اخبار خراسان جنوبی

المان شهدا نمادی فرهنگی در آموزش و پرورش
مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: المان شهدای فرهنگی و دانش آموز استان نمادی فرهنگی و پرچم افتخار در آموزش و پرورش به شمار می رود.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، محمد علی واقعی در آیین افتتاح و رونمایی از المان ۳ شهید فرهنگی و ۱۲ شهید دانش آموز، در مدیریت آموزش و پرورش خوسف، اظهار کرد: در ۳سال گذشته قریب یک هزارو ۲۰۰ یادواره  برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و آشنایی دانش آموزان استان با سیره فکری و عملی شهدا در مدارس استان در قالب طرح ملی لاله های روشن برگزار شد.

وی با اشاره به انجام ۴۰۰ دیدار با خانواده شهدا،جانبازان، ایثارگران و آزادگان فرهنگی استان، عنوان کرد:تمامی پیشرفت ها و دستاوردهای امروز ایران اسلامی ثمره خون شهدای مدافع حریم و حرم است.

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی بر مزین شدن کلاس های درس مدارس به نام مبارک شهدای دانش آموز و فرهنگی، تأکید کرد و افزود: تداوم گفتمان ولایت برصراط خط سرخ شهادت استوار بوده و همچنان این امر در قاموس اسلام و نظام مقدس جمهوری اسلامی متداول است.

دبیر شورای آموزش و پرورش خراسان جنوبی، انتقال فرهنگ ایثار و شهادت به نسل آینده را مهم ترین رویکرد آموزش و پرورش بر اساس سند تحول بنیادین و ساحت های ۶ گانه آن برشمرد و تصریح کرد: مردم علی رغم شیوع بیماری کرونا و  فتنه ها،با حضور در انتخابات راه شهدا را علی رغم همه تبیین کردند و استان خراسان جنوبی از این منظر، سرآمد درکشور بود.

به گفته واقعی، معلمان شهرستان خوسف در برگزاری کلاس های حضوری، علی رقم تهدید بیماری کرونا، به خوبی ایفای نقش کرده و برای  پیشرفت تحصیلی دانش آموزان  شهرستان بی وقفه تلاش و مجاهدت می کنند

 

مدیرکل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) خراسان جنوبی:
١٧٠٠ دوز واکسن کوو ایران برکت در خراسان جنوبی بزودی تزریق می شود
موسوی گفت: بزودی ١٧٠٠ دوز واکسن کوو ایران برکت به گروه های هدف در استان خراسان جنوبی تزریق خواهد شد.

«سید مجتبی موسوی»  ظهار کرد: هزار و ۷۰۰ دوز واکسن ایرانی کوو برکت توسط ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) به دانشگاه های علوم پزشکی بیرجند تحویل داده شده است.

 

مدیرکل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) خراسان جنوبی گفت: این واکسن های ایرانی با همکاری و تعامل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) و وزرات بهداشت بزودی در سطح استان با رعایت دستورالعمل های وزارت بهداشت بین بخش درمان، بهداشت و گروه های سنی هدف تزریق خواهد شد.

 

موسوی ادامه داد:  از زمان شیوع ویروس منحوس کرونا در استان تحت عنوان احسان سلامت تا کنون ۶۰ هزار بسته سلامت شامل ماسک و مواد ضد عفونی و همچنین ٣٠٠ هزار ماسک رایگان و ۹۵۳ هزار و ۵۵۰ هزار ماسک ارزان قیمت و مواد ضد عفونی از طریق سایت  هست اینجا(hastinja.ir) در سطح استان توزیع شده است.

 

وی بیان کرد: باتوجه به راه اندازی خط دوم تولید واکسن کوو برکت، ان شاء الله در روزهای آینده شاهد افزایش میزان دوز تحویلی توسط ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) به دانشگاه های علوم پزشکی سطح کشور و استان خواهیم بود.

۵۹ درصد متوفیان حوادث جاده‌ای در ۳۰ کیلومتری شهر‌ها

۳۰ کیلومتری شهر‌های استان، قربانگاه ۵۹ درصد متوفیان حوادث جاده‌ای خراسان جنوبی بود.

جانشین رئیس پلیس راه استان در سومین جلسه کمیسیون اجرایی ایمنی حمل ونقل و سوانح رانندگی استان گفت: ۵۹ درصد متوفیان در حوادث جاده‌ای امسال مربوط به ۳۰ کیلومتری شهر‌ها بوده که در ۲۷ فقره تصادف ۳۰ نفر فوت و ۳۹۲ نفر مصدوم شدند.

توفیقی نیا با بیان اینکه ۶۰ درصد تصادفات فوتی در راه‌های اصلی و ۴۰ درصد آن در راه‌های فرعی و روستایی در استان اتفاق افتاده است افزود: ۴۶ درصد تصادفات که منجر به فوت شده از نوع واژگونی بوده است.
وی با اشاره به آمار بالای تصادفات در روز‌های جمعه گفت: ۳۲ درصد تصادفات به دلیل عدم توجه به جلو، ۲۵ درصد تصادفات به علت سرعت غیر مجاز و ۲۱ درصد به دلیل انحراف به چپ رخ داده است.
فرهادی، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار در این جلسه با اشاره به افزایش تصادفات در روز‌های گذشته در سطح استان گفت: اصلاح نقاط حادثه خیز باید در اولویت قرار بگیرد و در سطح جاده‌ها در این نقاط تابلو‌های مخصوص نصب و نقاطی در اطراف جاده‌ها برای شیب راه‌های فرار آشکارسازی شود.
وی تاکید کرد تا ده روز آینده در سطح جاده‌های استان، مکان یابی لازم برای ایجاد مجموعه تجمیعی یگان‌های امدادی (برای استقرار نیرو‌های اورژانس، پلیس راه، هلال احمر و ایجاد نماز خانه و مراکز رفاهی) انجام و عملیات اجرایی آن هرچه سریعتر شروع شود.

 

یک کشته در واژگونی وانت زامیاد در محور قاین_زیرکوه/۴

واژگونی وانت زامیاد در کیلومتر ۱۷ محور قاین_زیرکوه یک کشته و یک مجروح برجای گذاشت.

این حادثه که در ساعت ۱۳:۰۸ دقیقه روز دوشنبه اتفاق افتاد باعث فوت سرنشین این خودرو شد.

رئیس پلیس راه قاین علت این حادثه را عدم توجه به جلو راننده زامیاد اعلام‌کرد.

خرید توافقی ۶۵ هزار تن محصولات کشاورزی در خراسان جنوبی/۲-۳

خرید توافقی ۶۵ هزار تن محصولات کشاورزی در خراسان جنوبی

مدیر تعاون روستایی خراسان جنوبی گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۶۵ هزار تن انواع محصولات زراعی و باغی به ارزش ۲۵۱ میلیارد تومان به صورت توافقی توسط شبکه تعاونی روستایی خراسان جنوبی خریداری شده است.

وحید ضیائیان افزود: قیمت تضمینی به معنای تعیین حداقل قیمت خرید کالایی خاص مانند گندم، مرکبات و سایر محصولات از سوی دولت است.

وی افزود: هدف از این اقدام دولت‌ جلوگیری از افت بیش از حد قیمت و از این طریق، تشویق به تولید بیشتر و حمایت از تولیدکنندگان آن محصول یا کالای خاص است.

مدیر تعاون روستایی خراسان جنوبی بیان کرد: دولت قیمت تضمینی را تعیین و اعلام می‌کند و قیمت تضمینی اطمینان خاطری است برای کشاورز از اینکه محصول روی دستش نمی‌ماند.

وی گفت: تاکنون ۲ هزار و ۲۰۰ تن گندم به ارزش ۱۱ میلیارد تومان در استان به صورت تضمینی خریداری شده و در حال حاضر پرداخت وجه خرید به حساب گندم‌کاران در حال انجام است.

 

مدیر تعاون روستایی خراسان جنوبی:

۲۵۱ میلیارد تومان محصولات زراعی و باغی توسط دولت خریداری شد

۲۵۱ میلیارد تومان محصولات زراعی و باغی توسط دولت خریداری شد

ایسنا/خراسان جنوبی مدیر تعاون روستایی خراسان جنوبی اظهار کرد: از ابتدای سال تا کنون ۶۵ هزار تن انواع محصولات زراعی و باغی به ارزش ۲۵۱ میلیارد تومان به صورت توافقی توسط شبکه تعاونی روستایی خراسان جنوبی خریداری شد.

وحید ضیائیان احمدی، امروز دوشنبه ۲۱ تیرماه به رسانه‌های گروهی گفت: قیمت تضمینی به معنی تعیین حداقل قیمت خرید کالایی خاص مانند گندم، مرکبات و … از سوی دولت است.

به گزارش ایسنا، وی ادامه داد: هدف از این اقدام دولت ها جلوگیری از افت بیش از حد قیمت و از این طریق، تشویق به تولید بیشتر و حمایت از تولید کنندگان آن محصول و یا کالای خاص است.

مدیر تعاون روستایی خراسان جنوبی بیان کرد: دولت قیمت تضمینی را تعیین و اعلام می‌کند و قیمت تضمینی اطمینان خاطری است برای کشاورز از اینکه محصول روی دستش نمی‌ماند.

ضیائیان احمدی ادامه داد: از ابتدای سال تا کنون ۶۵ هزار تن انواع محصولات زراعی و باغی به ارزش ۲۵۱ میلیارد تومان به صورت توافقی توسط شبکه تعاونی روستایی خراسان جنوبی خریداری شد.

وی یادآور شد: تا کنون ۲۲۰۰ تن گندم به ارزش ۱۱ میلیارد تومان در استان به صورت تضمینی خریداری شده و در حال حاضر پرداخت وجه خرید به حساب گندم‌کاران نیز در حال انجام است.

 

 

 

استاندار خراسان جنوبی تأکید کرد:
جایگاه ویژه استان در دروازه بانی ورود مواد مخدر به کشور

 

استاندار خراسان جنوبی بر جایگاه ویژه استان در دروازه بانی ورود مواد مخدر به کشور تأکید کرد.
به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ ملانوری با تأکید بر این مطلب در دیدار با سردار مؤمنی دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور، خاطرنشان کرد: خراسان جنوبی نقش بسزایی در مهار و کنترل ورودی مواد مخدر به کشور دارد.
وی ادامه داد: این جایگاه ویژه، نیازمند توجه مرکز در راستای تقویت زیرساخت ها و تأمین امکانات مورد نیاز است.
استاندار به وجود پارکینگ خودرویی مواد مخدر استان اشاره کرد و گفت: باعنایت به قرار گرفتن خراسان جنوبی در مسیر دو کریدور اصلی کشور و حجم خودروهای توقیفی، توسعه این پارکینگ از مطالبات استان می باشد.
به گفته وی؛ تمهیدات لازم برای توسعه پارکینگ مرکز استان اندیشیده شده و درصورت حمایت ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور و تأمین اعتبارات مورد نیاز، این موضوع محقق خواهد شد.
ملانوری با اشاره به حجم خودروهای توقیفی موجود در پارکینگ های استان، متذکر شد: طولانی شدن زمان توقف خودروها در پارکینگ، سبب اصطهلاک آنها می شود.
وی ادامه داد: این موضوع باید در سطح ملی پیگیری شود بگونه ای که دستگاه قضا نسبت به تعیین تکلیف خودروهای توقیفی در زمان کوتاه اقدام نماید.
استاندار در ادامه از اهمیت مراکز ماده ۱۶ گفت و تصریح نمود: برای راه اندازی مجدد این مرکز در استان، چاره اندیشی شده و بنا به وعده ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور، با تأمین اعتبارات مورد نیاز، به زودی راه اندازی می شود.
ملانوری با تأکید بر اهمیت اجرای طرح های پیشگیرانه در بحث مواد مخدر، گفت: انجام اقدامات پیشگیرانه و فرهنگ سازی در گروههای مختلف سنی و اقشار جامعه، هزینه های مقابله با مواد مخدر را به شدت کاهش می دهد.
وی در ادامه حمایت های ستاد از طرح های فرهنگی پیشگیری دبیرخانه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان را خواستار شد.
سردار مؤمنی دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور نیز با تأکید بر نقش مؤثر خراسان جنوبی در مبارزه با مواد مخدر، نظر مساعد خود را با پیشنهادات و درخواست های استان ارائه نمود.
شایان ذکر است: این دیدار با حضور حسنی مقدم دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان انجام شد.

 

 

 

ازدواج نمی‌کنم چون…

آرزوهایی که در خانه شوهر تنها آرزو می‌ماند

آرزوهایی که در خانه شوهر تنها آرزو می‌ماند

 اکنون ازدواج جوانان سخت تر از همیشه شده چراکه پدران و مادران پس از سال‌ها سختی و مرارت از عهده زندگی خود برنمی‌آیند چه برسد به جوان تازه ازدواج کرده.

مدیرکل برنامه‌ریزی و توسعه اجتماعی جوانان وزارت ورزش و جوانان سال گذشته اعلام کرد: بیشترین درصد افزایش در آمار ازدواج ۶ ماهه سال ۹۹ نیز مربوط به استان‌های خراسان جنوبی با ۱۱.۱ درصد، قم و بوشهر با ۶.۳ درصد است.

به گزارش ایسنا، با اینکه خراسان جنوبی جزء استان‌های در صدر برای ازدواج است، اما هنوز هم طلاق در آن به نسبت فرهنگ غنی این مردم زیاد است؛ آن هم طلاق‌هایی در ابتدای سال‌های زندگی. سراغ ازدواج جوانان را باید از خود آنان گرفت. از اینکه چرا دیر ازدواج می‌کنند؛ چرا زود طلاق می‌گیرند.

آرزوهایی که در خانه شوهر تنها آرزو می‌مانند

یکی از دختران بیرجندی که اکنون ۲۸ ساله  و دانشجوی دکترا است به ایسنا می‌گوید: آن قدر شرایط ازدواج سخت شده که حتی نمی‌توان به آن فکر کرد.

وی افزود: اکنون دختران بیشتر توجه به درس دارند تا ازدواج چرا که آنقدر مشکلات پس از ازدواج زیاد است که می‌دانند پس از رفتن از خانه پدری دیگر نمی‌توانند به آرزوهای شخصی خود برسند.

رحیمی اظهار کرد: نباید شرایط اقتصادی را اینقدر سخت بگیرند تا فرد جوان اصلا چیزی به عنوان ازدواج در فکر نداشته باشد.

هر جا بروم خانه و کار می‌خواهند از من 

رضا نیز ۳۵ سال دارد و هنوز مجرد است؛ علی رغم آنچه پدر و مادر از او می‌خواهند، اما او معتقد است وقتی فوق لیسانس دارند اما هنوز کار ندارد چگونه می‌تواند خرج زندگی را درآورد.

