حاکمیت ، مردم و برعکس…!

امروز خراسان جنوبی- محمد راعی فرد mohammadraeifard@yahoo.com
چرا علی رغم گویش ها و شعارهایی که حداقل در یک صد سال اخیر وپس از انقلاب مشروطه داده ایم، هنوز نتوانسته ایم به جایگاهی دست یابیم که در خور ملتی با ریشه های عمیق تاریخی باشد ؟!
تاریخ کشورمان به ما آموخته که نه حاکمیت ها و نه مردم ارتباطی که باعث باز تولید جامعه ای توسعه یافته را نوید دهد نداشته اند ، حاکمیت ها همواره به رعایا و یا همان مردم عادی وعامی با دیده شک وتردید نگریسته اند و مردم نیز اعتماد خویش را به حاکمان شان بازپس گرفته اند.
گاه ادعا می شود که حاکمیت باید شرایط فرهنگی و تغییر آن را به نحوی فراهم آورد که مردم را به سمت و سویی سوق دهد تا آنگونه که حاکمان می خواهند زندگی شان را سامان دهند، در هیچ کجای تاریخ حاکمان بهتر از مردم شان نبوده اند و مردم نیز بدتر از حاکمان شان نبوده اند.
حاکمان همان مردمی هستند با فرهنگی که درآن رشد کرده اند و به قدرت رسیده اند حال می خواهد با ژست دموکراسی باشد ویا ژست دیکتاتوری ، مهم این است که حاکمان همان مردمی هستند که در شرایط خاصی قدرت را در دست گرفته اند ، آنان نه از کشور دیگر ونه از کرات دیگر پای براین خاک نهاده اند.
وقتی ما توان نداریم که محیط زیست مان را از نابودی ومرگ نجات دهیم چگونه از حاکمیت انتظار داریم که بتواند و بخواهد برای مردم اش عدالت به ارمغان آورد ؟ وقتی حاکمان مان نتوانند حریم خصوصی مردم را حفظ کنند وچنانچه روزنه ای کوچک را بیابند تا منتهی الیه ته دیوار آن را شخم می زنند ، چگونه باید از مردم انتظار داشت که اعتماد را چاشنی زندگی شأن کنند؟
نقد حاکمان چندان منطقی نیست چرا که آنان جدای از فرهنگ عامه نیستند.
ما دایم از حاکمان و حاکمیت عدالت و انصاف گدایی می کنیم درحالی که هیچ کدام مان اهل عدالت وقانون مداری و انصاف نیستیم ، دایم از حاکمان طلب حفظ منافع ملی می کنیم اما کدامین مردم را سراغ دارید که منافع شخصی را طلاق دهد و با منافع جمعی نکاح کند ؟!
در رسانه ملی تا دلتان بخواهد آهنگهای شاد کم پخش نمی شود اما چرا شکل و شمایل تار و تنبور را نشان نمی دهند؟ اگر پخش آهنگ شاد منع شرعی ندارد حتما نشان دادن ابزار تولید آن هم منع شرعی ندارد ، این همان لجبازی کودکانه ای است که در جامعه ما رخ می نماید که در بخشی از حاکمیت نیز این چنین دیده می شود !
حکومت ها انباشت فضایل یا رذایل مردمان شان هستند ، کدام مردم راسراغ دارید که سعی کند تا باری ازدوش حاکمیت اش را درطول تاریخ بردارد وبه او کمک کند تا انتظار داشته باشد که حاکمان برا و لطف و کمکی کنند ، حکومت ها در طول تاریخ کشورمان براندازی شده اند لذا حاکمان به مردم شان اعتماد ندارند و به همین دلیل نیز آنان از تلگرام تا لغت نامه دهخدا را نیز فیلتر می کنند !
نمیتوان و نباید انتظار معجزه داشت تا مردم نخواهند ، نمیتوان ونباید بدون درنظر گرفتن واقعیات کشور برای مردم و حاکمان نسخه دلخواه را پیچید ، همانگونه که حاکمان هر طور که دلخواهشان است برای مردم تعیین تکلیف می کنند و یا مردم که انتظار معجزه بدون حضور خویش را دارند. برای تغییر باید اصلاحی اساسی را در دستور کار قرار داد، با سخنرانی و نصیحت و تهدید وبخشنامه هیچ اتفاقی نخواهد افتاد مگر با خواست طرفینی…!

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*