اخباربیرجند / ساخت ۲۴ هزار متر مربع فضای آموزشی خراسان جنوبی در یک سال

افزایش ۵ برابری مصرف اینترنت در خراسان جنوبی

میزان پیک مصرف اینترنت مردم خراسان جنوبی با شیوع بیماری کرونا، ۵ برابر افزایش داشته است.

 مدیرعامل شرکت مخابرات منطقه استان در نشست خبری گفت: تا اسفند پارسال، میزان پیک مصرف اینترنت در استان حداکثر ۳/۸ گیگابایت بر ثانیه بود که با شیوع کرونا این میزان به ۱۹ گیگابایت بر ثانیه رسید.

آذری نصرآباد با اشاره به اتصال هزار واحد آموزشی به سیستم اینترنت پرسرعت افزود: از این تعداد ۴۲۹ مورد در روستا‌ها و بقیه در نقاط شهری بوده است.

وی گفت: تمام مدارسی که امکانات فنی در آن فراهم بوده و قابلیت اتصال به اینترنت را داشته اند، به امکانات اینترنتی مجهز شدند.

مدیر عامل شرکت مخابرات منطقه خراسان جنوبی همچنین از بهره مندی ۵۱ درصد جمعیت روستایی خراسان جنوبی از اینترنت پرسرعت خبر داد و گفت:همچنین ۹۶ درصد روستائیان از تلفن ثابت و ۹۰ درصد از خدمات تلفن همراه بهره‌مند هستند.

 

آذری نصرآباد در خصوص اجرای طرح فیبر نوری هم گفت: در سه شهرستان بیرجند، فردوس و قاین و ۲۵ کیلومتر  از شهر اسدیه به طبس مسینا اجرا شده است.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی

عمل به اسلام راهکار حل مشکلات امروز

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی گفت: اگر به دستورهای اسلام و آرمان‌های انقلاب اسلامی عمل کنیم هیچ مشکلی نداریم.

آیت الله عبادی در این دیدار ضمن تبریک ایام الله دهه فجر انقلاب اسلامی و ولادت حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها)، گفت: امروز دوران پر فتنه‌ای است، اما همان گونه که فتنه‌های زیادی وجود دارد، فرصت بسیار خوبی نیز فراهم شده است تا فتنه‌ها را پاسخ داد.

وی افزود: در طول تاریخ استکبار برای اینکه مردم را در جهان به استضعاف بکشانند و بر مردم مسلط شوند، بین آن‌ها اختلاف می‌اندازد و ادیان متعددی اختراع می‌کند.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با گرامیداشت دهه فجر گفت: وقت صرف کردن به اینکه انگلیس یا ترامپ و بایدن چه می‌گوید بیهوده است و با وجود رهبر فرزانه انقلاب اسلامی دیگر دنبال شبه رفتن معنا ندارد.

آیت الله عبادی خدمتگزاری به خلق را بهترین عبادت بر شمرد و افزود: بالاترین خدمت رسانی خدمت، کار فرهنگی است و هر کس گره‌ای از مردم بگشاید و لبخندی بر دل انسان‌های غمدیده بنشاند بالاترین عبادت را داشته است.

وی گفت: در سراسر جهان مردم کشور‌های مختلف شعارعدالت خواهی سر می‌دهند، امروز دنیا آماده می‌شود که حرف انقلاب اسلامی را به زبان خودشان فریاد زند.

ساخت ۲۴ هزار متر مربع فضای آموزشی خراسان جنوبی در یک سال

ساخت ۲۴ هزار متر مربع فضای آموزشی خراسان جنوبی در یک سال

ساخت مدرسه در خراسان جنوبی با توجه به کمبود کلاس درس استاندارد در این استان همچنان ادامه دارد و فقط در یک سال گذشته ۲۴ هزار متر مربع به فضاهای آموزشی استان اضافه شده است.

به گزارش ایرنا با وجود اینکه خراسان جنوبی همچنان نیازمند توسعه و دستیابی به میانگین کشوری در برخی حوزه‌ها است اما در سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی به ویژه در ۱۶ سال بعد از تاسیس این استان، روند جهشی را در ایجاد و تقویت زیرساخت‌ها به خود دیده و مدرسه‌سازی یکی از این موارد است.

افزایش جمعیت، خشکسالی متوالی، مهاجرت به شهرها به ویژه مرکز استان، پهناور بودن خراسان جنوبی و پراکندگی جمعیت در کنار محدودیت‌های اعتباری، خدمات‌رسانی را دشوار و پرهزینه کرده اما هیچ‌گاه متوقف نکرده است و هر روز خبری از تکمیل یا کلنگ‌زنی مدرسه‌ای در خراسان جنوبی به گوش می‌رسد.