وی افزود: وقتی مسئولان تنها پشت میز کار خود نشسته و کاری به کار جوانان ندارند چگونه جوان می‌تواند به آینده، ازدواج و خانواده و کار فکر کند.

رضا معتقد است تا زمانی که زیرساخت‌های فرهنگی درست نشود واقعا نمی‌توان فکری برای ازدواج کرد؛ وقتی حتی برای خرج تالار عروسی پولی ندارم چرا به ازدواج فکر کنم؟

او می‌گوید هنوز هم به ازدواج فکر نخواهد کرد چراکه هم شور و شوق ۱۰ سال پیش را ندارد و هم هر جا برود از او کار و خانه می‌خواهند و اگر هم ازدواج کند مشکلات اقتصادی او را مجبور به طلاق زودهنگام خواهد کرد.

معضلی به نام ازدواج سفید 

حجت الاسلام یدالله وحدانی نیا، معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی به ایسنا گفت: ازدواج سفید در بین جوانان اکنون رایج شده و نمی‌توان از آن گذشت.

وی افزود: عوامل مختلف فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی در این امر نقش بسزایی دارند؛ صرف نظر از این که باورهای دینی و مذهبی ما ارتباط دو جنس مخالف را صرفا در چارچوب تعریف شده جایز دانسته و دو جوان دختر و پسر نمی‌توانند به صرف این که من راضی‌ام تو هم رضایت داری پس بریم با هم باشیم.

وحدانی نیا ادامه داد: دو جنس مخالف بیگانه با هم که مانعی از ازدواج نداشته باشند صرفا از طریق ایجاد عقد نکاح با شرایط خاص خود که برای هر یک تکلیف و مسئولیت‌هایی به دنبال دارد با یکدیگر زیر یک سقف قرار بگیرند.

وی تصریح کرد: باید دستگاه‌های فرهنگی برای جلوگیری از این امر فکری بردارند؛ امری که مانع ازدواج دائم شده و ازدواجی به نام ازدواج سفید را جا انداخته؛ ازدواجی که دلیل اصلی‌اش نداشتن شرایط لازم برای ازدواج است.

افزایش نرخ ازدواج در سه ماهه نخست امسال

علیرضا مهرآور، مدیرکل ثبت احوال خراسان جنوبی در جمع خبرنگاران گفت: در سه ماهه نخست امسال ۲۱۹۴ واقعه ازدواج در استان به ثبت رسیده که از این تعداد ۱۴۷۳ واقعه در مناطق شهری و ۷۲۱ واقعه در مناطق روستائی به ثبت رسیده است.

وی افزود: در  این مدت میانگین سن ازدواج مردان در خراسان جنوبی  ۲۷ سال و بانوان ۲۱.۱ سال  بوده است.

مدیرکل ثبت احوال خراسان جنوبی گفت: در بیش از ۸۱ درصد ازدواج‌های ثبتی در سه ماهه نخست امسال زوج بزرگتر از زوجه، در ۱۱ درصد ازدواج‌ها زوجین هم سن بوده و در  ۷.۶ درصد ازدواج‌ها نیز زوجه از زوج بزرگتر بوده است.

مهرآور افزود: نرخ ازدواج پارسال در خراسان جنوبی ۸.۷ درصد بوده که این رقم در کشور ۶.۸ درصد است و از این نظر خراسان جنوبی  رتبه دوم کشوری است.

وی افزود: سال گذشته شهرستان درمیان با ۲۹.۲ درصد بیشترین رشد ازدواج و نهبندان با ۳.۵ درصد، کمترین رشد ازدواج را در استان داشت.

مدیرکل ثبت احوال خراسان جنوبی بیان کرد: نرخ ازدواج در سه ماهه نخست امسال در استان بیش از ۱۸ درصد افزایش یافت.

لزوم راه اندازی مجمع خیرین ازدواج در شهرستان‌های خراسان جنوبی  

عباسعلی بهاری، مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان جنوبی گفت: اگر در دستگاه‌های آموزشی مثل دستگاه آموزش و پرورش مقوله خانواده و ازدواج در سرفصل‌های درسی و آموزشی گنجانده نشده است، بنابراین یک خلاهایی وجود دارد که توسط دستگاه‌های دیگر مانند ورزش و جوانان، فرهنگ و ارشاد اسلامی، صدا و سیما و سازمان تبلیغات اسلامی باید ورود پیدا کنند و این خلاهایی که در این زمینه است را با همکاری آموزش و پرورش جبران کنند.

وی افزود: همچنین آموزش‌هایی باید به جوانان قبل از ازدواج داده شود و این موضوع حتما باید جدی گرفته شود تا جوانان ما پایداری ازدواج و همچنین یک ازدواج سالم را داشته باشند.

وی ادامه داد: ما در یک سال، تحلیل طلاق و ازدواج را نمی‌توانیم ملاک عمل قرار دهیم بلکه حتما در یک برش زمانی ۱۰ ساله باید مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد و اگر تغییراتی در روند ازدواج و طلاق ایجاد شد، ما می توانیم بگوییم که برنامه‌هایی که انجام دادیم موثر بوده و توانستیم مداخلات موثری را در حوزه کاهش آسیب طلاق و همچنین در رشد و افزایش ازدواج انجام دادیم.

وی ادامه داد: در طی این دو سال  مراکز مشاوره‌ای که تحت نظر اداره کل ورزش و جوانان راه اندازی شده است بسیار مراکز خوبی هستند که باید اطلاع رسانی بسیار خوبی به مردم از طریق صدا و سیما و دستگاه های اجرایی داده شود.

بهاری تصریح کرد: حتما در شهرستان‌هایی که کانون ازدواج و یا متاسفانه کانون طلاق است حتما باید مراکز مشاوره داشته باشند تا مداخلاتی را قبل از ازدواج و حین ازدواج و یا اختلافاتی که متاسفانه بعد از ازدواج شاید رخ دهد را از طریق این مراکز مشاوره بتوانیم آسیب‌های اجتماعی را به حداقل برسانیم و روند طلاق را کنترل کنیم و روند ازدواج را افزایش و سرعت دهیم.

افزایش نسبت جوانان متاهل استان

حسن عزیزی، مدیر کل ورزش و جوانان خراسان جنوبی گفت: آن چه که ما به عنوان دبیرخانه ازدواج جوانان استان به عنوان اهداف کمی پیگیری می‌کنیم، بحث تثبیت میانگین سن ازدواج زوجین جوان در استان است که در واقع سن پایه و زوجه را به عنوان مبنا قرار می‌دهیم و بر آن اساس برآورد می‌کنیم که آن چه تعداد از جوانان در خراسان جنوبی هنوز ازدواج نکرده‌اند و یا در سن ازدواج هستند.

وی افزود: از آمار ۲۵۰ هزار نفری جوان که ما در استان داریم، یعنی در سن ۱۸ تا ۳۵ سال هستند، بر اساس همین میانگین که ۲۲ سال سن زوجه است چیزی حدود ۱۳۵ هزار نفر ما جوان داریم که در سن ازدواج هستند.

وی ادامه داد: مورد بعدی که در بحث اهداف کمی پیگیری می‌کنیم بحث افزایش نسبت جوانان متاهل استان است که تقریبا ۱۰ درصد کل ازدواج‌های استان، ازدواج‌هایی که زیر سن ۱۸ سالگی هستند و یا ازدواج‌هایی که بالای ۳۵ سالگی رخ می‌دهند.

عزیزی تصریح کرد: بحث دیگر موضوع کاهش نرخ رشد سالیانه طلاق زوجین است که به ویژه در ۵ سال اول زندگی در حوزه پایدار سازی زندگی دنبال می‌شود و موضوع افزایش میزان رضایت مندی زناشویی زوجین جوان را داریم که باید در قالب دوره ها و کارگاه های ازدواج دنبال و پیگیری شود.

وی گفت: در خصوص افزایش میانگین فرزند آوری در زوجین جوان، آن چه که رصد شده است بین سه تا چهار سال زمانی که زوجین زیر یک سقف می‌روند، زمانی است که در واقع تصمیم گیری برای بچه دار شدن نمی‌کنند و این در واقع طول مدت ازدواج باعث می‌شود که هم سن زوجه در یک سن مخاطره آمیزی قرار گیرد و هم به لحاظ تعداد فرزند آوری هم روی کل خانواده تاثیر بگذارد.

عزیزی افزود: بحث کاهش میانگین مدت زمان تشکیل خانواده در هنگام عقد و ازدواج مشترک، میانگین آن دو و نیم سال از زمانی که عقد اتفاق می‌افتد تا زمانی که زوجه زمان و فضایی را مشخص می‌کنند که بتوانند زیر یک سقف بروند ، این دو سال و نیم میانگین زمان از دست رفته‌ای در فرزندآوری است که نیازمند این است با یک سری ساز و کارها هم در تسهیل ازدواج بتوانیم اقدامات خوبی را انجام دهیم.

وی ادامه داد: یکی از آسیب‌هایی که وجود دارد این است که جوانان ما، نسبت به موضوع ازدواج، چرایی و هویت جنسی خود آگاهی لازم را ندارند، با استفاده از مراکز مشاوره تخصصی ما می توانند در این موضوع تسهیل گر باشند.

عزیزی اظهار کرد: در سال ۹۹  هزار و ۴۳ نفر از خدمات مراکز مشاوره استفاده کرده‌اند و بیش از ۶۰۰ نفر از خدمات مشاوره های رایگان و یا تخفیف بالای ۵۰ درصد این مراکز استفاده کردند.

وی افزود: در بحث تسهیلات ازدواج هم که یکی از معیارهای فعالیت ما است، در سال گذشته ۹۱ درصد از کسانی که ثبت نام کردند از تسهیلات استفاده کردند و ۱۰۳۸ نفر در صف انتظار باقی ماندند و چون یک فرجه چهل روزه را بانک می دهد که تشکیل پرونده دهند و اگر در زمان مقرر این کار صورت نگرفته باشد در نتیجه شاید خروجی ۱۰۰ در صد نداشته باشد.

وی تصریح کرد: در خراسان جنوبی ما ۷ هزار و پنجاه و چهار واقعه ازدواج داشتیم و هزار و سیصد و پنجاه و شش طلاق داشتیم و همچنین ما رتبه اول کشور هستیم نسبت به درصد تغییرات ازدواج سال ۹۹ به سال ۹۸ که ۱۷.۲ درصد تغییرات نسبت به سال ۹۸ و رتبه دوم مربوط به استان یزد است که با اختلاف زیادی نسبت به استان ما دارد.

از مشاوره‌های ازدواج چه خبر؟

خزاعی، مسئول نظام روان شناسی خراسان جنوبی نیز به ایسنا گفت: با حمایت های اداره کل ورزش و جوانان استان، مراکز مشاوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی پیش از ازدواج در این چند سال خوشبختانه دیده شده و در سال ۹۹ کارگاه‌های قابل توجهی با کمیت بالا هم در شهرستان‌ها و هم در مرکز استان انجام شد.

وی افزود: ما همیشه تاکید داشتیم اگر می خواهیم مشاوره‌های ازدواج و پیش از ازدواج بهتر صورت گیرد درصدی از آن را رایگان انجام دهیم و همچنین تخفیف ۳۰ درصدی را همیشه داشتیم چه از تعرفه‌ای که از سازمان نظام روانشناسی صورت گرفته و چه در امر مشاوره‌های ازدواج و تنش‌های خانوادگی که هم مشاوره رایگان و هم تخفیفات ۵۰ درصد و ۳۰ درصد قابل توجهی بوده که در این دو سه ساله اخیر انجام شده است.

وی تصریح کرد: اما آن چه که در آمار مطرح است و بسیار نگران کننده است؛ یکی از آن‌ها کاهش تعداد واقعه ازدواج بوده و دیگری افزایش سن ازدواج و افزایش طلاق است.

خزاعی گفت: دو موضوع دیگر که در تحکیم خانواده باعث اشکال شده است، افزایش آسیب‌های روانی و اخلاقی است و همچنین با توجه به فضای مجازی ارتباطات فرا زناشویی که رو به گسترش است.

وی ادامه داد: با توجه به این که ما نیروهای جوان و بسیار خوبی در مرکز استان و شهرستاها داریم، هر چه مراکز مشاوره پیش از ازدواج را گسترش دهیم و آن را جدی بگیریم؛ بر همین اساس می‌توانیم در این زمینه خروجی بهتری داشته باشیم.

وی بیان کرد: دو موضوع اساسی تعیین کننده در میزان طلاق و تداوم زندگی است که یکی بحث آسیب‌های روانی است و دیگری تفاوت‌های شخصیتی است که اگر شخصیت‌های متناقض داشته باشند دورنمای ازدواج خوب نیست؛ بر همین اساس مشاوره‌های قبل از ازدواج کمک بسیار زیادی روی این دو امر می‌تواند داشته باشد.

اکنون باید دلایل عدم ازدواج جوانان را در زندگی آنان جست؛ حقیقت این است که بیکاری، اوضاع نه چندان مطلوب اقتصادی و هم چنین توقعات پدرها و مادرها و اینکه می‌گویند ما دختر بزرگ نکرده‌ایم تا او را به هرکس بدهیم؛ اوضاع را سخت کرده است؛ کمی به داد دل جوانان برسیم.

انتهای پیام

 

 

 

 

تجلیل از ۸۰ حافظ قرآنی در روستای کریت طبس/۲

مراسم تجلیل از ۸۰ حافظ قرآنی در رده‌های مختلف سنی نوجوانان، جوانان و بزرگسالان در روستای کریت شهرستان طبس برگزار شد.

در این مراسم همچنین از مربیان حفظ قرآن، برگزیدگان مسابقه قرآنی نور علی نور کهتجلیل از 80 حافظ قرآنی در روستای کریت طبس درسطح شهرستان طبس در۳ مرحله انجام شده بود و نیز ۲ تن از داوران که حافظان کل قرآن از شهرستان طبس بودند، تجلیل شد.

از برگزیدگان با اهداء سکه طلا، تندیس یادواره با ظروف سفالی و منقش به آیات قرآنی تولیدی از سفال، سرامیک و لوح تقدیر تقدیر شد

 

 

 

 

 

 

 

 

بیش از ۱۳ میلیارد تومان طلب شهرداری اسدیه پرداخت شد

بیش از ۱۳ میلیارد تومان طلب شهرداری اسدیه پرداخت شد

 شهردار اسدیه گقت: بنیاد مستضعفان در چارچوب اقدامات توسعه‌ای در شهرستان درمیان ۱۳ میلیارد و ۲۱۰ میلیون تومان از مطالبات این شهرداری را پرداخت کرد که جای تقدیر دارد.

