اخبار خراسان جنوبی/

 

استاندار خراسان جنوبی:
روستای گازار، مرکز بخش شاخنات شد
استاندار خراسان جنوبی گفت: طبق مصوبه هیئت وزیران، روستای گازار به عنوان مرکز بخش شاخنات تعیین شد.
به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ ملانوری با بیان این مطلب خاطرنشان کرد: تفکیک بخش مرکزی بیرجند از مطالبه‌ های چندین ساله مردم و مدیران شهرستان است که خوشبختانه بعد از پیگیری های فراوان، این اتفاق رقم خورد.
وی ادامه داد: گستردگی بخش مرکزی بیرجند با وجود ۱۶۰ روستا، خدمات دهی را دشوار کرده بود به همین دلیل موضوع تفکیک این بخش از مدت ها قبل پیگیری شد.
استاندار تصریح نمود: بر اساس ابلاغیه ای به امضای جهانگیری معاون اول رئیس جمهور، بخش شاخنات از ترکیب دو دهستان شاخنات و شاخن ایجاد شد.
وی اظهار امیدواری کرد؛با تفکیک بخش مرکزی و ایجاد این بخش جدید، خدمات رسانی به روستاهای بخش مرکزی شتاب گیرد.
ملانوری ادامه داد: طبق این مصوبه، مزرعه های دزگ بالا، دزگ پایین و زردان در دهستان باقران با هم ادغام شده و پس از تبدیل به روستا به عنوان روستای دزگ نامگذاری می شود.

 

 

 

تا پایان دولت

اتصال ۱۰۰ درصد روستا‌های بالای ۲۰ خانوار خراسان جنوبی به شبکه ملی اطلاعات

استاندار خراسان جنوبی گفت: ۱۰۰ درصد روستا‌های بالای ۲۰ خانوار استان تا پایان دولت به شبکه ملی اطلاعات متصل می‌شوند.

ملانوری با بیان این مطلب در تشریح نتایج دیدارش با آذری جهرمی اتصال ۱۰۰ درصد روستا‌های بالای ۲۰ خانوار خراسان جنوبی به شبکه ملی اطلاعاتوزیرارتباطات و فناوری اطلاعات، خاطرنشان کرد: بنا به وعده شخص وزیر، تمامی روستا‌های بالای ۲۰ خانوار استان از شبکه ملی اطلاعات بهره مند می‌شوند.
وی با اشاره به افزایش ۶ برابری بهره مندی روستا‌های بالای ۲۰ خانوار استان از شبکه ملی اطلاعات در دولت دوازدهم افزود: هم اکنون ۶۵ درصد روستا‌های بالای ۲۰ خانوار استان از این ظرفیت استفاده می‌کنند.
در ۸ سال گذشته، تعداد ۱۰۰ روستای بالای ۲۰ خانوار استان به شبکه ملی اطلاعات متصل بوده اند که این رقم هم اکنون به ۶۰۰ روستا رسیده است.
استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه تأمین این زیرساخت مهم در مناطق روستایی از برنامه‌های اولویت دار دولت است گفت:هم مرزی با افغانستان و قرار گرفتن در مسیر دو کریدور اصلی کشور، ضرورت توسعه شبکه‌های مخابراتی و ارتباطی خراسان جنوبی را دو چندان می‌کند.
ملانوری با تأکید بر این که وجود استارتاپ‌های فعال مبتنی بر فاوا از مهمترین ظرفیت‌های استان است افزود: مطالبه ما از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات این است که برای حمایت از این استارتاپ‌ها که نقش بسیار مهمی هم در اقتصاد و اشتغال استان دارند، طرح ایجاد پارک اقتصاد دیجیتال را پشتیبانی کند.
وی گفت: راه اندازی این پارک در بحث معرفی جاذبه‌های گردشگری و محصولات کشاورزی و معدنی، کمک به توسعه صنایع فرآوری، بازاریابی و ایجاد بازار فروش دائمی و در نتیجه درآمدزایی و ارتقاء سطح رفاه جامعه بسیار مؤثر است.
در این دیدار همچنین با پیگیری‌های استاندار خراسان جنوبی، ارتقاء ۱۱۴ سایت همراه روستایی به نسل ۴، اجرای ۵۰ سایت نسل چهار و اجرای ۶۰ سایت همراه روستایی مورد تأیید قرار گرفت.
استاندار، افزایش اعتبارات طرح توسعه ارتباطات روستایی خراسان جنوبی از سوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را نیز مطرح کرد که با موافقت وزیر همراه شد.
وزیرارتباطات و فناوری اطلاعات در این دیدار برای تقویت پوشش همراه جاده‌ای نیز قول مساعد داد.
نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی

خدمات هلال احمر فراتر از وظایف سازمانی و ادرای است

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی گفت: هلال احمر بر اساس تجربه‌های بشری و برای امداد و نجات در حوادث مختلف، کمک، یار و دوست ناشناخته‌ی مردم است و نوع خدمتش فراتر از وظایف سازمانی و اداری است.

آیت الله عبادی در دیدار کارکنان جمعیت هلال احمر  استان با بیان اینکه هدف و انگیزه جوان‌هایی که در هلال احمر یا سایر نهاد‌های انقلابی فعالیت می‌کنند از نوع انگیزه الهی است، افزود: برای مقابله با حوادث گوناگون، دستگاه‌های مرتبط بهتر است نسبت به موضوع مهم پیشگیری بی تفاوت نباشند و آگاه سازی مردم برای اجرای اقدامات پیشگیرانه جزء برنامه‌ها باشد.
وی با اشاره به اینکه جاده‌های استان محل تردد وسایل نقلیه ترانزیتی است گفت: بسیاری از این مسیر‌ها از جمله جاده‌های بیرجند- قاین و طبس نیازمند اصلاح و مناسب سازی برای تردد خودرو‌ها است تا شاهد کاهش تصادفات باشیم.

 

 

هیچ سهمیه ای برای بیمه کارگران ساختمانی تخصیص نیافته است

هیچ سهمیه ای برای بیمه کارگران ساختمانی تخصیص نیافته است

 رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی بیرجند با بیان اینکه قراردادهای سفید امضای موقت غیر اصولی بوده و مورد تایید نیست، گفت: امسال هنوز سهمیه ای برای بیمه کارگران ساختمانی تخصیص نیافته است.

حسن علیزاده در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در  بیرجند با اشاره به انعکاس گزارش چند روز اخیر در خصوص مشکلات کارگران که در خبرگزاری تسنیم بیرجند منتشر شد اظهار داشت: قراردادهای سفید امضای موقت یک ماه و سه ماه  غیر اصولی است، مورد تایید نمی باشد و امنیت شغلی در پی ندارد و  بزرگ ترین دغدغه کارگران است.

وی با بیان اینکه کارگران فعال در کارگاه‌ها کم و بیش خیالشان بابت بیمه راحت است، گفت: اما کارگران ساختمانی استان که حدود جمعیت ۱۲ هزار نفری دارند سهمشان از بیمه کم و  امسال هم هنوز سهمیه ای برای بیمه کردنشان تخصیص نیافته است.

وی افزود: بیش از هزار و ۵۰۰ نفر از کارگران ساختمانی بلاتکلیف در صف بیمه هستند و بخشنامه‌های ارسالی جدید برای پرداخت حق بیمه کارگران هم بسیار سخت گیرانه است و راه را بر کارگران سد کرده است.

رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی بیرجند  به مشکلات قشر گازکش، لوله کش، جوشکار  و دردسرهای تامین سوخت آن‌ها اشاره و بیان کرد: عدم پرداخت غرامت در ایام بیماری به کارگران از دیگر مشکلات آن ها است.

وی ادامه داد: سختی کار برای کارگران بدلیل نداشتن کارفرمای ثابت وجود ندارد و متاسفانه بر خلاف شعارهای سال‌های اخیر پایه‌های حمایت از تولید سست است.

علیزاده افزود: بارها برای کاهش بار مشکلات کارگران به ویژه راه اندازی (ایستگاه کارگری) و سهمیه سوخت گازوئیل برای جوشکاران اسکلت، نامه  نوشته و نتیجه اش فقط خاک خوردن این نامه‌ها در کارتابل‌های کاری مدیران بوده است.

وی در پایان از زحمات وهمکاری مدیران کل تعاون، کار ورفاه اجتماعی و تامین اجتماعی استان قدردانی کرد.

 

 

 

 

مدیر مرکز مطالعات اقتصادی اتاق بازرگانی بیرجند تأکید کرد؛

لزوم گرایش اصناف به فروش آنلاین/ آمارهای بیکاری مبنای علمی ندارد

بیرجند- مدیر مرکز مطالعات اقتصادی اتاق بازرگانی با تأکید بر ضرورت افزایش فروش‌های آنلاین گفت: آمارهای رسمی بیکاری بر مبنای علمی تهیه نمی‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، مهدیه ضیائیان بعد از ظهر یکشنبه در جلسه توجیهی فروش تضمینی اصناف آسیب دیده از کرونا در بازارچه مجازی با سلام اظهار کرد: متأسفانه در شرایط سخت محدودیت‌های کرونایی اصناف بسیار آسیب دیدند و حمایت خاصی از آنان نشد.

مدیر مرکز مطالعات اقتصادی اتاق بازرگانی بیرجند بیان‌کرد: متأسفانه برخی از اصناف چک‌هایشان برگشت خورد و حتی حکم جلب آنان نیز صادر شد.

ضیائیان ادامه‌داد: ما در ماه مبارک رمضان جشن گلریزان برگزار می‌کنیم که زندانیان غیر عمد که به واسطه مسائلی چون چک و بدهی مالی در حبس هستند، از زندان آزاد شوند و از طرف دیگر با عدم حمایت از اصناف در این شرایط به تعداد این زندانیان بدهی می‌افزاییم.

گلایه از شیوه آمارگیری در خصوص میزان بیکاری

وی افزود: هر چند رسانه‌ها و مراکز رسمی آمار بیکاری در خراسان‌جنوبی را حدود ۹ درصد اعلام می‌کنند ولی طبق پژوهش‌های انجام شده بیکاری واقعی در استان حدود ۳۵ درصد است چرا که در آمارهای رسمی اگر کسی فقط دو ساعت در هفته کار کند، او را شاغل محسوب می‌کنند که این شیوه آمارگیری مبنای علمی ندارد.