شهر بیرجند بیشترین کمبود کلاس درس مقاوم و استاندارد را در استان خراسان جنوبی دارد و علت اصلی آن مهاجرپذیری مرکز استان و افزایش جمعیت طی سالیان گذشته عنوان شده است.

در سال‌های اخیر مدرسه‌سازی و تامین فضای آموزشی مورد نیاز در مرکز استان با جدیت دنبال شده و ادارات کل آموزش و پرورش و نوسازی مدارس با همراهی خیرین مدرسه‌ساز و راه‌اندازی پویش‌های مختلف همچون «آجر به آجر» و «من مادرم، بچه‌های ایران فرزند من» اقدامات قابل توجهی را انجام دادند که ساخت و تکمیل مجتمع آموزشی حیات طیبه (سردار شهید سلیمانی) در شهر بیرجند با ۴۵ کلاس درس برای همه مقاطع تحصیلی از مهمترین آنها است.

ساخت مدرسه در اقصی نقاط استان خراسان جنوبی با همت سازمان نوسازی مدارس و کمک خیرین و در قالب پروژه‌های مشارکتی ادامه دارد به طوری که خشت‌گذاری نخستین مدرسه استان خراسان جنوبی در پویش “آجر به آجر” دی امسال در روستای عشایری پده بید بخش دستگردان شهرستان طبس انجام شد.

این دبستان دو کلاسه اولین مدرسه استان است که در طرح آجر به آجر احداث می‌شود و برای احداث آن ۴۰۰ میلیون تومان از محل هدایای ۱۲ هزار و ۶۰۰ نفر از هم استانی‌های شرکت کننده در این طرح هزینه می‌شود.

ساخت ۲۷ فضای آموزشی در یک سال

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: از دهه فجر ۹۸ تا دهه فجر ۹۹ بیش از ۲۷ فضای آموزشی با ۲۳ مدرسه و ۱۵۷ کلاس درس در ۱۲ منطقه آموزشی استان احداث شده است.

محمدعلی واقعی افزود: ۸۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان برای اجرای و تکمیل این تعداد طرح هزینه شده و با افتتاح آنها ۲۲ هزار و ۵۹۷ متر مربع به فضاهای آموزشی استان خراسان جنوبی اضافه شده است.

وی اظهار داشت: از این تعداد فضای آموزشی، ۱۴ مورد شهری و ۹ مورد روستایی است؛ علاوه بر این یک هزار و ۳۷۵ متر مربع فضای جانبی از قبیل ایمن‌سازی مدارس، ورزشی، عمرانی، پرورشی و زیرساختی در مدارس به ارزش چهار میلیارد و ۹۹۵ میلیون تومان احداث شده است.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی بهره‌برداری از مجتمع سردار شهید حاج قاسم سلیمانی، مدرسه ۱۲ کلاسه امام هادی (ع)، مدرسه قلم، مدرسه فرهنگ و مجتمع حیات طیبه شهرستان قاینات را از مهمترین پروژه‌های دهه فجر امسال ذکر کرد.

وی افزود: کلاس‌های درس استاندارد جایگزین کلاس‌های کانکسی بالای ۱۰ دانش‌آموز نیز حدود ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و تا مهر ۱۴۰۰ تمامی کلاس‌های کانکسی خراسان‌ جنوبی حذف می‌شود.

واقعی گفت: در حال حاضر ۲۲۲ طرح آموزشی در استان با ۶۲۷ کلاس درس و زیربنای ۹۵ هزار متر مربع در دست اجرا است که برای تکمیل و تجهیز نیازمند ۲۳۰ میلیارد تومان اعتبار است.

وی افزود: کمبود ۷۶۵ کلاس درس در خراسان جنوبی موضوع قابل توجهی است که امیدواریم با استفاده از توان دولت و جذب بیش از پیش خیرین این نیاز رفع شود.

دبیر شورای آموزش و پرورش خراسان جنوبی اظهار داشت: مهاجرت بی‌رویه به مرکز استان باعث شده که ۶۰۰ کلاس درس فقط در بیرجند و چهار شهرک اقماری آن شامل دستگرد، حاجی‌آباد، امیرآباد و چهکند کمبود داشته باشیم که قابل توجه است.

وی گفت: در مساکن مهر شهرستان‌ها هم ۱۶۵ کلاس درس مورد نیاز است که این وضعیت در مهرشهر بیرجند مقداری جدی‌تر است.

