فرماندار بیرجند در جلسه کمیته اشتغال شهرستان خواستار شد: توسعه شرکت تعاونی توسعه و عمران بیرجند/ بلاتکلیفی ۶۰ درصد طرح‌های میراث فرهنگی در بانک‌ها

امروز خراسان جنوبی -حسین زاده/ چهاردهمین جلسه کمیته اشتغال شهرستان بیرجند در سال جاری روز گذشته به ریاست فرماندار در محل سالن جلسات فرمانداری برگزار شد. در ابتدای این جلسه فرماندار شهرستان بیرجند گفت: خوشبختانه در بحث جذب تسهیلات اشتغال پایدار مناطق روستایی و عشایری ۱۲۴ طرح معرفی شده در سطح شهرستان داشتیم که بیشترین طرح‌ها به جهاد کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت و میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تعلق داشت و در این راستا بیش از ۴۱ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان تسهیلات به متقاضیان واجد شرایط در سطح شهرستان پرداخت شد که این توفیق جز با همکاری بخش‌های اجرایی، بانک‌های عامل و جدیت و پیگیری متقاضیان و مردم حاصل نمی‌شد.

خراسان جنوبی جزو ۵ استان اول در جذب تسهیلات اشتغال پایدار مناطق روستایی و عشایری
ناصری با بیان اینکه خراسان جنوبی در جذب تسهیلات اشتغال پایدار مناطق روستایی و عشایری جزو پنج استان برتر کشور است، افزود: در مجموع در این حوزه ۱۴۷ میلیارد تومان تسهیلات و ۱۸۳ طرح در بانک های عامل موجود است که تسهیلات این طرح‌ها نیز به رقم تسهیلات این بخش اضافه خواهد شد. شریفی سرپرست اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان بیرجند نیز در ادامه به عنوان اولین دستور جلسه به تبیین مصوبات جلسه گذشته و اقدامات صورت گرفته در خصوص این مصوبات پرداخت که ناصری فرماندار شهرستان بیرجند در خصوص یکی از مصوبات جلسه قبل مبنی بر بررسی مشکل تأمین آب مرغداری ۳۰ هزار قطعه‌ای روستای میاباد، گفت: با توجه به سفر مجری طرح به تهران، جلسه بررسی این موضوع با حضور دستگاه‌های مرتبط به زودی برگزار خواهد شد.

ثبت ۱۳۵۸ مورد اشتغال در سامانه رصد
شریفی در ادامه در خصوص دستور کار دوم جلسه یعنی بحث جذب تسهیلات اشتغال پایدار مناطق روستایی و عشایری از بازدید ۴۵ طرح معرفی شده به بانک‌های عامل خبرداد و گفت: خوشبختانه این طرح‌ها کمترین انحراف را داشته‌اند. وی بررسی اشتغال تعهدی دستگاه‌های اجرایی شهرستان را سومین دستور کار جلسه ذکر کرد و گفت: در مجموع میزان تعهدات اشتغال دستگاه‌های شهرستان ۳۰۲۴ مورد بوده که ۱۳۵۸ مورد ثبت سامانه رصد شده و ۴۵ درصد تحقق تعهدات را داشته‌ایم و اکثر دستگاه‌های اجرایی شهرستان بیش از ۵۰ درصد تعهدات خود را عملی کرده‌اند و از اداره زندانها، تعاون روستایی، میراث فرهنگی، راه و شهرسازی و شهرداری نیز تقاضا می‌شود که نسبت به ثبت تعهداتشان در سامانه رصد اقدام نمایند.

