بـه داد ما برسیـد/ ۸۰ هزار نفر برای دریافت کارت هوشمند اقدام نکردند

امروز خراسان جنوبی – حسین زاده hoseinzade@birjandtoday.ir / مدیر کل ثبت احوال استان گفت: با توجه به حجم بالای مراجعین به ثبت احوال و تنوع و تعدد خدمات این مجموعه با کمبود اعتبار مواجه می شویم و لذا از دست اندرکاران توزیع اعتبارات خواهشمندیم که به داد ثبت احوال استان برسند. مجتبی فاطمی در دومین نشست خبری خود که روز گذشته به مناسبت سوم دی ماه روز ملی ثبت احوال و تقارن آن با یکصدمین سالروز تاسیس سازمان ثبت احوال کشور برگزار شد، افزود: بیش از ۹۹ درصد از ولادت ها و وفات های ما بر اساس گواهی ثبت می‌شود و زمان و مکان آن مشخص است و امروز در استان نزدیک به یک میلیون و ۸۰۰ هزار سند ولادت و فوت را آرشیو کرده ایم و اسناد سجلی استان در تمامی پایگاه های کشور قابل رویت است.
تعویض شناسنامه در ۷۲ ساعت
وی با ذکر اینکه امروز تعویض شناسنامه که در گذشته یک تا یک و نیم ماه به طول می انجامید ظرف ۷۲ ساعت انجام می‌شود، اضافه کرد: ارباب رجوع مدارک را به دفاتر پیشخوان تحویل می دهد و به محض رسیدن مدارک به ثبت احوال باید ظرف ۷۲ ساعت نسبت به تعویض شناسنامه وی اقدام گردد و شناسنامه به دفتر پیشخوان تحویل داده شود.
صدور یک ماهه شناسنامه المثنی با حذف کلمه المثنی
وی تصریح کرد: علاوه بر این صدور شناسنامه المثنی برای افرادی که شناسنامه آنان مفقود شده برای اولین بار در استان ظرف مدت یک ماه انجام می‌شود و از این پس هر شهروندی که شناسنامه اش را گم کرده باشد در شناسنامه جدیدی که به عنوان المثنی برای وی صادر می‌گردد کلمه المثنی درج نخواهد شد. به گفته وی ثبت احوال استان با یک صد کارمند و امکانات ضعیف فعال است و درب اتاق مدیرکل نیز روزهای دوشنبه هر هفته مگر در مواردی که ماموریتی پیش بیاید به روی ارباب رجوع و شهروندان استان باز است.
رتبه برتر استان در صدور کارت هوشمند ملی
فاطمی صدور کارت هوشمند ملی را برای پیشگیری از فساد مالی، کلاهبرداری و جعل ضروری دانست و با بیان اینکه خراسان جنوبی در سال گذشته رتبه اول را در صدور کارت هوشمند ملی به نسبت میزان جمعیت در کشور داشته است، اظهار کرد: در حال حاضر نیز رتبه اول یا دوم کشور را داریم و در حالی که ۵۶۹ نفر در استان برای دریافت کارت هوشمند ملی واجد شرایط شناخته شدند تاکنون ۸۲ درصد آنها نسبت به اخذ کارت هوشمند ملی اقدام کرده اند. وی با اشاره به اینکه تعهد ما در استان برای صدور کارت هوشمند ملی در سال ۹۷ تعداد ۱۶۵ هزار کارت می باشد، گفت: تا به امروز ۸۶ هزار نفر برای اخذ کارت هوشمند خود در سال جاری اقدام کرده اند و ۸۰ هزار نفر دیگر باقی مانده‌اند که امیدواریم هرچه زودتر برای این منظور اقدام نمایند ضمن اینکه ۱۶ هزار نفر جانباز و معلول جسمی استان را در نقاط مختلف و دوردست شناسایی کردیم و با اعزام ایستگاه های سیار به منازل آنان و یا روی تخت های بیمارستان ها برای آنان کارت هوشمند ملی صادر کردیم. وی افزود: کارت هوشمند ملی می‌تواند ۴۰ نوع خدمت ارائه دهد.
کاهش ۹/۳ درصدی آمار ازدواج در استان
وی اضافه کرد: طی ۸ ماهه امسال ۴۶۳۶ واقعه ازدواج در استان داشتیم که نسبت به ۴۸۲۶ مورد مدت مشابه سال قبل ۹/۳ درصد کاهش دارد و لازم است که خانواده ها ازدواج را آسان بگیرند و از چشم و هم چشمی ها بپرهیزند و دستگاه‌های ذیربط و روحانیون مدارس و دانشگاه ها در راستای تسهیل ازدواج گام بردارند و فرهنگ سازی نمایند.
