برنامه ۱۰ ساله بنیاد علوی برای مبتلایان سوءتغذیه استان سبد غذایی برای ۳۵۰ مادر بیرجندی

سبد غذایی برنامه حمایت تغذیه ای زنان باردار و شیرده نیازمند و مبتلا به سوء تغذیه با همکاری بنیاد علوی برای ۱۰ سال بین ۳۵۰مادر بیرجندی توزیع شد.
سرپرست مرکز بهداشت بیرجند در این خصوص به خبرنگار ما گفت: یک برنامه حمایتی بر اساس تفاهم نامه مشترک دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و بنیاد علوی تهران برای ۱۰ سال در نظر گرفته شده و در شهرستان بیرجند، همزمان با سراسر کشور در حال اجرا است.
دکتر مهدی زنگویی مطلق هدف از انجام این برنامه را، فراهم ساختن دسترسی مادران باردار نیازمند دچار سوء تغذیه به مواد غذایی به منظور بهبود روند وزن گیری این مادران در مدت زمان بارداری و همچنین کاهش احتمال تولد نوزادان زیر ۲۵۰۰ گرم (LBW) عنوان کرد و افزود : در مراکز خدمات جامع سلامت روستایی و همچنین مراکز خدمات جامع سلامت شهری در مناطق کمتر برخوردار و پایگاه های سلامت حاشیه شهر، مادران باردار طی مراقبت های بارداری در صورتی که شرایط لازم را داشته باشند، برای بررسی بیشتر و احراز صلاحیت ورود به برنامه حمایتی به واحد بهبود تغذیه مرکز بهداشت بیرجند معرفی می شوند.وی ادامه داد: مادران باردار علاوه بر داشتن شرایط اقتصادی نامطلوب می بایست حداقل یکی از فاکتورهای نمایه توده بدنی کمتر از ۵/۱۸، وزن قبل از بارداری کمتر یا مساوی با ۴۵ کیلوگرم، موارد دو یا چند قلویی، نمودار وزن گیری نامطلوب بر اساس جداول استاندارد وزن گیری مادران و هموگلوبین در زمان شروع بارداری کمتر از ۱۱ میلی گرم در دسی لیتر (کم خونی) را داشته باشند .
شرایط حمایت از مادران باردار و شیر ده
سرپرست مرکز بهداشت بیرجند ادامه داد : زنان بارداری که در ماه های ۴،۳ یا ۵ بارداری واجد شرایط اعلام شده باشند، پس از شناسایی و معرفی از طرف مامای مراکز یا پایگاه ها با تایید پزشک مرکز، توسط یک کمیته متشکل از کارشناسان واحد بهبود تغذیه و کارشناس برنامه مادران واحد سلامت خانواده مرکز بهداشت بیرجند برای تحت پوشش قرار گرفتن مورد بررسی قرار می گیرند.
دکتر زنگویی مطلق با بیان اینکه پس از تایید نهایی و ورود مادران به طرح، هر مادر تا ماه شش شیردهی سبد غذایی دریافت خواهد کرد. گفت: این مادران ماهیانه و بصورت منظم باید در کلاس های آموزشی مرکز مشاوره تغذیه واقع در ستاد مرکز بهداشت بیرجند ، مراکز خدمات جامع سلامت خانه های بهداشت و پایگاه ها شرکت فعال داشته باشند و این آموزش های بهداشتی تغذیه ای در کارت آموزش مادر ثبت شده باشد.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۳۵۰ مادر تحت پوشش برنامه حمایت تغذیه ای زنان باردار شهرستان بیرجند قرار دارند، افزود: براساس قرارداد منعقد شده بین فروشگاه تعاونی مصرف کارکنان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند و مرکز بهداشت شهرستان بیرجند، مواد غذایی که هر دو ماه یک بار از تهران (از سوی بنیاد علوی) ارسال می شود، در محل فروشگاه کارکنان دانشگاه بین مادران توزیع می شود .
کاهش تولد نوزادان زیر ۲۵۰۰ گرم
وی با بیان اینکه بنیاد علوی هدایای ویژه مقام معظم رهبری را توزیع می کند، ادامه داد: این برنامه حمایتی هر ۶ ماه یکبار مورد ارزیابی و پایش قرار می گیرد و تاکنون حدود ۹۰ درصد از مادران بعد از دریافت سبد غذایی وزن گیری مطلوب داشته اند و همچنین میزان تولد نوزادان زیر ۲۵۰۰ گرم کمتر شده است. وی مواد غذایی موجود در سبد غذایی مادران را شامل، برنج، ماکارونی، روغن مایع، حبوبات، گوشت مرغ، پنیر و خرما عنوان کرد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*