افشین عابدینی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از این مقدار ۹ میلیارد و ۲۱۰ میلیون تومان در قالب ۴۰ قطعه زمین مسکونی ۲۰۰ متری تسویه حساب شد و چهار میلیارد تومان در یک ماه آینده به صورت نقدی تسویه می‌شود.

وی بیان کرد: بیشتر این بدهی بنیاد مستضعفان به خاطر ارزش افزوده املاک این نهاد ناشی از تغییر کاربری در سال گذشته بوده است.

شهردار اسدیه با اشاره به طلب ۱۰ میلیارد تومانی شهرداری اسدیه از دستگاه‌های اجرایی گفت: دستگاه‌های اجرایی به موقع عوارض و بدهی خود را به شهرداری برای ارائه خدمات بهتر و بیشتر به شهروندان پرداخت کنند.

وی یکی از مشکلات شهرداری را کمبود اعتبار عنوان کرد و افزود: در این شهر واحدهای تولیدی و صنعتی سودآوری وجود ندارد و تنها منبع درآمدی، پرداخت عوارض مردم و دستگاه‌هایی اجرایی و اعتبار ملی است.

همزمان با سفر معاون اول رییس جمهوری به استان خراسان جنوبی و برگزاری همایش ملی روز روستا و عشایر در این استان – ۱۵ مهر ۹۸ – برای چهار شهرستان‌ مرزی استان تفاهم‌نامه‌هایی امضا شد که این مناطق دارای ضریب محرومیت بیشتر از سایر نقاط هستند.

براساس این تفاهم‌نامه‌ها ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در نهبندان، کمیته امداد امام خمینی (ره) در بخش دُرح سربیشه، قرارگاه سازندگی بسیج در زیرکوه و بنیاد مستضعفان برای شهرستان درمیان دستگاه‌های معین توسعه انتخاب شدند.

خراسان جنوبی به طول ۳۳۱ کیلومتر با افغانستان در چهار شهرستان سربیشه، نهبندان، درمیان و زیرکوه مرز مشترک دارد و شهر اسدیه مرکز شهرستان درمیان در ۱۰۵ کیلومتری بیرجند است.

 

 

گزارش مهر؛

زخم کاری کمبود کلاس درس بر رخ بیرجند/مدارس دو نوبته ۴ برابر شد

زخم کاری کمبود کلاس درس بر رخ بیرجند/مدارس دو نوبته ۴ برابر شد

 فضاهای آموزشی شهر بیرجند جوابگوی جمعیت دانش آموزی این شهرستان نیست و در سال تحصیلی جدید مدارس دو نوبته ۴ برابر افزایش یافته است.

به گزارش مهر خشکسالی‌ها حجم مهاجرت‌ها را به مرکز خراسان جنوبی افزایش داده است تا جایی که امسال بیش از ۲ هزار و ۷۰۰ دانش‌آموز دوره ابتدایی به آمار شهرستان بیرجند افزوده شده است.

این در حالی است که تعداد کلاس‌های درس در شهر بیرجند جوابگوی این نیاز ناگهانی نیست و راهکار دو نوبتی شدن مدارس در حال حاضر تنها راهکار پیش روی مسئولان بوده است. ایده‌ای که نگرانی تعداد زیادی از والدین به خصوص قشر کارمند را به وجود آورده و برخی از آنها هنوز به دنبال مدرسه یک شیفت برای فرزندانشان هستند.

نقی پور که یک دانش‌آموز پایه دوم دبستان دارد هر چند ثبت نام فرزندش را در دبستان مریم شهرستان بیرجند انجام داده است اما چون امسال این مدرسه دو نوبته شده و او کارمند است همچنان به دنبال مدرسه یک شیفت می‌گردد.

گلایه کارمندان از دوشیفته شدن مدارس

وی با اشاره به نزدیکی منزلش به مدرسه‌ای در خیابان ظفر شهرستان بیرجند می‌افزاید: دخترم را در این مدرسه ثبت نام نکردند چون ظرفیت کلاس‌ها تکمیل شده بود و اعلام کردند باید به مدرسه مریم مراجعه کنید.

وی ادامه داد: مدرسه مریم در خیابان عدل است یعنی به هر شکل من با توجه به اینکه کارمند هستم باید برای فرزندم سرویس بگیرم. کاش لااقل از افرادی که در همان محله بودند ثبت نام می‌کردند.

شهروند بیرجندی دیگری که سال قبل فرزندش در مدرسه امام حسین (ع) مشغول به تحصیل بوده تصمیم گرفته بود امسال در مدرسه دولتی ثبت نام کند که موفق به انجام این کار نشده در این باره می‌گوید: به هر مدرسه‌ای که در نزدیکی منزلمان مراجعه کردم همه دو نوبتی شده بود.

زخم کاری کمبود کلاس درس بر رخ بیرجند/مدارس دو نوبته ۴ برابر شد

علوی ادامه می‌دهد: حتی مدرسه‌های هیأت امنایی نیز دو نوبتی شدند. واقعاً نمی‌دانم چه اتفاقی در بیرجند افتاده که این قدر با کمبود کلاس درس مواجه شدیم. این شرایط برای کارمندان بسیار سخت است.

وی به نقل از یکی از مادرانی که توانسته فرزندش را در یک مدرسه یک نوبته ثبت نام کند، گفت: تعداد دانش آموزان در مدارس یک نوبته نیز در یک کلاس زیاد است و تقاضاهای زیادی هنوز بدون پاسخ مانده است.

در ادامه با والدین دیگری نیز گفت و گو کردیم. همه آنها از شرایط موجود گلایه مند بودند، هر چند توانسته بودند برای فرزندانشان ثبت نام کنند اما یا مسافت مدرسه و منزل دور بود یا مجبور شدند در مدرسه دو نوبته ثبت نام را انجام دهند.

پایین‌ترین سرانه آموزشی کشور در بیرجند

مدیر آموزش و پرورش بیرجند در گفت و گو با مهر اظهارکرد: شهرستان بیرجند با افزایش آمار پایه‌های ورودی سالانه ۲۵۰۰ تا ۲۷۰۰ دانش‌آموز بین ورودی و خروجی رشد دارد.

محمدحسین یکه خانی می‌افزاید: در این شهرستان به دلایل مختلف از جمله مهاجرت‌ها، جا به جایی جمعیت و شرایط جوی، جمعیت دانش آموزی شهرستان بیرجند طی چند سال گذشته به چندین برابر افزایش پیدا کرده است.

به گفته وی بیشتر این موارد بابت مهاجرت از روستاها به شهرها و حتی از شهرستان‌های همجوار مثل درمیان، سربیشه، خوسف صورت گرفته است.

در این شهرستان به دلایل مختلف از جمله مهاجرت‌ها، جا به جایی جمعیت و شرایط جوی، جمعیت دانش آموزی شهرستان بیرجند طی چند سال گذشته به چندین برابر افزایش پیدا کرده است وی بیان داشت: شاید دانش آموزان شهرستان‌های همجوار در آمارگیری شهرستان شرکت کرده‌اند اما محل زندگی و تحصیلشان اصولاً بیرجند است.

یکه خانی با اشاره به افزایش چشمگیر جمعیت دانش آموزی شهرستان بیرجند تاکید می‌کند: این شهرستان پایین‌ترین سرانه آموزشی کشور یعنی ۴،۲ متر را دارد.

وی گفت: با مشکلاتی در شهر بیرجند روبرو شدیم که علی رغم تلاش و همت مضاعف خیرین و دولت از طریق اداره کل نوسازی مدارس در ۵ تا ۶ سال گذشته اما همچنان با کمبود فضای آموزشی مواجه هستیم.

زخم کاری کمبود کلاس درس بر رخ بیرجند/مدارس دو نوبته ۴ برابر شد

۸۰ مدرسه دو نوبته شد

یکه خانی می‌گوید: در شهرستان بیرجند حدوداً ۴ برابر سال ۹۴ مدرسه دو نوبته داشته‌ایم و تعداد از ۲۰ مدرسه اکنون به ۸۰ مدرسه رسیده است.

وی تصریح کرد: رشد آمار دانش آموزی شهرستان با ساخت و ساز فعلی نمی‌تواند پاسخگو باشد، برای حفظ وضعیت موجود نیاز داریم که هر سال حدود ۱۰۰ کلاس جدید در اختیار دانش آموزان قرار بگیرد که کار سنگینی خواهد بود.

وی از مسئولین شهرستانی، استانی و ملی درخواست دارد که با همدلی، آن چیزی که لازمه رشد و پیشرفت دانش آموزان است را فراهم کنند تا انشاالله شرایط آموزشی و کیفیت آموزش حفظ شود.

مدیر آموزش و پرورش بیرجند اضافه می‌کند: قطعاً در صورتی که کلاس‌هایمان با آمار متناسب‌تر باشد و مدارس تجهیز شود امید داریم که این شهر که شهر پدران علوم مختلف و ادب است بتواند در آینده هم افتخار آفرین باشد.

وی در خصوص دو شیفت شدن و یک شیفت بودن بعضی از مدارس، توضیح می‌دهد: آن چیزی که تعیین می‌کند که کدام مدرسه دو شیفت و کدام یک شیفت باقی بماند ظرفیت و تعداد دانش آموزی که در آن منطقه هستند است.

وی ادامه داد: به طور مثال یکی از این مدارس که امسال دو شیفت می‌شود دبستان مریم در خیابان عدل است که دانش آموزان ما از شهرک امام علی (ع) و ابتدای معلم و غفاری مازادشان به سمت دبستان مریم هدایت می‌شوند.

به گفته وی دبستان مریم یکی از مدارس بزرگ بیرجند است که بیش از ۱۴ کلاس در این مدرسه وجود دارد که بنابراین می‌تواند برای نوبت دوم ظرفیت خوبی باشد.

وی ادامه می‌دهد: مدارس دیگری که امسال دو شیفتی خواهند شد دبستان دکتر شکوهی در انتهای خیابان غفاری است که دو سال از افتتاح آن می‌گذرد و با توجه به اینکه هیئت امنایی بوده امسال مجبور شده‌ایم مجوز دو شیفت شدنش را بگیریم تا بتوانیم در خدمت دانش آموزان عزیز باشیم.

یکه خانی تاکید کرد: تلاش ما بر این است که در دو شیفت شدن این مدارس هر مدرسه‌ای در دو شیفت از یک جنسیت استفاده شود و ثابت باشد.

زخم کاری کمبود کلاس درس بر رخ بیرجند/مدارس دو نوبته ۴ برابر شد

پروژه‌های مهر، بی مهر به آموزش

محمدحسین یکه خانی با اشاره به معضل ساخت پروژه‌های مسکن مهر بدون پیش بینی زیرساخت آموزشی گفت: شهرک امام علی (ع) در ضلع شرقی شهر بیرجند ۲۷۰۰و احد مسکونی برابر با ۲۷۰۰ خانوار در آنجا ساکن هستند که با محاسبات ما حداقل این منطقه نیازمند ۷۰ کلاس درس است، اما متأسفانه هیچ مدرسه‌ای در آنجا ساخته نشده است.

مدیر آموزش و پرورش بیرجند اضافه می‌کند: برای این معضل از طریق نماینده شهرستان بیرجند در مجلس شورای اسلامی پیگیری‌هایی انجام دادیم و همچنین مدیرکل راه و شهرسازی را نیز از این مشکل مطلع کردیم.

وی بیان کرد: از مسئولین دعوت به عمل آماده است تا برای این مشکل فکر اساسی شود زیرا ساکنین این منطقه مطالبه به حقی در این خصوص دارند و وظیفه ماست که تسهیلاتی را فراهم کنیم تا دانش آموزان آنها در آن منطقه بتوانند از تحصیل بی دغدغه‌ای بهره مند شوند.

وی ابراز امیدواری کرد: در چند روز آینده کلنگ اولین مدرسه ۱۲ کلاسه در آنجا به زمین زده شود، گرچه آنجا نیازمند حداقل ۳ مدرسه ۱۲ کلاسه است که این ۳ مدرسه در صورتیکه دو شیفت کار کنند می‌توانند پوشش نیاز دانش آموزان را داشته باشند.

وی در پاسخ به این سوال خبرنگار مهر درباره طرح مدارس و مساجد می‌گوید: طرح مدارس و مساجد را نیز که قبلاً وجود داشته را داریم مثل دبیرستان امیرکبیر در خیابان مدرس اما خواهشی که از برنامه ریزان شهری دارم این است که چشم اندازی با افق دید بالا نسبت به امر تعلیم و تربیت فرزندان شهرمان داشته باشند. هرگونه سخت‌گیری و کم توجهی به تعلیم و تربیت باعث خواهد شد که نسل‌های آینده ما را سرزنش کنند.

یکه خانی اضافه کرد: نیاییم متراژ چندین زمین کم ارزش به لحاظر دیگر کاربری‌ها را محاسبه کنیم و بعد بگوییم که اینجا کاربری آموزشی را لحاظ کرده‌ایم، بهترین زمین‌ها را به تعلیم فرزندان شهرمان اختصاص دهیم و در آینده امیدوار باشیم که از اینجا امثال دکتر شکوهی، دکتر گنجی و پدران متعدد علوم را که مایه افتخار شهر و استان و کشورمان هستند بتوانیم به جامعه تحویل دهیم.

وی درباره معلمان پایه اول و دغدغه‌های آموزشی برای والدین هم گفت: معلمین پایه اول ابتدایی در تمام شهر جذبی هستند و مدارس هیئت امنایی به روال گذشته جذب آزاد ندارند و به انتخاب خود نمی‌توانند معلم انتخاب کنند بنابراین تفاوتی بین مدارس مختلف وجود ندارد.

هر چند تلاش می‌شود معضل کمبود کلاس درس در مرکز استان رفع شود اما روند اجرای کار و اعتباراتی که در این خصوص اختصاص می‌یابد بعلاوه نبود زمین‌های آموزشی در محل‌های مختلف بیرجند درد بی کلاسی را دو چندان و دغدغه مدیران آموزش و پرورش را افزون کرده است. که برای رفع این معضل نماینده مجلس شورای اسلامی و دیگر مسئولان استانی باید تلاش مضاف تری داشته باشند.

حمله ویروس های غربی به عفاف و حجاب

امروز همه ما سرگرم ویروس کرونا شدیم و از ویروس وحشی غرب غافل هستیم که متاسفانه با استفاده از فضای مجازی و تبلیغات رسانه ای خود به سمت فرهنگ اصیل «عفاف و حجاب اسلامی» حمله ور شده است.

