اخبار خراسان جنوبی / تجهیزات پزشکی جدید برای بیمارستان زیرکوه تامین شد

تمامی روستاهای بالای ۱۰ خانوار شهرستان خوسف برق دارند

تمامی روستاهای بالای ۱۰ خانوار شهرستان خوسف برق دارند

بیرجند – ایرنا – فرماندار خوسف گفت: همه روستاهای بالای ۱۰ خانوار این شهرستان برق دارند و سایر روستاها و نقاط آبادی با استفاده از پنل خورشیدی برق آنها تامین شده است.

محمدعلی آخوندی روز سه‌شنبه در جاشیه افتتاح طرح‌های عمرانی سومین روز دهه فجر در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در حال حاضر شهرستان خوسف از نظر زیرساخت‌های برق در وضعیت مطلوبی قرار دارد.

وی اظهار داشت: در سومین روز از دهه مبارک فجر تعداد ۶۱ پروژه با اعتباری بالغ بر ۵۸ میلیارد و ۱۳۴ میلیون ریال در شهرستان خوسف به بهره‌برداری رسید.

فرماندار خوسف گفت: ایجاد پست ۱۳۲ کیلووات برای استفاده در معادن بخش جلگه ماژان یکی از مهمترین اولویت‌های شهرستان است که امیدواریم با تامین اعتبار عملیات اجرایی آن آغاز شود.

وی افزود: امروز اجرای شبکه توسعه برق در روستای نصرآباد به نمایندگی از ۵۰ پروژه برق‌رسانی در بخش مرکزی شهرستان با اعتبار ۱۵ میلیارد و ۶۰۲ میلیون ریال افتتاح شد.

وی گفت: بخش اعظمی از جمعیت شهرستان خوسف در مناطق روستایی و عشایری ساکن هستند که ایجاد زیرساخت‌ها برای این مناطق از اولویت‌های بسیار مهم است.

آخوندی بیان کرد: عملیات اجرایی گازرسانی به این روستاها به عنوان یکی از زیرساخت‌های اصلی مطرح بوده که در دولت تدبیر و امید در استان خراسان جنوبی و شهرستان خوسف انقلابی در این زمینه رخ داده است.

وی گفت: عملیات گازرسانی به تمامی روستاهای بالای ۲۰ خانوار شهرستان خوسف در دستور کار است و طی چند ماه آتی به همه این روستاها گازرسانی خواهد شد.

فرماندار خوسف اظهار داشت: شغل اکثر جمعیت این شهرستان دامداری و کشاورزی است که در راستای تکمیل زنجیره تولید احداث کشتارگاه دام، طیور و احداث ۲ کارخانه فرآوری و بسته‌بندی محصولات کشاورزی در دست اقدام است و به‌زودی به بهره‌برداری می‌رسد.

وی ادامه داد: پروژه اجرای آبیاری تحت فشار در روستای تقاب نیز به نمایندگی از هفت پروژه جهاد کشاورزی در بخش مرکزی شهرستان خوسف با اعتبار ۳۷ میلیارد و ۸۰۲ میلیون ریال افتتاح شد.

آخوندی گفت: تا پایان امسال بزرگترین کشتارگاه صنعتی استان با هزینه‌کرد ۴۰۰ میلیارد ریال به بهره‌برداری خواهد رسید که اجرای آن در راستای افزایش درآمد دامداران و تکمیل چرخه تولید، نقش بسزایی دارد.

افتتاح شرکت تولیدی پوشاک و کارگاه تولیدی پنجره UPVC با هزینه‌کرد چهار میلیارد ریالی از دیگر برنامه‌های سومین روز دهه فجر در شهرستان خوسف بود.

 

 

 

 

 

 

 

مهمترین تالاب‌های پویای شرق کشور در خراسان جنوبی

تالاب کجی نمکزار نهبندان و تالاب خور خوسف، مهمترین تالاب‌های پویای شرق کشورند که در خراسان جنوبی، مناظر چشم نوازی را خلق می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان‌جنوبی گفت: در این استان ۲۴ پهنه آبی وجود دارد که در این پهنه‌ها پایش و سرشماری پرندگان آبزی انجام می‌شود.
اکبری مهمترین تالاب‌های استان را تالاب کجی نمکزار نهبندان و تالاب خور در شهرستان خوسف عنوان کرد و افزود: این تالاب‌ها مهمترین تالاب‌های پویای شرق کشور هستند که ارزش بالایی دارند و هر ساله در فصول سرد سال پذیرای پرندگان مهاجرند.
وی گفت: علاوه بر این تالاب ها، سد‌ها و رودخانه‌های فصلی، مانند رودخانه فرخی شهرستان قاین، در استان وجود دارند که دارای پهنه‌های تالابی با کارکرد خوب هستند.

 

 

 

 

 

 

کشف ۳۱۵ میلیون ریال انواع کالای قاچاق در بیرجند/۴

ماموران پلیس امنیت اقتصادی خراسان جنوبی در بازرسی از یک اتوبوس مسافربری و یک وانت انواع کالای قاچاق به ارزش ۳۱۵ میلیون ریال کشف کردند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرپرست پلیس امنیت اقتصادی استان گفت: مأموران پلیس امنیت اقتصادی خراسان جنوبی در اجرای طرح مبارزه با قاچاق کالا و ارز، هنگام کنترل خودرو‌های عبوری در محور‌های مواصلاتی به یک اتوبوس مسافربری و یک وانت مشکوک شدند و خودرو‌ها را برای بررسی بیشتر متوقف کردند.

سرهنگ ابراهیمی افزود: مأموران با هماهنگی مقام قضائی، خودرو‌ها را بازرسی که تعداد ۱۸ دستگاه مودم خارجی، وسایل گرمایشی قاچاق و ۵ رأس احشام فاقد مجوز دامپزشکی کشف کردند.

وی با بیان این که در این رابطه ۲ متهم دستگیر شده است؛ گفت: متهمان دستگیر شده به همراه پرونده جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شدند.

در سومین روز دهه فجر

بهره برداری از معدن زغالسنگ حرارتی در شهرستان طبس/۲

معدن زغالسنگ حرارتی بلوک یک کوچعلی شمالی با ذخیره ۳۹ میلیون تن امروز به بهره برداری رسید.

به گزارش خبرگزاری صداو سیما مرکز خراسان جنوبی، با بهره برداری از این معدن با سرمایه گزاری پنجاه میلیارد تومان، برای ۲۰۰ نفر بهره برداری از معدن زغالسنگ حرارتی در شهرستان طبساشتغالزایی شد که در طرح توسعه به ۶۰۰ نفر خواهد رسید.

با راه اندازی و اجرای طرح توسعه و استخراج زیرزمینی و روباز به صورت همزمان سالیانه ششصد هزار تن به ظرفیت زغال سنگ استخراجی شهرستان طبس اضافه خواهد شد.

با اجرای فاز‌های توسعه‌ی این مجموعه در حوزه‌ی استخراج فرآوری و پژوهش زغال سنگ یکی از بزرگترین مجموعه‌های معدنی شهرستان خواهد بود.

امروز همچنین ۴ طرح بخش کشاورزی کشتارگاه طیور، بازسازی و مرمت دو رشته قنات رحمت آباد و همت آباد و سامانه نوین آبیاری در عباس آباد شجاع بخش دستگردان با اعتبار ۶ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان افتتاح شد.

اجرای روکش آسفالت گرم محور مواصلاتی طبس اصفهان به طول ۳ کیلومتر و اجرای روکش آسفالت حفاظتی اسالری سیل محور طبس اصفهان به طول ۷ کیلومتر با اعتبار هزینه شده ۴ و نیم میلیارد تومان و افتتاح همزمان سه طرح مقابله با بیابان زایی شامل مالچ پاشی همراه با نهال کاری؛ فاز یک نهال کاری دشت چاه کم، احداث هلالی آبگیر در هزار هکتار از دشت چاه کم با اعتبار ۲۶ میلیارد تومان دیگر طرح‌هایی بود که امروز در شهرستان طبس به بهره برداری رسید.

