اخبار خراسان جنوبی / برخورداری همه واحد‌های تولیدی از تعرفه برق صنعتی

افتتاح همزمان ۳۵ قنات در سطح استان

 

با حضور معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی، ۳۵ قنات به صورت همزمان در سطح استان به بهره برداری رسید.
به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ امروز و طی مراسمی با حضور ویدئو کنفرانسی مخبر رئیس ستاد اجرایی فرمان امام (ره)، مدنی رئیس بنیاد برکت، جانباز مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب کشور، اکبری معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی و با همراهی جمعی از مسئولین استانی در روستای نوفرست، احیا و مرمت ۳۵ قنات در سطح استان به بهره‌برداری رسید.
در این مراسم، پروژه احیا و مرمت قنات روستای نوفرست شهرستان بیرجند به نمایندگی از ۳۵ قنات در سطح استان افتتاح و تزریق ۷ دستگاه تانکر به ناوگان آبرسانی به روستاهای استان تأمین گشت.
احیا و مرمت قنوات و تأمین تانکرها از محل همکاری سه جانبه سازمان مدیریت و برنامه ریزی ، شرکت آب وفاضلاب و بنیاد برکت انجام شده است.
شایان ذکر است؛ ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) حدود ٢٠٠میلیارد ریال در بحث آبرسانی و احیا و بازسازی قنوات در استان مشارکت کرده است که ٧۵ درصد آن تاکنون اجرا شده و برخورداری ۶ هزار خانوار ساکن در ۱۴۱ روستا از آب آشامیدنی سالم را به همراه داشته است.
علاوه بر این، بنیاد برکت در اجرای پروژه های آبرسانی به ۳۹ روستا همکاری داشته که از این تعداد ۲۵ پروژه تا کنون به بهره برداری رسیده و با تکمیل این پروژه ها تا پایان شهریور ماه ۱۱ هزار نفر از جمعیت روستایی استان از نعمت آب شرب سالم و بهداشتی بهره مند می شوند.
از مجموع سرمایه گذاری ۴۵۰ میلیارد ریالی برای اجرای این پروژه ها، سهم بنیاد برکت ۱۴۰ میلیارد ریال بوده است.

 

 

رونمایی از نماهنگ “میهن عشق و عرفان”

 

با حضور استاندار خراسان‌ جنوبی از نماهنگ “میهن عشق و عرفان” رونمایی شد.
به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ این نماهنگ که محتوایی انتخاباتی دارد، از تولیدات صدا و سیمای مرکز خراسان جنوبی است.
شعر و موسیقی این اثر در واحد شعر و موسیقی و کار نماهنگ آن در معاونت فضای مجازی صدا و سیمای مرکز خراسان جنوبی انجام شده است.
نماهنگ “میهن عشق و عرفان” حاوی تصویری متنوع از مناطق مختلف استان می باشد که ضمن معرفی جاذبه های گردشگری خراسان جنوبی به موضوع درصحنه بودن مردم نیز اشاره دارد.

 

 

 

ممنوعیت سفر بین استانی در تعطیلات نیمه خرداد

 

رئیس پلیس راه استان محدودیت های سفر بین استانی را تعطیلات نیمه خرداد ۱۴۰۰ اعلام کرد.
به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ”علیرضا رضایی” اظهار داشت: با توجه به پیش‌بینی سفرهای هموطنان که در تعطیلات پیش رو اتفاق می‌افتد و تاثیر ترددهای غیرضروری آنان در سیر صعودی مبتلایان به بیماری منحوس کرونا، برابر مصوبات هفتاد و یکمین جلسه ستاد ملی مدیریت کرونا محدودیت هایی برای سفرهای بین استانی در نظر گرفته شده است.
وی گفت: محدودیت و ممنوعیت تردد بین استانی از ساعت ۱۲ ظهر روز چهارشنبه ۱۲ خرداد ماه تا ساعت ۱۲ ظهر روز دوشنبه ۱۷ خرداد ماه اعمال خواهد شد بطوری که برابر طرح هوشمند مدیریت محدودیت‌ها، وسایل نقلیه شخصی غیرمجاز در شهرهای با وضعیت رنگ قرمز مبلغ ۱۰ میلیون ریال و در شهرهای با وضعیت رنگ نارنجی و زرد مبلغ ۵ میلیون ریال جریمه خواهند شد.
رئیس پلیس راه خراسان جنوبی ادامه داد: خروج پلاک‌های بومی و ورود پلاک های غیر بومی ” به ” و “از” شهرهای دارای وضعیت قرمز، نارنجی و زرد ممنوع و متخلفان مشمول اعمال قانون خواهد شد همچنین تردد کلیه وسایل نقلیه شخصی در ساعات شبانه (از ساعت ۲۲ شب تا ساعت ۳ بامداد) ممنوع بوده و رانندگان متخلف مبلغ ۲ میلیون ریال جریمه خواهند شد.
سرهنگ رضایی تصریح کرد: خودروهای عمومی، انتظامی، امدادی، درمانی، خدماتی، حمل کالاهای اساسی شامل اعمال ممنوعیت‌های تعیین شده نمی‌‌باشند و ممنوعیت مسافرت مشمول سفر با سیستم حمل و نقل عمومی (هواپیما، اتوبوس و قطار) نمی‌گردد.

قرارداد تامین مالی و ساخت راه‌آهن بیرجند به امضا رسید

قرارداد تامین مالی و ساخت راه‌آهن بیرجند به امضا رسید

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: موافقت‌نامه قرارداد تامین مالی، احداث، راه‌اندازی، اجاره و انتقال راه‌آهن بیرجند – یونسی بین وزارت راه و شهرسازی با نمایندگی شرکت مادرتخصصی ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور و کنسرسیوم ریلی منعقد شد.

 وحید داعی افزود: آرزوی دیرینه مردم خراسان جنوبی اجرای پروژه راه‌آهن استان بر کریدور شرق بوده که بعد از سال‌ها انتظار، این آرزو محقق و عملیات اجرایی قطعه ۱۶ بیرجند به سمت یونسی به طول ۳۲ کیلومتر در محدوده جغرافیایی خراسان جنوبی در مهر سال ۱۳۹۸ همزمان با سفر معاون اول رییس جمهوری به استان آغاز شد.

وی افزود: این پروژه‌ در ماه‌های بعد نیز با حمایت دولت و با هدف تسریع در اجرا، مصوبه‌ای مبنی بر اختصاص حدود ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان فاینانس داخلی برای اتصال بیرجند به شبکه راه‌آهن سراسری (ایستگاه یونسی) توسط صندوق توسعه ملی را در پی داشت.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی اظهار داشت: سال ۹۹ با پیگیری‌های مجدانه انجام شده، هیات امنای صندوق توسعه ملی به ریاست رییس جمهوری با تخصیص این تسهیلات از طریق صندوق توسعه ملی به پروژه ریلی خراسان جنوبی (بیرجند – یونسی) موافقت کرد.

وی گفت: نکته حایز اهمیت این است که برای اولین بار در کشور دولت موافقت کرده از محل صندوق توسعه ملی برای پروژه‌های ریلی تسهیلات ریالی تخصیص داده شود.

داعی افزود: برای تحقق این مصوبه باید ابتدا قراردادی بین وزارت راه و شهرسازی و کنسرسیوم ریلی منعقد می‌شد که با پیگیری‌های مجدانه‌ از سوی استاندار و اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی در تاریخ نهم خرداد سال جاری قرارداد تامین مالی، احداث، راه‌اندازی، اجاره و انتقال راه‌آهن بیرجند – یونسی به تایید و امضای وزیر راه و شهرسازی رسید.

وی تصریح کرد: انعقاد این قرارداد گامی بسیار مهم در روند اجرای این ابرپروژه است که دراین خصوص از پیگیری ویژه استاندار و عنایت مقام عالی وزارت راه و شهرسازی تشکر می‌کنم.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: این قرارداد بین وزارت راه و شهرسازی با نمایندگی شرکت مادرتخصصی ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور و کنسرسیوم ریلی متشکل از ۶ شرکت آرادان، اس دی ام، توسار، ویسا، تیراژ و توچال منعقد شده است.

وی اظهار داشت: در ادامه پیگیری‌هایی لازم انجام می‌شود تا بانک‌های عامل در قالب یک کنسرسیوم بانکی به سرگروهی بانک رفاه سازماندهی شده و پرداخت تسهیلات فاینانس صندوق توسعه ملی از طریق این بانک‌ها به کنسرسیوم ریلی محقق خواهد شد که اکنون تحقق این موضوع در دست پیگیری است.

داعی درخصوص آخرین وضعیت اجرایی پروژه راه‌آهن بیرجند – یونسی گفت: ۱۸۳ کیلومتر از حد فاصل راه‌آهن بیرجند – یونسی در استان خراسان جنوبی است که قطعه ۱۶ به طول ۳۲ کیلومتر با پیشرفت فیزیکی حدود ۲۰ درصد در مرحله عملیات زیرسازی است.

وی افزود: با پیگیری‌های انجام شده در سال ۹۹ اعتبار این طرح از ۲۹۰ میلیارد ریال در قانون بودجه سال ۹۹ به ۶۰۰ میلیارد ریال در سال ۱۴۰۰ افزایش یافته است.

وزیر راه و شهرسازی بهمن سال گذشته در بازدید از روند اجرای پروژه قطعه ۱۶ راه‌آهن بیرجند – یونسی گفت: سعی می‌کنیم مسائل مالی مربوط به پروژه راه‌آهن بیرجند – یونسی را در آینده نزدیک حل و فصل کنیم.

محمد اسلامی که همزمان با دهه فجر ۹۹ به خراسان جنوبی سفر کرده بود، اظهار داشت: با سیستم تامین مالی این پروژه در حال مذاکره هستیم و این شرکت‌ها متعهد هستند هرچه سریع‌تر تجهیز کارگاه و عملیات را شروع کنند تا زمان را از دست ندهیم.

 

 

زلزله ۱۱ثانیه طبس را لرزاند/۴

زلزله‌ای به قدرت ۳ و ۶ دهم درجه در مقیاس درونی زمین (ریشتر) شهرستان طبس در خراسان جنوبی را لرزاند.

زمین لرزه‌ای به شدت ۳ و ۶ دهم درجه در مقیاس درونی زمین (ریشتر) در عمق ۸ کیلومتری زمین روز سه شنبه  ساعت ۱۴:۲۴ دقیقه طبس را تکان داد.

کانون این زمین لرزه ۵ کیلومتری طبس ، ۴۳ کیلومتری ارسک و ۵۴ کیلومتری بشرویه بود.
این زلزله که به مدت ۱۱ ثانیه طول کشید

کلاس مربیگری درجه ۳ سوارکاری در استان خراسان جنوبی برگزار می شود/۷

کلاس مربیگری درجه ۳ سوارکاری در خراسان جنوبی برگزار می شود .

به گزارش امروز خراسان جنوبی محمد یاسر یکه خان سرپرست هیات سوارکاری استان گفت : پس از رایزنی های لازم توسط رییس فدراسیون سوارکاری کشور ، مجوز برگزاری کلاس مربیگری درجه ۳ سوارکاری برای استان خراسان جنوبی صادر شد. وی ادامه داد : با توجه به قوانین صادر شده ، جهت ورود به کلاس مربیگری درجه ۳ سوارکاری باید مربیان ۵ کلنیک را پشت سر گذاشته ، که از کلنیک یک تا سه در اوایل تیرماه و کلنیک ۴ و ۵ در اواخر همان ماه از سوی فدراسیون سوارکاری در بیرجند برگزار خواهد شد. وی با بیان اینکه این دوره با مدرسی رستگار و برای اولین بار در استان برگزار می شود تصریح کرد : هدف از برگزاری این دوره تربیت مربیان بومی در استان می باشد .

