حضور نداشتن بانک های بزرگ در تسهیلات اشتغالزای روستایی ای کاش…

جلسه مشترک کارگروه تخصصی اشتغال و کمیسیون هماهنگی بانک های استان شنبه شب در حالی برگزار شد که با ای کاش همراه بود، افسوس امیرحسنخانی، نماینده مردم فردوس، طبس، بشرویه و سرایان در مجلس شورای اسلامی‌ در این زمینه بود که قبل از تعیین بانک ها برای تسهیلات روستایی و عشایری باید نسبت به حضور بانک های بزرگ در این حوزه وارد می شدند و ای کاش و افسوس  عابدی، معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار خراسان جنوبی این بود که در همان زمان باید این فکر را نمایندگان مجلس می کردند تا اکنون به ای کاش ختم نمی شد.
ای کاش زودتر وارد می شدیم
نماینده مردم فردوس، طبس، بشرویه و سرایان در مجلس شورای اسلامی‌ گفت: برای پرداخت تسهیلات اشتغال پایدار روستایی تنها چهار مؤسسه و بانک عامل در نظر گرفته شده و جای بانک های بزرگ خالی است  و ای کاش ما قبل از این موارد در مجلس بانک های دیگر را وارد می کردیم. امیرحسنخانی افزود: چهار بانک عامل و مؤسسه کشاورزی، صندوق کارآفرینی امید، پست بانک و توسعه تعاون برای پرداخت این تسهیلات انتخاب شده است و دولت نتوانسته بانک های بزرگ را مجاب کند تا به کمک اشتغال بیایند در حالی که کاری مهمتر از ایجاد اشتغال در کشور نداریم. وی تأکید کرد: اگر بانک یا مؤسسه ای در پرداخت تسهیلات اشتغال پایدار با مشکل مواجه است باید به ما منتقل شده تا در مرکز پیگیری کنیم. به گفتۀ وی سرمایه گذارانی برای ایجاد اشتغال ورود پیدا کرده اند که در آینده خودشان دچار ورشکستگی خواهند شد. او خطاب به بانک ها خاطر نشان کرد: اینکه روزهای نخست مشکل پرداخت نشدن را به مردم بگویید و آنها را علاف نکنید بسیار مؤثرتر است تا اینکه بعد از گذشت هفته ها و ماه ها طرح برگشت داده شده یا پرداخت نشود. امیرحسنخانی تصریح کرد: اینکه استاندار و همه مدیران دستگاه های اجرایی برای برگزاری کارگروه تخصصی اشتغال و کمیسیون هماهنگی بانک های استان وقت بگذارند اما خروجی صفر باشد درست نیست و همه باید همراه شویم تا اگر نیاز به پیگیری است ما در مرکز پیگیری و دنبال کنیم. وی با اشاره به اینکه در زمینه خشکسالی مصوبه ای به هیئت دولت رفت که یکهزار میلیارد ریال برای خسارت در نظر گرفته شد، گفت: همچنین برای وام های کشاورزانی که از خشکسالی متضرر شدند نیز استمهال ۲ ساله در نظر گرفته شود. به گفتۀ وی این مصوبه هنوز به بانک کشاورزی ابلاغ نشده اما خواهش دارم این مصوبه دولت با پیگیری استاندار، نمایندگان مجلس و بانک ها ابلاغ شود تا حداقل گره کوچکی از کار کشاورزان باز شود.
به ما ابلاغ نشده است
مدیر شعب بانک کشاورزی استان در زمینه تأمین اعتبار برای بخشودگی تسهیلات کشاورزانی که دچار خسارت خشکسالی شده اند، گفت: این مورد از حیطه اختیار ما یا حتی بانک مرکز خارج است.