مدیر مرکز مطالعات اقتصادی اتاق بازرگانی بیرجند با اشاره به اینکه از نظر من توسعه اقتصادی یک شهر به تقویت پایه‌های اقتصادی اصناف آن وابسته است، گفت: در کشور حدود سه میلیون واحد صنفی در بخش‌های تولیدی، توزیعی، خدماتی و خدمات فنی فعالیت می‌کنند.

ضیائیان بیان‌کرد: اگر می‌خواهیم بر معضل بیکاری غلبه کنیم باید نسبت به حمایت از اصناف توجه جدی داشته باشیم چرا که با ۲۰ تا ۱۰۰ میلیون هم در یک واحد صنفی می‌توان اشتغال‌زایی انجام داد.

وی با اشاره به اینکه در شرایط سخت تعطیلی‌های کرونایی چه کسی پاسخگوی چک‌های برگشت خورده و خسارت‌های اصناف خواهد بود، گفت: یکی از راه‌هایی که اصناف می‌توانند فروش خود را در شرایط کرونایی داشته باشند، فروش‌های آنلاین است.

مدیر مرکز مطالعات اقتصادی اتاق بازرگانی بیرجند با بیان اینکه یکی از اپلیکیش‌هایی که زمینه فروش آنلاین را برای اصناف فراهم کرده است اپلیکیشن باسلام است، راه‌ها و چگونگی استفاده از این اپلیکیشن را نیز تصریح کرد.

فروش‌های آنلاین در شرایط کرونایی یک راهکار مهم است

رضا علیزاده رئیس اتاق اصناف خراسان‌جنوبی نیز در این جلسه با اشاره به اینکه در شیوع کرونا هیچکس به اندازه اصناف متحمل خسارت‌های ناشی از کرونا نشد، اظهارکرد: چند سالی است که کسب و کارها به سمت کسب و کارهای مجازی رفته است.

وی افزود: علت گرایش افراد به کسب و کارهای مجازی را می‌توان در متنوع شدن نیازها و خواسته‌ها، تغییر سبک زندگی، افزایش بهای اقتصادی مغازه‌داری و کمبود زمان جست و جو کرد.

رئیس اتاق اصناف خراسان‌جنوبی یادآور شد: در آینده نه چندان دور چاره‌ای جز گرایش به سمت فروش آنلاین نخواهیم داشت.

 

برگزاری نمایشگاه مجازی نقاشی به مناسبت هفته صنایع‌دستی

رئیس میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان بیرجند از برگزاری نمایشگاه مجاری نقاشی در خراسان جنوبی به مناسبت هفته صنایع‌دستی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز خراسان‌ جنوبی، حسنعلی فولادی گفت: این مسابقه مجازی با عنوان (صنایع‌دستی خانه ما) برایبرگزاری نمایشگاه مجازی نقاشی به مناسبت هفته صنایع‌دستی گروه‌های سنی ۴ تا ۱۲ سال برگزار می‌شود.

وی افزود: مهلت ارسال آثار تا ۱۰ خرداد است و به برترین های اول تا سوم جوایز نفیسی اهداء خواهد شد.

فولادی گفت: علاقه مندان می‌توانند آثار خود را به اداره میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بیرجند به نشانی بهشتی ۱۳ و یا به نشانی اینستاگرام@miras.farhangi.birjand و یا شماره واتساپ ۰۹۱۵۳۶۱۸۶۰۳ ارسال کنند و برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره ۰۵۶۳۲۲۳۱۳۴۷ تماس بگیرند.

بخش درح پیشتاز در پویش مجازی فرهنگی ورزشی گرامیداشت هفته معلم/۷

بخش درح پیشتاز شرکت در پویش مجازی فرهنگی ورزشی گرامیداشت هفته معلم

استقبال پورشور مردم بخش درح شهرستان سربیشه از پویش مجازی فرهنگی ورزشی در خانه بمانیم

به گزارش امروز خراسان جنوبی، در حالی که نزدیک به یک هفته از مهلت ارسال فیلم در پویش مجازی فرهنگی ورزشی در خانه بمانیم باقیست، مردم ورزشکار و ورزش دوست بخش درح استقبال بسیار خوبی از این پویش مهیج و فرح بخش داشته اند. این چالش در تمامی رشته های ورزشی و بازی های بومی محلی، پخت غذاهای سنتی و نقاشی از بازی های بومی، به مناسبت گرامیداشت هفته معلم به همت هیأت ورزش روستایی و بازی های بومی محلی در سطح شهرستان رده سنی آزاد در حال برگزاری می باشد.

 

۱۳ تشکل جوانان استان موفق به اخذ پروانه فعالیت شده اند/۷

13 تشکل جوانان استان موفق به اخذ پروانه فعالیت شده اند

جلسه بررسی درخواست های سازمان های مردم نهاد جوانان برای اخذ پروانه فعالیت در خراسان جنوبی برگزار شد .

به گزارش امروز خراسان جنوبی ، مهدی قناد سرپرست معاونت امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان ضمن تشکر از تعامل سازنده با مجموعه استانداری خراسان جنوبی از روند رو به رشد اخذ پروانه فعالیت سازمان های مردم نهاد جوانان و ورود پرونده ی این سازمان ها به شورای توسعه و حمایت از سازمان های مردم نهاد تقدیر نموده و افزود : تعداد ۱۹ پرونده در سال ۹۹ در شورای حمایت و توسعه مطرح شد که از این تعداد ۱۳ تشکل جوانان موفق به اخذ پروانه فعالیت شده اند.
وی گفت : در این جلسه تعداد ۶ درخواست و پرونده سازمان های مردم نهاد جوانان مورد بررسی قرار گرفت : که از آن جمله می توان به سازمان مردم نهاد دختران امید گستر خاوران ، سازمان مردم نهاد نو اندیشان فردای کویر، سازمان مردم نهاد رهپویان دانش خاوران، سازمان مردم نهاد نردبانی به سوی آرامش، سازمان مردم نهاد مسیر سبز موفقیت، سازمان مردم نهاد کار آفرین نو اندیش افق کویر اشاره کرد .

 

 

 

کاهش رعایت‌ها در مرز ماهیرود و به صدا در آمدن زنگ خطر ورود کرونای هندی

ایسنا/خراسان جنوبی مدیر کمیته اطلاع رسانی و تبلیغات ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا در خراسان جنوبی گفت: رعایت کمتر از ۵۰ درصدی شیوه نامه‌های بهداشتی در مرز تجاری مشترک خراسان جنوبی با افغانستان، زنگ خطر ورود کرونای هندی به کشور را به صدا درآورده است.

ناصر نبی زاده، امروز دو شنبه ۲۰ اردیبهشت در نشست کمیته اطلاع رسانی و تبلیغات ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا گفت: بر اساس اعلام دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، میزان رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی در قطعه منفصله منطقه ویژه اقتصادی به ۴۰ و بازارچه ماهیرود نیز به ۵۰ درصد کاهش یافته که برای همه ما نگران کننده است.

به گزارش ایسنا، وی با تأکید بر مراقبت‌های بیشتر مرزی، افزود: با توجه به تردد روزانه‌ی بیش از هزار کارگر و تجار افغانستانی و ایرانی، از مدیران بازارچه مرزی و قطعه منفصله انتظار داریم که نظارت بیشتری بر رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی به ویژه زدن ماسک داشته باشند و پایش سلامت افراد را جدی‌تر بگیرند.

نبی زاده، سرایت پذیری بسیار بالاتر و انتقال سریع بیماری را از مشخصه‌های ویروس جهش یافته هندی دانست و هشدار داد: این ویروس می‌تواند همه گیری شدید ایجاد کند و کار بیماران را به بخش‌های مراقبت ویژه بکشاند.

مدیر کمیته اطلاع رسانی و تبلیغات ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا با اشاره به مصوبه ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا درباره نحوه برگزاری آزمون‌های مدارس، افزود: با اعلام وزارت آموزش و پرورش و تأکید ستاد ملی مدیریت کرونا، امتحانات پایه‌های نهم و دوازدهم با رعایت تمام شیوه نامه‌های بهداشتی و رعایت فاصله دو متری دانش آموزان، در موعد مقرر برگزار می‌شود.

وی از خانواده‌های این دانش‌آموزان خواست در زمان برگزاری امتحانات، در مدارس حضور نیابند تا خطر تجمع، سلامتی آن‌ها را تهدید نکند.

 

 

 

 

 

همزمان با برگزاری پویش ملی در بهشت انجام شد:

همدلی کریمانه و کمک مؤمنانه دانشگاهیان دانشگاه بیرجند/۷

همزمان با برگزاری پویش ملی در بهشت، دانشگاهیان دانشگاه بیرجند با تهیه و توزیع بسته‌های مواد غذایی بین نیازمندان در پویش همدلی کریمانه و کمک مؤمنانه شرکت کردند.
همدلی کریمانه و کمک مؤمنانه دانشگاهیان دانشگاه بیرجند

به گزارش امروز خراسان جنوبی، پویش دانشگاهیان دانشگاه بیرجند با عنوان همدلی کریمانه و کمک‌های مؤمنانه همزمان با سراسر کشور و در لبیک به ندای رهبر معظم انقلاب اسلامی برگزار شد.
حجت الاسلام محمدعلی جعفری، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه بیرجند به فراخوان نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه بیرجند، بسیج اساتید، بسیج کارکنان، بسیج دانشجویی برای جمع‌آوری کمک‌های مؤمنانه دانشگاهیان اشاره کرد و گفت: در دومین پویش کمک‌های مؤمنانه از سوی دانشگاهیان ۱۰۰ بسته غذایی با ارزشی بالغ بر ۱۶۰میلیون ریال تهیه گردیده است که مابین نیازمندان توزیع خواهد شد.
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه بیرجند افزود: در هر بسته غذایی اقلامی شامل برنج، ماکارونی، پنیر، روغن، خرما و مرغ وجود دارد که مابین نیازمندان و مستمندان توزیع خواهد شد.
وی با اشاره به برگزاری پویش ملی “در بهشت” گفت: از ابتدای ماه مبارک رمضان طرح پویش ملی در بهشت در بخش‌های مختلف قرآنی، کتابخوانی، آموزش‌های مجازی، کنش‌گری و شبکه مجازی و مساوات و همدلی برگزار شده است که جمع‌آوری کمک!‌های مؤمنانه دانشگاهیان در قالب بخش مساوات و همدلی در دانشگاه بیرجند برگزار شد.
حجت الاسلام جعفری با تأکید بر اینکه این پویش همگام با سراسر کشور و در لبیک به ندای رهبر معظم انقلاب برای رزمایش کمک مؤمنانه در ماه مبارک رمضان به راه افتاده است، بیان داشت: به یاری خداوند دانشگاهیان دانشگاه بیرجند برای دومین‌بار با همراهی خود به یاری نیازمندان و آسیب دیدگان از بیماری کرونا شتافتند.