 

 

اهدای ‌دستگاه سانتریفوژ  به دانشگاه بیرجند/۲-۳

یک‌دستگاه سانتریفوژ یونیورسال توسط خیر نیک‌اندیش علیرضا باقرپور به گروه آموزشی شیمی دانشگاه بیرجند اهدا شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، ‌دستگاه سانتریفوژ یونیورسال برای انجام پژوهش‌های مرتبط با گروه شیمی در محل آزمایشگاه این گروه آموزشی نصب شد.
این مراسم که به‌منظور تقدیر و حمایت همه جانبه از خیّرین، واقفین و حامیان دانشگاه، توسط بنیاد حامیان دانشگاه بیرجند برگزار شد، دکتر قدسیه باقرزاده، نماینده خیر نیک‌اندیش علیرضا باقرپور پلاک یادبود این را دستگاه را به نام مرحوم محمد باقرپور نصب کرد. مبلغ ۵۰۰ میلیون ریال این دستگاه که با اعتباری بالغ بر ۱ میلیارد ریال خریداری شده است توسط خیر محترم علیرضا باقرپور اهدا شد.
دکتر قدسیه باقرزاده همچنین با تشکر و قدردانی از خانواده مرحوم باقرپور که با محبت و لطفی مثال‌زدنی بخشی از ارثیه خود را در راه آموزش عالی به دانشگاه بیرجند اهدا نمودند گفت: از تمامی خیران و توانگران و نیک‌اندیشان محترم تقاضا دارم ضمن حمایت مادی و معنوی  از اهداف و مأموریت‌های ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی دانشگاه برای تقویت و گسترش زیرساخت‌های علمی و پژوهشی دانشگاه بیرجند و آینده‌سازان این مرز و بوم یاری رسانند.
شایان ذکر است؛ علیرضا باقرپور پیش از این نیز براساس تفاهم‌نامه‌ای با دانشگاه بیرجند مبلغ ۸ میلیارد ریال برای ساخت سالن چندمنظوره ورزشی دختران دانشگاه بیرجند اهدا کرد.

فعال شدن ستاد آقای رئیسی در سراسر خراسان جنوبی/۳-۲

ستاد‌های تبلیغاتی حجت الاسلام و المسلمین رئیسی در تمام شهرستان‌های خراسان جنوبی فعال شده است.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، وی تنها نامزدی است که در این استان تاکنون فعالیت‌های تبلیغی میدانی خود فعال شدن ستاد آقای رئیسی در سراسر خراسان جنوبیرا آغاز کرده است.

گردهمایی روسای ستاد‌های این نامزد در سراسر استان روز گذشته برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی دو دوره است که نماینده مردم خراسان جنوبی در مجلس خبرگان رهبری است.

آقای محسن رضایی هم یک ستاد با مسئولیت یک نفر برای استان‌های شرق کشور با محوریت خراسان رضوی تشکیل داده است.

آقای سعید جلیلی هنوز ستادی در خراسان جنوبی تشکیل نداده، اما رابط استانی خود را معرفی کرده است.

از راه اندازی ستاد استانی سایر نامزد‌ها در این استان، هنوز خبری نیست.

 

 

 

ناکامی در انتقال ۴۴۰ کیلوگرم حشیش/۴

ماموران انتظامی شهرستان نهبندان در بازرسی از یک خودرو ۴۴۰ کیلوگرم حشیش کشف کردند.

فرمانده انتظامی استان  گفت: مأموران انتظامی “نهبندان” در اجرای طرح مقابله بناکامی در انتقال ۴۴۰ کیلو حشیشا مواد مخدر، هنگام کنترل خودرو‌های عبوری در محور‌های فرعی این شهرستان به یک سواری پژو مظنون شدند و با علائم هشدار دهنده به راننده آن دستور ایست دادند.
سردار  فرشید افزود: راننده خودرو با مشاهده پلیس متواری شد که مأموران با انجام اقدامات پلیسی سواری پژو را متوقف و در بازرسی از آن، ۴۴۰ کیلوگرم حشیش کشف کردند.
فرمانده انتظامی استان گفت: مأموران در این رابطه خودرو را توقیف و متهم را دستگیر و به مراجع قضائی معرفی کردند.

در ۸ سال گذشته محقق شد؛

افزودن ۱۱ هزار متر مربع به فضای فرهنگی خراسان جنوبی

افزودن ۱۱ هزار متر مربع به فضای فرهنگی خراسان جنوبی

بیرجند – ایرنا – آمارها نشان می‌دهد که زیرساخت‌های فرهنگی خراسان جنوبی در هشت سال گذشته از توسعه برخوردار بوده و با اجرای ۱۲ طرح فرهنگی و هنری شاخص در حوزه‌های مختلف ۱۱ هزار و ۷۹ متر مربع به فضاهای فرهنگی این استان اضافه شده است.

به گزارش ایرنا فرهنگ و هنر کارکردهای اجتماعی بسیاری دارد و جزو هویت ما ایرانی‌ها محسوب می‌شود؛ بسیاری از مصادیق توسعه اجتماعی و اقتصادی با فرهنگ و هنر گره خورده است و همگان بر این موضوع واقف هستند که فرهنگ و هنر اساس و بنیان یک جامعه را پی‌ریزی می‌کند.

اهالی فرهنگ و هنر خراسان جنوبی نیز در گذشته همواره به علت نداشتن فضای کافی برای انجام فعالیت‌های فرهنگی و هنری با مشکلات متعددی مواجه بودند و درخواست برای سالن‌ها و فضاهای فرهنگی از دستگاه‌های دیگر یکی از این مشکلات چندین ساله آنان بوده است.

با افزایش اعتبارات و اقدام‌های راهبردی و موثر از سال ۹۲ گام‌های موثری در راستای تکمیل طرح‌های فرهنگی و هنری نیمه‌تمام و اجرای طرح‌های جدید در خراسان جنوبی برداشته شد و به دغدغه‌های اهالی فرهنگ و هنر این استان تا حدی زیادی پایان داده است.

۱۲ طرح عمرانی شاخص در دولت تدبیر امید با اعتبار هشت میلیارد و ۱۷۴ میلیون تومان و زیربنای ۱۱ هزار و ۷۹ متر مربع در خراسان جنوبی اجرا شد که زمینه‌های خوبی را برای بروز و ظهور هنرمندان این استان فراهم کرده است.

در حال حاضر نیز ۱۴ طرح فرهنگی و هنری در خراسان جنوبی در دست اجرا ست که تا پایان سال جاری هفت طرح با اعتبار هفت میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان به بهره‌برداری می‌رسد و چهار هزار و ۴۰۰ متر مربع دیگر به فضای فرهنگی و هنری اضافه خواهد شد.

خانه فرهنگ بیرجند یکی از این طرح‌ها با زیربنای ۲ هزار متر مربع و اعتبار یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان است که ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و قرار است امسال افتتاح شود.

با افتتاح این طرح‌های فرهنگی شرایط و بستر مناسبی فراهم می‌شود که هنرمندان استان در بخش‌های مختلف فرهنگی و هنری به تولید، خلق اثر، آموزش، گفت و گو و نقد و بررسی درباره آثار فرهنگی و هنری بپردازند.

همچنین سالن همایش و فرهنگسرای شهر بیرجند به عنوان بزرگترین فرهنگسرای شرق کشور اردیبهشت سال جاری و در آستانه روز شوراها به صورت ویدئوکنفرانس با حضور معاون اول رییس جمهوری به بهره‌برداری رسید و با افتتاح این طرح فرهنگی به وسعت ۲۳ هزار متر مربع و با اعتبار ۴۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان نیاز مرکز استان در برگزاری مراسم و مناسبت‌های مهم ملی، مذهبی و رفاهی به همت شهرداری بیرجند رفع شد.

با این وجود به گفته مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی زیرساخت‌های فرهنگی استان که دارای شایستگی‌های فراوان فرهنگی و فرهیختگان زیاد است، هنوز نیازمند ارتقاست و باید با برنامه‌ریزی ویژه در راستای تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام فرهنگی این استان تلاش شود.

اجرای ۱۲ طرح شاخص در خراسان جنوبی

ناصر نبی‌زاده گفت: در دولت تدبیر و امید ۱۲ طرح فرهنگی و هنری شاخص با اعتبار هشت میلیارد و ۱۷۴ میلیون تومان به منظور جذب اصحاب فرهنگ و هنر و نخبگان بخش فرهنگ، غنی‌سازی اوقات فراغت جوانان هنر دوست و حمایت از افرادی که به نحوی در بخش فرهنگ و هنر استان فعالیت دارند، اجرا شد.

وی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با افتتاح این تعداد طرح شاخص، ۱۱ هزار و ۷۹ متر مربع به فضای فرهنگی و هنری استان اضافه شده و با وجود این افزایش سرانه، همچنان سرانه مورد نیاز فرهنگی استان پایین است.

وی نگارخانه نهبندان، هنرستان هنرهای زیبا، مکتب خانه موسیقی نواحی، مجتمع فرهنگی و هنری فردوس، سالن نمایش گلبانگ، تماشاخانه پروفسور کامیابی مسک، نگارخانه مهدی اسماعیلی مود، تماشاخانه طبس، تماشاخانه قاینات، بهسازی سینما فردوسی بیرجند، احداث سینما پارک قاین و فاز یک مجتمع فرهنگی و هنری بشرویه را از طرح‌های فرهنگی اجرا شده در هشت سال اخیر ذکر کرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی از افتتاح هفت طرح فرهنگی تا پایان سال جاری نیز خبر داد و گفت: با افتتاح این طرح‌ها با اعتبار هفت میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان، چهار هزار و ۴۰۰ متر مربع به فضای فرهنگی و هنری استان اضافه خواهد شد.

وی با بیان اینکه مرکز نگارخانه طلوع زیرکوه با زیربنای ۳۰۰ متر مربع و اعتبار یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان در سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد اضافه کرد: نگارخانه شهرستان درمیان نیز با اعتبار یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان و زیربنای ۳۰۰ مترمربع نیز در سال جاری تکمیل و افتتاح می‌شود.

نبی‌زاده گفت: نگارخانه آفتاب شهرستان سرایان با زیربنای ۸۰ متر مربع و اعتبار ۲۰۰ میلیون تومان از دیگر طرح‌هایی است که در سال جاری به برای استفاده هنرمندان و هنردوستان به بهره‌برداری می‌رسد.

وی با اشاره به اینکه نگارخانه خورشید بشرویه با زیربنای ۷۰ متر مربع و اعتبار ۲۰۰ میلیون تومان نیز در سال جاری به بهره‌برداری خواهد رسید افزود: خانه فرهنگ بیرجند با زیربنای ۲ هزار متر مربع و اعتبار یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و در سال جاری افتتاح خواهد شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی بیان کرد: فاز اول خانه مطبوعات استان نیز با اعتبار ۳۰۰ میلیون تومان و زیربنای ۱۵۰ متر مربع اکنون ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و در سال جاری تکمیل خواهد شد.

وی اظهار داشت: مجتمع فرهنگی و هنری سرایان با زیربنای هزار و ۵۰۰ متر مربع و اعتبار ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان از دیگر طرح‌های افتتاحی در سال جاری است.

