سرمقاله / مدیریت بحران ، نه مهار بحران…!!! محمدراعی فرد

 

بحران جهانی کرونا آنچنان در هم تنیده و چون کلاف سردرگم میماند که تصور رهایی ازاین بلای نابودگر در کوتاه مدت امری تقریبا محال بنظر می رسد.
تمامی متخصصین واقعی وپژوهشگران جهانی در زمینه اپیدمیولوژی و ویروس شناسی براین باورند که برای دستیابی به پادتن و داروی موثر نابودی این ویروس به شرطی که جهشی دیگرنداشته باشد بین یکسال تا ۱۸ماه خواهدبود ، لذا هرگونه ادعایی مبنی بر کشف داروی جدید برعلیه کووید ۱۹ ویا ادعای ضعیف شدن آن با گرمای تابستان نه تنها صحت ندارد که نوعی بازی خطرناک با افکارعمومی است…!!
تقریبا در دو ماراتن بوجود آمده بین تمامی کشورها ازیکسو و ویروس کرونا ، این ویروس است که چندقدم ازسایرین جلوتر می تازد و بقیه تابعی از او هستند.
انفعال دولتها درمقابل کووید۱۹ دامن تمامی کشورها را در برگرفت وآنان را به اشتباهی سخت درافکند ، درکشور مانیز طبق شواهد وقراین موجود از اوایل بهمن ردپای این موجود دیده شد اما کسی نه متوجه شد ونه آن را جدی گرفت ، همان روشی که تمامی دنیا به آن درآمیختند ، واین بهترین زمان وشرایط را برای تکثیر وابتلا و سیرتصاعدی این ویروس بوجودآورد.
واینگونه شد که تمامی داشته های جهان در زمینه علمی وتسلیحاتی واقتصادی و فرهنگی پنبه اش زده شد و بادکنک پرازباد غرور بشر هزاره سوم با اشاره ویروس کرونا ترکید …!!
تمامی تمهیداتی که درکشورمان برای مبارزه بااین ویروس مرگبار وکشنده در سطوح بالا ومیانی وتحتانی هرم مدیریتی قدرتی اش چیده شد را مردم باید اجرا میکردند که کم هم نگذاشتند اما تا به چه زمانی میتوان آنان را در حصر خانگی نگاهداشت وبابسته هایی بسیارارزان قیمت وسرگرم کننده برای همکاری اقناع شان کرد ؟!!
قشر بزرگی از مردمی را که دچار تنشهای مالی و به دوراز حداقلهایی برای زنده ماندن هستندرا نمیشود با خواهش ومن بمیرم وتوبمیری و تشرزدن وبگیر وببند محبوس کرد ، آنان را نمیتوان گرسنه نگاه داشت ، لذا پس از چندی از زیر سقف نمور خانه هایشان کم کم به بیرون میخزند که خزیدند ، مایی که هیچگونه سیستم مدیریتی کامل وقاطع وبرنامه مدار وبا کمترین امکانات مالی دچار سردرگمی محض شدیم و درطی چهار دهه نتوانستیم منابع عظیم مالی منبعث از فروش نفت را برای چنین شرایطی ذخیره سازی کنیم که به خانه مان روا باشد اینک تنها راه آن مدیریت بحران است نه مهار بحران ..!!
گفتند مسافرتهای نوروزی ممنوع اما نشد ، گفتند پیک بیماری را رد کرده ایم اما نشد ، گفتند فاصله گذاری اجتماعی اما بادرصد قابل ملاحظه ای بازهم نشد ، گفتند فاصله گذاری هوشمند اما میدانیم که نمیشود چرا که دچار نقصان سیستمهای نظارتی سالم وتجلی فرهنگ عامه هستیم ، دور نخواهدبود که امواج نابودگر اپیدمی کرونا دوباره جامعه مان را در خواهد نوردید وشاهد فروپاشی احتمالی نظام سلامت و بهداشت خواهیم بود…!!
دوره حرف وشعارو به زیر توپ کشیدن به سر آمده ، بلایی که دنیارا دارد در خود می خورد وذوب میکند به تمامی حکومتها و سیستمهای مدیریتی فهماند که برای حاکمیت نیازمند طرحی نو و سیستمهایی فراتراز آنی که میبینیم هستند و درابتدای شروع به کار هزاره سوم نیازمند تولد ورنسانسی دیگر هستند ، قلدری و سرکوب و حبس وداغ ودرفش وموشک و … ابزار کهنه و فرسوده ای بودندوهستند که مجازی بودن آن را کووید ۱۹به اثبات رساند…!!!

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*