قزلباش ادامه داد: موضوع تبصره ۱۶ سال ۹۷ همان تبصره ۳۵ سال ۹۵ است که امسال تمدید شده است اما تاکنون از سوی بانک مرکزی اعتباری برای بخشودگی سود و جرایم تسهیلات تا یک میلیارد ریال به بانک ها ابلاغ نشده است. به گفتۀ وی توسط بانک کشاورزی مرکز مکاتبات لازم با بانک مرکزی صورت گرفته و قرار شده در ۲ هفته آینده، جذب اعتبار پیگیری و به بانک ها ابلاغ شود که به محض ابلاغ برای پیگیری مطالبات کشاورزان استان اقدام می کنیم. او به بند «خ» تبصره ۳۳ با موضوع امهال ۲ ساله بدهی کشاورزان اشاره کرد و افزود: بر اساس مصوبه هیات وزیران خسارت دیدگان بخش کشاورزی ناشی از حوادث قهری سرمازدگی، خشکسالی و سایر، می توانند از ۲ سال استمهال بدهی برخوردار شوند. قزلباش ادامه داد: بر اساس این مصوبه در صورتی که در کارگروه های خسارت استان میزان خسارت رسیده به این کشاورزان تائید شود به مدت ۲ سال سود بدهی آنها استمهال و توسط دولت پرداخت می شود. به گفتۀ وی این مصوبه هنوز عملیاتی نشده و بر اساس آخرین پیگیری ها، بار مالی این اعتبارات از طریق بانک ها محاسبه شده و به بانک مرکزی ابلاغ شده که باید به سازمان برنامه و بودجه ابلاغ سپس در دستور کار قرار گیرد.
ای کاش ها را ای کاش زودتر می گفتید
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار خراسان جنوبی هم در جواب امیرحسنخانی گفت: ای کاش شما هم از اول وارد می شدید و ای کاش ها را زودتر می گفتید و بانک ها را می آوردید ولی خوب است که که هنوز پای کار هستید و این مسائل را بیان می کنید. عابدی عنوان کرد: باید تسریع در پرداخت تسهیلات اشتغال سرلوحه بانک های عامل قرار گیرد نه اینکه مشکلی برای تک تک متقاضیان به وجود آید. وی افزود: مدیران بانک های عامل نباید در پرداخت تسهیلات اشتغال، متقاضیان را دلسرد و ایده های شخصی را با موضوعات بانکی وارد کنند. وی درباره تفاهم نامه چهارجانبه در مناطق روستایی دستور داد تا به قید فوریت جلسه ای با بانک های عامل و ترجیحا حوزه معاونت عمرانی استانداری برگزار تا روند اقدامات بررسی شود.
«اسدی» ناراضی بود
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری اعلام کرد: هفته گذشته نشستی با حضور اسدی مدیر پروژه های طرح اشتغال پایدار روستایی و عشایری و قبل از آن با مدیران بانک های عامل و مدیران حوزه صنعت، کشاورزی و خدمات برگزار شد که به این نتیجه رسیدیم اگر راهی وجود دارد باید نمایندگان مجلس پیگیر آن باشند. عابدی افزود: در این نشست رتبه خراسان جنوبی بین سایر استان ها در زمینه پرداخت تسهیلات پایدار روستایی و عشایری مناسب اعلام شد و در کلان کشور چهار بانک صندوق کارآفرینی امید، بانک کشاورزی، توسعه تعاون و پست بانک برای پرداخت تسهیلات اشتغال پایدار روستایی و عشایری در نظر گرفته شده که بانک توسعه تعاون رتبه برتر را در پرداخت تسهیلات به خود اختصاص داده است ولی با این وجود آقای اسدی از این روند راضی نبود و گفت با وجود تمام تلاش ها روند خوب نیست و دلیل پرداخت نکردن تسهیلات توسط کارگروه ملی، پیگیری نکردن مدیران و استقبال نکردن بانک ها بوده است. به گفتۀ وی در نشست مذکور در ارتباط با انرژی های تجدیدپذیر خراسان جنوبی، پرداخت تسهیلات اشتغال در شهرهای زیر ۱۰ هزار نفر جمعیت و پرداخت تسهیلات به مرغداری ها با زیر ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی پیگیری هایی انجام و مطالبی ارائه شد. عابدی به دستورالعمل اجرای طرح مشوق بیمه کارفرمایی اشاره کرد و گفت: ۱۰ تیرماه ۹۷ سازمان تأمین اجتماعی آمادگی برقراری طرح مشوق بیمه ای برای کارفرمایان مشارکت کننده در طرح مهارت آموزی دانش آموختگان دانشگاهی را ارائه کرد و با توجه به گزارش اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ارتباط با عملکرد استان در طرح کارورزی مهارت آموختگان دانشگاهی عملکرد خوبی نداریم اما در مهارت آموزی در محیط واقعی کار عملکرد مثبتی داریم.