وی گفت: بازسازی و نوسازی سالن آمفی تئاتر علامه فرزان بیرجند از ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است که تاکنون در زمینه احداث آن ۲ میلیارد و ۹۴۶ میلیون تومان اعتبار هزینه شده و برای تکمیل به حدود هفت میلیارد تومان اعتبار دیگر نیاز است.

نبی‌زاده اضافه کرد: با اختصاص اعتباری بالغ بر ۲ میلیارد تومان در پایان سال جاری، پیشرفت فیزیکی این طرح در سال جاری به ۷۰ درصد خواهد رسید.

۱۴ طرح فرهنگی در دست اجراست

وی درباره تکمیل تالار بزرگ بیرجند که عملیات اجرایی آن از سال ۱۳۹۰ آغاز شد، گفت: با توجه به ملی بودن پروژه، تمامی مراحل اجرای آن برعهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و این اداره کل نقشی جز پیگیری برای تسریع در اجرای پروژه ندارد.

نبی‌زاده افزود: پیگیری‌ها به صورت مستمر برای تسریع در روند اجرای پروژه و تکمیل آن صورت می‌گیرد و مسوولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از روند احداث آن بازدید داشته‌اند که امیدواریم با تخصیص اعتبار مورد نیاز روند اجرایی پروژه آغاز شود.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۱۴ طرح فرهنگی و هنری در خراسان جنوبی در دست اجرا است اضافه کرد: بیش از ۲۲ میلیارد تومان اعتبار در زمینه اجرای این طرح‌ها هزینه شده و ۴۵ میلیارد و ۵۹۰ میلیون تومان برای تکمیل آنها نیاز است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی اظهار داشت: در مجموع در سه سال اخیر هشت هزار و ۴۸۲ متر مربع فضای فرهنگی و هنری در استان با اعتبار چهار میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان ساخته و راه‌اندازی شده است.

وی با بیان اینکه یکی از عوامل مهم در ارتقای فرهنگ هر جامعه وجود زیرساخت‌ها است، اضافه کرد: زیرساخت‌ها و امکانات، شرایط و بستری را فراهم می‌کند که هنرمندان در بخش‌های مختلف به تولید، خلق اثر، آموزش، گفت و گو و نقد و بررسی درباره آثار فرهنگی و هنری می‌پردازند.

نبی‌زاده گفت: اگر ما شرایطی را برای بروز و ظهور هنرمندان فراهم نکنیم، امکان جلوه‌گری و بروز توانمندی فرهنگی و هنری استان فراهم نمی‌شود.

وی عنوان کرد: ایجاد زیرساخت‌ها یکی از پایه‌های اصلی رونق فرهنگی است و توجه ویژه‌ای درخصوص ارتقای زیرساخت‌های فرهنگی استان از سال ۹۷ و در دولت تدبیر و امید شده است.

وی گفت: وضعیت زیرساخت‌های فرهنگی استان مطلوب نبوده و در شان خراسان جنوبی که دارای شایستگی‌های فراوان فرهنگی و فرهیختگان زیاد است، نیست لذا همچنان در این استان نیازمند ارتقای زیرساخت‌های فرهنگی هستیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی افزود: در تمامی شهرستان‌های خراسان جنوبی طرح‌های فرهنگی و هنری خوبی در دست اجرا داریم که امید است با بهره‌برداری از آنها شاهد توسعه زیرساخت‌های فرهنگی استان باشیم.

وی پیگیری‌های استاندار خراسان جنوبی در افزایش اعتبارات حوزه فرهنگی استان را بسیار موثر دانست و گفت: سال گذشته با پیگیری‌های استاندار اعتبارات خوبی برای ارتقای زیرساخت‌های فرهنگی خراسان جنوبی تزریق شد.

رفع نیاز شهر بیرجند در فرهنگسرایی به وسعت ۲۳ هزار متر مربع

سالن همایش و فرهنگسرای شهر بیرجند به عنوان بزرگترین فرهنگسرای شرق کشور اردیبهشت ماه سال جاری و در آستانه روز شوراها به صورت ویدئوکنفرانس با حضور معاون اول رییس جمهوری به بهره‌برداری رسید و این طرح فرهنگی به وسعت ۲۳ هزار متر مربع  و با اعتبار ۴۸ میلیارد و ۵۰۰

میلیون تومان به همت شهرداری بیرجند اجرا شد.

اهمیت احداث مجموعه بزرگ و مجهز مانند فرهنگسرای بیرجند از آن جهت است که مرکز استان با کمبود فضاهای فرهنگی و آموزشی مواجه بوده و مجموعه‌ای با مساحت ۲۳ هزار متر مربع و زیربنای ۶ هزار متر مربع در رفع این نیاز اساسی بسیار اثرگذار است.

این فرهنگسرا به عنوان مرکز فرهنگی، هنری و آموزشی با هدف آشناسازی و گسترش فرهنگ و هنرهای اصیل ایرانی و بومی منطقه و تامین نیازهای روحی و روانی شهروندان با برگزاری جشن‌ها و همایش‌ها و ارتقای سطح فرهنگ و هنر منطقه در مرکز استان راه‌اندازی شده است.

این مجموعه در تلاقی ۲ بافت جدید و قدیم شهر بیرجند احداث شده و دسترسی تمامی محلات شهر به این نقطه یکسان است.

فرهنگسرای بیرجند ۲۳ هزار متر مربع مساحت دارد که سالن اصلی دارای ۲ هزار و ۵۰۰ متر مربع زیربنا با هزار و ۸۵۰ نفر گنجایش است و با بهره‌برداری از آن، نیازمندی عمومی مرکز استان در برگزاری مناسبت‌های مهم ملی، مذهبی، رفاهی و استانی رفع شد.

در محوطه ۱۵ هزار متر مربع فضا وجود دارد که فضای آمفی تئاتر روباز به ظرفیت ۳۰۰ نفر و فضای نمایشگاهی به مساحت ۲ هزار و ۳۰۰ متر مربع پیش‌بینی شده است تا در کنار برگزاری همایش‌ها، متناسب با همایش‌ها، نمایشگاه مربوطه را هم برگزار شود.

از همین رو معاون اول رییس جمهوری در آیین افتتاح این مجموعه که به صورت ویدئوکنفراسی برگزار شد، این طرح شاخص را در شان استان خراسان جنوبی دانست و گفت: پروژه احداث فرهنگسرای بیرجند بسیار زیبا است و تشکر می‌کنم از مردم فرهنگ‌دوست و فرهنگی خراسان جنوبی بخصوص مردم بیرجند که در تاریخ ایران نقش مهمی داشته‌اند.

اسحاق جهانگیری افزود: خراسان جنوبی به مرکزیت بیرجند یکی از مراکز مهم فرهنگی و دانشگاهی ایران است و احداث چنین پروژه‌های فرهنگی شاخص در این دیار فرهنگی لازم و ضروی است.

وی گفت: تشکر می‌کنم از استاندار خراسان جنوبی، شورای شهر بیرجند و شهردار این شهر که در زمینه اجرای این طرح فرهنگی تلاش کردند به امید اینکه ارتقای دهنده فرهنگ این دیار باشد.

استاندار خراسان جنوبی هم در آیین افتتاح این طرح، از احداث فرهنگسرای بیرجند به عنوان یادگار مدیریت شهری بیرجند یاد کرد و گفت: در زمینه فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی به شدت استان به آن نیازمند است.

حمید ملانوری تصریح کرد: بدون پیوست فرهنگی در راستای اجرای فعالیت‌های اجرایی توفیق واقعی را نخواهیم داشت و بهره‌مندی لازم را نخواهیم برد، جامعه بدون نشاط فرهنگی و بدون حرکت در مسیر فرهنگ اصیل خودش نمی‌تواند توفیقی داشته باشد و به سعادت برسد.

وی گفت: جامعه به شدت به فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی نیاز دارد و این مکان‌هایی که فعالیت‌های فرهنگی، اجتماعی و نشست‌هایی در آن انجام می‌شود برای یک شهر ارزشمند است.

استاندار خراسان جنوبی افزود: این دیدگاه فرهنگی و توسعه‌گرایانه که نگاهی بلند به افق بلندمدت شهر بیرجند و استان دارد را ستایش می‌کنم.

خراسان جنوبی دارای تاریخ کهن در کشور است و وجود بزرگان علم و ادب در این دیار حکایت از فرهنگ غنی مردمان آن دارد.

این استان به دیار “پدران علم” شهرت دارد و افراد خارج از استان، این دیار را به نام بزرگانی چون مرحوم دکتر کاظم معتمدنژاد پدر علم نوین ارتباطات ایران، مرحوم دکتر محمدحسن گنجی پدر علم جغرافیای ایران، مرحوم دکتر غلامحسین شکوهی پدر علم تعلیم و تربیت ایران و دکتر مهدی بلالی مود پدر علم سم شناسی ایران می‌شناسند.

موسیقی محلی و تئاتر از هنرهای شاخص و پرمخاطب در این استان کویری است که هنرمندان آن هر سال مقام‌های کشوری را به دست می‌آورند.

 

تجلیل از برترین های جشنواره مالک‌اشتر نیروی زمینی ارتش/۲-۳

۳۰ تن از نفرات برتر جشنواره مالک‌اشتر نیروی زمینی ارتش در خراسان جنوبی تجلیل شد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، نماینده فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران در این مراسم با تجلیل از برترین های جشنواره مالک‌اشتر نیرو زمینی ارتشاشاره به برگزاری جشنواره مالک‌اشتر در سطح نیرو‌های مسلح ارتش از ۸ سال پیش گفت: هدف از برگزاری این جشنواره بالا بردن سطح توانمندی‌ها ،ابتکارات و نوآوری کارکنان نیروی زمینی ارتش در زمینه‌های مختلف است که در خراسان جنوبی به سطح ۵ رسید  و نفرات برتر معرفی شدند.

 

امیر سرتیپ مکفی افزود:با برگزاری این جشنواره کارکنان با ظرفیت رشد و تعالی شناسایی و برای توسعه فرهنگ شایسته سالاری توانمندی ها و مهارت نیروها ارزیابی می شود.

 

در این جشنواره از ۳۰ تن از نفرات برتر جشنواره مالک‌اشتر نیرو زمینی ارتش در خراسان جنوبی و  برخی از خانواده‌های شهدای آزاده و ایثارگر تجلیل شد.

 

 

 

 

 

کرونا جان یک دیگر را در خراسان جنوبی گرفت۲-۳

در شبانه روز گذشته با ثبت یک مورد فوت جدید ناشی از کرونا در استان تعداد فوتی‌های این بیماری در خراسان جنوبی به ۸۹۶ نفر افزایش یافت.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: در ۲۴ ساعت گذشته ۱۶۴ آزمایش تشخیص کرونا در استان انجام شد که مجموعا ۴۳ بیمار جدید شامل ۱۰ بستری و ۳۳ موردسرپایی شناسایی شدند.

دکتر مهدی زاده افزود: از این تعداد ۱۶ مورد از شهرستان قاینات، ۱۴ مورد از شهرستان بیرجند، شهرستان‌های نهبندان و خوسف هرکدام ۴ مورد، شهرستان زیرکوه ۳ مورد و شهرستان درمیان دو مورد جدید کرونا شناسایی شد.

وی گفت: همزمان از ۲۱۷ آزمایش سریع کرونا ۳۵ بیمار مبتلا به کرونا شناسایی شدند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: در حال حاضر ۱۷۷ بیمار با علائم تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که ۷۳ نفر کرونا مثبتند.