به گزارش شبستان ۲۱ تیرماه روز به عنوان روز «عفاف و حجاب» در تقویم ایران اسلامی نامیده شده است. این روز بهانه ای می شود تا حداقل ذره ای برای حفظ این نعمت با ارزش و الهی کاری انجام دهیم و از خواب غفلت بیدار شویم.

«عفاف و حجاب» از ارزش هایی هستند که در جوامع بشری به خصوص اسلامی مورد توجه قرار دارند و حجاب به معنای پوشش، و عفاف به معنای خودداری نفس از زشتی ها است و رعایت و توجه کردن به این موضوعات وظیفه همه مردان و زنان مسلمان است.

*غرب به دنبال حذف عفاف و حجاب

عفاف داشتن و محجوب بودن، از فضایل اخلاقی بشر دانسته شده است که به مثابه امری درونی برای هر انسان، فارغ از دین و مذهبی که دارد، مطلوب شمرده می شود و تمام ادیان آسمانی به ویژه دین مبین اسلام بر روی این فضیلت اخلاقی و امر فطری تاکید دارند.

اگر نگاهی به تاریخ بیندازیم در میان اقوام قبل از اسلام و ایران باستان نیز حجاب وجود داشته است و حتی از آنچه در قانون اسلام آمده سخت تر بوده است اما دین مبین اسلام با یک نگاه واقع بینانه از آن به عنوان یک رفتار اجتماعی یاد می کند.

متاسفانه در جامعه امروزی به دلایل مختلفی از جمله جنگ نرم، نفوذ فرهنگی غربی و فضای مجازی پر شائبه شاهد حمله های بی مهابانه ویروس های غربی به سمت جوانان مسلمان هستیم تا دست از عفاف و حجاب بردارند و آن را یک فرهنگ قدیمی نشان دهند.

متاسفانه برخی از جوانان گول حرف های دروغین رسانه های غربی را خورده اند و شاهد عدم رعایت عفاف و حجاب توسط برخی از جوانان در ایران اسلامی هستیم و عفاف را بر باطن و قلب افراد کافی می دانند و ضرورتی بر پوشش ظاهر نمی دانند اما با مراجعه به منویات دینی می توان دریافت که عفت درونی و ظاهری لازم و ملزوم یکدیگرند.

*تلاش ائمه اطهار (ع) برای حفظ عفاف و حجاب بزرگترین نعمت الهی

بیان این مسئله بر عهده خانواده ها، معلمان، اساتید حوزه و دانشگاه، هنرمندان و سایر افراد موثر در جامعه است که بگویند حجاب، ثمره عفاف درونی است که تظاهر و نمود بیرونی یافته است و اگر عفافی در درون وجود نداشته باشد هیچ گاه حجاب بیرونی ظاهر نمی شود و این دو در کنار هم هستند که معنا پیدا می کنند.

عفاف و حجاب تنها به زنان مربوط نیست بلکه به مردان نیز ارتباط دارد متاسفانه برخی از مردان با ظاهری نامناسب و برگرفته از پوشش های غلط غربی در جامعه ظاهر می شوند و زمینه گناه را به وجود می آورند و می گویند حجاب و عفاف تنها متعلق به زنان است و به ما ربطی ندارد.

عفاف و حجاب اگر در جامعه رواج و توسعه می یافت هیچ گاه این آسیب های اجتماعی شامل طلاق و بی بند و باری در جامعه به گونه ای رواج نمی یافت که نتوانیم از روی شرمندگی اسم خود را مسلمان بدانیم و ای کاش به این ضرب المثل توجه شود که:«از کوزه همان برون تراود که در اوست».

ای کاش این جوانانی که در مسیر غلط غرب قدم برداشته اند می دانستند که ائمه اطهار (ع) به خصوص حضرت فاطمه(س) و امام حسین(ع) برای حفظ این عفاف و حجاب بوده است که در مقابل فحاشی ها، بی احترامی ها و ستمگری های ظالمان زمان خود ایستادگی کردند و جان خود را تقدیم به اسلام کردند و چه شهیدان بسیاری در کربلای ایران هنگام جان داند بر روی حفظ عفاف و حجاب تاکید کردند.

*جایگاه «عفاف و حجاب» در دین مبین اسلام

خداوند در قرآن خطاب به پیامبر (ص) می فرماید:«… قل لازواجک و بناتک و نساء المؤمنین یدنین علیهن من جلابیبهن…اى پیامبر! به همسران و دخترانت و زنان مؤمنان بگو: «جلباب ها (روسرى‏هاى بلند) خود را بر خویش فروافکنند.»

پیامبر اکرم (ص) فرمودند: «بهترین زنان شما، زنی است که برای شوهرش، آرایش و خودنمایی کند، اما خود را از نامحرمان بپوشاند.»

امام علی (ع) نیز در خصوص اهمیت حفظ عفاف و حجاب فرمودند: « پاداش رزمنده شهید در راه خداوند، بالاتر از پاداش انسان پاک‌دامنی نیست که توان انجام گناه را دارد ولی خود را آلوده نمی‌سازد. انسان پاک‌دامن، نزدیک است که فرشته‌ای از فرشتگان الهی گردد.»

امام خمینی(ره) بنیان گذار انقلاب اسلامی نیز در این زمینه فرمودند: «باید توجه داشته باشید که حجابی که اسلام قرار داده است، برای حفظ آن ارزش های شماست. هر چه را که خدا دستور فرموده است – چه برای زن و چه برای مرد – برای این است که، آن ارزش های واقعی که این ها دارند و ممکن است به واسطه وسوسه های شیطانی با دست های فاسد استعمار و عمال استعمار پایمال می شدند. این ها ، این ارزش ها زنده بشود.»

مقام معظم رهبری در خصوص ارزش حجاب و عفاف می فرمایند: «حجاب مایه‌ی تشخص و آزادی زن است؛ برخلاف تبلیغات ابلهانه و ظاهربینانه‌ی مادیگرایان، مایه‌ی اسارت زن نیست…. حجاب وقار است، متانت است، ارزشگذاری زن است، سنگین شدن کفه‌ی آبرو و احترام اوست؛ این را باید خیلی قدر دانست و از اسلام باید به خاطر مسئله‌ی حجاب تشکر کرد؛ این جزو نعمت های الهی است.»

در جامعه افراد بسیاری زندگی می کنند که با حفظ حجاب خود نشان دادند که حجاب محدودیت نیست و می توان به موفقیت های عملی، اقتصادی، هنری و قرآنی و ورزشی بسیاری همراه با حجاب دست یافت و برخی از افراد نیز از راه غلطی که پیش گرفته بود بازگشتند و درون مسیر مستقیم الهی با حفظ حجاب و عفاف خود قدم گذاشتند.

*شهدا دستم را گرفتند

امروز بهانه ای شده است تا به سراغ تعدادی از این افراد برویم که از لاک جیغ دست کشیده اند و به خدا رسیده اند. «ساره» ۲۵ ساله در گفتگو با خبرنگار شبستان گفت: من یکی از دخترانی هستم که در گذشته وضعیت پوششی مناسبی نداشتم و همواره مورد ملامت قرار می گرفتم.

وی در ادامه بیان کرد: خانواده من بسیار مذهبی هستند. من در گذشته به خاطر دوست های ناباب به سمت بی حجابی کشیده شده بودم و اعتقادی به چادر پوشیدن، نماز خواندن و حتی شرکت در مراسمات مذهبی نداشتیم به همین خاطر هموراه مورد سرزنش پدر و مادرم و برادرانم قرار می گرفتم.

ساره در خصوص چگونه با حجاب شدنش گفت: سال دوم دانشگاه با یکی از دختران با حجاب و بسیجی دوست شدم که از اخلاق بسیار خوبی برخوردار بود و به دلم نشسته بود و از طریق او پایم به بسیج و مسجد دانشگاه باز شد.

وی ادامه داد: در یکی از جلسات بسیج دوستم به من پیشنهاد داد تا در اردوی راهیان نور شرکت کنم من هم به خاطر اوضاع روحی که داشتم تصمیم گرفتم تا در این اردو شرکت کنم و یک تجربه جدید کسب کنم. فکر نمی کردم این سفر زندگی و سرنوشت من را تغییر دهد.

ساره با بیان اینکه شهدا من را از منجلاب فساد نجات دادند، گفت: در چذابه از شهدا خواستم که مِهر اسلام را به دلم بنشانند و راهی نشان دهند تا سرنوشتم به بهترین وجه تغییر کند و وقتی فهمیدم که شهدا بر روی رعایت حجاب بسیار تاکید کردند و گفتند که حجاب تیری زهرآلود به سوی دشمنان است تصمیم گرفتم تا حجاب خود را تغییر بدهم و چادر بپوشم.

وی در ادامه بیان کرد: دوستم از این حرکت من بسیار استقبال کرد و مرا بسیار تشویق کرد و حتی در همان خرمشهر یک چادر زیبا و پوشیده را به عنوان هدیه برای من خرید و گفت که امیدوارم این یادگاری هیچ گاه از سرت کم نشود.

ساره با اشاره به اینکه در گذشته به خاطر بی حجابی بسیار مورد توجه مردان قرار می گرفتم، افزود: حرف های سنگین و سختی را می شنیدم اما اکنون به خاطر حجابی که انتخاب کرده ام احساس امنیت می کنم و اگر روزی بر سرم نباشد آرام و قرار نمی گیرم.

وی گفت: به نظرم باید به افرادی که در جامعه بی حجابی را انتخاب کرده اند یک تلنگر زده شود نباید به زور آنان را به سمت حجاب بکشانیم چون دلزدگی می آورد. می توان با بیان روایات و داستان های مربوط به حجاب و حتی وصایای شهدا و ساخت فیلم در این مورد به ترویج حجاب کمک کرد.

*سخن شهید مطهری در مورد حجاب جرقه ای برای بازگشت به مسیر درست بود

«مائده» دانشجوی ۲۱ ساله بیرجندی نیز در گفتگو با خبرنگار شبستان اظهار داشت: در گذشته قبل از ورود به دانشگاه یک دختر پر شر و شور و مانتویی و بی حجاب بودم و حجاب را یک محدودیت و عقب ماندگی می دانستم.

وی در ادامه بیان کرد: خانواده من مذهبی نیستند و اعتقادی به رعایت حجاب نداشتند و به آن اهمیتی نمی دادند به همین دلیل من هم راه بی حجابی را پیش گرفته بودم و کسی نبود که به من راه درست را نشان بدهد و بگوید که این راه که می روی به عاقبت خوشی ندارد.

این دانشجوی بیرجندی با بیان اینکه دانشگاه محل تغییر سرنوشت من بود، افزود: هنگامی که وارد دانشگاه شدم شاهد برگزاری مراسمات مختلف مذهبی در مسجد و بسیج دانشگاه بودم و این سرآغازی بود تا به سمت مسجد و بسیج دانشگاه جذب شوم.

مائده ادامه داد: هنگامی که در برنامه های بسیج دانشگاه شرکت می کردم سخنی از شهید مطهری شنیدم که فرموده بودند؛« پوشیده بودن زن، در همان حدودی که اسلام تعیین کرده است، موجب کرامت و احترام بیشتر اوست» و این سخن به دلم نشست و باعث شد تا به دنبال فلسفه حجاب بروم چرا که من در رشته فلسفه محصل هستم.

وی در ادامه عنوان کرد: این سخن شهید مطهری باعث شد تا جرقه ای در ذهنم ایجاد شود و به سراغ قرآن کریم و کتاب هایی با موضوع عفاف و حجاب رفتم و این موضوع باعث تعجب اعضای خانواده ام شده بود اما با وجود مخالفت ها دست از حقیقت جویی نکشیدم و به کار خود ادامه دادم.

این دانشجوی بیرجندی با بیان اینکه از انتخاب چادر به عنوان حجاب برتر پشیمان نیستم، گفت: چادر باعث شده است تا احساس امنیت بیشتری پیدا کنم و پدر و مادرم نیز اکنون با بیان توجیهات من خوشحال و راضی هستند که در این مسیر قدم می گذارم.

مائده بیان داشت: از هم سن و سالان خود تقاضا دارم که به حرف این شبهات موجود در دنیای فضای مجازی گوش ندهند و به دنبال حقیقت بروند و از این فضای مجازی برای کسب اطلاعات درست و حقیقی در مورد حجاب و عفاف و تاثیر آن در زندگی استفاده کنند و برای یک بار هم که شده به سخنان مقام معظم رهبری در این زمینه گوش بدهند.

*حجاب باعث ایجاد یک حریم امن می شود

«فاطمه زهرا دلشاد» فعال فرهنگی هم در گفتگو با خبرنگار شبستان گفت: متاسفانه حجاب در جامعه کم رنگ شده است و برخی از دهه هشتادی ها فکر می کنند که حجاب مانع فعالیت های آنان در جامعه است اما برای من نه تنها مانع نبوده بلکه باعث پیشرفت من در عرصه های مختلف شده است.

وی در ادامه بیان کرد: متاسفانه دهه هشتادی ها این حرف را پذیرفته اند که حجاب محدودیت است و به دنبال تحقیق درباره آن نرفته اند و باید اطرافیان به میدان بیایند و نشان بهند که حجاب محدودیت نیست بلکه محدودیت است و به خاطر کم کاری باحجاب ها است که برخی افراد جذب حجاب نمی شوند.

این فعال فرهنگی در خصوص تاثیر فضای مجازی بر کم رنگ شدن عفاف و حجاب گفت: باید در فضای مجازی بر اساس سلیقه افراد اقدام به تبلیغ و گسترش فرهنگ عفاف و حجاب کنیم.

دلشاد با بیان اینکه از کلاس پنجم دبستان چادر را انتخاب کردم، افزود: اما از کلاس نهم به دلیل شرکت در کلاس های انجن اسلامی و مطالعه کتب های مختلف به این اعتقاد قلبی رسیدم که چادر باعث حفظ امنیت من می شود.

وی با اشاره به اینکه حجاب باعث ایجاد یک حریم امن می شود، ادامه داد: این حریم امن اجازه نمی دهد که نامحرمان به او تجاوز کند و این اجازه را به نامحرمان نمی دهد که هر گونه که می خواهند با او رفتار کنند.

این فعال فرهنگی با تاکید بر اینکه خانواده برای احیای فرهنگ «عفاف و حجاب» به میدان بیایند، گفت: خانواده ها به فرزندان اجازه دسترسی به هر چیز در فضای مجازی ندهند و نظارت های خود را افزایش دهند.

*پیشنهاد مطالعه کتاب«خاطرات سفیر» به دهه هشتادی ها

«فاطمه زهرا دلدار» یکی دیگر از فعالان فرهنگی در گفتگو با خبرنگار شبستان اظهار داشت: عفاف و حجاب باعث می شود تا بانوان با امنیت و آرامش بیشتری در جامعه حاضر شوند و به فعالیت های خود ادامه بدهند و این موضوع باعش می شود تا جامعه از آسیب های اجتماعی در امان باشد.

