اولین کاروان رسانه ای استان در سرزمین شهدای گمنام و غریب از تنگه مرصاد تا ارتفاعات بوالحسن با شهدای مظلوم کردستان و کرمانشاه

مناطق عملیاتی کردستان و کرمانشاه با آنچه در جنوب کشور دیده بودیم تفاوت زیادی داشت اینجا از خاک نرم و رمل و پیاده روی بر روی خاک هایی که روزی شهدا بر آن قدم گذاشته اند خبری نبود اینجا آنچه بیشتر از هر چیز نمود پیدا می کرد کوه بود و مظلومیت شهیدانی که برای جنگیدن، دشمن رودرویی نداشته اند، شهدایی که از آنها به عنوان شهدای ناشناخته و غریب در کشور یاد می شود. سنندج شهری است که برای باز پس گیری یک تپه از آن یعنی تپه ا… اکبر( به گفته راویان این مناطق ) بیش از ۲۰۰ شهید بسیجی، ارتشی، سپاهی و کرد پیشمرگ مسلمان خونشان را نثار کرده اند.برای اولین بار فرصتی فراهم شد تا جمعی از اصحاب رسانه استان در کنار خانواده هایشان با حضور در سرزمینی که جای جای خاکش قدمگاه شهداست، از شلوغی زندگی فاصله گرفته و با نفس کشیدن در سرزمین شهدا روح و جانشان را جلای دوباره ای ببخشند.حضور در ۵ یادمان شهدا شامل یادمان عملیات مرصاد و یادمان شهدای پاوه در کرمانشاه، یادمان شهدای سیرانبند، یادمان بوالحسن (شهرستان بانه) و باشگاه افسران در کردستان مناطقی بودند که در مدت ۶ روزه این سفر مورد بازدید قرار گرفتند و از هر کدام از این یادمان ها خاطراتی در ذهنمان ثبت شد که هیچ گاه فراموش نخواهد شد.
اولین حضور؛ یادمان شهدای عملیات مرصاد
یادمان شهدای عملیات مرصاد در ۱۵ کیلومتری مانده به اسلام آباد غرب قرار گرفته که به تنگه چهار زبر یا تنگه مرصاد مشهور است . اینجا کمینگاه الهی بر اساس آیه قرآن (ان ربک لبالمرصاد) است. یادمانی که آثار زیادی از ادوات و تانک های جنگی را در خود جای داده و در همان ابتدای ورود حال و هوای خاصی را به انسان دست می دهد.
وارد یادمان که می شویم با عکس شهدای زیادی مواجه می شویم که به تفکیک استان در کنار هم قرار گرفته اند و به گفته راوی این یادمان ارتش ۲۲۲ شهید را در عملیات مرصاد تقدیم نظام کرده که در بین این شهدا از خراسان جنوبی هم شهدایی قرار داشتند .لطیفی که از نیروهای بومی منطقه است به تشریح کامل مراحل اجرایی این عملیات می پردازد و می گوید : با وجود پذیرش قطعنامه ۵۹۸ از سوی ایران، منافقان با پشتیبانی صدامیان از مرزهای کرمانشاه به ایران هجوم آوردند و پس از عبور از قصرشیرین، سرپل ‌ذهاب، کرند غرب و اسلام‌آباد غرب، تنگه چهارزبر برایشان مرصاد شد.
محاصره پاوه در سال ۵۸ و قتل عام زخمی ها در محوطه بیمارستان
محسن معاذی یکی از پیشمرگان مسلمان اهل سنت کرد در یادمان شهدای پاوه به ماجرای محاصره شهر پاوه در مرداد ۵۸ به وسیله نیروهای ضدانقلاب پرداخته و می گوید: تعدادی از مدافعان مجروح بومی و غیربومی شهر در بیمارستان پاوه بستری بودند که نیروهای ضدانقلاب پس از درگیری نابرابر، مجروحان را از بیمارستان خارج و همگی را در محوطه بیمارستان، قتل عام کردند که ۹ تن از این شهدا غیر بومی بودند و در همین یادمان به خاک سپرده شدند.
او که همرزم شهید چمران بوده و خاطرات زیادی از سقوط پاوه و سپس فرمان تاریخی امام برای آزاد سازی منطقه دارد، به فعالیتهای گروهکهای ضدانقلاب در پاوه در ۱۴مرداد ماه ۵۸ پرداخته و می افزاید: ضد انقلاب پاوه را همانند شعب ابی طالب از ۴ طرف محاصره کردند و در این مقابله نابرابر، برادران مدافع انقلاب که تعدادشان در این شهر، بیش از ۱۸۰ نفر و سلاح آنان چیزی جز ژ۳ نبود با مهماتی مختصر در مقابل دو تا سه هزار نفر مهاجم مزدور که به انواع سلاحهای سبک و سنگین مجهز بودند؛ قهرمانانه ایستادگی کردند .