مهدی زاده گفت: از این تعداد ۱۴ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند که حال ۳ نفر نامساعد است.

وی افزود: در شبانه روز گذشته ۴۰ بیمار با علائم تنفسی در بیمارستان‌های استان پذیرش شدند که در همین مدت ۵۰ بیمار شامل ۱۶ بیمار ترخیص شدند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: تاکنون ۲۰ هزار و ۱۱۹ بیمار مبتلا به کرونا بهبود یافته و یا در قرنطینه خانگی بسر می‌برند.
به گفته وی تا روز ۵۸ هزار و ۲۲۹ تست مولکولی کرونا در استان انجام شد که ۲۱ هزار و ۸۸ بیمار جدید مبتلا به کرونا شناسایی شد.

مهدی زاده افزود: تاکنون ۲۰ هزار و ۱۱۹ بیمار مبتلا به کرونا بهبود یافته یا در قرنطینه خانگی بسر می‌برند.وی گفت: همچنین در شبانه روز گذشته ۷۵۳ نفر در استان واکسن نوبت اول دریافت کردند که به این ترتیب مجموع افرادی که واکسن نوبت اول دریافت کردند به ۴۱ هزار و ۸۵۴ نفر رسید.

مهدی زاده افزود: در شبانه روزگذشته همچنین ۱۲۱ نفر واکسن نوبت دوم را دریافت کردند که به این ترتیب مجموع افرادی که واکسن نوبت اول و دوم را دریافت کردند مجموعا ۴ هزار و ۵۲ نفر رسید.

برخورداری همه واحد‌های تولیدی از تعرفه برق صنعتی

استاندار خراسان جنوبی: نظرات بخش خصوصی راهگشا است/۲-۳

استاندار خراسان جنوبی: نظرات بخش خصوصی راهگشا است

 استاندار خراسان جنوبی گفت: حضور و نظرات بخش خصوصی در جلسات بسیار کمک کننده است و همانطور که دولت ظرفیت‌هایی دارد، بخش خصوصی نیز دارای ظرفیت‌هایی حتی بیشتر از بخش دولتی است.

حمید ملانوری در بیست و ششمین نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان خراسان جنوبی افزود: برگزاری جلساتی مانند شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی از اهمیت زیادی برخوردار است به این دلیل که هم در سیاست‌های کلی، برنامه‌ها و قوانین بالادستی و هم در مفاد سیاست‌های اقتصاد مقاومتی بر توجه به اقتصاد و معیشت و از طرفی به طور ویژه به بخش خصوصی تاکید شده است.

وی با بیان اینکه باید اقتصاد را به شکلی مردمی اداره کرد گفت: کسی که در صحنه تولید، خدمات و بخش‌های مختلف کار می‌کند، به خوبی می‌داند چه رویه‌ای مشکلات اقتصاد و معیشت مردم را رفع کند و تولید را رونق دهد.

استاندار خراسان جنوبی اضافه کرد: طبیعی است نظرات بخش خصوصی می‌تواند در این زمینه بسیار موثر باشد لذا شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی به دلیل اینکه با همکاری و تعامل دو بخش دولتی و خصوصی مسایل مختلف مطرح، پیگیری و رفع می‌شود، دارای ارزش است.

وی خواستار برگزاری مستمر و ماهانه جلسات شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی در استان شد و گفت: ستاد توسعه خاوران نیز در استان تشکیل شد تا از نظرات بخش خصوصی بهره‌مند شویم و به جهت اهمیت جایگاه این شورا و صاحبنظر بودن اعضای آن، نمایندگانی از شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی در ستاد توسعه خاوران عضویت دارند.

ملانوری با اشاره به دستور کارهای این نشست اظهار داشت: یکی از موضوعات مطروحه، طرح مشکلات فعالان اقتصادی حوزه اصناف درخصوص مشکلات ناشی از حذف بند «ل» ماده ۳۰ قانون نظام صنفی کشور است.

وی گفت: برای این موضوعات در سطح ملی باید از طریق معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری همچنین اتاق بازرگانی پیگیری جدی صورت گیرد چراکه وضعیت هر استان و منطقه متفاوت است و باید بر همان اساس تصمیم‌گیری شود.

نماینده عالی دولت در خراسان جنوبی بیان کرد: با توجه به اینکه برخی پیشنهادات نیاز به تغییر قانون دارد، باید به شکل لایحه از طریق دولت به مجلس ارائه شود که لازم است برای این اقدام، مکاتبات و پیگیری‌های لازم را انجام دهیم.

وی افزود: برخی موارد هم می‌توانند در قالب طرح به صحن مجلس شورای اسلامی ارایه و پیگیری شود که در این زمینه نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی باید اقدامات لازم را انجام دهند.

ملانوری گفت: بنابراین با توجه به زمان‌بر بودن این دو راهکار و اصلاح قانون، بهترین راهکار در شرایط موجود حل مشکل در قالب یک اقدام محلی است.

وی اظهار داشت: برای رفع مشکلاتی که گریبانگیر واحدهای تولیدی و اصناف می‌شود، بهتر است در قالب یک اقدام محلی گروه کارشناسی، مشورتی و صاحب نفوذ در استان تشکیل شود.

استاندار خراسان جنوبی افزود: با ایجاد این گروه متقاضیان ایجاد واحدهای تولیدی قبل از آغاز به‌کار و صرف هزینه‌های سنگین، با راهنمایی و مشاوره وارد میدان می‌شوند لذا از این طریق شاهد اتلاف سرمایه، بدهکاری بانکی یا مشکلات دیگر نخواهیم بود.

وی گفت: این گروه می‌تواند بخشی از مشکلات را حل کند و از این طریق به سمت اغناسازی مردم خواهیم رفت.

ملانوری با اشاره به برخورداری همه واحد‌های تولیدی از تعرفه برق صنعتیافزود: در بیش از ۱۵ ماه گذشته واحدهای تولیدی و صنفی، کشاورزی و خدماتی به دلیل شیوع ویروس کرونا دچار خسارت‌های زیادی شدند که بابت همراهی با ستاد کرونا باید از فعالان این بخش‌ها قدردانی کرد.

وی تصریح کرد: سعی می‌کنیم بخشی از خسارت‌های وارده را جبران کنیم اما این ضرر و زیان‌ها در قالب تسهیلات یا کمک‌های ما پوشش داده نمی‌شود و امید است با برچیده شدن این ویروس واحدهای تولیدی مجدد فعال شوند.

در پایان این نشست با رای حضار، اعضای بخش خصوصی شورای گفت و گوی دولت در اتاق بازرگانی، اتاق اصناف و اتاق تعاون انتخاب شدند.

همچنین به دستور استاندار خراسان جنوبی مقرر شد به دلیل اهمیت این نشست و جایگاه بخش خصوصی از این پس جلسات شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان در محل اتاق بازرگانی بیرجند به صورت ماهانه و با حضور نمایندگان مجلس برگزار شود.

 

 

 

 

۳۰۰ کیلومتر از راه‌های خراسان جنوبی خط‌ ‌کشی شد/۲-۳

۳۰۰ کیلومتر از راه‌های خراسان جنوبی خط‌ ‌کشی شد

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۳۰۰ کیلومتر از راه‌های این استان با استفاده از توان اکیپ امانی اداره ایمنی راه و حریم، خط کشی شده است.

اسدالله جلال‌زاده در گفت‌ و گو با خبرنگار ایرنا افزود: خط کشی راه‌ها از علائم ایمنی است که به منظور افزایش ایمنی مسیرها، هدایت صحیح وسایط نقلیه و آگاهی دادن به کاربران جاده به ویژه در شب، تفکیک باندهای رفت و برگشت و کاهش سوانح رانندگی انجام می‌شود.

وی اجرای روشنایی نقطه‌ای در محل ۳۲ تقاطع همسطح پرتصادف، ساخت ۱۰۷ متر مربع تابلو اطلاعاتی و کیلومتر شمار و نصب تعداد هزار و ۱۷۰ علایم، تابلو و تجهیزات ایمنی در مسیرهای ارتباطی را از دیگر اقدامات اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی از ابتدای امسال ذکر کرد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی گفت: یکی از مهمترین دغدغه‌های اجتماعی همواره کاهش سوانح جاده‌ای، تلفات جانی و مالی ناشی از آن بوده که تحقق این هدف علاوه‌ بر افزایش ضریب ایمنی تردد از طریق نصب و نگهداری علائم و تابلوهای مختلف جاده‌ای، با فرهنگ‌سازی و تشویق کاربران جاده به رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی امکان‌پذیر است.

وی افزود: با توجه به دستورالعمل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ۶۳ نقطه پرتصادف و دارای تصادف جدید در استان شناسایی شد که پس از تایید در کمیسیون مربوطه کشوری عملیات اجرایی آن شروع می‌شود.

جلال‌زاده اظهار داشت: پیش از این در خراسان جنوبی ۳۱ نقطه حادثه‌خیز مصوب داشتیم که با توجه به اعتبارات برای رفع آنها اقدام شده است.

وی با بیان اینکه از این تعداد ۱۲ نقطه حادثه‌خیز رفع شده است گفت: ۶ نقطه حادثه‌خیز دیگر را در دست اقدام داریم که تا پایان سال جاری در صورت تامین اعتبار لازم رفع خواهد شد.

خراسان جنوبی استانی پهناور و کویری است که طول راه‌های آن ۱۷ هزار و ۸۲ کیلومتر بوده و ششمین استان از نظر طول راه‌ها در سطح کشور است. این پهناوری و فاصله طولانی بین شهرها عملیات راهسازی و راهداری را پرهزینه و گاهی زمان‌بر می‌کند، با این وجود اعتبارات حوزه راه استان در سال‌های اخیر چهار برابر افزایش یافته است.

 

 

 

 

 

 

کاهش ۹۵ درصدی بازدید از موزه‌های خراسان جنوبی/۲-۷

میانگین بازدید از موزه‌های خراسان جنوبی سالانه ۵۰ هزار نفر بود، که این آمار از زمان شیوع ویروس کرونا تاکنون ۹۵ درصد کاهش داشته است.

به گزارش خبرگزارش صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گفت: خراسان جنوبیکاهش ۹۵ درصدی بازدید از موزه‌های خراسان جنوبی دارای ۱۱ موزه دولتی و ۶ موزه خصوصی است که در شهر‌های بیرجند، قاین، نهبندان، سرایان، طبس، فردوس و بشرویه استقرار دارند و بیش از ۳ هزار شی تاریخی و ارزشمند را در خود جای داده‌اند.
رمضانی افزود: قدیمی‌ترین اشیای تاریخی موجود در موزه‌های استان مربوط به پنج هزار سال پیش است که در موزه باستان‌شناسی بیرجند نگهداری می‌شود.
به گفته وی علاوه بر موزه‌های زیر پوشش میراث‌فرهنگی، موزه وقف وابسته به اداره کل اوقاف و امور خیریه و موزه گنجینه تنوع زیستی وابسته به اداره‌کل حفاظت محیط زیست نیز در این استان فعال است.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان خراسان جنوبی گفت: موزه عروسک هم تاکنون در خراسان جنوبی رتبه سوم بازدید‌های مردمی را در کل موزه‌های خصوصی کشور کسب کرده است.
رمضانی افزود: بازدید مجازی از موزه‌های استان و گنجاندن دروس آشنایی با میراث‌فرهنگی و موزه‌ها در کتاب‌های درسی از موضوعاتی است که در ایام شیوع کرونا بر آن‌ها تمرکز شده تا خلاء بازدید حضوری به گونه‌ای جبران شود.
وی با بیان اینکه سال گذشته هزار و ۵۰۰ نفر از موزه‌های استان بازدید کردند افزود: ۱۸ موزه استان در نوروز امسال با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی برای بازدید علاقه‌مندان باز بود و در این مدت نیز سه هزار و ۵۰۰ نفر از موزه‌ها بازدید کردند.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان خراسان جنوبی گفت: در حال حاضر با توجه به وضعیت نارنجی استان خراسان جنوبی و دستور ستاد کرونا امکان بازدید از موزه‌ها در شهر‌های نارنجی و قرمز وجود ندارد.
موزه‌های باستان‌شناسی و مردم‌شناسی در باغ اکبریه بیرجند که یک اثر تاریخی ثبت جهانی است، یکی از مکان‌های پربازدید به ویژه در نوروز محسوب می‌شود.

