اخبار علمی

سبک زندگی سالم برای کاهش ریسک زوال عقل

سازمان بهداشت جهانی در گزارش اخیر خود دستورالعمل های جدیدی را برای کاهش ریسک زوال عقل توصیه کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، طبق گزارش جدید سازمان بهداشت جهانی، سبک زندگی سالم شامل ورزش منظم، رژیم غذایی سالم و متعادل، اجتناب از استعمال سیگار، پرهیز از مصرف مشروبات الکلی و کنترل وزن، و تمارین شناختی برای افراد مسن و مشارکت اجتماعی به کاهش ریسک زوال عقل کمک می‌کند.

همچنین سازمان بهداشت جهانی بر کنترل درست شاخص‌های سلامت با افزایش سن نظیر اضافه وزن و چاقی در میانسالی، فشارخون بالا، دیابت، چربی خون، افسردگی و کاهش شنوایی تاکید دارد.

زوال عقل بیماری ناشی از زوال عملکرد شناختی است که بر حافظه، تفکر، جهت یابی، درک مطلب، محاسبات، توانایی یادگیری، و زبان تأثیر می‌گذارد. زوال عقل ناشی از انواع بیماری‌ها و آسیب‌های تأثیرگذار بر مغز نظیر آلزایمر یا سکته مغزی است.

طبق آمار سازمان بهداشت جهانی، زوال عقل به سرعت در جمعیت جهان رو به افزایش است. حدود ۵۰ میلیون نفر در جهان مبتلا به زوال عقل هستند که حدود ۶۰ درصد آنها در کشورهای کم درآمد و دارای درآمد متوسط زندگی می‌کنند.

پیش بینی می‌شود تا سال ۲۰۳۰ جمعیت مبتلا به زوال عقل به ۸۲ میلیون نفر و تا سال ۲۰۵۰ به ۱۵۲ میلیون نفر برسد.

باوجودیکه افزایش سن فاکتور پرخطر شناخته شده در زوال شناختی است، اما زوال عقل پیامد طبیعی یا غیرقابل اجتناب افزایش سن نیست و با تغییر در سبک زندگی می‌توان از آن پیشگیری کرد.

 

 

 

اخبار کوتاه علمی 

تأثیر ترکیب موجود در کلم بروکلی در درمان سرطان پروستات

تحقیقات جدید نشان می‌دهد ترکیب موجود در کلم بروکلی و سایر انواع کلم‌ها به درمان سرطان کمک می‌کند.

تأثیر سن بالا پدر بر سلامت مادر باردار و نوزادش

به گفته محققان، مردانی که در سن بالا قصد پدرشدن دارند سلامت همسر و فرزندشان را در معرض خطر قرار می‌دهند.

مکمل روغن ماهی از قلب در مقابل آلودگی هوا محافظت می‌کند

محققان چینی دریافتند مصرف روغن ماهی می‌تواند از سلامت قلب در مقابل قرارگیری در معرض PM2.5، شاخص اصلی آلودگی هوا، محافظت کند.

تأثیر مصرف مغزیجات آجیلی در دوره بارداری بر مغز کودک

طبق نتایج یک مطالعه جدید، زنانی که در دوره بارداری مغزیجات آجیلی مصرف می‌کنند تقویت مغزی کودک شأن بهتر است.

برداشتن آپاندیسیت ریسک بیماری پارکینسون را افزایش می‌دهد

طبق نتایج تحقیق جدید، برداشتن آپاندیسیت ممکن است ریسک ابتلاء به بیماری پارکینسون را افزایش دهد.

 

 

 

مواد افزودنی آدامس عامل افزایش ابتلا به سرطان روده

مطالعات نشان می دهد مصرف مواد خوراکی حاوی افزودنی E۱۷۱ بر میکروب های روده و همچنین التهاب روده تاثیر می گذارد.

به گزارش خبرنگار مهر، محققان هشدار می‌دهند مواد افزودنی خوراکی که معمولاً به عنوان عامل سفیدکننده در محصولاتی نظیر آدامس و مایونز استفاده می‌شوند می‌توانند منجر به بیماری التهاب روده و سرطان کلورکتال (راست روده) شوند.

در این مطالعه، محققان تأثیرات ماده افزودنی E۱۷۱ (نانوذرات تیتانیوم دی اکسید) را بر سلامت بر روی موش‌ها بررسی کردند. این ماده افزودنی معمولاً به میزان بالا در مواد خوراکی و برخی داروها به عنوان ماده سفیدکننده استفاده می‌شود.

محققان دانشگاه سیدنی دریافتند مصرف موادغذایی حاوی E۱۷۱ بر میکروبیوم های روده تأثیر دارد و می‌تواند موجب بروز بیماری‌های نظیر التهاب روده و سرطان کلورکتال شود.

«ووسیچ کرزانووسکی»، عضو تیم تحقیق، در این باره می‌گوید: «به خوبی اثبات شده است که این ترکیب رژیمی بر فیزیولوژی و سلامت تأثیر دارد.»

وی در ادامه می‌افزاید: «یافته های مطالعه ما نشان می‌دهد که مصرف مواد خوراکی حاوی افزودنی E۱۷۱ بر میکروبیومهای روده و همچنین التهاب روده تأثیر گذاشته و می‌تواند منجر به بیماری‌های التهابی روده و سرطان کلورکتال شود.»

