اخبار خراسان جنوبی /اجرای موفق طرح بیابانزدایی در خراسان جنوبی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

راهنمای تغذیه در دوران واکسیناسیون

 

 

 

 

 

نقره‌داغ شدن متخلفین رمزارزها در خراسان‌جنوبی/ خرید تضمینی انرژی های خورشیدی/

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان‌جنوبی از مصرف بالای برق دستگاه‌های رمز ارز خبر داد و گفت: ۵۷ مشترک با ۳۴۰ دستگاه ماینر غیرمجاز در استان شناسایی و ۴۴۰ میلیون جریمه شده‌اند.

نقره‌داغ شدن متخلفین رمزارزها در خراسان‌جنوبی/ خرید تضمینی انرژی های خورشیدی

مهدی دادگر ظهر امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران، اظهار داشت: براساس شاخص‌ها و پارامترهای صنعت برق از جایگاه خوبی برخوردار بوده و میانگین نرخ خاموشی‌ها و تلفات شبکه علی‌رغم پهناور بودن استان بسیار کم است.

وی با اشاره به کاهش بارندگی‌ها و افزایش ۵ درجه‌ای هوا نسبت به سال گذشته، افزود: نیروگاه‌های برق آبی که ۵۰ درصد انرژی را تأمین می‌کند با افت شدید مواجه‌ شده و از سویی به‌دلیل ورود زودهنگام سیستم‌های سرمایشی و چاه‌های کشاورزی به مدار بیش از ۲۰ درصد افزایش مصرف برق نسبت به مدت زمان مشابه را داشته‌ایم.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان‌جنوبی تصریح کرد: از ابتدای امسال حدود ۳۰ هزار چراغ با هدف کاهش مصرف در معابر به صورت یک درمیان تعدیل شده و با مشترکان صنایع، اصناف، دولتی و کشاورزی تفاهم‌نامه‌هایی در کاهش مصرف برق منعقد شده است.

جریمه ۴۴۰ میلیون تومانی برای متخلفان رمزارزها

دادگر با بیان اینکه ۳۹۰ هزار مشترک در خراسان‌جنوبی وجود دارند، گفت: اگر هر مشترک روزانه ۱۰۰ وات صرفه‌جویی در مصرف برق داشته باشد در مجموع نزدیک به ۳۹ مگاوات صرفه‌جویی در مصرف خواهیم داشت و هیچ خاموشی اعمال نخواهد شد.

وی از مصرف بالای برق دستگاه‌های رمزارز خبر داد و افزود: ۵۷ مشترک با ۳۴۰ دستگاه ماینر غیرمجاز در استان شناسایی و ۴۴۰ میلیون تومان جریمه شده‌اند.

 مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان‌جنوبی تأکید کرد: تعداد ۱۵۳ دستگاه ماینر دیگر نیز توسط دستگاه‌های ذیربط که به‌صورت قاچاق وارد استان شده بود که ضبط و تحویل مقامات قضایی شده است.

خرید تضمینی انرزی‌های خورشیدی

دادگر با اشاره به ظرفیت استثنایی کسب انرژی باد و خورشیدی در خراسان‌جنوبی، خاطرنشان کرد: با احداث ۳ نیروگاه خورشیدی ۲۳ مگاوات‌ وارد مدار شده و ۱۹۱ سامانه خورشیدی نیز توسط بخش خصوصی طی سال‌های اخیر به بهره‌برداری رسیده است.

وی با بیان اینکه روستاهای خراسان‌جنوبی از شرایط خوبی برای نصب پنل‌های خورشیدی برخوردار هستند، گفت: ۱۲۰ خانوار روستایی از این طریق دارای نعمت برق هستند.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی تصریح کرد: هر نیروگاه خورشیدی ۵ کیلووات خانگی در سال افزون بر ۹ هزار کیلووات‌ ساعت انرژی تولید می‌کند که معادل آن از طریق نیروگاه گازی نیاز مصرف ۲ هزار ۵۵۶ مترمکعب گاز و یک هزار و ۹۸۰ لیتر آب دارد.

دادگر از درآمد ۱۵ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومانی سرمایه‌گذاران در انرژی خورشیدی خبر داد و افزود: مشترکانی‌ که علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی خورشیدی باشند با آنان قرارداد ۲۰ ساله خرید تضمینی‌ منعقد می‌شود

 

 

 

 

 

استاندار خراسان جنوبی:

 

خراسان جنوبی سرشار از منابع و ذخایر بی‌نظیر مدیریت نشده است

 

استاندار خراسان جنوبی گفت: مدیریت درست منابع، راهکاری برای رسیدن به توسعه می باشد.
به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ ملانوری با بیان این مطلب در نشست با معاون امور دهیاری های سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور خاطرنشان کرد: خراسان جنوبی، استانی سرشار از منابع و ذخایر بی نظیر می باشدکه متأسفانه درست مدیریت نشده است.
وی تأکید کرد: ما در ستاد توسعه خاوران با شناسایی نقطه به نقطه مزیت ها و فرصت های استان، برای همه ظرفیت ها برنامه ریزی کرده ایم.
استاندار با بیان این که گردشگری، مرز، کشاورزی، معدن و صنعت، پیشران های توسعه ای استان می باشند، گفت: ما برای استفاده هر چه بهتر از هر کدام از این مزیت ها به جذب سرمایه گذار پرداخته ایم.
ملانوری ادامه داد: بخشی از این پتانسیل ها در مناطق روستایی واقع شده اند، لذا بهره برداری درست از آنها می تواند به ماندگاری جمعیت در روستاها کمک کند.
وی متذکر شد: در طول ۴۰ سال گذشته، در راستای کمک به توسعه مناطق روستایی اقدامات بی سابقه ای انجام شده اما ما همچنان شاهد مهاجرت روستاییان به شهر هستیم.
به گفته وی؛ برنامه های ستاد توسعه خاوران با هدف ماندگاری جمعیت در روستاها و مناطق مرزی و نیز مهاجرت معکوس انجام می شود.
استاندار با اشاره به وضعیت جمعیتی و گستره استان، اظهار داشت:بعد مسافت و پراکندگی جمعیت، خدمات رسانی را پرهزینه کرده است.
ملانوری تصریح نمود: زمانی که یک سایت BTS موبایل در نقطه ای مثل تجریش یا حوالی تهران نصب می شود، حدود ۵۰ هزار تا ۱۰۰ هزار نفر از آن بهره مند می شوند.
وی ادامه داد: اواخر سال گذشته ۶ ایستگاه فرستنده دیجیتال در سطح استان نصب کردیم تا تنها ۵ هزار نفر جمعیت بتوانند از خدماتش بهره مند شوند.
استاندار به تشریح اقدامات انجام شده در راستی کمک به ارتقاء سطح زندگی روستاییان پرداخت.
ملانوری یادآور شد: از جمله اقدامات خوبی که صورت گرفته نصب و راه اندازی هزار و ۲۰۰ سامانه خورشیدی است که به تأمین نور و روشنایی مورد نیاز خانواده های روستایی و عشایری کمک می کند.

 

فعالیت ۲۰ روحانی مستقر در دهستان‌های هدف قرارگاه پیشرفت سپاه خراسان جنوبی/۷

هنری گفت: اکنون ۲۰ روحانی روستا در دهستان های تحت پوشش قرارگاه پیشرفت وآبادانی سپاه استان مستقر هستند.

«مهدی هنری» در رویداد تبیین نرم‌افزار امامت برای روحانیت مستقر در روستاهای مورد هدف قرارگاه پیشرفت و آبادانی استان، اظهار کرد: این قرارگاه در ۶ دهستان شوسف و میغان نهبندان، درح سربیشه، پترگان زیرکوه، قهستان درمیان و منتظریه طبس در پنج عرصه فرهنگی، عمرانی، اشتغال، سلامت و تعلیم و تربیت به دنبال ارائه یک الگوی توانمندسازی و آبادانی روستاها با مدل انقلاب اسلامی است.

 

جانشین قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه خراسان‌ جنوبی در ادامه گفت: محوریت فعالیت هایی که در روستاهای محروم در حال انجام است از طریق امامان مستقر در روستاها است.

 

وی با اشاره به استقرار روحانیون به همراه خانواده هایشان در روستا‌های مذکور، افزود: هدف از اجرای این طرح حل برخی مشکلات روستاییان، تبیین مباحث فرهنگی اجتماعی و محرومیت زدایی است.

 

هنری با بیان اینکه ۲۰ امام روستا توسط قرارگاه پیشرفت و آبادانی استان در دهستان های مورد هدف مستقر هستند، ادامه داد: دوره آموزشی و توانمندسازی به مدت ۲ روز برای این روحانیون مستقر در روستاها در حال برگزاری است.

 

 

تمایل سرمایه گذاران برای حضور در خراسان جنوبی

رئیس سازمان صمت استان از افزایش تمایل به سرمایه گذاری در بخش صنعت خراسان جنوبی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان جنوبی،  رئیس سازمان صمت استان در نسشت خبری خود به مناسبت روز ملی صنعت و معدن با اشاره به اینکه سال گذشته حدود ۴۷۰ میلیارد تومان در بخش صنعت استان سرمایه گذاری شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳ برابر افزایش دارد، گفت: در بهار امسال هم سرمایه گذاری پروانه‌های بهره برداری در بخش صنعت با ۳ برابر افزایش به ۵۰ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان رسیده است.
جرجانی به اشاره به اینکه در کنار معادن طلای استان تا پایان پاییز ۳ واحد فرآوری طلا به بهره برداری می‌رسد، افزود: بر اساس رایزنی‌های انجام شده قرار است در استان شهرک خصوصی طلاسازی راه اندازی شود تا زنجیره طلا در استان کامل شود.
وی با اشاره به اینکه ۷۰ درصد طرح‌های ارائه شده در ستاد توسعه خاوران در بخش صنعت است، گفت: تاکنون روند سرمایه گذاری ۹ طرح صنعتی آغاز شده و زیرساخت‌های آن در حال تأمین است.
رئیس سازمان صمت استان با اشاره به اینکه تولید آزمایشی واحد احیاء فولاد قاین در اوایل سال انجام شد اما به دلیل خرابی یکی از قطعات اصلی راه اندازی کارخانه به تعویق افتاد، گفت: قرار است تا پایان تیر واحد احیاء این کارخانه به بهره برداری برسد و واحد تولید مقاطع فولادی هم که ۸۵ درصد پیشرفت دارد تا پایان ۱۴۰۰ آغاز به کار خواهد کرد.
معاون امور صنایع سازمان صمت استان هم سال ۱۴۰۰ را سال خوش صنعت استان دانست و گفت: امسال ۴۵ واحد صنعتی از جمله فولاد قاین، واحد‌های فرآوری طلا، کنستانتره‌های زغال سنگ و مس، فرآوری منیزیت و اجرام نسوز، تولید کاشی و سرامیک و طرح توسعه کویر تایر با سرمایه گذاری ۱۰ هزار میلیارد تومان در استان افتتاح خواهد شد.
حسن نژاد با اشاره به اینکه سال گذشته ۳۱ واحد صنعتی تعطیل به چرخه تولید برگشته اند، گفت: امسال هم ۱۹ واحد صنعتی دیگر تولید خود را مجدد آغاز خواهند کرد.
ایمان طلب معاون امور معادن سازمان صمت هم تعداد معادن استان را ۶۹۶ عنوان کرد و گفت: سال گذشته ۴۲ درصد معادن استان غیر فعال بود که با برنامه ریزی‌های انجام شده هم اکنون این تعداد به ۳۰ درصد یعنی ۲۲۵ معدن کاهش یافته است.

رقابت داوطلب ۸۱ ساله با دانش‌آموز ۱۳ ساله در کنکور/۴

کنکور سراسری ۱۴۰۰ یک میلیون و ۱۱۱ هزار و ۸۱۸ داوطلب دارد که جوان‌ترین آنها از تهران با ۱۳ سال سن و پیرترین با ۸۱ سال سن از اصفهان هستند و هر دو در گروه آزمایشی علوم تجربی با یکدیگر به رقابت می‌پردازند.

به گزارش ایرنا، کنکور سراسری ۱۴۰۰ از ساعت هشت صبح امروز ۹ تیرماه با رقابت ۱۲۵ هزار و ۱۲۱ داوطلب گروه آزمایشی هنر همزمان در ۴۱۴ شهرستان و سه هزار و ۵۲۲ حوزه امتحانی کلید خورد.رقابت داوطلبان در سایر گروه های آزمایشی تا روز شنبه ۱۲ تیرماه ادامه می یابد.

مسن ترین داوطلب (مرد) این آزمون ساکن شهرستان اصفهان و متولد ۱۹ تیرماه ۱۳۱۹ هست که در گروه آزمایشی علوم تجربی شرکت کرده است.

جوان ترین داوطلب کنکور سراسری (زن) نیز متولد ۱۱ مردادماه ۱۳۸۷ و ساکن شهرستان بجنورد است که او نیز در گروه آزمایشی علوم تجربی شرکت کرده است.

داوطلبان در چهار گروه آزمایشی هنر، علوم انسانی،‌ علوم تجربی و ریاضی و فنی با یکدیگر به رقابت می پردازند. از آنجایی که هر داوطلب علاوه بر گروه آزمایشی اصلی یعنی ریاضی و فنی، علوم تجربی و علوم انسانی می تواند در گروه های آزمایشی هنر و زبان های خارجی هم شرکت کند، تعداد یک میلیون و ۳۶۷ هزار و ۹۳۱ کارت ورود به جلسه صادر شده است.