شهید چمران سردار رشید اسلام و دفاعش از مردم پاوه
او در ادامه با اشاره به ورود سردار رشید اسلام شهید مصطفی چمران در ۲۵ مرداد ماه ۵۸ با هلی کوپتر به پاوه می گوید: شهید چمران و همراهانش مثل سردار ابوشریف فرمانده کل عملیات سپاه پاسداران انقلاب و تیمسار فلاحی فرمانده نیروهای مسلح ارتش وارد پاوه شدند و در منزل پاسداران پاوه مستقر و نقشه های عملیاتی و جغرافیایی را مرور و تصمیمات لازم اتخاذ گردید.
به خطر انداختن امنیت کشور گناه نابخشودنی است
این رزمنده دفاع مقدس که برادرش در حمله منافقین به پاوه در جلوی زن و فرزندانشان با اصابت ۹۰ گلوله به شهادت رسیده ولی حاضر نشده به امام و اسلام توهین کند از شرایط فعلی کشور و اختلاس های میلیاردی و در مضیقه بودن مردم دل پر خونی دارد و می گوید: این امنیت و آرامش براحتی بدست نیامده و به خطر انداختن این امنیت گناه نابخشودنی است.
کاری نکنیم که نسل آینده ما را نفرین کند
معاذی از پاوه به عنوان یک نقطه عطف در تاریخ ایران اسلامی یاد کرده و در ادامه با اشاره به عملیات والفجر ۱۰ در زمستان ۶۶ که با حضور تمامی نیروهای مسلح انجام شد و منطقه از منافقین پاکسازی شد، بیان می کند: فراموش نکنیم که دشمن فعلی ما همان دشمن دیرین ماست همان دشمن پر نیرنگی که نمی خواهد ما سر پا بمانیم پس هوشیار بمانیم تا نسل آینده از ما به نیکی یاد کند و فرزندانمان نگویند پدران ما نالایق بودند و ما را نفرین کنند.
چشمه شهدا یادمان ۱۰ شهید مظلوم در سیران بند
ناصر علیزاده از بومیان کردستان و راوی یادمان شهدای سیران بند و همرزم شهید کاوه که خاطرات زیادی با او دارد هم به بیان خاطراتش در دوران دفاع مقدس در این منطقه پرداخت و می گوید: بچه های شما در کردستان غریب بودند و کردستان سرزمین شهدای غریب است چرا که مانند شهدای کربلا بدون دفاع به شهادت رسیدند و از آنها می توان بعنوان دومین شهدای کربلای ایران نام برد.او در ادامه به بیان خاطره شهادت ۱۰ نفر از فرزندان این مرز و بوم که در این یادمان به خاک سپرده شده اند و اکنون محلی است برای برآورده شدن حاجات مردم، می گوید: در ۱۷ رمضان سال ۶۱ ده نفر از فرزندان این مرز و بوم اعم از شیعه و سنی بعد از تحمل ۹ ماه اسارت و اذیت و آزار توسط عوامل خودفروخته ضد انقلاب به طرز ناجوانمردانه ای در نزدیکی روستای سیران‌بند به شهادت رسیدند، شهدایی که ناخن دستشان کشیده شد و شکم هایشان زخمی و با نمک پر شد و نزدیک افطار با دهان روزه در کنار این چشمه به شهادت رسیدند .
فرزند شهیدم به دیدارم می آید نیازی نیست من به دیدارش بروم
او در ادامه با اشاره به آمدن مادر شهید کلا طیبه( یکی از این ۱۰ شهید مظلوم ) در سال گذشته به این یادمان و تلاش ما برای آوردنش به بالای کوه برای زیارت قبر فرزندش با توجه به کهولت سن ادامه می دهد: وقتی تلاش داشتم تا این مادر شهید را برای زیارت قبر شهیدش به بالای کوه بیاورم این جمله را به من گفت که نیازی نیست من به دیدار فرزندم بروم او همیشه به دیدارم می آید و این مادر از همان پایین کوه با فرزندش دیدار کرد.
او به بیان خاطراتش با شهید خرازی، کاوه و شهید علی خراسانی و شهات مظلومانه اش پرداخت و گفت: امروز اقتدار نظام اسلامی ایران برای نجات ملت های مسلمان مانند سوریه، عراق، یمن و …. باعث افتخار است و ما هر جا مظلوم مسلمانی درخواست کمک کند می جنگیم.
بازدید ازیادمان باشگاه افسران
بازدید از یادمان باشگاه افسران در سنندج از دیگر یادمان هایی بود که علی حیدر پناهی راوی این یادمان و از افسران و فرماندهان زمان جنگ تحمیلی به تشریح عملیات انجام شده در این منطقه که در داخل شهر سنندج قرار داشت پرداخته و می گوید: یادمان باشگاه افسران ، یکی از نمادهای مقاومت و ایستادگی رزمندگان و فرزندان امام است که حدود ۵۰ نفر از بچه‌های پاسدار، ارتش و پیشمرگان مسلمان کُرد با دیدن تصرف سنندج توسط ضدنقلاب، در باشگاه افسران به دلیل اشرافیت به منطقه مستقر ‌شدند و دفاعشان را از این نقطه شروع کردند و قریب به ۲ هزار نیروی ضدانقلاب در این نقطه حساس جمع شدند تا اینجا را از دست رزمنده‌ها خارج کنند.