 

 

فواید روغن آفتابگردان در تقویت سیستم ایمنی و درمان آکنه

روغن آفتابگردان در مقایسه با سایر روغن های گیاهی حاوی میزان بیشتری ویتامین E بوده و سرشار از چربی های سالم اُمگا۶ است که آن را تبدیل به سالم ترین گزینه در بین روغن ها می نماید.

به گزارش خبرنگار مهر، از آنجائیکه این روغن دارای نقطه دود بالایی است، به عنوان روغن سرخ کردنی استفاده می‌شود. این روغن دارای فواید زیادی برای سلامت است که در ادامه به برخی از آنها اشاره می‌شود.

درمان آکنه: روغن آفتابگردان سرشار از ویتامین E بوده که به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی شناخته می‌شود. از اینرومی‌تواند اکسایش رادیکالی را که نقش مهمی در شیوع آکنه دارد درمان کند.

مرطوب کننده پوست: این روغن حاوی ویتامین‌های A و E بوده که به فرآیند بازسازی سلول‌های آسیب دیده پوست کمک می‌کند. همچنین از آنجائیکه این روغن سبک و غیرچرب است بدون مسدودکردن منافذ پوست جذب می‌شود.

کمک به هضم غذا: روغن پخت و پز نقش مهمی در بروز مشکلات گوارشی دارد. تمایل به استفاده از روغن آفتابگردان به دلیل جذب آسان آن در دستگاه گوارش است. همچنین خاصیت ملین بودن آن به دوری از یبوست کمک می‌کند.

تقویت کننده انرژی: معمولاً بعد از خوردن غذاهای چرب، احساس خستگی و کسلی می‌کنید. اما روغن آفتابگردان با تحریک به آزادشدن گلیکوژن در جریان خون می‌تواند موجب افزایش انرژی شود.

پیشگیری از ریزش مو: روغن آفتابگردان حاوی GLA (گاما آلفا لینولنیک اسید) است که به پیشگیری از ریزش مو کمک می‌کند. بعلاوه موجب درخشش موها هم می‌شود.

تقویت سیستم ایمنی: خواص آنتی اکسیدانی آن موجب تقویت غشاء سلولی شده و در نتیجه، ورود باکتری‌ها و ویروس‌ها را به بدن دشوار می‌سازد.

 

 

 

 

غذاهایی که نباید سحری خورد/ افطار و شام یکی شود

یک متخصص طب سنتی با تاکید بر اهمیت وعده سحری، غذاهایی که مناسب این وعده نیست را تشریح کرد.

رضا منتظر، متخصص طب سنتی، درباره این که در وعده سحری غذای پخته شده یا کبابی بهتر است یا غذای حاضری، بهخبرنگار مهر، گفت: مهم نیست غذای وعده سحر پختنی یا حاضری باشد اما حجم غذا آن قدر زیاد نباشد که بعد احساس عطش مفرط بکنید.

وی تصریح کرد: غذایی که در وعده سحری استفاده می‌کنید خیلی تند و شور یا حتی خیلی شیرین نباشد زیرا باعث عطش در طول روز می‌شود. همچنین در وعده سحر غذاهایی که به اصطلاح آب می‌کشد مثل ماهی و کباب یا غذاهایی که سیر و پیاز زیاد دارد مناسب نیست.

منتظر در پاسخ به اینکه آیا غذاهای پلویی برای سحر مناسب هستند یا نه، گفت: بهتر است که در وعده سحر بیشتر نان استفاده شود و برنج را برای وعده افطار بگذارید.

این متخصص طب سنتی تاکید کرد: سحری وعده مهمی است و حتماً باید مصرف شود. گذشته از این که ساعات سحر از نظر معنوی حال خوبی را برای روزه‌دار ایجاد می‌کند از نظر پزشکی هم در این روزهای طولانی خوب نیست که شام بخوریم و تا افطار فردا شب چیزی نخوریم. وعده سحری حتماً باید خورده شود و در روایت هم آمده ولو حتی چند عدد خرما باشد و آب و این طور نباشد که بخوابیم تا صبح و سحری را استفاده نکنیم.

منتظر ادامه داد: از سوی دیگر نکته مهم درباره شام این است که در روزه‌های طولانی مثل این فصل تاکید ما بر این است که افطار و شام یکی باشد. این طور نباشد که افطار مصرف کنید و یک ساعت بعد شام بخورید. یکی از دلایل پرخوری و سو هاضمه در ماه مبارک فاصله انداختن بین افطاری و شام است.

وی یادآور شد: الان افطار حدود ساعت هشت و نیم می‌شود و بعد می‌خواهید ساعت ۱۰ شب غذا بخورید که همین منجر به مشکل و سو هاضمه می‌شود. تاکید ما این است که بعد از خوردن غذا نباید خوابید و بعد همین باعث می‌شود هنگام سحر سیر باشید و سحری نتوانید بخورید. یک چرخه غلطی راه می‌افتد که به خاطر این فاصله انداختن ایجاد می‌شود.

این متخصص طب سنتی تاکید کرد: اگر الان زمستان بود و اذان ساعت ۵ بعد از ظهر بود شاید منطقی بود که افطار بخورید و بعد شام اما الان اصلاً توصیه نمی‌شود و تاکید می‌کنیم که به هیچ عنوان بین افطار و شام فاصله نیاندازند و این دو وعده را یکجا کنند.

