یادداشت امروز/جاده را سلامت می خواهیم

امروز خراسان جنوبی – زنگویی zangoei@birjandtoday.ir
تقویم در برگ امروز خویش از “روز ملی ایمنی حمل و نقل” می گوید و ناخودآگاه نگاهِ آدمی را به جاده می کشاند. جایی که باید حمل و نقل را از دل خود عبور دهد و آن را چون امانتی گرانسنگ به سلامت تا مقصد همراهی کند اما آیا چنین می شود؟ آیا می توان ایمنی را به درازای جاده ها، داشت؟ در پاسخ این علامت عصا مانند که انگار از غم قربانیان جاده به این شکل در آمده است از راست قامتی، باید نگاهی به آمارها انداخت.
نه همه آمارها که خواندن سه رقم کافی است تا ما هم در خویش شکل عصا بشویم، شکسته و قامت خمیده چه اولین آمار از مرگ سرخ ۱۶هزار هموطن می گوید که فقط در سال پیش، جاده ها را خون فرش کردند و رقم دوم هم ۳۵۰ هزار نفری است که اگرچه جان به در بردند اما همه عمر باید در نقصان و درد و تبعات حوادث بمانند و گاه حتی حسرت مردن را هم لحظه به لحظه، به تعداد نفس هاشان برکشند که گاه مرگ را زندگی کردن، هزار بار از مردن، سخت تر است.
این را در نگاه و حتی کلام آسیب دیدگان قطع نخاعی می توان یافت. باری، در کنار مرگ و میر و آسیب ها بگذارید فرایندهای فرساینده مختلف درمانی، انتظامی، قضایی، بیمه، امدادی، راهداری و ….تازه این هم همه ماجرا نیست بلکه فقط ماجرای تصادف است حال آنکه پیامدهای سخت و تلخ و خشن، برای خانواده رخ می دهد. به این فکر کنید که پدر خانواده برود و باز نگردد، سیاهی فقط بر لباس خانواده نمی نشیند که بر سرنوشت آنان هم می نشیند و بلند هم نمی شود و چه استعدادها که کشف نشده، نابود می شود.
چه بچه هایی که کودکی نکرده باید با نان آوری برای خانه، بزرگی اجباری کنند و چه مادرانی که در یک لحظه علاوه بر رخت مادری، باید لباس پدری هم بپوشند و چه ها که اتفاق می افتد و چه ها که نمی شود حال آنکه اگر همه ما اعم از مسئولان و ما مردم اگر “فرهنگ رانندگی” را رعایت کنیم، بسیاری از حوادث روی نمی دهد تا در نگاه به روی سرخش، سیاه پوش شویم. بگذریم، اما متولیان جاده نباید لحظه ای از تلاش فرو بگذارند چه هر دقیقه آنان می تواند به نجات یافتن یا قربانی شدن افراد بینجامد. اگر جاده را ایمن کنند در صف نجات دهندگان قرار خواهند گرفت و اگر عمل شان باعث نجات جان یک انسان شود در پیشگاه خداوند اجر نجات همه انسان ها را خواهند داشت و اگر باعث مرگ یک نفر شوند هم باید پاسخگوی انسانیت باشند.
کاش به این مسایل حواس مان باشد آن وقت در دوبانده سازی جاده قاین- بیرجند و همه محورهای استان، یک لحظه هم کوتاهی نخواهیم کرد. من ناخشنود شدم از خبری که چند روز پیش خواندم از بیان مسئول محترمی که گفت باند دوم بیرجند – قاین تا پایان سال، صددرصد کامل نخواهد شد. او توجیه و استدلال خود را داشت اما مقامات بالا دستی می دانند هر روز که در اعتباردهی به این پروژه کوتاهی کنند، دامن مسئولیت شان گسترده تر خواهد شد و اگر امروز کسی نپرسد، فردا خدا خواهد پرسید که چرا چنین شد؟
من تلاش جاده سازان را همواره ستوده ام و درباره آن قلم زده ام اما از مسئولان هم توقع دارم و دارند همه مردم که جاده را در اولویت نخست برنامه ها قرار دهند چه این با جان مردم عجین است پس مثل جان هم باید به آن نگاه کرد. ان شاا… با همت آنان و رعایت فرهنگ رانندگی از سوی مردم شاهد کاهش حوادث باشیم تا حمل و نقل ایمن از بنرهای تبلیغاتی و سربرگ تقویم ها در جاده بنشیند…همین!

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*