 

 

 

مراسم روز جهانی تالاب در تالاب کجی نهبندان برگزار شد/۲

مراسم گرامیداشت روز جهانی تالاب ،در محل تالاب کجی نمکزار نهبندان با شعار پیوند ناگسستنی آب تالاب و زندگی برگزار شد .به گزارش امروز خراسان جنوبی ، آسیه صداقتی مختاری رئیس اداره آموزش و پژوهش اداره کل در این مراسم گفت: به مناسبت گرامیداشت روز جهانی تالاب ها ،برنامه آموزشی ویژه کودکان حاشیه تالاب کجی نمکزار نهبندان برگزار شد.وی افزود: در این برنامه آموزشی در خصوص  اهمیت تالاب ،ارزش ها ،کارکردها و وظیفه ما در قبال حفظ تالاب،عوامل تخریب آن و…توسط کارشناسان حفاظت محیط زیست مطالبی ارائه شد

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برگزاری دوره آموزشی “اعتیاد از نگاه دوربین” ویژه اصحاب رسانه/۲-۳

 

معاون امور فرهنگی و رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی از برگزاری دوره آموزشی “اعتیاد از نگاه دوربین” ویژه اصحاب رسانه خبر داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، محمود رمضانی با بیان این خبر، عنوان کرد: این دوره آموزشی با تدریس حسینی از اساتید کشوری، چهارشنبه ۱۵ اسفندماه برگزار خواهد شد.

وی با بیان این که پیش از این کارگاه آموزشی «آشنایی با مفاهیم پیشگیری همگانی از گرایش به مواد مخدر » نیز ۱۸ دی ماه  برپا شد، ادامه داد: از آنجاییکه دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صدور گواهینامه دوره را منوط به تکمیل و حضور در دوره کرده است، انتظار می رود اصحاب رسانه در دوره آموزشی « اعتیاد از نگاه دوربین » مشارکت حداکثری داشته باشند.

به گفته وی حضور در این دوره ها در رتبه بندی نشریات و امتیاز آوری برای خبرنگاران تاثیر گذار است.

رمضانی با بیان این که رسانه های شرکت کننده در این کارگاه با موضوعات مختلف در حوزه پیشگیری از گرایش به مواد مخدر آشنا خواهند شد، اضافه کرد: هر رسانه می تواند انتقال دهنده این مفاهیم به جامعه باشد و برای فرهنگ سازی در حوزه مقابله با مواد مخدر اقدام کند.

 

 

 

 

 

کمک خیرین برای تامین آب شرب نوزاد/۲

خیّران نیک اندیش با کمک ۲۰میلیون تومانی، آب آشامیدنی روستای نوزاد شهرستان سربیشه را گوارا‌تر کردند.

رئیس جمعیت هلال احمر سربیشه با بیان اینکه ۲۰ خانوار ساکن در این روستا آب آشامیدنی مورد نیاز خود را از قنات تهیه می کردند افزود:آب قنات روستا از سطح کیفیت مطلوبی برخوردار نبود.

غلامرضا ثانی شیرگ افزود: با کمک خیّران یک دستگاه تصفیه آب ، یک عدد پمپ و یک تانکر سه هزار لیتری برای اهالی روستای نوزاد خریداری و نصب شد که با این اقدام کیفیت آب شرب تغییر کرد و به سطح رضایت بخشی رسید.

وی گفت: همچنین با توجه به میزان خروجی آب از دستگاه، روستای پایین دست، رامنگان، هم می تواند در صورت لوله گذاری از این آب استفاده کند.

 

 

 

 

تجهیزات پزشکی جدید برای بیمارستان زیرکوه تامین شد/۲

تجهیزات پزشکی جدید برای بیمارستان زیرکوه تامین شد

 معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: تجهیزات پزشکی جدید از طریق هیات امنای صرفه‌جویی ارزی تامین و به بیمارستان کوثر حاجی‌آباد زیرکوه تحویل شد.

جلال احمدی روز سه‌شنبه اعلام کرد: هفته گذشته تجهیزات پزشکی شامل دستگاه سونوگرافی، ونتیلاتور، انکوباتور، سل کانتر و دستگاه‌های دیگر از طریق هیات امنای صرفه‌جویی ارزی در معالجه بیماران تامین شد.

وی افزود: مجموع ارزش ریالی تجهیزات پزشکی در بازار آزاد ۷۰ میلیارد ریال بوده که ۱۰ میلیارد آن توسط خیر پرداخت شده است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: همچنین با پیگیری‌های مکرر صورت گرفته از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و هیات امنای صرفه‌جویی ارزی در معالجه با بیماران مابقی به صورت رایگان تامین شد.

وی اظهار داشت: از ابتدای سال جاری با پیگیری‌های صورت گرفته چهار دستگاه سی تی اسکن برای بیمارستان‌های شهید دکتر چمران فردوس، شهید مصطفی خمینی طبس، شهید دکتر آتشدست نهبندان و بیمارستان ولی‌عصر (عج) بیرجند تامین شده که با توانایی تصویربرداری رزولوشن بالا از ریه جزو دستگاه‌های مهم و حیاتی در تشخیص بیماران کرونا است.

 

 

 

 

 

 

۱۵ پروژه گردشگری در خراسان‌ جنوبی آماده بهره‌برداری است/

۱۵ پروژه گردشگری در خراسان‌ جنوبی آماده بهره‌برداری است

مدیرکل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی خراسان‌ جنوبی از بهره‌برداری ۱۵ پروژه گردشگری در این استان همزمان با دهه ‌فجر خبر داد و گفت: ۱۷۴ میلیارد و ۴۵۰ میلیون ریال برای اجرای این پروژه‌ها هزینه و برای حدود ۱۰۰ نفر اشتغال ایجاد شده است.

حسن رمضانی افزود: ۱۵ پروژه گردشگری در شهرستان‌های بیرجند، خوسف، فردوس، سرایان و طبس به بهره‌برداری می‌رسد که افتتاح اقامتگاه بوم‌گردی، خانه فرهنگ و موسیقی، مجتمع و زیرساخت‌های گردشگری از جمله آنها است.

وی درباره اقدامات انجام شده از ابتدای امسال گفت: در حوزه صنایع ‌دستی اشتغال ۱۰۱ نفر در سامانه ثبت اطلاعات صنعتگران ثبت شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی اظهار داشت: در این مدت ۵۲۰ پروانه تولید انفرادی، ۱۰ فقره تاسیس کارگاه، ۱۱ پروانه تولید کارگاهی، ۶ فقره پشتیبان مشاغل خانگی، ۵۰ فقره مشاغل خانگی مستقل و ۴۴۶ کارت شناسایی صنعتگری صادر شده است.

وی با اشاره به محدودیت‌های کرونا به ویژه در حوزه‌های گردشگری و صنایع دستی افزود: بازارچه‌های ثابت و موقت و نمایشگاه‌های صنایع دستی و مکان‌های گردشگری در این مدت تعطیل بود با این وجود ۲۰ میلیارد ریال صنایع دستی از تولیدات هنرمندان استان به فروش رسید و ۶۹ هزار دلار صنایع دستی به صورت چمدانی صادرات شده است.

رمضانی گفت: در این مدت ۲۰ میلیارد ریال از محل اعتبارت مشاغل خانگی و خوشه‌های صنایع‌ دستی تسهیلات پرداخت شده است و با وجود محدودیت‌های آموزش حضوری و تعطیلی بسیاری از دوره‌های آموزشی، ۴۰۰ نفر از آموزش‌های کوتاه مدت صنایع ‌دستی برخوردار شدند.

وی راه‌اندازی ۲ خانه سفال و کارآفرین در راستای ایجاد خانه‌های صنایع دستی، برخورداری سه هزار و ۳۰۰ نفر صنعتگران از بیمه صندوق بیمه کشاورزان و برگزاری نشست‌های تخصصی توسعه پایدار صنایع دستی را از دیگر اقدامات بخش صنایع دستی استان برشمرد.

