اخبار خراسان جنوبی / مرکز تخصصی کسب و کار در استان خراسان جنوبی ایجاد می‌شود

تصادفات منجر به فوت در استان خراسان جنوبی ۲۲ درصد افزایش داشته است

تصادفات منجر به فوت در استان خراسان جنوبی 22 درصد افزایش داشته است

گروه استان‌ها- از ابتدای سال ۲۷ تصادف در جاده‌های استان خراسان جنوبی رخ داد که ۳۰ نفر قربانی این تصادفات شده و ۳۹۲ نفر نیز مصدوم شدند و در مجموع تصادفات منجر به فوت در استان خراسان جنوبی ۲۲ درصد افزایش داشته است.

به گزارش  خبرگزاری تسنیم از  بیرجند ، رخ به رخ با مرگ در جاده، این عبارت نام فیلم،داستان و یا کتابی نیست، بلکه حکایت این روزها در برخی از محورهای مواصلاتی در استان خراسان جنوبی است.

خبرهای تلخی که هر چند روزی به گوشمان می‌رسد و بیشتر اوقات عامل انسانی به عنوان مقصر اعلام می‌شود، همین خبر کافی است که آه از نهاد هر انسانی برآورد، آهی برای پرپر شدن عزیزان، آهی برای سوختن نان آور یک خانواده، آهی برای چشم انتظاری فرزندی در انتظار پدر و آهی برای چشم انتظاری همسر، مادری که همراه کودک در آغوشش جان می‌دهد.

آری این‌ها داستان نیست این ها واقعیت جاده‌ها مرگ در استان خراسان جنوبی است، جاده‌هایی که چند وقتی است خبرهای زیادی از فوت مردم در آن می‌شنویم، خبرهای تلخی که فقط با شنیدنش افسوس می‌خوریم و سری تکان می‌دهیم اما بعد از چند روز فراموشمان می شود.

یکی از محورهای اصلی برای توسعه همه جانبه استان‌ها جاده‌ها و شریان‌های اصلی راه‌ها است، در حالی خراسان جنوبی با مساحت ۱۵۱ هزار و ۱۹۳ کیلومتر مربع سومین استان ایران است که با دارا بودن ۴۶۰ کیلومتر مرز مشترک با کشور افغانستان یکی از استان‌های مهم و مرزی کشور محسوب می‌شود اما با وجود محرومیت‌ها و توسعه نیافتگی‌های متعددی که در حوزه حمل ونقل ریلی و پروازها دارد، متاسفانه وضعیت جاده‌ها و محورهای ارتباطی استان هم وضعیت مناسبی ندارند و سالانه خانواده‌های زیادی را عزادار می‌کنند.

به راستی یکی از مهم ترین مسیرهای ارتباطی و پیوند اجتماعی با یکدیگر جاده‌ها هستند و به همین دلیل وجود و ایمن بودن جاده از اهمیت زیادی برخوردار است چرا که هرگونه عیب و نقصی در جاده‌ها ممکن است سبب بروز خطر و ایجاد حادثه برای مسافران شود.

حال ایتان خراسان جنوبی یکی از استان‌های کم توسعه در کشور است که با وجود نبود زیر ساخت‌های لازم در حوزه حمل ونقل یکی از عوامل توسعه نیافتگی برای استان به حساب می آید و به نوعی این روزها افزایش آمار مرگ و میر در حوادث جاده ای دوباره برسر زبان‌ها افتاده است.

بیش از ۱۷ هزار کیلومتر طول راه‌ها در خراسان جنوبی سبب شده است تا ششمین استان از نظر طول راه‌ها در سطح کشور باشیم اما از سویی دیگر فاصله طولانی بین شهرهای استان سبب شده که دوبانده سازی کاری پر هزینه و زمان بر باشد به گونه ای که بیش از ۱۱ سال است که دوبانده سازی محور بیرجند-قاین به طول انجامیده است.

هر چند که امروزه بخش زیادی از تصادفات متاثر از اشتباهات و خطاهای شخصی در هنگام رانندگی و نقص فنی خودرو است اما باید توجه داشت که استانداردسازی و بهینه سازی محورها و جاده‌ها نیز نقش عمده‌ای در کاهش تصادفات دارد که مسئولان می‌توانند با اقدامات به هنگام نسبت به تعریض محورهای ارتباطی، امکان کاهش چشمگیر تصادفات را فراهم کنند.

بیشتر بخوانید

در فروردین ماه امسال بود که نماینده ولی فقیه در استان خراسان جنوبی در دیدار با مدیرکل راه و شهرسازی استان  از عقب ماندگی‌ها در حوزه راه‌های استان گلایه کرد و گفت: استان خراسان جنوبی با وجود جمعیت پایین اما راه‌های مواصلاتی زیادی دارد که با عقب ماندگی‌هایی روبه رو است به گونه ای که راه مواصلاتی بیرجند-قاین باید خیلی زودتر از اینها به سرانجام می‌رسید.

