اخبار خراسان جنوبی/ ۱۸ طرح ورزشی در شهرستان نهبندان در دست اجرا است

گرامیداشت آزادسازی خرمشهر:

برگزاری جشنواره فرهنگی ورزشی “دا” در شهر آبیز/۷

برگزاری جشنواره فرهنگی ورزشی "دا" در شهر آبیز

به مناسبت سوم خرداد اولین جشنواره فرهنگی ورزشی ” دا ”  با همکاری اداره ورزش و جوانان شهرستان زیرکوه و حوزه پیامبر اعظم بخش شاسکوه با محوریت و میزبانی پایگاه های مقاومت خواهران بخش شاسکوه برگزار شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی در این مسابقات ۱۲ تیم در ۳ رشته دارت، هفت سنگ و طناب کشی با یکدیگر به رقابت پرداختند که در پایان به نفرات اول تا سوم هر رشته جوایزی اهدا گردید.
لازم به ذکر است این مسابقات با رعایت پروتکل های بهداشتی در فضای باز زمین چمن مصنوعی مجموعه بزرگ فرهنگی ورزشی شهید صالحی شهر آبیز برگزار شد.

محکومیت متهم قاچاق عینک آفتابی در بیرجند/۴

متهم قاچاق عینک آفتابی در بیرجند به پرداخت ۸۰۰ میلیون ریال جزای نقدی در حق دولت محکوم شد.

معاون اجرایی تعزیرات حکومتی استان گفت: ماموران اداره مبارزه با قاچاق کالا شهرستان بیرجند هنگام کنترل خودرو‌های عبوری از یک دستگاه اتوبوس تعداد ۶۹۰ عدد عینک آفتابی کشف و گزارش آن جهت تشکیل پرونده به اداره کل تعزیرات حکومتی ارسال کردند.

علی محدثی نژاد افزود: پس از بررسی پرونده در شعبه چهارم و پاسخ گمرک به استعلامات شعبه رسیدگی کننده و محرز شدن تخلف، متهم علاوه بر ضبط کالا‌های کشف شده به پرداخت ۸۰۰ میلیون ریال جزای نقدی محکوم شد.

معاون اجرایی تعزیرات حکومتی استان گفت: پس از ابلاغ رای و پیگیری‌های اجرای احکام، دادنامه صادره با رعایت تشریفات قانونی اجرا و تمام جریمه وصول شد.

 

ارسال بالغ بر هزار اثر برای مشارکت در پویش فرهنگی و اجتماعی خراسان جنوبی/۵

    
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی از ارسال هزار و ۸۵ اثر برای مشارکت در پویش فرهنگی و اجتماعی خراسان جنوبی خبر داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، ناصر نبی زاده با بیان این خبر، عنوان کرد: پویش جلوه های فرهنگی و اجتماعی استان با هدف تصویر سازی نشاط و شادی مثبت در آداب و سنن اقوام خراسان جنوبی در فضای مجازی برگزار شد.

وی با بیان این که حدود ۵۰۰ اثر در قالب عکس، ۱۲۵ اثر در بخش قالب نوشته، ۲۶۰ اثر در قالب فیلم و بالغ بر ۲۰۰ اثر در قالب پوستر ارسال شد، ادامه داد: از بین این آثار ۲۰۰ عکس، ۲۵ عکس نوشته، ۱۰۰ فیلم و ۲۵۰ پوستر برای مرحله داوری انتخاب شد.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به این که داوری آثار در دو بخش مردمی و تخصصی در حال انجام است، خاطرنشان کرد: متعاقبا زمان برگزاری اختتامیه و اسامی برگزیدگان ، اعلام خواهد شد.

به گفته نبی زاده ، در بخش مردمی به نفرات اول تا سوم قالب عکس، عکس نوشته و پوستر به ترتیب ۶۰۰ ، ۵۰۰ و ۴۰۰ هزار تومان و در قالب فیلم ۸۰۰، ۶۰۰ و ۵۰۰ هزار تومان اهدا خواهد شد.

وی افزود: در بخش تخصصی نیز به نفرات اول تا سوم قالب عکس، عکس نوشته و پوستر یک میلیون و ۲۰۰، ۹۰۰ و ۷۰۰ هزار تومان و در قالب فیلم ۲ میلیون، یک میلیون و ۵۰۰ و یک میلیون تومان تقدیم می شود.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر این که برگزاری رویدادهای فرهنگی، هنری و رسانه ای از ارکان مهم جریان تولید و مصرف در کشور است، عنوان کرد: پویش های تولید محتوا، ابزاری برای عمومی سازی امر تولید محتوای فرهنگی، هنری ورسانه ای و تاثیر گذاری بر فرهنگ عمومی است.

 

تبریک وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به استاندار و مردم فرهنگ دوست خراسان جنوبی/۵-۷

    
تبریک وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به استاندار و مردم فرهنگ دوست خراسان جنوبی
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی انتخاب دو شهر نهبندان و مود را بعنوان شهر های خلاق فرهنگ و هنر ، به استاندار و مردم فرهنگ دوست و هنر پرور خراسان جنوبی تبریک گفت.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نامه‌ای به استاندار خراسان جنوبی، ضمن تبریک انتخاب این دو شهر در طرح شهر‌های خلاق فرهنگ و هنر ، خواستار همکاری مسئولان شهرستان های نهبندان و مود در اجرای موفق این طرح شد.

‌در متن نامه عباس صالحی خطاب به حمید ملانوری استاندار خراسان جنوبی آمده است: همان گونه که مستحضرید یکی از برنامه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که با هدف تقویت بنیه‌های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی شهر‌ها در بستر ایجاد کسب و کار‌های فرهنگ و هنر با مشارکت و همراهی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های وزارت کشور و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به مرحله اجرا رسیده است طرح شناسایی و انتخاب شهر‌های خلاق فرهنگ و هنر است.

با عنایت به برنامه‌های ارائه شده و ظرفیت‌های بالقوه فرهنگی و هنری شهرهای شرکت کننده و داوری های تخصصی انجام شده شهرهای نهبندان ( شهر خلاق هنرهای تجسمی) و مود ( شهر خلاق صنایع دستی)  به عنوان شهرهای خلاق فرهنگ و هنر برگزیده شده‌، با تبریک این انتخاب به جنابعالی و مردم فرهنگ دوست و هنرپرور آن استان انتظار می‌رود با توجه به لزوم نهادینه شدن این طرح دستور فرمایید با قید فوریت و با همکاری و مشارکت فرمانداران و شهرداران شهرهای مورد نظر و سایر سازمانهای فرهنگی و اجتماعی مشارکت کننده در این برنامه در خصوص عملیاتی شدن برنامه ها بر اساس دستورالعمل اجرایی که به زودی به ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ها ابلاغ خواهد شد حمایت و حداکثر مساعدت ممکن را به عمل آورند.

 

احتمال خاموشی برق در خراسان جنوبی/

مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی از احتمال خاموشی برق در پنج شهرستان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، دادگر گفت: برنامه خاموشی‌های احتمالی برای شهرستان‌های خوسف، قاین، سرایان، سربیشه، نهبندان و زیرکوه در ساعات ۱۰ تا ۱۱:۴۰، ۱۱:۴۰ تا ۱۳:۲۰ و از ساعت ۱۳:۲۰ تا ۱۵ اعلام شده است.

وی افزود: بهره برداران تمهیدات لازم در این زمینه را بیاندیشند.

جدول برنامه خاموشی امروز در استان به شرح ذیل است:

 

 

 

حضور کشتی گیر خراسان جنوبی در اردوی تیم ملی کشتی آزاد/۷

داریوش حضرتقلی زاده کشتی گیر خراسان جنوبی در یازدهمین مرحله از اردوی تیم ملی کشتی آزاد بزرگسالان برای حضور در المپیک توکیو حضور می یابد.

یازدهمین مرحله از اردوی تیم ملی کشتی آزاد بزرگسالان برای حضور در المپیک توکیو روز‌های ۴ تا ۱۵ خرداد در خانه کشتی شهید مصطفی صدرزاده برگزار می‌شود که داریوش حضرتقلی زاده کشتی گیر خراسان جنوبی در وزن ۶۱ کیلوگرم در آن حضور خواهد داشت.

این اردو به سرمربی گری غلامرضا محمدی برگزار می شود و افراد دعوت شده پس از  تست کرونا در آن حضور می یابند.

 

 

 

 

برای اولین‌بار در کشور

بررسی روش‌های تغییر در میزان واپاشی هسته‌ای/۲-۳

روش‌های تغییر در میزان واپاشی هسته‌ای برای اولین بار در کشور به همت پژوهشگران دانشگاه بیرجند بررسی شد.

عضو هیأت علمی گروه آموزشی فیزیک دانشگاه بیرجند گفت: ثابت واپاشی (decay constant)، یک ثابت معروف در تبدیلات و واپاش‌های هسته‌ای است که با استفاده از آن، پارامتر‌های اولیه ذرات ناپایدار هسته‌ای از جمله نیمه عمر و عمر متوسط تعریف می‌شود.

 

محمدمهدی فیروزآبادی با بیان اینکه  در دنیا دانشمندان زیادی از گذشته‌های دور تا کنون روی این موضوع تحقیق‌های زیادی انجام داده‌اند افزود: در گروه فیزیک دانشگاه بیرجند تحقیقی به مدت دو سال به‌صورت پایان‌نامه دکتری فرشید غلامیان دانشجوی دوره دکتری دانشگاه انجام که تحقیقات این پایان‌نامه منجر به چاپ سه مقاله بین المللی پژوهشی شد.

 

وی گفت: میزان واپاشی (decay rate) و دستیابی به فناوری تغییر میزان واپاشی هسته‌ای از مسائل علمی مهم و روز فیزیک، به شمار می‌آید و فناوری تغییر میزان واپاشی در موضوعات مختلفی کاربرد خواهد داشت، به عنوان مثال، در انتقال رادیودارو‌ها که از نظر زمانی محدودیت وجود دارد تغییر میزان واپاشی می‌تواند این محدودیت را کمتر کند و یا در شرایط ایده‌آل این محدودیت کاملاً برداشته شود.

 

عضو هیأت علمی گروه آموزشی فیزیک دانشگاه بیرجند افزود:از دیگر کاربرد‌های تغییر میزان واپاشی می‌توان به کاهش و یا رفع مشکلات ناشی از زباله‌های هسته‌ای اشاره کرد و به طور کلی تغییر میزان واپاشی، در زمینه‌های فیزیک هسته‌ای، فیزیک پزشکی، اختر فیزیک و زمین شناسی اهمیت دارد.

فیروزآبادی گفت: مواد رادیو‌اکتیو برای رسیدن به پایداری، واپاشی می‌کنند و عامل انتشار پرتو‌ها از این مواد همین واپاشی‌ها هستند و میزان این واپاشی در رشته‌ی فیزیک هسته‌ای به صورت یک مقدار مشخص بیان می‌شود.

وی گفت: در پایان نامه دکتری تحت عنوان “تأثیر عوامل محیطی بر تغییرات میزان واپاشی هسته‌ای” تلاش شد تا عوامل مختلفی که بر میزان واپاشی می‌توانند مؤثر باشند بررسی شود و اثر عواملی همانند محیط شیمیایی، فشار، محصورسازی و میدان الکتریکی تاکنون بررسی شده‌اند.

 

عضو هیأت علمی گروه آموزشی فیزیک دانشگاه بیرجند گفت: اگر چه موفقیت‌های فعلی در اعمال تغییر در میزان واپاشی هسته‌ها، زیاد چشم‌گیر نیست، اما می‌تواند نوید دهنده این تغییر در نیمه عمر مواد رادیواکتیو در آینده نزدیک باشد.

 

 

 

 

 

 

گشایش نمایشگاه روند مرمت بنا‌های تاریخی در خراسان جنوبی/

نمایشگاه روند مرمت بنا‌های تاریخی استان در خراسان جنوبی اغاز به کار کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گفت: به مناسبت هفته میراث فرهنگی از سوی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و با هدف آشنائی مدیران استانی و مراجعین به استانداری نمایشگاه روند مرمت بنا‌های تاریخی استان با نمایش تابلو‌های قبل و بعد از مرمت این بنا‌ها در محل ساختمان استانداری برگزار شد.