تعداد کارت های صادرشده برای گروه آزمایشی هنر ۱۲۵ هزار و ۱۲۱ کارت است که از این تعداد ۸۷ هزار و ۳۲۶ نفر زن و ۳۷ هزار و ۷۹۵ مرد هستند؛ این آزمون امروز چهارشنبه ۹ تیرماه در حال برگزاری است.

تعداد کارت های صادرشده برای داوطلبان گروه علوم ریاضی و فنی ۱۴۲ هزار و ۶۲ کارت است که از این تعداد ۵۰ هزار و ۵۵۷ نفر زن و ۹۱ هزار و ۵۰۵ نفر مرد هستند. آزمون این گروه آزمایشی پنجشنبه ۱۰ تیرماه برگزار می شود.

تعداد کارت های صادرشده برای گروه علوم انسانی ۳۷۰ هزار و ۱۱۲ کارت است که از این تعداد ۲۱۹ هزار و ۹۵ نفر و ۱۵۱ هزار و ۱۷ نفر مرد هستند؛ آزمون گروه آزمایشی مذکور روز پنجشنبه ۱۰ تیرماه به همراه گروه علوم ریاضی و فنی برگزار می شود.

تعداد کارت های صادر شده برای گروه علوم تجربی ۵۵۴ هزار و ۸۶۰ کارت است که از این تعداد ۳۵۷ هزار و ۹۷۵ نفر زن و ۱۹۶ هزار و ۸۸۵ نفر مرد هستند؛ این آزمون روز جمعه ۱۱ تیرماه داوطلبان خود را به رقابت می کشاند.

همچنین تعداد کارت های صادرشده در گروه زبان های خارجی ۱۷۵ هزار و ۷۷۶ کارت است که از این تعداد ۱۱۳ هزار و ۵۹۹ نفر زن و ۶۲ هزار و ۱۷۷ نفر مرد هستند، آزمون گروه زبان های خارجی روز شنبه ۱۲ تیرماه به عنوان آخرین نوبت آزمون سراسری سال ۱۴۰۰ برگزار می شود.

نتایج اولیه کنکور نیز در دهه اول مرداد ماه اعلام می شود و فرایند انتخاب رشته در دهه اول مرداد ماه انجام خواهد شد.

 

 

۹۲۰ نفر در خراسان جنوبی قربانی کرونا/۲-۷

با ثبت یک مورد فوتی جدید ناشی از کرونا در استان تعداد فوتی‌های ناشی از این بیماری در خراسان جنوبی به ۹۲۰ نفر رسید.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: روز گذشته ۱۳۹ آزمایش تشخیص کرونا در استان انجام شد که مجموعا ۳۸ بیمار جدید شامل ۱۱ بستری و ۲۷ مورد سرپایی، شناسایی شدند.

دکتر مهدی زاده افزود: از این تعداد ۱۹ مورد از بیرجند، ۵ مورد از نهبندان، ۶ مورد از سربیشه و ۲ مورد از بشرویه و ۲ مورد از فرودس شهرستان‌های درمیان، سرایان و طبس و قاین هر کدام یک مورد بودند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: همچنین از ۲۹۷ تست سریع کرونا ۷۷ بیمار جدید مبتلا به کرونا در استان شناسایی شد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: در حال حاضر ۱۶۴ بیمار با علائم تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که ۵۱ نفر کرونا مثبتند.

مهدی زاده گفت: از این تعداد ۴ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند.

وی افزود: در شبانه روز گذشته ۳۷ بیمار با علائم تنفسی در بیمارستان‌های استان پذیرش شدند که در همین مدت ۳۵ بیمار شامل ۷ بیمار کرونا مثبت با حال عمومی خوب از بیمارستان‌ها ترخیص شدند.معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: تاکنون ۲۱ هزار و ۴۴ بیمار مبتلا به کرونا بهبود یافته و یا در قرنطینه خانگی بسر می‌برند.

مهدیزاده افزود: با ثبت یک مورد فوتی جدید ناشی از کرونا در استان تعداد فوتی‌های ناشی از این بیماری در خراسان جنوبی به ۹۲۰ نفر رسید.

به گفته وی تا روز گذشته ۶۱ هزار و ۷۶۷ تست مولکولی کرونا در استان انجام شد که ۲۲ هزار و ۱۵ بیمار جدید مبتلا به کرونا شناسایی شد.

مهدی زاد ه افزود:همچنین در ادامه عملیات واکسیناسیون کرونا در استان تا امروز ۴۳ هزار ۱۲۲ نفر واکسن نوبت اول و ۱۷ هزار ۱۰۹ نفر واکسن نوبت دوم را دریافت کردند.

 

 

 

 

 

 

با حضور معاون امور دهیاری‌های سازمان شهرداری ها و دهیاری‌های کشور

تحویل ماشین آلات عمرانی، خدماتی به دهیاری‌های خراسان جنوبی/۲-۳

۴ دستگاه حمل زباله و یک دستگاه بیل بکهو امروز تحویل دهیاری‌های خراسان جنوبی شد.

امروز با حضور معاون امور دهیاری‌های سازمان شهرداری ها و دهیاری‌های کشور،۴تحویل ۴ دستگاه حمل زباله و یک دستگاه بیل بکهو به دهیاری‌های استان دستگاه حمل زباله و یک دستگاه بیل بکهو امروز تحویل دهیاری‌های خراسان جنوبی شد.

 معاون امور دهیاری‌های سازمان شهرداری و دهیاری‌های کشور گفت: از سال ۸۲ تاکنون ۳۰۰ دستگاه ماشین آلات عمرانی و خدماتی به دهیاری‌های خراسان جنوبی تحویل داده شده است.

قربانی افزود: ۹۲۸ ماشین آتش نشانی برای کل کشور خریداری شده که یک ماشین آتش نشانی و یک دستگاه حمل زباله دیگر هم در روز‌های آینده برای خراسان جنوبی ارسال خواهد شد.

وی گفت: اگر ماشین آلاتی در گذشته به استان واگذار شده، درصورت فرسوده شدن با فروش آن و جایگزین کردن ماشین‌های جدید از ظرفیت آن استفاده شود.

معاون امور دهیاری‌های سازمان شهرداری و دهیاری‌های کشور افزود: با توجه به اینکه ۹۰۰ دهیاری در استان خراسان جنوبی وجود دارد، با این ظرفیت موجود هر سه دهیاری می توانند از یک ماشین استفاده کنند.
قربانی گفت: هزینه این ماشین آلات بیش از ۳ میلیارد تومان است که به صورت رایگان در اختیار دهیاری‌های دوحصاری، رقه، بارنجگان و بهمن آباد قرار گرفت.
از ابتدای سال جاری تاکنون؛
۱۸ رشته قنات در شهرستان بشرویه احیا و مرمت شد
مدیر جهاد کشاورزی بشرویه از احیا و مرمت ۱۸ رشته قنات در این شهرستان با اعتباری بالغ بر ۲۱ هزار و ۱۷۹ میلیون ریال با هدف کمک به توسعه و آبادانی روستاها طی سه ماه اخیر خبر داد.

«حسین سرچاهی» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در بیرجند اظهار کرد: در شهرستان بشرویه ۱۹۲ رشته قنات وجود دارد که قنات فتح آباد این شهرستان قدیمی ترین قنات است و قدمت آن به دوره سامانیان بر می گردد.

مدیر جهاد کشاورزی بشرویه در خصوص بحث احیا و مرمت قنوات گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۸ رشته قنات در این شهرستان با اعتباری بالغ بر ۲۱ هزار و ۱۷۹ میلیون ریال با هدف کمک به توسعه و آبادانی روستاها احیا و مرمت شده است.

وی در ادامه بیان کرد: احیا و مرمت قنوات می تواند به اشتغال زایی و افزایش تولیدات کشاورزی و دامداری بسیار کمک کند و در این راستا جهاد کشاورزی بشرویه بحث احیا و مرمت ۶ رشته قنات دیگر تا پایان سال جاری را در دستور کار خود قرار داده است.

سرچاهی به مزایای احیا و مرمت قنوات اشاره کرد و افزود: احیا و مرمت قنوات باعث افزایش ذخایر منابع آبی، حفظ اشتغال موجود، حفاظت منابع آب و خاک، افزایش سطح زیرکشت و افزایش درآمد کشاورزان می شود.

مدیر جهاد کشاورزی بشرویه با اشاره به مشکلات موجود بر سر راه احیا و مرمت قنوات این شهرستان گفت: مقنیان این شهرستان پیر شده اند و نیروهای جوان کمی به سراغ این کار می آیند و این مشکل مهم ترین مانع بر سر راه احیا و مرمت قنوات این شهرستان است.

وی در پایان اظهار کرد: کشاورزان و مالکان به دلیل بالا بودن هزینه ها رغبتی برای احیا و مرمت قنوات ندارند و متاسفانه به دلیل بروز سیلاب ها در این شهرستان تعدادی از قنوات در معرض تخریب قرار گرفتند.

راه اندازی اولین سامانه الکترونیکی هوشمند در نیروی انتظامی استان/۲-۳

اولین سامانه الکترونیکی هوشمند در نیروی انتظامی خراسان جنوبی امروز راه اندازی شد.

رئیس کل دادگستری استان در این مراسم، راه اندازی سامانه الکترونیکی هوشمند در کلانتری‌ها را تکمیل کننده پل ارتباطی بین دستگاه قضا و پلیس دانست و گفت: این سامانه با هدف افزایش دقت و سرعت در رسیدگی به پرونده ها، کاهش رفت و آمد مردم و آسان شدن پیگیری پرونده‌ها برای مردم از طریق گوشی همراه و در منزل راه اندازی شده و به مرور در بیشتر کلانتری‌های استان راه اندازی می‌شود.
حجت الاسلام حمیدی افزود: در قوه قضائیه تاکنون ۶۳ سامانه الکترونیکی راه اندازی شده و تا پایان سال به ۸۰ سامانه افزایش می‌یابد و در دو تا سه سال آینده، هوشمند سازی ۱۰۰ درصد این قوه انجام می‌شود.
این سامانه امروز در کلانتری شماره ۱۳ جوادیه بیرجند راه اندازی شد تا پرونده‌های تشکیل شده در این کلانتری پس از ثبت در سامانه الکترونیکی، بصورت آنلاین به دادسرا ارسال شود.

هشدار هواشناسی درباره وزش باد در خراسان جنوبی/۲

اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی برای روزهای پنجشنبه و جمعه هفته جاری با تقویت اختلاف فشار سطح زمین و تاثیر بادهای ۱۲۰ روزه در استان هشدار سطح زرد ( آگاهی) صادر کرد.

رییس گروه پیش بینی و پیش آگاهی‌های جوی هواشناسی خراسان جنوبی گفت: در این مدت علاه بر تشدید سرعت وزش باد شاهد خیزش گرد و خاک و در نواحی شرقی کاهش دید افقی و کیفیت هوا خواهیم بود.

جواد نخعی افزود: با تشدید این وضعیت احتمال بروز خسارات وجود دارد و تا پایان هفته گرمای هوا تداوم خواهد داشت.

وی ادامه داد: هفته آینده بر شدت گرمای هوا افزوده خواهد شد.

 

 

یک کشته بر اثر برخورد ۲ موتورسیکلت در”قاین”/۴

رئیس پلیس راه استان گفت: شب گذشته بر اثر برخورد ۲ موتورسیکلت در محور فرعی”خضری به بسکاباد” شهرستان”قاین” یک نفر جان خود را از دست داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ”علیرضا رضایی” اظهار داشت: مأموران با حضور در محل حادثه مشاهده کردند ۲ موتورسیکلت با هم برخوردکرده اند که بر اثر این حادثه راکبان موتورسیکلت مصدوم و با اورژانس به بیمارستان منتقل شدند.

سرهنگ رضایی با اشاره به این که یکی از راکبان موتورسیکلت ها به دلیل شدت جراحات جان خود را در بیمارستان از دست داد، تصریح کرد: علت حادثه در دست بررسی است.

 

 

کشف ۴۰۰ میلیون ریال کالای قاچاق در”طبس”/۴

فرمانده انتظامی”طبس” گفت: ماموران در بازرسی از یک اتوبوس مسافربری انواع کالای قاچاق به ارزش ۴۰۰ میلیون ریال در این شهرستان کشف کردند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ”محمود علی پور” اظهار داشت: مأموران انتظامی طبس در اجرای طرح مبارزه با قاچاق کالا و ارز، هنگام کنترل خودروهای عبوری در محورهای مواصلاتی این شهرستان به یک اتوبوس مسافربری مشکوک شدند و خودرو را جهت بررسی بیشتر متوقف کردند.

وی بیان داشت: مأموران با هماهنگی مقام قضائی در بازرسی از اتوبوس، تعدادی لوازم سرمایشی، مواد خوراکی غیر مجاز و ابزارالات خارجی قاچاق کشف کردند که ارزش ریالی کالای قاچاق کشف شده بنا بر نظریه کارشناسان مربوطه بالغ بر ۴۰۰ میلیون ریال برآورد شد.

فرمانده انتظامی شهرستان طبس افزود: مأموران در این رابطه یک اتوبوس توقیف و یک متهم را دستگیر کردند که متهم دستگیر شده به همراه پرونده به مراجع قضائی معرفی شد.

 

 

 

 

توقیف اتوبوس حامل حشیش در قاین/۴

 

فرمانده انتظامی استان از کشف ۹۱ کیلو و ۵۰۰ گرم حشیش در بازرسی از یک اتوبوس در شهرستان”قاین” خبر داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سردار”ناصر فرشید” اظهار داشت: مأموران ایست و بازرسی شهید”غلامی” شهرستان قاین هنگام کنترل خودروهای عبوری به یک اتوبوس مسافربری مشکوک شدند و خودرو را جهت بررسی بیشتر متوقف کردند.

