اخبار علمی/ محققان: کرونا می تواند شبیه سرماخوردگی معمولی شود

محققان: کرونا می تواند شبیه سرماخوردگی معمولی شود

نتایج یک مطالعه در آمریکا نشان می دهد: بیماری کووید-۱۹ در آینده می تواند همچون سرماخوردگی معمولی شود.

                                                   محققان: کرونا می تواند شبیه سرماخوردگی معمولی شود
به گزارش ایسنا، مدلهای مطالعاتی نشان می دهد: هر چه تعداد بیشتری از بزرگسالان از طریق واکسیناسیون یا ابتلا به کروناویروس تا حدودی در برابر بیماری کووید-۱۹مصون شوند، خطر ابتلا به نوع شدید بیماری در دهه آینده از بین می رود.

بر اساس این مطالعه، کروناویروس جدید که عامل بیماری کووید-۱۹ است نمی تواند طی دهه آینده بیش از سرفه های شایع سرماخوردگی و احتقان بینی باشد.

در این تحقیق، پیش بینی انجام گرفته بر اساس مدل های ریاضی و شامل تجربیاتی است که از همه گیری کنونی در مورد چگونگی تغییر ایمنی بدن در طول زمان بدست آمده است.

محققان آمریکایی تاکید کردند: طی دهه آینده، شدت بیماری کووید-۱۹ ممکن است کاهش پیدا کند زیرا جمعیتی از افراد در برابر آن مصون می شوند. همچنین تغییرات در میزان خطر ابتلا به این بیماری می تواند ناشی از سازگاری واکنش سیستم ایمنی بدن انسان باشد و نه بروز تغییرات در ویروس.

اگرچه ویروس SARS-CoV-۲ شناخته شده ترین عضو خانواده کروناویروسهاست، دیگر کروناویروسهای فصلی در میان جمعیت انسانها در گردش هستند و خطر کمتری دارند.

همچنین بر اساس این مطالعه، تنها افرادی که برای اولین بار در معرض کروناویروس قرار می گیرند کودکانی خواهند بود که به طور طبیعی کمتر در معرض نوع شدید بیماری هستند.

به گزارش ایسنا به نقل از ایندین اکسپرس، با این حال، محققان تاکید کردند که این مدل ها تمامی اثرات بالقوه ای که ممکن است بیماری را تحت تاثیر قرار دهد، شامل نمی شود. به طور مثال اگر انواع جدید ویروس بر مصونیت جزئی افراد غلبه کند، روند بیماری کووید-۱۹ می تواند تشدید شود.

 

 

 

ارتباط مصرف میوه و سبزیجات با کاهش استرس

ارتباط مصرف میوه و سبزیجات با کاهش استرس

نتایج یک تحقیق جدید نشان می دهد رژیم غذایی سرشار از میوه و سبزیجات با استرس کمتر مرتبط است.

به گزارشخبرنگار مهر، یافته محققان دانشگاه ادیت کووان استرالیا نشان می‌دهد افرادی که روزانه حداقل ۴۷۰ گرم میوه و سبزیجات می‌خورند، ۱۰ درصد استرس کمتری نسبت به افرادی دارند که کمتر از ۲۳۰ گرم از این نوع مواد خوراکی مصرف می‌کنند.

طبق توصیه سازمان بهداشت جهانی، حداقل روزانه باید ۴۰۰ گرم میوه و سبزیجات مصرف شود.

در این مطالعه، رابطه بین مصرف میوه و سبزیجات و میزان استرس در بین بیش از ۸۶۰۰ استرالیایی در رده سنی ۲۵ تا ۹۱ سال بررسی شد.

«سیمون راداولی باگاتینی»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می‌گوید: «ما دریافتیم افرادی که بیشتر میوه و سبزیجات مصرف می‌کنند استرس کمتری دارند که بیانگر این موضوع است که رژیم غذایی نقش مهمی در سلامت روان افراد ایفا می‌کند.»

مشکلات سلامت روان در جهان روبه افزایش است و تقریباً از هر ۱۰ نفر، یک نفر با اختلال روانی زندگی می‌کند.