رمضانی گفت: ۲۴ تابلو در این نمایشگاه مراحل مرمت بنا‌های تاریخی در شهر‌های مختلف استان را معرفی می‌کنند.

به گفته وی مراحل مرمت بنا‌ها موضوعی است که افراد کمی با آن آشنا هستند و اغلب زحمات کارشناسان و مدیران نمایان نمی‌شود.

وی افزود: این رویداد می‌تواند کوشش‌های کارشناسان و کارکنان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی را بهتر و بیشتر به آگاهی مدیران و مردم برساند.

این نمایشگاه به تدریج در مکان‌های دیگری برای اطلاع عموم نیز برگزار خواهد شد.

 

 

 

 

پیشرفت ۲۰ درصدی عملیات خاکبرداری باند دوم کمربندی بیرجند/۲-۳

عملیات خاکبرداری باند دوم کمربندی بیرجند تا کنون ۲۰ درصد پیشرفت داشته است.

مدیرکل راه وشهرسازی استان گفت: این کمربندی ۳.۵ کیلومتر طول دارد که با اقدامات صورت گرفته تاکنون حدود ۲۰ درصد از عملیات خاکبرداری انجام گرفته و با برنامه ریزی صورت گرفته تا پایان سال به بهره برداری خواهد رسید.
داعی صبح امروز به منظور بررسی آخرین وضعیت عملیات اجرایی، از کمربندی بیرجند حدفاصل میدان فرودگاه تا تقاطع بیرجند بازدید کرد.

 

 

 

در شبانه روز گذشته

شناسایی ۴۷ بیمار جدید مبتلا به کرونا در خراسان جنوبی/۲-۳

در شبانه روز گذشته ۴۷ بیمار جدید مبتلا به کرونا در خراسان جنوبی شناسایی شد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: در ۲۴ ساعت گذشته ۱۶۱ آزمایش تشخیص کرونا در استان انجام شد که مجموعا ۴۷ بیمار جدید شامل ۷ مورد بستری و ۴۰ مورد سرپایی شناسایی شدند.

دکتر مهدی زاده افزود: از این تعداد ۲۳ مورد از بیرجند، ۹ مورد از قاینات، ۵ مورد بشرویه، ۴ مورد از فردوس دو مورد از شهرستان‌های طبس و نهبندان و از شهرستان‌های سرایان و خوسف هرکدام یک مورد جدید مبتلا به کرونا شناسایی شد.

شناسایی ۴۹ بیمار جدید مبتلا به کرونا

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: همزمان ۲۱۷ تست سریع تشخیص کرونا در استان انجام که از این طریق هم ۴۹ بیمار جدید مبتلا به کرونا شناسایی شد.

به گفته وی در حال حاضر ۱۸۴ بیمار با علائم تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که ۷۰ نفر کرونا مثبتند.

دکتر مهدی زاده گفت: از این تعداد ۸ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند که حال ۳ نفر نامساعد است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند افزود: در شبانه روز گذشته ۴۹ بیمار با علائم تنفسی در بیمارستان‌های استان پذیرش و در همین مدت ۶۲ بیمار شامل ۲۶ بیمار کرونا مثبت با حال عمومی خوب ترخیص شدند.

دکتر مهدی زاده گفت: از ابتدای شیوع کرونا تا امروز ۱۹ هزار و ۸۲۸ بیمار کرونا مثبت بهبود یافتند یا در حال حاضر در قرنطینه خانگی به سر می‌برند.

وی گفت: خوشبختانه در شبانه روز گذشته موردی از فوت جدید در استان نداشتیم و تعداد فوتی‌های کرونا در استان همان ۸۸۸ نفر است.

 

 

 

 

خراسان جنوبی، مفتخر به تقدیم ۵۵ شهید در عملیات بیت المقدس

خراسان جنوبی در آزادسازی خرمشهردر عملیات بیت المقدس ، ۵۵ شهید سرافراز را تقدیم نظام مقدس جموری اسلامی ایران کرده است.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز خراسان جنوبی، معاون فرهنگی حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان با گرامیداشت ۳ خرداد روز مقاومت، ایثار و پیروزی گفت: بیش از ۷۰۰ رزمنده از مناطق مختلف استان در این عملیات غرورآفرین شرکت داشتند که ماحصل آن تقدیم ۵۵ شهید و ۳۳ جانباز بود.

رحیم آبادی افزود: رزمندگان خراسان جنوبی در سه گردان شامل گردان ابوذر به فرماندهی شهید رجبعلی آهنی، گردان مالک اشتر به فرماندهی شهید محمدحسن فایده و گردان شهید بهشتی به فرماندهی شهید محمدجواد آخوندی در این عملیات شرکت داشت.

 

وی با اشاره به ویژه برنامه‌های سی و نهمین سالگرد آزاد سازی خرمشهر گفت: تجلیل از جهادگران، برگزاری وبینار چهارمین کنگره جانبازان و حماسه سازان فتح خرمشهر و مراسم محوری گرامی داشت این عملیات امشب در مسجد امام حسین بیرجند از مهمترین ویژه برنامه‌های درنظر گرفته شده برای گرامیداشت حماسه سوم خرداد است.

 

 

 

 

تولید روزانه ۱۰۰ تا ۱۲۰ تن مرغ در خراسان جنوبی/۲-۳

کشتارگاه‌های طیور خراسان جنوبی روزانه به طور میانگین ۱۰۰ تا ۱۲۰ تن مرغ گرم تولید می‌ کنند.

مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی استان در گفتگو با خبرنگار صدا و سیما با بیان اینکه در استان کمبود مرغ و تخم مرغ نداریم ، گفت: روزانه ۵۰ تن مرغ گرم در داخل استان مصرف و مرغ مازاد بر نیاز استان به استان‌های سیستان و بلوچستان، جنوب کرمان و کرمان ارسال می‌شود.

بیکس با بیان اینکه قیمت مرغ در استان براساس نرخ تنظیم بازار است، افزود: قیمت هر کیلوگرم مرغ گرم برای مصرف کننده ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان است.

وی تولید روزانه تخم مرغ در استان را ۴۳ تن اعلام کرد و گفت: از این رقم ۲۰ تا ۲۵ تن در استان مصرف و مابقی به استان‌های همجوار ارسال می‌شود.

بیش از ۷۰۰ واحد مرغداری در خراسان جنوبی فعالیت دارند.

 

 

 

افزایش ۱۰ درصدی شعب اخذ رای در خراسان جنوبی

تعداد شعب اخذ رای در خراسان جنوبی برای مراقبت از سلامتی و افزایش ضریب ایمنی مردم، ۱۰ درصد نسبت به انتخابات قبل افزایش یافته است.

به کزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، رئیس ستاد انتخابات استان با بیان اینکه تامین سلامتی مردم دغدغه ماست گفت: با توجه به قرار گرفتن در شرایط کرونایی، در این دوره،  ۹۸۸ شعبه برای جمع آوری آراء مردم در نظر گرفته شده است و احتمال افزایش بیشتر هم وجود دارد.

خوش خبر افزود: ملزومات بهداشتی همانند ماسک و مواد ضدعفونی برای تمامی شعب پیش بینی شده و در اختیار فرمانداران قرار گرفته است و در ستاد انتخابات استان هم تدبیراتی اندیشیده شده که تا حد امکان شعب در فضای باز قرار بگیرند.

وی با بیان اینکه حدود ۷۰ درصد جمعیت استان واجد شرایط رای دادن هستند، به خانواده‌ها و معلمان توصیه کرد برای تشویق و حضور رای اولی‌ها در پای صندوق‌های رای تلاش کنند.

معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار همچنین با اشاره به برگزاری انتخابات تمام الکترونیک در مرکز استان گفت: صندوق‌های الکترونیک وارد استان شدند و قرار است با کمک صدا و سیما و اصحاب رسانه آموزش‌هایی در این خصوص به مردم ارائه شود.

خوش خبر افزود: سایر ملزومات برگزاری انتخابات هم در روز‌های آینده وارد استان می‌شود.

 

 

 

 

گزارش مهر؛

بی تدبیری در گرانی قیمت نان/نانواها سردرگم و مردم گلایه‌مند هستند

بی تدبیری در گرانی قیمت نان/نانواها سردرگم و مردم گلایه‌مند هستند

مسئولان می گویند قیمت نان در خراسان جنوبی افزایش نیافته است اما بررسی‌های میدانی واقعیت دیگری را نشان می دهد که نشان از بی تدبیری در مدیریت موضوع است.

خبرگزاری‌مهر، گروه استان‌ها: هر چند مدت یک بار زمزمه گران شدن یک کالا به گوش مردم می‌رسد، گاهی لوازم خانگی، زمانی حبوبات، در برهه‌ای گوشت مرغ و تخم مرغ گران می‌شود. اما چند روزی است که در خراسان‌جنوبی زمزمه گران شدن نان به گوش می‌رسد.

هرچند با توجه به نزدیک شدن ایام انتخابات و ضرورت رعایت آرامش بخشی به جامعه و پرهیز از مسائلی که موجب نگرانی شهروندان می‌شود، تصور می‌شد این گران شدن نان تنها یک شایعه باشد ولی بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد که در برخی از نانوایی‌ها قیمت افزایش پیدا کرده است.

از گفته مسئولان تا واقعیت

علی تهوری معاون بازرسی و حمایت از حقوق مصرف کنندگان سازمان صمت خراسان‌جنوبی چندی پیش در این زمینه به رسانه‌ها گفته بود: نانوایان استان با توجه به افزایش هزینه‌های بیمه، کارگری و … خواستار افزایش قیمت نان بوده‌اند که افزایش ۲۵ درصدی در دستور بررسی است.

معاون بازرسی و حمایت از حقوق مصرف کنندگان سازمان صمت خراسان‌جنوبی با بیان اینکه قیمت نان هنوز در خراسان جنوبی افزایش نداشته است، گفت: برای افزایش قیمت نان کارگروه آرد و نان استان متشکل از نمایندگان استانداری، اتاق اصناف، شرکت غله و پشتیبانی، تعزیرات و سایر دستگاه‌های نظارتی تشکیل شده است.

غلامرضا بهمنی از شهروندان خراسان‌جنوبی گفت: علی‌رغم اینکه در رسانه‌ها مسئولان مرتب تکرار می‌کنند که هیچ‌گونه افزایش قیمت نان وجود ندارد ولی در عمل برخی از نانوایی‌ها قیمت نان را افزایش داده‌اند.

وی اظهار کرد: نانوایی‌ها هم مطرح می‌کنند که با توجه به افزایش هزینه‌های تولید و پخت نان چاره‌ای جز گران شدن نان وجود ندارد.

بهمنی با بیان اینکه افزایش قیمت تنها به نان خلاصه نمی‌شود و اخیراً قیمت روغن نیز افزایش داشته است، افزود: باید با مردم صادق بود و نمی‌توان پذیرفت چیزی که مسئولان و متولیان امر می‌گویند با آنچه مردم در صف‌های خرید نان مشاهده می‌کنند، متفاوت باشد.

لیلا قربانی شهروند دیگر خراسان‌جنوبی گفت: به نظر من در حال حاضر حتی پیگیری رسانه‌ای نیز دردی را دوا نخواهد کرد چون قیمت نان افزایش پیدا کرده است و بعید است کالای گران شده دوباره به قیمت قبل بازگردد.

بی تدبیری در گرانی قیمت نان/نانواها سردرگم و مردم گلایه‌مند هستند

گرانی نان بر التهاب‌ها می‌افزاید

وی ادامه‌داد: هر چند نانوایی‌ها هم دلایلی برای افزایش قیمت نان دارند ولی باید به این نکته توجه داشت که نان خوراک اصلی مردم از توانمند و متوسط و ضعیف از نظر اقتصادی است و گران شدن آن بر التهاب‌ها می‌افزاید.

قربانی افزود: تعجب من از این است که چگونه در ایام نزدیک به انتخابات که باید آرامش حاکم بوده و حاشیه سازی‌ها به حدأقل برسد این گران شدن نان اتفاق می‌افتد.