مدیرکل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی خراسان ‌جنوبی اضافه کرد: در ۶ ماه دوم سال ۹۸ تا پایان بهمن امسال، ۷۹ موافقت اصولی اولیه صادر و ۳۰ پروژه گردشگری سرمایه‌گذاری شده است.

وی گفت: همچنین ۷۵ میلیارد و ۹۵۰ میلیون ریال پرداخت تسهیلات مختلف (روستایی – عشاری، کمک فنی و اعتباری و صندوق امید) پرداخت شده است.

رمضانی به اجرای ۴۰ پروژه زیرساخت‌های تاسیسات و مناطق روستایی گردشگری شامل برق‌رسانی به مجتمع منظریه، منطقه گردشگری گواب و دق اکبرآباد خوسف، تکمیل ساختمان کمپ کویر سه قلعه و زیرساخت‌های گردشگری آب‌گرم فردوس اشاره کرد و افزود: در این مدت ۲ دوره آموزشی توانمندسازی جوامع و بلدهای محلی در استان برگزار شده است.

وی حضور در سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و سی و سومین نمایشگاه ملی صنایع دستی، تخصیص ۳۱ میلیارد ریال (ملی و استانی) برای پروژه‌های دولتی، افتتاح ۲۰ اقامتگاه بوم‌گردی، بهره‌برداری از سه سفره خانه سنتی و یک مجتمع گردشگری در این مدت را مطرح کرد و گفت: بیشتر پروژه‌های بخش گردشگری شامل اقامتگاه‌های بوم‌گردی سپس سفره‌خانه سنتی و مجتمع های گردشگری است.

وی درباره اقدامات در حوزه میراث ‌فرهنگی گفت: در یک سال گذشته برای مرمت مشارکتی ۱۲ بنای تاریخی با همراهی بخش خصوصی و میراث ‌فرهنگی اقدام شده و ۳۷ هزار و ۸۰۰ میلیون ریال هزینه و برای ۵۰ نفر اشتغال ایجاد شده است.

 

 

 

 

 

 

پویش فرهنگی و اجتماعی در خراسان جنوبی برگزار می‌شود/۲-۳

پویش فرهنگی و اجتماعی در خراسان جنوبی برگزار می‌شود

معاون امور فرهنگی و رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی گفت: پویش فرهنگی و اجتماعی با هدف تصویرسازی نشاط و شادی مثبت در آداب و سنن اقوام استان برگزار می‌شود.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، محمود رمضانی تصویرسازی از ظرفیت‌های نشاط و شادی مثبت در آداب و سنن اقوام را محور این پویش اعلام کرد و افزود: علاقه‌مندان می‌توانند آثار خود را در قالب‌های فیلم، عکس، عکس نوشته و پوستر برای معرفی آداب و سنن محل زندگی خود، تا ۱۵ اسفند با هشتگ #این_فرهنگ_ماست” در شبکه‌های اجتماعی اینستاگرام و روبیکا بارگذاری کنند.

وی بیان کرد: آثار برگزیده در ۲ بخش مردمی توسط آرای مردم و تخصصی توسط آرای داوران مشخص خواهند شد.

معاون امور فرهنگی و رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی با بیان این که برگزاری رویدادهای فرهنگی، هنری و رسانه‌ای از ارکان مهم جریان تولید و مصرف در کشور است گفت: پویش‌های تولید محتوا، ابزاری برای عمومی‌سازی تولید محتوای فرهنگی، هنری و رسانه‌ای و تاثیرگذاری بر فرهنگ عمومی است.

وی اظهار داشت: این پویش‌ها برخلاف جشنواره‌ها که عمدتا آثار را پس از تولید، جمع‌آوری و ارزیابی می‌کنند، با برجسته کردن موضوعات و محورهای مدنظر خود در میان کاربران فضای مجازی این فرصت را فراهم می‌کنند که کاربران تولیدات فرهنگی خود را با رویکرد مساله محور خلق کرده و به اشتراک بگذارند.

رمضانی گفت: ایجاد فضای با نشاط اجتماعی، با تکیه بر فرهنگ اصیل بومی و تولید محتوای اصولی و ارزشمند متناسب با زیست بوم فرهنگی استان را از جمله اهداف این پویش عنوان کرد و گفت: شناسایی و تقدیر از توانمندان عرصه‌های تولید محتوا، اثرگذاری بر نشاط اجتماعی و مطلوب‌سازی فضای مجازی از دیگر اهدافی است که دنبال می‌شود.

با توجه به شرایط فعلی و لزوم ایجاد سهولت حضور علاقه‌مندان، مراسم اختتامیه از طریق پخش زنده در رسانه‌های آپارات و اینستاگرام برگزار خواهد شد.

 

 

 

 

 

۲۴۰ کیلومتر شبکه آب آشامیدنی در خراسان جنوبی احداث شد/۳-۷

۲۴۰ کیلومتر شبکه آب آشامیدنی در خراسان جنوبی احداث شد

 مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی گفت: اصلاح و بازسازی و توسعه شبکه آب آشامیدنی در استان به طول ۲۴۰ کیلومتر و با اعتبار هزینه شده ۳۴۰ میلیارد ریال از پروژه‌های قابل افتتاح در دهه فجر است.

حسین امامی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: دهه فجر امسال پنج طرح شاخص آب و فاضلاب در این استان به بهره‌برداری می‌رسد و عملیات اجرایی یک طرح نیز آغاز می‌شود که جمع اعتبار این ۶ طرح بیش از ۷۳۰ میلیارد ریال است.

وی از مقاوم‌سازی و اصلاح خط انتقال آب شهر دیهوک خبر داد و گفت: همچنین برای اصلاح و بهسازی ایستگاه‌های پمپاژ، اصلاح و توسعه چهار کیلومتر شبکه توزیع خط انتقال آب شهر دیهوک شامل احداث ۶ باب حوضچه شیرآلات و بهسازی و مرمت سه باب ایستگاه پمپاژ شهر دیهوک ۱۱ میلیارد و ۳۶۰ میلیون ریال اعتبار هزینه شده و سه هزار نفر از مزایای آن برخوردار می‌شوند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی بیان کرد: پروژه شبکه جمع‌آوری و خط انتقال فاضلاب شهر قاین (مسکن مهر غدیر) نیز دهه فجر امسال افتتاح می‌شود که برای این طرح شامل اجرای حدود ۱۱ کیلومتر شبکه جمع‌آوری، کلکتور و خط انتقال فاضلاب در اقطار ۲۰۰ تا ۸۵۰ میلیمتر با جمعیت برخوردار چهار هزار نفر، ۹۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال اعتبار هزینه شده است.

وی گفت: عملیات اجرایی حدود ۱۵ کیلومتر شبکه جمع‌آوری فاضلاب شهر بیرجند نیز با هزینه‌کرد ۱۰۵ میلیارد ریال و جمعیت برخوردار ۱۵ هزار نفر در دهه فجر افتتاح می‌شود.

وی ادامه داد: با اجرای این پروژه با پیش بینی اعتبار ۸۵ میلیارد ریال و با احداث حوضچه‌های ورودی و خروجی و نصب شیرآلات کنترلی سه هزار و ۶۰۰ نفر نفر از مزایای این طرح برخوردار می‌شوند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی گفت: پروژه دیگری که افتتاح می‌شود مربوط به احداث سایت مخازن پنج هزار متر مکعبی شهر قاین (زون b) است که عملیات لوله‌گذاری به طول ۳۳۰ متر و حجم حوضچه‌های شیرآلات ورودی و خروجی به میزان ۲۸۸ متر مکعب برای این پروژه انجام شده است.