وی بیان داشت: مأموران در بازرسی از اتوبوس مسافربری ۹۱ کیلو و ۵۰۰ گرم حشیش که به طرز ماهرانه ای داخل خودرو جاساز شده بود؛ کشف کردند.

فرمانده انتظامی استان خراسان جنوبی افزود: مأموران در این رابطه یک خودرو را توقیف و متهم دستگیر شده با تشکیل پرونده جهت سیر مراحل قانونی به مرجع قضائی معرفی کردند.

 

 

 

کشف ۲۰ هزار و ۵۸۰ لیتر سوخت قاچاق در”نهبندان”/۴

 

فرمانده انتظامی”نهبندان” گفت: ماموران انتظامی این شهرستان طی ۴۸ ساعت گذشته، ۲۰ هزار و ۵۸۰ لیتر سوخت قاچاق و خارج از شبکه کشف کردند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ”احسان رحیمی” اظهارداشت: مأموران انتظامی شهرستان نهبندان طی ۴۸ ساعت گذشته در راستای اجرای طرح مبارزه با قاچاق سوخت، هنگام کنترل خودروهای عبوری در محورهای مواصلاتی موفق به کشف ۲۰ هزار و ۵۸۰ لیتر سوخت قاچاق و خارج از شبکه شدند.

وی بیان داشت: مأموران در این رابطه ۶ خودرو توقیف و ۳۱ متهم دستگیر کردند که متهمان دستگیر شده به همراه پرونده به مراجع قضائی معرفی شدند.

 

 

 

کشف ۵۰ کیلو تریاک از ۳ کوله پشتی در”نهبندان”/۴

 

فرمانده انتظامی”نهبندان” گفت: مأموران انتظامی این شهرستان در همکاری مشترک با تکاوران ۱۰۳″دهسلم” ۵۰ کیلو و ۳۰۰ گرم تریاک کشف و یک متهم دستگیر کردند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ”احسان رحیمی” اظهار داشت: مأموران انتظامی پاسگاه”سهل آباد” شهرستان نهبندان به همراه یک تیم از یگان تکاوری ۱۰۳ دهسلم هنگام کنترل محورهای فرعی به ۳ نفر عابر پیاده که در تاریکی شب در حال تردد بودند مشکوک شدند و به آنان دستور ایست دادند.

فرمانده انتظامی شهرستان نهبندان بیان داشت: عابران پیاده با مشاهده مأموران با رها کردن کوله پشتی ها و با استفاده از تاریکی شب متواری شدند که با تلاش مأموران یک متهم دستگیر و در بازرسی تکمیلی از وی ۵۰ کیلو و ۳۰۰ گرم تریاک کشف شد.

سرهنگ رحیمی با بیان این که عملیات پلیس برای دستگیری متهمان متواری شده ادامه دارد؛ تصریح کرد: متهم دستگیر شده با تشکیل پرونده به مراجع قضائی معرفی و روانه زندان شد.

 

 

 

 

 

 

اشتغال ۱۶۵ نفر با آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در خراسان جنوبی

در سه ماه نخست امسال ۱۶۵ نفر با آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در استان وارد بازار کار شده اند.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان گفت: در سه ماه گذشته معرق، چرم، پخت نان و پته دوزی، بیشترین اشتغالزایی را در بین رشته‌های آموزش فنی و حرفه‌ای در خراسان جنوبی بوده است.
عرب افزود: در سه ماه نخست امسال از ۳۴۰ قبول شده نهایی در آزمون‌های سنجش مهارت، ۱۶۵ نفر وارد بازار کار شده اند که بیشترین آن با ۳۲ نفر مربوط به رشته‌های یاد شده است.
وی گفت: همچنین در این مدت رشته‌های تعمیر آبگرمکن، خیاطی، تعمیر اتومبیل، تعمیر برق خودرو، کاربر اتوماسیون اداری، بورس و تجارت الکترونیک، گرافیک رایانه ای، جواهر سازی، گوهر تراشی و رزین در رتبه های بعدی اشتغالزایی در استان بوده اند.
مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان افزود: همچنین در سه ماه نخست امسال ۴ هزار و ۸۳۳ نفر در ۳۵۸ حرفه آموزشی مهارت کسب کرده اند که بیشترین متقاضی مربوط به رشته‌های کارآفرینی، تعمیر اتومبیل، لوازم خانگی و تلفن همراه، پیرایشگر مردانه، برقکار ساختمان، نقاشی اکریلیک و عکاسی دیجیتال بوده است.

 

 

آغاز کنکور سراسری در خراسان جنوبی با آزمون داوطلبان گروه هنر/۲-۳

امروز کنکور سراسری با حضور داوطلبان گروه هنر در خراسان جنوبی آغاز شد.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه بیرجند با بیان اینکه در اولین روز ازآغاز ماراتن کنکور در خراسان جنوبی، با آزمون داوطلبان گروه هنر برگزاری کنکور سراسری، آزمون رشته هنر با حضور ۲۰۷۷ نفر برگزار می‌شود، گفت: از این تعداد ۱۳۲۰ دواطلب خانم و ۷۵۷ داوطلب اقایان هستند.

آیتی افزود: تمام محل‌های برگزاری آزمون ضدعفونی، تهویه مناسب آماده و همچنین تمام دستورالعمل‌های بهداشتی ابلاغ شده از سوی سازمان سنجش کشور برای برگزاری هر چه بهتر آزمون و سلامت داوطلبین رعایت می‌شود.

وی با بیان اینکه فردا آزمون رشته‌های علوم انسانی و ریاضی با حضور ۶۱۴۰ داوطلب برگزار خواهد شد، از داوطلبان خواست با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی به برگزاری هر چه بهتر این آزمون کمک کنند.

 

 

 

 

 

۸۰ درصد مشاغل استان اظهارنامه مالیاتی خود را ارائه کردند/۲-۳

تاکنون ۸۰ درصد صاحبان مشاغل در خراسان جنوبی اظهارنامه مالیاتی خود را به سازمان امور مالیاتی استان ارائه کرده اند.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان جنوبی ، مدیرکل امور مالیاتی استان گفت: تاکنون ۲۴ هزار و ۵۰۰ نفر از صاحبان مشاغل۸۰ درصد مشاغل استان اظهارنامه مالیاتی خود را ارائه کردند استان نسبت به ارائه اظهارنامه مالیاتی خود اقدام کرده اند که این تعداد حدود ۸۰ درصد اشخاص حقیقی که بایستی اظهارنامه خود را حداکثر تا ۱۵ تیرماه امسال ارائه کنند، تشکیل می‌دهد.

با توجه به اینکه ۱۵ تیرماه آخرین مهلت ارائه اظهارنامه ارزش افزوده فصل بهار ۱۴۰۰ نیز است از تمامی مودیان محترم مالیاتی مشمول خواهشمندیم برای جلوگیری از بروز هرگونه مشکل و برخورداری از معافیت‌ها و مشوق‌های مالیاتی در اسرع وقت نسبت به تکمیل و ارائه اظهارنامه خود از طریق سایت www.intamedia.ir اقدام کرده و از به تاخیر انداختن آن به روز‌های پایانی پرهیز کنند.

 

 

 

 

 

 

افتتاح پروژه زیرسازی و آسفالت معابر روستایی حاجی آباد بیرجند/۲-۳

پروژه زیرسازی و آسفالت معابر روستایی حاجی آباد واقع در شهرستان بیرجند امروز افتتاح شد.

این پروژه با حضور قربانی معاون امور دهیاری های سازمان دهیاری ها و شهرداریافتتاح پروژه زیرسازی و آسفالت معابر روستایی حاجی آباد بیرجند های کشور و فرهادی معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری افتتاح شد.

 

در این پروژه ۳۱.۶ میلیارد ریال هزینه شد که از این میزان مبلغ ۱۶.۶ میلیارد ریال از سوی دهیاری این روستا بود.

 

۲۰ هزار متر مربع از معابر این منطقه نیز برای آماده سازی آسفالت با مبلغ ۲.۴ میلیارد ریال زیرسازی شد.

 

بنیاد مسکن انقلاب اسلامی نیز از محل اعتبارات  قیر آن را به ارزش ۱۵ میلیارد ریال به صورت رایگان تهیه کرد.

 

کلنگ زنی پروژه احداث بوستان کودک روستای دستگرد نیز با مساحت ۱۳۰۰ متر مربع و اعتبار ۷ میلیارد ریال امروز انجام شد که قرار است طی یک سال به بهره برداری برسد.

 

 

مدیر نمایندگی ستاد دیه خراسان جنوبی:

۲۹ زندانی جرائم غیر عمد خراسان جنوبی آزاد شدند

۲۹ زندانی جرائم غیر عمد خراسان جنوبی آزاد شدند

 مدیر نمایندگی ستاد دیه خراسان جنوبی از آزادی ۲۹ زندانی جرائم غیر عمد استان با بدهی ۲۷۹ میلیارد ریال از ابتدای سال جاری تا کنون خبر داد.

حسین حسین پور پی از ظهر چهارشنبه در سومین جلسه ستاد دیه استان اظهارکرد: در این جلسه پرونده ۱۰ نفر از زندانیان غیر عمد استان مطرح و مورد رسیدگی قرار می گیرد.

وی با بیان اینکه که این افراد شامل ۵ زندانی بدهی مالی، ۵ نفر مهریه گفت: بدهی این زندانیان ۵۳ میلیارد و ۱۴۴ میلیون ریال است.

مدیر نمایندگی ستاد دیه خراسان جنوبی ادامه داد: شاکیان ۲۱ میلیارد و ۸۱۸ میلیون ریال از این مبلغ را بخشیدند.

حسین پور با اشاره به اینکه مبلغ اعسار و آورده مددجویان ۳۵ میلیارد و ۲۳ میلیون ریال است، اظهار داشت: باقیمانده بدهی این مددجویان از محل کمک‌های مردمی و ستاد دیه و تسهلات قرض الحسنه تامین خواهد شد.

مدیر نمایندگی ستاد دیه خراسان جنوبی افزود: از ابتدای امسال ۲۹ زندانی با بدهی حدود ۲۷۹ میلیارد ریال آزاد شده اند.

به گفته وی هم اکنون ۴۴ زندانی جرائم غیرعمد در زندان‌های خراسان جنوبی محبوس هستند.

 

جابجایی بیش از ۱میلیون و ۴۰۸ هزار تن کالا از خراسان جنوبی/۲-۳

بیش از ۱ میلیون و ۴۰۸ هزار تن کالا از خراسان جنوبی به سایر نقاط کشور طی سه ماه ابتدایی امسال جابه جا شده است.

معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان گفت: تعداد بارنامه‌های مصرفی طی این مدت حدود ۸۵ هزار فقره بوده است.

گرجی افزود: عمده کالای جابجا شده از استان سیمان، زغال سنگ، خاک معدنی، بنتونیت، سنگ سنگبری، انواع کاشی بوده است.

وی با اشاره به فعالیت ۷۱ شرکت حمل و نقل و در سطح استان، گفت: ۵ انجمن صنفی کارفرمایی شرکت‌های حمل و نقل کالا و ۶ انجمن صنفی کارگری رانندگان وسائط نقلیه کالای جاده ای در استان مشغول فعالیت هستند.

 

 

 

شکارچی سابقه دار در سودای شکاری دیگر ، گرفتار شد

ماموران اجرایی یگان حفاظت محیط زیست شهرستان طبس شکارچی که به قصد شکارغیر مجاز وارد منطقه شده بود را دستگیر کردند.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان جنوبی ، رئیس اداره محیط زیست شهرستان طبس گفت: ماموران اجرایی یگان حفاظت محیط زیست شهرستان حین گشت و کنترل و نظارت بر قوانین شکار وصید در زیستگاههای آزاد حوزه شهرستان ، از فردی که به قصد شکارغیر مجاز وارد منطقه شده بود موفق به کشف یک قبضه سلاح ساچمه زنی کالیبر ۱۲ ( متعلق به غیر ) شدند .
تقی زاده ضمن قدردانی از گزارشات به موقع مردمی و دوستداران حیات وحش در اینخصوص، افزود: خشکسالی کم سابقه و کمبود منابع آبی باعث شده که گونه های مختلف حیات وحش برای رفع عطش ، بی محابا به هرگونه منبع آبی که در محیط پیرامون آنها باشد هجوم بیاورند و به ما انسانها از روی ناچاری و فشار تشنگی و فراهم آوردن جرعه ای شیر برای بره ها و بزغاله های خود ، اطمینان کنند .
وی گفت : آیا رواست که در عوض لایروبی کردن  چشمه ای آب که خشکیده ، با گلوله های سربی داغ از آنها استقبال کنیم.
فرمانده یگان حفاظت محیط زیست شهرستان ضمن هشدار به شکارچیان غیرمجاز ، افزود: کلیه زیستگاههای حوزه شهرستان بصورت شبانه روزی پایش می شود و حاشیه امنی برای هیچ یک از این افراد وجود ندارد و متخلفان این حوزه دیر یا زود به چنگال قانون گرفتار خواهند شد .

