واگذاری تصفیه خانه آب شرب بیرجند به بخش خصوصی به مرحله نهایی رسید خصوصی ها در حوالی تصفیه خانه آب

واگذاری تصفیه خانه آب بیرجند به خصوصی ها قطعی شده است و به زودی مرحله دوم مناقصه برای عملی کردن این تصمیم اجرا می شود.
تصفیه خانه آب شرب بیرجند تا پایان سال به بخش خصوصی واگذار می شود خبری که بهمن ماه سال گذشته مدیر عامل شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی اعلام کرد . مهنس امامی دیروز در گفت و گو با خبرنگار ما آخرین وضعیت تصفیه خانه آب شرب بیرجند را تشریح کرد. او از برگزاری اولین مرحله مناقصه خبر داد و گفت: چند شرکت معتبر در این مناقصه شرکت کرده اند که ارزیابی های لازم از آنها صورت گرفته است.
وی افزود: قرار است تصفیه خانه آب شرب بیرجند برای ۱۵ سال به بخش خصوصی واگذار شود بنابراین انجام مراحل واگذاری زمان بر است.
وی با بیان اینکه بزودی مرحله دوم مناقصه هم برگزار می شود ، ادامه داد: در این مرحله پیشنهادهای مالی شرکت ها بعد از ارسال ارزیابی می شود که این مرحله در بازه زمانی ۴۵ تا ۶۰ روزه انجام خواهد شد .
برنامه برای افزایش آب بها نداریم
او با اشاره به اینکه پس از واگذاری هر متر مکعب آب از بخش خصوصی خریداری خواهد شد، گفت: شرکت آب و فاضلاب شهری متولی تعیین نرخ آب بهاست و ما برنامه ای برای افزایش نرخ ها بعد از خریداری آب نداریم و باید دید در آینده سیاست وزارتخانه چه خواهد بود .
وی در ادامه به برنامه شرکت آب منطقه ای برای تأمین آب شرب تمامی شهرهای استان اشاره کرد و افزود: تامین آب شرب شهرهای فردوس،طبس، درمیان، زیرکوه ،قاین ، سربیشه و بیرجند در دست مطالعه است، افق تأمین آب شهرهای استان تا سال ۱۴۱۰ و برخی دیگر را تا ۱۴۱۵ تهیه می کنیم تا مشکلی در تأمین آب نداشته باشیم .
آب فضای سبز و شرب جدا ساری شود
وی خواستار مدیریت مصرف آب شد و افزود: انتظار می رود شهرداری های استان نسبت به جداسازی آب فضای سبز از آب شرب شهری اقدام کنند و شرکت های آب و فاضلاب در کاهش هدر رفت آب اقدامات بیشتری انجام دهند .
کارشناسان می گویند : یکی ازمحل های مصرف بالای آب که به نوعی قابل شرب است بخش مصرفی در فضای سبز است. نباید از این قسمت غافل شویم و لازم است جداسازی آب شرب از فضای سبز شهری همواره در دستور کار شوراها و شهرداری‌ها باشد. جداسازی آب شرب از آب خام در مصارف فضای سبز می‌تواند نکته مهمی باشد. زیرا آبی را که برای نوشیدن و مصرف خانگی با زحمت زیاد تأمین می شود در بعضی مکان‌ها به عنوان آبیاری فضای سبز استفاده می‌شود. به علاوه مسئولان مرتبط در بحث مدیریت آب و فاضلاب باید به این فکر باشند که فاضلاب را در تمام شهرها راه‌اندازی کنند. با تصفیه آب فاضلاب بخشی از آن را می‌توان به بخش کشاورزی و فضای سبز بازگرداند. ما اگر آب را بهینه و همراه با برنامه مصرف کنیم بحران آب دیرتر گریبان گیر می‌شود. زیرا با توجه به سیکل مرتبی که در چرخش آب وجود دارد می‌توان با برنامه مناسب از آن استفاده درستی داشته باشیم.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*