واقعی با بیان اینکه ۴۰ درصد از مدارس استان نیازمند مقاوم‌سازی هستند تصریح کرد: ۱۶ درصد مدارس نیاز به تخریب دارد که امیدواریم در کنار تلاش‌های خوبی که برای مدرسه سازی در سال‌های اخیر صورت گرفته به این موضوع هم نگاه ویژه‌ای شود.

وی افزود: اداره کل نوسازی مدارس خراسان جنوبی تمام تلاش خود را برای تامین فضای آموزشی استاندارد انجام داده که امیدواریم با توجه بیشتر خیرین به این بخش بتوان برخی کمبودها را جبران کرد.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: ۳۸ مدرسه در مرکز استان و ۲ مدرسه در قاین به صورت دونوبت فعالیت می‌کنند.

جذب بیش از ۹۸ میلیارد تومان اعتبار ملی 

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان جنوبی گفت: از ابتدای امسال تاکنون بیش از ۹۸ میلیارد تومان اعتبار ملی را جذب کردیم که ۹۳ میلیارد تومان تخصیص یافته و ‌بقیه هم با تحویل قیر رایگان ۱۰۰ درصد تخصیص می‌یابد.

محمود چاوشان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: اما در بخش اعتبارات استانی برای تامین کلاس‌های درس نیازمند توجه بیشتری هستیم.

وی اظهار داشت: در بخش اعتبارات ملی طی سه سال گذشته رشد خوبی داشتیم اما افزایش اعتبارات استانی مطلوب نبوده است در حالی که توقع داشتیم اگر ۴۴ درصد رشد در اعتبارات ملی داشتیم همین رشد در اعتبار استانی هم باشد.

وی درباره اعتبارات خیرین گفت: رشد قابل توجهی را در این بخش با وجود شرایط کرونا شاهد بودیم و سال ۹۸ از ۲۸ میلیارد تومان اعتبار تعهد شده ۷۰ درصد محقق شد اما در تعهدات سال جاری بیش از ۴۵ میلیارد تومان تعهدات بوده و ۳۲ میلیارد تومان تاکنون تحقق یافته است.

مدیرکل نوسازی مدارس خراسان جنوبی افزود: خراسان جنوبی در پویش‌های “آجر به آجر” و “من مادرم، بچه‌های ایران فرزند من” حایز رتبه کشوری است؛ یک مدرسه طرح آجر به آجر در استان آماده بهره‌برداری است و یک مدرسه دیگر هم در دست اقدام است.

وی گفت: بیش از ۱۶ هزار خیراندیش در پویش من مادرم داشتیم در حالی که هدف‌گذاری سازمان نوسازی مدارس برای خیراندیشان ۱۵ هزار نفر بوده و افزایش می‌یابد.

۱۵۷ کلاس درس تحویل می‌شود

چاوشان بیان کرد: ۲۷ پروژه آموزشی در این استان با ۱۵۷ کلاس درس همزمان با دهه فجر امسال به طور رسمی افتتاح می‌شود.

وی افزود: ۱۵۰ کلاس درس از کلاس‌های آماده بهره‌برداری، مشارکتی و خیرساز است که حدود ۸۵ میلیارد تومان اعتبار برای ساخت آنها هزینه شده است.

وی گفت: این پروژه‌ها دارای ۶۴ میلیارد تومان اعتبار ملی، یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان اعتبار استانی و بقیه کمک خیرین بوده که در ۲۴ هزار متر مربع زیربنا ساخته شده است.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان جنوبی بهره‌برداری از مجتمع حیات طیبه (سردار شهید حاج قاسم سلیمانی) را از مهمترین پروژه‌های آماده بهره‌برداری در مرکز استان عنوان کرد و گفت: این پروژه به عنوان بزرگترین پروژه آموزشی شرق کشور تا پایان امسال با حضور وزیر آموزش و پرورش به طور رسمی افتتاح خواهد شد.

وی از ۲۲۲ پروژه عمرانی در دست اجرا خبر داد و افزود: ۶۲۷ کلاس درس در این پروژه‌ها مد نظر است که ۶۰۹ مورد مشارکتی است.

وی تصریح کرد: هزینه مورد نیاز برای اجرای این پروژه‌ها ۲۳۰ میلیارد تومان است که نیازمند کمک اعتباری هستیم.