وی یادآور شد: دیگر گران شدن کالاها برای مردم در خراسان‌جنوبی عادی شده است چرا که بدون هیچ‌گونه نظارتی گوشت، روغن، حبوبات و سایر کالاهای مورد نیاز مردم هر روز نسبت به قبل گران‌تر می‌شود و مردم هم چاره‌ای جز خرید ندارند.

مسئولان از افزایش قیمت نان مطلعند

یکی از نانوایان خراسان جنوبی که خواست نامش در رسانه مطرح نشود در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: چند وقتی است که من قیمت نان را به واسطه گران شدن هزینه‌های تولید افزایش داده‌ام و این مسئله با اطلاع اتحادیه بوده است.

وی بیان‌کرد: با توجه به این شرایط جز گران شدن چاره دیگری نداریم چرا که هزینه کارگری، بیمه، مالیات و … به شدت افزایش پیدا کرده است و ما نمی‌توانیم منتظر روزهای آتی بمانیم.

این نانوای خراسان‌جنوبی ادامه‌داد: گران شدن نان چیزی نیست که از چشم متولیان امر پنهان باشد و همه این موضوع را می‌دانند.

بی تدبیری در گرانی قیمت نان/نانواها سردرگم و مردم گلایه‌مند هستند

سردرگمی نانواها در ماجرای اخیر نان

اکبر مرادی رئیس اتحادیه نانوایان خراسان‌جنوبی در گفت و گو با خبرنگار مهر بیان‌کرد: مسائل اخیر در حوزه نان خود نانوایی‌ها را نیز سردرگم کرده است و مشخص نیست که بالاخره متولیان امر قرار است که چه تصمیمی اتخاذ کنند.

وی با بیان اینکه برای افزایش قیمت نان جلسات کارشناسی متعددی برگزار و کمیسیون آرد و نان نیز تشکیل شده است، گفت: نرخ نامه‌ای اعلام شده ولی بعد از آنکه بسیاری از نانوایی‌ها گران کردند، متولیان امر مجدد گفتند برای اجرایی شدن آن به دلایلی دست نگه دارید.

رئیس اتحادیه نانوایان خراسان‌جنوبی ادامه داد: حق بیمه، اجاره بها، هزینه حمل آرد، و … نیز به شدت افزایش داشته و بعد از شیوع کرونا هزینه ماسک و دستکش و مواد ضدعفونی کننده نیز افزوده شده است و این در حالی است که قیمت نان از مدت‌ها قبل تغییری نکرد.

مرادی گفت: ما هم منتظریم تا در نهایت مسئولان سازمان صمت چه تصمیمی در این زمینه خواهد گرفت و آیا نرخ نامه را اجرایی خواهند کرد.

موضوع را از معاون بازرسی و حمایت از حقوق مصرف کننده سازمان صمت پرس و جو کردیم که ایشان بدون پاسخگویی موضوع را به روابط عمومی ارجاع داد.

گران فروشی نان تخلف است!

غلامرضا یداللهی مسئول روابط عمومی سازمان صمت خراسان‌جنوبی در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهارکرد: افزایش قیمت آرد و نان هنوز به تأیید نرسیده است و گران کردن آن در حقیقت یک نوع تخلف محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه قیمت نان باید به تأیید کمیسیون آرد و نان استان و متولیان امر برسد، بیان‌کرد: نباید این موضوع را نیز فراموش کنیم که هزینه‌های نانواها به شدت افزایش پیدا کرده است.

مسئول روابط عمومی سازمان صمت خراسان‌جنوبی یادآور شد: هزینه اجاره مغازه، هزینه کارگری و بیمه چند برابر شده است.

یدالهی گفت: البته قیمت آرد به هیچ وجه افزایشی نداشته است و اگر نرخ نامه جدیدی اعمال شود به واسطه گران شدن سایر هزینه‌های تولید نان به غیر از آرد است که اکنون فشار مضاعفی را بر نانوایان وارد کرده است.

گلایه به حق مردم

در هر حال به نظر می‌رسد در حوزه قیمت نان، نانواها سردرگم، متولیان بدون تدبیر لازم و مردم نیز ناراضی هستند. موضوعی که می‌شد با یک برنامه‌ریزی بهتر و اقناع افکار عمومی در زمینه ضرورت چرایی افزایش قیمت نان و موکول کردن آن به قبل و یا بعد از ایام انتخابات آن را تدبیر کرد.

از طرف دیگر نیز اگر قرار است قیمت نان افزایش پیدا کند، بهتر است آنچه مسئولان امر بیان می‌کنند با واقعیت در عرصه زندگی مردم و قیمتی که نان به مردم عرضه می‌شود، تفاوت نداشته باشد تا خدای نکرده اعتماد مردم به مسئولان از بین نرود.

مردم به حق گلایه دارند، چرا که نمی‌دانند از گران شدن کدام کالا باید زبان به شکایت و ضرورت افزایش نظارت‌ها بگشایند. کاش تدبیری وجود می‌داشت که حدأقل نان این کالای اصلی و ضروری مردم دچار این بی‌تدبیری‌ها نمی‌شد.

مدیرکل هماهنگی امور سرمایه گذاری واشتغال استانداری خراسان جنوبی:
عملیات طرح تولید استیل کرد با اعتبار ۸۰۰ میلیارد تومان در خراسان جنوبی آغاز شد/۷-۵

اکبری راد گفت: عملیات اجرایی طرح تولید استیل کرد با اعتباری بیش از ۸۰۰ میلیاردتومان و اشتغال ۱۹۴ نفر در خراسان جنوبی آغاز و تفاهم نامه آن مبادله شد.

«علی اکبر اکبری راد» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در بیرجند اظهار کرد: خراسان جنوبی دارای ظرفیت های بالقوه ای از نظر تولید، صنعت، معدن و اشتغال است و ما وظیفه داریم فرصت هایی را که منافع مردم را تامین می‌کند فراهم کنیم.

مدیرکل هماهنگی امور سرمایه گذاری و اشتغال استانداری خراسان جنوبی ادامه داد: علاوه بر وجود ظرفیت های بالقوه در خراسان جنوبی، وجود منطقه ویژه اقتصادی، شهرک ها و نواحی صنعتی در شهرستان ها و بخش‌های استان با زیرساخت و معافیت های مالیاتی و مشوق های سرمایه گذاری ظرفیت های مهمی هستند که بستری برای سرمایه گذاری را فراهم کرده است.

وی با اشاره ستاد توسعه خاوران استان، گفت: اگر قرار باشد در استان توسعه ای انجام شود همه مدیران باید تلاش کنند تا همه ظرفیت های استان و سرمایه ها در خدمت توسعه قرار گیرد لذا با امکانات کم باید بتوانیم بیشترین استفاده از ظرفیت ها و پتانسیل های استان را داشته باشیم.

اکبری راد گفت: ستاد توسعه شهرستان ها با حضور اعضای متناظر استانی در شهرستان ها تشکیل و تاکنون اقدامات موثری در ایجاد اشتغال و توسعه شهرستان ها داشته است، در این راستا باید موانع و مشکلات بر سر راه توسعه را برداریم چراکه جامعه امروز ایران و به طبع آن خراسان جنوبی نیازمند سرمایه گذاری است.

وی عنوان کرد: ستاد توسعه خاوران با هدف تسهیل و تسریع در فرآیند سرمایه گذاری در استان است چراکه سرمایه و سرمایه گذار در استان داریم اما توسعه نداریم و کمتر علاقه مند به سرمایه گذاری هستیم، لذا از همه افرادی که دل در گرو توسعه استان دارند به ویژه همشهریان عزیز و بزرگوار که در سایر نقاط کشور و حتی دنیا هستند خواستاریم برای سرمایه گذاری و توسعه استان کمک کنند.

مدیرکل هماهنگی امور سرمایه گذاری واشتغال استانداری خراسان جنوبی در ادامه گفت: تاکنون ۶ طرح با قابلیت سرمایه گذاری و دارای اولویت با عنوان لکه های سرمایه گذاری بی نام در استان شناسایی و استعلامات لازم از طریق کارگروه امور زیربنایی، زیست محیط تصویب و آماده برای معرفی سرمایه گذار است.

اکبری راد همچنین به فعالیت کمیته های شناسایی ظرفیت ها و پتانسیل‌های سرمایه گذاری، کمیته جذب سرمایه گذاران، کمیته شناسایی نخبگان و ایده ها، کمیته پایش و ارزیابی و کمیته اطلاع رسانی و فرهنگ سازی در ستاد توسعه خاوران استان اشاره کرد و گفت: این کمیته ها اقدامات موثری برای پیشبرد اهداف ستاد انجام داده اند به طوری که بالغ بر ۵۰ طرح در کمیته های شناسایی فرصت ها، نخبگان و ایده ها طی جلسات متعدد بررسی و مصوب شده است.

وی به همکاری مُعین های اقتصادی با ستاد توسعه خاوران اشاره کرد و افزود: به منظور استفاده های فکری، آموزشی، توسعه ای، مالی و حمایت از طرح های سرمایه گذاری از ظرفیت های بالای شرکت ها، کارخانه ها و هلدینگ های بزرگ اقتصادی در استان استفاده می‌شود تا بتوان در دورترین نقاط استان نسبت به سرمایه گذاری، تولید و اشتغال اقدام کرد.

اکبری راد از مبادله سه طرح سرمایه گذاری که اولین محصول ستاد توسعه خاوران استان بود خبر داد و افزود: طرح استیل کرد که تولید کننده انواع سیم های داخل تایر وسایط نقلیه است در جوار شرکت کویر از جمله این طرح ها است که با  پیگیری های استاندار خراسان جنوبی و تشکیل جلسات متعدد با اعتباری بیش از ۸۰۰ میلیارد تومان و اشتغال ۱۹۴ نفر در استان عملیات اجرایی آن آغاز و تفاهم نامه آن مبادله شده است.

مدیرکل هماهنگی امور سرمایه گذاری واشتغال استانداری خراسان جنوبی همچنین از احداث و راه اندازی دو واحد تولیدی لانولین وmdf در منطقه ویژه اقتصادی بیرجند خبر داد و ادامه داد: با مبادله تفاهم نامه این دو واحد با حضور بخش خصوصی و اعتبار ۴۰ میلیارد تومانی زمینه اشتغال ۳۵ نفر در استان فراهم خواهد شد.

اکبری راد در پایان با اشاره به سیاست های اقتصاد مقاومتی گفت: یکی از این کلید واژه ها و تاکیداتی که وجود دارد تأمین شرایط و فعال سازی تمامی امکانات و منابع مالی موجود هست لذا باید با همدلی و همگرایی بین دولت و بخش خصوصی و همه دلسوزان استان، فرهیختگان، دانشگاهیان منابع مالی سرگردان را تجمیع و هدایت نقدینگی به سمت تولید را محقق ساخت.

فتح یک شهر به روایت بازماندگان

فتح یک شهر به روایت بازماندگان

ایسنا/خراسان جنوبی بازماندگان عملیاتی که به فتح خرمشهر رسید؛ از تمام ایران بودند و بازماندگانی در خراسان جنوبی که با وجود مجروحیت؛ هنوز هم به یاد آن دوران شیرین نفس می‌کشند؛ زمانی که اذان از گلدسته خرمشهر پخش می‌شد.

آزادسازی خرمشهر از اهداف اصلی عملیات بیت‌المقدس در خلال جنگ ایران و عراق بود، که توسط ارتش جمهوری اسلامی ایران (به فرماندهی علی صیاد شیرازی) و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی (به فرماندهی انجام گرفت.

بعد از این نبرد، شهر خرمشهر پس از ۵۷۶ روز اشغال توسط نیروهای ارتش عراق، در روز سوم خرداد سال ۱۳۶۱ بوسیله نیروهای مسلح ایران بازپس گرفته شد. فتح خرمشهر بازتاب جهانی داشت و عراق با از دست دادن خرمشهر، از نظر سیاسی تکیه‌گاهش را برای مذاکره از دست داد.

به گزارش ایسنا، پس از آزادسازی خرمشهر رزمندگان ایرانی در اولین اقدام، در مسجد جامع خرمشهر نماز شکر به جا آوردند. با انتشار خبر این پیروزی در سطح کشور موجی از شادی و سرور سراسر ایران را فراگرفت، به طوری که مردم در سرتاسر کشور به خیابان‌ها رفته و به شادی و پخش شیرینی پرداختند.

