یادداشت / مدتی این مثنوی تاخیر شد مهلتی بایست تا خون، شیر شد

دکتر محمد کرمانی***

در سه سال گذشته بیش از ده مطلب و مقاله پیرامون خراسان جنوبی نگاشتم و در چندین محفل صنعتی و دانشگاهی و حتی دو مورد در دبیرخانه مرکز پژوهش­ های شورای امنیت ملی و در پژوهشکده امنیت پایدار، به تفصیل پیرامون مسائل مبتلابه استان خراسان جنوبی سخن گفتم و توجه خوانندگان و شنوندگان محترم را به ابعاد ملی و منطقه­ ای توقف توسعه ­ی متوازن خراسان جنوبی معطوف نمودم.
مدتی قبل مطلبی پیرامون وضعیت خراسان جنوبی نگاشتم و قول استمرار آن را هم دادم اما توفیق قرین ایام نبود و اکنون امیدوارم به تفضل الهی و انفاس مقدس نبی مکرم اسلام(ص) که در ایام سالروز میلاد قرار داریم، بتوانیم این سلسله مطالب را مرتب تقدیم حضور نمایم، تا در پودمانی منطقی و زنجیزه ای به هم پیوسته از مسائل زیرساختی، فرهنگی، اجتماعی، آموزشی، اقتصادی، عمرانی و صنعتی این خطه ی مظلوم و مهجور از ایرانِ اسلامی را به گوش همگان برسانیم.
این مطالب به صورت اختصاصی برای روزنامه ی وزین و با کیفیت “خراسان جنوبی امروز” نوشته می شود و با فاصله ی یک ماه تا چهل و پنج روز در هفته نامه ی پیشرفت ملی نیز باز چاپ خواهد شد. باشد که در جای جای استان و ایران مطمع نظر خط و مشی گذاران، تصمیم سازان، تصمیم گیران و مجریان قرار گیرد و حاصل آن بازگشت استان مظلوم و مهجور خراسان جنوبی به ریل توسعه یافتگی ملی و منطقه ای باشد.
دو سند در چند سال گذشته، پیرامون توانمندی ها، پتانسیل ها و فرصت های سرمایه گذاری و آمایش سرزمین استان خراسان جنوبی منتشر شد است. یا حداقل دو سند را نگارنده ی این مقاله دیده و خوانده است که در مجموع بیش از هزار صفحه مستنداتی است که اگر فقط سی درصد آنها نیز جامع عمل به خود بپوشاند، خراسان جنوبی از رتبه ی ۳۱ و نابرخوردارترین استان ایران و توسعه نیافته ترین منطقه کشور در جهشی معنا دار به یکی از ده قطب توسعه یافتگی و پیشرفت متوازن در ایران تبدیل خواهد شد.
یکی از آنها کتابی است که توسط سازمان امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی تحت عنوان “توانمندی ها، پتانسیل ها و فرصت های سرمایه گذاری” توسط چاپ و نشر امروز خراسان جنوبی به چاپ رسیده است و از متن آن چنین بر می آید که حاصل پروژه ای است که سازمان اقتصادی و دارایی، با همکاری کارشناسان کلیه ی دستگاههای ذیربط استان و توسط گروهی از کارشناسان به زیور طبع آراسته شده است.
دومین آنها طرح تحقیقاتی با موضوع “آمایش سرزمین استان خراسان جنوبی” است که به سفارش استانداری خراسان جنوبی و توسط اعضای محترم هیات علمی و پژوهشگران ارجمند دانشگاه بیرجند به سرانجام رسیده است و هر دو از غنای تئوری کم نظیری برخوردار است و می تواند همانند دو نورافکن در سمت چپ و راست سرتاسر جاده ی توسعه یافتگی و پیشرفت متوازن خراسان جنوبی نور را بر ما تمام کند و همچنین میزان شاخص و سنجه هایی عملی و نتیجه محور را پیرامون دوران فعالیت هر مقام مسئول در استان را پیش روی ما قرار دهد، به نحوی که به جای غرق شدن در ادعاها و ترسیدن از هیبت عنوان آدم ها، به بررسی منصفانه عملکرد آنها و نقش آفرینی ایشان در فرآیند پیش رویی استان خراسان جنوبی در تحقق اهداف تعیین شده و راهبردهای تبیینی آن مورد استفاده قرار گیرد.
ما ضمن توصیه ی مطالعه ی دقیق، کامل و حتی پیشنهاد برگزاری در قالب کلاس و کارگاه آموزشیِ این دو سند به صورت خط به خط و تحلیلی در قالب مباحثه ایِ طلبگی به یکایک مقامات استانداری، مقامات اجرایی، کشوری، لشکری و نمایندگان مجلس استان را داریم و به عنوان یک پژوهشگر حوزه ی برنامه ریزی و پیشرفت متوازن با محوریت همین دو سند مطالب را پی خواهیم گرفت.
یا علی مددی مخلص شما محمد کرمانی

***«کارشناس برنامه ریزی راهبردی و پیشرفت متوازن»

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*