 

 

 

چاپ ۲۲ عنوان کتاب در بهار ۱۴۰۰ خراسان جنوبی/۲-۳

    
چاپ 22 عنوان کتاب در بهار 1400 خراسان جنوبی
معاون امور فرهنگی و رسانه ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی از چاپ ۲۲ عنوان کتاب با ۱۸ هزار و ۷۰۰ نسخه در سه ماهه ابتدای سال ۱۴۰۰ خبر داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، محمود رمضانی با بیان این که کتب منتشر شده با موضوعات مختلفی از جمله عمومی، مذهبی، دانشگاهی، ورزشی و … بوده است، با اشاره به حضور ۲۵ ناشر فعال در خراسان جنوبی ، بیان کرد: چاپ کتاب به عنوان یکی از ارزشمند ترین محصولات فرهنگی به واسطه فعالیت ناشران ، محقق می شود و هر چه این فعالیت گسترده تر باشد شاهد افزایش تعداد کتاب ها و از سوی دیگر ارتقا فرهنگ یک جامعه هستیم.

رمضانی با بیان این که اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز با روش های مختلف از جمله طرح خرید کتاب تلاش می کند تا زمینه ترویج فرهنگ کتاب وکتابخوانی را در استان فراهم کند، خاطرنشان کرد: در همین راستا، حمایت از تولیدات نویسندگان و ناشران در قالب طرح خرید کتاب، جزو برنامه های اصلی این اداره کل می باشد

 

 

۵۶۲ هزار قطعه جوجه‌ریزی در شهرستان درمیان انجام شد

۵۶۲ هزار قطعه جوجه‌ریزی در شهرستان درمیان انجام شد

مدیر جهاد کشاورزی درمیان گفت: در سه ماهه نخست امسال ۵۶۲ هزار قطعه جوجه‌ریزی در واحدهای مرغداری شهرستان انجام شد.

سید محسن نصیرایی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: شهرستان درمیان دارای ۱۹۶ پروانه بهره‌برداری مرغ گوشتی است که در حال حاضر ۴۳ واحد فعال و جوجه‌ریزی در آن انجام شده است.

وی با بیان اینکه ۶ میلیون قطعه‌ جوجه‌ریزی سال گذشته در مرغداری‌های این شهرستان انجام شد که نسبت به سال قبل از آن یک میلیون قطعه بیشتر بود، اضافه کرد: در این مدت ۱۰ هزار و ۸۰۰ تن گوشت مرغ تولید و روانه بازار شده است.

نصیرایی ادامه داد: با وجود اینکه پرورش‌دهندگان مرغ پارسال مشکلات متعددی داشتند اما تولید گوشت مرغ ۲۰ درصد افزایش یافت.

وی بیان کرد: شهرستان درمیان حدود یک سوم گوشت مرغ استان خراسان جنوبی را تولید می‌کند و دومین تولیدکننده گوشت سفید در استان است .

مدیر جهاد کشاورزی درمیان عنوان کرد: ۲۷۸ واحد مرغداری در شهرستان درمیان وجود دارد که از این تعداد ۱۹۶ واحد دارای مجوز و ۸۰ واحد فاقد مجوز هستند، واحدهای فاقد مجوز از طریق مجوز سایر مرغداری‌ها نسبت به جوجه‌ریزی و تولید اقدام می‌کنند.

نصیرایی افزود: رعایت نکردن حریم‌های راه، بهداشتی، محیط زیست و اراضی کشاورزی از جمله موارد غیر مجاز بودن این تعداد واحد مرغداری است.

وی اظهار داشت: تولید مرغ گوشتی در درمیان یکی از مزیت‌های اقتصادی محسوب می‌شود و مسوولان برای تداوم این مهم باید تمهیدات لازم را بیندیشند.

نصیرایی ادامه داد: یکی از این تمهیدات رفع مشکلات حقوقی و ریالی کشتارگاه دام طیور درمیان است که سالها است که علیرغم آماده به کار بودن بلااستفاده است و وجود یک کشتارگاه طیور در درمیان برای توسعه و پایداری این صنعت ضروری است.

استان خراسان جنوبی ۱۱ شهرستان دارد و شهر اسدیه مرکز شهرستان مرزی درمیان در ۱۰۵ کیلومتری بیرجند است.

 

 

 

 

 

 

در مراسم معارفه مسئول هیات دوچرخه سواری بشرویه عنوان شد

ایجاد جاده سلامت و پیست دوچرخه سواری در بشرویه /۷

 فرماندار شهرستان بشرویه در مراسم تودیع و معارفه رئیس هیئت دوچرخه سواری این شهرستان گفت: بعضی از ورزش ها در موضوع سلامت هزینه ای ندارد و می توان با استفاده از شرایط موجود زمینه استفاده آن را فراهم نمود.

علی شفیعی افزود: اکثر ورزش ها سبب ارتقا سطح نشاط و شادابی جامعه می شود.

فرماندار بشرویه از پیگیری برای ایجاد جاده سلامت از مسیر قنوات بشرویه خبرداد.

شفیعی همچنین خواستار ارتقا نمایندگی ورزش و جوانان بشرویه به اداره شد و افزود: بی مهری به حوزه ورزش باعث کم انگیزه شدن جوانان این شهر می شود.در این مراسم از خدمات شرکاء قدردانی شد و  برگی به عنوان مسئول جدید هیئت دوچرخه سواری بشرویه معرفی گردید.

 

 

 

 

استاندار خراسان جنوبی:
دانشگاه فرهنگیان مهمترین مرکز آموزش عالی در کشور است

استاندار خراسان جنوبی گفت: کیفیت‌بخشی به آموزش در دانشگاه‌های فرهنگیان استان از ضروریات امروز جامعه است زیرا افراد تربیت شده در این بخش معلمانی خواهند بود که تربیت نیروی انسانی جامعه را بر عهده خواهند داشت.

حمید ملانوری روز چهارشنبه در نشست کمیته استانی هیات امنای دانشگاه فرهنگیان خراسان جنوبی افزود: تامین فضای مناسب برای آموزش از ضروریات این دانشگاه در استان است که در ارتباط با زمین ۱۰ هکتاری منصوب به دانشگاه فرهنگیان تا ۲ هفته دیگر جلسه کارشناسی با حضور راه و شهرسازی، بنیاد مستضعفان، شهرداری، نوسازی مدارس، آموزش و پرورش برگزار تا نسبت به مشکلات این حوزه تصمیم گیری شود.

وی تصریح کرد: در ارتباط با اینکه این زمین در محدوده قرار دارد یا حریم باید تصمیم گیری‌های نهایی انجام شود و آن را به نتیجه رساند وگرنه پس از ساخت بنای مورد نیاز برای تامین زیرساخت‌ها با مشکل مواجه خواهیم بود.

ملانوری اظهار داشت: در ارتباط با بحث پلمپ پروژه ۱۰ هکتاری شهرداری بیرجند طبق قانون عمل می‌کند و نمی توان از این نهاد تقاضای خلاف قانون را داشت اما تا تعیین تکلیف شدن موضوع می‌توان به جهت ادامه کار وقت گرفت.

وی در ارتباط با افزایش سه رشته دیگر به دانشگاه فرهنگیان با بیان اینکه افزودن این رشته‌ها با توجه به کمبود نیروی انسانی و تجهیزات توجیه پذیر نیست تصریح کرد: در صورت تامین زیرساخت‌های مناسب با افزودن یک رشته در حال حاضر موافقت خواهد شد.

استاندار خراسان جنوبی گفت: در ارتباط با افزایش دانشگاه‌های شهرستانی که طبس اعلام نیاز کرده است باید کیفیت بخشی را در نظر گرفت زیرا دانش آموختگان این دانشگاه باید دانشی تخصصی فرا بگیرند و آن را در فرهنگ دینی، انقلابی و ارزشی ملت گسترش دهند.

وی بیان کرد: در زمینه توسعه مراکز اگر آموزش عالی در مرکز استان به عنوان یک قطب آموزشی تقویت شود بهتر است.

ملانوری تاکید کرد: احتمالات نباید در جلسات استانی مصوب شود وقتی می‌دانیم توسعه واحدهای شهرستانی کیفیت آموزش را پایین می‌آورد چرا باید اینگونه مصوبات در دستور کار قرار گیرد پس باید در حال حاضر تمام توجه به تقویت دانشگاه فرهنگیان در مرکز استان معطوف شود.

وی ادامه داد: هرچه دانشگاه‌ها محدود شود زندان‌ها و کانون‌های آسیب‌های اجتماعی افزایش پیدا می‌کنند پس باید توجه ویژه در این زمینه داشت تا شاهد کلنی‌های آسیب در جامعه نباشیم.

سونامی کمبود نیروی انسانی تا ۱۴۰۳ در دانشگاه فرهنگیان

رییس دانشگاه فرهنگیان خراسان جنوبی گفت: در حال حاضر ۲۹ نیروی آموزشی در این دانشگاه مورد نیاز است اما با توجه به بازنشسته شدن ۸۰ درصد از نیروی آموزشی تا ۱۴۰۳ شاهد سونامی کمبود نیرو خواهیم بود.

ایرج مهدیزاده افزود: این وضعیت در ارتباط با نیروهای اداری هم صدق می‌کند و تا این مدت شاهد بازنشستگی ۶۰ درصدی نیروهای اداری هم خواهیم بود که اگر الان فکری نشود با مشکلات عدیده‌ای روبه رو خواهیم بود.

وی ادامه داد: طبق مصوباتی که از قبل انجام می‌شده بخشی از نیروی انسانی مورد نیاز دانشگاه از افراد واجدالشرایط آموزش و پرورش تامین می‌شود که با توجه به مشکلات آموزش  پرورش استان در تامین نیرو این محور هم تا قدری با مشکل مواجه شده است.

مهدیزاده تصریح کرد: در ارتباط با زمین ۱۰ هکتاری دانشگاه فرهنگیان که پس از سال‌ها محقق شده شهرداری بیرجند برای تغییر کاربری هزار متر چهار میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان از ما خواسته که با توجه به اهمیت ساخت پروژه و احتمال از دست رفتن اعتبارات درخواست تعیین تکلیف داریم.

وی یادآور شد: از ابتدای کلنگ زنی این پروژه تاکنون پنج بار شاهد پلمپ مجموعه بودیم و در حال حاضر برای ایمن سازی بخش قبلی ۱۵ روز از شهرداری مهلت گرفته شده است.

مهدیزاده اضافه شدن سه رشته الهیات، ادبیات و علوم تجربی به سایر رشته‌های دانشگاه را مطرح کرد و گفت: با توجه به وجود هیات علمی مجرب در این زمینه امکان افزایش رشته در صورت تایید هیات امنا وجود دارد.

در این نشست مقرر شد در ارتباط با پروژه ۱۰ هکتاری دانشگاه فرهنگیان در جلسه کارشناسی با حضور دستگاه‌های مربوط مشکلات مرتفع و در ارتباط با کمبود نیروی انسانی هم قرار شد به زودی جلسه‌ای با وزیر آموزش و پرورش هماهنگی و برگزار شود.

 

 

چتر «برکت» بر سر زوج‌های نابارور/ ۵۰ زوج در خراسان‌جنوبی درمان شدند

مدیرکل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) خراسان‌جنوبی گفت: بنیاد برکت وابسته به ستاد اجرایی فرمان امام(ره) از آغاز امسال تاکنون برای ۲۲۰ زوج نابارور خراسان‌جنوبی تسهیلات درمانی پرداخت کرده است.

چتر «برکت» بر سر زوج‌های نابارور/ ۵۰ زوج در خراسان‌جنوبی درمان شدند

سیدمجتبی موسوی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در بیرجند، اظهار داشت: در راستای تحقق سیاست‌های کلی جمعیت ابلاغی مقام معظم رهبری مبنی بر تحکیم بنیان خانواده و پویایی، بالندگی و جوانی جمعیت با افزایش نرخ باروری طرح «برکت خانواده» با هدف شناسایی، ساماندهی و ارائه خدمات کامل مالی و حمایتی در امور تشخیصی و درمانی زوج‌های نابارور مناطق روستایی در حال انجام است.

وی با یادآوری اینکه طرح «برکت خانواده» از سال ۱۳۹۴ توسط شرکت خدمات بیمه برکت به اجرا درآمده است، بیان داشت: بنیاد برکت وابسته به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) تاکنون برای ۲۲۰ زوج نابارور خراسان‌جنوبی تسهیلات درمانی پرداخت کرده است.

مدیرکل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) خراسان‌جنوبی مطرح کرد: ثبت‌نام زوجین روستایی از سال ۱۳۹۷ به‌طور جدی در دستور کار این نهاد قرار گرفت که تاکنون ۵۰ زوج نابارور درمان شده‌اند.

موسوی مطرح کرد: مشکل تأمین هزینه‌های هنگفت درمان ناباروری و پوشش ندادن این نوع خدمات توسط شرکت‌های بیمه‌ای، این طرح در دستور ستاد اجرایی فرمان امام قرار گرفته است.

وی در تشریح خدمات ارائه شده رایگان به زوج‌های نابارور، مطرح کرد: انجام انواع خدمات تشخیصی و درمانی اعم از آزمایش‌های بالینی، تصویربرداری، IUI، IVF و ICSI و تأمین دارو‌های مورد نیاز، از جمله خدمات رایگان ارائه شده به معرفی‌شدگان است.

مدیرکل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) خراسان‌جنوبی با تأکید بر اینکه بیمه برکت علاوه بر هزینه‌های درمان زوج‌های نابارور مناطق روستایی، هزینه‌های زایمان آن‌ها را نیز تأمین می‌کند، افزود: زوج‌های نابارور روستایی می‌توانند با مراجعه به سایت برکت خانواده از خدمات حمایتی درمان ناباوری طرح برکت خانواده استفاده کنند.

