحش‌ها مناسب نبوده و مصداق حیوان آزاری محسوب می‌شود، موجب دغدغه سمن‌ها و فعالان زیست محیطی است، گفت: در حال حاضر باید به سمتی رفت که از قفس عبور کرده و مراکز نگهداری حیوانات و حیات وحش تا حدی زیادی به محیط طبیعی زندگی حیوان نزدیک‌تر باشد تا او استرس کمتری را تجربه کند.

اکبری ادامه‌داد: شاید نتوان برای همه حیوانات این شرایط را فراهم کرد ولی درباره برخی از حیوانات کوچک‌تر شاید بتوان این کار را انجام داد.

اما و اگرهای فعالیت باغ پرندگان/دغدغه قانونی و زیست محیطی پروژه

طبق ضوابط و قوانین برای مراکز نگهداری حیوانات مجوز می‌دهیم

وی با بیان اینکه در هر حال ما مجوز برای مرکز نگهداری حیوانات و حیات وحش و باغ پرندگان را براساس ضوابط و استانداردهای قانونی می‌دهیم و نمی‌توانیم در این موضوع سلیقه‌ای عمل کنیم، بیان‌کرد: باغ وحش باید در خارج محدوده شهری و با ضوابط باشد ولی شهرداری‌هایی که در بوستان‌ها قبلاً مرکز نگهداری از حیوانات و باغ وحش داشته‌اند و یا قبلاً اقدام به دریافت مجوز کرده‌اند، می‌توانند به همان مجوز استناد کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان‌جنوبی گفت: در مورد باغ پرندگان بوستان کاجستان بیرجند قبلاً که شهرداری برای ساخت این بوستان اقدام کرده برای ایجاد این باغ پرندگان مکاتباتی داشته و مجوزی به شهرداری داده شده که البته زمان آن رو به پایان است.

سرمایه‌گذار باغ پرندگان باید تأیید صلاحیت و مجوز بگیرد

اکبری اظهارکرد: اما مسئله اصلی اینجا است که شهرداری تمایل به اینکه خود وارد این ماجرا شود ندارد و می‌خواهد به فرد دیگری واگذار کند که در این صورت براساس همان موازین قانونی فرد باید از سوی محیط زیست و دامپزشکی تأییدیه‌های مربوطه را بگیرد.

وی افزود: ما به افرادی مجوز می‌دهیم که سو سابقه کیفری در حوزه محیط زیستی و تخلفات در این حوزه و … نداشته باشند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان‌جنوبی با بیان اینکه سرمایه‌گذار و فردی که شهرداری می‌خواهد راه‌اندازی باغ پرندگان را به او واگذار کند مجوز و تأییده ما را هنوز نگرفته است، گفت: طبق روال قانونی صلاحیت فرد بررسی و از او تعهداتی گرفته می‌شود ولی در نهایت باز هم طرف حساب ما شهرداری است.

اکبری یادآورشد: البته سمن‌ها به واسطه اتفاقات تلخی که برای برخی از گونه‌های جانوری در باغ وحش‌ها رخ داده حساسیت‌های به جایی دارند که این نگرانی‌ها نیز باید مرتفع شود.

رایزنی‌های مستمر با سمن‌های محیط زیستی

علی خراشادی سرمایه‌گذار باغ پرندگان بوستان کاجستان بیرجند نیز در این زمینه اظهارکرد: جلساتی با سمن‌های محیط زیستی خراسان‌جنوبی داشتم و به آن‌ها این نکته را مطرح و تأکید کردم که شرایط نگهداری پرندگان مطلوب خواهد بود.

وی بیان‌کرد: همچنین این نکته را بیان کردم که شرایط نگهداری پرندگان از نظر بهداشتی و واکسیناسیون به صورت مرتب صورت خواهد گرفت.

اما و اگرهای فعالیت باغ پرندگان/دغدغه قانونی و زیست محیطی پروژه

شرایط مطلوبی برای نگهداری پرندگان فراهم می‌کنم

سرمایه‌گذار باغ ادامه‌داد: ما به هیچ عنوان قصد حیوان آزاری و یا چیزی شبیه به آنچه در ذهن دغدغه‌مندان است نداریم و نمی‌خواهیم حیوانی را از محل زندگی طبیعی‌اش و یا همان جنگل به این نقطه منتقل کنیم بلکه می‌خواهیم حتی به پرندگان آسیب دیده رسیدگی کرده (به عبارتی پرندگان غیر قابل بازگشت به طبیعت) و غذا و خوراک بدهیم تا هم مکانی تفریحی و هم آموزشی برای شناخت پرندگان باشد.

خراشادی با بیان اینکه تلاش کردم برخی از شبهه‌های در ذهن فعالان محیط زیستی را رفع کنم، یادآور شد: قرار است جلسه دیگری با سمن‌های محیط زیستی داشته باشیم و رایزنی‌های بیشتری صورت گیرد.

سرمایه‌گذار یادآورشد: در مورد موازین قانونی هم بحثی نداریم و اگر گفته شود براساس فلان ماده قانونی محیط زیستی باید این کار را انجام دهم، مسئله‌ای ندارم.

شهرداری مجوز احداث گرفته است

حافظی معاون سازمان سیما، منظر و خدمات شهری شهرداری بیرجند نیز در این زمینه اظهارکرد: ما نیز این نکته را قبول داریم که باغ وحش‌ها باید در خارج از شهر باشند، مگر اینکه شهرداری‌ها از قبل برای این کار مجوز گرفته باشند.

وی با بیان اینکه ما مجوز را چند سال قبل گرفته‌ایم، بیان کرد: البته چون می‌خواهیم ادامه کار را فرد دیگری و خود سرمایه گذار انجام دهد، ایشان طبق موازین نیز باید تأییدهای مربوط و مجوزات لازم را از اداره کل محیط زیست و دامپزشکی أخذ کند.

سرمایه‌گذار باید مجوز از سازمان‌های مربوطه را به ما ارائه کند

حافظی با بیان اینکه سرمایه‌گذار فقط می‌تواند گونه‌هایی که محیط زیست به او اجاره داده است را بیاورد، افزود: به ایشان برای دریافت مجوزها و تأییدها از نهادهای مربوط برای یک بازه زمانی فرصت داده‌ایم که اگر ایشان پیگیر این امر نشد امکان فسخ قرارداد و بستن قرارداد با پیمانکار جدید هست.

در هر حال آنچه مسلم است سرمایه‌گذار باغ پرندگان علی‌رغم علاقمندی به حفظ حقوق حیوانات و درک دغدغه‌های زیست محیطی هنوز مجوزهای لازم از محیط زیست و سازمان دامپزشکی را طبق گفته مسئولان أخذ نکرده که این امر در مسیر کار مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد.

امید است با تعامل مستمر سرمایه‌گذار با سمن‌های زیست محیطی و حامی حقوق حیوانات و پیگیری سرمایه‌گذاز برای اخذ مجوز این مسئله نیز با راه حل های قانونی رفع شود.

مدیرکل حفظ آثار و ارزش های دفاع مقدس خراسان‌جنوبی مطرح کرد؛

باغ موزه دفاع مقدس خراسان‌جنوبی در انتظار جذب اعتبار ویژه ملی/۷

مدیرکل حفظ آثار و ارزشهای دفاع مقدس خراسان جنوبی گفت:هر چند کار بازگشایی معابر برای شروع پروژه باغ موزه استان را شروع کردیم ولی این کار عظیم نیازمند جذب و تخصیص اعتبارات ویژه ملی است.

غلامرضا فلاحی در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: کارهای عمرانی باغ موزه دفاع مقدس خراسان‌جنوبی در زمینه بازگشایی معابر و کار در محوطه این پروژه آغاز شده است.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان‌جنوبی بیان‌کرد: دستگاه‌ها و ارگان‌هایی چون تیپ مردم پایه، حمل و نقل جاده‌ای و پایگاه هوایی شهید حسینی در این مرحله با در اختیار قرار دادن ماشین آلات خود ما را یاری رساندند.