فرصت یک ماهه به شهرداران برای شناسایی کودکان کار/۲

استاندار خراسان جنوبی: شهرداران یک ماه فرصت دارند کودکان کار را شناسایی کنند.

ملانوری با بیان اینکه در کنار آموزش باید مسئله پرورش دانش آموزان را هم جدی بگیریم گفت: شهرداران موظف اند تا ظرف یکماه نسبت به شناسایی کودکان کار اقدام کنند، تا این کودکان به تحصیل بازگردند.

وی افزود: تا پایان امسال همه مدارس استان به شبکه ملی اطلاعات متصل و از اینترنت پرسرعت برخوردار می‌شوند.

 

 

 

معاون استاندار خراسان جنوبی:

سرمایه گذاران در خراسان جنوبی مورد حمایت قرار می گیرند/۳

سرمایه گذاران در خراسان جنوبی مورد حمایت قرار می گیرند

 معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی گفت: با اولویت بهره برداری از ظرفیت‌های استان از سرمایه گذاران حمایت می‌شود.

مشیر الحق عابدی با بیان این مطلب در نشستی با گروه سرمایه گذاری معدنی گهرزمین خاطرنشان کرد: این حمایت‌ها، در راستای ایجاد اشتغال و توسعه پایدار صورت می‌گیرد.

وی تأکید کرد: بنا به تعاریفی که در سیاست‌های ستاد توسعه خاوران داریم، سرمایه گذارانِ دارای تخصص و توان از حمایت‌های ویژه استان برخوردار می‌شوند.

معاون استاندار در ادامه به پتانسیل‌ها و مزیت‌های استان پرداخت.

عابدی متذکر شد: هر کدام از این ظرفیت‌ها، قابلیت جذب سرمایه گذار و بهره برداری دارد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان نیز خراسان جنوبی را به لحاظ تعدد معادن، ذخایر قطعی و همچنین اشتغال در این حوزه، جزو استان‌های شاخص کشور عنوان کرد.

جرجانی ادامه داد: استان در تعدادی از مواد معدنی به لحاظ ذخایر و همچنین عیار در سطح کشور شناخته شده و دارای ظرفیت برای سرمایه گذاری در بخش صنایع معدنی و پایین دست می‌باشد.

به گفته وی؛ از حدود ۶۸ ماده معدنی شناخته شده در کشور، ۵۲ نوع ماده معدنی در این استان وجود دارد که برخی از آنها در سطح کشور منحصر به فرد هستند.

وی تصریح نمود: وجود معادن بنتونیت، زغالسنگ، منیزیت، سیلیس، فلورین، آهک و انواع خاک صنعتی و … با ذخایر و عیار بالا، زمینه و فرصتی مناسب به منظور سرمایه گذاری در بخش معادن و صنایع معدنی در خراسان جنوبی است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان با اشاره به وجود ظرفیت سرمایه گذاری در بخش سنگ‌های تزئینی نیز گفت: وجود ۱۵۰ معدن در بخش سنگ‌های تزئینی از دیگر زمینه‌های سرمایه گذاری در راستای ایجاد واحدهای فرآوری مدرن و صنایع معدنی مرتبط در این استان است.

جرجانی، تولید پودرهای میکرونیزه معدنی، تولید اسید فلوریدریک، تولید انواع شیشه و پودر نانوسیلیس، تولید فروسیلیس، آهک هیدراته، ایجاد واحدهای سنگبری مدرن و … را از جمله طرح‌های دارای توجیه برای سرمایه گذاری در بخش معدن و صنایع معدنی عنوان کرد.

یاقوت سرخی که خریدار ندارد/۷

یاقوت سرخی که خریدار ندارد

اکنون کرونا، قیمت پایین زرشک، نداشتن برنامه برای صادرات و فروش، وجود دلالان و اینکه کشاورزان دلشان نمی‌آید زرشک را به هر قیمتی بفروشند؛ باعث شده تا زرشک سال قبل کشاورزان هنوز در سردخانه بماند.

در حالی که چند ماه دیگر فصل برداشت زرشک منحصر به فرد جهان در خراسان جنوبی است، هنوز زرشک سال گذشته روی دست کشاورزان مانده است.

به گزارش ایسنا، کشاورزی که ماه‌ها روی زرشک منحصر به فردش کار کرده دوست ندارد آن را به هر قیمت بفروشد، اکنون در دو راهی فروش به قیمت کم و ماندن زرشکش در انبار و سردخانه مانده است. گویی کرونا مزید بر علت بر فروش و صادرات زرشک شده و طرح‌های دولت نیز اثربخشی لازم را نداشته است.

قیمت اجاره سردخانه‌ها بالاست

اکبری، یکی از کشاورزان زیرکوهی به ایسنا می‌گوید: چند ماه دیگر فصل برداشت زرشک است، اما ما هنوز زرشک‌هایمان انباشت شده است.

وی با بیان اینکه قیمت نگهداری زرشک در سردخانه‌ها بسیار بالاست، افزود: هرساله عده‌ای دلال به روستاها می‌آیند و از عدم آگاهی روستاییان استفاده کرده و مقدار زیادی زرشک خریداری می‌کنند و چند ماه بعد با قیمت بسیار بالا در استان‌هایی مانند تهران به فروش می‌رسانند.

عدم وجود خریدار مناسب و همچنین قیمت نامناسب زرشک باعث انباشت زرشک در روستاها شده که پوسیده شدن در انتظار آن است. کشاورزان معتقدند اگر دولت قرار است کاری کند باید به گونه‌ای مدیریت شده و هدفمند وارد بازار و صادرات شده تا دلالان وقتی برای نفس کشیدن نیابند.

اندر خواص زرشکی که دیده نمی‌شود

محسن پویان، مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی به ایسنا گفت: زرشک از میوه تا حتی چوبش بسیار مفید بوده و آن چنان که باید قدرش دانسته نشده است.

وی  می‌گوید: میوه زرشک در درمان بسیاری از بیماری‌ها استفاده می‌شود و برای بیماری فشار خون مفید بوده و ضد انگل‌های کبدی است.

وی با بیان اینکه میوه زرشک از نظر طبیعت طبق نظر حکمای طب سنتی سرد و خشک و از نظر خواص قابض و مقوی معده، کبد و قلب است، تصریح کرد: میوه خشک زرشک از خون‌ریزی مزمن جلوگیری می‌کند.

مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی با بیان اینکه در آلمان برای کاهش ورم پلک‌ها و اورام ملتحمه از ریشه زرشک دارویی به نام افتیول ساخته شده است، افزود: در ایران نیز از زرشک برای ساخت محلول خوراکی‌ها استفاده می‌شود این محلول در موارد ترک اعتیاد کاربرد دارد.

وی تصریح کرد: میوه زرشک برای کاهش ترشحات مخاطی مفید بوده و صفرابر است و خونریزی بواسیر را قطع و خون را تصفیه می‌کند؛ همچنین میوه زرشک برای کاهش تری گلیسرید خون از آن استفاده می‌شود و برای بیماری فشار خون مفید بوده و ضد انگل‌های کبدی است.

پویان با اشاره به اینکه مصرف میوه زرشک را برای تنظیم فلورمیکروبی بدن بعد از مصرف آنتی بیوتیک توصیه کرده‌اند، بیان کرد: میوه زرشک برای گلو درد، عفونت مثانه و ریه، درد قفسیه سینه و نیز بیماری مالاریا و برای رفع ترشحات مخاطی مفید بوده و باعث انقباض عروق می‌شود.

وی اظهار کرد: در کتاب قانون در طب، ابن سینا از خواص دارویی شش نوع داروی مخلوط گیاهی تحت عنوان قرض زرشک یاد شده  که یکی از نسخه‌های گیاهی مذکور از افشره، زرشک، بذر، خیار، ترنجبین، شیرین بیان، مصطکی، تباشیر، رواند چینی، گل محمدی، زعفران و سنبل ترکیب یافته که از آن برای درمان تب، ورم کبد و عطش زیاد استفاده می‌شده است.

مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی با بیان اینکه در درمان بیماری‌های یرقان، ورم معده و رفع جوش و دمل نیز زرشک را مورد استفاده قرار می‌داده‌اند، بیان کرد: در کتاب تحفه حکیم مومن نیز زرشک را در مان برخی بیماری‌ها از جمله ورم اعضاء بدن، رفع تب، ناراحتی‌های معده و جگر، درمان اسهال‌های صفراوی و نیز خنثی کردن زهر مار افعی، برطرف کننده عطش فراوان، قاطع صفرا و مقوی کبدی معرفی کرده است.

وی با بیان اینکه میوه زرشک در درمان آسم، انژین، تب‌های عفونی، امراض ریوی، ناراحتی‌های کسیه صفرا مفید بوده، قابض و ضد عفونی کننده است، افزود: آب مقطر یا عرق زرشک نیز موارد استفاده فراوان دارد از آب مقطر زرشک برای کاهش کلسترول خون و کاهش فشار خون استفاده می‌شود.

پویان اظهار کرد: آب مقطر زرشک درتقویت معده، سرطان روده و خشکی معده، احتقان کبد، استفراغ، زخم معده و روده، ورم معده، درد معده و رفع سوء هاضمه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه همچنین مصرف آب مقطر زرشک در درمان و جلوگیری از اسهال خونی، یرقان، سیاتیک، خونریزی رحم، ورم طحال، سنگ کلیه، گلودرد، غش، رماتیسم، بواسیر، بواسیر خونی، سنگ کلیه صفرا، بی خوابی و نقرس نیز نافع است، افزود: در برخی از منابع مصرف میوه زرشک را در دفع کرم کبد موثر دانسته‌اند.

این پژوهشگر گیاهان دارویی با اشاره به اینکه برای زنان باردار مصرف زرشک همراه با آب لیمو و آب نارنج در طب گیاهی توصیه شده است، تصریح کرد: حال از میوه زرشک که بگذریم، چوب زرشک نیز می‌تواند مورد استفاده‌های هنری قرار گیرد.

پویان با بیان اینکه درختچه زرشک از گیاهان مفید به شمار می‌آید که ریشه، ساقه، برگ، گل و میوه آن مصرف دارویی کاربری دارد، ادامه داد: با توجه به فعالیت گسترده کشورهای خارجی از جمله چین در ورود به بازار محصولات استراتژیک از جمله زرشک، باید ضمن حفظ روال علمی و پژوهشی، سرعت لازم در حصول نتیجه مطلوب مدنظر باشد.

وی ادامه داد: درختچه زرشک با توجه به تطابق مفید آن در راستای سازگاری با شرایط اقلیمی منطقه و استفاده‌های متعدد دارویی و غذایی دارای مزیت نسبی قابل قبولی در بین محصولات خراسان جنوبی است.