وی با بیان اینکه از ۹ سالگی چادر را انتخاب کردم، افزود: در زمینه های مختلف با حجاب خودم راحت تر فعالیت دارم و با احساس آرامش و امنیتی که دارم بهتر به فعالیت های خود می رسم.

این فعال فرهنگی بیان کرد: برخی افراد تصور می کنند که چادر باعث ایجاد محدودیت می شود اما اگر به بسیاری از افراد موفق با حجاب در بخش های مختلف علمی و فرهنگی نگاه کنند خواهند دید که حجاب اصلا محدودیت نیست.

دلدار گفت: به دهه هشتادی ها پیشنهاد می کنم که کتاب «خاطرات سفیر» را مطالعه کنند چرا که در این کتاب به موضوع عفاف و حجاب به شکلی زیبا پرداخته شده است و نشان می دهد که حجاب هیچ گاه مانع رشد و تکامل و پیشرفت انسان نمی شود.

*حجاب؛ ارزش و جایگاه زن و مرد را بالا می برد

حجت الاسلام «مجتبی شیدایی» معاون پژوهشی حوزه علمیه خراسان جنوبی و کارشناس مذهبی هم در این خصوص در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان گفت: مسائل کلیشه ای و تکراری باعث شده است که «عفاف و حجاب» آن جایگاه واقعی خود را نداشته باشد.

وی در ادامه عنوان کرد: باید به طرح منطق «عفاف و حجاب» در جامعه کمک کنیم تا عموم جوانان و نوجوانان بتوانند آن را درک کنند و به صورت جدی به این مسئله بپردازند.

کارشناس مذهبی با تاکید بر اینکه امروز باید بر روی «عفاف و حجاب» بسیار کار شود، افزود: کارکردهای حجاب باید از طریق رسانه ها، نویسندگان و فعالان فرهنگی در جامعه مطرح شود و در این راستا باید رویکردهای تجربی را سرلوحه کار قرار دهیم.

حجت الاسلام شیدایی در خصوص نظر شهید مطهری درباره حجاب گفت: شهید مطهری فرمودند که کلمه حجاب در اسلام نیامده است بلکه به کلمه «ستر؛ یعنی پوشش» اشاره شده است چرا که حجاب به معنای گوشه نشین کردن افراد است.

معاون پژوهشی حوزه علمیه خراسان جنوبی با بیان اینکه به حجاب باید به عنوان یکی از حقوق زنان و مردان نگاه کرد، ادامه داد: حجاب برگ برنده و نقطه قوت فرهنگ اسلامی است و با کمک آن می توانیم به فرهنگ غلط غرب حمله کنیم.

وی با اشاره به اینکه حجاب باعث بالا بردن ارزش و جایگاه زن و مرد می شود، افزود: حجاب باعث می شود تا یک هویتی برای زن و مرد در نظر گرفته شود.

حجت الاسلام شیدایی بیان کرد: بر روی حجاب و پوشش زنان در اسلام بیشتر تاکید شده است چرا که باعث می شود زن احساس آرامش و امنیت داشته باشد و هویت زنانگی خود را حفظ کند.

کارشناس مذهبی با بیان اینکه حجاب باعث حفظ کانون گرم خانواده می شود، ادامه داد: خانمی که حجاب خود را حفظ نمی کند بداند که باعث سست کردن پایه های خانواده خود می شود و کلاه بزرگی بر سر او می رود و اگر خانواده از بین برود بیشترین ضربه را خانم ها می خورند.

وی با اشاره به اینکه در زمینه حجاب و عفاف متاسفانه دچار خودسانسوری هستیم، افزود: باید کرسی های آزاداندیشی بر پا شود و به صورت جدی به بیان شبهات و مشکلات در این زمینه بپردازیم و منطق زیبایی اسلام در مورد «حجاب و عفاف» را بیان کنیم.

حجت الاسلام شیدایی عنوان کرد: سلبریتی ها از جمله مهم ترین افرادی هستند که می توانند باعث ترویج فرهنگ «عفاف و حجاب» در جامعه شوند و امیدواریم هنرمندان، اهالی رسانه و فعالان آموزش و پرورش به این موضوع بیش از گذشته توجه کنند.

محصولات گلخانه‌ای خراسان‌جنوبی روانه بازارهای خارجی می شود/۲-۳

رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان‌جنوبی گفت: تولیدات گلخانه‌ای استان به استان‌های تهران، خراسان‌رضوی و سیستان و بلوچستان و اصفهان ارسال می‌شود و همچنین این تولیدات از تهران به روسیه و کشور‌های آسیای میانه ارسال می‌شود.

محصولات گلخانه‌ای خراسان‌جنوبی روانه بازارهای خارجی می شود

غلامرضا قوسی رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بیرجند، توسعه محصولات گلخانه‌ای را یکی از راه‌های مهم توسعه بخش کشاورزی دانست و اظهار داشت: تاکنون اقدامات خوبی در راستای طرح نهضت گلخانه‌ای در استان انجام شده است.

وی بازاریابی و فروش محصولات گلخانه‌ای را یکی دیگر از کارهای در دست اقدام ذکر کرد و گفت: اگر افزایش تولید داشته باشیم به‌طور حتم بازار و فروش و صادرات نیز بهتر خواهد شد.

از ابتدای امسال ۳ هزار و ۲۰۰ تن محصول گلخانه‌ای در ۷۹ هکتار اراضی گلخانه‌ای خراسان‌جنوبی تولید شده است

رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان‌جنوبی از تولید ۳ هزار و ۲۰۰ تن محصول گلخانه‌ای طی سال جاری در استان خبر داد و عنوان کرد: این تعداد محصول در ۷۹ هکتار اراضی گلخانه‌ای خراسان‌جنوبی تولید شده است.

 

بیشترین سطح زیرکشت محصولات گلخانه‌ای به گوجه‌فرنگی و خیار اختصاص دارد و فلفل، بادمجان و سبزیجات از دیگر محصولات گلخانه‌ای تولید شده در استان است

قوسی ارزش ریالی این تولیدات را ۱۹۲ میلیارد ریال ذکر کرد و افزود: بیشترین سطح زیرکشت محصولات گلخانه‌ای به گوجه‌فرنگی و خیار اختصاص دارد و فلفل، بادمجان و سبزیجات از دیگر محصولات گلخانه‌ای تولید شده در استان هستند.

وی با اعلام اینکه گلخانه‌های استان زمینه اشتغال ۷۰۰ نفر را در استان فراهم کرده است، خاطرنشان کرد: تولیدات گلخانه‌ای استان به استان‌های تهران، خراسان‌رضوی و سیستان و بلوچستان و اصفهان ارسال می‌شود و همچنین این تولیدات از تهران به روسیه و کشور‌های آسیای میانه ارسال می‌شود.

 

 

 

 

 

 

 

 

افزایش آمار ازدواج و کاهش فرزندآوری در خراسان‌جنوبی

مدیرکل ثبت احوال خراسان‌جنوبی از کاهش فرزندآوری و افزایش ازدواج در استان خبر داد و گفت: میزان ولادت در استان ۶.۱ درصد کاهش و آمار ازدواج ۱۸ درصد افزایش داشته است.

علیرضا مهرآور امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بیرجند، به تشریح آمار وقایع حیاتی طی سه ماهه نخست امسال پرداخت و اظهار داشت: طی این مدت ۳ هزار و ۶۷۰ واقعه ولادت در استان قبت شد که از این تعداد یک هزار و ۸۸۳ نوزاد پسر و یک هزار و ۷۸۷ نوزاد دختر در استان متولد شدند.

وی با بیان اینکه به ازای هر ۱۰۰ دختر ۱۰۵ پسر متولد شدند، بیان داشت: در این مدت ۳۵ مورد دوقلوزایی و یک مورد سه قلوزایی در استان ثبت شده است.

کاهش ۶.۱ درصدی ولادت

مدیرکل ثبت احوال خراسان‌جنوبی از کاهش ۶.۱ درصدی ولادت‌ها در سه ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد و مطرح کرد: از مجموع این ولادت‌ها، دو هزار و ۴۱۷ واقعه در شهر‌ها و یک هزار و ۲۵۳ واقعه در مناطق روستایی به ثبت رسیده است.

مهرآور تصریح کرد: امیرعلی، امیرحسین، محمد، علی و ابوالفضل به ترتیب بیشترین فراوانی نام را بین نوزادان پسر و فاطمه، فاطمه‌زهرا، زینب، حلما و زهرا به ترتیب بیشترین فراونی نام نوزادان دختر بوده است.

طی سه ماهه نخست امسال ۲ هزار ۱۹۴ واقعه ازدواج در استان به ثبت رسیده که از این تعداد یک هزار و ۴۷۳ واقعه در مناطق شهری و ۷۲۱ واقعه در مناطق روستایی است

وی از ثبت ۲ هزار ۱۹۴ واقعه ازدواج در استان خبر داد و مطرح کرد: از این تعداد یک هزار و ۴۷۳ واقعه در مناطق شهری و ۷۲۱ واقعه در مناطق روستایی به ثبت رسیده است.

مدیرکل ثبت احوال خراسان‌جنوبی عنوان کرد: در بیش از ۸۱ درصد ازدواج‌های ثبتی در سه ماهه نخست امسال زوج بزرگتر از زوجه، در ۱۱ درصد ازدواج‌ها زوجین هم سن بوده و در  ۷.۶ درصد ازدواج‌ها نیز زوجه از زوج بزرگتر بوده است.

 

افزایش ۱۸ درصدی ازدواج

مهرآور از افزایش ۱۸ درصدی ازدواج در سه ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد و گفت: نرخ ازدواج سال گذشته در استان ۸.۷ درصد بوده که این رقم در کشور ۶.۸ درصد است و از این نظر خراسان‌جنوبی رتبه دوم کشوری است.

وی میانگین سن ازدواج مردان را  ۲۷ سال و خانم‌ها ۲۱.۱ سال  ذکر و تبیین کرد: سال گذشته شهرستان درمیان با ۲۹/۲ درصد بیشترین رشد ازدواج و نهبندان با ۳/۵ درصد، کمترین رشد ازدواج را در استان داشت.

آخرین وضعیت صدور کارت ملی

۵۸۱ هزار و ۲۰۰ نفر از مردم استان نسبت به ثبت‌نام کارت هوشمند ملی اقدام و ۱۹ هزار و ۴۸۰ نفر هنوز برای دریافت کارت هوشمند ملی ثبت‌نام نکردند

مدیرکل ثبت احوال خراسان‌جنوبی در ادامه به فرآیند صدور کارت ملی هوشمند اشاره و بیان داشت: ۵۸۱ هزار و ۲۰۰ نفر از مردم استان نسبت به ثبت‌نام کارت هوشمند ملی اقدام کردند و همچنین ۱۹ هزار و ۴۸۰ نفر از واجدین شرایط هنوز برای دریافت کارت هوشمند ملی ثبت‌نام نکردند.

مهرآور از صدور ۷ هزار و ۳۳ فقره کارت هوشمند ملی در استان خبر داد و خاطرنشان کرد: افراد متقاضی برای دریافت کارت هوشمند ملی خود به نشانی که به شماره همراه آنان ارسال شده است، مراجعه کنند.

 

 

 

سهمیه واکسن خراسان‌جنوبی متناسب با جمعیت سالمندان نیست/۲-۳

سهمیه واکسن خراسان‌جنوبی متناسب با جمعیت سالمندان نیست

دبیر ستاد دانشگاهی کنترل کرونا در خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه سهمیه واکسن استان متناسب با جمعیت سالمندان نیست، گفت: رئیس دانشگاه در این زمینه با وزیر بهداشت رایزنی داشته است.

غلامرضا شریف‌زاده افزود: محموله جدید واکسن کرونا برای خراسان‌جنوبی هفته جدید به دست ما می‌رسد تا بتوانیم کار واکسیناسیون افراد را با سرعت بیشتری پیگیری کنیم.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در خراسان‌جنوبی در این باره که آیا واکسن در خراسان‌جنوبی به اندازه کافی وجود دارد یا خیر بیان کرد: نمی‌توان گفت در حال حاضر واکسن به اندازه کافی و به نسبت جمعیت هدف (۵۵۰ هزار نفر) وجود دارد، ولی روند واکسیناسیون متوقف نشده است.

شریف‌زاده با تأکید بر اینکه در حال حاضر تنها تمرکز بر واکسیناسیون جامانده‌های ۷۰ سال به بالا را پیگیری می‌کنیم، ادامه‌داد: با رسیدن محموله جدید کار واکسیناسیون گروه‌های سنی پایین‌تر را شروع خواهیم کرد.

وی با اشاره به اینکه سهمیه واکسن اختصاص یافته برای خراسان‌جنوبی به نسبت جمعیت هدف آن کافی نیست، گفت: رئیس دانشگاه علوم پزشکی در زمینه تخصیص واکسن بیشتری به خراسان‌جنوبی با وزیر رایزنی‌های داشته است.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در خراسان‌جنوبی اظهارکرد: البته باید این را مدنظر قرار داد که ما در خراسان‌جنوبی یک درصد جمعیت کشور را شامل می‌شویم و هر میزان واکسنی که وارد کشور شود نیز یک درصد آن را به خراسان‌جنوبی اختصاص می‌دهند اما با جمعیت سالمند ما متناسب نیست.

وی بیان‌کرد: راه‌های مراقبت از سلامتی خویش در قبال ویروس دلتا با کرونای انگلیسی و چینی و…تفاوتی ندارد و باید همان پروتکل‌ها را با دقت و حساسیت مضاعفی انجام داد چرا که سرعت انتقال بیشتری دارد.

 

 

افزایش ۵۱ درصدی صادرات کالا از خراسان جنوبی/۲-۳

ارزش کالاهای صادراتی از خراسان جنوبی، در سه ماه نخست امسال ۵۱ درصد افزایش یافت.

مدیر کل گمرکات استان گفت: در این مدت ۲۶۴ هزار و ۴۶۶ تن کالای تولیدی خراسان جنوبی به ارزش ۳۹ میلیون و ۱۱۵ هزار و ۹۰۶ دلار به خارج از کشور صادر شد.

رحیمی زاده افزود: کالا‌های تولیدی استان در این مدت به کشور‌های عراق، ترکیه، آذربایجان، تایوان و افغانستان صادر شد که در مقایسه با مدت مشابه پارسال، ۵۱ درصد به لحاظ ارزشی افزایش و ۱۲ درصد به لحاظ وزنی کاهش داشته است.