 

 

دستگیری عامل ترویج فساد و فحشا در اینستاگرام/۴

پلیس فتای شهرستان فردوس فردی را که با ایجاد صفحه‌ای در اینستاگرام اقدام به انتشار تصاویر غیر اخلاقی و تبلیغ بی‌بند‌باری در شبکه اجتماعی می‌کرد، شناسایی و دستگیر کرد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز خراسان جنوبی، رئیس پلیس فتای خراسان جنوبی گفت: طی رصد و بررسی شبانه‌روزی کارشناسان پلیس فتای شهرستان فردوس مشخص شد شخصی با ایجاد صفحه اینستاگرامی اقدام به استوری کردن تصاویر نامتعارف و دعوت افراد به دوست‌یابی غیر متعارف می‌کند، مراتب به‌صورت ویژه در دستور کار کارشناسان پلیس فتا قرار گرفت.

سرهنگ علی محمدپور افزود: مالک صفحه شناسایی و با هماهنگی مقام قضایی دستگیر و به همراه ادله‌های دیجیتالی کشف شده به پلیس فتا انتقال داده شد.

وی گفت: دربازجویی‌های اولیه متهم منکر هرگونه بزه ارتکابی شد، ولی پس از مواجه شدن با مستندات و مدارک جمع آوری شده از سوی کارشناسان، ضمن اعتراف به جرم خود اقرار کرد این کار را صرفا جهت کسب درآمد انجام داده است.

 رئیس پلیس فتای خراسان جنوبی گفت:  متهم پس از تکمیل تحقیقات به همراه پرونده برای سیر مراحل قانونی به مراجع قضایی تحویل داده شد.

سرهنگ  محمدپور از شهروندان خواست: هشدار‌های پلیس فتا را جدی بگیرند و در صورت اطلاع از هر گونه فعالیت مجرمانه در فضای مجازی یا پیام‌رسان‌های موبایلی موضوع را از طریق نشانی پلیس فتا به آدرس www.cyberpolice.ir بخش ارتباطات مردمی گزارش کنند.

 

 

اهدای خون نیروهای هلال احمر خراسان جنوبی

نیروهای هلال احمر در شهرستان بیرجند به مناسبت هفته هلال احمر ۵۲ واحد خون و فرآورده‌های خونی اهدا شد.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان گفت: بمناسبت هفته هلال احمر در تمامی شهرستان های استان فراخوان اهدای خون به تمامی اعضای داوطلب اعلام شده است.

رضایی از اجرای طرح “حمایت ماندگار” و “قرار مهربانی” در راستای تامین نیاز خونی بیماران در سال گذشته خبر داد و افزود: این طرح با هدف فرهنگ سازی اهدای خون به عنوان اقدامی خداپسندانه و انسان دوستانه اجرایی شده است.

مدیر عامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی گفت: در راستای اجرای این طرح‌ها در سال گذشته یک هزار و ۶۰ واحد خون توسط اعضای داوطلب هلال احمر اهدا شده است.

 

 

 

 

کشف ۴۰۰ میلیون ریال احشام قاچاق و طیور در”سربیشه”/۴

 

فرمانده انتظامی شهرستان “سربیشه” از کشف ۱۱ راس احشام قاچاق و ۵۳ قطعه طیور غیر مجاز به ارزش ۴۰۰ میلیون ریال در این شهرستان خبر داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ”احمدرضا کارگر” اظهار داشت: مأموران انتظامی شهرستان “سربیشه”هنگام کنترل خودروهای عبوری در محورهای مواصلاتی به یک اتوبوس مسافربری و یک نیسان وانت مشکوک شدند که خودروها را جهت بررسی بیشتر متوقف کردند.

وی بیان داشت: مأموران در بازرسی ازخودروها ۳ راس گاو، ۸ رأس گوسفند قاچاق و تعداد ۵۳ قطعه طیور غیر مجاز که بدون مجوزهای دامپزشکی و بهداشتی حمل می شد کشف کردند که ارزش ریالی احشام و طیور قاچاق بنا بر نظریه کارشناسان مربوطه بالغ بر ۴۰۰ میلیون ریال برآورد شد.

فرمانده انتظامی شهرستان سربیشه افزود: ماموران در این رابطه ۲ خودرو توقیف و ۲ متهم دستگیر کردند که متهمان دستگیر شده جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شدند.

 

 

 

کشف ۷۸ کیلو تریاک از مسافر اتوبوس در “بیرجند”/۴

 

رئیس پلیس مبارزه با موادمخدر استان گفت: ماموران ایست و بازرسی “علی آباد” با همکاری انتظامی شهرستان “سربیشه” در بازرسی از وسایل مسافر اتوبوس ۷۸ کیلو و ۵۰۰ گرم تریاک کشف کردند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ”غلامرضا شاهوردی” اظهار داشت: مأموران ایست و بازرسی”علی آباد” اخباری مبنی بر انتقال مواد مخدر توسط سوداگران مرگ در محور”سربیشه به بیرجند”دریافت کردند که پیگیری موضوع و دستگیری قاچاقچیان مواد مخدر در دستور کار پلیس قرار گرفت.

وی بیان داشت: مأموران هنگام کنترل خودروهای عبوری در محورهای مواصلاتی به یک اتوبوس مسافربری مشکوک شدند و خودرو را جهت بررسی بیشتر متوقف کردند.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر خراسان جنوبی افزود: مأموران پس از هماهنگی با مقام قضائی هنگام بازرسی تکمیلی از اتوبوس در وسایل یکی از مسافران ۷۸ کیلو و ۵۰۰ گرم تریاک که به طرز ماهرانه ای جاساز شده بود کشف کردند.

 

 

 

 

دستگیری کلاهبردار حرفه ای با ۷ فقره کلاهبرداری در”بیرجند”/۴

 

رئیس پلیس آگاهی استان گفت: یک کلاهبردار حرفه ای با ۷ فقره کلاهبرداری در شهرستان”بیرجند” دستگیر شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ”سید غلامرضا حسینی” اظهار داشت: با اعلام چند مورد شکایت شهروندان مبنی بر کلاهبرداری از آنان به روش های مختلف، شناسایی و دستگیری فرد کلاهبردار به صورت ویژه در دستور کار پلیس آگاهی استان قرار گرفت.

وی افزود: مأموران پلیس آگاهی خراسان جنوبی با انجام تحقیقات و بررسی های انجام شده فرد کلاهبردار را شناسایی و متهم را هنگام تردد با موتورسیکلت در سطح شهرستان بیرجند در یک عملیات ضربتی دستگیر کردند.

سرهنگ حسینی بیان داشت: متهم در بازجویی های خود به ۷ فقره کلاهبرداری به ارزش ۵۲۰ میلیون ریال اعتراف کرد که متهم دستگیر شده پس از تشکیل به مقام قضائی معرفی شد.

محدودیت های ترافیکی تعطیلات عید سعید فطر اعلام شد

جریمه یک میلیون تومانی تردد /۴

رئیس پلیس راه استان محدودیت های ترافیکی تعطیلات عید سعید فطر در خراسان جنوبی را اعلام کرد و گفت: این محدودیت ها از روز سه شنبه ۲۱ اردیبهشت ماه آغاز خواهد شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ”علیرضا رضایی” اظهار داشت: با توجه به مصوبه ستاد ملی کرونا و ابلاغیه وزارت کشور، محدودیت های تردد از ساعت ۱۴ روز سه شنبه ۲۱ اردیبهشت الی ساعت ۱۲ روز شنبه ۲۵ اردیبهشت در سراسر کشور و بین شهرها توسط پلیس راهور اعمال و اجرایی خواهد شد.

وی بیان داشت: بر این اساس از هموطنان عزیز درخواست می شود حتماً به مقررات ابلاغی توجه ویژه ای داشته باشند و از سفرهای غیرضروری جداً خودداری کنند تا انشاءالله شاهد سیر نزولی این بیماری باشیم.

رئیس پلیس راه خراسان جنوبی افزود: به طور طبیعی با ارائه تذکر سعی در پیشگیری از سفرها خواهد شد و در صورت اصرار و پافشاری رانندگان، به ناچار همانطور که در رسانه ها اطلاع رسانی شده است به اعمال قانون و اجرای مقررات خواهیم پرداخت.

سرهنگ رضایی تصریح کرد: ناوگان حمل و نقل عمومی بار و مسافر و همجنین خودروهای وانت بار با پلاک شخصی که در امر جابجایی و ارزاق عمومی فعالیت دارند، فاقد هر گونه ممنوعیت تردد می باشند.

وی خاطرنشان کرد: قطعاً مجوزهایی از سوی فرمانداری ها برای برخی افراد از قیبل پزشکان، کادر درمانی و برخی مشاغل خاص قبل از ورود به این ایام صادر شده است، که اگر دارای اعتبار باشد از این قاعده مستثنی می باشند.

سرهنگ رضایی خاطرنشان کرد: جریمه تردد در این ایام در شهرهای قرمز یک میلیون تومان، در شهرهای نارنجی و زرد ۵۰۰ هزار تومان و تردد شبانه ۲۰۰ هزار تومان می باشد.

 

احداث دو  امداد و نجات هلال احمر در نهبندان/۲

فرماندار نهبندان گفت: احداث دو پایگاه جدید امداد و نجات هلال احمر در مزارسیدعلی و طبسین نهبندان در دستور کار قرار دارد.