چاوشان اظهار داشت: حدود سه هزار آموزشگاه با ۱۰ هزار کلاس درس و ۱۷۶ هزار دانش‌آموز در استان خراسان جنوبی داریم که میانگین سرانه آموزشی ما ۶.۷ است هرچند تا میانگین استاندارد کشوری که ۸.۳ درصد است فاصله وجود دارد در حالی که باید وضعیت پراکندگی جمعیت استان را هم در نظر داشت.

وی با بیان اینکه ۴۰ درصد کلاس‌های درس استان مستحکم است افزود: ۴۸ درصد کلاس‌ها در حال استحکام‌سازی و ۱۴ درصد تخریبی هستند.

وی گفت: ۳۵ مدرسه در شهرستان بیرجند و پنج مدرسه در قاینات به صورت دونوبت اداره می‌شوند که ۲۰ هزار دانش‌آموز را پوشش می‌دهند.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان جنوبی افزود: ۱۰ سایت مسکن مهر داریم که ۱۹۰ کلاس درس فقط در مساکن مهر بیرجند کسری فضای آموزشی وجود دارد و برای هر کلاس درس ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار نیاز است.

وی با بیان اینکه ۱۱۳ کلاس درس در سایر شهرستان‌های استان نیاز است تصریح کرد: در زمینه گرمایش استاندارد نیز هزار و ۶۷ کلاس درس باقیمانده‌ است که تا مهر سال آینده به همراه جشن پایان مدارس کانکسی بالای ۱۰ نفر در استان به بهره‌برداری خواهد رسید.

 

 

 

 

 

جوانان در تیررس کرونای جهش یافته

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: کرونای جهش یافته علاوه بر گروه سنی بالا، در گروه سنی زیر ۲۰ سال هم در حال افزایش است.

دکتر مهدی زاده با بیان اینکه همه در معرض خطر تغییرات کرونای جهش یافته هستند افزود: آمار درگیری افراد جوان به کرونای جهش یافته در خراسان جنوبی در مقایسه با قبل، به ۲ برابر افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه موارد بستری در استان با شیب ملایم در حال کاهش است افزود: متاسفانه میزان مرگ و میر با یک شیب ملایم در حال افزایش است و این موضوع به دلیل دیر مراجعه کردن افراد است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه از ۲۲ تا ۲۸ دی امسال، ۱۱۶ بازدید از ادارات استان انجام شده است گفت: در این بازدیدها، درصد رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی توسط مراجعین ۹۷ و کارکنان ۹۲ درصد ارزیابی شد.

دکتر مهدی زاده به بازدید از ۲ هزار و ۶۱۰ صنف نیز در این مدت اشاره کرد و افزود: ۹۵ درصد از کسبه، فاصله گذاری اجتماعی را رعایت و ۹۴.۵ درصد از مراجعین هم از ماسک استفاده کردند.

وی با اشاره به اینکه ۳۲ مرکز نمونه گیری تست کرونا در استان وجود دارد گفت: در مدارس استان هم باتوجه به بازگشایی، ۹۰ درصد دستورالعمل‌های بهداشتی در ۱۸ آیتم رعایت می‌شود.

راهیابی زال سپید به جشنواره نمایش عروسکی تهران – مبارک

نمایش “زال سپیدموی” خراسان جنوبی به هجدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران – مبارک راه یافت.

معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گفت: هیات انتخاب بخش نمایش‌های صحنه‌ای بزرگسال این جشنواره، ۱۱نمایش را برای شرکت در این بخش انتخاب کردند.

 

علی زمزم افزود: نمایش “زال سپیدموی” به کارگردانی حسین عباس زاده یکی از آثار راه یافته است که روایتی نثر و نظم گونه از تولد زال و زندگی با سیمرغ و … دارد و در سیر روایت از موسیقی مقامی و آیین‌های خراسان جنوبی برای تصویر سازی بهره گرفته است.

جشنواره مبارک معتبرترین جشنواره عروسکی هنر‌های نمایشی در ایران است.

 

حسین عباس زاده هنر‌مند بیرجندی، سابقه حضور در فستیوال‌های مختلف کشوری تئاتر بخصوص در حوزه عروسکی و کودک و نوجوان در سطح ملی و بین المللی را دارد.