وی گفت: صیفی جات، سیمان، هیدروکربن حاصل از بازیافت خاک‌های مستعمل رنگ بر، کاشی و سرامیک، روغن سوخت تقطیری، گازوئیل، هیدروکربن سبک، قیر، میلگرد و خرما از جمله کالا‌های صادراتی از گمرک خراسان جنوبی در این مدت بودند.

مدیر کل گمرکات استان همچنین از صادرات ۳۵۸ هزار و ۲۰۸ تن کالای تولیدی دیگر استان‌های کشور از گمرک ماهیرود خراسان جنوبی در سه ماه گذشته خبر داد و گفت: این کالا‌ها ۱۶۵ میلیون و ۴۳۴ هزار و ۴۰۰ دلار برای کشور ارزآوری داشته است.

مدیر کل گمرکات استان گفت: سیمان، شیشه، میلگرد، گاز مایع و هیدروکربن از جمله کالا‌های تولیدی دیگر استان‌های کشور است که از گمرک خراسان جنوبی به خارج کشور صادر شد.

رحیم زاده افزود: از ابتدای امسال ۳۴۳ تن کالا به ارزش یک میلیون و ۶۷۶ هزار و ۲۳ دلار نیز به خراسان جنوبی وارد شده است.

 

 

 

۵۹ درصد متوفیان حوادث جاده‌ای در ۳۰ کیلومتری شهر‌ها/

۳۰ کیلومتری شهر‌های استان، قربانگاه ۵۹ درصد متوفیان حوادث جاده‌ای خراسان جنوبی بود.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، جانشین رئیس پلیس راه استان در سومین جلسه کمیسیون اجرایی ایمنی حمل ونقل و سوانح رانندگی استان گفت: ۵۹ درصد متوفیان در حوادث جاده‌ای امسال مربوط به ۳۰ کیلومتری شهر‌ها بوده که در ۲۷ فقره تصادف ۳۰ نفر فوت و ۳۹۲ نفر مصدوم شدند.

توفیقی نیا با بیان اینکه ۶۰ درصد تصادفات فوتی در راه‌های اصلی و ۴۰ درصد آن در راه‌های فرعی و روستایی در استان اتفاق افتاده است افزود: ۴۶ درصد تصادفات که منجر به فوت شده از نوع واژگونی بوده است.
وی با اشاره به آمار بالای تصادفات در روز‌های جمعه گفت: ۳۲ درصد تصادفات به دلیل عدم توجه به جلو، ۲۵ درصد تصادفات به علت سرعت غیر مجاز و ۲۱ درصد به دلیل انحراف به چپ رخ داده است.
فرهادی، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار در این جلسه با اشاره به افزایش تصادفات در روز‌های گذشته در سطح استان گفت: اصلاح نقاط حادثه خیز باید در اولویت قرار بگیرد و در سطح جاده‌ها در این نقاط تابلو‌های مخصوص نصب و نقاطی در اطراف جاده‌ها برای شیب راه‌های فرار آشکارسازی شود.
وی تاکید کرد تا ده روز آینده در سطح جاده‌های استان، مکان یابی لازم برای ایجاد مجموعه تجمیعی یگان‌های امدادی (برای استقرار نیرو‌های اورژانس، پلیس راه، هلال احمر و ایجاد نماز خانه و مراکز رفاهی) انجام و عملیات اجرایی آن هرچه سریعتر شروع شود.

 

 

 

امنیت در مرزهای شرقی/ فعالیت تجاری «ماهیرود» ادامه دارد /۳

امنیت در مرزهای شرقی/ فعالیت تجاری «ماهیرود» ادامه دارد

 جانشین فرمانده نیروی انتظامی، گفت: امنیت و آرامش در مرزهای شرقی کشور برقرار است و با اقتدار پلیس و مرزبانان خاطر مردم بابت امنیت مرزها آسوده باشد.

سردار قاسم رضایی با حضور در بازارچه مرزی ماهیرود در مرز شرقی کشور از وضعیت این بازارچه بازدید به عمل آورد و بیان داشت: بیش از ۲۰۰ کامیون باربری وارد این بازارچه شده اند.

وی بیان داشت: تبادل تجاری به روال عادی در این بازارچه برقرار است و با تعدادی از تجار افغانستانی صحبت شد که از وضعیت امنیتی راضی بودند و از مرزبانان جمهوری اسلامی ایران تقدیر کردند.

جانشین فرمانده نیروی انتظامی افزود: در کنار روال عادی تجارت در بازارچه مرزی «ماهیرود»، مرزبانان غیور جمهوری اسلامی ایران با اقتدار در حال انجام وظیفه هستند و با روحیه بالا و جهادی اوضاع امنیتی را مدیریت می کنند.

سردار رضایی تصریح کرد: اخیراً مشکلات امنیتی در کشور افغانستان به وجود آمده بود که بحمدالله این مشکلات مرتفع شده و امنیت در مرزهای شرقی کشور برقرار است و هم اکنون حدود ۶۰۰ کامیون و تریلی باری در بازارچه «ماهیرود» در حال تجارت هستند.

این مقام ارشد نیروی انتظامی خاطر نشان کرد: با اقتدار پلیس و مرزبانان خاطر مردم بابت امنیت مرزها آسوده باشد و نیروهای مرزبانی جمهوری اسلامی ایران با روحیه بالا و نشاط همراه با اقتدار از مرزهای مقدس جمهوری اسلامی ایران حراست می کنند و اجازه بی نظمی و بر هم زدن نظم و امنیت عمومی کشور را به دشمنان ایران نخواهند داد.

«نجمه خدمتی» در راه المپیک توکیو/۷

«نجمه خدمتی» برای دومین باز سیبل مسابقات تیراندازی با تفنگ‌بادی بازی‌های المپیک را در توکیو ژاپن نشانه می‌رود.

«نجمه خدمتی» در راه المپیک توکیو

به گزارش فارس، بانوی تیرانداز المپیکی خراسان‌جنوبی مهیای اعزام به مسابقات بازی‌های المپیک توکیو می‌شود.

«نجمه خدمتی» سیبل رقابت رشته‌های تیراندازی تفنگ سه وضعیت زنان جهان و همچنین تفنگ میکس برترین بانوان دنیا را به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران هدف‌گیری می‌کند.

مسابقات تیراندازی در بازی‌های المپیک توکیو با حضور ۳۸۶ ورزشکار از ۱۰۰ کشور جهان از ۲ الی ۱۱ مرداد برگزار می‌شود که کاروان ایران با ترکیب «نجمه خدمتی، جواد فروغی، هانیه رستمیان، مهیار صداقت، آرمینا صادقیان و فاطمه کرم ‌زاده» ۲۶ تیرماه راهی مهم‌ترین ماراتن جهانی می‌شود.

به گزارش فارس؛ «نجمه خدمتی» نخستین صعود کننده ایرانی به المپیک ۲۰۲۰ در سی‌امین دوره مسابقات تیراندازی جام جهانی یونیورسیاد ۲۰۱۹ ناپل ایتالیا به عنوان پرچمدار کشورمان بود.

وی دانشجوی دانشگاه بیرجند، ۵ مدال طلا، نقره و برنز مسابقات یونیورسیاد دانشجویان در ۲۰۱۵ کره جنوبی را در کارنامه خود دارد.

بانوی ملی‌پوش خراسان‌جنوبی نشان طلای بازی‌های آسیایی ۲۰۱۴ که در اینچئون کره‌جنوبی برگزار شد را نیز در کارنامه خود دارد.

خدمتی از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ رکورددار فینال جوانان جهان بوده و همچنین در دومین هفته لیگ تیراندای بانوان کشور با ثبت ۶۳۲/۸ امتیاز رکورد لیگ کشور را در رشته تفنگ بادی جابجا کرد و بر سکوی نخست این ماراتن ملی ایستاد.

وی همچنین مدال نقره مسابقات تیراندازی در تفنگ خفیف بوداپست مجارستان، قهرمانی نخستین دوره مسابقات تیراندازی آنلاین بین‌المللی آسیا را طی سال‌های ۹۹ و ۱۴۰۰ را به خود اختصاص داده است.

 

 

 

افزایش ۲۸ درصدی اعتبارات شهرستان سربیشه/۲

نماینده مردم شهرستان‌های نهبندان و سربیشه در مجلس از افزایش ۲۸ درصدی اعتبارات شهرستان سربیشه در سال جاری خبر داد.

نماینده مردم شهرستان‌های نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی در کمیته برنامه ریزی شهرستان سربیشه، اعتبار شهرستان در سال ۱۴۰۰ را حدود ۳۰ میلیارد تومان اعلام کرد که ۲۸ درصد در مقایسه با سال قبل افزایش داشته و بین دستگاه‌های اجرایی شهرستان توزیع شده است.
نخعی با بیان اینکه اصلاح ساختار بودجه ریزی کشور دغدغه مجلس یازدهم بود گفت: کمیته‌ای در مجلس برای اصلاح شاخص‌ها و اصلاح توزیع بودجه تشکیل و کار‌های خوبی هم انجام شد، ولی به بودجه ۱۴۰۰ نرسید.
وی گفت: خشکسالی امسال شرایط ویژه‌ای را در منطقه ما ایجاد کرده و خواستار توجه ویژه به موضوع آب توسط مدیران هستیم.
در این جلسه موضوع تامین آب شرب روستا‌ها و کشاورزی از اولویت‌های اصلی توزیع اعتبارات در شهرستان عنوان شد.

 

 

 

در سالروز ازدواج حضرت علی(ع) و فاطمه(س)

اهدای جهیزیه به نوعروسان نیازمند زیرکوه/۲

۱۵ سری جهزیه در سالروز ازدواج حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه (س)بین نوعروسان نیازمند زیرکوه توزیع شد.

لباسشویی، تلویزیون، یخچال فریزر، گاز و جاروبرقی به ارزش ریالی ۲ میلیارد و ۲۵۰ میلیون ریال توسط کمیه امداد امام خمینی و با مشارکت خیرین و مراکز نیکوکاری به ۱۵ نوعروس مددجوی زیرپوشش این نهاد اهدا شد.

مدیر کمیته امداد امام خمینی (ره) زیرکوه گفت: در مجموع با ۳۶ سری جهیزیه اهدایی در چند روز گذشته مجموعا ۴۱ سری جهیزیه به ارزش ریالی ۵۷۰ میلیون تومان تحویل نوعروسان مدجوی این نهاد  شد.

 

 

 

 

برگزاری رقابت‌های دارت خراسان جنوبی/۷

اولین دوره رقابت‌های دارت خراسان جنوبی به میزبانی بیرجند برگزار شد.

مسابقات دارت استان خراسان جنوبی برای آمادگی حضور در مسابقات کشوری با برگزاری رقابت‌های دارت خراسان جنوبیتعداد محدودی از ورزشکاران و با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی در سالن سرو بیرجند برگزار و برترین‌های دارت در دو بخش بانوان و آقایان به شرح زیر معرفی شدند.
در این دور از مسابقات در بخش بانوان زهرا رجبی مقام اول، مائده عطایی مقام دوم و سمیرا سلیم و حانیه اباذری مقام سوم مشترک و در بخش آقایان ابوالفضل علیزاده مقام اول، مجتبی فروتن مقدم مقام دوم، علیرضا محمدزاده و علی یوسفی مقام سوم مشترک مسابقات را کسب کردند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

در سالروز ازدواج حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س)؛

اهدای ۲۵ سری جهیزیه به نوعروسان نیازمند در خوسف/۲

در سالروز ازدواج حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه زهرا (س) ۲۵ سری جهیزیه از سوی سپاه به نوعروسان نیازمند در خوسف اهدا شد.

فرمانده سپاه انصار الرضا (ع) استان در این مراسم از همه دستگاه‌های خدمتاهدای ۲۵ سری جهیزیه به نوعروسان نیازمند خوسف رسان در رزمایش‌های کمک مومنانه تقدیر  کرد و گفت: با همراهی این دستگاه‌ها خدمات خوبی به خانوار‌های نیازمند انجام شده است.

سردار قاسمی هزینه هر سری جهیزیه را ۳۰ میلیون تومان عنوان کرد و افزود: هر سری جهیزیه شامل یخچال، اجاق گاز، جاروبرقی، فرش، سرویس غذاخوری، پتو و بخاری  است.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان نیز در این مراسم گفت:  با هماهنگی‌های انجام شده دو هزار و ۵۰۰ کولر بین خانوار‌های نیازمند در استان در حال توزیع است که نقش نیرو‌های نظامی و به ویژه سپاه در ارسال این کولر‌ها به مناطق محروم  قابل تقدیر است.

 

 

 

 

 

 

 

توزیع ۱۸۵ سری جهیزیه به نوعروسان نیازمند خراسان جنوبی

۱۸۵ سری جهیزیه به نوعروسان نیازمند خراسان جنوبی از ابتدای سال اهدا شد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد امام خمینی (ره) استان در گفتگوتوزیع ۱۸۵ سری جهیزیه به نوعروسان نیازمند خراسان جنوبی با خبرنگار صدا و سیما ارزش این تعداد جهیزیه را ۳ میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان اعلام کرد و گفت: از این تعداد ۱۵۰ سری جهیزیه از طریق منابع امداد و ۳۵ سری جهیزیه با همکاری موسسات خیریه و سمن‌ها به نوعروسان تهیه شد.

حسینی افزود: ارزش هر سری جهیزیه اهدا شده از سوی کمیته امداد امام خمینی (ره) ۲۵ میلیون تومان و از طریق موسسات و خیران ۳۰ میلیون تومان است.

وی گفت: هر سری جهیزیه شامل کالا‌های اساسی از جمله یخچال، فرش، لوازم خانگی، تلویزیون، جاروبرقی، لباسشویی و بخاری است.

معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد امام خمینی (ره) استان افزود: پیش بینی می‌شود تا پایان سال جاری هزار و ۵۰۰ سری جهیزیه بین نوعروسان نیازمند توزیع شود.

پارسال هزار و ۸۴ سری جهیزیه به ارزش هشت میلیارد تومان به نوعروسان نیازمند اهدا شد.

 

 

 

توقیف پژو حامل ۲۱۶ کیلوگرم مواد مخدر صنعتی و سنتی/۴

در بازرسی از یک سواری پژو ۴۰۵ در شهرستان خوسف ۲۱۶ کیلو و ۵۰۰ گرم مواد مخدر صنعتی و سنتی کشف شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، فرمانده انتظامی استان گفت: مأموران انتظامی شهرستان خوسف اطلاعاتی مبنی بر حمل مواد مخدر توسط سوداگران مرگ در محور‌های فرعی دریافت کردند که تیم‌های عملیاتی مبارزه با مواد مخدر برای بررسی موضوع اعزام شدند.