موسوی اضافه کرد: نام‌نویسی زوجین به‌صورت اینترنتی از طریق وب سایت barakatkhanevade.ir  انجام می‌شود و افراد متقاضی می‌توانند از طریق این وبسایت ثبت‌نام کرده و با بارگذاری مدارک مورد نیاز برای ثبت‌نام این طرح درخواست دهند.

«رونق تولید» به سبک ستاد فرمان امام| از ایجاد ۱۲ هزار شغل تا اجرای ۳۹ پروژه آبرسانی

مدیرکل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) خراسان‌جنوبی گفت: طرح‌های اشتغالزایی این نهاد علاوه بر ایجاد فرصت‌های کسب وکار در مناطق محروم، مهاجرت معکوس روستاییان و رونق تولید را نیز به دنبال داشته است.

«رونق تولید» به سبک ستاد فرمان امام| از ایجاد ۱۲ هزار شغل تا اجرای ۳۹ پروژه آبرسانی

سیدمجتبی موسوی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در بیرجند، اظهار داشت: ستاداجرایی فرمان امام(ره) با توجه به ضرورت ایجاد اشتغال پایدار برای روستانشینان با تلاش و راهنمایی‌های انجام شده، فعالیت‌های جهادی خود را در این حوزه آغاز کرده است.

وی با بیان اینکه این نهاد از سال ۱۳۹۷ در اجرای طرح‌های اشتغالزایی خراسان‌جنوبی ورود پیدا کرده و هم‌اکنون ۴۲۴ روستا زیر پوشش این طرح‌ها قرار دارند، بیان داشت: طرح‌های اشتغالزایی بنیاد برکت با هدف کمک به اشتغال، توسعه روستاها و کمک به قشر آسیب‌دیده و محروم و کم‌درآمد اجرا می‌شود.

مدیرکل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) خراسان‌جنوبی در خصوص تسهیلات در نظر گرفته شده برای طرح‌های اشتغال، تبیین کرد: ستاد اجرایی فرمان امام(ره) تا سال ۱۴۰۰، ۳۰۰ میلیارد تومان تسهیلات قرض‌الحسنه برای اجرای طرح‌های اشتغالزایی در استان متعهد شده است.

ایجاد ۱۲ هزار شغل در استان

موسوی با تأکید بر اینکه با پرداخت این تسهیلات تا سال ۱۴۰۰، ۵ هزار و ۳۰۰ طرح با ظرفیت ۱۲ هزار شغل مستقیم و غیر مستقیم در استان ایجاد می‌شود، تصریح کرد: ۳۰ تسهیل‌گر در ۱۱ شهرستان استان در راستای اجرای امور طرح‌های اشتغالزایی اجتماع‌محور با این نهاد همکاری دارند.

وی اضافه کرد: در راستای اشتغال‌زایی پایدار در روستاها، تفاهم‌نامه‌ای بین ستاد با استانداری منعقد شده که با به‌کارگیری ۳۰ تسهیل‌گر و مجری در ۵٠٠ روستای بالای ۵۰ خانوار ۱۶۰ میلیارد تومان تسهیلات قرض‌الحسنه اشتغال پرداخت شد.

افراد بیکار یا افرادی که کمتر از ۷۰۰ هزار تومان در ماه درآمد دارند، مشمول حمایت ما در طرح اشتغال روستایی هستند

مدیرکل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) خراسان‌جنوبی با بیان اینکه از ابتدای این طرح تاکنون حدود ۳۰۰ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده است، افزود: افراد بیکار یا افرادی که کمتر از ۷۰۰ هزار تومان در ماه درآمد دارند، مشمول حمایت ما در طرح اشتغال روستایی هستند.

موسوی از اعطای تسهیلات تا سقف ۴۰ میلیون تومان در روستا‌های بالای ۵۰ خانوار استان خبر داد و توضیح داد: این تسهیلات به‌صورت قرض‌الحسنه و با دوره تنفس شش ماهه است که به طرح‌های پرورش دام سبک، سنگین و صنایع‌دستی پرداخت می‌شود.

«رونق تولید» به سبک ستاد فرمان امام

تاکنون ۶ هزار و ۳۰۰ طرح عمرانی، زیربنایی، محرومیت‌زدایی، فرهنگی و اشتغالزایی با اعتبار بیش از یک هزار میلیارد تومان اجرا شده است

وی با اشاره به اینکه طرح‌های اشتغالزایی این نهاد علاوه بر ایجاد فرصت‌های کسب وکار در مناطق محروم، مهاجرت معکوس روستاییان و رونق تولید را نیز به دنبال داشته، اضافه کرد: تاکنون ۶ هزار و ۳۰۰ طرح عمرانی، زیربنایی، محرومیت‌زدایی، فرهنگی و اشتغالزایی با اعتبار بیش از یک هزار میلیارد تومان اجرا شده است.

مدیرکل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) خراسان‌جنوبی تصریح کرد: در حال حاضر بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان امام(ره) در ۴۹۶ طرح عمرانی، زیربنایی و محرومیت‌زدایی با اعتبار ۳۵ میلیارد تومان مشارکت دارد که ۶۰ درصد این طرح‌ها تا پایان سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد.

بنیاد برکت در میدان آبرسانی به روستاها

موسوی به ورود بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان امام به پروژه‌های آبرسانی اشاره و اعلام کرد: ۳۹ پروژه آبرسانی به روستاهای استان توسط این نهاد در حال اجرا است که ۲۵ پروژه تکمیل و به بهره‌برداری رسیده که با افتتاح مابقی پروژه‌ها بیش از ۱۱ هزار نفر از جمعیت روستایی استان از نعمت آب شرب سالم و بهداشتی بهره‌مند می‌شوند.

بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان امام تاکنون در ۴۳ مجتمع آبرسانی خراسان‌جنوبی با اعتبار ۲۰ میلیارد تومان مشارکت  داشته است

وی ادامه داد: بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان امام تاکنون در ۴۳ مجتمع آبرسانی خراسان‌جنوبی با اعتبار ۲۰ میلیارد تومان مشارکت  داشته است.

مدیرکل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) خراسان‌جنوبی خاطرنشان کرد: بنیاد برکت در ۸۶ پروژه مدرسه‌سازی با اعتبار۲۸ میلیارد تومان مشارکت دارد که از این تعداد تاکنون ۳۴ پروژه تکمیل و به بهره‌برداری رسیده و مابقی نیز در دست تکمیل است.

انتهای پیام/۳۴۰۳/ح

 

 

 

 

 

به میزبانی دانشگاه بیرجند برگزار شد:

پیش همایش اولین همایش بین المللی روابط ایران و افغانستان/ گرامیداشت یکصدمین سال روابط ایران و افغانستان

 ۰۹ تیر ۱۴۰۰ | ۰۸:۲۱ کد : ۱۳۵۵۹ اخبار برگزیده اخبار ستادی
تعداد بازدید:۲۷
وبینار اولین همایش بین المللی روابط ایران و افغانستان وگرامیداشت یکصدمین سال روابط ایران و افغانستان شامگاه سه‌شنبه ۸ تیر ۱۴۰۰ توسط دانشگاه بیرجند  با مشارکت دفتر همکاری‌های بین المللی وزارت علوم تحقیقات و فناوری، وزارت امور خارجه، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشگاه کابل، دانشگاه فردوسی مشهد، دانشگاه هرات، دانشگاه سیستان و بلوچستان و دانشگاه بلخ و به میزبانی دانشگاه بیرجند برگزار شد.
پیش همایش اولین همایش بین المللی روابط ایران و افغانستان/ گرامیداشت یکصدمین سال روابط ایران و افغانستان

به گزارش روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه بیرجند، دکتر احمد خامسان، رئیس دانشگاه بیرجند در این مراسم عنوان کرد: اشتراکات فرهنگی و زبانی در ایجاد روابط عمیق و تحکیم روابط بین ایران و افغانستان نقش مؤثری دارد. دکتر خامسان با بیان اینکه واقعیت امر این است که ما افغانستان را دوست و برادر خود می دانیم، افزود: امیدواریم با برگزاری این نشست‌های علمی به توسعه و امنیت پایدار بین دو کشور کمک کنیم. وی ضمن اشاره به  گروه پژوهشی افغانستان شناسی در دانشگاه بیرجند افزود:  بیش از ۱۵ سال است که این گروه پژوهشی در دانشگاه بیرجند تأسیس شده و امیدواریم ارتقای دوجانبه علمی را در دو کشور افزایش دهیم. رئیس دانشگاه بیرجند با اشاره به توانمندی ذاتی نیروی انسانی و طبیعی دو کشور، ادامه داد: شایسته است افغانستان کشوری آباد، آزاد و مستقل  و با انگیزه برای جوانان باشد و دانشگاه بیرجند برای رسیدن به این نتیجه از هیج کمکی دریغ نمی‌کند. دکتر خامسان یادآور شد: در جلسه هیئت امنای دانشگاه موافقت شد تا از سال تحصیلی جاری بورسیه  برای دانشجویان افغانستانی در نظرگرفته شود.

تقویت پیوندهای دو کشور مبنای ایجاد منطقه قوی
سفیر جمهوری اسلامی ایران در کابل نیز ضمن اشاره بر گسترش خشونت و شرایط سخت در افغانستان، بر نقش ایران در تأمین اجماع منطقه‌ای برای حمایت از روند صلح افغانستان تأکید کرد. دکتر بهادر امینیان با بیان اینکه امیدوارم این همایش آغازگر ارتباط مناسب برای افغانستان باشد، تأکید کرد: هر اتفاقی که در کشور افغانستان بیفتد هشدار و بحران برای منطقه و ایران است و باید راهکار مناسب برای همکاری قوی برای حل مشکلات این کشور مدنظر باشد. وی با اشاره به اینکه ایران در بعد مسایل فرهنگی، ارتباط نخبگان و پیوند ترانزیتی شرایط خوبی با کشور افغانستان دارد، یادآور شد: افغانستان هم علیرغم فقر و مشکلات اقتصادی از پتانسیل‌های خوبی برای توسعه برخوردار است که می‌توان برای توسعه منطقه از آن بهره گرفت. وی با بیان اینکه  امیدوارم از این تنگه سخت که در آن بسر می‌بریم بگذریم افزود: یکصدمین سال روابط ایران و افغانستان را به  فال نیک بگیریم و به امید خدا وارد مرحله جدید شده تا منطقه توسعه پیدا کند.

تجربه صد ساله: نگاهی به مناسبات بهتر در آینده
سفیر جمهوری اسلامی افغانستان در تهران  هم  در این وبینار خاطرنشان کرد:  رابطه دوجانبه میان ایران و افغانستان رابطه‌ای خاص و منحصر به‌ فرد و در واقع در سطح جهانی کم‌نظیر است.  عبدالغفور لیوال ادامه داد:  به دلیل همسایگی، مسلمان بودن و داشتن مرز مشترک و اشتراکات فرهنگی، در سیاست خارجه ایران کشوری استراتژیک محسوب می شود. وی ضمن گرامیداشت یکصدمین ایران و افغانستان، عنوان کرد: سابقه صد ساله روابط ایران و افغانستان یک روابط دیپلماتیک است و من باور دارم ارتباط گرم می‌تواند به مناسبات خوب و پرمنفعت دوکشور کمک کند و حسن همجواری و هم فرهنگی برای ما یک نعمت است. وی با اشاره به تلاش برای شناخت و دیدگاه‌های مناسب  بین دو کشور، ادامه داد: دو کشور همسایه هم فرهنگ و هم کیش هستیم و من به تعمیق روابط حسنه در قلب آسیا  بین ایران  و افغانستان خوشبین هستم.
فرصت های پیش رو در مباحث علمی ایران و افغانستان
دکتر گنجی، مشاور امور بین الملل دانشگاه سیستان و بلوچستان نیز عنوان کرد: ما با کشور افغانستان در بخش های شمالی میانی و جنوبی و زابل هم مرز هستیم و این یک حلقه ارتباط خوب برای تعاملات بیشتر علاوه براشتراک دیگر با این کشور است.  دکتر گنجی خاطر نشان کرد: زبان می‌تواند برای توسعه علمی مؤثر باشد زبان مادری مشترک بین دو کشور نیز می‌تواند برای همکاری علمی اثر بخش باشد.  وی با بیان اینکه ارتباط علمی خوبی با دانشگاه‌ها و مراکز علمی افغانستان داریم، افزود: به دلیل نزدیکی این دو کشور تحصیل برای دانشجویان ارزان تر از سایر کشورهاست و متقاضیان می‌توانند دغدغه کمتری داشته باشند. وی عنوان کرد: دانشگاه سیستان و بلوچستان ظرفیت بالای برای جذب دانشجویان افغانستانی دارد و آمادگی همکاری مؤثر با دانشگاه‌های این کشور و همایش‌های مشترک با کشور افغانستان هستیم.
جامعه شناس و استاد دانشگاه علامه طباطبایی نیز به نقش مؤثر گفتمان و مطالعه موردی افغانستان تأکید کرد.  دکتر وحید شالچی گفت: از آن‌جا که هیچ دو ملتی در جهان به اندازه ایرانی‌ها و افغانستانی‌ها با هم شباهت‌های فرهنگی و تاریخی ندارند، می‌توان گفتمان مؤثری برای تبادل اطلاعات و همکاری داشت. وی برگزاری وبینار گرامیداشت روابط ایران و افغانستان را با اهمیت دانست و افزود: دانشگاه طباطبایی نیز در کنار سایر دانشگاه‌ها آمادگی همکاری هر چه بیشتر علمی با کشور دوست و همسایه دارد.