آیت الله عبادی افزود: راه های ترانزیتی که در استان خراسان جنوبی وجود دارد باید مورد توجه مسئولان وزارتخانه باشد چرا که خیلی از پروژه‌ها در استان نسبت به دیگر استان‌ها عقب مانده است و باید به صورت مستند و مستدل از مقامات بالایی مطالبه کنید.

جاده‌ها یکی از پارامترهای موثر در تصادفات جاده ای است

جاده‌ها یکی از پارامترهای موثر در تصادفات جاده ای است که با بی توجهی به نگهداری راه‌ها باید منتظر سوانح رانندگی بیشتری در جاده‌ها بود.

جانشین رئیس پلیس راه خراسان جنوبی با بیان اینکه در بحث تصادفات فوتی، جرحی و خسارتی افزایش داشته ایم که در تصادفات فوتی نسبت به مدت مشابه سال گذشته  ۲۲ درصد تصادفات و ۶ درصد تعداد فوتی افزایش داشته است گفت: شهرستان قاینات، فردوس و دیهوک کاهش تصادفات و در سایر شهرستان ها افزایش تصادفات را داشته ایم.

سرهنگ توفیقی نیا افزود: بیشترین درصد تصادفات در محدوده ۳۰ کیلومتری شهرها رخ می دهد و ۲۸ درصد از متوفیان و ۴۲ درصد تصادفات جرحی در راه روستایی بوده است.

وی تاکید کرد: ۶۰ درصد تصادفات در راه اصلی و ۴۰ درصد راه روستایی بوده که ۴۰ درصد تصادفات فوتی در جاده‌های استان مربوط به واژگونی خودروها است.

جانشین رئیس پلیس راه خراسان جنوبی عدم توجه به جلو، تخطی از سرعت مطمئنه و تجاوز به چپ را از مهم ترین عوامل تصادفات جاده ای عنوان کرد و گفت: در بحث اقدامات شاخص پلیس راه در بحث تخلفات حادثه ساز،  ۱۹ هزار و ۱۳۲ مورد اعمال قانون شده و ۶۵۴ خودرو توقیف شده اند.

توفیقی نیا ادامه داد: ۵۹ درصد متوفیان در حوادث جاده‌ای امسال مربوط به ۳۰ کیلومتری شهر‌ها بوده که در ۲۷ فقره تصادف ۳۰ نفر فوت و ۳۹۲ نفر مصدوم شدند..

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان جنوبی نیز با اشاره به اینکه عملیات شیب شیروانی در چند حوزه نهبندان، دیهوک، طبس و بیرجند در حال اجرا است ، افزود: ۲۲ درصد افزایش متوسط تردد از ابتدای سال نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته ایم که تردد ورودی استان ۲۶ درصد و خروجی ۲۲ درصد افزایش داشته است.

اسدالله جلال زاده گفت: تمام نقاط حادثه خیز استان آشکار سازی شده و مهم ترین مسئله برای کاهش تصادفات این است که نیازمند فعالیت بیشتر در امر فرهنگ سازی هستیم.

وی اضافه کرد: دستورالعمل مدیریت صحنه تصادفات رانندگی در کمسیون ۱۱۴ ایمنی راه‌ها مصوب و سهم دستگاه‌ها مشخص شده است و باید این دستورالعمل به دستگاه‌های مربوطه ابلاغ شوند.

وی با اشاره به بحث حذف آب نماها در استان تصریح کرد: تعداد زیادی آبنما در سطح جاده‌های استان داریم که بر اساس اولویت و تامین اعتبارات لازم اداره کل برنامه ریزی و عملیات اجرایی انجام می شود.

جلال زاده اظهار کرد: عملیات افتادگی شانه محور بیرجند – اسدیه شروع شده وعملیات اجرایی در حال انجام است.

انتهای پیام/۲۵۴/ح

 

 

 

 

 

بهره مندی ۳۰۰ خانواده در روستای دستگرد بیرجند از خدمات بهزیستی

۳۰۰ خانواده در روستای دستگرد بیرجند با تلاش جهادگران از خدمات بهزیستی بهره‌مند شدند.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، سرپرست مدیریت بهزیستی شهرستان بیرجند گفت: هدف از برگزاری این اردوی جهادی ارائه تمامی خدمات بهزیستی به مناطق کمبهره مندی ۳۰۰ خانواده در روستای دستگرد بیرجند از خدمات بهزیستی برخوردار به مددجویان و سایر خانواده‌های این مناطق است.

مجیدی افزود: امسال اولین اردوی جهادی در این روستاست و هر سه ماه در روستا‌های دیگر نیز برگزار خواهدشد.

وی گفت:  در قالب اجرای این اردوی جهادی خدمات پیشگیری، اجتماعی، مشارکت‌های مردمی، اشتغال، مسکن، توانبخشی، کلاس‌های مشاوره فرزند پروری و مشاوره رایگان ارائه خواهد شد.

مجیدی افزود: برای پیشگیری از ابتلای نوجوانان و جوانان به مواد مخدر، نمایشگاه پیشگیری از اعتیاد با هدف آگاهی بخشی در این روستا برپا شده است.