منتظر در پایان تصریح کرد: سحری برای بدن نیاز است و این عادت را اگر کم هم هست باید در بدن ایجاد بکنید و اگر شما فقط شام بخورید تا افطار بعدی بیست ساعت هیچ چیز به بدن نرسیده و سحری برای قوت بدن و برای این که شما فعالیت روزانه طبیعی داشته باشید لازم است ولو این که مقدارش کم باشد.

 

 

 

تاثیر مصرف سبزیجات در پیشگیری از دیابت و چاقی

مطالعات جدید نشان می دهد ماده ای به نام نیترات که در سبزیجات پهن برگ مانند اسفناج، کاهو و کرفس موجود است، می تواند به سلامت قلب کمک کند و خطر ابتلا به چاقی و دیابت را کاهش دهد.

به گزارش خبرنگار مهر، محققان دانشگاه کمبریج به این نتیجه رسیدند که خوردن سبزیجات سبز غنی از نیترات، خطر تولید هورمون اریتروپویتین که از کبد و کلیه‌ها ترشح می‌شود را کاهش می‌دهد.

این هورمون تعداد گلبول‌های قرمز خون را در بدن تنظیم می‌کند. هنگامی که بدن مبتلا به بیماری قلبی عضلانی می‌گردد، دچار کمبود اکسیژن می‌شود. اریتروپویتین با افزایش تولید گلبول‌های قرمز خون، این کمبود اکسیژن را جبران می‌کند. با این حال، بالا رفتن تعداد گلبول‌های قرمز خون باعث غلیظ شدن خون می‌گردد. در چنین شرایطی اعضای بدن و بافت‌ها ممکن است دچار کمبود شدید اکسیژن شوند و به دلیل اینکه خون بسیار غلیظ شده و از مویرگ‌ها به آسانی رد نمی‌شود اکسیژن کافی دریافت نمی‌کنند.

براساس یافته‌های این مطالعات، مصرف سبزیجات غنی از نیترات می‌تواند خون را رقیق کرده و تعداد گلبول‌های قرمز خون تولید شده را کاهش دهد که تأثیر بسیار مهمی بر روی سلامت دارد. مصرف این سبزیجات می‌تواند از ایجاد لخته خون در رگ‌ها، سکته یا حملات قلبی جلوگیری کند.

نیترات همچنین می‌تواند با تبدیل کردن چربی‌های “بد” به چربی‌های “خوب” از دیابت و چاقی جلوگیری کند. در این فرایند، سلول‌های سفید دارای چربی بد، به سلول‌هایی که چربی خوب دارند تبدیل می‌شوند.

 

 

دانشمندان:رشد جنین در رحم مصنوعی ظرف یک دهه آینده ممکن می شود

تهران – ایرنا – دانشمندان غربی ادعا می کنند که تا ده سال آینده قادر خواهند بود برای رشد جنین انسان از تکنولوژی بالای رحم های مصنوعی، استفاده کنند.

به گزارش روز جمعه روزنامه انگلیسی مترو، پزشکان بیمارستان اطفال فیلادلفیا برای آزمایش رشد جنین انسان در رحم های مصنوعی طی دو سال آینده، با اداره غذا و داروی آمریکا وارد مذاکره شده اند.
کارلو بولتی از پزشکان دانشگاه ییل آمریکا سال گذشته در گفتگو با مجله Vice گفته بود که در صورت موفقیت آمیز بودن آزمایش های بالینی، رحم های مصنوعی در عرض ده سال آماده استفاده خواهند بود.
هرچند طرفداران چنین طرحی آن را به نفع مادر و نوزاد تلقی می کنند اما زاد و ولد ماشینی چالش های اخلاقی بی شماری را به همراه دارد. دانشمندان غربی سال هاست که رویای دخالت در خلقت خداوند را در سر دارند؛ هراز گاهی مدعی کشف راهی برای مقابله با پیری و مرگ می شوند و این بار نیز بحث از پرورش جنین های انسانی در آزمایشگاه و به طور ماشینی به میان آورده اند. این که چقدر می توان روی عملی شدن این ایده حساب کرد روشن نیست اما به هرروی چنین چیزی با از بین بردن پیوند میان مادر و نوزاد، اندک پیوندهای معنوی و اخلاقی باقی مانده در انسان مدرن را نیز از هم خواهد گسست.

 

 

 

تشخیص آلزایمر ۳۰ سال قبل از بروز علائم اولیه

تهران – ایرنا – محققان دانشگاه جان هاپکینز موفق به شناسایی نشانگرهای زیستی (بیومارکر) شده‌اند که قادر به تشخیص آلزایمر ۳۰ سال قبل از بروز علائم اختلال شناختی است.