پژوهشگر گیاهان دارویی در خراسان جنوبی با بیان اینکه زرشک درختچه‌ای تیغه‌ای دارد که به اراتفاع یک تا پنج متر می‌رسد، بیان کرد: بهترین راه تکثیر درخت زرشک استفاده از پاجوش‌ها است، به این ترتیب که از آذر ماه تا نیمه دوم اسفند، یعنی پس از برگریزان تا هنگام بیداری، درخت قابل استفاده برای جابجایی خواهد بود.

کرونا؛ ضعف در فروش و پوسیدگی زرشک 

وحید ضیائیان احمدی، مدیر تعاون روستایی خراسان جنوبی با بیان اینکه از همه کشاورزان زرشک کار درخواست می‌کنیم محصول خود را به سردخانه‌ها انتقال دهند، گفت: از ۹۸ درصد زرشک دنیا، ۹۵ درصد آن در خراسان‌جنوبی کشت می‌شود و اکنون زرشک در کل جهان به عنوان یک کالای لوکس دیده می‌شود.

وی با بیان اینکه ۸۰ هزار بهره‌بردار محصولات کشاورزی در خراسان‌جنوبی وجود دارند، افزود: متاسفانه شرایط کرونا کار را برای فروش و صادرات زرشک مشکل کرده است.

مدیر تعاون روستایی خراسان جنوبی بیان کرد: این شرایط باعث شده مقداربسیار زیادی از این محصول به سرد خانه‌ها انتقال داده شود.

ضیائیان احمدی با اشاره به اینکه آن چنان که باید زرشک اولویت استان نیست، تصریح کرد: در حال حاضر سیاست‌های کنترل بازار در اختیار دیگران است در حالی که باید کنترل محصول کشاورزی در اختیار استان باشد تا به صورت اقتضایی و بومی به این امر بپردازیم.

وی با بیان اینکه در سال ۱۳۹۷ هرکیلو زرشک به ۹۰ هزار تومان رسید و این محصول از سبد غذایی خانواده‌های معمولی حذف و این افزایش قیمت بدون دلیل ضربه زیادی به محصول زرشک زد، بیان کرد: وقتی به چالش کرونا گرفتار شدیم، قیمت این محصول از ۹۰ هزار تومان به ۳۰ هزار تومان کاهش پیدا کرد.

ضیائیان احمدی خاطرنشان کرد: قیمت بالای ۹۰ هزار تومان و قیمت ۳۰ هزار تومان برای محصول زرشک استان مناسب نیست؛ لذا زرشک باید یک قیمت متعارف داشته باشد.

وی با بیان اینکه ورود دستگاه‌های اجرایی به کاهش قیمت زرشک یکی از مواردی بود که در طی این دو سال مورد توجه مسئولین قرار گرفت، تصریح کرد: در طی سال ۲۰۰ هزار تن زرشک در خراسان جنوبی تولید می‌شود و تولیدات اکنون کاهش یافته که سهم صادرات استان از این محصول تنها از ۵۰۰ تا ۷۰۰ تن تجاوز نمی‌کند.

وی با تاکید بر اینکه متاسفانه هنوز در سطح دنیا زرشک ناشناخته است، تصریح کرد: کیفیت زرشک یکی از عوامل مهم بازاریابی در سطح دنیا است که نیاز به تولید محصول بدون عیب درسطح بازار هستیم.

ضیائیان احمدی با بیان اینکه بیشترین بازار محصول زرشک خراسان‌جنوبی در مشهد است، اظهار کرد: در طول سال حدود ۳ میلیون نفر وارد شهر زیارتی مشهد می‌شوند و اگر تنها یک میلیون نفر از محصول زرشک خریداری کنند بازار این محصول  خود به خود مدیریت می‌شود.

مدیر تعاون روستایی خراسان جنوبی بیان کرد: امسال مانند سال گذشته محصول زیادی از زرشک در اختیار جهادکشاوری نیست و تنها کمتر از هزار تن در اختیار داریم.

حجم زیادی از زرشک استان در سردخانه‌ها یخ می‌زند

عبدالرضا رضایی، مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی نیز به خبرنگاران گفت: به علت وجود کرونا و عدم فروش زرشک در ایام کرونا، اکنون حجم زیادی از زرشک استان در سردخانه‌ها است.

وی با بیان اینکه هر ساله در فروردین و اردیبهشت ماه شاهد جمع آوری زرشک سال قبل توسط زرشک داران استان بوده‌ایم، اظهار کرد: متاسفانه امسال می‌بینیم که زرشک‌های سال گذشته هنوز در بارگاه‌ها مانده‌اند و باتوجه به گرمی هوا امکان خراب شدند این محصول وجود دارد.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی بیان کرد: تعداد سردخانه‌های استان بسیار کم است و کشاورزان در این سال‌هایی که فروش محصولشان بسیار کم هست طالب نگهداری محصولشان در سردخانه‌ها هستند.

زرشک در بازارهای روسیه، آلمان و ترکیه

رضایی ادامه داد: تعطیلی رستوران‌ها و هتل‌ها در ایام کرونا باعث شد تا زرشک، بازار داخلی خود را از دست بدهد و از دلایل دیگر این بود که مدتی هم صادرات زرشک از استان انجام نمی‌شد.

وی با بیان اینکه به تازگی صادرات زرشک از استان آغاز شده است، یادآور شد: زرشک بی دانه‌ با کیفیت بعد از تایید و گرفتن مجوز راهی کشورهای روسیه، آلمان و ترکیه می‌شود.

نگهداری زرشک به روش سنتی تنها چند ماهی دوام نمی‌آورد چراکه یا آفات محصول کشاورز را نابود کرده و یا گرمای کویر؛ از طرفی هزینه سردخانه‌ها زیاد بوده و کشاورزان این گونه باید کل سود خود را صرف اجاره یا خرید سردخانه کنند.

 

 

 

 

 

توقیف محموله آویشن قاچاق در طبس/۴

سواری پراید حامل ۱۳۰ کیلوگرم آویشن قاچاق در طبس توقیف شد.

فرمانده انتظامی طبس گفت: مأموران انتظامی پاسگاه”ده محمد” شهرستان طبس در اجرای طرح مبارزه با قاچاق کالا و ارز، هنگام کنترل خودرو‌های عبوری در محور‌های مواصلاتی به یک سواری پراید مشکوک شدند و خودرو را برای بررسی بیشتر متوقف کردند.
سرهنگ علی پور افزود: مأموران با هماهنگی مقام قضائی در بازرسی از خودرو، ۱۳۰ کیلوگرم آویشن قاچاق  به ارزش ۳۳۰ میلیون ریال کشف کردند.
فرمانده انتظامی شهرستان طبس افزود: ماموران در این رابطه یک خودرو توقیف و یک متهم دستگیر کردند که متهم دستگیر شده جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شد.

 

 

ارتقاء سایت همراه روستای گردشگری خراشاد به تکنولوژی ۴G

سایت همراه روستای خراشاد از توابع شهرستان بیرجند به تکنولوژی ۴G ارتقاء و مورد بهره برداری قرار گرفت.

مدیر مخابرات منطقه خراسان جنوبی گفت: با ارتقاء سایت تلفن همراه روستای خراشاد به تکنولوژی نسل چهارم تلفن همراه ۲۳۶ خانوار ( ۶۰۰ نفر جمعیت) این روستای گردشگری از اینترنت پرسرعت بهره‌مند شدند.

آذری نصرآباد با اشاره به توسعه و ارتقاء و برطرف شدن مشکل اینترنت در این منطقه افزود: تجهیز این سایت از محل اعتبارات USO تامین و مورد بهره برداری گرفت.

 

 

 

 

ازدواج در خراسان جنوبی ۴۸.۵ درصد افزایش یافت/۲-۳

 ازدواج در خراسان جنوبی ۴۸.۵ درصد افزایش یافت

مدیرکل ثبت احوال خراسان جنوبی گفت: ۲ ماه نخست امسال هزار و ۴۷۹ واقعه ازدواج در این استان به ثبت رسید که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۸.۵ درصد رشد دارد.

علیرضا مهرآور روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از این تعداد هزار واقعه در مناطق شهری و ۴۷۹ واقعه در مناطق روستایی استان ثبت شده است.

وی بیان کرد: میانگین سنی آقایان ۲۶.۸ و میانگین سنی خانم‌ها ۲۱.۹ است، همچنین میانگین سنی ازدواج اولی‌های آقا ۲۵ سال و ازدواج اولی‎‌های خانم‌ ۲۰.۵ سال بوده است.

مدیرکل ثبت احوال خراسان جنوبی درباره اختلاف سنی زوجین گفت: در ۸۲.۲ درصد این ازدواج‌ها آقایان بزرگتر، ۱۰.۷ درصد زوجین همسن و ۷.۲ درصد خانم‌ها بزرگتر بوده‌اند.

وی عنوان کرد: همچنین در ۲ ماه نخست امسال ۱۸۸ واقعه طلاق در استان خراسان جنوبی به ثبت رسید.

 

 

 

 

 

برخورداری همه واحد‌های تولیدی از تعرفه برق صنعتی

همه واحد‌های تولیدی در خراسان جنوبی از تعرفه برق صنعتی برخوردار می‌شوند

استاندار خراسان جنوبی در شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی با اشاره به برخورداری همه واحد‌های تولیدیاز تعرفه برق صنعتینقش مهم بخش خصوصی در تولید کشور گفت: برخورداری واحد‌های تولیدی استان از تعرفه برق صنعتی حمایت از تولید است و لازم است پروانه‌های اشتغال صادره از سوی اتحادیه‌ها هم با نوع فعالیت همخوانی داشته باشد.

ملانوری همچنین گفت: باید به سمت اغناسازی پیش برویم و به میزانی پروانه صادر کنیم که مورد نیاز استان است.

وی با بیان اینکه دلیل ایجاد ستاد توسعه خاوران هم استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی است افزود: نظریات بخش خصوصی می‌تواند در روند تولید بسیار تاثیر گذار باشد و باید اقتصاد را مردمی کنیم.

رئیس اتاق اصناف هم از وجود تعرفه‌های دست و پا گیر برخی واحد‌های خدمات رسان گلایه کرد و گفت:در بحث تعرفه برق، به دلیل تفاوت زیاد تجاری و صنعتی، یکسان سازی همه واحد‌های صنفی برای استفاده از تعرفه برق تولیدی یک اولویت است.

علیزاده در ادامه خواستار ایجاد یک مصوبه در راستای مشاوره به افراد جدید برای ایجاد واحد‌های صنفی شد و افزود: این مشاوره می‌تواند از ضرر و زیان‌های بسیاری به افراد بی تجربه جلوگیری کند.

عضو هیات رئیس خانه معدن استان، با اشاره به مصوبه نیمه تمام با هپکو تنها مرکز آموزش‌های کوتاه مدت و بلندمدت تعمیر و بازسازی ماشین آلات بخش معدن در کشور گفت: هپکو با توجه به امکانات موجود در استان در بخش آموزش اعلام آمادگی کرده است و در حال پیگیری برای ایجاد دپارتمان ماشین‌های سنگین توسط فنی و حرفه‌ای نیز هستیم.

افتخاری همچنین از راه اندازی مرکز معاینه فنی برای عیب یابی ماشین الات بخش معدن نیز خبر داد.

در پایان این جلسه هم اعضای بخش خصوصی، متشکل از ۴ عضو اتاق بازرگانی، ۲ عضو اتاق اصناف و ۲ عضو اتاق تعاون انتخاب شدند.