وی با بیان اینکه ۹۰ میلیارد ریال برای این پروژه هزینه شده است افزود: ۲۲۳ تن میلگرد در اجرای پروژه مصرف و هفت هزار و ۲۰۰ مترمکعب خاکبرداری انجام شده است که ۲۵ هزار نفر از این طرح برخوردار می‌شود.

امامی همچنین از آغاز عملیات اجرایی احداث سایت مخزن هزار متر مکعبی و خط انتقال آب شهر مرزی گزیک خبر داد و گفت: این پروژه شامل عملیات احداث یک باب مخزن هزار نیمه مدفون، اجرای خطوط آبرسانی به طول ۲ کیلومتر، اجرای تاسیسات برقی ساختمان و احداث تاسیسات گندزدایی است.

وی اظهار داشت: با افتتاح یا آغاز عملیات اجرایی طرح‌های حوزه آب و فاضلاب استان خراسان جنوبی در دهه فجر بیش از ۵۰ هزار و ۶۰۰ نفر از خدمات آنها بهره‌مند می‌شوند.

 

 

 

اپلیکیشن “فردوس من” رونمایی شد/۲

اپلیکیشن "فردوس من" رونمایی شد

 اپلیکیشن (کارافزار) “فردوس من” با قابلیت معرفی جاذبه‌های گردشگری و ظرفیت‌های شهرستان فردوس در دومین روز دهه فجر رونمایی شد.

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان فردوس گفت: این برنامه، اولین نرم‌افزاری است که به صورت جامع طراحی شده و می‌تواند خدمتی برای حرکت موثر فردوس به سمت شهر الکترونیک باشد.

روح الله صداقت طالبی روز دوشنبه در حاشیه آیین افتتاح طرح‌های شهرستان فردوس افزود: همچنین امروز طرح روشنایی پارک گردشگری تون با با اعتبار یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال به بهره‌برداری رسید.

وی گفت: این اداره در سال‌های گذشته هفت میلیارد ریال برای محوطه‌سازی پارک تون هزینه کرده است.

فرماندار فردوس هم گفت: با توجه به رشد فناوری و شرایط موجود نیاز است که از بستر فناوری اطلاعات و نرم‌افزارهایی از این دست در جهت کاهش رفت و آمد مردم، صرفه‌جویی در وقت و هزینه استفاده کنیم.

حمید حلاج مقدم افزود: باید قسمت‌های مختلف در برنامه “فردوس من” افزایش یابد تا مردم بتوانند اغلب نیازهای خود را از این طریق برطرف کنند.

بهره‌برداری از هشت پروژه خدماتی مدیریت توزیع برق شهرستان فردوس با اعتباری بالغ بر ۱۵ میلیارد و ۳۴۰ میلیون ریال از محل اعتبارات داخلی از دیگر برنامه‌های دومین روز دهه فجر در این شهرستان بود.

مدیر توزیع نیروی برق شهرستان فردوس گفت: این پروژه‌ها از محل اعتبارات داخلی، عمرانی و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی بوده که با اعتبار بیش از ۱۵ میلیارد و ۳۴۰ میلیون ریال در دومین روز دهه فجر امسال به بهره‌برداری رسید.

هادی گنجی‌زاده احداث ۱۱ هزار و ۴۸۷ متر شبکه فشار ضعیف، ۲۰۰ متر شبکه فشار متوسط، ۲ دستگاه ترانس و تبدیل هشت هزار و ۲۰۰ متر شبکه فشار ضعیف به کابل خود نگهدار در شهر فردوس را از جمله این پروژه‌ها عنوان کرد.

باجه بانک دی در بنیاد شهید و امور ایثارگران فردوس نیز با اعتبار یک میلیارد ریال از محل اعتبارات این بانک افتتاح شد.

 

 

 

 

 

«جهش تولید» در بخش کشاورزی | افزایش ۱۷۰ هزار تنی تولیدات باغی خراسان‌جنوبی

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی از جهش ۱۷۰ هزار تنی تولیدات باغی استان در سال جاری خبر داد.

«جهش تولید» در بخش کشاورزی | افزایش ۱۷۰ هزار تنی تولیدات باغی خراسان‌جنوبی

محمدرضا اکبری صبح امروز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در بیرجند اظهار داشت: با وجود کاهش ۳۸ درصدی سطح زیرکشت محصولات زراعی در استان خراسان‌جنوبی، مجموع تولیدات زراعی از ۴۲۰ هزار تن در سال ۹۲ به ۵۹۸ هزار تن در زمان حاضر رسیده است.

 وی افزود: مجموع تولیدات باغی استان نیز از ۱۰۲ هزار تن در ابتدای دولت اکنون به ۱۴۶ هزار تن رسیده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی عنوان داشت: سطح زیر کشت محصولات باغی از ۵۹ هزار هکتار به ۶۹ هزار هکتار معادل ۴۴ درصد افزایش یافته است.

افزایش ۱۴۰ درصدی ضریب مکانیزاسیون کشاورزی

اکبری تصریح کرد: اجرای ۳۰ هزار هکتار کشت حفاظتی و افزایش ۱۴۰ درصدی ضریب مکانیزاسیون کشاورزی از دیگر دستاوردها در خراسان‌جنوبی است.

وی خودکفایی محصولات زراعی را از جمله فعالیت‌های شاخص کشاورزی استان در سال جهش تولید عنوان کرد و گفت: طرح خودکفایی محصولات زراعی با تغییر الگوی کشت و بهبود ماده آلی خاک سال گذشته در سطح ۷۰ هزار هکتار اجرا شد که در سال جاری ۷۶ هزار هکتار پیش‌بینی شده است.

تغییر الگوی کشت در استان خراسان‌جنوبی

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی با اشاره به تغییر الگوی کشت در استان گفت: سال گذشته سه هزار و ۸۴۰ هکتار از اراضی استان به کشت ارزن، کینوا، کنجد و خاکشیر با میزان تولید هفت هزار و ۴۳۰ تن در استان اختصاص یافت.

اکبری ادامه داد: امسال چهار هزار و ۶۰ هکتار با پیش‌بینی تولید هفت هزار و ۶۷۵ تن محصول به این کار اختصاص یافته است.

گفتنی است در حال حاضر بیش از ۱۸۸ هزار هکتار از اراضی کشاورزی خراسان‌جنوبی زیرکشت محصولات باغی و زراعی است و بیش از ۴۰ درصد جمعیت استان به کشاورزی اشتغال دارند.

 

 

 

 

شوکت آباد دیگر آباد نیست/ قفل کرونا بر درب عمارت/۵-۷

شوکت آباد دیگر آباد نیست/ قفل کرونا بر درب عمارت

 اگرچه با ورود سرمایه گذار بخش خصوصی گام هایی برای بازسازی باغ شوکت آباد برداشته شده اما بنا به گفته شهروندان مانند گذشته آباد نیست و زیر آفتاب بی توجهی ها رنگ باخته است.

به گزارش مهر خراسان جنوبی دارای آثار قدیمی و باستانی زیادی بوده که هر کدام از پیشینیان تاریخ به یادگار مانده است.

برخی از این آثار و بناها در حالی در غربت و تنهایی به‌سر می‌برند که می‌توان با واگذاری آنها به بخش خصوصی متخصص، قفل‌های چندین ساله شأن را باز کرد.

مجموعه تاریخی شوکت‌آباد یکی از آثار برجسته باستانی در خراسان جنوبی بوده که در فاصله پنج کیلومتری شرق شهر بیرجند در مسیر جاده بیرجند-زاهدان واقع شده‌است.

این باغ با مساحت حدود ۸.۵ هکتار در ۱۰ کیلومتری شرق بیرجند چشم نوازی می‌کند. هر چند بنا به گفته ریش سفیدان، عمارت شوکت آباد مانند گذشته آباد نیست و شکوه و عظمتش زیر آفتاب نامهربانی‌ها رنگ باخته است اما هنوز هم به عنوان هویت تاریخی بیرجند از رهگذران دلربایی می‌کند.