 

خانه دار شدن ۸۱ معلول در خراسان جنوبی

همزمان با سراسر کشور فردا، ۲ هزار و ۷۵ واحد مسکونی افتتاح می‌شود که سهم خراسان جنوبی ۸۱ واحد است.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، مدیر کل بهزیستی استان در نشست خبری گفت:  علاوه بر تسهیلات ، برای تکخانه دار شدن ۸۱ معلول در خراسان جنوبی معلولیت‌ها ۵۰ میلیون تومان و ۱۴۷ میلیون تومان هم برای خانواده‌هایی که بیش از یک معلول دارند کمک بلاعوض بهزیستی خواهد بود.

عرب نژاد افزود: این واحدها به متراژ ۶۰ تا ۹۰ مترمربع و اعتبار یک میلیارد و ۱۲۷ میلیون تومان احداث شده است.

به گفته وی در سال پیش رو نیز با تفاهم نامه با قرارگاه محرومیت زدایی، قرار گاه خاتم الانبیاء سپاه، بسسیج سازندگی بنیاد مسکن تعداد واحد دیگری ساخته خواهد شد که رشد فزاینده و چشم انداز خوبی در بحث مسکن معلولان خواهیم داشت.

مدیر کل بهزیستی استان همچنین از افزایش میزان اشتغال معلولان و مددجویان بهزیستی نسبت به سال گذشته خبر داد.

عرب نژاد گفت: ۵۸۷ نفر با پرداخت بیش از ۳۱ میلیارد تومان تسهیلات شاغل شدند و در سال جاری هم این رقم به بیش از ۴۴ میلیارد تومان رسیده که میزان اشتغال امسال ۲ برابر افزایش خواهد داشت.

وی  افزود: کارفرمایانی که از معلولان، مددجویان و معتادان بهبود یافته بهزیستی برای کار خود استفاده کنند می‌توانند هم از تسهیلات اشتغال استفاده کنند و هم سهم بیمه کارفرمایی را برای افرادی که توان کار کمتری دارند از بهزیستی دریافت کنند.

مدیرکل بهزیستی استان در خصوص افراد پشت نوبت برای تحت پوشش قرار گرفتن در بهزیستی نیز گفت: از سه سال گذشته که سامانه کشوری باز نشده، در خراسان جنوبی ۳ هزار و ۶۰۸ نفر در انتظارند تا تحت پوشش بهزیستی قرار بگیرند.

به گفته وی با پیگیری‌های انجام شده مقرر شد در این ماه این ۳ هزار و ۶۰۸ نفر نفر تحت پوشش بهزسیتی قرار بگیرند،هرچند این افراد از خدمات غیر مستمر بهزیستی استفاده می‌کنند.

مدیر کل بهزیستی استان  همچنین از افتتاح چند پروژه دیگر خبر داد و گفت: افتتاح خانه کوچک پناهگاهی معلولان ذهنی در شهرستان‌های فردوس و بشرویه، افتتاح خانه سالمندان در شهرستان بشرویه و افزایش خدمات در سامانه الکترونیکی طلاق نیز در تعداد شهرستان‌های بیشتری از استان را در هفته بهزیستی خواهیم داشت.

شعار امسال هفته بهزیستی “هوشمندسازی، محله محوری و سلامت اجتماعی در خانواده ” است.

 

 

 

 

 

دو کشته و یک زخمی در محور سربیشه-بیرجند

واژگونی سواری هیوندا در محور سربیشه به بیرجند ۲ کشته و یک نفر زخمی برجای گذاشت.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، جانشین پلیس راه استان گفت: شب گذشته با اعلام مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ مبنی بر واژگونی یک سواری هیوندا در محور سربیشه به بیرجند بلافاصله مأموران گشت انتظامی و نیرو‌های امدادی به محل حادثه اعزام شدند.

سرهنگ محمد باقر توفیقی نیا افزود: مأموران با حضور در محل حادثه مشاهده کردند یک سواری هیوندا واژگون شده است که بر اثر این حادثه راننده و یکی از سرنشینان خودرو جان خود را از دست داده اند و سرنشین دیگر نیز مصدوم و با اورژانس به بیمارستان منتقل شده است.

جانشین پلیس راه خراسان جنوبی  علت حادثه  را عدم توجه به جلو از سوی راننده اعلام کرد.

 

 

 

 

 

 

 

 

رییس جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی:

طرح‌های نوآور بسته‌بندی عناب حمایت می‌شود

طرح‌های نوآور بسته‌بندی عناب حمایت می‌شود

رییس جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی گفت: بسته‌بندی عناب نقش مهمی در ایجاد ارزش افزوده محصول دارد و نوآوران در این عرصه حمایت می‌شوند.