فلاحی با اشاره به اینکه بعد از بازگشایی معابر و جدول کشی آن پیگیر زیرساخت‌های آب و برق آن خواهیم بود، ادامه‌داد: در این زمینه نیز در ۲۳ خردادماه جلساتی با دستگاه‌های متولی امر برگزار کرده‌ایم که امیدواریم همراهی‌ها ادامه داشته باشد.

وی با بیان اینکه این پروژه بسیار سنگین و نیازمند اعتبارات ویژه است، گفت: تا کنون ۳.۵ میلیارد تومان اعتبارات ملی برای آن در نظر گرفته شده که باید تخصیص یابد و مبلغی را نیز استاندار محترم از محل اعتبارات توازن در نظر گرفته‌اند که در مرکز باید به تصویب برسد.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان‌جنوبی با تأکید بر اینکه بعد از بازگشایی معابر و جدول کشی برای شروع فاز یک حتماً به اعتبارات ویژه نیازمند هستیم، اظهار کرد: از رسانه‌ها درخواست می‌کنم که از متولیان امر و استاندار محترم پیگیر شوند که در زمینه جذب اعتبارات ملی برای این پروژه چه اقدامی صورت گرفته است.

فلاحی یادآور شد: از سال‌های گذشته تاکنون برای استفاده از تجربیات استان‌های دیگر از باغ موزه قم، همدان، خراسان شمالی، کرمان و یزد بازدید داشته‌ایم و در ادامه نیز از این تجربیات استفاده خواهیم کرد.

هزار و ۷۰۰ دز واکسن کوو برکت تحویل دانشگاه علوم پزشکی بیرجند شد/۲-۷

هزار و ۷۰۰ دز واکسن کوو برکت تحویل دانشگاه علوم پزشکی بیرجند شد

 مدیرکل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در خراسان جنوبی گفت: هزار و ۷۰۰ دز واکسن ایرانی کوو برکت توسط این ستاد به دانشگاه علوم پزشکی بیرجند تحویل شد و این تعداد در روزهای آینده به‌تدریج افزایش می‌یابد.

سید مجتبی موسوی روز چهارشنبه به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این واکسن‌ها به زودی در استان براساس دستورالعمل‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به جامعه هدف و گروه‌های سنی تعیین شده تزریق می‌شود.

وی افزود: با توجه به راه‌اندازی خط دوم تولید واکسن کوو برکت، در روزهای آینده شاهد افزایش میزان دز تحویلی توسط ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) به دانشگاه علوم پزشکی بیرجند خواهیم بود.

مدیرکل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در خراسان جنوبی بیان کرد: این ستاد در ادامه فعالیت‌های خود در زمینه محرومیت‌زدایی و خدمات اجتماعی از زمان شیوع ویروس کرونا در استان خراسان جنوبی در قالب طرح احسان سلامت تاکنون ۶۰ هزار بسته سلامت شامل ماسک و مواد ضد عفونی و همچنین ٣٠٠ هزار ماسک رایگان را توزیع کرده است.

وی گفت: همچنین ۹۵۳ هزار و ۵۵۰ ماسک ارزان قیمت و حجم زیادی مواد ضد عفونی را از طریق سایت هست اینجا (hastinja.ir) در این استان توزیع کردیم.

آخرین مهلت برای ترخیص موتور سیکلت های رسوبی/۲-۴

مالکان موتور سیکلت های رسوبی در استان یک ماه برای ترخیص وسیله نقلیه خود فرصت دارند.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان گفت: از آغاز طرح ویژه ترخیصآخرین مهلت برای ترخیص موتور سیکلت های رسوبی موتورسیکلت‌های رسوبی (آبان ۱۳۹۹) تاکنون هزار و ۱۱۹ دستگاه معادل ۳۷ درصد موتورسیکلت‌ها ترخیص شده و هزار و ۹۰۴ دستگاه همچنان در پارکینگ هستند.

سرهنگ عباسی افزود: با وجود اطلاع رسانی‌های متعدد و چندین مرحله تمدید مهلت زمانی، تاکنون برخی مالکان و  متصرفان اقدامی انجام نداده اند که دادستان مرکز استان برای آخرین بار دستور مهلت یک ماهه‌ صادر کرد.وی گفت: چنانچه اقدامی برای ترخیص انجام نشود، این موتورسیکلت‌ها بلاصاحب شناخته شده و اقدامات بعدی برای آن‌ها انجام خواهد شد.

راه اندازی قرارگاه جهاد گران قرآنی در خراسان جنوبی/۲-۳

قرارگاه جهاد گران قرآنی در خراسان جنوبی با همکاری سازمان تبلیغات اسلامی و سازمان بسیج سازندگی استان راه اندازی می شود.

مسئول بسیج سازندگی استان در مراسم انعقاد تفاهم نامه بین سازمانراه اندازی قرارگاه جهاد گران قرآنی در خراسان جنوبی تبلیغات اسلامی و سازمان بسیج سازندگی استان گفت: از ابتدای امسال موضوع راه اندازی قرارگاه‌های جهادی در دستور کار سازمان بسیج قرار گرفته است.

هنری افزود: امروز به صورت رسمی شاهد راه اندازی قرارگاه استانی جهادگران قرآنی با هدف گسترش فرهنگ قرآنی  بین مردم، قرآنی کردن گروه‌های جهادی و مؤسساتی که در حوزه‌های قرآنی با مجموعه دارالقرآن کریم همکاری داشته اند هستیم.

وی گفت: طبق برنامه ریزی‌های انجام شده گروه‌های سازمان تبلیغات اسلامی و گروه‌های جهادی که زمینه آموزش قرآن دارند، در سامانه اطلس جهادی با عنوان گروه‌های جهادی قرآن ثبت می‌شوند.

مسئول بسیج سازندگی استان افزود: برای اجرای این برنامه حدود ۶۰ گروه جهادی قرآنی آماده شده اند.

مدیر کل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی هم گفت: با توجه به اینکه ظرفیت‌های قرآنی خوبی در سطح استان وجود دارد، با امضای این تفاهم نامه ساماندهی بهتری شکل خواهد گرفت.

رضایی افزود: با اجرایی شدن این تفاهم نامه فعالیت‌های قرآنی شکل جهادی به خود می گیرد.

اهدای ۸۹ واحد خون توسط اعضای هلال احمر سرایان/۲

۸۹ واحد خون توسط جوانان و داوطلبان هلال احمر شهرستان سرایان در قالب طرح شوق رویش اهداء شد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز خراسان جنوبی، رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان سرایان گفت: اخیرا با بروز بیماری کرونا، اهدایاهدای ۸۹ واحد خون توسط اعضای هلال احمر شهرستان سرایان خون در جامعه کاهش یافته و نیازمند همکاری هر چه بیشتر از سوی شهروندان در این امر هستیم.
بارانی افزود: اعضای جوانان عضو هلال احمر شهرستان در قالب طرح تابستانی “شوق رویش” ، خون خود را اهداء کردند.
وی گفت: این امر در راستای ترویج فرهنگ نوع دوستی، احترام به ارزش‌های انسانی، تسکین آلام بشری، حمایت از زندگی وسلامت انسان‌ها اجرا شده است.

شناسایی عامل انتشار اکاذیب در اینستاگرام/۴

رئیس پلیس فتا خراسان جنوبی از شناسایی شخصی که مطالب خلاف واقع علیه یک باشگاه ورزشی در اینستاگرام منتشر کرده بود، خبر داد.

سرهنگ محمدپور گفت: مدیر یکی از باشگاه‌‎های ورزشی به پلیس فتای خراسان

جنوبی مراجعه کرد و گفت: فرد یا افرادی ناشناس، علیه این باشگاه در شبکه اجتماعی اینستاگرام مطالبی منتشر کرده اند، که پرونده‌ای در این خصوص تشکیل شد.

وی افزود: پس از اخذ اظهارات شاکی و با انجام اقدامات تخصصی و پلیسی مالک صفحه شناسایی و با اخذ دستور مقام قضائی به پلیس فتای خراسان جنوبی احضار شد.

رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات خراسان جنوبی گفت: متهم در ابتدا منکر هرگونه اتهامی شد، اما پس از مواجه شدن با مدارک و مستندات موجود در پرونده لب به اعتراف گشود.