 

 

مهمترین تالاب‌های پویای شرق کشور در خراسان جنوبی

تالاب کجی نمکزار نهبندان و تالاب خور خوسف، مهمترین تالاب‌های پویای شرق کشورند که در خراسان جنوبی، مناظر چشم نوازی را خلق می‌کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان‌جنوبی گفت: در این استان ۲۴ پهنه آبی وجود دارد که در این پهنه‌ها پایش و سرشماری پرندگان آبزی انجام می‌شود.
اکبری مهمترین تالاب‌های استان را تالاب کجی نمکزار نهبندان و تالاب خور در شهرستان خوسف عنوان کرد و افزود: این تالاب‌ها مهمترین تالاب‌های پویای شرق کشور هستند که ارزش بالایی دارند و هر ساله در فصول سرد سال پذیرای پرندگان مهاجرند.
وی گفت: علاوه بر این تالاب ها، سد‌ها و رودخانه‌های فصلی، مانند رودخانه فرخی شهرستان قاین، در استان وجود دارند که دارای پهنه‌های تالابی با کارکرد خوب هستند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان‌جنوبی همچنین از برگزاری مراسم روز جهانی تالاب در محل تالاب کجی نمکزار نهبندان خبر داد و افزود: این مراسم با شعار پیوند ناگسستنی آب تالاب و زندگی، در حاشیه تالاب کجی نمکزار نهبندان ویژه کودکان برگزار شد.اکبری گفت: در این برنامه آموزشی، کارشناسان حفاظت محیط زیست در خصوص اهمیت تالاب، ارزش‌ها و کارکرد‌های آن، وظیفه ما در قبال حفظ تالاب، و عوامل تخریب آن مطالبی ارائه کردند.

شوکت آباد دیگر آباد نیست/ قفل کرونا بر درب عمارت

شوکت آباد دیگر آباد نیست/ قفل کرونا بر درب عمارت

 اگرچه با ورود سرمایه گذار بخش خصوصی گام هایی برای بازسازی باغ شوکت آباد برداشته شده اما بنا به گفته شهروندان مانند گذشته آباد نیست و زیر آفتاب بی توجهی ها رنگ باخته است.

به گزارش مهر خراسان جنوبی دارای آثار قدیمی و باستانی زیادی بوده که هر کدام از پیشینیان تاریخ به یادگار مانده است.

برخی از این آثار و بناها در حالی در غربت و تنهایی به‌سر می‌برند که می‌توان با واگذاری آنها به بخش خصوصی متخصص، قفل‌های چندین ساله شأن را باز کرد.

مجموعه تاریخی شوکت‌آباد یکی از آثار برجسته باستانی در خراسان جنوبی بوده که در فاصله پنج کیلومتری شرق شهر بیرجند در مسیر جاده بیرجند-زاهدان واقع شده‌است.

این باغ با مساحت حدود ۸.۵ هکتار در ۱۰ کیلومتری شرق بیرجند چشم نوازی می‌کند. هر چند بنا به گفته ریش سفیدان، عمارت شوکت آباد مانند گذشته آباد نیست و شکوه و عظمتش زیر آفتاب نامهربانی‌ها رنگ باخته است اما هنوز هم به عنوان هویت تاریخی بیرجند از رهگذران دلربایی می‌کند.

اهالی معتقدند، باغ شوکت آباد در دیر زمانی نه چندان دور همچون بهشتی گمشده در زمین نگاه هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کرد که طی سال‌های ۸۷ و ۸۹ در لابه لای برخی بی توجهی‌ها، قامت سبز درختانش خشک و چهره بهاری این عمارت خزان شد.

اگرچه آغاز عملیات ترمیم بنا و سپردن باغ شوکت آباد به دستان بخش خصوصی از گام‌های ویژه متولیان برای مرهم گذاری زخم چندین ساله این عمارت بود که در دو سال پیش رقم خورد اما باز هم دست کرونا بر درب باغ قفلی یک ساله زده و دوستداران این عمارت را از تماشای تاریخ محروم ساخته است.

شاید هم کرونا فرصتی برای متولیان باشد تا بتوانند از شرایط پیش رو برای مرمت و بازسازی باغ استفاده کنند.

شوکت دیگر آباد نیست

یکی از شهروندان در گفت و گو با مهر با اشاره با باغ تاریخی شوکت آباد بیرجند بیان کرد: این باغ در گذشته حال و هوایی دیگر داشت ولی اکنون غبار گرفته و به بهشتی خشک شده تبدیل شده است.

محمد علی عبدی که بنا به گفته خودش از چهارسالگی ساکن شوکت آباد است، افزود: در برهه‌ای از زمان ورود به باغ را ممنوع کرده بودند و باغ مانند بیابان شده بود.

وی ادامه داد: طی سال‌های اخیر با ورود یک سرمایه گذار روحی تازه در باغ دمیده شده و عملیات بازسازی انجام می‌شود.