جلال‌الدین صادقی روز سه‌شنبه در رویداد استارتاپ مجازی نوآوری در بسته‌بندی عناب و فرآورده‌های عناب افزود: مقام معظم رهبری همواره بر نوآوری در تولید تاکید دارند و فرمودند، تولید علم فقط انتقال آن نیست نوآوری علمی در درجه اول اهمیت است که باید به فرهنگ تبدیل شود.

وی گفت: اگر روزی عناب در کشور ناشناخته بود با اقداماتی که در پنج سال گذشته صورت گرفته به محصولی شناخته شده در کشور تبدیل شده و امروز عناب به سراسر کشور ارسال می‌شود.

رییس جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی اظهار داشت: با تشکیل مراکز رشد علمی، تحقیقات و فناوری و برگزاری رویدادهای متفاوت خوشبختانه نوآوری‌ها در حوزه‌های مختلف به فرهنگ تبدیل شده که امیدواریم شرایط برای عناب هم میسر شود.

وی تصریح کرد: عناب، زرشک و زعفران خراسان جنوبی امروز به گوشه‌ای از فرهنگ این استان تبدیل شده است و فقط نمی‌توان به عنوان محصولات استراتژیک از آنها نام برد.

صادقی افزود: مرکز تحقیقات گیاهان دارویی از پنج سال گذشته فعالیت خود را در خراسان جنوبی آغاز کرد و به صورت ویژه عناب و فرآورده‌های آن را در دستور کار قرار داد که موفقیت‌های قابل توجهی در این حوزه کسب شده است.

وی گفت: ایجاد مرکز نوآوری عناب، تولید برند بیرناب و تجاری‌سازی محصولات استراتژیک در قالب سایت‌های تجارت الکترونیک، برگزاری همایش ملی عناب، ایجاد بانک اطلاعاتی با ۳۰۰ تولیدکننده، تولید ۴۰ مقاله و پنج عنوان کتاب از مهمترین اقدامات جهاد دانشگاهی در پنج سال گذشته در حوزه محصولات استراتژیک خراسان جنوبی بوده است.

عناب و جلوگیری از خام‌فروشی

رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی خراسان جنوبی هم در این رویداد استارتاپ مجازی گفت: عناب از مهمترین محصولات استراتژیک خراسان جنوبی است و رویداد استارتاپی نوآوری در بسته‌بندی عناب باید بتواند در راستای جلوگیری از خام‌فروشی قدم بردارد.

ابوالفضل فورگی ادامه داد: این رویداد باید کمک کند تا بتوان محصول را براساس سلیقه مردم در قالب بسته‌بندی‌های شکیل به فروش رساند.

وی گفت: برگزاری این گونه استارتاپ‌ها ضمن ایجاد انگیزه، باعث ایجاد اشتغال و توسعه کارآفرینی می‌شود.

تجاری‌سازی و اهمیت سلایق مردم

رییس بنیاد نخبگان استان خراسان جنوبی نیز گفت: این رویداد می‌تواند در معرفی محصول به جامعه داخلی و خارجی موثر باشد اما سلایق و گرایش مردم باید در اولویت قرار گیرد.

سید سعید احمدی‌زاده افزود: معرفی محصول عناب ضمن فروش آسانتر باعث افزایش رفاه و معیشت کشاورزان می‌شود که نقش تعیین کننده‌ای در کمیت و کیفیت محصول خواهد داشت.

وی گفت: عناب به لحاظ دارویی و غذایی از اهمیت ویژه‌‍ای برخوردار است که نوآوری در شیوه تجاری‌سازی بهترین روش برای شناساندن آن در عرصه داخلی و خارجی است.

رییس بنیاد نخبگان خراسان جنوبی اظهار داشت: بدون نوآوری بسیاری از کارها روی زمین می‌ماند بنابراین باید رویدادهای این گونه را تشویق کرد زیرا هر نوع فروش محصول می‌تواند به اشتغال و معیشت منطقه کمک کند.

حمایت از طرح‌های نوآور

مدیر صندوق کارآفرینی امید خراسان جنوبی هم اعلام کرد: با توجه به اهمیت حمایت از محصولات استراتژیک استان از تمامی طرح‌های نوآور در این حوزه حمایت می‌کنیم.

محمد زنگنه افزود: صندوق کارآفرینی امید، موسسه مالی حامی کسب و کارهای خرد و کوچک است که با پرداخت تسهیلات قرض الحسنه از طرح‌های نوآور حمایت می‌کند.

وی گفت: محصولات استراتژیک استان در هیچ جای کشور یافت نمی‌شود پس طرح‌های نوآور در این حوزه می‌تواند در تجاری‌سازی و ایجاد ارزش افزوده کمک کند.

مدیر صندوق کارآفرینی امید خراسان جنوبی تصریح کرد: بسته‌بندی عناب از مهمترین موارد در این حوزه است تا از فروش محصولات با ارزش به صورت فله و خام جلوگیری کند.

وی افزود: برای حمایت از طرح‌های نوآورانه به نفر اول تا سوم این استارتاپ به ترتیب ۱۰۰، ۶۰ و ۴۰ میلیون تومان تسهیلات قرض الحسنه پرداخت خواهد شد.