بیکی در دیدار با رییس جمعیت هلال احمر شهرستان و همکاران آن مجموعه به مناسبت روز جهانی صلیب سرخ و هفته هلال احمر گفت: اگر رسته فعالیت های هلال احمر را در شهرستان در دو قسمت سازماندهی کنیم یک بخش آن مربوط به کمک های بشر دوستانه ای است که هلال احمر دارد و همچنین فارغ از حوادث کمک رسانی ها ادامه دارد.
بیکی افزود: نذر آب ۳ در قالب همین فعالیت ها است و هم اکنون نیز در محدوده روستای چاه سالم از این نوع اقدامات بشر دوستانه در حال اجراست.
بیکی عنوان داشت: هلال احمر در موقعیت های دیگر همانند قبل، حین و بعد از حوادث آموزش و آمادگی دارد، لذا باید در هر روستا افرادی را سازماندهی و آموزش دهند تا در موقعیت های مختلف بتوان از ظرفیت آن ها استفاده تا هزینه های عملیاتی کاهش و از عمق حادثه جلوگیری گردد.

 

 

رئیس اداره حفاظت محیط زیست طبس:

چهار قلاده یوز در پناهگاه حیات وحش طبس مشاهده شد/۲

چهار قلاده یوز در پناهگاه حیات وحش طبس مشاهده شد

رئیس اداره حفاظت محیط زیست طبس گفت: چهار قلاده یوز در پناهگاه حیات وحش طبس مشاهده شده است.

مرتضی تقی‌زاده در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهارکرد: در طی سه ماه گذشته ۴ قلاده یوز ایرانی در پناهگاه حیات وحش نایبند طبس مشاهده شده است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه همه این مشاهدات به صورت مستقیم و نه با دوربین بوده است، بیان‌کرد: پیگیر نصب سه دوربین علاوه بر دوربین‌های موجود منطقه پناهگاه حیات وحش نایبند طبس هستیم.

تقی زاده گفت: متأسفانه برخی از شکارچیان غیر مجاز علاوه بر اینکه به جان حیات وحش ما آسیب می‌رسانند، گاه دوربین‌های منطقه را نیز تخریب می‌کنند و از این جهت هیچگاه مقدار دوربین‌های موجود در پناهگاه را نمی‌گوییم.

وی ادامه‌داد: یکی دیگر از تصمیمات ما به روز رسانی ۱۱ تابلوی هشدار دهنده به رانندگان در راستای مراقبت از حیات وحش در طول مسیر در دو محور طبس به یزد و دیهوک به راور است که اعتبار آن نیز مد نظر قرار گرفته است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست طبس با بیان اینکه یکی از اقدامات بسیار خوب مردم طبس مراقبت از زیست پرندگان آبزی و کنار آبزی در شهرستان است، بیان‌کرد: از ابتدای سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۲۰ قطعه پرنده آبزی و کنار آبزی که آسیب دیده بودند توسط مردم به محیط زیست تحویل داده شده و بعد از تیمارداری در ایستگاه‌های آبی شهرستان چون سد دره بید رهاسازی شدند.

لزوم اجرای برنامه هماهنگ برای پیشگیری حوادث توسط دستگاه های مسئول

بیرجند- نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی گفت: جمعیت هلال احمر باید در یک برنامه هماهنگ با سایر نهادها غیر از مقابله با حوادث پیشگیری از حوادث را به صورت زمان بندی در دستور کار خود قرار دهند.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام سید علیرضا عبادی در دیدار با مدیر عامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی، اظهار داشت: هلال احمر سازمانی است که بر اساس تجربه های بشری و برای امداد و نجات در حوادث مختلف یار و کمک یار مردم است.

وی با بیان اینکه نوع کار در هلال احمر از نوع وظایف دینی و ارزش های انسانی است، افزود: از بهترین عبادات و انجام وظایف خدمت گذاری به مردم است.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با اشاره به اینکه انگیزه جوانانی که در هلال احمر و سایر دستگاه های خدمات رسان فعالیت می کنند انگیزه انسانی و الهی است، گفت: آنچه همواره در توطئه های دشمن علیه جمهوری اسلامی وجود داشته ساقط شدن نظام بوده اما انگیزه احسان مردم پوزه آنان را به خاک مالیده است.

وی با بیان اینکه هلال احمر جمهوری اسلامی غیر از تجربه بشری یک پدیده ویژه در سطح کشور است، عنوان کرد: مکتبی که انسان را با خداوند آشنا می کند جزء افتخارات نظام است.

حجت الاسلام عبادی با اشاره به اینکه خوشحال کردن مردم از بهترین عبادات است، بیان کرد: هلال احمر جمهوری اسلامی با صلیب سرخ غربی ها بسیار متفاوت است به صورتی که صلیب سرخ اروپاییان جنایات و جاسوسی های زیادی را انجام می دهند.

وی با بیان اینکه مکتب اسلام بر خلاف مکتب اروپاییان حافظ مردم است نه قاتل مردم، گفت: جمعیت هلال احمر دوستان ناشناخته مردم هستند.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی بیان کرد: جمعیت هلال احمر باید در یک برنامه هماهنگ با سایر نهادها غیر از مقابله با حوادث پیشگیری از حوادث را به صورت زمان بندی در دستور کار خود قرار دهند.

موفقیت خراسان جنوبی در جذب امدادگران جوان/عضویت ۲۷ هزار نفر

بیرجند- مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی با اشاره به کسب رتبه اول استان در جذب امدادگران جوان گفت: بیش از ۲۷ هزار جوان داوطلب و امدادگر عضو هلال احمر استان هستند.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدرضا رضایی ظهر در دیدار با نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی اظهار داشت: جمعیت هلال احمر یک نهاد عمومی غیر دولتی است که علاوه بر دستگاه اجرایی، عضوی از فدراسیون صلیب سرخ نیز به حساب می آید و بایستی قوانین و مقررات بین المللی را رعایت کند.

وی با بیان اینکه جمعیت هلال احمر هفت اصل اساسی یگانگی، بی طرفی، بی غرضی، انسانیت و جهان شمولی استقلال و خدمات داوطلبانه را دنبال می کند، افزود: تامین احترام انسان ها، برقراری صلح و دوستی، تسکین آلام بشری و حمایت از زندگی انسان ها نیز از اهداف مهم جمعیت هلال احمر و صلیب سرخ است.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی اصول و اهداف هلال احمر در اعتقادات دینی و اسلامی ریشه دارد، گفت: روش و منش یک امدادگر با توجه به اعتقادات دینی و تعهدی که دارد باید از دیگران متمایز باشد.

وی با اشاره به اینکه در جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی چهار معاونت امداد و نجات، آموزش، جوانان و داوطلبان فعالیت دارد، عنوان کرد: خوشبختانه اعتمادی که امروز به هلال احمر وجود دارد باعث شده این نهاد بستری برای تربیت جوانان جهت مقابله به بحران ها باشد.

رضایی با بیان اینکه یکی از وظایف اصلی جمعیت هلال احمر آموزش همگانی مردم برای آمادگی در مواقع حوادث است، اظهار داشت: هلال احمر سعی دارد با فراگیری آموزش های همگانی شعار در هر خانه یک امدادگر را به تحقق برساند.

ارائه آموزش های امداد و نجات به ۸ هزار نفر در استان

وی بیان کرد: در همین راستا طی سال گذشته هشت هزار نفر آموزش های عمومی و تخصصی امداد و نجات را فراگرفته اند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۲۴ پایگاه امداد و نجات جاده ای در سطح استان وجود دارد، گفت: استان خراسان جنوبی به نسبت جمعیتی که دارد از لحاظ دارا بودن پایگاه های جاده ای رتبه سوم کشوری را به خود اختصاص داده است.

وی با بیان اینکه ۶۰۰ نفر از داوطلبان جمعیت هلال احمر استان در پایگاه های امداد و نجات خدمات ارائه می دهند، عنوان کرد: امروز هلال احمر جایگاه اجتماعی ویژه ای بین مردم به وجود آمده لذا باید بیش از پیش در جهت حفظ اعتماد مردم تلاش کنیم.

فعالیت ۱۴ بانک امانات پزشکی در استان

رضایی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۱۴ بانک امانات در سطح استان وجود دارد، بیان کرد: تمامی لوازم کمک پزشکی مورد نیاز بیمار پس از ترخیص در این بانک ها نگهداری و به صورت رایگان در اختیار بیماران نیازمند قرار می گیرد.

وی ادامه داد: خوشبختانه تامین ۲۰۰ کپسول اکسیژن ساز توسط خیرین در ایام شیوع ویروس کرونا در این بانک کمک بسیار شایانی به مردم و کادر درمان کرد.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی با بیان اینکه کانون های هلال احمر از مهدکودک ها تا دانشگاه ها و حوزه های علمیه ورود پیدا کرده است، افزود: در سال جاری معاونت جوانان استان رتبه اول کشوری را در جذب امدادگران جوان کسب کرده است.

وی با اشاره به اینکه در طول سال گذشته حدود دو هزار نفر از خدمات درمانی جمعیت هلال احمر بهره مند شده اند، گفت: امروز جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی با ۲۷ هزار و ۳۲۲ نفر عضو داوطلب جوان و امدادگر در ۱۱ شهرستان خدمات ارائه می کند.

رضایی با بیان اینکه ۱۲۳ خانه هلال در سطح استان فعالیت می کنند، عنوان کرد: بهترین رویکرد خانه های هلال ارائه آموزش های لازم و آماده کردن جامعه برای مقابله با حوادث است.

وی با اشاره به اینکه طی یک سال گذشته ۱۰ میلیارد تومان اعتبار جهت تامین اقلام حمایتی بین نیازمندان سطح استان هزینه شده است، افزود: طی اجرای طرح نذر آب نیز توانسته ایم در سه روستای خوسف و درمیان حفر چاه و خرید امتیاز آب را برای ساکنین منطقه داشته باشیم.

وی ادامه داد: امدادگران جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی طی بارندگی ها و سیل اخیر جان ۹ نفر از هم استانی ها را از مرگ حتمی نجات دادند.