از آن روزها سال‌ها گذشته، اما دردها و رنج‌هایش و حس ناب پیروزی‌هایش با دست خالی هچنان در دل تازگی می‌کند، این تازگی باید بماند تا آن رورزها و آن دردها فراموش نشود.

فراموشی روزایی جون فتح شیرین خرشمهر، به معنای فراموشی تمام دلاورمردانی است که اکنون با قلبی پرامید و به یاد آن روزها بر روی تخت بیماری روزگار می‌گذرانند.

خرمشهر نقطه استراتژی حساس ایران بود 

علی دوستی گازار، یک جانباز ۴۵ درصد به مناسبت سالروز فتح خرمشهر در گفت‌وگو با ایسنا گفت: خرمشهر نقطه استراتژی حساسی بود که حکومت عراق اسمش را عوض کرده بود و آن را محمره خود کرده بود و به تصاحب آن اطمینان کامل داشت و آنچنان دژ دفاعی درست کرده بود که باعث شد دشمن، به اهدافش نرسد.

وی افزود: زمان بازدید کشورهای غربی و شرقی از آن، یک کارشناس نظامی آمریکایی به عراقی‌ها بیان کرده بود: این دژهایی که تدارک دیدید برای دفاع از محمره به قدری محکم و حساب شده است که هیچ ارتشی در دنیا حاضر به نفوذ به این دژها نیستند؛ حتی ارتش آمریکا.

دوستی ادامه داد: بعد از این صدام حسین به بغداد رفت و یک سخنرانی در آن مکان داشت و از محمره به عنوان نگینی یاد کرد که هیچ قدرتی توان به دست آوردن آن را ندارد.

وی گفت: تمام دنیا از شرق و غرب روی خرمشهر حساس شده بودند و عراق هم بسیار اطمینانی به آن تملک پیدا کرده بود، اما به لطف خدا رزمندگان اسلام در ۱۰ اردیبهشت ۱۳۶۱ عملیات بیت‌المقدس را با رمز علی بن ابی طالب شروع کردند و ۲۴ روز طول کشید، اما نتیجه داد و همانطور که امام راحل فرمودند: “خرمشهر را خدا آزاد کرد”؛ واقعا هم همین بود.

این جانباز دفاع مقدس ادامه داد: خرمشهر به‌جهت واقع‌شدن در مجاورت خلیج فارس و کشور عراق، از اهمیت استراتژیک اقتصادی، تجاری و سیاسی ویژه‌ای برخوردار است و آن زمان با فتح خرمشهر تمام تخیلات و رویاهای حکومت عراق از بین رفت.

فتح خرمشهر سرآغاز امید در دل‌ها بود 

دوستی گفت: اگر این اتفاق فتح خرمشهر رخ نمی‌داد و این پیروزی نصیب رزمندگان اسلام و مردم نمی‌شد؛ یأس و ناامیدی در مردم ایجاد می‌شد و این یأس ادامه دار بود و بر روحیه تاثیر می‌گذاشت و اینکه جسارت، پررویی و جنایت دشمن تقویت می‌شد و قوی‌تر ادامه می‌داد.

این جانباز به جوانان ایرانی توصیه کرد پشتیبان ولی فقیه باشید، تصریح کرد: وحدت کلمه یک جمله بسیار مؤثر و ارزشمندی است که در هرجایی که وحدت باشد، یک دلی باشد، با ایمان و تقوا، پیروزی را در پی دارد و شکست ناپذیر است در هرجایی که باشد.

دوستی اظهار کرد: ملت شریف ایران باید وحدت خود را حفظ کنند همانطور که در گذشته بودند تا زمان ظهور ولی عصر همه سربلند باشیم.

وی تصریح کرد: رژیم بعث عراق با «محمره» خواندن مجدد خرمشهر و قرینه سازی‌های تاریخی از این دست، در واقع می‌خواست صدام را درمقام خلیفه بغداد جلوه دهد و ذهنیت‌های تاریخی را در مطامع سیاسی و نظامی به خدمت گیرد.

وی افزود: محمره در واقع نامی بود که عباسیان این شهر را بدان می‌خواندند و اگرچه از دوره‌ای مشخص سندیت تاریخی دارد، اما از آنجا که نامی ‌است که دیگران به این شهر داده‌اند، فاقد اصالت ایرانی‌است؛ همانند اینکه ما به کشور ایران بگوییم ملک عجم زیرا اعراب در منابع خود این کشور را ملک عجم می‌دانستند یا اینکه بگوییم پرشیا ”چون اروپایی‌ها آن را پرشیا می‌خواندند.

آغاز دلاوری در نوجوانی 

علیرضا نصرآبادی، جانباز ۷۰ درصد عملیات بیت‌المقدس که سال‌هاست نمی‌تواند چون روزهای جوانی اش راه برود، نیز به ایسنا گفت: قبل از انقلاب در راهپیمایی‌ها شرکت می‌کردم و با وجود سن کمی که داشتم به انقلاب و امام(ره) علاقه زیادی داشتم.

وی افزود: به دلیل سن کمی که داشتم برای اعزام به جبهه پذیرفته نمی‌شدم اما زمانی که ۱۵ ساله شدم با گرفتن رضایت نامه کتبی از پدر و مادر و با مشقات فراوان توانستم راهی جبهه شوم.

این جانباز به عملیات فتح خرمشهر اشاره کرد و گفت: در عملیاتی که به فتح خرمشهر رسید، رزمندگان با دست خالی و با اعتقاد و ایمانی که در دل داشتند به پیروزی رسیدند.

نصرآبادی با بیان اینکه در اسفند ماه ۱۳۶۰ درحالی که ۱۵ سال بیشستر نداشتم، در زمان فتح خرمشهر و عملیات بیت المقدس عازم جبهه شدم، تصریح کرد: سن کمی داشتم و در عملیات، کمک بی‌سیم‌چی بودم.

وی با بیان اینکه در روز اول فروردین مشهد بودیم و قرار بود از مشهد به تهران و از آنجا به اهواز برویم اما به دلیل عملیات فتح‌المبین مجبور شدیم با هواپیما به کوه‌های اندیمشک خود را برسانیم، تصریح کرد: عملیات بیت‌المقدس دهم اردیبهشت ماه ساعت ۱۲:۳۰ بامداد آغاز شد و قرار بود محور رودخانه کرخه نور که دست نیروهای عراقی بود را آزاد کنیم.

نصزآبادی ادامه داد: رزمندگان مسیر رودخانه را که با آکاستیف پوشانده بودند تا بتوانند از عرض رودخانه عبور کنند؛ بعد از طی کردن رودخانه تازه به میدان مین می‌رسیدیم که از طریق مسیری از مین‌ها نیز عبور می‌کردیم تا پشت خاکریز عراقی‌ها مستقر شویم.

وی از قطع شدن دست و پاهای فرماندهان و دوستانش در میدان مین گفت و صداهایی از انفجار که هنوز در گوشش می‌پیچد و ادامه داد: این صداها باعث شد دشمن حواسش جمع شود؛ بنابراین شروع به تیراندازی کرده و تعدادی شهید شدند.

نصرآبادی بیان کرد: به خاکریز رسیدیم و طبق برنامه، قرار بود جاده سوسنگرد به هویزه را که بعد از خاکریز بود آزاد کنیم؛ سحر نزدیک بود که فرمان بازگشت به خاکریز اول داده شد و به دلیل اینکه سلاح زیادی نداشتیم مجبور شدیم به خاکریز اول برگشته و در آنجا مستقر شویم.

وی افزود: از سحر تا ظهر همان روز جنگ با عراقی‌ها ادامه داشت تا زمانی که ساعت حدودا ۳ را نشان می‌داد و فرمانده دستور برگشت داد، اما پل دست ساز رودخانه کرخه نور را دشمن خراب کرده بود و از ۳ طرف محاصره بودیم؛ بنابراین مجبور شدیم از میدان مین برگردیم.

امید و شادی در اوج بیماری 

نصرآبادی ادامه داد: در این عملیات ترکش‌های دشمن به پلو و پشتم اصابت کرد و نخاع، کلیه چپ، طحال و ۳ دنده‌ام را از بین برد؛ با انتقال به بیمارستان صحرایی کلیه و طحالم را برداشتند و سپس به بیمارستان تهران اعزام و در آنجا بستری شدم و پس از سه روز به هوش آمدم.

وی از نتیجه این عملیات گفت و اظهار کرد: رزمندگان در آن روز موفق نشدند به اهدافشان دست یابند، اما ۳ روز بعد با حمله مجدد آن منطقه را از عراقی‌ها گرفتند و این عملیات تا آزادی خرمشهر ادامه داشت.

وی با بیان اینکه در طول این درگیری‌ها ۱۲ نفر از رزمندگان بیرجندی به فیض شهادت رسیدند، افزود: زمانی که خرمشهر که آزاد شد من در بیمارستان بستری بودم؛ ابتدا کنار آمدن با این بیماری و قطع نخاع شدن برایم سخت بود، اما از اینکه شنیدم هرشمهر آزاد شده حس عجیبی داشتم؛ حسی میان بغض و خوشحالی.

نصرآبادی یادور شد: آنچه خرمشهر را آزاد کرد ایمان و قلب پاک رزمندگان بود که حتی با دست خالی و در مقابل تجهیزات نظامی دشمن که واقعا اسلحه‌ها ما هیچ نبود، بعه پگیریوزی رذسیبدند؛ اگر این نامش معجزه نیست پس چیست؟ این معجزه باید همواره بیان شود؛ آن قدر گفته شود تا در خاطره‌ها بماند؛ مجروح شدن امثال من مهم نیست آنچه مهم است این خاک است که باید پایدار بماند.

آن روزها نباید از یاد برود؛ آن قدر باید گفته شود تا ورد زبان‌ها شود؛ این قهرمانی‌ها باید در خاطر یک دنیا بماند.

 

 

 

 

موافقت با بازنگری ۲ پروژه تغذیه مصنوعی در خراسان جنوبی/۳-۵

موافقت با بازنگری ۲ پروژه تغذیه مصنوعی در خراسان جنوبی

 معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی از پیشنهاد بازنگری ۲ پروژه تغذیه مصنوعی در این استان خبر داد و گفت: این درخواست مورد موافقت شرکت مادرتخصصی مدیریت منابع آب ایران قرار گرفت.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، محمد فرهادی اظهار داشت: در دیدار با مدیر حوضه آبریز فلات مرکزی ایران در شرکت مادرتخصصی مدیریت منابع آب، اجرای پروژه‌های نیمه‌تمام تغذیه مصنوعی پیگیری و بررسی شد.

وی افزود: اجرای ۲ پروژه تغذیه مصنوعی سفره‌های آب زیرزمینی در شهرستان‌های نهبندان و زیرکوه از سال ۹۰ آغاز شد که در حال حاضر پیشرفت کمی دارند.

معاون استاندار خراسان جنوبی گفت: با توجه به تغییرات جوی که طی سال‌های اخیر رخ داده و کاهش شدید میزان بارندگی‌ها، بازنگری این ۲ پروژه پیشنهاد شد.

وی ادامه داد: تغییر در این پروژه‌ها در راستای صرفه و صلاح استان پیشنهاد شد که این درخواست مورد موافقت شرکت مادرتخصصی مدیریت منابع آب قرار گرفت.

فرهادی از ساماندهی حریم و بستر رودهای استان نیز خبر داد و گفت: در دیدار با مدیر حوضه آبریز فلات مرکزی ایران در شرکت مادرتخصصی مدیریت منابع آب، موضوع ساماندهی حریم و مسیر رودهای استان مطرح و با قول مساعد همراه شد.

همچنین با حضور معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی در سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور مسائل حوزه راه و حمل و نقل استان پیگیری شد.

فرهادی طی این دیدار با قائم مقام رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای درباره پروژه‌های راهداری استان به بحث و رایزنی پرداخت.

پیگیری اعتبارات ملی، مطالبات پیمانکاران راه‌های روستایی، رایزنی برای بازسازی و تجهیز ماشین‌آلات راهداری از جمله مباحث مطرح شده در این دیدار بود.