بسیاری از روش‌های درمانی آلزایمر هنگام بروز علائم و پیشرفت بیماری کارساز نیستند، ولی چنانچه این بیماری سال‌ها قبل از بروز علائم اولیه تشخیص و درمان موثر اتخاذ شود، می‌توان از انحطاط سیستم عصبی جلوگیری کرد و شاهد بهبود قابل ملاحظه‌ای بود.
در حال حاضر چارچوب تشخیصی موثری برای پیش بینی بیماری وجود ندارد و آزمایش خون، پت اسکن، آزمون‌های چشم و آزمایش‌های بویایی می‌تواند کاهش عملکرد شناختی را در مراحل اولیه تشخیص دهند. محققان همواره به دنبال نشانگرهای زیستی مورد تایید برای پیش‌بینی و تشخیص بیماری بوده اند تا بتوانند بیماری را سال‌ها قبل از بروز علائم اولیه تشخیص دهد.
محققان دانشگاه جان هاپکینز اطلاعات پزشکی مربوط به ۲۹۰ داوطلب پر خطر را به مدت ۲۰ سال مورد بررسی قرار دادند. این افراد هر ساله تحت آزمون‌های شناختی، اسکن مغزی و آزمایش مایع مغزی نخاعی قرار گرفتند. از میان این افراد ۸۱ نفر با علائم آلزایمر یا اختلال شناختی ضعیف تشخیص داده شدند و تمام آزمایش‌های پزشکی و شناختی آنان مورد بررسی مجدد قرار گرفت.
بررسی تصاویر MRI‌ نشان داد سه تا ۹ سال قبل از بروز هر گونه علائم اولیه اختلال شناختی، حجم بخشی از مغز به نام لوب گیجگاهی کاهش می‌یابد. بخشی از مهمترین مسئولیت‌های این بخش درک زبانی، ذخیره اطلاعات جدید و پردازش اطلاعات حواس شنوایی و بویایی است.
آنچه در این مطالعات جالب‌تر بود، نشانگرهای زیستی موجود در مایع مغزی نخاعی بود. این مطالعه نشان می‌دهد میزان نوعی پروتئین به نام پروتئین تاو که از دلایل عمده آلزایمر است، در مایع مغزی نخاعی افزایش می‌یابد. این نشانگر زیستی حدود ۳۰ سال قبل از بروز هرگونه اختلال شناختی قابل تشخیص و شناسایی است. پروتئین‌های دیگری به نام بتا آمیلوئید و فسفریلیت تاو نیز ۱۰ تا ۱۵ سال قبل از بروز علائم قابل شناسایی است.
با بررسی این علایم می‌توان بیماری را سال‌ها قبل پیش‌بینی کرد و راهکارهای درمانی موثری را به کار برد.
طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت اکنون آلزایمر مهمترین دلیل از کار افتادگی سالمندان در سراسر جهان است.

 

 

 

 

روز جهانی فشارخون؛

فشارخون بالا، بیماری کشنده و خاموش

تهران- ایرنا- بسیج ملی کنترل فشارخون از ۲۷ اردیبهشت همزمان با روز جهانی فشارخون با شعار «فشارخون: بدانیم و اقدام کنیم» در سراسر کشور اجرایی می شود تا همگان با توجه به اینکه این بیماری قاتل خاموش، کشنده و بی سرو صدا است، آن را جدی بگیریم.

به گزارش روز جمعه خبرنگار حوزه سلامت ایرنا، هم اکنون ۱۵ میلیون نفر در کشور فشار خون بالا دارند که ۲۰ درصد کنترل شده و ۸۰ درصد دیگر حتی از بیماری خود خبر ندارند.
فشار خون یکی از علائم اصلی حیات است؛ هنگامی که سرخرگ‌های بزرگ، قابلیت ارتجاع و استحکام طبیعی خود را از دست می دهند و عروق کوچک نیز باریکتر می شوند، فشار خون بالا می‌رود و هیچ علامتی ندارد.
فشارخون‌ به طور طبیعی‌ بر اثر استرس و فعالیت بدنی بالا می‌رود، اما فردی‌ که‌ دچار بیماری‌ فشارخون هستند، در‌ هنگام‌ استراحت‌ نیز فشار خونشان‌ بالاتر از حد طبیعی‌ است.
سکته مغزی، حمله قلبی، نارسایی احتقانی قلب و ورم‌ ریه، نارسایی‌ کلیه و آسیب چشمی و مشکل بینایی از عوارض اصلی فشار خون بالا هستند.

* یک نفر از هر چهار نفر مبتلا به فشارخون بالا
احمد رازی متخصص قلب و عروق در این زمینه به خبرنگار ایرنا می گوید: فشار خون بالا در افراد مسن بسیار شایع است، تقریبا حدود یک نفر از هر چهار نفر از فشار خون بالا رنج می برند.
وی با بیان اینکه فشارخون بالا در مردان جوان شایعتر است، ادامه می دهد: این بیماری در سنین بالاتر در زنان بیشتر از مردان دیده می‌شود و با افزایش سن خطر ابتلا افزایش می‌یابد.
این پزشک اظهار می دارد: بسیاری از افراد سال‌ها مبتلا به فشار خون بالا هستند بدون اینکه از بیماری خود مطلع باشند، کنترل، خودمراقبتی و درمان به موقع می‌تواند در پیشگیری از عوارض این بیماری بسیار تاثیرگذار باشد.

* دستگاه فشارسنج داشته باشید
رازی تصریح می کند: بهترین راه برای پی بردن به مقدار فشارخون، اندازه‌گیری منظم آن با دستگاه فشارسنج است. مقدار فشارخون باید در چند نوبت و در موقعیت‌های جداگانه، در طول یک دوره زمانی مشخص اندازه گیری شود. اگر فشارخون به ‌طور دائم بالاتر از حد طبیعی باشد، به آن فشارخون بالا می‌گویند.
وی، عوامل زیادی مانند وضعیت بدن، فعالیت مغز، فعالیت گوارشی، فعالیت عضلانی، تحریکات عصبی، مثانه پر، عوامل محیطی مثل دمای هوا و میزان صدا، مصرف دخانیات، مصرف الکل و قهوه، چای و دارو را در افزایش فشارخون موثر می داند و می گوید: سابقه فشار خون بالا در افراد درجه یک خانواده از عوامل بسیار مهم در افزایش احتمال بروز این بیماری است و در کسانی که سابقه خانوادگی بیماری را دارند، انجام مشاوره ژنتیک در پیشگیری و کنترل این بیماری موثر است.