سرهنگ محمدپور با بیان این که متهم با تشکیل پرونده به مراجع قضائی معرفی شد، افزود: برابر قانون هرگونه توهین، اهانت و یا نشر اکاذیب در فضای مجازی جرم محسوب شده و عواقب جبران ناپذیری برای فرد به همراه دارد، لذا رعایت اخلاق در فضای سایبر و به خصوص شبکه‌های اجتماعی امری مهم محسوب می‌ شود.

وی گفت: شهروندان هشدار‌های پلیس فتا را جدی بگیرند و در صورت اطلاع از هرگونه فعالیت مجرمانه در فضای مجازی یا پیام رسان‌های موبایلی موضوع را از طریق نشانی پلیس فتا به آدرس www.cyberpolice.ir بخش ارتباطات مردمی گزارش کنند.

 

کشف محموله احشام و طیور قاچاق در خراسان جنوبی/۴

ماموران پلیس امنیت اقتصادی خراسان جنوبی در بازرسی از یک سواری پراید و یک کامیون، احشام و طیور قاچاق و فاقد مجوز بهداشت در شهرستان بیرجند کشف کردند.

سرپرست پلیس امنیت اقتصادی استان گفت: مأموران پلیس در اجرای طرح مبارزه با قاچاق احشام و طیور، هنگام کنترل خودور‌های عبوری در مبادی ورودی شهرستان بیرجند به یک سواری پراید و یک کامیون مشکوک شدند و خودرو‌ها را جهت بررسی بیشتر متوقف کردند.

سرهنگ  بخشی افزود: مأموران با هماهنگی مقام قضائی در بازرسی از ۲ خودرو، تعداد ۹ رأس گوسفند و هزار و ۳۶۴ قطعه مرغ زنده قاچاق و فاقد مجوز بهداشت به ارزش ۶۴۵ میلیون ریال کشف کردند.

سرپرست پلیس امنیت اقتصادی خراسان جنوبی گفت: مأموران در این رابطه ۲ متهم دستگیر که با تشکیل پرونده برای سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شدند.

تحصیل ۱۹۰۰ دانش آموز اتباع خارجی در خراسان جنوبی/۲-۳

هزار و ۹۳۶ دانش آموز اتباع خارجی در سال تحصیلی ۴۰۰-۹۹ در مدارس خراسان جنوبی تحصیل کردند.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای خراسان جنوبی، مسئول امور تحصیلی اتباع خارجی در آموزش و پرورش استان با اشاره به اینکه ثبت نام از این دانش آموزان رایگان است، افزود: ثبت نام دانش آموزان اتباع خارجی نیز همچون سایر دانش آموزان از ابتدای خردادماه آغاز شده است و همچنان ادامه دارد.
شاکری افزود: در سال تحصیلی ۹۹-۱۴۰۰، تعداد هزار و ۹۳۶ دانش آموز اتباع خارجی از خدمات آموزشی مدارس استان استفاده کرده اند.وی گفت: از این تعداد هزار و ۳۳۱ دانش آموز در دوره ابتدایی، ۴۴۳ دانش آموز در دوره متوسطه اول، ۱۵۸ دانش آموز در دوره متوسطه دوم، ۳ دانش آموز در دوره پیش دبستانی و ۱ دانش آموز در دوره استثنایی در استان مشغول به تحصیل بوده اند.مسئول امور تحصیلی اتباع خارجی در آموزش و پرورش استان افزود: بیشترین آمار دانش آموز اتباع خارجی مشغول به تحصیل در استان مربوط به شهرستان بیرجند با هزار و ۵۴۵ دانش آموز و کمترین آن مربوط به شهرستان‌های طبس و بشرویه با ۳ دانش آموز است.

هشدار سطح زرد هواشناسی خراسان جنوبی/۲

هواشناسی استان در خصوص ورود سامانه ناپایدار جوی به  استان اطلاعیه هشداری سطح زرد صادر کرد.

بنا بر اعلام هواشناسی تا صبح یکشنبه استان تحت تأثیر سامانه ناپایدار جوی قرار می‌گیرد که پیامد آن افزایش ابر، وقوع بارش‌های رگباری توام با رعد و برق و در نواحی مستعد احتمال بارش تگرگ و همچنین وزش باد شدید لحظه‌ای خواهد بود.
در اطلاعیه هواشناسی زمان آغاز فعالیت این سامانه بعدازظهر چهارشنبه ۲۳ تیر پیش بینی شده است.
در این اطلاعیه آمده است این سامانه مخاطراتی از جمله وقوع بارش‌های رگباری توام با رعد و برق در نواحی مستعد احتمال بارش تگرگ و احتمال آبگرفتگی و سیلاب بخصوص شمال غرب استان – وزش باد شدید موقتی توأم با گرد و خاک، با احتمال بروز خسارت از جمله در مناطق بادخیز استان را به همراه خواهد داشت.

استاندار خراسان جنوبی از موسسه خیریه حضرت رسول (ص) بازدید کرد

استاندار خراسان جنوبی از موسسه خیریه حضرت رسول (ص) بازدید کرد

 استاندار خراسان جنوبی  به مناسبت هفته بهزیستی از موسسه خیریه حضرت رسول (ص) بازدید کرد.

حمید ملانوری با هدف اطلاع از فعالیت‌های اقتصادی و اشتغالزایی در ۲ مجموعه کارگاهی دستان پرتوان، این بازدید را در دستور کار قرار داد.

وی در این بازدید گفت: موسسه خیریه حضرت رسول (ص) یک مرکز فرهنگی، اجتماعی، تولیدی و اقتصادی است که در کنار کارهای تولیدی، توانسته اقدامات فرهنگی و آموزشی را هم پیگیری کند.

استاندار خراسان جنوبی افزود: در این مجموعه کار، تلاش، همت، خودباوری و اعتماد به نفس در کنار توجه به دغدغه‌های کشور و مقام معظم رهبری در تحقق شعار سال یعنی تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها و نیز سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به معنای واقعی وجود دارد.

وی اظهار داشت: این  مجموعه جدای از ارائه خدمات به بخشی از افراد جامعه زیر پوشش سازمان بهزیستی، توانسته علیرغم همه محدودیت‌های موجود، با بهره‌گیری از ظرفیت‌ها و منابع موجود در استان و با تکیه بر سیاست‌های اقتصاد مقاومتی یعنی درون‌زا، دانش بنیان و برون‌نگر بودن، محصولات بسیار با کیفیت را تولید کند.

ملانوری چشم‌انداز این مجموعه را روشن توصیف کرد و گفت: موسسه خیریه حضرت رسول (ص) باید جدای از بازار استان و کشور، بازارهای بین‌المللی را هم جذب کند و این مهم می‌تواند اتفاق بسار خوب و مبارکی باشد.

وی تاکید کرد که چنین مراکزی باید مورد حمایت ویژه بخش دولتی و خصوصی قرار گیرند.

استاندار خراسان جنوبی افزود: کسانی که علاقه‌مند به انجام اقدامات خیرخواهانه و فرهنگی در راستای توسعه استان هستند و در زمینه رفع آسیب‌های اجتماعی دغدغه دارند، باید به این موضوعات ورود کنند تا چنین موسساتی در استان توسعه پیدا کنند و افراد بیشتری را زیر پوشش قرار دهند.

بازدید از نمایشگاه محصولات تولیدی کارگاه دستان پرتوان یک و دو و نیز دیدار و گفت و گو با عوامل اجرایی این موسسه از دیگر برنامه‌های بازدید استاندار بود که به مناسبت گرامیداشت هفته بهزیستی با حضور جمعی از مدیران کل ستادی و استانی انجام شد.

موسسه خیریه حضرت رسول (ص) از موسسات پیشرو در استان است که گام‌های بلندی در زمینه توانمندسازی و استقلال مالی خانواده‌های نیازمند و معلولان به ویژه اشتغال دختران کم‌توان ذهنی برداشته است.

همچنین در این بازدید از مدیرکل راه و شهرسازی استان خراسان جنوبی در زمینه واگذاری زمین به اداره کل بهزیستی و موسسات خیریه زیرمجموعه بهزیستی تقدیر شد.