دیدار معاون استاندار خراسان جنوبی با قائم مقام رییس سازمان، معاون راه‌های فرعی و روستایی و مدیرکل دفتر مدیریت بحران و تجهیز ماشین‌آلات سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با حضور مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان و معاون برنامه‌ریزی و بودجه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان جنوبی همراه بود.

 

 

 

 

 

 

 

بیش بینی۶۵ شعبه اخذ رای در زیرکوه/۲
فرماندار زیرکوه با بیان اینکه ۶۵ شعبه ثابت و سیار اخذ رای برای زیرکوه پیش بینی شده است، گفت: در این شعب ۱۴۲ صندوق اخذ رای به منظور برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و شوراها استقرار خواهند داشت.

«محمدحسین عربشاهی» افزود: مردم شهرستان ولایتمدار زیرکوه طی سال های گذشته حضور چشمگیری در برگزاری انتخابات داشته اند و امیدواریم در انتخابات ۱۴۰۰ نیز شاهد حضور حداکثری مردم باشیم.

فرماندار زیرکوه با بیان اینکه بیش از ۲۸ هزار نفر واجد شرایط رای دادن در زیرکوه وجود دارد، گفت: در پای صندوق های اخذ رای یک هزار و ۱۱۰ نفر همکاری لازم را خواهند داشت و رعایت پروتکل های بهداشتی در دستور کار قرار می گیرد.

وی با اشاره به اینکه ۶۵ شعبه ثابت و سیار اخذ رای در شهرستان زیرکوه پیش بینی شده است، افزود: در این شعب ۱۴۲ صندوق برای انتخابات ریاست جمهوری و شوراها پیش بینی شده است تا بتوانیم یک انتخابات پر شور و حضور حداکثری مردم داشته باشیم.

عربشاهی بیان کرد: ۳۷ نفر از کاندیداها تاکنون برای شورای اسلامی شهرستان زیرکوه تایید شده اند و امیدواریم رد صلاحیت دیگری نداشته باشیم.

فرماندار زیرکوه در پایان با بیان اینکه مردم با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری دست به انتخاب فرد اصلح بزنند، گفت: امیدواریم مردم شهرستان زیرکوه با لبیک گفتن به فرمایشات مقام معظم رهبری با حضور در انتخابات ۱۴۰۰ حماسه ای بزرگ را رقم بزنند.

 

 

 

۸۰۶ قلم تجهیزات آموزشی در خراسان جنوبی توزیع شد/۲ و

۸۰۶ قلم تجهیزات آموزشی در خراسان جنوبی توزیع شد

امروز خراسان جنوبی/گروه خبر  همزمان با سالروز حماسه آزادسازی خرمشهر، ۸۰۶ قلم تجهیزات آموزشی و کمک آموزشی به ارزش چهار میلیارد تومان بین مدیریت‌های آموزش و پرورش شهرستان‌ها و مناطق استان خراسان جنوبی توزیع شد.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی در حاشیه این مراسم گفت:  این تجهیزات شامل ۵۳۵ تبلت، ۳۲ لپ تاپ، ۳۲ دستگاه یخچال، ۶۰ عدد چاپگر، ۹۵ دستگاه رایانه، ۴۰ عدد ویدئو پروژکتور و پرده نمایش و ۱۲ کیت آموزشی است.

محمدعلی واقعی افزود: با مشارکت خیرین نیکوکار آموزشی تعداد ۳۶ تبلت هوشمند به ارزش ۱۲۰ میلیون تومان به دانش‌آموزان محروم از گوشی و تبلت هوشمند و با استعداد شهرستان بیرجند اهدا شد.

وی اظهار داشت: این تعداد تبلت توسط موسسه خیریه علی بن ابیطالب (ع) تهران تهیه و بین دانش‌آموزان محروم از گوشی هوشمند در شهرستان بیرجند توزیع شد.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی با اشاره به نقش “نجمه خدمتی” قهرمان تیراندازی جهان به عنوان نماینده این موسسه در تهیه و واگذاری تبلت‌ها به دانش‌آموزان بیرجندی گفت: دانش‌آموزان بیش از ۱۲ آموزشگاه مرکز استان از مزایای این وسایل بهره‌مند می‌شوند.

وی با اشاره به لزوم ورود خیرین به تهیه تجهیزات کمک آموزشی افزود: با شیوع ویروس کرونا و تعطیلی آموزش حضوری، فرایند یاددهی و یادگیری از طریق فضای مجازی، رسانه ملی، شبکه شاد و توزیع درسنامه دنبال شد و معلمان متعهد استان با تلاش مضاعف و شبانه‌روزی خود، اجازه توقف این فرایند و جاماندن دانش‌آموزان حتی در دورافتاده‌ترین نقاط استان از تحصیل را ندادند.

واقعی از توزیع حدود ۶ هزار تبلت و گوشی هوشمند بین دانش‌آموزان محروم از گوشی و تبلت هوشمند در این استان خبر داد و گفت: این تعداد گوشی و تبلت با مشارکت خیرین، دستگاه‌های اجرایی، معلمان و دانش‌آموزان و بانک‌ها تهیه شده و در اختیار دانش‌آموزان قرار گرفته است.

۱۷۶ هزار دانش‌آموز در بیش از ۲ هزار و ۷۰۰ آموزشگاه استان خراسان جنوبی با ۱۰ هزار کلاس درس تحصیل می‌کنند.

 

 

 

 

پنجمین اثر خراسان جنوبی امسال ثبت جهانی می‌شود/۲ب

پنجمین اثر خراسان جنوبی امسال ثبت جهانی می‌شود

 مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان جنوبی گفت: تیر ماه امسال با حضور کارشناسان سازمان یونسکو، پنجمین اثر این استان با عنوان “کاروانسراها” به ثبت جهانی می‌رسد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، حسن رمضانی افزود: در حال حاضر چهار اثر جهانی شامل باغ و عمارت اکبریه، قنات بلده فردوس، بیابان لوت و روستای خراشاد در استان خراسان جنوبی وجود دارد که سه اثر از این تعداد در دولت تدبیر و امید ثبت جهانی شد.

وی بیان کرد: تاکنون هزار و ۵۰۰ اثر تاریخی در خراسان جنوبی شناسایی شده و ۹۴۸ اثر ثبت شده در فهرست میراث ملی کشور از این استان است.

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان جنوبی گفت: ۱۰ منطقه گردشگری و ۱۴ روستای هدف گردشگری در این استان وجود دارد و ۱۰ هزار هنرمند صنایع‌ دستی در ۶۰ رشته صنایع دستی فعالیت می‌کنند.

وی گفت:‌ راه‌اندازی ۲ رصدگاه در پلوند فردوس و سه‌قلعه سرایان از برنامه‌های وزارت میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی است که اولین بار در کشور عملیاتی می‌شود و برنامه‌ریزی برای تدوین اطلس گردشگری استان نیز انجام شده است.

۲۴ کاروانسرای باارزش در استان خراسان جنوبی قرار دارد که برخی از آنها مرمت و بازسازی شده‌اند.

کاروانسراهای سرایان، کلمرد، جوخواه و چهار گنبد طبس، اصفاک بشرویه و خوشاب فردوس از جمله کاروانسرای مرمت شده و در حال بهره برداری استان هستند.

 

 

۱۸ طرح ورزشی در  نهبندان در دست اجرا است/۷ س

۱۸ طرح ورزشی در شهرستان نهبندان در دست اجرا است

 رییس اداره ورزش و جوانان شهرستان نهبندان گفت: ۱۸ طرح ورزشی با اعتبار ۲۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان در این شهرستان در دست اجرا است.

احمد حق‌پناه به ایرنا افزود: عملیات اجرایی هفت زمین چمن مصنوعی از سال ۹۹ با همکاری بنیاد برکت و اعتبار چهار میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان در نهبندان آغاز شد.

وی بیان کرد: در حال حاضر زمین چمن مصنوعی روستاهای چهارفرسخ، شوسف، چاشند و میغان آماده بهره‌برداری است و زمین چمن مصنوعی روستاهای چاه عباس اردونی، کلاته سیدعلی و برک در یک ماه آینده تکمیل می‌شود.

رییس اداره ورزش و جوانان نهبندان گفت: توسعه سالن ورزشی روستای دهک با اعتبار سه میلیارد تومان و زیربنای ۶۰۰ متر مربع از محل اعتبار سال ۱۳۹۹ بنیاد برکت در دست اجرا است.

وی افزود: همچنین از محل اعتبارات سال ۱۴۰۰ بنیاد برکت زمین چمن مصنوعی روستاهای اسدآباد، حسین‌آباد و اسماعیل‌آباد در دست اجراست و بنیاد برکت برای احداث هر زمین چمن مصنوعی ۲۰۰ میلیون تومان مساعدت کرده است.

حق‌پناه اظهار داشت: تلاش ما این است که این سه طرح ورزشی را نیمه نخست امسال به بهره‌برداری برسانیم.

وی با اشاره به پیگیری نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی برای جذب اعتبارات وزارت نفت به منظور توسعه زیرساخت‌های ورزشی نهبندان گفت: با پیگیری نماینده مجلس احداث پنج زمین چمن مصنوعی از محل اعتبارات وزارت نفت را در این شهرستان در دست اجرا داریم.

رییس اداره ورزش و جوانان شهرستان نهبندان افزود: وزارت نفت برای اجرای هر پروژه ۴۵۰ میلیون تومان مشارکت کرده است و بقیه اعتبار تکمیل پروژه با مشارکت دهیاری‌ها انجام خواهد شد.

وی بیان کرد: عملیات اجرایی سالن ورزشی روستای چاهداز به متراژ هزار متر مربع نیز با اعتبار پنج میلیارد تومان با مشارکت بنیاد برکت، وزارت نفت و اعتبار مجموعه ورزش و جوانان به زودی آغاز می‌شود و مناقصه اجرای طرح برگزار شده است.

حق‌پناه گفت: عملیات اجرایی سالن سقف کوتاه نهبندان نیز به متراژ ۶۵۰ متر مربع و با اعتبار سه میلیارد تومان به زودی آغاز می‌شود.

وی افزود: با پیگیری‌های مسوولان استان، فرماندار و نماینده مردم نهبندان و سربیشه، تحول خوبی در زمینه ارتقای زیرساخت‌های ورزشی این شهرستان در حال انجام است و با تکمیل این زیرساخت‌های در دست اجرا سرانه فضای ورزشی نهبندان ارتقای خوبی خواهد داشت.

 

 

 

 

 

 

اولین المپیاد خانه‌های ورزش روستایی در کشور برگزار می‌شود

بیرجند – ایرنا – رییس فدراسیون ورزش روستایی و بازی‌های بومی و محلی گفت: اولین المپیاد خانه‌های ورزش روستایی را از خرداد تا مرداد امسال به صورت استانی برگزار خواهیم کرد.

محمدتقی امیری خراسانی عصر یکشنبه در مجمع عمومی سالیانه هیات ورزش روستایی و بازی‌های بومی و محلی استان خراسان جنوبی افزود: بعد از انتخاب برترین‌های استانی در نیمه نخست شهریور این المپیاد به صورت منطقه‌ای و نیمه دوم شهریور به صورت کشوری برگزار خواهد شد.

وی بیان کرد: خراسان جنوبی از نظر تعداد خانه‌های ورزش روستایی از نظر کمیت وضعیت بهتری نسبت به سایر استان‌ها دارد.

رییس فدراسیون ورزش روستایی و بازی‌های بومی و محلی گفت: در توزیع اعتبارات ابتدا به ورزش‌های شهری توجه می‌شود و به حوزه ورزش روستایی و عشایری توجه زیادی نمی‌شود لذا همه فدارسیون‌های ورزشی باید در نقاط روستایی هم فعالیت داشته باشند و وظیفه فدراسیون ورزش‌ روستایی نقش هماهنگ‌کننده است.

وی افزود: ما از هیات ورزش‌ روستایی و بازی‌های بومی محلی نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که در زمینه تمامی ورزش‌های کلاسیک استعدادیابی کند.

وی عنوان کرد: با هماهنگی‌های انجام شده فدراسیون هندبال امسال می‌خواهد اولین دوره مسابقات روستایی و عشایری را در سطح کشور برگزار کند.