نماز عید فطر در ۲۶ نقطه از خراسان جنوبی برگزار می شود/۲

مسئول شورای سیاستگذاری ائمه جمعه خراسان جنوبی گفت: نماز عید سعید فطر در تمام شهرهای خراسان جنوبی با رعایت دستورالعمل های بهداشتی و در فضای باز اقامه خواهد شد.

حجت الاسلام «حامد شاهبیگی» افزود: نماز عید سعید فطر با رعایت دقیق دستورالعمل‌های بهداشتی در شهرهای قرمز و نارنجی در فضای باز و در شهرهای زرد و آبی بر در مصلی‌ها و مساجد برگزار می‌شود.

 

مسئول شورای سیاستگذاری ائمه جمعه خراسان جنوبی با اشاره به اینکه امسال نماز روز عید فطر در تمام شهرستان‌های و با اولویت فضای باز برگزار می شود، افزود: نماز عید فطر در مصلی المهدی (عج) مرکز استان نیز به امامت آیت الله عبادی، نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی اقامه خواهد شد.

 

وی از مردم شریف و مؤمن استان درخواست کرد برای شرکت در نماز عید سعید فطر حتماً ماسک و وسایل شخصی مورد نیاز همچون سجاده، مهر، تسبیح و … را به همراه داشته باشند.

 

در حال حاضر ۲ شهرستان استان شامل نهبندان و قاینات در وضعیت قرمز (خیلی پرخطر)، شهرستان‌های زیرکوه، بیرجند، فردوس و طبس در وضعیت نارنجی (پرخطر) و شهرستان خوسف، درمیان، سربیشه، سرایان و بشرویه در وضعیت زرد (متوسط خطر) است.

 

با مشاهیر خراسان جنوبی/ ۱
دکتر «محمد ابراهیم آیتی» نویسنده و اسلام شناس بزرگ معاصر/۷
«محمدابراهیم آیتی» نویسنده و مورخ شیعه، نویسنده کتاب تاریخ آندلس و کتاب تاریخ پیامبر اسلام (ص) و نیز مترجم تاریخ یعقوبی به زبان فارسی است که علاوه بر تحصیلات حوزوی، دارای مدرک دکتری فلسفه اسلامی از دانشگاه تهران بود.

خبرگزاری شبستان- خراسان جنوبی:آیت الله دکتر محمد ابراهیم آیتی از وعاظ و خطبای بزرگ و نامی خراسان و ایران در سال ۱۲۹۴ هجری شمسی در روستای گازار از توابع شهرستان بیرجند در خانواده ای روحانی و خوشنام متولد شد.

 

وی از هفت سالگی برای فراگیری از قرآن مجید و خواندن کتابهای فارسی مذهبی و اخلاقی و از قبیل این ها وارد جلسات استادان آن زمان در شهر خود گردید. در ۱۳پسالگی به شهر بیرجند رفت و ادامه تحصیل خود را در کنار اساتید بیرجند گذراند.

 

در حوزه علمیه بیرجند از محضر بزرگانی هم چون حاج شیخ محمدباقر آیتی، حاج شیخ محمد حسین آیتی، شهید مطهری، مرحوم شیخ غلامرضا فاضل، حاج شیخ محمدعلی ربانی و مرحوم ملا محمد دهکی کسب فیض کرد. سپس در سال ۱۳۱۲ جهت ادامه تحصیل به حوزه علمیه باقریه مشهد عزیمت ‌کرد و در آن جا از محضر بزرگانی چون مرحوم میرزا حسین فقیه سبزواری، میرزا مهدی اصفهانی، شیخ هاشم قزوینی، شیخ مجتبی قزوینی، ادیب نیشابوری و حاج شیخ حسن پایین خیابانی بهره جست.

 

مرحوم آیتی پس از آن از سال ۱۳۲۰ تا ۱۳۲۹ در بیرجند به موعظه و تدریس اشتغال داشت و سپس به تهران مهاجرت کرد و از سال ۱۳۳۴ در دانشکده علوم معقول و منقول آن زمان به تدریس پرداخت. در سال ۱۳۴۰ از رشته معقول و منقول دانشگاه تهران به اخذ درجه دکتری نایل گردید و سپس در تهران اقامت کرد و علاوه بر تدریس، به موعظه و خطابه و به درس تفسیر در حوزه علما و اهل معرفت و تقوی اشتغال داشت.

 

وی به کمک استعداد شگرف و حافظه قوی که داشت به فاصله چند ماه زبان انگلیسی را آموخت و بر آن مسلط شد و در زمان کوتاهی مورد توجه علمای اعلام قرار گرفت به طوری که آیت الله مرتضی مطهری مکرر در سخنرانی ها و نوشته های خود از سجایای اخلاقی و تحقیقات علمی او یاد کرده است.

 

استاد آیتی کنار تدریس و تحقیق در امر تبلیغ نیز اثرگذار بوده‌اند و در جلسات سخنرانی انجمن مهندسان و جلسات ماهانه دینی دانشجویان و اساتید دانشگاه شرکت فعال داشتند. مرحوم آیتی، مرحوم شهید بهشتی و مرحوم طالقانی از شخصیت‌هایی‌اند در جریان سازی تبلیغ دینی از دانشگاه‌ها نقش بنیادین ایفاءکردند.

 

آیتی در تحقیقات خود، رویکرد نو و بدیعی در تقریر و بازخوانی تاریخ اسلام داشته‌اند که آثارشان از سوی بزرگانی همچون مرحوم مطهری مورد تقدیر قرار گرفته و در تاریخ تحلیلی اسلام از منابع مرجع قرار گرفته است.

 

وی در تحقیقات خود، از رویکرد فرهنگی- تبلیغی نیز غافل نماند و آثار تأثیرگذاری در این عرصه نیز از خود به جاگذاشته‌اند: سرمایه سخن اثری است دارای ۸۰ مقاله که با همکاری سیدمحمدباقر سبزواری تهیه و تدوین شده است. درباره مناسبت‌های مذهبی با هدف ارتقاء و غنی سازی سطح علمی و محتوایی تبلیغ دینی نگارش یافته است.

 

دکتر آیتی علاوه بر تدریس و موعظه در تهران روزهای جمعه در شمیران تفسیر قرآن می گفت. در یکی از روزهای جمعه (۱۷ مهرماه ۱۳۴۳) در حالی که برای درس تفسیر به طرف شمیران می رفت به علت تصادف در سن ۵۱ سالگی درگذشت و بعدازظهر همان روز، رادیو تهران خبر درگذشت این عالم فرهیخته را اعلام کرد و در سال ۱۳۴۳ هجری شمسی پیکر او از مدرسه کاظمیه تا میدان شوش تشییع و سپس به قم حمل شد و به دستور آیت ا… مرعشی در قبرستان ابوحسینی در ایوان اختصاصی علما مدفون گردید.

 

بر لوح قبر آن بزرگ چنین آمده است:

هو الحی الذی لا یموت
مضجع شریف فقید سعید حجهالاسلام آقا شیخ محمد ابراهیم آیتی بیرجندی این مرحوم ثقهالاسلام آقا شیخ محمد که در سوم جمادی الثانیه ۱۳۸۴قمری مطابق هفدهم مهرماه یکهزار و سیصد و چهل و سه شمسی دعوت حق را اجابت کرد. معظم له دارای ملکات نفسانیه و جامع علوم عقلیّه نقلیّه، مروج طریقه جعفریه بود. آثار و تألیفاتی بس گرانبها از خود باقی گذاشت.

 

 

 

 

 

اعتبار پروژه محور طبس – بشرویه چهار برابر شد/۲-۳

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: اعتبار پروژه احداث محور طبس – بشرویه از مسیر خدا آفرید در قانون بودجه سال ۱۴۰۰ چهار برابر افزایش یافت.

وحید داعی افزود: با پیگیری‌های صورت گرفته از سوی اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی درخصوص تسریع در توسعه راه‌های شهرستان بشرویه و با همراهی استاندار و نماینده مردم فردوس، طبس، بشرویه و سرایان در مجلس شورای اسلامی، اعتبار احداث محور طبس – بشرویه از مسیر خدا آفرید از ۱۰۰ میلیارد ریال در سال ۱۳۹۹ به ۴۰۰ میلیارد ریال در سال جاری افزایش یافت که شاهد رشد چهاری برابری اعتبار هستیم.

وی افزود: با این افزایش اعتبار تلاش خواهیم کرد عملیات اجرایی پروژه با سرعت بیشتری اجرایی شود.

رییس اداره راه و شهرسازی شهرستان بشرویه فروردین امسال به خبرنگار ایرنا گفت: محور طبس به بشرویه تاکنون ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

محسن زیباییان با بیان اینکه در حال حاضر سه پروژه در حال پیگیری و اجرا داریم افزود: برای محور بشرویه به طبس از محل اعتبارات استانی ۶ میلیارد ریال به پیمانکار پرداخت کرده‌ایم، باند دوم بشرویه به سه راهی شهید زارعی و راه اصلی از سمت روستای خدا آفرید در مرحله بازگشایی مسیر بوده و پیمانکار مشغول کار است.

وی اظهار داشت: پروژه مسیر بشرویه به طبس که راه ۱۲۰ کیلومتری را به ۷۰ کیلومتر کاهش می‌دهد، از مطالبات مردم منطقه بوده و سال ۸۷ مجوز کمیسیون ماده ۳۲ را اخذ کرد و از سال ۹۳ عملیات اجرایی بازگشایی این محور شروع شد.

خراسان جنوبی دارای ۱۱ شهرستان است و عملیات احداث باند دوم در جاده‌های این استان ادامه دارد به طوری که ۵۶۰ کیلومتر باند دوم در ۱۴ محور استان با مبلغ قرارداد هزار و ۶۵۰ میلیارد تومان در دست اجراست و تا پایان دولت دوازدهم ۱۰۰ کیلومتر بزرگراه در این استان تکمیل و بهره‌برداری خواهد شد.

تا سال ۹۸ باندهای دوم استان خراسان جنوبی ۶۱۴ کیلومتر بود و فقط در سال گذشته حدود ۱۳۷ کیلومتر باند دوم از ۵۶۰ کیلومتر پروژه در دست اجرا زیر بار ترافیک رفت و جهشی در حوزه باندهای دوم استان در سال ۹۹ روی داد.