* زنان بیشتر فشارخون بالا دارند
مجتبی اصفهانی یک متخصص قلب و عروق نیز در این باره توضیح می دهد: شیوع فشار خون بالا در مردان قبل از سن ۵۰ سالگی بیشتر از زنان همسن آنها مشاهده می شود، اما بعد از ۵۰ سالگی به دلیل یائسگی، شیوع فشارخون بالا در زنان افزایش می‌یابد.
وی ادامه می دهد: چاقی و اضافه وزن، رژیم‌ غذایی‌ حاوی‌ نمک‌ زیاد یا چربی‌ اشباع‌ شده‌ و عدم مصرف میوه و سبزی، کم تحرکی و نداشتن فعالیت بدنی کافی، استرس، مصرف‌ قرص های‌ ضدبارداری‌، استروئیدها و بعضی‌ از انواع‌ داروهای‌ مهارکننده‌ اشتها، پشت میزنشینی ابتلا به فشارخون بالا را تشدید می کند.
اصفهانی در مورد پیشگیری از بیماری فشارخون می گوید: کنترل وزن و کم کردن حتی یک کیلوگرم از وزن برای کنترل فشار خون بالا مفید بوده و انجام ورزش مرتب، ۳۰ دقیقه ورزش در هر روز بهترین راه مبارزه با این بیماری است.
وی اضافه می کند: کم کردن مصرف نمک و غذاهای پرچرب، داشتن رژیم غذایی حاوی میوه و سبزیجات، لبنیات کم‌چرب و غذاهای حاوی پتاسیم مانند دانه‌های سبوس‌دار و خشکبار باعث کنترل این بیماری می شود.
این متخصص قلب و عروق تصریح می کند: مواد حاوی کافئین از قبیل قهوه، چای، نوشابه‌های کولا و شکلات، سبب افزایش فشارخون بالا می‌شوند و باید در حد اعتدال مصرف شوند.

* بسیج ملی کنترل فشار خون
به گفته علی رضا رئیسی معاون وزیر بهداشت، بسیج ملی کنترل فشار خون بالا از ۲۷ اردیبهشت رسما کار خود را شروع می‌کند و زمان بندی اجرای طرح تا ۱۵ تیر ۹۸ است و هفتم مهر ماه همزمان با روز جهانی قلب نیز گزارش نهایی کمپین اعلام می‌شود.
بسیج ملی کنترل فشار خون بالا یک کمپین بزرگ ملی و عمومی است که به ریاست وزیر بهداشت به عنوان رئیس شورای راهبری و دستور رئیس جمهوری به تمام دستگاه‌ها برای همکاری با آن تشکیل شده و دبیری این شورا را معاون بهداشت وزارت بهداشت برعهده دارد.
از بین ۲۰ میلیون نفر از افراد بالای ۳۰ سال جامعه که فشار خون آنها پایش می‌شود، افراد دارای فشار خون بالا برای دریافت خدمات درمانی به سطوح بالاتر معرفی می‌شوند.

 

 

 

 

چگونه فشار خون بالا را کنترل کنیم

تهران- ایرنا- فشارخون بالا به دلیل نداشتن نشانه یا علائم بالینی ابتلا، قاتل خاموش نام گرفته است؛ به همین دلیل این بیماری، سلامت افراد زیادی را تهدید می‌کند و برای مقابله با آن علاوه بر ورزش باید موادغذایی شامل سبزیجات، سیب زمینی پخته یا آبپز، لبنیات کم چرب در برنامه روزانه قرار گیرد و از استرس و هوای آلوده هم دوری کرد.

متخصصان معتقدند عوامل مختلفی از جمله تغذیه نامناسب، عوامل محیطی، استرس، عوامل شغلی، مصرف زیاد نمک و چاقی از مهمترین عواملی هستند که در شیوع بیماری فشارخون بالا نقش دارند. از این رو و با توجه به اهمیت موضوع ۲۷ اردیبهشت ماه مصادف با ۱۷ می روز جهانی «فشارخون بالا» نامگذاری شد که فرصتی مناسب برای آگاه سازی مردم نسبت به این بیماری است.
چندی پیش وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نشست خبری بسیج ملی کنترل فشار خون اعلام کرده بود که برآورد می‌شود در کشور حدود ۱۵ میلیون بیمار مبتلا به فشار خون داشته باشیم.‏
سعید نمکی افزود: حداقل ۴۰ درصد افراد مبتلا به فشار خون از بیماری خود خبر ندارند و این موضوع بسیار خطرناک است، این ‏افراد وقتی متوجه می‌شوند که با سکته مغزی یا قلبی به بیمارستان می‌روند یا با نارسایی کلیه باید دیالیز شوند.‏
همچنین « افشین استوار » رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرده بود که از سال ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۶ شیوع فشار خون بالا در ایران حدود ۳ برابر شده و پیش‌بینی می‌شود این روند ادامه یابد و در سال‌های آینده به ۴ برابر برسد.