ظرفیت‌ها و چالش‌های همکاری‌های علمی و فرهنگی
رئیس گروه همکاری‌های دو جانبه علمی مرکز همکاری‌های علمی بین المللی دانشگاه  فردوسی مشهد نیز در این وبینار بیان کرد: با توجه به پیوندهای عمیق افغانستان و همجواری با ایران دانشجویان افغانستانی از دانشگاه فردوسی بورسیه دریافت می‌کنند و چندین تفاهم نامه بین دو کشور بسته شده است. دکتر  عذرا قندهاریون با اشاره به اینکه دانشگاه فردوسی بیش از ۲ هزار و ۴۰۰ دانشجوی خارجی دارد افزود: این دانشگاه رتبه یک در جذب دانشجوی خارجی داشته و دانشجویان افغانستانی رتبه اول در بین دانشجویان خارجی دارند.
وی  با اشاره به اهمیت گسترش روابط دانشگاه فردوسی مشهد با دانشگاه‌های استان‌های شرقی کشور افغانستان  یادآور شد: امضای تفاهم‌نامه همکاری دانشگاه‌های  افغانستان گامی بزرگ در این حوزه بوده است. وی ادامه داد: دانشگاه فردوسی بیش از هزار دانشجوی افغانستانی دارد که بیشتر آنها آقایان هستند.
نورجهان یوسفزی رئیس دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه کابل از دیگر مهمان این وبینار بود که در مورد روابط دیرینه بی نیاز از ترجمان و واسطه با لهجه شیرین دری صحبت کرد. مشترکات فرهنگی ایران و افغانستان و چگونگی تقویت آن نیز موضوع دیگر این همایش بودکه دکتر فریدالله فرهمند رئیس دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه  کابل درخصوص آن به گفتگو پرداخت و همچنین دکتر حسن کلاته رئیس گروه همکاری‌های دو جانبه علمی مرکز همکاری‌های علمی بین المللی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری جمهوری اسلامی ایران به  بررسی نقش همکاریهای علمی دو جانبه ایران و افغانستان پرداخت.
دانشگاه  بیرجند با توجه به پیوندهای فرهنگی، عمق استراتژیک، مرز مشترک میان این استان و کشور افغانستان و به طور خاص استان‌های مجاور و همچنین وجود گروه پژوهشی افغانستان در نظر دارد همایش بین المللی یکصد سال روابط ایران و افغانستان: فراز و فرود، چالش ها، فرصت ها و چشم انداز‌ها را با همکاری دانشگاه‌هایی از کشور ایران و افغانستان برگزار نماید.

 

 

 

 

با هدف گرامی‌داشت سالروز شهادت دکتر بهشتی؛

ویژه برنامه «بوی بهشت می‌آید» در کانون فردوس برگزار شد/۲

مرکز فرهنگی و هنری کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان با هدف گرامی‌داشت سالروز شهادت دکتر بهشتی ویژه برنامه بوی بهشت می آید را برگزار کرد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی در این ویژه برنامه که با مشارکت کتاب‌خانه سیار روستایی هم‌زمان با ۸ تیر ماه ۱۴۰۰ به صورت مجازی برگزار شد، اعضا با شخصیت شهید بهشتی و واقعه هفتم تیر ماه ۱۳۶۰ بیشتر آشنا شدند.

گفتنی است معرفی کتاب، مسابقه، بحث آزاد، پاسخ‌گویی به سوالات اعضا و… از بخش‌های این ویژه برنامه بود.

 

 

اجرای موفق طرح بیابانزدایی در خراسان جنوبی/

اجرای موفق طرح بیابانزدایی در خراسان جنوبی

 استان خراسان جنوبی با اجرای ۱۷ هزار و ۷۲۹ هکتار نهالکاری، ۱۵ هزار و ۹۲۵ هکتار مدیریت روان‌ آب سطحی و ۶۰۰ هکتار مالچ پاشی توانسته نقش مهمی در جلوگیری از اثرات منفی ریزگردها و شن‌های روان داشته باشد.

به گزارش ایرنا استان خراسان جنوبی با مساحت ۱۵ میلیون و ۷۹ هزار و ۷۱۷ هکتار، حدود ۹ درصد از مساحت کشور را به خود اختصاص داده است که مساحتی معادل ۱۴ میلیون و ۵۶۲ هزار و ۹۵۰ هکتار را عرصه‌های منابع طبیعی تشکیل می‌دهد که در قالب حوزه‌های آبخیز با رویکرد جامع و سیستمیک مدیریت می‌شود.

این استان با قرار داشتن بر روی کمربند خشک و نیمه خشک نیمکره شمالی دارای ذخایر آبی بسیار ضعیف و نزولات جوی کم، تبخیر سالانه بسیار شدید و میزان پوشش گیاهی اندک است این شرایط سبب شده از مجموع عرصه‌های بیابانی استان ۳۶ درصد را عرصه‌های بیابانی و ۵۰ درصد را مراتع کم تراکم بیابانی تشکیل دهد.

استان خراسان جنوبی با ۱۲ میلیون و ۹۸۹ هزار و ۲۸۴ هکتار اراضی بیابانی و مراتع کم تراکم بیابانی دومین استان بیابانی کشور است که با توجه به شرایط اقلیمی و جغرافیایی ۸۶ درصد مساحت استان را شامل می‌شود.

بنابراین می‌توان بارندگی کم و پراکنش نامناسب، میزان تبخیر سالانه بیشتر از میزان ریزش نزولات جوی سالانه، فقر پوشش گیاهی و وجود بادهای فرساینده را از ویژگی‌ها نواحی بیابانی استان به‌شمار آورد.

از مجموع مساحت استان سه میلیون و ۱۲۱ هزار و ۴۸۶ هکتار تحت تاثیر فرسایش بادی در ۲۳ منطقه و از این سطح یک میلیون و ۳۸۶ هزار و ۴۷۱ هکتار آن جزو کانون‌های بحرانی فرسایش بادی در ۲۸ کانون بوده که در تمام شهرستان‌های استان پراکنده است.

میزان خسارت فرسایش بادی به مناطق زیستی و اقتصادی در کانون‌های بحرانی فرسایش بادی استان سالانه حدود ۲۰۲ میلیارد و ۵۲۵ میلیون ریال برآورده شده است.

به همین منظور تور رسانه‌ای ۲ روزه و بازدید خبرنگاران از طرح‌های مقابله با بیابانزایی شهرستان سرایان برگزار شد.

اجرای موفق طرح بیابانزدایی در خراسان جنوبی

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی در این بازدید گفت: در عرصه‌های بیایانی کشور و استان یکی از مشکلات اساسی جهانی، ملی و منطقه‌ای مساله تغییر اقلیم و تخریب سرزمین است که برآیند آن به شکل فرسایش خاک (بادی یا آبی) خود را نشان می‌دهد.

علیرضا نصرآبادی افزود: در عرصه فرسایش بادی بحث بیابان‌زایی را داریم که با توجه به حساسیت‌های اقلیمی، جغرافیایی و منطقه‌ای که بر استان حاکم است سبب شده دومین استان بیابانی و پنجمین استان درگیر با پدیده گرد و غبار در کشور باشیم.

وی با بیان اینکه پدیده بیابان‌زایی تبعات مستقیم و غیرمستقیم متفاوتی دارد اظهار داشت: حرکت ماسه‌های روان یکی از این تبعات است که در منطقه سه قلعه امکان ادامه فعالیت و استمرار بخش کشاورزی و دامداری حتی سکونت مردم دچار مشکل بود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی تصریح کرد: حرکت و هجوم ماسه‌های روان به سمت مناطق مسکونی مشکلات عدیده‌ای برای ساکنان ایجاد کرده بود بنابراین با جنگل‌کاری از سال ۹۲ تاکنون جلوی هجوم ماسه‌ها گرفته شد.

نصرآبادی تاکید کرد: تا سال ۹۳ تعداد ۲۸ کانون فرسایش بادی در استان وجود داشت که با توجه به تغییرات اقلیمی در این مدت کانون‌ها به ۳۵ مورد رسیده که تمرکز یا مرکزیت عملکردی حرکت ماسه‌های روان در این حوزه‌ها دیده می‌شود.

وی یادآور شد: برای جلوگیری از فرسایش بادی و مدیریت مراتع بیابانی اقداماتی از قبیل احیا و اصلاح مرتع با کاشت گونه‌های مختلف، ذخیره سازی نزولات بارش و رواناب در اراضی کم شیب و دشتی با اجرای هلالی‌های آبگیر و احداث چاله‌های فصلی یا شیارهایی برای ذخیره نزولات همراه با کاشت بذر انجام می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: تثبیت ماسه‌های بادی، شن‌های روان و جلوگیری از گرد و غبار، تبخیر و تخریب بافت خاک به لحاظ شیمایی از جمله مزایای اجرای این طرح‌ها در عرصه‌های بیابانی استان است.

وی بر لزوم حفاظت از عرصه‌های جنگل دست کاشت افزود: با توجه به خشک شدن هوا و کمبود بارندگی مقاومت این گیاهان نیز کمتر می‌شود و با تغییرات اقلیمی برخی گونه‌ها دچار آفاتی مانند شپشک سفید و هجوم ملخ‌های کوهان دار می‌شود.

نصرآبادی ادامه داد: ۱۵ فروردین امسال اولین کانون ملخ کوهان دار در مراتع شهرستان‌های قاینات، فردوس و سه قلعه سرایان مشاهده شد که سه هزار و ۵۰۰ هکتار اراضی آلوده به این آفت شد.

وی اضافه کرد: بیشترین سطح آلودگی با ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار مربوط به منطقه سه قلعه سرایان بود که با مشارکت تشکل‌های مردمی، بسیج، سپاه و مردم منطقه در بازه زمانی کمتر از ۲ ماه مهار شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی بیان کرد: یکی دیگر از مباحث حفاظتی طرح مدیریت جنگل‌های دست کاشت با مدیریت قطع برش است به این صورت که گونه‌هایی که دچار آفت شده‌اند با قطع به موقع و دور کردن از محل از بین برود و با ضایعات آلوده قبل از رشد آفت مبارزه شود.

اجرای موفق طرح بیابانزدایی در خراسان جنوبی

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی هم گفت: یکی از اهداف جنگل‌کاری درعرصه‌های بیابانی علاوه بر وظیفه ذاتی ما در این حوزه، تولید علوفه در مناطقی که پتانسیل رویش گیاهی را از دست داده‌اند است.

غلامرضا آخوندی افزود: در بیابان قاسم آباد سه قلعه شهرستان سرایان سال ۹۲ نسبت به کاشت بذور به منظور جلوگیری از حرکت شن‌های روان، احیای مناطق بیابانی و تولید علوفه اقدام شد.

وی بیان کرد: بطور متوسط در هر هکتار که عملیات احیا و نهالکاری بیولوژیک انجام می‌شود ۷۵ تا ۲۰۰ کیلوگرم علوفه خشک تولید می‌شود که بهره برداران این منطقه برای دام از آن استفاده می‌کنند.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی بیان کرد: ایجاد اشتغال پایدار برای روستاییان منطقه نیز از دیگر اهداف احیای  جنگل‌کاری است چراکه به ازای هر هکتار کار در یک عرصه احیایی، به طور مستقیم ۲ نفر مشغول به کار می‌شوند.

وی جلوگیری از مهاجرت روستاییان و جلوگیری از حرکت ماسه‌های روان را از دیگر اهداف جنگل‌کاری دانست و اظهار داشت: قبل از جنگل‌کاری این منطقه عاری از پوشش گیاهی بود لذا بر اساس طرح‌های مطالعاتی، سیاست‌گذاری، تامین و جذب اعتبار امروز شاهد رضایتمندی مردم هستیم.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سرایان نیز گفت: این شهرستان دارای پنج کانون بحرانی آفریز – موسویه، بشرویه – فردوس، چاه مرجانه، سه قلعه و نوغاب به مساحت ۱۸۷ هزار و ۳۳ هکتار است.

جواد خواجه با اشاره به اجرای طرح‌های مقابله با بیابانزایی در شهرستان افزود: طرح اجرایی مدیریت مناطق بیابانی خور به مساحت ۱۵ هزار و ۱۷۴ هکتار است که تاکنون در سطح ۲ هزار و ۷۲۹ هکتار اجرایی شده است.

وی بیان کرد: همچنین طرح اجرایی بیابان زدایی سه قلعه به مساحت ۲۵۲ هزار و ۸۸۷ هکتار است که تاکنون در سطح هزار و ۵۸ هکتار اجرایی شده است.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سرایان با اشاره به طرح اجرایی مدیریت جنگل‌های دست کاشت سه قلعه به مساحت ۱۹ هزار و ۱۷۷ هکتار تصریح کرد: تاکنون این طرح در سطح پنج هزار و ۲ هکتار و پروژه بین المللی در سطح ۲ هزار و ۸۸۳ هکتار اجرا شده است.

وی یادآور شد: تاکنون در مجموع هزار و ۹۶۹ هکتار نهالکاری و ۲ هزار و ۲۳۰ هکتار مدیریت روان آب در سطح مراتع طبیعی شهرستان سرایان انجام شده است.

عضو شورای شهرک شهید دستغیب سه قلعه سرایان گفت: در گذشته حرکت ماسه‌های روان امان ما را بریده بود و زندگی را بسیار سخت کرده بود.

اجرای موفق طرح بیابانزدایی در خراسان جنوبی

بهمن احمدی افزود: در این منطقه بیش از پنج روستا با جمعیت بالا سکونت دارند که با تبدیل بیابان به جنگ دست کاشت بسیاری از مشکلات منطقه از جمله هجوم شن‌های روان و تامین علوفه دام رفع شد.