زنگنه گفت: صندوق کارآفرینی امید آماده حمایت از تمامی طرح‌های نوآور است و متقاضیان می‌توانند به صورت حضوری مراجعه کنند.

به گزارش ایرنا علی‌رغم اینکه ایران در بین کشورهای تولید کننده عناب در جهان رتبه سوم را دارد نتایج مطالعات صورت گرفته در موضوع تولید و فرآوری این محصول نشان دهنده ضعف تحقیقات و پژوهش‌های کاربردی در زمینه این محصول راهبردی است.

اغلب صادرات عناب از مراکز تولید این محصول به سایر نقاط کشور و خارج از کشور به صورت محصول خام و فرآوری نشده و در بسته‌بندی‌های غیراستاندارد است.

خراسان جنوبی رتبه اول سطح زیرکشت و تولید عناب و زرشک را در ایران دارد و در کنار زعفران محصولات راهبردی این استان محسوب می‌شوند.

برگزیدگان این استارتاپ پس از بررسی داوران معرفی خواهند شد.

 

 

 

 

تاغزار‌های خراسان جنوبی در معرض نابودی

باتوجه به گرمای شدید هوا و خشکسالی بی سابقه، تاغزار‌های خراسان جنوبی نیازمند اعتبار ویژه برای آبیاری هستند.

مدیرکل منابع طبیعی استان گفت: در بازه زمانی سال ۹۹ و ۱۴۰۰ توجه ویژه‌ای به مباحث بیابان زدایی در استان شده است.

نصرآبادی افزود: طرح های گسترده ای در سطح ۴۵ هزار هکتار از اراضی استان در قالب جنگل‌های دست کاشت و  طرح‌های بیابان زایی در استان اجرا شده است که بعد از عملیات کاشت، آبیاری مداوم این گونه‌ها باید مورد توجه قرار گیرد.

وی گفت: متاسفانه اواخر سال ۹۹ و سال ۱۴۰۰ با توجه به خشکسالی بی سابقه در استان و گرمای شدید هوا نیاز به آبیاری در فاصله زمانی کوتاه‌تر داشته ایم.

مدیرکل منابع طبیعی استان با اشاره به کمبود اعتبارات برای آبیاری این گونه‌ها افزود: تاغزار‌ها یکی از عوامل مهم در تثبیت شن‌های روان هستند که نیاز است دستگاه‌های استانی و ملی توجه ویژه‌ای به این بخش داشته باشند تا گونه‌های کاشت شده دچار آسیب نشوند.

 

 

 

۶۵ عنوان برنامه دهه امامت و ولایت در خراسان جنوبی اجرا می‌شود

۶۵ عنوان برنامه دهه امامت و ولایت در خراسان جنوبی اجرا می‌شود

دبیر اجرایی بنیاد بین‌المللی غدیر در خراسان جنوبی گفت: ۶۵ عنوان برنامه ویژه دهه امامت و ولایت توسط ادارات، مساجد، نهادها و تشکل‌های مردمی در این استان برگزار می‌شود.

حجت الاسلام محمد عالی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: دهه امامت و ولایت فاصله بین عید سعید قربان و عید سعید غدیر است و برنامه‌های این دهه در استان خراسان جنوبی از روز عرفه شروع خواهد شد که آذین‌بندی معابر عمومی، ادارات، منازل و مجتمع‌های مسکونی را در این روز خواهیم داشت.

وی گفت: با این اقدام به استقبال دهه امامت و ولایت خواهیم رفت و مراسم دعای عرفه هم در مساجد، بقاع متبرکه و فضای روباز استان برگزار خواهد شد.

دبیر اجرایی بنیاد بین‌المللی غدیر در خراسان جنوبی بیان کرد: در روز عید قربان برگزاری نماز عید را به دلیل شیوع کرونا در برخی شهرستان‌ها خواهیم داشت و از عصر این روز حرکت کاروان‌های شادی از محل مسجد بقیع بیرجند شروع می‌شود و تا پایان این دهه هر روز این کاروان یک مسیر را به سمت یکی از مساجد محوری شهر طی می‌کند و برنامه‌های مختلف شادی و نورافشانی را در محلات مختلف اجرا خواهند کرد.

وی دیدار با خانواده شهدا و جانبازان، تجلیل از سادات و اهدای شال سبز به سادات در میعادگاه‌های نماز جمعه، دیدار مسوولان با ائمه جمعه، نصب پرچم بر خودروهای عمومی، اداری و شخصی، قرائت زیارت جامعه کبیر در مساجد و بقاع متبرکه، برگزاری جشن ولادت امام هادی و تبیین سیره این امام همام، برگزاری ایستگاه صلواتی و ترویج نماز و اعمال ویژه روز غدیر را از دیگر برنامه‌های این ایام در استان خراسان جنوبی ذکر کرد.