اهالی معتقدند، باغ شوکت آباد در دیر زمانی نه چندان دور همچون بهشتی گمشده در زمین نگاه هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کرد که طی سال‌های ۸۷ و ۸۹ در لابه لای برخی بی توجهی‌ها، قامت سبز درختانش خشک و چهره بهاری این عمارت خزان شد.

اگرچه آغاز عملیات ترمیم بنا و سپردن باغ شوکت آباد به دستان بخش خصوصی از گام‌های ویژه متولیان برای مرهم گذاری زخم چندین ساله این عمارت بود که در دو سال پیش رقم خورد اما باز هم دست کرونا بر درب باغ قفلی یک ساله زده و دوستداران این عمارت را از تماشای تاریخ محروم ساخته است.

شاید هم کرونا فرصتی برای متولیان باشد تا بتوانند از شرایط پیش رو برای مرمت و بازسازی باغ استفاده کنند.

شوکت دیگر آباد نیست

یکی از شهروندان در گفت و گو با مهر با اشاره با باغ تاریخی شوکت آباد بیرجند بیان کرد: این باغ در گذشته حال و هوایی دیگر داشت ولی اکنون غبار گرفته و به بهشتی خشک شده تبدیل شده است.

محمد علی عبدی که بنا به گفته خودش از چهارسالگی ساکن شوکت آباد است، افزود: در برهه‌ای از زمان ورود به باغ را ممنوع کرده بودند و باغ مانند بیابان شده بود.

وی ادامه داد: طی سال‌های اخیر با ورود یک سرمایه گذار روحی تازه در باغ دمیده شده و عملیات بازسازی انجام می‌شود.

یکی دیگر از شهروندان در گفت و گو با مهر بیان کرد: در گذشته باغ مانند یک بهشت و مسیر باغ از درخت‌های زردآلو پر بود.

وی با بیان اینکه در سال ۸۷ و ۸۹ درخت‌های باغ کم کم خشک می‌شد، افزود: همچنین گویی آفت به جان درختان افتاد و باعث خزان این باغ شد.

فرصت کرونایی برای ترمیم باغ

یکی دیگر از شهروندان در گفت‌وگو با مهر با بیان اینکه قدمت باغ شوکت‌آباد به دوران قاجار می‌رسد، اظهار کرد: بر اساس تاریخ، ساخت بنا در دوران حکمرانی امیر اسماعیل خان به اتمام رسیده است.

رضا شعبانی با بیان اینکه این باغ در گذشته بسیار آباد بود، افزود: در دهه ۸۰، درختان باغ رو به خشک شدن بوده و گویی به فراموشی سپرده شده بود.

وی با اشاره به ورود سرمایه گذار در باغ شوکت آباد بیان کرد: مسئولان باید از کرونا به عنوان یک فرصت نگاه کرده و از آن در راستای بازسازی و مرمت بناهای تاریخی استفاده کنند.

شعبانی با بیان اینکه آثار تاریخی سرمایه‌های استان بوده که باید حفظ و حراست شوند، گفت: در حال حاضر آثار تاریخی زیادی در استان فراموش و در گذر زمان به مخروبه تبدیل می‌شوند.

عوائد موقوفه جوابگوی هزینه‌های بازسازی نیست

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی هم در گفت و گو با مهر بیان کرد: باغ و عمارت شوکت آباد به صورت شش‌دانگ وقف و متعلق به دو موقوفه شیخ محمد هادی و امیر اسماعیل خان است.

حجت‌الاسلام پرویز بخشی پور ادامه داد: این مجموعه شامل محوطه‌های باغ با درختان کاج بسیار بلند و قدیمی، فضاهای سبز، باغچه‌های درختان گل و گیاه، استخرهای آب و محوطه بوده که فضایی دلنشین و مطبوع دارد.

وی با بیان اینکه تالار عمارت با سقف گنبدی بلند و دارای سالن‌های جانبی پذیرایی است، افزود: این اتاق‌ها به وسیله درب‌های میانی به یکدیگر متصل شده است.

حجت‌الاسلام بخشی پور اظهار کرد: اتاق‌های مسکونی خدمه، حمام اختصاصی بزرگ، مطبخ و آشپزخانه، نگهبانی و سرایداری، اصطبل اسبان و چهارپایان از دیگر بخش‌های باغ است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی با بیان اینکه قسمت‌هایی از عمارت مخروبه و بلااستفاده بوده و نیازمند مرمت و بازسازی است، گفت: عوائد موقوفه جوابگوی هزینه‌های بازسازی نیست.

ورود سرمایه گذار به باغ

حجت‌الاسلام بخشی پور بیان کرد: با توجه به هزینه‌های بالای نگهداری مطلوب از مجموعه و به منظور احیا و بهره‌وری بهتر، از ظرفیت‌های بخش خصوصی استفاده شده است.

وی ادامه داد: پس از چندین نوبت فراخوان جذب سرمایه گذار، نهایتاً در سال ۱۳۹۶ قرارداد اجاره به شرط سرمایه گذاری با سرمایه گذار بخش خصوصی تنظیم و مجموعه در اختیار وی قرار گرفت.

حجت‌الاسلام بخشی پور با بیان اینکه سرمایه گذار نسبت به مرمت، بازسازی و ایجاد مستحدثات جدید زیر نظر میراث فرهنگی و اوقاف اقدام کرده است، افزود: تاکنون اقدامات مطلوبی از سوی سرمایه گذار در باغ انجام شده است.

وی بیان کرد: دو ساختمان پذیرایی با استفاده از سازه خرپایی با قابلیت جابجایی در دو بخش آقایان و بانوان در ضلع جنوب مجموعه به مساحت هزار و ۲۰۰ مترمربع احداث شده است.

حجت‌الاسلام بخشی پور احداث ساختمان سرویس بهداشتی با استفاده از مصالح بنایی و نمای کاه گلی مورد تأیید میراث فرهنگی، محوطه سازی و هره چینی در کف با آجر سنتی ضلع شرقی مجموعه و بازسازی و مرمت دیوار با مصالح بنایی و اندود کاه گل را از دیگر اقدامات انجام شده دانست.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی بیان کرد بازگشایی مسیر ورودی و محوطه سازی، بازسازی و مرمت حدود ۲۰ باب اتاق واقع در ضلع جنوب مجموعه و بازسازی و مرمت حمام از دیگر اقدامات انجام شده است.

قفل کرونا بر درب عمارت

وی احیای خاک و کاشت بیش از ۱۰ گونه درختچه و گل زینتی در مسیر ورودی باغ تا عمارت را از دیگر اقدامات انجام شده دانست و گفت: اخذ مجوز واگذاری تأسیسات زیربنایی شامل انشعابات آب و برق و گاز، تجهیز و راه اندازی آشپزخانه و متل هم از اقدامات انجام شده است.

حجت‌الاسلام بخشی پور با بیان اینکه مجموعه عمارت در اواخر سال ۱۳۹۸ به بهره برداری رسید، افزود: پس از گذشت یک ماه بهره برداری مجموعه، با توجه به شیوع ویروس کرونا و اعلام ستاد ملی مبارزه با کرونا، مجموعه تعطیل شد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی ادامه داد: پس از گذشت یک سال از تعطیلی باغ، هنوز مجوز بازگشایی و انجام فعالیت صادر نشده است.

وی ادامه داد: همچنین در حال حاضر فعالیت سرمایه گذار در مجموعه عمارت و باغ در حال انجام است.

نظارت میراث بر باغ

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی در گفت و گو با مهر بیان کرد: در حال حاضر سرمایه گذار بخش خصوصی در راستای مرمت باغ فعالیت می‌کند.

حسن رمضانی با بیان اینکه مالکیت باغ شوکت آباد اوقاف است، اظهار کرد: این عمارت توسط اوقاف به سرمایه گذار واگذار شده و مجوز ایجاد اقامت گاه هم توسط میراث فرهنگی صادر شده است.