به گفته وی به ازای هر یک هزار نفر جمعیت زن و مرد استان ۴/۸ مورد ازدواج رخ می دهد که رتبه ۱۵ را در کشور داریم اما بر اساس میزان ازدواج باز تعریف شده که تمامی زن های بالای ده سال در آن مد نظر است از سال ۹۲ به ازای هر یک هزار نفر زن بالای ۱۰ سال مجرد ۱۰۲ نفر متاهل می‌شوند. ضمن اینکه در سال ۹۶ به ازای همین تعداد حدود ۸۱ نفر متاهل شده بودند و رتبه استان در این خصوص در کشور پنجم است که رتبه خیلی خوبی است. مدیرکل ثبت احوال استان میانگین سن ازدواج در ۸ ماهه امسال در استان را برای آقایان ۲۷ سال و برای خانم ها ۲۲ سال ذکر کرد و گفت: از ۴۶۳۶ مورد ازدواج رخ داده در این مدت ۳۰۵۰ مورد در شهرهای استان و ۱۵۸۶ مورد در روستاهای استان به وقوع پیوسته است.
از سال ۹۲ افزایش آمار طلاق در استان نداشته ایم
وی در خصوص آمار طلاق در استان گفت: طی ۸ ماهه امسال ۸۸۳ واقعه طلاق در استان ثبت کرده ایم که با توجه به اینکه آمارها بعضاً از دفاتر ذیربط با تاخیر ارسال می شود و امکان ثبت طلاق ها از ماههای پایانی سال گذشته نیز در این آمار وجود دارد، آمار دقیقی نیست اما آنچه که مسلم است از سال ۹۲ تاکنون در استان افزایش آمار طلاق نداشته ایم. فاطمی افزود: از ۸۸۳ واقعه طلاق ثبت شده در ۸ ماهه امسال در استان بیشترین موارد مربوط به زندگی های زیر ۴ سال بوده که ضرورت انجام مشاوره های قبل، حین و بعد از ازدواج را نشان می دهد ضمن این که در سال ۹۶ به ازای هر یک هزار نفر جمعیت خانم‌های متاهل استان حدود ۸/۵ درصد طلاق ثبت شده و رتبه طلاق استان در کشور در حال حاضر ۲۸ می باشد.
کاهش تاسف برانگیز و ۶ درصدی آمار ولادت ها در استان
وی با اشاره به اینکه سالانه ۱۷ تا ۱۸ هزار نفر برای صدور شناسنامه نوزادان به ثبت احوال استان مراجعه می‌کنند، اضافه کرد: آمار ولادت های ما در استان اگر چه رتبه پنجم کشور را داریم کاهش دارد و والدین اغلب به تک‌فرزندی روی آورده اند و در حالی که در هشت ماهه سال گذشته ۱۲ هزار و ۲۴۶ مورد ولادت در استان ثبت شده بود در ۸ ماهه امسال این آمار با ۶ درصد کاهش به ۱۱ هزار و ۴۹۱ مورد رسیده که ۸۱۴۵ مورد آن در شهرها و ۳۳۴۶ مورد آن در روستاهای استان رخ داده است. وی ادامه داد: طی ۸ ماهه امسال ۵۸۷۳ پسر و ۵۶۱۸ دختر در استان متولد شده اند و به ازای هر ۱۰۰ دختر ۱۰۵ پسر به دنیا آمده اند.
افزایش ۳/۴ درصدی آمار وفات در استان
فاطمی اضافه کرد: بیشترین میزان فرزندآوری در بین مادران ۲۵ تا ۲۹ سال با ۳۳۱۱ مورد، مادران ۳۰ تا ۳۴ سال با ۳۰۳۶ مورد و مادران ۲۰ تا ۲۴ سال با ۲۶۳/۲ مورد رخ داده است. وی به رشد آمار وفات استان اشاره کرد و گفت: آمار وفات در استان طی سال ۹۶ در مجموع ۳۸۶۹ واقعه و در هشت ماهه سال ۹۶ تعداد ۲۴۳۶ واقعه بوده که در ۸ ماهه امسال به ۲۵۴۲ مورد رسیده و ۳/۴ درصد افزایش داشته است. بیشترین وفات نیز مربوط به گروه سنی ۷۵ سال به بالا بوده و علت غالب این وفات ها نیز بیماری های قلبی و عروقی می باشد.
نام های ابوالفضل و فاطمه در راس آمار نام ها در استان
وی بیشترین فراوانی نام در استان را برای پسر ها ابوالفضل، امیرحسین، امیرعلی، حسین و محمد و برای دخترها فاطمه، فاطمه زهرا، زینب، زهرا و حلما ذکر کرد و در بخش دیگری از سخنانش گفت: از اول تیرماه که طرح صدور شناسنامه مکانیزه برای افراد بالای ۱۵ سال در استان اجرایی شده تاکنون برای ۲۷۶ هزار و ۶۰۷ نفر شناسنامه مکانیزه صادر شده است ضمن اینکه در ۸ ماهه امسال برای ۲۱ هزار و ۶۷۳ نفر در استان شناسنامه مکانیزه صادر شده است.
انجام ۳۸۶ مورد تغییر نام و ۱۰۹ مورد تغییر نام خانوادگی
وی با ذکر اینکه طی هشت ماهه امسال برای ۲۰۱۱ نفر از جمعیت بالای ۱۵ سال استان شناسنامه المثنی صادر شده است، اظهار کرد: از اول امسال تا پایان آبان‌ماه نام ۳۸۶ نفر و نام خانوادگی ۱۰۹ نفر از هم استانی ها را تغییر داده ایم در حالی که تغییر نام ها در کل سال ۹۶ در استان ۶۹۲ مورد و تغییر نام خانوادگی ۲۸۷ مورد بوده است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*