حجت الاسلام عالی با بیان اینکه شب عید غدیر جشن‌های غدیر در میادین، پارک‌ها و فضاهای روباز و مساجد استان برگزار خواهد شد گفت: روز عید سعید غدیر هم اجتماع غدیریون در مرکز استان، شهرستان‌ها و بخش‌ها را خواهیم داشت.

وی افزود: همچنین در روز عید غدیر دیدار اقشار مختلف مردم با ائمه جمعه و تجدید میثاق با ولایت، برپایی سفره‌های اطعام علوی در مساجد و بقاع متبرکه، پخت و توزیع اطعام علوی بین ایتام، نیازمندان و رهگذاران جاده‌ای و اهدای عیدی به نیازمندان، ایتام و کودکان انجام می‌شود.

دبیر اجرایی بنیاد بین‌المللی غدیر در خراسان جنوبی اظهار داشت: روز مباهله هم تبیین واقعه تاریخی مباهله و اثبات حقانیت عصمت و طهارت (ع) را خواهیم داشت و اجتماع بزرگ علما و طلاب، فرهیختگان، دانشگاهیان با حضور ائمه جمعه سراسر استان و گرامیداشت این روز بزرگ را خواهیم داشت.

وی گفت: عناوین برنامه‌های دهه امامت و ولایت به تمامی شهرستان‌ها ارسال شده است تا به اقتضای شرایط هر شهرستان بخشی یا همه برنامه‌ها اجرایی شود.

حجت الاسلام عالی افزود: در دهه امامت و ولایت برنامه‌های متنوعی در این استان به صورت مجازی و حضوری با رعایت پروتکل‌ها و دستورالعمل‌های بهداشتی برگزار می‌شود و اولویت ما در برگزاری برنامه‌ها حفظ سلامتی مردم است.

مرکز تخصصی کسب و کار در استان خراسان جنوبی ایجاد می‌شود

 

مرکز تخصصی کسب و کار در استان خراسان جنوبی ایجاد می‌شود

گروه استان‌ها- مدیرکل فنی و حرفه ای خراسان جنوبی با بیان اینکه ایجاد مرکز تخصصی کسب و کار در استان در دستورکار است گفت: وبینار فرصت‌های اشتغال و کارآفرینی در حوزه گردشگری برای نخستین بار به میزبانی خراسان جنوبی برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از  بیرجند، محمدعلی عرب شامگاه دوشنبه در جمع مسئولان با اشاره به رسالت آموزش فنی و حرفه ای در توسعه کارآفرینی گفت: این اداره کل در نظر دارد نسبت به ایجاد مرکز تخصصی کسب و کار در استان اقدام کند.

وی ادامه داد: در ماه‌های آتی این مرکز به بهره برداری خواهد رسید و مهار‌ت‌های نرم از جمله کارآفرینی، فروش، بازاریابی، فنون مذاکره، بازریابی دیجیتال و غیره با مشارکت بخش خصوصی در این مرکز ارائه خواهد شد.

مدیرکل فنی و حرفه ای خراسان جنوبی ضمن بر شمردن اهمیت این موضوع گفت: با توجه به پتانسیل‌های استان  در نخستین اقدام وبینار فرصت‌های شغلی در حوزه گردشگری برای علاقه مندان برگزار می شود.

وی تاکید کرد: افراد جویای کار و علاقه مندان به این حوزه از طریق لینک lms.sktvto.ir/ga2204 می توانند در وبینار مذکور به صورت رایگان شرکت کنند.

عرب با اشاره به اهمیت کارآفرینی اظهار داشت: براساس گزارش شورای جهانی سفر و گردشگری، سهم کل گردشگری ایران در اشتغالزایی در سال گذشته ۵.۶ درصد از کل اشتغال یعنی یک میلیون و ۳۹۸ هزار و ۵۰۰ شغل بوده است.

وی افزود: انتظار می‌رود در سال ۲۰۲۶ (۱۴۰۵)، تعداد یک میلیون و ۹۶۷ هزار شغل، یعنی ۶.۱ درصد از کل اشتغال را تحت پوشش قرار دهد.

عرب با اشاره به امروزه گردشگری به یکی از بزرگ‌ترین و سریع‌ترین صنایع در حال رشد، تبدیل شده است گفت: در دنیا گردشگری بیشترین درآمد و اشتغال را در حوزه‌های مختلف ایجاد می‌کند.

مدیرکل فنی و حرفه ای استان خراسان جنوبی با بیان اینکه صنعت گردشگری به دلیل اینکه فراگیر است و گردشگرها به تمام نقاط مقصد سفر می‌کنند، ادامه داد: درآمد و فرصت‌های شغلی برابری در کشور به وجود می‌آید و در دنیا به ازای هر ۱۱ شغل یکی در حوزه صنعت گردشگری است.

وی بیان کرد: صنعت گردشگری در دنیا بیش از ۳۵۰ میلیون شغل مستقیم و میلیون‌ ها شغل غیرمستقیم ایجاد کرده است که این مشاغل می‌تواند در زمینه تولید پوشاک، کفش، کیف و هزاران مایحتاجی که گردشگران خرید می‌کنند و به کشور خودشان می‌برند باشد.