وی با بیان اینکه میراث فرهنگی بر مرمت و استفاده از مصالح، نظارت می‌کند، افزود: این باغ یکی از آثار تاریخی مهم استان بوده که همواره مورد استقبال گردشگران بوده است.

رمضانی در پاسخ به سوالی مبنی بر گلایه مردم از خشک شدن درختان باغ در اثر ورود آفت بیان کرد: مسئولان همواره بر باغ و وضعیت درختان نظارت دارند.

وی با بیان اینکه به دنبال خشکسالی‌های چند ساله، برخی آفت ها به همه جای استان پا گذاشته‌اند، گفت: باغ شوکت آباد هم بخشی از استان بوده و آفت ورود کرده اما مورد غیر قابل کنترلی برای خشک شدن درختان نداریم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی ادامه داد: مؤسسه کشاورزی اوقاف و ناظر میراث فرهنگی بر باغ نظارت و مشکلات موجود را بررسی می‌کنند.

آنچه مسلم است توسعه گردشگری در یک منطقه علاوه بر توجه به میراث‌های ارزشمند تاریخی، نیازمند تأمین زیرساخت‌ها است. هرچند کرونا نگاه علاقه مندان را از شوکت آباد محروم کرده اما می‌تواند فرصتی مناسب برای آباد کردن و پیچاندن رایحه روح بخش تاریخ در فضای این عمارت باشد که نیازمند توجه و حمایت ویژه‌تری از سوی مسئولان است.

 

 

 

 

۳۰۰ سری جهیزیه در خراسان جنوبی اهدا شد/۲-۳

۳۰۰ سری جهیزیه در خراسان جنوبی اهدا شد

 ۳۰۰ سری جهیزیه همزمان با دهه فجر و در آستانه سالروز ولادت حضرت فاطمه (س) به نوعروسان نیازمند خراسان جنوبی اهدا شد.

مسوول امور شعب موسسه خیریه آبشار عاطفه‌ها در خراسان جنوبی روز سه‌شنبه در این مراسم که جمعی از مسوولان استانی نیز حضور داشتند، گفت: در مجموع ارزش این تعداد جهیزیه یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان است که به نوعروسان تحت حمایت این موسسه در استان خراسان جنوبی اهدا شد.

سیما الوانی بیان کرد: ارزش هر سری جهیزیه پنج میلیون تومان و اقلام اهدایی شامل فرش، بخاری، اجاق گاز و برخی لوازم اولیه برای آغاز یک زندگی مشترک است.

وی افزود: از ابتدای راه‌اندازی این موسسه خیریه در خراسان جنوبی تاکنون سه هزار سری جهیزیه بین زوجین توزیع شده است.

مسوول امور شعب موسسه خیریه آبشار عاطفه‌ها در خراسان جنوبی گفت: این موسسه خیریه، خانوارهای کم‌توان مالی را زیر پوشش خدمات مالی، بهداشتی، درمانی، آموزشی و معیشتی قرار می‌دهد.

وی افزود: موسسه خیریه آبشار عاطفه‌ها از سال ۱۳۸۹ در خراسان جنوبی تاسیس شد و در حال حاضر حدود چهار هزار و ۵۰۰ نفر مهرجو را زیر پوشش دارد.

 

 

 

 

 

روند صعودی مبتلایان به کرونا در خراسان جنوبی/۳

۳۲ بیمار مبتلا به کرونا در خراسان جنوبی در شبانه روز گذشته شناسایی شد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در گفتگو با خبرنگار صداوسیما، با بیان اینکه در شبانه روز گذشته از ۱۸۱ آزمایش کرونا در استان ۳۲ آزمایش، مثبت قطعی اعلام شد، گفت: از ۳۲ مبتلای جدید به کرونا، ۶ نفر در بیمارستان‌ها بستری اند و ۲۶ نفر نیز نمونه گیری سرپایی شدند.

مهدی زاده افزود: از این تعداد بیمار، ۱۷ مورد در قاین، ۶ مورد در بیرجند، ۴ مورد در طبس، شهرستان‌های درمیان و زیرکوه هر کدام دو مورد و یک مورد در فردوس شناسایی شد.

وی گفت: شهرستان‌های نهبندان، سربیشه، سرایان، بشرویه و خوسف در شبانه روز گذشته مورد جدیدی از بیماری گزارش نکردند.

مهدی زاده با بیان اینکه هم اکنون ۱۶۲ بیمار با علائم بیماری حاد تنفسی در بیمارستان‌های استان بستری هستند گفت: از این تعداد ۳۱ نفر مبتلا قطعی بیماری کرونا و ۷ نفر از مبتلایان کرونا در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند.

تحقق توسعه، با جذب سرمایه های مردمی و افزایش ریسک پذیر/۲-۳

استاندار خراسان جنوبی، توسعه همه جانبه استان را در گرو جذب سرمایه های مردمی، ترویج تفکر توسعه ای و افزایش قدرت ریسک پذیری در سرمایه گذاری مردم عنوان کرد.

ملانوری در نشست کمیسیون هماهنگی بانک های استان گفت: بانک هاتحقق توسعه همه جانبه، با جذب سرمایه های مردمی و افزایش قدرت ریسک پذیر باید بر اساس دولت محلی، برای جذب منابع و در خصوص صرفه و صلاح منطقه، به نیابت از مردم اقدام کنند، زیرا هنوز ممکن است در برخی از مردم تفکر توسعه ای شکل نگرفته باشد .
وی افزود: در کنار ترویج تفکر توسعه ای، قدرت ریسک پذیری در سرمایه گذاری برای تولید نیز باید در مردم افزایش پیدا کند.
استاندار، امانت داری را از شاخصه های اصلی بانک ها برشمرد و گفت: امروزه منابع در اختیار بانک ها نه تنها در بنگاه های تولیدی، بلکه در بخش های کشاورزی، مسکن، آب ، برق، گاز و… هزینه می شود که نقش بسزایی در توسعه هر منطقه دارد.
ملانوری به پر رونق بودن سیستم بانکی در خراسان جنوبی اشاره کرد و افزود: توسعه زمانی محقق می شود که سرمایه های بانکی در مسیر تولید قرار گیرند.
وی با اشاره به شکل گیری ستاد خاوران در استان گفت: هدف ما از راه اندازی این ستاد، بهره گیری از سرمایه های بخش خصوصی برای توسعه متوازن، همه جانبه و پایدار استان است.
استاندار خراسان جنوبی به قابلیت های متنوع استان در بحث سرمایه گذاری اشاره کرد و افزود: خراسان جنوبی از استعدادهای سرشاری در بخش های مرز، کشاورزی، گردشگری، معادن و… برخوردار است.
ملانوری از کسب رتبه برتر خراسان جنوبی در کشور در اعطای تسهیلات بانکی به واحدهای آسیب دیده از کرونا خبر داد و گفت: با هم افزایی بانک ها، در زمینه حمایت از واحدهای آسیب دیده از کرونا، به درستی عمل شد، و نتیجه آن کسب رتبه برتر استان در کشور بود.
وی از کمیسیون هماهنگی بانک ها خواست، در جلساتی جداگانه با نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی و همچنین دستگاه های نظارتی درخصوص طرح ها، چالش های پیش روی آنها و… به بحث و تبادل نظر بپردازند.

تجلیل از ۲۱ برگزیده در اختتامیه جشنواره ملی لبیک عشاق/۲-۳

۲۱ برگزیده در اختتامیه جشنواره ملی لبیک عشاق در خراسان جنوبی تجلیلی شدند.

