مقاله/ رشته تحصیلی خود را آگاهانه انتخاب کنید

 

در بخشهایی ازین نوشتار می خوانید:

“…. نوعی زمینه اشتغال آتی نیز برای داوطلبان فراهم می شود و نباید بیم مبهمی که داوطلب از این گونه محیط ها دارد وی را از انتخاب این گونه رشته ها باز دارد.

هدف اصلی از مطالب طرح شده در این بخش ابلاغ این پیام است که داوطلب نباید به هیچ وجه موضوع انتخاب رشته را به دست تصادف تحت عنوان بخت و تقدیر و سرنوشت بسپارد و یا خود را دست و پا بسته تسلیم نظرات دیگران کند و افسار انتخاب رشته را به دست دیگران بسپارد. بلکه ….”

متن کامل مقاله:

رشته تحصیلی خود را آگاهانه انتخاب کنید

برداشت اجتماعی عنوان پاره ای از رشته ها و همین طور عناوین اجتماعی که تعدادی از شغل های مرتبط با رشته های دانشگاهی به دنبال خود دارند، برای برخی از داوطلبان مهم است. حال این اهمیت به معنای علاقه و توجه است یا به معنای عدم علاقه و دوری جستن از آن. به نظر می رسد که تعدادی از رشته ها دارای عناوین جذاب اجتماعی هستند و همین عناوین است که می تواند یک کشش کاذب در داوطلب ایجاد کند و او را از مسیر صحیح تصمیم گیری منحرف سازد. به هر حال، داوطلب باید میزان اهمیت عنوان اجتماعی را که فارغ التحصیلان رشته مورد نظر به دوش می کشند، برای خود تجزیه و تحلیل کند.

محیط ویژه دانشگاهی

بر تعدادی از دانشگاه ها شرایط خاص آموزشی حاکم است. حتی در برخی از آنها، دانشجو باید تحت انضباط و رفتار ویژه ای قرار گیرد.

به عنوان مثال کسی که یک رشته دانشگاهی مربوط به نیروهای نظامی، انتظامی یا صنایع دفاع را انتخاب می کند باید توجه داشته باشد که در داخل دانشگاه باید از مقررات خصوصی تبعیت کند. بعضا باید لباس فرم بپوشد. گاه علاوه بر دروس علمی دوره، باید دروس مورد نیاز شغل آینده را بگذراند. تمرینات بدنی و آمادگی های رزمی و آشنایی و کار با سلاح های جنگی نیز در برنامه دانشجو قرار می گیرد. لذا فردی که این قبیل رشته ها را انتخاب می کند، حتما باید تناسب روحیه خود را با شرایط و مقتضیات محیط آموزش در نظر بگیرید. البته این سخن به این معنا نیست که این رشته ها را نباید انتخاب کرد، بلکه بیشتر عکس آن مد نظر است و آن به این که علاوه بر رشته های بسیار خوبی که در این دانشگاه ها عرضه می شود، نوعی زمینه اشتغال آتی نیز برای داوطلبان فراهم می شود و نباید بیم مبهمی که داوطلب از این گونه محیط ها دارد وی را از انتخاب این گونه رشته ها باز دارد.

هدف اصلی از مطالب طرح شده در این بخش ابلاغ این پیام است که داوطلب نباید به هیچ وجه موضوع انتخاب رشته را به دست تصادف تحت عنوان بخت و تقدیر و سرنوشت بسپارد و یا خود را دست و پا بسته تسلیم نظرات دیگران کند و افسار انتخاب رشته را به دست دیگران بسپارد. بلکه داوطلب باید به صورت فعال و تعیین کننده در فرآیند انتخاب رشته حضور و بروز داشته باشد. فعال شدن داوطلب در فرآیند انتخاب رشته یکی از تمرین های مهم زندگی وی در زمینه بروز قدرت ارزشیابی مسایل، ظهور مولفه تصمیم گیری در زندگی، قبول مسئولیت تصمیم های اتخاذ شده، اعلام داشتن رای و نظر در کنار آراء و نظرات دیگران و در نهایت تحریک و تقویت حس اعتماد به نفس، می باشد. چنین فردی هرگز بی هدف وارد دانشگاه نمی شود و در نتیجه دچار سردرگمی و سلب انگیزه در ادامه تحصیل نمی گردد.

برنامه ریزی شغلی مناسب گامی بسیار مهم در دستیابی به موفقیت های شغلی و حرفه ای است. با انجام یک برنامه ریزی شغلی صحیح، درک و شناخت فرد از خصوصیات و ویژگی های شخصیتی خود و هم چنین فرصت های موجود افزایش یافته و با دقت و آگاهی بهتری درباره آینده شغلی خود تصمیم می گیرد. در حال حاضر بسیاری از افراد به دلیل عدم اطلاع از شغل متناسب با ویژگی ها و خصوصیات خود، در انتخاب مسیر شغلی مناسب و پیشرفت در آن دچار سردرگمی می شوند. این افراد از فرصت ها و منابع پیرامون خود بهره برداری صحیح و مناسبی نداشته و اغلب در زندگی حرفه ای خود احساس نارضایتی می کنند. در دوره برنامه ریزی شغلی فعالیت ها و تمرین های متنوعی وجود دارد که می تواند فرایند تصمیم گیری شغلی را برای افراد دقیق تر و آسان تر کرده و زندگی شغلی هدفمندتری را برای آنان فراهم آورد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*