به گفته محققان، کمی استرس عادی است اما استرس طولانی مدت می‌تواند تأثیر چشمگیری بر سلامت روان داشته باشد.

راداولی باگاتینی در ادامه می‌افزاید: «استرس طولانی مدت و کنترل نشده می‌تواند منجر به طیف وسیعی از مشکلات سلامت از جمله بیماری‌های قلبی، دیابت، افسردگی و اضطراب شود، بنابراین ما باید راه‌هایی برای پیشگیری و احتمالاً تسکین مشکلات روانی در آینده پیدا کنیم.»

به گفته محققان، سبزیجات و میوه‌ها حاوی مواد مغذی مهمی مانند ویتامین‌ها، مواد معدنی، فلاوونوئیدها و کاروتنوئیدها هستند که می‌توانند التهاب و استرس اکسایشی را کاهش دهند و در نتیجه باعث بهبود سلامت روان شوند.

التهاب و استرس اکسایشی در بدن از فاکتورهای شناخته شده‌ای هستند که می‌توانند منجر به افزایش استرس، اضطراب و کاهش روحیه شوند.

برای نخستین بار: انتقال ایمنی به کرونا از مادر به فرزند

زنی در ایالات متحده برای اولین بار کودکی با آنتی بادی کووید ۱ ۹را به دنیا آورد.

زنی در فلوریدا پس از دریافت واکسن در حین بارداری، اولین کودکی را که با آنتی بادی کووید-۱۹ متولد شد را به دنیا اورد.

 گاردین در اینباره گزارش می‌دهد، این زن که یکی از پرسنل درمان است، برای دریافت واکسن کووید-۱۹ مدرنا در هفته ۳۶ بارداری خود فراخوانده شد و پس از سه هفته دختر سالمی را به دنیا آورد که دارای آنتی بادی ویروس کووید-۱۹ است.

اولین نوزاد دارای آنتی بادی ویروس کووید-۱۹ به دنیا آمد، مادر او در طول زمان بارداریش واکسن کووید-۱۹ دریافت کرده بود

«پاول گیلبرت» متخصص اطفال دراینباره گفت: « از نظر ما، این اولین مورد در جهان است که پس از واکسیناسیون نوزاد متولد شده دارای آنتی بادی است.»

یافته‌ها بدست آمده از این نوزاد توسط «گیلبرت» و «چاد رودنیک» در یک پژوهش جدید گردآوری و منتشر شده است.

در این مقاله آمده است که ایمنی و کارآیی واکسیناسیون آنفلونزا برای افراد باردار و انتقال آنتی بادی به بچه به خوبی بررسی شده است، اما درباره همین موضوع در مورد واکسیناسیون کووید-۱۹ و انتقال آنتی بادی‌های سارس-کووید-۲ در دوران بارداری اطلاعات زیادی وجود نداشته است.»

در این پژوهش خون کودک مورد آزمایش قرار گرفت تا محققان بفهمند که آیا آنتی بادی موجود در مادر به کودک منتقل شده است یا خیر. محققان پس از آزمایش خون از بند ناف نوزاد در زمان تولد، آنتی بادی‌های ویروس سارس-کووید-۲ را پیدا کردند. یک مطالعه دیگر قبلا نیز که بر روی مادران بهبود یافته تمرکز داشت، حدس زد که ممکن است از طریق این مکانیسم نیز انتقال آنتی بادی به نوزاد صورت گیرد.

خطر بروز سرطان با مصرف روغن های جامد و نیمه جامد

خطر بروز سرطان با مصرف روغن های جامد و نیمه جامد

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، گفت: مصرف روغن های جامد و نیمه جامد باعث رسوب اسیدهای چرب اشباع در رگ ها و انسداد عروق می شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، زهرا عبداللهی افزود: بر اساس نتایج آخرین یافته های علمی در جهان، مصرف روغن های جامد و نیمه جامد همچنین به علت دارا بودن اسید چرب ترانس بالا خطر بروز سرطان سینه در خانم ها و سرطان پروستات در آقایان را افزایش می دهد.