بلاتکلیفی ۶۰ درصد طرح‌های میراث فرهنگی در بانک‌ها
فولادی مدیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان بیرجند در این باره با بیان اینکه ۶۰ درصد طرح‌های ارائه شده به بانک‌ها به لحاظ کمبود اعتبار بانک‌ها بلاتکلیف است، گفت: میراث فرهنگی شهرستان سال گذشته برای ۴۸ نفر تعهد اشتغال داشت که امسال به ۳۰۰ نفر افزایش یافته و بعید است که این میزان اشتغال محقق شود ضمن اینکه برخی بانک‌ها شرایط سختی را برای متقاضیان تسهیلات مطرح می‌کنند. کاهنی به نمایندگی از بانک‌ها در این جلسه گفت: اجباری برای گرفتن چک حداقل در شعب بانک ملی نداریم و بانک نیز مجاز به مسدود کردن حساب افراد نیست و این بر خلاف قوانین است مگر اینکه به دستور مقام قضایی باشد. وی افزود: بحث مربوط به ضامن‌ها نیز به نظر رئیس شعبه بستگی دارد و بعضاً ۱ تا ۲ میلیارد تومان نیز با یک ضامن پرداخت می‌شود.
تنها یک یا دو درصد معوقات بانکی
مربوط به تسهیلات خرد است
وی تصریح کرد: شاید یک یا دو درصد از معوقات بانکی به تسهیلات خرد مربوط می‌شود و اکثر اوقات به تسهیلات کلان مربوط است. ناصری فرماندار شهرستان با بیان اینکه در حوزه میراث فرهنگی شهرستان امکان اشتغال ۳۰۰ نفر وجود دارد و جای نگرانی نیست، گفت: در شهرستان بیرجند ایجاد اشتغال در حوزه تجارت و گردشگری و تا حدودی در صنعت متمرکز است و لذا میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری می‌تواند به تعهد اشتغال خود عمل کند.
۱۴۴ نفر تسهیلات مشاغل خانگی دریافت کرده‌اند
شریفی سرپرست اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان بیرجند در ادامه به بحث پرداختی بانک‌ها در تسهیلات مشاغل خانگی شهرستان در سال ۹۷ اشاره کرد و گفت: در این زمینه ۴۷۲ مجوز صادر و ۱۴۴ نفر موفق به دریافت تسهیلات شده‌اند و کمترین پرداخت تسهیلات به بانک تجارت مربوط می‌شود که از مجموعه ۶۵ نفر معرفی شده یک پرداختی داشته‌اند و وضعیت سایر بانک‌ها مناسب‌تر است.
نماینده بانک تجارت در این باره گفت: تعداد معرفی شدگان به این بانک از سوی اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان ۳۵ نفر بوده و نه ۶۵ نفر.
در این جلسه به دستور فرماندار مقرر شد بانک‌ها رونوشتی از نامه‌های وصولی در این خصوص را به دستگاه‌های ذیربط ارسال نمایند تا تعداد افراد معرفی شده هر دستگاه به بانک ها مشخص شود.
اعطای تسهیلات اشتغال به ۱۶۰ نفر از طریق کمیته امداد
حسینی رئیس کمیته امداد منطقه یک شهرستان بیرجند نیز در این جلسه در خصوص عملکرد اشتغال کمیته امداد شهرستان گفت: سهمیه امسال کمیته امداد شهرستان از اعتبارات بند ب تبصره ۱۶ قانون بودجه سال ۹۷ معادل ۶۲ میلیارد ریال است که ۶۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال ابلاغ شده و ۲۹۷ نفر با مبلغ ۵۱ میلیارد و ۲۵۰ میلیون ریال به بانک معرفی شده‌اند و ۱۶۰ نفر به مبلغ ۲۸ میلیارد و ۵۲۰میلیون ریال تسهیلات دریافت کرده‌اند و درصد پرداخت تسهیلات ۴۷ درصد بوده است. شریفی سرپرست اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان بیرجند همچنین به بحث تشکیل شرکت تعاونی توسعه و عمران شهرستان بیرجند اشاره کرد و گفت: این شرکت تعاونی برای آغاز به کار باید حداقل ۱۵۰۰ نفر عضو داشته باشد و مدیران دستگاه‌های اجرایی شهرستان باید همکاران خود را برای عضویت در شرکت تعاونی تشویق نمایند.
فرماندار شهرستان بیرجند هم گفت: شرکت تعاونی توسعه و عمران شهرستان در حال حاضر ۷۲۱نفر عضو دارد و ۱۲۹۴ سهم آن به فروش رفته و واریزی اعضا نیز ۱۹۴ میلیون و ۵۰۰ هزار ریال می‌باشد که رقم ناچیزی است و جا دارد که ۱۲۰۰ تا ۱۴۰۰ همکار اداری دستگاه‌های اجرایی در این مجموعه عضو شوند. ناصری تصریح کرد: پشتوانه این شرکت تعاونی، قوانین حقوقی است و افراد حقوقی از جمله فرماندار در آن عضویت دارند و مشارکت کارکنان دستگاه‌ها و مردم حتی با سرمایه‌های اندک باعث خواهد شد تا در حوزه اقتصادی و اشتغالزایی کارهای بزرگی انجام شود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*