یکی دیگر از شهروندان در گفت و گو با مهر بیان کرد: در گذشته باغ مانند یک بهشت و مسیر باغ از درخت‌های زردآلو پر بود.

وی با بیان اینکه در سال ۸۷ و ۸۹ درخت‌های باغ کم کم خشک می‌شد، افزود: همچنین گویی آفت به جان درختان افتاد و باعث خزان این باغ شد.

فرصت کرونایی برای ترمیم باغ

یکی دیگر از شهروندان در گفت‌وگو با مهر با بیان اینکه قدمت باغ شوکت‌آباد به دوران قاجار می‌رسد، اظهار کرد: بر اساس تاریخ، ساخت بنا در دوران حکمرانی امیر اسماعیل خان به اتمام رسیده است.

رضا شعبانی با بیان اینکه این باغ در گذشته بسیار آباد بود، افزود: در دهه ۸۰، درختان باغ رو به خشک شدن بوده و گویی به فراموشی سپرده شده بود.

وی با اشاره به ورود سرمایه گذار در باغ شوکت آباد بیان کرد: مسئولان باید از کرونا به عنوان یک فرصت نگاه کرده و از آن در راستای بازسازی و مرمت بناهای تاریخی استفاده کنند.

شعبانی با بیان اینکه آثار تاریخی سرمایه‌های استان بوده که باید حفظ و حراست شوند، گفت: در حال حاضر آثار تاریخی زیادی در استان فراموش و در گذر زمان به مخروبه تبدیل می‌شوند.

عوائد موقوفه جوابگوی هزینه‌های بازسازی نیست

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی هم در گفت و گو با مهر بیان کرد: باغ و عمارت شوکت آباد به صورت شش‌دانگ وقف و متعلق به دو موقوفه شیخ محمد هادی و امیر اسماعیل خان است.

حجت‌الاسلام پرویز بخشی پور ادامه داد: این مجموعه شامل محوطه‌های باغ با درختان کاج بسیار بلند و قدیمی، فضاهای سبز، باغچه‌های درختان گل و گیاه، استخرهای آب و محوطه بوده که فضایی دلنشین و مطبوع دارد.

وی با بیان اینکه تالار عمارت با سقف گنبدی بلند و دارای سالن‌های جانبی پذیرایی است، افزود: این اتاق‌ها به وسیله درب‌های میانی به یکدیگر متصل شده است.

حجت‌الاسلام بخشی پور اظهار کرد: اتاق‌های مسکونی خدمه، حمام اختصاصی بزرگ، مطبخ و آشپزخانه، نگهبانی و سرایداری، اصطبل اسبان و چهارپایان از دیگر بخش‌های باغ است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی با بیان اینکه قسمت‌هایی از عمارت مخروبه و بلااستفاده بوده و نیازمند مرمت و بازسازی است، گفت: عوائد موقوفه جوابگوی هزینه‌های بازسازی نیست.

ورود سرمایه گذار به باغ

حجت‌الاسلام بخشی پور بیان کرد: با توجه به هزینه‌های بالای نگهداری مطلوب از مجموعه و به منظور احیا و بهره‌وری بهتر، از ظرفیت‌های بخش خصوصی استفاده شده است.

وی ادامه داد: پس از چندین نوبت فراخوان جذب سرمایه گذار، نهایتاً در سال ۱۳۹۶ قرارداد اجاره به شرط سرمایه گذاری با سرمایه گذار بخش خصوصی تنظیم و مجموعه در اختیار وی قرار گرفت.

حجت‌الاسلام بخشی پور با بیان اینکه سرمایه گذار نسبت به مرمت، بازسازی و ایجاد مستحدثات جدید زیر نظر میراث فرهنگی و اوقاف اقدام کرده است، افزود: تاکنون اقدامات مطلوبی از سوی سرمایه گذار در باغ انجام شده است.

وی بیان کرد: دو ساختمان پذیرایی با استفاده از سازه خرپایی با قابلیت جابجایی در دو بخش آقایان و بانوان در ضلع جنوب مجموعه به مساحت هزار و ۲۰۰ مترمربع احداث شده است.

حجت‌الاسلام بخشی پور احداث ساختمان سرویس بهداشتی با استفاده از مصالح بنایی و نمای کاه گلی مورد تأیید میراث فرهنگی، محوطه سازی و هره چینی در کف با آجر سنتی ضلع شرقی مجموعه و بازسازی و مرمت دیوار با مصالح بنایی و اندود کاه گل را از دیگر اقدامات انجام شده دانست.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی بیان کرد بازگشایی مسیر ورودی و محوطه سازی، بازسازی و مرمت حدود ۲۰ باب اتاق واقع در ضلع جنوب مجموعه و بازسازی و مرمت حمام از دیگر اقدامات انجام شده است.