** فشارخون عامل مهم سکته‌های مغزی و قلبی، نارسایی کلیه و کم‌بینایی
معاون پژوهشی مرکز تحقیقات نفرولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا به عواقب متعدد فشارخون بالا اشاره کرد و گفت: فشارخون بالا از مهمترین علل سکته‌های مغزی، قلبی و همچنین نارسایی کلیه و کم بینایی است.
دکتر سید منصور گتمیری با اشاره به اینکه درچند سال اخیر فشارخون شیوع بیشتری یافته است، گفت: ارگان‌های حیاتی مانند مغز، قلب، کلیه و چشم بر اثر فشارخون آسیب می بینند، البته در فشارخون بالا همه اعضای بدن صدمه می بینند اما به ارگان های حیاتی‌تر آسیب بیشتری وارد می شود.
وی گفت: عوامل محیطی، تغذیه نامناسب، عوامل شغلی، استرس، نمک زیاد و چاقی در شیوع این بیماری بسیار نقش دارند، با کنترل عوامل تاثیرگذار تا حد زیادی می توان فشارخون را کاهش داد یا مقادیر داروی مصرفی را در بیماران کم کرد.
گتمیری به نقش ژنتیک در بروز این بیماری اشاره کرد و گفت: ژنتیک و توارث در بروز بیماری فشارخون بالا نقش مهمی دارد و چنانچه پدر یا مادر مبتلا به فشارخون باشند احتمال اینکه فرزندان آنها نیز دچار فشار خون بالا شوند به مراتب بیشتر از سایرین است.
معاون پژوهشی مرکز تحقیقات نفرولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: برخی بیماری‌ها مانند پرکاری تیروئید، پرکاری غده آدرنال و اشکالات عروقی نیز می توانند در بروز بیماری فشار خون نقش داشته باشند.

** ایرانی ها بیش از ۲ برابر حد مجاز نمک مصرف می کنند
گتمیری به نقش مصرف زیاد نمک در ابتلا به بیماری فشار خون بالا اشاره کرد و گفت: مصرف نمک در کشور بین ۲ تا ۲٫۵ برابر حد مجاز است و این موضوع عامل بسیار مهمی در شیوع فشارخون است.
وی ادامه داد: برخی افراد با توجه به سلایق غذایی نمک بیشتری مصرف می کنند، به عبارتی به ذائقه شور عادت کرده اند که موضوع خطرناکی است و باید این رویه را تغییر دهند.
وی بر لزوم کاهش مصرف نمک در غذاهای فرآوری شده تاکید کرد و گفت: در کارخانجات باید بر میزان مصرف نمک در هنگام تولید محصولات غذایی نظارت بیشتری صورت گیرد، در صورتی که این رویه ادامه یابد، باید منتظر شیوع بیشتر فشار خون در جامعه باشیم.

** مواد غذایی پر پتاسیم، عامل مهمی برای کاهش فشارخون بالا
گتمیری افزود: یکی از عواملی که ثابت شده با رعایت آن فرد می تواند بین نیم تا یک سانتیمتر جیوه (بین ۵ تا ۱۰ میلیمتر جیوه ) فشارخون را کاهش دهد، مصرف مواد غذایی پر پتاسیم است، گوجه فرنگی مقدار زیادی پتاسیم دارد که آن را به صورت خام یا پخته می توان مصرف کرد.
معاون پژوهشی مرکز تحقیقات نفرولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران، سیب زمینی را یکی دیگر از مواد غذایی سرشار از پتاسیم اعلام کرد و گفت: بیشتر افراد سیب زمینی را خلال و با نمک زیاد در روغن سرخ کرده و سپس مصرف می کنند، این کار هم مواد غذایی سالم را به ناسالم تبدیل کرده و هم از مقدار پتاسیم آن به شدت می کاهد.
گتمیری به مردم توصیه کرد که سیب زمینی را به صورت آبپز یا تنوری مصرف کنند تا از منبع غنی پتاسیم آن بهره مند شوند، اگر سیب زمینی به چیپس تبدیل و مصرف شود، سلامت ما را تهدید می‌کند.
وی برلزوم مصرف روزانه سبزی و میوه برای جلوگیری از بیماری فشارخون بالا تاکید کرد و گفت: سازمان بهداشت جهانی توصیه کرده در طول روز ۵ نوع سبزی مصرف شود.

** رژیم غذایی پرکلسیم می تواند از شیوع فشارخون جلوگیری کند
وی با اشاره به اینکه رژیم غذایی پرکلیسم می تواند از شیوع بیماری فشارخون جلوگیری کند، گفت: لبنیات منبع غنی رژیم غذایی پرکلسیم هستند که بهتر است از نوع کم چرب آن، مصرف شود، اثبات شده مصرف اینگونه مواد غذایی بین نیم تا ۷ دهم سانتیمتر جیوه فشار خون را کاهش می‌دهد.
گتمیری به نقش ورزش در کاهش فشار خون اشاره کرد و گفت: از موارد دیگری که می توان برای جلوگیری از شیوع فشارخون توصیه کرد ورزش منظم در طول هفته است، ۳ تا ۵ روز در هفته به مدت ۵۰ دقیقه ورزش منظم به صورت پیاده روی تند، می تواند مانع تشدید فشارخون شود.
وی با اشاره به اینکه کاهش وزن در کنترل فشارخون نقش مهمی دارد، گفت: آلودگی هوا، محیط پراسترس و حتی هیجانات مثبت هم می تواند فشار خون را بالا ببرد.