وی با بیان اینکه مصرف خانگی روغن های جامد به هیچ عنوان توصیه نمی شود و روغن جامد به علت بافت مورد نیاز شیرینی ها، عمدتاً در قنادی ها کاربرد دارد، افزود: اسید های چرب اشباع موجود در روغن جامد ابتلا به بیماری های قلبی عروقی و انواع سرطان ها را بدنبال دارد.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با اشاره به اینکه این روغن ها در حال حاضر در کشور ما با اصلاح فرمولاسیون و بهبود کیفیت به روغن نیمه جامد تبدیل شده اند که مقدار اسیدهای چرب اشباع و ترانس کمتری نسبت به روغن جامد دارند، گفت: ولی باید توجه داشت که روغن نیمه جامد هم در مقایسه با روغن های گیاهی مایع، مقادیر بیشتری اسید چرب اشباع و اسید چرب ترانس دارد و مصرف آنها خطراتی مانند افزایش کلسترول بد خون LDL ، تنگی و انسداد عروق قلبی و نهایتاً سکته قلبی را به دنبال دارند. به ویژه افرادی که دچار اختلالات چربی خون و کلسترول بالا هستند نباید از روغن جامد و نیمه جامد استفاده کنند.

عبداللهی افزود: توصیه می شود برای پیشگیری از بیماری های قلبی، عروقی از روغن های مایع با منشاء گیاهی استفاده شود. چربی های مایع، روند بروز آترواسکلروز (سفت شدن جدار عروق) را کند می کند.

وی اظهار داشت: روغن نباتی مایع درصد بسیار کمی اسید چرب اشباع و مقادیر قابل ملاحظه ای اسید های چرب غیر اشباع که برای حفظ سلامت قلب ضروری است را دارند و میزان اسید چرب ترانس آن کمتر از ۲ درصد و در بعضی از روغن های مایع تقریباً صفر است که زیرو ترانس نامیده می شوند.

 

 

 

 

 

 

چاقی در نوجوانی عامل افزایش خطر سکته مغزی قبل از ۵۰ سالگی

چاقی در نوجوانی عامل افزایش خطر سکته مغزی قبل از ۵۰ سالگی

نتایج یک تحقیق جدید نشان می دهد سکته در بین افراد زیر ۵۰ سال در حال افزایش است و علت بزرگ آن می تواند چاقی در دوره نوجوانی باشد.

به گزارش هلث دی نیوز، طبق یافته‌های تحقیقاتی، هر چقدر افراد در سنین ۱۶ تا ۲۰ سال اضافه وزن بیشتری داشته باشند ریسک سکته در آنها قبل از سن ۵۰ سال بیشتر خواهد بود.

به گفته محقان، با توجه به روند مداوم افزایش وزن و چاقی در نوجوانان، انتظار می‌رود بار آینده سکته مغزی در میان بزرگسالان بیشتر شود.

در این مطالعه، شاخص توده بدنی و اولین سکته مغزی قبل از ۵۰ سالگی در بین ۱.۹ میلیون شرکت کننده بررسی شد.

محققان مشاهده کردند ۱۰۸۸ سکته در بین افراد با رده سنی ۴۱ سال رخ داده بود. برخی سکته‌ها هم قبل از ۳۰ سالگی اتفاق افتاده بود.

نوجوانان دارای اضافه وزن دو برابر بیشتر با خطر سکته مغزی قبل از ۵۰ سالگی روبرو بودند. چاقی هم خطر سکته مغزی را ۳.۴ برابر بیشتر می‌کند.

اینکه چاقی نوجوانان دقیقاً چگونه بر خطر سکته مغزی تأثیر می‌گذارد، هنوز کاملاً مشخص نشده است. این مطالعه نمی‌تواند به طور قطعی بگوید که کاهش وزن در ۲۰، ۳۰ یا ۴۰ سالگی خطر ابتلاء به سکته مغزی قبل از ۵۰ سالگی را کاهش می‌دهد.

با این حال این یافته‌ها بر اهمیت درمان و پیشگیری از چاقی و اضافه وزن در دوره نوجوانی تاکید دارد.