طرح های ملی اعتباری دریافت نکردند
در ادامه بیجاری معاون توسعه بازرگانی جهاد کشاورزی استان و شهرکی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان در رابطه با چگونگی پرداخت تسهیلات عشایری و روستایی توسط ۴ بانک عامل در خصوص طرح های ملی گزارشی را ارائه کردند. مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان نیز گفت: ۱۴ طرح ملی داریم که از این تعداد ۸ مورد آن در بخش کشاورزی است. رکنی تأکید کرد: تاکنون هیچکدام از طرح های ملی استان تسهیلات دریافت نکرده اند که انتظار می رود دستگاه های اجرایی پیگیری جدی تری در این زمینه داشته باشند. وی افزود: دستگاه های اجرایی متولی طرح های اشتغال روستایی و عشایری، طرح های بزرگ و اولویت دار ملی را در دستور کار خود قرار دهند و بانک های عامل پیگیری لازم را برای تسریع در جذب اعتبار و تسهیلات اشتغال پایدار روستایی و عشایری داشته باشند. به گفتۀ وی در زمینه اشتغال پایدار روستایی و عشایری تاکنون یک هزار و ۷۳ طرح در قالب ۵۴۶ میلیارد تومان به بانک های عامل استان معرفی شده است و تاکنون ۵۰میلیارد و ۳۰۰میلیون تومان پرداخت شده و ۶۳ میلیارد و ۷۰۰میلیون تومان طرح مصوب داریم. این مقام مسئول به پیگیری لازم برای اختصاص تسهیلات کم بهره اشتغالزایی مهارت آموزان فنی و حرفه ای، پیگیری اجرای بهینه تفاهم نامه سه جانبه دفتر امور روستایی استانداری و بانک های سینا و پارسیان و افزایش سقف تسهیلات صندوق کارآفرینی امید از ۵۰۰ میلیون تومان به ۲میلیارد تومان اشاره کرد.
بانک اطلاعاتی
حق پرست، معاون آموزشی اداره کل فنی و حرفه ای استان درباره تسهیلات کم بهره اشتغال زایی گفت: درخواست این اداره از کارگروه این است که کارآموزان فنی ما از تسهیلات کم بهره اشتغال زایی بهره مند شوند و ما هم پیگیری کردیم و از مراکز شهرستان های خود خواستیم تا بانک اطلاعاتی از افرادی که نیاز دارند بدهند تا رایزنی را با کارگروه داشته باشیم. به گفته وی ۱۰نوع مخاطب آموزشی داریم که مهارت را آموختند و اعتباری در نظر گرفته شود تا بهره مند شوند.
انتقاد از بانک توسعه تعاون
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان هم در این نشست از بانک توسعه تعاون استان به دلیل تأخیر یا پرداخت نکردن تسهیلات اشتغال پایدار روستایی و عشایری گلایه کرد و گفت: انگار در این بانک قرار بر پرداخت نکردن تسهیلات اشتغال است. رمضانی افزود: دولت متولی ایجاد اشتغال است نه بانک، اما در این بانک با متقاضی اشتغال ما درست برخورد نشده است. وی بیان کرد: طرح های زیادی از میراث فرهنگی به بانک معرفی شده اما به دلایل نامعلوم برگشت داده شده است این در حالیست که بخشی از مشکلات را باید بانک حل و فصل کند. مدیرکل دفتر جذب و سرمایه گذاری استانداری خراسان جنوبی هم گفت: شیوه پیگیری در بانک توسعه تعاون درست نیست و قرار شد بانک ها طرح توجیهی اقتصادی را بررسی کنند و به سایر بخش ها ورود پیدا نکنند. حسینی خاطر نشان کرد: برای یک طرح ۴۰۰ میلیون تومانی گردشگری هم سند روستایی و هم شهری اخذ شده اما هنوز هیچ اقدامی برای پرداخت انجام نشده است که در صورت عدم پرداخت، طرح را به بانک دیگری معرفی خواهیم کرد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*