 

 

 

هشدار دامپزشکی خراسان جنوبی درباره خطر شیوع تب کریمه کنگو/۲-۳

هشدار دامپزشکی خراسان جنوبی درباره خطر شیوع تب کریمه کنگو

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان جنوبی گفت: با توجه به کاهش نزولات جوی در سال جاری و خشکسالی شدید، افزایش انگل‌های خارجی بدن دام به‌ویژه کنه‌ها و در نتیجه بروز موارد بیماری تب کریمه کنگو دور از انتظار نیست.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، محمدعلی بخشی افزود: مبارزه با زئونوزها یا بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان از دو جنبه اقتصادی و بهداشت عمومی اهمیت ویژه‌ای دارد و در بیشتر کشورهای جهان تلفات و خسارات سنگین ناشی از این بیماری‌ها ایجاد می‌شود.

وی گفت: بیماری خونریزی دهنده تب کریمه کنگو یک بیماری مشترک (زئونوز) بین انسان و دام بوده و عامل اصلی آن کنه هیالوما است.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان جنوبی اظهار داشت: CCHF یک بیماری خونریزی دهنده تب‌دار حاد است که به‌وسیله کنه یا تماس با خون، ترشحات انسان آلوده یا ترشحات لاشه دام آلوده منتقل می‌شود.

وی افزود: بیماری در فصل‌های گرم سال از اواخر فروردین تا اواخر شهریور (زمان رشد و تکثیر کنه‌ها) شیوع می‌یابد که با توجه به کاهش نزولات جوی در سال جاری و خشکسالی شدید، افزایش انگل‌های خارجی بدن دام بخصوص کنه‌ها دور از انتظار نیست.

بخشی گفت: از طرفی در دام‌ها که به عنوان میزبان واسط هستند، بیماری هیچ گونه علائم مشخصی ندارد و خطر انتقال آن به انسان هنگام ذبح یا یک دوره کوتاه پس از ذبح حیوان آلوده (به دنبال تماس با پوست یا لاشه حیوان) وجود دارد همچنین با وجود اینکه پرندگان غیر از شترمرغ به این بیماری مقاومند اما می‌توانند با پخش کنه‌های آلوده در انتقال بیماری تاثیرگذار باشند.

وی ادامه داد: از راه‌های پیشگیری از بیماری می‌توان آفت‌کشی و سم‌پاشی جایگاه نگهداری و حمام دادن دام‌ها برای از بین بردن کنه‌ها، کشتار دام در کشتارگاه‌ها، پرهیز از کشتار در معابر عمومی، استفاده از تجهیزات حفاظت شخصی (ماسک، عینک و دستکش) حین کشتار دام و شست و شو و ضدعفونی مکان‌های آلوده به خون و ترشحات دام‌ها در کشتارگاه‌ها را نام برد.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان جنوبی گفت: از آنجایی که این بیماری در دام بدون علامت است باید از مصرف گوشت تازه خودداری شود و لاشه دام پس از ذبح تا ۲۴ ساعت در دمای صفر تا مثبت چهار درجه سانتیگراد (پیش سرد کشتارگاه) قرار گیرد تا ویروس‌های آن کشته و پس از گذراندن زمان پیش سرد قطعه‌بندی و مصرف شود.

 

 

 

 

طرح نهضت گلخانه‌ای خراسان جنوبی ۷۲ درصد پیشرفت دارد

طرح نهضت گلخانه‌ای خراسان جنوبی ۷۲ درصد پیشرفت دارد

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: طرح نهضت گلخانه‌ای استان که از سال ۹۸ در دستور کار قرار گرفت، اکنون در مجموع ۷۲ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

غلامرضا قوسی در نشست شورای کشاورزی استان خراسان جنوبی که به ریاست استاندار برگزار شد، افزود: طرح نهضت گلخانه‌ای استان شامل احداث ۷۰۰ هکتار شهرک گلخانه‌ای، ۱۵۰ هکتار بارگاه بهداشتی زرشک، ۱۵۰ هکتار مجتمع دامپروری و ۵۰ هکتار شهرک شیلاتی است که براساس امضای تفاهم‌نامه بین استانداری خراسان جنوبی و شرکت شهرک‌های کشاورزی ایران در سال ۹۸ اجرایی شد.

وی عنوان کرد: براساس این تفاهم‌نامه، ۱۹۰ میلیارد تومان اعتبار طرح نهضت گلخانه‌ بوده که تاکنون درخصوص اجرای این طرح ۱۰۵ میلیارد تومان اعتبار ملی هزینه شده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: ۲ هزار و ۲۰۶ چاه کشاورزی، ۲ هزار و ۱۸۹ چشمه و ۶ هزار و ۹۶۰ قنات در این استان داریم و حجم تخلیه سالیانه این منابع ۸۷۴ میلیون متر مکعب است.

وی اضافه کرد: سطح زیرکشت باغات بارور استان ۸۸ هزار و ۵۳۳ هکتار است که سالانه از این سطح ۱۵۱ هزار تن محصول برداشت می‌شود.

قوسی گفت: سطح زیرکشت محصولات زراعی استان هم ۷۲ هزار و ۱۷۰ هکتار است که سالانه از این سطح ۶۷۰ هزار تن محصول برداشت می‌شود.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته از محل منابع ملی و استانی ۱۱۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان اعتبار برای بخش کشاورزی خراسان جنوبی تصویب شد افزود: از این مبلغ ۷۰ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان اعتبار به استان اختصاص یافته و ۲۹۲ پروژه در بخش کشاورزی اجرا شده است.

وی درخصوص طرح‌های صنایع تبدیلی محصولات بخش کشاورزی استان گفت: تا پایان سال گذشته ۳۲۳ پروانه بهره‌برداری در این بخش با ظرفیت اسمی هزار و ۸۲ تن صادر شده و سه هزار و ۱۰۲ نفر شغل ایجاد شده است.

قوسی اظهار داشت: امسال هم برنامه‌ داریم که ۲۰ فقره پروانه بهره‌برداری و ۶۳ فقره جواز تاسیس در این زمینه صادر کنیم.

وی با بیان اینکه سال گذشته تکمیل زیرساخت‌های هشت مجتمع گلخانه‌ای به مساحت ۱۸۰ هکتار انجام شد گفت: همچنین زیرساخت‌های ۲۷ مجتمع دامپروری به تعداد ۲ هزار و ۱۴۵ واحد دامی انجام شد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی عنوان کرد: سال گذشته ۳۴۳ میلیارد تومان تسهیلات به پنج هزار و ۹۶۶ بهره‌بردار بخش کشاورزی استان پرداخت کردیم که در سال جاری این مقدار به ۴۰۰ میلیارد تومان افزایش خواهد یافت.

وی افزود: امسال برای اجرای طرح‌های این سازمان در بخش‌های مختلف به ۱۴۸ میلیارد تومان اعتبار استانی و ۲۷۵ میلیارد تومان اعتبار ملی نیاز داریم.

وی گفت: تاکنون یک هزار و ۶۹ کیلومتر احیا و مرمت قنوات، ۲ هزار و ۸۴۲ کیلومتر طرح انتقال آب و ۴۰ هزار و ۶۹ هکتار سامانه نوین آبیاری در استان اجرا شده است.

قوسی اضافه کرد: وقوع سیل و بارش‌های رگباری در هفته گذشته ۸۹ میلیارد تومان به بخش کشاورزی استان خسارت وارد کرد و این رقم در حال افزایش است.

وی گفت: سال گذشته توسعه کشت گیاهان دارویی را در ۹۸۲ هکتار داشتیم و در سال جاری یک هزار هکتار را در دستور کار داریم.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی افزود: همچنین سال گذشته  اصلاح و نوسازی باغات استان را در سطح پنج هزار و ۸۰۰ هکتار داشتیم و در سال جاری ۶ هزار هکتار را در دستور کار قرار داده‌ایم.

وی گفت: سال گذشته طرح کاداستر (حدنگار) در ۲۰ هزار هکتار از اراضی استان انجام شد و امسال اجرای این طرح را در سطح ۵۰ هزار هکتار در برنامه داریم.

 

 

 

ساخت ۲۶۰ سازه آبخیزداری خراسان جنوبی در سه سال اخیر/۲-۳

ساخت ۲۶۰ سازه آبخیزداری خراسان جنوبی در سه سال اخیر

 مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: طی سه سال گذشته ۲۶۰ سازه آبخیزداری در این استان با اعتبار ۷۵ میلیارد تومان احداث شد که در افزایش آب قنوات تاثیر زیادی داشته است.

علیرضا نصرآبادی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این سازه‌ها در بالادست ۳۸۱ منبع آبی خراسان جنوبی احداث شد و در این مدت از طریق این سازه‌ها، ۶ میلیون متر مکعب به ظرفیت آبدهی استان اضافه شده است.

وی اظهار داشت: اجرای طرح‌های آبخیزداری در بالادست قنوات از جابه‌جایی جمعیت مولد در روستاها نیز جلوگیری کرده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: از سال ۱۳۸۴ تاکنون ۲ هزار و ۲۰۰ سازه آبخیزداری به ظرفیت ۸۰ میلیون متر مکعب در این استان احداث شده است و توازن بین شهرستان‌ها را در احداث سازه‌ها در نظر گرفته‌ایم.

وی عنوان کرد: از سال ۱۳۹۷ ردیف اعتباری از محل صندوق توسعه ملی برای احداث سازه‌های آبخیزداری استان ایجاد شد و هنوز ادامه دارد که از محل این اعتبارات ۸۶ هزار هکتار عملیات آبخیزداری را اجرا کردیم و ۳۶ هزار خانوار مستقیم زیر پوشش این عملیات‌ها قرار گرفتند.

نصرآبادی افزود: در بارندگی هفته گذشته ۷۰ درصد سازه‌های آبخیزداری استان بین ۳۰ تا ۷۰ درصد آبگیری شدند و در این مدت ۱۴.۵ میلیون متر مکعب روان‌آب در سازه‌های آبخیزداری خراسان جنوبی ذخیره‌سازی شد که در سال آبی جاری ظرفیت آبگیری سازه‌های آبخیزداری استان به بیش از ۱۶ میلیون متر مکعب رسیده است.