۲۲ تا ۲۸ تیر ماه هفته بهزیستی با شعار “بهزیستی در گام دوم هوشمندسازی، محله‌محوری و سلامت اجتماعی در خانواده” نام دارد.

 

 

 

 

 

افزایش شهرهای قرمز در خراسان جنوبی؛

بیرجند و طبس هم قرمز شدند/۲

با قرمز شدن بیرجند و طبس تعداد شهر‌ستان های با وضع قرمز کرونایی در استان به ۳ شهرستان افزایش یافت.

آخرین نقشه وضع کرونا (سفید، زرد، نارنجی و قرمز) در شهرستان‌های خراسان جنوبی مورد تایید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در آخرین بروزسانی از ۲۴ تیر به شرح ذیل است:

شهرستان‌های نهبندان ، بیرجند و طبس در وضع قرمز کرونایی قرار دارند.

شهرستان‌های فردوس، قائنات، سربیشه و درمیان در وضع نارنجی (پرخطر) قرار دارند.

شهرستان‌های بشرویه، زیرکوه، خوسف و سرایان در وضعیت زرد (خطر متوسط) قرار دارند.

هم اکنون هیچ نقطه کم خطر در استان خراسان جنوبی نداریم.

احتمال تغییر روزانه این نقشه با توجه به میزان بیماران با نشانه‌های حاد تنفسی در شهرستان‌ها ممکن است.

دستور وزیر بهداشت برای واکسیناسیون جمعیت بالای ۵۰ سال خراسان جنوبی/۳

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نامه‌ای به معاون بهداشت وزیر بهداشت و سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، با تاکید بر واکسیناسیون جمعیت بالای ۵۰ سال ساکن در استان‌های سیستان وبلوچستان، هرمزگان، بوشهر، خوزستان وخراسان جنوبی، واکسیناسیون عشایر کوچ رو را نیز از اول مرداد ماه اعلام کرد.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از وبدا، سعید نمکی در این نامه خطاب به علیرضا رییسی تصریح کرد: شایسته است باتوجه به امکان تهیه واکسن و خطرپذیری استان های جنوبی و جنوب شرقی و شرق کشور موارد زیر اجرا شود.

۱ – علاوه بر استان سیستان و بلوچستان جمعیت های بالای ۵۰ سال ساکن در استان های هرمزگان، بوشهر، خوزستان و خراسان جنوبی تحت پوشش واکسیناسیون کووید قرار گیرند.

۲ – به جز جزایر کیش و قشم که در مرحله بعدی اعلام خواهد شد، جمعیت ساکن کلیه جزایر خلیج همیشه فارس، از ۱۸ سال به بالا واکسینه شوند. (این پوشش شامل جمعیت مواج و غیربومی نمی شود. البته کلیه ساکنین دائم، بومی تلقی می ‌شوند.)

۳ – همکاران عزیزمان در دانشگاه های علوم پزشکی دقت فرمایند که اولا، سکونت افراد محرز گردد،  ثانیا، با نوبت دهی به گونه ای عمل کنند که تراکم ایجاد نشود و ثالثا، از نظر تأمین به موقع واکسن در حد سهمیه مورد نیاز، قبلاً اقدام گردد.

۴ – پیرو مذاکرات قبلی واکسیناسیون عشایرکوچ رو از ۱۸ سال به بالا نیز از اول مرداد انجام شود. در نقاطی از استان های مذکور که امکان مراجعه مردم میسر نیست، اکیپ های سیار با امکانات کافی (پزشک عمومی ناظر، واکسیناتور و عوامل کمکی دیگر) اعزام شوند که در این راستا می توان از همراهان عزیزمان در سازمان اورژانس، سازمان بسیج و در قالب همکاری مشترک در طرح شهید سلیمانی بهره گرفت.

اجرای طرح شهید سلیمانی در پارک‌ها و بوستان‌ها/۳

با دستور ویژه استاندار خراسان جنوبی، طرح شهید سلیمانی در پارک‌ها و بوستان‌های استان اجرا می‌شود.

ملانوری با تأکید بر این موضوع در ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا گفت: این اقدام باید به منظور آگاهی بخشی مردم و اطلاع از عواقب و پیامد‌های تجمعات و دورهمی ها، به طور ویژه انجام شود.

وی افزود: همه اقدامات و مصوبات ستاد ملی و استانی مدیریت بیماری کرونا در راستای حفظ سلامت مردم انجام می شود.

به گفته وی؛ همه فرمانداران مکلفند این موضوع را در پارک‌های شهرستان‌ها عملیاتی کنند.

استاندار هم با هم اندیشی با اعضای ستاد خواستار اجرای برخی ممنوعیت‌ها و تصمیمات به موقع برای پیشگیری از وقوع وضعیت بحرانی در سایر شهرستان‌های استان شد.

آقای ملانوری تاکید کرد: با اجرای قانون منع تردد شبانه، عدم تجمع‌های فامیلی و طولانی مدت در بوستان‌ها بدون ماسک و جلوگیری جدی از ورود مستفران از استان‌های همجوار باید مانع شیوع بیشتر ویروس دلتا شویم تا کار به تعطیلی بازار و آسیب به کسبه و صاحبان مشاغل آزاد نرسد.

وی گفت: در دوره‌های قبل در این بیماری چندین بار صنوف را محدود کردیم که به اصناف خسارات زیادی وارد شده و باید تصمیماتی گرفته شود برای کنترل ویروس کرونا تا خشارات را بتوانیم کاهش دهیم.

استاندار با مشورت اعضا و تصمیمات کارشناسانه علوم پزشکی مصوب کرد ضروری است نگرش مردم نسبت به بیماری کرونا تغییر داده شود و اجرای طرح شهید سلیمانی در پارک‌ها تاثیرات مثبتی برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا خواهد داشت.

آقای ملانوری افزود: اطلاع رسانی و آگاهی بخشی کمک شایانی خواهد کرد و هرچه قدر بتوانیم مردم و نهاد و دستگاه‌ها را همراه کنیم برای رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی نتایج بهتری خواهیم گرفت.

در این نشست همچنین مطرح شد مکان‌های عمومی بسته همچون تالار‌ها تعطیل و مراسمات و اجتماعات غیر ضرور توسط ادارت برگزار نشود.

 

 

وضعیت بحرانی نهبندان به لحاظ شیوع ویروس کرونا هندی/۳

وضعیت بحرانی شهرستان نهبندان به لحاظ شیوع ویروس کرونا هندی موسوم به دلتا موجب شد تا استاندار خراسان جنوبی بعد از گذشت ۴ روز از اخرین ستاد کرونا استان باری دیگر امرزو این ستاد را با حضور اعضا برای اخذ تصمیمات مهم تشکیل دهد.

در این جلسه معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند به ارائه آمار شیوع کرونا هندی در استان پرداخت و گفت: شهرستان نهبندان در حال حاضر با افزایش موارد مبتلا روبروست و در مرحله بعد شهرستان‌های سربیشه، درمیان، طبس و بیرجند نیز وضعیت حادتری پیدا کردند.

دکتر مهدی زاده با اشاره به اینکه موارد مثبت کرونا از ابتدای تیر دو برابر شده است، افزود: بیماران تنفسی شهرستان‌های سرایان و زیرکوه نیز روبه افزایش است.

وی گفت: میانسالان و سالمندان بیشتر با این ویروس درگیر شده، اما علت اینکه تعداد موارد فوتی کم است به دلیل تزریق حداقل یک دوز واکسن به افراد بوده است.

به گفته وی افزایش شدیدی را در موارد رپید تست داشتیم و به ازای هر نفر مثبت ۱۰ نفر از اطرافیان رو تست کردیم که بالای ۵۰ درصد مثبت شدند و این موضوع جای نگرانی دارد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند خواستار منع تردد کامل از مبدا استان‌های همجوار به خراسان جنوبی شد.