 

 

 

 

 

مضرات زولبیا و بامیه برای باروری

تهران- ایرنا – عضو هیات علمی پژوهشگاه ابن سینا، اسید چرب ترانس را از مهمترین عوامل کاهش کیفیت باروری دانست و گفت: در فرایند تهیه زولبیا و بامیه، اسید چرب ترانس تولید می شود که این ماده سبب کاهش کیفیت باروری در زوجین می شود.

دکتر لادن گیاهی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا افزود: در زولبیا و بامیه علاوه بر اسیدهای چرب ترانس، ترکیب آکریل آمید ایجاد می شود که این ماده سرطان زاست و علاوه بر ایجاد ضرر، بر روی کیفیت اسپرم هم اثر منفی می گذارد.
وی مصرف مقدار زیاد شکر و روغن و مجاورت آنها در حرارت بالا را از جمله مضرات زولبیا و بامیه دانست و تاکید کرد: مشکل اصلی زولبیا و بامیه، ایجاد اسید چرب ترانس و تولید برخی ترکیبات سرطان زا است و هرچه زولبیا و بامیه تیره تر باشد میزان ترکیب آکریل آمید آن بیشتر است.
این متخصص تغذیه تاکید کرد: در این موضوع فرقی نمی کند که زولبیا و بامیه از جای معتبر یا نامعتبر تهیه شود، بلکه فرایند تهیه آن بسیار مهم است، در واقع روند تولید این محصول به گونه ای است که علاوه بر استفاده از شکر و روغن فراوان، در فرایند تولید، ترکیبات مضر ایجاد می شود که برای سلامتی مضر است.
وی تاکید کرد: هرچه کیفیت روغن پایین تر و دفعات استفاده آن بیشتر باشد یا روغن حرارت بیشتری ببیند، ترکیبات مضر بیشتری تولید می شود.
عضو هیات علمی پژوهشگاه ابن سینا ادامه داد: مصرف زولبیا و بامیه همچنین عوارض نامطلوبی بر روی برخی اعضای بدن از جمله کبد داشته که مصرف آن به روزه داران توصیه نمی شود.

** روزه داری بر روی کیفیت اسپرم و تخمک اثر نمی گذارد
عضو هیات علمی پژوهشگاه ابن سینا اظهار داشت: روزه داری صحیح بر روی کیفیت اسپرم و تخمک در افراد سالم اثر نمی گذارد.
وی به روزه داری صحیح در کاهش نیافتن کیفیت اسپرم و تخمک اشاره کرد و گفت: روزه داری صحیح یعنی اینکه تغذیه در وعده های سه گانه غذایی یعنی افطار، سحر و شام به موقع، به درستی و با ترکیبات مناسب و مقوی انجام شود که در این صورت روزه داران دچار کاهش کیفیت اسپرم و تخمک نخواهند شد.
گیاهی تاکید کرد: البته افرادی که تحت درمان ناباروری هستند با مشورت پزشک اقدام به روزه داری کنند تا مشکلی برای آنان پیش نیاید.
عضو هیات علمی پژوهشگاه ابن سینا گفت: اگر ناباروری به همراه بیماری هایی مانند دیابت، کبد چرب، سندرم تخمدان پلی کیستیک و فشارخون بالا باشد، فرد باید حتما با مشورت پزشک اقدام به روزه داری کند.

 

 

 

با این روش از شر جرم‌ دندان خلاص شوید

جرم دندان علاوه بر ایجاد ظاهر ناخوشایند، به مرور زمان موجب از بین رفتن لثه ها خواهد شد،‌ از این رو جرم زدایی و برطرف کردن رسوبات ایجاد شده روی دندان‌ها بسیار با اهمیت است، دقت کنید هر تغییر رنگی بر روی دندانها نشانه جرم دندان نیست بلگه پوسیدگی ها هم در رنگ طبیعی دندان تغییر ایجاد می کنند.

جوش شیرین ماده ای است که باعث سفیدی دندان های شما می شود؛ می توانید این ماده را بر روی مسواک خود بزنید و به دندان هایتان بمالید.، البته باید دقت کنید که مبادا آن را قورت دهید و در حین اینکه دندان های تان را با این ماده می شویید، دهانتان را از آب پُر کنید تا مبادا غلظت زیاد این ماده باعث از بین رفتن مینای دندان تان شود.

برخی از مواد غذایی مانند سیب و هویج باعث سفیدی دندان هایتان می شوند، زیرا این ۲ میوه، موادی دارند که باعث می شوند رسوب قرار گرفته بر روی دندان های شما از بین رفته و جرم روی دندان هایتان پاک شود.⠀

راهکاری خانگی برای داشتن دندان‌هایی سفید/ با برگ حنا بینایی خود را قویت کنید/راهکارهایی ساده برای خلاص شدن از پف زیر چشم‌ها/

خواص شگفت‌انگیز حنا

حنا از جمله گیاهان دارویی سنتی است که محبوبیت بالایی در میان ایرانیان داشته است. خواص حنا از نظر پزشکی بی شمار و جالب است؛ از برگ حنا برای رفع و درمان اگزما گرد برگ حنا با برگ هلو مخلوط کنید و به صورت ضماد استفاده کنید، همچنین با گذاشتن ضماد حنا با سرکه روی پیشانی می‌توانید سر دردتان کنترل کنید و جالب است بدانید گذاشتن ضماد حنا بر سر باعث تقویت بینایی خواهد شد.