وی بیان کرد: با توجه به خشکسالی‌های امسال و کمبود بارندگی، هنوز تا این لحظه جنگل برای چرای دام در اختیار دامداران قرار نگرفته است و امیدواریم به‌زودی جهت تحلیف دام واگذار شود.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی در بازدید از یکی دیگر از جنگ‌های سه قلعه سرایان گفت: تاکنون ۷۰۰ هکتار جنگل کاری در این منطقه انجام شده است و در صورت تامین اعتبار ۴۰۰ هکتار دیگر نیز اجرا خواهد شد.

آخوندی افزود: امسال به دلیل عملکرد خوب استان در عملیات بیابان‌زدایی و بیولوژیک بین ۳۱ استان کشور به استان خراسان جنوبی قول مساعد داده شد تا ۲ برابر اعتبار سال گذشته اعتبار در اختیار استان قرار گیرد.

وی ادامه داد: در این زمینه پیشنهادات شهرستان‌ها اخذ شده است و به محض اختصاص اعتبار بین شهرستان‌ها توزیع خواهد شد.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی تصریح کرد: اعتبار سال آبی جاری در قالب احیای مراتع بیابانی ۹۸ میلیارد تومان بود که حداقل ۲ برابر افزایش خواهد یافت.

 

 

 

 

 

۳۱ روستای خراسان جنوبی به شبکه ملی اطلاعات متصل شدند

 ۳۱ روستای خراسان جنوبی به شبکه ملی اطلاعات متصل شدند

 مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان جنوبی گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۳۱ روستای استان با اعتبار بیش از ۲۷ میلیارد تومان به شبکه ملی اطلاعات متصل شدند.

مصطفی بهی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در زمینه اتصال این روستای به اینترنت پرسرعت ۱۸ سایت احداث و یا ارتقا یافته‌اند و بیش از هفت هزار خانوار از مزایای آن برخوردار شدند.

وی با بیان اینکه اکنون ۷۰ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار خراسان جنوبی به شبکه ملی اطلاعات متصل هستند، اضافه کرد: تا پایان سال جاری ۳۰۰ روستای خراسان جنوبی به شبکه ملی اطلاعات متصل خواهند شد و  در مجموع با این اقدام تمامی روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان به این شبکه متصل می‌شوند.

بهی با اشاره به روند اجرای پروژه‌های ارتباطی در سطح استان اظهار داشت: پیرو پایش‌های انجام شده از روستاهای استان و با پیگیری لازم توسط این اداره کل، فهرست روستاهای فاقد اینترنت و یا پوشش همراه احصا و با  تخصیص اعتبار از محل طرح توسعه ارتباطات روستایی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای اجرای پروژه‌های ارتباطی به اپراتورهای مربوطه (همراه اول، ایرانسل و های وب) ابلاغ می‌شود.

وی اظهار داشت: اجرای پروژه‌های ارتباطی روستایی در ۲ حوزه توسعه پوشش همراه و اتصال روستاها به شبکه ملی اطلاعات در دستور کار است و طی یکسال گذشته از این محل حدود چهارده هزار خانوار روستایی به شبکه ملی اطلاعات متصل شده اند.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان جنوبی گفت: در توسعه ارتباطات روستایی استان فقط توسعه کمی را در نظر نگرفته‌ایم بلکه توسعه کیفی هم مدنظر بوده است و برای توسعه شبکه پهن باند و ارتقای کیفیت ارتباطات روستایی، طرح توسعه شبکه فیبر نوری روستایی از محل منابع وزارتخانه و با همکاری مخابرات منطقه را طی سال گذشته به میزان ۲۶۵ کیلومتر در سطح استان آغاز کردیم تا مراکز مخابراتی، سایت‌ها و مراکز تلفن روستایی در بستر فیبر نوری قرار گیرند.

 

 

 

صادرات در امنیت کامل

رعایت پروتکل‌ها در ماهیرود به ۹۰ درصد رسید/۳

رعایت پروتکل‌ها در ماهیرود به ۹۰ درصد رسید/صادرات در امنیت کامل

بیرجند-مدیرکل گمرکات خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه رعایت پروتکل‌ها در مرز به حدود ۹۰ درصد رسیده است، گفت: درگیری‌های افغانستان تأثیری در تبادلات تجاری از طریق مرز ماهیرود نداشته است.

حسن رحیمی زاده در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: تا آنجایی که بررسی‌ها و رصد ما نشان می‌دهد درگیری‌هایی که در کشور افغانستان وجود دارد هیچ تأثیری بر میزان تبادلات تجاری و روند صادرات و واردات بین ایران و کشور همسایه از طریق مرز ماهیرود نداشته است.

مدیرکل گمرکات خراسان‌جنوبی بیان‌کرد: تجار و فعالان اقتصادی ما در حال حاضر بدون هیچ خطر امنیتی و در آرامش کامل کار صادرات و واردات را ماهیرود انجام می‌دهند و فعلاً مسئله خاصی وجود ندارد هر چند اطلاعات دقیق و کامل درباره مسائل امنیتی را باید از مسئولان مربوط پرسید.

رحیمی زاده در زمینه ویروس جهش یافته کرونا یا همان ویروس هندی از مرزهای شرقی کشور ادامه‌داد: ما به این مسئله وقوف داریم و بر اساس تأکیدات در ستاد ملی کرونا و ستاد کرونای استان نهایت تلاش را برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مرز انجام می‌دهیم.

وی گفت: براساس آماری که کارشناسان دانشگاه علوم پزشکی ارائه می‌دهند رعایت پروتکل‌ها توسط عوامل اجرایی در گمرک، کارگران ایرانی و افغانستانی در مرز و رانندگان بیش از ۹۰ درصد بوده است و بر استمرار روند رعایت مسائل بهداشتی تأکید ویژه‌ای داریم.

مدیرکل گمرکات خراسان‌جنوبی اظهار کرد: ورود مسافر از طریق مرز ماهیرود از کشور افغانستان ممنوع است ولی اگر فردی به دلایل ضروری مانند مسائل اداری و …از مرز وارد شود حتماً از او تست pcr گرفته می‌شود و مراقبت‌های لازم انجام می‌شود.

رئیس اداره آب و فاضلاب فردوس:

۳۱ درصد آب شرب شهرستان فردوس هدر می رود

۳۱ درصد آب شرب شهرستان فردوس هدر می رود

 رئیس اداره آب و فاضلاب شهرستان فردوس از هدررفت ۳۱ درصدی آب شرب لوله کشی در این شهرستان خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، مجید شریف زاده ظهر سه شنبه در نشست خبری بمناسبت هفته صرفه جویی در مصرف آب با بیان اینکه به تناسب اعتباراتی که اختصاص می یابد شبکه توزیع آب را بازسازی می کنیم تصریح کرد: برای نوسازی تمام شبکه فرسوده شهرستان به اعتبار چندین میلیاردی نیاز است که فعلا این کار مقدور نیست و علاوه بر این مجدد شبکه قبلی به علت گذشت زمان دچار فرسودگی می شود.

وی مهمترین مشکل آینده ایران و به تبع آن استان خراسان جنوبی و فردوس را کمبود آب آشامیدنی دانست و افزود: تا کنون ۱۸۰۰ روستا در استان به دلیل نبود آب خالی از سکنه شده و این زنگ خطری است که باید مسئولان امربه فکر تامین آب استان باشند.

وی کمبود آب در شهرستان فردوس را نیز مهم دانست و گفت: اگر مخازن ذخیره آب نباشد برای تامین آب شرب مردم با مشکل مواجه می شویم ولی این مخازن در شب آب گیری و درروز به مصرف مردم می رسد.

شریف زاده با اشاره به اقداماتی که در حوزه صرفه جویی در مصرف انجام شده گفت: با فرهنگ سازی و صرفه جویی توانسته ایم کاری کنیم که میزان تولید آب ثابت بماند.

وی کارهای فرهنگی برای دانش آموزان و سایر اقشار جامعه در راستای مدیریت صحیح مصرف آب را از اقدامات مهمی برشمرد که انجام می شود.

رئیس اداره آب و فاضلاب فردوس با اشاره به اینکه مشترکان آب به سه بخش خوش مصرف، پرمصرف و بد مصرف تقسیم شده اند خاطرنشان کرد: در برخی شهرهای مجاور ۴۰ درصد بیشتر از الگوی مصرف، مردم آب مصرف می کنند.

وی یکی از کارهایی که به عنوان پایلوت در فردوس شروع شده را استفاده ازآب باران و آب خاکستری دانست و گفت: استفاده از سینک دوم ظرف شویی آشپزخانه به عنوان آب خاکستری برای آبیاری باغچه خانه ها و ذخیره آب باران پشت بام و حیاط منزل می تواند برای مدت یکسال آبیاری باغچه یک خانه کافی باشد.

وی تاکید کرد: از ۳۱ روستای شهرستان فردوس، ۲۱ روستا یا با تانکر آب شربشان تامین و یا شبکه آب شرب این روستاها جداست. .

شریف زاده با بیان اینکه ۴۵۰ فنجان آب موقوفه حیاض شهر و ۴۰ فنجان نیز در روستا مهرانکوشک برای آب شرب مردم وقف شده تصریح کرد: با جلساتی که با مسئولان اوقاف داشتیم زیرساخت های هدایت این آب برای شرب در حال مهیا شدن است که تا کنون ۵۰ درصد پیشرفت داشته است.

رئیس اداره آب و فاضلاب فردوس گریزی نیز به پروژه فاضلاب فردوس زد و گفت: تا کنون ۱۸ میلیارد تومان در این پروژه هزینه شده و ۲۹ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی افزود: برای احداث تصفیه خانه فاضلاب تا کنون سه بار فراخوان دادایم ولی کسی شرکت نکرده است.

شریف زاده تابستان امسال را به گفته کارشناسان گرمترین تابستان در ۵۰ سال گذشته دانست و به طور مثال گفت: همین امروز مصرف آب مردم به نسبت مشابه چنین روزی در سال گذشته ۲۰ درصد افزایش داشته است.

وی تذکر لسانی در حوزه مدیریت صحیح آب را مهم دانست و از خبرنگاران و رسانه خواست در بخش فرهنگ سازی مصرف درست آب کمک کنند تا همه مردم به اهمیت این موضوع پی برده وبدانند باید در مصرف آب صرفه جویی کنیم.

 

 

معاون استاندار خراسان جنوبی:

تجهیز دهیاری‌های خراسان جنوبی ضروری است/

 تجهیز دهیاری‌های خراسان جنوبی ضروری است

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی بر ضرورت توجه به موضوع تجهیز و تقویت دهیاری‌های استان تاکید کرد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی محمد فرهادی در نشست مشورتی بخشداران و دهیاران منتخب استان که با حضور معاون امور دهیاری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور برگزار شد، افزود: حضور باشکوه مردم ولایت محور و همیشه در صحنه استان در انتخابات اخیر و کسب رتبه نخست بیشترین میزان مشارکت مردم در انتخابات در سطح کشور مایه فخر و مباهات است.

وی با اشاره به شرایط، موقعیت جغرافیایی، اقلیم منطقه و نامتناسب بودن جمعیت و گستره استان از توزیع اعتبارات برمبنای جمعیت انتقاد کرد و گفت: یکی از شاخص‌هایی که باید اصلاح شود شاخص توزیع اعتبار بر مبنای جمعیت است که برای مناطق کمتر توسعه یافته‌ای مثل خراسان جنوبی که وسعت زیاد و جمعیت کمی دارند، عین بی‌عدالتی محسوب می‌شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی تاکید کرد: تراکم جمعیتی در استان، به میزان ۶ نفر در هکتار است و این یعنی قطر خراسان جنوبی از دورافتاده ترین نقاط روستایی شهرستان‌های طبس تا نهبندان به بالای ۸۰۰ کیلومتر می‌رسد.

فرهادی اظهار داشت: این بعد مسافت، افزایش هزینه‌های خدمات‌رسانی به مردم را به دنبال دارد.

وی به لزوم فعال شدن اعتبارات دهیاری‌ها در مناطق مرزی اشاره کرد و گفت: در گذشته سرفصل اعتباری  برای دهیاری‌های مرزی در نظر گرفته شده بود که در تثبیت جمعیت در مناطق مرزی اهمیت ویژه‌ای داشت.

فرهادی ادامه داد: با عنایت به نقش این اعتبارات در ایجاد امنیت پایدار در مرز و کشور، باید دوباره احیا شود و به‌ویژه به استان‌های مرزی اختصاص یابد.

وی به لزوم اختصاص سهمیه ماشین‌آلات عمرانی به دهیاری‌های استان تاکید کرد و گفت: عمده روستاییان در سطح استان یا دامدارند یا کشاورز و با توجه به خشکسالی های طولانی  ۲ دهه گذشته، امسال خراسان جنوبی خشکسالی بی‌سابقه‌ای را شاهد است.

فرهادی تصریح کرد: وزارت جهاد کشاورزی به جهت کاهش تبعات خشکسالی و مشکلاتی که مردم با آن دست به گریبان هستند، در خراسان جنوبی و ۹ استان دیگر به دنبال خرید دام مازاد دامداران و عشایر است.

وی خاطرنشان کرد: یکی از راه‌های تقویت دهیاری‌ها و کمک به پایداری درآمد آنها، افزایش ظرفیت ماشین‌آلات است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی به کمبود ماشین آلات و تجهیزات آتش نشانی نیز اشاره کرد و بر ضرورت تقویت ظرفیت ماشین‌آلات و تجهیزات آتش نشانی در دهیاری‌ها  تاکید کرد.