قفل کرونا بر درب عمارت

وی احیای خاک و کاشت بیش از ۱۰ گونه درختچه و گل زینتی در مسیر ورودی باغ تا عمارت را از دیگر اقدامات انجام شده دانست و گفت: اخذ مجوز واگذاری تأسیسات زیربنایی شامل انشعابات آب و برق و گاز، تجهیز و راه اندازی آشپزخانه و متل هم از اقدامات انجام شده است.

حجت‌الاسلام بخشی پور با بیان اینکه مجموعه عمارت در اواخر سال ۱۳۹۸ به بهره برداری رسید، افزود: پس از گذشت یک ماه بهره برداری مجموعه، با توجه به شیوع ویروس کرونا و اعلام ستاد ملی مبارزه با کرونا، مجموعه تعطیل شد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی ادامه داد: پس از گذشت یک سال از تعطیلی باغ، هنوز مجوز بازگشایی و انجام فعالیت صادر نشده است.

وی ادامه داد: همچنین در حال حاضر فعالیت سرمایه گذار در مجموعه عمارت و باغ در حال انجام است.

نظارت میراث بر باغ

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی در گفت و گو با مهر بیان کرد: در حال حاضر سرمایه گذار بخش خصوصی در راستای مرمت باغ فعالیت می‌کند.

حسن رمضانی با بیان اینکه مالکیت باغ شوکت آباد اوقاف است، اظهار کرد: این عمارت توسط اوقاف به سرمایه گذار واگذار شده و مجوز ایجاد اقامت گاه هم توسط میراث فرهنگی صادر شده است.

وی با بیان اینکه میراث فرهنگی بر مرمت و استفاده از مصالح، نظارت می‌کند، افزود: این باغ یکی از آثار تاریخی مهم استان بوده که همواره مورد استقبال گردشگران بوده است.

رمضانی در پاسخ به سوالی مبنی بر گلایه مردم از خشک شدن درختان باغ در اثر ورود آفت بیان کرد: مسئولان همواره بر باغ و وضعیت درختان نظارت دارند.

وی با بیان اینکه به دنبال خشکسالی‌های چند ساله، برخی آفت ها به همه جای استان پا گذاشته‌اند، گفت: باغ شوکت آباد هم بخشی از استان بوده و آفت ورود کرده اما مورد غیر قابل کنترلی برای خشک شدن درختان نداریم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی ادامه داد: مؤسسه کشاورزی اوقاف و ناظر میراث فرهنگی بر باغ نظارت و مشکلات موجود را بررسی می‌کنند.

آنچه مسلم است توسعه گردشگری در یک منطقه علاوه بر توجه به میراث‌های ارزشمند تاریخی، نیازمند تأمین زیرساخت‌ها است. هرچند کرونا نگاه علاقه مندان را از شوکت آباد محروم کرده اما می‌تواند فرصتی مناسب برای آباد کردن و پیچاندن رایحه روح بخش تاریخ در فضای این عمارت باشد که نیازمند توجه و حمایت ویژه‌تری از سوی مسئولان است.

 

 

 

 

 

۲۴۰ کیلومتر شبکه آب آشامیدنی در خراسان جنوبی احداث شد

۲۴۰ کیلومتر شبکه آب آشامیدنی در خراسان جنوبی احداث شد

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی گفت: اصلاح و بازسازی و توسعه شبکه آب آشامیدنی در استان به طول ۲۴۰ کیلومتر و با اعتبار هزینه شده ۳۴۰ میلیارد ریال از پروژه‌های قابل افتتاح در دهه فجر است.

حسین امامی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: دهه فجر امسال ۶ طرح شاخص آب و فاضلاب استان با سرمایه‌گذاری ۷۲۸ میلیارد و ۸۶۰ میلیون ریال افتتاح یا عملیات اجرایی آنها آغاز می‌شود.

