انتظارفعالان صنایع دستی استان برای دریافت حقی مسلم به ۵ سال رسید درد بیمه ناجیان اشتغال

همواره نبود بازار مناسب برای فروش محصولات صنایع‌دستی و بسته‌ بندی مناسب محصولات تولید‌شده بارزترین مشکلاتی است که در گفت وگو با صنعتگران عنوان می شد.
هنرمندان اشتغال آفرینی که مسئولان برای بهبود نرخ بیکاری حسابی روی آن ها حساب کرده اند. این روزها بسیاری از فعالان در این حوزه توانسته اند بازارهای فروش خوبی پیدا کنند و آنچه بیش از هر چیزی به آن نیاز دارند رسیدگی به وضعیت بیمه شان است خواسته ای که حق مسلم آن هاست.
بازار خوب فروش حوله های دست باف
یکی از فعالان در حوزه صنایع دستی استان که حدود ۲۰ سال است هم در زمینه آموزش و هم تولید و فروش حوله فعالیت دارد در گفت وگو با خبرنگار ما میزان فروش این محصول را در ایام نوروز عالی ارزیابی کرد و گفت: به جرات می توانم بگویم که حوله در ایام نوروز در باغ اکبریه ۲۰ میلیون برای صنعتگران عایدی داشته و به نظر من اگر کیفیت کار خوب باشد این فروش در طول سال هم ادامه دارد. خراشادی زاده بازار فروش حوله را در استان خوب ارزیابی کرد و با بکار بردن این عبارت که خرید حوله در نمایشگاه های صنایع دستی همانند خرید پفیلا برای بچه ها بدلیل قیمت مناسب راحت شده، افزود: من بدلیل کیفیت مناسب کارم در طول سال سفارش دارم و این میزان سفارشات گاهی باعث می شود مشتری برای کارم منتظر بماند بجای اینکه من منتظر مشتری باشم .
محرومیت از بیمه با  دو دهه فعالیت
او با ابراز خرسندی از تسهیلاتی که توسط میراث فرهنگی به صنعتگران پرداخت می شود از مشکلات بیمه صنعتگران سخن گفت و ادامه داد: با وجود اینکه دو دهه است در حوزه صنایع دستی فعالیت دارم و به رغم پیگیری های صورت گرفته تاکنون نتوانستم تحت پوشش بیمه قرار بگیرم و این در حالی است که برخی با وجود اینکه در حد محدود فعالیت دارند و حتی از این حرفه بیرون هم رفته اند از خدمات بیمه ای استفاده می کنند.
فروش صنایع دستی محدود به چند رشته خاص
یکی دیگر از صنعتگران صنایع دستی در بیرجند که از حدود ۴ سال گذشته در رشته چرم دوزی فعالیت دارد  فروش صنایع دستی را در ایام نوروز و تعطیلات تابستان که تعداد بیشتری مسافر و گردشگر وارد استان می شوند محدود به چند رشته خاص دانست و گفت: بیشترین فروش ما از طریق مسافران و توریست های خارج استان است و در داخل استان استقبال کمی از محصولات صنایع دستی صورت می گیرد. عبدی فروش صنایع دستی را در ایام پیک مسافر ، محدود به چند رشته خاص مانند حوله بافی دانست و با بیان اینکه در برخی رشته ها مانند چوب فروش در حد صفر بوده، افزود: یکی از مشکلات صنعتگران فروش محصولاتشان در طول سال است که اگر بازارچه دائمی صنایع دستی در اماکن شلوغ و پر جمعیت راه اندازی شود کمک بزرگی به فعالان در این عرصه می شود چرا که باغ اکبریه فقط در برخی از ایام مورد استقبال قرار می گیرد.