به گزارش خبرگزاری صدا م سیما این جشنواره برای بزرگداشت چهلمین سالگرد دفاع مقدس برگزار و دانشجویان دانشگاه پیام نور از سراسر کشور در این جشنواره شرکت کردند.
نماینده، ولی فقیه در استان درمراسم اختتامیه این جشنواره که به صورت ویدئو کنفرانس برای دانشجویان سایر نقاط کشور برگزار شد تاکید کرد: نشر ارزش‌های والای اسلام عشق حقیقی نیاز دارد و جشنواره لبیک عشاق امیدوار کننده است و تا عشق نباشد دفاع و شهادت معنا پیدا نمی‌کند.
آیت الله عبادی گفت: شهدای ما و جبهه مقاومت ما بوده که امروز کوه آمریکا ذوب شده و و نسل آینده باید ادامه دهنده راه شهدا و جبهه مقاومت باشند.
نماینده، ولی فقیه با بیان اینکه در دانشگاه لازم است چند پایان نامه در خصوص خوی وحشیانه حکومت‌های غرب کار شود افزود: کشتار، زورگویی، انحراف مردم، از بین بردن ایمان و دیانت، فرهنگ غرب و لیبرال دموکراسی غرب در سراسر دنیا مردم را آزار می‌دهند و لازم است دانشجویان در این باره تحقیق کرده و ارائه دهند.
رئیس دانشگاه پیام نور بیرجند هم در خصوص این جشنواره گفت: این جشنواره با مشارکت اداره کل حفظ آثار نشر ارزش‌های دفاع مقدس در ۲ بخش ادبی و هنری و با محور ویژه رشادت سردار دل‌ها برگزار شد.
زنگویی زاده افزود: ٨٠٠ اثر در ١۵ محور به این جشنواره ارسال شد که در قالب کتاب صوتی، کتاب کودک، روایتگری، شعر، مقاله، خاطره، موسیقی، فیلم کوتاه، پوستر، عکس، نقاشی، خوشنویسی، انیمیشن وموسن گرافیک بوده است.
وی نقش دفاع مقدس در تداوم آرمان‌های انقلاب، دفاع مقدس و مقاومت اسلامی بین المللی، دفاع مقدس و جنگ نرم، دفاع مقدس و مدافعان سلامت، دفاع مقدس و خانواده معظم شهدا و جانبازان را  ۵ محور جانبی این جشنواره برشمرد.

اختصاص ۶.۵ میلیارد تومان به تأمین زیرساخت‌های شهرک صنعتی نهبندان/۲

۶.۵ میلیارد تومان برای تأمین زیرساخت‌های شهرک صنعتی نهبندان، به ویژه دو طرح تولید اکسید منیزیم و کنسانتره آهن اختصاص یافت.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان گفت: این اعتبار برای تکمیل زیرساخت‌های آب و برق شهرک صنعتی نهبندان وبه ویژه تأمین امکانات زیربنایی مورد نیاز دو طرح بزرگ صنعتی شامل تولید اکسید منیزیم و تولید کنسانتره آهن اختصاص یافته است.
پارسا افزود: طرح تولید اکسید منیزیم که شامل تولید منیزیت کلسینه شده با ظرفیت ۴۶ هزار تن در سال است با سرمایه گذاری ۷۵ میلیارد تومانی در حال ساخت است.
وی گفت: همچنین طرح تولید کنسانتره آهن با ظرفیت ۶۰۰ هزار تن در سال با سرمایه گذاری ۴۷ میلیارد تومانی ساخته می‌شود.
با بهره برداری از این طرح‌ها زمینه اشتغال مستقیم ۲۰۰ نفر در شهرستان نهبندان فراهم می‌شود.
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان افزود: استراتژی توسعه‌ی صنعتی نهبندان بر مبنای استقرار صنایع پایین دستی بخش معدن مطابق با سند توسعه‌ی استان طراحی شده است که ایجاد صنایع معدنی نقش مهمی در اقتصاد پایدار منطقه، جلوگیری از خام فروشی معادن، تکمیل زنجیره تولید و ایجاد ارزش افزوده ایفا می‌کند.

شهرک صنعتی نهبندان با مساحت ۲۲۵ هکتار در ۵ کیلومتری این شهرستان واقع شده که تا کنون ۲۶ طرح صنعتی در آن مستقر شده است.

 

 

 

 

«بَنَمرود» میزبان کاروان سلامت هلال احمر/۲

کاروان سلامت هلال احمر با حضور در روستای بنمرود زیرکوه ۵۴ بیمار را ویزیت کردند.

رئیس جمعیت هلال احمر زیرکوه گفت: در دومین روز از دهه مبارک فجر، روستای «بَنَمرود» از توابع بخش زهان میزبان کاروان سلامت هلال احمر شد.

محمدعلی عابدینی از ویزیت رایگان ۵۴ بیمار در این کاروان خبر داد و افزود: ارائه خدمات دارویی رایگان به ارزش ۱۰ میلیون ریال  از دیگر فعالیت‌های کاروان در این روستا بود.

وی ارائه خدمات سلامت محور به اقشار نیازمند جامعه را از اهداف این اعزام‌ها دانست و گفت: همچنین فعالیت این تیم‌ها در مناطق محروم باعث ارتقاء سطح سلامت روستاییان و تزریق روحیه امید به آن‌ها می‌شود.

برپایی نمایشگاه ” بیرجند در قاب عکس انقلاب”/۲

نمایشگاه ” بیرجند در قاب عکس انقلاب” در سومین روز از دهه فجر در بیرجند گشایش یافت.

در این نمایشگاه ۳۵ قطعه عکس سیاه و سفید مربوط به دوران انقلاب اسلامی، از حضور اقشار مختلف مردم در راهپیمایی‌های آن دوران، شادی مردم از ورود امام خمینی (ره) ، مراسم تشییع شهدای ۷ بهمن در بیرجند و همچنین تصاویر شهدای انقلاب شهرستان‌های بیرجند و قاین در معرض دید عموم قرار گرفته است.

علاقمندان می‌توانند با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی از این نمایشگاه در ساعات ۸ تا ۱۲ در نگارخانه شهرداری بیرجند تا پایان دهه فجر، بازدید کنند.

 

 

بهره برداری از ۴طرح کشاورزی، خدماتی و تولیدی در شهرستان فردوس/۲

۴ طرح کشاورزی، خدماتی و تولیدی در شهرستان فردوس در سومین روز از دهه فجر به بهره برداری رسید.

برای اجرای این طرح‌ ها ۶ میلیارد و ۷۸۳میلیون تومان هزینه شد.

تبدیل یک دستگاه آبنما به پل لوله ایی ده دهانه در مسیر تردد شش روستای بخش مرکزی شهرستان فردوس، دهکده گردشگری پلوند و منطقه حفاظت شده مظفریه که در زمان بارندگی باعث انسداد جاده می‌شد، اولین طرح افتتاح شده امروز در این شهرستان بود.

افتتاح اقامتگاه بوم‌ گردی در روستای کجه در بخش مرکزی شهرستان فردوس با استفاده از تسهیلات صندوق کار آفرینی امید، پروژه آبیاری کم فشار با ۳ هزار و ۲۱۸ متر لوله گذاری د ر روستای چاهنو با وسعت ۶۰ هکتار و بهره مندی ۱۵۰ کشاورز و بهره برداری از ۶ پروژه برق رسانی در بخش مرکزی شهرستان فردوس برای تامین برق مسکن روستا‌های کجه و چاهنو از دیگر طرح‌های افتتاح شده امروز در شهرستان فردوس است.

رقابت نماینده استان در مرحله سوم لیگ برتر هندبال مردان کشور/۷

رقابت های نماینده خراسان جنوبی در مرحله سوم لیگ برتر هندبال مردان کشور از فردا آغاز می شود.

تیم هندبال زغال سنگ طبس در مرحله سوم دور برگشت لیگ برتر هندبال مردان کشور که از روز سه شنبه ۱۴ بهمن در سالن سردار شهید حاج قاسم سلیمانی واقع در مجموعه ورزشی انقلاب تهران آغاز خواهد شد، حضور دارد.

اولین بازی این تیم فردا ساعت ۱۸:۴۵ در مقابل تیم هندبال ذوب آهن اصفهان خواهد بود.