در این نشست از برپایی بیمارستان صحرایی و افزودن تخت و دستگاه اکسیژن ساز و همچنین اعزام نیروی پرستار از شهرستان‌های بیرجند، سربیشه و درمیان به نهبندان برای درمان بیماران کرونایی در شهرستان نهبندان خبر داده شد.

۸۱ واحد مسکونی مددجویان در خراسان جنوبی افتتاح شد/۳

۸۱ واحد مسکونی مددجویان در خراسان جنوبی افتتاح شد

 همزمان با افتتاح ۲ هزار و ۷۵ واحد مسکونی افراد دارای معلولیت و مددجویان زیر پوشش سازمان بهزیستی در سراسر کشور ۸۱ واحد به واجدین شرایط در خراسان جنوبی تحویل شد.

به گزارش ایرنا آیین بهره‌برداری رسمی از این واحدهای مسکونی روز چهارشنبه با حضور معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار خراسان جنوبی، مدیرکل بهزیستی استان، فرماندار خوسف و جمعی از مسوولان در روستای نصرآباد خوسف به نمایندگی از ۸۱ واحد مسکونی استان برگزار شد.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی در این آیین که به صورت ویدیوکنفرانس با حضور رییس سازمان بهزیستی کشور برگزار شد، گفت: برای ۸۱ واحد قابل بهره‌برداری در استان خراسان جنوبی ۱۱ میلیارد و ۲۷۵ میلیون ریال کمک بلاعوض پرداخت شده است.

علی عرب‌نژاد افزود: از این تعداد ۲ واحد مربوط به خانواده دو معلول، یک واحد خانواده ایتام تحت حمایت معلول و مابقی مربوط به سایر معلولان و مددجویان تحت حمایت است.

وی اظهار داشت: واحدهای مذکور دارای ۶۰ متر مربع زیربنا با کمک بلاعوض، تسهیلات بانکی و آورده عضو ساخته شده است.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی گفت: ۱۱ واحد از این تعداد توسط قرارگاه خاتم‌الانبیا (ص) ساخته شده که فاقد تسهیلات بانکی بوده اما از کمک‌های بلاعوض برخوردار بوده است.

امروز ۲ هزار و ۷۵ واحد مسکونی تسهیلگری شده در ۲۹ استان کشور به افراد دارای معلولیت و مددجویان زیر پوشش سازمان بهزیستی به طور همزمان واگذار شد. ارزش ریالی منازل واگذار شده ۴۶۰ میلیارد تومان است که ۱۰۰ میلیارد تومان آن کمک بلاعوض، ۷۵ میلیارد تومان آن تسهیلات قرض‌الحسنه و ۱۰ میلیارد تومان نیز از محل معافیت انشعاب آب و فاضلاب بوده است.

 

 

ایده های برتر استارتاپ نوآوری در بسته بندی عناب معرفی شدند

ایده های برتر استارتاپ نوآوری در بسته بندی عناب معرفی شدند

بیرجند-رویداد استارتاپی مجازی نوآوری در بسته بندی عناب و فرآورده های عناب با معرفی ایده های برتر به کار خود پایا ن داد.

به گزارش خبرنگار مهر، اولین رویداد شتاب (استارت آپی) مرکز نوآوری عناب موسسه علمی کاربردی جهاد دانشگاهی استان با موضوع «نوآوری در بسته بندی عناب و فرآورده‌های عناب» بعداز ظهر سه شنبه به صورت مجازی برگزار شد.

مهدی ابراهیمی، مدیر مرکز نوآوری عناب موسسه علمی کاربردی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی گفت: از مجموع ۷۳ ایده ارائه شده به این رویداد در نهایت ۳۳ ایده به رقابت پرداختند و هر یک از شرکت کنندگان پس از ۳ دقیقه دفاع از ایده پیشنهادی به سوالات تخصصی داوران رویداد پاسخ دادند.

وی ادامه داد: در پایان این رقابت ۴ ساعته و پس از جمع بندی آراء داوران، ۵ ایده بعنوان ایده های برتر برگزیده شدند که ایده های اول تا سوم جوایز نقدی و ایده های چهارم و پنجم جوایز غیر نقدی دریافت خواهند کرد.

مدیر مرکز نوآوری عناب موسسه علمی کاربردی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی افزود: بر اساس نظر داوران و با در نظر گرفتن آیتم هایی از جمله طرح مسئله یا مشکل مرتبط با بسته بندی عناب و فرآورده های عناب، تناسب راه حل ارائه شده توسط ایده با مسئله یا مشکل مورد نظر، نو آوری و ابتکار در ایده، مزیت رقابتی، در نظر گرفتن بازار هدف، اعتبار سنجی مشتری، داشتن محصول اولیه (MVP)، نحوه دفاع در جلسه و سایر موارد مهم در ارائه یک ایده، ایده های برتر رویداد به این شرح اعلام شدند:

ایده اول «پک آسان مصرف عناب» متعلق به آقایان محمد حسین نینوایی و محمدصدرا ابراهیمی

ایده دوم «محلول هرب پروتکت عناب» متعلق به خانم ها سمانه حسینی، فاطمه حسینی طباطبایی، ساره حسینی، گلناز احمد زاده و ملینا نورانی

ایده سوم «عنابدون» متعلق به خانم ها شهین خسروی خلیران و فاطمه افشاری

ایده چهارم «بسته بندی زیست محیطی عناب» متعلق به آقای وحید کدخدا و خانم تکتم حیدر زاده

و ایده پنجم «بسته بندی میکروبی عناب با نانوذرات» متعلق به خانم فرحناز کرمی.

ابراهیمی یادآور شد: برگزیدگان این رویداد علاوه بر حمایت نقدی و غیر نقدی حامیان رویداد، از حمایت های مادی و معنوی مرکز نوآوری عناب موسسه علمی کاربردی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی شامل استقرار در مرکز نوآوری عناب، حمایت از تجاری‌سازی ایده ها، حمایت از ثبت مالکیت فکری ایده ها و معرفی این ایده‌ها به صنایع مرتبط نیز برخوردار خواهند شد.

وی ادامه داد: علاوه بر ایده های برگزیده، سایر ایده های ارائه شده در این رویداد نیز در صورت تمایل صاحبان آنها به سرمایه گذاران معرفی خواهند شد.

مدیر مرکز نوآوری عناب موسسه علمی کاربردی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: با توجه به استقبال بسیار خوب صاحبان ایده از این رویداد، امید است دومین رویداد استارتاپی عناب مرکز نوآوری عناب جهاد دانشگاهی استان تا پایان سال جاری برگزار شود که جزئیات مربوط به این رویداد متعاقباً اعلام خواهد شد.

هزار و ۱۵۳ میلیارد تومان اعتبار در خراسان جنوبی توزیع می‌شود/۳

هزار و ۱۵۳ میلیارد تومان اعتبار در خراسان جنوبی توزیع می‌شود

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان جنوبی گفت: امسال یک هزار و ۱۵۳ میلیارد تومان اعتبار در قالب اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای، اعتبارات موضوع قانون استفاده متوازن از امکانات کشور که شامل اعتبارات استانی و اعتبارات ملی و استانی ویژه است در فصول مختلف توزیع می‌شود.

 مجید پورعیسی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: توزیع اعتبارات در استان بر مبنای جمعیت و فصول بین شهرستان‌ها انجام می‌شود.

وی اظهار داشت: در بودجه امسال استان توجه ویژه‌ای به حمل و نقل، توسعه و خدمات شهری، روستایی و عشایر، آموزش و پرورش، فصل کشاورزی و منابع طبیعی، صنعت و معدن، فرهنگ، هنر، ورزش و جوانان شده است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان جنوبی درخصوص اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای استان گفت: امسال رتبه استان در کشور به رتبه ۲۶ کشوری رسیده و ۲ درصد اعتبارات کشور در این منبع اعتباری به خراسان جنوبی اختصاص می‌یابد.

وی با بیان اینکه در سال گذشته درآمدهای وصولی استان ۳۱.۶۹ درصد رشد داشت اضافه کرد: سال گذشته تمامی اعتبارات هزینه‌ای ابلاغ شده به استان محقق شد و در این زمینه هیچ مشکلی نداشتیم.