وی ادامه داد: نیروهایی از کرمانشاه به فرماندهی شهیدان «محمد بروجردی» و «علی صیاد شیرازی» در نخستین روزهای اردیبهشت ۵۹ با هدف رهایی این نیروها از محاصره و پاکسازی مناطق مختلف وارد شهر شدند و در جنگ حدود ۲۰ روزه موفق ‌شدند ضدانقلاب تا دندان مسلح را با تلفات و زخمی‌های زیاد از سنندج بیرون کنند.
یادمان بوالحسن؛ منطقه ای که سه سال جولانگاه صدامیان بود
آخرین یادمانی که در این سفر معنوی برایمان خاطره ساز شد یادمان بو الحسن بود. بوالحسن نام روستایی در نوار صفر مرزی و در ۲۷ کیلومتری غرب شهرستان بانه و ۱۲ کیلومتری رودخانه مرزی چومان عراق قرار دارد. این منطقه یکی از محورهای اصلی عملیات کربلای ۱۰ بوده و در اغلب عملیات های برون مرزی انجام گرفته در ارتفاعات ماووت عراق، رزمندگان اسلام با عبور از این ناحیه و گذر از رودخانه چومان، می توانستند به نقاط هدف خود دسترسی پیدا کنند.محمودیان یکی دیگر از پیشمرگان مسلمان و اهل سنت کردستان که راوی این یادمان است به تشریح گوشه ای از خاطرات و عملیات هایی که در این منطقه صورت گرفته پرداخته و می گوید: در منطقه کردستان رزمندگان و پیشمرگان مسلمان علاوه بر نیروهای عراقی با منافقین هم مبارزه می کردند که در این راه شهدای زیادی خون داده اند .
او که از کلاس پنجم در دوران جنگ تحمیلی وارد سپاه شده و در عملیات های زیادی شرکت کرده و چندین بار مورد اصابت گلوله قرار گرفته از رشادت شهدایی مانند شهید بروجردی و بهشتی در این منطقه و تشکیل کمیته پیشمرگان مسلمان سخن گفت و اینکه در فاصله سال های ۵۹ تا ۶۱ این منطقه جولانگاه عراقی ها و منافقین بوده است .
خودم را شرمنده شهدا می دانم
او با اینکه برای اسلام و نظام زحمات زیادی کشیده و در دفاع از مرزهای غربی کشور روزهای سختی را بیاد دارد ولی باز هم خود را شرمنده شهدا می داند، می گوید: قدم به قدم این منطقه به خون شهدا آغشته است و ما لیاقت شهادت را نداشتیم و مانده ایم تا بجای شهدا حرف بزنیم . او به بیان خاطره ای از ۶۰ رزمنده قومی در سال ۶۰ می پردازد که برای انجام عملیات پاکسازی وارد این ارتفاعات شدند و بخاطر برف شدید به مدت دو هفته سوخت و آذوقه ای به آنها نرسید که ۵ نفر به شهادت رسیدند و ۱ نفر هم دست و پایشان را از دست دادند.
او تمام این دلاوری ها را دیده و اکنون از بی مهری ها و اختلاس هایی که نظام را دچار مشکل کرده گلایه مند است و می خواهد با اینگونه تخلفات با شدت و قدرت برخورد شود .
راهیان نور یک گنج است
قنبری راوی دفاع مقدس که یکی از بازنشستگان سپاه انصارالرضا (ع) خراسان جنوبی است و سی ماه سابقه حضور در جبهه را دارد و در این سفر اصحاب رسانه را همراهی می کند در گفت وگو با خبرنگار ما و در پاسخ به این سوال که راهیان نور چه اثراتی در جامعه دارد، گفت: من از سال ۷۳ با کاروان های مختلف دانش آموزی، دانشجویی و خانوادگی در سفر راهیان نور همراه بوده ام و در این مدت با افراد زیادی روبرو شده ام که بعد از بازگشت از این سفر متحول شده و چه بسا افرادی که با متوسل شدن به یک شهید حاجت گرفته اند .او با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری از راهیان نور بعنوان گنجی یاد کرد که هر کس آن را استخراج کند از آن بهره خواهد برد ، افزود : هر کسی به اندازه توانش از این سفر معنوی بهره می برد .
کاروان اصحاب رسانه در سفر راهیان نور علاوه بر بازدید از مناطق عملیاتی کرمانشاه و کردستان از مناطق تفریحی مانند شهرستان بانه و غار علیصدر هم دیدن کردند و زیارت حضرت معصومه(س) و رفتن به مسجد جمکران پایان بخش این اردوی سیاحتی زیارتی بود .

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*