بر اساس برنامه مسابقات که از سوی فدراسیون هندبال کشور اعلام شده است، تیم هندبال زغال سنگ طبس در روزهای ۱۷، ۱۹ و ۲۱ بهمن ماه به مصاف تیم های نیروی زمینی شهید شاملی کازرون، پاس ناجا قم و  پرسپولیس بهبهان خواهد رفت.

 

 

 

 

“زال سپیدموی” خراسان جنوبی به جشنواره نمایش عروسکی تهران – مبارک راه یافت/۳-۷

"زال سپیدموی" خراسان جنوبی به جشنواره نمایش عروسکی تهران - مبارک راه یافت
معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی از راه یابی نمایش “زال سپیدموی” به کارگردانی و نویسندگی حسین عباس زاده به هجدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران – مبارک خبر داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی ، سید علی زمزم با بیان این خبر ، عنوان کرد: هیات انتخاب بخش نمایش‌های صحنه‌ای بزرگسال این جشنواره، متشکل از مریم اقبالی، محمد اعلمی و محمدرضا علی اکبری، ۱۱ نمایش را برای شرکت در این بخش انتخاب کردند.

وی به راه یابی نمایش “زال سپیدموی” در کنار ۱۰ اثر دیگر، اشاره کرد و افزود: حسین عباس زاده، این هنرمند بیرجندی سابقه حضور در فستیوال های مختلف کشوری تئاتر بخصوص در حوزه عروسکی و کودک و نوجوان را در سطح ملی و بین المللی دارد.

شایان ذکر است جشنواره مبارک معتبرترین جشنواره عروسکی هنرهای نمایشی در ایران است.

نمایش “زال سپیدموی” اثری روایتی است نثر و نظم گونه از تولد زال و زندگی با سیمرغ و … که در سیر روایت از موسیقی مقامی و آیین های خراسان جنوبی برای تصویر سازی بهره گرفته است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نرخ ولادت در استان خراسان جنوبی ۵ درصد کاهش یافت/۲-۳

 

نرخ ولادت در استان خراسان جنوبی 5 درصد کاهش یافت

مدیرکل ثبت احوال خراسان جنوبی از کاهش ۵ درصدی ولادت‌ها در ۱۰ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد و گفت: در این مدت ۱۲ هزار و ۴۹۱ واقعه ولادت در استان به ثبت رسیده است.

علیرضا مهرآور اظهار داشت: در ۱۰ ماهه امسال ولادت‌ها در خراسان جنوبی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۵ درصد کاهش دارد و در این مدت ۱۲ هزار و ۴۹۱ واقعه ولادت در استان به ثبت رسید که از این تعداد ۶ هزار و ۱۹ مورد دختر بوده است.

وی با بیان اینکه در این مدت بیشترین فراوانی نام در گروه دختران متعلق به نام‌های فاطمه، فاطمه زهرا و زینب بوده است افزود: تاکنون تعداد ۱۹۹ هزار و ۴۶ نفر به نام مبارک حضرت زهرا (س) و القاب آن حضرت در خراسان جنوبی مزین و نامگذاری شده است.

مدیرکل ثبت احوال خراسان جنوبی با اشاره به ظرفیت بالای پایگاه اطلاعات جمعیتی کشور افزود: یکی از نیازهای ارائه آمار دقیق جمعیت دسترسی به مبحث مهاجرت بوده که لازمه آن ثبت آدرس جدید محل سکونت پس از جابجایی در سامانه سازمان ثبت احوال کشور است که این اقدام بدون هزینه و رایگان است.

مهرآور گفت: به دست آوردن نرخ مطلق جمعیت پایه برنامه‌ریزی در موضوعات شهرستانی و استانی بوده و این مهم در گرو ثبت کدپستی جدید در سامانه یاد شده است و خواستار اعلام دقیق و کامل وقایع ولادت و وفات توسط شبکه‌های بهداشت و درمان و دهیاری‌ها در مهلت قانونی به ثبت احوال هستیم.

 

 

 

 

آئین و مراسم جشن سده در خراسان جنوبی برگزار می‌شود/۳-۷

 

آئین و مراسم جشن سده در خراسان جنوبی برگزار می‌شود

مدیرکل میراث فرهنگی خراسان جنوبی از پاسداشت و برگزاری آئین و مراسم جشن سده در استان خبر داد و گفت: این آئین به شماره ۸۰۸ سال ۹۱ در فهرست آثار معنوی کشور به ثبت رسیده است.

 حسن رمضانی صبح امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت:  آئین و مراسم جشن سده هر ساله در شب‌های ۱۰ تا ۱۲ بهمن ماه برگزار می‌شود و مردم با برافروختن آتش، حلقه‌هایی از آتش درست می‌کنند و به دور سرشان می‌چرخانند و این شب را به جشن و پایکوبی می‌گذرانند.

 مدیرکل میراث فرهنگی خراسان جنوبی افزود: مردم در این شب‌ها به خانه بزرگان فامیل رفته و صاحب‌خانه از آنها با شیرینی و آجیل و میوه‌های خشک شده و دست‌ساز بانوان پذیرایی می‌کند و با خواندن داستان‌های قدیمی و کتاب‌های شاهنامه و حافظ شب را سپری می‌کنند.

وی گفت: بچه‌ها به درب خانه‌ها می‌روند و با خواندن اشعار محلی صاحب‌خانه را معطل ساخته و صاحب خانه با شیرینی و آجیل از آنها پذیرایی می‌کند و براین باور هستند که با برگزاری این مراسم و برافروختن آتش سده سال خوبی خواهند داشت.

رمضانی یادآور شد: این آئین و مراسم به شماره ۸۰۸ در تاریخ چهارم بهمن ماه ۱۳۹۱ در فهرست آثار معنوی کشور به ثبت رسیده است.

 

 

 

پیام رئیس دانشگاه بیرجند به مناسبت ولادت حضرت زهرا(س) و روز زن

دکتر احمد خامسان رئیس دانشگاه، طی پیامی روز ولادت حضرت فاطمه زهرا(س) و روز زن را به همه اعضای خانواده دانشگاه بیرجند بویژه بانوان گرامی تبریک گفت.
پیام رئیس دانشگاه بیرجند به مناسبت ولادت حضرت زهرا(س) و روز زن

 بسمه تعالی
بانوان محترم دانشگاهی
میلاد فرخنده و با سعادت اسوه تمام عیار مکارم اخلاق و قله رفیع فضائل صدیقه کبری،حضرت فاطمه زهرا(سلام الله علیها) و هفته ی بزرگداشت مقام زن و روز مادر را به شما همکاران گرامی و خانواده های محترمتان تبریک عرض نموده وسلامت ودوام توفیق همه بانوان دانشگاهی اعم از استاد، کارمند و دانشجو، را به برکت نام مقدس حضرت مرضیه طاهره (س) از پیشگاه خداوند سبحان آرزو می نمایم.
امروز در تیرگی دنیای مادی که معنویت گمشده بشر و راهیابی انسان به سر منزل مقصود امری بس دشوار شده، توجه به شعاع نورانی حق و حقیقت که در آینه وجود اهل بیت (ع) و در رأس آنها وجود مقدس حضرت زهرا(س) پرتو انداخته و به جامعه انسانی رسیده، راهی مطمئن برای نیل به رستگاری است.
توجه به شخصیت نورانی حضرت فاطمه (س) که حجت خدا بر ائمه معصومین(ع) بوده نه فقط برای زنان ما، که برای همه آحاد مرد و زن مسلمان و بلکه هر انسان جویای حقیقت سرمایه ارزشمندی است که قادر است انسان و انسانیت را از غبار اوهام و انحرافات رهایی بخشد و او را به سر منزل مقصود رهنمون گردد.
بی تردید انتخاب میلادحضرت فاطمه (س) به عنوان روز زن ، تکریم و بزرگداشت و احترام نسبت به زن و مادر است.
امید است در پناه حضرت حق همواره پیروز و سلامت و سرافراز باشید.

دکتر احمد خامسان
رئیس دانشگاه بیرجند

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*