عرب با بیان اینکه توسعه گردشگری موجب شکوفایی صنایع دستی کشورها می‌شود، گفت: بر اساس آمارهای غیررسمی، ۵ میلیون نفر در ایران از طریق تولید صنایع دستی و فرش ارتزاق می‌ کنند و توسعه صنعت گردشگری می‌ تواند برای شکوفایی هنرهای ملی و صنایع دستی نقش بازی کند.

وی ادامه داد: صنعت گردشگری با کمترین سرمایه‌گذاری می‌تواند شغل ایجاد کند و اگر بخواهید در حوزه صنعت یا پتروشیمی شغل ایجاد کنید باید بالغ بر یک میلیارد تومان در ایران باید هزینه شود تا یک شغل ایجاد شود. ولی در حوزه صنایع دستی، میراث فرهنگی و گردشگری، بطور میانگین با ۷۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان برای عموم جوانان بیکار آن کشور، می‌توان شغل ایجاد کرد.

 

 

 

 

 

رئیس اداره اوقاف بیرجند:

طرح نشاط معنوی در بقاع متبرکه بیرجند برگزار می‌شود

طرح نشاط معنوی در بقاع متبرکه بیرجند برگزار می‌شود

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان بیرجند از برگزاری طرح نشاط معنوی تا نیمه مردادماه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در بقاع متبرکه شهرستان بیرجند و درمیان خبر داد.

حجت‌الاسلام دادخدا خدایی افزود: غنی سازی اوقات فراغت نوجوانان و جوانان یکی از راهکارهای موثر در ایجاد آرامش و سلامت روانی خانواده و جامعه بوده و در کاهش و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی نقش مهمی ایفا می‌کند.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان بیرجند افزود: بنابراین اگر دلسوزان نسل جوان، برای آینده سازان انقلاب اسلامی برنامه‌ای نداشته باشند، دشمنان این خلاء را پر کرده و آنان را به برنامه‌های خود مشغول خواهند کرد.

خدایی بیان کرد: در این راستا ضروری است با اجرای هوشمندانه برنامه «نشاط معنوی» در آستان مقدس امامزادگان نسبت به اجرای برنامه‌های ترکیبی آن به دو شیوه مجازی و حضوری اهتمام ویژه ای داشته باشیم.

وی از برگزاری طرح «نشاط معنوی» از ۱۰ تیرماه لغایت نیمه مردادماه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در بقاع متبرکه شهرستان بیرجند و درمیان خبر داد و بیان کرد: همزمان با اجرای این طرح ویژه برنامه جشن ولایت علوی در اواخر تیرماه اجرا خواهد شد.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان بیرجند گفت: طرح نشاط معنوی در محل امامزادگان باقریه (ع)، امامزاده زیدالدین ابراهیم موسی (ع)، امامزاده سید محمد یشد (ع) و امامزاده سید زهرا (س) برگزار می‌شود.

خدایی به اهداف برگزاری این طرح اشاره کرد و اظهارکرد: تعمیق باورهای دینی و ترویج معارف اسلامی با استفاده هوشمندانه از ظرفیت اوقات فراغت دانش آموزان، استفاده از ابزارهای روز و روش‌های جذاب و نو مانند ظرفیت فضای مجازی و ارتباط گیری موثر، زمینه سازی تربیت نسل جوان و نوجوان، جهت کادرسازی برای مدیریت بقاع متبرکه و مراکز افق و مهارت افزایی و توانمندسازی دانش آموزان در کلاس‌های نشاط معنوی از جمله اهداف برگزاری طرح نشاط معنوی است.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان بیرجند یادآور شد: امسال ضروری است توجه ویژه‌ای به مسأله مهارت آموزی و توانمند سازی دانش آموزان در کلاس‌های نشاط معنوی به عنوان یکی از اولویت‌ها و برنامه‌های اصلی در دستور کار قرار گیرد.

تقدیر از احمد سلم آبادی به واسطه یک عمر تلاش در عرصه موسیقی مقامی خراسان جنوبی

    
تقدیر از احمد سلم آبادی به واسطه یک عمر تلاش در عرصه موسیقی مقامی خراسان جنوبی
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از احمد سلم آبادی هنرمند با سابقه و برجسته خراسان جنوبی به واسطه یک عمر تلاش در عرصه موسیقی مقامی قدردانی کرد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی، عصر دوشنبه ۲۱ تیرماه جاری، ناصر نبی زاده مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی همراه با فرماندار شهرستان بیرجند و معاونین اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، لوح تقدیر سید عباس صالحی را تقدیم احمد سلم آبادی کرد.

در متن این تقدیر نامه آمده است:

“میهن پرافتخار ایران اسلامی با تاریخ، فرهنگ و هنر دیرینه و کهن خود، نقشی بی بدیل در شکل گیری تمدن ایرانی و اسلامی ایفا کرده است. حوزه های علم، هنر و ادبیات این دیار دیرپا پیوسته ستارگان فروزان و درخشانی داشته است و استمرار این حرکت، نیازمند تبیین و گسترش آموزه های این سرزمین و نشر آن در تمام جهان است.