پورعیسی گفت: همچنین پارسال مطالبات ۷۵ نفر از بازنشستگان سال ۹۸ و قبل از آن پرداخت شد.

وی درباره اعتبار تملک دارایی‌های سرمایه‌ای استان در سال گذشته اظهار داشت: از مجموع  ۸۴۸ میلیارد تومان کل اعتبارات استان در سال گذشته ۲۲۹ میلیارد تومان در قالب نقد و ۲۵۷ میلیارد تومان در قالب اوراق خزانه تخصیص یافت.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان جنوبی با اشاره به روند اختصاص اعتبارات سال ۱۴۰۰ در کشور، اعتبارات هزینه‌ای استان را ۲.۱۴ درصد اعتبارات کشور عنوان کرد و گفت: خراسان جنوبی در جدول اعتبارات هزینه‌ای کشور در ردیف ۲۲ بین استان‌ها قرار دارد.

وی با اشاره به توجه ویژه دولت برای توسعه زیرساخت‌ها در کشور به ویژه استان‌های کم‌برخوردار افزود: در بودجه سال جاری به منظور توسعه و تکمیل راه‌های روستایی استان ۵۰.۵ میلیارد تومان و برای توسعه آب روستایی و عشایری ۵۰ میلیارد تومان مصوب شده است.

پورعیسی گفت: برای اجرای طرح‌های ملی استانی از محل اعتبارات پیوست شماره یک قانون بودجه ۱۴۰۰ نیز مبلغ ۹۷ میلیارد تومان اعتبار مصوب شده است.

 

 

 

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی مطرح کرد؛

پایان تیرماه آخرین مهلت ارسال اثر به هفتمین جشنواره فیلم«مدرسه»

پایان تیرماه آخرین مهلت ارسال اثر به هفتمین جشنواره فیلم«مدرسه»

مدیرعامل هلال احمر خراسان جنوبی با اشاره به اینکه مهلت ارسال اثر به هفتمین جشنواره فیلم کوتاه «مدرسه» پایان تیرماه است، گفت: در ششمین مرحله این جشنواره دو اثر از استان برگزیده شد.

محمدرضا رضایی با بیان اینکه آخرین مهلت ارسال آثار به هفتمین دوره جشنواره دانش آموزی فیلم کوتاه مدرسه پایان تیر ماه سال جاری اعلام شده است، گفت: علاقه‌مندان و جوانان هلال احمر می توانند در بخش جنبی جشنواره با موضوع «مدرسه دوستی، مدرسه ایمن» شرکت کنند.

وی با اشاره به اینکه اعضای هلال احمر با موضوعات خود امدادی و کمک به دیگران، مهربان باشیم، احترام به انسان ها، مواظبت از طبیعت و … در این جشنواره دانش آموزی شرکت می‌کنند، افزود: این جشنواره ارزشمند با هدف انگیزه دادن به دانش‌آموزان هنرمند و مستعد هنر در جهت تولید محتوای مناسب و خلاقانه هنری در قالب فیلم کوتاه داستانی، انیمیشن، مستند، علمی، آموزشی، نماهنگ، تیزر تبلیغاتی و وبلاگ برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه شرکت‌کنندگان می توانند به صورت فردی یا گروهی در این جشنواره شرکت کنند، عنوان کرد: شرکت و همکاری در دو یا چند فیلم و همچنین شرکت در همه بخش‌های جشنواره به هر تعداد نیز آزاد است.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی بیان کرد: در ششمین دوره این جشنواره در بخش «مدرسه هلال احمری، مدرسه بشر دوستی» از بین هشت اثر برگزیده، دو اثر به نام های «آوار» و «یکبار دیگر» به کارگردانی صالح حسینی از شهرستان بشرویه بوده است.

وی عنوان کرد: دانش‌آموزان سراسر کشور در تمامی مقاطع تحصیلی می‌توانند آثار خود را برای شرکت در هفتمین دوره جشنواره فیلم کوتاه دانش آموزی به آدرس اینترنتی www.madresefestival.ir بارگذاری کنند.

ارتقای زیرساختی شهرستان مرزی سربیشه با اجرای ۷۶۳ پروژه/

ارتقای زیرساختی شهرستان مرزی سربیشه با اجرای ۷۶۳ پروژه

 ۷۶۳ پروژه عمرانی، زیربنایی، خدماتی، فرهنگی و ورزشی در دولت دوازدهم با اعتبار ۹۷۷ میلیارد تومان در شهرستان سربیشه اجرا شده که نقش موثری در ارتقای زیرساخت‌های این شهرستان مرزی و ماندگاری جمعیت داشته است.

به گزارش ایرنا سربیشه با جمعیت حدود ۴۰ هزار نفر و هشت هزار و ۲۵۱ کیلومتر مربع وسعت در ۶۶ کیلومتری شرق بیرجند است و از این جهت اهمیت ویژه دارد که یکی از مرزهای رسمی مشترک با افغانستان در این شهرستان واقع است.

خراسان جنوبی به طول ۳۳۱ کیلومتر با افغانستان در چهار شهرستان سربیشه، نهبندان، درمیان و زیرکوه مرز مشترک دارد و در حال حاضر فعال‌ترین مرز خراسان جنوبی در سربیشه است.

خراسان جنوبی دارای ۲ گمرک بیرجند و گمرک ماهیرود است همچنین در مجاورت کشور افغانستان چهار بازارچه مرزی دارد که فقط بازارچه ماهیرود در شهرستان سربیشه فعال است و بازارچه مرزی ماهیرود یا میل ۷۸ واقع در شهرستان سربیشه و بخش دُرح با بیرجند ۱۷۵ کیلومتر و با ولایت فراه در کشور افغانستان ۱۲۰ کیلومتر فاصله دارد.

دولت تدبیر و امید در سال‌های اخیر توجه خاصی به توسعه زیرساخت‌های عمرانی و اقتصادی مناطق مرزی از جمله خراسان جنوبی داشته است.

این توجه را می‌توان از اظهارات رییس جمهوری در جلسه آذر ماه ۹۷ هیات دولت دریافت که به انتخاب استانداران جدید برای چهار استان مرزی آذربایجان شرقی، مازندران، خراسان جنوبی و خراسان شمالی از سوی هیات وزیران اختصاص داشت و حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی گفت: استان‌های مرزی کشور در شرایط تحریم، مسئولیت و بار سنگین ویژه‌ای برعهده دارند.

وی با تاکید بر اینکه باید در راستای گسترش تبادلات مرزی و توسعه و فعال‌تر کردن بازارچه‌های مرزی تلاش کنیم افزود: چند روز گذشته تصمیمی برای ارایه تسهیلات در مناطق آزاد اتخاذ کردیم تا به واسطه آن در موارد مشخص شده بدون انتقال ارز، بتوانند فرآیند واردات در این مناطق را داشته باشند.

رییس جمهوری گفت: باید در آینده برای بازارچه‌های مرزی هم تسهیلاتی در حدی که نیاز باشد، ‌قایل شویم تا بانک مرکزی هم بتواند مدیریت خود را به خوبی اعمال کند.

وی با بیان اینکه استان‌های مرزی باید تبدیل به تامین‌کننده و دپوی کالاهای مورد نیاز کشور به ویژه مواد اولیه مورد نیاز کارخانه‌ها شوند گفت: تولید به ویژه در بخش صنعت و خدمات بسیار حائز اهمیت است که گاهی نیاز به مواد، کالا و خدمات خارجی دارد و باید تسهیلات لازم در این راستا را فراهم کنیم تا به واسطه آن تولید در کشور، فعال شود.

روحانی بر ضرورت تلاش در راستای توسعه هرچه بیشتر و بهتر استان خراسان جنوبی تاکید کرد و افزود: خراسان جنوبی استعداد بسیار خوبی در زمینه کشت محصولات صادراتی از جمله زعفران داشته و معادن غنی دارد که می‌توان با استفاده از آنها در زمینه آبادانی و توسعه استان گام‌های خوبی برداشت.