تغذیه دوران کرونا؛

آب کافی بنوشید/مصرف شکر را محدود کنید

آب کافی بنوشید/مصرف شکر را محدود کنید

شیوع بیماری کرونا باعث شد تا تغذیه افراد نیز دچار تغییر و تحول شود، به طوری که لازم است برخی خوردنی ها را کمتر مصرف کنیم و در مقابل، بعضی از مواد غذایی رابیشتر در برنامه غذایی خود قرار دهیم.

به گزارش خبرگزاری مهر، مصرف آب کافی و هیدراته نگه داشتن بدن برای حفظ سلامت ما حیاتی است.

هر موقع که آب در دسترس‌تان بود، سعی کنید مقداری آب بنوشید. اگر احساس تشنگی می‌کنید آب تصفیه شده بهترین و ارزان‌ترین نوع نوشیدنی است.

نوشیدن آب به جای آبمیوه‌های شیرین راحت‌ترین راه برای دوری از مصرف بیش از اندازه قند و کالری است.

برای بهتر کردن طعم آب می‌توانید به آن میوه‌های یخ زده مانند مرکبات و یا خیار به همراه گیاهانی مانند نعناع، اسطوخودوس و رزماری اضافه کنید.

از نوشیدن چای تیره و یا قهوه‌های قوی، نوشیدنی‌های انرژی‌زا و کافئین‌دار خودداری کنید. این نوشیدنی‌ها آب بدن‌تان را کم می‌کنند و الگوی خواب‌تان را برهم می‌ریزند.

مصرف شکر را محدود کنید

سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده افراد بزرگسال باید کمتر از ۵ درصد انرژی روزانه مورد نیاز خود را از مصرف شکر دریافت کنند.

اگر نیاز به خوردن یک خوراکی شیرین دارید، میوه‌های تازه و خشکی را که شکر افزودنی نداشته باشد در اولویت قرار دهید.

اگر هوس خوراکی یا دسر دیگری را کرده‌اید، مطمئن شوید قند کمی دارند و یا مقدار کمی از آنها را نوش جان کنید.

گزینه‌های کم‌چرب را انتخاب کنید چرا که غذاهای پرچرب اصولاً مقدار زیادی قند دارند. هنگام پخت غذا و یا درست کردن نوشیدنی حواس‌تان به مقدار شکر و یا عسلی که به آنها اضافه می‌کنید، باشد.

کد خبر ۵۲۱۱۹۶۹

کووید-۱۹ می تواند شبیه سرماخوردگی معمولی شود

کووید-۱۹ می تواند شبیه سرماخوردگی معمولی شود

نتایج یک مطالعه در آمریکا نشان می دهد: بیماری کووید-۱۹ در آینده می تواند همچون سرماخوردگی معمولی شود.

به گزارش ایسنا، مدلهای مطالعاتی نشان می دهد: هر چه تعداد بیشتری از بزرگسالان از طریق واکسیناسیون یا ابتلا به کروناویروس تا حدودی در برابر بیماری کووید-۱۹مصون شوند، خطر ابتلا به نوع شدید بیماری در دهه آینده از بین می رود.

بر اساس این مطالعه، کروناویروس جدید که عامل بیماری کووید-۱۹ است نمی تواند طی دهه آینده بیش از سرفه های شایع سرماخوردگی و احتقان بینی باشد.

در این تحقیق، پیش بینی انجام گرفته بر اساس مدل های ریاضی و شامل تجربیاتی است که از همه گیری کنونی در مورد چگونگی تغییر ایمنی بدن در طول زمان بدست آمده است.

محققان آمریکایی تاکید کردند: طی دهه آینده، شدت بیماری کووید-۱۹ ممکن است کاهش پیدا کند زیرا جمعیتی از افراد در برابر آن مصون می شوند. همچنین تغییرات در میزان خطر ابتلا به این بیماری می تواند ناشی از سازگاری واکنش سیستم ایمنی بدن انسان باشد و نه بروز تغییرات در ویروس.