ضمن تقدیر و تشکر از یک عمر تلاش جناب عالی در عرصه فرهنگ و هنر این دیار، ایمد است در سایه لطف پروردگار مهربان، در ادامه این راه موفق باشید.

سید عباس صالحی

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی”

 

 

 

 

ضرورت ایجاد بسترهای لازم برای به نمایش گذاشتن آثار هنرمندان

    
ضرورت ایجاد بسترهای لازم برای به نمایش گذاشتن آثار هنرمندان
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی گفت: ایجاد بسترهای لازم برای به نمایش گذاشتن آثار هنرمندان استان ضروری است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی، ناصر نبی زاده، دوشنبه ۲۱ تیرماه در مراسم افتتاحیه نمایشگاه آثار نقاشی نادره کامرانی فرد، عنوان کرد: با فراهم شدن بستر برای نمایش آثار این بانوی هنرمند، ۴۰ اثر در سبک های رئال برای بازدید عموم در محل نگارخانه استاد مهدی اسماعیلی مود به نمایش گذاشته شده است.

شایان ذکر است علاقه مندان می توانند از ۲۱ لغایت ۲۵ تیرماه از ساعت ۱۰ الی ۱۲ و ۱۸ الی ۲۰ ، از آثار این هنرمند بازدید داشته باشند.

۲۱ تیر ۱۴۰۰ ۱۲:۵۰

پیام تسلیت مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی در پی درگذشت “محمدحسن شکوهی”

پیام تسلیت مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی در پی درگذشت "محمدحسن شکوهی"
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی طی پیامی درگذشت “محمدحسن شکوهی” نوازنده تار و پیشکسوت موسیقی سنتی استان را به جامعه فرهنگی و هنری تسلیت گفت.
به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی، در متن تسلیت ناصر نبی زاده آمده است:

 

” انا لله و انا الیه راجعون

باز هم ارغنون هستی در تلالویی از مشیت‌های خداوندی نغمه‌ای غمگنانه سرداد و از هجرت هنرمند بزرگی همچون استاد “محمدحسن شکوهی” موسیقیدان و نوازنده‌ی چیره دست تار، از عالم خاک به افلاک خبرداد.

زنده‌یاد شکوهی عمر پرثمر خود را در راه اعتلای هنر موسیقی خراسان جنوبی سپری کرد و نوای ساز تار این هنرمند فقید سال‌ها همراه و همدم علاقه‌مندانش بود و با نوازندگی اش راوی حکایت ها و داستان هایی از فرهنگ این سرزمین بود.

من و همکارانم در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی در گذشت این هنرمند برجسته را خانواده محترم ایشان و جامعه هنری استان خصوصا هنرمندان موسیقی تسلیت عرض می کنیم . خداوند روح این عزیز را مورد رحمت و مغفرت قرار داده و به خانواده ایشان صبر عطا نماید.
ناصر نبی زاده
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی”

افزایش ۵۰ درصدی متوفیان تصادفات درون شهری خراسان جنوبی

متوفیان تصادفات درون شهری خراسان جنوبی در سال جاری ۵۰ درصد افزایش یافت.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، رئیس پلیس راهور استان در گفتگو با خبرنگار صدا و سیما گفت: از ابتدای سالافزایش ۵۰ درصدی متوفیان دتصادفات درون شهری خراسان جنوبی جاری تاکنون ۱۲ نفر در تصادفات درون شهری استان جان باختند که این رقم درمدت مشابه پارسال ۸ نفر بوده است.

سرهنگ عباسی از افزایش ۱۸ درصدی تصادفات درون شهری(جرحی، فوتی و خسارتی) از ابتدای سال جاری تاکنون در استان خبر داد و گفت: ۲ هزار و ۳۶۲ فقره تصادفات درون شهری در معابر شهری استان در این مدت رخ داد که این رقم در مدت مشابه پارسال هزار و ۹۹۹ فقره بوده است.

وی متوسط تصادفات روزانه را ۲۰ فقره اعلام کرد و گفت: در این مدت ۹۵ کودک در تصادفات درون شهری مجروح شدند که ۳۰ درصد متوفیان و ۱۲ درصد مجروحان تصادفات کودکان هستند.

سرهنگ عباسی افزود: متاسفانه ۵۰۰ نفر از مجروحان تا ۳۵ سال سن دارند.

وی عدم رعایت حق تقدم عدم توجه به جلو، استفاده از تلفن همراه، صحبت کردن راننده با سرنشینان، عدم توانایی در کنترل وسیله نقلیه، خوردن و آشامیدن توسط راننده و همراه داشتن کودک پشت فرمان را از مهمترین علل حوادث درون شهری عنوان کرد و گفت: بیشترین حوادث درون شهری از ساعت ۱۸ تا ۲۲ رخ می‌دهد.

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*