در میزگرد تأمین مالی خط‌آهن چابهار-سرخس در خبرگزاری فارس مطرح شد پیشنهاد به آستان قدس در تأمین مالی خط‌آهن چابهار-سرخس/ استقبال از روش مالی BOT

خبرگزاری فارس: پیشنهاد به آستان قدس در تأمین مالی خط‌آهن چابهار-سرخس/ استقبال از روش مالی BOT

پیشنهاد به آستان قدس بابت تأمین مالی پروژه خط‌آهن چابهار-سرخس، درخواست از رئیس بنیاد مستضعفان بابت توجه بیشتر به توسعه شرق کشور و استقبال دولت از مدل مالی BOT در ساخت خط‌‌آهن چابهار سرخس از مواردی بود که در میزگرد تأمین مالی خط‌آهن چابهار-سرخس‌ مطرح شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بعدازظهر امروز میزگرد تخصصی تأمین مالی راه‌آهن چابهار ـ سرخس به عنوان محور ترانزیتی شرق کشور با حضور مسئولان وزارت راه و شهرسازی، نمایندگان مجلس، کارشناسان حمل و نقل ریلی و اصحاب رسانه در خبرگزاری فارس برگزار شد.

در این میزگرد نماینده مردم نهبندان در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه تکمیل خط‌آهن چابهار ـ سرخس بیش از ۴ هزار میلیارد تومان اعتبار می‌خواهد گفت: ضرورت دارد پس از آن‌که مسیر چابهار تا زاهدان تکمیل شد، ادامه مسیر هم از سمت زاهدان به خراسان جنوبی ادامه یابد.

نظر افضلی با اشاره به ظرفیت‌های بندر چابهار به عنوان بندر اقیانوسی ایران گفت: توسعه بندر چابهار به عنوان شاهراه حیاتی منطقه مورد توجه همه کشورهای همسایه خصوصاً چین و هند است.

بنابراین گزارش در ادامه جلسه عنوان شد که در نبود اعتبارات دولتی و منابع مالی، امکان تأمین مالی راه‌آهن چابهار ـ سرخس با سرمایه بخش خصوصی و نهادهای عمومی وجود دارد، به هر حال پروژه خط‌آهن چابهار ـ سرخس رگ حیاتی شرق کشور محسوب می‌شود که نماینده مردم نبهندان در مجلس در این باره گفت: متأسفانه نگاه دولتمردان ایران از گذشته تاکنون کمتر به شرق کشور بوده است، البته ستاد توسعه شرق کشور تشکیل شده است و یک جلسه هم داشته است، اما باید نمایندگان حاضر در این ستاد فعال‌تر باشند، زیرا اگر شرق توسعه نیابد ممکن است به بحران‌هایی منجر شود.

نماینده مردم نهبندان در مجلس در‌باره سرمایه‌گذاری و تأمین مالی آستان قدس رضوی در پروژه خط‌آهن چابهار ـ سرخس گفت: در این رابطه ما به آستان قدس پیشنهاد داده‌ایم در پروژه خط‌آهن زاهدان ـ سرخس تأمین مالی داشته باشد ضمن آنکه از رئیس بنیاد مستضعفان هم خواسته‌ایم بیشتر به شرق کشور و خصوصاً نهبندان توجه کنند.

بنابر‌این گزارش، در ادامه این میزگرد، معاون برنامه‌ریزی شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور اظهار داشت: ما تلاش کرده‌ایم در بخش تأمین مالی خط آهن چابهار ـ سرخس اولویت‌مان مدل مالی ساخت، بهره‌برداری و واگذاری BOT باشد و در این حوزه از هر سرمایه‌گذاری استقبال می‌کنیم.

قبادی ادامه داد: در روش تأمین مالی BOT دو ریسک وجود دارد که اجازه نمی‌دهد سرمایه گذار خارجی در کشور ما با این مدل مالی سرمایه بیاورد که یکی از آنها ریسک تسعیر ارز است.

 در ادامه این میزگرد بر لزوم تکمیل خط آهن از چابهار تا سرخس به صورت ویژه مورد تأکید کارشناسان ریلی قرار گرفت؛ کارشناسان عنوان کردند که ظرفیت کل شبکه ریلی ما سالانه ۳۵ میلیون تن است، اما فقط ظرفیت خط‌آهن چابهار ـ زاهدان و در ادامه تا سرخس ۱۰ میلیون تن خواهد بود، بنابراین باید این خط به صورت ویژه از چابهار به سرخس متصل شود، ضمن آنکه تأمین مالی پروژه به صورت BOT در اولویت است.

معاون برنامه‌ریزی شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل در این باره توضیح داد: اتفاقاً ما نیاز زیادی به سرمایه‌گذاری در قالب BOT داریم و ضرورت دارد اولویت فاینانس ما سرمایه‌گذاری باشد، بنابراین ما فضا را برای BOT باز گذاشته‌ایم.

قبادی اظهار داشت: از دلایل طولانی شدن فاینانس‌های ما آن سهم ۱۵ درصدی موردنیاز پروژه است که ما تلاش کردیم این ۱۵ درصد از محل صندوق توسعه ملی تأمین شود.

وی افزود: در بخش سرمایه‌گذاری ریلی و آزادراهی تأمین مالی از محل مصوبه هیأت مدیره صندوق توسعه ملی اخذ شده است.

قبادی تأکید کرد: در اغلب قراردادها تسعیر ارز با فرمول خاص جبران می‌شود و در قراردادهای سرمایه‌گذاری ‌تسعیر‌ ارز دیده می‌شود.

به گزارش فارس‌ خط آهن چابهار ـ سرخس طبق بودجه ۹۷ از دو قطعه چابهار تا زاهدان و زاهدان تا حوالی تربت حیدریه تشکیل شده است.

بودجه موردنیاز تکمیل چابهار تا زاهدان حدود ۴۵۰۰ میلیارد تومان و تخصیص بودجه ۴۶۰ میلیارد تومان بوده است و برآورد بودجه ۹۷ رقم ۱۰۰ میلیارد تومان است.

ظرفیت ترانزیتی ۶ میلیون تن کالا از کشورهای CIS به مقصد آب‌های آزاد در جنوب کشور و درآمدزایی مستقیم و غیرمستقیم ۲۸۵ دلاری هر تن ترانزیت برای کشور از دلایل توجیه‌دار شدن احداث خط آهن چابهار ـ سرخس است.

اتصال تنها بندر اقیانوسی ایران با آبخور بیش از ۱۵ متر مناسب کشتی‌های اقیانوس‌پیما به شبکه ریلی کشور، فعال شدن ظرفیت بندر شهید بهشتی چابهار، فعال ظرفیت معادن شرق کشور، اشتغال‌زایی در شرق کشور و افزایش امنیت در کنار ایجاد زیرساخت مناسب برای جذب سرمایه‌گذاری و ممانعت از مهاجرت از اهمیت‌های این خط ریلی محسوب می‌شود.

عدم اولویت این پروژه در بین پروژه‌های ریلی کشور، عدم تخصیص منابع لازم برای افزایش سرعت اجرای پروژه و عدم برنامه وزارت راه و شهرسازی برای واگذاری پروژه به بخش غیردولتی از مشکلات این خط‌آهن است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*