حنا برای حلق و ریه زیان آور است و لذا باید به همراه کتیرا خورده شود. مقدار مجاز خوردن حنا پنج گرم است و مصرف بیشتر آن خطرناک است، حساسیت تماسی، آسم، سقط جنین و اثر سوء بر روی حلق و ریه عوارض دیگر حنا هستند، به هنگام کار با گیاه حنا باید دقت کردتا از ورود آن به چشم جلوگیری شود.راهکاری خانگی برای داشتن دندان‌هایی سفید/ با برگ حنا بینایی خود را قویت کنید/راهکارهایی ساده برای خلاص شدن از پف زیر چشم‌ها/

گوشتی خوش طعم برای کسانی که چربی خون دارند

گوشت شترمرغ با گوشت حیوانات کشتاری دیگرمتفاوت است؛ میزان پایین چربی، ترکیب مناسب آمینو اسید‌ها و درصد بالای آمینواسید‌های اشباع و غیراشباع برخی از این تفاوت‌هاست. این گوشت برای افراد دچار چربی خون بالا و کسانی که دچار چاقی هستند، غذای بسیار مناسبی می‌باشد. مصرف گوشت شترمرغ به افرادی که دچار اضافه وزن هستند، برای فلج، سستی و خواب رفتن اعضا، درد مفاصل، سیاتیک، نقرس و بیماری‌های سرد رحمی مفید است و می‌تواند به عنوان یک منبع مهم آهن برای افراد دچار کم خونی و زنان حامله به شمار آید.

گوشت شترمرغ از دسته گوشت‌های قرمز، با ارزش غذایی بالا، سرشار از مواد مغذی، دارای پروتئین و آهن زیاد، کالری کم، میزان سدیم پایین، چربی کم و همچنین گوشتی مفید برای رژیم‌های غذایی به شمار می‌رود و از نظر طب‌سنتی گوشت شترمرغ گرم و خشک است. میزان چربی، کالری و کلسترول آن کم و غنی از ویتامین‌های ب ۱، ب ۲، A، C و منیزیم و روی است. ران و سینه بخش‌های اصلی گوشت شترمرغ را تشکیل می‌دهد.

راهکاری خانگی برای داشتن دندان‌هایی سفید/ با برگ حنا بینایی خود را قویت کنید/راهکارهایی ساده برای خلاص شدن از پف زیر چشم‌ها/

درمان پف زیر چشم

پف چشم یا همان برآمدگی زیر چشم ممکن است به دلایل مختلفی به وجود آید و چهره شما را زشت نشان دهد. برای خلاص شدن از این مشکل می‌توانید پنج یا ۶ قاشق فلزی را به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در یخچال بگذارید. سپس هرکدام را به زیر چشم خود فشار دهید تا قاشق گرم شود. آنگاه آن را با قاشق دیگری جایگزین کنید. سرمای قاشق فلزی چشم‌های خسته شما را احیا می‌کند و ممکن است همزمان انرژی شما را افزایش دهد.

هم چای سبز و هم چای سیاه، به تسکین چشم‌های بادکرده کمک می‌کنند. چای خاصیت ضد حساسیت و ضد خارش دارد که باعث کاهش تورم ناحیه اطراف چشم‌ها شده و قرمزی و التهاب را هم کاهش می‌دهد. می‌توانید چای کیسه‌ای سبز یا سیاه را در آب داغ خیس دهید و منتظر بمانید تا خنک شوند. سپس آن‌ها را به مدت پنج دقیقه روی چشمانتان قرار دهید تا پف چشم‌ها کم شود.

راهکاری خانگی برای داشتن دندان‌هایی سفید/ با برگ حنا بینایی خود را قویت کنید/راهکارهایی ساده برای خلاص شدن از پف زیر چشم‌ها/

بلایی که افزودنی‌های غذا بر سر شما می‌آورد

محققان هشدار می دهند برخی از انواع مواد افزودنی خوراکی که به‌طورمعمول به عنوان عامل سفیدکننده در محصولاتی نظیر آدامس و مایونز استفاده می شوند می‌توانند به بروز بیماری التهاب روده و سرطان کلورکتال منجر شوند؛ محققان تاثیرات ماده افزودنی E۱۷۱ را بر سلامت موش ها بررسی کردن. و در نهایت مشخص شد مصرف موادغذایی حاوی E۱۷۱ بر میکروبیوم های روده تاثیر دارد و می تواند موجب بروز بیماری های نظیر التهاب روده و سرطان کلورکتال شود.

این ماده افزودنی به‌طورمعمول به میزان بالا در مواد خوراکی و برخی داروها به عنوان ماده سفیدکننده استفاده می شود و مصرف آن‌ها ممکن است عوارض جبران ناپذیری برای این افراد به همراه داشته باشد.

راهکاری خانگی برای داشتن دندان‌هایی سفید/ با برگ حنا بینایی خود را قویت کنید/راهکارهایی ساده برای خلاص شدن از پف زیر چشم‌ها/

انتهای پیام/

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*