امیری خراسانی گفت: قرار شد یک دوره آموزشی به صورت رایگان توسط فدراسیون هندبال برای مربیان استعدادیابی هندبال در استان‌ها برگزار شود تا این مربیان با استعدادیابی تیم‌های هندبال را در مناطق روستایی و عشایری تشکیل دهند.

وی با اشاره به اینکه اکثر قهرمانان ملی ما روستازاده و عشایرزاده هستند اضافه کرد: در برنامه داریم با همکاری همه فدراسیون‌ها استعدادیابی خوبی را در سطح روستاها و مناطق عشایری داشته باشیم.

رییس فدراسیون ورزش روستایی و بازی‌های بومی و محلی با بیان اینکه برنامه‌ریزی‌ها برای برگزاری جشنواره ملی زنان عشایر ایران در حال انجام است گفت: پیگیر برگزاری المیپاد ورزشی دختران روستایی و عشایری نیز هستیم.

وی از راه‌اندازی طرح اتوبوس سلامت در آینده نزدیک در روستاها خبر داد و گفت: این طرح با سه هدف اصلی سنجش ساختار قامتی، سنجش سلامت فیزیولوژی و سنجش سلامت دهنی افراد سالمند اجرا خواهد شد.

امیری خراسانی عنوان کرد: باید در کنار اینکه ماهیت جشنواره‌ها را حفظ می‌کنیم، ماهیت رقابتی هم داشته باشند و ما در این خصوص سازمان لیگ فدراسیون را تشکیل دادیم.

وی گفت: در سال جاری تلاش خواهیم کرد که ۲ تا سه بازی بومی و محلی به صورت لیگ برگزار شود که در اولویت‌ها هفت سنگ، چوب کشی و دال پلان است.

وی تصریح کرد: احیای بازی‌های بومی و محلی که برای نسل جدید ناشناخته‌ هستند از مهمترین اهداف و برنامه‌های ما در فدراسیون است و راه‌اندازی ایستگاه‌های دائمی ورزش‌های بومی و محلی را در پارک‌ها و بوستان‌های خراسان جنوبی خواهیم داشت.

امیری خراسانی ادامه داد: اولین دوره مسابقات بازی‌های بومی و محلی کارگری را در بیرجند برگزار خواهیم کرد.

وی گفت: در تقویم عملیاتی فدراسیون، اولین جام کویر را به نام خراسان جنوبی ثبت کرده‌ایم و این مسابقات در این استان برگزار خواهد شد، در این جام بازی‌های بومی و محلی و ورزش‌های سنتی مختص خراسان جنوبی را خواهیم داشت و تلاش ما این است که سال آینده این جام را به صورت بین‌المللی برگزار کنیم.

رییس فدراسیون ورزش روستایی و بازی‌های بومی و محلی بیان کرد: سال گذشته بازی قلعه قوس را در شهرستان رابر استان کرمان برگزار کردیم و بهمن امسال جام بین‌المللی قلعه قوس را در این منطقه خواهیم داشت.

وی با اشاره به ثبت ملی و جهانی ورزش‌های سنتی و بومی و محلی افزود: ۱۰ رشته بازی‌های بومی و محلی را برای ثبت جهانی معرفی کردیم و باید بازی‌های بومی و محلی مختص خراسان جنوبی با همکاری  میراث فرهنگی استان زودتر ثبت ملی شود.

امیری خراسانی گفت: سال گذشته بودجه فدراسیون ورزش روستایی و بازی‌های بومی و محلی یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان بوده است که این اعتبار جوابگوی نیاز مجموعه ما نیست.

مدیرکل ورزش و جوانان خراسان جنوبی هم در این نشست گفت: اکنون شاهد رویکرد کیفی‌سازی برنامه‌های بلندمدت در مناطق روستایی و عشایری کشور هستیم.

حسن عزیزی افزود: سال گذشته برنامه عملیاتی ۱۴۰۰ اداره کل وزش و جوانان به خصوص در حوزه زیرساخت‌ها را تحویل استانداری خراسان جنوبی دادیم.

وی با بیان اینکه سرانه ورزشی فضاهای ورزشی خراسان جنوبی ۵۸ سانتیمتر مربع است گفت: از این مقدار ۱۵ سانتیمتر مربع متعلق به حوزه ورزش روستایی و عشایری است.

مدیرکل ورزش و جوانان خراسان جنوبی ادامه داد: با توجه به اینکه ۴۵ درصد مردم خراسان جنوبی در مناطق روستایی و عشایری ساکن هستند، این نسبت پایینی است.

وی با اشاره به امضای تفاهم‌نامه احداث ۱۰۰ کورت سه طرفه اسکواش در روستاهای خراسان جنوبی گفت: این موضوع مورد تایید استاندار خراسان جنوبی هم است و به دنبال این هستیم که با برنامه‌ریزی بهتر و تدبیر بیشتر این طرح را اجرایی کنیم.

مجمع عمومی سالیانه هیات ورزش روستایی و بازی‌های بومی و محلی استان خراسان جنوبی با حضور رییس و اعضای مجمع برگزار و عملکرد فنی و مالی توسط ابوالفضل داوطلب رییس هیات تشریح شد.

در این مجمع عمومی سالیانه گزارش عملکرد هیات استان از اعضای مجمع رای اعتماد گرفت.

 

 

 

 

 

 

روایتی از حماسه مردان خراسانی در فتح خرمشهر/ما می‌توانیم تفسیر شد

 رزمنده و ارتشی دلاور سال های دفاع مقدس گفت: فتح خرمشهر در حقیقت تفسیر واقعی« ما می توانیم» بود.

برخی روزها یادآوری‌شان با خود واژه‌هایی چون غرور، شعف و مقاومت به همراه دارد و خاطراتی از جنس شهامت و پایمردی را برای یک جامعه مرور می‌کند. نمونه این روزها سوم خرداد و سالروز فتح خرمشهر در عملیات بیت‌المقدس است.

هر چند خراسان‌جنوبی امروزی کیلومترها از خرمشهر در اشغال بعثی‌ها فاصله داشت ولی کم نبودند مردان غیرتمندی از همین دیار که برای دفاع از وطن، انقلاب نوپای اسلامی و ناموس و شرف خود در میدان نبرد حاضر شده و خاطراتی از آن روزها برایمان دارد.

غلامرضا کبودی از جمله رزمندگان دلاوری است که در روزهای نوجوانی وارد میدان حق علیه باطل شد و در ایام شباب و جوانی از منش و رفتار بزرگانی چون فرمانده شهید رجبعلی آهنی درس‌ها آموخت.

وی در گفت و گو بامهر اظهارکرد: من متولد بیستم فروردین سال ۴۵ هستم و زمانی که در سال ۶۰ به جبهه رفتم دقیقاً ۱۶ سال داشتم.

حضور در جبهه از سال‌های نوجوانی

این رزمنده سال‌های دفاع مقدس با اشاره به اینکه در آن زمان به عنوان بسیجی عازم شدم، بیان‌کرد: در ابتدا به مدت ۴۵ روز آموزش نظامی دیدم و بعد از آن در نوروز ۶۱ در عملیات فتح المبین شرکت کردیم که فرماندهی ما را فرمانده شجاع شهید رجبعلی آهنی برعهده داشت.

کبودی گفت: بعد از آن نیز به نخلستان‌های سوسنگرد رفتیم و مدتی بعد برای عملیات بیت المقدس آماده شدیم که من نیز در همان عملیات مجروح شدم.

وی با بیان اینکه برای درمان مدتی در تبریز و مدتی نیز در مشهد بودم، اظهارکرد: بعد که به بیرجند آمدم در مراسم تشییع ۱۲ نفر از همرزمانی که در آن عملیات به شهادت رسیده بودند، شرکت کردم.

دیده‌هایی که با بیان قابل انتقال نیست

این رزمنده سال‌های دفاع مقدس درباره حال و هوای شب عملیات بیت المقدس بیان‌کرد: هرچه قدر که بخواهم درباره حال و هوای آن شب سخن بگویم، نمی‌توانم فضای معنوی را به درستی منتقل کنم چرا که دیده‌ها هیچگاه از طریق بیان قابل انتقال نیست.

کبودی ادامه‌داد: شب عملیات همه ما لباس‌های نو و تمیز پوشیده بودیم و شبیه تازه دامادهایی شدیم که انتظار وصل را دارند.

وی افزود: ما با دوستانمان دعا، زیارت عاشورا و نجواهای عارفانه‌ای داشتیم، با دوستانی که امروز را کنار همدیگر بودیم ولی فردا مشخص نبود کدامیک از ما زنده خواهد ماند.

اشاره‌ای به روحیات شهید رجبعلی آهنی

این رزمنده سال‌های دفاع مقدس درباره روحیات فرمانده شهید رجبعلی آهنی اظهارکرد: شهید آهنی خود را فدایی اسلام می‌دانست و بارها تکرار کرده بود که دادن سَر در راه وطن و اسلام و سرزمین هیچ ارزشی ندارد.

کبودی با اشاره به اینکه شهید آهنی خود را شیر مولاعلی و چریک امام خمینی می‌دانست، بیان کرد: فرمانده شهید آهنی صدایی شبیه صدای آقای آهنگران داشت و در جمع با دعاها و نحواها حال و هوای معنوی بسیار خوبی به جمع می‌داد.

وی ادامه‌داد: خاطرم هست که در نخلستان سوسنگرد شهید آهنی خیمه‌ای را برپا کرده و آن را محلی برای اقامه نماز و دعا قرار داده بود و به من که در آن زمان نوجوانی بیش نبودم، می‌گفت پسرم اینجا شبیه مسجد است و مرتب کردن و نظافت آن از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

این رزمنده سال‌های دفاع مقدس ادامه‌داد: روزی دیدم مجموعه همراهان برای آموزش رفتم و من جامانده‌ام و موقع برگشتشان پیش شهید آهنی گلایه کردم که چرا مرا همراه خود نبردید، من ورزشکار و باستانی کارم و مگر یک آرپیجی از میل باستانی سنگین‌تر است!!

کبودی افزود: شهید آهنی با مهربانی به من گفتند پسرم من هوای تو را داشتم و می‌خواستم تو کارهای خیمه مسجد را پیگیری کنی که از من همچنان اصرار بود تا اینکه در نهایت بعد از آموزش‌ها به عنوان کمک آرپیجی شروع به فعالیت کردم.

فتح خرمشهر تفسیر واقعی «ما می‌توانیم» بود

وی در زمینه چرایی اهمیت عملیات بیت‌المقدس و فتح خرمشهر گفت: دشمن تا دندان مسلح شهر را تبدیل به یک دژ مستحکم تبدیل کرده بود و ما نیز دست خالی بودیم و از این جهت فتح خرمشهر تفسیر واقعی «ما می‌توانیم بود»

این رزمنده سال‌های دفاع مقدس با اشاره به اینکه من بعدها در سال ۶۲ وارد ارتش شدم، اظهارکرد: آن چیزی که باعث می‌شد من وارد ارتش شوم عشق به وطن و انتقام خون دوستانی بود که دشمن بعثی در جلوی چشمانمان پرپر می‌کرد.

کبودی با بیان اینکه از طرف دیگر پسر دائی‌ام که بعدها به فیض شهادت رسید (شهید علیرضا حسنی) و سرباز ارتش بود نیز از نظم و انضباط در ارتش بسیار برایم سخن می‌گفت: بیان‌کرد: ما آن موقع خبرهای بسیار تلخی از هتک حرمت نوامیس و پرپر شدن جوانان و کودکان در شهرهای اشغال شده می‌شنیدیم که خون غیرت را در رگ‌هایمان به جوش می‌آورد.

رزمنده و ارتشی دلاور از خراسان‌جنوبی اظهارکرد: از طرف دیگر علاوه بر آزادسازی مناطق اشغال شده، نمی‌خواستیم جنایت‌هایی که بعثی‌ها در آن شهرها بر مردم مظلوم روا داشتند، در شهرهای ما و برای خانواده و همشهریان ما نیز تکرار شود و از این جهت با میل و رغبت وارد ارتش جمهوری اسلامی ایران شدم.