رییس جمهوری با اشاره به هم‌مرز بودن خراسان جنوبی با کشور افغانستان و نزدیکی به پاکستان اظهار داشت: مرزهای شرقی کشور می‌تواند تاثیر خوبی در صادرات و واردات داشته باشد؛ در عین حال گسترش روابط با همسایگان در توسعه مناسبات سیاسی، فرهنگی و اقتصادی، گردشگری و علمی مهم است.

توجه دولت به توسعه کمی و کیفی زیرساخت‌ها در شرایطی محقق شده که محدودیت‌ها و مشکلات اقتصادی ناشی از اعمال تحریم‌های ظالمانه به ویژه در سال‌های اخیر فعالیت‌ها را سخت کرد ولی عزم جدی و همراهی مسوولان ملی و استانی باعث شد که اقدامات خوبی در راستای توسعه مناطق مرزی از جمله سربیشه انجام شود تا این شهرستان مرزی نیز همراه با دیگر شهرستان‌های خراسان جنوبی در مسیر توسعه متوازن و پایدار قرار گیرد.

گازرسانی به ۲۰۸ روستای سربیشه، ارتقای ضریب نفوذ شبکه‌های دیجیتال از صفر به ۸۷ درصد، اجرای ۳۰ طرح مخابراتی، آبرسانی پایدار به پنج روستا و ۲۰ طرح مسکن محرومان، اختصاص ۲۰ میلیارد تومان به دهیاری‌های سربیشه، احداث ۱۷۰ کیلومتر راه روستایی و هزینه‌کرد ۲۰ میلیارد تومانی در راستای ارتقای زیرساخت‌های بخش مرزی دُرح از دستاوردهای چهار سال گذشته در این شهرستان است.

یکی از اقدامات شاخص دولت تدبیر و امید در ۲ سال اخیر ارتقای زیرساخت‌های بخش مرزی دُرح بوده و در این خصوص همزمان با سفر معاون اول رییس جمهوری به استان و برگزاری همایش ملی روز روستا و عشایر در خراسان جنوبی – ۱۵ مهر ۱۳۹۸ – برای چهار شهرستان‌ مرزی استان تفاهم‌نامه‌هایی امضا شد که این مناطق دارای ضریب محرومیت بیشتر از سایر نقاط هستند.

بر این اساس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در نهبندان، کمیته امداد امام خمینی (ره) در بخش دُرح سربیشه، قرارگاه سازندگی بسیج در زیرکوه و بنیاد مستضعفان برای شهرستان درمیان دستگاه‌های معین توسعه انتخاب شدند.

در پی امضای تفاهم‌نامه‌ استانداری خراسان جنوبی و کمیته امداد کشور برای توسعه بخش درح، سند توسعه این بخش از شهرستان سربیشه هم تدوین و عملیاتی شد.

براساس این سند تاکنون ۲۰ میلیارد تومان در زمینه ارتقای زیرساخت‌های بخش مرزی دُرح هزینه و باعث تحول چشمیگر در این منطقه مرزی مجاور کشور افغانستان شده است.

ارتقای زیرساخت‌های بخش دُرح که در مسیر ترانزیت کالا به پایانه مرزی ماهیرود واقع است تا سه سال دیگر نیز ادامه دارد.

به عنوان مثال سال گذشته با احداث ۱۰ ایستگاه دیجیتال در این بخش، جمعیت روستایی زیر پوشش شبکه‌های دیجیتال از صفر درصد به ۷۶ درصد رسید.

گازرسانی به ۲۰۸ روستای سربیشه

جهش در گازرسانی از دیگر اقدامات شاخص است که فرماندار سربیشه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به آن اشاره کرد و گفت: در دولت دوازدهم ۷۶۳ پروژه با اعتبار ۹۷۷ میلیارد تومان در این شهرستان مرزی اجرا شده است.

محمد محمدی با اشاره به اینکه در ابتدای دولت تدبیر و امید هیچ نقطه‌ای از شهرستان سربیشه از نعمت گاز برخوردار نبود اضافه کرد: در حال حاضر ۱۰۰ درصد جمعیت شهری و ۸۵ درصد جمعیت روستایی این شهرستان گاز دارند.

وی گفت: در دولت تدبیر و امید به ۲۰۸ روستا با جمعیت هفت هزار و ۶۰۰ خانوار گازرسانی شده است.

فرماندار سربیشه گسترش ایستگاه‌های دیجیتال را از دیگر اقدامات شاخص در سال‌های اخیر برشمرد و گفت: با استفاده از ظرفیت دهیاری‌ها، ضریب نفوذ دیجیتال در شهرستان سربیشه به ۸۷.۶ درصد رسید، در حالی که قبل از دولت تدبیر و امید هیچ روستا و نقطه شهری زیرپوشش دیجیتال قرار نداشت.

وی افزود: با اقدامات انجام شده سال گذشته ۱۵ ایستگاه دیجیتال را در شهرستان راه‌اندازی کردیم که ۱۰ ایستگاه در بخش دُرح بوده و جمعیت روستایی زیر پوشش شبکه دیجیتال در این بخش از صفر درصد به ۷۶ درصد رسید.

محمدی اظهار داشت: در حوزه ارتباطات و اینترنت هم با برنامه‌ریزی‌هایی که صورت گرفت و اقداماتی که انجام شد، ۸۰ درصد جمعیت شهرستان سربیشه زیرپوشش اینترنت قرار دارد.

وی گفت: ۳۰ طرح مخابراتی در این منطقه شروع شده که از این تعداد ۱۹ طرح به بهره‌برداری رسیده و در صورت اجرای کامل این طرح‌ها، پوشش اینترنت در شهرستان سربیشه به ۱۰۰ درصد می‌رسد.

فرماندار سربیشه عنوان کرد: در چهار سال گذشته آبرسانی پایدار به پنج روستای شهرستان سربیشه با جمعیت هزار و ۸۵۰ نفر انجام شده است.

وی افزود: همچنین در این مدت آبرسانی به ۲۰ طرح مسکن محرومان به طول ۱۵ کیلومتر و بازسازی شبکه‌های فرسوده در روستاها به طول ۸۰ کیلومتر انجام شده است.

ارتقای زیرساختی شهرستان مرزی سربیشه با اجرای ۷۶۳ پروژه

احداث ۱۷۰ کیلومتر راه روستایی

محمدی اظهار داشت: طی چهار سال گذشته به منظور توسعه خدمات در مناطق روستایی، مبلغ ۲۰ میلیارد تومان به حساب دهیاری‌های شهرستان سربیشه واریز شده است.

وی گفت: اختصاص ۲ دستگاه ماشین‌آلات سنگین ویژه دهیاری، چهار دستگاه ماشین‌آلات سنگین و نیمه‌سنگین برای شهرداری‌ها و سه دستگاه تنفس برای آتش‌نشانی‌های موجود در شهرستان از جمله اقدامات دولت در راستای تامین نیاز خودرویی شهرداری‌ها و دهیاری‌ها بوده است.

فرماندار سربیشه عنوان کرد: قبل از دولت تدبیر و امید در زمینه اجرای باند دوم راه اقدام خاصی در این شهرستان مرزی انجام نشده بود و امروز در محور سربیشه – بیرجند که ۳۰ کیلومتر آن در حوزه استحفاظی شهرستان سربیشه قرار دارد، ۲۰ کیلومتر باند دوم اجرا شده و زیر بار ترافیک رفته است.

وی ادامه داد: ۱۰ کیلومتر باقیمانده این محور هم زیرسازی و ابنیه آن انجام شده و آسفالت آن باقی مانده است.

محمدی گفت: در محور سربیشه – نهبندان هم ۳۰ کیلومتر در حوزه استحفاظی سربیشه قرار دارد و قرارداد اجرای طرح با پیمانکار بسته شده است.

وی با اشاره به اینکه کل مسیر درح – بازارچه ماهیرود در دولت تدبیر و امید تعیین تکلیف شد اضافه کرد: هفت کیلومتر طول این مسیر اجرا شده و ۴۲ کیلومتر در دست اجراست و قرارداد بقیه مسیر هم منعقد شده است.