سردار فرشید افزود: ماموران هنگام کنترل محور‌های فرعی در شهرستان خوسف به یک خودروی سواری پژو ۴۰۵ که با سرعت در حال حرکت بود، مشکوک و با علائم هشدار دهنده به راننده خودرو دستور ایست داده که راننده سواری پژو با مشاهده مأموران بر سرعت خود افزود و متواری شد.

فرمانده انتظامی خراسان جنوبی گفت: ماموران خودروی حامل مواد مخدر را تعقیب و با اقدامات پلیسی و شلیک چندین تیر با رعایت قانون به کارگیری سلاح آن را متوقف که در بازرسی از این خودرو ۲۱۶ کیلو و ۵۰۰ گرم مواد افیونی شامل ۱۱۴ کیلو و ۵۰۰ گرم تریاک و ۱۰۲ کیلو گرم حشیش کشف شد.

 

 

 

حمل حشیش با موتورسیکلت در سربیشه/۴

ماموران انتظامی شهرستان سربیشه ۴۹ کیلوگرم حشیش با موتورسیکلت کشف کردند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، جانشین انتظامی استان گفت: مأموران انتظامی شهرستان سربیشه خبری مبنیحمل حشیش با موتورسیکلت در سربیشه بر حمل و جابه جایی مواد مخدر در محور‌های فرعی این شهرستان دریافت کردند که بلافاصله موضوع دستگیری سوداگران مرگ در دستور کار ماموران قرار گرفت.

سرهنگ شجاعی نسب افزود: مأموران انتظامی هنگام گشت زنی در محور‌های فرعی شهرستان سربیشه به ۲ دستگاه موتورسیکلت که در حال حرکت بودند مشکوک شدند که با علائم هشدار دهنده به راکبان آن دستور ایست داده و با اقدامات پلیسی موتورسیکلت‌ها را متوقف کردند.

جانشین انتظامی استان گفت: مأموران در بازرسی از موتورسیکلت‌ها ۴۹ کیلوگرم حشیش که جاساز شده بود، کشف کرده و ۲ متهم نیز در این رابطه دستگیر شدند

 

 

 

 

شناسایی ۲۰۷ بیمار جدید مبتلا به کرونا در خراسان جنوبی/۲-۷

۲۰۳ بیمار جدید مبتلا به کرونا در شبانه روز گذشته از ریق تست‌های ملکولی و سریع در خراسان جنوبی شناسایی شد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: روز گذشته ۱۴۳ آزمایش تشخیص کرونا در استان انجام شد که مجموعا ۶۱ بیمار جدید شامل ۲۱ بستری و ۴۰ مورد سرپایی، شناسایی شدند.

دکتر مهدی زاده افزود: از این تعداد ۲۵ مورد از بیرجند، ۱۲ مورد از نهبندان، ۷ مورد از سربیشه، شهرستان‌های سرایان و فردوس هرکدام ۴ مورد، شهرستان‌های درمیان، طبس و و قاینات هرکدام دو مورد و از شهرستان‌های خوسف و زیرکوه هر کدام یک مورد جدید از بیماری کرونا شناسایی شد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: همچنین از ۵۲۵ تست سریع کرونا در شبانه روز گذشته ۱۴۶ مبتلای جدید شناسایی شد.

وی گفت: در حال حاضر ۲۳۰ بیمار با علائم تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که ۹۳ نفر دارای تست کرونای مثبت هستند.

مهدی زاده گفت: از این تعداد ۷ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند که حال همه این بیماران مساعد است..

وی افزود: در شبانه روز گذشته ۷۹ بیمار با علائم تنفسی در بیمارستان‌های استان پذیرش شدند که در همین مدت ۶۱ بیمار شامل ۲۷ بیمار کرونا مثبت با حال عمومی خوب از بیمارستان‌ها ترخیص شدند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: تاکنون ۲۱هزار ۴۷۶ بیمار مبتلا به کرونا بهبود یافته و یا در قرنطینه خانگی بسر می‌برند.

به گفته وی تا روز گذشته ۶۳هزار ۵۷۴ تست مولکولی کرونا در استان انجام شد که ۲۲هزار و ۵۰۲ بیمار جدید مبتلا به کرونا شناسایی شد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند افزود: در شبانه روز گذشته با ۳ مورد جدید فوت، تعداد فوتی‌های ناشی از این بیماری در خراسان جنوبی به ۹۳۳ نفر افزایش یافت.

وی گفت: در ادامه عملیات واکسیناسیون کرونا، افرادی که واکسن نوبت اول کرونا را دریافت کردند ۴۴ هزار و ۳۲۵ نفر رسید و تا کنون ۲۴ هزار و ۱۵۲ نفر واکسن نوبت دوم را دریافت کردند.

 

 

ابلاغ دستورالعمل «طرح مولدسازی دارایی‌ها»/۷

معاون پژوهش، برنامه ریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: دستورالعمل «طرح مولدسازی دارایی‌ها» به ادارات شهرستان ها و مناطق استان‌ها، ابلاغ شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سکینه طیبی با بیان این خبر اظهار کرد: بر اساس این دستورالعمل ، آموزش‌وپرورش مکلف است؛ باهدف سامان‌دهی، بهینه‌سازی و تبدیل به احسن املاک و فضاهای آموزشی، ورزشی و تربیتی، بارعایت ملاحظات آموزشی، ازجمله تأمین سرانه فضای آموزشی با پیش‌بینی رشد جمعیت دانش‌آموزی در سال‌های آتی نسبت به اجرای «طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای آموزش‌وپرورش» در چارچوب قوانین و مقررات مربوط اقدام نماید.

بر این اساس؛ با تأکید مدیرکل آموزش‌وپرورش، زمینه تحقق اهداف طرح فوق، تحت عنوان «طرح مولدسازی دارایی‌ها» با تشکیل کارگروه‌های ستادی و شهرستانی فراهم و در همین راستا املاک و فضاهای آموزشی مازاد شهری و مناطق روستایی احصا و در قالب اطلس جامع سامان‌دهی املاک؛ تدوین و گردآوری می شود.

بر اساس این طرح، لازم است؛ مدیران شهرستان ها تدابیری اتخاذ کنندتاضمن بهره‌گیری از تمام ظرفیت‌ها، زمینه بهینه‌سازی املاک بلااستفاده بااولویت‌«تجاری‌سازی املاک با نگاه درآمدزایی و کمک به اقتصاد آموزش‌وپرورش»،«مشارکت با بخش‌های درون‌سازمانی»، «مشارکت با بخش خصوصی، تعاونی و غیردولتی» و «تهاتر، اجاره یا فروش» در دستور کار قرار گیرد.

شایان‌ذکر است؛ ادارات شهرستان‌ها موظف‌اند؛ پس از تعیین تکلیف اسناد مالکیت و تغییر کاربری املاک، نتیجه را حداکثر تا تاریخ ۱۵ مردادماه ۱۴۰۰، به اداره رفاه و پشتیبانی آموزش‌وپرورش استان ارسال کنند تا این اداره کل پس از جهت جمع‌بندی، تا ۲۰ مرداد، نتایج حاصله را به مقام عالی وزارت انعکاس دهد.

به مناسبت روز ادبیات کودک ونوجوان برگزار شد؛

دورهمی مجازی «شعر و لبخند» در خراسان جنوبی /۲-۳

 

اعضای مراکز کانون خراسان جنوبی با حضور در ویژه برنامه‌ی مجازی «شعر و لبخند» روز ملی ادبیات کودک ونوجوان را در حالی گرامی داشتند که میزبان نسرین قربانی، شاعر و کارشناس ادبی کانون استان سمنان نیز بودند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، بر همین اساس در این ویژه برنامه اعضای مراکز کانون استان پس از مطالعه کتاب «شاعران همیشه‌های ناگهان» از آثار شاعر مهمان این برنامه، به نقد و بررسی و ارایه نظرات خود در خصوص اشعار و تصویر گری این کتاب پرداختند و پاسخ سوالات خود را از زبان نویسنده این کتاب شنیدند.

گفتنی است دراین ویژه برنامه اعضا با شخصیت«رضی هیرمندی» به عنوان مترجم، «راشین خیریه» به عنوان تصویرگر حورزه کودک ونوجوان و «رولد دال» نویسنده کتاب چارلی وکارخانه شکلات سازی آشنا شدند.

 اعضا در بخش پایانی این برنامه آثار شعر و داستان خود را در قالب ها کلیپ با دوستان خود به اشتراک گذاشتند. برگزاری مسابقات توسط تعدادی از اعضای مراکز کانون از دیگر بخش های این ویژه برنامه بود.

تحلیف عضو هیأت علمی دانشگاه بیرجند به‌عنوان مترجم رسمی قوه قضاییه /۲-۳

 

تحلیف عضو هیأت علمی دانشگاه بیرجند به‌عنوان مترجم رسمی قوه قضاییه در استان

مراسم تحلیف دو نفر از مترجمان رسمی قوه قضائیه در دادگستری کل استان برگزار شد و دکتر محمدرضا رضائیان دلوئی، عضو هیأت علمی گروه آموزشی زبان انگلیسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه بیرجند به عنوان مترجم رسمی زبان انگلیسی و دکتر سعید فنجانی به عنوان مترجم زبان روسی آغاز به کار کردند.
به گزارش امروز خراسان جنوبی، حجت الاسلام والمسلمین حمیدی، رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی در این مراسم بیان داشت: مترجمان رسمی به نحو شایسته‌ای باید وظیفه خودشان را انجام بدهند چرا که قضات در رسیدگی به برخی پرونده‌های قضائی که دارای متون خارجی هستند، بدون ترجمه صحیح و روان نمی‌توانند به واقعیت موضوع برسند و تصمیم درستی را بگیرند.
رئیس دستگاه قضائی استان یادآور شد: مترجم رسمی همان کارشناس رسمی است که در تصمیم گیری قاضی موثر می باشد و روند رسیدگی به پرونده را در واقع با چالش مواجه می کند، لذا دقت در کار ترجمه خیلی مهم است.
وی متذکر شد: تحلیف یک تشریفات نیست، تحلیف در واقع امضاء کردن یک سندی است که بین شما و خدای متعال امضاء می‌شود و وجدان درکار و اخلاق با این تحلیف محقق می‌شود.

 

 

 

راه‌اندازی مرکز آزمون‌های آنلاین دانشگاه بیرجند/۲-۳

مرکز آزمون‌های آنلاین دانشگاه بیرجند راه‌اندازی شد.
راه‌اندازی مرکز آزمون‌های آنلاین دانشگاه بیرجند

به گزارش امروز خراسان جنوبی، ، دکتر مجید کلاته‌بجدی مدیر آموزش های آزاد و مجازی دانشگاه بیرجند با اعلام این خبر افزود: این مرکز با هدف برگزاری آزمون‌های برخط سراسری از جمله آزمون زبان تولیمو با ظرفیت ۲۵ نفر راه‌اندازی شده‌ است.
استفاده از سیستم‌های بروز کامپیوتری، هدست و میکرفون‌های باکیفیت، سیستم برق اضطراری(ups و ترانسفورماتور) جهت جلوگیری از اختلال در برگزاری آزمون‌های آنلاین هنگام قطع برق و امکانات مناسب جهت شرکت داوطلبان دارای معلولیت از جمله ویژگی‌های مرکز آزمون‌های برخط دانشگاه بیرجند می‌باشد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

داور استان در لیگ برتر فوتبال ساحلی کشور/۷

داور خراسان جنوبی در لیگ برتر فوتبال ساحلی کشور قضاوت می کند.

ابوالفضل داوطلب در هفته دوم مسابقات لیگ برتر کشور دیدار تیم‌های گلساپوش قضاوت داور استان درلیگ برتر فوتبال ساحلی کشوریزد و شهریار ساری را قضاوت  کرد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

تأسیس هشتمین مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی در خراسان جنوبی

مدیر کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی از تأسیس هشتمین مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی در این استان خبر داد.

راستگو مدیر کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی در گفتگو با  خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، گفت: هشتمین دفتر مشاوره و خدمات کارآفرینی استان با عنوان مرکز کارا توسعه ترویج زانیار در حوزه تخصصی خدمات کشاورزی تأسیس شد.

او افزود: این دفتر مشاوره در پارک علم و فناوری استان که در شهرستان بیرجند است، راه اندازی شد.

راستگو ادامه داد: این مرکز به منظور اجرای مواد ۴ و ۲۲ قانون برنامه ششم توسعه و بند ۳۷ امور اقتصادی سند چشم انداز بیست ساله کشور و مطابق با دستورالعمل صدور مجوز مراکز مشاوره و خدمات کارآفرینی ابلاغی معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی راه اندازی شده است.

مدیر کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی تصریح کرد: با توجه به مصوبه دومین جلسه هیأت فنی تأیید صلاحیت مراکز مشاوره و خدمات کارآفرینی استان که در تیرماه امسال برگزار شد، هشتمین مرکز مشاوره استان در مسیر تأسیس قرار گرفت.

 

 

توقیف سواری پژو با هزار لیتر سوخت قاچاق در شهرستان بیرجند/۴

ماموران انتظامی شهرستان بیرجند در بازرسی از یک سواری پژو هزار لیتر سوخت قاچاق خارج از شبکه توزیع فراورده‌های نفتی کشف کردند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، فرمانده انتظامی شهرستان بیرجند گفت: ماموران”یگان امداد” شهرستان بیرجند هنگام گشت زنی و کنترل خودرو‌های عبوری در محور روستای “القار به بیرجند” به یک سواری پژو ۴۰۵ که در حال حرکت بود مشکوک شدند و خودرو را برای بررسی بیشتر متوقف کردند.

سرهنگ فولادی افزود: مأموران پس از هماهنگی با مقام قضائی در بازرسی از خودرو هزار لیتر سوخت قاچاق خارج از شبکه توزیع فراورده‌های نفتی کشف کردند.

فرمانده انتظامی شهرستان بیرجند گفت: ماموران در این رابطه یک خودرو توقیف و یک متهم دستگیر کردند که متهم دستگیر شده به همراه پرونده برای سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شد.

سرهنگ فولادی خاطر نشان کرد: شهروندان می‌توانند در صورت مشاهده هرگونه موارد مشکوک٬ با مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ تماس و یا از طریق پیامک با سامانه ۱۱۰۵۶ موضوع را به پلیس اطلاع دهند.

 

 

 

 

خار قیمت پایین زرشک در چشم کشاورز/ یاقوت‌هایی که نرسیده، بی جا مانده اند!

با وجود این که زرشک محصولی استراتژیک برای خراسان جنوبی است، عدم فروش آن به دلیل قیمت پایین و نبود مشتری سبب تکمیل ظرفیت سردخانه‌ها شده است.