افتخار مراقبت از مرزها

وی افزود: گفتنی است که خوشبختانه من در سال‌های خدمت در ارتش چه در زمان جنگ و چه پس از آن افتخار مراقبت از مرزها به مدت ۹ سال و ۹ ماه و ۲۱ روز را دارم و این مسئله همواره برای من به عنوان یک ایرانی باعث افتخار و مباهات است.

این رزمنده سال‌های دفاع مقدس گفت: الان در دوران بازنشستگی نیز با افتخار خادم زورخانه پوریای ولی و دفتردار هیئت ورزش‌های زورخانه ای و کشتی پهلوانی خراسان‌جنوبی هستم و دوست دارم در خدمت این ورزش ملی و مذهبی سرزمینمان که قدمت چهارهزار ساله دارد، باشم.

روحیات مردم دهه ۶۰

کبودی یادآور شد: در آن روزگار و ایام دفاع مقدس اصلاً هیچ فرد و رزمنده‌ای به حق مأموریت و حقوق و این مسائل فکر نمی‌کرد و قصد رزمندگان رضای خداوند از طریق دفاع از مملکت و ناموس بود و حتی اگر به او حق مأموریتی داده می‌شد با تعجب می پرسد مگر من باید حق مأموریت بگیرم! و مگر نه اینکه این وظیفه من است.

وی گفت: نه فقط ما رزمندگان بلکه روحیه جمعی جامعه اینگونه بود و حتی بانوان در پشت جبهه نیز با خودگذشتگی اقدامات بسیار ارزشمندی انجام می‌دادند.

این رزمنده سال‌های دفاع مقدس یادآورشد: اگر همان روحیه ایثار، تلاش و از خودگذشتگی آن سال‌ها در جامعه زنده شود، بی شک می‌توانیم گره‌های در مسیر پیشرفت کشور را باز کنیم و به مقصد برسیم.

آری خرمشهر تنها نام یک شهر نیست. خرمشهر واژه‌ای است که با خود ممکن شدن تمام محال‌ها با توکل به حضرت باری تعالی و به پشتوانه تلاش و مقاومت را به یادمان می‌آورد. درسی که اگر امروز نیز در جامعه ساری و جاری شود می‌توان با تمسک به آن سنگ‌های در مسیر رشد و توسعه جامعه را برداشت.چرا که با ایمان و تلاش هیچ چیز غیرممکن نیست.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی:
۳۶ تبلت هوشمند به دانش آموزان محروم بیرجند اهدا شد
واقعی از اهدای ۳۶ تبلت هوشمند با مشارکت خیرین نیکوکار آموزشی به دانش آموزان محروم شهرستان بیرجند خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، «محمدعلی واقعی» امروز (۳ خرداد) به خبرنگاران رسانه های گروهی درباره تهیه تبلت برای دانش آموزان نیازمند استان، گفت: با پیگیری‌های به عمل آمده، ۳۶ تبلت توسط موسسه خیریه علی بن ابیطالب(ع) تهران تهیه شد که در بین دانش آموزان محروم از گوشی هوشمند شهرستان بیرجند توزیع شده است.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی با اشاره به نقش نجمه خدمتی قهرمان تیراندازی جهان، به عنوان عنوان نماینده این موسسه در تهیه و واگذاری این تبلت ها به دانش آموزان بیرجندی، افزود: دانش آموزان بیش از ۱۲ آموزشگاه مرکز استان از مزایای آن بهره مند می شود.

 

واقعی به لزوم ورود خیرین به موضوع تجهیزات کمک آموزشی تأکید کرد و ادامه داد: با شیوع ویروس منحوس کرونا و تعطیلی آموزش حضوری، فرایند یاددهی و یادگیری از طریق فضای مجازی، رسانه ملی، شبکه شاد و توزیع درسنامه دنبال می شود.

 

وی با بیان توزیع حدود ۶ هزار تبلت و گوشی هوشمند بین دانش آموزان محروم از گوشی و تبلت هوشمند در استان، گفت: این تعداد از گوشی و تبلت با مشارکت خیرین، دستگاه ها اجرایی، معلمان و دانش آموزان و بانک ها تهیه و در اختیار دانش آموزان قرار گرفته است.

 

 

 

افزایش ۱۰۰ درصدی تعهدات فنی و حرفه ای برای مهارت آموزی در زندان ها/۲ب

تعهدات فنی و حرفه ای برای مهارت آموزی در زندان های خراسان جنوبی در سال ۱۴۰۰ صد درصد افزایش یافته است.

 مدیر کل آموزش فنی و حرفه‌ای خراسان جنوبی با بیان اینکه  اجرای دوره‌های مهارتی در زندان‌های استان به منظور ایجاد اشتغال و کاهش آسیب‌های مختلف ناشی از حضور در زندان‌ها برگزار می‌شود گفت: در سال ۱۳۹۹ در زندان‌های استان ۱۱۵ هزار و ۶۰۰ نفر ساعت دوره آموزشی اجرا شد که در تعهدات ۱۴۰۰ این رقم ۲۲۴ هزار و ۸۹۰ نفر ساعت پیش بینی شده است.

محمد علی عرب با بیان اینکه آموزش ها در ۴ خوشه صنعت، خدمات، فرهنگ و هنر و کشاورزی در زندانهای استان در شهرستان های بیرجند، خوسف، طبس، فروس، قائنات و نهبندان ارائه می شود گفت: سال گذشته ۴۳ حرفه آموزشی به زندانیان آموزش داده شد.

 

وی با اشاره به استقرار ۱۲ کارگاه ثابت در زندان های بیرجند و فردوس گفت: در سایر زندان ها هم بر اساس نیازسنجی با انتقال تجهیزات مورد نیاز مهارت های فنی و حرفه ای با حضور مربی ارائه می شود.

 

 

 

 

بهره مندی بیش از ۱۴ هزار نفر از خدمات اورژانس خراسان جنوبی/۷س

اورژانس خراسان جنوبی از ابتدای سال تا پایان اردیبهشت به ۱۴ هزار و ۱۵۱ نفر در استان خدمات ارائه کرده است معاون مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: از ابتدای سال تا پایان اردیبهشت در مجموع ۱۳ هزار و ۶۸۳ ماموریت از طریق اورژانس استان انجام شد که هزار و ۱۹۵ ماموریت مربوط به تصادفات و ۱۲ هزار و ۴۸۸ ماموریت غیر تصادفی بوده است.

عباسی با اشاره به اینکه در این مدت به ۱۴ هزار و ۱۵۱ نفر خدمات اورژانس ارائه شده است ، افزود: شمار مصدومان تصادفی اعزام به بیمارستان هزار و ۴۷۱ نفر و تعداد مصدوم تصادفی درمان در محل ۲۲۳ نفر بوده است.

وی گفت: شمار بیماران غیرتصادفی اعزام به بیمارستان هم  ۷ هزار و ۱۷۱ نفر بود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان جنوبی خبر داد:

رشد ۹۳ درصدی اعتبارات خراسان جنوبی در سال جاری/۲و

رشد ۹۳ درصدی اعتبارات خراسان جنوبی در سال جاری

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان جنوبی گفت: اعتبارات استان در سال ۱۴۰۰ در بخش اعتبارات قانون استفاده متوازن از امکانات کشور (استانی و ملی/استانی) رشدی معادل ۹۳ درصد داشته است.

مجید پورعیسی افزود: اعتبارات عمرانی سال ۱۴۰۰ ابلاغی به استان در مقایسه با اعتبارات ابلاغی سال ۱۳۹۹ در بخش تملک دارایی‌های سرمایه‌ای استانی شامل (استانی، نفت، راه‌های روستایی، آب روستایی و عشایری و ۰.۲۷ درصد مالیات بر ارزش افزوده) رشدی معادل ۱۱۶ درصد داشته است.

وی افزود: توزیع اعتبارات بعد از تصویب سهم اعتباری در شورای برنامه ریزی و توسعه استان توسط کمیته برنامه ریزی شهرستان‌ها و بر مبنای پروژه‌های نیمه تمام شهرستانی و نیاز شهرستان بین فصول و بخش‌های مختلف انجام می‌گیرد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان جنوبی بیان کرد: علاوه بر اعتباراتی  که از محل اعتبارات استانی به شهرستان‌ها در قالب رفع محرومیت زدایی ابلاغ و در کمیته‌های برنامه ریزی شهرستان‌ها توزیع می‌شود، اعتبارات قانون استفاده متوازن از امکانات کشور در راستای رفع محرومیت و رسیدن شهرستان‌های استان به شاخص‌های کشوری در بخش‌های مختلف اقتصادی، کشاورزی، بهداشت، آب و عمران شهری و … در کمیته‌های شهرستانی توزیع می‌شود.

پورعیسی ادامه داد: بر اساس سیاست اجرایی دولت و مسئولین اتمام پروژه‌های با پیشرفت فیزیکی بالا در دستور کار کمیته‌های برنامه ریزی شهرستان‌ها بوده و بخش عمده‌ای از اعتبارات سال جاری در راستای تکمیل و انجام پروژه‌های نیمه تمام استان و پروژه‌های مشارکتی با نهادهای معین توزیع و هزینه می‌شود.

وی افزود: پروژه‌هایی از قبیل توسعه و بهبود حمل و نقل درون شهری، جداسازی آب شرب از فضای سبز، ایجاد و توسعه‌ شبکه دفع آب‌های سطحی، توسعه و تکمیل پارک‌ها و فضای سبز در راستای مدیریت شهری به شهرداری‌های استان ابلاغ می‌شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان جنوبی بیان کرد: برگزاری دوره‌های تخصصی برای شرکت‌های مشاور و پیمانکار، تداوم حمایت از انجمن شرکت‌های ساختمانی، تاسیساتی و راهسازی استان، پیگیری تخصیص به منظور مطالبات پیمانکاران مطابق قرار گذشته، تداوم حمایت واگذاری کارها به شرکت‌های بومی با توجه به مصوبه شورای فنی استان و بررسی پرونده‌های تشخیص صلاحیت در حداقل زمان ممکن بررسی مشکلات پیمانکاران و کارفرمایان از اقداماتی است که دنبال شده و در حال پیگیری است.

 

 

 

 

۸۶ مرکز درمان و کاهش آسیب اعتیاد در خراسان جنوبی فعال  /۷س

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان جنوبی گفت: در حال حاضر ۸۶ مرکز درمان و کاهش آسیب اعتیاد در این استان فعالیت دارند و ۱۴ هزار و ۸۵۰ نفر زیر پوشش این مراکز هستند.

محمدرضا حسنی مقدم روز دوشنبه در گفت و گو با  ایرنا افزود: خانواده‌ها باید توجه کنند که خطر مواد مخدر کمتر از کرونا نیست و امروز یکی از پنج آسیب مهم، اعتیاد به سوءمصرف مواد مخدر به ویژه از نوع صنعتی است.

وی با اشاره به اینکه خراسان جنوبی جزو استان‌های پیش‌رو در درمان کودکان معتاد است گفت: پارسال ۲۰۰ کودک معتاد زیر ۱۸ سال با ارائه خدمات و پذیرش توسط برخی بیمارستان‌ها، سم‌زدایی و درمان رایگان شدند.

 

 

 

بودجه ۱۰ طرح پژوهشی در خراسان جنوبی جذب شد

بیرجند – ایرنا – رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان جنوبی گفت: ۱۱ طرح پژوهشی در اولویت پرداخت بودجه استانی بوده که از این تعداد ۱۰ طرح به سرانجام رسید و بودجه آنها جذب شده است.

مجید پورعیسی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: سال گذشته از محل بودجه استانی در مرحله اول بیش از ۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال به طرح‌های پژوهشی استان تخصیص یافت.

وی اظهار داشت: از محل باقیمانده اعتبارات پژوهشی استان پس از تایید شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان ۶ طرح به مبلغ سه میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال مصوب شده که این طرح‌ها امسال پیگیری می‌شود تا به سرانجام برسد.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان جنوبی گفت: هر سال یک درصد از محل اعتبارات استانی به طرح‌های پژوهشی اختصاص می‌یابد که براساس اولویت‌ها پرداخت می‌شود.

وی عنوان کرد: طرح‌های پژوهشی مهم سال گذشته در زمینه‌های کشاورزی، صنعت و معدن، رونق مرز رسمی استان، گردشگری و دفاع مقدس بوده است.