فرماندار سربیشه گفت: ۹۰ درصد جمعیت روستایی بالای ۲۰ خانوار روستایی از راه آسفالت برخوردار هستند و در مجموع در دولت تدبیر و امید ۱۷۰ کیلومتر راه روستایی احداث شده است.

وی بیان کرد: فقط در سال گذشته ۶ فقره پروانه بهره‌برداری صنعتی با سرمایه‌گذاری ۲۷۳ میلیارد ریال در این شهرستان صادر و برای ۵۹ نفر شغل ایجاد شد، امسال نیز ۲ تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری با پیش‌بینی سرمایه‌گذاری ۲۰۸ میلیارد تومان در ستاد توسعه خاوران این شهرستان امضا شد.

محمدی افزود: سرمایه‌گذاری این ۲ طرح‌ صنعتی بیش از پنج برابر اعتبارات عمرانی تخصیصی استان به شهرستان سربیشه در سال گذشته است.

وی اظهار داشت: در یک اقدام بی‌سابقه مطالعات ژئوفیزیک هوایی در دولت تدبیر و امید به وسعت سه هزار کیلومتر مربع در این شهرستان مرزی انجام شد و تاکنون ۶۸ فقره پروانه بهره‌برداری معدنی با سرمایه‌گذاری ۵۸۶ میلیارد ریال در سربیشه صادر شده است.

فرماندار سربیشه گفت: این تعداد پروانه با ذخیره قطعی ۲۹ میلیون و ۴۰۸ هزار تن و استخراج سالانه ۵۹۳ تن صادر شده و برای ۵۰۲ نفر شغل ایجاد کرده است.

توسعه بخش درح با هزینه‌کرد ۲۰ میلیارد تومان

وی با تاکید بر اینکه بخش دُرح شهرستان سربیشه با محرومیت فزاینده‌ای در زمینه زیرساخت‌ها مواجه بود گفت: همزمان با سفر معاون اول رییس جمهوری به استان خراسان جنوبی و برگزاری همایش ملی روز روستا و عشایر در این استان (۱۵ مهر ۱۳۹۸) تفاهم‌نامه‌ای با کمیته امداد کشور برای توسعه دُرح منعقد و براساس این تفاهم‌نامه سند توسعه دُرح هم تنظیم شد.

محمدی بیان کرد: این سند دارای ۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات و اعتبار است که از این مبلغ ۲۱۰ میلیارد تومان اعتبار و مابقی تسهیلات است.

وی گفت: این سند به صورت مشارکت ۵۰ درصد توسط کمیته امداد و دستگاه‌های اجرایی شهرستان به مدت پنج سال اجرا خواهد شد.

فرماندار سربیشه عنوان کرد: در راستای اجرای سند توسعه دُرح اقدامات بسیار خوبی در زمینه بهداشت، پوشش شبکه دیجیتال، توسعه فضای آموزشی، بهسازی راه‌های روستایی، تامین آب شرب، مرمت قنوات و استخر ذخیره آب، طرح هادی روستایی و توسعه شهری انجام شده است.

وی افزود: تاکنون ۱۴ میلیارد تومان توسط کمیته امداد و دستگاه‌های اجرایی درخصوص ارتقای زیرساخت‌های بخش دُرح شهرستان سربیشه هزینه شده است.

محمدی گفت: در مجموع با دیون پیمانکاران بیش از ۲۰ میلیارد تومان در راستای توسعه بخش دُرح هزینه شده و واقعا در این بخش تحول چشمگیری به وجود آمده است.

وی افزود: تاکنون معابر هفت روستای مرزی این شهرستان از محل اجرای تفاهم‌نامه توسعه بخش دُرح با اعتبار ۴۹ میلیارد ریال آسفالت شده است.

فرماندار سربیشه گفت: براساس تفاهم‌نامه توسعه دُرح و تفاهم جانبی بین سازمان جهاد کشاورزی و کمیته امداد امام خمینی (ره) مقرر شد تعداد ۲۱ رشته قنات بازسازی و تامین اعتبار شود که تاکنون هفت رشته با متراژ هزار و ۷۴۸ متر و اعتبار یک میلیارد و ۶۳۲ میلیون تومان بازسازی و مرمت شده است.

وی اضافه کرد: همچنین در تفاهم‌نامه سند طرح توسعه دُرح، احداث و بازسازی ۱۲ باب استخر لحاظ شده که تاکنون ۶ باب استخر با حجم ۶۷۰ متر مکعب احداث شده است.

تحول چشمگیر شهر مرزی درح در ۲ سال اخیر

شهردار دُرح هم گفت: از محل سفر معاون اول رییس جمهوری به این شهر مرزی و محروم، ۱۰ میلیارد تومان اعتبار جذب و در زمینه توسعه این شهر هزینه شده است.

حسین مقیمی افزود: اقدامات عمرانی درخصوص توسعه شهر دُرح در ۲ سال گذشته بین شهرداری‌های استان بی‌سابقه است و تکمیل تمامی زیرساخت‌های در دست اجرا، توسعه همه جانبه این شهر مرزی را در پی خواهد داشت.

وی با بیان اینکه طی ۲ سال اخیر در شهر دُرح تحول چشمگیری صورت گرفته است گفت: در این مدت با حمایت مسوولان استانی و کشوری ۴۵ هزار متر مربع از معابر خاکی این شهر با اعتبار سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان زیرسازی و آسفالت شده که از این مبلغ سه میلیارد تومان از محل اعتبارات معاون اول رییس جمهوری و ۵۰۰ میلیون تومان از محل منابع داخلی شهرداری هزینه شده است.

شهردار درح بیان کرد: فاز یک پارک سردار شهید سلیمانی شهر دُرح با اعتبار یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان در سال گذشته انجام شد که ۵۶۰ میلیون تومان از محل اعتبارات دولتی و مابقی از محل اعتبارات داخلی شهرداری انجام شده است.

وی افزود: احداث فاز یک پارک شهدای گمنام شهر دُرح با اعتبار ۵۰۰ میلیون تومان از محل اعتبارات دولتی و داخلی شهرداری نیز انجام شد.

مقیمی با اشاره به اجرای پل سردار شهید سلیمانی که بافت قدیم و جدید شهر دُرح را به هم متصل می‌کند گفت: عرصه پل شهید سلیمانی با اعتبار ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان از محل اعتبارات سفر دکتر جهانگیری، توسط کمیته امداد به عنوان معین محرومیت‌زدایی شهرستان انجام شد.

وی اضافه کرد: همچنین ۷۰۰ متر طول دیوار ساحلی در اطراف رودخانه مرکزی و پل شهید سلیمانی با اعتبار ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان از محل مصوبات سفر معاون اول رییس جمهوری با اعتبارات شرکت آب منطقه‌ای اجرا شد، البته اجرای کامل این پل در دستور کار قرار دارد.

شهردار درح گفت: ۳۰ هزار متر طول انواع جدول‌گذاری، جوی و کانیو با اعتبار هفت میلیارد تومان در این شهر انجام شد که سه میلیارد تومان از محل اعتبارات معاون اول رییس جمهوری و چهار میلیارد تومان از محل منابع داخلی و سایر کمک‌های جانبی به شهرداری‌ها انجام شده است.

وی افزود: خرید کامیون سنگین، خودروی سواری پژو پارس، کامیون حمل زباله و بیل بکهو با اعتبار سه میلیارد و ۷۵۰ میلیون تومان برای شهرداری انجام شده که ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان از محل اعتبارات سفر معاون اول رییس جمهوری و کمیته امداد و یک میلیارد و ۵۰ میلیون تومان از منابع داخلی شهرداری هزینه شده است.

وی ایجاد فضای سبز در سطح ۲ هکتار با اعتبار ۲ میلیارد تومان را از دیگر تحولات چشمگیر در این شهر مرزی ذکر کرد و گفت: خاکریزی معابر این شهر با اعتبار ۲ میلیارد تومان و احداث ۲ هزار و ۵۰۰ متر طول آیلند با اعتبار سه میلیارد تومان نیز انجام شده است.

خراسان جنوبی ۱۱ شهرستان دارد و مرکز شهرستان سربیشه در ۶۶ کیلومتری شرق بیرجند است.

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*