اگرچه ویروس SARS-CoV-۲ شناخته شده ترین عضو خانواده کروناویروسهاست، دیگر کروناویروسهای فصلی در میان جمعیت انسانها در گردش هستند و خطر کمتری دارند.

همچنین بر اساس این مطالعه، تنها افرادی که برای اولین بار در معرض کروناویروس قرار می گیرند کودکانی خواهند بود که به طور طبیعی کمتر در معرض نوع شدید بیماری هستند.

به گزارش ایسنا به نقل از ایندین اکسپرس، با این حال، محققان تاکید کردند که این مدل ها تمامی اثرات بالقوه ای که ممکن است بیماری را تحت تاثیر قرار دهد، شامل نمی شود. به طور مثال اگر انواع جدید ویروس بر مصونیت جزئی افراد غلبه کند، روند بیماری کووید-۱۹ می تواند تشدید شود.

 

 

 

پکن در آستانه دستیابی به ایمنی جمعی در برابر کرونا

پکن در آستانه دستیابی به ایمنی جمعی در برابر کرونا

کارشناسان سلامت در چین معتقدند پکن اولین شهری خواهد بود که به ایمنی جمعی در برابر کروناویروس دست پیدا می کند.

به گزارش ایسنا، بیش از ۸۰ درصد از ساکنان شهر پکن در چین که بالای ۱۸ سال دارند اولین دُز از واکسن کووید-۱۹ را دریافت کرده اند و می توان گفت اولین شهری خواهد بود که به ایمنی جمعی در برابر کروناویروس دست پیدا می کند.

کارشناسان با بیان اینکه پکن در آستانه مصونیت جمعی در برابر کروناویروس قرار دارد همچنان بر لزوم رعایت پروتکل ها و خودمراقبتی تاکید کردند.

آمارها نشان می دهد: بیش از ۱۵ میلیون نفر از ساکنان شهر پکن در پنج ماه گذشته واکسن کووید-۱۹ دریافت کرده اند. همچنین حدود ۱۲.۳ میلیون نفر از ۲۱ میلیون شهروند پکن دو دُز از واکسن را دریافت کرده اند.

به گزارش ایسنا به نقل از گلوبال تایمز، مقامات چین برنامه ملی واکسیناسیون کروناویروس در این کشور را با تزریق روزانه بیش از ۱۰ میلیون دُز واکسن در روز پیش می برند. دوشنبه هفته گذشته بیش از ۱۵ میلیون دُز واکسن کروناویروس در این کشور تزریق شد که بیشترین رقم در یک روز بوده است.

 

 

 

 

امید برای ساخت واکسن سرطان افزایش یافت

پژوهشگران آلمانی در مطالعات آزمایشگاهی خود، موفق به کشف واکسنی برای درمان سرطان شدند.

به گزارش اطلس نیوز درمان‌های سرطان مدت هاست که به مواردی مانند شیمی درمانی و پرتودرمانی محدود شده است، اما در سال‌های اخیر روش‌های موثرتری در حال ظهور هستند. اکنون دانشمندان دانشگاه کنستانز آلمان دریافتند که ترکیب دو روش آزمایشی – واکسن و ایمونوتراپی – به افزایش موفقیت در درمان مدل‌های موش کمک می‌کند. این تیم با واکسن سرطان، متشکل از ذراتی به اندازه میکرومتر حاوی پروتئین تومور و مولکولی به نام ریبوکسیم، کار خود را آغاز کرد.

این واکسن نحوه حمله به سلول‌های سرطانی را به سیستم ایمنی بدن یاد می‌دهد. ریبوکسیم سلول‌های T را فعال می‌کند و پروتئین تومور به آن‌ها می‌گوید چه چیزی را مورد حمله قرار دهند.

آزمایشات روی موش‌ها حتی در دوز‌های بسیار کم یک واکنش ضد توموری قوی را نشان داد، اما تومور‌ها پس از حدود ۳۰ روز شروع به بازگشت کردند. این به دلیل یک روند طبیعی است که بدن سیستم ایمنی را برای جلوگیری از سرکش و آسیب رساندن به سلول‌های خودی، تنظیم می‌کند.

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*