 

 

 

خلق ثروت از باد و روزهای آفتابی خراسان جنوبی/۷و

حکیمه مصطفایی
خلق ثروت از باد و روزهای آفتابی خراسان جنوبی

 دالان‌های بادی مناسب و روزهای آفتابی محصول اقلیم خراسان جنوبی است و سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی‌های نو و تجدیدپذیر می‌تواند اقدامی اثرگذار برای خلق ثروت از آسمان، تامین انرژی پایدار و توسعه همه‌جانبه باشد.

گسترش تولید و مصرف انرژی‌های تجدیدپذیر موجب کمک به تحقق اهداف توسعه اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی می‌شود و از عوامل اساسی در رسیدن به توسعه پایدار در هر کشوری به شمار می‌رود.

استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر از جمله انرژی بادی و خورشیدی می‏‌تواند باعث کاهش وابستگی به منابع فسیلی و کاهش انتشار گازهای آلاینده نیز شود و مزیت‌های فراوانی نسبت به سایر انرژی‌ها دارد که پاک و در دسترس بودن از مهمترین این مزیت‌هاست.

خراسان جنوبی در نوار مرزی شرق کشور با داشتن زمینه مناسب اقلیمی، تابش آفتاب و وزش باد در بیشتر مناطق و روزهای سال قابلیت خوبی در تولید انرژی‌های نو و پاک دارد.

تابش ۳۰۰ روزه خورشید و وزش بادهای ۱۲۰ روزه سیستان در خراسان جنوبی به عنوان «ثروت‌های فراموش شده» یاد می‌شود که در صورت توجه و سرمایه‌گذاری روی این منابع عظیم خدادادی، این استان به قطب اقتصادی و تولید انرژی شرق کشور تبدیل می‌شود.

به گفته کارشناسان ساعات آفتابی به طور متوسط در خراسان جنوبی به سه هزار و ۲۰۰ ساعت در سال و حتی بیشتر نیز می‌رسد، به‌ طوری که در برخی شهرستان‌های خراسان جنوبی از جمله طبس مقدار تابش ۴۸۱ (کالری بر سانتیمتر مربع در هر روز) است.

این نُرم مقدار تابش تقریبا در شهرستان‌های سرایان، بیرجند، قاینات، بشرویه و نهبندان نیز بین ۳۵۰ تا ۴۸۰ (کالری بر سانتیمتر مربع در هر روز) است.

همچنین براساس گزارش سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق (ساتبا) ۲۹ سایت انرژی خورشیدی در خراسان جنوبی شناسایی شده که ظرفیت تخمینی آن سه هزار و ۶۶۵ مگاوات است بنابراین این استان مرزی و کویری به دلیل شرایط خاص آب و هوایی و وسعت زیاد ظرفیت خوبی برای استقرار سامانه‌های خورشیدی در کشور دارد.

خراسان جنوبی دارای دالان‌های بادی مناسب برای ایجاد نیروگاه بادی نیز است و شرایط مستعد اجرای طرح‌های انرژی‌های بادی را دارد، به عنوان مثال در بخش انرژی باد وجود دالان بادی در مناطق مختلف شهرستان‌های درمیان، نهبندان و سربیشه، «آفریز قاینات» و «کجه و چهنوی فردوس» بهترین ظرفیت برای اجرای طرح نیروگاه‌های بادی است.

براساس تحقیقات به ‌عمل آمده میانگین سرعت باد برای به صرفه بودن تبدیل انرژی باد به برق حدود ۲۳ کیلومتر در ساعت است در حالی که سرعت باد در برخی مناطق خراسان جنوبی نزدیک به ۳۳ کیلومتر در ساعت به عنوان بهترین نُرم است.

تکیه بر انرژی‌های نو و تجدیدپذیر همواره جزو دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز بوده است، به‌ طوری که ایشان سال ۷۹ در راستای ابلاغ «سیاست‌های‌ کلی‌ نظام‌ در بخش‌های‌ امنیت‌ اقتصادی‌، انرژی‌، منابع‌ آب‌، بخش‌ معدن‌، منابع‌ طبیعی‌ و حمل‌ و نقل‌ به‌ روسای‌ قوای‌ سه‌ گانه‌» بر ایجاد تنوع‌ در منابع‌ انرژی کشور و استفاده‌ از آن‌ با رعایت‌ مسائل‌ زیست‌ محیطی‌ و تلاش‌ برای‌ افزایش‌ سهم‌ انرژی‌های‌ تجدیدپذیر با اولویت‌ انرژی‌های‌ آبی‌ و همچنین تلاش‌ برای‌ کسب‌ فناوری‌ و دانش‌ فنی‌ انرژی‌های‌ نو و ایجاد نیروگاه‌ها از قبیل‌ بادی‌ و خورشیدی و فسیل‌های‌ سوختی‌ و زمین‌ گرمایی‌ در کشور، تاکید کردند.

همچنین در بند ۱۳ سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه که سال ۹۴ از سوی معظم‌له به قوای سه‌گانه ابلاغ شد، «افزایش سهم انرژی‌های تجدیدپذیر و نوین و گسترش نیروگاه‌های پراکنده و کوچک‌مقیاس» را مورد تاکید قرار دادند.

در این بین خراسان جنوبی به عنوان قطب منابع عظیم طبیعی از جمله تابش آفتاب و باد باید سهم قابل توجهی در تولید انرژی همچنین پیشرفت اقتصادی منطقه داشته باشد که در چند سال اخیر زیرساخت‌ها و برنامه‌های مناسبی در این حوزه اجرا شده یا در دست اقدام است.

با ورود سرمایه‌گذاران و حمایت دولت، نیروگاه خورشیدی ۱۰ مگاواتی خوسف و نیروگاه خورشیدی هفت مگاواتی سربیشه سال ۱۳۹۸ به بهره‌برداری رسید و پارسال هم عملیات اجرایی نیروگاه بادی ۵۰ مگاواتی دُرح سربیشه با حضور وزیر نیرو آغاز شد که فاز نخست آن ۴۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و شهریور امسال تکمیل و بهره‌برداری می‌شود.

با احتساب سرمایه‌گذاری‌های قبلی در صورت تکمیل عملیات اجرایی این طرح، مجموع ظرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر استان از مرز ۷۱ مگاوات عبور خواهد کرد.

اکنون سه مزرعه خورشیدی به ظرفیت ۱۸ مگاوات در خراسان جنوبی فعال است و سال گذشته در این نیروگاه‌های بزرگ مقیاس، ۳۴ هزار و ۶۸۰ مگاوات انرژی تولید شده است.

همچنین از آذر سال ۹۵ تاکنون (ابتدای طرح) ۴۴۸ نیروگاه خورشیدی به ظرفیت چهار هزار و ۳۳۸ کیلووات در این استان راه‌اندازی شده که در این مدت بیش از ۱۳.۷ میلیون کیلووات انرژی برق از متقاضیان خریداری و ۱۸ میلیارد تومان بهای انرژی خریداری شده به صاحبان این نیروگاه‌ها پرداخت شده است.

به گفته کارشناسان، بام هر خانه‌ای در خراسان جنوبی می‌تواند به عنوان یک نیروگاه و مخزن ذخیره انرژی خورشیدی علاوه بر دشت‌ها و نقاط گسترده کویری باشد.

به گفته مجری طرح انرژی‌های تجدیدپذیر و کاهش تلفات شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی، انرژی‌های نو در مناطق محروم و روستاها به اشتغال پایدار منجر می‌شود و این موضوع در تمامی نقاط استان قابل توجیه است.

علیرضا پوزشی، ۳۲۰ روز آفتابی، هوای صاف با حداقل آلودگی، میانگین دمای مناسب و واحدهای مسکونی مناسب از نظر مساحت پشت بام را از ویژگی‌های خوب خراسان جنوبی برای تولید انرژی‌های تجدیدپذیر بیان کرد و گفت: احداث نیروگاه خورشیدی خانگی بهترین زمینه سرمایه‌گذاری برای خانوارهای شهری و روستایی است.

وی اظهار داشت: هر نیروگاه خورشیدی پنج کیلوواتی خانگی سالانه بالغ بر ۹ هزار کیلووات ساعت انرژی تولید می‌کند که براساس آخرین مصوبه وزارت نیرو نرخ خرید هر کیلووات ساعت انرژی هزار و ۴۰ تومان در سال اول قرارداد است.

مجری طرح انرژی‌های تجدیدپذیر و کاهش تلفات شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی افزود: با توجه به میزان انرژی تولید شده و نرخ انرژی درآمد نیروگاه بالغ بر ۹ میلیون تومان در سال اول بوده و هر سال براساس تورم اعلام شده از سوی بانک مرکزی قیمت خرید آن تعدیل می‌شود.

وی گفت: در حال حاضر هزینه احداث نیروگاه پنج کیلوواتی خانگی ۸۰ میلیون تومان و با احتساب افرایش نرخ خرید براساس تورم سالانه برگشت سرمایه در این طرح کمتر از پنج سال است.

پوزشی اظهار داشت: برای تولید ۹ هزار کیلووات ساعت انرژی الکتریکی از نیروگاه‌های گازی نیاز به مصرف ۲ هزار و ۵۵۶ متر مکعب گاز و هزار و ۹۸۰ لیتر آب است که در صورت تامین این میزان انرژی از نیروگاه خورشیدی به همین میزان در مصرف گاز و آب صرفه‌جویی شده و از انتشار پنج هزار و ۸۰۵ کیلوگرم گاز دی اکسیدکربن در محیط زیست جلوگیری می‌شود.

اگرچه خراسان جنوبی از ذخایر نفت و گاز برخوردار نیست ولی ظرفیت‌های طبیعی از جمله انرژی‌ لایزال خورشیدی و بادی در آسمان استان به وفور یافت می‌شود که می‌تواند علاوه بر اشتغالزایی و درآمدزایی برای مردم از طریق خرید تضمینی برق تولیدی، سهم قابل توجهی در تولید انرژی همچنین جهش تولید و در نهایت توسعه اقتصادی این استان را داشته باشد.

به باور کارشناسان اگر به درستی از ظرفیت انرژی‌ آفتاب و باد استفاده شود، رونق اقتصادی در گوشه گوشه استان رقم می‌خورد و از جهتی احداث توربین‌های بادی و پنل‌های خورشیدی کوچک در پشت بام و مزارع کشاورزان بستر خوبی برای اشتغال و ماندگاری جمعیت در روستاهای خراسان جنوبی است که متاسفانه در چند سال اخیر قهر طبیعت آنان را روانه گوشه و کنار شهرها کرده است.

همچنین خرداد پارسال که «محمدباقر نوبخت» معاون رییس جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه در سومین سفرش در یک سال و نیم اخیر به خراسان جنوبی آمد، قرارداد همکاری مشترک برای احداث هفت هزار و ۵۰۰ نیروگاه خورشیدی خانگی پنج کیلوواتی بین سازمان برنامه و بودجه، استانداری خراسان جنوبی و صندوق کارآفرینی امید امضا شد.

این تفاهم‌نامه با اختصاص ۵۰ درصد یارانه دولتی و ۵۰ درصد وام قرض‌الحسنه امضا شد که حدود ۴۰ هزار کیلووات در استان تولید برق را به دنبال دارد و حداقل یک میلیون تومان در ماه برای هر خانواده درآمد ایجاد می‌کند و اجرای این طرح در دستور کار کمیته امداد خراسان جنوبی و دفتر امور روستایی استانداری خراسان جنوبی قرار دارد.

خراسان جنوبی دارای ۳۳۰ کیلومتر مرز مشترک با کشور افغانستان و از بالاترین ضریب امنیتی در این منطقه برخودار است و در این سال‌ها یکی از درخواست‌های اصلی این کشور تامین برق از سوی ایران است که می‌تواند ارزآوری خوبی برای کشور به همراه داشته باشد.

لزوم توجه و سرمایه‌گذاری جدی در حوزه انرژی‌های نو «بادی و خورشیدی» می‌تواند این بستر را برای رشد و پیشرفت اقتصادی خراسان جنوبی در حوزه صادرات برق به کشور افغانستان و تبدیل شدن این استان به قطب انرژی‌های نو در شرق کشور فراهم کند.

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*