وی به اثربخشی احداث سازه‌های آبخیزداری در آبدهی قنوات اشاره کرد و گفت: با احداث این سازه‌ها حجم آبدهی برخی قنوات تا ۶ برابر افزایش یافته است و برخی قنوات که خشک شده بودند، دوباره احیا شدند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی افزود: حتی برخی سازه‌های آبخیزداری استان حین اجرا آبگیری شدند که بلافاصله اثرات خود را در افزایش دبی آب قنوات پایین دست گذاشت، البته خشکسالی سال جاری هنوز اثرات خود را در آبدهی قنواتی که بالادست آنها سازه آبخیزداری اجرا شده، نگذاشته است.

وی تصریح کرد: در قنواتی که بالادست آنها سازه آبخیزداری احداث شده اگر سازه حتی یک مرتبه هم آبگیری شده باشد، خشکسالی ۲ تا سه سال باعث کاهش دبی آب قنوات نخواهد شد.

نصرآبادی گفت: درخصوص مدیریت مصرف آب در دشت‌ها و مراتع استان طرح احداث هلالی‌های آبگیر را اجرا می‌کنیم که از سال ۱۳۸۴ تاکنون حدود ۲۷ هزار هکتار هلالی آبگیر در دشت‌های استان اجرا شده است و هر کدام از این هلالی‌ها هفت دهم متر مکعب آبگیری دارند.

وی افزود: در حوزه کنترل ماسه‌های روان نیز ۱۸۹ کیلومتر طول بادشکن زنده و ۱۵۱ کیلومتر بادشکن غیر زنده احداث کردیم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: اولین، بهترین و بیشترین پروژه‌های بین‌المللی در خراسان جنوبی اجرا شد و پروژه ترسیب کربن حسین‌آباد سربیشه به عنوان ۱۰ طرح موفق سازمان ملل در سال ۲۰۱۷ به ثبت رسید.

وی با بیان اینکه خراسان جنوبی دومین استان بیابانی و جزو پنج استان درگیر با پدیده گرد و غبار و حرکت شن‌های روان است افزود: اکنون از مجموع مساحت خراسان جنوبی (بیش از ۱۵ میلیون هکتار) پنج میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار بیابان است که نسبت به مطالعات قبلی حدود ۶۸ درصد اضافه شده و به بیش از یک سوم مساحت استان رسیده است.

نصرآبادی اظهار داشت: سه میلیون و ۶۰۰ هکتار عرصه‌های تحت تاثیر فرسایش بادی در خراسان جنوبی وجود دارد که شامل ۲۸ کانون فرسایش بادی می‌شود و مجاورت با ۲ کویر بزرگ کشور مشکل ما را در استان حادتر کرده است.

طرح جامع پدافند غیرعامل خراسان جنوبی تدوین شد۲-۳

طرح جامع پدافند غیرعامل خراسان جنوبی تدوین شد

استاندار خراسان جنوبی گفت: خراسان جنوبی جزو معدود استان‌هایی بوده که طرح جامع پدافند غیرعامل آن تدوین شده است.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، حمید ملانوری در دیدار مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری افزود: در قالب این طرح‌ مهمترین مخاطرات و تهدیدات در حوزه زیرساخت‌های مهم و حیاتی شناسایی شده است.

وی طرح جامع پدافند غیرعامل را ضامن ایمنی استان دانست و تاکید کرد: برنامه‌ریزی برای رویارویی به موقع با تهدیدات احتمالی از مهمترین اهداف این طرح است.

رییس شورای پدافند غیرعامل استان خراسان جنوبی با تاکید بر اهمیت پدافند غیرعامل در حفظ دستاوردهای انقلاب اسلامی، از مجموعه دست اندرکاران حوزه پدافند غیرعامل استانداری در تدوین این طرح تشکر کرد.

وی گفت: شناسایی زیرساخت‌های پرخطر و با ریسک بالا در این طرح سبب می‌شود دستگاه‌های متولی در راستای مصون‌سازی اقدام کنند.

ملانوری همچنین بر برگزاری جلسات شورای پدافند غیرعامل استان و قرارگاه‌ها و کارگروه‌های ذیل آن تاکید کرد.

مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری و دبیر شورای پدافند غیرعامل استان خراسان جنوبی نیز در این دیدار به بیان گزارشی درخصوص ساختار و تشکیلات اداره کل پدافند غیرعامل استان، برخی مسائل و مشکلات موجود و برنامه‌های سال ۱۴۰۰ پرداخت.

حسین هاشمی از اتمام تدوین طرح جامع پدافند غیرعامل استان خبر داد و گفت: تدوین این طرح سال ۹۸ آغاز شد که با اعتبار بیش از ۱۹۵ میلیون تومان در اسفند ۹۹ به پایان رسید و به زودی با حضور مسوولان کشوری از سازمان پدافند غیرعامل کشور رونمایی خواهد شد.

 

 

 

 

سیر صعودی قربانیان کرونا در خراسان جنوبی/۲-۳

در شبانه روز گذشته کرونا، شش بیمار مبتلا به کرونادر خراسان جنوبی را راهی خانه ابدی کرد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: در شبانه روز گذشته ۱۸۹ تست مولکولی تشخیص کرونا در خراسان جنوبی انجام شد که مجموعا ۶۵ بیمار جدید شامل ۱۵ مورد بستری و ۵۰ مورد سرپایی شناسایی شدند.

دکتر مهدی زاده افزود: از این تعداد ۳۲ مورد از بیرجند، ۲۱ مورد از شهرستان قاینات، ۴ مورد درمیان، شهرستان‌های طبس و فردوس هرکدام سه مورد جدید و از شهرستان شهرستان سربیشه و بشرویه هرکدام یک مورد جدید شناسایی شد.

وی افزود: همچنین از ۳۹۱ تست سریع ۶۶ بیمار جدید مبتلا به کرونا شناسایی شد که مجموع موارد شناسایی جدید در شبانه روز گذشته در استان ۱۳۱ بیمار است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: در حال حاضر ۲۲۷ بیمار با علائم تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که ۱۲۲ نفر کرونا مثبتند.

وی افزود: از این تعداد ۲۱ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند که حال ۷ نفر نامساعد است.

مهدی زاده گفت: در شبانه روز گذشته با ثبت ۶ مورد فوت جدید در بیماران کرونایی بیرجند در شبانه روز گذشته تعداد فوتی‌های ناشی از این بیماری در خراسان جنوبی به ۸۵۹ نفر رسید.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند افزود: در شبانه روز گذشته ۵۵ بیمار با علائم تنفسی در بیمارستان‌های استان پذیرش و در همین مدت ۵۱ بیمار شامل ۲۶ بیمار کرونا مثبت با حال عمومی خوب ترخیص شدند.

به گفته وی تاکنون ۱۹ هزار و ۱۵۶ بیمار مبتلا به کرونا بهبود یافته و یا در قرنطینه خانگی بسر می‌برند.

تا روز گذشته ۵۴ هزار و ۸۱۴ آزمایش مولکولی تشخیص کرونا در خراسان جنوبی گرفته شده که منجر به شناسایی ۲۰ هزار و ۱۳۷ بیمار شد.

 

 

 

 

مبلغ فطریه در خراسان جنوبی ۲۰ هزار تومان اعلام شد/۲

 

مسئول دفتر نماینده، ولی فقیه در استان مبلغ فطریه هر نفر براساس قوت غالب گندم و نرخ محل ۲۰ هزار تومان یا ۳ کیلوگرم گندم و کفاره غیرعمد برای هر روز را ۷۵۰ گرم از مواد غذایی شامل گندم ، آرد گندم ، ذرت ، کشمش ، برنج ، خرما و ماکارونی یا معادل ۵ هزارتومان اعلام کرد.

حجت الاسلام عارفی گفت: کفاره عمد برای هر روز نیز ۳۰۰ هزار تومان اعلام شده است.

وی افزود: همچنین مبلغ فدیه برای زنان باردار یا مادران شیرده به ازای هر روز ۵ هزار تومان یا ۷۵۰ گرم مواد غذایی مذکور تعیین شده است.

برای پرداخت فدیه، کفاره غیرعمد و کفاره عمد باید مواد غذایی به نیازمند داده شود و یا معادل آن را به دفتر امام جمعه و یا نهاد‌های حمایتی اهدا شود تا این نهاد‌ها برای خرید مواد غذایی و توزیع بین نیازمندان اقدام کنند.

بهتر است مبلغ فطریه را قبل از اقامه نماز عید فطر، پرداخت کنند و یا کنار بگذارند.

 

 

 

 

 

هشدار پلیس فتا

کلاهبرداری در پوشش جمع‌آوری فطریه و کفاره روزه/۴

رئیس پلیس فتا خراسان جنوبی با توجه به در پیش بودن عید سعید فطر درخصوص کلاهبرداری از شهروندان با ترفند کمک به نیازمندان و جمع‌آوری فطریه هشدار داد.

سرهنگ علی محمدپور گفت: در روز‌های پایانی ماه مبارک رمضان تعدادی از مجرمان سایبری از هر فرصت و زمانی برای عملی کردن اعمال و اهداف مجرمانه خود استفاده می‌کنند و همواره به دنبال موقعیت‌ها و شگرد‌هایی هستند تا با استفاده از آن بتوانند از کم دقتی و حسن اعتماد هموطنان سوء‌ استفاده  کنند.

وی افزود: کلاهبرداران با سوء‌استفاده از حس انسان دوستانه مردم ، تبلیغات زیادی در راستای پرداخت زکات فطریه به نیازمندان، افراد بی‌خانمان، کمک به بیماران و کودکان نیازمند از طریق ارسال پیامک یا تبلیغات در فضای مجازی و به خصوص شبکه‌های اجتماعی انجام می‌دهند.

رئیس پلیس فتا خراسان جنوبی گفت: شهروندانی که قصد دارند فطریه یا کفاره روزه خود را از طریق فضای مجازی پرداخت کنند، می‌توانند فطریه یا کفاره روزه خود را به حساب‌های مؤسسات اعلام شده توسط رسانه‌های رسمی و داخلی واریز و  از پرداخت وجه در سایت‌های نامعتبر و حساب شخصی افراد خودداری کنند.