وی از مقاوم‌سازی و اصلاح خط انتقال آب شهر دیهوک خبر داد و گفت: همچنین برای اصلاح و بهسازی ایستگاه‌های پمپاژ، اصلاح و توسعه چهار کیلومتر شبکه توزیع خط انتقال آب شهر دیهوک شامل احداث ۶ باب حوضچه شیرآلات و بهسازی و مرمت سه باب ایستگاه پمپاژ شهر دیهوک ۱۱ میلیارد و ۳۶۰ میلیون ریال اعتبار هزینه شده و سه هزار نفر از مزایای آن برخوردار می‌شوند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی با اشاره به آغاز بهره‌برداری از شبکه جمع‌آوری و خط انتقال فاضلاب قاین (مسکن مهر غدیر) افزود: برای این طرح شامل اجرای حدود ۱۱ کیلومتر شبکه جمع‌آوری، کلکتور و خط انتقال فاضلاب در اقطار ۲۰۰ تا ۸۵۰ میلیمتر با جمعیت برخوردار چهار هزار نفر، ۹۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال اعتبار هزینه شده است.

وی بیان کرد: عملیات اجرایی حدود ۱۵ کیلومتر شبکه جمع‌آوری فاضلاب شهر بیرجند نیز با هزینه‌کرد ۱۰۵ میلیارد ریال و جمعیت برخوردار ۱۵ هزار نفر در دهه فجر آغاز می‌شود.

امامی از آغاز عملیات اجرایی احداث سایت مخزن هزار متر مکعبی و خط انتقال آب شهر مرزی گزیک خبر داد و گفت: این پروژه شامل عملیات احداث یک باب مخزن هزار نیمه مدفون، اجرای خطوط آبرسانی به طول ۲ کیلومتر، اجرای تاسیسات برقی ساختمان و احداث تاسیسات گندزدایی است.

وی ادامه داد: با اجرای این پروژه با پیش بینی اعتبار ۸۵ میلیارد ریال و با احداث حوضچه‌های ورودی و خروجی و نصب شیرآلات کنترلی سه هزار و ۶۰۰ نفر نفر از مزایای این طرح برخوردار می‌شوند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی، سایت مخازن پنج هزار متر مکعبی شهر قاین (زون b) را از دیگر پروژه‌های دهه فجر امسال عنوان کرد و گفت: عملیات لوله‌گذاری به طول ۳۳۰ متر و حجم حوضچه‌های شیرآلات ورودی و خروجی به میزان ۲۸۸ متر مکعب برای این پروژه انجام شده است.

وی با بیان اینکه ۹۰ میلیارد ریال برای این پروژه هزینه شده است افزود: ۲۲۳ تن میلگرد در اجرای پروژه مصرف و هفت هزار و ۲۰۰ مترمکعب خاکبرداری انجام شده است که ۲۵ هزار نفر از این طرح برخوردار می‌شود.

امامی اظهار داشت: با افتتاح یا آغاز عملیات اجرایی طرح‌های حوزه آب و فاضلاب استان خراسان جنوبی در دهه فجر بیش از ۵۰ هزار و ۶۰۰ نفر از خدمات آنها بهره‌مند می‌شوند.

 

 

۶ میلیارد تومان اعتبار برای ساخت زورخانه بین‌المللی بیرجند تخصیص یافت

۶ میلیارد تومان اعتبار برای ساخت زورخانه بین‌المللی بیرجند تخصیص یافت

 مدیرکل ورزش و جوانان خراسان جنوبی از ابلاغ موافقت‌نامه ۶ میلیارد تومان اعتبار برای ساخت زورخانه بین‌المللی بیرجند خبر داد و گفت: پیش‌بینی می‌شود این طرح سال ۱۴۰۱ به اتمام برسد.

حسن عزیزی افزود: موافقت‌نامه احداث زورخانه بین‌المللی مرکز استان با همکاری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان و مبلغ شروع ۲ میلیارد تومان و مبلغ کل ۶ میلیارد تومان به استان ابلاغ شده است.

وی بیان کرد: با پیگیری انجام شده مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان پیش‌بینی اولیه احداث این طرح با افزایش چهار برابری به ۲ میلیارد تومان افزایش یافت و سقف پیش‌بینی این پروژه ۶ میلیارد تومان است.

مدیرکل ورزش و جوانان خراسان جنوبی اظهار داشت: مهر امسال عملیات اجرایی زورخانه بین‌المللی بیرجند به زمین خورد و این طرح ورزشی در زمینی به مساحت ۸۰۰ مترمربع در منطقه مهرشهر بیرجند احداث می‌شود.

وی با بیان اینکه ۵۰۰ نفر ورزشکار ثبت سامانه فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای کشور هستند گفت: ورزش زورخانه‌ای، نگین رشته‌های ورزشی در خراسان جنوبی است و افتخارت زیادی در این رشته کسب شده که امیدواریم این ورزش بیش از قبل بدرخشد.

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*