صنعتگران صنایع دستی بدنبال خدمات بیمه
وی به ناشناخته بودن برخی از رشته های صنایع دستی در بین مردم اشاره کرد و با بیان اینکه یکی از راه های معرفی این رشته ها به مردم در معرض دید بودن کارهاست، گفت: صنعتگر دغدغه فروش و پیدا کردن مشتری را ندارد بشرط اینکه از آنها حمایت شود که راه اندازی بازارچه دائمی در مرکز استان یکی از این حمایت هاست. وی از بیمه به عنوان یکی از خواسته های اساسی صنعتگران حوزه صنایع دستی یاد کرد .
لزوم راه اندازی بازارچه دائمی دربناهای  تاریخی
مدیر عامل شرکت تعاونی جاجیم بافی روستای روم از شهرستان قاین نیز که از سال ۸۴ در این حرفه فعالیت دارد از برگزاری نمایشگاه ها به عنوان کمک بزرگی در فروش محصولات صنایع دستی یاد کرد و به خبرنگار ما گفت: برپایی بازارچه دائمی در استان برای فروش محصولات از نیازهای اساسی این بخش است چرا که در ایام نوروز و پیک مسافر فروش خوبی داریم.
رضا رضاپور با بیان اینکه در اماکن تاریخی و گردشگری بسیاری از استان ها مانند تخت جمشید و یا مسجد جامع یزد با احداث بازارچه دائمی صنایع دستی به رونق این حرفه کمک زیادی می شود، ادامه داد: این در حالی است که از ظرفیت های استان مانند چشمه علی طبس ، آبگرم فردوس و ….در این حوزه بهره گرفته نشده که انتظار می رود میراث فرهنگی در این زمینه اقدامی انجام دهد.
لزوم راه اندازی بازارچه دائمی صنایع دستی در مشهد مقدس
وی با اشاره به اینکه بیش از ۵۰ درصد فروش محصولات صنایع دستی استان در مشهد است راه اندازی بازارچه صنایع دستی را در استان خراسان رضوی ضروری دانست و گفت: سایر استان ها از این پتانسیل بخوبی استفاده می کنند و این در حالی است که خراسان جنوبی حتی ویترینی از صنایع دستی هم در اماکنی مانند ترمینال ها و فرودگاه ها ندارد. وی از ایجاد اشتغال در صنایع دستی بعنوان یک فرصت یاد کرد که نیاز به سرمایه گذاری هدفمند دارد و ادامه داد: صنعتگر راه فروش محصولش را پیدا کرده ولی باید حمایت ها ادامه داشته باشد.او نیز از بیمه بعنوان خواسته مهم صنعتگران استان نام برد و افزود: از سال ۹۳ بیمه صنعتگران قطع شده و شرکت تعاونی ما از آن موقع ۱۵ نفر اشتغالزایی جدید داشته که نتوانسته اند از بیمه بهره مند شوند.
بیمه صنعتگران صنایع دستی در ابهام
معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی استان نیز در گفت و گو با خبرنگار ما به ابهام در وضعیت بیمه صنعتگران صنایع دستی اشاره کرد و با بیان اینکه نمی توان زمان مشخصی را برای رفع این مشکل عنوان کرد، گفت: تعداد زیادی از صنعتگران استان در انتظار بیمه هستند ولی آماری در این حوزه وجود ندارد .
راه اندازی بازارچه دائمی در داخل شهرها
مشروط به تأمین اعتبار و زمین
عباس زاده در پاسخ به خواسته صنعتگران استان برای راه اندازی بازارچه های دائمی صنایع دستی افزود: برای تحقق این هدف به وجود زمین و اعتبار نیاز است تا در اماکن پر تردد شهر و اماکن تاریخی بتوان بازارچه دائمی راه اندازی کرد ولی تا اعتباری تأمین نشود چنین برنامه ای را در دستور کار نداریم.
وی در خصوص راه اندازی بازارچه دائمی در مشهد گفت: دسترسی به چنین بازارچه ای بسیار هزینه بر است ولی در صورت تمایل بخش خصوصی می توان در این زمینه پیشقدم شد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*