سرهنگ محمدپور افزود: با توجه به اینکه بیشتر هموطنان از تلفن‌های همراه و شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند بنابراین امکان طراحی اپلیکیشن‌ها و همچنین کانال‌ها و صفحات جعلی منسوب به نهاد‌های دولتی و مسئول بیش از سایر شگرد‌های مجرمانه متصور است، از این رو هموطنان مراقب کانال‌ها و اپلیکیشن‌های جعلی باشند.

وی  از شهروندان خواست هشدار‌های پلیس فتا را جدی بگیرند و در صورت اطلاع از هرگونه فعالیت مجرمانه در فضای مجازی یا پیام رسان‌های موبایلی مراتب را از طریق نشانی پلیس فتا به نشانی www.cyberpolice.ir بخش ارتباطات مردمی گزارش کنند.

شناسایی ۳۳ نانوایی متخلف در خراسان جنوبی/۲-۳

۳۳ نانوایی‌ متخلف از ابتدای طرح نظارتی ویژه ماه مبارک رمضان به دلیل رعایت نکردن دستورالعمل های بهداشتی به تعزیرات حکومتی خراسان جنوبی معرفی شدند.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان جنوبی، مدیرکل تعزیرات حکومتی استان با اعلام این خبر گفت: از این ۳۳ نانوایی متخلف، ۳۰ نانوایی در بیرجند، ۲ نانوایی در طبس و یک نانوایی در فردوس شناسایی شده اند.

اشرفی افزود: برای این ۳۳ پرونده تخلفات بهداشتی در نانوایی‌ها استان مبلغ ۸ میلیون تومان جریمه صادر شده است.

وی با بیان اینکه گزارش‌های عدم رعایت موازین بهداشتی از سوی دانشگاه علوم پزشکی به سازمان تعزیرات حکومتی استان اعلام می‌شود، گفت: همشهریان در صورت داشتن هرگونه شکایت می‌توانند با تلفن گویای ۱۳۵ تماس بگیرند و یا با ارسال پیامک به سامانه ۳۰۰۰۰۱۳۵ تعزیرات حکومتی گزارش‌ها و شکایات خود را ارائه دهند.

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان افزود: در طرح نظارتی ویژه ماه مبارک رمضان در سال ۹۹ نیز ۱۸۵ پرونده به شعب تعزیرات حکومتی خراسان جنوبی ارسال شد که به تمامی آنان رسیدگی و متخلفین به پرداخت بیش از ۶۰ میلیون تومان جزای نقدی محکوم شدند.

اجرای مرحله سوم طرح سرباز ماهر در خراسان جنوبی/۲-۳

 ۷۶۷ سرباز خراسان جنوبی در مرحله سوم طرح سرباز ماهر در اردیبهشت آموزش می بینند.

رئیس جهاددانشگاهی خراسان جنوبی گفت: تاکنون دو مرحله از طرح سرباز ماهر با موفقیت در استان اجرا شده و در مرحله سوم این طرح نیز در  اردیبهشت ، ۷۶۷ سرباز آموزش می بینند.
جلال الدین صادقی با اشاره به بهره مندی ۸۰۰ سرباز وظیفه در مرحله دوم طرح سرباز ماهر از آموزش‌های عملی و تئوری مهارت در خراسان جنوبی گفت: پیش بینی می‌شود تا پایان سال، بیش از ۹ هزار سرباز از این آموزش‌ها بهره‌مند شوند.
وی گفت: طرح سرباز ماهر با هدف آموزش مهارت‌های عمومی اشتغال و کارآفرینی سربازان در دوران آموزشی در پادگان‌ها شامل سه سطح قبل از خدمت ، حین خدمت و پس از خدمت، شکل گرفته است.
رئیس جهاددانشگاهی خراسان جنوبی افزود: در راستای تحقق اهداف و برنامه‌های قرارگاه مرکزی مهارت‌آموزی کارکنان وظیفه نیرو‌های مسلح، جهاددانشگاهی پس از مذاکره و تفاهم با وزارت ورزش و جوانان و ستاد کل نیرو‌های مسلح، اقدام به برنامه‌ریزی، طراحی و تدوین دوره مهارت‌های عمومی در دو بخش ویژه برای کارکنان وظیفه نیرو‌های مسلح کرد تا با اجرای مناسب و با کیفیت توسط واحد‌های مجری ، امکان تداوم آن برای سال‌های آتی فراهم شود.

خلع ید ۵.۵ هکتار از ارضی ملی در خراسان جنوبی/۲-۳

۵.۵ هکتار از اراضی ملی خراسان جنوبی از ابتدای سال خلع ید شد.

فرمانده یگان حفاظت اداره منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: از ابتدای سال ۱۴۰۰ تاکنون ۹ فقره پرونده تخلف تصرف اراضی ملی تشکیل شد که ۹ نفر متخلف به مقام قضایی معرفی شدند.

سرهنگ رمضانی افزود: در این راستا ۵.۵ هکتار شامل تخریب و تصرف اراضی ملی ، ساخت و ساز غیرمجاز، درختکاری غیرمجاز در اراضی ملی. ایجاد تل و بند خلع ید و قلع و قمع شد.

وی گفت: بیشترین پرونده‌های خلع ید در این مدت در شهرستان بیرجند خوسف و سرایان بوده است.

سرهنگ رمضانی گفت: مردم هم می‌توانند در صورت مشاهده هرگونه تخلف ، تخریب و تصرف اراضی ملی، ساخت و ساز غیرمجاز، حریق در طبیعت و قاچاق چوب گزارش را به شماره ۱۵۰۴ اطلاع دهند.

افزایش ۲۲ درصدی مصرف برق مشترکان عمومی خراسان جنوبی/۲-۳

مصرف برق در بخش مشترکان عمومی در سال جاری در مقایسه با مدت مشابه پارسال در خراسان جنوبی ۲۲ درصد افزایش یافت.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان در گفتگو با خبرنگار صدا و سیما گفت: در این مدت مصرف برق در صنایع نیز ۲۶ درصد افزایش داشته است.

دادگر با اشاره به افزایش مصرف برق در آستانه فرارسیدن فصل گرما، افزود: کمبود بارش و از دست دادن ظرفیت نیروگاه‌های برق آبی، افزایش ۱۰۰ درصدی مصرف چاه‌های کشاوری به دلیل خشکسالی‌های امسال و نصب ماینر‌های استخراج ارز به صورت غیر مجاز امسال با کمبود برق در استان مواجه خواهیم شد.

وی با بیان اینکه عده‌ای به دنبال کسب در آمد از ماینر‌های رمز ارز، مصرف برق را افزایش می‌دهند، افزود: از هم استانی خواهش مندیم اگر ازاین مراکز اطلاعی دارند به شماره ۱۲۱ اطلاع دهند و درصورت همکاری پاداش هم به آن‌ها داده خواهد شد.

مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق استان گفت: پیش بینی می‌شود در صورت تدوام افزایش مصرف برق، در تامین برق با مشکل مواجه شویم و امکان خاموشی هم وجود دارد.

دادگر گفت: تعدیل روشنایی در سطح شهر، مبارزه با رمز ارز‌ها غیر مجاز، کم کردن مصرف برق در ادارات، تغییر ساعات کاری ادارات از برنامه‌های مداوم برای مدیریت مصرف در استان است.

وی از مشترکین خواست: تا مدیریت مصرف برق داشته باشند تا در آینده با مشکل مواجه نشویم.

به گفته وی روشنایی تزئینی در ۵ هزار ۶۹۳ سقف ساختمان‌ها اجرا شده که به ازای هر طبقه ۲۶۸ وات مصرف برق دارد که این موضوع تاثیر زیادی در مصرف برق خواهد داشت

 

رونمایی از سه سامانه حوزه آموزش در دانشگاه بیرجند/۲-۳

سامانه های “فعالیت‌های کیفیت بخش آموزشی” ، “آیین‌نامه‌های دانشگاه (ساد) ” و “شناسایی و توانمندسازی استعداد‌های برتر (شتاب) ” رونمایی شدند.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه بیرجند در مراسم گرامیداشت دهه سرآمدی آموزش، بزرگداشت مقام معلم و تجلیل از برگزیدگان حوزه آموزش دانشگاه که به صورت مجازی برگزار شد، گفت: غیر حضوری کردن همه فرایند‌های آموزشی ، تدوین شیوه نامه‌ها ، فرایند‌ها و طراحی سامانه‌ها و اطلاع‌رسانی بروز و جامع به دانشجویان از طرق مختلف، بخشی از فعّالیّت‌های شاخص مدیریّت امور آموزشی است.
آیتی افزود: در گروه برنامه‌ریزی و توسعه آموزشی به‌منظور کیفیت بخشی آموزشی و در راستای آموزش و بهسازی نیروی انسانی و اخذ مجوز رشته گرایش در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و راه‌اندازی سامانه آموزش اعضای هیأت علمی اقدامات خوبی انجام شد.
وی به ضرورت‌های سند راهبردی دانشگاه در افق ۱۴۰۴  اشاره کرد و گفت: با تصویب آیین‌نامه حمایت از فعالیت‌های کیفیت بخش آموزش سامانه فعالیت‌های کیفیت بخش آموزشی راه‌اندازی و در بخش آموزش در دسترس قرار گرفته است.
معاون دانشگاه بیرجند با معرفی سامانه آیین‌نامه‌های دانشگاه (ساد)، گفت: یکپارچه‌سازی آیین‌نامه‌ها در حوزه مدیریت آموزشی و سند راهبردی دانشگاه تعریف شد تا همکاران دانشگاه به تمامی آیین‌نامه‌های مورد نیاز دسترسی داشته باشند.
آیتی افزود: در این سامانه شیوه‌نامه و آیین‌نامه‌ها به‌صورت مجزا ثبت شده است و امکان ثبت نظر برای هر ماده به‌صورت مجزا وجود دارد.
وی گفت: شناسایی و توانمندسازی استعداد‌های برتر (شتاب) هم ویژه دانشجویان استعدادهای درخشان است تا این دانشجویان با ارائه توانمندی هایشان در این سامانه با دانشگاه در ارتباط باشند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*