 

 

 

بهسازی در تاسیسات ایستگاه پمپاژ سد مخزنی دره بید شهر طبس/۲

تاسیسات ایستگاه پمپاژ سد مخزنی دره بید شهر طبس برای گذر از بحران آبی تابستان تعمیر و بهسازی شد.

با توجه به خشکسالی شدید امسال و به منظور استفاده بهینه از آب موجود در بهسازی در تاسیسات ایستگاه پمپاژ سد مخزنی دره بید شهر طبسسد دره بید برای گذر از بحران آبی تابستان پیش رو تاسیسات ایستگاه پمپاژ واقع در سد دره بید شامل الکتروپمپ ها و تابلو برق  تعمیر و بهسازی شد.

 

در همین راستا ۵ هزار و ۷۰۰ متر از خط انتقال آب از سد دره بید به تصفیه خانه آب شهر طبس با اعتبار ۹ میلیارد تومان نیز تعویض و اصلاح شد.

 

در حال حاضر سد مخزنی دره بید شهرستان طبس ۷۵.۱ میلیون متر مکعب آب ذخیره دارد که با توجه به کاهش شدید حجم آب ذخیره شده در سد نهرین که تأمین کننده بخشی از آب آشامیدنی طبس است با بهسازی خط انتقال و ایستگاه پمپاژ مورد استفاده شهروندان طبس قرار خواهد گرفت.

 

 

انتخابات مؤلفه قدرت نرم نظام/مشارکت یک هزاردانش آموز رأی اولی قاین درانتخابات۱۴۰۰/ایجاد۱۴پایگاه ارتقای مهارت علمی درقاین

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: مشارکت بالا در انتخابات قدرت دیپلماسی کشور را قوی می‌کند چرا که انتخابات یکی از مؤلفه های قدرت نرم نظام در برابر توطئه های ایستکبار جهانی و نماد مردم سالاری دینی است.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، محمد علی واقعی در دومین نشست شورای آموزش و پرورش شهرستان قاین، اظهار کرد: پویایی درعرصه های مختلف علمی،سیاسی،اقتصادی،فرهنگی،اجتماعی،معیشتی وگفتمان جهانی ازمولفه های قدرت محسوب می شودومشارکت بالادرانتخابات، منجر به افزایش نفوذ و قوی شدن دیپلماسی کشور در صحنه بین المللی خواهد شد.

وی با اشاره به مشارکت یک هزار و یکصد دانش آموز رأی اولی قاینی درانتخابات بیست و هشتم خرداد ماه جاری، عنوان کرد: مشارکت مردم به ویژه درانتخابات بر افزایش قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران نیز تاثیر گذار است و یکی از مهمترین و موثرترین عوامل برقراری وفاق ، اقتدار و امنیت ملی عنصر مشارکت حداکثری در صحنه های گوناگون در  نظام های مردم سالار به شمار می رود.

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی، بر ترغیب و تشویق دانش آموزان رأی اولی برای شرکت در انتخابات و استفاده مطلوب از حق تعیین سرنوشت خود در زندگی اجتماعی، تأکید کرد و افزود: پشتوانه مردمی می تواند دست دولت را در امورسیاسی، اقتصادی، بین‌المللی و منطقه‌ای باز گذاشته تا با ایده ها و برنامه های جدید، دیپلماسی هدف دار و پر تحرکی را در عرصه های مختلف، به اجرا بگذارد.

دبیرشورای آموزش وپرورش خراسان جنوبی،از اتصال مدارس ۴۷ روستای قاین به شبکه ملی اطلاعات تا آخرسال۱۴۰۰خبر دادویاد آور شد: در حال حاضر از مجموع ۱۷۱ روستای قاینات، ۱۲۴ روستا از نعمت اینترنت پرسرعت برخوردار هستند ودانش آموزان و مردم  ۴۷ روستای باقی مانده نیز تا پایان سال جاری از نعمت اینترنت پرسرعت برخوردار می شوند.

این مقام مسئول در آموزش و پرورش خراسان جنوبی، برخورداری از فضای مجازی و شبکه شاد را حق تمامی دانش آموزان و عاملی برای تحقق عدالت آموزشی و پرورش در استان دانست و بیان کرد: برای ارتقای مهارت های علمی، فردی و اجتماعی دانش آموزان ابتدایی و نیز دستیابی به عدالت آموزشی، درشهرستان قاین ۱۴پایگاه ایجاد شده است و دانش آموزان درحال ثبت نام در این پایگاه ها می باشند.

به گفته واقعی، مهارت آموزی دانش آموزان در زمینه های مختلف علمی، عقیدتی، فرهنگی، هنری، اقتصادی، ورزشی و اشتغال پایدار، ارتقای سطح علمی ایشان با تولید محتواهای الکترونیکی مناسب، شناسایی و بازگرداندن دانش آموزان بازمانده از تحصیل به کلاس درس،انسداد مبادی بی سوادی، و تربیت تمام ساحتی، رویکردهای مختلف در تحقق اهداف سند تحول بنیادین به شمار می روند.

 

 

 

 

آغاز ثبت نام مراسم ازدواج دانشجویی همسفر تا بهشت/۲-۷

ثبت نام بیست و چهارمین دوره ازدواج دانشجویی همسفر تا بهشت ۱۴۰۰ آغاز شد.

اولین مرحله برای شرکت در این مراسم، ثبت نام اینترنتی زوجین در سامانه ازدواج دانشجویی به نشانی ezdevaj.nahad.ir است.

ملاک شرکت در “همسفر تا بهشت”، دانشجو بودن یکی از زوجین است و اینکه تاریخ عقد در فاصله زمانی فروردین ۱۳۹۸ تا یک شهریور ۱۴۰۰ باشد.

زوجین پس از ثبت نام اینترنتی و مراجعه به دفاتر نهاد برای تایید مدارک و به منظور قطعی نمودن ثبت نام در سامانه گام‌های بعدی تا نهایی شدن ثبت نام و انتخاب کاروان سفر به مشهد را طی کنند.

همه هزینه‌های اسکان و پذیرایی و برنامه‌های فرهنگی در مشهد مقدس به عهده ستاد دانشجویی نهاد رهبری است.

مراسم ازدواج دانشجویی امسال با شعار ازدواج بهنگام، آگاهانه، آسان و پایدار در جوار بارگاه حضرت علی ابن موسی الرضا (ع) برگزار می‌ شود.

 

 

تخصیص۲۰۰ میلیون تومان برای پایگاه های اوقات فراغت/ اتصال کلیه مدارس،به اینترنت پرسرعت،تاپایان ۱۴۰۰
استاندار خراسان جنوبی از تخصیص مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان به پایگاه های غنی سازی اوقات فراغت با رویکرد کانون های فرهنگی و تربیتی استان خبر داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، حمید ملا نوری عصر امروز در سومین نشست شورای آموزش و پرورش استان، اظهار کرد: تا پایان سال جاری کلیه مدارس استان به شبکه ملی اطلاعات متصل شده و از اینترنت پرسرعت برخوردار می شوند.

وی، با بیان این که شناسایی و جذب بازماندگان از تحصیل، مبادی بی سوادی را مسدود می سازد و باعث رشد نرخ جمعیت با سواد در استان می شود، ادامه داد: شهرداران شهرهای استان موظف هستند که اطلاعات مربوط به کودکان کار را احصا کرده و در اختیار ادارات آموزش و پرورش قرار دهند.

استاندارخراسان جنوبی،برآسیب شناسی کروناودوران پساکروناتأکیدکردوابرازاداشت: بایددرکارگروهی متشکل از مشاورین مجرب،پزشکان متخصص وصاحب نظران تعلیم وتربیت استان طرح تفصیلی وتحلیلی آسیب شناسی کرونا پساکرونا در فضای حقیقی ومجازی  آثار آن بر روح، جسم وروان دانش آموزان تهیه شود تادرجلسه آینده شورامورد بررسی و تحلیل قرار گیردودر برنامه ریزی های کلان آموزشی و پرورشی به عنوان طرح مرجع، مد نظر باشد.

رتبه۱۴خراسان جنوبی بر اساس مدل AHPدرکشور

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: در رتبه بندی استان هاوشهرستان های کشورمبتنی بر شاخص های آموزشی براساس مدلAHPوتعیین۲۰شاخص ازبین۱۰۰ شاخص، رتبه ۱۴ جدول را دارا می باشد.

 محمد علی واقعی، در سومین نشست شورای آموزش و پرورش استان، اظهار کرد: بر این اساس،دو شهرستان استان سربیشه و نهبندان، هدف سال تحصیلی جدید قرار گرفته اند  و می بایست تمهیداتی اندیشیده شود تا رتبه آنها در جدول بهبود یابد.

وی، ضمن تقدیر از دو شهرستان فردوس و بیرجند، یاد آور شد: این دو شهرستان در جدول مدلAHPوتعیین۲۰شاخص ازبین۱۰۰ شاخص، به ترتیب حائض رتبه های ۶ و ۳۸ در کشور شدند.

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی ، با اشاره به برنامه توسعه سنواتی آموزش های فنی و حرفه ای و کاردانش، در استان افزود: در حال حاضر ۱۱۷ هنرستان فنی و حرفه ای و کار دانش در بهارستان علم و ادب فعالیت می کنند که از این تعداد ۵۳ هنرستان دخترانه و ۶۴ هنرستان نیز پسرانه هستند واز مجموع ۱۱۷ هنرستان، ۴۴ هنرستان نیز شبانه روزی می باشند.

وی،بااشاره به تحصیل بیش از  ۱۲ هزارو۳۰۰ هنرجو در ۸۰ رشته فنی و حرفه ای و کاردانش استان، عنوان کرد: در حال حاضر ۵۸  درصد دانش آموزان دختر و پسر استان در رشته های نظری و ۴۲ درصد در رشته های فنی و کاردانش تحصیل می کنند.

دبیرشورای آموزش وپرورش خراسان جنوبی،خاطرنشان کرد:استقرارکامل نظام جدیدآموزشی دردوره دوم متوسطه وتوسعه آموزش های فنی وحرفه ای وکاردانش  هدایت ۵۳/۶۴درصددانش آموزان متوسطه به هنرستانها،زمینه سازتغییرکلیه سرفصل های دروس کارگاهی هنرستان هاواضافه شدن یک پایه تحصیلی جدیدوافزایش۲برابری ساعات آموزش کارگاهی هنرستانها می شود،که این خود  نیازمند اعتبارات کلان است.

وی ،بااشاره به تخصیص مبلغ۴میلیاردتومان ازسوی وزارت درطول۲سال گذشته،بیان کرد: با این تغییرات درساعات دروس هنرستان ها،هزینه های مصرفی موردنیازساعات آموزش کارگاهی به شدت افزایش پیداکرده واین درحالی است؛که سرانه فعلی،جوابگو نبوده و ادامه روندکنونی،اوضاع رادرسنوات آینده،بامشکل ربرو می کند.

این مقام مسئول درآموزش وپرورش خراسان جنوبی، تقویت ساختار های مخابراتی و اینترنتی و اجرای زیر ساخت های جدید برای مناطق عشایری فاقد اینترنت با توجه به شرایط موجود را لازمه تحقق عدالت آموزشی و پرورشی دانست و تصریح کرد: بمنظور حفظ سلامت دانش آموزان دربرگزاری امتحانات حضوریاقلام بهداشتی، شامل۲۰هزار ماسک، ۲۰ هزاردستکش و ۱۵ هزار لیتر مایع ضدعفونی از سوی اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تامین شد.