 

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، زرشک از جمله محصولاتی است که خراسان‌جنوبی قطب تولید آن در جهان است و پیش از شیوع کرونا، صادرات این محصول به سراسر کشور و حتی به کشور‌های دور و نزدیک رونق داشت.

چند ماهی بیشتر به فصل برداشت محصول زرشک نمانده، اما هنوز زرشک‌های پارسال به فروش نرسیده و تالار‌های زرشک، زیر بار زرشک پارسال کمر خم کرده اند؛ محصولی که تا مرز نابودی و خرابی پیش رفته است.

این روز‌ها قیمت محصول زرشک بنا به دلایل مختلف رو به کاهش بوده و این امر نگرانی بسیاری را برای زرشک کاران خراسان‌جنوبی به وجود آورده است و سردخانه‌های مملو از محصول پارسال، جایی برای پذیرایی از زرشکی که چند ماه دیگر برداشت خواهد شد ندارند.

از سوی دیگر شیوع کرونا و کاهش مبادلات مرزی سبب شده است تا صادرات زرشک از مبدأ خراسان جنوبی با مانع رو به رو شود و حتی به دلیل کاهش مسافرت ها، مصرف داخلی زرشک برای هتل‌ها و رستوران‌ها نیز افت کند.

نگرانی از انبار زرشک با وجود کاهش محصول!

چاپاری یکی از زرشک کاران اهل روستای افین شهرستان زیرکوه در گفتگو با خبرنگار ما می‌گوید: پارسال ۲ تن زرشک خشک را به قیمت هر کیلو ۲۵ هزار تومان به واسطه فروخته ام.

او ادامه می‌دهد: واسطه‌ها زرشک را بوجاری و بسته بندی می‌کنند و در صورت وجود مشتری محصول را از سردخانه خارج کرده و به خریدار تحویل می‌دهند.

زرشک بیرجند

چاپاری عنوان می‌کند: ظرفیت سردخانه‌های شهر اسفدن، قاین و خضری دشت بیاض تکمیل شده است و برای محصولی که قرار است چند ماه دیگر برداشت شود جایی باقی نمانده است.

این کشاورز می‌گوید: با وجود این که زرشک امسال دچار سرما و گرما شده است و مقدار آن به یک سوم پارسال کاهش یافته، نگرانی‌ها برای عدم خرید محصول توسط واسطه‌ها و کمبود جا برای انباشت زرشک به وسیله کشاورز وجود دارد.

او ادامه می‌دهد: کشاورز محصول را به صورت فله و با قیمت کیلویی ۲۰ الی ۲۵ هزار تومان به واسطه می‌فروشد و واسطه نیز محصول را به صورت بسته بندی به بازار عرضه می‌کند.

از احتمال سقوط قیمت زرشک تا احداث ۱۹ سردخانه جدید

چاپاری بیان می‌کند: با وجود این شرایط، احتمالا قیمت زرشک خشکی که در پاییز وارد بازار شود بین ۱۰ تا ۱۵ هزار تومان خواهد بود.

حسینی مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: در حال حاضر ۱۰ سردخانه مستقل با ظرفیت ۸ هزار و ۹۳۵ تن در سطح استان وجود دارد.

او افزود: همچنین ۱۳ سردخانه غیر مستقل با ظرفیت ۷ هزار و ۶۰۲ تن در استان فعال است.

حسینی عنوان کرد: نزدیک به ۱۹ واحد سردخانه در حال احداث وجود دارد که ظرفیت آن‌ها بالغ بر ۲۸ هزار و ۷۰۰ تن است.

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی تصریح کرد: حدود یک چهارم از این سردخانه‌های در حال احداث، ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

او عنوان کرد: صنایع تبدیلی بخش کشاورزی از جمله سردخانه، سرمایه‌گذار محور است.

حسینی با بیان اینکه اولویت جهاد کشاورزی و تسهیلات بانکی سازمان احداث سردخانه است اظهار کرد: سرمایه گذاران می‌توانند برای احداث سردخانه با هر ظرفیت و اندازه‌ای اقدام کنند و از تسهیلات بانکی بهره‌مند شوند.

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی ادامه داد: صدور مجوز برای احداث سردخانه هیچ هزینه‌ای ندارد و سرمایه گذار با این مجوز می‌تواند درخواست تسهیلات بانکی بدهد.

سردخانه

او گفت: هر چقدر ظرفیت سردخانه در شهرستان‌های زرشک خیز استان افزایش یابد از ضایعات بخش کشاورزی جلوگیری می‌شود.

وقتی سود زرشک در جیب دلال می‌رود!

دیمی دیگر زرشک کار خراسان جنوبی به خبرنگار ما می‌گوید: ۵ هزار متر مربع زمین زیر کشت زرشک دارم که پارسال از این سطح حدود ۸۰۰ کیلوگرم محصول برداشت کرده ام.

او ادامه می‌دهد: با توجه به شیوع کرونا و کاهش قیمت ها، پارسال هر کیلوگرم زرشک خشک را به قیمت ۴۰ هزار تومان فروخته ام.

دیمی بیان می‌کند: پیش از این یک بارگاه زرشک در اختیار داشته ام، اما به دلیل کمبود محصول مجبور به تخریب آن شدم که این امر سبب ورود دلالان برای خرید محصول و عدم توانایی در انبار کردن زرشک شده است.

زرشک کاران

این زرشک کار خراسان جنوبی می‌گوید: فروش این محصول سود زیادی را نصیب من نکرده است و سود اصلی زرشک به جیب دلالان می‌رود.

از انعقاد تفاهم‌نامه تا خرید توافقی زرشک برای حمایت از کشاورز

ضیائیان احمدی مدیر سازمان تعاون روستایی خراسان جنوبی گفت: ۹۵ درصد زرشک دنیا در خراسان جنوبی تولید می‌شود که می‌تواند فرصت‌ها و محدودیت‌هایی را برای استان ایجاد کند.

او افزود: انحصاری بودن تولید زرشک در خراسان جنوبی سبب می‌شود تا این امر مانند شمشیری ۲ لبه عمل کند و این انحصار در نوع نگاه کشور به این محصول موثر است.

ضیائیان احمدی با اشاره به این که زرشک در اولویت دوم و سوم خرید مردم قرار دارد بیان کرد: کاهش مصرف زرشک در بین مردم و از دست رفتن بسیاری از بازار‌ها از پارسال سبب شد تا قیمت این محصول از کیلویی ۸۰ هزار تومان به قیمت هر کیلو ۳۰ هزار تومان کاهش یابد.

محصول زرشک

مدیر سازمان تعاون روستایی خراسان جنوبی با اشاره به این که آمار دقیقی از میزان زرشک موجود در بارگاه‌ها در دست نیست، عنوان کرد: یکی از اقدامات خوبی که برای فروش زرشک انجام شده است، اختصاص ۵ غرفه فروش در تهران و در یکی از نمایشگاه‌ها است.

او با اشاره به اینکه شیوع بیماری کرونا موجب افت بسیار شدیدی در قیمت زرشک شده است گفت: انعقاد تفاهم‌نامه چهار جانبه با سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران برای ایجاد شرایط خرید توافقی زرشک یکی از اقدامات مدیریت تعاون روستایی استان برای کمک به زرشک‌کاران بوده است.

ضیائیان احمدی افزود: با توجه به اینکه زرشک یکی از محصولات بسیار مهم در استان بوده و میزان اشتغال آن نیز زیاد است بنابراین به صرفه نبودن قیمت این محصول برای تولیدکنندگان می‌تواند ضربه بدی به اقتصاد استان در بخش کشاورزی وارد کند.

مدیر سازمان تعاون روستایی خراسان جنوبی تصریح کرد: توافق با برخی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای برای عرضه زرشک، در نظر گرفتن جایگاه‌هایی برای عرضه این محصول در بازار‌های میوه و تره بار، رایزنی با تعاون روستایی تهران برای در اختیار قرار دادن انباری جهت نگهداری این محصول و عرضه راحت‌تر زرشک به سایر استان‌ها، کمک به امر بسته‌بندی این محصول، تلاش برای معرفی این محصول در بخش‌های مختلف، شناسایی بازار‌های جدید در داخل و خارج از کشور از دیگر اقدامات تعاون روستایی برای کمک به بازار زرشک است.

دخل و خرجی که با هم نمی‌خواند

سطح زیرکشت زرشک در خراسان‌جنوبی ۱۸ هزار و ۶۰۰ هکتار بوده و برداشت این محصول همه ساله از اوایل آبان‌ماه آغاز و تا اواخر آذرماه ادامه دارد؛ همچنین پیش‌بینی می‌شود امسال ۲۱ هزار و ۹۰۰ تن زرشک از باغات استان برداشت شود.

علی رغم اینکه کشاورزان زحمت زیادی را برای باردهی درختان زرشک متحمل می‌شوند، سود زیادی از فروش محصول خود ندارند و عایدی آن‌ها کمتر از میزان هزینه کردشان است.

توجه نهاد‌های حمایتی به کشاورزان برای راه اندازی انبار نگهداری زرشک و خرید توافقی محصول می‌تواند در شرایطی که خشکسالی و کاهش قیمت معیشت را برای کشاورزان تنگ کرده است، راهگشا باشد.

گزارش از زهرا رضایی

 

 

 

افزایش ۲ برابری آبرسانی سیار به عشایر خراسان جنوبی/۲-۳

افزایش ۲ برابری آبرسانی سیار به عشایر خراسان جنوبی

 مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی گفت: امسال به دلیل خشکسالی و گرمای هوا آبرسانی سیار به عشایر استان ۲ برابر شده است و در حال حاضر به هفت هزار و ۶۰۰ خانوار عشایری با ۲۳ دستگاه تانکر آبرسانی می‌شود.

مهدی عصمتی‌پور روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: سال گذشته آبرسانی سیار به چهار هزار و ۵۰۰ خانوار عشایری انجام می‌شد که به دلیل خشک شدن قنوات، چاه‌های مالداری و چشمه‌های عشایر این تعداد در سال جاری به هفت هزار و ۶۰۰ خانوار افزایش یافته است.

وی بیان کرد: این آبرسانی‌ها در جهت تامین آب شرب عشایر همچنین تامین آب دام آنان است.

مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی گفت: با ثبت درخواست عشایر در سامانه، در کمتر از یک روز آب شرب سالم به محلات عشایری ارسال می‌شود ولی متاسفانه به دلیل خشک شدن ۲۴۰ چاه مالداری و درخواست‌های زیاد برای تامین آب دام عشایر، آبرسانی برای دام کمی بیشتر زمان می‌برد و تلاش ما ارسال به موقع آب برای عشایر و دام آنان است.

وی مهمترین مشکل در زمینه تامین آب عشایر را کمبود اعتبار دانست و اضافه کرد: نیاز است درخصوص آبرسانی به عشایر توجه ویژه برای تامین اعتبار داشته‌ باشیم تا تابستان گرم امسال را با کمترین مشکل پشت سر بگذاریم.

عصمتی‌پور افزود: در زمینه آبرسانی سیار به عشایر ۲ میلیارد تومان دیون داریم و نیازمند تخصیص ویژه در اعتبارات هستیم چرا که علیرغم تلاش درخصوص تامین آب عشایر همچنان برخی محلات عشایری با کمبود آب مواجه هستند.

وی گفت: همه تلاش خود را به‌کار گرفته‌ایم که آب عشایر را به موقع و در حد نیاز تامین کنیم تا در فصل تابستان دچار مشکل نشوند.

مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی درباره تکمیل پروژه آبرسانی دائم و پایدار به محله عشایری چاه یوسف و قیصار در شهرستان قاینات گفت: چاه آب این منطقه با دبی پنج لیتر در ثانیه حفر شده و از کیفیت خوبی برخوردار است.

وی افزود: کار مطالعه این پروژه با خط انتقال ۴۵ کیلومتر به پایان رسیده و ۱۷ محله عشایری را شامل می‌شود که برای اجرای آن اعتباری بالغ بر ۲۲ میلیارد تومان برآورد شده و به محض تامین اعتبار کار آن شروع می‌شود.

خراسان جنوبی با ۱۱ شهرستان و جمعیت کمتر از ۸۰۰ هزار نفر، چهارمین استان عشایری کشور است و ۸۰ درصد عشایر استان در شهرستان‌های مرزی زیرکوه، درمیان، سربیشه و نهبندان سکونت دارند.

کاهش بارندگی بی‌سابقه در سال آبی جاری و تداوم خشکسالی، زندگی و تولید جامعه عشایری خراسان جنوبی را تحت تاثیر قرار داده و آنان را در زمینه تامین آب و علوفه مورد نیاز دام خود با مشکلاتی مواجه کرده است.

با این وجود مسوولان استان با پشتیبانی سازمان امور عشایر ایران در ماه‌های اخیر اقدامات حمایتی را آغاز کردند که راه‌اندازی قرارگاه استانی آب، خرید تضمینی دام عشایر و پرداخت تسهیلات از جمله آنهاست.

 

 

 

تزریق واکسن ایرانی در خراسان جنوبی در دستور کار قرار گرفت/۲-۷

تزریق واکسن ایرانی در خراسان جنوبی در دستور کار قرار گرفت

 رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: تزریق واکسن ایرانی “کوو برکت” در کنار واکسن‌های دیگر برای گروه هدف بالای ۷۰ سال در دستور کار قرار گرفت.

محمد دهقانی درباره واکسن ایرانی کوو برکت که توزیع آن در کشور آغاز شده است اظهار داشت: براساس اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تزریق این واکسن مانند سایر واکسن‌ها مثل سینوفارم به گروه‌های هدف که اعلام می‌شود، بلامانع است و می‌توانیم تزریق را انجام دهیم.

وی افزود: محدودیتی برای تزریق واکسن اعلام نکردند لذا برای افرادی که به مراکز ما مراجعه می‌کنند و گروه هدف هستند یعنی گروه سنی بالای ۷۰ سال که در حال حاضر تزریق واکسن برایشان انجام می‌شود، تزریق واکسن ایرانی هم در دستور کار قرار می‌گیرد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: البته تعداد واکسن ایرانی که به دست ما رسیده هنوز محدود است و در پارت اول هزار دوز و اخیرا هم ۵۰۰ دوز واکسن کوو برکت تحویل ما شده است.

وی بیان کرد: به تدریج میزان واکسنی که به استان‌ها و دانشگاه‌ها تحویل خواهد شد، افزایش قابل توجهی خواهد داشت و براساس گروه‌های سنی هدف که اعلام می‌شود، از جمله واکسن‌هایی که در دستور کار تزریق قرار می‌گیرد، واکسن کوو برکت نیز خواهد بود.

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*