فرهادی گفت: در حادثه‌ای که در مرز ماهیرود رخ داد از ۵۰ درصد ماشین‌آلات آتش‌نشانی‌ها و دهیاری‌ها برای مهار آتش‌سوزی استفاده شد.

وی با تاکید بر ساماندهی پسماندهای روستایی اظهار داشت: ساماندهی پسماندها از جمله مواردی است  که با توجه به اهمیتی که درحفظ محیط زیست دارد، باید مورد توجه قرار گیرد.

فرهادی ادامه داد: براساس راهکار ارائه شده، روستاهای در فاصله ۵۰ کیلومتری شهرها به صورت مشترک از امکانات سایت دفن پسماند شهرداری‌ها استفاده می‌کنند.

وی افزود: دهیاری‌ها در صورت داشتن امکانات می‌توانند  زباله را به محل‌های تعیین شده برسانند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: به موضوع ساماندهی پسماند روستاهای بالای  ۵۰ کیلومتر نیز باید نگاه ویژه‌ای شود.

فرهادی به لزوم رفع مشکل استخدامی دهیاران اشاره کرد و گفت: با داشتن امنیت شغلی، دهیاران برای تدبیر امور حوزه کاری خود وقت بیشتری صرف خواهند کرد.

وی با بیان اینکه در دفتر فنی وزارت کشور در خصوص  ماده ۹۹ اتفاقات خوبی در حال رقم خوردن است، خاطرنشان کرد: ما در کمیسیون ماده ۹۹  هیچ تحکم قانونی برای برخورد با متخلفین نداریم و این دست و پای ما را بسته است.

 

 

 

 

در کمیته استانی هیات امنای دانشگاه فرهنگیان مطرح شد؛
ضرورت توجه به کیفیت آموزشی دانشگاه فرهنگیان/ گسترش کمی از دستور کار خارج شد
کمیته استانی هیات امنای دانشگاه فرهنگیان خراسان جنوبی با گسترش کمی و رشته ای این دانشگاه در شرایط فعلی مخالفت کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، کمیته استانی هیات امنای دانشگاه فرهنگیان خراسان جنوبی پیش از ظهر امروز (۹ تیر) با حضور همه اعضا و به ریاست استاندار خراسان جنوبی تشکیل جلسه داد که در این جلسه اعضا با گسترش کمی و رشته ای این دانشگاه در شرایط فعلی موقتا مخالفت کردند.

دانشگاه فرهنگیان در کشور سبقه ای بیش از یک قرن دارد. دانشگاهی که تاکنون نام های مختلفی به خود دیده است، دانشسرا، مرکز تربیت معلم، مجتمع آموزشی پیامبر اعظم(صلی الله علیه وآله) و نهایتا دانشگاه فرهنگیان.

خراسان جنوبی جزو استان‌های فرهنگی و معلم پرور کشور است که از گذشته ها این استان را در کشور به تربیت معلم و آموزش می شناسند، اولین مرکز تربیت معلم در خراسان جنوبی در سال ۱۳۱۶ با نام دانشسرا با هدف تامین نیروی انسانی متعهد و متخصص برای آموزش و پرورش راه اندازی شده است.

هم اکنون دانشگاه فرهنگیان خراسان جنوبی ۱۶۴۹ دانشجو در سه مرکز تربیت معلم شهید باهنر ویژه پسران، تربیت معلم امام سجاد(علیه السلام) ویژه دختران و مرکز تربیت معلم شهر فردوس در حال تحصیل دارد. علاوه بر اینها ۸۱۰ دانشجوی ماده ۲۸ هم در این سه مرکز دوره یکساله خود را می گذرانند.

توجه به کیفیت آموزشی در این دانشگاه، توجه به امکانات و زیرساخت های دانشگاه، بررسی امکان گسترش رشته یا مراکز دانشگاه در شهرستان ها، همچنین بررسی راهکارهای جبران کمبود نیروی دانشگاه فرهنگیان و مهمترین موضوع بررسی چالش های پیش روی ساختمان در حال احداث این دانشگاه در بیرجند از مهمترین نکاتی بود که ضرورت داشت تا کمیته استانی هیات امنای دانشگاه فرهنگیان خراسان جنوبی امروز با حضور «حمید ملانوری» استاندار خراسان جنوبی و جمعی از اعضای هیات امنا در استانداری برگزار شود.

فعالیت دانشگاه فرهنگیان در بیرجند و فردوس

«ایرج مهدی زاده»، رئیس دانشگاه فرهنگیان خراسان‌جنوبی در این جلسه با ارائه گزارشی از شرایط و وضعیت کنونی دانشگاه در خراسان جنوبی گفت: در حال حاضر دانشگاه فرهنگیان در استان با هدف آموزش نیروی انسانی برای آموزش و پرورش؛ دو گروه دانشجو را تعلیم می دهد.

وی با بیان اینکه گروه اول قبولی های کنکور سراسری هستند که سالانه حدود ۲۶۰ دانشجو از این طریق جذب دانشگاه می شوند و اینها طی یک دوره چهار ساله، آموزش های لازم را فرا می گیرند و بعد هم تعهد ۸ ساله خدمت دارند، گفت: گروه دوم مهارت آموزان ماده ۲۸ هستند که دوره یکساله را در دانشگاه فرهنگیان می گذرانند.

رئیس دانشگاه فرهنگیان خراسان‌جنوبی اظهارداشت: در گذشته ظرفیت پذیرش دانشجو در این دانشگاه در خراسان جنوبی حدود ۳۰ تا ۶۰ دانشجو بود اما در حال حاضر به دلیل نیاز آموزش و پرورش این تعداد به ۲۵۰ نفر رسیده است.

مهدی زاده با اشاره به اینکه پردیس امام سجاد(علیه السلام) در بیرجند خوابگاه استیجاری دارد و مرکز شهید باهنر تنها ۵۰ درصد خوابگاه ملی دارد و ۵۰ درصد دیگر استیجاری است، گفت: با ساخت ساختمان جدید دانشگاه این مشکلات مرتفع خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه این دانشگاه ۲۰ هیات علمی دارد که به نسبت دانشجو پایین است، علاوه بر این ۲۰۰ استاد مدعو از سایر دانشگاهها هم با دانشگاه همکاری دارند، گفت: نسبت استاد به دانشجو در دانشگاه فرهنگیان خراسان جنوبی ۸۱ دانشجو به یک استاد است.

کمبود شدید نیروی انسانی در دانشگاه فرهنگیان

رئیس دانشگاه فرهنگیان خراسان‌جنوبی یک از مشکلات دانشگاه را خالی بودن چارت اداری دانشگاه دانست و گفت: اکنون ۲۹ نفر کادر اداری در دانشگاه کمبود داریم، با توجه به اینکه دانشگاه فرهنگیان تنها می تواند از آموزش و پرورش نیرو بگیرند در خواست مساعدت از سوی اداره کل آموزش و پرورش برای انتقال حداقل ۱۵ نفر از این تعداد را داریم.

مهدی زاده افزود: پیش بینی می شود که برای سال آینده ۲۰۰ دانشجو در پردیس امام سجاد(علیه السلام) و ۲۰۰ دانشجو در پردیس شهید باهنر و ۱۰۰ دانشجو در مرکز فردوس به دانشجویان فعلی اضافه شوند.

وی بیان داشت: همچنین امسال ۱۲۵ دانشجوی پسر و ۸۲ دانشجوی دختر از دانشگاه فرهنگیان فارغ التحصیل و در اختیار آموزش و پرورش برای تدریس قرار می گیرند.

رئیس دانشگاه فرهنگیان خراسان جنوبی با بیان اینکه این دانشگاه هم اکنون ۲۹ پست اداری خالی دارد، گفت: دانشگاه فرهنگیان به دلیل بازنشستگی زیاد کارکنان در چهار سال آینده، تا سال ۱۴۰۳ با سونامی کمبود نیروی انسانی مواجه خواهد شد، چراکه ۸۰ درصد هیات علمی دانشگاه تا ۱۴۰۳ بازنشسته می شوند. همچنین حدود ۶۰ درصد نیروی انسانی اداری دانشگاه تا ۱۴۰۳ بازنشسته می شوند.

رئیس دانشگاه فرهنگیان خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه یکی از مهمترین مشکلات دانشگاه فرهنگیان در خراسان جنوبی نداشتن ساختمان مخصوص دانشگاه بوده است، گفت: سال ۹۸ توانستیم یک قطعه زمین ۱۰ هکتاری را با مساعدت بنیاد مستضعفان و همکاری اداره کل مسکن و شهرسازی برای دانشگاه فرهنگیان بگیریم که عملیات ساخت فاز اول آن آغاز شده است.

مهدی زاده در همین خصوص ادامه داد: زمانیکه برای صدور پروانه به شهرداری مراجعه کردیم، برای یک هکتار فضای ساختمانی مبلغی حدود ۵ میلیارد تومان برای تغییر کاربری درخواست کردند که بسیار سنگین است، به همین دلیل پروژه تاکنون چندین مرتبه پروژه متوقف شده است.

پیشرفت ۱۵ درصدی ساختمان جدید دانشگاه فرهنگیان

همچنین «محمود چاوشان» مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان جنوبی هم در این جلسه به ارائه گزارشی از روند ساخت فاز یک این پروژه پرداخت و گفت: فاز شماره یک این پروژه با ساختمان آموزشی به مساحت چهار هزار متر مربع و در دو طبقه و ۵ بلوک و ساختمان خوابگاهی با ۳۵۰۰ متر مربع در سه طبقه و چهار بلوک عملیات اجرایی آن از سال گذشته آغاز شده است.

وی گفت: این پروژه هم چندین مرتبه توسط شهرداری به دلیل عدم پرداخت مبلغ تغییر کاربری پلمپ شده است که با درخواست از شهرداری و مساعدت شهردار مهلت های ۱۵ روزه به دانشگاه فرهنگیان برای پرداخت مبلغ دادند که توانسته ایم تنها ۵۰۰ میلیون تومان از این مبلغ را به حساب شهرداری بریزیم.

مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس خراسان جنوبی با اشاره به اینکه تاکنون ۱۵ درصد این پروژه پیشرفت فیزیکی دارد، خاطرنشان کرد: شهرداری برای صدور پروانه و تغییر کاربری این هزار متر مبلغ پنج و نیم میلیارد تومان تعیین کرده است که چنانچه پرداخت نشود پروژه مجدد پلمپ خواهد شد.

سونامی کمبود نیرو در آموزش و پرورش تا سال ۱۴۰۳

«محمدعلی واقعی» مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی هم در خصوص کمبود نیروی انسانی دانشگاه فرهنگیان با اشاره به کمبود نیروی انسانی در آموزش و پرورش،گفت: سونامی کمبود نیروی انسانی را در تمام شهرهای استان داریم، چراکه تا سال ۱۴۰۳ بخش زیادی از نیروهای ما بازنشست می شوند.

وی با بیان اینکه سالانه تعدادی از کارکنان آموزش و پرورش برای فعالیت در دانشگاه فرهنگیان مامور می شوند، ادامه داد: تلاش خواهیم کرد که امسال هم حدود ۹ نفر از نیروی انسانی مورد نیاز این دانشگاه را تامین کنیم.

سومین دستور کار جلسه امروز درخواست برای افزایش رشته های الهیات، زبان فارسی و علوم تجربی برای دانشگاه فرهنگیان خراسان جنوبی بود که با مخالف برخی از اعضا روبرو شد.

«احمد خامسان» رئیس دانشگاه بیرجند هم با اشاره به اینکه دانشگاه فرهنگیان خراسان جنوبی با توجه به کمبود امکانات ظرفیت جذب دانشجو و رشته جدید را ندارد، گفت: شاخص وزارت علوم برای دانشگاه بیرجند در بحث دانشجو به استاد ۲۵ به یک است در حالی که دانشگاه فرهنگیان هم اکنون این شاخص ۸۰ به یک است که بسیار بالا است و از کیفیت آموزشی کم می کند.

وی تاکید کرد: دانشجوی خوب با استاد حق التدریسی تربیت نمی شود.

مصوبات جلسه

استاندار خراسان جنوبی هم با اشاره به دستور کار اول جلسه در خصوص مساعدت برای حل مشکلات مابین دانشگاه فرهنگیان و شهرداری گفت: معاونت عمرانی استانداری طی دو هفته آینده جلسه ای را با حضور شهردار بیرجند، معاون عمرانی استاندار، دانشگاه فرهنگیان، نوسازی مدارس و بنیاد مستضعفان برگزار کند تا راهکارهای حل اساسی موضوع داده شود تا در آینده برای آب و برق و گاز و سایر خدمات مجدد دچار مشکل نشوند.

ملانوری در خصوص دستور کار دوم جلسه که در خواست برای افزایش رشته های تحصیلی بود هم با اشاره به اینکه برای افزایش یک رشته باید ضرورت آن در استان به قطعیت برسد، گفت: توسعه دانشگاه فرهنگیان در شرایط فعلی، کیفیت آموزشی دانشگاه را پایین می آورد و لذا نمی توان تصویب کرد.

وی در خصوص کمبود نیروی انسانی هم از معاون سازمان مدیریت برنامه ریزی استان خواست تا جلسه ای را تهران با رئیس سازمان اداری استخدامی بگذارند تا در این خصوص چنانچه امکان پذیر باشد، بخشی از نیروی انسانی دانشگاه فرهنگیان از طریق آزمون استخدامی آموزش و پرورش جذب شود. علاوه بر این اداره کل آموزش و پرورش استان مساعدت لازم را برای در اختیار قرار دادن نیرو به دانشگاه فرهگیان داشته باشد.

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*