گامی مهم برای تحقق آرزویی دیرینه

انعقاد قرارداد با کنسرسیوم ریلی برای اجرای طرح راه آهن بیرجند-یونسی

قرارداد طرح راه آهن خراسان جنوبی بین وزارت راه وشهرسازی با نمایندگی شرکت مادرتخصصی ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل ونقل کشور و کنسرسیوم ریلی منعقد شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: برای اولین بار در کشور دولت انعقاد قرارداد با کنسرسیوم ریلی برای اجرای طرح راه آهن بیرجند-یونسیموافقت کرده است از محل صندوق توسعه ملی برای پروژه‌های ریلی تسهیلات ریالی تخصیص داده شود.

داعی افزود:برای تحقق این مصوبه باید ابتدا قراردادی بین وزارت راه و شهرسازی و کنسرسیوم ریلی منعقد می شد که با پیگیری‌های استاندار قرارداد تامین مالی، احداث، راه اندازی، اجاره و انتقال راه آهن بیرجند-یونسی به تایید و امضای  وزیر راه وشهرسازی رسید.

 

وی  انعقاد این قرارداد را گامی بسیار مهم در رونداجرای ابرپروژه رها آهن خراسان جنوبی دانست و گفت: این قرارداد بین وزارت راه وشهرسازی با نمایندگی شرکت مادرتخصصی ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل ونقل کشور وکنسرسیوم ریلی متشکل از ۶ شرکت آرادان، اس دی ام، توسار، ویسا، تیراژ و توچال منعقد شده است.

 

مدیرکل راه وشهرسازی خراسان جنوبی افزود: در ادامه، پیگیری‌های لازم انجام تا بانک‌های عامل در قالب یک کنسرسیوم بانکی به سرگروهی بانک رفاه سازماندهی شوند و پرداخت تسهیلات فاینانس صندوق توسعه ملی از طریق این بانک‌ها به کنسرسیوم ریلی محقق خواهد شد که هم اکنون تحقق این موضوع در دستور کار پیگیری است.

داعی درخصوص آخرین وضعیت اجرایی راه آهن بیرجند – یونسی گفت: ۱۸۳ کیلومتر از حد فاصل راه آهن بیرجند- یونسی در خراسان جنوبی است که قطعه ۱۶ به طول ۳۲ کیلومتر با پیشرفت فیزیکی حدود ۲۰ درصدی در مرحله عملیات زیر سازی است و با پیگیری‌های انجام شده درسال ۹۹ اعتبار این طرح از ۲۹۰ میلیارد ریال در قانون بودجه سال ۹۹ به ۶۰۰ میلیارد ریال در سال ۱۴۰۰ افزایش یافته است.

اجرای طرح راه‌آهن بر روی کریدور شرق، آرزوی دیرینه مردم خراسان جنوبی  است که بعد ازسال‌ها انتظار  عملیات اجرایی قطعه ۱۶ بیرجند به سمت یونسی به طول ۳۲ کیلومتر در محدوده جغرافیایی خراسان جنوبی در مهرماه سال ۱۳۹۸ همزمان با سفر معاون اول رییس جمهوری به استان آغاز شد.

طرحی که در ماه‌های بعد مصوبه‌ای مبنی بر اختصاص حدود ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان فاینانس داخلی برای اتصال بیرجند به شبکه راه‌آهن سراسری (ایستگاه یونسی) توسط صندوق توسعه ملی را در پی داشت که درسال ۹۹ با پیگیری‌های هیات امنای صندوق توسعه ملی، با تخصیص این تسهیلات از طریق صندوق توسعه ملی به طرح ریلی استان (بیرجند- یونسی) موافقت شد.

 

 

 

 

بهره برداری از حوزه مقاومت بسیج خصوصی آبیز زیرکوه/۲

حوزه مقاومت بسیج پیامبر اعظم آبیز شهرستان زیرکوه با حضور فرمانده سپاه انصارالرضا خراسان جنوبی به بهره برداری رسید.

این مکان با زیربنای ۲۰۰ متر مربع و با اعتبار ۲۱۰ میلیون تومان به بهره برداری رسید.

فرمانده سپاه انصار الرضا استان در مراسم افتتاحیه حوزه مقاومت پیامبر اعظم گفت: تصمیم گیری برای حضور در انتخابات و اراده جهادی از شروط حضور در انتخابات است و قطعا پیروزی‌ها در راستای اراده هاست.

سردار قاسمی برای تکمیل کتابحانه قول مساعد داد.

تکمیل کتابخانه آبیز که جزو مصوبات سفر استاندار سابق بود حدود ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

 

 

 

 

 

 

رفع گرفتگی عروق با اوشق/علمی

گیاه اوشق برای کبد و طحال مفید بوده، گرفتگی عروق را باز می‌کند و مصرف آن با عسل برای کاهش عوارض صرع، فلج و خواب رفتگی اعضا مفید است.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان جنوبی، مدیر گروه پژوهشی تولید و فرآوری مجتمع تحقیقات گیاهان داروییرفع گرفتگی عروق با اوشق جهاد دانشگاهی استان گفت: اوشق با نام علمی Dorema ammomiacum گیاهی از خانواده چتریان بوده و چندساله است، گل‌های آن زردرنگ و در انتهای ساقه ظاهر می‌شوند.

ابراهیمی افزود: ساقه آن بلند و استوانه‌ای و شاخه‌های آن منشعب است که به رنگ سبز مایل به خاکستری دیده می‌شود.

وی گفت: از ساقه گیاه در اثر نیش حشرات یا شکافی که با تیغ مخصوص در آن ایجاد می‌شود، صمغ سفیدرنگ به بیرون تراوش می‌کند که بعد از جمع‌آوری به بازار عرضه می‌شود.

مدیر گروه پژوهشی تولید و فرآوری مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی استان افزود: صمغ آن تلخ بوده و بویی تند دارد، در خاک‌های معمولی می‌روید و جوانه‌زنی آن از نیمه دوم اسفندماه آغاز می‌ شود، گلدهی آن اردیبهشت‌ماه است و از اواخر اردیبهشت تا مرداد صمغ آن جمع‌آوری می‌ شود.

ابراهیمی گفت: شکاف ساقه گیاه باید قبل از گل دادن با ابزار مخصوص صورت گیرد. در منطقه یقه گیاه نیز همیشه مقداری صمغ به‌صورت توده‌ای جمع می‌شود که البته به دلیل آغشته شدن با مواد پیرامونی به مرغوبیت صمغ اشکی حاصل از قسمت‌های فوقانی ساقه نیست، وشا در اغلب دشت‌های منطقه از جمله سرایان، دشت سربیشه، ارتفاعات آرک و بیناباد، اطراف قاین، کندر، فاصله بین نهبندان تا سربیشه، ارتفاعات جنوبی باقران و دیگر مناطق استان مشاهده می‌ شود.

وی افزود: اوشق با نام‌های دیگر وُشَق، اوشه، وشا و بدران، گیاهی است با طبیعت گرم و خشک، که صمغ رزینی که از گیاه فوق به دست می‌آید در طب گیاهی مورد استفاده دارد، در این صمغ وجود موادی ازجمله کتون، رامنوز، آرابینوز، گالاکتوز و گلوکورونیک اسید به اثبات رسیده است.

مدیر گروه پژوهشی تولید و فرآوری مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی استان با اشاره به اینکه این گیاه خروج اخلاط از ریه‌ها را ساده می‌کند، افزود: برای تهیه فرآورده ضد تشنج از اوشق مصفی استفاده می‌شود، برای این منظور اوشق را نیم کوب کرده و در الکل ۶۰ درجه به کمک حرارت حل می‌کنند. سپس محلول به دست آمده را صاف می‌کنند و الکل آن را توسط حمام ماریه بخار می‌نمایند. چیزی که بر جا می‌ماند همان اوشق مصفی است که روزانه تا ۴ گرم از آن را می‌توان مصرف نمود.

ابراهیمی گفت: اوشق برای کبد و طحال مفید بوده، گرفتگی عروق را باز می‌کند، مصرف آن با عسل برای کاهش عوارض صرع، فلج و خواب رفتگی اعضا مفید است، مصرف آن با عسل برای کاهش عوارض صرع، فلج و خواب رفتگی اعضا مفید است و غرغره محلول آن با آب گرم برای رفع سرگیجه، سستی و لقوه مفید است.

وی با بیان اینکه مخلوط گیاه اوشق مخلوط آن با ماءالشعیر برای تنگی نفس و سختی تنفس کاربرد دارد، افزود: مصرف ۵-۲ گرم آن به صورت خیسانده و سپس دم کرده برای درد لگن خاصره و استخوان تهی گاهی، درد کمر و سیاتیک اثربخش است، خاصیت دفع کرم‌های انگلی را دارد، همچنین ضدعفونی کننده بوده و برای زکام، آسم و برونشیت مزمن نافع است.

مدیر گروه پژوهشی تولید و فرآوری مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی استان با اشاره به اینکه در منطقه خراسان جنوبی به این گیاه کندل، کزم و کمانچو هم گفته می‌شود و از صمغ آن به‌عنوان ضد کرم‌های انگلی روده در کودکان و بزرگ‌سالان استفاده می‌شود. برای تسکین درد مفاصل نیز از آن بهره می‌گیرند، یادآور شد: میزان مصرف از صمغ کندل برای بزرگ‌سالان ۵ تا ۸ گرم در روز و برای کودکان ۲ تا ۴ گرم در روز می‌باشد که باید تحت نظر پزشک متخصص مورد استفاده قرار گیرد.

 

 

خانواده‌ها، برای ثبت نام کتب درسی سریعاً اقدام کنند

خانواده‌ها، هر چه سریع‌تر برای ثبت نام کتاب‌های درسی دانش آموزان اقدام کنند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان،درخصوص روند ثبت نام کتاب‌های درسی و زمان‌بندی آن اعلام کرد: ثبت نام و سفارش کتاب‌های درسی از ۲۲ فروردین ماه برای پایه تحصیلی دوم تا ششم، نهم، یازدهم و دوازدهم که میان پایه هستند، شروع شده و تا ۲۲ خرداد ماه ادامه دارد.

 محمد علی واقعی، با بیان این که دانش‌آموزان پایه‌های تحصیلی اول، هفتم و دهم نیز از ۶ تیر ماه می‌ توانند برای ثبت نام اقدام کنند، تافزود: تا امروز ۱۱۱ هزار و ۴۳۸ دانش آموز میان پایه برای کتاب‌های درسی ثبت‌نام کرده‌اند و ۱۶ هزار و ۹۶۹ نفر ثبت‌نام کتاب‌های درسی را انجام نداده‌اند، که تأکید می‌کنیم هر چه زودتر این کار را انجام دهند.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی، ۱۲ تیرماه را زمان ویرایش اطلاعات اعلام و عنوان کرد: حداکثر افزایش قیمت در کتاب‌های رشته‌های نظری ۲۵ درصد و در رشته‌های فنی‌وحرفه‌ای ۲۸ درصد افزایش قیمت نسبت به سال گذشته داشته است.

به گفته واقعی، توزیع کتاب‌ها از اول شهریور از شهرستان‌ها و مناطق به مدارس و از دهم شهریور تا اول مهرماه نیز توزیع کتاب‌ها از مدارس به دانش‌آموزان انجام می‌شود و اولیای گرامی می‌توانند با مراجعه به مدارس کتاب‌های خود را تحویل بگیرند.

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*